Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Bestuur van Bonaire discrimineert op afkomst

Op de Nederlandse gemeente Bonaire nemen ze liever ongediplomeerde eilandkinderen aan dan Europese Nederlanders.

nou dan boeken we de vakantie maar om

Onze Amigoe komt altijd een paar dagen later met de tjoekie tjoekie boot uit Takki Takki-land, vandaar dat we vandaag pas in de editie van vorige week dinsdag lezen DAT HET EILANDBESTUUR KNEITERRACISTISCH IS. Maar letterlijk: er wordt binnen de Nederlandse staatsgrenzen op afkomst gediscrimineerd. Wij citeren: 'Personeelsbeleid overheid Bonaire hecht meer aan afkomst dan aan kwalificaties' (pdf). En in het artikel staat te lezen dat Europees-Nederlandse sollicitanten op overheidsfuncties standaard (!) worden afgewezen. "Hierdoor komen sollicitanten met bijvoorbeeld een mavo-diploma in aanmerking voor topposities die een met succes afgeronde wo- of hbo-studie vereisen." 

Dat is bekend geworden omdat directeur bedrijfsvoering Marion Gharbaz (een van oorsprong Duitse vrouw die via bestuursfuncties in Nederland uiteindelijk naar Bonaire ging toen daar kennelijk nog wel Europeanen werden aangenomen...) per ongeluk in een memo de waarheid had verteld. Ze briefte haar bazen namelijk dat een sollicitatieprocedure stil lag omdat acht competente edoch Europees-Nederlandse kandidaten per decreet waren afgewezen wegens "niet van Bonairiaanse afkomst", en de negende - een eilander - "bij lange na niet voldeed aan het functieprofiel en afhaakte nadat hij er niet in was geslaagd om zelfs zijn mavo-diploma te overleggen."

Kwaliteitscourant Amigoe heeft ook nog een memo waarin Gharbaz op de vingers getikt wordt omdat ze dat helemaal niet had mogen vertellen. Nou jommes, is dat ff een koddige omkering van zaken. Op het Europese vasteland worden mensen met een migratie-achtergrond steeds vaker voorgetrokken op de arbeidsmarkt, en daarbij wordt tenminste meestal nog naar competenties en diploma's gekeken. Op Bonaire is je afkomst al voldoende reden voor onmiddellijke afwijzing. En dan mogen we hier natuurlijk niet zeggen: 'GOH, wat gek dat zo'n eiland zo brak bestuurd wordt', maar dat doen we lekker toch want ironie & realiteit zijn toch al lang niet meer uit elkaar te houden.

Reaguursels

Inloggen

Wat een ophef zeg. En gaan er ondertussen minder Nederlanders aan de slag daar? Nee. Het is wel zo dat het eiland probeert te voorkomen dat haar eigen bevolking nog aan de bak komt. Er zijn heel wat goed opgeleide Bonairianen (VWO dit jaar 100% geslaagd).
Ik kan u verder melden de Nederlanders op het eiland minstens zo incompetent (of competent) zijn en vooral vakantie vieren voor de paar jaar dat ze hier zitten. De meesten hebben het niet druk. Een Nederlandse politie-agent krijgt aan huisvestingskosten net zo veel vergoed als het hele salaris van de Bonairiaans collega die naast hem in de auto zit. Die door de huizenprijzen en tekort aan betaalbare woningen (door al die migranten) gedwongen is soms met drie gezinnen in 1 woonhuis te wonen.
De honderden ambtenaren die hier voor een paar jaar op kosten van uw belastingcenten hun rijtjeshuis in een vinexwijk mogen verruilen voor een villa met zwembad zijn niet bepaald een verrijking voor het eiland. Er zijn hier zogenaamde topambtenaren (gemeente van 20.000) die hier ruim 4k aan huisvestingsvergoeding krijgen, business class tickets, ziektekosten, en ga maar door... Alsof het Shell is.
Bonaire heeft binnen 10 jaar een verdubbeling van haar bevolking gekregen. 100% meer migranten. Vooral blanken die het er fantastisch vinden, maar wel vinden dat er dan van alles moet veranderen, om vervolgens na 3 jaar weer de benen naar Nederland te nemen (want gescheiden, broken dreams of gewoon einde expatcontract).

Lafayette | 02-08-19 | 15:07

Jah,
Racisme van mensen met een tintje wordt in de deugmedia niet zo vaak benoemd, maar is enorm aanwezig. Ook zeer tussen de verschillende tinten bruin. En roze mensen zijn natuurlijk sowieso stom.
.
De oplossing hier is echter eenvoudig: Maak Bonaire (ABC) een zelfstandig land. Dan moeten bestuurders verplicht eilandiers zijn. En zijn wij meteen van een stukje land af, waar onze wetten en normen en de praktijk toch niet gehandhaafd worden. En kolonialisme, is toch een beetje niet meer van deze tijd, niet waar, deugiers?
.
Veel succces!

hotmint | 02-08-19 | 09:46 | 1

Dag Bonaire. Ga het lekker zelf regelen in plaats van tot in de eeuwigheid aan de Nederlandse subsidietiet te hangen. Maak een eigen vlag, volkslied en toedeledokie ...!

theo-is-dood | 02-08-19 | 11:28

Ik zal het je sterker vertellen: de Nederlandse wet is racistisch.
Als ik me op de BES-eilanden wil vestigen, dien ik aan allerlei voorwaarden te voldoen. TENZIJ mijn ouders er vandaan komen. Laat ik nou toch denken dat we een Grondwet hebben met een Artikel 1 er in die iets zegt over dat iedereen gelijk is, ongeacht geslacht, religie of AFKOMST.
Dit geeft weer eens aan dat we een constitutioneel hof nodig hebben, want als in Nederland rechters wetten aan de Grondwet zouden mogen toetsen zou dit nooit stand houden.

Tapu | 02-08-19 | 09:44 | 1

Klopt dat soort beperkingen hadden ze ook in Nederland zelf moeten doen.
De eilanden worden te vol. Het zijn op zich goede eisen (baan, VOG, genoeg geld en NL/EU afkomst). Maar volgens de wet klopt het niet dat Nederlanders langs immigratie moeten inderdaad. Zodra je naar de BES migreert vervalt overigens ook je zorgverzekerking, aow-opbouw, belastingplicht in Nederland, etc. Echter ook een toerist moet langs migratie (douane) en krijgt een stempel in het paspoort. Juridisch klopt het niet echt.

Lafayette | 02-08-19 | 15:29

Tja, het is heel simpel: of je richt de Staat Bonaire op, waarbij je lekker je eigen regels mag hanteren maar iedereen wel het Nederlanderschap verliest, of je houdt je als eilandsbestuur gewoon aan de boeren-Hollandse intergriteitsopvattingen. Het zou natuurlijk ook kunnen dat de VVD ook daar de grootste is.

Mickdestok | 02-08-19 | 09:00

Maar, je kan er wel lekker duiken hoor. Daar is géén discriminatie. Geen instructeur, dan ook geen duikschool.

Thoth | 02-08-19 | 08:23

Mooi. Dat zinnetje

'Black People Can't Be Racist'

kunnen we nu definitief het stempel 'fake-news' en linkse leugenpropaganda geven, en het voorgoed in de vuilnisbak dumpen.

gaffelbaard | 02-08-19 | 08:22 | 1

Nou dat kon al veel eerder.

Rotterdammert1965 | 02-08-19 | 14:11

Gewoon loslaten. Helemaal zelfstandig worden. Gaat in Suriname ook prima. Scheelt miljarden. Of behouden als dit kabinet de ballen heeft om daar normaal geen crimineel en corrupt bestuur neer te zetten. Te gek om dit te lezen en hier schreeuwen over discriminatie en willekeur.

Ron101 | 02-08-19 | 08:14 | 2

Ballen - Kabinet?

Slough | 02-08-19 | 09:05

In Nederland is discriminatie gewoon geformaliseerd. De TUE mag gewoon alle mannen weigeren. ik snap de ophef niet.

Lafayette | 02-08-19 | 15:21

Nou dit verbaast me niets. Recent op Curaçao geweest en naast dat het eiland een grote vuilnisbelt is in de wijken nog nooit zo onbeschoft en totaal ongeïnteresseerd personeel gezien als daar in de nationale bank. De meeste mensen zijn echt lief en aardig hoor maar de overheid is niet heel erg... uhh functioneel?

Misterspok | 02-08-19 | 07:16 | 3

Curacao is toch echt een ander eiland. Ik woonde vroeger in Belgie. Daar waren de mensen ook aardig, en personeel ook vaak onbeschoft. Bijzonder dat de overheid van die eilanden de maat genomen wordt, terwijl iedereen weet dat overheid in Nederland vaak fail op fail laat zien.

Lafayette | 02-08-19 | 15:34

@Lafayette | 02-08-19 | 15:34: praat eens met mensen die daar zaken doen of hebben gedaan. Die denken er vast net zo over als jij en andere sneeuwvlokjes.

Misterspok | 02-08-19 | 15:37

Ik zou zeggen : zelfstandig ! Niet waar juffrouw Sylvana ? Of nog beter zoals het hoort : overhandigen aan Venezuela . lol.....
Waar zijn de kamervragen ?????

daytripper | 02-08-19 | 05:16

Hadden we iets anders verwacht in deze aan de 21ste eeuw aangepaste boevennesten ? Ze zouden wel gek zijn , de lokale elite, om mensen met een passende opleiding aan te stellen . Het zou een hinderlijke verstoring van het bruine leven kunnen betekenen .

daytripper | 02-08-19 | 05:14

Toch logisch, je bent corrupt, heb net je Mavo diploma niet gehaald, je draagt een bepaalde cultuur en indentiteit met je mee.

Dan heb je toch geen behoefte aan een braaf Nederlands persoontje met een WO opleiding en misschien"" een hoge integriteit. Het is veel makkelijker om met iemand van jouw niveau en denkwijze aan te kloten en je zakken te vullen met corruptie.

allesofniks | 02-08-19 | 03:33

Kut eilanders.

Shareholder II | 02-08-19 | 02:57

Ach ja, daar gaat het zo, en wij hier fijn politiek correct zijn. Even een terzijde hierop: Gisteren zond RTL7 de film "Pulp Fiction" uit. Ik heb alleen het laatste uurtje gekeken, die scène waarin Travolta de hersenen van iemand op de achterbank van de auto er per abuis uitschiet. Ze rijden naar een kennis toe, om daar op hulp te wachten. Die kennis zegt toch een paar keer heel duidelijk dat zijn huis niet een dumpplaats is voor "dead niggers". En hoe wordt dat vertaald in de ondertiteling? Als "lijk"... Een "dead nigger" is een "lijk". Dat klopt, maar niet ieder lijk is een dooie nikker, of wel? Maar nee, stel je voor, dat je het "n-woord" zou gebruiken! Ik ben blij dat ik het (weer) heb gezien, over niet als te lange tijd zal deze scène aangepast moeten worden, ongetwijfeld...

Rhenium | 02-08-19 | 02:26 | 1

Hahaha suffie! Waarom kijk je tv? Die film hoort op je NAS te staan met originele ondertitels. Heel soms hoor ik dat er een goede film op is/was, op lineaire tv. Dan neem ik toch nog even de moeite ‘m te kopen in de Apple store (als ie écht goed is dan he?) en anders kijk ik m op een andere wijze, maar NOOIT via ‘tv’, klaar mee.

Bali Lovert | 02-08-19 | 04:12

Wat ze daar doen heet eigen volk eerst. Zouden ze hier ook subiet moeten invoeren.

jochum1980 | 01-08-19 | 23:48 | 1

Nazi’s zijn het.
Eigenlijk niets mis mee. Zouden ze in meer Europese landen moeten doen

Het leven is zwaar | 02-08-19 | 00:08

Een corrupter, crimineler, meer achterbaks, nepotistischer zooitje politici, ambtenaren en bestuurders dan op de Antillen is in heel Zuid- en Midden Amerika niet te vinden.
-
Doctor Neuspoeder is er baas - en dat gaat niet veranderen.
-
Maak de Antillen bij voorkeur morgen zelfstandig - en voer vooral visumplicht in voor de hele EU.

bisbisbis | 01-08-19 | 23:00

Hallo Sylvana, Sunny Bergman, Asha ten Broeke, en overige deugers, discriminatie !
Huppekee, werk aan de winkel.

Bolder | 01-08-19 | 22:32 | 2

Hahaha
In je dromen.
En de financiën van onze grootste uitkering trekker die met de dochter van een oorlogsheld aan het fokken is geweest, word door een marokaan gedaan.
Welkom in mijn land. U bent wehlkoooom

Het leven is zwaar | 01-08-19 | 22:42

Binnen de identitaire filosofie kan de discriminatie alleen van witte cisgender naar PoC's stromen, niet andersom. Of zoals SS het verwoordde: een waterval stroomt ook niet omhoog.
Wil je dat goed in je oren knopen!

BenPakdee | 02-08-19 | 07:37

Het blijft een dorp met incapabel ininteelt bestuur. Zoiets als Curacao maar dan kleiner.

Rupsje nooit geneoeg als het om graaien en gratis geld gaat en die zelfde broodheer beschuldigen van rasisme als deze condities verbind aan al dat gratis geld.

Ervaringsdeskundige | 01-08-19 | 22:21
-weggejorist-
Alco-de-Holist | 01-08-19 | 22:18

Net Amsterdam.

Bab01 | 01-08-19 | 22:16

Jongens jongens,
Het zijn maar een paar piepkleine kudt eilandjes, gewoon leuk voor 'de heb',
Kost bijzonder weinig en zo heeft het Koninkrijk voor die paar centen toch nog een paar sub-tropische gemeenten en gebiedsdelen.
Met vulkanen!
Ook dat nog.

Dus kom op zeg, Bonaire is nog geen 2x formaatje Texel en daarbij ook nog minder dichtbevolkt dan Texel.

Aruba IS hetzelfde formaat als Texel alleen wonen daar 115.000 mensen (639,6/km²) tegenover 13.500 inwoners op Texel. (84 /km²)

Een snelle blik op wat economische pagina's zegt mij dat er jaarlijks zo'n € 200 miljoen richting Caraïben gaat?
Als dat zo is, is dat een koopje,
Koopt Maxima net an een paar leuke jurkjes voor.

Dus ja, je mag mopperen op de corrupte zooi,
en nee, het kost Nederland werkelijk bijna niets (relatief gezien)

vander F | 01-08-19 | 21:54

Rodney...!!! Oewat hoor ik nu oeweer?

Pierre Lebon | 01-08-19 | 21:38

Ze hebben gelijk! Bonaire is van de inwoners van Bonaire. Het is heel natuurlijk om die opvatting te hebben. Quota, bezoekjes van Nederlandse politici, eisen & voorwaarden hebben alleen een grotere weerstand tot gevolg. Bonaire is klein, 1 grote familie daar. Die zitten niet op Nederlanders te wachten en terecht. Dat gezegd hebbende vind ik toch dat er geen bemoeienis & geen geld naar Bonaire zou moeten. Zonder voorwaarden is NL Gekke Henkie en onder voorwaarden Imperialistisch. Zij zullen heus verder leven komt goed.

Onno Barendsen9337 | 01-08-19 | 21:32 | 5

Onzin, het is Nederlands grondgebied en daarom geldt er de Nederlandse wet en die die moet gewoon worden nageleefd.

Jackson | 02-08-19 | 00:17
▼ 2 antwoorden verborgen

Het zou een leuk idee zijn als we op Bonaire bejaardenresorts zouden kunnen bouwen. Heerlijk op je ouwe dag genieten in de tropen. Je brengt geld mee en de autochtone bevolking zal goed zijn in verzorgende taken.
Maar het zal niet gebeuren, vanwege het beeld: gekleurden in dienst van blanken.
Terwijl het aan alle kanten betaald en rechtvaardig zou zijn, heeft links dit idee volledig onmogelijk gemaakt.

arie-hoax | 01-08-19 | 21:09 | 4

In Spanje heb je ook Nederlandse bejaardenresorts, met spaanse bediening. Die gasten zijn ook een soort kleurlingen, hoor. Vaak zelfs gemengd met het marokkaanse ras.

BenPakdee | 02-08-19 | 07:40

Op dit moment is de lokale bevolking al in de minderheid. Het aantal resorts schiet hier door het plafond. TUI, Correndon, allemaal aan het bouwen hier. Groot feest want, weini* regels. Je hebt duidelijk geen idee van Bonaire. Jarenlang was het een oord van duikers en gepensioneerden. Nu van tokkies en stagaires van de middebare hotel schhol.

Lafayette | 02-08-19 | 15:15
▼ 1 antwoord verborgen

Zijn negerzoenen eigenlijk nog te koop...?!

Nemo_Tenetur | 01-08-19 | 21:04 | 3

Nee, die hebben de lafbekjes van Buijs een tijd terug naar "Zoenen" hernoemd. Ik hoop dat de verkoop hard achteruit is gegaan. Moorkoppen kan je trouwens wel nog steeds kopen.

Vuurwezel | 01-08-19 | 22:02

@Vuurwezel | 01-08-19 | 22:02:
Haha. Nee. De verkoop is enorm gestegen.
Niemand zat overigens te zeiken over de naam negerzoen. Niemand kocht die dingen nl nog. DAAROM heeft de marketing afdeling van Buys dat verhaal de wereld in geslingerd. Na alle "ophef" verkochten die dingen weer als een tet. Een negerinnentet welteverstaan.

JanVergoor | 01-08-19 | 22:47

Jawel, maar heten nu Deugzoenen.

Acidstain | 02-08-19 | 00:42

Weet je, die eilandcultuur lijkt me best relaxed. Maar discriminatie is gewoon fout.

WahedPissebed | 01-08-19 | 20:57

Ik ben tweemaal op Bonaire geweest voor werkzaamheden. Het is echt een behoorlijk achterlijk eiland, dat zonder Nederlanders meteen failliet zou gaan.

Berend_Breedreet | 01-08-19 | 20:54 | 2

In Amsterdam zijn toch dezelfde eisen.

A.C.H.M.E.D | 01-08-19 | 20:47 | 1

Voor de positie van burgemeester sowieso.

Busverhuur | 01-08-19 | 21:43

Zoek het lekker uit met die falende overheidsinstanties. Gelukkig wordt er bij ons bedrijf nog heel boreaal geselecteerd op kennis en vaardigheden.

Papa Jones | 01-08-19 | 20:34

Breek me de bek niet open, hier op die eilanden geven ze de gemiddelde mongool nog een baan boven een gekwalificeerde "Makamba", ze zijn zoooo trots, alleen waarop? geen idee.

Wienerschnitzel mit | 01-08-19 | 20:30 | 2

Zijn ze vergeten dat de makambas er eerder waren dan zij, de slaven/gastarbeiders?

Graftak | 01-08-19 | 20:51

@Graftak | 01-08-19 | 20:51:
Ja, dat zijn ze vergeten. Net als in Suriname zijn de bewoners allemaal nakomelingen van slaven en koelies. Toen Nederland die landen koloniseerden woonden er nagenoeg geen mensen op een enkele indianenstam na. Al het werkvolk werd dus geïmporteerd en na vele jaren kregen zij het land in de schoot geworpen. De ene helft vertrok meteen naar Nederland en de andere helft maakte er een zooitje van. Onder het goedkeurend oog van Den Uijl en de Nederlandse politiek. Wat een verspilling van grond en geld. De Fransen hebben het slimmer gespeeld en maakten er een raketbasis van. (Korfoe)

Jackson | 02-08-19 | 00:29

En dat gekkenhuis wordt door ons gefinancierd.
Maak ze maar onafhankelijk per 01-01-2020 zonder recht van vestiging in het "moederland".
Ook de maatregel om veroordeelden afkomstig van Bonaire niet in Nederlandse gevangenissen maar in de West de straf uit te laten zitten draag ik een warm hart toe. Bijstandtrekkers idem dito.
Maar hé wat bazel ik nou, mensen van kleur kunnen helemaal niet discrimineren, dat alleen al denkend bevestigd mijn oormerk institutioneel racistisch met het syndroom van privilege.

bwanabanjo | 01-08-19 | 20:20 | 1

Waarom zonder recht op vestiging? Laat maar komen. Onafhankelijkheid en een periode van 10 jaar om je hier te vestigen. Als niemand komt prima! En als ze allemaal komen ook goed. Willen de overgeblevenen geld? Voor niks gaat de zon op. Geld en verplichte vestiging in ruil voor het eiland. En dan zetten we het eiland helemaal vol met zonnepanelen. Of zoiets.

Onno Barendsen9337 | 01-08-19 | 21:49

Ik werk en woon al 20 jaar op de ABC eilanden. Ik zie, zeker op Bonaire na de keuze voor NL gemeente, dat er veel Nederlanders hun geluk daar gingen zoeken. Daar zitten veel fouters bij, hoi Camiel, hoi Erik Staal en ook de 'gewone' Nederlanders zijn tamelijk kakkineus. Die rijden allemaal op hun hippe scootertjes rond en hangen de grote man/vrouw uit. Ik heb vanaf die tijd ook de grote groep Nederlandse ambtenaren gezien die op Bonaire, maar ook Sint Maarten en zo, de nieuwe status 'vorm' kwamen geven. Heb regelmatig met dat soort mensen gesproken. Nou daar zat een stelletje profiteurs bij, dat wil je niet weten. Daar komt ook een bepaalde mate van aversie uit voort tegen de Europese Nederlander. Zeker degenen die in overheidsdiensten komen tegen een riant expat-salaris.
Dus ik kan best veel begrijpen, maar dat neemt niet weg dat het niveau van veel lokale bestuurders laag is en dat men aan nepotisme en corruptie doet. Zeker op Bonaire, Curacao en Sint Maarten. En dan is het handig voor de mensen die de macht hebben om een club uilskuikens onder zich te verzamelen die makkelijk meedoen en te beïnvloeden zijn. Ronald van Raak is een van de weinige politici die zich hier druk om maakt.

Gele Beer | 01-08-19 | 20:13 | 2

Komen er ook wel eens succesvolle hoogopgeleide Antilliaanse Nederlanders terug naar de Antillen? Zou dat samen met de instroom van de eigen bevolking geen oplossing zijn?

lingo star | 01-08-19 | 20:20

@lingo star | 01-08-19 | 20:20: Gebeurt wel, maar de markt is klein. Het zijn maar kleine economieën die voornamelijk op toerisme en bankwezen draaien. Ik ken wel de nodige voorbeelden om me heen, dus het gebeurt wel.

Gele Beer | 01-08-19 | 20:22

Cultuurbehoud, mooi! Dan blijft er werkelijk diversiteit en valt er wat te kiezen, ook fijn!

Mogwai | 01-08-19 | 20:12

En dat nog wel na alle bewezen diensten van blonde vrouwtjes die met 'volle teugen' van het leven genieten door er als een boreale zendeling op 'stage' te gaan.

Slogra | 01-08-19 | 20:09

Persoonlijk vind ik het helemaal niet erg dat inwoners van Bonaire inwoners van Bonaire voortrekken boven veel beter gekwalificeerde Nederlanders. De enige reden dat wij hier boos over worden is omdat dit voor ons niet toegestaan is.

Onno Barendsen9337 | 01-08-19 | 20:07 | 3

Ik vind het alleen erg omdat het wel heel overduidelijk tegen de grondwet ingaat. Als ze onafhankelijk zouden zijn en dat juk niet hadden, had ik het prima gevonden.

WahedPissebed | 01-08-19 | 20:58

Ja en omdat er vanuit hier bakken met geld heen gaat.

Bab01 | 01-08-19 | 22:03

@WahedPissebed | 01-08-19 | 20:58: Tja in feite is dit simpel tegen te houden door het hele ambtenaren apparaat daar te ontslaan en te vervangen door gekwalificeerde krachten. Of inderdaad onafhankelijkheid. Eigen bestuur, maar ook zelfredzaamheid. Mooi onderwerp van referendum voor de eilandbevolking.

Onno Barendsen9337 | 01-08-19 | 22:16

"En dan mogen we hier natuurlijk niet zeggen: 'GOH, wat gek dat zo'n eiland zo brak bestuurd wordt', maar dat doen we lekker toch want ironie & realiteit zijn toch al lang niet meer uit elkaar te houden."
Van wie mogen we dat natuurlijk niet zeggen? En waarom niet?

Schoorsteenveger | 01-08-19 | 20:04

Ik heb helemaal geen SJW-koekwauzen of welke sociale-wetenschappen gestudeerde leipo dan ook of 'professor' Lucassen of de NPO of Peter R. nodig om mij te vertellen welke ideologiën, religies, afkomsten er wel of niet goed of slecht zijn.

Mijn ervaring in alles wat ik lees, hoor, zie en dus meemaak is genoeg bewijs.

Uitvreters-eilanden, dat zijn het. DIe goedwillende 10% verandert helemaal niets aan de feiten en aan mijn opvattingen over dat soort vuilnisbelten.

En maar nemen, en maar nemen. Hup, nog wat miljarden naar Afrika of naar 'onze' eilanden. Want dat zal wel helpen.

Realism Is All | 01-08-19 | 20:02

Oehoe discriminatie, Quinsy waar ben je?

Psychmaus | 01-08-19 | 20:02

Dankzij die MAVO klanten geen last van massa-immgratie? Ieder nadeel heeft zijn voordeel.

padbuffel | 01-08-19 | 20:00

Als het aan GL/D66 ligt binnenkort bij u in de buurt!

_Roy_ | 01-08-19 | 19:59

Racisme is dan ook niet enkel iets van de blanke man. Andere volken kunnen dr ook wat van.. Noord-Afrikanen zijn vaak behoorlijk racistisch naar donkerder gekleurde Afrikanen. Zelfs binnen de Aziatische volkeren vindt racisme plaats. Dat t louter iets van blanken is, is een links ga-je-schuldig-voelen- sprookje. Omdat t bij andere volkeren ook gebeurd keur ik het zeker niet goed, maar het is wel t beste argument tegen positieve discriminatie. Dat is de grootste gefrabriceerde flauwe kul. Je telt mee om wie je bent, je karakter, inzet en je kunnen. Niet vanwege je naam, geslacht, kleurtje of mate van zieligheid (volgens anderen).

Europees_Aanbesteed | 01-08-19 | 19:56

Stel je eens voor dat wij, het Roze Leger, onze plaats in Nederland zouden ruilen met de inwoners van Bonaire.
Hoe lang zou het dan duren voordat dat eiland een waar paradijs is, en Nederland weer een stuk dichter bij de bedelstaf?

Abject | 01-08-19 | 19:53 | 1

Het eiland is nu ook een waar paradijs, voor de Europese Nederlanders wel tenminste.

Gele Beer | 01-08-19 | 20:14

Is positieve discriminatie. Is dus liev.

Cor Netto | 01-08-19 | 19:48 | 1

positief voor wie? Niet voor de niet-autochtone-bonairders, die vinden geen werk binnen de overheid. Niet voor mensen die op Bonaire wonen, die hebben een niet functionerend bestuurs-apparaat. Niet voor de Bonairder die een overheidsbaan ambieert, die moet eerst naar school (en dat staat heel dicht bij werken...). 3x verlies dus... maar wel liev, idd.

GWB | 01-08-19 | 20:03

Daarom wordt het ook nooit iets die kut eilanden. Terwijl je er dikke knaken mee zou kunnen maken.

Bezorgde vader | 01-08-19 | 19:46 | 1

Geef eens een voorbeeld hoe je er dikke knaken mee kan maken?

Arietjuh | 01-08-19 | 20:32

Bonaire is een bijzonder gemeente van de Nederlanden.
Dat betekent dat ze wel ons geld krijgen, maar niet onze bemoeizucht willen.
Dus als een Nederlandse ambtenaar de boel komt controleren, is hij een vervloekte blanke koloniaal.
Komt hij geld brengen, dan blijven dergelijke vervloekingen achterwege, maar wel met het dwingende bevel zich verder nergens mee te bemoeien.
Want blanke Nederlanders hebben ze daar niet nodig. Wel hun geld natuurlijk.

arie-hoax | 01-08-19 | 19:45 | 3

Oelekker centjes uit oeholland.

Bezorgde vader | 01-08-19 | 19:47

Meestal zijn de ambtenaren uit Nederland ook incompetent. Ze zien de beperte mogelijkheden niet en overzien hun acties niet met betrekking tot de kleine gemeenschap. kort daarna laten de meeste zich ook prima kick back aanleunen en zwelgen ook in het gehielenlik de voordeeltjes,cadeautjes en wat nog meer.
Het eiland vernadert hun,zij het eiland niet.
google even op Brons en vertegenwoordiging.

miko | 01-08-19 | 19:50

@miko | 01-08-19 | 19:50:
Je lijkt een ervaringsdeskundige.
Desalniettemin: moeten we niet eens een keer stoppen met dat stomme gezanik over blank kolonialisme? Erken elkaars vaardigheden en zie voorbij aan de kleur.

arie-hoax | 01-08-19 | 19:54

Moet kunnen. Moeten wij ook doen. Eigen volk eerst!

vanBarchum | 01-08-19 | 19:44

Aruba, geweldige plek.
Alleen als je werkelijk geld hebt, je kan daar zelfs alles af huren zonder enig comentaar, als je maar betaald.
het is toeristisch dus wees niet verbaasd.
Ik ben ervan overtuigd dat de plaatselijke Minister Trump zuigt dat hij/zij een beschemde status geniet.
Onze minister President zal vragen wat zuigen inhoudt.

Meesteres Belgie | 01-08-19 | 19:41 | 4

In Nederland en België kan ook alles, als je maar geld hebt. Dus wat is je punt Meesteres?

Gele Beer | 01-08-19 | 20:16

Het gaat over Bonaire, dat eiland staat staatkundig iets anders in de wedstrijd

Arietjuh | 01-08-19 | 20:24

Wat bedoel je nou eigenlijk??!

Wienerschnitzel mit | 01-08-19 | 20:32
▼ 1 antwoord verborgen

Ik snap ze wel op Bonaire. We hebben niet voor niets het Heilige Roomse Rijk verlaten. Niet om nu even een heim-ins-Reich-troela ons te laten vertellen wat we moeten doen en laten. De Hollandse natie wordt gekoesterd op Bonaire, juist op Bonaire, zo blijkt.

Sitting_targets | 01-08-19 | 19:41

Prima hoor, ze doen maar. Dan ook lekker onafhankelijk verder. Of gewoon lekker samen met Venezuela. Veel succes.

Scepticus | 01-08-19 | 19:36 | 3

Precies. Die ABC-eilandjes moeten aan Venezuela worden gegeven. Ze liggen daar voor de kust, niet hier.

Vrouwtje_haram | 01-08-19 | 19:39

Geen enkele euro meer inderdaad.

Peter_la_Selie | 01-08-19 | 19:39

@Vrouwtje_haram | 01-08-19 | 19:39:
Mag niet van ome Sam. Die vind het wel zo prettig om eilanden in de buurt te hebben die van een betrouwbare bondgenoot zijn.
Wat dat betreft vertrouwen ze die Colombianen niet echt.
Als het aan Den Uyl had gelegen waren deze eilanden al lang onafhankelijk geworden maar ja het CDA wilde niet want dat zou het einde beteken van het oude WIC en VOC tijdperk. Nee hoor, de eilanden willen niet en de states willen het niet.

www.nrc.nl/nieuws/2013/07/22/onafhank...

miko | 01-08-19 | 19:46

Donaties in de vorm van keiharde Euro's of Dollar's blijven uiteraard nog altijd van harte welkom .

likmegaties | 01-08-19 | 19:35 | 2

Zolang je maar je bakkes houdt.

Rico Tampeloerus | 01-08-19 | 19:37

@Rico Tampeloerus | 01-08-19 | 19:37: hou je bek dan!

Bezorgde vader | 01-08-19 | 19:48

Toch vreemd dat al die antillianen die naar Europees Nederland komen, jaren studiefinanciering ontvangen, er niemand is die met een bul terug kan/wil om de eilanden van een goede toekomst te voorzien.

Feynman | 01-08-19 | 19:33 | 2

omdat er op Bonaire geen reet te beleven valt.

Sprinkhaan | 01-08-19 | 19:35

je bouwt een studieschuld op in Euro's dan moet je terug en is je salaris in guldens en een stuk lager dan in NL.
Verder is de ontvangst van afgestudeerden op de geboorte-eilanden vaak lauwtjes en koel. Ze worden vaak toch gezien als wijsneusjes en makamba pretoes.
Ook is er niet zo heel veel te doen voor de hoger afgestudeerde. Mischien wat in het hotelwezen(maar die geven vaak de voorkeur aan mensen die reeds lang in de keten werken) Verder Banken want de offshore ligt op zijn gat. Chemie elk jaar minder zeker nu de raffinaderijen op Aruba en Curaçao op omvallen staan of veel minder draaien. Voor de rest?? Scheepsbouw en een beetje wegenbouw dan stopt het wel een beetje.
verder geeft het bedrijfsleven trouwens WEL de voorkeur aan Europese Nederlanders. Ik heb menig barvrendje van een zaqkenman aangesteld zien worden in zijn bedrijf zonder ervaring dan glazen kantelen.

miko | 01-08-19 | 19:39

Maar goed, die Duitse muts bakt er dus ook niets van?
Blijkbaar kan ze het ook niet aan. Ontslaan wegens incompetentie en een ander sturen.

miko | 01-08-19 | 19:32

Het verbaasd me niets, ook omdat financieel de boel nog nooit op orde is geweest?

Jan, Leiden | 01-08-19 | 19:31

En waarom is dat schokkend? Er wordt toch al heel lang voor gepleit ook in Nederland de Nederlandse sollicitant achter te stellen, sterker nog, aardig wat (semi-)overheidsorganisaties hanteren diversiteitsdoelen en er wordt al jaren voor allerlei quota gepleit. Of is het stukje bedoelt om ons erop te wijzen dat Bonaire op ons voor ligt?

Blauwpetje | 01-08-19 | 19:29

In Nederland nemen ze ook ze liever ongediplomeerden aan dan gediplomeerden in ze zorg e.d.
Dat is goedkoper.
Niet beter voor de patiënt, wel voor de bonus van de manager.
En daar gaat het tenslotte om. Of niet, VVD.

kloopindeslootjijook | 01-08-19 | 19:28

Misschien ietwat pikanter omdat Bonaire een provincie is maar op Aruba gebeurt exact hetzelfde, daar mag je niet eens een 'buitenlander' aannemen voordat je hebt kunnen duidelijkmaken dat een Arubaan het werk niet kan doen. En daardoor ook een boel prutsers op plekken waar eigenlijk capabele mensen zouden moeten zitten.

despecialist | 01-08-19 | 19:25 | 5

@despecialist | 01-08-19 | 19:37:
Openbaar lichaam,... daar zijn de Antilliaanse dames wel aan gewend!! Moehahahhahaha *sorry,ik lach te hard om mijn eigen grap*

miko | 01-08-19 | 19:40

Vooral alles wat overheid is, alleen daar kunnen die Arubaanse lutsers een baan krijgen, bij die overheid loopt ook alles jarenlang achter, door die klaplopers dus.

Wienerschnitzel mit | 01-08-19 | 20:34
▼ 2 antwoorden verborgen

Van mij mag het koninkrijk Nederland louter bestaan uit het land Nederland.
Temeer daar wij afstand moeten nemen van ons koloniaal verleden.
De ABC-eilanden zijn daarom achterhaald en overbodig als onderdeel van ons koninkrijk. Zoek het daar lekker uit op die paupereilandjes.

Toos Doos | 01-08-19 | 19:25 | 3

+veel

Canis.bonus.es | 01-08-19 | 19:26

buiten tiefen heet dat.

vmk | 01-08-19 | 19:26

welke andere Nederlandse gemeente doet ook ?

vmk | 01-08-19 | 19:24 | 3

dat.. dat ook ?

vmk | 01-08-19 | 19:24

Amsterdam misschien met dat rariteitenkabinet van Bij1?

Oud wijf | 01-08-19 | 20:05

Mogen provincies ook? Fryslân... daar mag je als functie-eis stellen dat iemand Algemeen Beschaafd Frysk moet kunnen praoten. Als dat geen discriminatie is, weet ik het ook niet meer...

GWB | 01-08-19 | 20:14

Dat kan niet. Alleen blanke, sorry witte mensen zijn racisten. Wij waren allemaal steenrijk en hebben met z'n allen slaven gehad. Niet ontkennen. Ook mijn voorouders die in plaggehutten woonden in oost-Groningen bij 25 graden onder nul hadden slaven. En we hebben die echt al racisten behandeld. Echt waar. Geen nepnieuws. Dus overal ter wereld zijn het verder slachtoffers.

Kamervraag | 01-08-19 | 19:23 | 2

minpuntje is wel dat ze ze van arabieren hebben gekocht

vmk | 01-08-19 | 19:25

Witte mensen zijn de nieuwe slaven uhh sorry tot slaaf gemaakten. Gedoemd om een leven lang te werken. Eenmaal zelf onrendabel geworden aan het eind van de rit wordt hen vriendelijk verzocht de organen in te leveren en een slaapdrankje in te nemen, met dank voor de inzet.

2tribes | 01-08-19 | 19:30

Het is heel simpel.
Alleen 'witten' kunnen racistisch zijn.
Nou wist ik natuurlijk al een tijdje dat er op onze antilliaanse eilanden behoorlijk gediscrimineerd wordt op basis van ras, en dat in Suriname je nog steeds als Hindoe door de Creolen als 'Koelie' aangeduid wordt, maar dat is geen racisme, want het gebeurt door zwarten.

Roadblock | 01-08-19 | 19:22

Dus, blank is racist, zwart is wat ?

vmk | 01-08-19 | 19:22 | 5

Blanken moet nog boeten. Begrijp dat nou

Sprinkhaan | 01-08-19 | 19:29

Zwarcist

Bezorgde vader | 01-08-19 | 19:52
▼ 2 antwoorden verborgen

Onafhankelijk willen zijn? Zelf willen besturen? Geen regeltjes uit NL willen?
Prima. Dan ook geen geld meer.

Doei!

TeeJee | 01-08-19 | 19:22 | 5

Tekenen bij het kruisje, afstoten die handel en geef ze een klein zakje geld mee. Gaan wij lekker achterover leunen en raden hoe dat geld verdeelt zal worden, en hoe snel het foetsie is.

Sprinkhaan | 01-08-19 | 19:28

@vmk | 01-08-19 | 19:27:
Daar zouden we gezien het debacle Suriname toch wel van geleerd moeten hebben... Toch?

Ommezwaai | 01-08-19 | 19:49
▼ 2 antwoorden verborgen

"afkomst" mag je ook lezen als "familie van politicus" als er weer baantjes verdeeld moeten worden.

Osdorpertje | 01-08-19 | 19:22

Daar ging het in zuid-Afrika toen mis. Hoogopgeleide mijningenieurs werden ontslagen en vertrokken massaal naar Australië. Hun plaatsen werden ingenomen door zwarte bewoners die voorheen met moeite hun werk op de postkamer aan konden..

Oud wijf | 01-08-19 | 19:19 | 7

@Earl_of_Doncaster | 01-08-19 | 19:30:
Klopt, een tijd geleden nog een docu over gezien. Prachtig ontwikkelt gebied in die tijd. Ik vraag mij dan wel eens af wat wij van Afrika zouden kunnen maken als we een ruil doen. Zij naar Europa, wij naar Afrika.

Sprinkhaan | 01-08-19 | 19:33

@Sprinkhaan | 01-08-19 | 19:26:
Kan hier ook maar zo gebeuren dat de blanke burgers hun huis of baan moeten afstaan om ''nu echt grote stappen te maken qua diversiteit en herverdeling van privileges'' - ik kijk nergens meer van op.

2tribes | 01-08-19 | 19:41
▼ 4 antwoorden verborgen

"Let's celebrate diversity!" heet dat dan...

Giraf01 | 01-08-19 | 19:19

(TU) Eindhoven syndroom

Aicar.Ketonen | 01-08-19 | 19:19

Begin dan ook maar meteen met ‘herstelbetalingen’ voor deze institutionele (wat dat ook mag betekenen, maar dat schreeuwt zo lekker) discriminatie en rascisme van deze licht roze en blank gepigmenteerden “....

NakedJehuty | 01-08-19 | 19:17

OT: De 'Alan Kurdi' heeft zijn "vluchtelingen" weer opgepikt en ligt nu voor Lampedusa.
De 'Open Arms' kruist 100 km uit de kust van Lybie.
De 'Seawatch 3' ligt al weken in de haven van Licata, Sicilie.

Roadblock | 01-08-19 | 19:17 | 1

afzinken dat kreng!

riesepies | 01-08-19 | 19:48

Onvoorstelbaar en ik lees elke dag in de linkse leugenpers dat wij de grootste racisten op aarde zijn. Blijkt dat dit in elk land en vooral veel meer in andere landen voor komt. Ik sta er van te kijken.

Repetitive Beats | 01-08-19 | 19:14 | 2

Ik ook, leuk hè!

Canis.bonus.es | 01-08-19 | 19:23

Ja wat mankeert die journalisten/opiniemakers toch om zo hardnekkig aan dat verhaal te blijven vasthouden!

2tribes | 01-08-19 | 19:45

De community aldaar loopt nu eenmaal 100 jaar achter in ontwikkeling. Logisch dat racisme daar nog normaal is. Her wordt pas een probleem als dit soort racisten het in Nederland voor het zeggen krijgen. Mevrouw Simons leest u mee?

JWZ_JMK | 01-08-19 | 19:14

De VN gaat dit in de zwaarst mogelijke bewoordingen veroordelen en, geschrokken van hun eigen diepgewortelde racisme, zal het eilandbestuur op cursus gaan bij Groot Wassink hoe ze hun black-privilege moeten bestrijden en vervolgens aftreden, zo gaat dat.

smdyasc | 01-08-19 | 19:14 | 1

Hahaha, ja precies. Mooi man sarcasme...

NakedJehuty | 01-08-19 | 19:19

Ach ja ... Het communisme had ook liever leiders uit de lagere klasse. Incompetent waren ze vaak omdat ze complexe vraagstukken niet konden overzien, maar dat was niet belangrijk.
Chavistas werden voorgetrokken in Venezuela maar hadden de ballen verstand van goed bestuur.
Die kant van de geschiedenis wordt echter niet interessant gevonden door de pers in het algemeen.

arie-hoax | 01-08-19 | 19:14 | 1

Jesse Klaver?

Fred Hartman | 02-08-19 | 01:58

Bij1 Eiland.

Vuurwezel | 01-08-19 | 19:12

Ik ben het helemaal eens.
Spreek vooral je voorkeur uit.

Ruimedenker | 01-08-19 | 19:10

Bewijs van goed gedrag,pfffffff.

De Profundus | 01-08-19 | 19:25

Zwarten kunnen niet discrimineren. Het is racisme van de witmens om dat te suggereren. Toch, Sylvana?

opblaasschaap | 01-08-19 | 19:08

Selectie op basis van afkomst. Uhm hoe noemen we dat ook alweer?

Sprinkhaan | 01-08-19 | 19:08

Hoe meer mensen aan het werk op dat eiland, hoe minder er hier komen. Win-win. Laat dit racisme maar gewoon bestaan.

de Voorzittert | 01-08-19 | 19:07 | 1

Dat valt mee hoor. Dat eiland verblankt in een rap tempo (ik zit er elk jaar een maand). De oudjes gaan dood, de jonkies die hun naam kunnen schrijven gaan naar Nederland. De nieuwkomers zijn Nederlandse en Amerikaanse pensionado's met knaken (veelal blank)

DavidleeRoth | 01-08-19 | 19:16

Racisme werkt maar 1 kant op.
Leer dat nu eens.

Kaas de Vies | 01-08-19 | 19:06

Het negatief discrimineren van het blanke ras is dus niet alleen een Nederlandse aangelegenheid!

keestelpro | 01-08-19 | 19:06 | 2

In Nederland gebeurt dat echter op klasse. Een kleine aristocratische blanke minderheid die normale blanke mensen onderdrukt en inmengt met andere culturen om hun eigen elite positie te behouden.

StarFox | 01-08-19 | 19:15

Er staat zelfs een bord nabij Kralendijk waar even fijntjes herinnerd wordt aan de tijd van de slavernij en er staat verder te lezen: "Minder blanken hier"... (vrij vertaald).

Ommezwaai | 01-08-19 | 19:47

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken