Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Heel goed. Kamervragen over Paasvuur-gezeik

Social

Tradities in Nederland moeten kapot. Of het nu gaat om Zwarte Pieten, kerstbomen, paasstollen, eieren zoeken, fierljeppen, schuurfeesten & bierfietsen. Iedereen in NL die plezier maakt danwel eeuwenoude gebruiken gebruikt, is een racistische nazipopulist die niet meer van deze tijd is. Zo ook opeens de sympathieke OostMensen aan de overkant van de IJssel die in het voorjaar naar oud-Saksisch gebruik fikkie stoken om de lente in te luiden. Het Rijks Instituut Voor MediaAandacht (RIVM) gaat nu echt serieus onderzoek doen naar de "schadelijke gevolgen" van Paasvuren. Want Paasvuren zorgen voor rook. En rook is satan. Dat de NPO en de Volkskrant dagelijks meer mensen met het rookvliegtuig naar het buitenland sturen dan een paar Paasvuren, daar hoor je het RIVM niet over. Maar gelukkig zijn er nu Kamervragen over de idiote agenda van het Rijks Instituut voor de Vernieling van ons Mooie land. Go CDA.

U doet iets Nederlands samen met uw Nederlandse buren. Mag dat?

Reaguursels

Inloggen

Mag Foekjebeff’n nog wel?

Bigi Bana Boy | 05-04-18 | 14:42 | 1

Als jij keelkanker wil dan mag dat

Rallywally | 05-04-18 | 15:04

We nemen een Nederlandse traditie en vervolgens overdrijven we (geheel volgens gestandaardiseerd Tokkie-model) het 100X. Dit levert vervolgens on-Hollands veel overlast op waardoor er bezwaren klinken. Geheel volgens Tokkie-logica wordt vervolgens moord-en-brand geschreeuwd over zoveel intolerantie.
Ik ken nog een bevolkingsgroep die deze logica volgt en GS heeft aan die bevolkingsgroep een bloedhekel. Beetje triest.

Homer P. Simpson | 05-04-18 | 14:20

www.nrc.nl/nieuws/2014/09/08/co2-uits...

Probleem is dat als je mensen de kans geeft te zeiken over iets kleins dat aan te pakken is met regels, versus iets groots dat niet is aan te pakken met regels, dan kiest men het eerste. Zeeschepen geven verreweg de meeste uitstoot aan fijnstof, niemand die het aanpakt want dat is lastig, wettelijk en politiek. Dus inderdaad, zeiken over het paasvuur. (En dat laatste geeft dan weer stankoverlast.)

Beste_Landgenoten | 05-04-18 | 13:55 | 1

Misschien belasting heffen op vulkanen?

telelezer | 05-04-18 | 15:50

Indien we het lentevuur noemen, zou het dan wel goed zijn?

Titje | 05-04-18 | 13:02

Een keer per jaar een paas-vuur vind ik prima. Meerdere keren per week die schijt openhaard of bbq of buiten openhaard van een huis verder ben ik wel spuugzat. Constant slaapkamers vol rook, hoestende kindjes. Dat doet het heel slecht hoor, bij je tolerantie.

ZeMissiz | 05-04-18 | 12:00 | 2

Das gewoon goed voor de weerstand en een openhaard ruikt tenminste gewoon sfeervol.

MudStuffin | 05-04-18 | 12:12

ZeMissiz | 05-04-18 | 12:00 | reageer
Helemaal mee eens. De GGD heeft hier onderzoek naar gedaan en in slaapkamers gemeten, en inderdaad, de fijnstofnorm werd fors overschreden door de haard van de buren. En laat nou net recent onderzoek hebben aangetoond hoe schadelijk alleen de korte blootstelling aan fijnstof is (de lange termijn was al bekend) Bronnen: JAMA, 26-12-2017 en persbericht Erasmus MC, 9 maart 2018

Belachelijk dat het voor eigen plezier is toegestaan om anderen het recht op schone lucht en daarmee gezondheid te ontnemen. Hopelijk duurt het niet lang meer voordat er een verbod komt in woonwijken.

MudStuffin | 05-04-18 | 12:12
HAHAHA! Goed voor de weerstand, zulke hoge concentraties fijnstof?!? Bron?

houtrookiskut | 05-04-18 | 13:33

Een mooi opstapje naar het volgende 'rookonderzoek',
tijdens de jaarwisseling.

Kanarie_Geil | 05-04-18 | 11:58

Ik stel voor, dat wij de milieubelasting doorrekenen van het fokken, onderhouden en en transporteren van ettelijke honderdduizenden geitjes en lammetjes voor het offerfeest, met nog wat extra aandacht voor al het water dat nodig is om die balcons weer af te spoelen en de gemene partikeltjes die veroorzaakt worden door het roosteren van de beestjes op diezelfde balcons.
-
A: wédden dat die milieubelasting een veelvoud is van die van die paar Paasvuren en
-
B: wédden dat er niemand te vinden is die daar z'n milieudefensieve scheur over open durft te trekken?

bisbisbis | 05-04-18 | 11:54

Ik wou dat links net zo dol was op Nederlandse tradities en gebruiken als ze geilden op die van uitheemse culturen.
Waarom moeten Nederlanders respect opbrengen voor achterlijke discriminerende tradities van nieuwkomers (hoofddoek,uithuwelijking) en wordt door links alles uit de kast gehaald om de eigen tradities om zeep te helpen.
En lacherig doen als Baudet over oikofobie begint.

Dit is geen oikofobie meer, maar cultuur-masochisme.
Het zou ze sieren als ze hun perverse hobby's voor zichzelf hielden in plaats van ze aan anderen op te dringen.

Ik voorspel dat dit gezeik een averechts effect teweeg gaat brengen, waar welwillende nieuwkomers de dupe van worden.

Rest In Privacy | 05-04-18 | 11:39

Waarom zou je als politicus of onderzoeksbureau een echt moeilijk probleem oplossen of in kaart brengen? Dat kost werk en energie. Dit soort fopproblemen zijn veel makkelijker en het lijkt alsof ze wat doen...

Ton8695 | 05-04-18 | 11:30

Hahahaha, dat RIVM. Wanneer komt er trouwens een verbod op vulkanen?

Giotto | 05-04-18 | 11:25 | 1

Nederland ligt onder een kaasstolp - dat weet u toch?

bisbisbis | 05-04-18 | 11:56

Ik denk dat velen het volgende kritische CO2 rapport even moeten gaan lezen. Inclusief de faalhazen van het RIVM.
Interessant stuk voor iedereen, zeg het voort zeg het voort!

climatecontact.nl/media/1021/volkskran...

mood | 05-04-18 | 11:23 | 1

Interessante discussie, ook het tweede deel. Maar dit gaat over CO2, niet over paasrook, dacht ik.

Beste_Landgenoten | 05-04-18 | 11:26

Er zou eens een zuiver getalsmatig onderzoek moeten komen naar het buitensporige aantal onderzoeken dat in opdracht van Het Rijk wordt ingesteld. Zonder het te tellen wordt ik al doodmoe van iedere aankondiging van onderzoek, al die mensen, tijd, papierwinkel, wie het allemaal betaalt weten we wel, maar hoeveel er totaliter wordt verneveld aan dergelijke bullshit op jaarbasis is amper inzichtelijk te krijgen. Rijksonderzoek wordt vrijwel altijd tegen de burger gekeerd, is het niet om leuke dingen verboden te krijgen, dan wel om besluitvorming waar burgers baat bij hebben te vertragen.

dopinie | 05-04-18 | 11:22 | 3

In de tijd dat paasvuren worden onderzocht is er geen tijd om andere (ECHTE) problemen te onderzoeken. Uitstoot van vliegtuigen, auto's, vrachtwagens, industrie, corrupte penthouse politici, liegende premiers, kapotte democratie, etc, etc, eindeloos etc

Ton8695 | 05-04-18 | 11:26

En waar moeten als die PVDA'ers die op die onderzoek bureautjes geparkeerd zijn dan van leven?

Rest In Privacy | 05-04-18 | 11:42

Uitstoot van vrachtschepen een keer onderzoeken, doe je ogen open

Abu Koop Dan | 05-04-18 | 12:11

En inderdaad, een beetje bosbrand is 100 paasvuren. En die vinden dagelijks plaats, ergfens. Maar dat is ergens anders ver weg, buiten het zicht der zeiksnorren.

Beste_Landgenoten | 05-04-18 | 11:23

Het is ook nog eens futiel. Ik bedoel, Nederland is schoon. Superschoon, keurig, netjes, opgeruimd. Vergeleken bij de rest van de wereld is alles hier steriel. Als je echt begaan bent met vervuiling en milieu, ga dan elders je inspanning op richten, want hier is geen winst te behalen. Niet om ervan af te zijn, maar omdat het echt waar is. Mensen zijn dom, dat blijkt toch elke dag weer.

Beste_Landgenoten | 05-04-18 | 11:20 | 3

Het geheugen van de mensheid is helaas kort: toen in 2015 onder bezielende leiding van GL-wethouder Lot van Hooijdonk (may she burn in hell forever) de volstrekt ineffectieve en zinloze milieuzone werd ingevoerd, bleken de onderzoeken vooraf dat de vervuiling in de stad -hoewel er toch heel wat 'strenger' gemeten werd dan in de rest van Europa gebruikelijk- aan alle gangbare gezondheidsnormen voldeed. Dat was uiteraard niet naar de zin van Mevrouw van Hooijdonk, die er dan ook prompt een paar ambtenaren (waarschijnlijk uit de eigen partijgelederen afkomstig) op losliet om 'de effecten van de economische crisis' mee te nemen, met andere woorden : een probleem bij elkaar te liegen dat de Utrechtse belastingbetaler ieder jaar zo'n twintig miljoen Euro kost.
-
Nederland is nog steeds één van de allerschoonste landen ter wereld, daarbij geholpen door overwegende vanuit het Zuidwesten waaiende zeewinden. En Nederlanders worden gemideld 83 jaar oud, in een relatief uitstekende gezondheid.

bisbisbis | 05-04-18 | 12:10

"may she burn in hell forever"
Ook niet echt milieuvriendelijk..

Beste_Landgenoten | 05-04-18 | 13:52

@ landgenoten
-
Och. Valt bést mee. Het concept 'hel' teistert de mensheid al sinds kerkvader Augustinus - en ik moet de eerste persoon nog tegenkomen die er tastbare schade van heeft ondervonden...

bisbisbis | 05-04-18 | 17:44

Vroeger waren de negatieve effecten van Paasvuren niet bekend. Dus logisch dat men nu maatregelen treft.

Rest In Privacy | 05-04-18 | 11:17 | 3

Klopt. Nu is ook nog niet bekend dat je van kakken in de polder reet-rot kan krijgen, een niet opgehelderde ziekte die op hoge leeftijd schaamluis en dementie veroorzaakt. Als we dat nu hadden geweten, dan was er een wet gekomen tegen polderschijten.

Beste_Landgenoten | 05-04-18 | 11:22

Klopt, open houtvuur is het vervuilenst van allemaal... maar groen en biomassa, dan mag het en kun je de dievenmoord stikken..

MooseNL | 05-04-18 | 11:50

Antonpantoffel,
Ja, vroeger gingen ze met hun koppen in de rook staan. Wisten zij veel dat je daarvan gaat hoesten.

marjen | 05-04-18 | 14:08

Was al stomverbaasd over het gezanik over paasrook in het journaal. Tot 2018 is dat nooit - echt nooit - een issue geweest. Ik dacht ook even goh wat heeft buurman de houtkachel weer aan, maar dat was dus het paasvuur. So fokking what? Houtrook is het nieuwe zitten, eh het nieuwe roken, eh de nieuwe obesitas, eh het nieuwe asbest.

Zucht. Van leven ga je dood, soms omdat een steen op je hoofd valt, soms omdat je hart stopt, heel heel heel heeeeeel soms omdat je bij een paasvuur stond.

Beste_Landgenoten | 05-04-18 | 11:16 | 2

... maar dan moest je er wél ingeduwd worden...

bisbisbis | 05-04-18 | 12:12

En zo is 't!
Tot voor deze pasen wist ik alleen dat er in het oosten en noorden des lands een lokale folklore bestond om fikkie te steken. Nou, leuk toch?
Nu hebben we ineens een paasvuren-hype en is het een "probleem"...

EefjeWentelteefje | 05-04-18 | 13:26

Het grootste obstakel voor een verenigd Europa zijn verdeelde geschiedenissen, culturen en volksfeesten

Just saying

niemand specifiek | 05-04-18 | 11:16 | 2

Het grootste obstakel in de evolutie van de mensheid is EGO... vasthouden aan programmering die ons verteld dat we allemaal uniek zijn en dus moeten strijden om uniek te blijven.

Ton8695 | 05-04-18 | 11:22

@Ton8695
Want zonder ego zouden we nu allemaal allang zijn geëvolueerd tot een soort Borg ofzo? Dan maar gewoon lekker ego...

Lefty-Messup | 05-04-18 | 14:13

En ik maar denken dat luchtvervuiling wordt veroorzaakt door vliegtuigen, de industrie en auto's.... maar de paasvuren zijn dus de echte sluipmoordenaars. Wat zijn we toch lekker wakker in dit landje vol zwakbegaafde leiders. Aan alle paasvuur liefhebbers.... klim gewoon lekker 4 keer per jaar in een vliegtuig klimmen, dat is hetzelfde als 4000 paasvuren... kan je toch lekker van je traditie blijven genieten.

Ton8695 | 05-04-18 | 11:09

Die hele houtrook-stichting (alles soll kaputt) bestaat uit een paar man. Voorzittert is een fucking D66-er uit Rijswijk. Dan zijn er nog een paar twitter-trollen die alles retweeten. En de pers springt er bovenop. En zo hebben we weer een ding-met-hoofdletter-D.
Nou ik kwam 1e paasdag langs het dorpje Etten in de Achterhoek om een uur of 7 's avonds. Allemaal vrolijke gezichten van hele families die met zijn allen naar de Poasbult gingen. Fik erin en bier om af te blussen; recept voor gezelligheid. Denk je nou echt dat ze zich daar iets aan trekken van een nöhler (klager) uit Rijswijk?

ole guapa | 05-04-18 | 10:59

Als we het over tradities hebben, dan hebben we het over een een tijd dat ons land minder bevolkt was en de bevolking meer respect voor elkaar had. De kwaliteit van de bevolking is zichtbaar afgenomen. De tijden van plezierige traditie zij al lang voorbij. Amsterdam is bijv. een Wild West stad waar je niet meer normaal kan leven. Als het volk zich niet meer kan gedragen en de tradities gaat misbruiken, dan dienen die tradities onder de loep genomen te worden. Mensen die normaal willen leven dienen beschermd te worden.

Genoegelijk | 05-04-18 | 10:57 | 3

Zo krijgen we de homeopathisch verdunde Nederlander.

Kanarie_Geil | 05-04-18 | 11:08

Als het volk zich niet meer kan gedragen en de tradities gaat misbruiken, dan dienen die tradities onder de loep genomen te worden. Geleuter. Oorzaak en gevolg. Wie gaat tradities misbruiken volgens u? Het volk. Dan moet wel worden aangegeven welk deel van het volk. Dat zijn bijv. deugers dus die moeten op de brandstapel. Als er teveel mensen zijn, wat m.i. ook het geval is, dan moet je meer dan 10% van de nieuwkomers terugsturen en niet illegaal laten zijn. N het verbranden van deugers, verandert het beleid.

gnor | 05-04-18 | 11:21

gnor | 05-04-18 | 11:21 Dank voor je reactie, die is een schoolvoorbeeld van wat ik dus bedoel en wat iedereen dagelijks moet meemaken.

Genoegelijk | 05-04-18 | 12:46

Zolang er maar richtlijnen voor zijn die worden nageleefd zie ik niet waarom je geen Paasvuur mag stoken met je dorp. Alleen schoon en droog hout tot een zekere omvang. Dat levert dan geen probleem op voor omwonenden en degenen met luchtwegproblemen moeten maar een avond binnen blijven.

fjordman | 05-04-18 | 10:51

Dat zijn dezelfde zeikers die op vakantie gaan naar verre oorden om dingen te bekijken die al eeuwenlang onveranderd zijn gebleven. Zien ze zelf niet in hoe raar dat is?

zwarte_weduwe | 05-04-18 | 10:50

Tuintegelbelasting (geen geintje), belasting op kaas, ei en vleesproducten worden verhoogd, belasting op snackmaaltijden, verbod op vuurwerk en nu komen ook het gebruik van BBQ's en de eeuwenoude paasvuur traditie in het vizier. Ik heb maar 1 advies: Start zsm een religie waar al deze onderdelen moeten van het geloof. Zie het als ritueel slachten van dieren. Mag niet, maar wel als het dier snel wordt gedood. Oftewel, wel een paasvuur, maar dan met benzine en spiritus overgoten om het wat te versnellen. Wat een idiote tijden zijn dit toch. We hebben alle vrijheid die we willen, maar laten ons beteugelen door een paar doorgeslagen, gesubsidieerde 'geleerden' die hun bestaansrecht proberen te verantwoorden.

salsaparilla | 05-04-18 | 10:48 | 3

Alles dat sociale cohesie bevorderd moet dood.

Papierversnipperaar | 05-04-18 | 10:50

Alles om de aandacht van de echte vervuilers te houden.

Ton8695 | 05-04-18 | 11:19

Papierversnipperaar, van mij krijgt u + heel veel. U heeft in één zin de wortel van de huidige destructieve tijdsgeest aangegeven.

VreemdEend | 05-04-18 | 11:31

Nu ben ik niet van meteen in een krmap schieten bij een onderzoek, maar ik wordt wel een beetje moe van de hele fijnstof, vuur, etc discussie.

Vuurwerk prima, alleen wel graag die echte knallers aanpakken, sier is prima. Maar de fuck met die hele "we hebben een keer rook" discussie. Ondertussen blaast iedere lul over de A2 naar Amsterdam omdat elk kutbedrijf daar wil zitten.

menage | 05-04-18 | 10:48

Ja het was in de tijd meer als 65 jaar geleden,af en toe zag je nog mensen in de lijn die hun schip trokken.
auto,s,je kon nog op de weg spelen.
paasvuur,we verzamelden alles wat maar branden wou,favoriet autobanden.
lekker fikkie,s,morgens was het nog niet uitgebrand.
Er is ondertussen veel veranderd,fijnstof inderdaad niet prettig.
De grote commotie over de paasvuren,is een lachertje,gezien in het geheel.wat er allemaal aan de hand is.
Dan komt er nog bij,dat de zieken zorg steeds meer te maken krijgt met resistente bacterien,mensen met niet uitbehandelde ziektes,die de noodzakelijke medicijnen niet langer konden betalen (niet Nederlanders}
Dat zou nog wel eens ernstigen kunnen worden dan het fijnstof.
Misschien zie ik dat wel verkeerd,ik ben maar een leek op dat gebied

soledad | 05-04-18 | 10:40

Wat nou verbieden. Ies koeltoer. Ies discriminaaaaasiee. Jij rassieeeest.
Oud-germaanse vuurrituelen zijn onderdeel van de lokale cultuur en verdienen bescherming vanuit de EU, net zoals kleine talen. Gewoon in Brussel aanmelden, subsidie aanvragen en opstrijken vanaf volgend jaar geinstitutionalisserde paasvuren met eu-subsidie !!!

The2Amendment | 05-04-18 | 10:36 | 4

@EinStina: Goed plan. +1

The2Amendment | 05-04-18 | 10:46

Einstina,
Ik weet niet of die cultuur is uitgestorven; ik zie weer een cultuur die denkt dat je al dodend het walhalla kunt bereiken.
En laten we niks meer op die VN lijst zetten, want dan gaat die VN zich er ook nog eens mee bemoeien.
Waarom zou je gewoonten als gewoonte willen laten erkennen door zo'n
VN

marjen | 05-04-18 | 10:57

hmm, bij blanken / autochtonen wel uitgestorven hoor... die nieuwkomers doen het verkeerd, die meppen als je niets verkeerd gedaan hebt, die moeten naar een cultureel heropvoedings kamp. ;-)

einStina | 05-04-18 | 11:26
▼ 1 antwoord verborgen

Linkse idioten en hun linkse idiote overheidsvriendjes en (belasting) geldschieters.

Maken meer kapot dan je lief is.

Alles eigenlijk.

Ik moet de eerste linkse idioot nog tegenkomen die geen idioot is.

Poekieman | 05-04-18 | 10:29

Op eerste Paasdag was de wind NO"elijk en roken wij hier in Drenthe de Duitse paasvuren die daar die dag aangestoken waren. Daarvan lijkt het mij sterk dat de Randstad daarvan last heeft gehad. Op tweede Paasdag werden hier de paasvuren aangestoken en was de wind ZO'elijk en ging de rook richting Friesland/Ijsselmeer/Waddenzee. Hiervan kan de randstad ook geen last hebben ondervonden. De dag daarop lag er alleen nog een hoopje smeulend as, met noemenswaardig geen rook. Ooit in een ver verleden in de Randstad gewoond te hebben, stinkt Pernis en de Randstedelijke binnenstad harder dan een vleugje rook van een Duits/Oost Nederlands Paasvuur ooit kan bewerkstelligen. Kortom zeur niet zo daar in het Westen. Kennelijk begint de zomer vroeg dit jaar met het lanceren van zomerse non-items. Het wachten is op de vogelspin en ratelslangen. Cheers!

Een vrije paling | 05-04-18 | 10:25 | 7

Houtrook,
Hahaha, Rotterdam blauw van de rook, terwijl het verder nergens blauw van de rook was.

marjen | 05-04-18 | 11:12

@houtrookiskut:
-
... en als u nu eens in een buurt ging wonen met minder coffeeshops?

bisbisbis | 05-04-18 | 12:15

Houtrookiskut is vast de enige die het blauw van de rook heeft gezien in Rotterdam. Ik was 20 minuten zuidelijk van Rotjeknor en daar was het gewoon helder. Nergens last van. Gezeik om niks is het. Met zo'n nick weet je het al gelijk.... In 1 adem te noemen met Sunny B en Sylvana S. Je doet je ramen maar dicht en blijf een dagje binnen. Wat er uit Pernis en de Botlek naar Rotterdam drijft is vele malen ergers dan een paasfikkie in t oost'n. Van mij mag het ieder weekend.

SerTheFun | 05-04-18 | 12:25
▼ 4 antwoorden verborgen

Ik stam uit de tijd dat de hele straat op kolen en briketten stookte. Op een wat bedrukte dag qua weer kon je de lucht dan bijna knippen. En wijlen mijn ouders hebben nog andere, soms veel beroerdere, tijden meegemaakt en zijn relatief gezond 88 en 89 geworden. Goed kolenkachels vrijwel uitgestorven, hebben we thans vele miljoenen brandstofauto's en massa's vliegtuigen over ons dak. Schone lucht, het is een illusie. En fijnstof, als wij het niet produceren, de wind neemt van alles met zich mee. Paasvuren hoef je van mij niet te verbieden. Ik heb alleen die fascinatie niet met fikkies, brandjes, brandweer e.d.
Maar sommigen vinden fikkie stoken en vuur heel spannend, blijkbaar zit er iets in mensen van de prehistorische oertijd.

Memek | 05-04-18 | 10:22 | 1

Inderdaad, een keer per jaar lijkt mij prima, maar we moeten niet doen alsof er geen probleem is met rook, het is niet voor niets dat brandweerlieden rondrennen met zo'n masker op bij een flinke fik, dat is niet om er salonfahig uit te zien.

O2Neutraal | 05-04-18 | 10:47

Ik haat mijn land meer en meer. Steeds verdrietiger. Tot ik Oekraïense raketten kan hacken. Als alles dan toch kapot moet dan maar goed.

bigstone | 05-04-18 | 10:12

Ik zie net weer een oproep van 1 of andere zeikstraal in het NRC dat houtkachels "verboden moeten worden" want dat levert dan levensverlenging op voor een paar mensen met longproblemen. Moet je eens alle auto's en industrie verbieden. Dan leeft iederéén langer. Maar dat gebeurt vanzelfsprekend niet. Ze willen altijd de kleintjes te grazen nemen maar laten de groten rustig hun gang gaan. Want het is zo heerlijk makkelijk scoren. Fabrieken, verkeer, vliegtuigen, cruiseschepen, die letterlijk duizenden motoren die iedere mooie zondag in de lente voor hun plezier over dijkjes en door natuurgebieden ploffen en knetteren, de stinkende scooters die hele straten letterlijk blauw zetten; hoor je weinig tot niets over. Maar één ff-ing keer per jaar een flink vuur stoken en men staat alweer met vingers te zwaaien. Angsthaasjes zijn het. Nederland is in een paar jaar tijd veranderd in een volk vol doodsbange mensen. Overdreven sentimenteel en angstig omgaan met de onvermijdelijke dood, op het hysterische af. Alles draait tegenwoordig om zelfbenoemde "zielige mensen", tenminste, zo doen ze het voorkomen.

Maar je weet wel waardoor dit alsmaar komt; Nederland is te vol. Iedereen zit elkaar strak op de lip. En iedereen ergert zich aan elkaar. Overal staat een rij voor, voor alles moet je wachten en voorrang geven. De schreeuwers en de zieligerds zijn altijd als eersten aan de beurt. En de massa zwijgt en verzucht. Ik wil hier weg voordat de hele flikkerse bende elkaar in de haren vliegt van pure frustratie.

Dutchbeaurouge | 05-04-18 | 10:06 | 15

SerTheFun | 05-04-18 | 12:32

's-Gravenland. Verder is het in sommige delen van Kralingen niet veel beter.

houtrookiskut | 05-04-18 | 13:37

@houtrookiskut
U leest hier al langer, maar nooit eerder de behoefte gevoeld om 'als medicus' uw licht te laten schijnen over de topics, bijvoorbeeld over de orgaan'donor'wet en ons te verrijken met inside information? Misschien is dat niet uw specialiteit.
Maar als u wel hier uw persoonlijke gal wil spuien over uw buren en over de discussie die hier in de panelen niet naar uw zin gevoerd wordt, vanwege de argumentum ad hominem en het fijnstofprobleem bagatelliseren door de reaguurders alhier, dan kan u toch persoonlijke vragen verwachten? Hou het zelf dan ook zakelijker, als dat u liever is.
Oorzaak en gevolg.
Ik bagatelliseer het fijnstofprobleem niet, ik heb er weleens ook last van,van mijn eigen lekkende houtkachel zelfs, en de barbecuende vuurkorfers driehonderd meter verderop, als de wind deze richting uit waait.
Maar ik klaag er niet, opvallend vaak in slechts een aantal dagen, over en alleen over dat ene onderwerp, die frequentie en het bij mij ontsproten idee dat u zelf geen eenvoudige oplossing kan of wil bedenken voor uw probleem, zorgen er inderdaad bij mij voor dat ik u persoonlijk wat vraagjes wilde stellen: mijn nieuwsgierigheid was gewekt.
En @SerTheFun had de logische vraag in het verlengde: waar in Rotterdam, want wees dan wat specifieker, dan worden er minder mensen nieuwsgierig.
Heeft u uw buren al aangesproken over hun stoken, misschien is er iets te regelen: tijden afspreken zodat u kan luchten. Heeft u mondkapjes?
Maar waarom de discussie hier gevoerd, het mag hoor, maar het heeft hier zo weinig effect, en niet ergens waar het meer zoden aan de dijk kan zetten, bijvoorbeeld bij Milieu Defensie of Groen Linkse platformen, want wat kunnen GeenStijlers uitrichten ivm met fijnstof.... u wilt toch geen referendum, o nee er is geen wetje over gelanceerd. U wilt toch niet dat ik me niet ga laten cremeren binnen het jaartje wat me nog gegeven is?
Wat vindt u van de kolengestookte energiecentrales en de biomassagestookte centrales, dat zijn toch oa houtsnippers?

Omdat u aangeeft zo'n last te hebben van uw directe buren, wat dus in uw persoonlijke dagelijkse leven afspeeld, daardoor komen er bij mij vragen naar boven over uw persoonlijke thuissituatie, en kan ik er niks aandoen om uw problemen te troubleshooten: verhuizen is daarvan de meest voor de handliggende oplossing, beter dan klagen, tenzij u een groter streven hebt: uw buren en wijkgenoten of misschien wel meer mensen hun houtstoken te verbieden. Want u geeft me geen normaal antwoord: waarom, als u daar zoveel last ondervindt, verhuist u niet naar een voor u gezondere plek? U hoeft toch daar niet per se te blijven wonen? Er zijn ook goede treinverbindingen met Rotterdam, dus de stad zelf is ook nog eens te vermijden als thuisbasis. Ik ken persoonlijk een emiritus hoogleraar, die decennialang vanuit het midden des lands naar Rotterdam forensde om colleges te geven. U is zeker wel erg blij dat er geen hout gestookt wordt in het Erasmus. ;-)

kleurdoosje | 05-04-18 | 14:10

Dit komt wel raar over. Medicus, in Kralingen, Rotterdam tussen mensen die allemaal 24/7 een houtkachel stoken. Je hebt er vreselijk last van, zo erg zelfs dat je vind dat niet jij je moet aanpassen, nee, iederéén is verplicht zich aan te passen aan joú. Terwijl je gewoon kunt verhuizen. Als je longpatient bent en allergisch voor fijnstof, wie gaat er dan in godesnaam in Kralingen Rotterdam wonen? Om dan te gaan klagen over slechte lucht. Ja wat dacht je dan? Dat er middenin Kralingen, omringd door tienduizenden mensen, hutje mutje op elkaar gepakt, brandschone berglucht door de straten stroomt? En dan stoken álle mensen in Kralingen, 24 uur per dag, 365 dagen per jaar, de houtkachel. Tuurlijk. Dit is gewoon weer een poging om zielig te zijn en je eigen verantwoordelijkheid te ontlopen en die bij de ander neer te leggen. Jouw verantwoordelijkheid is: verhuis naar een andere plek. Dat gezeik altijd in Nederland dat iedereen zich aan moet passen aan die ene zeikerd. En dan nog vinden dat je in je recht staat ook en iedereen "asociaal" noemen maar vooral jezelf heeeeeel sociaal vinden. Door te verwachten dat iedereen zich aan jou aanpast. Tijd voor zelfreflectie kerel. En om te stoppen met pathos. Want je hebt geen geloofwaardigheid.

Dutchbeaurouge | 05-04-18 | 15:47
▼ 12 antwoorden verborgen

Ach, op z'n Hollands gezegd: "Gewoon schijt aan hebben en doorgaan waarmee je bezig bent."

Billy24 | 05-04-18 | 10:04

Pritt Stift beste Stift.
Bedankt voor het stuk. Ik kan nu niet meer zien hoeveel lagen ironie dit heeft.

Barre_de_k | 05-04-18 | 10:03

Ik zou willen dat het toegestaan werd een onderzoek in te stellen naar de schadelijke gevolgen van de multiKul, de EU, Bilderbergvergaderingen - en de door deze instituten gestimuleerde massa-immigratie vanuit de tegen ons vijandige culturen. Allemaal grootheden die de absolute afschaffing van Nederland als "gaaf land" nastreven.

Het zou niets verbazen wanneer deze zaken factor 1000 maal zo schadelijk zijn voor de volksgezondheid en de toekomst van onze jeugd. Zelfs die oude socialist uit de vorige eeuw, waar de linkse menschen nooit over uitgepraat raken, was niet zo schadelijk.

Jan Passant mk2 | 05-04-18 | 09:59

Ik ben ook mordicus tegen Paasvuren. Eeuwig zonde van al dat hout dat gebruikt had kunnen worden om corrupte, land-verradende oikofobe politici mee op de brandstapel te gooien, en schavotten, en guillotines mee te bouwen. En meer van dat moois.

Abject | 05-04-18 | 09:57 | 1

Ik zie mogelijkheden om deze zaken te combineren.
De dhimmi bbq of Eurofielenfik

Rest In Privacy | 05-04-18 | 11:50

Nog niet zo lang geleden zat iedereen (half) naakt rond de vuren, sommigen willen geen vuur want hun praktijken kunnen het licht niet verdragen.

Papierversnipperaar | 05-04-18 | 09:56

Het kwam nu even zo uit dat het oostenwind was, die bijna niet blies, waardoor de lucht en de stof bleef hangen. Kennelijk is er toch iets doorgesijpeld naar de Randstad en daar kunnen de tere zieltjes niet tegen. Vuurwerk met oud en nieuw en Paasvuren zijn natuurlijk niet goed voor de luchtwegen. Maar dit gaat hooguit om 2 of 3 dagen. En hoe moet het dan komend weekend als de barbecues volop de houtskooldampen de lucht in slingeren, 's avonds massaal de vuurkorven aangestoken worden of anders wel de open haard. Wat doen we met de Randstedelingen die straks in de meivakantie weer massaal in het vliegtuig stappen etc. etc. Goed dat Omtzigt hier vragen over stelt.

Mannes | 05-04-18 | 09:54 | 1

Nee dan die heerlijke geuren van de Botlek. Waarom zeiken ze daar eigenlijk niet over maar wel over Paasvuren uit het Oosten? De 1e klachten waren trouwens over de Paasvuren uit Duitsland op de zaterdag vóór Pasen. Dus ik zou zeggen tegen de jankerds ga klagen bij Merkel.

Lupuslupus | 05-04-18 | 10:07

Groot punt is dat er in fijnstof geen onderscheid wordt gemaakt in samenstelling. Dat betekent dat zoutkristallen en zand net zo hard worden meegeteld als fijnstof uit moderne benzinemotoren. Verder zijn de aannames voor de normen 'een moeras van aannames'. Lees maar…
www.destaatvanhet-klimaat.nl/wp-conte...

wingload | 05-04-18 | 09:52

Als een traditie buitenproportioneel schadelijk voor de vokksgezondheid is, moet je hem afschaffen. Maar dat is een paasvuur niet, dit is linkse symboolpolitiek en gegoochel met cijfers.

Panos88 | 05-04-18 | 09:50 | 1

De traditie van 3x per jaar de wereld rondvliegen voor de zoveelste egotrip is pas schadelijk...

Ton8695 | 05-04-18 | 11:15

kan het RIVM ook een onderzoek starten naar het verschijnsel wat optreed bij 80% van de bevolking wanneer er weer eens een verbod komt iets vanuit de grachtengordel in 020 ?

ik denk dat deze klachten vele malen erger zijn

Henk P | 05-04-18 | 09:49

Ik merk dat ik bijzonder weinig verdraagzaamheid kan opbrengen voor onverdraagzame mensen...

Bijt ik nou mezelf in mn staart?

Denkhetnjet | 05-04-18 | 09:47

Waarom is de RIVM dan muisstil over al het vliegverkeer en alle oceaanreuzen. Ik weet zeker dat 1 paasvuurtje heel wat minder uitstoot dan 1 oceaanreus.

watergeus | 05-04-18 | 09:45 | 1

wat dacht je van de oudere vrachtschepen die, eenmaal buiten de territoriale zeegrenzen, allerlei chemisch afval en zware stookolie bijstoken in die enorme dieselmotoren? Gaat zo ongefilterd de atmosfeer in.

ole guapa | 05-04-18 | 11:09

Die paasvuren stellen tov barbecues, houtkachels en andere fijnstof-veroorzakers weinig voor. Als het RIVM dat ook gaat concluderen, ben je tenminste van het gezeik af. Zo'n onderzoek moet je gewoon laten doen, dan weet je waar je aan toe bent.
(en sowieso: tradities kunnen leuk zijn, maar zijn nooit een valide argument)

Ballenman | 05-04-18 | 09:44

Geheel in de lijn met het oprukken van het cultuur marxisme. Elke vorm van individuele vrijheden en tradities moeten kapot. De elite bepaalt voor u wat u dalijk nog mag vieren.

Indoneesje | 05-04-18 | 09:43 | 1

Zorg dan maar gauw dat je bij die elite komt.

Barre_de_k | 05-04-18 | 10:04

Elk land binnen de EU heeft zich vast verplicht om jaarlijks een traditie uit te zullen roeien. Zo wordt er niet meer gehoepeld door onze kinderen. Ook knikkeren moeten we saneren. Al die putjes!

bolletje kaas. | 05-04-18 | 09:43 | 2

Mooi dan kunnen we ook de npo binnenkort KAPOT saneren.

Barre_de_k | 05-04-18 | 10:05

"Vluchtelingen" opvangen vind ik ook zo'n kut traditie!

Rallywally | 05-04-18 | 10:16

Ik dacht bij het zien van de foto dat de ingang van de Efteling in lichterlaaie stond...

Stijlicoon | 05-04-18 | 09:42 | 1

Ik dacht, wie hebben die oosterlingen op de brandstapel willen plaatsen.
Oftewel het nieuwe programma "wie is de heks?".

Langshetrandje | 05-04-18 | 09:44

Sinds eeuwen wordt dit gedaan. Tot aan 2017, niets aan de hand. Echt helemaal niet. Maar wat is er plotseling veranderd. Is vuur, vuur niet meer, is rook, rook niet meer. Zijn de vuren, anders dan al die jaren en eeuwen hiervoor. Nee, eigenlijk niet. En plotseling, wakkert een of andere debiel, letterlijk het Paasvuurtje aan, door te melden dat het slecht is en zielige mensen met astma en luchtwegenaandoeningen hebben er last van. Ja, zelfs in het Westen van het Land heeft men er last van. Nooit is van gemerkt, maar nu ineens wel. Wat een debiel land zijn wij geworden. Met niet meer serieus te nemen media, zoals kranten en NPO's en RTL;s van deze tijd. Wat een freakshow.

De Evangelist | 05-04-18 | 09:42 | 6

Er staat tegenwoordig een leger snowflakes klaar om mee te brullen 'ja is slecht, afschaffen, zo'n kut generatie die hun kindsjaren alleen maar binnen hebben doorgebracht. Nooit een boom ingeklommen, nooit hoeven vechten voor wie op het veldje mocht voetballen en nooit de schoonheid en spanning van een goed fikkie heeft ervaren.

Rallywally | 05-04-18 | 10:22

Nog meer +++.

Ik ben zo'n 'zielig' mens met astma. En gek hoor, maar ik bewaar prachtige herinneringen aan mijn jeugd en studententijd, toen we met een groep vrienden een hutje op het Belgische platteland hadden, en daar gezamenlijk in het bos werkten om dan 's avonds een enorm (jaaa... een meter of 10 hoog!) kampvuur te bouwen. Biertje, wijntje, barbeknoei en een joint erbij.

"Last van gehad"? Nee. NEE. NOOIT.

EefjeWentelteefje | 05-04-18 | 13:38

Omdat jij geniet wentelteef, dat is het geheim.

Rallywally | 05-04-18 | 14:31
▼ 3 antwoorden verborgen

Het probleem van paasvuren is dat je ze kunt ruiken. En als je iets kunt ruiken is het in de onderbuik van Nederland schadelijk. Dat ze daar in de Randstad het hele jaar zwaar verontreinigde lucht inademen kan niet schelen, dat ruiken ze niet. En dat een BBQ van de buren lokaal meer impact heeft dan alle paasvuren bij mekaar opgestapeld hebben ze ook niet door.
Affijn, blijkt maar weer dat die vermeende scheiding Randstad/Nederland echt bestaat: op het platteland zeurt niemand, behalve de import.

noorderling | 05-04-18 | 09:37 | 2

noorderling | 05-04-18 | 09:37 |
Hmm... volgens mijn onderbuik ruikt zo'n paasvuur heerlijk.
Ach... zelfde soort gedoe als mensen die naar zo'n concert gaan met 200 dB en dan de volgende dag klagen over een over vliegende 747.

Príncipe | 05-04-18 | 09:41
-weggejorist-
Wilhelm-Wessie | 05-04-18 | 09:48

Dat hele verbodscultuurtje dat de laatste jaren is opgestoken in Nederland en de rest van het Westen slaat nergens op; alles wat ook maar enigzins plezier brengt in het leven onmogelijk proberen te maken. Natuurlijk ook onder druk van het gezeik in de sociale media, en de gewone media die daarin meegaan.

Wolkbreuk | 05-04-18 | 09:36 | 1

Onderdrukking heet dat..

Ton8695 | 05-04-18 | 11:18

Paasvuren en 020grachtengordel & krakertjes hebben last ervan, lol, maar ik zie in het andere stuk in de belgische krant, de oorzaak is een Rattenplaag.
Die Ratten hebben ze al jaren in 020, alleen gaan ze steeds harder piepen.

Slurfje | 05-04-18 | 09:35 | 2

Bleef het maar bij piepen alleen.

Lupuslupus | 05-04-18 | 10:04

Bruine ratten. Exoten.

The2Amendment | 05-04-18 | 10:50

In Oost Europa verbrandt bijna iedereen op het platteland nog zijn eigen afval (incl plastic etc), zo ook mijn schoonpa. Heb hem maar gevraagd daarmee op te houden want die stoffen komen met de Siberische kou naar Nederland en de lucht weet niet dat ze de EU grens niet overmag zonder visum. Eveneens maar gevraagd om de buren evens te verzoeken te stoppen.

Zatkniss | 05-04-18 | 09:35 | 1

Die schoonfamilie en de buren hebben jaren onder de wappervingers van de communisten zitten brommen dus die zullen wel blij zijn met jou.

Breinbrouwsels | 05-04-18 | 10:09

Ze doen ook onderzoek naar wintersterfte. Hoeveel mensen gaan er 'extra' dood door griep. Ik las getallen van 20.000 dus paniek en oudjes verplichten een griepprik te nemen.
Maar al heel lang, gaan er mensen (40k gemiddeld) per jaar dood aan de gevolgen van griep. Dus waarom nu opeens die 20k paniek veroorzaakt? Welke farmaceut heeft iets te koop?

MarcS | 05-04-18 | 09:32 | 5

Marc, hoeveel mensen gaan er inmiddels dood aan de stress, veroorzaakt door die roverheid.
Zou daar ook nog onderzoek naar gedaan worden?

watmagjenogwel | 05-04-18 | 09:43

Griepprik is slechts wat ze vermoeden dat r aan komt. Uiteraard zelden de variant die echt komt.

En slurfje, ik denk dat ik het wel snap heur. De mensen die enkel blijven leven door een griepprik zijn doorgaans geen donor materiaal.

MarcS | 05-04-18 | 10:30

@rallyWally. Virussen hou je niet tegen met een mondkapje. Bacteriën wel. De gaten in het materiaal van een gemiddeld mondkapje zijn dermate groot dat het is of je een voetbal probeert tegen te houden terwijl er een garagedeur open staat. Het formaat van een virus is 1 duizendste van een bacterie. U praat dus als een domme chinees.

The2Amendment | 05-04-18 | 10:49
▼ 2 antwoorden verborgen

verbieden paasvuren ,vuurkorfen en meer van die onzin traditie`s christelijk ?nergens in de bijbel iets over te vinden, net als zondagsrust overigens ,bedacht door de paus.want het was en is de sabbat ,en das zaterdags

pedro300 | 05-04-18 | 09:32 | 6

"De zondag wordt gevierd vanwege de opstanding van Christus." -> ????

Maytheforcebewithyou | 05-04-18 | 10:42

@pedro: Volgens mij hoeft iets niet een (Christelijke) traditie te zijn om als argument te dienen.
Dat zou betekenen dat we alleen maar gebruiken uit de oudheid mogen vieren.

Maytheforcebewithyou | 05-04-18 | 10:45

Nee hoor is een goede oud-germaanse traditie die later zoals zoveel dingen is geassimileerd in het christendom.

The2Amendment | 05-04-18 | 10:47
▼ 3 antwoorden verborgen

De #paasvuren worden alleen maar aangepakt omdat er geen geld mee te verdienen is door grote bedrijven of de staat. Veel grotere luchtvervuilers als #Schiphol wordt geen strobreed in de weg gelegd.

ShuReD! | 05-04-18 | 09:31 | 3

Wees blij, hoewel dat toch nog wel zal komen, maar wie gaat het betalen, nou?

watmagjenogwel | 05-04-18 | 09:41

Weer zo'n drogreden als het vliegverkeer op Schiphol.. Schiphol ook maar afschaffen dan? En dan niet meer klagen omdat u niet op vakantie kan of dat er allerlei producten niet meer in de schappen staan oke? Als ik moet kiezen kies ik voor het behoud van Schiphol.

BozePaarseMan | 05-04-18 | 09:43

Misschien willen ze het paasvuurhout gewoon hebben om het te biovergisten, of zoiets. ;)

kweethetooknietbeter | 05-04-18 | 10:04

Kan het nog iemand schelen dat dit onderzoek alleen gaat over de vraag of de emissie van paasvuren zal worden meegenomen in de totale Nederlandse emissie-registratie? Nee dus...

Boris Kapotjeplof | 05-04-18 | 09:29 | 1

alles begint ergens mee ... en als het eenmaal begonnen is zijn de rapen gaar ...

peer99 | 05-04-18 | 09:35

Maar waarom is het nu een probleem dat het RIVM een onderzoek doet? Daar is dat instituut zo ongeveer voor, en wat onderzoek en feiten kan in deze wereld geen kwijt. Kennis is macht! Je kan wel gelijk gaan doemdenken maar het enige wat RIVM nu doet is kijken hoe schadelijk het precies is, net zoals ze al doen bij 350 andere gebruiken/tradities/vormen van vervoer. Alleen met cijfers in de handen kan je vervolgens afwegingen maken. Neem nou als voorbeeld: we weten al jarenlang precies hoe vervuilend vuurwerk is. Toch is het nog steeds niet verboden, danwel wordt het verboden op andere gronden. nog een voorbeeld: iedereen weet hoe schadelijk roken of drinken is, toch doen nog steeds veel mensen dit. je hebt de cijfers, je hebt de gevolgen, dan aan ons samen om die afweging te maken hoe je er mee verder gaat. Vind de meerderheid de traditie prima als ze uitstoot weten? prima! dan gaan we lekker door.

breakingbed | 05-04-18 | 09:29 | 4

nou van vuurwerk heb ik nog nooit dagen de ramen dicht moeten houden

pedro300 | 05-04-18 | 09:33

@pedro300. Overdrijf niet zo man. Dagen... dag erna pleurde de regen uit de hemel alsof het nooit meer zou stoppen.

BBRDWR | 05-04-18 | 09:34

We weten hoe schadelijk de is=lam is, daar is het RIVM niet voor nodig.
We weten het.
Maar toch wordt er niets aan gedaan..
Ongeveer in die trant?

watmagjenogwel | 05-04-18 | 09:39
▼ 1 antwoord verborgen

Wat is er nu gezelliger dan de geur van het stoken met bruinkool briketten op de skipiste overbrengen naar NL.

steekmug | 05-04-18 | 09:28

Goed, ik zit hier al met een kop koffie achter het scherm al weer te verzinnen wat voor Nationaals er binnenkort aankomt en wat afgeschaft moet worden. Aha, Konings-dag. Is er al iemand die iets gezegd heeft over die vliegende kutbeesten die al die takjes onder mijn dakpannen zitten te proppen?

Mr_Pikibelly | 05-04-18 | 09:27 | 2

Schaf die 40.000 wandelaars die 4 dagen Nijmegen ontregelen ook maar af.

Rallywally | 05-04-18 | 09:44

Waar moeten de vogels dan anders hun nesten maken dan onder uw dakpannen? Láát ze! Wat hebt u daar nou voor last van. Ik heb al jaren een kraaienfamilie onder mijn dakpannen. Leuk hoor. Vooral als de jongen allemaal op een rijtje zitten om gevoerd te worden met voer dat ik in mijn voederhuisje neerleg. Geniet eens ergens van i.p.v. u aan alles en iedereen te ergeren. Wees blij met het beetje natuur dat we nog hebben. Oók onder uw dakpannen!

Lupuslupus | 05-04-18 | 09:57

Ach, die Westelijke instituten kunnen onderzoeken en concluderen wat ze willen, wij in het Oosten doen er toch geen zak op uit. Niet met Zwarte Piet, niet met dit gezeik.

Daarnaast, de houtskool voor Zwarte Piet moet toch ergens vandaan komen?

alexbl | 05-04-18 | 09:26 | 2

En daarbij moet je in het oosten de politie met een lucifer zoeken. Vandaar ook die Paasvuren.

kwark001 | 05-04-18 | 09:28

De politie doet net zo hard mee aan de Paasvuren. haha. Dat zijn niet van die zeikerds zoals in de Randstad. Ook heel weinig 'gepigmenteerde' juten hier dus dat scheelt al een slok op een borrel.

Lupuslupus | 05-04-18 | 09:59

Er zijn gewoon teveel mensen in NL. Tevens een leuk marketing dingetje van Mister "Ik loop weg als het te heet onder mijn voeten wordt" Omtzigt. Even zichzelf in de kijker spelen met iets kleins, ongevaarlijks, waar je makkelijk mee scoort bij de autochtone Nederlandse bevolking. Altijd goed voor zijn voorkeur stemmen. Kartelslaafje Omtzigt is at your service.. Wanneer het van zijn baasje mag.

Mark_D_NL | 05-04-18 | 09:24 | 1

Idd. wanneer het mag van Boeman

gnor | 05-04-18 | 11:04

Schapenvleeswinden moeten tevens gemeten worden vanwege de hoge CO2 uitstoot! En suikerfeestdiabetici brengen door zuurstofuitstoot ammoniak in de dampkring!

LolaBabooshka | 05-04-18 | 09:24

Snap hoe politiek werkt. RIVM maakt rapport waaruit blijkt dat paasvuren niet erger zijn dan Oud en Nieuw en het RIVM maakt van de gelegenheid gebruik om aan te geven dat diesels en openhaarden meer schade doen en heel lokaal tot zo'n 20.000 vervroegde onnodige vroege paasdoden per jaar leiden, zodat Den Haag de handvatten heeft om die andere dingen (die ze al aan willen pakken) nog wat voortvarender aan te pakken. En dan weer een handje vol CDA'ers van Bouwend Nederland die z'n zakken kan vullen met het omvormen van open haarden met de eeuwige subsidies die CDA'ers altijd ten deel valt.

Watching the Wheels | 05-04-18 | 09:23

Gewoon alle open haarden en pallet kachels verbieden in het westen dan stinkt het er het hele jaar niet meer in het westen.

gerrit5042 | 05-04-18 | 09:21 | 3

Juist ja, had niks met het oosten te maken. Gewoon stank uit de buurt of de vuilnisbak en we kunnen weer klagen.

TheseDays00 | 05-04-18 | 09:34

Pelletkachels stinken niet en stoten zeker niet veel fijnstof of bovengemiddeld veel CO2 uit.
Mijn exemplaar van de Oostenrijkse firm RIKA stookt met efficiency van 99.6% en dat louter op ecologische korrels van resthout uit mijn directe regio om ook de transportlijn te minimeren. Zeer verantwoorde stookmethode, al is het alleen maar voor de portemonnee.

Langshetrandje | 05-04-18 | 09:51

gerrit5042: dan stop jij ook met roken, (niet electrisch) autorijden, met het vliegtuig op vakantie gaan, vlees/vis/eieren eten, BBQen, plastic gebruiken etc. Ok?

Majoor Pikindewind | 05-04-18 | 11:26

Die paasvuren is dikke stink! En pak ook meteen die idioten aan die hun hele huis met hout stoken.

eerstneukendanpraten | 05-04-18 | 09:20 | 3

Volgens mij is de mensheid groot geworden met het verstoken van hout. Al duizenden jaren. En het leuke van hout is dat het niet op raakt. Het groeit steeds weer en vreet ook nog CO2. Echt mooi.

marjen | 05-04-18 | 09:23

Kijk, dat je jaloers bent op mensen met een houtkachel en niet kunt uitstaan dat er tienduizenden plezier hebben van de Paasvuren wil nog niet zeggen dat het plezier dat anderen er aan hebben dan maar moet worden afgeschaft. Gewoon de zon lekker in het water laten schijnen.

Lupuslupus | 05-04-18 | 09:36

Ik heb genoeg bomen op mijn land staan. Gaan elk jaar wel een paar om door de wind. Kost wat moeite om ze vervolgens in stukjes te krijgen, maar dan zit ik er wel weer warmpjes bij. Kan de CV weer een tijdje uit. Bomen verbranden is een gesloten kringetje. Gas verbranden niet.

Paasvuren verbieden gaat overigens niets helpen qua CO2-uitstoot. Het is snoeihout. Als het niet op een grote bult gaat, verbrand elke boer het zelf. Of het gaat naar een bio-massa-centrale. Of het gaat op een composthoop liggen rotten. In alle gevallen komt de CO2 weer in de lucht.

vrijstijler | 05-04-18 | 09:56

Als het gas op is gaan we weer allemaal een kachel aanschaffen en hout stoken.

Aardsengelmichael | 05-04-18 | 09:19 | 1

Als het gas op is, gaan wij aan de bruine bonen. Alleen wordt het nog een hele toer om Bartje te overtuigen...

kweethetooknietbeter | 05-04-18 | 09:28

Een debat over de aanval op Nederlandse tradities. Over de personen/organisaties, de agressiviteit, de schade, en of we ze strafbaar kunnen stellen.
Staat dat al op de agenda?

gaffelbaard | 05-04-18 | 09:17 | 1

Kamervragen zijn vaak het eerste stapje naar een debat. Dus wie weet.

Lupuslupus | 05-04-18 | 09:34

Hebben ze bij Groenlinks ondertussen al dubbel glas, er zijn bedrijven die gespecialiseerd zijn in monumentale panden

Bokito ergo sum | 05-04-18 | 09:17 | 2

NIMBY! Ook gij, GroenLinks...

eerstneukendanpraten | 05-04-18 | 09:21

GL is de baas in Utrecht. Die gaan alles aanpakken behalve henzelf. Als ze de kans krijgen slopen ze de Domtoren nog om plaats te maken voor sociale woningbouw en een ecologische stadsboerderij.

Langshetrandje | 05-04-18 | 09:38

Omtzigt... doet die het nog. Dacht dat die weg was.

Mark_D_NL | 05-04-18 | 09:17 | 1

Omtzigt is ook naar het Paasvuur geweest (in Lonneker bij Enschede) en vond het geweldig.

Lupuslupus | 05-04-18 | 09:32

Laten we dikke uitkeringen en silly soepsidies ook maar eens afschaffen. Ook van die exclusieve verschijnselen van onze maatschappij.

Langshetrandje | 05-04-18 | 09:16

Misschien moet men eens een gaan verzoek indienen bij Unesco om paasvuren op de Werelderfgoedlijst te krijgen. ;)

kweethetooknietbeter | 05-04-18 | 09:15 | 2

Staat al op de Unesco-lijst.

kwark001 | 05-04-18 | 09:17

@kwark001 | 05-04-18 | 09:17
Dat is mooi, dan valt er immers weinig af te schaffen/te verbieden.

kweethetooknietbeter | 05-04-18 | 10:09

Maak maar kapot, graag!
Leuk een paasvuur, maar waarom 50x50 en 15 meter hoog?
Nieuwjaarsvuur Scheveningen: gemaximeerd tot 30 meter.
Leuk, voetbal: maar waarom moet je naar 22 miljonairs met een bal kijken?
Zwarte cross uitverkocht in de voorverkoop! Leuke traditie verwordt keiharde commercie. Nough said.

Analia von Solmsch | 05-04-18 | 09:15 | 5

@Gaffelbaard: dat egoïsme geldt natuurlijk ook voor de fikkiestokers. Er zijn mensen die ervan houden en mensen die er last van hebben. Met elkaar rekening houden is de laatste decennia minder gebruikelijk geworden en dan moet de overheid blijkbaar ingrijpen. Het zelfregulerende vermogen van de mensen is blijkbaar niet toereikend.

Bakkeleures | 05-04-18 | 09:41

@Bakkeleures. "dat egoïsme geldt natuurlijk ook voor de fikkiestokers." Als je die redenering doorzet kunnen we nooit meer iets doen: er is altijd wel een SJW'er of huilstruik die zich ergens aan ergert. Juist die laatste club mensen (en dat is altijd een heééééél klein clubje die maximale aandacht krijgt) is de verstikkende factor.

Maytheforcebewithyou | 05-04-18 | 10:27

Bakkeleures, "Met elkaar rekening houden" komt van twee kanten. Dat betekent dus ook dat je de ander een keer zijn pleziertje gunt.
Één keer per jaar een paasvuur bijvoorbeeld.

Majoor Pikindewind | 05-04-18 | 11:18
▼ 2 antwoorden verborgen

Ik pleit van harte voor vervolging van milieu-ridders die met hun achterlijke onbeheerde natuurbos theorieen, verantwoordelijk zijn voor branden. En rook.........

bakermat | 05-04-18 | 09:15

Es gibt geen "Rijk" meer.
Rijk is overgedragen aan een vreemde mogendheid.
Een ware Koning zou nooit EU tolereren.

"Vernieling van ons Mooie land. Go CDA" x-je JPB
aaand it's gone.

hallevvezool | 05-04-18 | 09:14 | 2

De koning - die nota bene gezworen heeft om ons land te verdedigen tegen vreemde overheersing - heeft het overgedragen aan de vreemde mogendheid in Brussel (en de islam). Feitelijk hebben we dus geen koningshuis meer maar ze zitten er nog steeds.

Lupuslupus | 05-04-18 | 09:28

Ho ho daar kan wim lex niks aan doen, die is tenslotte van duitsen bloed, de koning van hispanje vererend en een dubbel paspoort neukend ventje.

The2Amendment | 05-04-18 | 10:52

Het is een christelijk gebruik, wellicht dat mensen er dan anders over gaan denken..

BozePaarseMan | 05-04-18 | 09:13 | 4

Nee hoor, het is een heidens gebruik dat door de kerk overgenomen is, net als Kerstmis, weet u wel ?

Wekkertje | 05-04-18 | 09:16

Paasvuren hebben niets met het Christendom/de kerk te maken maar met het vieren van de lente en de opruiming van het snoeihout. Héél vroeger maakte men van het snoeihout gevlochten heggen om de weilanden. Net zoals ze dat in Engeland nog steeds doen maar dan van platte stenen.

Lupuslupus | 05-04-18 | 09:20

@lupuslupus. De oorsprong van het paasvuur wordt veelal gelinkt aan een (gelovig) ritueel en niet aan een praktische verbranding van overtollig hout. Uiteraard is zo'n fikkie handig om van troep af te komen maar de betekenis heeft daar verder weinig mee van doen.

BozePaarseMan | 05-04-18 | 09:34
▼ 1 antwoord verborgen

Ik ben ervoor om dat hol met die zelfpijpende hysterische bende compleet uit te roken. Maar dat is natuurlijk een utopie.
De harde waarheid is dat we hier met veel teveel mensen op een veel te klein oppervlak zitten.
Iedereen en zijn moeder gaat elkaar lopen irriteren en opnaaien om helemaal niets.
We zijn aan de willekeur van hersenschimmen, deugvolk, graaiers en plucheklevers, hysterische MSM en allerlei idioten uitgeleverd.
The horror, the horror.

Eppo | 05-04-18 | 09:13

De eerste klachten uit de randstad kwamen al op een moment dat er in het Oosten nog geen vuur aangestoken was. Hysterische bende.

Wekkertje | 05-04-18 | 09:13 | 4

kweethetooknietbeter
Ventilatoren werken, da's zager. Ik heb 2 van die 1-meter doorsnede waaiers. Als de buren bb'cuen of met de vuurkorf spelen gaan die dingen aan. Stopt dan zo. Buiten dat maken ze ook een kolere herrie.

wakker worden | 05-04-18 | 11:09

zager is zeker

wakker worden | 05-04-18 | 11:10

kweethetooknietbeter | 05-04-18 | 09:18

'En op andere dagen kunnen ze die dan inzetten om de windmolens draaiende te houden.'

Nu even buiten de doos denken. Windmolens, waar lijken die op? En wat gebeurt er als je de stekker van de windmolen in het stopkontakt stopt?

Ergo, windmolens aanzetten (kost een extra kerncentrale maar je moet er iets voor overhebben) en al dat stof waait zo terug naar Deutschland.

Voorgeenchanterikpeu | 05-04-18 | 12:16
▼ 1 antwoord verborgen

Uitademen moet verboden worden, allemaal CO2.

larie | 05-04-18 | 09:12 | 1

Ik heb net mijn met plantjes gesproken en zijn tegen dat plan, ze zijn juist dol op mijn uitgeademde lucht. Al adviseerden ze mij met klem om wat vaker mondwater te gebruiken.

kweethetooknietbeter | 05-04-18 | 09:21

Dit land is al kapot ...... en niet alleen door het importeren van incompetente buitenbosdieren met een aggressief geloofsleven.

Ervaringsdeskundige | 05-04-18 | 09:11 | 1

Toch maar blijven knokken voor het kleine beetje dat we nog wel hebben.

Lupuslupus | 05-04-18 | 09:13

Ze zouden eens onderzoek naar mijn ruften moeten doen! Die wil ook iedereen verbieden, maar zijn ook erfgoed (pa deed het ook immers).

Hadena | 05-04-18 | 09:11

Als we Paasvuur nu eens omdopen naar voorjaarsvuur of lentevuur. Kunnen we ook een zomer-, herfst- en wintervuur houden. Of niet dan?

kwark001 | 05-04-18 | 09:10 | 3

niran eyd alfash (نيران عيد الفصح ) lijkt me een betere keuze, geen politicus die dat durft te verbieden want koeltoer enzo.

Voorgeenchanterikpeu | 05-04-18 | 12:11

@Voor geenchanterikpeu.
Gaarne uitleg in het Nederlands, want ik weet niet waar je het overhebt en ga geen linkse moeite doen om je tegemoet te integreren.

kleurdoosje | 05-04-18 | 12:44

Mogelijkheid aanwezig voor een fijn verbetermomentje voor spatienazi's
;-)

kleurdoosje | 05-04-18 | 12:48

Die paasvuren mogen om mij afgeschaft worden. Slecht voor het milieu en vind het geen traditie

Oeloeboeloe | 05-04-18 | 09:09 | 4

Dus die paar vuren die 1x per jaar gestookt worden, moeten worden verboden omdat er mensen aan de andere kant van het land, honderd kilometer verderop over beginnen te zeuren? Sorry, maar dit is echt randstedelijke arrogantie ten opzichte van de rest van het land.

Braboblanke | 05-04-18 | 09:14

Maar wel 3x per jaar met het vliegtuig op vacantie en klagen over de uitbreiding van Lelystad Airport

Wekkertje | 05-04-18 | 09:14

Als Oeloeboeloe niet rookt, een electrische auto heeft, niet met het vliegtuig op vakantie gaat, geen vlees, vis en eieren etc. eet heeft hij recht van spreken.
Indien niet, is hij een hypocriete eikel die zijn mond moet houden.

Majoor Pikindewind | 05-04-18 | 11:13
▼ 1 antwoord verborgen

Ik begin mijn landje zo langzaam aan echt te haten. Ik herken dit niet meer als Nederland met allemaal dat geneuzel.

Vanilla | 05-04-18 | 09:09 | 1

Overbevolking. Dit soort gezeik krijg je als je met teveel mensen op een postzegeltje gaat zitten. Iedereen gaat zich dan met elkaar bemoeien en daar wordt het doorgaans niet gezelliger van.

Lefty-Messup | 05-04-18 | 09:17

Ook maar gelijk veen en bos en heidebranden verbieden?

brughslurph | 05-04-18 | 09:09

En zo is het Pritt! ... en idd, vooral niet over vliegtuigjes beginnen. #hypocrietNL

saintinel | 05-04-18 | 09:09

Laat ze een onderzoek doen naar de schadelijke gevolgen van Vulkaanuitbarstingen en oliebranden zoals bij Borneo.

Hebbiehemookweer | 05-04-18 | 09:09

Hoe kan het dat men bij paasvuren wel van alles weet te meten, maar als er een grote brand is bij bijvoorbeeld een bedrijf, waarbij van alles en nog wat in brand vliegt, dat men dan géén schadelijke stoffen weet te meten?

kweethetooknietbeter | 05-04-18 | 09:08 | 5

Omdat bij grote branden de melding 'er is geen gevaar voor de volksgezondheid' gaat over andere stoffen. Bij elk vuur komt fijnstof, PAK's, roet en andere lange termijn slechte stoffen vrij. Die metingen bij een grote brand gaan over acuut schadelijke of zeer kankerverwekkende stoffen die in een normale brand niet voorkomen, zoals asbest, cyanides of zure dampen. Ze zeggen tegenwoordig ook niet meer dat de rook niet schadelijk is, maar dat er 'geen acuut gevaar voor de volksgezondheid' is. Dat is dus het verschil.

breakingbed | 05-04-18 | 09:23

Hoe raak ook, het is mis.
Ze meten bij grote branden ook van alles, ze concluderen en communiceren dan "geen gevaar voor de volksgezonheid", iedereen gaat lekker gerustgesteld slapen.
Maar wanneer is de volksgezondheid eigenlijk in gevaar? Als IEDEREEN van het volk ziek wordt. En dat is NOOIT. Ja er zullen door iedere grote brand veel mensen eerder dan normaal gaan hemelen (OF dood gaan). Maar nooit het hele volk.

MarcS | 05-04-18 | 09:26

Daar heb je dus de kern van het probleem: zolang niet iedereen continue uit een fles zuivere zuurstof ademt zullen er mensen zijn die (eerder) overlijden onder invloed van verontreinigde lucht.
Nu kunnen wij daar natuurlijk heel spastisch over gaan doen, maar we kunnen het ook accepteren. Al was het maar omdat moedertje natuur zelf ook wel eens een flink stuk natuur in de fik steekt en wij daar als mensen nul komma nul invloed op hebben.
Daarnaast heeft de overheid natuurlijk een enorm pak boter op z'n hoofd want als de luchtkwaliteit echt belangrijk was geweest, dan hadden auto's al lang niet meer op fossiele brandstoffen gereden en was roken ondertussen verboden.
Nu dus over paasvuren (en over houtkachels en haarden) beginnen is dus hypocriet.
Laat het RIVM eerst maar eens onderzoeken hoeveel van die mopperkonten zelf roken of een benzine/diesel auto hebben. Al die klachten gooi je in de prullenbak en wat er dan overblijft is marginaal en niet de moeite om ook maar één seconde aandacht aan te besteden.

Majoor Pikindewind | 05-04-18 | 11:07
▼ 2 antwoorden verborgen

Ik denk dat het het beste is om de duitse ambassadeur op het matje te roepen om aan deze ellende een einde te maken. Dat zal helpen.....!!!!!

Drunken_Pumpkins | 05-04-18 | 09:07

Over 3 maanden is het 11 juli.
Ga effe richting Noord-Ierland en protesteren tegen bonfire night.
Met fans van die happening is het over het algemeen heel leuk discussiëren.

Ikdus | 05-04-18 | 09:07 | 1

Irish saying: often a man breaks his nose becous of his big mouth...

Veluwse-Eikel | 06-04-18 | 05:04

Waar een klein land klein in kan zijn....

digibeest | 05-04-18 | 09:06

Paasvuren een traditie? Ik ben acht jaar het land uit geweest maar kan me niet herinneren dat paasvuren meer dan een geïsoleerd gebeuren was in een paar dorpjes (en ik kom nog wel en woon in Overijssel). Nu is het ineens een traditie die aan de basis van de Nederlandse samenleving staat?

Elmauro | 05-04-18 | 09:05 | 6

Zelfs Pieter Omtzigt - die in Enschede woont - was aanwezig bij het Paasvuur in Lonneker. Zo las ik op zijn twitter. Dus ook 'stadsjochies' weten wat een Paasvuur is en genieten daarvan.

Lupuslupus | 05-04-18 | 09:24

Paasvuren bij ons verbieden zal een hoop schelen zeg. Want al die Duitsers stoppen er dan ook wel mee. Die 40 paasvuren in Overijssel zijn vaak nog vrij bescheiden brandjes. En stadse sukkeltjes, rook waait waar het heen wil. De enige reden dat er nu gezeikt wordt is omdat er een brandluchtje hing in 010 en 020. Boehoe. Ga lopen janken joh. Die jankcultuur komt me de keel uit.

BBRDWR | 05-04-18 | 09:30

Ik rook zaterdagavond voor Pasen een heel lichte rooklucht thuis in Noord-Drenthe en vroeg me af of het koud was (we hebben bij mij in de wijk nogal wat houtkachels). Nee dus, gewoon overwaaiende rook uit Duitsland want daar steken ze de bulten een dag eerder aan. Hoe iemand daar in de Randstad last van kan hebben is me een raadsel, laat staan dat het meetbaar is in de troep die ze zelf uitstoten.

Synecdoche | 05-04-18 | 11:05
▼ 3 antwoorden verborgen

Straks betaal je nog belasting over het volume lucht wat je uitademt.

Rest In Privacy | 05-04-18 | 09:04 | 1

Ja joggers gaan ook meer betalen, want meer CO2 uitademen dan niet joggers.

Hebbiehemookweer | 05-04-18 | 09:10

En al die rook is intussen al helemaal verwaaid want we leven in een winderig land. Niemand heeft er last van.

marjen | 05-04-18 | 09:04

We hebben hier elk jaar een straatfeest voor alle mensen in de straat. Het ziet er zwart van de blanken, sorry, witte.

kwark001 | 05-04-18 | 09:04 | 1

Gewoon blank.

gato | 05-04-18 | 09:06

Cda.... doen net of ze voor je opkomen maar ondertussen wel verwoede pogingen doen om de vmu te killen

Poppo van Ulvinga | 05-04-18 | 09:03

Nee, dat mag allang niet meer.

Ars Vivendi | 05-04-18 | 09:00

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken