Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Huizenmarkt. GAAT FOUT

Geheel willekeurige foto bij topic over huizenmarkt ⬆

Niet dat jullie het niet wisten hoor, maar die huizenmarkt gaat dus niet zo lekker. "Er is zo weinig aanbod en de huizenprijs is zo hoog dat ze weinig keus hebben. 'Dit is echt heel verontrustend'." Aldus hoogleraar en woningmarktexpert Peter Boelhouwer van de TU Delft. Vooral middeninkomens kunnen fluiten naar een mooi huisje. "Ze hebben nauwelijks financiële ruimte om te sparen voor een woning doordat de huren zo fors zijn." En andere mensen hebben dan weer een paar honderd huisjes, 349 bijvoorbeeld, of 590 zelfs, die houden de boel voor zichzelf dus dat zijn ook een soort Boelhouwers, en die huisjes splitten en verhuren ze dan, hoppa dubbel sleutelgeld, en als mensen ernaar vragen geven ze geen antwoord, en dan krijgen ze een dwangsom en dat boeit ze ook niet, want ze hebben schijt aan het volk, want ze weten van de prins geen kwaad. Tja, die mensen heb je ook.

Reaguursels

Inloggen

In een oranje prins kan je niet wonen, in zijn bezittingen wel, tenminste als je geen pauper bent, want dan kan je zoals gewoonlijk even optyfen.

cat22 | 10-05-19 | 11:07

Wat een gejank hier op de Site. Iedereen zou hetzelfde doen. Vraag / aanbod., of wordt ambtenaar. Loop een beetje Risiko en verhuis zwitserland. Werk zat daar. 10 jaar Werken en klaar.

Lieveschat | 10-05-19 | 06:43 | 1

Advies waar de starter echt iets mee kan, dank!

Binnenbaan | 10-05-19 | 12:10

Dat brilletje heeft hij op de kermis gewonnen.

Bataaf | 09-05-19 | 22:27 | 1

Je kan iig stellen dat er bij de oranjes een bijzonder gecompliceerd DNA profiel aanwezig is..

schoon-schip-maken | 09-05-19 | 22:33

Schaf de HRA af en je kan pas echt lachen.

schoon-schip-maken | 09-05-19 | 22:25 | 1

schaf meteen ook de huurtoeslag af.. nog meer lol

fikkieblijf! | 10-05-19 | 09:06
-weggejorist-
ZwarteDag | 09-05-19 | 22:17 | 4
▼ 4 antwoorden verborgen

In pak 'm beet USA is het heel normaal een uurtje in de auto te zitten om naar het werk te gaan. Als je weinig te besteden hebt, ga dan lekker in Stadskanaal ofzo wonen en zet 's ochtends je wekker een uur eerder. Is nog nooit iemand dood van gegaan.

nietsdoenerT | 09-05-19 | 21:42 | 2

Gelul, heb je ooit wel in de VS gewoond?

ZwarteDag | 09-05-19 | 22:19

Ik heb in de VS mogen aanschouwen wat zij onder een verkeersopstopping verstaan: in Nederland heet zoiets "niets aan de hand".

In Nederland is het gewoon als je ergens een uur over doet om ergens te komen, en een half uur als je een half uur later vertrekt (of andersom).

Het komt erop neer dat in de huizenprijzen de bereikbaarheid is verwerkt.

Peter_K | 09-05-19 | 22:43

Er is helemaal geen woning tekort.

1. Ga naar Syrië als Jihadist.
2. Betuig spijt
3. Keer terug Nederland
4. Krijg onmiddellijk een woning toegewezen.

www.ad.nl/binnenland/ex-jihadbruid-ai...

Bolder | 09-05-19 | 21:14

Wat een kutkop.

Ghibli | 09-05-19 | 20:42

"Woningvereniging vreest ‘blank elitair’ imago door lidmaatschap nazaten"
https://www.parool.nl/amsterdam/woningvereniging-vreest-blank-elitair-imago-door-lidmaatschap-nazaten~b51f0d7b/

Jan Leul | 09-05-19 | 20:39

Ik ken ook 2 mensen die veel huizen hebben (op)gekocht en verhuren in de Randstad. De een was een “goede” zakelijke “vriend” (tot mn bedrijf in 2013 ten onderging) de ander is de broer van mn ex compagnon van dat bedrijf. Maw ik ken ze niet viavia maar persoonlijk en beide zijn ze (steen)rijk en vragen maximale huurprijzen. En hoewel ze zwemmen in de poen verhogen ze de huur bij nieuwe huurders. Dit speelt al vele jaren en neemt hand over hand toe. Niks aan te doen helaas pindakaas.

ja-nee-misschien | 09-05-19 | 20:01 | 2

is u weegschaal qua sterrenbeeld ja?

Padre Grassi | 09-05-19 | 20:05

Dit is gewoon de vrije markt. De schaarste komt niet door mensen die geld proberen te verdienen, maar door de overheid die systematisch de nieuwbouw tegenhoudt of bemoeilijkt met een heel pakket aan eisen.

Dr. Vigilante | 10-05-19 | 11:51

Geen paniek. What goes up goes ook weer down.

Papa Jones | 09-05-19 | 19:54 | 1

Zie de populariteit van de Vereniging Vrije Dagen.

D-Fens_1963 | 09-05-19 | 20:10

Maar toch. Mijn hut in hartje Randstad (Aarlanderveen) vrijstaand, mega groot, en allochtoon-vrij is nog niet verkocht. En dat ruim onder de vier ton. Mensen moeten gewoon beter zoeken.

Kiwi45 | 09-05-19 | 19:51 | 7

@Kiwi45 | 09-05-19 | 20:52: Is dus helemaal geen woning ondanks mooie praatjes! Geen wonder dat je het niet kunt verkopen...

ZwarteDag | 09-05-19 | 22:08

En 4 ton voor een stapel stenen is wat mij betreft nog steeds debiel.

schoon-schip-maken | 09-05-19 | 22:27

@ZwarteDag | 09-05-19 | 22:08: als je liever in een vinexrijtje in Zoetermeer of Almere woont vind je het misschien niet mooi. Smaak verschilt

Kiwi45 | 09-05-19 | 23:03
▼ 4 antwoorden verborgen

Het lijkt net of de gemeente Amsterdam haar eigen beleid uit 2009 en 2010 is vergeten en dit in de schoenen van de vastgoedbaasjes probeert te schuiven: www.google.com/amp/s/www.rtlnieuws.nl...

Heer Hugo de Waard | 09-05-19 | 19:45 | 1

Precies, minister van wonen Stef Blok gaf aan het eind van de crisis aan dat de woningmarkt gered was omdat de prijzen op peil waren gebleven.

Blasfemie | 09-05-19 | 23:08

Wat heeft die vent een lelijke kutkop zeg. En dan zeg ik het nog netjes.

soldier-of-fortuyn | 09-05-19 | 19:40

De crisis en ontslagen in de bouwereld als gevolg, heeft een groot gat geslagen in de reactietijd waarop men weer kon bouwen.
Politieke partijen schreeuwen als de beste dat er nu gebouwd moet worden met 100 duizenden huizen tegelijk maar hebben totaal geen benul wat daar voor nodig is. En ook al zou je nu een blik van 60000 bouwvakkers open kunnen trekken, er zijn geen bouwmaterialen meer.
Er heersen gigantische tekorten met wachttijden op deuren en kozijnen van soms wel 6 maanden. Geen enkele bouwonderneming of leverancier durft het nog aan om grote hoeveelheden bouwmaterialen op de plank te hebben liggen. Dood kapitaal voor als er weer eens een crisis voorbij komt en je blijft zitten met 20000 gipsplaten en en 20 ton rachels.
Zo ook werknemers in de bouw aannemen. En dan na 2 jaar die weer moeten ontslaan want geen werk.
Grondprijzen en oeverloos heen en weer geouwehoer van CRKs en Gemeenten en projectontwikkelaars over hoe je huisje gebouwd mag/moet worden en hoe duurzaam en allemaal wel niet moet. Je hebt zelf geen ene moer meer te vertellen over hoe jij je huis wil hebben want dat maken andere personen met zgn. 'knowhow' wel voor je uit.
Een jaar ben je bezig voordat je een keer een vergunning hebt en dan mag je een huis gaan bouwen op een zgn. bouwrijp kavel waar nog niets aan nutsvoorzieningen is aangelegd. Of je alvast wel ff 1 1/2 ton wil neertellen voor een stuk grond waar de latijen van een afgbroken school nog in de grond verstopt zijn.
En dan heb je je huis wind en waterdicht en moet je 12 weken wachten totdat ze water, elektra en (god forbid) gas voor je kunnen aansluiten.
Geen enkele firma heeft de benodigde mankracht/knowhow meer om aan al de verzoeken te voldoen maar wat doen we hier in Nederland, we halen 100 duizenden inadequaten naar binnen die de zo hoognodige woonruimtes innemen. Mensen waar je geen ene reedt aan hebt behalve dat klauwtje ophouden en eisen stellen. Werken kunnen ze niet want zielug en mag niet en anders kraken ze wel een hok want ze zijn hier.
We moesten allemaal weer zonodig al die sosjale en dienstverlenende beroepen promoten in Nederland met als gevolg dat er steeds minder mensen met hun klauwen kunnen werken of een technisch beroep kunnen uitoefenen. Degene die het nog kunnen lachen zich gek want daar betaal je de hoofdprijs voor.

clockandhammergame | 09-05-19 | 19:20 | 7

Als je zelf wilt bepalen hoe je huis eruit ziet, moet je er niet een in een project kopen. En natuurlijk moet je eerst de grond afnemen. Daar komt dat huis toch van je op ? Die aannemer is gewoon te laat geweest met aanvragen nutsvoorzieningen. Voor de rest klopt het verhaal wel.

pleemobiel | 09-05-19 | 21:13

Man, men wil helemaal niet dat er bijgebouwd wordt want bij gebrek aan schaarste stort de hele poppenkast in.
Lekker laten gaan zo, niemand kan meer wat en ik ga nog s 100eurie per uur kunnen vragen met mn rechter handjes tussen de linkse mongooltjes.

Top!

schoon-schip-maken | 09-05-19 | 22:31

@pleemobiel | 09-05-19 | 21:13: Als je zelf wil bepalen hoe je huis eruit gaat zien kan je maar beter niet in Nederland gaan bouwen. Iedereen en z'n moeder heeft er wat over te zeggen. Ik heb zelf een aanvraag moeten doen want dat deed mijn aannemer niet maar dat heb ik 4 maanden voordat ik uberhaupt ging bouwen al gedaan. ze hebben de mensen niet om aan de aanvraag van aanleg te voldoen, overal.

clockandhammergame | 09-05-19 | 22:55
▼ 4 antwoorden verborgen

Meneer vierkante looks lift wel mooi mee op zijn prins titel maar rooft voor een ieder de huizen weg. Bah!

Rdock | 09-05-19 | 18:44

Iemand noemt het markt
Zie Rutte lachen

nemeton | 09-05-19 | 18:19 | 1

Meest kapot geruguleerde markt van Nederland. Wonen moet vooral heel duur zijn vinden de banken en overheid. Hypotheken zijn de drijvende kracht achter de geldcreatie, die QE bubbel houden de centrale banken niet vol zonder maximale schulden bij burgers en overheden.

Solar666 | 09-05-19 | 23:55

"De Pauperprins en de 1000 bedelaars".

SugarCandyMountain | 09-05-19 | 18:17

Splitten m.z. splitsen. Eigen taal eerst.

JvanDeventer | 09-05-19 | 18:16

Door de oneindige instroom van migranten uit Afrika en moslimlanden wordt de woningnood alsmaar meer.
Hierdoor wordt de prijs van koopwoningen steeds hoger.
Starters krijgen geen hypotheek en de rijken kopen nu de woningen.
Zij verhuren hun woningen voor exorbitante prijzen - de huizenmarkt gaat inderdaad fout met dank aan Rutte III.

sociaal_econoom | 09-05-19 | 17:58 | 2

Ja ja klopt dus wie spint er garen bij... juist
Net als in wo1 cocaïne .

automaat | 09-05-19 | 18:39

Klopt niet helemaal. Met dank aan de ChristenUnie , D’66 en GroenLinks. En ja die slappe hap van een rutte had het kunnen stoppen maar hij vindt het pluche belangrijker, want ja het land moet toch geregeerd worden.

Rdock | 09-05-19 | 18:47

Tussen Almere en Dronten liggen vijftig vierkante kilometer polder. Van nul komma nul landschappelijke waarde. Waar nu mais of aardappelen groeien. Daar kunnen met gemak 200.000 extra ruime woningen worden gerealiseerd. Waarom is die landbouwgrond zo heilig?

theo-is-dood | 09-05-19 | 17:57 | 8

Ik vind het al opmerkelijk dat er mensen in Almere en Dronten wonen. Laat staan op de vlakte daartussen.

Papa Jones | 09-05-19 | 19:56

@theo-is-dood | 09-05-19 | 18:36:
Wie het Groene Hart ook maar enigszins kent als natuurliefhebber / wandelaar, begrijpt de waarde van het gebied.
Tussen Amsterdam en Abcoude bevindt zich een prachtig natuurgebied, de Botshol - www.natuurmonumenten.nl/natuurgebiede... - een must voor watervogel-liefhebbers.

En helaas is dat 'heilig verklaard' van het Groene Hart een farce: van alle kanten wordt het gebied bedreigd middels de bekende salami-tactiek. Vinex, uweetwel. Het ooit groene gebied tussen Utrecht en de dorpen De Meern, Vleuten en Harmelen is inmiddels al volledig opgeslokt, de stad Woerden ziet de Utrechtse usurpatie al aankomen.
Dàààg, natuur.

EefjeWentelteefje | 09-05-19 | 20:00
▼ 5 antwoorden verborgen
-weggejorist-
Peter777 | 09-05-19 | 17:42

Wat de prins doet zal mij verder mijn reedt roesten.
Alleen die dubbele pleebril, dat kan echt niet hoor.
Daar moet zelfs zijn chickie, in het café van Lil Kleine, iets van vinden?

Ruimedenker | 09-05-19 | 17:07

Uw oranje belasting euries worden goed geïnvesteerd

likdoorn | 09-05-19 | 17:06

"De woningmarktdeskundige illustreert het met een treffend voorbeeld. ,,Mensen met een middeninkomen van rond de 38.000 euro bruto kunnen met 4,5 keer hun eigen inkomen zo’n 180.000 euro financieren. Kijk op Funda wat je voor dat geld kunt kopen. Voor een rijtjeshuis in Zoetermeer, gebouwd in de jaren tachtig en slecht geïsoleerd, wordt al zomaar 250.000 euro tot 300.000 euro gevraagd. Wat moet je dan hé?!”"

Nou, dan kom je dus 70.000 euro tekort. Stel dat je van die 38.000 10.000 kunt sparen, dan kun je dat huis na 7 jaar gewoon gaan kopen. Is een kwestie van de tering een tijdje naar de nering zetten.

Wat je ook kunt doen is eerst ietsje goedkoper gaan wonen, bijvoorbeeld hier: www.funda.nl/koop/zoetermeer/appartem... Dan ben je na 2 jaar 10.000 euro sparen al klaar. Lijkt me niet onhaalbaar.

Joris Draaksteker | 09-05-19 | 16:58 | 10

Wat een gezwets, je moet als starter gewoon onderaan beginnen zoals iedereen en er zijn genoeg appartement te koop voor 1 a 1,5 ton. Hier heb je een prachtig voorbeeldje wat te koop heeft gestaan in Zoetermeer voor 90k!

www.funda.nl/koop/zoetermeer/appartem...

Je moet gewoon je prioriteiten op orde hebben en niet verwachten dat je start met een woning van 250k...

Vleeskemenzigpeeske | 09-05-19 | 19:45

10000 sparen? 38k bruto is max 28k netto, mag je nog een huur van 10-15k per jaar vanaf trekken. Wil je nog een auto rijden, op vakantie en nog weleens wat leuks doen dan mag je blij zijn als je quite speelt.

Blasfemie | 09-05-19 | 23:12

u vergeet dat sparen geld kost .. VRH. ondertussen je wel een dak boven je hoofd nodig hebt en moet gaan huren waarvan 3/4/ van je inkomen naar huur gaat. Vervolgens wil de upperclass in Den Haag dat eenieder voor een kleine 50.000 aan zijn huis gaat verbouwen om het klimaat te redden en is ook het forensen naar je werkgever om je centen te verdienen of reteduur aan bezinetax of je dient een Tesla aan te schaffen van een kleine 50.000. Dit land heeft de middengroep enkel nodig om de ondergroep te onderhouden en de bovengroep te laten regeren.

fikkieblijf! | 10-05-19 | 09:10
▼ 7 antwoorden verborgen

'K vond Prins Bernard leuker en een veel knappere boef.

McMarx | 09-05-19 | 16:57

Was ook een puik plan van die Blok, een paar jaar geleden. Pak die woningbouwcorporaties keihard aan, wat denken ze wel, zomaar huizen bouwen.

thijs4419 | 09-05-19 | 16:50 | 1

Inderdaad Blok (VVD) heeft de huurder die geen cent huursubsidie krijgt uit de huurwoning willen pesten. Zoveelste poging op maximale schulden op te bouwen. Dat er niets te koop was voor deze groep zag men even over het hoofd. Werkelijk krankzinnig beleid.

Solar666 | 09-05-19 | 23:58

En daarom woon ik ook al jaren scheef. Zo scheef inmiddels dat de complete flat begint weg te zakken, maar ja, so be it. Moeten ze maar eens iets vermaledijde hypotheekrenteaftrek doen. Maar ja, politiek gevoelig enzo blablabla.

VanBukkem | 09-05-19 | 16:42

Die bril staat hem niet, dat grijze paar dagen baardje staat hem ook niet. Hij loenst en heeft een bobbel op zijn neus. Eigenlijk gewoon een hele lelijke man.

Stratum | 09-05-19 | 16:32

Was ook ironisch bedoeld. Er zijn dus drie oorzaken: aanwas door import, hoge grondprijzen en veel te lange procedures.

pleemobiel | 09-05-19 | 16:19 | 1

En lage rente is de belangrijkste reden.

tipo | 09-05-19 | 16:30

Veel redenen van hoge huizenprijs:
- lage rente door ECB
- hoge belastingen door groeiende overheid
- hoge huren door Merkel's extra klandizie
- weinig bouwvakkers door vorige crisis
- hoge investeringskosten in warmtepomp+paneeltjes+ltv+extra isolatie.
- bestemmingsplanwijzigingen enkel met 100 vereiste rapporten over vleermuizenontlasting, landschapscompensatieregelingen, Verdrag van Malta, natura 2000, geur, geluid, bodem, parkeernorm, et cetera.
- Omgevingsvergunning enkel met EPG, MPG, EPC, BENG, nee toch geen BENG. Oh ja, toch wel.
- ambtenaren in het algemeen.
- grondprijzen als verdienmodel voor gemeenten
- stijgende kosten grondstoffen, vooral fossiele en milieubelastende.
- Slechte ad-hoc organisatie in de bouwketen. Veel eilandjes.

tipo | 09-05-19 | 16:17 | 4

Je vergeet die briljante verhuurdersheffing van Stef B. Belangrijke oorzaak van de instorting van de bouwmarkt, vaklui en bedrijven verdwenen en nu hebben we geen bouwcapaciteit meer en vliegen de prijzen omhoog. Briljant, Stef, briljant.

5611 | 09-05-19 | 18:42

Succes kent vele vaders zeggen ze.

Graaf_van_Hogendorp | 09-05-19 | 19:43

de schaarse bouwvakkers worden ingezet voor publieke projecten als het 2e kamergebouw, ministeries, sport- en cultuurpaleizen waar geld geen rol speelt en waar budget overschrijdingen worden gevierd met een hap, een slok en een wip.

vranac | 09-05-19 | 20:03
▼ 1 antwoord verborgen

Het gaat geweldig met de economie jongens! Pinocchio Rutte zegt het, dus is het waar.

De rente staat in de buurt van de 0%, omdat de Italianen van Draghi bij een hogere rente hun schulden niet meer aankunnen.

Bij een lagere rente kun je meer lenen, zodat je meer kunt betalen voor hetzelfde huis.

En passant is het voor pensioenfondsen erg moeilijk om enig rendement te behalen. Waarom zouden schuldenaren immers rente betalen voor een lening, als ze hun geld via Draghi voor bijna gratis kunnen krijgen.

Enfin: heel veel problemen worden veroorzaakt door de EU. Binnenkort komen er verkiezingen: voor diegenen die verkeerd kiezen: eigen schuld, dikke bult!

Peter_K | 09-05-19 | 16:11

Toeslag van de bevolking krijgen zo dat jou kinderen mis grijpen bij een huis kopen omdat hij die voor je neus wegkaapt en vervolgens vete huur voor te vragen hoe laag kan je zijn in een voorbeeld functie.

automaat | 09-05-19 | 16:08

kut burgers

SinisterNL | 09-05-19 | 16:02

Voor de net-afgestudeerden: dikke pech.
Voor de al-jaren-hurenden: dan had je moeten kopen...

Ali Bi | 09-05-19 | 15:52 | 3

@Ali Bi | 09-05-19 | 15:52 |
U vergeet voor het gemak dat die "al jaren hurenden" niet altijd in de gelegenheid zijn te kopen. Als je het minimumloon of net daarboven verdient kun je een hypotheek gevoegelijk op de buik schrijven. En het is niet iedereen gegeven door te leren.

Sjefke7807 | 09-05-19 | 16:07

justem. kon eerst niet kopen overuren werden niet meegeteld. daarna weer wel maar door bedrijf dat over de kop ging schulden. niet echt daardoor kunnen sparen. nu schuldenvrij maar kan nu niet kopen wegens eigen inbreng geld. heb geen vermogen kunnen opbouwen. dus ik ben gewoon de sjaak. huur nu vrije sector ,kom niet voor sociale woningbouw in aanmerking.

abeltasman | 09-05-19 | 16:34

@Sjefke7807 | 09-05-19 | 16:07:
Dan valt u helaas in de categorie dikke pech.
Ik ken genoeg mensen die met een minimumloon een huis hebben gekocht. Maar als je voor 1 ton in Wassenaar wil wonen...

Ali Bi | 09-05-19 | 22:53

De grote profeet ( een echte) Jesaja over huisjesmelkers:
Hoofdstuk 5 vers 8:
Wee u die huis na huis opkoopt, die akker bij akker trekt tot er geen plaats meer overblijft, en gij alleen nog bezittingen hebt in het land. In mijn oren klinkt de eed van Jahwe der legerscharen: `Die talrijke huizen vallen in puin, ook de mooiste en grootste staan leeg en verlaten.

watergeus | 09-05-19 | 15:49 | 2

Ja in Syrië, Irak, Iran,, Libanon, Libië....................

SolidRock | 09-05-19 | 16:20

Amen.

rijk | 09-05-19 | 17:54

Wat een jaloers SP gelul. Hij belegt zijn geld in huizen. En die- zijn/worden verhuurd. Niks mis mee, zolang je geen dertig Polen op stapelbedden in een te klein brandgevaarlijk huisje prakt voor woekerprijzen. Er is te weinig aanbod want de grondprijzen worden kunstmatig hoog gehouden. Een bestemmingsplan wijzigen duurt hier een eeuw omdat ieder gek hier inspraak krijgt en er altijd wel iemand is die er een mening over heeft. (lees: tegen). Daarnaast hebben we inderdaad een kleine bevolkingsaanwas ondergaan van apothekers die ook een beetje behoorlijk (met voorrang) gehuisvest moeten worden. Dus laat die prins lekker rijk zijn. Dat wil iedereen toch ? Zelfs die kut communisten die zo op hem afgeven. (Hannie's en de andere debiele hesjes bijvoorbeeld).

pleemobiel | 09-05-19 | 15:47 | 5

De woningmarkt is helemaal geen echte markt.

Een woning bouwen is niet zomaar toegestaan, er gaat vaak jaren overheen voor een vergunning verleent wordt.

De overheid ziet de huizenmarkt als een melkkoe: zij handhaven een monopolie op de bouwgrond en houden de grondprijzen hoog. Een van de vele manieren waarop de overheid geld bij elkaar graait.

De overheid is ook barmhartig: ze geeft "gratis" huizen aan degenen die ze niet zelf kunnen betalen. Die "gratis" huizen worden wel betaald van de belastingen die door die barmhartigheid nu zelf geen huis kunnen krijgen. Ze moeten meer betalen voor een huis, terwijl ze minder van hun eigen geld overhouden ten gevolge van de immer stijgende belastingen,

Dat kwartje van Kok krijgen wij nooit meer terug. En die BTW stijging van Rutte van 18% naar 21% wordt ook nooit teruggedraaid. Etc. etc. etc.

Peter_K | 09-05-19 | 16:28

hij heeft er hard voor gewerkt (proest)

cneaker | 09-05-19 | 18:10
▼ 2 antwoorden verborgen

Typisch links reflex, waaraan GS meedoet : kapitalisten de schuld geven van wat toch echt door de politiek en de Europese Unie is veroorzaakt. Honderdduizenden nooit bijdragers toelaten op tot je grondgebied, en die vervolgens met voorrang een gratis woning toekennen. Misschien zouden die jonge mensen die nu vreselijk in de knel komen en niet aan gezinsvorming toekomen hun woede eens op die aanstichters moeten richten, nl de politiek en eens anders gaan stemmen.

huistuin&keukenvrouw | 09-05-19 | 15:47 | 7
▼ 4 antwoorden verborgen

Mensen met zo'n achterlijke bril willen gewoon gezien worden.

XverderNix | 09-05-19 | 15:43

Nederlandse Bank baas Knotte is het niét (helemaal) eens met velen in de panelen.

bron: volkskrant
"Hypotheek/huis: een schuldenlast die tot nachtmerries leidt
Het is een van de zorgen die De Nederlandsche Bank-topman Klaas Knot ’s nachts wakker houdt: de enorme totale hypotheekschuld. In geen ander Europees land zijn zo veel woningeigenaren die een hypotheek of lening voor hun huis hebben als in Nederland, laat het CBS zien. Sterker nog: in de meeste andere EU-landen is de hoeveelheid woningen met daarop een hypotheek relatief maar half zo groot.

Een huis is net iets duurder dan voor de financiële crisis: in Nederland ligt de gemiddelde verkoopprijs nu ruim 4 procent hoger dan in 2008. Een groot verschil met de rest van de EU, waar de prijs gemiddeld 12 procent hoger ligt. Wel gingen de prijzen van nieuwbouwwoningen het afgelopen jaar door het dak, met een stijging van zo’n 13 procent ten opzichte van 2017. Alleen in Slovenië ging het nog harder.

demaup | 09-05-19 | 15:40

Iedereen die beetje een realistische kijk op de wereld heeft, die weet dat de woningmarkt verziekt is door types als die bernhard, investeerders, en politieke besluiten. Zakken vullen is het vernietigende vergif in de maatschappij!

vluchtelingallergie | 09-05-19 | 15:31 | 3

Het zijn juist die jaloerse kankerpitten in huurhuizen die de boel stagneren met bezwaren !

pleemobiel | 09-05-19 | 15:49

Juist helemaal juist

automaat | 09-05-19 | 18:40

De EU en Mark Rutte hebben de huizenmarkt compleet verziekt.

Pislinq | 09-05-19 | 15:27

Er zijn huizen genoeg maar iedereen wil binnen de ring van Amsterdam wonen. Er zijn zelfs mensen die depressief raken als ze alleen nog in Amstelveen terecht kunnen. Of Zaandam. Of Purmerend.

Koonkluk Huis | 09-05-19 | 15:26 | 5

Haha was dat maar zo!

letopuwzaak | 09-05-19 | 15:44

Dan zou ik ook depri worden! :P

ConfuZor | 09-05-19 | 15:59

Je moet dus psychisch gestoord zijn om in Amsterdam te willen wonen!

rijk | 09-05-19 | 18:00
▼ 2 antwoorden verborgen

Boeiend, als je het niet kan betalen ga je maar elders wonen. Ik zie zat betaalbaars maar op bepaalde plekken is het gewoon vol. Dat is marktwerking, zo werkt de wereld. En boehoe dat er minder huizen worden verkocht, maar als de huizenprijs daardoor niet daalt is er niks aan de hand... alleen voor de makelaars maar die hebben lekker kunnen cashen weer.

ConfuZor | 09-05-19 | 15:23 | 8

@Wachtmaar! | 09-05-19 | 16:27: U heeft daar een valide punt. Helaas wonen er heel veel domme mensen in dit land die er inderdaad vol ingaan met de lage rente en straks in de problemen komen als de rente weer stijgt.

Hunter S. Thompson | 09-05-19 | 17:13

@Hunter S. Thompson | 09-05-19 | 17:13: *kuch* spaarhypotheek. Ik lach me rot.

Highwoodman | 09-05-19 | 18:46

Je hebt wel gelijk maar wat voor zin heeft het in Fryslan of Drenthe een mooie betaalbare woning te kopen als je naar Rotterdam moet elke dag. Maw er spelen meer overwegingen mee.

Onno Barendsen9337 | 09-05-19 | 19:21
▼ 5 antwoorden verborgen

Die paar huisjes die de prins en zijn collega’s bezitten maken echt niet het verschil.
De afgelopen jaren zijn er, onvoorzien, veel “nieuwe Nederlanders” bijgekomen.
Er wordt minder(snel) gebouwd, simpelweg door een gebrek aan personeel en obstructie door overheden en huidige bewoners van bepaalde gebieden.
Verder is er een enorme vraag naar huizen in de randstedelijke regio.
Niet zo vreemd dat prijzen de pan uit rijzen.
Mensen overbieden elkaar, tot ver over de vraagprijs.
Ook moeten potentiële kopers eerder gaan sparen om meer “eigen geld” mee te brengen.
Anderzijds kunnen zij ook een 30/60min. reistijd accepteren.
Waar mogelijk, zullen ouders na moeten denken hoe zij hun kinderen op weg kunnen helpen.
Dat is natuurlijk niet voor iedereen weggelegd.
Al met al wordt het er niet gemakkelijker op in de toekomst.
Maar de prins en zijn maatjes blamen is onzin.
Uiteindelijk zitten we ook weer niet te wachten op een nieuwe crisis/ huizenbubbel.
Huize Ruimedenker in elk geval niet, maar we zitten dan ook riant in ons huisje.... in de randstad.
We moeten de lucht in.
Manhattan aan de Noordzee.

Ruimedenker | 09-05-19 | 15:21 | 1

Zo is het +1

flesje | 09-05-19 | 17:10

Tja.. als je ongecontroleerd mensen een permanente verblijfsvergunning gaat geven die de komende 10 jaar volledig afhankelijk zijn van de staat (goed gedaan PvdA), de lonen maar op de 0 lijn probeert te houden (hallo Balkenende en Rutte!), alle banen flex moet zijn (bedankt D66) en als extraatje iedereen de moeder belast en verwacht dat ze ook nog eens veel moeten lenen voor het milieu (heel goed GroenLinks) dan moet je niet gek opkijken dat het vaasje van Rutte te zwaar blijkt te zijn voor de normale werkende mensch.

WellusNietus | 09-05-19 | 15:18 | 4

@WellusNietus | 09-05-19 | 15:18 |
Maakt u van die "komende 10 jaar" maar de gehele rest van hun leven. Ik zie het met eigen ogen bij een Afghaans gezin dat we jarenlang geholpen hebben. Van de 4 kinderen zitter er twee nog op school en die doen het heel goed. De oudste zoon werkt zich de blubber. Maar pa en ma zullen hun gehele leven aan de Staatstiet blijven hangen. En de jongste dochter is uitgehuwelijkt aan een volle neef die in de UK woont. Met andere woorden, hoeveel kansen ze ook krijgen, de religieuze achterlijkheid kruipt toch waar die niet gaan kan.

En van het merendeel dat uit bv Somalië of Eritrea komt hangt zeker 75% tot in lengte van dagen aan de uitkering. E.e.a. zal de doodsteek zijn voor ons zo zorgvuldig opgebouwde Sociale Vangnet, want de aantallen die er nu een beroep op doen zijn niet langer houdbaar.

Sjefke7807 | 09-05-19 | 16:05

@Sjefke7807 | 09-05-19 | 16:05:
Met een aantekening: iedereen die op welke manier dan ook meegeholpen heeft om opvreters te ondersteunen heeft het wel deels over zichzelf afgeroepen. Zonder COA, vluchtelingenwerk, taalcoaches en wat al niet meer zou het zeker lang zo erg niet zijn.

Wachtmaar! | 09-05-19 | 16:26

@Wachtmaar! | 09-05-19 | 16:26 |
Deze mensen hebben wij op eigen titel geholpen, er is niets mis met een beetje medemenselijkheid op zijn tijd. Ik ben bij geen enkele van die organisaties betrokken. Sterker nog; wat mij betreft doeken ze de hele boel daar vandaag nog op. Ook zult u mij niet betrappen op links stemmen. Die hebben veel meer kapot gemaakt dan ons lief is.

Dit zijn trouwens wel "echte vluchtelingen". Sinds ze hier zo'n 15 jaar geleden kwamen zijn ze nog niet één dag terug geweest in Afghanistan. Kan ook niet, want bij eventuele binnenkomst worden ze binnen een week te grazen genomen door de Taliban. Maar dat neemt niet weg dat ook zij voor een groot gedeelte de verkeerde statistieken zullen aanvoeren. Want mensen die je uit een achterlijk pe0pland haalt, die gaan het hier om meerdere redenen gewoon niet redden, een enkele uitzondering daar gelaten. Alleen al daarom zou men aan de spreekwoordelijke poort véél selectiever te werk moeten gaan.

Sjefke7807 | 09-05-19 | 16:46
▼ 1 antwoord verborgen
-weggejorist-
zoopjoetemelk | 09-05-19 | 15:11 | 1

De huisjesmelker van Oranje..

vangodlos | 09-05-19 | 15:10

Ja prins of geen prins -ik mag zijn zandvoortplannen niet zo- als je rijk genoeg bent dan wil je beleggen. Nou beleggen in vastgoed is op het ogenblik een goede belegging. Wat wil je dan? Een socialistisch principe waarbij huizen toegewezen worden?

't ventje heeft nu eenmaal geld of je daar nou jaloers op bent of niet.
Ik kan het hem niet kwalijk nemen.

IkWilOokWatZeggen | 09-05-19 | 15:08 | 3

Hij is nu niet echt self made.
Dat is eigenlijk het punt. Hij heeft gratis startkapitaal gehad, opgebracht door de belastingbetaler.

Het leven is zwaar | 09-05-19 | 15:18

@Het leven is zwaar | 09-05-19 | 15:18:
Precies, zo zit het! Niks met jaloezie te maken!

vluchtelingallergie | 09-05-19 | 15:35

@Het leven is zwaar | 09-05-19 | 15:18: Nee. Hij krijgt geen cent van de belastingbetaler. En Ja, hij betaalt gewoon belasting, Hij onderhoudt zo een paar honderd apothekers met Mieles en gratis Boerkazwemles voor het vrouwtje.

paartjehop | 09-05-19 | 22:41

Ik snap niet zo goed waarom nieuwbouw ook zo duur is, dat moet toch prefab veel goedkoper kunnen?

TheBigKirth | 09-05-19 | 15:08 | 8

@LangeTijdGeleden 15:22: in 1980 hadden huizen geen isolatie, een gasaansluiting en welstand kocht je nog met een krat bier af en bestemmingsplan pasten nog op een bierviltje. Een bouwvergunning kreeg je binnen een week, als je iemand kende. Maar wel alles met de hand getekend, dat wel.

tipo | 09-05-19 | 16:24

Omdat bouwgrond onbetaalbaar duur is. De totale stichtingskosten van een betonnen nieuwbouwhuis bestaan voor de helft uit de kosten van de grond.

theo-is-dood | 09-05-19 | 18:12

Zoek eens op residuele grondprijs.

TheseDays00 | 09-05-19 | 18:19
▼ 5 antwoorden verborgen

Thunderbirds are go! Prins Brains vliegt uit

BASinnic | 09-05-19 | 15:07 | 1

Als je elke twee jaar een bevolkingsaanwas van een stad als Eindhoven (5de stad van Nederland) hebt, dan moet je wel erg hard bouwen. Die aanwas is voor het grootste deel immigratie. Ik vraag mij af wie er, behalve Prins Bril, belang bij heeft dat er zoveel mensen Nederland binnenkomen.
De Miele importeur zal er een zijn, maar ook anderen zullen een belang hebben. Ik verdenk vooral de VVD van een agenda hierin. Middels hoge huren betalen de mensen die een huisje mogen huren mee aan de woningen van mensen die Nederland binnenkomen. Een nogal cynisch gegeven, nu het steeds lastiger wordt om betaalbare woningen te vinden; zowel voor huur als voor koop.
Het is inderdaad zo dat als je elders een huis betrekt dan in het centrum van de stad, dit minder duur zal zijn dan in dat centrum. Daarmee is echter niet gezegd dat het betaalbaar is. Dat hangt met meerdere zaken samen. Bereikbaarheid is er een van. Kosten van vervoer een ander. De hoogte van het salaris ook zoiets.

El Rico Grande | 09-05-19 | 15:06 | 2

Immigratie:- uitbreiding Schiphol/KLM.

HogeNood | 09-05-19 | 16:04

VVD-agenda: importeer zo veel mogelijk kansloziërs, geef ze een uitkering, huis, inboedel, cursussen en oneindig gezondheidszorg en binnen de kortste keren is ons sociale stelsel en de gezondheidszorg onbetaalbaar en dus af te schaffen. Dankzij dit beleid zullen we sociaal gezien binnen de kortste keren weer ruim 100 jaar terug in de tijd zijn.

5611 | 09-05-19 | 20:35

Jaarlijks 200.000 binnenlaten doet de zaak ook geen goed.

Wekkertje | 09-05-19 | 15:05 | 1

Is 1 miljoen elke 5 jaar. Wie stemde daar ook weer voor? Toch niet diezelfde woningzoekende mag ik hopen.

Wachtmaar! | 09-05-19 | 16:20

Er zijn vaak best nog wel woning te vinden. Zelfs in Rotterdam voor een betaalbare prijs. Dat je dan in een wijk komt te wonen waar je niet dood gevonden wil worden en geen Nederlandstalige buren hebt,ach ja.... jij wil in Rotterdam wonen! En dat er dan geen betaalbare woning in het centrum is... ja kut voor jou, dan zal je eerst moeten sparen.

Behangdelul | 09-05-19 | 15:02 | 7

@El Rico Grande | 09-05-19 | 15:22: U skipt even het gegeven dat als ze bij een woning gaan kijken en tegen anderen oplopen overboden worden dit waarschijnlijk niet bij woning is die in de grote steden liggen. Of moet iedereen die dat wil maar in het centrum kunnen wonen? Vraag en aanbod mijn waarde. Neem Rotterdam als voorbeeld, dan kun je prima in Vlaardingen, Schiedam en Hoogvliet gaan wonen. Dat je daar niet dood gevonden wil worden, ach ja....

Behangdelul | 09-05-19 | 16:19
▼ 4 antwoorden verborgen

Tering. Kom ik aan met mijn Specsavers montuurtje. Ik heb geen bril op nu maar zie ik dat goed, heeft dat blauwe bloed montuur nou een tarzanbocht? Van dat ding alleen al kun je een huis bouwen. Enne, met de huizenmarkt is het al fout.

Zwezerik | 09-05-19 | 15:01

Met zo'n bril kom je het voetbalstadion niet in, daar sla je iemand zo mee dood.

Mr_Natural | 09-05-19 | 14:58 | 2

Zo lasbril heb je nodig als je veel steelt en je eigen volk alles onmeent, en dan huurcontract in elkaar zet met 299 kleine onlezebare voorwaarden moet je wel een lasbril opzete

automaat | 09-05-19 | 15:04

Dat is geen bril, dat is een schuifpui.

Annie MG 42 | 09-05-19 | 15:06

Stel je voor dat het niet alleen met woningen, maar met àlles zo zou werken, dat niet alleen de woningmarkt, maar àlle markten geliberaliseerd zouden worden: geen bioscoopkaartjes meer aan de kassa kopen, maar voor een duurdere prijs bij een particulier die ze allemaal bij de bioscoop heeft opgekocht. Of bij de ingang van een supermarkt gaan staan met alle (duurdere) melk, chips, kip etc., en zodra de supermarkt ze weer aanvult, jij er als eerste bij bent om ervoor te zorgen dat de voorraad weer leeg is, en deze voedingsmiddelen dus enkel en alleen bij jou gekocht kunnen worden. Of iedere parkeerplek bezet houden. Zodra iemand wil parkeren, dan dit vervolgens wel toestaan, maar uiteraard voor een hogere prijs zodat je er zelf winst aan kunt maken als tussenpersoon. Klinkt absurd he? Nou, schijnbaar is het dat niet als het (huur-)woningen betreft. Ik werk voor de Staat, rijd op openbare wegen die bezit zijn van de Staat... maar ik woon in een huis dat NIET van de Staat is?

JackStick | 09-05-19 | 14:57 | 2

Met dat verschil dat mensen echt móeten wonen. De werkelijkheid is nog idioter dan je vergelijking.

Poesmobiel | 09-05-19 | 15:01

Ehm alle markten zijn al geliberaliseerd. Als jij denkt dat jij je voordeel kan doen door alle melk bij je AH op te kopen, ga je gang hoor, niemand die je tegenhoudt.

despecialist | 09-05-19 | 15:08

Huh,

Emeritus hoogleraar woningmarkt Johan Conijn in een interview in het AD: 'Voor een groot deel gaat het uitstekend met de woningmarkt. Wonen is de laatste jaren juist
betaalbaarder geworden'
https://www.nul20.nl/johan-conijn-situatie-regio-amsterdam-vertroebelt-algemene-beeld-van-woningmarkt

Jan Leul | 09-05-19 | 14:55 | 2

Ja, de babyboomers die nu van de stad verhuizen naar Drenthe om hun laatste jaartjes te verslijten en hun huis met 300% winst (of meer!) konden verkopen, die hebben t aardig goed gedaan.

LangeTijdGeleden | 09-05-19 | 15:37

Verder is dit ook een gevolg van de Euro en de EU. Want omdat de rente zo bizar laag gehouden wordt (om Italië, Spanje en Griekenland niet failliet te laten gaan), zijn de huizenprijzen geexplodeerd, levert sparen niks op en kunnen de pensioenen niet geindexeerd worden.
Als ze hadden gezegd:"Omdat de Italianen en Grieken geen belasting willen betalen moet de Nederlander ieder jaar 1500 euro bijleggen", dan hadden we een volksopstand gehad. Nu betalen we indirect het dubbele en niemand heeft het in de gaten.
Ergens geniaal. Slecht, maar geniaal.

du Roi Soleil | 09-05-19 | 14:55 | 1

En zo rolt de criminele elite. Gelukkig hebben ze verder niet zoveel macht........ *kuch*

Ton8695 | 09-05-19 | 15:06

Zit er nu coke op zn bril?

Yumi | 09-05-19 | 14:52 | 2

Lol , de slechtheid druipt er van af het is puur stelen van de mensen niks meer niks minder eveil, je kan ook een hotel kopen als je zo graag wil speculeren toch

automaat | 09-05-19 | 14:54

Haha.. volgens mij heeft hij ook pinkeye.. en dat krijg je alleen als je peop in je ogen smeert.

Ton8695 | 09-05-19 | 14:55

Christina mag zich wel eens scheren.

Superior Bastard | 09-05-19 | 14:52 | 1

Prinses Marijke bedoel je?

gestoptmetroken | 09-05-19 | 15:15

Naast het geen eigen woonruimte hebben is het ook erg dat die mensen nauwelijks vermogen kunnen opbouwen. Hun salaris gaat voor een groot deel op aan huur. Dus na 10 jaar zijn ze nog niet veel verder gekomen, waarschijnlijk stijgen de huizenprijzen sneller dan dat ze kunnen bijsparen!!
Als ik nu jong was dan vertrok ik uit dit ten dode opgeschreven continent.

du Roi Soleil | 09-05-19 | 14:52 | 4

@Ton8695 | 09-05-19 | 14:58: iets zegt me dat tijdens het typen ook niet de vraag is gerezen... shit.. waarom heb ik vroeger nou niet opgelet in de klas...
Maar die vraag is zo ontzettend relevant. Het is het verschil tussen wonen waar he hoort baar toch nog grotendeels op kosten van een ander of gewoon middenklasse of hoger zijn, met een koophuis, zoals >50% van dit land.
Elite is een term voor mislukte en jaloerse tokkies

Epistulae_Morales | 09-05-19 | 15:09

Bouwgrond kost in Duitsland €20-30 per vierkante meter. Tenminste als je uit de grote steden wegblijft.

theo-is-dood | 09-05-19 | 18:15
▼ 1 antwoord verborgen

Buiten de randstad zijn genoeg keurige woningen onder de 200.000 beschikbaar. Maar nee iedereen wil in de grote stad zitten.

despecialist | 09-05-19 | 14:52 | 10

@letopuwzaak | 09-05-19 | 15:06: in deze tijd van releveerden, zalando en zelfrijzende auto’s is er niets zo overbodig als moeten wonen in een stad... begalvecdsn voor de status.. en tja.. status kost geld

Epistulae_Morales | 09-05-19 | 15:26

@Epistulae_Morales | 09-05-19 | 15:26:
Klopt. Maar ik woon dus in een dorp waar verder niemand die daar niet geboren is wil wonen.. en ook daar is het allemaal zo vreselijk duur, omdat er gewoon te weinig doorgang is.
Ook zo in de omliggende dorpen en de dichtstbijzijnde stad.
Dus weggaan betekent echt afscheid nemen van je eigen woonomgeving waar je alles kent.
Dus blijf ik zitten in mijn huurwoning tot er iets betaalbaars komt... en geloof me ik wil echt weg uit dit tochtgat.

letopuwzaak | 09-05-19 | 16:13
▼ 7 antwoorden verborgen

Af en toe vraag ik aan jonge mensen hoe zij denken dat de woningnood moet worden opgelost. Dan is het antwoord dat alles weer goedkomt zodra die vreselijke babyboomers dood zijn.

Poesmobiel | 09-05-19 | 14:50 | 6

@michelerionio | 09-05-19 | 15:10: sterker nog: de redenen van woningnood zijn nooit bevolkingsgroei, maar veranderende huishoudens en scheidingen ( 30%!)

Epistulae_Morales | 09-05-19 | 15:28

@LangeTijdGeleden | 09-05-19 | 15:14:
Baby-boomers dood en de allochtonen aan de macht. Wat een tijd zal dat zijn. Ik dank God op mn blote knietjes, dat ik dat niet mee ga maken.

Wachtmaar! | 09-05-19 | 16:14
▼ 3 antwoorden verborgen

Gek eigenlijk, hier in een piepklein straatje in 010 staat al minstens 4 maanden een huis te huur. Moet geloof ik iets van 700 p/m doen. Paar huizen verder een sociale huurwoning, ook al een kleine 2 maanden. Valt allemaal wel mee volgens mij, die krapte.

Tishetnetnie | 09-05-19 | 14:50 | 7

@letopuwzaak | 09-05-19 | 15:51:
U brabbelt een beetje! Alle huur beneden de 720,40 gegeven aan een kandidaat met een inkomen van niet meer dan 22700 1 persoon 30825 twee personen, komen in aanmerking voor huurtoeslag.

SolidRock | 09-05-19 | 16:38

@SolidRock | 09-05-19 | 16:38:
Ook in particuliere huur?
Oeps.. dan ben ik verkeerd geïnformeerd! Ik ga het opzoeken.

letopuwzaak | 09-05-19 | 22:00

@letopuwzaak | 09-05-19 | 22:00:
Waar ik wel bij blijf; toen ik jonger was en net een eurootje teveel verdiende voor huurtoeslag en de hele huur zelf mocht betalen, hield ik te weinig boodschapgeld over.
(Laat staan geld voor een avondje uit of verjaardag).
Dus voor sommigen blijft het een niet te betalen huur. Maar ik ga even mijn gebrabbel verifieren!:)

letopuwzaak | 09-05-19 | 22:03
▼ 4 antwoorden verborgen

Als je wat kunt ga je naar het buitenland. Het betaald beter, huizen zijn goedkoper, BTW is lager, eten is goedkoper, bediening vriendelijker, werk vaak ook nog leuker.

Frau Merkel | 09-05-19 | 14:49 | 1

Dat heb ik inderdaad met min gezin gedaan, overigens ver buiten de EU. Aan alles hier geen gebrek (ook aardbevingen) en goedkoper is dan wel relatief. Maar het geld blijft merendeels in het land en gaat niet naar een lobbycratie waarvan het democratisch gehalte met de dag daalt en de prijzen in veel EU landen met de dag stijgen.

litebyte | 09-05-19 | 14:56

Niks mis met huisjes splitten. Een dubbele bovenwoning voor een gezin wordt zo 2 appartementen voor 2 starters. Of 4 studio’s voor 4 expats. Is dus hartstikke goed voor de huizenmarkt: zo neemt de woningvoorraad toe en zijn de woningen beter betaalbaar. Profiteert de huisjesmelker hier ook van? Natuurlijk, en daar is niks mis mee (hoewel in Nederland winst in deze markt tegenwoordig een smerig woord is, maar dat doet mij niks). Een huur van 1200 wordt 2x 750 of 4x 450 of whatever. Heeft ook nadelen natuurlijk, zoals de leefbaarheid van de buurt. Iets waar grote gemeenten in elk geval op toezien door vergunningen tot splitsen te beperken.
Oh ennuh sleutelgeld mag niet, hè?

Muxje | 09-05-19 | 14:49

Iedere woningzoekende en iedere ouder met volwassen nog thuiswonende kinderen weet hoe hopeloos de situatie op de woningmarkt nu is. Probleem alleen is dat niemand er iets aan wil doen. Ik zie geen massale protesten op straat.

osolemio | 09-05-19 | 14:48 | 1

Toen ik 16 was en bemerkte dat het erg lastig ging worden om op mijn 18e uit huis te gaan, heb ik me wel verdiept in welke partijen ik zou moeten gaan stemmen, die daar oog voor hadden. ( niet met de bedoeling dat deze partijen 20 jaar later half Arabië zouden binnenlaten).
Ik heb ook brieven geschreven. Ook naar de krant.
Er zijn inderdaad geen massale protesten. Iedereen zoekt maar lapmiddelen om iets te vinden, maar het is natuurlijk een belachelijk probleem!

letopuwzaak | 09-05-19 | 15:57

In NL is weinig ruimte, zeker in grote steden. Het is nogal lelijk dat er van die vastgoed apen pandjes opkomen om zo nog rijker te worden. Ik ben niet van de linkse tak maar wat moeten jongetjes als prins bernhard en reinout oerlemans etc met tientalen zo niet meer dan 100 huizen in amsterdam. Woning kopen moet als voorwaarde krijgen dat jij of je kinderen er zelf gaat wonen. En die "ongedocumenteerden" en "we are here" kansloze barries moeten ze maar lekker in een karig dorpje in het oosten van het land dumpen want daar kunnen we al helemaal niks mee hier in 020. Nou groetjes he

vluggehenkie | 09-05-19 | 14:47 | 4

@aamert | 09-05-19 | 15:08: Ik woon in het oosten en daar zitten al meer dan genoeg kanslozen. Al die westerlingen kunnen hier opzouten.

aamert | 09-05-19 | 15:11

Het is heel simpel: elk huis in bezit waar jezelf niet woont/werkt keihard belasten bij verkoop en als vermogen en keihard huurders beschermen tegen woekerhuren obv het huurpuntensysteem obv vergelijkbare oppervlakte sociale huur. Lege panden dubbel belasten.

Moet jij eens kijken hoe snel due pandjes liquide worden

Epistulae_Morales | 09-05-19 | 15:42
▼ 1 antwoord verborgen

Zeg ik. huizen maken huizen.

snapal | 09-05-19 | 14:47

Peter Boelhouwer waait met alle winden mee. De overheid heeft de taak van volkshuisvesting lang geleden al verraden. De woning werd de flappentap van de babyboomer, ooit consumptiegoed dat gesloopt werd door de elementen en constant tegen verval beschermd moest worden werd 'een belegging, een investering'. Alleen al het idee dat vastgoed moet renderen is vanuit economisch perspectief een krankzinnig idee. Hoe doe je zoiets? Door een eerste levensbehoefte onbetaalbaar te maken en de lemmingen laten vechten over de laatste baksteen. Het gevolg? Enorme geldgroei om de lijk van onze economie wat langer warm te houden, daar was het enkel om te doen. Nu al het economische kruit verschoten is want nu? De huizenprijzen kunnen niet verder omhoog mits men geld op een hypotheek gaat toegeven en men voldoende personeel kan vinden om die dingen te bouwen. Dat laatste is een probleem omdat eerst iedereen ontslagen moest worden om de woningen vooral schaars te houden. Nu de geldgroei in de problemen komt omdat er geen woningen meer zijn om voor idiote prijzen te verkopen aan nieuwe deelnemers van het nationale pyramidespel zijn de rapen ineens gaar volgens meneer Boelhouwer? Nederland heeft inderdaad een groot probleem maar dat zal voorlopig niet opgelost worden zolang de grootbanken slapend en 'risicoloos' geld verdienen aan hypotheken. Ach... als de doorstroming in het geding komt, de geldgroei in het geding komt dan worden de onderliggende risico's ineens duidelijk zichtbaar voor mensen als Boelhouwer en slapende politici. Blijkt dat wij in Nederland ineens wereldkampioen scheeflener zijn met de hoogste private schulden. Ik pak even wat popcorn en wacht rustig af welke middelen men gaat inzetten om ons collectief nog verder naar de afgrond te schuiven.

Solar666 | 09-05-19 | 14:46

Gelukkig gaat de huur dit jaar maar met 6,5% omhoog met dank aan onze Eurofiel kabinet.

Die na 75 jaar nog niet het woon probleem heeft opgelost. Ik had liever dat ze zo met al die allochtonen hadden omgegaan, dat ze daar nou 75 jaar voor nodig zouden hebben, daar zou je geen mens over horen!!

Niet links | 09-05-19 | 14:46 | 5

@Niet links | 09-05-19 | 15:06: Oeps dat mag ik natuurlijk niet zeggen, nu ben ik een racist enz.... bla bla bla.

Niet links | 09-05-19 | 15:07

Zolang de sluizen aan de grens wagenwijd open blijven staan gaat het woningprobleem never nooit niet opgelost worden.

Wekkertje | 09-05-19 | 15:23

@Wekkertje | 09-05-19 | 15:23: Klopt. We bouwen met pijn en moeite 50k huizen per jaar en per jaar komen er ook iets van 50k kansloziërs (exclusief zogenaamde nareizigers) binnen, die volgens onze fantastische overheid en D666-rechters voorrang moeten hebben op de woningmarkt. Voeg daarbij de nog steeds voortgaande gezinsverdunning (minder personen per huishouding) en je begrijpt waarom de wachttijd voor een autochtoon in decennia gerekend wordt.

5611 | 09-05-19 | 20:51
▼ 2 antwoorden verborgen

In mijn gemeente is een miljonairslobbie. Er zijn stukjes grond die voor villas en 2 onder 1 kap gereserveerd zijn en ook wordt er geaast op nog te bestemmingplanniserende stukjes grond om daar villas op te bouwen. "Anders trekken de rijkere bewoners weg". Er hoeft geen sociale huur te komen wat mij betreft maar de starters en oudjes markt zit echt potdicht. Dat gaat zichzelf wel oplossen, oudjes gaan dood namelijk maar die golf kan nog wel 5 tot 10 jaar duren. Als twintiger en doorstromer ben je gewoon fucked. Je betaald nu makkelijk 50K tot 75K teveel voor je huis en over 5 tot 10 jaar dondert de huizenmarkt in elkaar omdat er zoveel aanbod is. Want dode oudjes weetje.

sjef-van-iekel | 09-05-19 | 14:46 | 3

Wat zuur je nou hier in Utrecht staat zat te koop voor een miljoentje of wat meer Eurootjes.

Dan heb je wel een huis met drie verdiepingen en garage op een lap grond van zeker 105 vierkante meter m2 (ruim 1 are).
Er zijn ook kleinere huizen, maar dan gaat de vierkante meter ook gelijk flink naar beneden, maar dan heb je wel iets mooi's voor een pak weg 6 ton.

Niet links | 09-05-19 | 14:54

@Niet links | 09-05-19 | 14:54: idioterie noemen we dat in Groningen

Epistulae_Morales | 09-05-19 | 15:43

@Epistulae_Morales | 09-05-19 | 15:43: Groningen is wel een van de provincies die door hun stemgedrag ons in de randstad opzadelen met nog meer nieuwe Nederlanders. Want in Groningen wonen wil kennelijk niemand. Kom hier maar eens een paar weekjes logeren, dan weet je ook het verschil.

Wachtmaar! | 09-05-19 | 16:08

Het is allemaal de schuld van uw overheid, in al haar gedaanteverschijningen.

Door het krankzinnige monetaire systeem (fiat valuta) van de ECB staat de rente nu op vrijwel nul om het systeem überhaupt drijvende te houden. Rente op nul = enorme aanjager vraag naar woningen. Goedkoop lenen, en bovendien levert spaargeld geen reet meer op. Sterker: het kost u netto koopkracht. Dus kun je -als je wat geld hebt- beter investeren in huisjes en er huurders ingooien. Nog meer vraag.

Verder is er grond zat om op te bouwen, maar houden Gemeenten de grond liever schaars (en daarmee duur) om er zoveel mogelijk voor te kunnen vangen, en natuurlijk ook om haar grip op de woningmarkt te houden. Als er voldoende woningen zijn is er ook geen probleem om op te lossen voor een Gemeente.

Dan zijn er nog de 95.000.000 regels waar een projectontwikkelaar aan dient te voldoen om een huis te mogen bouwen. Regels = kosten. Te hoge kosten betekent geen rendabele projecten. In Utrecht bijvoorbeeld moest een projectontwikkelaar voor een vergunning instemmen met het bouwen van een ecologisch rampgebouw met bomen en planten op de gevels, die tot overmaat van ramp ook nog eens alleen aan leraren, politieagenten en een paar specifieke andere groepen (semi)ambtenaren mag worden verhuurd.

Dan besluit uw overheid ook nog eens om 200.000 economische migranten toe te laten, waarmee de woningdruk al helemaal toeneemt.

En over vier implodeert de hele bende weer door de mathematische onmogelijkheid in het door de overheid gehanteerde monetaire stelsel (er is nooit genoeg geld in omloop om de schulden + rente terug te kunnen betalen), komt er een gigacrisis, staat half Nederland 'onder water' en raakt u uw huis aan de straatstenen niet kwijt omdat de rente op 6-7% staat om een fatale systeemcrash te voorkomen.

Vastgoedjongens zijn hier niet de schuldigen. Het is uw overheid. In ieder opzicht. Als de overheid zou meewerken, kunnen marktpartijen in drie jaar alle woningtekorten weggepoetst hebben. Geen probleem.

De Libertariër | 09-05-19 | 14:45 | 2

Al die burgers die huizen kopen geloven ook in de collectieve illusie dat huizen een renderende belegging zijn, die vlieger gaat enkel op zolang woningen schaars blijven. Als u kinderen geen woning kan vinden dan bent u als woningbelegger daar gewoon schuldig aan. De rekening doorschuiven naar de kinderen, na mij de zondvloed mentaliteit waar een groot deel van Nederland vol overtuiging aan meedoet. Want liever een dief van de portemonnee van je bloedeigen kinderen dan zelf rationeel omgaan met de prijs van wonen.

Solar666 | 09-05-19 | 14:50

Eens!

theo-is-dood | 09-05-19 | 18:21

En dan zijn er beleidsmakers die vinden dat een middenhuur tussen 700 en 1100 euro moet zijn. Haha.
Ook leuk, al die huursverhogingen. Al dat geld had ook gespaard kunnen worden om voor de eigen inbreng bij een hypotheek. Maar nee, velen stonken in het verkooppraatje dat twee verdieners in een sociale huurwoning profiteurs zijn. Kijk nu maar eens wat er in zit via massa-import en nooit een verhoging boven de inflatiecorrectie zal krijgen en er via huurtoeslag goedkoop inzit en ervoor zorgt dat je kinderen gedwongen bij je moeten blijven wonen tot hun 40ste. Vooral niet gaan zeiken dan dat de woningmarkt verziekt is. Jullie hebben er zelf aan meegedaan.

Wat ben ik blij dat mijn kinderen naar het buitenland zijn gegaan. Die wonen ruim en houden zowaar geld over om te sparen en om leuke dingen te doen.

Deflatiemonster | 09-05-19 | 14:45 | 6

@Solar666 | 09-05-19 | 14:51:
De enige reden waarom die sociale hutten zo duur zijn: huurtoeslag.
De belastingbetaler die de Maserati van de dikke deur van de woboco financiert dus.

EefjeWentelteefje | 09-05-19 | 18:26

@EefjeWentelteefje | 09-05-19 | 18:26: Vergeet de verhuurdersheffing niet. Ook die jaagt de prijzen omhoog. Dat wordt dan weer gecompenseerd met huurtoeslag maar je bereikt er vooral mee dat steeds meer geld via de overheid loopt.

De verhuurdersheffing is ingesteld om woningcorporaties in het hok te houden (maar vooral voor de opbrengst natuurlijk) maar daarmee werd vooral gereageerd op een handvol excessen zoals derivaten/Masaratiman en de Rotterdam. De heffing heeft echter vooral de bouwmarkt midden in de crisis flink verziekt en daar plukken we nu nog steeds de wrange vruchten van.

5611 | 09-05-19 | 20:55

@5611 | 09-05-19 | 20:55: de verhuurderheffing wordt helemaal niet gecompenseerd door huurtoeslag. Het is juist bedoelt als dubbele nivellering voor mensen die net een paar knakken meer als minimumloon verdienen. Huurtoeslag is er enkel voor de absolute minima.

Solar666 | 10-05-19 | 00:04
▼ 3 antwoorden verborgen

Laten we wel even de schuld leggen waar die hoort en dat is de overheid die minimaal 50.000 figuren per jaar binnenlaat en natuurlijk niet te vergeten de burger die met zijn stemgedrag van de afgelopen jaren dit allemaal mogelijk heeft gemaakt. En de markt dicteerd.

streknek | 09-05-19 | 14:45 | 1

x4 want moeders komt ook nog en ze hebben steevast 3+ kinderen of krijgen ze nog alhier.

Wachtmaar! | 09-05-19 | 16:01

Elk jaar een stad ter grote van Deventer aan “””vluchtelingen””” toelaten helpt ook niet echt om de druk van de ketel te halen natuurlijk... Via natuurlijke bevolkingskrimp waren er nu genoeg woningen van babyboomers beschikbaar geweest, voor een schappelijke prijs, maar ja... we zullen en moeten naar de 20 miljoen want de vergrijzing enzo...
www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2018/51/progn...
Met 10 miljoen was Nederland al overbevolkt, onze spruitjeskoningin zei het zelf. En toen moesten zoveel mogelijk mensen oprotten naar Canada, VS en Australië.
gerard1945.wordpress.com/2015/10/02/n...
Op school werd ons in de jaren ‘70 nog geleerd dat Nederland geen immigratieland, maar een emigratielanden was, en dat gastarbeid een tijdelijke oplossing was voor arbeidstekorten, maar als wij groot zouden zijn, dan was er dus voor ons 100% werkgelegenheid, zoals in de jaren ‘50. De grenzeloze naïviteit destijds, ik denk er nog vaak aan terug.
In de woorden van Leonard Hofstadter: We are attached to another object by an incline plane wrapped helically around an axis.

Stormageddon | 09-05-19 | 14:44 | 9

@Epistulae_Morales | 09-05-19 | 16:14:
Het zijn wel 85000 woningen die je per jaar extra nodig hebt. Woningen aan de onderkant van de markt waar het al dringen is. Stelt niks voor?
Jij hebt nog nooit op een wachtlijst voor een huurhut gestaan merk ik al.

Stormageddon | 09-05-19 | 20:41

@Epistel/Storm: Volgens mij komen er per jaar 50.000 asielzoekers exclusief nareizigers binnen. Dat die vervolgens ook nog een broedkip binnenhalen en 3 of 4 kuikens maken doet voor de woningmarkt de komende 25 jaar niet terzake: je hebt 50.000 extra huizen nodig. Laat dat precies zijn wat we nu per jaar bouwen. Dat betekent dus dat je nul capaciteit hebt om bv. gezinsverdunning op te vangen. Dus je het is wél veel.

5611 | 09-05-19 | 21:05

Zo, wat veel... dat is echt een complete gemeenschap dorp/stadje inderdaad.

letopuwzaak | 09-05-19 | 22:05
▼ 6 antwoorden verborgen

Het blijft een vrije marktwerking.

Drs. D. | 09-05-19 | 14:43 | 3

Er is geen woningmarkt, er is enkel regulatie. Slechte regulatie want volkshuisvesting wordt door de overheid niet langer als een overheidstaak beschouwd.

Solar666 | 09-05-19 | 14:52

Met een kunstmatig laag gehouden rente niet natuurlijk.

Wachtmaar! | 09-05-19 | 15:51

Dat is geen vrije marktwerking, de overheid zit er vuistdiep in.

sarcastro | 09-05-19 | 15:54

Oh ja.
", en " Is godsgruwelijk irritant.

Is dit nog nieuws? | 09-05-19 | 14:43 | 2

Dat is een of ander uit de lucht gegrepen basisschoolregeltje dat niet per se ergens op slaat en in bepaalde gevallen zelfs foute/ambigue zinnen oplevert. In dit verhaal vind ik die komma's goed verdedigbaar.

WoWi | 09-05-19 | 14:50

Als iedereen gewoon tot minimaal zijn 30ste bij zijn ouders blijft wonen heb je een groot deel van het probleem opgelost.

koter | 09-05-19 | 14:43 | 3

Nope studie schuld wordt meegerekend dus geen huisje maar bij je ouders wonen dankzij dit soort uitstoot

automaat | 09-05-19 | 14:51

@automaat | 09-05-19 | 14:51:

Als je bij je ouders blijft inwonen hoef je überhaupt geen schuld op te bouwen. Als je hem al hebt kan je hem sneller aflossen omdat je minder lasten hebt. Tot je 30ste was uiteraard sarcastisch bedoeld maar ik zou het ook niemand meer in deze tijd aanraden direct op zijn 18de het ouderlijk huis te verlaten. Tenzij je een vermogende vader hebt. Gewoon tijdens je studie bij je ouders blijven... bespaart je een hoop kopzorgen down the road. Dan 1 a 2 jaar werken en mogelijke schulden aflossen en/of sparen, tegen die tijd ben je 23 a 24 en kan je opzoek naar iets voor jezelf.

koter | 09-05-19 | 15:01

Heb ik gedaan, ben er niet veel mee opgeschoten, want daar moest altijd geld bij.

sarcastro | 09-05-19 | 15:52

Leuk, zo'n koningshuis! Leve Oranje!

Is dit nog nieuws? | 09-05-19 | 14:42

Emigreren, want het gras is nergens groener maar wel betere huizen voor minder...

ZwarteRiek | 09-05-19 | 14:42

Is dat een elektrische bril, of wat?

RickTheDick | 09-05-19 | 14:41 | 1

Yep, elektrische leesbril, in het verleden lasbril.
Met multimonopolyglazen.

Mr_Natural | 09-05-19 | 14:44

En dan krijg je nog het volgende zwaard van Damocles wat boven de huizenmarkt hangt te bungelen: het klimaatakkoord.

Als je dat door wilt zetten in de huidige vorm kun je er gerust vanuit gaan dat minimaal 25% van de Nederlandse woningen in één klap volkomen waardeloos gaat worden. Niet aan te passen aan de eisen voor een warmtepomp dus kan niet van het gas af, dus wil niemand zo'n huis in de toekomst hebben omdat je je dan drie keer de tiefus betaald voor je energie aangezien gas schijnbaar absurd in prijs verhoogd gaat worden.

Tel uit je winst. De banken piepen nu al dat dat achterlijke 'akkoord' hun bestaande onderpand in waarde doet verminderen, die mogen straks miljarden af gaan boeken. Áls het meest imbeciele plan in de Nederlandse politiek ooit tenminste door blijft gaan zoals gepland.

Dus heb je straks én woningnood wegens keiveel mensen, én wegens de kunstmatig lage rente van de eurozone zeer hoge woningprijzen, én dat je ineens minimaal een kwart van je huizen af kan schrijven en kan gaan slopen. Hoewel niemand geld heeft om ze weer op te gaan bouwen. Maar gelukkig heeft Rutte geen visie, dat staat de waan van de dag alleen maar in de weg tenslotte.

En vrolijk gaan we verder richting een maatschappij die tot op het bot verdeeld zijn en waar over enkele jaren zelfs een eigen huis bezitten iets is wat uitsluitend weggelegd is voor de rijken.

Dutchbeaurouge | 09-05-19 | 14:40 | 2

Warmte pompen vreten meer over een jaar evenveel stroom als een huishouden om de boel bij te warmen. Ook in nieuwe huizen komt het kwik anders niet boven de 18 graden. Waterstof via ons gasbuizenstelsel is veel aannemelijker.
Opwekken van stroom en distributie geeft veel meer energie verlies dan gassen ter plekke verbanden.

Hiesjes | 09-05-19 | 14:46

Veel huizen staan alleen qua zonnepanelen in een totaal verkeerde hoek. Of te dicht op elkaar.

Wekkertje | 09-05-19 | 15:24

Yes het zelfde gelul hier huur 2150 euro
Kinderen yes 25 en 29 kunne geen huis kopen net als ik mijn haat tegen dit soort varken is enmens groot en vooral tegen linkse ratjes die dit geweldig vinden ik hoop zelfs op een echte oorlog zo dat hun alles
Kwijt raken net als ik :) oh wacht moet ik zeker nog meer gaan betalen voor de smerige linkse welvaart

automaat | 09-05-19 | 14:40 | 3

Die enorme hoge huren komen niet van links maar zijn het gevolg van jarenlang VVD en CDA beleid met een vleugje D’66

penis-aqua-rosA | 09-05-19 | 14:55

Kanonnen, wat een huur. Dat zijn mijn brutolasten nog niet eens (vrijstaand huis, ruim perceel). Woont u in de Randstad?

pibasso | 09-05-19 | 14:56

Wat een slap gejank weer allemaal. Betaalbare huizen genoeg in dit land maar iedereen wil op dezelfde plek wonen. Ik heb ze ook in mijn kennissenkring, janken dat ze geen huis in Rotterdam kunnen vinden voor normaal geld. Dan ga je Krimpen wonen, maar ja dat is niet hip he. In Amerika hoor je toch ook niemand janken dan NY zo duur is? Daar wonen de obers ook gewoon op een uur reizen van de stad. Als je niet genoeg geld hebt om het juiste huis op een bepaalde plek te kunnen kopen dan ga je of ergens anders wonen of je werkt wat harder. Janken brengt je nergens.

Hunter S. Thompson | 09-05-19 | 14:40 | 12

@peterdh | 09-05-19 | 15:58: Er is helemaal geen probleem. Er zijn alleen mensen die in een huis willen wonen dat ze niet kunnen betalen en die maken daar een probleem van.

Hunter S. Thompson | 09-05-19 | 17:15

@Hunter S. Thompson | 09-05-19 | 17:15:
Het probeem is dat ze dat 3 jaar geleden nog wel konden betalen. En nu niet. Dat is het probleem. Als jij straks een brood met worst meer kan kopen, maar alleen nog maar droge rijst ga ik ook niet zeggen: ja dan moet je maar even aanpassen en inschikken.

peterdh | 09-05-19 | 21:46

@libertat | 09-05-19 | 16:22:
Nederland is 2 uur rijden hemelsbreed over asfalt met 120km/u. Wil ik echhter vanaf mijn dorpje naast de stad, de stad in 20 km verderop ben ik een uur bezig. anderhalf in de spits. Twee op de terugweg met file.

peterdh | 09-05-19 | 21:48
▼ 9 antwoorden verborgen

Bouwen dan!

Oh nee, dat mag niet van de linkse partijen want die willen dat ieder pand 60% sociale huur wordt. Dus geen enkele projectontwikkelaar is geinteresseerd en als ze dat wel zijn dan moeten de prijzen giga-hoog worden zodat het vrije markt deel de bouw nog rendabel maakt.

De middenklasse is dood - en het Nederlands socialisme heeft bloed aan de handen.

Noltie | 09-05-19 | 14:36 | 3

Van de rechtse partijen mag er ook niet gebouwd worden want waardedaling op de balansen van de banken zijn uiterst ongewenst. Alle kabinetten met Rutte hebben ALLES OP ALLES gezet elke waardedaling tegen te houden. Want de balansen van de banken waren heilig. Ongelimiteerde bank bailouts, ongelimiteerde aftrek dubbele woning, ongelimiteerde garanties voor hypotheekverstrekkers. De hele bouw ging failliet, mensen gingen de WW en bijstand in, moest allemaal om de woningen SCHAARS te houden want de bank zou maar eens moeten afwaarderen op hun hypotheken. De hele reden dat men nu in paniek aan het raken is dat er onvoldoende geldcreatie is omdat de woningproductie vastzit. Daar komt ook dat idiote klimaatplan om de hoek kijken waar RECHTS net zo'n voorstander van is want het gaat hier over de bankbalans die opgeblazen moet worden en onder geen enkele voorwaarde mag afwaarderen. Al moet men dit land de oorlog in marcheren die kans acht ik groter dan dat men de woningmarkt gaat fixen.

Solar666 | 09-05-19 | 14:57

Wat een lul die Bernard! Maar als ik de kans kreeg deed ik het presies zo.

hetlaastewoord | 09-05-19 | 14:35

Heerlijk land toch.

1. ongebreidelde immigratie die gigantische druk op sociale huursector gooit.
2. sociale huren worden omhoog gegooid, midden inkomens worden uit sociale huurwoningen weggepest dmv regelgeving.
3. uit wanhoop gaan veel midden inkomens (starters) woningen kopen.
4. door de lage rente en financiële 'prikkels' vanuit buitenlandse investeerders is er een enorme strijd gaande in/om/rond de randstad voor woningen door pandjesbazen en midden inkomens.
5. pandjesbazen winnen constant door het kunnen kopen van woningen (ver) boven de vraagprijs.
6. midden inkomens worden naar omringende steden/dorpen gejaagd en moeten steeds meer forenzen om naar hun werk te komen of moeten exhorbitant hoge huren betalen waardoor ze niet kunnen sparen.
7a. druk op huizenmarkt in de omringende dorpen/steden neemt toe.
8a. pandjesbazen gaan daar nu ook de strijd aan en pesten midden inkomens nog verder van de steden/banen weg. Nummer 4, 5 en 6 herhalen zich.
9a. Starters maken geen kans meer op een normale woning zonder zich te moeten binden aan een enorme hypotheek, anderhalf uur (rijden!) van werk te wonen of een relatie aan te gaan en een gezamelijk hypotheek te nemen.

7b. verkeer richting randstad neemt toe. Dagelijkse files zijn aan de orde van de dag. 1 ongeluk door een klapmongool in een tunnel en kan het hele verkeer naar een provincie voor 3 uur lang platleggen.
8b. meer mensen kopen een auto want het OV is in meeste dorpen echt bedroevend slecht of je bent 3 uur van deur tot deur onderweg ipv 1 uur met de auto.
9b fijnstof, CO2 en alle andere GroenLinks zeikkreten stijgen.
10b autorijden, melkkoe van de staat, wordt nog verder gereguleert en belast met zelfs complete verboden voor Diesels op komst.

En ik kan nog veel meer c, d, e, f consequenties opdruinen. Maar waar de F*CK is onze overheid mee bezig?! Immigratie loopt uit de hand, huizenmarkt loopt uit de hand, belastingen lopen uit de hand, regelgeving loopt uit de hand, overheids/bestuurders salarissen lopen (extreem) uit de hand, corruptie in EU geleden loopt (eigenlijk al zo'n 19 jaar) uit de hand.

Wie red ons...

LangeTijdGeleden | 09-05-19 | 14:35 | 11

Eens met je analyse. Ik denk dat het uiteindelijk het resultaat is van al die coalities die we gekend hebben in NL, waar links en rechts steeds allebei iets bedongen wat uiteindelijk niet altijd het meest optimale beleid gaf. Cruciaal voor mij is de ongebreidelde immigratie van laatse 50 jaar. Dat had natuurlijk veel gereguleerder gemoeten. Maar elke keer als dat werd geopperd, waren daar de aanhangers van het links socialistische maakbare samenleving ideaal en de christelijken die dat niet wilden. En natuurlijk ook rechtse partijen, befrijfsleven etc.. Dus heel veel krachten, bijna over gehele linie. Maar ja, nu keert de wal het schip. Nog steeds welvarend qua geld, maar qua leven? Als ik nu rondrijd in NL, krijg ik het erg benauwd. Kan aan mij liggen maar zie vele ongelukkige NLers, constant hyper en bewijzen dat ze wel gelukkig zijn. Maar de stress die ik zie, zegt mij genoeg.

feiten_en _cijfers | 09-05-19 | 14:52

@TheseDays00 | 09-05-19 | 14:49: Zeg je nu wel, maar ik heb samen met een maat van mij meegemaakt hoe 3 van de 5 woningen waarop hij geboden heeft een paar maanden later te huur staat bij een 1 of andere corporatie of omgetoverd is in een woning waar je opeens kleine sociale huur appartementjes of studenten kamers van zijn gemaakt.

Bij een collega is het zelfs gebeurt dat zijn appartement (nieuwbouw) hij overboden werd door iemand anders, maar dat vlak voor de betaling de verkopende partij er achter kwam dat die persoon niet de woning zou betrekken maar het zou gaan verhuren, terwijl ze met de gemeente hadden afgeproken dat maar 9% van alle appartementen naar secundaire woondoeleinden mocht gaan (aka, verhuur, vakantie, etc), dus heeft hij alsnog het appartement gekregen tegen de lagere prijs.

LangeTijdGeleden | 09-05-19 | 15:01

2a privatisering van de sociale huur en woningbouw

Wekkertje | 09-05-19 | 15:31
▼ 8 antwoorden verborgen

in Friesland kun je gelukkig nog mooie woningen kopen voor een mooie prijs.

Fedde71 | 09-05-19 | 14:34 | 3

Maar is er ook werk?

Is dit nog nieuws? | 09-05-19 | 14:42

Ik ben ook van plan om naar Friesland toe te gaan. Helaas wordt het dan wel anderhalf uur rijden naar Amsterdam met 100% kans op file door klapmongolen vanuit Hoorn, Purmerend en zuidelijker, die niet kunnen rijden en hun auto's meteen naar de linkerbaan gooien met 70 KM/U terwijl jij daar met 130 KM/U aan komt kachelen.

LangeTijdGeleden | 09-05-19 | 14:51

@Is dit nog nieuws? | 09-05-19 | 14:42: ja hoor op vacaturebank.nl staan alleen al 1600 vacatures.

Fedde71 | 09-05-19 | 15:03

Raar.
“Search Google for this image” geeft als resultaat “prince Bernard” voor deze willekeurige foto.
Hoe groot is de kans?

wezen | 09-05-19 | 14:32

Is dat die tbs-er?

laurentius | 09-05-19 | 14:30 | 2

‘er

laurentius | 09-05-19 | 14:36

Zijn handelswijze is in ieder geval die van een narcistische psychopaat. Over de ruggen van anderen in een woningnood situatie geld verdienen.

sprietatoom | 09-05-19 | 14:40

Vind je 't gek dat er niet genoeg huizen zijn? Elk jaar worden nieuwe inwoners geimporteerd. Daarvoor moet je PER JAAR een middelgrote stad erbij bouwen. Dit land is meer dan vol!

langelat | 09-05-19 | 14:29 | 2

Als de woningmarkt crasht, crasht alles, ze proberen het zinkende schip nog even drijvende te houden.

sarcastro | 09-05-19 | 15:43

Aangezien bij het stoppen van de immigratie gelijk het aantal werkelozen toeneemt, want er werken er genoeg in die sectie, gaat dat ook nooit meer gebeuren. Het zal pas stoppen als er burgeroorlog uitbreekt. Wat ik je brom.

Wachtmaar! | 09-05-19 | 15:47

Economie op 1e klas VMBO niveau, maar leuk geformuleerd.

Prof. Pim Pam Pet | 09-05-19 | 14:27

De bevolkingsgroei wordt niet meegewogen door de politiek lijkt het. Vanaf 2010 groeit de bevolking jaarlijks met zo'n 100.000 personen. Waarvan het meerendeel immigrant is en direct een beroep doet op de woningmarkt. Het is een economische beslissing geweest van Rutte om toch op de rem te trappen qua woningbouw.

Duifmans | 09-05-19 | 14:27

Vervelend hoofd heeft die man...

Hertenjong | 09-05-19 | 14:26

Zo’n zware bril hen je wel nodig om iedere maand je geld te tellen.

ja,diedus! | 09-05-19 | 14:26

Maak een wet dat je alleen een huis mag bezitten waar je zelf woont en eventueel maximaal één tweede woning.

sprietatoom | 09-05-19 | 14:26 | 3

Die is er al, alleen maken de elite en hun handlangers de wet, dus hij is nogal multi interpretabel. In hun eigen voordeel uiteraard.

Ton8695 | 09-05-19 | 14:54

Ja laten we privébezit aan banden leggen, want dat is in het verleden ook zo goed afgelopen.

sarcastro | 09-05-19 | 15:41

@sarcastro | 09-05-19 | 15:41:

Nee de vrije markt zal alles wel oplossen zeker ? In ongewone situaties moet je ongewone maatregelen nemen.

sprietatoom | 09-05-19 | 17:48

Ik heb jaren in mijn bestelbus gewoond.
Gewoon parkeren in een rustige lommerrijke buitenwijk voor een paar dagen, en dan weer ergens anders.
Matras, dikke dekens, eten haalde ik bij de fastfood of chinees, douchen deed ik in het zwembad, en had als adres mijn moeder in het bejaardenhuis.
Heb o ongelofelijk veel geld bespaard, zodat ik nu op mijn 55e kan stoppen met arbeiten.
Je moet gewoon buiten de box denken en doen.

King of the Oneliner | 09-05-19 | 14:25 | 2

Hoi Dion. Wat leuk dat je je bekend maakt.

Stormageddon | 09-05-19 | 14:27

Dan heeft u in die jaren erg ongezond gegeten!

pibasso | 09-05-19 | 15:03

Hans Brusselmans heeft er wel een oplossing voor.

Sinaslolly | 09-05-19 | 14:24

Gewoon massaal niet kopen, gaat de prijs vanzelf omlaag. Vrije markt economie heet dat (schijnt een vies woord te zijn tegenwoordig). Zolang velen gek genoeg zijn om waanzinnige hypotheeklasten op zich te nemen (want lage rente, haha) blijven de prijzen hoog. Huisjesmelkers bestaan omdat iedereen zich door hen laat naaien, stop met je te laten naaien (door huisjesmelkers) en de huisjesmelkers gaan op hun reet en de prjzen gaan omlaag.

puszuiger | 09-05-19 | 14:22 | 12

@5611 | 09-05-19 | 21:17:
Ik weet het. Na je studie ook nog eens een jaar extra eruit vanwege het vervullen van je dienstplicht waar op de een of andere manier nagenoeg al mijn studiegenoten voor waren uitgeloot was redelijk funest voor de oorspronkelijk gekozen carrière. En dan nog niet eens zoiets als een korting krijgen op je studieschuld voor de tijd dat je op bijstandsniveau je nummertje hebt moeten doen terwijl degenen die uitgeloot waren minstens het dubbele ontvingen. Nee ik heb werkelijk niks om dit land dankbaar voor te zijn, maar als het gaat om mijn toekomst schat ik mijn kansen hier vooralsnog toch nog steeds het hoogst in.

Pierre Tombal | 09-05-19 | 23:13

@Pierre Tombal | 09-05-19 | 20:56: hoge rentes, of extreem hoge rentes, zorgen voor een lagere aankoopwaarde gemiddeld gezien. Net als de extreem lage rente nu voor een gemiddeld hogere aankoop waarde zorgt.

SpaansePeetvader | 10-05-19 | 12:15

@Pierre Tombal | 09-05-19 | 23:13: je zag in de jaren 90 de prijzen ook enorme omhoog knallen toen de rentes daalden.

SpaansePeetvader | 10-05-19 | 12:16
▼ 9 antwoorden verborgen

Blijft vraag en aanbod. Als er geen markt meer is gaan de prijzen naar beneden. Raar he..

orban | 09-05-19 | 14:22 | 5

Het verdienmodel van de overheid is gebaseerd op het creëren van schaarste door massa-immigratie volop te faciliteren.

sprietatoom | 09-05-19 | 15:26

@sprietatoom | 09-05-19 | 15:26:
En tegelijkertijd de lonen laag te houden, door arbeidsconcurrentie van voor jou 10 Afrikanen of Polen. Gebeurt in de scheepvaart al jaaren. Het tevens opdraaien voor de kosten van levensonderhoud (allemaal 4+ kinderen) en uitkering, maakt het er niet beter op. Afijn, met de meesten heb ik echter geen medelijden aangezien ze er bijdehand doen en er zelfs voor stemmen. Mensen zijn hardleers, ook anno 2019

Wachtmaar! | 09-05-19 | 15:43

Gaan de prijzen naar beneden.. Gaan we met belastinggeld de banken redden.. gaat de EU geld drukken.. Gaat de rente op spaargeld naar 0.. Gaan we belasting op investering, beleggen verlagen.. Gaan we belasting op arbeid verhogen.
Markt?
Marx had meer markt in zijn teen dan wij nog hebben!

geen koning | 09-05-19 | 18:25
▼ 2 antwoorden verborgen

Mensen moeten meer op afstand gaan werken. Ik was laatst nog uitgenodigd om in Dublin te gaan werken. Ik keek naar de huizenprijzen en hoewel ik niet vies ben van in het buitenland werken voor de juiste prijs. Dat was echt een showstopper. Amsterdam is ook belachelijk. London? Breek me de bek niet open. Maatje van mij woont lekker op het platteland en zijn problemen zijn behalve naar Schiphol reizen of de internetconnectie werkt. Voor een habbekrats.

Andrew Deen | 09-05-19 | 14:22 | 2

Schrijf dat nu niet. Straks komt iedereen naar het platteland...

Quib | 09-05-19 | 14:38

Snaveltje toe! Ik wil graag een leuk plekje ver van deze rotzooi over een paar jaar.

geen koning | 09-05-19 | 18:20

En ze hebben een eigen racebaan, een paleis en mogen één keer per jaar zwaaien naar het plebs, met volledige toestemming van de NPO/RTL. .

Kamervraag | 09-05-19 | 14:22 | 1

Een paleis? Volgens mij zijn we midden in de hoogconjunctuur 5 van die optrekjes voor ze aan het opknappen. Daarbuiten ook nog een bootje wat ze ooit van het volk hadden gekregen..
Zie je jezelf naar een gulle gever lopen met de mededeling: je kado is kapot, maak het effe?
De uitvreters van O.

geen koning | 09-05-19 | 18:16

Overleven jongens en meisjes , heb die willekeurige foto meneer geen last van

oldskoolhollander | 09-05-19 | 14:21 | 2

Als het moeilijk wordt, vluchten ze naar een veilig land en als de problemen zijn overgewaaid, komen ze weer terug en worden ze toegejuicht door oude dames en kindertjes
Ze doen zoveel voor ons land.

Pelforth | 09-05-19 | 14:26

@Pelforth | 09-05-19 | 14:26: Nu we toch eU zijn.. Ik stel voor om 1 zo'n laffe volksverlakkende familie aan te wijzen. Dat worden dan de keizers van de eU.
Kunnen ze alras radio maken vanuit het vrije Gambia.

geen koning | 09-05-19 | 18:11

En dan koop je een huis, mag je binnen no-time van het gas af. Maar dan moet je zelf wel je huis isoleren om het geschikt te maken voor een warmtepomp a 40k verbouwkosten. "Maar dat verdiend zichzelf wel terug meneertje".

deministerpresident | 09-05-19 | 14:20 | 1

Niet op de zaken vooruit lopen? Vannacht gewoon de first lady ff warmpompen!

geen koning | 09-05-19 | 18:08

Tja marktwerking is meestal prima, maar niet op de huizenmarkt op dit moment. Als het geen prins is, dan is het wel een oliesjeik of olicharch die even 200 huizen cash aftikt.

Ronman2k | 09-05-19 | 14:20 | 1

Die oligarch ende oliesjeik bewijzen mede dat marktwerking allang niet meer bestaat. Onder de vleugels van de macht het land en volk plunderen. Daarna is het fijner om een verlieslijdend voetbalclubje te kopen dan te investeren in het welzijn van de mensen die je de olie onder de kont besteelt? Wegrotten in een sluier of doodgaan aan zelfgestookte vodka mogen ze!
Alhier in Lalande betalen we ons scheel voor miljoenen mensen die niks bijdragen, alsmede aan landen waar het 'minder' gaat. Onderwijl de mensen uit die landen het wel voor elkaar krijgen om je hele straat op te kopen?
Marktwerking? Waar dan?

geen koning | 09-05-19 | 18:05

Dit is de marktwerking. Je hebt het ook gezien toen corporaties midden jaren 90 een zak met geld kregen. Projectonwikkelaars en speculanten zorgen er voor dat de grondprijzen ook voor coporaties bijna niet meer te betalen zijn. Gemeenten willen steeds vaker in het hogere segment bouwen, zodat de stad meer aanzien krijgt. Enschede wil nu ook aan deze gekte meedoen. Dat krijg je als "links" niet meer aan de macht is.... Maar wat zou je zelf doen als je op deze manier (veel) geld kunt verdienen?

Mannes | 09-05-19 | 14:19

Als je geld hebt om een kroontje te kopen bij GS heb je niets te klagen.

Skunk57 | 09-05-19 | 14:18 | 2

Je bent hopelijk het sarcasme tekentje vergeten he?

overVecht | 09-05-19 | 14:19

geniaal.

geen koning | 09-05-19 | 17:56

Je wordt als Jan Modaal uitgeknepen. Geen recht op subsidies en in de sociale sector en een hypotheek is niet of nauwelijks te krijgen ivm gebrek aan vaste contracten en eigen vermogen. Genoodzaakt dus in de particuliere sector te huren alwaar je zo'n €1300,- mag aftikken voor een kleine gezinswoning. Echt supertof dit land!

overVecht | 09-05-19 | 14:17 | 3

De middenklasse is de citroen van de Belastingdienst.
Uitgeknepen tot de laatste druppel. Twee keer modaal verdienen en nog hou je aan het einde van je geld een stukje maand over.

Wijze uit het Oosten | 09-05-19 | 14:31

@Wijze uit het Oosten | 09-05-19 | 14:31:

Jeps. Elke maand weer.

overVecht | 09-05-19 | 14:35

@Wijze uit het Oosten | 09-05-19 | 14:31: Je zou wel bedoelen dat we met zijn alle onder het bijstandsniveau zitten, maar op papier ben je schatje rijk voor de overheid.

Niet links | 09-05-19 | 14:39

Dit is een van de belangrijkste redenen waarom ik me echt in de kou voel staan.

Keihard gestudeerd, geen studieschuld en verdien meer dan modaal.

Maar iets fatsoenlijks kopen zit er gewoon niet in. Boot van voor de bubbel gemist en wachten tot een rijk meisje zo gek is om naar rechts te swypen. Tot die tijd op een studentenkamertje of je scheel betalen in de vrije sector.

Bvdb | 09-05-19 | 14:17 | 6

@HaatAth3ist | 09-05-19 | 14:27:

Perfect verwoord. Dat hoekje zit ik inderdaad. En ondertussen zie ik mensen in mijn omgeving per maand netto meer over houden dan ik vanwege alle toeslagen potjes etc. waar ik max aan belasting voor mag meebetalen.... en dan heel vreemd opkijken dat ik zeg dat we dit jaar even niet op zomervakantie gaan omdat dat even niet in onze begroting past.

overVecht | 09-05-19 | 14:31

In het NLse systeem moeten er natuurlijk netto betalers zijn. Dat bent u waarschijnlijk. Dat is niet handig. Ik raad u aan tijdje in US te gaan wonen, zeg 10 jaar. Dallas, Houston, lage belasting, kunt u iets opbouwen.. Rond 45ste terug naar NL met lekker kapitaal. En dat op de voorzieningen teren. Doet u dit niet, dan zal uw bestaan blijvend leeg aanvoelen

feiten_en _cijfers | 09-05-19 | 15:00
▼ 3 antwoorden verborgen

Is zo,n duikbril nu echt de mode ?

zalkmarzegge | 09-05-19 | 14:16

Maar wel een bril van de Kringloopwinkelt.

Verderkijkert | 09-05-19 | 14:16 | 2

Welzeker. Twee toiletbrillen en een stuk ijzerdraad. That will do the job.

Not_again | 09-05-19 | 14:20

Da’s toch Arjan Ederveen?

placebo1974 | 09-05-19 | 14:15

Het volk wordt op alle fronten tegelijk aangevallen, de landheren en regenten verstevigen hun macht door de afhankelijkheid van het volk te vergroten. Simpel gezegd. We. Worden. Genaaid.

Gave regering hebben wij, jammer dat ze in dienst is van de Bilderberg groep ipv het volk.

Ton8695 | 09-05-19 | 14:14 | 5

Alles is geoorloofd om de armoedeval van het smerige plebs te realiseren. Bij dit soort wantoestanden geloof ik echter niet in Bilderberg plannetjes, dit is gewoon een mooie bijkomstigheid van het systeem wat verder bijdraagt aan de armoedeval (geld maakt geld). Het punt is dat op zowel landelijk als gemeentelijk niveau er voor de zoveelste tekort is geschoten; er hadden meer woningen moeten zijn en “investeerders” hadden geweerd moeten worden.

HaatAth3ist | 09-05-19 | 14:24

@HaatAth3ist | 09-05-19 | 14:24:
Ik bedoel ook niet dat dit een plan is dat tijdens Bilderbergs is gesmeed. Het is een oorzaak van ander beleid, dat wel uit de Bilderberg koker komt. Het onderwerpen van de 99%.

Ton8695 | 09-05-19 | 14:50

@Ton8695 | 09-05-19 | 14:50: en waarom hebben we zo bizar veel extra woningen nodig? Door de expanderende vijfde colonne en aanwas vanuit migratie, die voorrang krijgt bij sociale huurwoningen!

NasiGordon | 09-05-19 | 17:39
▼ 2 antwoorden verborgen

Ziyech is wel oud geworden na die nederlaag gisteren.
heeft in eens een Duitse inteelt kop gekregen.

miko | 09-05-19 | 14:12

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken