Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Heel Holland knalt door gevaarlijke gasleidingen

KNAL

Van Gas Los Lobby zet explosies in

Sterkte allemaal en doet u nog maar een schietgebedje want er ligt nog 3830 kilometer aan gevaarlijke gasleidingen onder Nederland Ons Land. Dat is dus 3830 kilometer aan mogelijke ENORME BIEMS a la Den Haag begin dit jaar. Overheid doet niets behalve alarmerende rapportjes over "onbeheersbare risico's" schrijven en zeggen dat de netbeheerders het allemaal mogen gaan oplossen. Maar hee. Een paar keer een flinke knal en van dat hele pensioenprobleem hebben we ook geen last meer.

This could be you

Reaguursels

Inloggen

Doet Geenstijl nu ook al mee aan de nationale hype 'weg met het gas'. Manman gewoon weer overgaan in overheidspropaganda bij de eerste tegenvaller.

Hein7261 | 07-06-19 | 08:51

Nederland gaat nog een keer failliet met al die problemen. weg ermee

habemuspapam | 07-06-19 | 08:23

Op 29 mei 1959 werd in Slochteren aardgas ontdekt. Het bleek een grote hoeveelheid te zijn en vanaf 1963 wordt in heel Nederland aardgasleiding gelegd tot zelfs in Zeeuws-Vlaanderen en Zuid-Limburg.
Weet nog dat er overal grote buizen in de grond werden gelegd.

In 1964 en later kregen woningen, fabrieken en kantoren gasaansluiting en konden we voor weinig geld op aardgas stoken en koken.
Warm water gaat via een keuken- of badgeiser... ik heb een badgeiser.

De eerste aansluitingen (1964 en 1965) zijn inmiddels meer dan 50 jaar oud.
Nader onderzoek moet uitwijzen of dit een incident is - dan wel dat dit met ouderdom en slijtage te maken heeft.
Tot op heden is er geen enkel signaal of aanleiding voor angst en paniek. Mochten er meer ontploffingen gaan komen dan wordt het een ander verhaal.

sociaal_econoom | 07-06-19 | 05:35 | 1

Een gietijzeren leiding. Denk daar rustig over na. Vooral het faalgedrag van gietijzer.

Feynman | 07-06-19 | 08:35

Heb vroeger een stacaravan gehad op de camping... stook nu thuis op campinggas.
Heb een grote fles gas... daar stook ik mijn kachel mee en mijn eten maak ik warm met zo'n camping kooktoestel.
Met zo'n kruik gas kan ik een maand mee doen... voor slechts 19,50 euro.
Ik betaal geen vastrecht en ook geen netwerkkosten.
Als ze straks het gas afsluiten dan heb ik daar geen last van.

sociaal_econoom | 07-06-19 | 04:25

Dagelijks vraag van mijn klanten waarom wij van het gas af moeten. En dagelijks roep ik omdat de oude leidingen uit 1960 moeten worden vervangen en daar heeft de overheid geen zin in dus verzinnen een linkse list

automaat | 06-06-19 | 23:59 | 4

Hier worden de gasleidingen al vervangen door kunststof, een investering die zich in geen 25 jaar terugbetaalt. Waarom dan toch vervangen? Misschien toch geen complot maar gewoon doen wat nodig is?

Busverhuur | 07-06-19 | 07:17

Klets die oude leidingen zijn van 3 mm dit ijzer en gaan echt niet kapot.

Hein7261 | 07-06-19 | 08:54
▼ 1 antwoord verborgen

Zoals Trump vandaag op d-day terecht zei over het kartel/ deep state
Sue Them....
Lijkt mij hier ook van toepassing De CEO van energie leveranciers en of ambtenaren die dit laten gebeuren persoonlijk verantwoordelijk stellen

zoefff3 | 06-06-19 | 23:28

Alle leidingen na de meter zijn voor de verantwoordelijkheid van de eigenaar. Op straat heb ik nog geen gasexplosie gezien.

klowiepowie | 06-06-19 | 21:57

Vandaar dat we zo snel van het gas afmoeten.

oliebolletje123 | 06-06-19 | 20:31

Kortom we betalen dus al heel lang bergen geld en men doet niets aan preventief onderhoud. Ok dan.

priks | 06-06-19 | 19:11 | 3

Een beetje zoals uw pensioen.

Parel van het Zuiden | 06-06-19 | 19:18

Je vergeet dat dit nu pas een issue is nu we van het gas af moeten...

peterdh | 06-06-19 | 19:33

Die oude leiding had onderhouden moeten zijn van de 'transportkosten'op uw energierekening......

AdPatat1960 | 06-06-19 | 20:40

Haha Ronaldo, die laatste zin!

pibasso | 06-06-19 | 18:50
-weggejorist-
medo | 06-06-19 | 18:26

Nieuwe gasleidingen want we moeten er spoedig vanaf.

Earl_of_Doncaster | 06-06-19 | 18:16 | 2

En dus zal het wel een kwestie worden van uitstellen en uitstellen: totdat de burgers zelf allemaal op hun eigen kosten hun huis hebben aangepast aan andere energiebronnen onder het motto van 'klimaatdoelstellingen halen'?

Wering | 06-06-19 | 18:28

Ik vermoed dat dit als alibi gebruikt gaat worden om ons nog sneller van het gas te halen. Deze wijk zal dan "proefwijk" worden met afsluitingen.
Alles om het verrekte klimaatakkoord te halen; In Brussel zit NL nu ook te janken om alsjeblieft een EU vliegtax te heffen. Den Haag is dus wel gretig bezig om het GroenLinks naar de zin te maken.

telelezer | 06-06-19 | 18:55
-weggejorist-
Grijskijkert | 06-06-19 | 18:14

Weer zo’n pareltje uit de neo-liberale gospel. Nutsbedrijven privatiseren en het na de voordeur aan de burger laten. Geen keuringen en onderhoud meer. Ben je mal? Zo min mogelijk overheidsbemoeienis hé? Dus zie iedere biem maar als ode aan het liberale evangelie.

Bigi Bana Boy | 06-06-19 | 18:08 | 6

Dit is exact het deel van de energievoorziening dat niet geprivatiseerd is. Nuon, Essent en Eneco zijn de geprivatiseerde delen, Liander, Enexis en Stedin zijn nog steeds 100% in overheidshanden (provincies en gemeenten). De afgelopen jaren hebben de netwerkbedrijven veel tijd en geld gestoken om de brosse leidingen (grijs gietijzer en asbestcement, maar ook andere leidingen die verouderen, en daardoor breukgevoeliger worden dan gewenst zoals wit PVC) te saneren. Daarbij wordt door de meeste netbeheerders eerst gekeken naar de hogere risico's: zakkende grond, of plaatsen waar vlak bij zo'n leiding in de grond geroerd wordt. Op de plekken waar de grond stabiel is, is het risico minder groot, echter laat deze explosie zien dat ook dat geen garantie is. Het grootste deel van het GGY is al uit de grond. Nu dus extra hard doorpakken op het vervangen van de laatste paar duizend KM. Echter: waar halen ze de technische handen vandaan? Ze moeten ook nog een hele energietransitie uitvoeren voor groenlinks en D66.

RedBill | 06-06-19 | 20:53

@zuiderduin | 06-06-19 | 18:31: Daar geloof ik dan weer geen zak van, helemaal omdat aan ons gas een geurtje is toegevoegd en daarnaast de calorische waarde van ons gas niet zo hoog is als bijv. Russisch gas. Gietijzeren leidingen.. ik moest wel even lachen. Vandaar dat onze gasvelden zo snel leeglopen.

klowiepowie | 06-06-19 | 23:46

@zuiderduin | 06-06-19 | 18:31: Ongetwijfeld dat er veel gaslekken zitten in de huidige gietijzeren leidingen. Zoiets blijft mooi binnen met alle modder isolatie en daar blaas geen appartementencomplex mee op. PVC zou ik niet aanraden, wel buigzaam, maar ook gevoelig voor splijten. Een paar steentjes die er wat te vaak tegen aan schuren.

klowiepowie | 06-06-19 | 23:58
▼ 3 antwoorden verborgen

Gelukkig maar dat dit hele land vol zit met Adviesraden, Toezichthouders, Commissies van Aanbeveling, en zo....

Wering | 06-06-19 | 18:05 | 1

Idd. Zopas even gekeken wie er via duurzame energieopslag de rekening krijgen. Dat zijn we allemaal. Wie krijgt het geld? Mensen die iets van 10 of meer panden bezitten. Zij krijgen hun huizen praktisch gratis geïsoleerd. Terwijl een gewone huiseigenaar/huurder wel mag dokken voor aanpassingen, maar geen subsidie krijgt (of een huiseigenaar hoort zich aan te sluiten bij een VVE, daar heb je weer een kVk nodig). Huizen worden meer waard in Nederland. We hebben niet allemaal 100 panden en Tesla's.

klowiepowie | 07-06-19 | 00:53

Bij de archeologische opgraving in Akrotiri kun je een Minoïsche nederzetting bewonderen met huizen van drie verdiepingen. Ca. 4000 jaar oud, schat men.
We have come a long way.

Mammeloe | 06-06-19 | 17:56

Dit verhaal is toch een beetje vreemd. Gietijzeren leidingen (Gij) zijn in de jaren 80 en 90 op grote schaal vervangen door kunststof buizen (HDPE), die met spiegellassen aan elkaar werd geplakt in het kader van preventief onderhoud. Huisaansluitingen werden met PeKo (Mdpe Koper) gemaakt zodat bij grondverzakkingen de leiding niet meteen stuk gaat. Vooral in het natte en verzakkende polderland in het Westen. Toen de Energie bedrijven gingen splitsen en verzelfstandigen stopte deze investeringen in het onderhoud. Gietijzeren leidingen krijg je inderdaad met één klap met een stootijzer kapot maar zolang de bodem niet geroerd wordt, schudt of verzakt blijven die buisjes prima hun werk doen. De kans dat 3 of 4 huizen ontploffen zoals in DEN HAAG door een lekkende gietijzeren Hoofdleiding is echt heel klein. Gas doet pas Boem! als een explosief mengsel wordt gevormd in de juiste verhouding met zuurstof, dan moet je ook nog op tijd een lucifer erbij houden. Deze explosie was inpandig (daarom alles stuk) en kan dus nooit vanuit de hoofdleiding in de straat zijn gekomen. De oorzaak van deze Plofboem, zou illegaal aftappen kunnen zijn maar moet je wel van goede huize komen en gietijzeren leidingen kunnen aanboren en de juiste spullen hebben (specialisten werk). Ik kom niet verder dan dat hier gewoon inpandig is gekloot met gasleidingen, het juiste mengsel is ontstaan, iemand een sigaret opstak en Hopsakee…Laat onverlet dat die Gietijzeren leidingen moeten worden vervangen, maar waarom zou je, de Gaskraan in Groningen gaat toch dicht….. is dit weer Spindoctor shit?????

hetgingperongeluk | 06-06-19 | 17:55 | 20

Lees de rapporten! Dit is dus 100% een scheur in de hoofdleiding geweest. Gas zoekt de makkelijkste weg door de grond heen naar buiten. Dit kan een forse tijd langzaam naar de kruipruimte zijn gelopen. Op het juiste moment een vonkje erbij en BIEM!

RedBill | 06-06-19 | 20:57

@RedBill | 06-06-19 | 20:57: Ik heb gezegd wat er te zeggen valt, mijn mening is dat het onmogelijk is...

hetgingperongeluk | 06-06-19 | 22:34
▼ 17 antwoorden verborgen

Weet nog... mijn opa en oma waren bang van aardgas vanwege ontploffingsgevaar.
Ze hadden liever een hout of kolenkachel.
Wij hadden vroeger in de woonkamer een kachel op petroleum - dat ging prima.

sociaal_econoom | 06-06-19 | 17:53 | 1

Dat ging prima, als je zo'n 10 liter tankje, dat ondersteboven in de hoofdtank stond gebruikte. Het vlotter mechaniek, wat de toevoer naar de verbrandingsruimte regelde, wilde wel eens vast zitten. Met zo'n klein tankje kon er dan nog geen ramp gebeuren, met een buitentank van 100 liter, direct met een koperleiding naar je kacheltje, dat kon weleens vervelende gebeurtenissen opleveren. Het veiligste waren eigenlijk de cv installaties met een oliebrander, daar moest de olie met een pompje naar de brander geleid worden.
Die oliekacheltjes, brrr...

hotnot | 06-06-19 | 18:01

Weet niet waarom maar ik zie mister Bean nu voor me die smuilend BOOM zegt met zijn eigengemaakte christmascracker.

suscrofa | 06-06-19 | 17:51

Gas in je huis is zo 1960.

The2Amendment | 06-06-19 | 17:50 | 1

Maar tot nog toe wel de schoonste oplossing (op kernenergie na)

telelezer | 06-06-19 | 18:58

Regeren is vooruit zien.

Daarom wordt de gaskraan dicht gedraaid

{laat het de duitsers maar niet horen}

Meesteres Belgie | 06-06-19 | 17:48 | 1

Kunnen we met nabije toekomst voor ogen beter het gasnetwerk saneren (kost geld) en afzien van de energietransitie.(kost teveel geld)

suscrofa | 06-06-19 | 17:54

@van heinde en verre... onderhoud plegen is onbegonnen werk ...

Alle grijs gietijzer koppelingen vervangen in de Nederlandse woningen.
Het beste is om in Nederland te stoppen met aardgas, Groningen is verleden tijd.

Jullie mogen kiezen - een houtkachel of een kachel op stookolie.
Wij deden dit vroeger thuis zo.
Gezellig met zijn allen rond de kolenkachel... toen was geluk heel gewoon.

sociaal_econoom | 06-06-19 | 17:48 | 1

kolenkachel, ... toen was geluk nog heel gewoon.

Ik moest direct aan de aardappel eeters denken, de schoonheid van dat schilderij is de soberheid, armoede en triestheid.

toen was geluk nog heel gewoon

Meesteres Belgie | 06-06-19 | 17:51

Net een expert gesproken. Inside job.

RickTheDick | 06-06-19 | 17:46

Juist ja, je koopt een gasdetector voor 35 euro ik zie het probleem niet. Verder zorgen dat je huis voldoende gelucht word. Niet alles potdicht. En dat kost je geen godsvermogen aan extra stookkosten.

miko | 06-06-19 | 17:44

Een gasleiding. Daarom ligt heel Syrie in puin. Die moet je niet weigeren,

Mammeloe | 06-06-19 | 17:39 | 2

Ze moeten de hele gasleiding ontslaan, maar dat is slechts mijn persoonlijke mening.

Mr_Natural | 06-06-19 | 17:41

Vraagje.

Waar is het geld gebleven dat wij maandelijks betalen voor onderhoud. Ik eis dit terug.

Kaas de Vies | 06-06-19 | 17:38 | 5

Dat steken de Gemeenten nu in hun zak door de verkoop van Eneco. Daarna zullen de salarissen op het Gemeentehuis wel omhoog gaan, en uiteraard worden er dan bonussen uitgekeerd aan ambtenaren, Burgemeesters etc. Extra opdrachtje naar Cap Gemini.

Beroep = Boerenlul | 06-06-19 | 17:54

@Mr_Natural | 06-06-19 | 17:39:
Nee, dat zijn de salarissen en bonussen van bestuur, directie, raad van bestuur (vol met uitgerangeerdepolitici of politici die beloond worden voor geleverde diensten, hoi wim kok)

Sans Comique | 06-06-19 | 17:56

@Sans Comique | 06-06-19 | 17:56:
Dat weet ik: transportkosten noemen ze dat.

Mr_Natural | 06-06-19 | 17:59
▼ 2 antwoorden verborgen

Wat mij vooral opvalt in dat filmpje is hoe lang dat verkeerslicht op rood blijft staan.

DKP | 06-06-19 | 17:37 | 1

Logisch toch? er is geen aanbod van verkeer uit de zijstraat? Dus blijft hoofdweg op groen staan?

TilburgDeGekste | 06-06-19 | 17:40

Levensgevaarlijk! Ik kook voor de veiligheid tegenwoordig op lachgas.

Mr_Natural | 06-06-19 | 17:36 | 1

Haha!

De Profundus | 06-06-19 | 18:44

Komt dat even mooi uit !
Ook toevallig dat we nu net van Gas Los moeten.
Je zou bijna denken aan een AluHoedje.

Bolder | 06-06-19 | 17:35

Waar marktwerking met andermans geld dan vogelvij.............
Let voor de gein ook eens op europese aanbestedingen, je blijft huilen...........

Ps strakke burgeractie voor peter in breda.............. n a v foto

2CVOcean | 06-06-19 | 17:28 | 2

Jaren niet meer investeren en daarna privatiseren...
Overheid op zn best.

boerk | 06-06-19 | 17:31

@boerk | 06-06-19 | 17:31: Even inlezen he. De energiebedrijven zijn geprivatiseerd en niet verantwoordelijk voor de kabels en leidingen. Dat zijn de netbeheerders. Die zijn in 2009 geheel losgemaakt van de energiebedrijven. (Splitsingswet) Deze netbeheerders zijn publieke bedrijven met een monopoliepositie waarvan alle aandelen in overheidshanden zijn.

Kopieerapparaat | 06-06-19 | 18:58

Het gasleiding-vervangingsprogramma loopt al jaren. Als je dat in 1x wil doen dan wordt het godsgruwelijk duur. Tot die tijd ontploft er soms iets...
De netbeheerder berekent wat een leven mag kosten en baseert daarop haar vervangingsprogramma. De overheid loopt hier duidelijk niet mee te koop, maar uw leven heeft een prijskaartje. Het is niet anders.

van heinde en verre | 06-06-19 | 17:27 | 1

Klopt. De vervanging wordt inmiddels versneld uitgevoerd.

Leon Tosti | 06-06-19 | 17:31

Veel gasleidingen zijn in de jaren 60 aangelegd... die zijn inmiddels verouderd.
We staan op springen.

sociaal_econoom | 06-06-19 | 17:26 | 2

Het gaat hier om grijs gietijzer. Dat is van eerdere datum.

van heinde en verre | 06-06-19 | 17:28

@van heinde en verre | 06-06-19 | 17:28: niet van lood?

boerk | 06-06-19 | 17:33

Maar we betalen toch allemaal geld voor “transport” van gas en elektriciteit, ik neem aan dat ze daar onderhoud voor plegen?

Dutch_Holland | 06-06-19 | 17:26 | 2

Dan doen ze inderdaad, alleen gaat de vervanging kennelijk te langzaam.

van heinde en verre | 06-06-19 | 17:29

@van heinde en verre | 06-06-19 | 17:29: staat ook goed op de bank, eigen geld is goed voor de directie (om uit te keren).

boerk | 06-06-19 | 17:34

Alles wat Nederland aan het gas heeft verdiend is over de balk gesmeten....... vooral ten faveure van EU en ongebreidelde import van kanslozen, met als gevolg dat het sociaal vangnet onbetaalbaar is geworden, de zorg, het leger, OM, Justitie en Politie zijn uitgehold......... en nu ook, na de verwaarlozing van bruggen en viaducten, nog eens achterstallig onderhoud op gasleidingen.........

Fatwabuster | 06-06-19 | 17:26 | 1

Ben het helemaal met je eens - het leger krijgt 1 miljard extra en veel geld gaat naar migranten.... meer woningnood in Nederland.

sociaal_econoom | 06-06-19 | 17:32

Gaslighting, trap er niet in.

Mr_Natural | 06-06-19 | 17:25

Er word gesuggereerd dat het om gietijzeren leidingen gaat. Dat zouden dan nog leidingen uit het stadsgastijdperk moeten zijn. Eigenaardig.
Die gietijzerbuizen, in de tijd van het stadsgas stond daar maar 10millibar op, ze waren ook wat wijder. Bij de invoering van het aardgas zijn ze daar 30mBar op gaan zetten, en hoopten ze dat het goed zou gaan. De eerste jaren werd er op de afleverpunten van Gasunie naar regionaal distributiebedrijf waterdamp aan het gas toegevoegd, het gas werd bevochtigd. Dat was nodig omdat die oude leidingen met pakkingmateriaal aan elkaar waren gezet wat zou uitdrogen met aardgas, immers zit daar niks water in. Die bevochtigingsinstallaties zijn verdwenen, omdat de distributienetten allemaal door de tijd zouden zijn vernieuwd, deels met asbestbuis (prima materiaal!) grotendeels met kunstofbuis.
Groter probleem zijn de stijgleidingen binnenshuis, in appartementsgebouwen kom je die situaties tegen. Het grootste deel daarvan is inmiddels behandeld door ze aan de binnenzijde te plastificeren.
Zo'n 25 jaar geleden was er paniek vanwege een aantal gasexplosies in landelijke gebieden en nieuwbouwwijken in voormalig poldergebied. Er is toen een programma opgestart om aansluitingen te vernieuwen met gebruikmaking van een U vormige aansluitpijp, die met een draaistuk in de gevel zit. Op die manier kon de gasaansluiting mee bewegen met de zakkende grond, immers staan de huizen meestal wel onderheid. Maar nu, in Den Haag, op zandgrond.
Dit is een hoofdpijnverhaal voor de Nuons en de Stedins.....

hotnot | 06-06-19 | 17:23 | 7

+1 voor "onderheid".

OverdaanDerOnderheid | 06-06-19 | 17:37

Klopt als een zwerende vinger. En nee de netbeheerders zijn er inderdaad niet blij mee. De sanering van deze gasleidingen is al geruime tijd aan de gang. Dit gaat nu versneld verder. Mochten de plannen van de klimaatgekkies doorgaan dan is deze vervanging pure kapitaal vernietiging. Evenals het verwijderen van het reeds gesaneerde gasnet.

eentweehuppekee | 06-06-19 | 17:39

@eentweehuppekee | 06-06-19 | 17:39:
Er is vermoedelijk ook iets met de leveringscontracten naar de eindgebruikers. Mijn gevoel zegt me dat ze die willen vervangen en dat de transitie misbruikt wordt om dat door te voeren zonder juridische voetangels rn klemmen. Vervolgens blijkt het "groene" "alternatief" onwerkbaar en moeten we opnieuw aan het gas: nieuwe leveranciers, nieuwe contracten, nieuwe prijzen. Het moment voor allerlei dubieuze investeringen is nu, want de rente is laag en leningen zijn dus goedkoop.

kindapaas | 06-06-19 | 18:13
▼ 4 antwoorden verborgen

Overdrijven is ook een vak, het is nu niet dat er iedere week ergens een boem is. Gevaar is overal, niets mis met risicoanalyses en kijken of het een aanvaardbaar risico is of willen we allemaal nog meer belasting betalen/hogere energierekening?

Hunter S. Thompson | 06-06-19 | 17:23

Die leidingen zijn al jaren oud en gevaarlijk, zeker in Den Haag rond de mart legt een hoop meuk in de grond.

Vesta | 06-06-19 | 17:23 | 1

Je hebt het over Rutte III?

Mr_Natural | 06-06-19 | 17:25

Inderdaad. Zoals wij actuarissen plachten te zeggen: geen betere winst, dan sterftewinst. Weet u trouwens van wie ook hele bevolkingsgroepen aan het gas konden?

Hetkanverkeren | 06-06-19 | 17:21 | 4

De huilende professor?

threeheadedmonkey | 06-06-19 | 17:23

De zoon van Alois Schicklgruber?

Prinsemarij | 06-06-19 | 17:33
▼ 1 antwoord verborgen

Ja klopt, de netbeheerders mogen het oplossen,niet wij nog eens dubbel betalen via de overheid, daar betalen wij al jarenlang netbeheerskosten en misschien heeft de regiotoeslag ook mee te maken.
Het is gewoon achterstallig onderhoud.

steekmug | 06-06-19 | 17:20 | 2

Precies, en al jaren winst voor de aandeelhouders, we moesten de gemeente- en provinciale bedrijven toch zonodig verkopen toendertijd.

Vesta | 06-06-19 | 17:24

Ach, zolang je er niet in boord is er niks aan de hand.

Tishetnetnie | 06-06-19 | 17:19 | 2

boorD?

plaspop | 06-06-19 | 17:33

Zal je zien dat er straks weer scheepsladingen gasarbeiders binnenkomen.

Mr_Natural | 06-06-19 | 17:18

Terwijl onze buurlanden gasaansluitingen lopen te promoten... koekoek.

threeheadedmonkey | 06-06-19 | 17:18

Zo ne grote vuurbal jonge. BAM!

42 | 06-06-19 | 17:17

En zó doe je dat, als je het volk van het gas af wilt dwingen: je laat een ' expert'- instantie vertellen dat er iets gevaarlijks aan is. Voor die 3.830 km. ouwe gasleidingen hoef je dus alvast niets nieuws meer in de grond te duwen. Da's alvast verdiend. Nu die andere 98,5 procent nog.

bisbisbis | 06-06-19 | 17:17

Ook voor dit doel wordt de propaganda machine ingezet.

postmodernismisdead | 06-06-19 | 17:16

Worden we weer bang gemaakt.
Ik ben bang en ik heb al mijn gasleidingen uit de muur getrokken en ben onder mijn bed gaan liggen.

Kaas de Vies | 06-06-19 | 17:16 | 3

In België staan de gasflessen gewoon in de keuken.

voldemort | 06-06-19 | 18:01

@voldemort | 06-06-19 | 18:01: in Frankrijk ook in het buitengebied. Of een propaan tank (ondergronds of bovengronds). Veel hout kachels om te verwarmen. Lekker goedkoop

FrankOngerust | 06-06-19 | 19:33

België en Duitsland gaan juist over op gas en in NeeDDRland moeten we van het gas af.
Ze zijn niet wijs..
Echt niet.

Wijze uit het Oosten | 06-06-19 | 17:16

Het zal de overheid aan de roos jeuken of de inwoners veilig zijn.

Ars Vivendi | 06-06-19 | 17:07

Die man had ff mazzel zeg, was er net voorbij.....

pino2 | 06-06-19 | 17:07

Wat een paradijs is het toch. Geld geven aan Qatar en de problemen in eigen land afschuiven op de bevolking en de bedrijven. En dat noemen we dan met een mooi woord "participatiesamenleving". Vrij vertaald: U betaalt nog meer dan vroeger en in ruil mag u zelf opdraaien voor de shit die wij voor u gemaakt hebben.

James Lastig | 06-06-19 | 17:07

Door de natie-wijde verglavezelisering en de vele schoppen in de grond gaat het de laatste tijd vaak mis. Gelukkig zonder de biem.

horsteknots | 06-06-19 | 17:07 | 3

En rabarber is lekker en gezond,.. met een walnootje wat grand marnier, stijfgeslagen eiwit, bruine basterdsuiker, kaneel. kort schroeien in loeihete oven. Je weet niet wat je proeft.

horsteknots | 06-06-19 | 17:09

@Matwetwe | 06-06-19 | 17:16: Ja joh... Rabarberstengel uithollen en als rietje gebruiken! Dan ben je ook nog eens gezond bezig. Smakelijk! Kijk wel uit als je de fles in de oven zet, anders hoeft de overheid U niet op te blazen.

horsteknots | 06-06-19 | 17:19

Wij hebben één van de veiligste netten ter wereld. Die 'gevaarlijke' gasleidingen zijn hooguit gevaarlijk (er) door al het aftappen er van. En dat heeft iets te maken met culturele bepaaldheden, ook qua Den Haag en 'laag risico'. Blijf met je klauwen van gasleidingen af, als je er geen sjoege van hebt.

bisbisbis | 06-06-19 | 17:06 | 6

@Ars Vivendi | 06-06-19 | 17:09:
-
Van een schadeexpert. Er schijnen nogal wat nieuwkomers in dit land die denken dat 'welkom' iets te maken heeft met het omzeilen van meters. Het merendeel van de onverwachte 'boems' in dit land -alsmede van de CO2 vergiftigingen - vindt plaats in de ghetto's.

bisbisbis | 06-06-19 | 17:22

@bisbis, aftappen van gas? nou nee, dat gebeurt bij mijn weten niet, elektra daarin tegen wel. Dit is dan ook niet het gevolg van aftappen maar van een oud netwerk. In de oude binnensteden ligt nog gietijzeren gas leidingen. Vroeger was dat standaard echter door de toename van verkeer, infra werkzaamheden kan er een breuk ontstaan in een dergelijke leiding. Laat onverlet dat wij een veilig (kunststof) gasnet hebben. Al lijkt dit bericht het tegenstelde te bewijzen.

eentweehuppekee | 06-06-19 | 17:31

Bij een breuk in het leidingnet zijn ze er als de kippen bij om er wat aan te doen maar wanneer heeft u de gasslang tussen de gaskraan en het fornuis voor het laatst vervangen? Dat gebeurt ook pas als men wat ruikt,

voldemort | 06-06-19 | 18:00
▼ 3 antwoorden verborgen

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken