Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Feest! Uw privacy is eindelijk te koop! #PSD2

Vrolijke publiekscampagne DNB voortvarend van start!

het was een waarschuwing ja

Hallo Nederland. Hoe voelt dat nou, dat laatste restje pinpasprivacy? De zekerheid dat behalve uw bank niemand weet dat u bijna iedere donderdag (en eigenlijk bijna iedere vrijdag ook, plus soms op maandag) €5,75 uitgeeft bij de Smullers? Precies voor €80,00 tanken bij het onbemande tankstation en geen hond die het ziet? Gelukkig komt aan deze verschrikkelijke betaaleenzaamheid een einde. U geeft al de hele dag uw privacy weg op Facebook en u geeft de rest van de dag uw privacy weg op de openbare weg en dankzij de EU kunt u nu eindelijk uw privacy ook weggeven op uw betaalrekening. Het heet PSD2, u wist dat het werd ingevoerd maar u bent het alweer vergeten. Daarom komt De Nederlandsche Bank naar u toe deze lente met een publiekscampagne. Dat deden ze ook toen de euro werd geïntroduceerd (alles duurder) en toen we allemaal een IBAN-nummer kregen (alles ingewikkelder). Maar hee. U beslist.

Reaguursels

Inloggen

Even de reactie van Trenjeska (12-03-19 | 12:28) herhalen;
"Ik geef geen toestemming. Jij wel. ik maak geld over naar jou voor iets wat je op bijv. marktplaats hebt geplaatst. Er zit een omschrijving bij die transactie zodat jij weet waarvoor dat geld is. Mijn gegevens liggen op straat zonder dat ik er iets aan kan doen."

Dit is ook mijn bezwaar, jammer dat Geenstijl dit feitje niet oppakt.
Nog erger dat DNB hier helemaal niets over zegt (vragen hierover beantwoorden ze niet), maar wel hun campagne 'U beslist' noemt, wat een regelrecht verzinsel is. Schandalig tot en met.

Boris die Sauertopf | 12-03-19 | 19:13

Wie van jullie gebruikt een veilige zoekmachine, bv Duckduckgo.com, wie heeft Facebook verbannen, wie gebruikt er een Mac of Windows en wie een veilig, vrij OS zoals Linux, wie gebruikt er een VPN, wie gebruikt trackerblockers en adblockers, wie reist er met een OV kaart op naam, wie pint bijna alles en wie besteld online zijn spullen ipv in een winkel met cash? Wie heeft zijn telefoon beveiligd (andere ROM dan die van Samsung of Huawei etc).Wie er nu nog dit stukje leest en met het schaamrood op de kaken vaststelt dat in de meeste gevallen het antwoord niet erg ¨privacy is¨ en dan ook nog tegen deze extra privacyschending is, is een lul en een hypocriet.

Jan Lange3373 | 12-03-19 | 11:31 | 1

Gebruik altijd startpage.com (hun proxy +1), uMatrix, soms VPN, Tor, ov-chipkaart heeft 'n fake-naam, cash heeft m'n voorkeur en gebruik mijn telefoon enkel in vliegtuigstand (zit geen werkende simkaart in) met een ander ip-adres dan thuis (doe daarop vrijwel geen persoonlijke activiteiten zoals mail) plus een firewall die alles blokt (mijn telefoon kan never nooit geen verbinding maken met facebook etc.).
Ben ik dan alsnog een lul en een hypocriet?

Boris die Sauertopf | 12-03-19 | 19:06

Ik krijg PTSD van PSD2

Landstorm | 12-03-19 | 09:36

PSD-2 ...... ik dacht eerst aan een game voor de playstation...

PSD-2 is een grove inbreuk op onze privacy. Onze Roverheud heeft de mond vol van privacy, websites moeten cookiebeleid invoeren anders krijgen ze forse boetes. Maar zodra grote instituties zoals banken en verzekeraars toestemming krijgen om in je prive data te snuffelen dan mag dat zomaar, onder bepaalde randvoorwaarden.

Die PSD-2 met hun randvoorwaarden zijn een wassen neus en dat weet de overheid ook al lang, want banken en verzekeraars doen al decennia lang stiekem al jouw data en koopgedrag verzamelen en verkopen dit door aan andere bedrijven!!!

Onmiddelijk toen ik bij Van Lanschot bankierde zo'n 10 jr geleden, zo kreeg ik allemaal brieven en telefoontjes van louche bedrijven voor vermogensbeheer die graag op jouw vermogen willen letten en beheren, Ik heb Lanschot gevraagd hoe dat kan, maar zij wasten hun handen in onschuld.

Volgens mij mag PSD-2 niet volgens de EU-regels en de Privacy Wetgeving GDPR.

RambalLO | 12-03-19 | 09:23

Cash betalen en u heeft een deel van u prive leven terug.

hetwerktniet | 12-03-19 | 08:52

Gelukkig kan je de dames van plezier nog steeds contant betalen.

DolfWeerwolf | 12-03-19 | 06:52 | 1

Ik probeerde laatst in natura te betalen. Twee halen geen betalen zeg maar...

Haatejaculaat | 12-03-19 | 07:50

Wat dachten ze in Brussel? Wat ze in China kunnen, kunnen wij beter? Wat nou camera’s met gezichtsherkenning? gewoon psd2!

Sinterbikske | 12-03-19 | 00:16

Ligt het aan moi of is niemand in staat om een fatsoenlijke uitleg te geven over hoe dit precies werkt?

Tribion | 11-03-19 | 22:35 | 2

Lezon. Niemand komt het je vertellen.

Mark van Leeuwen | 11-03-19 | 22:50

Gewoon op een NOS Miep wachten die jou vertelt dat je gewoon ja moet zeggen op alle vragen om je data te delen zodat je leven dan beter wordt...

Dirk III | 11-03-19 | 23:42

Zullen we allemaal dan maar alvast beginnen met het voornemen om voortaan gewoon elke maand een vast deel van je salaris op te nemen en in je portemonnee te proppen?

Het is een kwestie van geduld voor de baargeldtax wordt ingevoerd. En dan controle natuurlijk 'alleen met reden', zoals ook bij de identificatieplicht geldt.

mozaard | 11-03-19 | 22:24 | 1

Strak plan en nu volgers krijgen

Alt | 11-03-19 | 22:32

Duurt niet lang of we worden er allemaal weer in gechanteerd. Handje contantje weer populair maken.

eastender | 11-03-19 | 22:07

Maar waar is de burger in dit verhaal, want
1. ik vind app nummer 6 miljard niet echt innovatie,
2. zonder die app zal het ook wel lukken en
3. andere voordelen dan die app heb ik nog niet gehoord.

wapster | 11-03-19 | 20:52

Waar we de EU al niet voor hebben: om u nòg betere advertenties op maat te geven.

wapster | 11-03-19 | 20:40

U beslist helemaal niet, want als bol.com besluit zijn gegevens te delen, liggen uw aankopen bij bol gewoon op straat.

wapster | 11-03-19 | 20:36

Nu nog hardstikke leuk en lief, dadelijk verplicht want anders verzekeringen, leningen en hypotheken buiten bereik want geen inschatting kunnen maken over uw gedrag. Dingen als dit ontstaan en ontwikkeld men niet zomaar en zeker niet voor de klant.

Mark van Leeuwen | 11-03-19 | 20:28 | 3

Abo op Geenstijl? Zal wel recalcitrant zijn.

Mark van Leeuwen | 11-03-19 | 20:30

@Mark van Leeuwen | 11-03-19 | 20:30:
Ze checken straks gewoon even op je premium lid bent en dan krijg je je hypotheek niet verlengd wegens 1 of andere drogreden.

Watching the Wheels | 11-03-19 | 22:10

op = of

Watching the Wheels | 11-03-19 | 22:11

psd2 klinkt als een nieuwe gameconsole

de euro middenweg | 11-03-19 | 20:12

Case: stel we zijn een aantal jaren gewend aan PSD2 (u bepaald), maar de EU, Centrale bank of Pensioenfondsen komen in zwaar weer waardoor onmiddellijk liquiditeit is vereist. De gezamenlijke Overheden storten miljarden om de eerste nood te ledigen, echter het blijkt niet voldoende (niet ondenkbaar, toch?). Knappe koppen maken een noodplan: of direct veel goud op de Wereldmarkt verkopen of in heel Europa PSD2 in werking zetten (tijdelijk overheidsmaatregel en/of we betalen alles met rente terug).

Bijkomend: er wordt niet zomaar iets bedacht, hier zit een lange termijnvisie achter. Gezien de neo-socialistische inslag v.d. EU en haar chronische geldgebrek door structureel te hoge uitgaven, is PSD2 een welkome ontwikkeling op dit beleid. De doelstelling hierachter is het verminderen van private autonomie.

Veluwse-Eikel | 11-03-19 | 20:01

Er staat ook zo vaak AVG en AP genoemd dat het op dat vlak wel mis moet gaan.

Keutels | 11-03-19 | 19:53

Is deze flauwekul nu opt in of opt out?

Vanilla | 11-03-19 | 19:09 | 2

FF lezen op de site: opt in

De_dorpsgek | 11-03-19 | 19:43

Dit is opt in. Althans, voor nu...

Ridocar | 11-03-19 | 19:43

DNB >''PSD2 kent een aantal uitzonderingen. Zo is PSD2 in het algemeen niet van toepassing op het betalingsverkeer in bankbiljetten en munten''. Joh. Contant geld bedoelen ze. Daarom altijd contant geld. Meer zeg ik er niet over.

Fi-Bu-Bla | 11-03-19 | 19:01 | 3

Lekker primitief. U betaalt internet aankopen ook contant ?

Zwizalletju | 11-03-19 | 19:21

In natura, dat is primitief

Canis.bonus.es | 11-03-19 | 19:22

Als je hier je bank toestemming voor geeft, zorg dan wel dat de bank jouw laat meedelen in de opbrengsten, bijvoorbeeld door je betaalrekening 5 jaar lang helemaal gratis te maken, of door de bank elk jaar 0,1 BTC naar jouw over te laten maken, of de bank elk jaar 1% van je hypotheek af te laten lossen, of wat dan ook. Maar geeft het niet allemaal gratis aan de bank! Jij krijgt ook niets gratis van de bank.

W_F | 11-03-19 | 18:59 | 1

Dit is niét het idee van de bank. Gaat hem dus niet worden.

Papa Jones | 11-03-19 | 19:44

Denk dat dit vooral in Nederland een daverend succes wordt. Gedwee en mak achter de zoveelste "innovatie" aan. Wat kan toch mis gaan?

GormSuil | 11-03-19 | 18:57 | 1

Wat zijn de rampen in alle andere landen, waar het al een jaar draait?

Zwizalletju | 11-03-19 | 19:18

We leven kennelijk in een nep-democratie.
Dit hoort toch in verkiezingsprogramma's te staan, en deel te zijn van het maatschappelijk debat.
Waar waren de politici, de staatsrechtgeleerden en de gesubsidieerde 'journalisten' van de NOS.
Wetten mogen niet uit de lucht komen vallen.
En alweer blijkt: de Eu is er voor bedrijven, het grootkapitaal en de Sorossen, maar niet voor ons de normale hardwerkende burger.
Alweer en reden voor Nexit!

CiTy3 | 11-03-19 | 18:52

EN beetje bij beetje geef je alles weg aan commerciele partijen: goed plan.
Van de DNB site:
1 Eerst controleert uw bank of betaalinitiatiedienstverlener dat u de rekeninghouder bent. Zij vragen u een combinatie van tenminste twee van de volgende elementen:

iets wat u bezit (een bankpas, een beveiligingscalculator, mobiele telefoon),
iets wat alleen u weet (toegangscode), en/of
een lichamelijk kenmerk van u (vingerafdruk, irisscan).

De_dorpsgek | 11-03-19 | 18:50

Contant geld. Daarom.

Fi-Bu-Bla | 11-03-19 | 18:47

Wat heeft een privacy wet nou voor nut als je vervolgens alle bankgegevens gaat verkopen? Welke randdebiel binnen de politiek heeft dit nu weer bedacht?

Goofy Goofball | 11-03-19 | 18:41 | 2

Omdat je nu met de bank kan onderhandelen over een leuke vergoeding in ruil voor die toestemming.

W_F | 11-03-19 | 19:01

@W_F | 11-03-19 | 19:01: Right, want alle banken gaan natuurlijk met iedereen apart onderhandelen en gaan daar ook echt voor betalen.

Goofy Goofball | 11-03-19 | 19:09

Duurt geen jaar kun je geen krediet meer krijgen zonder " vrijwillig" inzage te geven in je volledige betalingsverkeer ook bij andere banken. Over tien jaar kun je alleen nog aangifte doen als je "vrijwillig" inzage geeft in je volledige betalingsverkeer, anders geen recht op aftrekposten. Niet veel later is contante betaling Verboten en ligt je volledige betalingsverkeer op straat.

marchbrown | 11-03-19 | 18:41 | 1

Precies, het bekende proces: eerst vrijwillig, daarna verwacht en als laatste verplicht.

ZoekEenVrijeNick | 11-03-19 | 18:51

Of als lesbienne een grootverpakking condooms kopen bij de Wehkamp. Ga dat maar eens uitleggen.

hier openen | 11-03-19 | 18:39 | 1

Ja, maar, ballonnen zijn verboten, u moet toch wat?

Canis.bonus.es | 11-03-19 | 19:00

3 x raden welke instantie als eerste bij deze gegevens wil, geautomatiseerd.

ProAsfalt | 11-03-19 | 18:38 | 5

Iets zegt me dat dit sowieso al zogenaamde "ketenpartners" zijn.

knutsel_ | 11-03-19 | 19:17

Ik heb er nog twee hypotheekvertrekkers en verhuurders.

SanderEvers | 11-03-19 | 19:51
▼ 2 antwoorden verborgen

Not sure if ad.

PSD2 is fantastisch en in de EU hebben we met de introductie van GDPR de beste consumentenbescherming ter wereld op het gebied van data. Nou echt precies iets wat we op nationaal niveau nooit voor elkaar gekregen hadden.

Romanov | 11-03-19 | 18:36 | 3

Net zoals wij-zij denken over huidskleur. Hadden we ook op nationaal niveau nooit voor elkaar gekregen. Ik zou kunnen gaan citeren, maar dat vind ik flauw. Een EU-trol krijgt tenslotte betaald om die aperte nonsens te spuien.

A.U.EnLeven | 11-03-19 | 18:41

@A.U.EnLeven | 11-03-19 | 18:41:

Haha ja, ik ben een EU-trol. Sure. Nee, ik neem mijn eerder uitlating over white supremacy terug. Jullie zijn niet per se racistisch en jullie willen ook niet graag discrimineren. Julie zijn gewoon angstig en onzeker. De wereld is heel hard aan het veranderen en het is niet voor iedereen even makkelijk om dat bij te benen.

PSD2 en GDPR zijn perfecte voorbeelden. Jullie begrijpen deze wetgeving niet en daarom denken jullie dat het kwaadaardig EU beleid is en dat je zomaar data overdraagt aan private organisaties. Niets hiervan is waar, natuurlijk, maar als je niet over de capaciteiten beschikt om beter te kunnen weten is het makkelijkst om er maar gewoon tegen te zijn, of je onzekerheden op minderheden te projecten.

Romanov | 11-03-19 | 23:48

@Romanov | 11-03-19 | 23:48:
U heeft in ieder geval een rijke fantasie. Zoals van een EU-gelovige fascist verwacht kan worden. Want stel je voor dat er werkelijk mensen rationeel kritisch tégen de EU zijn, dat kan niet hoor.

A.U.EnLeven | 12-03-19 | 08:41

Een uitleg uit 2017
waag.org/nl/article/do-worry-be-happy...
Zoals gewoonlijk wordt er na ophef even gewacht, en toch alsnog gedaan waar het grote publiek op tegen is. Democratie is dood en de huidige volksvertegenwoordigers vinden het wel best zo.

Fijnstoffer | 11-03-19 | 18:30 | 3

En geloven in dode dingen noemen we een.... religie.
Democratie is een religie. Met helaas nog teveel gelovigen.

A.U.EnLeven | 11-03-19 | 18:36

@A.U.EnLeven | 11-03-19 | 18:36:
Democratie beschermt ook uw rechten. Probleem zijn op dit moment de bestuurders, niet het systeem op zich. Moet er niet aan denken in een olichargie, een fascistisch of communistisch systeem te moeten leven.

Graaisnaaiert | 11-03-19 | 18:41

@Graaisnaaiert | 11-03-19 | 18:41:
Het enige zuivere recht dat ik voel is het recht om te leven, de rest is aangepraat -maar dat terzijde. Aan het plan voor directe democratie wordt al jaren gewerkt. Of denkt u dat ik maar wat loop te roeptoeteren, nee toch? Eind 2015 schreef ik hier al mijn globale plan voor de 'nieuwe democratie'. Het is nog een paar decennia wachten, maar na de ellende bouwen we dat nieuwe en betere systeem vanzelf wel.

A.U.EnLeven | 11-03-19 | 18:45

begin vd maand geld vd bank halen, en alles cash betalen

Padre Grassi | 11-03-19 | 18:26 | 4

Suc6, internet aankopen ook cash betalen ?

Zwizalletju | 11-03-19 | 18:49

wat over t internet gekocht wordt is openbaar. zo min mogelijk dus. Google en Amazon werken ook samen

Padre Grassi | 11-03-19 | 19:06
▼ 1 antwoord verborgen

Welkom, marktwerking!

dr Rechts | 11-03-19 | 18:26

Oke, nou geef ik geen toestemming. Als ik dan iets koop bij iemand die wel toestemming heeft gegeven dan zien ze mijn gegevens toch ook bij de transacties van die persoon staan?

Jan Toeternuitje | 11-03-19 | 18:22 | 4

@Vageling | 11-03-19 | 18:24:
Dat kan niet altijd en overal.
Vroeger, heel lang geleden, toen net de gespecificeerde telefoonnota werd ingevoerd kon je bij KPN aangeven dat je nummer afgeschermd bij anderen op de nota moest komen. Zoiets zou ik hier dan ook verwachten.

Jan Toeternuitje | 11-03-19 | 18:30

@Jan Toeternuitje | 11-03-19 | 18:30: Dat is dus met PSD2 juist niet zo geregeld. Jouw gegevens worden niet geanonimiseerd in zijn, zonder uw toestemming, dan dus gewoon inzichtelijk.
PSD2 staat haaks op AVG/GDPR wetgeving en wordt toch er doorheen gedrukt.

dr.andus | 11-03-19 | 18:41

@dr.andus | 11-03-19 | 18:41:
Als dat het geval is dan word het tijd om bank nog even schriftelijk extra duidelijk te maken dat ik daar niet mee akkoord ga, eventueel met een indicatie van verwachte schade per toch verstrekte transactie.

Wat ook goed zou werken is voor _elke_ overboeking of betaling eerst je bank te bellen of de ontvanger wel/geen toestemming heeft gegeven.

W_F | 11-03-19 | 19:07
▼ 1 antwoord verborgen

Itempje van 20 seconden op het journaal zojuist hierover. Item over het songfestival 2 minuten. Just saying...

Graaisnaaiert | 11-03-19 | 18:17

Daarom betaal ik cash wanneer ik privacy wil

Pislinq | 11-03-19 | 18:16 | 3

Maar ook dat zegt dus iets.

Pinnen in de rosse buurt en voor de rest alles digitaal....

Kaas de Vies | 11-03-19 | 18:19

Daarom willen ze van cash af. Gore crimineel! Beetje aan de grootste criminelen op aarde hun verdienmodellen zitten.

Vageling | 11-03-19 | 18:28

behalve bij de apotheek

ProAsfalt | 11-03-19 | 18:36

Mja, je hebt geloof ik nog wel een keuze aan wie je je gegevens delen.
www.ing.nl/particulier/mobiel-en-inte...
Maar in hoeverre die gegevens nu al lang verspreid of bekend zijn.....

clockandhammergame | 11-03-19 | 18:14 | 1

Zie mijn tegel van 17.30

Is dit nog nieuws? | 11-03-19 | 19:05

Geenstijl doet de slogan ongefundeerd en tendentieus weer aardig eer aan.

Tapu | 11-03-19 | 18:12 | 6

Ach, bankier bobo loopt ook weer spuit elf uit te hangen. Graait jouw soort al niet genoeg. Zullen wij het eens over drie cijfers achter de komma hebben? Of besmet ik dan jouw safe (graai) space?

Vageling | 11-03-19 | 18:26

@Zwizalletju | 11-03-19 | 18:26:
Grootspraak. Al iets gehoord over een bepaalde credit score in China, of van die geinige kaartjes in Venezuela? Oh, wacht... De rampen, het klimaat, de aliens. Sodemieter toch op met je knullige drogredenen.

Vageling | 11-03-19 | 18:30

@Vageling | 11-03-19 | 18:30: Geen idee wat je allemaal uitbraakt, het gaat hier over Psd2 niet over China, Venezuela, klimaat en aliens, flikker zelf maar op met je geklets.

Zwizalletju | 11-03-19 | 19:03
▼ 3 antwoorden verborgen

Over ongeveer een jaar heeft schat ik 80% van de Pavlov klagers over dit opgeblazen #psd2 gedoe, zonder dat ze het weten waarschijnlijk, toestemming gegeven voor allerlei nieuwe diensten aan de kassa, digitaal of wat dan ook, want toch wel makkelijk.....

Zwizalletju | 11-03-19 | 18:11 | 5

Dan hoor ik bij die 20 % die het niet gaat doen. Ik kan mijn naam googlen zonder dat ik daar te vinden ben, pin alleen bij de pinautomaat en betaal de rest contant. Heb nog nooit op internetbankieren gezeten en ga zo maar door. Best lekker, geen op maat gemaakte reclames, geen bel terreur rond etenstijd etc.

brie-de-penis | 11-03-19 | 19:00

@brie-de-penis | 11-03-19 | 19:00: Goed hoor wat u wil, ik bankier al via de computer nog voor er internet was. Best handig. U koopt dus ook nooit iets via internet ????

Zwizalletju | 11-03-19 | 19:06
▼ 2 antwoorden verborgen

Krijg je ineens allemaal ongevraagde aanbiedingen en als je daar niet op tijd nee tegen zegt, dan krijg je het thuis opgestuurd en zit je er aan vast. Geld wordt automatisch afgeschreven en voor je er erg in hebt, heb je ook nog 20 meerjarige abonnementen op iets. Als je dan vervolgens rood staat, dan krijg je 14 % rente aan je broek. Je wordt dan zo je huis uitgezet en belandt op straat.

Baron Clappique | 11-03-19 | 18:10 | 4

@Papa Jones | 11-03-19 | 18:14:
Nee, ik heb het over de nabije toekomst.

Baron Clappique | 11-03-19 | 18:19

@Baron Clappique | 11-03-19 | 18:19:
Dan vorder je de incasso terug met het argument dat er helemaal geen overeenkomst is? Gebeurt nu ook al.

Papa Jones | 11-03-19 | 18:28

Als je een doorlopend krediet (rood mogen staan) hebt van 500 euro of meer, sta je sowieso bij het BKR geregistreerd (zelfs als je nooit rood staat)... Heeft iedereen, als het goed is, indertijd een brief over gehad. Daarom heb ik het bij mij opgezegd.

Vuurwezel | 12-03-19 | 05:46
▼ 1 antwoord verborgen

Wie houdt er nou niet van SPAM? Goed idee laten we alle potentiële afzetters ons allemaal massaal digitaal mishandelen!

PIS-Alchimis | 11-03-19 | 18:06

Ik begin hem door te krijgen. "Voor het uitvoeren van betalingen moet u telkens opnieuw toestemming geven. Als u meer inzicht in uw betalingen wilt krijgen, geeft u één keer toestemming die tot 90 dagen geldt." Dus je wordt bij iedere betaling gespamd in de hoop je een keer per abuis misklikt of uit frustratie maar opgeeft. Dat is natuurlijk heel irritant en leidt tot publieke verontwaardiging waarna besloten wordt dat toestemming impliciet gegeven wordt, tenzij... Dan mag je een weigering van toestemming in viervoud op papier conform onmogelijk format insturen naar een postbus en krijg je zes maanden later bericht. "Helaas heeft u het formulier onvolledig ingevuld en kunnen we uw aanvraag niet in behandeling nemen".

Ziek project, die EU.

Binnenbaan | 11-03-19 | 18:05 | 5

@clockandhammergame | 11-03-19 | 18:18: Daar zeg je mij wat. Ik heb vorig weekend het huis van mijn oom mee leeggehaald, hij moet naar een verpleeghuis. Op zolder. Honderden boeken nog in de plastic folie. Van die boeken die niemand wilde kopen en die je van ECI iedere maand toegestuurd kreeg als je vergat zelf te bestellen. Wat een verspilling.

Rest In Privacy | 11-03-19 | 18:26

Niks mis met de ECI

Papa Jones | 11-03-19 | 18:54
▼ 2 antwoorden verborgen

Geachte mevrouw Eenstijl,
wij hebben besloten de schade uitbetaling voor uw voertuig volgens onze kleine lettertjes ongedaan te maken.
U heeft bij opgegeven <10.000 km per jaar te rijden maar uw tankt elke week voor 80 euro bij Shell. Dit betekend dat u ver boven de 10.000 km per jaar zit en wij derhalve niets uitkeren. Voorts wordt de geclaimde RayBan ook niet vergoed daar de aanschafdatum een zonnebril van € 2,- van de Kruidvat betreft.

hier openen | 11-03-19 | 18:01 | 1

Ah er zit dus wél een upside aan dit verhaal.
Krabbelaars die de verzekering willen oplichten kunnen er mee worden gepakt.
Mooi!!

Berbaar | 11-03-19 | 18:08

Vraag 3: "Als ik toegang geef tot mijn betaalrekening, heeft een partij dan ook toegang tot mijn spaarrekening? " Antwoord volgens de bank "Nee". Mijn antwoord "Ja". Want alle bij- en afboekingen van je spaarrekening kunnen alléén via je betaalrekening. Dus inzage van je betaalrekening is (indirect) inzage van je spaarrekening. Kwestie van even filteren.

pa_niek | 11-03-19 | 18:01 | 3

Maar hoe is die toegang beveiligingstechnisch geregeld/afgeschermd eigenlijk? Zo lang ik daar niet meer over heb gelezen, vind ik het een zorgelijke ontwikkeling.

2tribes | 11-03-19 | 18:49

Antwoord ja omdat je eens in de zoveel tijd je spaarrekening, al dan niet per abuis, gebruikt om iets te betalen via ideal.

hier openen | 11-03-19 | 19:25

Bij mijn bank kan ik contant geld rechtstreeks storten op mijn spaarrekening. Dat doe ik dus ook...

Rhenium | 12-03-19 | 02:48

Moraal van dit verhaal.
Als je loon krijgt, houd genoeg op je bankrekening voor rekeningen. Pin de rest en betaal alles cash.
Nu ik dit hardop denk... cash zullen ze ook wel gaan verbieden straks.

KutFilosoof | 11-03-19 | 18:00 | 1

Ja reken maar dat de plannetjes daarvoor ook al klaar liggen. Voor zo lang als het nog duurt prima plan.

2tribes | 11-03-19 | 18:50

Bij onze werkgever wisten we in 2016 al dat dit kwam. Ik had er toen ook al problemen mee.

Het werkt ongeveer zo:
Klant zit met zijn rekening bij Rabobank en zijn beleggingen bij ING of Binck. Je kunt dan toegang verschaffen om je gegevens/data door te lussen zodat je alle gegevens in dezelfde app kunt gebruiken. Dit kan best handig zijn. Je hoeft immers niet telkens 2 apps te openen.

Waar het minder handig wordt is bijvoorbeeld een bedrijf als Coolblue of T-mobile. Klant wil graag een Iphone XR met abonnement. T-mobile vraagt klant om PSD2 aan te zetten (voor een korting). "Oh Meneer, is het wel verstandig om zo'n dure telefoon aan te schaffen met uw maandelijks inkomen? Wellicht kunnen we een andere optie bekijken."
Je wil bij de Audidealer een testritje maken. "Wilt u PSD2 aanzetten, Meneer? Wellicht kunt u beter een testritje in een van onze Skoda's maken. Deze sluit beter aan bij uw maandelijkse uitgaven".

Nevz | 11-03-19 | 18:00 | 1

Inderdaad lekker inclusief zo, Wat ik niet zo goed begrijp, is dat het argument 'handig' in dit soort privacygevoelige kwesties zo goed scoort, zeker onder millennials. Handig wegens een handeling minder? Om weer een paar extra seconden vrij te spelen voor je insta update? Da fack. De laatsten hebben lijkt het sowieso minder op met privacy dan de iets oudere generaties, Over max twee decennia hoor je hier waarschijnlijk niemand meer over 'zeuren' en zijn we alweer bezig met de implementatie van de gechipte burger.

2tribes | 11-03-19 | 18:57

PSD2 is een poort die naar believen open gezet kan worden voor bepaalde partijen gedurende een bepaalde tijd, met uw toestemming, of zonder uw toestemming zonder dat u het weet. De gelegenheid schept de praktijk. De mogelijkheden zijn legio. Het is wachten op misbruik. Als het kwaad al is geschied, is het te laat. En de overheid heeft er weer een gereedschap bij, om u te temmen als u niet in het gareel loopt.

Fijnstoffer | 11-03-19 | 17:59 | 1

De poort naar de hel ja.

hier openen | 11-03-19 | 18:07

Geld is het kwaad van de wereld. Wie dat nu nog niet gelooft...
Afijn, gelukkig heb ik weinig te vrezen voor dit soort sluipend fascisme. Mij pakt niemand met of om geld, want ik maal er niet om. Gewoon niet. Ik voel het niet, ik weet wat overleven is, ben tevens financieel rijk geweest (slechtste tijd van mijn leven) en leef minimaal als 'consument'. Die privacy van bedrijfsgegevens heb ik nooit in geloofd: altijd afhankelijk van menselijke medewerkers en dus per definitie onbetrouwbaar in vooroorlogse tijd.
Laat maar komen die onzin, en laat maar klappen die EU. Het wordt tijd, blijkbaar (gezien de EU steeds openlijker en arroganter de fascistische teugels aantrekt). "Their sacred duty to make Europe a living hell".
Vrees niet voor oorlog, want 'men lijdt het meest van het lijden dat men vreest'. Helaas omdat de meeste mensen in geld en de huidige 'democratie' geloven zal het wél oorlog worden. Het is in en in triest en zonde, maar het is niet anders.
Geld is het kwaad van de wereld en de EU een fascistisch deugfestijn.

A.U.EnLeven | 11-03-19 | 17:58

Koninkrijk der Nederlanden is gewoon een filiaal van Noord-Korea. Met Kim Jung Willy als f(ili-)aalmanager.

Cor Netto | 11-03-19 | 17:56

Ze kunnen nog niet eens zicht krijgen op miljarden rondpompend witwas geld. Uitkeringsfraude wordt opgespoord met tandenborstel tellende 'boots on the ground.'
Alle criminelen zitten allang in de bitcoins.
Evengoed.. Ruilhandel gaat het helemaal worden.
(wel zo sociaal, eigenlijk)

geen koning | 11-03-19 | 17:54

dit gaan deurwaarders heel leuk vinden

newray | 11-03-19 | 17:54

Ach, nergens pinnen, niet op social media,of internet bankieren, ik maak me nergens druk om.

Rest In Privacy | 11-03-19 | 17:53 | 3

Straks weer contant geld, lijkt de enige uitweg dan?

Jan, Leiden | 11-03-19 | 17:58

@Jan, Leiden | 11-03-19 | 17:58:
Daar zullen ze wel iets aan gaan doen. Bijvoorbeeld fikse bedragen in rekening brengen als je geld gaat pinnen zodat je vrijheid wel heel erg duur wordt.

hier openen | 11-03-19 | 18:09

@hier openen | 11-03-19 | 18:09:
Dat is ook precies wat trendwatchers jaren geleden al voorspelden: privacy als duur betaalde commodity, straks alleen nog voor de happy few beschikbaar.

2tribes | 11-03-19 | 19:03

Ik heb een beetje hetzelfde gevoel als laatst met de loempidel..

Shareholder II | 11-03-19 | 17:51 | 2

U dacht lekker?!?

Berbaar | 11-03-19 | 17:53

Ik dacht: daar moesten we maar es niet aan beginnen. Gelukkig kon dat.

Shareholder II | 11-03-19 | 18:19

Nu nog vrijwillig. Straks verplicht bij aanvragen van een uitkering. De belastingdienst zal ook wel popelen omdit te gaan gebruiken. Wij hebben al uw gegevens voor u ingevuld. U hoeft alleen nog maar akkoord in te drukken. We weten toch al alles van u.

@NL | 11-03-19 | 17:49 | 3

Belastingdienst, en om toestemming vragen? Dat is nieuw. Ze maken net zo makkelijk gebruik van de trajectcontroles.

Wim Venijn | 11-03-19 | 18:10

@@NL | 11-03-19 | 17:49
Die inzage bij mensen die een (bijstands) uitkering of toeslagen ontvangen, lijkt me een prima idee.
Gratis geld = inzage.

Berbaar | 11-03-19 | 18:15

Kijk rekeningen bij meerdere banken (in mijn geval 4) kunnen gebruiken in 1 app of programma is wel handig.
Verder zie ik niet echt in welke mogelijke voordelen ik zou kunnen hebben van het feit dat partijen toegang tot deze informatie krijgen.

Berbaar | 11-03-19 | 17:49 | 3

Als je door je rug bent afgekeurd en je koopt elke 2 maanden Nike Vaporfly run schoenen en claimt een kite board bij je verzekering moet je straks stevig in je schoenen staan en je rug recht houden bij het UWV.

hier openen | 11-03-19 | 18:16

@hier openen | 11-03-19 | 18:16:
Mooi zo. Frauderende tokkies kunnen dan dus aangepakt worden.

Superior Bastard | 11-03-19 | 18:44

@SB dan zal de VVD er wel tegen zijn

Sidney_May | 11-03-19 | 18:46

De EU is nog het best te vergelijken met een groep HIV-geïnfecteerden die anderen drogeert, tijdens hun slaap het virus aan hen overdraagt en als ze wakker worden zeggen: 'nou kunnen we net zo goed bij elkaar blijven, want we zitten in hetzelfde schuitje'.

Schulzie | 11-03-19 | 17:49

Zeg nee tegen PSD2

Amolapa | 11-03-19 | 17:49 | 2

Dat zal ze leren!

Papa Jones | 11-03-19 | 17:52

Te laat. Is al ingevoerd.

Is dit nog nieuws? | 11-03-19 | 17:59

Hoe werkt het trouwens als ik toestemming geef en ik neem daarna een premium? Wel leuk voor iedereen die een kroontje heeft....

Is dit nog nieuws? | 11-03-19 | 17:48

Bijbeunen bij de uitkering contant laten betalen dus. Hoef je ook niet te pinnen.

Superior Bastard | 11-03-19 | 17:47 | 1

Of factuur laten sturen.

hier openen | 11-03-19 | 18:25

Ik neem aan dat de jeugd dit wel snapt ipv het klimaat en nu wel massaal de straat opgaat om hier tegen te zijn?

litebyte | 11-03-19 | 17:45 | 1

Die klikken sowieso bij elke app voor akkoord zonder voorwaarden te lezen, wat denkt u zelf? :D

Jan, Leiden | 11-03-19 | 17:48

Ik kan me wat moeilijk concentreren nu ik op Studio Brussel Merol hoor roepen dat ik mijn bek moet houden en der beffen maar Merol wacht nog maar even zeker nu ze nog niet "open staat" voor een g-spotvergroting vergroting.

Ik las dat ze goed in de gaten gaan houden dat de info niet misbruikt gaat worden, dat stelde me direct gerust, de eu en onze eigen overheid zien er op toe, dan kan er niets verkeerd gaan en eigenlijk heb ik ook niets te verbergen dus wat een top idee!

bwanabanjo | 11-03-19 | 17:44

Ahh ze zien de EU al als 1 land... Bij de test-uw-kennis vragen, de laatste (6e) vraag.

Als een buitenlands bedrijf toegang vraagt tot uw rekening is dat dan veilig? Antwoord: nee

U heeft de vraag juist beantwoord. De EU controleert alles en houd toezicht.

Dus of de eu houdt het in de gaten en het is dan nog steeds niet veilig.... Of ze zien Duitsland Polen etc niet meer als "het buitenland"

peterdh | 11-03-19 | 17:43 | 2

peterdh | 11-03-19 | 17:43
Wat er zoal gekocht wordt bij Ebay en Aliexpress

hier openen | 11-03-19 | 17:49

Al kon je het onzichtbaar bij ali bestellen, dan nog verpatst de bezorgdienst alle gegevens weer door/terug. Alles wordt in kaart gebracht in De Profielen. Los van wat je ervan vindt..

Shareholder II | 11-03-19 | 18:10

Hier zal straks 1Vandaag wel niet over gaan...

litebyte | 11-03-19 | 17:40 | 1

Misschien heeft er een moslima vandaag een propje van straat opgeraapt. Is veel belangrijker.

knutsel_ | 11-03-19 | 17:42

ING: "Maak je geld over naar iemand die een rekeninginformatiedienst gebruikt, en jij gebruikt die dienst zelf niet? Dan krijgt de rekeninginformatiedienstverlener toch de transactiegegevens met jouw naam, rekeningnummer, omschrijving en het door jou overgemaakte bedrag."

DNB: "Het zal even duren voordat er genoeg technische oplossingen zijn waarmee banken alleen dat beetje informatie over je weggeven dat de derde partij nodig heeft. Tot die tijd kan het zijn dat de bank het bedrijf toegang geeft tot dezelfde digitale interface als de rekeninghouder gebruikt. DNB is er niet blij mee. „Dat vinden we best eng”, zegt Gelderman. „Het is lastiger te beveiligen en bovendien: bedrijven kunnen veel meer zien dan alleen de informatie die ze nodig hebben.”

Is dit nog nieuws? | 11-03-19 | 17:39 | 2

Klinkt als lek als een mandje !

Jan, Leiden | 11-03-19 | 17:43

@Jan, Leiden | 11-03-19 | 17:43:
Is geen lek maar vooropgezet om meer informatie te krijgen dan eigenlijk de bedoeling is.

2voor12 | 11-03-19 | 18:07

Heb speciaal een stichting hiervoor opgericht. Ik koop niets meer, doet de stichting tegenwoordig voor me.

lichtgetintezeurpiet | 11-03-19 | 17:38 | 1

U beseft zich dat u daarmee alleen maar minder privacy rechten heeft?

Blasfemie | 11-03-19 | 18:00

Heb het niet nodig. Dus nee, ik geef ook geen toestemming.

Papa Jones | 11-03-19 | 17:35 | 5

@Papa Jones | 11-03-19 | 17:41: Als deze winkel waar je koopt toestemming geeft PSD2 toe te staan aan een aantal bedrijven, dan geven inzage in hun betaalrekening en zien ze ook jou koopgedrag.

nr123456789 | 11-03-19 | 17:45

@nr123456789 | 11-03-19 | 17:45:
Ja inderdaad. Dat is niet fijn. Maar met die gegevens kan het bedrijf waar ik iets koop, nu ook doen wat het wilt. Ze moeten er zorgvuldig mee omgaan, en die regel blijft. Nu zal eveneens het bedrijf dat toestemming van de winkel heeft gekregen er zorvuldig mee om moeten gaan.

Papa Jones | 11-03-19 | 17:50

@Papa Jones | 11-03-19 | 17:50:
Zo grappig ook dat PSDII en GDPR nog totaal niet geïntegreerd en op sommige punten zelfs volstrekt tegenstrijdig zijn. Ik dacht dat die EU peeps zoveel betaald kregen omdat ze heel veel over heel complexe zaken en wetgeving nadenken en denken te weten...

2tribes | 11-03-19 | 19:19
▼ 2 antwoorden verborgen

Ah, gelukkig kan het groot graai kapitaal eindelijk diegene legaal afpersen die zich ‘geen korting’ NIET kunnen veroorloven. Vanwege drunckers Korsakov moet de rest ook onder curatele, valt zijn rugpijn tenminste niet zo op.

PIS-Alchimis | 11-03-19 | 17:34

Raar. Wie kan dan zomaar als bedrijf initiëren geld van je rekening te kunnen halen? En hoe fraudegevoelig is dat wel niet? Hoeveel voorwaarden moet je lezen voordat je dan nog ooit iets online gaat kopen? Wie zijn die bedrijven. Wie krijgt inzage in mijn uitgaven? Dit item roept meer vragen op dan antwoorden!

Jan, Leiden | 11-03-19 | 17:34 | 5

@volksvaderland | 11-03-19 | 17:38:
Vergeet niet dat je niet weet of de winkel waar je koopt wel toestemming heeft gegeven. zo ja dan hebben ze toch info van je te pakken.

nr123456789 | 11-03-19 | 17:42

@Jan, Leiden | 11-03-19 | 17:40: eens, dat is ook vermoeiend, maar ja het zijn je eigen gegevens uiteindelijk. En mede daarom komt DNB met zo een campagne vermoed ik.

volksvaderland | 11-03-19 | 17:44

@nr123456789 | 11-03-19 | 17:42: interessant punt. Ik schat in dat je daarmee niet "wegkomt" onder de AVG en destijds WBP ook al niet. Op het punt van verzamelen gegevens voor een bepaald doel. Als ik jou toestemming geef, kan dat nooit voor gegevens van anderen. Dus daar "mag" jij niks mee ook al heb je het.
Even aangenomen dat deze betaalgegevens als persoonsgegevens kwalificeren.

volksvaderland | 11-03-19 | 17:48
▼ 2 antwoorden verborgen

Kan ik ergens een lijst vinden van derde partijen?
"Ja"

Waar dan? Stelletje pannenkoeken!

knutsel_ | 11-03-19 | 17:33 | 1

Naming en shaming graag. Wel alles van ons weten wanneer je het niet door hebt, maar wel commerciële info aan je onttrekken?

Jan, Leiden | 11-03-19 | 17:46

Leuk trouwens, je geeft bedrijf A toestemming voor inzage. Wie garandeert mij dat bedrijf A die gegevens niet doorspeelt en/of doorverkoopt aan bedrijf B-Z?
Flikker een eind op zeg, wat is dit voor idiote totalitaire maatschappij geworden?

Graaisnaaiert | 11-03-19 | 17:33 | 3

Dan geef je toch gewoon niemand toestemming?

volksvaderland | 11-03-19 | 17:38

Niemand

peterdh | 11-03-19 | 17:44

Ook al geef je geen toestemming maar je maakt geld over naar een OETLUL die dat wel doet hebben ze je gegevens ook!

boerenvla | 11-03-19 | 17:33

Dit behelst toch gewoon de verplichting voor banken om, als de klant dat wil, mee te werken aan het uitwisselen van gegevens met derde partijen? Ik denk dan boekhoudpakketten, programma's om je uitgavenpatroon te analyseren, en dergelijke. Lijkt mij best handig... Maar wellicht heeft men mij effectief zand in de ogen gestrooid.

Zoiets | 11-03-19 | 17:32 | 2

Wat als die partijen om nog wat extra geld te verdienen jouw zaakje door verkopen ZOALS NU OOK AL GEBEURD met jouw internet gedrag.

Wat als jij geld overmaakt naar b, en b heeft wel toestemming en jij had dat niet gegeven?

peterdh | 11-03-19 | 17:47

Vanmiddag naar de supermarkt geweest en werd me daar een scankaart in handen gedrukt.
"ja zo kunt u punten sparen en dan iets moois uitzoeken in de webshop. of u wel even uw naam adres etc wil invullen natuurlijk".
Je moest eens weten hoeveel mensen hier intrappen om hun privé aan de supermarkt te geven in ruil voor een handdoek.

2voor12 | 11-03-19 | 17:32 | 4

@Sidney_May | 11-03-19 | 17:34:
Maar het blijft verbijsterend om te zien hoeveel mensen dit gewoon doen om als ze maar een worst voorgehouden word.

2voor12 | 11-03-19 | 17:38

@Sidney_May | 11-03-19 | 17:34: bonuskaart is super handig , ook vandaag weer bijna 20 euri bespaard , maar uiteraard staat op die kaart fake-info , je gaat toch niet je eigen gegevens invullen ??

Hurdy Gurdy Man | 11-03-19 | 17:52

@Sidney_May | 11-03-19 | 17:34:
Met die bonuskaart heb ik op zich weinig problemen, je doet toch zeker niet al je boodschappen bij zo'n AH? Met andere spaar/klantkaarten ben ik poosje geleden al gestopt.

2tribes | 11-03-19 | 19:24
▼ 1 antwoord verborgen

Geen toestemming geven dan toch, of is het niet zo simpel?

SterF... | 11-03-19 | 17:30 | 5

We verzekeren u alleen als u inzage geeft. Of bij afsluiten van een mobiele telefoon, kan alleen bij inzage. Of... vul maar aan. Mooi pressiemiddel. Weigeren is lastig, anders geen verzekering, mobiele telefoon, etc. Het is mogelijk om toestemming te geven, gewoon even op ok klikken. Mooi voor bedrijven, die natuurlijk even makkelijk de gegevens doorverkopen.

Wim Venijn | 11-03-19 | 17:34

Druk jij eens bij 20 sites op NEE als ze vragen of je cookies wilt... Waarmee ze je dus tracken en al die data doorverkopen aan andere partijen...

peterdh | 11-03-19 | 17:48

@Wim Venijn | 11-03-19 | 17:34:
Tja, dat zal er inderdaad wel aan gaan komen...

SterF... | 11-03-19 | 18:08
▼ 2 antwoorden verborgen

Hebben ze nu echt niets anders te doen? Pak een schep en een emmer en ga duinen en dijken verhogen..... wat een waanzin.

Karel Kruizenruiker | 11-03-19 | 17:30

iedereen die regelmatig op internet aanwezig is, google, facebook whatever
die wordt door robots/software beinvloed

je krijgt reclame te zien waar je naar gezocht hebt, je krijgt nieuws updates te zien wat je gelezen hebt, je wordt helemaal bedient ook al vraag je er niet om.

internet is een mooi medium maar de invloed van buitenaf is erg groot
hetzelfde geldt voor je bonuskaart, je betaalgedrag etc

doe je de voordeur open, staat er al een camera

privacy? die is al heel lang ver zoek

Meesteres Belgie | 11-03-19 | 17:29

Het wachten is op "Voor het verkrijgen van deze zorgverzekering is toegang tot uw rekening dmv PSD2 gewenst". Ohhh meneer, u koopt sigaretten....

harry21 | 11-03-19 | 17:26 | 4

@El Rico Grande | 11-03-19 | 17:28:

Ah ja, dat is het natuurlijk. Slim. Ze draaien het gewoon om.

harry21 | 11-03-19 | 17:31

Dan maar een aparte rekening openen om sigaretten, drank en hamburgers te kopen.

2voor12 | 11-03-19 | 17:36

En dit is dus humor, want ik ben niet verplicht toestemming te geven voor het delen van mijn bankgegevens, als de verzekeraar daar geen genoegen mee neemt en geen enkele andere ook ben ik door schuld van de staat onverzekerd, en dat mag volgens de staat ook niet, maar welke partij gaat mij dan weer wel verzekeren? Het CZ zou een mooie uitkomst zijn. Maar verder is het allemaal nee.

brie-de-penis | 11-03-19 | 19:12
▼ 1 antwoord verborgen

Ach, is het weer dystopian Monday? Alle aluhoedjes verzamelen !

Azijnist | 11-03-19 | 17:24 | 4

Leuke term geleerd en wil nu uitproberen. Ga jezelf nuttig maken.

Trumme | 11-03-19 | 17:32

Ah de eerste echte fan van het geberen is gesignaleerd. Geef je je pin gegevens even? Ik ken nog een Nigeriaanse Dominee en die zit met een probleem van 2 miljoen dollar.

Cobalt bomb | 11-03-19 | 17:35

Azijn heeft niks te verbergen....
Oh wacht.

Is dit nog nieuws? | 11-03-19 | 17:58
▼ 1 antwoord verborgen

Ah de EU wil ook mijn bankrekening zien. Maar, maakt U zich geen zorgen, dat is allemaal vertrouwd. Dat doen we pertinent niet om te controleren, maar om U 'gemak te verlenen'.

Het is voor Uw eigen bestwil. Echt. We denken aan de burger, we hebben het beste met U voor.

Jaja. Dan moet je wel erg naïef zijn om dat te geloven. Zucht, massa's zullen er wel weer intrappen en over een paar jaar is er geen keus meer en is het 'een wet' geworden. Want U heeft toch niets te verbergen? Toch? Nou nee. Ik ben ook best trots op mijn lul en die hoef ik tenslotte ook niet te verbergen aangezien iedereen weet dat ik er een heb. Dus kan iedere vent net zo goed in zn blote lul over straat gaan lopen? Je hebt tenslotte niets te verbergen?

Dutchbeaurouge | 11-03-19 | 17:24 | 3

Hele PSD2 gebeuren is de infrastructuur aanleggen bij de banken voor directe inzage in alle rekeningen van de kudtburgers in de EU. De Roverheid kijkt mee. De geheime diensten. En ohja, en we verkopen het aan de naive kudtburger dat ze derden ook toegang kunnen verlenen. Die gaan vast geen argwaan krijgen.

Wim Venijn | 11-03-19 | 17:28

Zouden ze bij de DNB zo’n hoge pet van de bevolking op hebben dat ze echt denken dat ik een derde partij toestemming verleen om een beter inzicht in m’n uitgaven te krijgen ? Als dat nodig zou zijn lukt dat niet met een bankafschrift ?

Trumme | 11-03-19 | 17:30

Net als dat bijna alle bankfilialen en -telefoonnummers zijn opgeheven om het u zo makkelijk mogelijk te maken via talloze bel menu's en chatbot loops,

2tribes | 11-03-19 | 19:29

Dit is de eerste stap. De volgende zal zijn dat overheden zoals de belastingdienst en semi-overheden bijv. een deurwaarder geen toestemming meer hoeven te vragen aan U maar er rechtstreeks in mogen shoppen.

Trumme | 11-03-19 | 17:23 | 1

Overdrijven is ook een kunst hè? Overheden kunnen al bij je centen als ze dat willen,(WiV en anti-terreurwetten worden gewoon op burgers toegepast als er even geen ander wetje is) en denk maar niet dat onze overheid concurrentie duld als het gaat om burgertje te bestelen.

Zoon van Boer | 11-03-19 | 17:41

Er zijn zoveel vragen/kanttekeningen te plaatsen bij psd2, dat je je afvraagt waarom het wordt ingevoerd, anders dan voor data voor derde partijen. Ik geef iig geen toestemming.

En mijn wip-sessies bij 'De Gouden Ster' moeten wel geheim blijven. Net als mijn chakrasessies bij Hünkemoller. Ohm shit.

Geil Kippetje | 11-03-19 | 17:23 | 1

Is straks ook niet nodig.

Trumme | 11-03-19 | 17:27

Eind van de maand alles cash opnemen en alles cash betalen maar dat zal ook wel niet lang meer duren want ze willen overal controle over krijgen dus dat cash zal t.z.t. ook wel verdwijnen, Big Brother is watching you!

pino2 | 11-03-19 | 17:23 | 1

Probleem daarmee is dat als je dat doet, je de enige in de buurt bent met een constante flow aan contant geld in huis, duurt niet lang voordat er ingebroken wordt.

peterdh | 11-03-19 | 18:20

Dit wil de burger toch juist, lekker handig voor je favoriete geldbeheer site ofzoiets.

Bozepanda | 11-03-19 | 17:22

Volgende stap is geen PSD2, dus geen toeslagen meer voor jou?

redthehaghue | 11-03-19 | 17:21 | 2

Daar gaat het heen ja. Deze wet op deze wijze is slechts een compromis omdat de oorspronkelijke variant niet op een meerderheid kon rekenen.

Trumme | 11-03-19 | 17:35

@Trumme | 11-03-19 | 17:35:
Een meerderheid van wie of wat? Kan me niet herinneren dat ik over deze of voorgaande regeling geraadpleegd ben.

2tribes | 11-03-19 | 19:33

Voor geen goud ga ik akkoord met PSD2, ik ben enigzins verbaasd dat ook mijn werkgever ook hiermee akkoord is gegaan. Jarenlang mensen waarschuwen over toegang tot uw rekening door derden en nu via de (door EU gesponsorde WTF!?!?!) achterdeur toch toegang verlenen aan bedrijven voor inzage in jou inkomsten en uitgaven. Enge ontwikkeling dit, en absoluut niet nodig.

Indoneesje | 11-03-19 | 17:19

Willen jullie meer of minder privacy? Minder, minder, minder!
Dan gaan we dat regelen.

Is dit nog nieuws? | 11-03-19 | 17:19 | 1

Hahaha ja zoiets inderdaad. Dit gaat echt de compleet verkeerde kant op. We kunnen nog even krampachtig proberen vast te houden aan de laatste restjes privacy die ons zijn gegund (binnen onze relatie, de spreekkamer van onze arts misschien?), maar de toon is keihard gezet en de overdracht van individuele soevereiniteit aan de EU gaat nog sneller dan verwacht: 24/7 camerabewaking in openbare domein, OV-chip, opt-out orgaan donatie, sleepwet, afschaffing referendum, PSDII, en wellicht binnenkort negatief behandeladvies bij 70+ afschaffing contant geld. What's next en belangrijker, welke rechten en acties resten nog?

2tribes | 11-03-19 | 19:43

PSD2 wasda? Nou, volgens die superduidelijke infosite *kuch* hierom:
‘Zo kunnen de nieuwe, derde partijen op verzoek van de klant een betaling starten. (betaalinitiatiedienstverlening)’

Joh!

‘Ook kunnen zij de klant een overzicht geven van zijn betaalrekening(en) bij zijn bank(en) (rekeninginformatiedienstverlening).‘

Het zal allemaal wel superhandig zijn *kuch* maar waarom zou ik dit in godsnaam allemaal moeten willen? Fuck ‘em.

Voorjaarsmoe | 11-03-19 | 17:16

Het uiteindelijk doel zal zijn afschaffen van het cash geld en alles per controleerbare pin of app. 1984 is dichterbij dan we beseffen.

HaatbaardKnipper | 11-03-19 | 17:16 | 5

@harry21 | 11-03-19 | 17:32: als de bitcoin weer aan een opmars begint zullen ze anti terreurwetten misbruiken en wordt dat ook verboden

Trumme | 11-03-19 | 17:37

Bitcoin is nog veel interessanter voor overheden en bedrijven. Elke transactie in bitcoin ligt immers vast en is in principe traceerbaar. Blockchain technologie is machtig interessant voor Centrale banken en overheden. Er is maar 1 nadeel: ze kunnen nooit ongemerkt “bijdrukken”; nooit de geldhoeveelheid zomaar vergroten. En juist dat is de hoeksteen van traditioneel bankieren. Dus zodra hebben uitgevogeld hoe ze wel geld uit het niets kunnen creeëren met blockchain, zonder dat iemand het ooit te weten komt, dan gaan ze cash er helemaal mee vervangen.

Stormageddon | 11-03-19 | 17:49

@Stormageddon | 11-03-19 | 17:49: hmm, dan zijn alternatieve stromen ook veel makkelijker. Die je natuurlijk via de VPN etcetc onder arrebeiers pet houdt. Fake uitgavepatronen en signaturen gaan nog groot worden.

Cobalt bomb | 11-03-19 | 17:59
▼ 2 antwoorden verborgen

doet rekening openen op Isle of Man

Fedde71 | 11-03-19 | 17:14

Voor onze veiligheid is het retebelangrijk dat onze immer meer betrouwbaar wordende overheid precies weet waar wij allemaal zijn en wat wij uitspoken.
Het populisme en rechts-extremisme zijn immers in opkomst! Gewoon het feit dat er nergens noemenswaardige incidenten te melden zijn is een sinistere indicatie van hoezeer deze bedreiging van ons nieuwe fascisme zich schuil weet te houden onder de bevolking.
Angstwekkend. Goed dat de Timmerfransen en de Ollongrennen over ons waken. Met hun kleine enge kraaloogjes.

Jan Passant mk2 | 11-03-19 | 17:14 | 1

Denk dat ik voor de zekerheid maar geen geld meer overmaak aan fakenews site: No Style?
Uw roze kroontje staat op een nick, naar ik vermoed, anders best een vreemde naam. Uw bank weet evengoed allang dat u geld geeft aan een zeer gevaarlijk, onfatsoenlijk, populistische site.
Zou zomaar eens problemen kunnen opleveren met het verlengen, of aanvragen van een hypotheek, of zakelijke rekening.
Gelukkig ben ik niet paranoïde.

geen koning | 11-03-19 | 18:09

Ach, ik heb maar 1 rekening lopen en dat is van pornhub, mij vallen ze lastig!

nonloso | 11-03-19 | 17:13

Tip, open sowieso even een paar extra rekeningen, en bij voorkeur ook in een land buiten de EU.
De bedoeling achter dit psd gebeuren is niet onaardig, maar dit gaat heel erg terugslaan, en is een ongezond pressiemiddel straks voor grotere “winkeliers”

captainobvious | 11-03-19 | 17:12 | 2

Weet je hoe ondoenlijk het is een buitenlandse rekening te openen in een niet bananenrepubliek? Probeer het eens. Succes.

HaatbaardKnipper | 11-03-19 | 17:18

Hoezo is de bedoeling niet onaardig? Wellicht is de initiele bedoeling zelfs kwaadaardig maar kan je het goed verkopen met wat goedbedoelde kutsmoesjes waar het grote publiek altijd voor valt.

Cobalt bomb | 11-03-19 | 17:32

Degenen die dachten dat je überhaupt nog enige privacy had hebben de laatste jaren toch niet helemaal opgelet..

Wijze uit het Oosten | 11-03-19 | 17:11

Hoi DNB. Welke 6 bedrijven hebben inmiddels een vergunning aangevraagd en welke 14 hebben aangegeven dat ze belangstelling hebben? Doet u mij als simpele boerenlul s.v.p. een openbaar register? En hoe garandeert u de integriteit van ons toonaangevende internetbankieren?

Mij bij voorbaat de schuld geven als het fout gaat (de onverlaat die bij mij met kwade bedoelingen aanklopt gaat van driehoog met zijn kop naar beneden van de galerij af) is een wel heel verontrustende benadering. Niet dat ik niet blindelings erop vertrouw dat de overheid niet bij voorbaat het beste met mij als burger voor heeft. Qua EU en zo. En banken. En de overheid.

Rest In Privacy | 11-03-19 | 17:11 | 9

@Stormageddon | 11-03-19 | 17:19: Als je maandag cash stort om vrijdag weer op te nemen? Serieus dude.. stort gewoon op maandag niet, dan heb je je geld voor de werkster op vrijdag.
Daarbuiten: Je zou kunnen overwegen om je werkster wit te betalen. Gewoon storten op haar of hem zijn bankrekening. Is een beetje duurder maar daar wringt dus de schoen?
Evengoed.. Ik begrijp uw standpunt.
(Zo heb ik bij mijn levensverzekering ingevuld dat ik niet rook. Deed ik toen ook ff niet. Nu rook ik weer vrolijk een shaggie of 8 per dag, en dat is zeker te zien aan mijn pingedrag. Kunnen mijn nabestaanden naar de rechtbank om hun woning te behouden?)

geen koning | 11-03-19 | 18:01

@Hetkanverkeren | 11-03-19 | 17:21: Lijkt me stug dat ze zich daar aan houden, anders zou er nooit iemand gecontroleerd worden op basis van "Uw uitgavepatroon lijkt niet overeen te komen met uw inkomsten"

marcoplarco | 11-03-19 | 18:06

@geen koning | 11-03-19 | 18:01:
Het zijn maar voorbeeldjes. Punt is: transacties zijn interessant voor de fiscus. Alles wat een beetje ongebruikelijk riekt: onderzoeken, is wat te halen.

Stormageddon | 11-03-19 | 19:57
▼ 6 antwoorden verborgen

Nu is het nog opt-in, want u beslist. Straks opt-out, want EU of gewoon de overheid. Zie donor codicil. Onder het matras en ouderwets acceptgiro's betalen bij de bank dus. Oh.. Wacht. Die kantoren zijn ook gesloten. Het is een complot!!!1!!!!

Wim Venijn | 11-03-19 | 17:11 | 2

En dan laten ze je er nog (extra) voor betalen ook...

paost712 | 11-03-19 | 17:16

@paost712 | 11-03-19 | 17:16:
En het zou juist allemaal goedkoper worden door online te betalen. Oplichters zijn het. Allemaal.

Wim Venijn | 11-03-19 | 17:18

Hartstikke handig. Net als die Euro.

B0bBer | 11-03-19 | 17:10 | 2

En de IBAN...

Zeddegeizot | 11-03-19 | 17:15

Zeur niet, we hebben hier zelf voor gestemd. Ow wacht. Brusselse bureaucraten zijn gaan lunchen met lobbyisten, en die hebben dit bepaald.

Zeddegeizot | 11-03-19 | 17:10

Dergelijke gegevens zijn veel geld waard. Iets in mij zegt dat bankmedewerkers voor het slijk der aarde deze info aan belangstellenden zullen gaan slijten.

goedverstaander | 11-03-19 | 17:10 | 1

Dat kunnen ze niet direct, maar dat zal ook wel een kwestie van tijd zijn.

Zoon van Boer | 11-03-19 | 17:48

Kan ik m'n pr0nhub premium ook cash aftikken?

Rest In Privacy | 11-03-19 | 17:08 | 1

Nope, wel kun je bij de betere hoeren pinnen tegenwoordig:)

Rest In Privacy | 11-03-19 | 17:13

Ik pin altijd iedere 4e vrijdag van de maand 50 euro bij de Ruysdaelkade.

Johan_Voorhaar | 11-03-19 | 17:08 | 1

Jokkebrok. Dan zit je te fappen op de vrijmibo.

marcoplarco | 11-03-19 | 18:00

Ik snap nog steeds niet waar het goed voor is

nee_toch? | 11-03-19 | 17:06 | 6

@Stormageddon | 11-03-19 | 17:11:
Leuk maar daar hebben zee toch helemaal geen recht op en zo ja wie heeft bedacht dat dat logisch is? Tijd om Bitcoin en consorten populair te maken.

Cobalt bomb | 11-03-19 | 17:26

@Cobalt bomb | 11-03-19 | 17:26:
Dat vinden zij wel. Als Appie Heijn weet wat je bij de Lidl of Jumbo koopt, kunnen ze daar speciale aanbiedingen voor maken. Als Shell weet dat je tot 20 kilometer omrijdt voor goedkope benzine gaan ze die pomp de markt uitprijzen met een onbemande Shell Express in jouw buurt. Of ze kopen die concurrent uit. Whatever. En ze kunnen bereken welk deel van je inkomen je besteedt aan verschillende produkten en waar ze je dus nog meer kunnen uitmelken.
Zij vinden dat ze daar recht op hebben, en de wetgever, die jij mede gekozen hebt, vindt dat ook.

Stormageddon | 11-03-19 | 17:41

@Stormageddon | 11-03-19 | 17:41:
Ik kan niet anders zeggen dat ik het een vreemde gang van zaken vind. Voor de rest logisch dat het stel pathologsiche kleptomanen wil weten waar de honing gehaald moet worden. Dat ik die gekozen heb lijkt mij overigens sterk. Ik ben er wel mee afgescheept.

Cobalt bomb | 11-03-19 | 17:56
▼ 3 antwoorden verborgen

Bedrijven moeten toestemming vragen, en je mag weigeren .
Benieuwd hoe lang dat duurt, voordat het wordt: bedrijven hoeven geen toestemming te vragen, betalen met pin is impliciete toestemming, en bedrijven mogen cash weigeren.
(Ik denk niet heel lang.)

Stormageddon | 11-03-19 | 17:06 | 2

Totdat je een keer niet goed uitkijkt en je "I accept" klikt. En natuurlijk heb je de optie niet om bij je bank: "nee, niemand krijgt inzage in mijn betalingsverkeer ( tenzij juridisch vereist en goedgekeurd door de OvJ )" in te vullen.

Graaisnaaiert | 11-03-19 | 17:24

Zie het maar als als de 'accept' letters op het internet. 48 pagina's om een spelletje te downloaden.. Dus you accept?
Dat ze alles van jouw telefoon, jouw leven, waar je bent, wat je doet.. e.d. e.d. e.d.
mogen bekijken, gebruiken naar hun goeddunken.
Zo zal dit ook gaan.
Nog stommer dan de cookies.

geen koning | 11-03-19 | 18:16

Orwell kon je in huis volgen, XI Ping overal.

Einde van de Domheid | 11-03-19 | 17:06

Volgens AVG mag PSD2 niet zomaar in jouw gegevens speuren. Gebeurt dit wel zonder jouw toestemming, dan mag je de bank aanklagen.

TRUMP | 11-03-19 | 17:06 | 4

Nu moet u nog toestemming geven. Over een jaar niet meer. Campagnes die betalen met een bankpas door uw strot duwen. Oh het is zo veilig en zo makkelijk. Kut smoes!!! Zodra het normale geld is uitgefaseerd heeft de overheid en allerlei andere louche bedrijven een totaal inzicht in uw uitgave. Totale controle!!!Orwell schetste een angstige visie over de toekomst. Het blijkt echter een totale onderschatting van de huidige situatie. Trap er niet in!!! Betaal cash. De kleine ondernemers zullen u dankbaar zijn.

Humorousbff | 11-03-19 | 17:16

En hoe weet ik dat mijn gegevens niet bekeken zijn? Krijg ik toegang tot de audit logs (realtime)? Of kan ik mijn eigen private key gebruiken om die data te encrypten?

Vast niet. Is dus op vertrouwen. Nou ik weet genoeg.

harry21 | 11-03-19 | 17:29

ik geef geen toestemming. Jij wel. ik maak geld over naar jou voor iets wat je op bijv. marktplaats hebt geplaatst. Er zit een omschrijving bij die transactie zodat jij weet waarvoor dat geld is. Mijn gegevens liggen op straat zonder dat ik er iets aan kan doen.

Trenjeska | 12-03-19 | 12:28
▼ 1 antwoord verborgen

Doe dan maar gelijk ook een volgnummer op de pols.
Oh....
-
(Leuk feitje = het nummer was gegenereerd door een IBM computer)

Rest In Privacy | 11-03-19 | 17:05 | 1

IBM and the Holocaust, goed boek wel.

loze stijl | 11-03-19 | 17:14

Ik snap de EU niet helemaal, cookies zijn verboden maar de gegevens op mijn pinpas mogen derden inzien.

Wasbakplasser | 11-03-19 | 17:05

Wat een waardeloze boodschap van DNB.

El Rico Grande | 11-03-19 | 17:05

Ik besta niet eens!

Rudolph_Hesje | 11-03-19 | 17:04

Elke donderdag om half 1 s'middags bestel ik een patatje met een bamischijf bij dezelfde toko in 0591. Hoe verdacht ben ik nu?

Wc-kip | 11-03-19 | 17:04 | 2

Het wordt verdacht als u dat een keer niet doet.

Is dit nog nieuws? | 11-03-19 | 17:18

Uw levensverzekering is verhoogd met €1,22 per maand, mvg, Uw verzekeraar.

harry21 | 11-03-19 | 17:30

Is toch afhankelijk van toestemming rekeninghouder? Die krijgen ze dus niet van mij.

Binnenbaan | 11-03-19 | 17:03 | 8

@osolemio | 11-03-19 | 17:11: Sneaky sneaky. Redactie, wanneer kan ik bij GeenBank een anonieme betaalrekening openen?

Binnenbaan | 11-03-19 | 17:53

@TeamTiger | 11-03-19 | 17:23: Valt wel mee. De (groot)banken waren/zijn juist groot tegenstander van PSD2, omdat het juist de techbedrijven zijn die voor gemiddeld 3 euro "toestemming" kopen van de consument, waarna de banken vervolgens met de kosten zitten van het aanleveren van de data (om hun eigen concurrentie mee te bewerkstelligen). Dat van die hypotheek boeit ze verder niet omdat ze in veel gevallen toch al jouw betaalrekening beheren en die inzage dus al lang hadden.

Seraphin | 11-03-19 | 17:56

In theorie, ja. Maar ik kan al raden waar het naartoe gaat. U wilt dit kopen? U wilt bij ons klant zijn? U wilt korting? U wilt een hogere hypotheek? Dan moet u wel even dit vinkje aanzetten...

Ridocar | 11-03-19 | 19:01
▼ 5 antwoorden verborgen

Ik was iedere vrijdag £10.000 wit in het casino al hier............ mij pakken ze niet.

ditotje | 11-03-19 | 17:03

Ik heb geen geld op mijn rekening dus er valt ook niets uit te geven.

overVecht | 11-03-19 | 17:01

REAGEER OOK

Uitgelezen op GeenStijl? Abonneer je op de Nijman-Nieuwsbrief.
linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken
Kansino. Hét online casino van Nederland.
Online casino met licentie | Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Online Gokken | Brokerfolio.com brokers vergelijken | online bookmakers in Nederland
Online Casino Top 5 | Casino bonussen | Crypto-casino.nl