Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Leger stuk wegens te weinig Onze Jongens

Laat ze het in Duitsland maar niet horen: het Vaderland is onverdedigbaar omdat we simpelweg te weinig poppetjes hebben om onze gevechtseenheden te bemannen. Jarenlang bezuinigen op mensen middels de kaasschaafmethode en enurjm veel geld uitgeven aan onvliegende Faaljagers, we mogen het beleid van Hot Lips Hennis en haar trawanten van de vvd dankbaar zijn. We hebben dus nu allemaal eenheden waar alleen de administratieve structuur van overeind blijft maar waar geen meneertje meer achter de Diemaco zit om pang-pang te roepen. Lekker bezig, Nederland. Zullen we anders maar gewoon niet meer op de roverheid vertrouwen en de Nachtwacht maar weer instellen? Iets zegt ons dat een well-regulated militia van Gewone Nederlanders een prima idee is. 

Reaguursels

Inloggen

We hebben toch de Politie, Boa's en Burgerwacht?

mente aperta | 12-03-18 | 19:07

Misschien is het een idee om militairen gewoon, net als de rest van Nederland, met 67 jaar met pensioen te laten gaan ipv. met 53 jaar ?

dr.andus | 12-03-18 | 18:19 | 1

Mits ze dan nog steeds 3000 meter op een Coopertest halen, ben ik voor.

Rest In Privacy | 12-03-18 | 18:23

Gelukkig hadden de Duitsers bij Stalingrad ook niet genoeg troepen meer.

Jezus_Boeddha | 12-03-18 | 18:09

Een volksmilitie zoals in Polen of Zwitserland is een prima idee. Jonge mensen worden al heel vroeg op niet dwingende wijze bekend gemaakt met de krijgsmacht. In Polen kunnen zowel jongens als meisjes bij de landsverdediging. krijgen een opleiding en worden vervolgens ingedeeld bij hun lokale onderdeel. Daar worden ze verder begeleid door ouderen mannen en vrouwen. mensen delen hier met veel plezier deel aan. De krijgsmacht staat in behoorlijk aanzien onder de Polen. Daarnaast krijgt men onderling een band met elkaar. Goed voor de sociale ontwikkeling ook nog eens.

Croisantneuf | 12-03-18 | 15:44 | 2

Aanzien en krijgsmacht... Da's hier niet eens een beetje denkbaar

SerTheFun | 12-03-18 | 17:35

Hadden ze zo'n goede krijgsmacht in Polen maar in 1939 gehad of rond eind 1945.

Jezus_Boeddha | 12-03-18 | 18:07

Een burgerwacht is een uit gewone burgers samengestelde groep die (al dan niet met instemming van de overheid en al dan niet gewapend en geüniformeerd) de openbare orde en veiligheid handhaaft.
Er zijn al plm 400 buurt of burgerwachten in Nederland.
(bron Wikipedia)

Rest In Privacy | 12-03-18 | 14:40

laat de russen maar komen. Is het afgelopen met dat linkse gelul

Henk de Vries2074 | 12-03-18 | 14:27

Ook in dit artikel van GeenStijl zie je weer dat er wordt afgegeven op de minister van Defensie (Hennis)
De minister voert de opdracht uit die haar is opgedragen, en die opdracht is bezuinigen, en dat gold ook voor de ministers die er in de 25 jaar voor haar op dat ministerie zaten.
Je kunt misschien wat zeggen over de keuze`s die de minister maakt over hoe en waar er bezuinigd wordt, maar eigenlijk is dat klein bier......

Het probleem ligt eigenlijk niet bij de minister, het probleem is de hoeveelheid geld/budget wat de minister krijgt.

gas-man | 12-03-18 | 14:26 | 2

En je kan als trouw partijman (ehh partij-milf) de opdracht uitvoeren, of je kan aan de bel trekken, tijdens en na je bewind. Als het te erg wordt kun je bevelen die moreel laakbaar zijn weigeren, soldaten moeten illegale orders ook weigeren.

Hemmenaar7 | 12-03-18 | 14:36

Hennis is al bij t vorige kabinet afgetreden.

Shoarmamasutra | 12-03-18 | 18:51

Hou nou eens op met het geld pompen in licht-debiele brigades en achterhaalde dieselonderzeers. Hef gewoon het leger, marine en luchtmacht op. We houden nog 2000 man extreem goed getrainde mariniers/special forces en we zetten op 5 lokaties in NL 5 kernraketten. In een mooie bunker. Met een 100 man beveiliging per locatie. En vervolgens zeggen we tegen alle kwaadwillenden: Luister, we hebben geen jongens met diemaco's die op je gaan schieten als je de grens over komt. Het enige wat we kunnen doen en ook gaan doen is 25 kernraketten met elk 4 koppen afschieten op jouw land. Dat betekent dat er 100 kernbommen zullen ontploffen boven jouw thuisland. Denk er even goed over na of je echt wel zo graag NL wil bezetten. Je thuisland is dan wel thermonucleair gestabiliseerd.
Deze oplossing bespaart ons een ongelofelijke hoeveelheid geld per jaar. Daar kunnen we vast mooie dingen mee doen.

The2Amendment | 12-03-18 | 13:43 | 2

alleen hebben we geen kernbommen...
wel op ons grondgebied, maar we hebben de knop/sleutel niet.

Hemmenaar7 | 12-03-18 | 14:37

@hemmenaar. Waarom denk je dat we kerncentrales hebben als gasgrootmacht..

Shoarmamasutra | 12-03-18 | 18:25

"Iets zegt ons dat een well-regulated militia van Gewone Nederlanders een prima idee is." Dad's Army. Yeah, right.

HeelStijl | 12-03-18 | 13:36 | 1

En waarom zou dat een probleem zijn (naast het feit dat niet *heel* Nederland 60+ is)? Of de trekker van dat geweer nu wordt overgehaald door een 70-jarige of een 20-jarige, dood ben je toch. Gewoon Zwitsers systeem: iedereen een geweer in de kast en verplicht regelmatig oefenen.

Mbovenka | 12-03-18 | 13:55

'Te weinig Jongens (en Meisjes)'

Buiten het feit dat er alleen maar bezuinigd wordt, want andere landen beschermen Nederland wel of zoiets, is het grootste probleem strijdvaardigheid. Van de Nederlander is amper 15% bereidt om te vechten voor hun thuisland in tegenstelling tot de Finnen die een strijdbereidbaarheid hebben van meer dan 70%.

Ja dan kan je zeuren tot je een ons weegt.

Andrew Deen | 12-03-18 | 13:35 | 2

Ik heb mijn dienstplicht vervuld, maar ik zou ook niet weten waarom ik zou strijden. Als de kamer, het kabinet en de rest van de elite vinden dat hun multiculturele uitkeringstaat verdedigd moet worden, doen ze dat lekker zelf maar. Ik heb er niets aan te verliezen.

Peter_K | 12-03-18 | 16:04

Peter_K | 12-03-18 | 16:04
Als ze de traditie volgen, dan vertrekken ze gewoon om het land te besturen van overzee, we hebben immers nog die eilandjes waar men bijna net zo corrupt is als in de Oekranie.

De rest van de mensen zal niet op tijd kunnen afreizen. Zitten we dan met een hoop boze Russen die wraak zullen nemen i.v.m. het hacken van hun webcams om aan te tonen dat we de sleepnetwet nodig hebben (hoe dat met elkaar in verband staat begrijpt werkelijk niemand die erover nadenkt, het heeft namelijk geen enkel verband).

Maar wanhoop niet, ik begrijp dat Andrew Deen wel wil sterven voor wat-het-ook-is dat we tegen die tijd nog over houden aan rechten. Andrew, als Prutte nog een tijdje doorgaat kun je lekker thuisblijven, dan zijn we net zo democratisch als Rusland.

O2Neutraal | 12-03-18 | 19:45

Het waarom?
1) Er is geen soevereine staat der Nederlanden meer om te verdedigen. Zoals iedereen weet zijn wij onderdeel van de EU. Bij het verdedigen van Nederland worden de belangen van de machthebbers in Brussel en die van het grootkapitaal verdedigd. De Nederlandse burger doet er niet meer toe. Waarom je leven geven voor Juncker en co? Waarom je leven geven voor Koning der Vaderland waar de Koning groot voorstander is van het opheffen van het Koninkrijk der Nederlanden en deze te doen opgaan in het Groot Europese Rijk, de EU?
2) De bezuinigingen op defensie zijn bedoeld om de burger rijp te maken voor het idee van een EU leger. De Nederlandse overheid zegt niet meer voor onze veiligheid te kunnen zorgen omdat er geen geld meer voor is. Er moeten namelijk prioriteiten gesteld worden zegt men. De burger heeft de keuze tussen de voortzetting van de verzorgingsstaat op het huidige niveau of een nationaal krachtig leger of de verzorgingsstaat en een EU leger dat door alle EU landen zal worden gefinancierd en daarom goedkoper zal zijn. En de Nederlandse burger kiest voor het laatste omdat hij of zij de consequenties niet kan of wil overzien van het overdragen van Nationale belangen, de soevereiniteit aan de macht in Brussel, Bonn, Parijs, en dat zij mogelijk in hun vrijheid bedreigt kunnen worden door een EU leger bemand door huurlingen van een andere nationaliteit dan de Nederlandse. Nu nog staat de Nederlandse overheid in theorie in dienst van de Nederlandse gemeenschap. Over een paar jaar bestaat de Nederlandse gemeenschap uit machteloze onderdanen van een democratisch oncontroleerbare EU overheid waarbij de burger er is om de overheid te dienen.

forecastle | 12-03-18 | 13:22 | 2

Eens. Maar één dingetje; de Nederlandse burger kiest niet voor een EU leger. Dat heeft de Ollongrendroid onmogelijk gemaakt. En op welke partij je ook stemt, tegen de tijd dat ze gaan "formeren" worden alle principes eruit gedonderd en zeggen ze doodleuk; jullie hebben zélf op ons gestemd. En nu beslissen wij. En de politieke wil is een EU leger. Dus.

Dutchbeaurouge | 12-03-18 | 13:32

@Dutchbeaurouge. U heeft gelijk. Ik bedoelde met de burger die kiest niet dat de burger bewust kiest of zou kunnen, willen kiezen. Ik bedoelde meer dat de burger ervoor kiest om de boel op z'n beloop te laten omdat dat zoveel makkelijker is en daarbij zijn brood en spelen en eeuwige vrede worden beloofd door de Rutte's, De lethargische burger is de ideale burger voor de huidige machtspolitici die Eén Volk, één Rijk, zijnde de EU voor ogen hebben.

forecastle | 12-03-18 | 16:14

Ik zou samenwerken met een aantal sectoren (zoals installatietechniek, logistiek, defensieleveranciers) en de beste trainingsmethoden uit bijvoorbeeld het Amerikaanse leger selecteren (daar zit veel zelfstudie op bijvoorbeeld tablets bij) en daar een trainingssysteem mee maken, waarmee men dus met een flexibel leertraject met kennis en ervaring in een wat betere functie in dus zo'n aangesloten sector kan uitstromen. Voor een geavanceerd leger is die kennis goed, het bedrijfsleven en dus een individu. Uiteindelijk kan je zo'n systeem in de puntjes doorontwikkelen en de overstap maken naar het reguliere onderwijs (flexibel leersysteem). Sowieso als er een keer oorlog zou komen heb je geen tijd om hele volksstammen 4-jarige opleidingen te gaan geven (hoeft ook niet - en in de Tweede Wereldoorlog is meer bedacht en voor het eerst toegepast dan in de 50 jaar daarvoor en daarna bij wijze van spreken - toen heeft men ook met voor die tijd baanbrekende leermethoden als 'training within industry' (TWI) gewerkt en dat is daarna ook toegepast bij de wederopbouw van Japan en Duitsland.. werkt iig zelfs effectiever dan regulier onderwijs sowieso). En technische mogelijkheden zijn heel veel groter geworden intussen (zowel qua roosteren/ planning als kennisoverdracht).

nickolaas | 12-03-18 | 13:06 | 7

Hier, prima omgeving om zo'n systeem toe te passen en te perfectioneren voor eventuele civiele toepassing "Army Distance Learning and Personnel Readiness" www.rand.org/pubs/monograph_reports/M...

nickolaas | 12-03-18 | 13:31

Amerikanen alleen al stopten in 2015 $850 miljoen dollar in die techniek.. (zie dat rapport). ik zou bij zoiets zien aan te haken - met dat soort bedragen kan je we degelijk tot een beter systeem dan het huidige onderwijs komen (veel zaken in het huidige onderwijsmodel zijn al 200 hetzelfde en zijn traag met het oppakken van nieuwe inzichten - hoeft in het leger dus niet zo te zijn.. maar die techniek is wel civiel toepasbaar - hebben we ook computers, telecommunicatie, tal van productinnovaties, etc aan te danken). En zaken als 'een leven lang leren' komen daarmee dus ook binnen handbereik.

nickolaas | 12-03-18 | 13:39

Sowieso, je moet toch meer aan defensie gaan uitgeven (2% BNP), op deze manier geef je het ook aan onderwijs uit..

nickolaas | 12-03-18 | 13:42
▼ 4 antwoorden verborgen

"well-regulated".
Zal eens tijd worden.
Men denkt hier maar dat het een vrij land is.
*hoofdschudt*

hallevvezool | 12-03-18 | 12:57

“defense”, verdedigen!
Je hoeft alleen de natiestaat NEDERLAND te verdedigen...
Niet een Franse, Turkse of Amerikaanse oorlog willen winnen in buitenlanden. Maar de verdediging van Nederland verzaakt nog met een milioen soldaten als MIJN OVERHEID onze grootse vijanden, onze toekomstige bezettingsmacht in een take-over-for-free-ideology herverpakt in fake “religie” als hun Troyaanse paard, ZELF grootschalig iimporteren

Katoentje | 12-03-18 | 12:54

Waarom zou je een peperduur defensie apparaat op poten houden, als de vijand al open en bloot door de straten marcheert?
En "leiders" als van Aartsen dat prima vinden.
Dat werk een beetje demotiverend voor aanstaande rekruten lijkt me.

Rest In Privacy | 12-03-18 | 12:52

Fantastisch zo als het er nu voor staat.Een beter bewijs kan Pinokkio Rutte wegens falen niet krijgen.Zoals het er nu voorstaat bij het leger is niet nieuw dat wist heel nederland al sinds pang pang.Bij de politie is het hetzelfde probleem lege auto s wegens geen chauffeurs.
Blijft de grote vraag"Waar is dat geld dan"?
Wij denken aan teveel cheques naar Brussel en de bodemloze asielzoekers putten.En als U met pensioen gaat is die berg geld ook verdampt.Hup Rutte nog even op je nep smile oefenen voor de volgende smoes.

hetwerktniet | 12-03-18 | 12:52

'We' staan hoger op die lijst dan GB, BE, DE, CZ.

Eeuwig..Op..Vakantie | 12-03-18 | 13:48

Leuk, Eeuwig. Zelfs boven China. Maar 2.9/1000 van 1.000.000.000 wint vast wel van 3.3/1000 van 17.000.000

Shoarmamasutra | 12-03-18 | 18:30

Nou èn? Er valt toch niets meer te verdedigen.

McMarx | 12-03-18 | 12:41

Maf, want de belastingen zijn niet omlaag gegaan

Mark van Leeuwen | 12-03-18 | 12:41 | 1

Heb je de verminderde dividentbelasting niet gezien op je Kaaimaneilandentrust?

Shoarmamasutra | 12-03-18 | 18:43

Het is niet verwonderlijk dat ze moeite hebben met het vinden van personeel. Defensie is een zeer onaantrekkelijke werkgever. Weinig aanzien, laag salaris, risico om dood te gaan, slechte kansen als je eruit moet. Waarom zou iemand daar bij willen? Het probleem is dat je op deze manier steeds minder mensen krijgt die je er bij wil hebben waardoor Defensie nog onaantrekkelijker wordt. Hoe noemde de officier van de mariniers het "te veel zesjes in plaats van negens"? Defensie zal iets moeten verzinnen waardoor het aantrekkelijk wordt om een aantal jaren bij defensie te gaan en met een goede opleiding en baankansen defensie te verlaten. Alleen op deze manier kunen ze goede mensen binnen halen.

Vula | 12-03-18 | 12:37 | 1

Spijker op zijn kop. Dit is het exact.

du Roi Soleil | 12-03-18 | 12:45

Die JSF /F-35A gaat zo duur worden (aanschaf en niet te vergeten de operationele kosten) dat de Klu zich maar 1 stuks kan veroorloven. De organistatie wordt dan heel eenvoudig.
Marine en leger worden geschapt (geen budget meer voor). En er is 1 piloot van dienst voor 1 JSF. Maar natuurlijk wel aangestuurd door een luchtmachtstaf van 50 generaals!
De JSF piloot moet wel "Bom" roepen in de cockpit want geld voor bewapening is er niet.

Dutch_Viscount | 12-03-18 | 12:29 | 1

Hebben we inmiddels de broncode van die raket mogen inzien?

O2Neutraal | 12-03-18 | 19:49

Ons leger kapotbezuinigd door de Haagse EU-trawanten, auf Befehl van Brussel; met drieledig Brussel's doel:
(1) meer geld naar de Brusselse kaviaar- en champagne-zwelgende moslimknuffelende megalomanenclub
(2) Geen fatsoenlijke nationale legers meer, dus nu een alibi om een EU-leger op te zetten, om zo nodig de eigen bevolking onder de duim te kunnen houden
(3) Geen eigen nationaal leger meer om eventuele mosimovername tegen te gaan bij groeiende kans op burgeroorlog

telelezer | 12-03-18 | 12:03

"Laat ze het in Duitsland maar niet horen..."

Maak je maar geen zorgen over Ze Zjermans hoor, hun 'Armee' is ook één grote puinhoop na jarenlang wanbestuur door Minister Ursula von der Leyen.

2014: https://www.focus.de/politik/deutschland/zustand-unserer-streitkraefte-ist-katastrophal-marode-bundeswehr-experten-ruegen-von-der-leyens-peinliche-inszenierungen_id_4165521.html

2018: https://www.cicero.de/innenpolitik/bundeswehr-ursula-von-der-Leyen-wehrbeauftragter-verteidigung-erich-vad

Klassenfeind | 12-03-18 | 12:03 | 1

don't mention "zze war"
https://www.youtube.com/watch?v=7xnNhzgcWTk

telelezer | 12-03-18 | 12:04

Namens de (fake-rechtse) VVD heeft pRutte, met de hulp van wat linkse splinters, uw land gesloopt met structurele bezuinigingen op Defensie (en daarnaast eigenlijk op alle vlakken waar handhaving bij hoort, zie Opsporing verzocht). Gááf hoor!

benjeallanggek | 12-03-18 | 12:02

Hennis heeft met dit alles niet zo heel veel te maken, en was niet eens zo’n slechte minister, ware het niet dat ze te druk was om zich met de organisatie van defensie zelf te bemoeien. De had een staats erbij moeten nemen met kennis van zaken, en dat wilde ze niet.

Muxje | 12-03-18 | 12:01

De stafleden blijven. De legerstaf zal dan het wel druk hebben met het besturen van het niet bestaande leger.

Schmalz | 12-03-18 | 12:01

De prelude op WOII,
links komt met een “gebroken geweertje”
Zijn we er nog allemaal..

Kanarie_Geil | 12-03-18 | 12:00

In de huidige staat van het leger kan defensie beter helemaal afgeschaft worden. De toegevoegde waarde is al lang ver te zoeken. Afgezien van het feit dat er personeelstekort is, er geen munitie is en uniformen, voertuigen en vliegtuigen met ducttape in elkaar hangen stelt het Nederlandse leger niets voor. Onduidelijke missies zonder goed geformuleerd mandaat in de diepste krochten van Afrika en luchtsteun boven zandbak landen. In al die zandbak-landen zijn te veel lokale leidertjes die al dan niet op basis van een achterlijk geloof elkaar onderling de hersens blijven inslaan tot in lengte van dagen. De enige reden dat daar halfzacht wordt ingegrepen is het belang van olie en een fijne afzetmarkt voor de wapenhandel. Dat Nederland daar af en toe met een F16 ook wat rondvliegt doet er ook niet echt toe wegens de problemen met communicatiemiddelen welke in de Nederlandse gevechtsvliegtuigen enorm verouderd zijn. En waar zou Nederland het verder eigenlijk voor moeten doen ? Het heeft iig geen zin landen te helpen die zichzelf niet willen helpen. Een inval van een buitenlandse macht gaat ook niet gebeuren. zelfs Duitsland heeft geen belang meer bij Nederland. Te veel zeurende en zeikende grachtengordel sneeuwvlokjes en Duitsland heeft voldoende aan haar eigen probleem met licht getintiërs met suikerhypo's.

Ruikbaard | 12-03-18 | 12:00

Op de overheid valt niet meer op terug te vallen zij hebben de taak om ons land te verdedigen verkracht.
Het wordt tijd dat ieder dorp en stad zijn eigen milities gaan oprichten onder leiding van oud veteranen en officieren. Nu nog zonder wapen maar taken verdeling en in kaart brengen van strategische posities. De burger zal deze taken op moeten pakken voor het te laat is.

siempie2696 | 12-03-18 | 11:58

Kijk het is fijn om tegen een sjw te zeggen,
ik heb 16 maanden van mijn toekomst gedwongen in Nederlandse krijgsdienst moeten doorbrengen..... gelukkg zag ik ook de Nederlandse vrouw haar duit in het zakje doen, door maatschappelijk te gaan helpen... toch?

Kanarie_Geil | 12-03-18 | 11:55

Lang niet alle reacties gelezen. Maar dit, Nederland is gidsland, was natuurlijk de bedoeling. Er moet en zal een Europees leger komen.

gnor | 12-03-18 | 11:53

"militaire slagkracht is aangetast" ja hoor militaire slagkracht is onbestaande, al jaren.

isotope 465 | 12-03-18 | 11:53

Hele Land is stuk, omdat de sloaperts in Den Haag altijd eerst voor zichzelf aan het werk gaan, je weet vriendjes bouwen in de top van het bedrijfsleven... want er moet toch zwaar gecached worden na de kamer tijd. Daarna dromen ze lekker weg met alle nutteloze coalitie debatten en als er dan wat wordt besloten is het 20 jaar te laat.

linky | 12-03-18 | 11:46

Vrouw achter het stuur, bloed aan de muur...

Manneke Pislam | 12-03-18 | 11:44

Voor welk leger zullen de dubbel-paspoorters kiezen als er stond aan de knikker komt ?

ja,diedus! | 12-03-18 | 11:41 | 1

De keuze wordt zo langzaamaan steeds makkelijker.

nikolaos | 12-03-18 | 11:59

Het gaat prima dus... wij zijn een weggeefcadeautje van links, en daar geweertjes bij doen zou natuurlijk niet lief zijn. Dan krijg je als gever geen goed baantje van de nieuwe baas. Dat zou een ramp zijn!

einStina | 12-03-18 | 11:40

Als ik Erdogan was, wist ik het wel. Na Syrie ook bezittingen in Europa. Ik vrees dat hij nog kans maakt ook om hier zonder verkiezingen heel veel te zeggen te krijgen. De EU en de NAVO zullen niets doen want Rusland.
De NL burger in de Randstad zal ook niets doen als de eerste slachtoffers vallen, eerst de witte vlag daarna samenwerken met Burgemeester Kuzu.

Pierrepoint | 12-03-18 | 11:21 | 6

Politieke lessen van Erdogan voor jonge Nederturken
Zelf googelen want zwitsal
Joost2B | 12-03-18 | 11:46

Dankjewel, vreemd dat ik 'm op de Telegraaf-pagina zelf niet kon vinden: www.telegraaf.nl/nieuws/1776872/polit...

FrankVeer | 12-03-18 | 11:49

@FrankVeer

"infiltreer in hun bedrijven, infiltreer in hun instellingen, infiltreer in hun haarvaten.."
Dat zijn de beschuldigingen van Erdogan aan het adres van Gülen
Wat er in werkelijkheid gebeurde:
Erdogan ( burgemeester van Istanboel) heeft in de gevangenis gezeten en mocht jarenlang geen politiek bedrijven.
Met de hulp van Gülen ( en diens beweging) is Erdogan uiteindelijk weer aan de macht gekomen.
Het was de intellectuele elite van Gùlen die TR weer had opgebouwd op het gebied van scholing, zorg, handel en overheids-organisaties
Erdogan werd overmoedig en strooide overal met geld (TR is nu nagenoeg failliet) maar verloor aanzien o.a. door zijn verkwisting, reli-fanatisme en repressieve houding
Toen de zgn staatsgreep voordat het te laat was....
En wat zien we in NL... ze infiltreren tot in de haarvaten

Joost2B | 12-03-18 | 12:30
▼ 3 antwoorden verborgen

We moeten onze politicussen meer betrekken bij defensie ( dat heet voor iedere gekochte tank, schoenen, geweren en munitie krijgen ze xx prozent provision) dan wordt ons leger weer trots opgebouwd.

jan huppeldepup | 12-03-18 | 11:20

Fijn om te weten dat Turkije bijvoorbeeld el inzetbare gevechtseenheden hier in Nederland heeft. Ruim dertig divisi Marokko

Mokum Kosher | 12-03-18 | 11:17 | 1

@mezelf.. Ruim dertig divisies. Marokko hanteert een ander principe, namelijk van piraterij.

Mokum Kosher | 12-03-18 | 11:18

12 maanden bij de parate troepen in de Duitse laagvlakte,
mijn relatie ging stuk,
bedankt nederland..!

Kanarie_Geil | 12-03-18 | 11:16 | 11

La Courtine 1958. Dat waren nog eens tijden

van_Heutsz | 12-03-18 | 12:13

ik in Eindhoven (Pantser-Inf-Bat)

telelezer | 12-03-18 | 12:20

Rijk de Gooijer zat toch ook in La Courtine?

Rest In Privacy | 12-03-18 | 13:58
▼ 8 antwoorden verborgen

Herinvoering van de dienstplicht is een allereerste vereiste, wil het ooit nog weer eens wat worden met het Nederlandse leger.
Gaat niet gebeuren. Dus blijven we zitten met een operetteleger dat de politiek gebruikt om af en toe een totaal zinloze missie in een of ander ver land te laten doen. Een beetje paraderen op het internationale podium, dát willen onze politici.
Maar het eigen land verdedigen? Dat is zóóóó passé, daar lachen ze bij D66 om, die lieve globalisten. Je vaderland willen verdedigen is ongelofelijk fout en nationalistisch, dat moeten we niet willen 'met z'n allen'.
Enfin, de vijfde colonne staat al in de startblokken om West-Europa straks onder het bevoegd gezag van Allah te brengen. Het ziet er naar uit dat ze niet één schot zullen hoeven te lossen om hun doel te bereiken.

KeesBruin | 12-03-18 | 11:15 | 1

Wat een onzin, dienstplicht maajt het huidige beroepsleger nog meer kapot. Het is geen maatschappelijk opleidingsinstituut. Je moet gemotiveerde lui hebben geen personeel dat zijn tijd uit zit en een beetje soldaatje kan spelen.

Pierewoaier | 12-03-18 | 11:58

De kustwacht: 5 fregatten liggen al een jaar aan de kade, wegens defecten goed bezig daar bij defensie, maar wel genoeg tijd om een held als Marco Kroon te vervolgen. Niet zo vreemd dat erop de miljoenenkostende werving aan tv spotjes geen animo meer voor is. De VVD heeft defensie bewust kapot gemaakt.

Goedverdoemme | 12-03-18 | 11:12

Direct stoppen met soldaatje spelen in verre oorden waar het toch nooit goedkomt.
Fijn idee als soldaat, sneuvelen in Mali of Afghanistan.
Sneuvelen doen we op de Grebbeberg.

Yperiet | 12-03-18 | 11:10

Er is een reden waarom het nederlandse leger "onklaar" is gemaakt , meer zeg ik niet .

RexGloriae | 12-03-18 | 11:09 | 1

Dit dus.

HeilTrump | 12-03-18 | 11:31

Ook ik ben een SLAAF geweest,
als huzaar 2e klasse,
in het NL leger.

Kanarie_Geil | 12-03-18 | 11:09 | 2

Boreel? Mijn alter ego is Pantsersmurf. Nog van de Leo2. Zo een die nu in Koerdistan rondrijdt

zeiksmurf | 12-03-18 | 11:33

Huzaar 2, 103 Tankbatt. Seedorf

Joost2B | 12-03-18 | 11:54

Onderwijs, Defensie en Zorg, pijlers van de verzorgingsstaat afgebroken omwille van migratie, uitkeringen, subsidies en wanbeleid. Schandelijk!

BozePaarseMan | 12-03-18 | 11:06

Stel, we pompen er 10 miljard in morgen? Van wie kunnen we dan nog wel een oorlogje winnen? De Duitsers/Russen etc zijn altijd met veel meer en veel meer win je oorlogen mee. Prima om te bezuinigen op het leger. Pomp dat geld liever in eenheden die je ook in eigen land in vredessituaties in kunt zetten.

Behangdelul | 12-03-18 | 11:02 | 16

Où est Charlie? | 12-03-18 | 11:45
De Pechtold retoriek, kennelijk heb je inhoudelijk geen weerwoord.

Mbovenka | 12-03-18 | 11:50
nl.wikipedia.org/wiki/Winteroorlog - conflict was mij al bekend, maar als je de tekst leest heb je het over een verhouding van 1 -3 met relatief gelijk bewapende troepen. En aan het einde de vermoedelijke winnaar. Maar goed, dan nog kun je het sneeuwterrein van Finland niet vergelijken met het vlakke Nederland. Dan heb je het over heel andere tactieken. Daarnaast heb je het in Finland ook over een iets andere bevolkingsdichtheid waarbij bombardementen iets eenvoudiger zijn.

Behangdelul | 12-03-18 | 12:09

@Mbovenka | 12-03-18 | 11:50
Overigens was de troepenverhouding NL-DL ook 1-3, met veel beter bewapende Duitsers, alleen al vanwege het feit dat ze tanks hadden (1 vs 800) en in vliegtuigen een overtal hadden verhouding ongeveer 1 op 10) en dat was alleen nog maar wat ze hier hadden ingezet.... kansverhouding: 0,000001%

Behangdelul | 12-03-18 | 12:19

Behangdelul | 12-03-18 | 12:09

Toevoeging/herstel: Bombardementen in Nederland eenvoudiger zijn

*stop de tijd*

Behangdelul | 12-03-18 | 12:37
▼ 13 antwoorden verborgen

Hee maar die JSF meuk heeft ons wel ontzettend veel banen opgeleverd.

GormSuil | 12-03-18 | 11:00 | 2

Jazeker ( vergroot glas zoekend)

jan huppeldepup | 12-03-18 | 11:06

Alleen als je niks te melden hebt (ook het stukje) begin je over de JSF in relatie tot de problemen die er zijn.

TheseDays00 | 12-03-18 | 11:21

1 miljoen freelancers en 1 miljoen bijstand en uitkering. Geef ze net als in de laatste uren van Hitler een panzerfaust of mp38 en je hebt een volksarmee van 2 miljoen wat het appartement van Pechtold kan verdedigen terwijl de politieke elite vvd, cda, d66 nog de laatste regeringsvlucht kan nemen naar Argentinie

HetOorAakel | 12-03-18 | 11:00 | 2

Ja, dat de politieke elite de laatste vlucht naar een ver land zal nemen, dáár kun je vergif op innemen. Het zal nog dringen worden bij de vliegtuig. Maar dringen is sowieso één van de weinige dingen waar politici goed in zijn, dus dat gaat wel lukken.

KeesBruin | 12-03-18 | 11:19

Niks Argentinië!
Waarom denk je dat de elite Australië vrij houdt van vluchtelingen?

Joost2B | 12-03-18 | 11:57

Die lui in Den Haag zijn al jaren aan het voorsorteren voor een Europese leger natuurlijk.

Hobbykip | 12-03-18 | 11:00 | 1

Europees leger? Europa heeft jarenlang te weinig geïnvesteerd in een fatsoenlijke defensie. Als het hier fout gaat moeten we op de blote knietjes naar de VS en naar Rusland. Trump heeft de EU niet voor niets op de donder gegeven.

BozePaarseMan | 12-03-18 | 11:08

Typisch Nederlands dat de administratie op orde is, maar de organisatie waarvoor de administratie werkt een tyfuszooitje. De #VVD moet zich de ballen uit de corduroy broek schamen, voor zoveel landverraad en incompetentie.

KlunsJohannus | 12-03-18 | 10:58

We hebben toch nog een 5e colonne binnen zitten, kunnen we die niet gewoon gaan inzetten!
*sarcasm off*

Rest In Privacy | 12-03-18 | 10:56

Gellukig kan ik trots op Nederland zijn,
het betaald net zoveel aan defensie als de US..
Toch?

Kanarie_Geil | 12-03-18 | 10:55 | 2

Geluukig!

Rest In Privacy | 12-03-18 | 10:59

Nederland telt de pensioenen voor militairen ook mee onder 'defensie-uitgaven'. De praktijk is dus nog veel triester dan het bestede percentage van het BBP aangeeft. Persoonlijk zou ik sommige van de afbraakpolitici en 'open grenzen' predikers met alle plezier tegen de muur zetten, met hun sleepnetten en weet ik wat nog meer. Betalen en je bek houden kun je hier en ik heb het zat.

Wachtmeester R | 12-03-18 | 11:58

De stafleden blijven aan.... Many Chiefs few indians, daar gaat de hele huidige krijgsmacht onder gebukt. Bombardeer ze maar weer tot gevechtstroepen. Dan maar overbetaald, op de loonlijst drukken ze toch al

Gen. Maximus | 12-03-18 | 10:53

Met een handjevol politieagenten en hier en daar nog wat verdwaalde soldaten zonder munitie in de nog niet gesloten kazernes zal men weinig kunnen beginnen tegen een invasie. Meest waarschijnlijke dreiging is overigens geen invasie maar het plotselinge openzetten van de luiken van het geïmporteerde islamitisch paard van Troje waarbij enkele duizenden zwaar bewapende Erdo-turken samen met islamofascisten in de slipstream Nederland binnen 24 uur kunnen overnemen.

B.Spiritus | 12-03-18 | 10:51

Links Nederland vertrouwt er blijkbaar op dat Trump ze komt redden als het zo ver is.

Pislinq | 12-03-18 | 10:50 | 1

En als ie nou moet kiezen tussen Afrin of Europa?

Upharsin | 12-03-18 | 10:57

De staat van het huidige leger bekijkend kan ik concluderen dat de Nationale veiligheid onderaan staat bij de vvd...

Kanarie_Geil | 12-03-18 | 10:46

Laat mij raden, er zitten meer ambtenaren op het ministerie van Defensie dan dat we soldaten hebben.

Dutch_Holland | 12-03-18 | 10:46

Gewoon de dienstplicht weer invoeren.

Mannes | 12-03-18 | 10:45 | 3

Klinkt goed.

Helaas beschikken we niet over voldoende kledingstukken voor dienstplichtigen. Wellicht kunnen we van de amerikanen oranje overalls lenen.

Kazernes zijn omgebouwd tot azielzoekerscentra, maar op de Veluwe hebben we nog een heleboel vakantieparken die door de provincies opgekocht kunnen worden.

Instructeurs voor de recruten zijn er niet. Maar met een online-cursus en zelfhulp komen de jongens er ook wel. Filmpje in de videospeler en gaan.

Wapens. Ha. Laat me niet lachen. Wachtmeester Pechtold komt pang-pang les geven.

Vervoer op de fiets, net als in 1940. Alleen dan zal de verovering geen 5 dagen kosten, maar een half uur.

Glasgow Argus | 12-03-18 | 10:51

Krijgt Mo ook schietles. Top idee.

Winter_is_coming | 12-03-18 | 10:51

Zou best eens kunnen gebeuren in het kader van gedwongen integratie.

HogeNood | 12-03-18 | 11:01

Tja als een minister je vak uitlacht op het moment dat ie hoort dat ze 'pang pang' tijdens oefeningen moeten roepen en waarschijnlijk ook na een dag vollop vechten omdat de kogels dan op zijn doet natuurlijk geen wonder voor de recruitment, al helemaal niet als je er van uit gaat dat Soldaat toch altijd wel één van de vakken is met een gemiddeld hoger sterftecijfer dan de meeste kantoorbanen

niemand specifiek | 12-03-18 | 10:44

Maar wel het achterstallig onderhoud van de Groningers vergoeden.

van Oeffelen | 12-03-18 | 10:43

Al dat instroom moet toch ergens van betaalt worden en als je dan nog eens met materiaal komt wat gruwelijk duur en onbetrouwbaar is dan vraag je erom.
Kijk alleen al naar de F-16 van de 102 zijn er 36 neergestort,van de Poolse MiG-29 is er in al die jaren maar een neergestort.

Roger-Rabbit | 12-03-18 | 10:42

Gaat lekker met NL. -15 mld want gas op , allemaal op elektra +15mld, zorg 90 mld want eeuwig leven, EU + tig want UK, een miljoen hand ophouders en een leger waar 15 mld bij moet. Ik zeg leve de koningin. Hoezee x3.

Pedronegro | 12-03-18 | 10:41 | 4

Zucht. Ik denk aan emigreren.

Pislinq | 12-03-18 | 10:52

Wat dacht je van al die verkeersdrempels op weg naar het Binnenhof! Een tank heeft niet van die soepele veren & schokbrekers heb ik me laten vertellen. Dat zal de vijand leren!

Winter_is_coming | 12-03-18 | 10:54

Gelukkig dan ook dat we een kenniseconomie hebben met vele hoogopgeleiden en hoogbegaafden en we een gidsland zijn op het gebied van de mensenrechten!
/D666

ChatBot | 12-03-18 | 11:00
▼ 1 antwoord verborgen

We hebben toch elite troepen:Wim-Lex, van Baalen. Aan de uniformen en onderscheidingen te zien hebben ze heel wat veldslagen meegemaakt.

Bennie Boos | 12-03-18 | 10:39 | 2

Beter op het schoeisel letten, ze hebben allebei sprintschoenen aan.

De Briemusketier | 12-03-18 | 10:41

Jaaah, de veldslagen om vooraan in de rij te staan voor gratiez bitterballen.

pennestront | 12-03-18 | 15:31

Dienstplicht voor vrouwen en niet-witte mannen invoeren om zo de ongelijkheid weg te krijgen. Parallel daar aan, alle door brandstof aangedreven apparatuur vernietigen en het in gebruik nemen van fietsen en vliegers, teneinde een radicaal goede wereld te verkrijgen.

strijpsestraat | 12-03-18 | 10:37 | 1

Laat allochtoonse mannen maar buiten het leger. Ik heb ze in mijn diensttijd al nooit gezien wegens dubbelpaspoortigheden en lusten/lasten en daar is tegenwoordig het sluipende 5e colonneverhaal bijgekomen.

SDI | 12-03-18 | 11:00

Tjee zeg, en hoe zit het met het Traditionele Wegrennen der Oranjes, kan dat nog wel op veilige wijze plaatsvinden ?
Met de staert tusschen de beenen de pleiterik makend, het op een loopen zettend, maken dat je wegkomt en dat later bij terugkomst verkopen als een orginele heldendaad!

De Briemusketier | 12-03-18 | 10:37 | 1

We hebben nog het regeringstoestel, dat wordt vechten , wie ermee mag.
Penthouse wacht op die prive-jet, dus kan je straks vinden in de Ukraine.

gato | 12-03-18 | 10:53

'Iets zegt ons dat een well-regulated militia van Gewone Nederlanders een prima idee is.' Als aanvulling op het beroepsleger is het dat zeker. Daaruit volgt overigens wel een 'right to bear arms'. En als ik die reacties hier of in de krant met regelmaat lees over wapenbezit in de VS haakt daar iedereen af.

mr. exp. | 12-03-18 | 10:37 | 2

De meesten haken daar af omdat dan een emotioneel standpunt wordt ingenomen. Alle logica komt uit op wapenbezit bij burgers, met een mate van regulering.

Upharsin | 12-03-18 | 10:50

Welke politieke partij is realistisch? Niet één. Zelfde met overbevolking aanpakken. Het zijn taboes.

Pislinq | 12-03-18 | 10:54

Het belangrijkste doel van een well-regulated militia is om de overheid buiten te kieperen als die zich niet meer aan zijn sociale contract houdt. Iets zegt me dat onze politici daar niet op zitten te wachten.
Die Amerikanen hebben dat niet voor niets vastgelegd in de grondwet. Dit is typisch zo'n recht dat, als je het eenmaal hebt weggeven, nooit meer terug krijgt.

TheEgg | 12-03-18 | 10:35

Ze Germans hun defensie is net zo miserabel na zowat dertig jaar bezuinigingen als de onze. Wat de Luftwaffe betreft: de onderhoudskosten van de Eurofighters zijn zo hoog dat bijv. Oostenrijk ze graag weer kwijt wil en de F35 wil aankopen. De Kriegsmarine is zowat opgehouden te bestaan.

El Gouda | 12-03-18 | 10:35

Had die JSF niet aangeschaft, drones zijn sowieso de toekomst. Was er genoeg geld over geweest voor soldaten, groene onderbroeken en smeerolie.

Beste_Landgenoten | 12-03-18 | 10:34 | 2

Robots zijn de toekomst in plaats van soldaten. Heb ik het probleem nu opgelost?

TheseDays00 | 12-03-18 | 11:22

Sowieso verstandig om een product dat nog niet af is en niet getoont en getest kan worden niet aan te schaffen. Drones zijn overigens wel doodeng, als ze straks zelf automatisch mogen vuren helemaal.

O2Neutraal | 12-03-18 | 19:58

Ik ben blij om het te horen, geen enkele jonge meid of jongen zou nog bij de NL-se krijgsmacht moeten gaan. Ik ben pro defensie maar deze jonge mensen worden genaaid waar ze bijstaan door deze regering. Uitgezonden worden met slecht en te weinig materiaal. Schepen die maar deels functioneren. Nee jongens en meisjes laat je niet de strijd injagen voor Rutte & Co. Laat ze het maar lekker zelf uitzoeken.

Ikkenienee | 12-03-18 | 10:33 | 8

Met een beetje pech mag je als Nederlander turkse raadsleden verdedigen die nederland willen uithuwelijken aan het kalifaat van Grote Leider Erdogan.

De Briemusketier | 12-03-18 | 11:00

Waarom de damens destijds geen dienstplicht hadden? Beste man ik ben van 1982 en u vraagt mij om uitleg over een politiek besluit van meer dan 20 jaar geleden. Ok ik kan het proberen: Ik denk dat het niet nodig was misschien?

Ikkenienee | 12-03-18 | 11:01

Dienstplicht voor vrouwen was wel goed tegen de verveling geweest.

Gulliver | 12-03-18 | 11:36
▼ 5 antwoorden verborgen

AK-47 genoeg in Europa, alleen in verkeerde handen. Het is nu wachten op de grote kalief die al koppensnellend het werk kan afmaken.

Upharsin | 12-03-18 | 10:32 | 1

Helaas heel profetisch waar.

Pislinq | 12-03-18 | 10:55

Normaal rekenden we op de NAVO, op kosten van de US maar nu we de afgesproken bijdrage jaren hebben achterhouden stinkt die geschoren Orang in het witte huis er niet meer in .

Castor12 | 12-03-18 | 10:31

Oorlog is overbodig. Gebleken dan. Je kan tegenwoordig namelijk op veel slinksere manieren een land bezetten en beslag leggen op haar rijkdommen. De Nederlanders zelf, de door hen gekozen politici, zijn verantwoordelijk. ¨We¨ hebben het kennelijk gewild. Het leger heeft daar geen moer aan kunnen doen.

squadra | 12-03-18 | 10:30

Een soortgelijke toestand als met Hitler in de bunker.
Schuiven met imaginaire legers terwijl de russen op 100 meterafstand de minderjarige Duitse soldaten aanpakten.
En zijn staf stond naast hem en durfden niets te zeggen nietwaar Rutte.

BBmetR | 12-03-18 | 10:30

Een prima ontwikkeling. Wie het overheidsbeleid van de laatste jaren een beetje gevolgd heeft, kan niet anders dan concluderen dat een leger toch alleen maar ingezet zou worden tegen de eigen bevolking, mochten ze het eindelijk een keer zat worden om constant bestolen, geschoffeerd, geintimideerd en overlopen te worden door haatdragende handophouders uit de woestijn Minder, minder, minder alstublieft.

jemagookniksmeer | 12-03-18 | 10:30 | 2

Het probleem is dat ze er een Europees leger tegenover willen zetten. En waar de praktijk uitwijst dat legers toch aarzelen bij het schieten op de eigen bevolking (je familie kan er tussen staan!) heeft de praktijk ook uitgewezen dat met buitenlandse legers die inhibitie verdwenen is.
Dus wij krijgen de Fransen op bezoek, en omgekeerd.

TheEgg | 12-03-18 | 10:51

En de burgeroorlog is in de maak.

Pislinq | 12-03-18 | 10:57

Verdedigen tegen wie? Een invasie vanuit het Duitse kalifaat?

praat_poep | 12-03-18 | 10:29

Bij het horen van dit soort nieuws drinken ze bij GL nog een extra avocado-quinoa-brandnetel smoothie.

Irnerius | 12-03-18 | 10:27 | 1

Tegenwoordig is Senegalese 'fonio' helemaal hip aan het worden.

Winter_is_coming | 12-03-18 | 10:30

Grondwet
“Artikel 97
Lid 1 Ten behoeve van de verdediging en ter bescherming van de belangen van het Koninkrijk, alsmede ten behoeve van de handhaving en de bevordering van de internationale rechtsorde, is er een krijgsmacht.”

Als het leger niet meer in staat is het koninkrijk te verdedigen en te beschermen, is dat dus in strijd met de grondwet. Niet dat onze politici veel met de grondwet hebben. Die halen ze alleen maar aan als ze denken daar personen als Wilders mee dwars te kunnen zitten. Maar verder vegen ze hun kont af met de grondwet.

Hoe noemen ze dat ook al weer, een overheid die in strijd met de grondwet handelt?

DerUnterMensch | 12-03-18 | 10:26 | 3

Terecht punt. Eigenlijk zou een rechtszaak best kans hebben, mits er geen corrupte rechters waren.

Upharsin | 12-03-18 | 10:39

Die term komt uit Zuid-Afrika: Staatskaping oftewel State capture.

Een overheid die slechts zelfverrijking tot doel door het leegroven van staatsbedrijven en -instituties.

ChatBot | 12-03-18 | 10:44

Zuid-Afrika breidt dit beleid nu uit naar particulier eigendom: blanke boetenbedrijven. En Mbutu zag dat het goed was.

Winter_is_coming | 12-03-18 | 10:49

De vijand zit niet meer ten oosten, zuiden of over de Noordzee meer. Dat is overzichtelijk. De vijand zit al met een miljoen in NL, al geïnfiltreerd in het leger en de politiek. Het leger is niet ingericht op een burgeroorlog. Ik hoop zo dat het niet zover komt en die miljoen een versnelde Verlichting gaan doormaken, scheiding kerk en staat ook een tof idee gaan vinden, ofwel normaal gaan doen.

Winter_is_coming | 12-03-18 | 10:25 | 5

Een versnelde verlichting? Hoe dan?
U denkt ook dat er een polderislam mogelijk is. Zoals gewenst bij de Nederlandse Leeuw en door FvD. Gewoon opnieuw proberen te deradicaliseren, zelf imams opleiden; een islamitische ‘reformatie’ aanjagen, om de islam toch maar te kunnen blijven onderbrengen onder alle voordelen die erkende religies genieten in ons land...
Wensdenken en een stuitende naïviteit dekt de lading helaas niet. Islam is islam en de koran is de koran en het leven van mohammed blijft het leven van Mohammed. Al 1400 jaar onveranderlijk en kwaadaardig tot in zijn essentie.

Desmoulins | 12-03-18 | 10:47

Desmoulin, met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid vermoed ik dat een polderislam nooit zal ontstaan. Helaas. En een adequate verdediging van ons cultuurgoed ook. Dan rest mij allen 'dansen op de vulkaan'.

Winter_is_coming | 12-03-18 | 10:57

Beter om het zinkende schip te verlaten met al je bezittingen.

Pislinq | 12-03-18 | 10:58
▼ 2 antwoorden verborgen

Nederland liep als braafste jongetje in de EU klas voorop bij het uitkleden van het defensie apparaat omdat er eenvoudigweg een EUSSR leger komt. Zodra duidelijk is wat onze "taken" gaan zijn gaat er weer geïnvesteerd worden. Wordt die 2% -eis van de NAVO ineens belangrijk gevonden - maar wel in EUSSR verband. Deze "dubbeltelling" wordt vast door het journaille gevolgd/bewaakt. Toch?
Kortom, wij hebben straks profijt van een "stimulerende achterstand" waardoor wij ons leger weer kunnen opbouwen met de juiste mensen en middelen, gegeven het EUSSR leger dat tegen "nationalistische elementen" van verkeerd populistisch snit ingezet kan worden. Een NAVO leger ter bescherming van de buitengrenzen en het EUSSR leger voor het in stand houden van de nodige burgerlijke gehoorzaamheid binnen de grenzen. Het past in de trend van centralisatie naar het Kremlin in Brussel: centraal OM, centraal budget, centraal buitenlands beleid, centraal belastingheffen, internet censuur en leger tegen onwelgevallige meningen en protestmarsen. Wat er nu nog niet lijkt te zijn, zal er binnenkort wel "ineens" zijn, ongeacht wat Ratte c.s. zeggen. Kortom, hopen dat de EU(R) implodeert, verkiezingen in steeds meer landen verder volksverraad afstraffen en zodat er binnen Nederland weer ouderwets orde op zaken gesteld kan worden.

Non_Smoking_Gun | 12-03-18 | 10:24

Als Defensie niet meer op Geenstijl adverteert, dan vragen ze er zelf om.

i-Wonder | 12-03-18 | 10:24

Onze politieke elite willen dat wat er nog overgebleven is van ons leger onderdeel wordt van een EU-leger. Een duurzaam, groen EU-leger. Hybride tanks, met mobiele oplaadpunten, richting het oosten voor meer EU-Lebensraum.
En nu vooruit!

Desmoulins | 12-03-18 | 10:24

Landverrader Pechtold lacht zich de tranen in de ogen bij het lezen van dit bericht!

Dick Hurts | 12-03-18 | 10:21

Maar de stafleden blijven...! Het Mexicaanse leger: Veel generaals weinig soldaten.

Beste_Landgenoten | 12-03-18 | 10:21 | 3

Gelukkig hebben veel Europese landen een vrouw als MinDef. De baas dus. En vrouwen staan erom bekend dat ze twisten uit het verleden nooit oprakelen. Dus het komtvwel goed.

Winter_is_coming | 12-03-18 | 10:27

Hoorde al eens dat we 13 generaals op 1 soldaat hebben.

gato | 12-03-18 | 10:43

Dit soort berichten doet mij altijd aan revolutionairies denken, van die Che-types. De helft was generaal.

O2Neutraal | 12-03-18 | 20:00

U denkt dat ik gek ben? Dan hadden ze 40 jaar eerder moeten zijn ,Verheug mij er allang op om door de Turk bezet te worden ,nu ik al aardig Turks kan.

gelukzoeker | 12-03-18 | 10:41

LOL, tijdens een oefening begon z’n luitenant ineens flits, flits, flits te roepen, wij keken elkaar aan, is de man kierewiet, bleek dat er een atoombom was gevallen... nee echt goh joh....

Kanarie_Geil | 12-03-18 | 10:43

BBmetR | 12-03-18 | 10:27 Mijn botten kraken waarschijnlijk nog een stuk meer dan die van een broekie als jij, maar geef mij een Kalashnikov met voldoende magazijnen en ik verdedig nog gewoon mijn straat. Ik heb gezien hoe in 2014 in Oost-Oekraïne veteranen met oude botten hun geweer uit de tweede wereldoorlog nog tevoorschijn hebben gehaald en stoer op de televisie hebben verteld dat ze bereid zijn te vechten tegen het regiem van Poro.

Wladimir 1928 | 12-03-18 | 10:55
▼ 3 antwoorden verborgen

In Duitsland hebben ze zelf meer dan genoeg problemen met het leger: "Wir haben ja noch nicht mal die Flugzeuge, um unsere Soldaten überhaupt in diesen Auslandseinsatz zu fliegen. Die Situation bei Personal und Material ist so angespannt, dass die Bundeswehr eigentlich kurz vor dem Zusammenbrechen ist.“ Dit is naar aanleiding van de Bundeswehr in Irak. Kortom, de Russische beer kan zelfs op een circusfiets nog onbedreigd naar Scheveningen oprukken.

FrankVeer | 12-03-18 | 10:19 | 1

Naar Scheveningen zou ik hen dan weer niet aanraden ,daar huizen wel heel enge koekie en serpent monsters in Penthouse s ,die met 666666666 x 10 duivels en demonen schieten.

gelukzoeker | 12-03-18 | 10:50

En de eerste wiens vrijheid NIET meer verdedigd behoeft te worden door het leger-dat-we-niet-meer-hebben is Vervelend Leugenachtig Zelfingenomen Naar Mannetje ‘stiekum gratiez rukflat’ pechtold.
Maar die vrijheid heeft hij toch niet meer; hij is allang onder invloed van de ‘nieuwe heersers’.
Zit nu waarschijnlijk al fappend (met fappincetje) ‘pangpangpang’ te roepen.
Triest sukkeltje dat ventje.

pennestront | 12-03-18 | 10:19

Het Duitse leger en het Nederlandse leger sijn volstrekt compatibel. Inzetbaarheid nul. Wanneer er al iets gebeurt zal de vlag van het kalifaat op alle regeringsgebouwen wapoeren zonder dat er iets van landsverdediging plaatsvindt.

Het vredesdividend hebben onze politici goed besteed aan uitkeringen, ambtenaren en immigranten.

Glasgow Argus | 12-03-18 | 10:19 | 2

Als de vlag van het kalifaat op de regeringsgebouwen wordt geplaatst, zullen er kamervragen worden gesteld.

onnosel | 12-03-18 | 10:38

onnosel --Ja waarom die vlag er zo laat gekomen is?

gelukzoeker | 12-03-18 | 10:53

Amerikanen snappen dit soort dingen wel.

Bokito ergo sum | 12-03-18 | 10:17

Toen het leger voorstelde dat er meer allogtone in het leger moesten voor de broodnodige diversiteit,melde zich geen hond meer aan,begrijp dat ook wel, de mogelijkheid om door eigenvuur te sneuvelen werd zeer angstig realistisch,en het Paard van Troye idee had om begrijpelijke redenen ook al geen aanzuigende werking.

gelukzoeker | 12-03-18 | 10:17 | 1

Krijg je net als bij de politie dat er allemaal collaborateurs naar binnen worden gehaald. Zo voorspelbaar.

Pislinq | 12-03-18 | 11:01

Gelukkig hoeven we van de Duitsers ook niets meer te vrezen.

Bubske | 12-03-18 | 10:17 | 1

Wel van de fris gearriveerde hoogopgeleide moslims en de toekomstig gezins herenigbaren nareizigers in moffrica.

gelukzoeker | 12-03-18 | 10:22

Je zou gewoon moeten empoweren met een professioneel geoutilleerd burgerleger. In plaats van alle burgers te wijzen op het hebben van een noodpakket met kaars, lucifers, water en een EHBO-kit in de kelder, zou het Rijk ook iedereen moeten voorzien van een schietwapen. Een goedkoper leger kun je je niet wensen.

mozaard | 12-03-18 | 10:16

Volgens pechtold moeten ze tijdelijk roepen "collega collega" tot de echte voorraad is aangevuld. Apetrots

Hufterst | 12-03-18 | 10:15

Vrouwenquotum instellen, eerlijk is eerlijk.

Stompe_Loeres | 12-03-18 | 10:15

Zelfs de beste krijgsmacht van de planeet zou je de vernieling in kunnen helpen door daar de gewapende tak van Oxfam Novib van te maken en een stel ontwikkelingssamenwerking-bobo's jarenlang het bevel te laten voeren.

Na de zoveelste nutteloze uitzending naar een islamitisch hellhole, zonder mandaat of spullen, zakt de moed vanzelf in de van dienstwege verstrekte roze pussy-schoenen.

Jan Passant mk2 | 12-03-18 | 10:15

Voeg leger en politie samen, maak er een Dutch Defence League van. We gaan niet met tanks op een stuk weiland vechten, als er een vijand aanklopt moet je bereid zijn tot een guerilla oorlog in de steden. Kom ik op punt twee. Roep iedere 18-jarige op voor een tweejarige opleiding waar ze hun dienstwapen leren beheersen, een gedegen training krijgen en waar de betere kandidaten een goed betaalde baan krijgen aangeboden. Na twee jaar mag je het wapen houden en bij je dragen. Om de zoveel tijd krijg je een oproep voor een opfriscursus. Uiteindelijk bewapen je zo een aanzienlijk deel van Nederland, mocht de pleuris dan ooit uitbreken hebben ze aan ons een zware dobber.

TheOneWhoKnocks | 12-03-18 | 10:14 | 5

En dan al die "lieverds" met een andere achtegrond maar een nederlands paspoort gaantrainen en bewapenen. Nee, liever niet.

ikweethetzeker | 12-03-18 | 10:25

TheOneWhoKnocks | 12-03-18 | 10:14 Goed plan Knocker! Alleen wel selectie aan de kazernepoort, waarbij rekening wordt gehouden met de toekomstige vijand. Mensen met (bijvoorbeeld) een dubbele nationaliteit of gewetensbezwaren kan je beter geen wapen in handen geven en zouden beter twee jaar maatschappelijk werk kunnen verrichten.

Wladimir 1928 | 12-03-18 | 10:39

Werkt misschien in Israël of Zwitserland. Maar hier met 180 nationaliteiten en een groot gedeelte moslim.
Nee, geen goed plan.,

Yperiet | 12-03-18 | 11:08
▼ 2 antwoorden verborgen

Wat zal Penthouse trots zijn.

Synthese | 12-03-18 | 10:14 | 2

Zijn kanonnetje gaf een vreugdesalvootje af vanochtend in het mondje van mevrouw Pechtold de vervanger (duurzame oorlogsvoering, er mag geen eiwit verloren gaan)

Langshetrandje | 12-03-18 | 10:18

Langshetrandje ,,,Puur gif van Pechman bevat geen eiwit hoor, t is maar dat je t weet.

gelukzoeker | 12-03-18 | 11:00

Het percentage werklozen onder de nieuwe Nederlanders schijnt nogal groot te zijn. Misschien kunnen die opgeleid worden om hun zo geliefde nieuwe vaderland te verdedigen? Win win.

spanarchist | 12-03-18 | 10:12 | 2

Ja geniaal idee, geef de invasieve exoot een militaire training terwijl wij geen manschappen meer hebben.

Hoe makkelijk wil je het maken voor ze?

Synthese | 12-03-18 | 10:15

Kunnen onze autochtone hoger opgeleiden hulp verlenen in en aan de zielige Alochtoniës.
Door deze homeopathische verdunning in NL (en het Westen) van defensie, zorg, politie, politiek, openbaar bestuur (A'dam, R'dam, ministeries, enz) glijden we vrij snel af naar de totale omkering van wat we tot voor kort gewend waren.
Voor straks alvast Vrolijk Pasen nu het nog kan.

Musset | 12-03-18 | 10:27

Nu hebben we letterlijk alleen op papier nog een leger. Met iemand die een excell-sheet bijhoudt en verder niemand.

tipo | 12-03-18 | 10:12 | 1

Is dat nog niet outsourced naar India?

Glasgow Argus | 12-03-18 | 11:52

Hot Lips Hennis +1. Had die vrouw een beleid dan voor defensie? Ik dacht dat zij alleen was ingezet omdat ze, zonder morele of inhoudelijke bezwaren, defensie financieel uit moest kleden. Ik heb haar altijd gezien als een gewillig en stompzinnig uitvoerder van andermans plannetjes. Nederland vertrouwt toch altijd op "haar bondgenoten" van de Navo. Want "we zijn te klein" en bladiebla dus waarom hebben we uberhaupt een leger nodig toch? Je kunt beter jongens en meisjes van landen die wél nadenken en geld uitgeven kapot laten schieten. En in het uiterste geval mobiliseren ze dan wel weer een paar 100.000 Nederlandse jonkies, geven ze allemaal een oude UZI met 30 patronen waarvan de helft zo oud en verrot is dat ze niet eens pang-pang meer roepen, en sturen ze naar de waterlinie. Mogen ze ermee schieten op tanks en helikopters. Laten we ze overhoop knallen terwijl de verantwoordelijken zelf hoog en droog op een veilig plekje zitten te roepen hoe erruggggg het allemaal is.

Dutchbeaurouge | 12-03-18 | 10:11

Een groep van 100 goed bewapende terroristen kan Amsterdam veroveren zonder dat we er iets tegen kunnen doen. Zou in het geval van Amsterdam niet zo'n ramp zijn natuurlijk.

Gulliver | 12-03-18 | 10:10 | 3

Dat weten ze in de diamantbuurt al jaren.

Langshetrandje | 12-03-18 | 10:12

Waar kan ik doneren voor de aanval op Islammerdam?

gelukzoeker | 12-03-18 | 10:26

Laten we A'dam gewoon opofferen.

Pislinq | 12-03-18 | 11:02

De maatschappij dat ben jij..

Prima!

schoon-schip-maken | 12-03-18 | 10:10 | 2

Spreek aub voor U zelf ja, deze slinks bestuurde cordon sanitaire maatschappij hoor ik niet bij.

gelukzoeker | 12-03-18 | 10:30

Heel Nederland stemt helaas links, wen er maar aan.

Pislinq | 12-03-18 | 11:02

Defensie zou wat beter met haar personeel moeten omgaan. Dat zou al veel schelen.

du Roi Soleil | 12-03-18 | 10:09 | 1

Het een een beetje lastig om goed met je personeel om te gaan, als je geen personeel meer hebt natuurlijk.

tipo | 12-03-18 | 10:13

In ieder geval kan een vijand de binnensteden niet meer bereiken, met alle verkeersdrempels, voetgangerszones, paaltjes, milieuzones en eenrichtingswegen.

dyslexieman | 12-03-18 | 10:09 | 2

De vijand zit al in de buitenwijken van de steden. Met behulp van de useful idiots van links en vvd is de geldstroom succesvol omgebogen van defensie naar subsidie voor the enemy within.

T. Dibi | 12-03-18 | 10:15

Nee, Geert is een rare gast, kijk zn haar! Hahaha! We hoeven daarom niet op te letten wie de vijanden van het westen zijn. Want Geert heeft een raar kapsel en een grappig accent.

dyslexieman | 12-03-18 | 10:44

Jarenlange bezuinigen om geld vrij te maken voor "zielige negertjes" gaat nu zijn tol eisen. (Volkomen te verwachten!)
Denk eraan dat de politici die dit veroorzaakt hebben nog steeds aan de macht zijn omdat wij dom op de "oude" partijen en hun achterhaalde maar extreem schadelijke ideologie blijven stemmen

moitambien | 12-03-18 | 10:08 | 1

moitambien --Niet zo somberen hoor ,die nu hoogopgeleide negertjes komen nu ons landje helpen naar een hoger kennisindustrieniveau in de vaart der volkeren te stuwen.

gelukzoeker | 12-03-18 | 11:10

Tja, het speelt denk ik ook mee dat het demografische en sociale segment waar in de meeste landen het leger uit moet rekruteren bestaat in Nederland tegenwoordig voor het grootste gedeelte uit mensen die liever voor een ander land/voor hun religie vechten en niet voor Nederland.

Japannert | 12-03-18 | 10:07

Hennis heeft al die tijd gedacht dat ze minister van de Fancy was, waar ze meer affiniteit mee heeft dan met oorlog.

Stompe_Loeres | 12-03-18 | 10:07

Volgens mij schoof Adolf destijds ook met niet bestaande eenheden. Blijkbaar zijn we al zo ver heen dat ook hier de staatsomroep ons heeft gebrainwashed door ons voor te houden dat er "dingen zijn die er niet meer zijn".

matrixbluepill | 12-03-18 | 10:06

Ik heb op zolder nog een jungle karabijn. Als mijn vaderland roept, dan keer ik terug en neem ik het wapen op. Samen met voormalig Libanon-held Beau van RTl zal ik 020 verdedigen tegen de Hunnen.

Rest In Privacy | 12-03-18 | 10:05 | 4

Beau heeft een Molukse achtergrond, dus die weet wel van wanten. Zwarte band Pencak Silat.

Rest In Privacy | 12-03-18 | 10:10

Is Beau een Molukker, was eens mijn beste vriend, tot hij ging verhuizen jammer dat ik je naam niet weet. Maar ook deze Beau is mijn vriend.

gato | 12-03-18 | 10:16

hup hup, geen NAW gegevens, maar leeftijd en woonplek en kijken of jullie een match hebben

Hemmenaar7 | 12-03-18 | 14:46
▼ 1 antwoord verborgen

Voordat Hennis het stokje kreeg was ons leger al lang stuk. Sinds ze dat krap mandaat meekregen naar het voormalig Joegoslavie is het animo hard terug gelopen.

Rest In Privacy | 12-03-18 | 10:05 | 1

Ik dacht dat Hennis Hotlips de vijand gewoon zou opzuigen met haar vampierlippen,en langs natuurlijke weg in het riool zou dumpen..

gelukzoeker | 12-03-18 | 11:17

ag wat boeit het, we kunnen ons zelfs met leger hooguit tegen de belgen verdedigen

BozeHenk | 12-03-18 | 10:05

Ons leger is stuk, hoogste tijd voor het EU leger, toch?

NasiGordon | 12-03-18 | 10:04 | 2

Dat is de bedoeling.

gato | 12-03-18 | 10:47

Nooit. De EU is onze vijand. Een soeverein land heeft een eigen leger.

Tarak | 12-03-18 | 11:05

Geen echte NL-er die die bagger nog wil verdedigen denk?

WayneGretzky*99* | 12-03-18 | 10:03 | 1

Ja wat valt er nog te verdedigen paard van troje is al lang binnen.

Sjonie01 | 12-03-18 | 10:14

Pangpang66 zegt altijd: de duurzaamste soldaat, is een afwezige soldaat.

Langshetrandje | 12-03-18 | 10:03

Functie voor generaal nog open?

Poppo van Ulvinga | 12-03-18 | 10:03

aansluiten bij Tante Merkel dan maar?

zeiksmurf | 12-03-18 | 10:02 | 4

Laat voor de zekerheid je baard maar vast staan.

Stompe_Loeres | 12-03-18 | 10:12

En leer een paar koranverzen. Just in case.

keestelpro | 12-03-18 | 10:15

Imperialist Merkel wil niets liever. De EU is onze vijand. Meer geld naar het leger. Neem een voorbeeld aan Zwitserland en Noorwegen.

Tarak | 12-03-18 | 11:06
▼ 1 antwoord verborgen

Alsof oorlog anno nu nog een kwestie is van elkaar met zwaarden/kruisbogen/pistolen/machinegeweren tegemoet gaan.
"Onze jongens" zijn tegenwoordig technici die een MSc. cyber-security hebben.

__underscore | 12-03-18 | 10:02 | 3

"onze jongens" zitten meestal in Tampa.

Langshetrandje | 12-03-18 | 10:05

Klopt dat oorlog indirecter wordt door technische revolutie, maar het is natuurlijk niet zo dat die bots elkaar afknallen terwijl wij met een bak popcorn op de bank zitten. De mate waarin jij gelooft dat iedereen omgeschoold is en 'dat het dus allemaal wel meevalt', is bedrieglijk en kortzichtig.

Stompe_Loeres | 12-03-18 | 10:20

LOL

Upharsin | 12-03-18 | 11:11

Waar hebben we een leger voor nodig? Nederlandse mannen zijn mans en trots genoeg om met de blote vuist iedere vijand te lijf te gaan. Kuch.

keestelpro | 12-03-18 | 10:02 | 5

Nou, Barry, dat gaat op voor de fronttroepen zoals de US Navy Seals, het Marinecorps en andere elite-eenheden. De vrouwen hebben gemiddeld 30% minder lichaamskracht en dat compenseer je niet zomaar.

Bovendien werd zwakte van vrouwen in de unit overgecompenseerd door mannelijke militairen, die extra beschermend optraden.

Andere units, verzorgingscompagnies en verpleegeenheden achter het front doen het prima.

Glasgow Argus | 12-03-18 | 11:50

Je hebt daar gelijk in Argus, maar ik denk dat eenheden die niet specifiek elite zijn ook beter zullen draaien met alleen mannen. Maar er zijn natuurlijk eenheden waarvoor het niet geldt.

barryvantiggele | 12-03-18 | 15:48

Daarbij bedenk ik me. Blijkt in 'ze joenaajted steets' zo te zijn dat vrouwelijke agenten meer schietgraag zijn omdat ze met hun postuur minder authoriteit uitstralen en daardoor dus veel eerder gaan knallen.....

WuftLaffe | 12-03-18 | 18:25
▼ 2 antwoorden verborgen

Da's handig. Een geweldsmonopolie nemen en er vervolgens geen reet mee doen. Ik wil mijn geweldsmonopolie terug.

Alexis de T. | 12-03-18 | 10:01 | 1

Dat gaat niet vanzelf. Er is naar mijn weten nog geen politieke partij die hier voor zou strijden. En al was die er, kans zal klein zijn dat deze succes zou hebben. Ook weer een goed mikpunt van miezerig mannetje.

Upharsin | 12-03-18 | 11:08

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken