Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Bah bah. Frits Abrahams geeft Halbe Zijlstra in NRC een trap na en vergelijkt hem met een nazi

Holadijee iedereen een bloksnor

Gelukkig kan de prijs voor de aller aller aller aller aller domste hot take over Halbe Zijlstra, die wij ongelezen naar de NRC-redactie hadden gestuurd, bij de receptie worden opgehaald door columnist Frits Abrahams.

Die heeft namelijk een column (spiegel) geschreven waarin hij ten strijde trekt tegen een van de grootste misstanden van deze tijd. Woordgrapjes over Halbe Zijlstra. "‘Halbe Faalstra’. ‘Halve Zoolstra’. ‘Halbe Liegstra’. ‘Joop Klepzeiker’. Fotocollages met het hoofd van Halbe Zijlstra tussen met napalm gebombardeerde Vietnamese kinderen, in de auto van de net vermoorde president Kennedy, bij de invasie in Normandië, naast Hitler. #Halbewaserbij. Lachen!" Mag dus allemaal niet van Frits. Weten we dat ook weer. 

Maar ja, zo'n column moet vol, dus Frits heeft zelf Halbe ook ergens mee vergeleken. En waar kun je Halbe Faalstra/Halve Zoolstra/Halbe Liegstra dan beter mee om de oren slaan dan met een held uit de Nederlandse cultuur, die volgens iedereen en zijn subsidievreter door Zijlstra kapot (kapot, hoort u? Kapot!) is gemaakt? Nee precies. Laten we Halbe Zijlstra, die we niet meer mogen pesten, met Lucebert vergelijken! "Lucebert ontweek het onderwerp in interviews, Zijlstra verborg zich voor de pers, in dit geval de Volkskrant. Dat was onhandig, stom en laakbaar, maar ook nogal menselijk. Bij de een stond een artistieke carrière op het spel, bij de ander een politieke. Velen gingen hun in dit opzicht voor, met politicus Willem Aantjes als bekendste voorbeeld. Ze verdienen terechtwijzing, dat beseffen ze zelf ook wel, zoals blijkt uit de beslissing van Zijlstra om af te treden." Lekker dan.

Het aardige van de vergelijking is dat het de totale leegte van het morele spiegelpaleis van de Fritsen Abrahamsen toont. Want van de alleszins verdedigbare stelling dat je best van kunst van moreel verwerpelijke kunstenaars kunt genieten, maakt Abrahams ineens dat het maken van kunst je een vrijbrief geeft om je te misdragen. Hopen dat de Germaansche volkeren zich verenigen tegen de Jood, later verbergen dat je dat ooit gehoopt hebt maar wel een grote moralistische broek aantrekken over van alles en nog wat wordt dan ineens "onhandig, stom en laakbaar". Lucebert zou "zelf ook wel" beseffen dat hij terechtwijzing zou verdienen. Nou Frits Abrahams dat is wel bijzonder dat hij dat besefte want hij heeft er tot zijn dood zijn muil over gehouden. En hoezeer wij ook vinden dat Halbe een trap na verdient, een nazi was hij niet.

PS Zo kan het ook

spijker kop etc

Reaguursels

Inloggen

Is Halbe nou "the lying" of "the crying" Dutchman?

cyrieltje | 15-02-18 | 17:22 | 1

Volgens mij toch echt The Flying Dutchman. Hij vliegt eruit, en de rest mag van zichzelf gewoon verder.

Schoorsteenveger | 15-02-18 | 18:30

Ik vind wat Halbe heeft gedaan eigenlijk veel erger dan wat Lucebert heeft gedaan, aangezien hij in een verantwoordelijke functie opruiende oorlogstaal uitslaat tegenover Rusland, wat ook nog eens op leugens is gebaseerd en Lucebert op jonge leeftijd een verkeerde ideologie aanhing. Dat laatste zie ik meer als een jeugdzonde terwijl Halbe dit zogenaamd allemaal met zijn volle verstand deed.

drollewupper | 15-02-18 | 17:03
-weggejorist-
zimmerschwanz | 15-02-18 | 15:20 | 3

We zijn gek geworden hier. Hoe naief kun je zijn als volk? Halbe liegt. Joh werkelijk? Denk je dat er ook maar één minister van Buitenlandse Zaken ergens ter wereld is die niet liegt? Internationale politiek is liegen. Of denk iemand dat Lavrov de waarheid spreekt over de MH17? Nee, maar wij slachtofferen onze Minister er voor op. Zo'n land zijn wij. Het braafste jongetje van de klas. Het jongetje dat altijd achteraan op z'n berut wacht en altijd met lege handen zal blijven staan.

Bigi Bana Boy | 15-02-18 | 14:51 | 1

Ja, maar je weet toch hoe dat hier werkt? Als de dominee nu ook al liegt, bestaat er straks ineens zeker ook geen god meer om je achter te kunnen verstoppen...

F. von Zeikhoven | 16-02-18 | 07:07

Het gemis aan gedegen, ouderwets geschiedenisonderwijs wraakt zich.

bisbisbis | 15-02-18 | 14:41 | 2

wreekt!
Grr! Evocatus (taalnazi van dienst)

Evocatus | 15-02-18 | 16:18

Neemt u mij vooral niet kwalijk, oh Grote Taalnazi van Dienst. Gelooft u mij; ik heb nog ouderwets ABN leren beheersen, maar helaas gebeurt mij dit wel vaker: ik tik gedachtenloos dubbel 'a' in plaats van dubbel 'e ' en andersom.

bisbisbis | 15-02-18 | 18:01

"Halbe Zijlstra tussen met napalm gebombardeerde Vietnamese kinderen"
Dit vond ik ook een beetje te ver gaan.
Begrijpende dat het ging om het er ZELFS daarbij zijn geweest.
Maar als Kim Phuc deze fotosoep ooit te zien krijgt, moet dat wel heel bitter overkomen.

NatNiks | 15-02-18 | 14:33 | 3

Die foto is al te zeer overgewaardeerd en tendentieus. Er is een film van exact hetzelfde moment. En daarop zie je hoe de fotograaf meer oog heeft voor het tafereel dan voor het leed. De film draait mee met de rennende kinderen, en dan zie je hoe Amerikaanse soldaten met bijna uitdrukkingloze gezichten hun veldflessen leeggieten over de brandwonden. Hartverscheurend tafereel dat het drama van die oorlog veel nadrukkelijker toont dan die beroemde foto die zo duidelijk met de vinger naar de Amerikanen lijkt te wijzen.
www.youtube.com/watch?v=3dcliBZXQb0

Schoorsteenveger | 15-02-18 | 14:44

Kim Phuc is een van d beste mensen die de wereld heeft voortgebracht. Monument van vergeving. Die zal gebruik van de foto toestaan " als het het goede stimuleert en het kwade tegenhoudt". Waarvan acte.

erger | 15-02-18 | 17:32

@ Schoorsteenveger
Dat de fotograaf meer oog heeft voor het tafereel is het hele idee achter persfotografie, mijn waarde. Je bent de spreekwoordelijke vlieg op de muur, -nee, niet meppen, want flauw- Wist je trouwens dat de fotograaf nadattie zijn werk gedaan had, alsnog met het gewonde meisje in een auto stapte en haar als de wiedeweer naar een ziekenhuis bracht? Oh, en bij wie kwam de napalm ook alweer vandaan die het meisje verminkte? Ah, de Amerikanen... Ja, nee, precies. Niks tendentieus aan, lijkt me...

F. von Zeikhoven | 16-02-18 | 07:13

Uiterst vreemde column van Abrahams. En dan ook nog Aantjes erbij slepen. Dat je met de vijand heulde en dat verborgen hebt gehouden, dat is toch van een volstrekt andere orde dan wanneer je een fantasieverhaaltje de wereld in hebt geschopt om jezelf belangrijker te laten lijken. Dit heeft Zijlstra niet verdiend.
Het lijkt erop dat Abrahams eigelijk vindt dat Lucebert en Aantjes misschien wel nazi's waren, maar dat dit eigenlijk helemaal zo erg niet is, en dat hun angst om "hoon en haat" dus onterecht is. Iedereen is om het minste of geringste een nazi, racist of fascist tegenwoordig, dus 'who cares'?
Hij zet het allemaal veel te zwaar aan. Hoon, ja dat wel, maar haat, daar is geen sprake van. Haat misschien richting de rest die ervan wist en nu lekker doorgaat alsof er niks aan de hand is, en iets van medelijden zelfs richting Halbe Zijlstra die zonder mededogen naar de slachtbank is geleid en geofferd voor de God die Regeringsmacht heet.
"Lucebert en Zijlstra hebben weinig gemeen, behalve dat ze in dezelfde periode in opspraak kwamen vanwege een geheim gehouden verleden." Gelul, Abrahams. Zijlstra heeft niet uit angst zijn verleden verborgen gehouden, hij heeft er uit ijdelheid een verleden bij-gefantaseerd. Dat is echt heel wat anders. Vergelijk 'm dan met die Cailin Kuit, die ook de hand boven het hoofd gehouden werd, maar vervolgens genadeloos op transport werd gezet.

Schoorsteenveger | 15-02-18 | 14:25 | 3

Eeehhh... er is nooit komen vast te staan (commissie Enschedé) of Aantjes in Duitse staats- of krijgsdienst is getreden en Lou de Jong heeft later toegegeven dat hij wel wat steekjes had laten vallen bij zijn RIOD-onderzoek. .. maar de vergelijking is, toegegeven, wel een beetje héél erg 'zwaar'

bisbisbis | 15-02-18 | 14:40

Aantjes maakte een fout in de oorlog maar was niet fout. De Jong daarentegen heeft iemand door de Duitsers laten oppakken die later is vergast. Lees het taxiverhaal.

erger | 15-02-18 | 17:34

@ Erger
Doet u even een link naar uw taxiverhaal? De Jong zat toch in Londen tijdens de oorlog? Aantjes heeft dacht ik toch zelf verklaard lid geweest te zijn van de Germaansche SS in Nederland?

F. von Zeikhoven | 16-02-18 | 07:34

Ook aan de linkse reacties (PvdA, GL) in de Tweede Kamer is af te lezen, dat hun de schellen opeens van de ogen en oren vielen. Want tot dan toe geloofden zij Halbe's Donald Duck verhalen met hun duim in de mond over hoe deze pechvogel zomaar bij een beer in zijn hol binnenkroop. Plotseling leert links hier kijken vanuit een ander perspectief naar 'de Russen': het is die schaamte die in de column van Frits Abrahams zich vertaalt in boos worden over 'Halbewaserbij'. Want zo absurd als die fotosjops zijn, zo absurd is de fantasie over achterzaaltjes & bronbescherming enz. enz. Abrahams cum suis schaamt zich voor zijn Lucebertwaardering, voor zijn Andreuswaardering en nu hij schaamt zich als linkse farizeeër voor zijn meelopen met 'de Russen!' bashing. Kritiekloos likken, dat is de zonde/doodzonde/jokkebrok van de linkse kerk: en hoe stuitend & knettergek, telkens blijkt het weer een Nazilaars te zijn die ze likken.

Eeuwig..Op..Vakantie | 15-02-18 | 13:22

Wat een nazie gezeik allemaal ,Zoolstra is weg om een leugentje,dus nu we toch goed bezig zijn moeten we maar doorjassen ook. Want als liegen echt niet mag in de politiek is dit een uitgelezen mogelijkheid om ons grootste opperleugenaar die ons laaglandje ooit gekend heeft er gelijk maar achteraan te gooien,en dan hebben we het natuurlijk over onze hypocriete liberale grootste graftak aller tijden onze M_P Rutte ,kunnen niet al zijn leugens aan de kaak stellen want dat zou jaren vergen ,maar laten we zeggen dat we de top vijftig in behandeling nemen ,de tijd is er nu goed rijp voor zou ik zeggen. Oppositie partijen verenig U en trap het eeuwig grijnzende leugenachtige lange misbaksel het torentje uit.

gelukzoeker | 15-02-18 | 13:06 | 1

Zijlstra in niet zozeer weg om een ‘leugentje’ (daar zitten de dames en heren politici helemaal niet mee) maar vanwege het feit dat Halbe internationaal als totaal pleefiguur de Nederlandse belangen nu niet meer kan dienen.

HaatbaardKnipper | 15-02-18 | 14:33

Fraai staaltje "reading to prove your point". Ik heb de column van Abrahams drie keer gelezen maar er staat echt nergens dat kunstenaars een vrijbrief hebben om zich te misdragen én er staat nergens dat Abrahams vindt dat Zijlstra vergeleken kan worden met een nazi, laat staan er een is. Lucebert was overigens ook geen nazi, maar een sympathisant. In de wereld van roze en zwart bestaat geen grijs, is het niet? Dus wat er ook in de NRC staat, het deugt niet. Vooral niet als het van Abrahams komt.

inverse_ | 15-02-18 | 12:45 | 2

Dan moet u toch echt beter lezen.
"Lucebert en Zijlstra hebben weinig gemeen, behalve dat ze – Lucebert postuum – in dezelfde periode in opspraak kwamen vanwege een geheim gehouden verleden. "
Ik ben trouwens erg benieuwd naar uw mening over sympathisanten. Blijkbaar zijn die niet zo erg in uw visie.

Zoon van Boer | 15-02-18 | 14:37

En wat staat er dan precies in die zin dat maakt dat Zijlstra nazi-gedachtengoed zou omarmen? Sympathisanten van nazisme zijn natuurlijk ook fout. Moet ik dat echt nogmaals bevestigen? Alleen een sympathisant is nog geen oorlogsmisdadiger. Dus maakt het handelen van Lucebert hem even erg als een kampbeul of minder erg? Even erg als een SS- Gruppenführer of minder erg? Even erg als een Wehrmachtsoldaat die voor zijn nummer opkwam of minder erg? Even erg als Herr und Frau Querschnittburger in '33-'45 of minder erg? Je mag het zeggen hoor, want ik weet het niet. Alleen weet ik wel dat er gradaties van erg zijn, Zijlstra zijn gejokkebrok, is dat nu minder erg of erger of net zo erg als je verleden nazi-sympathieën verzwijgen? Wat een politicus bij hoog en bij laag volhoudt kan verrassend veel gevolgen hebben. Vandaar dat we zo streng zijn dat onze politici en vooral onze bestuurders niet liegen. Vandaar dat wat moreel veel minder zwaar telt (liegen dat je ergens geweest bent ten opzichte van verzwijgen dat je een moorddadig regime ooit actief steunde) toch even zwaar aangerekend kan worden. En dan is het best denkbaar dat een journalist, in een opiniestukje, iets kan schrijven over de overeenkomsten zonder dat hij de ene persoon eigenschappen van de ander toeschrijft. Als je dat er uithaalt zit je te proberen je eigen mening te bevestigen door ongefundeerde interpretatie. Reading to prove your point heet dat.

inverse_ | 15-02-18 | 16:30

Zijlstra diende toch om die andere minister van buitenlandse zaken in bedwang te houden?
En die andere minister van buitenlandse zaken (Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking; zónder eigen budget) neemt nu toch plaatsvervangend de honneurs waar; namens de vacante minister van buitenlandse zaken (met budget)?
Wie let er nu nog op die enge Sigrid Kaag?
Want dat 'zij' ineens zomaar de bijdrage aan de Palestijnse terroristen vooruit kon schuiven, als tegenzet tegen het Amerikaanse beleid, 'niet langer onwillige terroristen te willen financieren', was al erg genoeg.
Wat doet die griezel in de weken, maanden, dat we geen goede plaatsvervanger hebben.
Hoi, zij kan nu toezeggingen doen in het buitenland, waar de nieuwe minister van buitenlandse zaken als 'nieuw skelet in de kast/uit de kast', aan gebonden wordt.
Er loopt nu een pitbull vrij rond, zonder aangelijnd te zijn, zónder pitbull-baasje.
En dat rondscharrelende ongeleide projectiel is 'n wapen om te muilkorven; niet om vrijuit te vertrouwen, door bijvoorbeeld niet blijvend de bijdrage aan de palestijnen te verhogen.
Over 'n dooie gluiperd maak ik me niet meer zo'n zorgen.
Over 'n levende gluiperd maak ik me veel meer zorgen.

Der Paulie | 15-02-18 | 12:39 | 1

Lees:
Over 'n politiek dooie gluiperd maak ik me niet meer zo'n zorgen.
Over 'n politiek levende gluiperd maak ik me veel meer zorgen.

Der Paulie | 15-02-18 | 14:42

Het feit dat Rutte de leugen van Zijlstra niet als ernstig beoordeeld heeft en dacht de consternatie wel even met "een goed verhaal" te kunnen sussen, doet vermoeden dat dit soort leugens voor Rutte normaal gedrag is. Zijlstra lijkt helemaal niet het type om zijn carriere op dit soort leugens te bouwen. Denk dan ook dat hij aangemoedigd is om zijn verhaal zo te brengen als hij gedaan heeft. Hopelijk komt hij ooit eens met de waarheid naar buiten.

watazooi | 15-02-18 | 12:12 | 1

watazooi --Klopt als een bus,ik had zoiets ook al gedacht maar kwam niet vergenoeg omdat ik niet gedacht had dat Zoolstra dan geen ontslag zou hebben genomen.Maar waarschijnlijk weet de lange grijnzende liberale dweil iets van Zoolstra dat hem chantabel maakte,en heeft de dweil dat wapen ingezet.Verheug mij nu al op de dag dat de beerput geleegd gaat worden. Gaat niet heel lang duren,als de Halbe Zool uitgehuild is gaat ie echt wel terug bijten . Maar ja krijgt hij een een geweldige baan waar hij financieel mee volloopt ,ja dan kan het wel even gaan duren.

gelukzoeker | 15-02-18 | 13:24

Bah, dat is waar. Maar het is wel het wereldje waar hij voor gekozen had, waar hij samen mee lachte en mee ging borrelen. Waar hij voor stemde, waar hij mee sprak. Waarmee hij zijn tijd doorbracht. Hij kon het van tevoren zien. Hij kon het van tevoren weten. Hij koos echter toch voor lauweren en macht. Nu is hij niet meer nodig. Natrappen? Zijn wereldje moet laten zien dat zij niet meer aan zijn kant staan. Die wereld blijft aan de kant van de lauweren, de macht.
Naar om te zeggen, maar eigen schuld, dikke bult

onnosel | 15-02-18 | 12:05

Ik snap er helemaal niks van. Gaat dit topic over associaties? Dan denk ik bij de naam:
- Abrahams aan een Jood
- Rutte aan teflon
- Timmerfrans aan zuurstofmasker
- nrc aan een meubelfolder.

quigg | 15-02-18 | 12:03 | 1
-weggejorist-
datlijktmesterk | 15-02-18 | 12:22

Ik snap niet dat deze leugens door sommigen zo gedownplayed worden omdat "het wel klopt wat hij wilde zeggen".

Belediging vreemd staatshoofd.
Dat lijkt me wel het minste waarvoor Zijlstra zou mogen worden aangeklaagd.
Omdat oorlogshitsen niet als zodanig is omschreven in onze wet.

Ben-Bataaf | 15-02-18 | 11:51 | 1

Ja het is heel ernstig, dat Rutte en de Zweedse feeks zeiden dat het verhaal staat dat gaan de Russen niet vergeten.

Bokito ergo sum | 15-02-18 | 12:25

Met bloksnor lijkt Abrahams meer op Himmler dan op de Grote Leider himself. Ook geen compliment, uiteraard.

Gajus | 15-02-18 | 11:50

Natuurlijk moet Rutte ook aftreden, die heeft inmiddels al meer leugens rondgetoeterd dan alle politici ooit bij elkaar.
En daar nog op betrapt ook.

BosrandDirk | 15-02-18 | 11:50 | 1

Wat leugens betreft is Dijkstra een beginneling vergeleken met Rutte.

BosrandDirk | 15-02-18 | 12:21

Onder het vrouwelijke personeel beter bekend als Ruud Lebbers.

Stompe_Loeres | 15-02-18 | 11:40

Meh, ik vond hem ook weleer niet zo slecht. Vooral als hij geertcorvee had was hij prima te pruimen.

Omebert | 15-02-18 | 11:33 | 2

Zeker het boek van Ybeltje niet gelezen?

Roadblock | 15-02-18 | 12:35

Omebert |Wat leverde dat nou op ,toen je je ziel en zaligheid aan de duivel verkocht?? weleer?

gelukzoeker | 15-02-18 | 13:37

Buiten dat bewindspersonen gewoon goed hun werk moeten doen hebben ze ook een bepaalde voorbeeldfunctie. Het zijn tenslotte de hoogste bomen en vertegenwoordigen "de Nederlandse bevolking". Als je dan alsmaar betrapt word op leugentjes, halve waarheden, verdraaien van feiten, glashard liegen en schaamteloos opportunisme, op het aannemen van hele appartementen zelfs, dan geef je wel een duidelijk signaal af als regering aan je bevolking. Liegen loont. Je kunt dan fijn blijven graaien in de belastingpot. Ik vind het inmiddels niet vreemd meer dat je steeds vaker lijkt te horen dat ook bij lagere overheden de zaak belazerd is en word. Dat er steeds vaker belangenverstrengeling is, vriendjespolitiek, omkoperij. Waarom niet? Het voorbeeld word al jaren door de kabinetten van Rutte gegeven. De regenteske Ollongren met haar domme en doorzichtige gebbbazel over "Russisch nepnieuws" terwijl de minister van BuZa net heeft toegegeven dat hij jarenlang nepnieuws heeft verspreid. Over de Russen notabene. Om een EU agenda erdoor te kunnen drukken. Maar mevrouw Ollongren staat gewoon nog steeds te vertellen dat "ze" nepnieuws gaan aanpakken. Compleet losgezongen van de werkelijkheid. Blijkbaar kán het en mág het in Nederland. Dus waarom zou je nog je woord houden? Waarom nog dagelijks keurig aan het werk van half 9 tot 5? Waarom een "nette burger" zijn? Als je dat doet is de enige beloning die je in Nederland krijgt een dikke vette rekening. Terwijl het geld aan de andere kant aan iedere "nieuwe Nederlander" levenslang gratis word gegeven. En jan met zn pet maar werken voor al die klaplopers. Het voorbeeld van onze regering is: pakken wat je pakken kan, en liegen is daarbij een geweldig mooi instrument. Wil je hogerop? Dan trap je jan met zn pet de grond in om daar te komen. Zijlstra, Pechtold, Rutte, Ollonggren, noem ze maar op; volstrekt onbetrouwbaar en leugenachtig tot op het bot.

Dutchbeaurouge | 15-02-18 | 11:32 | 4

Touche

VonSprudelwasser | 15-02-18 | 12:31

+1

vluchtelingallergie | 15-02-18 | 12:36

Dutchbeaurouge -- volstrekt onbetrouwbaar en leugenachtig tot op het bot,,,,,,,, tot in het gen ,tot in de nerf ,tot in het oneindige zijn de woorden die zomaar eff opwellen bij mij.Wie nog meer??

gelukzoeker | 15-02-18 | 13:44
▼ 1 antwoord verborgen
-weggejorist-
Nanker Phelge | 15-02-18 | 11:31 | 1

Zijlstra wilde interessant doen en verzon een verhaaltje dat he-le-maal nergens op sloeg. Hij vocht maandenlang tegen het uitkomen van deze onzin en toen het toch dreigde uit te komen staakte hij zijn verzet en gaf gewoon toe dat hij de boel in het ootje genomen had om zichzelf belangrijker te doen voorkomen dan hij is/was. Hij nam de consequentie. Zijlstra is daarmee een uitzondering. Want als iedere politicus die gelogen heeft moet aftreden zitten we naar een lege Tweede Kamer en diverse raadszaaltjes te kijken. Zijlstra was dom, een clown, maar verdient verder geen trap na. De leugenaars die er nog zitten en hopen dat hun leugen niet uitkomt of als Privé te beschouwen valt doen het op dit moment in hun broek. Wanneer komt hun moment ?

van Oeffelen | 15-02-18 | 11:30 | 5

Mee eens !

Lichtstadfan | 15-02-18 | 12:37

van Oeffelen |-- Volgens mij heeft de lange grijnzende leugenaar het verzonnen ,en moest de chantabele Halbe Zool het opdreunen. Zullen we best terzijnertijd meer van horen als Halbe zijn verdriet over is.

gelukzoeker | 15-02-18 | 13:49

De motieven voor het verzonnen verhaaltje zijn echter vele malen kwaadaardiger. Het was doelbewuste anti-Rusland propaganda, waar Zijlstra ook aan mee moest doen omdat hij, net als rutte, van EU bobo's bevelen op moet volgen.
Deze doelbewuste aanval op Rusland met een schandalig fantasieverhaal, met als doel het volk te beïnvloeden ten behoeve van de uitbreiding van de EU en een koude-oorlogsretoriek nieuw leven in te blazen tegen 'de Russen', is niet alleen schandalig maar zeer, zeer schadelijk voor een vooralsnog redelijk vreedzame verhouding. Ik heb me dan ook kapot geërgerd aan al die mensen die het 'zo zielig' voor hem vinden. De man sprak doelbewust gelogen oorlogsretoriek uit, massa's mensen zijn dood en landen zijn kapot als resultaat van dit soort vergelijkbare doelbewuste leugens in het verleden! Opgerot staat netjes. Ik verspil mijn 'menselijkheid' niet aan dit soort onmenselijke monsters, dus sorry dat ik niet meejank.

hijger | 15-02-18 | 14:04
▼ 2 antwoorden verborgen

Frits was in zijn jonge jaren hoogstwaarschijnlijk zo iemand die de Sovjet-Unie, China en Cuba ophemelde. Maar daar schaamt hij zich nog steeds niet voor. Dat is voorbehouden aan de andere kant

batvoca2 | 15-02-18 | 11:29

Gek hè, ik ga plotseling Halbe missen. Je weet wat je aan hem hebt, een jokkebrok, maar... heel lang niet zo erg als Rutte, een gluiper.
Die naam Abrahamsen is Abrahamsen onwaardig en doet het Oude Volk geen goed.

Musset | 15-02-18 | 11:25

Ondertussen zit ik net met open mond en stijgende verbazing te kijken naar een debat in onze 2e kamer waar 2 Nederlandse volksvertegenwoordigers van Turkse afkomst een Turks/ Koerdische aangelegenheid met elkaar uitvechten.... Het moet toch niet gekker worden.

Capt. Iglo | 15-02-18 | 11:24 | 1

Klopt helemaal. Is gekomen doordat de linkse politiek kwistig stemrecht uitdeelde om zichzelf in het zadel te houden. In het begin lukte dit nog maar het succes was te groot. Gevolg links verliest de stemmen aan Denk en wij kijken toe hoe in onze senaat de Turkse politiek wordt bedreven.

Lichtstadfan | 15-02-18 | 12:42

Volgens Wikipedia woonde Lucebert in 1955 met zijn gezin op uitnodiging van Bertolt Brecht een tijdje in Oost-Berlijn. In De Waarheid liet hij destijds daarover optekenen: ‘Discussies en vrije meningsuiting worden in de DDR zoveel mogelijk gestimuleerd, maar er zijn nog velen die dat niet kunnen geloven’. En: ‘De verhalen over onvrijheid komen van de mensen die hun nieuwe toestand nog niet begrijpen en de propaganda van het Westen heeft daarop nog een funeste invloed.’ Aldus de keizer van de Vijftigers. Alleen het ‘Heil Ulbricht!’ ontbreekt hier.

Rosaturbinata | 15-02-18 | 11:24

Frits Abrahams is in eigen ogen mislukt. Getuige zijn verhalen over zijn vader die Den Uyl dan wel goed vond maar de PvdA niet vertrouwde. Soit. Maar nu de rest van Frits' leven:
hij gedraagt zich als prostituee Holly Golightly in Breakfast at Tiffany's. Die kende maar twee types mannen: rats en superrats.

Zo ook Frits, die kent alleen maar nazi's en supernazi's. He Frits? Frits is verpersoonlijking van de oppervlakkigheid van de babyboomers. Veroordelen zonder inhoud en daarmee denken voldoende te hebben gedaan om de wereld voor het kwaad te behoeden.

Deze man is een gesubsidieerd relict.

erger | 15-02-18 | 11:21

Het is een klunzige zet en hij heeft er de juiste conclusie aan verbonden. Het maakt hem nog geen slecht mens. De reacties van Rutte en Ollongren die er vol achter gingen staan en niet leken te begrijpen waarom dit je taak als minister onmogelijk maakt waren veel ernstiger omdat ze op een structureel probleem wijzen. Pechtold die vol in racisme-tegen-Russen-modus sprong lijkt helemaal het pad kwijt.

Daarnaast is er nog de issue dat Zijlstra gewoon nooit benoemd had moeten worden als minister van buitenlandse zaken. Dat kun je Zijlstra niet aanrekenen, maar Rutte wel.

Blasfemie | 15-02-18 | 11:15

Maar, als de Minister-president zegt dat liegen mag en geen doodzonde is, waarom zou je dan stoppen met liegen? Als zelfs tweederde van de tweede kamer een motie van wantrouwen om dat gedrag tegen de minister-president niet steunt, liegen alle ambtenaren dus met toestemming van de tweede kamer. En dan ons de les lezen dat de moraal vervaagt? Mogen wij een nieuw kabinet? Deze is volstrekt van het pad!

kommabijmebinnen | 15-02-18 | 11:15

Afgaande op de columns van Frits Abrahams voorafgaand aan de moord op Pim Fortuyn is deze man een schrijftafelmoordenaar.

peilschaal | 15-02-18 | 11:14 | 3

Inderdaad, meneer Abrahams maakte deel uit van het NRC hyenaroedel dat het pad effende voor de poeptaartgooiers en de volkerts in 2002. Ok, de media en het gepeupel hebben in het algemeen een slecht geheugen maar niet iedereen is dat vergeten, Fritsje....

drs kwenie | 15-02-18 | 11:26

Ja, deze enge man hoopte dat Fortuyn aids op zou lopen in een darkroom, fouter dan dit kan bijna niet. Abrahams had allang weg moeten wezen en dropveters moeten gaan verkopen.

Ruud5 | 15-02-18 | 11:39

Ordinaire homofoob bovendien.

Langshetrandje | 15-02-18 | 11:52

Oh, Halve Zoolstra vindt hij dus niet grappig. Is het nou echt nodig om Gerrit Komrij - de bedenker - op deze manier na te trappen? Die man is allang dood.

Vod Kanockers | 15-02-18 | 11:13

Verbazingwekkend hoe geëngageerd Nederland zich in allerlei oncomfortabele bochten wringt om hun dichtende voorbeeld tot een soort knuffelnazi te maken, die het naderhand met z'n rijmpjes allemaal meer dan goed gemaakt heeft.
Blijkt maar weer eens uit dat socialisme niet voor niets het belangrijkste deel van nationaal socialisme was. Is, bedoel ik.

zieniekus | 15-02-18 | 11:12 | 1

Hear hear!

BenPakdee | 15-02-18 | 11:23

@Redactie
Het wordt tijd dat we ook plaatjes mogen plaatsen; ik heb nog wel wat ideetjes voor wat PhotoShoping met het hoofd van Frits Abrahams. Mag natuurlijk ook niet van Frits Abrahams....

benjeallanggek | 15-02-18 | 11:12

Zijlstra verstopte zich niet voor de Volkskrant. Hij verstopt zich tót hij werd geconfronteerd. Ook niet goed, maar wel anders dan de dino beweert.

Guido | 15-02-18 | 11:11

Wat ik mij nog steeds afvraag: hoe kan iemand minister van BuZa worden met als enige (veronderstelde) buitenland-ervaring wat schoolreisjes en een keer achter in een zaal met Poetin zitten? Ik bedoel, dat is toch ervaring die er helemaal niet toe doet? Maar tóch wordt zo iemand minister. Dan heb ik nog meer ervaring met mijn zuip-reisjes naar het buitenland.
Schokkend. Media meten dit ook niet breed uit, heel jammer. Maar goed, wiens brood men eet, diens woord men spreekt. Don't bite the hand that feeds the mouth.

Bakkeleures | 15-02-18 | 11:11 | 6

Guido | 15-02-18 | 11:14

Dat had die zeker moeten doen vooral met het betrekken van BuZa!.. hier wisten meer mensen van toen al.. en er is op gehoopt dat het nooit naar buiten zou komen of juist wel?! Want wat krijgen we nu?.. het sprookje blijft doorrollen namelijk zonder ingrijpen! Hou mn hart vast voor het debat om 14:00.. dat zou toch echt de triple clusterfuck voor deze week zijn en niemand boeit het wat.. 2018.. we hebben ooit piramides gebouwd.. wtf is er toch aan de hand met ons..

All_Anonymous | 15-02-18 | 11:40

Beste_Landgenoten - president Trump is een baas, alles wat hij doet is in het belang van de USA en hij houdt zich bewonderenswaardig staande. Hier hebben we te maken met lui die kruipen voor de EU, het maakt ze niet uit of dat NL ernstig zal schaden. Geen enkele beslissing valt in het voordeel van de belastingbetaler uit, nooit, en het wordt steeds erger en enger.

Maris v.d Hof5393 | 15-02-18 | 12:35

Maris v.d Hof5393 | 15-02-18 | 12:35 |
ga je toch lekker in een land wonen zonder belastingen? Maar goed dan ook geen vuilnis ophalen, scholen, zorg, onderwijs, wegen, politie, leger, infrastructuur, veiligheid. Dat gezeur altijd over de belastingbetaler. En Trump is een domme druif, die ook het belang van de VS verkwanselt, korte termijn doelen nastreeft en uitsluitend op zijn eigen populariteit geilt. En liegt over zo ongeveer alles.

Beste_Landgenoten | 15-02-18 | 13:40
▼ 3 antwoorden verborgen

Hoe wrang het ook is. De dood van Ruud Lubbers komt als geroepen voor de politieke elite. De aandacht is weg bij de Halbe's, de PechGolds, de Ollogrens, de Asschers en de Ruttes van deze tijd. Pfffff, ik hoor het ze bijna zeggen, dank je Ruud.

De Evangelist | 15-02-18 | 11:10 | 2

Ze hebben hem vermoord, denk je niet?

Beste_Landgenoten | 15-02-18 | 11:12

Zit er dik in. Lubbers wist iets wat niet naar buiten mocht komen. Grote kans dat Demmink een onderdeel is in dit spel. Er werd gisteren al gesproken over de sex feesten die Lubbers bezocht. Libbers de Hengst.... Dan is het een kleine stap naar het Demmink verhaal. En Lubbers heeft dingen gedaan, bestuurlijk, voor Oxfam...

Mark_D_NL | 15-02-18 | 11:27

Het geval Zijlstra zou strafrechtelijke gevolgen moeten krijgen, ware het niet dat er nauwelijks een wet tegen is. Oorlogshitsing. We kunnen wel stellen dat het onduidelijk is wat het standpunt van de kamer ten aanzien van het Oekraïneverdrag zou zijn geweest als de kamer niet vals geïnformeerd zou zijn. Hier is sprake van pure politieke beïnvloeding op geopolitiek niveau dmv nepnieuws. Niks vergeven en vergeten. Het is als dronken achter het stuur kruipen en dan iemand doodrijden en spijt te gaan zitten hebben. Flikker op. Consequenties dragen. Hoon verdragen. Zijlstra heeft het maar gewoon te doen, zelfs als dit leidt tot Lubbersiaanse depressies.

Hufterst | 15-02-18 | 11:09 | 1

Absoluut waar. Zijlstra heeft ons in gevaar gebracht en ons op misleidende gronden foute beslissingen laten nemen. Als we dan ook eens beseffen dat Aspergers nooit zware verantwoordelijke functies mogen hebben dan komt hij niet meer aan het werk. Er is structurele werkloosheid dus zo erg is dat niet.

De man was een extreem veiligheidsrisico en hoort aangegeven te worden en door de rechter beoordeeld te worden. Deze zaak is veel groter dan "grapje, pech".

erger | 15-02-18 | 11:15

Zou Frits Abrahams soms een sluwe truuk hebben gedaan door Halbe een nazi te noemen, om op die manier medelijden op te roepen zodat de naieve kiezer denkt van: "ach die arme Halbe, laat ik dan toch maar VVD gaan stemmen" (*alu hoedje weer afzetten doet*)

telelezer | 15-02-18 | 11:07

Het demoniseren van Rusland op totaal valse gronden valt vroeg of laat door alle manden. De EU boycot op valse gronden dito. De opgedrongen EU politieke grensvormingen daar gaan falen. Krim heeft een overduidelijk referendum gehad over dit issue, en Putin heeft dit WEL gerespecteerd!
Chapeau!
Ten oosten van de Dnjepr wonen Russen, spreken Russisch, eten Russisch, denken Russisch. De Kievcriminelen willen zelfs hun taal verbieden. Probeer dat eens in Belgie, mijnheer Verhofstadt. Tijd dus voor etnische vrijwillige grensvormingen: gewoon vragen wat meerderheden willen. Dat zou met verkiezingen in de Ukraine overduidelijk zijn geweest ware het niet dat de EU mede een staatsgreep heeft gefinancierd en gefaciliteerd. Ze wisten de uitkomst en kwam ze niet (NAVO) goed uit. Notabene in hun verkiezingsjaar! De democratie daar om zeep hebben gebracht. Het grootste gevaar is niet Putin, het is de oorlogszuchtige en triggerhappy EU in aanloop naar een EU leger om uiteindelijk dit tegen de eigen EU ontevreden en belastingslavernijburgers te gebruiken!

Katoentje | 15-02-18 | 11:03 | 3

inderdaad: het zooitje in Oekraine verdelen naar ethnische grenzen en volkswensen. Iedereen blij: Putin een stukje erbij en de megalomanen hr. Drunker en hr. Fietsenrek een groot stuk erbij.
De grote verliezers zijn wij, de belastingbetalers: want meer-meer-meer dokken dus (alweer) om nog een corrupt pauperland te gaan onderhouden en hun migranten hier binnen te moeten laten.
Zal hier lekker vol worden op de wegen en de huizenmarkt

telelezer | 15-02-18 | 11:13

Hear hear Katoentje! + heel veel.

Lupuslupus | 15-02-18 | 11:33

Fact-free uit je nek lullen Katoentje.

De Koreaanse Slet | 15-02-18 | 13:36

Allemaal broodschrijvers...

Rico Tampeloerus | 15-02-18 | 11:03 | 2

Hypotheekschrijvers.

erger | 15-02-18 | 11:23

Slaven van de Slaven van de EU Club.

Mark_D_NL | 15-02-18 | 11:25

Iedereen ter rechterzijde van Jesse Klaver is tegenwoordig nazist voor de MSM.

Langshetrandje | 15-02-18 | 11:00 | 1

Tegelijk is iedereen links van PVV volgens de niet-MSM dan weer linksch liegend deugvolk.

Beste_Landgenoten | 15-02-18 | 11:04

In de column van de talentloze Frits staat duidelijk dat Lucebert en Zijlstra weinig gemeen hebben. Dit is spijkers op laag water zoeken door Ronaldo. Maar goed hij zij het zelf... zo'n column moet toch vol

Statler en Waldorf | 15-02-18 | 11:00 | 1

Zei

Statler en Waldorf | 15-02-18 | 11:00

Halbe is geweest, Rutte moet er aan geloven. Hoe het gisteren gespind is, is ongekend. Dat de politiek dit accepteert is ongelofelijk en compleet van de pot gerukt. De man heeft gefaald in zoveel opzichten. Hij zegt het nota bene nog een paar keer! "De volkskrant heeft een artikel, ik ga openheid van zaken geven". Maw: het was nooit de bedoeling deze informatie te delen, maar omdat die journalist het ontdekte werd het openbaar gemaakt. Dat dit qua Rusland politiek nogal gevoelig ligt, dat moet je als MP en MinBuZa aanvoelen. Als je dat niet doet, dan ben je gewoon 110% ongeschikt voor wat je doet en blijf je een sukkeltje.

Mark, pak je biezen. Dan kun je mooi een klein jaartje sabbatical houden en dan hebben ze in je geliefde EU vast een leuk baantje voor je. Leugenaar.

BBRDWR | 15-02-18 | 10:57

Die ingezonden brief zegt alles. Dat lulverhaal van FA niets.

Ars Vivendi | 15-02-18 | 10:55

Ik heb toch wel respect voor de VVD'er, want beter ten halbe gekeerd dan ten hele gedwaald.

Mokum Kosher | 15-02-18 | 10:54 | 1

de originaliteitsprijs is vandaag voor jou

Beste_Landgenoten | 15-02-18 | 11:05

En dat is artikel twee over andere media vandaag op Geenstijl. Who cares? Kranten, TV, het gaat toch dood... Stop met de meningen over andere meningen en bepaal zelf het debat. Daar ligt jullie kracht, niet in het "oh oh oh wat zijn ze stom he?". Ja, ze zijn stom, we know...

dyslexieman | 15-02-18 | 10:53

Dat men Rutte liet zitten, toont weer eens dat die inteeltfabriek net als een kruik te water gaat en.... De statistische motie van Wilders is daarnaast enkel bedoeld om het dossier te vullen. Rendement: negatief

gnor | 15-02-18 | 10:51 | 2

De dappere poging van Wilders om Rutte voor het gerecht te slepen wegens discriminatie van het NL volk (lees: het ten nadele van het NL volk bevoordelen van immigranten en grote corporaties) is natuurlijk door het O.M. (Openbaar Ministerie) afgewezen.
Wie had dat nou toch kunnen denken..?!
www.telegraaf.nl/nieuws/1674878/wilde...

telelezer | 15-02-18 | 11:00

Niet negatief, we weten nu dat bv de SP voor de motie stemde omdat Rutte de misstap van Zijlstra voor diens carrière geen doodszonde vond. Oftewel, Rutte heeft geen probleem met dit soort leugens. Dikke pluspunt voor de SP, en ook dierenpoes en 50plus, PVV en FVD en DENK...
Rutte heeft zichzelf gedwiscalificeerd met die opmerking.

me,myself and IK | 15-02-18 | 11:02

Denkend aan de affaire Omtzigt (zo'n beetje nog een van de weinige politici met IETS van ingebakken fatsoen en integriteit) moet NSB Handelsblad gewoon collectief de bek houden.

Grijskijkert | 15-02-18 | 10:50

Gelukkig heeft GS Frits meteen geblokt

Hemmenaar7 | 15-02-18 | 10:48

Frits Abrahams is als het laffe ventje dat, na een vechtpartij op het schoolplein, nog snel even de verliezer tegen zijn hoofd schopt.

Humorloos en autistisch links als hij is, ook nog het lef missende om Halbe direct een Nazi te noemen. Wat een NSB-er ..

ChatBot | 15-02-18 | 10:48 | 8

Je moet een aandoening niet als omschrijving voor negatieve eigenschappen gebruiken, klaar. Bill Gates heeft de computer ook niet ontwikkeld, vreselijke nitwit. Zelfs aan het aftandse besturingssysteem dat hij heeft geleverd heeft hij geen regel code bijgedragen. Zorg eens dat je iets weet voordat je die pedante scheur van je open trekt.

Stompe_Loeres | 15-02-18 | 12:04

Ga maar op een gemiddelde betafaculteit kijken; denk dat je het stempel autisme op een significant deel van de studenten kunt betrekken. En in de meest positieve zin van het woord, die fixatie van hun is wat de mensheid voortstuwt. Niet het hollefrasengeleuter van de gemiddelde politicus of manager.

Graaisnaaiert | 15-02-18 | 13:06

Autisten zijn inderdaad voor een heel groot deel verantwoordelijk voor wetenschappelijke vooruitgang. Maar in de politiek of het bedrijfsleven zijn ze desastreus. Tenminste, Aspergers he? Ieder zijn plek en vooral, ieder zijn verboden terrein. Geldt voor iedereen trouwens.

erger | 15-02-18 | 17:50
▼ 5 antwoorden verborgen

Leeg moreel spiegelpaleis is een goeie.
Nog een suggestie: Abrahams is de goebels van de bejaarde hollandse linksfascisten. Of zoiets.

mans6640 | 15-02-18 | 10:48 | 1

Prijsvraag. Ik had "gesubsidieerd relict van de babyboomerskaste".

erger | 15-02-18 | 11:24

Wat is een nrc en hoe draai je een abrahams open?

Mark_D_NL | 15-02-18 | 10:48 | 1

Een Abrams is een tank en die deuren gaan naar buiten open.

eerstneukendanpraten | 15-02-18 | 11:02
-weggejorist-
delingles | 15-02-18 | 10:47 | 4
▼ 4 antwoorden verborgen

Het is juist dit soort humor die deze domme leugen op de juiste manier weerspiegelt.
Halbewaserbij. Het maakt het allemaal juist wat luchtiger.
Maar hé, voor de NRC-lezer is de zichzelf eeuwig herhalende Youp de humorgrens, alles groffer dan Youp is onfatsoenlijk en ophitserij.

spanarchist | 15-02-18 | 10:46 | 2

Nou Youp is toch echt wel het toppunt van grofheid. Hij heeft het uitgevonden.

Lupuslupus | 15-02-18 | 11:05

Inderdaad, Youp zou zo maar eens de schuldige van de verharding van de maatschappij kunnen zijn met zijn eeuwige "GodveRRRdomme!"

Sarcastisch varken | 15-02-18 | 11:12

Nee een nazi is Halbe zeker niet dat soort kwalificaties laten we maar over aan Pechtold en zijn D66 Dolly Dots, maar Halbe heeft de slachtoffers en de nabestaanden van de MH-17 wel een hele slechte dienst bewezen , en dat moet hij voor de rest van zijn leven met zich meedragen, ik vind ook dat Rutte in dit kader had moeten aftreden omdat hij dit niet heeft kunnen managen!!

delingles | 15-02-18 | 10:43 | 4

Schon vergessen.

boccelullus | 15-02-18 | 10:47

En onthou nog eens door wie hij allemaal wegkomt. Dan blijft er weinig te kiezen over. Naast PVV en FvD, De beestenbende, Denk, SP en 50+.
PvdA en GL steunen gewoon het kartel, net als de SGP met een of ander spits juridisch smoesje. Het gaat erom om onbetrouwbare politie weg te jagen, Staay!

Janas | 15-02-18 | 11:25

Ik denk dat GL en de PVDA meer wisten over de affaire Zijlstra maar dat ze hun keutel uit strategische overweging introkken. Jesse wordt nooit meer zo groot als nu en de PVDA heeft nu een chantagemiddel t.o.v. Rutte. Denk ik dan, zo...

Graaisnaaiert | 15-02-18 | 12:58
▼ 1 antwoord verborgen

Linksche lul snapt humor niet en slaat door met duiden, tot (een halve) godwin aan toe. Niets nieuws onder de zon dus.

Reagurend_Nijlpaard | 15-02-18 | 10:40

"Velen gingen HUN in dit opzicht voor" ??? Zucht...

Sarcastisch varken | 15-02-18 | 10:38 | 6

Nee, het klopt. Hen is de lijdend voorwerp-vorm van zij, hun de meewerkend voorwerp-vorm. 4e en 3e naamval, ouderwets uitgedrukt. Ezelsbruggetje: hun = aan hen. En aangezien je aan iemand voorgaat, is hun hier correct. Omdat onze grammatica (die toch ook maar kunstmatig is) verwatert zal dit verschil wel verdwijnen, net als bij de overige persoonlijke voornaamwoorden. En de -d/-dt bij werkwoorden ...

Synecdoche | 15-02-18 | 11:09

Hun is een bezittelijk voornaamwoord en hen een persoonlijk voornaamwoord. Maar ja, dat leren ze blijkbaar niet meer op school.

Lupuslupus | 15-02-18 | 11:28

Is het niet Hullie?

BosrandDirk | 15-02-18 | 11:49
▼ 3 antwoorden verborgen

Tja, tegenwoordig is alles en iedereen de moeder een Nazi zelfs Halbe. Verder is de NRC gewoon een dode bomen kudt krant!

Indoneesje | 15-02-18 | 10:38

Ja de waarheid, is voor dit soort vogels een heel probleem.

vanrechteren | 15-02-18 | 10:38

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken