Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Weldenkend mens Youp flikkert deugende fatsoensrakkers & Gelauff onder de bus

youp is wel denkend

Nou jaaaaa die weldenkende Youp toch. Wát een column. En dat in de krant van weldenkend België. 

Moeten wij nu echt gaan roepen dat ieder weldenkend mens tegen dit soort teksten moet zijn? Dat hij de weldenkende Gert Ysebaert alsmede die deuglullen in de VPRO-gids tegen de schenen schopte met dat woord 'pisnicht'? Dat 'poot' of 'flikker' echt superkwetsend is voor weldenkende mensen? En enorm homofoob voor weldenkende mensen? Dat 'jamaar Amsterdam' echt geen excuus is voor weldenkende mensen? Moeten we echt iets zeggen wat weldenkende mensen vinden van hockeydoos? Geldgleuf? Maffiasloeries? Lulkoek? Moeten wij daar nu echt iets van zeggen?

Nee joh.

Weldenkend mens Youp steekt gewoon een dikke en welverdiende middelvinger in de bips van al die deugende fatsoensrakkers annex weldenkende mensen en die politiek correcte weekdieren bij die ruggengraatloze NPO-gomorra van een NOS. En dan vooral in de bips van die lijkwitte buigblanke Marcel Gelauff met zijn zachte zeiktoontje. Want Youp mag dat.

Columnisten zijn anno 2017 geen generaals meer, maar infanteristen met een fotootje; als ze sneuvelen zoek je andere. Maar Youp mag dat. Ja, die man met het brilletje – die blijft buiten schot.

Reaguursels

Inloggen

Youp of Joop, het klinkt bijna hetzelfde.

dr Rechts | 28-01-18 | 22:31

Ik zou het van de zonzijde bekijken. Youp van het Hek schrijft al heel lang 100% veilige columns [schelden tegen de islam zou hij echt niet durven, en schrijven dat Geert W. of Thierry B. in een of andere kwestie volkomen gelijk hebben zou hij ook niet durven]. Dat hij deze column (die trouwens niet eens onaardig is) schrijft, betekent dat dit een door vrijwel heel Nederland geaccepteerde mening is. Youp is de lakmoesproef: als Youp het schrijft is een kwestie definitief beslist. Over controversiële zaken neemt hij geen standpunten in.

JvanDeventer | 28-01-18 | 22:15 | 2

Genau!

Basil Fawlty | 28-01-18 | 22:55

Je hebt gelijk. Als je aan de Grachtengordel komt, dan kom je aan Youp, en aan velen met hem.

Schoorsteenveger | 29-01-18 | 09:38

Youp gooit niemand onder de bus. Youp schrijft een veilige column zoals gewoonlijk. Misschien "eng" voor de NRC Gutmensch. Maar de gemiddelde GS reaguurder kijkt hier niet eens van op. Vondelpark gebrabbel van een bejaarde komiek die het stoer vindt om gympen te dragen met in elke schoen andere kleur schoenveters onder het motto: want dan onderscheid ik mij van de rest. Ik ben nml "kunstemaker." Zucht.

Basil Fawlty | 28-01-18 | 18:33

@Mosterd
Je bedoelt "NPO-Comorra" i.p.v. "NPO-gomorra", waarbij, ook als het "gomorra" zou zijn geweest, dit laatse met een hoofdletter had gemoeten want plaatsnaam.
.
Of bedoel je dat de Hilversum straks door de Toorn des Heeren met vuur en zwavel verwoest wordt? Dan zou NPO-Gomorra natuurlijk wel weer kunnen. Maar ik houd het er maar even op dat je een "Mafia-type crime syndicate" hebt bedoeld; zeer passend voor de NPO, dat wel.

Brou Is Back | 28-01-18 | 17:12

Als GS zo tegen de oude media is waarom in 1 stukje twee links naar het NRC wat ik niet kan lezen omdat mijn 5 gratis artikeln op zijn! Aiaiai

Koen777 | 28-01-18 | 16:49 | 1

Youp van het Hek was fout Pieter Omtzigt, hij wilde zijn werkgever niet afvallen. Daarmee heeft hij zijn geloofwaardigheid verloren.

i-Wonder | 28-01-18 | 16:39

Voor Youp van het Hek telt maar één moreel kompas en dat is zijn portemonnaie.

knerf | 28-01-18 | 15:54

Leuke column van Youp maar ook een laffe halfslachtige column. Hij vindt er wat van maar is er ook niet echt op tegen. Klare taal is stelliger Youp, dit is wijvengejank.

BozePaarseMan | 28-01-18 | 15:53 | 1

Hoezo? Leek mij een heel stellige column.

Beste_Landgenoten | 28-01-18 | 17:55

Duidelijke taal!
26 januari 2018
Tijdje geleden gebruikte ik in mijn wekelijkse column het woord pisnicht en had meteen bonje. Kreeg boze brieven van allerlei deugende fatsoensrakkers dat dit echt niet kon en er verscheen in een of ander obscuur omroepblaadje ook nog een boze column van een meneer. Hij meende dat pisnicht een homofoob scheldwoord is. Toen ik dat las moest ik vooral lachen en toen ik het artikeltje uit had dacht ik: wat een zeikwijf!
Ik had de pisnicht ook poot of flikker kunnen noemen. Dat is geen scheldwoord, maar gewoon Amsterdams. Ik ben door een in hartje Mokum geboren en getogen vader grootgebracht en hij heeft mij de die woorden geleerd. Woorden die ik absoluut niet af wil leren. Dat maakt taal ook zo prettig. Een Gooise mevrouw met een hete pieper in d’r strot is bij mij een kakwijf. Hockeydoos mag ook. Geldgleuf vind ik eigenlijk het meest duidelijk voor de Blaricumse maffiasloeries.
Daarom moest ik deze week zo lachen om die politiek correcte hoofdredacteur van het NOS- Journaal, die op een zacht zeiktoontje uitlegde dat ze voortaan wit in plaats van blank zeggen. Was bepaald door de Taalcommissie. De wat? De Taalcommissie!!! Blank werd volgens hen geassocieerd met rein en schoon. En dat werd zwart niet. Dus moest blank wit worden.
De NOS geeft voortaan de voorkeur aan ‘wit’ boven ‘blank’. De zoveelste opgedrongen gedragsregel, vinden tegenstanders. Lees ook: Hoe het woord ‘blank’ door de jaren heen is gebruikt
Wat een lulkoek, dacht ik. In plaats van lulkoek had ik hier ook kletspraat kunnen schrijven, maar... kletspraat is geen lulkoek. Lulkoek was niet door de Taalcommissie gekomen.
Hij gebruikte ook nog het woord ‘connotatie’. Hier zou ik voortaan gewoon betekenis van maken. Dan weet Jan Lul in de straat ook waar je het over hebt. Jan Lul is Jan met de pet, het volk, Jan Hagel, het crapuul. De kijkers van De Curling Quiz.
Maar in het Journaal zeggen ze dus voortaan geen blanke boeren, maar witte boeren. U begrijpt dat het dan over Zuid-Afrikaanse agrariërs gaat. Niet over onze Nederlandse boeren. Dat zijn namelijk geen witte, maar gitzwarte sjoemelboeren. Eerst rommelden ze op grote schaal met mest, daarna met gemeentelijke bermen en nu weer massaal met kalveren. Een of ander heel ingewikkeld systeem met vaarzen en melkquota. Boer zoekt geld. De diepgelovige koe Hermien kon het allemaal niet meer aan en is de bossen rond Deventer in gevlucht, weg van deze misdadige types. Toch snap ik de boeren wel. En boerendochter Carola Schouten gelukkig ook.
Er waait een rare wind door het land. Op de een of andere manier wil iedereen politiek foutloos spreken. En niet alleen spreken. Ook alle beelden van blanke slavendrijvers en ander vroeger gajes moeten weg. Ik vind dat jammer. Het is toch leuk om door een land te wandelen en steeds te stuiten op de foute vaderlandse geschiedenis. Dat we gewoon nog eens herinnerd worden aan wat we allemaal bij elkaar gejat hebben. In ons land is dat nogal wat. Wij kunnen ons chronisch schamen. Jan Pieterszoon Coen roofde het niet van de witte, ook niet van de zwarte, maar vooral van de blauwe boeren, die trouwens weer overwegend bruin waren. Mijn voorstel is: laat staan die beelden en zet er een bordje bij wat dat tuig gedaan heeft en hoe wij er verschrikkelijk van geprofiteerd hebben. En dat daarom de binnenstad van Amsterdam zo mooi is. Allemaal met geroofd geld gebouwd! Of breken we de grachtengordel binnenkort ook af?
En bij die blanke rijke stinkerds is er nog niks veranderd. Neem de Britse Presidents Club die opgedoekt is omdat de voornamelijk blanke mannen tijdens een diner voor een of ander goed doel honderddertig lekkere wijven hadden besteld. Snollen waar ze als Amerikaanse turnartsen vrijuit in knepen en die ze de meest vulgaire voorstellen deden. Een deel van de vrouwen was niet ongevoelig voor de avances. Zij wipten zich via een hotelsuite graag omhoog. Doodgewone hoeren dus. Toekomstige geldgleuven. Of mag je dat niet zeggen over vrouwen?
De NOS mag dat niet. Ook niet over sloeries die zich voor geld in zwart ondergoed hijsen. Toch lekker als Rob Trip of Annechien Steenhuizen dat binnenkort gewoon glashard zegt. Dat heet: duidelijke taal.
COLUMN Youp

Sgt. Pepper Spray | 28-01-18 | 15:41 | 1

Dank!

LuckyGirl | 28-01-18 | 16:19

Volgens mij is Youp van 't Hek hier al jááren een reguliere reaguurder, het aanschoppen tegen politieke correctheid, deugvolk en de hypocrisie van hilversum-den haag-amsterdam zit hem als gegoten en hij doet er in 1 moeite door inspiratie op voor zijn theaterprogramma's en columns.

Zenzeo | 28-01-18 | 15:23 | 2

Wie zou het zijn?

Schoorsteenveger | 28-01-18 | 15:26

En vanaf wanneer mogen de reaguurders de subsidie tegemoet zien?

LuckyGirl | 28-01-18 | 16:16

Het afvoerputje van Internet.
Je mag je afvragen wat er gebeurt als het Internet geen afvoer zou hebben, geen gierputten, geen rioleringen en geen hoofdriool dat alles wat uitgescheten en uitgeplast wordt netjes afvoert.
Elke beschaving, ook die van de NRC-lezer, heeft zich tot op zekere hoogte losgemaakt van het banale en een sluier gelegd over dat wat ontrieft, dat wat lelijk is, dat wat geurt en dat wat stinkt. En elke beschaving heeft zo zijn eigen gebruiken en zijn eigen taboes om het ontrievende weg te drukken of zelfs te ontkennen.
Als GeenStijl het afvoerputje der beschaving is, dan is Youp van 't Hek met zijn obligate humor de WC-Eend, degene die op de kritieke plaatsen, daar waar het dreigt te gaan stinken, daar waar de beschaving zichzelf in het hol kijkt, een lekker luchtje creëert en de nog overgebleven spoortjes bruin als een toiletjuffrouw fluks verwijdert zodat een helder wit, chloorgebleekt sanitair overblijft.
Katharsis is vaak niet meer dan doorspoelen, en daar heb je, onmiddellijk achter het glanzende, fris ruikende glazuur een goed functionerend rioolstelsel voor nodig.
De beschaving waar de ombudsman van het NRC het over heeft wil niet zien en vooral niet ruiken wat het zelf allemaal uitpoept, wil niet weten hoe onverdraaglijk smerig de eigen uitwerpselen vaal stinken. En als Youp hen daar niet meer mee wil helpen, dan wordt ook Youp uitgescheten en doorgespoeld, komt hij terecht in het open riool en zien wij hem voorbijdrijven.

Schoorsteenveger | 28-01-18 | 15:22 | 2

En de Schoorsteenveger is er om te zorgen dat de roet ons het heldere zicht niet belemmert.

LuckyGirl | 28-01-18 | 16:14

LuckyGirl | 28-01-18 | 16:14
Verstopte kanalen open krijgen en flink doorspoelen, dat werkt bevrijdend. We doen ons best hier, en het lukt zeker niet altijd. De beste humor spoelt door volgens mij, en is zeldzaam. Hetzelfde geldt voor het betere cynisme.
De ware nar weet hoe hij datgene wat niet gezegd mag worden tóch kan zeggen, en op zodanige wijze dat het bevrijdt. Dan wordt hem ook altijd vergeven dat hij een grens heeft overtreden, en is de wereld een beetje veranderd.
Wat hebben wij de gek in deze tijden nodig.
www.youtube.com/watch?v=KwN4kCXqnqg

Schoorsteenveger | 28-01-18 | 16:25

2017? Het is 2018 hoor.

Pluizemeisje | 28-01-18 | 15:15

Ooit las ik NRC nog wel eens om bronnen te checken. Zo af en toe bel ik ze nog wel eens om na te vragen of ik echt niets meer aan ze betaal omdat ze een kudtkrant zijn. Dat wordt niet heel erg gewaardeerd, maar daar is het ook niet voor bedoeld. Ooit veegde ik mijn reedt nog wel eens af met NRC. Tegenwoordig geef ik liever geld uit voor toiletpapier. Na de betaalmuur gebruik ik zelf het vierlaags-papier driedubbel.

Frau Merkel | 28-01-18 | 15:09

Zit Youp, NRC, achter een betaalmuur? Kan iemand de tekst hier koppiepeesten? Youp is namelijk een groot denker...

Ichneumonidae | 28-01-18 | 15:01 | 2

Niet gezien?
Taggart | 28-01-18 | 12:36

Schoorsteenveger | 28-01-18 | 15:27

Youp heeft wel vaker leuke stukje stukjes hoor, heb hem persoonlijk nooit helemaal afgeschreven.

Slipsnifter | 28-01-18 | 14:58

Goed stuk van Youp.
Het leek een samenvatting van geenstijl schrijvers, dus ik hoop dat hij het licht heeft gezien.
Wachten op zijn volgende colum, kom op Youp je kan het.
Laat dat linkse grachtengordel gelul maar achter je.

gato | 28-01-18 | 14:54

GS is het afvoerputje van het internet?
Nooit van Twitter gehoord zeker.
Of van dark web.

LuckyGirl | 28-01-18 | 14:37

Wat een 'kakwijf', die Joep. Nu ik dankzij hem weet wat het betekent, weet ik hoe ik hem 40 jaar geleden had moeten noemen. Als ik die man hoorde had ik al gegeten en gedronken. Nooit begrepen dat iemand met zo'n toontje zoveel mensen aan kon spreken, want humor heb ik bij hem nooit kunnen ontdekken. Smaken verschillen.

SlimmeBelg | 28-01-18 | 14:25

Youp lijkt in zijn “Duidelijke taal!” bijdrage nog een keer rebels te willen zijn. Beetje afgeven op de NPO en NOS terwijl hij uit diezelfde trog vreet. Sinds 2005 heeft hij geen fatsoenlijke theatershow meer gemaakt.

Irnerius | 28-01-18 | 14:23

Helaas dat hij nu al aan het dementeren is, en zijn huppelsprongentjes op de bühne geeft aan dat hij geen medicijnen slikt om de alzheimer te beteugelen.

Goedverdoemme | 28-01-18 | 13:58

In die hele zwart-wit discussie wordt nergens over het volgende gesproken: in de cultuur/religie van een bepaalde groep -u weet wel- moeten de mannen in het wit gekleed en de vrouwen verstopt onder een zwarte lap. Nog niemand over gehoord die daaraan duiding wil geven en hierover bijzonder gekwetst is/was/zal zijn etc.

LaatmaarLu? | 28-01-18 | 13:55

Wie is Youp? Is dat niet de persoon wiens conference uit 2017 precies gelijk is aan die uit 1992? Komt studiegenoot tegen inde kroeg, . Grapjes over Bernard, Zeeuwse vrouwen of gereformeerde vrouwen met van die gekke klepjes op het hoofd, over een limbo of groninger in de zaal, een directeur die succesvol werd, etc etc.
Het zielige is dat hij inmiddels is verworden tot diegene die hij al 30 jaar afzeikt.

Progresievelng | 28-01-18 | 13:54 | 1

Wat een KOE van een waarheid.

getzappad | 28-01-18 | 15:57

Er is geen speld tussen te krijgen in het betoog van de ombudsman.

VerderLezert | 28-01-18 | 13:49

Hij is bijna dood.
Zijn bijna dood ervaring heeft ie al.
En nu komt er nog wat gistend opborrelen.
Ik weet van doodgravers wat té dikke lijken doen, als je ze niet diep genoeg in de grond begraaft met zware steen er boven op.
Inderdaad, dan kun je met je oor tegen de grond hun gebonk nog hóren.
Dat als die opgespaarde vetmassa's zich niet zomaar gewonnen willen geven.
En sommige mensen realiseren zich niet, dat als iemand uit 'n coma ontwaakt, en z'n naam nog kent, dat de kans nog steeds erg groot is, dat voor driekwart de hersenmassa tijdens die laatste sessie met de dood al is ingeleverd.
De dood werkt vaak stapsgewijs met z'n te heffen tol; 'lever in je meeste hersens en je kunt als zombie nog even onder de mensen afscheid nemen'.
Het kan ook, dat 'onze Yoepie' nog steeds al z'n hersens in de bruikbare modus heeft staan, maar dan doet ie er wel verrot weinig mee.
Kan die man niet gauw dead-met-pensioen gaan of zo?
Spuit elf geeft ook nog wat modder, door de laatste mode van 'wit' in plaats van 'blank' niet meer te volgen. Tja.
Een echte 'Youp' zou het wel anders gedaan hebben; die zou moord en brand hebben geschreeuwd, met 'n Buckler-boycot van 't NOS of zo.
Een echte 'Youp' zou de herintroductie hebben geëist van boordjes met 'Vir gebruik deur blankes'. En voor 'slegs Blankes'.
En er dan leuk bij toelichten, dat met de afschaffing van het kwalijke woord 'blanken', de weerzin tegen dat woord ook opgegeven kan worden in historisch educatieve boordjes', want, 'we kennen de blanken niet meer, we kennen slechts de witte mens; en 'dus', kan niemand zich beledigd voelen, als op boordjes de naam 'blanke' voorkomt, want daar worden toch echt niet de blanke mensen mee bedoeld'.
Kijk, Youp, zo kan 't ook.
Als ik 't kan verzinnen, kan jij 't ook verzinnen.
Tenminste, als je al je hersencellen nog hebt, want wat tot nu toe komt er slechts 'n echo van 'n herinnering aan 'n kritische satiricus voorbij, als jij aan 't woord bent.
Ik zou zeggen, jongen, jochie, laat eens zien dat je nog iets van betekenis eh, 'kan'. Boy, do what your supposed to do.

Der Paulie | 28-01-18 | 13:46 | 5

Der Paulie | 28-01-18 | 14:06
Dat zit er denk ik van jongs af aan in. Als het er niet in zit komt het er niet uit. Ik zie bij van 't Hek van die kleine pareltjes, een paar maar, die mij de indruk geven dat hij het eigenlijk wel weet hoe hij de pias speelt en zichzelf en zijn publiek staat te bedonderen. Maar ik vrees ook dat hij niet genoeg basis heeft om, als die twijfel toeslaat, boven zichzelf uit te groeien. Hij is maar een grappenmaker, zoals De Jonge ook maar een grappenmaler is. Die is op latere leeftijd eigenlijk gaan confabuleren dat hij écht een voorganger is. Onverdraaglijk als je het mij vraagt.

Schoorsteenveger | 28-01-18 | 14:29

Cabaretiers zie ik het liefs op leeftijd komen met een -I don't give a fuck anymore- levenshouding.
Daar kan je onbegrensd eerlijk van worden.

LuckyGirl | 28-01-18 | 14:44

LuckyGirl | 28-01-18 | 14:44
Maar het is wel een heel speciaal soort eerlijkheid, die van iemand voor wie eerlijk zijn geen enkel risico meer inhoudt.

Schoorsteenveger | 28-01-18 | 15:43
▼ 2 antwoorden verborgen

Al die beroepszeikerds moeten eens een fulltime baan proberen en dan een zonder subsidievanwegedesubsidie. Houd je geen tijd over om te zeiken. Of verander van kleur and join our White force. Ben je ook meteen stuk gelukkiger en succesvoller. Oei? Dat had ik niet mogen zeggen?

Dagdief | 28-01-18 | 13:38 | 2
-weggejorist en opgerot-
VerderLezert | 28-01-18 | 13:50

En dat noemt zich VerderLezert

QWERT_Klipsnot | 28-01-18 | 14:27

Hey Joep, maak eens een grap over een Marokkaan, over een kindhuwelijk, over hoofddoeken, over een profeet, over dobbernegerts.
O, durf je niet.

Gele Beer | 28-01-18 | 13:38 | 3

Allemaal al gedaan.

VerderLezert | 28-01-18 | 13:50

Dan heb je niet opgelet.

Beste_Landgenoten | 28-01-18 | 17:59

Ah, eentje die zijn mening al klaar heeft zonder ook eens wat verder te zoeken. Stoer hoor.

menage | 28-01-18 | 18:39

Vreselijke vent ik kan hem niet uitstaan. Ook niet als hij een keertje zijn eigen soort aanpakt.

Bokito ergo sum | 28-01-18 | 13:37

Volgens die idiote Gelauff moeten wij nu praten over de "witmens"; geen Nederlands.
Alleen laat genoemde halve gare niets zien wat er op dit moment in Zuid Afrika gebeurt; honderden witboeren worden door zwartmannen vermoord.
Zie op internet; Barry Baars doodgeskiet!
Gratis negatief reisadvies voor S.A. van.........

mevr.Kribo | 28-01-18 | 13:36 | 4

kwark001 | 28-01-18 | 13:39 Dank voor deze link. GS redactie: besteed hier eens aandacht aan.

Hufterst | 28-01-18 | 13:42

Kwark001: Dank voor deze link. Ik heb wel eerder van dit soort verhalen gehoord. Weet niet waar het was, in ieder geval niet in de NL MSM

Vespucci | 28-01-18 | 14:13

Kwark001: Dank voor deze link. Ik heb wel eerder van dit soort verhalen gehoord. Weet niet waar het was, in ieder geval niet in de NL MSM

Vespucci | 28-01-18 | 14:13
▼ 1 antwoord verborgen

Voor de moralisten en gelijkhebbers is Youp, op de achterpagina, zo'n gevalletje waarbij ze "Oh jee, haha, foei toch!" zeggen, terwijl men weet dat hun mening, hun soort mensen en hun partij de scepter zwaait. Ze denken wel eens wat Youp zegt, maar zo zijn ze niet; zij deugen, samen met al die andere deugers. Zij meenden grof en eerlijk te zijn, maar waren feitelijk hypocriet. Nog steeds.

Helaas voor hun is die situatie verandert. Ze zeggen nog steeds foei tegen Youp's column, want hij hoort bij hun soort mensen. Veel mensen in de maatschappij voelen echter niet meer de behoefte om in dat sociale vakje te passen en lekker samen te deugen naar de buitenwereld toe.
Daar past de opkomst van Geenstijl dan ook goed bij, tevens de zogeheten "populisten" (in variabele kwaliteit) en de individualistische(re) maatschappij.

Deal with it.

Rest In Privacy | 28-01-18 | 13:33 | 1

Aha. Dus "deugen" betekent feitelijk hypocriet zijn?

Dat heb ik nu tegen op dat gebruik van deugen. Het is een erg gamakkelijke manier om iedereen die ergens om zegt te geven of begaan is met een ander om wat voor reden dan ook in principe een hypocriet is, omdat - volgens jou dus - mensen die zeggen om iets anders te geven dan alleen hun eigenbelang leugenaars zijn.

Deugen is dus een scheldwoord. Feitelijk betekent het: Je doet alsof want eigenlijk wil je alleen laten zien dat je moreel beter bent.

Maar TeeJee, het laat eerder zien dat je een cynische, egocentrische figuur bent die zich niet kan voorstellen dat een ander zich werkelijk druk kan maken over leed van anderen waar jij geen reet om geeft. Want die mensen zij er ook. Mensen die echt deugen namelijk en niet uit pedanterie of om aardig gevonden te willen worden. De echte cynicus verraadt zich met anderen deugmens noemen.

Beste_Landgenoten | 28-01-18 | 18:05

"Of breken we de grachtengordel binnenkort ook af?"
Bij Youp is de grens bereikt. De gekte speelde zich tot voor kort op afstand van Café Zanzibar af, en voor Youp en de zijnen was de wereld dus ook niet wezenlijk veranderd, en kon hij veilig van achter glas, vers getapt biertje vóór zich op tafel, het rumoer een paar straten verder opvangen, duiden en omzetten in grappen en grapjes, en deze aaneenrijgen tot een glinsterende, herkenbare, ongevaarlijke niet afknellende parelketting. De warrige wereld geduid en weer netjes op orde gebracht door policor ziener en profeet van 't Hek.
Humor is om te lachen, humor is relativeren, schuiven met normen en waarden, spelen met vooroordelen, hekelen van taboes, hier en daar langs het randje, en dat lukt beter naarmate datgene waarop die humor betrekking heeft eenvoudiger is. Carnalaval,, in zijn traditionele vorm hekelt de machthebber, en dat was eeuwen geleden een volstrekt duidelijke verhouding. Maar als nu een studentenvereniging op carnavaleske wijze de #metoo-scherpslijpers hekelt lijkt er iets niet meer in orde.
Want wie is hekelaar, en wie is gehekelde? Kan iedereen, als de nar het podium betreedt, tevoren positie kiezen, wetende wat de ruimte is waarbinnen gehekeld wordt en tor waar de fatsoenskloof is verlegd? Is bij voorbaat duidelijk welke taboes wel en welke niet ter sprake mogen komen? En is ook redelijk nauwkeurig voorgedefinieerd tot hoever de nar over de grenzen mag gaan voordat hij écht niet meer leuk gevonden wordt?
"Mag Youp wat GeenStijl niet mag" stelt eigenlijk de vraag "Is er nog een gemeenschappelijk gebied te definiëren waarbinnen de humor als humor ervaren kan worden?" En dan verplaatst de vraag zich naar de vraag wie er bepaalt wat mag en wat niet mag, en wat er zou moeten gebeuren als iemand iets doet of zegt wat volgende de ander niet mag.
Youp ziet de bubble die Grachtengordel heet, en wil nu die enclave beschermen, desnoods tegen het Staatsjournaal met zijn Taalcommissie. Dat het ene heilige huisje na het andere afgebroken werd, het was hem een zorg. Sterker nog, hij deed er zelf, vanuit zijn eigen heilige huisje in die heilige enclave, dapper aan mee. Maar de chaos die door dat afbreken is ontstaan nadert de wereld waarin hij zic altijd veilig terug kon trekken. Zanzibar, waar de tijd stil leek te staan, staat op het spel om veroverd te worden, en hij verzet zich.
En dat mag Youp niet, zich verzetten. De zuiveren van geest, de gebleekten, de kleurlozen gedoogden hem zolang hij een soort van "middle man" was, zoals D66 ook als "links van het midden" omarmd werd als brug naar de burgerlijke elite die best wel eens een boekje Sartre had gelezen en zich best wel een beetje links vond.
Nu valt hij af, Youp, want hij maakt humor die buiten de getrokken grenzen gaat.
"Mag Youp wat GeenStijl niet mag?" Het is maar wie de vraag stelt, wie de grenzen getrokken heeft, wie een inclusieve ruimte heeft gedefinieerd waarbuiten enkel duivels en demonen leven.

Schoorsteenveger | 28-01-18 | 13:31 | 6

Het gaat om het betoog van de ombudsman en niet om Youp's uitingen. "quod non licet Jovi, licet Youpi" als het ware.

VerderLezert | 28-01-18 | 13:52

+1

Mark_D_NL | 28-01-18 | 13:59

"Mag Youp wat GeenStijl niet mag?" Het is maar wie de vraag stelt"
Wat was de vraag ook alweer, was een vraag uit zijn eerdere repertoire.

Vespucci | 28-01-18 | 14:41
▼ 3 antwoorden verborgen

En dan nog wat. Over ons slavernijverleden en de arme onschuldige inlandse bevolking van Afrika, die we zomaar uit hun onberedeneerde dans rond het kampvuur zouden hebben weggevoerd naar de plantages in Zuid-Amerika. Wat een afschuwelijk westers vernuft gebruikt tegenover het intuïtieve natuurvolk toch!
Ik ga het met de kennis van nu natuurlijk niet goedpraten, maar heb net gelezen: Kleine Grote Zwarte Man van Simbo Janira en prof. dr. Ludwig Kohl-Larsen. Een verhaal van een neger uit de Oostafrikaanse steppen. En wat blijkt: stammenoorlogen, elkaar afslachten, annexatie van gebieden, doodsangsten bij gevluchten, vrouwen en kinderen, het is een terugkerend element geweest in al deze traditionele samenlevingen. Net zoals tussen verschillende indianenstammen.
Het verschil met de westerse variant zou je hierin kunnen zien dat die de zaak wat beter georganiseerd hadden en minder bijgelovig waren.
Ik geef hem voor beter!

Francieux | 28-01-18 | 13:28 | 2

Er is nooit een grootschalige samenzwering geweest om andersgekleurden te werk te stellen, in tegendeel. Wat mensen niet weten is dat "die boze blanke slavendrijvers" wat volgens de Gloria Wekkers van deze wereld een aanzienlijk deel van de bevolking was bestond uit enkele duizenden ondernemers. Niet meer dan dat. Het merendeel van de Nederlanders moest turf steken, was horige in een of andere plaggenhut. Gaan we nog verder terug waren het Germaanse volkeren die elkaar de kop inhakte. Of provincies tegen elkaar (niet zo lang geleden). We hebben nu bijvoorbeeld een romantisch beeld van Vikingen (denk aan de tv-serie). Maar dat was ook gewoon een armetierig volkje (met slaven ja) maar ook met stammenoorlogen die honderdduizenden het leven kostte. Bar en boos bestaan.

Vrouwtje_haram | 28-01-18 | 13:37

Het maximaal bijeendouwen van haringen in een hulk, dat was de zorg van de NL slaventransporteurs. Maar in de tweede helft van de 19e eeuw begon pas het echte koloniseren onder het mom van de superioriteit van het christendom boven al die bushbush tamtam. Eerst kwam er de missionaris/zendeling en kort daarna de kanonneerboot van een christelijke natie om die arme m/z te beschermen. Vervolgens wordt de plaatselijke vorst afgezet en vervangen door een pasbekeerde jabroer, die ook alle handelsverdragen met de chr. natie ondertekende. Binnen no time werd alles omgeturnd in een wingewest met plantages. Christelijke missie en kolonisatie: een duivelse samenzwering. Hedentendage plukken we daar nog de zure vruchten van: ongebreidelde bevolkingsgroei.

Eeuwig..Op..Vakantie | 28-01-18 | 14:14

Die open hart operatie heeft joepie weer een beetje op het rechte pad gezet. Vond zelfs zijn oudejaars wel te pruimen in tegenstelling tot heel linksdragend NL

HdJ | 28-01-18 | 13:28

Bruinwerkers en godvruchtigen beledigen moet natuurlijk gewoon kunnen, volgens Joep, Over nieuwaangekomene uitvreters en mohammedaanse vrouwenonderdrukkende kinderverkrachters is kennelijk geen grap te bedenken. .

Diminutive | 28-01-18 | 13:22 | 2

Jawel maar dat durven ze niet meer vraag maar aan Hans Teeuwen

Trumme | 28-01-18 | 13:30

Grappen zijn leuk als het lijdende voorwerp enig relativeringsvermogen heeft en er zelf om kan lachen. Dat zijn leuke mensen.

Nieuwaangekomene uitvreters en mohammedaanse vrouwenonderdrukkende kinderverkrachters zijn dus geen leuke mensen. Maar dat wisten we al.

Rest In Privacy | 28-01-18 | 13:36

Van Freek horen we niet zoveel meer. Die is dementerend. Laatste keren dat hij zichzelf op tv liet zien sprak hij zichzelf alleen maar tegen. En het publiek maar lachen. Youp zal ook de geschiedenis ingaan als "die maffe linkse dinosaurus met miljoenen op de bank". Gewoon een leugenachtige mafklapper, niets meer niets minder.

Vrouwtje_haram | 28-01-18 | 13:22 | 1

Leuk vrouwtje ben jij.

Panos88 | 28-01-18 | 14:02

Ik was altijd een grote fan van Youp. Maar toen hij ging deugen ben ik afgehaakt. Zoals velen met mij als ik het zo lees.

drs. P | 28-01-18 | 13:22 | 1

Bij mij ging de rot al inzetten toen hij zo blij was met zichzelf over de Buckler-affaire. Was overigens niet heel lang voor de deugen-leugen.

McSplutter | 28-01-18 | 14:52

Rosa Spierhuis

beau van rtl | 28-01-18 | 13:21

Youp wil zijn hachie redden. Helaas hij was net zo PC als de rest dus zijn kop moet ook rollen. Op het schavot met die huichelaar, draai zijn ballen eraf, verkracht zijn hond voor zijn ogen, trek hem uit zijn huis en verzuip hem in de gracht.

Mark_D_NL | 28-01-18 | 13:17 | 3

U bent echt zachtmoedig. Hulde!

kwark001 | 28-01-18 | 13:20

@Kwark.. het is zondag. ben in een milde bui...

Mark_D_NL | 28-01-18 | 13:34

Mark_D_NL | 28-01-18 | 13:34
*Veegt koffie van scherm*

Cobalt bomb | 28-01-18 | 14:58

Anno 2018

Mastermattie | 28-01-18 | 13:16

Joepie de Poupie kan die middelvinger beter in zijn eigen bips steken met zijn hypocriete geleuter. Als er iemand een politiek correcte deugzeug is, is hij het wel met zijn verdraaide voornaam, de aansteller.
Verder hoeft niemand zich schuldig te voelen voor de slavernij van 300 jaar terug, daar zijn wij niet schuldig aan. Er was overigens veel meer slavernij door zwarten en door islamitische zandnegers. Dus. Opgetiefd ermee met dat misplaatste opgedrongen schuldgevoel.
Joepie had ook wel wat meer eten uit zijn dikke plofbek kunnen stoten voor de arme vluchtelingetjes waar hij het zo mee op zegt te hebben. Maar nee hoor, dat moeten de anderen natuurlijk doen, Joepie schranst gewoon als een zwijn verder.
Joepie is deel van het probleem, niet van de oplossing.

kempenaer | 28-01-18 | 13:15 | 4

Die 'verdraaide' voornaam heeft een achtergrond: "Zijn roepnaam was aanvankelijk 'Joep', maar in 1973 maakte hij er 'Youp' van, nadat een vriendin de letter P toevoegde aan de woorden op een T-shirt 'We help you'. Sindsdien schrijft hij zijn naam nooit meer anders."
bron: nl.wikipedia.org/wiki/Youp_van_%27t_H...

Rest In Privacy | 28-01-18 | 13:41

Beste kempenaer, chapeau voor dit commentaar. Bondig, taalkundig goed en inhoudelijk uitmuntend.

Stratum | 28-01-18 | 13:47

@ gelukzoeker
Inderdaad gedrag typisch voor subsidiesponsen.
@ kweethetooknietbeter
Dat is me toch wel een behoorlijk pathetische reden. Joep klonk te gewoon, hij wilde graag wat interessanter over komen, deze beroepsaanstellert.
@ stratum
Graag gedaan en bedankt, mogelijke streekgenoot.

kempenaer | 28-01-18 | 14:32
▼ 1 antwoord verborgen

.. maar goed, ook een Bucklerlul zegt wel eens iets goeds voor de kijkcijfers.

Jan Passant mk2 | 28-01-18 | 13:15

Joep de Bucklerlul onder de cabaretiers, 0,0% humor...

number668 | 28-01-18 | 13:12 | 1

Gheghe, sterk!

Lompiedompie | 28-01-18 | 18:15

Ha, wie blank associeert met rein moet verplicht meer van Joep lezen.

Francieux | 28-01-18 | 13:09

De deugertjes weten dat ze zijn uitgescheten,nu draaien ze bij,
Trap er niet in

vigilantes | 28-01-18 | 13:08

We hebben het te goed. Eerst het gedoe met de wit/blank en daarna de zee van onzin eroverheen. Wat een geestelijke armoede.

De Koreaanse Slet | 28-01-18 | 13:06 | 10

@atheïstisch: het gemiddelde plus of min 1sd?

Luivend | 28-01-18 | 14:14

Dat heeft niets met het goed hebben te maken. Meer met oude linkse politieke censuur en propaganda. Het duurt nog even en dan is het weg.

doskabouter | 28-01-18 | 14:18

@Luivend | 28-01-18 | 14:14
Is het midden meetbaar? Is er nog een gedeeld midden? Als ik vind dat Trump vlak na zijn verkiezing een eerlijke kans moet krijgen, dan ben ik volgens velen extreemrechts. Merk ik later een keer op dat hij toch best wel idioot doet met zijn getwitter, dan ben ik naïef links volgens anderen.
Ik vind de PVV een ondemocratische partij. Ik ben een naïeve linkse dwaas. Ik heb op Hiddema gestemd. Ik ben een fascist.
Zelf heb ik het idee dat ik zo ongeveer in het midden zit, soms wat links, soms wat rechts daarvan. Verder wat @Schoorsteenveger | 28-01-18 | 13:31 zegt. Die is beter in vertellen.

atheïstisch stemvee | 28-01-18 | 14:23
▼ 7 antwoorden verborgen

Ik snap nog steeds niet waarom blank met reinheid wordt geassocieerd? En waarom wit niet? Is het niet “maagdelijk wit” ......... veel reiner dan dat wordt het volgens mij niet.

Hobbykip | 28-01-18 | 13:04 | 3

Waarom zijn alle huishoudelijk apparaten wit?
Waarom trouwt een grote meerderheid van de dames in het wit?
Juist.

F. Jacobse | 28-01-18 | 13:18

"Waarom zijn alle huishoudelijk apparaten wit?"
@F. Jacobse | 28-01-18 | 13:18
Sterker nog, het heet ook nog eens witgoed.

Rest In Privacy | 28-01-18 | 13:43

Hobbykip |-Alles wat ongelovig is of niet de juiste leer aanhangt ongeacht welke kleur is onrein ,onthou dit en doe er uw voordeel mee. Stem vooral op het kartel anders gaat het de goede kant op en dat moeten we niet willen met ons allen.

gelukzoeker | 28-01-18 | 13:43

Het is met van het Hek net als met Freek de Jonge of Maassen. Als er meer dan een miljoen mensen naar hun voorstellingen komen of hun boekjes lezen dan is het van "wacht even, ik ben niet alleen maar een clown, ik ben meer waard dan dat, ik ben ook een moreel baken"

skoftig | 28-01-18 | 13:03

Bij de The voice of Holland had je een witte bank en een zwarte.
Op de witte bank zaten blanke goed dus,op de zwarte zaten zwarte vies dus.
Nog niets over gehoord.

rein9576 | 28-01-18 | 12:59

Ik kocht vroegah nog wel eens van Youp's pockets en heb vaak gelachen over wat hij schreef. Youp was van de controverses en trapte hard tegen de vertrutting van de samenleving. Ik hou daar wel van, controversiële sites/mensen/opinies. Maar wat blijkt, Youp is diep van binnen een schijnheilige deuger, zo fijn als gemalen stront; een grappenmaker die lekker voor open doel mag scoren, maar een aantal van de echte problemen niet durft te benoemen. Grapjes over islam of een imam dat durft hij niet, wel (zoals nu) Kees van der Staaij aanpakken, dat lef heeft hij wel.
En toen (enige tijd geleden) was de interesse ineens weg, en toen zijn al die pockets fluks in de papier container geflikkerd. En vanaf vind ik Youp een uit de baarmoeder gerukte bos mongool. Dat is een Haags scheldwoord, daar ben ik geboren, dat heb ik daar geleerd en dat leer ik niet af.
Tenslotte bij de grachtengordel of standbeelden letterlijk vermelden hoe we dat alles bij elkaar gestolen hebben vind ik wel oké.
Bij een standbeeld van Maxima zou ik vermelden: dochter van Argentijnse crimineel, levenslang in bezit van een W.A. (!) verzekering

Memek | 28-01-18 | 12:54 | 5

Een Haagsche bos mongool, dus?

F. Jacobse | 28-01-18 | 13:20

Joep van het Hek is vreselijk hypocriet. Een deugzeug in het kwadraat. Walgelijk.

kempenaer | 28-01-18 | 13:27

Dus, hier moest ik even je.... (etc.)
kweethetooknietbeter | 28-01-18 | 13:18

Terecht opgemerkt. Mijn gezetelde aversie tegen Youp moet zuivere aversie blijven.

Memek | 28-01-18 | 13:38
▼ 2 antwoorden verborgen

Jatten uit de reaguursels van GeenStijl. Deze Y.Van 't Hek meent dat dit niet opgemerkt wordt, maar zijn stukjes zijn ouwewauwel napraatkulletjes geworden. Flauw. Braaf schelden en overal bordjes neerzetten. Want je zou toch eens bewondering krijgen voor Hollandse boekaniers. Die waren zonder borden voor hun hoofd grootmeesters in jatten. Jatten uit de zilvervloot, jatten uit de Oost, jatten uit de West. Youp loopt schijnheilig van het ene bord naar het andere bord voor zijn kop. Typisch NRC, om met de gekromde domineesrug hardop te gaan voorlezen hoe fout dat jatten wel was. En ondertussen.

Eeuwig..Op..Vakantie | 28-01-18 | 12:52

Ik heb de dunkpolitie al gebeld, zelden zoveel onwoorden gelezen in een column.

Wasbakplasser | 28-01-18 | 12:52

Off topic: Intussen wordt doodleuk bij de Auschwitz herdenking door een antropoloog aangegeven dat door opkomst van het rechtspopulisme óók het antisemitisme is toegenomen, vast bedoeld als indirect gevolg. Net of degenen die vanuit hun islamitische ideologie tekeer gaan tegen ónze joden niet zélf ooit eens verantwoordelijk zijn? Neen de schuld is het rechts populisme en het wordt nog net niet op 1 lijn gesteld met rechtsextremisme. Echt walgelijk NOS dit soort wanvertoningen.

Jan, Leiden | 28-01-18 | 12:50 | 6

atheïstisch stemvee | 28-01-18 | 13:07

Denk dat rechtspopulisme juist voortkomt uit het niet beantwoorden van de toenemende brutaliteit van de ideologie door de gevestigde politieke parijen en juist niet andersom. Anders was die ontevredenheid er niet.

Jan, Leiden | 28-01-18 | 14:11

Hoe heette die antropoloog?

Peniskokertje | 28-01-18 | 13:17

Geen idee, zat aan het einde van de uitzending van de herdenking.

Jan, Leiden | 28-01-18 | 14:12

Wat een vieze hufter. Iedereen weet dat anti Semitime is toegenomen door import van modlims. En dat rechts populisme daar weer een reactie op is, omdat links daar voor wegkijkt.. Walgelijke linkse feiten verdraaier.

Rest In Privacy | 28-01-18 | 16:43
▼ 3 antwoorden verborgen

Oh nee toch, is Youp tegenwoordig ook al fout? Er blijft straks niet veel meer over als we naar al die deugpersonen zouden luisteren.

je suis bier | 28-01-18 | 12:49

Youp mag dat want Youp. En het verschil met GeenStijl is dat GeenStijl geen Youp is dus dan mag er niks. Dixit NRC Ombudsman.
Hoelang gaat NRC zichzelf nog serieus nemen?

medusa324 | 28-01-18 | 12:49

Youp en GS doen in feite hetzelfde, maar ja de duivel moet wel de duivel blijven. Iemand moet overal de schuld van blijven krijgen.

Libertarianism | 28-01-18 | 12:47

Maar mag ik dan ook gewoon neger zeggen, omdat ik dat zo geleerd heb?

MarcS | 28-01-18 | 12:46 | 1

Volgens mij is bij links tegenwoordig meer in om te spreken van zwarten... Ik heb nooit iemand in mijn leven aangesproken met zwart of wit, spreek liever van donker als ik over de huidskleur van een neger spreek. Ik weiger om negers weg te zetten als "zwartjes"

tata1981 | 28-01-18 | 12:58

Youp is een van de grote voorbeelden van de linkse salonterroristen. Alles eerlijk delen roepen vanuit een met koloniaal verworven geld grachtenpand. De slachtoffers van zijn geloof verketteren als extremisten. De extremisten koesteren als het ware volk. Wie links zaait zal terreur oogsten.

illuvatar | 28-01-18 | 12:46 | 2

Niets aan toe te voegen.

Lupuslupus | 28-01-18 | 13:05

Yep , standbeelden herinnerend aan de koloniale tijd moeten weg - allemaaaaaaal , want fout , deugt niet , klopt niet , verkeerd , uitbuiting en slavernij.
Maareuh , in die grachtenpandjes - symbool en gevolg van dat koloniale verleden - is het wel verdomd lekker wonen.

enorme sukkelzak | 28-01-18 | 13:13

Youp, de linksdragende multilul met een neiging tot populistisch gewauwel.

Balletje Mayo | 28-01-18 | 12:44

De gedachtekronkels van politiek correct links, zijn tegenwoordig zo absurd, dat iedereen cabaretier kan worden.

Rest In Privacy | 28-01-18 | 12:44

Wat maakt het uit? zijn er hier dan nog mensen die serieus naar de NOS kijken? Ze vervreemden steeds verder van de bevolking. Vooral van de jeugd maar ook van de mensen die zich niet laten beïnvloeden door slavernij idioten, zwarte piet idioten en andere beroepsklagers. Maar goed, nu is Simone Weimans voor mij opeens "die zwarte nieuwslezeres van de NOS" Dat bereik je er mee.

doskabouter | 28-01-18 | 12:43 | 1

klopt. Daarom rijst de vraag of dit nog langer van belastinggeld betaald moet worden. Of dat liefhebbers van die onzin maar met de pet rond moeten om het op de buis te houden. Net zoals NRC en Volkskrant abonnees, hun deugbubbeltje zelf bekostigen.
Misschien blijft er dan weer geld over voor een echt journaal. Ze kunnen beter een objectiviteits commissie in het leven roepen ipv een newspeak taal commissie.

Rest In Privacy | 28-01-18 | 12:50

Youp altijd goed

Prutser12345 | 28-01-18 | 12:42 | 3

Oh? Hierom goed?
https://www.geenstijl.nl/5140124/debby-petter-wordt-door-een-grote-neger-uit-elkaar-getrokken/

Is dit nog nieuws? | 28-01-18 | 12:47

Youp is een laffe hond die het christendom verkettert en over de islam geen woord durft te zeggen. Een lafaard pur sang. Een grofgebekte breedbekkikker.

Lupuslupus | 28-01-18 | 13:07

Helamaal met je eens Lupuslupus. Als je jezelf cabaretier wil noemen, en je bent bang om bepaalde dingen te roepen, moet je gewoon een ander vak gaan zoeken...

Sarcastisch varken | 28-01-18 | 16:47

Deed zijn broer niet iets met witte hockeymeisjes?

illuvatar | 28-01-18 | 12:40

Ach ja , die Joep ziet dat de deug hype weer over zijn hoogte punt heen is en begint de bakens te verzetten , moet tijdig gebeuren wil men relevant lijken.
A.k.a. “ stay ahead of the curve “
Zijn collega’s kijken nog even hoe dit valt bij het publiek voor ze hem bij- of aanvallen

enorme sukkelzak | 28-01-18 | 12:39

Thanks!

Is dit nog nieuws? | 28-01-18 | 12:44

Youp trekt eindelijk een grens..... het duurde zo'n 65 jaar maar daar is hij dan.

Eindelijk!!

Fatwabuster | 28-01-18 | 12:34

Geen fan van Youp. Simpele voorspelbare meningen waar je het meestal nog mee eens bent ook, maar is dat knap, voor een cabaretier/columnist? Hetzelfde met Theo Maassen.
Maar GS ´afvoerputje van het internet´? Ja, dan moet je niet raar opkijken als er nog harder gaande beschuldigingen komen op een prima, 100% terechte column van een Youp.
Bovendien schrijft Youp in NRC toch knap z´n informatie bij elkaar. Voordeel van de twijfel.

chicago river | 28-01-18 | 12:30 | 1

chicago river, precies... sinds ik die laffe zak Maassen gehoord heb, of eerlijk gezegd heb horen zwijgen over de ideologie-die-niet-genoemd-mag-worden, pruim ik hem niet meer... was illusie die vernietigd werd bah!

Sarcastisch varken | 28-01-18 | 16:44

Iemand trouwens iets tegen die bullshit betaalmuur van het NRC?
Copy paste spiegel volgende keer graag @GS

Is dit nog nieuws? | 28-01-18 | 12:29 | 5

Dat moet je niet willen lijkt mij.....

kaolookchang | 28-01-18 | 12:50

de link/url in Firefox incognito venster plakken.

Rest In Privacy | 28-01-18 | 12:54

@kaolookchang
Snap je punt, Je moet die artikelen wel lezen in CTRL-SHIFT-N (incognito mode). Dan gaat er niks verloren.

chicago river | 28-01-18 | 12:55
▼ 2 antwoorden verborgen

Een linkse lul mag alles, een rechtse lul wordt neergeschoten of op een trambaan geslacht.

gestoptmetroken | 28-01-18 | 12:28 | 1

Zo is het.

Lupuslupus | 28-01-18 | 13:08

Youp moet optyfen. Linkse mafklapper die subsidie krijgt voor zijn geleuter. Hypocriet!

Is dit nog nieuws? | 28-01-18 | 12:27

Ik lees al sinds mei 2002 geen enkele NRC meer. Laat staan dat ik me zou kunnen ergeren aan de columns van Youp van 't Hek.

Rest In Privacy | 28-01-18 | 12:25 | 1

Eigenlijk sinds Flappie, geloof ik het wel betreft Yoepie.
Maar misschien ver voor uw tijd?

kaolookchang | 28-01-18 | 12:48

#JeSuisYoup

quazi | 28-01-18 | 12:25

En NIKS tijdens zijn afgelopen conference over de godsdienst die niet genoemd mag worden. NIKS. Daar houdt hij zich dan wel weer keurig aan. Zoals iedere salonsocialist schopt hij alleen maar tegen mensen die niks terug doen.

Rest In Privacy | 28-01-18 | 12:24 | 5

Youp heeft zijn schaapjes op het droge. Die gaat een beetje islamkritiek geven terwijl hij in de Nafferdam woont Hij heeft al openlijk toegegeven dat hij voorzichtiger is geworden. Je kan in Nederland tegenwoordig alleen principes hooghouden als je 24/7 bewaakt wordt, zoals Wilders.

Rest In Privacy | 28-01-18 | 13:02

Omringt door linkse ja-knikkers die joepie bezweren dat hij echt niet laf is. Echt niet? Echt niet joepie, over de islam spreken wij niet.

kempenaer | 28-01-18 | 14:07

Ayatholla_Buttbanger | 28-01-18 | 13:02
"Je kan in Nederland tegenwoordig alleen principes hooghouden als je 24/7 bewaakt wordt, zoals Wilders."

Juist! Daar zouden ze eens een liedje over moeten zingen, i.p.v. van die eeuwige liefdesliedjes over kechs op de radiooo...

Sarcastisch varken | 28-01-18 | 16:40
▼ 2 antwoorden verborgen

Goede column met rake opmerkingen. Oke, de oudejaarconferentce van 2017 was niet briljant, maar gewoon goed. En was hier in de kolommen ook niet de nodige kritiek op de NOS en het invoeren van de term "wit"?

Mannes | 28-01-18 | 12:24

Ach Youp vindt nu opeens ook wat van Groningen. Hij deugd nu nog meer. En dit, dit is een goedmakertje omdat hij merkt dat hij terrein verliest. Maar ik mot hem niet.

Normpje | 28-01-18 | 12:24

Youp is al 25 jaar het troeteldiertje van would-be intellectueel en deugend Nederland, een soort hofnar en dan mag je veel meer dan het crapuul van Geenstijl. As simple as that.

daytripper | 28-01-18 | 12:23

Ik zag die Peter Vandermeersch afgelopen week nog op in een Belgisch praatprogramma oreren dat het debat in Nederland veel te hard gevoerd werd waar het ging om racisme en andere maatschappelijke kwesties. Nee daar zul jij niks van afweten hè Peter?

Panos88 | 28-01-18 | 12:20

De suggestie dat wij onze huidige rijkdom nog steeds te danken hebben aan de uitbuiting van andere landen is lariekoek.
In de 19-de eeuw en begin 20ste eeuw was het hier bittere armoede. Hoge sterfte, leven in vochtige kelderruimtes of in plaggenhutten die deels onder de grond lagen. En ga zo maar door.
Onze huidige welvaart waar ook de slavernijfetisjisten ruimschoots van profiteren heeft heel andere oorzaken.

leo de pejo | 28-01-18 | 12:19 | 2

Sterker nog; buitenlandse (slaven)handel en rooftochten hebben eigenlijk nooit iemand anders rijk gemaakt dan enkelen van de genen die er direct bij betrokken waren. Een groot deel van Nederland is tot begin 20ste eeuw altijd arm geweest.

Panos88 | 28-01-18 | 12:24

De WIC was verloesgevend en is naar de klote gegaan !

Jimmy Mc Clure | 28-01-18 | 13:11

"Dat zijn namelijk geen witte, maar gitzwarte sjoemelboeren. Eerst rommelden ze op grote schaal met mest, daarna met gemeentelijke bermen en nu weer massaal met kalveren. Een of ander heel ingewikkeld systeem met vaarzen en melkquota. Boer zoekt geld."

Die buitenlanders zijn ook allemaal profiteurs en criminelen, mag ik toch ook zo zeggen en generaliseren?

Zoon van Boer | 28-01-18 | 12:19 | 5

De dierenpartij zorgt toch voor het dierenwelzijn ? Of mag halal slachten gewoon nog ? Wat een aanfluiting. Een stem aan die partij is een verloren stem.

SlimmeBelg | 28-01-18 | 14:17

@kempenaer | 28-01-18 | 13:38
Bereid je maar voor op hongersnood. In Zweden hebben ze ooit gekeken naar die optie en toen bleek dat ze 1.7 miljoen hectare bos moesten kappen om dezelfde hoeveelheid voedsel te produceren als dat ze nu conventioneel doen. En dat is er van uit gaande dat ze nog steeds hetzelfde paraplu effect hebben als dat ze nu hebben. Je bent net zo naïef als mensen die denken dat inentingen niet nodig zijn. pesticiden zijn niet iets wat je gewoon voor de grap gebruikt, dat is om erg vervelende ziektes tegen te gaan.

Zoon van Boer | 28-01-18 | 16:09

Lupuslupus | 28-01-18 | 13:17 En wat vind het wolfje van het feit dat
werknemers zijn verworden tot een wegwerpproduct?
Waarom is bij het huren van iets, het alleen van belang hoe hoog/laag je
inkomen is als het een woning betreft?
Waarom worden mensen gedwongen om zich in de schulden te steken
alleen om een dak boven hun hoofd te krijgen?
Voor alles en iedereen gelden dezelfde huurprijzen, behalve voor huizen.

getzappad | 28-01-18 | 16:29
▼ 2 antwoorden verborgen

Ah, Youp.

schijtzat | 28-01-18 | 12:18

Hij wordt nu echt rap oud.

Muuke | 28-01-18 | 12:15

Van ‘t Hek is verworden tot zijn eigen Bucklerlul.

JanvandeBiertent | 28-01-18 | 12:14 | 2

Zelden een plempsel gelezen dat zo de plank missloeg. In deze column dus juist niet.

de Voorzittert | 28-01-18 | 12:29

"Bucklerlul" was ook de beste creatie van meneer. Wel moedig dat hij die gevaarlijke taalNazi van een Gelauff op de hak genomen zou hebben. Kan dat echter niet lezen, want dan moet ik mij nader binden met de NRC. Dat gaat te ver.

Jan Passant mk2 | 28-01-18 | 13:05

REAGEER OOK

Uitgelezen op GeenStijl? Abonneer je op de Nijman-Nieuwsbrief.
linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken
Kansino. Hét online casino van Nederland.
Online casino met licentie | Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Online Gokken | Brokerfolio.com brokers vergelijken | online bookmakers in Nederland
Online Casino Top 5 | Casino bonussen | Crypto-casino.nl