Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Reaguursels

Inloggen

Vaccineren is net als defensie: zolang er geen oorlog is vindt iedereen het maar duur en overbodig. Zodra er oorlog dreigt gaan we eens echt kijken hoe goed we onszelf kunnen verdedigen en blijkt dat nogal tegen te vallen. Dus moet er meer geld naar defensie.
Als over een paar jaar blijkt dat het aantal gevallen van een te vaccineren ziekte weer gestegen is, gaat iedereen vanzelf weer vaccineren.

Slaapliedje | 27-08-18 | 13:22 | 3

U vertrouwd de overheid teveel op hun blauwe ogen.

pickalilly | 27-08-18 | 15:48

Oh fuck. Piccalilly is een “hoog-opgeleide” grachtengordellul met een sticker “AntiVaxxer” op de bakfiets.

Kameroudste | 27-08-18 | 19:44

ad pickalilly: 'vertrouwd', 'hun' ( . ),
wat een spelfouten en grammaticale dwalingen..
geen niveau ..
a propos, u maken ze zeker ook niet wijs dat de aarde om de zon draait ?

justinianus | 27-08-18 | 19:53

Tjongejonge, het is wel duidelijk dat er op onderwijs flink bezuinigd is als je de panelen zo eens bekijkt.
*gaat naar kantoormeubel afdeling IKEA, sub-afdeling bureaux*

Cobalt bomb | 27-08-18 | 12:26

Ach ja
Toch vreemd dat er bij elk "medicijn" een bijsluiter wordt gegeven, maar dat je die niet krijgt bij een vaccinatie.
Lees ze maar eens.. eens zien of er een moeder is die haar kind van twee maanden jong dan alsnog wil laten inenten. Een pasgeboren baby draagt nog afweerstoffen bij zich, een baby is sws te klein om zo'n vaccin aan te kunnen in zo'n klein lichaampje, dan stijgt het naar de hersenen, vandaar autisme en dergelijke.Wacht dan iig tot het kindje 14 maanden is.
En waarom zijn de ouders van wel-gevaccineerde kinderen zo bang dat ze in aanraking komen met niet-gevaccineerde kinderen? Ze zijn toch "beschermd"
En die mazelenuitbraak, tja hoe zou dat toch komen... misschien door al die vluchtelingen die er binnenkomen?
Het is een feit dat er belachelijk veel bijwerkingen aan zo'n vaccin zitten, tot de dood toe.

Lois242 | 27-08-18 | 11:37 | 9

Alleen al door het vermelden van autisme heb je jezelf volledig voor lul gezet. Je hebt geen idee waar je over lult. Ik hoop dat je geen koters hebt, want jouw soort zorgt voor de terugkeer van ziektes waar we alleen in de geschiedenisles nog over praten.

Kameroudste | 27-08-18 | 19:47

Sprakeloos. Wat een onzin kan iemand neerplempen. En waar haalt u deze 'waarheden' vandaan? 'Nou dat is zo. Da heb op Feesboek gestaan!'

kenny harder | 27-08-18 | 21:25

Dat vak biologie op het vmbo, dat was vast erg lastig voor u, of niet dan?
(of is dat óók al afgeschaft wegens 'te moeluk'?)

EefjeWentelteefje | 27-08-18 | 23:52
▼ 6 antwoorden verborgen

We nemen ook een W.A. Verzekering. We proberen mensen geen schade te berokkenen. Je laat je kind ook inenten. Om shit te voorkomen. Vreemd dat sommige bakfietsmensen hun kind niet willen inenten, maar als ze zelf op vakantie gaan alle nodige vaccinaties tot zich nemen. Weird, that!

Accident_Prone | 27-08-18 | 11:24 | 5

Bewuster met je grut omgaan betekent dat je snowflakes gaat kweken. Das helemaal niks !

Accident_Prone | 27-08-18 | 12:17

Lois242 | 27-08-18 | 11:39
Lois van Superman toch? Dat verklaart een boel.

Cobalt bomb | 27-08-18 | 12:30

Noem het dan wel bij de juiste benaming, namelijk AVP: algemene aansprakelijkheidsverzekering voor particulieren.

Een 'WA' geldt alleen voor motorvoertuigen.

EefjeWentelteefje | 27-08-18 | 23:53
▼ 2 antwoorden verborgen

Lastige kwestie.
Als liberaal (= iets anders dan waar vvd66 voor staat, dit even ter verduidelijking) heb ik wel degelijk moeite met verplichtingen door de overheid die ingaan tegen het beginsel van lichamelijke integriteit.
Verplicht donorschap, verplicht afstaan van DNA? Alsjeblieft NIET!

Het wordt echter een stuk ingewikkelder als de vrije keuze van één individu (kinderen niet in laten enten dus) ernstige gevolgen kan hebben voor vele andere individuen, en dat is waar we hiermee te maken hebben.

In tegenstelling tot wat maar al te vaak beweerd wordt zijn ziektes als mazelen, bof, polio, kinkhoest en aanverwante wel degelijk (levens-)gevaarlijk. Niet alleen voor andere kinderen, niet alleen in verband met de afnemende groeps-immuniteit bij niet-vaccineren, maar ook voor kwetsbare ouderen en zieken die te maken hebben met een zwak afweersysteem.
Concluderend lijkt het me dus wel degelijk een goed idee om vaccineren in zekere mate verplicht te stellen, en zeker als het gaat om die zogenaamde 'onschuldige' kinderziektes.

Het verhaal wordt een beetje anders bij sommige andere vaccinatieprogramma's. Inenten tegen rubella (rode hond)? die heb ik dus destijds al geweigerd, simpel omdat ik als jonge meid al wist dat ik géén moederdier was en nooit zou worden ook. NB: van rode hond is nog nooit iemand doodgegaan, er zijn zelfs nog nooit ernstige complicaties gemeld. Weigeren van die vaccinatie lijkt mij dus nog steeds verantwoord.
Andere voorbeelden: baarmoederhalskanker. Tsja. Heel vervelend, maar dat is toch echt gewoon een (zeer zeldzame!) SOA. Prima te vermijden dus op de manier waarop ook alle andere SOA's (grotendeels) te vermijden zijn, namelijk door trouw gebruik van de producten van de firma Durex. Het gaat mij dus veel te ver om die vaccinatie verplicht te stellen aangezien de baten niet opwegen tegen de inbreuk op de integriteit van het menselijk lichaam.
En dan die griepprik... mocht dié ooit verplicht worden gesteld, dan ben ik hier weg. Ieder jaar weer moet ik lezen dat "de prik toch niet helemaal goed gewerkt heeft". Ieder jaar opnieuw weiger ik 'm ondanks behorende bij een 'risicogroep'.

Oftewel: het is allemaal niet zo zwart-wit.
Maar de argumenten van de aluhoedjes, linkse kruidenvrouwtjes en bakfietsmutsen die meer vertrouwen lijken te hebben in vage complot-blogjes dan in de wetenschap zijn natuurlijk complete onzin, laat dat duidelijk zijn.

Als laatste punt: misschien kan onze overheid toch ook eens wat beter oppassen met het geven van 'adviezen' waar dan later daadwerkelijk de farma-industrie achter bleek te zitten.
Herinnert u zich het Mexicaanse vogel- (of was het nou varkens-)griepvirus-debacle nog, van zo rond 2009-2011? Iedereen moest gevaccineerd worden en werd voor een godsvermogen aan vaccins ingeslagen. Totdat bleek dat 1) die griep zeer mild verliep, en 2) degene die zo aandrong op vaccinatie, ene Roel Coutinho, aandelen bleek te hebben in het bedrijf dat het vaccin produceerde...

EefjeWentelteefje | 27-08-18 | 11:17 | 4

En, baarmoederhalskanker is bepaald geen grapje. Wij spreken regelmatig oncologisch gynaecologen, en die vertellen allemaal dat het lichaam van de desbetreffende vrouwen helemaal kapot is. Je wilt het niet weten. Wij hebben onze dochter vol overtuiging laten vaccineren, en het mooie van HPV is dat ze het pas op een leeftijd krijgen dat ze zelf ook mee kunnen beslissen.

ole guapa | 27-08-18 | 12:11

ten slotte; immunologie is een vakgebied waarbinnen het om kansen gaat. Kansen en geen zekerheden. De kans wordt bepaald door de gerichtheid van het vaccin en de groepsresistentie die overdracht beperkt. Met zekerheid kunnen artsen pas *nadat* de griep is uitgebroken en het exacte genotype bekend is een vaccin ontwikkelen.

ole guapa | 27-08-18 | 12:14

@ole guapa
Dank je voor je genuanceerde commentaar, dat is wel eens anders alhier! ;-)
Ja, snap je punten heel goed, vandaar ook dat ik e.e.a. een lastige kwestie vind.
Wat het voornamelijk zo lastig maakt, is inderdaad het feit dat het om kansen gaat, en omgaan met kansberekening en statistieken is voor de gemiddelde NL'er inmiddels heel moeilijk geworden - een gevolg van een gekelderd niveau van onderwijs in de exacte vakken, alsmede een stortvloed van flauwekul verschijnend op faecesboek en aanverwante media.
En natuurlijk is het vreselijk als een van de genoemde ziektes je treft, laat dat duidelijk zijn. Ik ben de laatste die aan 'blaming the victim' wil doen - wat je overigens juist heel vaak aantreft bij de softies, u weet wel, "u krijgt kanker omdat u zo gestrest bent" en aanverwante totale nonsens.
Wat overigens niet wil zeggen dat je zelf niets zou kunnen doen om het risico te verminderen.

De hedendaagse "pech-moet-weg"-mens blijkt maar slecht om te kunnen gaan met ... inderdaad, pech. Want die pech, of het nu gaat om werkloosheid, echtscheiding, of ziektes, die treft toch alleen maar 'andere' mensen, nooit jouzelf?

EefjeWentelteefje | 28-08-18 | 00:01
▼ 1 antwoord verborgen

Toen ik lang geleden een reis met de Holland-Amerikalijn naar New York ging maken moest ik tegen allerlei ziektes worden ingeënt, en dat afgezien van de inentingen die ik vanaf mijn jeugd al had gekregen. Jaren later liet ik me inschrijven in het handelsregister in Duitsland, in Hamburg, en werd ik medisch gekeurd, niet oppervlakkig, maar zeer uitgebreid. Dat was in 1978 en omdat ik uit Nederland kwam wilde de Duitse overheid zeker weten of ik eventueel besmettelijke en gevaarlijke ziektes meebracht.

De vraag is of Duitsland, dat nu geconfronteerd wordt met de grote vluchtelingenstroom, met eenzelfde "gründlichkeit" al die vluchtelingen checkt. Er is sowieso reden genoeg om de vaccinatiegraad, niet alleen van mazelen maar van nog een aantal ziektes goed in de gaten te houden en eventueel aan te scherpen. In dit verband is het checken van nieuwkomers op TBC en HIV net zo belangrijk. Niet alleen in Duitsland en Nederland. Dat geldt voor alle landen in Europa. Daar zijn niet alleen de inwoners van de EU bij gebaat. Dat is ook belangrijk om asielzoekers en anderen te kunnen beschermen, en indien noodzakelijk al van begin af aan, of zelfs alsnog te kunnen behandelen.

pushpins | 27-08-18 | 11:02

Het lijkt toch niet zo vreselijk ingewikkeld allemaal. Vroeger toen er niet gevaccineerd werd waren er allemaal vreselijke ziektes, die ons nu geen parten meer spelen.

Moedwillig niet vaccineren is simpelweg proleten op het overgrote deel dat wel die verantwoording neemt. Als je door dergelijk gedrag het leven van andere kinderen in gevaar brengt, dan dien je de consequenties daarvan ook maar te dragen en dient jouw kind de toegang ontzegd te worden tot plekken waar het een gevaar op kan leveren voor anderen.

Laat je jouw kinderen vanuit religieuze overwegingen niet vaccineren, wees dan ook zo consequent om af te zien van een chemokuur als je kanker krijgt. Dat is namelijk ook gods wil.

netniet | 27-08-18 | 10:53

Men hoort ook gewoon voor zichzelf te kunnen uitmaken of men zich wel of niet laat vaccineren. Heel normaal in een liberaal seculiere maatschappij. Onnodige ophef is dan ook onnodig.

GraafKaasschaaf | 27-08-18 | 10:43

En goedemorgen, de voor en tegenstanders buitelen over elkaar heen hier. Heb zelfs te weinig kennis over vaccinaties om te kunnen beoordelen welke onderzoeken betrouwbaar zijn. Ben voor vaccinaties, maar vertrouw zowel de overheid als de pharma industrie maar matig. En ik denk dat is het echte probleem. Momenteel worden bijvoorbeeld heel veel opiaten ter pijnbestrijding ingezet. Volgens “Europese onderzoeken” is dat onproblematisch, maar in de VS komen ze daar nu op terug en blijkt er een verhoogde kans op verslaving te zijn.

Wilders Spamaccount | 27-08-18 | 10:40

Bizar dat dat smerige anti-vacci volk zelfs hier verschijnt.
Gaan die mafketels straks ook hun reet niet meer afvegen omdat iemand daar weer een onzinnig complot verhaal omheen verzonnen heeft?

RandyBiel | 27-08-18 | 10:19 | 1

Sinds wanneer verschijn jij hier dan? Leer eerst eens fatsoenlijk communiceren zonder scheldwoorden.

Vout | 27-08-18 | 10:37

Wat een ophef .. Het is gewoon natuurlijke selectie.
Hoe möoi werkt de natuur en lost onze maatschappelijke problemen op
Door eien keuzen

zoefff3 | 27-08-18 | 09:05 | 4

en als jij een 3 maand oude kind hebt op de opvang terwijl er een anti-inenting-kind is dan wordt er wel met het leven van jouw kind gespeeld. Ben je dan nog zo van "natuurlijke selectie"?
Ja, ik heb een hele sterke mening qua vaccinaties - verplichten en anders geen school.

Daniel1985 | 27-08-18 | 10:17

Ga lekker je eigen kinderen natuurlijk zitten te selecteren ja. Niet vaccineren, en dan lekker alle ongevaccineerden in een eigen afgesloten plekje op de wereld.
Dan krijg je pas een natuurlijke selectie..

Rietpieper | 27-08-18 | 11:05

wacht maar tot je zelf een kind hebt en hals over kop naar het ziekenhuis moet. Ik ben op Neonatologische afdelingen in het ziekenhuis en de wanhopige blik van ouders die naast zo een couveuse zitten vergeet je nooit meer.

ole guapa | 27-08-18 | 12:17
▼ 1 antwoord verborgen

Ik ben van mening dat ziekten er moeten zijn om de wereldbevolking nog enigszins in toom te houden. Gebeurt in het dierenrijk ook en werkt prima. Sterkste overleefd. Natuurlijke selectie FTW.

Vout | 27-08-18 | 08:58 | 8

@mercy | 27-08-18 | 10:57
Ik refereerde aan de door u genoemde ziektes. Staat er heel duidelijk.

Wat betreft uw argumenten;
De omzet van vaccins is net aan 2%-3% van de volledige omzet, en nog minder van de winst van de farmaceutische industrie. Dat gezegd hebbende, men zou veel beter varen bij de medicijnen voor het behandelen van de ziektes waarvoor men vaccineert. Een enkel geval van behandeling voor de mazelen kost de maatschappij namelijk een veelvoud (dit loopt in de tienduizenden euro PER geval), en levert flink meer winst op voor de medicijnen producent.
U heeft hier geen enkel verdedigbaar punt.

De griep is een zeer mutabel virus, dus dat men daar weerstand tegen op kan bouwen is slechts deels waar. Het is dan namelijk alleen tegen die specifieke variant. Zodra het griepvirus weer een mutatie door maakt is het weer slechter (of zelfs niet) herkenbaar voor het lichaam, en wordt men weer gewoon ziek. Daarom vallen er elk jaar ook doden.
Het enige argument tegen het griepvaccin wat enigszins hout snijdt is dat we niet goed genoeg kunnen voorspellen welke mutatie dominant zal worden in het komende jaar, en we dus een cocktail-vaccin moeten geven van de verschillende varianten. Men zit er wel eens naast, waardoor het minder effectief is dan we zouden willen.
Uw argument geeft dus slechts blijk van een gebrek aan kennis betreffende het griep virus. Ik hoop toch niet dat u nu stelt dat we het maar niet moeten doen en de extra doden voor lief moeten nemen?

Vaccins bestrijden geen symptomen, vaccins voorkomen dat men (ernstig) ziek wordt, door het natuurlijke systeem van het lichaam voor te bereiden op de ziekmaker. Vaccins doen exact dat.
Roken, drinken en bewegen hebben weinig van doen met de effectiviteit van vaccins. Als u waarde hecht aan wat er voor komt in de natuur, zou ook waarde moeten hechten aan het trainen van het menselijke afweersysteem.

TeeJee | 27-08-18 | 11:14

👌

Lois242 | 27-08-18 | 11:42

Vout | 27-08-18 | 08:58
Kijk, dat snijdt ergens nog hout.

Cobalt bomb | 27-08-18 | 12:39
▼ 5 antwoorden verborgen

Als er twijfel is, dan is daar een reden voor,

Ivor Biggun | 27-08-18 | 08:56 | 11

@Denkhetnjet | 27-08-18 | 11:46
Veel gelul, nul komma nul inhoud. Dat domme geblaat over "mijn ervaring" is niks anders dan libelle-niveau geneuzel van iemand die geen inhoudelijke argumenten kan opbrengen of weerleggen.

Letterlijk tienduizenden studies en wetenschappelijk bewijs, maar u "ervaart" dat natuurlijk anders.

U valt kansloos door de mand met uw gezwets.

TeeJee | 27-08-18 | 12:13

Ik ben inderdaad totaal niet in staat om op zoveel agressie en geblaat verder in te gaan. Als mensen die zorg hebben om hun kroost vuil maken je ding is, veel plezier ermee. Fijne dag!

Denkhetnjet | 27-08-18 | 12:37

@Denkhetnjet | 27-08-18 | 12:37
Zwets het maar recht voor uzelf.

Feit blijft dat u geen enkel argument heeft kunnen brengen, en geen enkel argument heeft kunnen weerleggen.

Ik snap dat het heel vervelend voelt als blijkt dat uw mening is gebaseerd op onzin en drijfzand, maar ik raad u nogmaals aan om dat IQ 138 daadwerkelijk te gaan gebruiken.
Dan komt er wellicht ook niet meer zoveel aantoonbare domme onzin uit u.

TeeJee | 27-08-18 | 13:11
▼ 8 antwoorden verborgen

Je gebruikt geen anti virus, want je gaat toch nooit op internet en je gebruikt geen illegale software. Je neefje komt langs met zijn memorystick familie foto’s,...

Momenteel laten we er duizenden ongescreend binnen, dragers van voor ons ongekende ziekten, besmet met virussen die we hier al lang vergeten zijn, wie 5 gram gezond werkend verstand heeft weet wat daar van gaat komen, vroeg of laat loopt het heel erg fout.

Al het spul waarvoor de incubatietijd kart genoeg is, is geen probleem, maar de stille killers raken er wel door. Van aids tot schaamippen vretende zweren en alles wat daar tussen zit.

Lt-Kol Kilgore | 27-08-18 | 07:06 | 4

En zo is het!

Rdock | 27-08-18 | 09:33

Nou lt-kol kilgore krijg jij vaccins tegen alle mogelijke dodelijke ziekten of heb je gehad tegen wat lastige ,die wel eens dodelijke slachtoffers maken. vaccins tegen bacteriogische wapens sta ik ook direct in de rij voor een prik.

pedro300 | 27-08-18 | 09:36

Mooi verhaal: toen ik in militaire dienst zat bij de Koninklijke Marine kregen iedereen, standaard, inentingen tegen alle tropische vaccins. Elke vrijdag, net voordat ik vanuit Den Helder de treinreis aanvaardde, gingen er twee spuiten in, gedurende 6 weken lang. Was administratief veel eenvoudiger om iedereen alles te geven dan te gaan boekhouden wie nou wel of niet gele Beri-beri of Eskimo-koorts had gehad. En ze konden je gewoon overal naar toe sturen.

ole guapa | 27-08-18 | 12:32
▼ 1 antwoord verborgen

Bakfietsmoederij kweekt wel meer nare dingen bij kinderen.

Parel van het Zuiden | 27-08-18 | 06:25

In de middeleeuwen moesten lepra- en pokkelijers met een grote bel om hun nek lopen. Iedereen wist dus dat ze in aantocht waren. Ik stel voor om dat voor alle ingeente kindertjes weer in te voeren.

0112358 | 27-08-18 | 06:16 | 4

Wel eens gedacht aan de feiten dat hygiëne ,riolering , gevarieerd voedsel ziekenfonds ,dat waren de grote redders.kwam ook gelijk met de vaccins, en een land waar al een miljoen legale abortussen gepleegd zijn komt die paar mazelen doden het er niet op aan ,mocht het al zo zijn.

pedro300 | 27-08-18 | 09:41

@pedro300 | 27-08-18 | 09:41
Ga dat maar even vertellen in India, waar polio praktisch uitgebannen is maar waar een overgroot deel van de mensen geen toegang heeft tot riolering of schoon water.

Je begrip van de mazelen is ook afgrijselijk beperkt, blijkt wel.

Bijzonder domme argumenten, verder kom je niet.

TeeJee | 27-08-18 | 10:11

"en een land waar al een miljoen legale abortussen gepleegd zijn komt die paar mazelen doden het er niet op aan"

Man, man ,man, wat moet jij een zieke geest hebben.

Dr_Johnson | 27-08-18 | 11:07
▼ 1 antwoord verborgen

Vaccineren omdat de staat en de wetenschap zegt dat het goed is, hmmmmmmm.

Superarchie | 27-08-18 | 05:08 | 4

1+1=2 maar niet voor u denk ik.

Rdock | 27-08-18 | 09:34

Nee, niet doen omdat een nitwit het zegt, das onderbouwd. Grappig dat de studies die het tegendeel zogenaamd bewijzen natuurlijk dan weer WEL kloppen. Facepalm.

menage | 27-08-18 | 10:11

@menage | 27-08-18 | 10:11
Blijft lachen met die studies.
Zo was er een anti-vaccinatie groep die een onderzoeksgroep had betaald om te onderzoeken of er een link was tussen autisme en vaccinaties.

Onderzoeksgroep komt met de resultaten; Nee, geen link te vinden.

Nou, toen was men in alle staten natuurlijk. Het onderzoek klopte niet, men was corrupt, Big Pharma etc etc etc. Hilariteit alom, natuurlijk.

TeeJee | 27-08-18 | 10:15
▼ 1 antwoord verborgen

Goeie cartoon van Greg. Sterke tekening, gelaagde tekst die aanvult op de prent. Ik moest lachen om: 'Eigen immuunsysteem eerst!'
Goede verwijzingen naar de tijd, van de inmiddels goed teruggedrongen, Pest. Dat soort gruweltijden moeten we zien te voorkomen, dus inenten lijkt me heel verstandig. Men wil toch geen extra risico vormen voor ernstig zieken en baby's die nog te jong zijn om ingeënt te kunnen worden.

kleurdoosje | 27-08-18 | 01:56
-weggejorist-
soledad | 27-08-18 | 00:21 | 4
▼ 4 antwoorden verborgen

Het enige dat goed zou helpen, want los van religieuze overtuigingen zijn antivaccers vaak bang voor de beschreven consequenties/ theorieën, is als er een geloofwaardig tegengeluid komt.
Men is op zoek naar informatie maar de medische kant houdt het dan alleen bij 'is allemaal onzin'.
Kom met een tegenverhaal. Naar wat ik begrijp is dat er nu ook, een platform waar artsen zich uitspreken.

Ik ken een meid, ze heeft haar kinderen niet gevaccineerd. Haar kinderen zitten in de klas met een aantal 'nieuwe Nederlanders'.
In feite kan daar een ziekte worden overgedragen die hier allang weg is. Lekker, als je dan op kraamvisite gaat!

letopuwzaak | 27-08-18 | 00:13 | 4

lieverdeauddanreaud | 27-08-18 | 00:18
´Hoogopgeleid´ in de zin van troela´s die Pabo, HBO communicatie of facility management hebben gedaan.. Geen grote lichten, de eerste beste bouwvakker heb ik meer respect voor.

Joris Beltsin | 27-08-18 | 00:27

Er zitten baby's in de klas?

Ries13 | 27-08-18 | 00:27

Hoog opgeleid: algemene letteren algemene sociale wetenschappen en dat soort fopstudies om meisjes te helpen een academisch gevormde partner te vinden.

Tapu | 27-08-18 | 03:13
▼ 1 antwoord verborgen

Goede prent Greg! Dat wilde ik toch even gezegd hebben.

De discussie laat ik maar voor wat hij is, heeft toch geen zin. Met gristen gekkies, alu hoedjes en dr. Google adepten is het onmogelijk discuseren.

Daarom verplichten.

lieverdeauddanreaud | 27-08-18 | 00:09

Ochguttegut. De prikgelovigen gaan weer op het orgel en krijsen nog harder dan Antifa als het woord 'douchen' genoemd wordt. Regel vooral lekker je spuitje. De paar hersencellen die daarna nog over zijn zou je kunnen gebruiken om na te denken. Succes! Het doet maar even zeer!

Frau Merkel | 26-08-18 | 23:48 | 5

Ga weg heks

menage | 27-08-18 | 10:12

@ Frau Merkel | 26-08-18 | 23:48
Je hebt nul inhoudelijke argumenten, zoals gebruikelijk.
Snap ik wel, want op de daadwerkelijke inhoud verliezen de anti-vaxxertjes altijd.

TeeJee | 27-08-18 | 10:28
-weggejorist-
Rietpieper | 27-08-18 | 11:13
▼ 2 antwoorden verborgen

Er is het rare geloof dat als je maar lief bent tegen de natuur, de natuur jou ook niks doet. Eet de beer, de wolf of de vinketering jou op, dan is dat vast je eigen schuld.
Daarom zie je het ook vooral bij de mensen die bij natuur denken aan ontspanning, en niet aan de schimmel in hun vaatdoek of de muizen in hun tofu.

frank87 | 26-08-18 | 23:36

Donor-plicht
DNA afgifte plicht
Vaccinatie plicht....

Het hoort allemaal in hetzelfde rijtje.
Ik ben voorstander van baas over je eigen lichaam. Daar hoort verplicht vaccineren dus niet tussen. Gewoon vrijwillig is prima genoeg.
Als vaccins goed werken, hoef je ook helemaal niet bang te zijn een betreffende ziekte op te lopen van een besmet persoon.... je bent toch gevaccineerd ertegen. Een ziekte uitroeien is toch altijd onmogelijk gebleken.

Oepsie1234 | 26-08-18 | 23:29 | 11

Oepsie1234:
Je kunt je kind pas vanaf 14 maanden inenten voor bijv. de mazelen. Dan is het pas werkzaam. Wanneer moeders immuniteit stopt is verschillend. En dat is nu net de crux. Lullig als mijn baby de mazelen krijgt van een ongevaccineerd kind van zon antivac maffiosa. Dat kan gewoon.

Rietpieper | 27-08-18 | 11:16
▼ 8 antwoorden verborgen

De bakfiets wappies die zo tegen vaccineren zijn laten wel hun huisdieren vaccineren, want zieke honden en katten zijn zielig.
Zieke kinderen zijn dan weer niet zielig.

Jan Dribbel | 26-08-18 | 23:08 | 2

Jammer en waar.

Rest In Privacy | 26-08-18 | 23:12

Vergeet het maar dat beeld. Antiwetenschap en het geloof in samenzweringstheorieën is zeer sterk vertegenwoordigd in links èn rechts, in hoger en lager opgeleid en in man en vrouw. Voor het onomstotelijk bewijs daarvan hoef je niet eens verder te zoeken dan deze reaguurselrol.

Mazzelstof | 27-08-18 | 05:46

Treffend.

GroetenVanUrk | 26-08-18 | 22:44

Wij antivaccers kunnen nog boeken lezen en weten wanneer je een d of dt moet schrijven. Kortom: ze vormen het denkende deel van de samenleving, dat net als in de Middeleeuwen weer wordt vervolgd. Maar desgevraagd zullen wij ons geloof in de onbevlekte ontvangenis van de heilige maagd weer belijden en intussen ons eigen gang gaan.

gnomidion | 26-08-18 | 22:26 | 4

@gnomidion | 26-08-18 | 22:26
Een geloof, dat is het zeker. Niet gebaseerd op feiten en doof voor de realiteit der wetenschap.

TeeJee | 26-08-18 | 23:28

gnomidion | 26-08-18 | 22:26
Tussen lezen en begrijpen zit een groot verschil. Je snappertje is niet zo groot blijkbaar.

miko | 27-08-18 | 02:31

@gnomidion
't busje komt zeau

lieverdeauddanreaud | 27-08-18 | 03:27
▼ 1 antwoord verborgen

Jos Brech is aa... laat maar.

Ries13 | 26-08-18 | 22:21

@ am*dam | 26-08-18 | 23:15
De vraag is die of jij met de gezondheid van je kinderen gaat spelen, of dat je de wetenschap geloofd. Polio, is daar een mooi voorbeeld van, wereldwijd.

Rest In Privacy | 26-08-18 | 23:19

@am*dam | 26-08-18 | 23:15
Domme argumenten herhalen tot in den eeuwigheid verandert niks aan de stupiditeit van het niet vaccineren.

TeeJee | 26-08-18 | 23:20

am*dam Nee, ik maak me geen zorgen om het vaccin maar om de aso's die het verreken om ze het hun kinderen te geven, zoals gewoonlijk kunnen een paar het voor de hele groep vergallen.

zwellevertje | 26-08-18 | 23:45
▼ 3 antwoorden verborgen

Gelovigen en Afrikanen hebben helemaal geen vaccinaties nodig, die hebben een ander systeem om toch voldoende overlevenden te garanderen.

Gelovigen en Afrikanen MET vaccinaties is een slecht plan.

Jan Passant mk2 | 26-08-18 | 22:14 | 2

Bovendien, als je aids krijgt hoef je alleen een baby te neuken en je bent er weer vanaf. Dus waarom dan moeilijk doen met preventie. Voor ieder kwaaltje is er een hoeloeboeloe oplossing. Mijn suggestie is wel om de hoeloeboeloe mensen niet meer aan te sporen om in Libië de Timmerfrans Ferry te nemen.

hustler01 | 26-08-18 | 22:23

Timmerfrans malen en door een toverdrank mengen zou veel zwakkere Europeanen kunnen redden van een wisse dood door Afrikaanse- en gelovige handen aan het bed.

Jan Passant mk2 | 26-08-18 | 22:36

Een vaccinatie-plicht vindt Rutte tever gaan, maar een donor-plicht is dan weer wel geen probleem.

Damoos | 26-08-18 | 22:12 | 3

Verander je naam in dommemoos

am*dam | 26-08-18 | 23:16

Die kan je opzeggen. Heb je vast al gedaan

menage | 26-08-18 | 23:17

@ Damoos | 26-08-18 | 22:12 |
Namens de vvd zijn zelfs orgaandonor leveranciers hier welkom in de vorm van IS strijders.
Is geen hysterie!
:)

Rest In Privacy | 26-08-18 | 23:22

Dus als de meerderheid een medicijn kiest die onvoldoende werkt moet de gezonde rest maar meedegeneren en ook dat medicijn nemen. Hoeveel formaldehyde moet er niet door je bloed stromen en hoeveel kwik moet er niet in je hersenen zijn genesteld en hoeveel fluor moet je al tandenpoetsend hebben geslikt om via zulke drogredenen op dwangmedicatie aan te sturen!

gnomidion | 26-08-18 | 22:09 | 5

@gnomidion | 26-08-18 | 22:09
Eet jij wel eens een peer?
Drink je water uit de kraan?

Adem je, eet je en leef je?

Ja? Dan heb je dus geen enkel zinnig argument. Behalve als je je eigen domheid wou aantonen, dat is ruimschoots gelukt.

TeeJee | 26-08-18 | 23:23

Een medicijn, die / een meisje die!

Janas | 27-08-18 | 09:58

Ik neem aan dat jij geen enkele medicatie gebruikt, gnoom, niet in de zon zit en een gezonde vegastijl uit eigen tuin erop nahoudt?.. zo niet.. wat een infantiele argumenten

Rietpieper | 27-08-18 | 11:19
▼ 2 antwoorden verborgen

BREEK!!
De 55-jarige Jos Brech die verdacht wordt van betrokkenheid bij de dood van Nicky Verstappen is zondagmiddag in Spanje aangehouden.

Kamikazepiloot | 26-08-18 | 22:06 | 3

Echt?

HoerieHarry | 26-08-18 | 22:08

Je hebt gelijk.

HoerieHarry | 26-08-18 | 22:08

Doe Jos ook maar een vaccinatie.

Jan Passant mk2 | 26-08-18 | 22:16

OT: Jos Brech is aangehouden in Spanje.

Deense dog | 26-08-18 | 22:06

Jos Brech aangehouden!

gristen | 26-08-18 | 22:06

Kijk hierom hebben we cartoonisten nodig.
-
In één plaat een heel verhaal neerzetten wat tot verder nadenken leidt, top. En ja, om anno 2018 anderen en je eigen kinderen in gevaar te brengen door je niet in te laten enten, is wat egoïstisch. Zeker om religieuze redenen, hadden ze toen überhaupt kennis over vaccins? Waarom dan nu verbieden?

bananabanana | 26-08-18 | 22:06 | 1

Ik vind het een nikszeggende prent over een topic dat al honderden keren (beter) door anderen is behandeld. En die bakfiets op de achtergrond is misschien koren op de molen hier, maar het heeft tot een paar jaar geleden altijd gedraaid om religieuzen en des lands laffe humanisten/liberalen die ze al die tijd hun gang hebben laten gaan. Had ik van Nekschot wel fris gevonden, als ie ook onze thuisreligies eens aan zou pakken.

Sjors W. | 26-08-18 | 22:45

Volgens mijn ben ik enige man in Nederland die een vaccinatie tegen baarmoederhalskanker heeft gekregen.
Je kunt beter het zekere voor het onzekere nemen.

HoerieHarry | 26-08-18 | 21:57 | 6

Nee simpele zielen, HPV kan ook anuskanker, slokdarmkanker en kanker aan de tong veroorzaken. En daarvoor hoef je geen heauxmeaux te hebben.

A la snackbar | 26-08-18 | 22:39

Gewoon een beetje minder de beest uithangen dan is de HPV-vaccinatie overbodig.

Lupuslupus | 27-08-18 | 09:30

@Lupuslupus | 27-08-18 | 09:30
Daar hoef je echt niet de beest voor uit te hangen.
Simplistische en kortzichtige redenatie.

TeeJee | 27-08-18 | 10:21
▼ 3 antwoorden verborgen

Femke Halsema moet wel haast regelmatig poseren in het atelier van Nekschot.
De gelijkenis is weer van een bijzondere klasse.

Lafayette | 26-08-18 | 21:54

Zullen we het ook eens hebben over de tienduizenden niet-gevaccineerden die ons land (en Europa) binenstromen? Waarvan een gedeelte in de illegaliteit is verdwenen?
Die helemaal niet gecontroleerd worden op ziektes? Schurft en luizen zowel als TBC zijn sterk in opmars terwijl die al vele jaren in ons land niet meer voorkwamen.

Lupuslupus | 26-08-18 | 21:50 | 3

Serieus een ding, inclusief resistentie. Het RIVM heeft het liever niet over lijkt het, maar ze weten het wel degelijk.

kloopindeslootjijook | 26-08-18 | 21:53

Lupus, TBC is nooit weggeweest. Maar met de komst van mensen uit landen waar het niet zo nauw wordt genomen met medicijnenregime's komt wel de drugresistente TBC op.

omanders | 26-08-18 | 21:54

Ja wel apart dat mensen zich meer druk maken om de vaccinaties dan al die migranten die hier heen komen.
in mijn tijd kreeg je er 8 of 9 dat ik me kan herinneren tegenwoordig is het een hele waslijst.

Sjonie01 | 26-08-18 | 23:21

Penn and Teller on Vaccinations!

kloopindeslootjijook | 26-08-18 | 21:58

De bijwerkingen zijn wel vervelend.
Na mijn vaccinatie kreeg ik opeens baardgroei.

HoerieHarry | 26-08-18 | 21:48 | 3

En een zwaardere stem?

Rest In Privacy | 26-08-18 | 21:49

Ja, en stoppeltjes in de broek.

HoerieHarry | 26-08-18 | 21:52

Voor je het weet moet je weer de luier in.

TeeJee | 26-08-18 | 23:24

Als dat vaccineren zo goed werkt dan hoef ik het toch niet te doen. De overheid liegt nooit en heeft het goed met de burger voor. Neem die spuit zelf en houdt op met zeiken over wat andere mensen moeten doen. Ik ben nooit ziek.

alufoliegroothandel | 26-08-18 | 21:42 | 11

Cheeky Bastard | 26-08-18 | 22:00

En zo is het.

"Als dat vaccineren zo goed werkt dan hoef ik het toch niet te doen."

Dan ben je een smerige klaploper, alufoliegroothandel.

Dr_Johnson | 26-08-18 | 23:06

@omanders omdat kinderen te vroeg van de placenta geknipt worden

am*dam | 26-08-18 | 23:19

Ben je echt zo dom of was het sarcasme?

menage | 26-08-18 | 23:23
▼ 8 antwoorden verborgen

Gelukkig ben ik gevaccineerd want van deze cartoon krijg je spontaan vlektyfus.

Cheeky Bastard | 26-08-18 | 21:42 | 2

Kun je voor vlektyphus ook al gevaccineerd worden? Tjonge.

Lupuslupus | 26-08-18 | 21:53

Anti vaccin gekkies pretenderen het beter te weten dan talloze wetenschappelijke studies.
Oh nee, dat is natuurlijk Big Pharma, dom van mij!
You can never reason with conspiracy nutties

LonelyWanker | 26-08-18 | 21:41 | 5

Dat jij een Trump fan bent. Nee niet perse. Nee ook niet.

Pauldejong | 26-08-18 | 21:52

Pauldejong | 26-08-18 | 21:42
En ja hoor, daar is er weer eentje die het voor elkaar om bij een totaal ongereleteerd artikel Trump erbij te halen.......

Muchnadt | 26-08-18 | 22:13

Blij te lezen dat je volledig ingelezen bent in het onderwerp en op basis daarvan een gefundeerde conclusie hebt getrokken. Toch? Of ben je evengoed een religiozo, alleen sttek jij je sterretje voor Big Pharma en de blauwe ogen van Rutte omhoog?

Frau Merkel | 26-08-18 | 23:54
▼ 2 antwoorden verborgen

Quarantaine wadden eiland is een goed idee inderdaad,

Scapegrace | 26-08-18 | 21:40

Het schijnt dat de 2200 kinderen die vorig jaar gewond raakten op een springkussen grotendeels gevaccineerd waren. Welke wetenschapper wil voor 100K een verband aantonen?

Leptob | 26-08-18 | 21:40

Veel vegetarische bakfietsmoeders die op GL stemmen maken elkaar helemaal gek.
Vaccineren is opeens totaal fout en slecht voor je kind.
Totdat een kind van zo'n type overlijd en dan schreeuwen ze moord en brand.
Krijgen anderen de schuld.

HoerieHarry | 26-08-18 | 21:38 | 6

Dat het alleen bakfietsmoeders zijn bewijst deze thread al van niet

menage | 26-08-18 | 23:25

Paul, wij brengen onze kinderen toch ook liever naar een andere crèche? Jij noemt dat alleen discriminatie.....

Maltar | 27-08-18 | 08:05

@lupuslupus.. overlijden is 1 dingetje.. er bestaat nog zoiets als restverschijnselen. Denk aan doof. Of gedeeltelijke verlamming na polio. Maar goed. Kind leeft nog. En immuunsysteem heeft een zwaardere klapper gemaakt dan het ooit met een vaccinatie zou hebben gehad

Rietpieper | 27-08-18 | 11:22
▼ 3 antwoorden verborgen

Ik zou wel eens een onderzoek willen zien waarbij anti-vaccinatie in relatie met regide voedselwetten wordt wordt bezien.

McMarx | 26-08-18 | 21:38 | 1

McMarx | 26-08-18 | 21:38
Vroeger gingen er hier heel veel kindjes dood door ondervoeding en infectieziektes. Maar ja, nu hebben we bakfietsmoeders die beter menen te weten.

Jan-Joris-Jaap-Joop | 26-08-18 | 21:43

Oeps! Dit wordt moeilijk?(anti-)Vaccinatiegekkies zijn overal immers?! Ze lijken wel religieus en dus weinig voor rede vatbaar.

Jan-Joris-Jaap-Joop | 26-08-18 | 21:35

En waarom mag je dat niet zelf beslissen?

Pauldejong | 26-08-18 | 21:34 | 29

Ja ok,je hebt gelijk.

Pauldejong | 26-08-18 | 22:36

Rij dan ook door fucking rood met 120 en schep een kind. Jouw keus

menage | 26-08-18 | 23:26

Dan niet zeuren dat een woedende menigte jou en je kind de typhus slaat als hij verantwoordelijkk is voor een uitbraak.
It only makes him stronger. Kut trollll

miko | 27-08-18 | 00:24
▼ 26 antwoorden verborgen

Het zijn toch de Russen die de antivaccinatie steunen?
Hoe dan ook, ken uw geschiedenis in vaccinaties, voordat u reageert.
Verder stel ik voor dat we een apart eiland bouwen, voor ongevaccineerden.
There, is said it.

Rest In Privacy | 26-08-18 | 21:29 | 2

Klopt ja, het voltallige Russische trollenleger heeft volgens CNN besloten dat idee aan te jagen. Terwijl het volgens mij vooral een religieus , of totaal natuur wappie dingetje is.

Chemokar | 26-08-18 | 21:35

@ Chemokar | 26-08-18 | 21:35
Darwin @ work. :)

Rest In Privacy | 26-08-18 | 21:35

Als Allah het wil krijgt uw koter toch de schurft. Niet vaccineren dus!
Of gewoon vaccineren en dan krijgt uw oogappel mogelijk geen mazelen.

Is dit nog nieuws? | 26-08-18 | 21:28 | 2

Als de beslissing om al dan niet te vaccineren alleen van invloed zou kunnen zijn op gezondheid van de eigen kinderen hadden we ook een heel ander beleid en een andere discussie gehad.

OverdaanDerOnderheid | 26-08-18 | 21:32

Het zijn de Allah-aanbidders geloof ik niet zozeer. Refo's en bakfietsen. Heb een tijdje in Turkije gewerkt, daar vaccineren ze gewoon. Met een best wel brute naald ook, waardoor veel Turkse meisjes een littekentje op de linkerarm hebben. Oman (ook daar gewerkt) even gegoogled. Van hun ministry of health pagina: "Expanded Programme of Immunization (EPI) was launched in 1981 within the EPI section under the Department of Communicable Disease Surveillance & Control. It is the policy of the MoH to vaccinate all children under six years of age against the 13 vaccine preventable diseases, and to vaccinate all women of childbearing age with TT and Rubella as well as the high-risk groups with Hepatitis B and seasonal Influenza vaccine."

Sjors W. | 26-08-18 | 22:55

Prachtig.

Chemokar | 26-08-18 | 21:27 | 1

Er zit zelfs een synoniem voor uw naam in de cartoon.

keestelpro | 27-08-18 | 01:42

Ik begin wel aan die prenten te wennen, maar eigenlijk meer als een soort klok: er is blijkbaar nu alweer een week voorbij!

skoftig | 26-08-18 | 21:25 | 3

De tijd vliegt als je lol hebt, nietwaar?
*Dat 'nietwaar' uitgesproken met een kop en gebit als die Nederlandse regisseur die van passerende kutten houdt*

McMarx | 26-08-18 | 21:36

Ik zit al een kwartier te denken over wie je het hebt, maar ik ben sinds Fanfare niet meer naar een Nederlandse film geweest, dus ik geef het maar op.

skoftig | 26-08-18 | 21:56

skoftig | 26-08-18 | 21:56
Toch lang niet gek voor jouw leeftijd.

Eric Newby | 26-08-18 | 22:41

Deze is dan wel goed! Het werd tijd..

sko | 26-08-18 | 21:25

Goeie prent Greg. Men kan nooit genoeg sche(r)tsen tegen reli-gekkies.

keestelpro | 26-08-18 | 21:24 | 4

Lupuslupus | 26-08-18 | 21:45
Kwa dogma's en excommunicatie van niet-gelovigen zijn bakfietsers zeer religieus

skoftig | 26-08-18 | 21:55

Helaas zijn anti-vaxxers tegenwoordig 'hoog opgeleide' vegan types die het allemaal beter denken te weten.

GroetenVanUrk | 26-08-18 | 22:44

Er is geen ergere kerk dan de linkse kerk. Maar bijna alle reli-mafkezen hebben iets tegen de natuurwetten/vaccineren.

keestelpro | 27-08-18 | 01:43
▼ 1 antwoord verborgen

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken