Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

"Iemand zou eens sociaal-cultureel moeten onderzoeken waarom in Nederland lege narcisten zo snel omhoog kunnen vallen"

Iemand zou eens sociaal-cultureel moeten onderzoeken waarom in Nederland lege narcisten zo snel omhoog kunnen vallen, onder luid, aanhoudend applaus – in de politiek, in de showbizz, in de zakenwereld, (bij de NRC - aanvulling van de red.) overal eigenlijk. Is het gebrek aan eigen overtuiging? Is het luie onwil om je ergens serieus in te verdiepen, kritische vragen te stellen? Is het een ziekelijke hang naar de oppervlakte, een lui meelopen met waar iedereen al achteraan loopt?

Goeie vraag Bas. Fact check dit, lutsers!

Reaguursels

Inloggen

Wat betreft "lege narcisten" die "zo omhoog kunnen vallen" (wat een verwarde beeldspraak maar goed).... dat is toch allemaal al breed uitgemeten sinds 1979? Bijvoorbeeld:

" I know Best, how moral narcissism is destroying our republic if it hasn't already " 1979,,Roger L. Simon
"The Culture of Narcissism: American Life in an Age of Diminishing Expectations", 1979, Christopher Lasch

Maar het lijkt alsof post-2000 we vaak nog rond een ideologisch maximum van 1979 leven, een wereld nu van hoofdzakelijk tieners die de rest, de babies te kinderachtig vinden terwijl de wereld eigenlijk om volwassenen verlegen zit als het gaat om begrijpen van de menselijke natuur en wisselwerking.

<preek>Dit komt allemaal door een feature van de moderniteit: infantiliteit, "feminisering" (met de vrouw hier als stereotype kinderlijk, huiselijk, comfort-creature) en vooral ook de weerzin tegen verandering, tegen uitdaging, risico, dood, herevaluatie van zg "universele" waarden die alleen zo heten door een geloof maar niet altijd werken etc. Dit zijn een culturele dwalingen, niet eens zozeer een persoonlijke. Maar om er tegen in te gaan moet je eerst tegen de cultuur inzwemmen voordat je ruimte hebt om vrij te kunnen denken. </preek>

GeenAccount | 07-01-18 | 11:51

Goh, het puberale Hitlersnorretje-plakken maakt wel opgang bij de 'redactie' van deze online schoolkrant.

Donkersloot | 07-01-18 | 09:00 | 2

De laatste tijd zie je ook enkel en alleen maar mensen die Godwins gebruiken op de NPO (800M per jaar) als het over politiek gaat, naar ik heb vernomen is het in de NRC (zelf lees ik geen Russisch nepnieuws meer, dus ik kan het niet uit eerste hand bevestigen) niet anders. Het is dus een hype.

O2Neutraal | 07-01-18 | 10:38

Goh, zeg waarom lees je die "schoolkrant"?

knerf | 07-01-18 | 11:08

Is het niet gewoon een schreeuw om hulp van Bas?

SaintNick | 07-01-18 | 04:07

In de wijze waarop onze kapitalistische maatschappij werkt. is er veel speelruimte voor sociopaat-achtige mensen. Dat komt omdat sociopaat-achtige mensen vaak charmant en charismatisch kunnen zijn, niet gekweld worden door 'gevoelens', 'de anderen' of 'sociaal wenselijk gedrag', en daardoor makkelijk 'moeilijke beslissingen' kunnen nemen, waardoor ze sociaal gezien vaak succesvol zijn. Veel topmanagers en directeuren vertonen narcistische of sociopatische trekjes.

m@rkus | 06-01-18 | 23:26 | 1

Zo, dat weet u goed. Bent u werkzaam geweest als psychiater.
Bar en boos, dat kapitalisme met al die narcisten en hun succesvolle bedrijven.

marjen | 07-01-18 | 08:46

Ik zou ook wel eens willen weten waarom (s)linkse populistische kapsones leeghoofden Penthouse Pechtold en de Jessias samen 1,500,000 stemmen (!!!) krijgen.

Of zou o.a. de MSM o.l.v. NRC volop stemmen werven voor deze zelfingenomen dombo's? En is de NRC een onderdeel van het probleem?

Graaf_van_Hogendorp | 06-01-18 | 21:00

Lege narcisten. Zit de pijn in 'lege' of in 'narcisten'? Bij een volle narcist, excusez le mot, denk ik aan een dandy, aan iemand die in staat is om zijn narcistische levenskunst volop te acteren en plein public. Pim Fortuyn was zo iemand. Voor de ideologen van het NRC H'blad was Pim Fortuyn fout en daarom werkt 'narcisme' als de spreekwoordelijke rode lap, als iets om iedereen meteen met de NRC meetlat op de vingers te tikken.
Inmiddels leven we in 2018 en de geestelijke erfenis van Pim Fortuyn inspireert meer en meer mensen. Ja, daar zit ook bewondering in voor Fortuyn's narcisme. Pats op de vingers: narcisme is fout!! De NRC ideologen blijven iedereen die positief oordeelt over Pim Fortuyn verketteren tot ze zelf een ons wegen. Voor of tegen Fortuyn in NL is uitgegroeid tot een loopgravenoorlog. De 'strijd' van de NRC ideologen heeft zich verdiept. Nu zijn degenen die aan het bajonet geregen moeten worden: de 'lege narcisten'. Lege narcist is een contradictio in terminis. Of je geniet volop ten volle van het leven (wat een ware narcist doet en etaleert), of misereert leeg in geklaag over hoe leeg en hoe voltooid het leven is. Politiek vertaald: Of FvD, of D'zonderapostrof'66.

Eeuwig..Op..Vakantie | 06-01-18 | 20:56 | 1

Dat is geen eerlijke keuze, want geen mens wil het risico nog lopen om Alexander Penthouse, El Qwak en Orwellgren te steunen. Wie wil er nu immers bijdragen aan het afschaffen van de democratie en het begin van de dictatuur van Prutte.

O2Neutraal | 07-01-18 | 10:42

Ik word getriggerd door de foto van die zelfingenomen linkse kwast. Vandermeersch doet niets liever dan het establishment fisten en zich aanschuren tegen de gevestigde orde, een aanfluiting van elke journalistieke serieux. Kijk naar dit 10 jaar oude filmpje waarin hij uitgebreid de kont van Verhofstadt likt: www.youtube.com/watch?v=fZ4DerLimZc

de_profeet | 06-01-18 | 20:16

Cultuurmarxisme wil succesvolle culturen zoals het Westen als onderdrukkend zien en bestrijden. Weg met ons!
Nihilisme ontkent het bestaan van waarden, en daarmee ook de westerse waarden, zoals mensenrechten, vrijheid van meningsuiting, dat soort dingetjes.
Voor een marxist is nihilisme dus een heel normaal gereedschap.

Angel_eyes | 06-01-18 | 20:14

Die "at your service" groet die Eurlings deed op dat CDA congres... vlak na "wij worden nooit de PVV" te schreeuwen.
Raak je zo in de war van endorfine of is het gewoon coke?

LuckyGirl | 06-01-18 | 20:09 | 1

Mix van endorfine, coke, narcisme, en de adoratie van de niet zo scherpe achterban.

Het moet gezegd worden, elk groot man zou daarvan in de war raken.

Het moet ook gezegd worden, dat laatste was een grapje.

Hawk08 | 07-01-18 | 05:47

Lege narcisten kunnen overal ter wereld omhoog vallen, omdat we diep van binnen nog apen zijn en vatbaar zijn voor oppervlakkige intimidatie en te imponeren zijn door mensen zonder schaamte of schroom.

ZegMaar | 06-01-18 | 19:57

"Nu hij op de grond ligt, is het gemakkelijk trappen."
Eerst karaktermoord plegen (oppervlakkig, achterbaks, lege narcist, de man heeft veel met zichzelf, maar niks met politiek, niks met het zakenleven, vriendin in elkaar had gerost, politiek opportunistisch en ethisch gezien niet in de haak) en dan schrijven dat het makkelijk is hem, op de grond liggend, te trappen.

Leuk dat Bas zijn eigen column makkelijk noemt, dat is vrij eerlijk voor een NRC columnist.

LuckyGirl | 06-01-18 | 19:35 | 1

Er zat geen woord Russisch in uw tegel.

O2Neutraal | 07-01-18 | 10:43

De man schreef artikeltjes voor De Standaard over zijn ervaringen in Holland. Hij bundelde ze in een boekje dat ik las. Hij probeert van Holland te houden, is de grondtoon. Wilde ik wel eens lezen, want ik sta open voor iedereen, tot de maat vol is.
Opvallend was, dat al zijn al oordelen linkse premisses als uitgangspunt hadden. Het begon zelfs vervelend te worden.
Ik verwacht van een kwaliteitscourant dat deze boven een ideologie kan staan. Maar dat lukt deze Belg dus niet. En dan werd hij ook nog gekozen door zijn mede-redacteuren.
Deze redacteur van de/het NRC leeft duidelijk in een linkse bubbel.
Daarmee verliest die courant aan geloofwaardigheid. Maar dat wist u hier al.

marjen | 06-01-18 | 19:28

Kortom dit soort gasten verdommen het om zinnig werk te doen en hopen met krankzinnige uitspraken de aandacht op hun te vestigen.
Van kijk mij eens hoe goed ik het weet, dat is in menig plemsel niet vreemd gevoed door RT.

botbot | 06-01-18 | 19:04

Enorm opgeblazen Ego + Weinig eigen gewicht = Veel opwaartse kracht

enorme sukkelzak | 06-01-18 | 18:56

Iedereen waarvan verwacht kan worden dat hij of zij het establishment ondersteunt (door belastingen te verlagen of de publieke opinie te beinvloeden) valt uiteraard omhoog. Verder iedereen die een sprookjeswereld van harmonie en geslaagd multicultureel samenleven propagandeert. Maar gelukkig ... what goes up must come down, zou Alan Parsons zingen https://www.youtube.com/watch?v=NiXFq2266cg

Watching the Wheels | 06-01-18 | 18:56 | 2

Multicultureel is in eerste instantie belangrijk voor lage lonen, groei en handel. EUSA kan in Midden-Oosten en elders wijzen op eigen open samenleving en min of meer hetzelfde terugverlangen in landen waar olie en gas in de grond zit. Laag houden lonen, globaliseren, afbreken van lokale identiteit en omvorming tot iets universeels. Enige dat niet verandert ... de elite en hun ondemocratische clubjes. Die gaan zelfs zover dat ze kranten als NRC naar hun hand zetten en het internet aan banden proberen te leggen, Pyramids.

Watching the Wheels | 06-01-18 | 19:05

Watching the Wheels | 06-01-18 | 19:05
Hi WtW, ben waarschijnlijk cynischer dan u. Misschien maakt de vorm van identiteit niets uit, men geeft enkel om het resultaat. Dat de lokale identiteiten sneuvelen is geen doel, het gaat om het geld en misschien voor sommigen om aanzien (denk aan wat de Rockefellers deden met hun geld en recent Buffet en Gates). Men probeert ook vaak de kunsten te koppelen aan de eigen naam. Soms alleen voor belastingontwijking, maar soms ook om genoemd te worden in combinatie met.

O2Neutraal | 07-01-18 | 10:49

"Door gebrek aan gewicht omhooggevallen" is een vaste uitdrukking bij ons thuis. Lijkt me hier ook een goede verklaring

J. Jarig | 06-01-18 | 18:55

Wat ik een veel boeiender vraag vindt, en waar ik ineens aan moest denken... als zo’n negerin als Gloria Wekker iets te melden heeft over een “Wit Cultureel Archief” en ook meent te weten wat daar in zit en hoe dat dan witte koppies en hersenen racisme veroorzaakt, kan een blanke onderzoeker dan ook eens het “Zwarte Culturele Archief” in kaart brengen? Of is dat dan racisme en cultural appropriation?
Als dat laatste het geval is, waarom menen Anna Steijn, Gloria Wekker en Sylva Nasi Mons dan wel iets te kunnen en mogen zeggen over mijn blanke culturele archief?

Stormageddon | 06-01-18 | 18:51 | 3

Vind
-t
Het floept uit je toetsenbord voor je er erg in hebt.

Stormageddon | 06-01-18 | 18:52

Uitstekend punt. Sociaal wetenschapperts kom er maar in.

kaasfondue | 06-01-18 | 18:52

Die Wekker-hoe-gekker verklaart racisme als zijnde voortgekomen uit machtsverhoudingen. Dat hersenspinsel moest ze natuurlijk wel verzinnen om zwarten en anderszins getinten, die zich net zo goed schuldig maken aan racisme, vrij te pleiten.

knerf | 06-01-18 | 19:06

het antwoord is eenvoudig.

het is grote afgunst op de mensen die wel iets kunnen, en zeer goed kunnen.
deze afgunst naar kunners ziet men al op de basisschool en uit zich in pesten en buitensluiten.

de grote meerderheid van jaloerse nietskunners steunt elkaar in de reis naar de top. de welkunners nog steeds buitensluitend.

ook het overgrote deel van de metoo-beweging hoort bij de nietskunners.

win | 06-01-18 | 18:49 | 1

En laat ons onderwijs nu juist die onderpresteerders bevoordelen, en de kunners binnen die bandbreedte van de capaciteiten van de onderpresteerders beperken, zodat die ook afhaken wegens gebrek aan uitdaging.

Abject | 06-01-18 | 20:39

Dat komt omdat al die luie redacties van kranten en tv-programma’s hun gasten het liefst van zeer dichtbij halen, dus woonachtig moeten zijn in of rond de grachtengordel. Morgen zit dat zwarte mormel van TMF en Horzel1 weer bij Buitenhof.

Omdat het lekker makkelijk is. Niet omdat ze iets zinnigs te melden heeft, maar ze spinnen het zo dat racisme en identity een issue moet worden bij de Gemeenteraadsverkiezingen. Als of ze daar in de gemeenten Boerenkoolstronkeradeel, Kutjewoude, Langelul-uit-den-Broeck en Kinckelland op zitten te wachten en alsof het daar een serieus thema wordt. Zelfs in Amsterdam wordt het dat niet. Maar toch moet de slavinnennazaat op de NPO, de Nationale Omroep voor gansch het land, daar iets over zeggen.

En ik vind het prima hoor, maar dat kan ook op AT5. Sterker nog, daar en slechts daar hoort het thuis. De lijsttrekker van Sterk Langelul-uit-den-Broeck en de lijsttrekker van Kutjewoude Vooruit! komen niet bij Buitenhof aan tafel, er wordt niet ens over nagedacht. Alleen de Amsterdamse dorpspomproddel wordt bij Nationale Omroep uitgevent. Daar komt het van.

Daarom vallen lege narcisten in dit land zo rap, met de snelheid van licht, omhoog. Ze wonen in een paar vierkante kilometer waar alle talkshowtafels staan, waar alle krantenredacties zitten. Journalistieke luiheid. En totale desinteresse voor Nederland buiten de Ring A10.

Stormageddon | 06-01-18 | 18:45 | 6

mezelf | 06-01-18 | 19:12

"verdiende" moet zijn "verdienende"

knerf | 06-01-18 | 19:13

Schuldcomplex om WWII amehoela, ze willen zichzelf gewoon op een voetstuk zetten door zich ongevraagd als beschermheilige van wat voor al dan niet uit de duim gezogen "slachtoffergroep" dan ook op te werpen. Het is enkel ter ere en glorie van hun oneindig uitdijende ego, hun hogere plek op de ladder, en hun bankrekening. De Oorlog betekend voor hun Palestijnen herdenken tijdens de Kristalnacht, want dat geeft ze een hoger aanzien binnen hun bubble.

Abject | 06-01-18 | 20:52

Abject | 06-01-18 | 20:52
Je zit er wellicht heel dicht bij, men wil naast geld graag ook aanzien en een legacy neerzetten. En door de bubbel waarin men leeft mist men de signalen dat dit de verkeerde kant op gaat. Eigenlijk zijn het dus mensen die willen dat we allemaal van ze houden. Graag zouden we dat ook doen, maar dan moet men wel uit de bubbel komen. Word wakker en hoor het huilen van mensen bij wie thuis ingebroken is, wiens fiets is gestolen of die zijn bestolen op straat. Loop naar buiten en open de ogen en zie de daklozen, de kansarmen en kijk in hun ogen en zie de ellende die zij dagelijks voelen. Kijk eens goed naar de winkeliers die bijna omvallen, zie de mensen terugkomen van hun werk, moe en geestelijk mishandeld door omhoog gevallen baasjes die zelf niet zien wat voor ellende ze veroorzaken, zich zorgen maakt men zich om geld, gezondheid en de toekomst van hun kroost. Men zet de NPO op waar men bijna 100 euro per jaar aan betaalt en hoort daar dat men een racist is, of sekist of iets anders ist, voel de leegte die bezit neemt van deze mensen, de wanhoop. Misschien komt men er dan achter dat ons gave land alleen gaaf is voor mensen in de bubbel.

O2Neutraal | 07-01-18 | 10:59
▼ 3 antwoorden verborgen

Wij zijn niet anders dan enige andere Judeo-Christelijke cultuur: wij geloven nu eenmaal graag in 'verlossers' - mannen (het zijn steevast mannen ...) die alle pijn en zonden voor altijd zullen wegnemen uit de martelgang van ons aardse bestaan.
-
En wij zullen steevast achter de nieuwe kleren van de keizer aanlopen, wij zullen steevast weer teleurgesteld worden en wij zullen steevast de boosdoener die het heeft gewaagd om onze verwachtingen niet waar te maken publiekelijk straffen.
-
Zó rolt onze cultuur.

bisbisbis | 06-01-18 | 18:42

Heeft ook te maken met de verbijsterende onverschilligheid van een groot deel van ons volk. Zelf nadenken doen deze mensen liever niet, ze besteden het uit zodat ze gedachteloos achter het door hen gekozen vaandel kunnen aanlopen, bijv. het politek-correcte deugvaandel, of het vaandel op gristelijke grondslag.
Verder slikt het Nederlandse volk érg veel. In een écht land zou een presentator van de publieke omroep die een misselijkmakende associatie maakt tussen hedendaagse Duitsers die kritisch staan tegenover massa-immigratie en het nazisme, allang de laan zijn uitgestuurd. Zeker als diezelfde presentator al eerder een uitglijer van jewelste had gemaakt door een psychopathische beroepscrimineel uit te nodigen 'ter inspiratie' van een zaal vol studenten.

Zenzeo | 06-01-18 | 18:34

Rutte is net zo'n vogel.....

Oepsie1234 | 06-01-18 | 18:33

Het probleem in dit land is dat journalistiek vooral een doorgeeflijk van de Haagse en Brusselse PR/lobbymachine is geworden. Kritische journalisten bestaan niet meer (cq amper). Zie Nieuwsuur, zie DWDD, zie Joop, etc. Het is allemaal entertainment geworden, met een hoge normatieve pleasefactor.

zimmerschwanz | 06-01-18 | 18:33 | 1

Wat wil je? In societeit de Wiite in Den Haag eet het journaille met het falderappes dat we politieke elite noemen. Al jaren. Voor de vorm is de journalist "kritisch", maar niet té kritisch. Want hij wil de goede verstandhouding niet verstoren i.v.m. primeurtjes.

knerf | 06-01-18 | 18:49

Volgens mij heeft het minder te maken met nadenken dan met "op je gevoel durven varen". De moderne mens is te ver van zichzelf verwijderd geraakt om instinctief aan te voelen dat sommige mensen onder een valse vlag varen danwel gewoon niet deugen.

MickeyGouda | 06-01-18 | 18:26

Dus de juiste persoon op de juiste plaats lees ik in het betoog,. Geen excuus-marokaan, een vrouw verdient de voorkeur, multiculturele achtergrond wordt geprefereerd, etc

BP Richfield | 06-01-18 | 18:23

Nooit zien we een Ebru'tje , Holman , Arthur van A ... etc etc bij een programma van de publieken.

pontius | 06-01-18 | 18:22 | 5

DrumPiet | 06-01-18 | 18:30

Nee, jij hebt liever Xander van der Wulp, de zoon van. Bij de publieke omroepen heerst vooral het ons-kent-ons cultuurtje. Is daar weer een ex-schaatser of voetbalcoach werkloos? Ach joch, kom maar bij ons als analist.

knerf | 06-01-18 | 18:44

knerf | 06-01-18 | 18:44
Nee, die heb ik niet liever.

DrumPiet | 06-01-18 | 18:55

DrumPiet | 06-01-18 | 18:30
Die mensen geloven in wat ze zeggen, dit in tegenstelling tot de slechte toneelspelers die bij de NPO (800M per jaar) worden neergezet in de diverse shows. Ik hoop althans dat ze er niet echt in geloven, anders moet ik mij zorgen gaan maken om hun verstandelijke vermogens.

O2Neutraal | 06-01-18 | 19:10
▼ 2 antwoorden verborgen

De vraag van Bas vind ik ook interessant. Ik denk dat het ermee te maken heeft dat de Nederlandse cultuur gek is op middelmatigheid. Een talentloze flapdrol zijn en toch vreselijk veel verdienen (Giel Beelen, Boef, Barbie, Andy van der Meijde, om maar enkele voorbeelden te noemen), het feit dat je snoet op de treurbuis verschijnt is voldoende om je tot "celebrity" te maken. En omdat alles in medialandschap Nederland een grote eenheids-stamppot is, zie je diezelfde smoelwerken op NPO1 tot aan SBS6, 24 uur per dag.

dysdiadochokinese | 06-01-18 | 18:17 | 1

Helemaal eens! Mag ik toevoegen dhr A. Hazes (doorschenken a.u.b), "kom van dat dak af"-Herman Brood (doorschenken en doorpaffen a.u.b), "doe me nog maar een appartementje"- Pechtold (lang leve Canada en de verdagen met dat land).

langzullenweleven | 06-01-18 | 19:38

Het geeft de leegte en de oppervlakkigheid van de Nederlandse samenleving weer. Kijk maar wat er op de televisie wordt uitgezonden. Diepgang nul en als het om inhoudelijke discussieprogramma's gaat, heb je vooringenomen gespreksleiders die inderdaad omhoog gevallen zijn. Mathijs van NIeuwkerk, goed voor 550.000,00 en counting op jaarbasis, Pauw en Jinek, van hetzelfde laken en pak, NIeuwsuur en Buitenhof, zo vooringenomen dat zij altijd gasten uitnodigen die hen en deugend Nederland moeten bevestigen. Als zij onverhoopt iemand uitnodigen met een afwijkende mening, framen zij diegene en maken hem of haar eigenlijk direct monddood door 2 gasten en henzelf tegenover hem of haar te zetten. Misselijkmakend. Dat is Nederland, anno 2018,

De Evangelist | 06-01-18 | 18:14 | 2

Daarom hebben we ook nauwelijks goede journalisten in Nederland. Immers, goede journalistiek behoeft kritisch publiek. Echter, door iets met sleepwet, fakenews, de begrafenis van het referendum, de dictatoriale EU, cordon sanitaire en linkse msm zal het het nog veel beroerder gaan worden.

EODs | 06-01-18 | 18:30

+1
Men wil/mag het niet brengen op de NPO. Opheffen als ze zo doorgaan.

O2Neutraal | 06-01-18 | 19:12

Het verzorgingstaatsyndroom: er wordt voor mij gedacht van wieg tot graf.

Pedronegro | 06-01-18 | 18:13

Dat komt de KNVB even goed uit. Spelers boven de 16 moeten dit zelf aan de ouders vertellen. Heeft die Nouri daar even een steek laten vallen t.o.v. zijn ouders. En de KNVB wast haar handen in onschuld. Goed gespeeld.

Graaf van Egmont | 06-01-18 | 18:11

En terecht Graaf. Er is ook nog zoiets als eigen verantwoordelijkheid. Maar ja, het was niet zo erg en dan zouden de golddiggers zich zorgen gaan maken.

ristretto | 06-01-18 | 18:25

De NRC komt dan ook uit Rusland, Orwellgren heeft het zelf gezegd (er komt zo veel onzin uit die robot, dit heeft het vast ook wel gezegd, het is niet eens gestoorder dan de andere non-sense die ik het apparaat heb horen uitslaan).

O2Neutraal | 06-01-18 | 19:14

De meeste in Nederland zullen wel verwende kinderen van regentesfamilie zijn, Ons kent ons.

gato | 06-01-18 | 18:04 | 1

Ik in ieder geval wel. Maar dan van de arme tak.

Graaf van Egmont | 06-01-18 | 18:07

Het is de schuld van Mathijs 'Flappie ' van Nieuwkerk met de heilige mis van de Linksche Kerk elke werkdag tussen 7 en 8 op de publieken.

pontius | 06-01-18 | 18:04 | 1

Klopt en vlak vooral die Jinek niet uit.

Lupuslupus | 06-01-18 | 18:11

Een narcist die omhoog valt wordt omarmd door de media omdat die voortdurend met content gevoed moeten worden. Het maakt dan niet uit dat het iemand is die verder niks kan. En de media zelf weten dat ook. Content voor de massa. Als het maar kranten schuift. Het is hun businessmodel.

Rest In Privacy | 06-01-18 | 18:02

Nou ben ik een complotdenker. Het zou me niet verbazen dat in het CDA nog steeds een groepje sigarenrokende gereformeerden van laat ik zeggen, tegen de 80, deze katholieke kroonprins richting KLM hebben gekatapulteerd en via de eveneens gereformeerde Beatrix hem opvolger voor Haar Zoon bij het IOC hebben gemaakt.
Ieder die deze slijmdraad Eurlings, zijn bombastische rede tegenover en kontkruiperij bij Verhagen op het CDA congres heeft gezien en gehoord, kan zich indenken dat deze kroonprins een gevaar ging vormen voor het CDA. Een nikskunner, een ongeleid projectiel, een narcist en emotioneel wrak lopend op de eieren van het Peter Principle.
En inderdaad, binnen enkele jaren heeft deze ambitieuze jonge man zich zelf helemaal de moeder geneukt. Zoals de heren al verwacht hadden.

Graaf van Egmont | 06-01-18 | 18:01 | 5

De supermarkten zijn nog open. Ik zou snel wat extra aluminiumfolie kopen, volgens mij heeft de straling je te pakken.

DebraCadabra | 06-01-18 | 18:24

De bloedgroepen zijn er inderdaad nog steeds, en spelen nog steeds een rol. Camieleke kwam bovendrijven door zijn vlotte voorkomen en als mogelijke paapse topper, maar bleek een onbenul. Vandaar dat ook de katholieken het niet erg vonden dat hij op een zijspoor werd gerangeerd.

Overigens is Beatrix allerminst gereformeerd, maar Hervormd van de allerlichtste subgroep, zó ver van de orthodoxie dat haar Kloosterkerk niet eens deel uitmaakt van de Haagse PKN-kerken.

Guido | 06-01-18 | 18:38

Over bloedgroepen speelt er momenteel iets actueels in het oosten van Nederland. Google: "bloedgroepen cda hengelo"

EODs | 06-01-18 | 18:45
▼ 2 antwoorden verborgen

Daar hoef je geen onderzoek naar te doen. Baantjes carrousel en je juiste konten kussen.

Rest In Privacy | 06-01-18 | 18:01

Ik heb ergens gelezen dat nadenken energie kost. Aangezien daar nog geen groene variant op is uitgevonden, zal dat de beperking wel zijn die deze specifieke groep moet ondergaan.

Mr_Pikibelly | 06-01-18 | 17:58

Onderzoek de slinkse wegkijkers en alles wat je nog niet wist openbaard zich van zelf ,je moet er natuurlijk wel een minimale energie insteken,anders kun je jezelf beter aansluiten bij het schorrie morie van de grachtengordel .

gelukzoeker | 06-01-18 | 17:58

Waar blijft het Nouri hou mijn hart vast topic?
Of de bespreking van " Het zwart wit denken voorbij?" Waarmee een heleboel narcisten naar de ratsmodee geschreven worden.
www.bruna.nl/boeken/het-zwart-witdenk...

ristretto | 06-01-18 | 17:57 | 1

Met de samenvatting van het boek ben ik het helemaal eens.

Lupuslupus | 06-01-18 | 18:07

Ben het niet altijd met Bas eens, maar hij behoort samen met Johnny Quid en Breedveld tot de beste columnisten van ons land. Eerlijk is eerlijk.

Bakito | 06-01-18 | 17:53 | 10

DrumPiet | 06-01-18 | 18:39
Ik had het over mijn eigen opmerking van 18.08 en niet over jou, egotripper. Blijkbaar snapte je mijn ironie niet. Ga nou maar weer drummen, misschien ben je daar beter in.

knerf | 06-01-18 | 18:53

knerf | 06-01-18 | 18:53
Google maar eens op ironie en maak jezelf niet verder belachelijk.

DrumPiet | 06-01-18 | 18:56

DrumPiet | 06-01-18 | 18:56
Ironie= het tegendeel zeggen van wat je bedoelt. En wat schreef ik om 18.08u. ? "Youp van het Hek? O ja, de man die zo graag grappen maakt over de islam, nietwaar?" En wat bedoelde ik drummerboy? Het tegenovergestelde. Ironie dus. Zo en pak nu je stokjes maar weer.

knerf | 06-01-18 | 22:12
▼ 7 antwoorden verborgen

Waarom de directeur van "Seats and Sofa's" hier op de foto? Wel een keurig geknipte snor trouwens.

meneer der meneren | 06-01-18 | 17:53 | 1

"Seat's and Sofa's" Ghehehehe. Leuk!

Basil Fawlty | 06-01-18 | 19:51

Ik geloof dat Steve Bannon daarover gezegd heeft dat het een cyclus van ongeveer 80 jaar zou zijn (zich baserend op de Griekse oudheid of zo). Een andere goede theorie is die van Cohen (wetenschapper aan de universiteit van Cambridge), die een boek schreef dat "Zero degrees of empathy" heet en gaat over hoe een X-percentage aan cluster-B stoornissen (of as-2 wordt het ook wel genoemd - narcisme is bijvoorbeeld zo'n stoornis en psychopathie ook) in een maatschappij dominant worden, daar genocides mee verklaard kunnen worden (onder andere in Rwanda, WO II, etc). Deel van het antwoord zou kunnen zijn,is dat die Cluster-B stoornissen van alle stoornissen het meest manipulatief zijn en ze met onderling samenspannen zich een weg naar boven weten te vinden maatschappelijk (meen ik ook wel te zien.. ). Na zo'n conflict komt er dan weer een meer 'rule based' maatschappij en worden dus weer - op zich hoger ontwikkelde vaardigheden, dan bijvoorbeeld manipulatie - baby kan het al.. psychopaat wordt er zijn hele leven beter in.. - dominant).
Vraag is trouwens of de filosofie van Bannon en Cohen echt verschillen, Bannon is namelijk ook aandeelhouder in Cambridge Analytica, het databedrijf dat Trump hielp de verkiezingen te winnen - en dus onderzoek van die vakgroep in Cambridge gebruikt om mensen op psychologische indicatoren te scoren (en je mag raden welke dat zijn.. ) en die in gemicro-targete campagnes te benaderen (met dus een op die kenmerken/ scores afgestemde boodschap). En ja, we hebben gezien dat in heel veel sectoren dat soort mensen aan de macht waren (enop een manipulatieve manier komen bovendrijven vaak- hoe Trump zijn verliezen van 17mrd mog compenseren - die niet eens zijn eigen verliezen waren - is nooit helemaal opgehelderd,maar volgens de regels was het niet). Nazi's bouwden ook al ondergronds een netwerk op vanaf 1918 in geheime genootschappen als Thule.. Erdogan en Gulen namen de macht over, door in oa universiteiten te infiltreren en de hand te lichten met het beoordelen van toetsen/ studieresultaten.. allemaal vormen van manipulatie, typerend voor dus dat soort feitelijk stoornissen waarvan de kenmerken aardig bekend zijn (DSM oa).

nickolaas | 06-01-18 | 17:53 | 6

@nickolaas | 06-01-18 | 18:35 |
In jouw analyse kan ik zeker van alles vinden waarvan ik denk dat het opportuun is. In het dagelijkse (over)leven als niet direct bepalende burger is het niet van veel belang welke soort van sociapaten aan de macht zijn. De output van hen is namelijk dezelfde: de poging jou in te zetten voor hun zaak waar je je niet in kan vinden en dus omheen moet werken - al dan niet met de nodige risico's.

Rest In Privacy | 06-01-18 | 19:00

Er zijn universele waarden die voor iedereen werken: vertrouwen, transparantie, hoop (en in de stappen maakt een mens ook zijn eerste ontwikkelingen door.. ). Daar is best een aardig 'regime' op te baseren (al heb je dus ook hogere vaardigheden nodig als creativiteit en ook analytisch wel een beetje goed zijn misschien - maar je ziet dat de psychopaten en narcisten vooral zichzelf bevoordelen, eigen groep desnoods een beetje - maar alles als een nulsomspel zien.. voordeel voor de een moet bij de ander vandaan komen.. echt beleid ontwikkelen met groei en gemeenschappelijke welvaart - zorgen voor andere groepen zit niet echt in hun denken.. het baby' tje zeg maar - al is dat dus wat overgesimplificeerd). Besturen is geloof ik: weten wat er speelt, opties genereren, beste opties kiezen, implementeren (in praktijk kan het opvanalles mislopen,maar niet iedereen hoeft alles evengoed te kunnen als mensen elkaar maar aanvullen en liefst versterken - hoe meer perspectieven hoe beter soms). Beetje tegenkracht kan vaak geen kwaad als het gaat om progressie (maar vaak is het revisionistisch met dan een sterk geïdealiseerd beeld wat deze mensen willen, en manipulatie is iets dat tijd kost - werkt niet als iemand de doelpalen en de lijnen op het veld tussentijds veranderd.. dat is trouwens ook hoe men in het algemeen een conflict verliest - die mensen passen zich niet zo snel aan.. mensen als Hitler waren ook hele slechte strategen in praktijk).
Maar ook een aardig interview (heb het nog niet helemaal afgezien.. ik werd wakker achter mijn laptop, maar het lag geloof ik niet aan de inhoud van dat gesprek.. ). "We hebben in de wereld te maken met roekeloze en onervaren types; Coen de Jong en Kees van der Pijl" www.cafeweltschmerz.nl/we-hebben-in-d...

nickolaas | 06-01-18 | 19:18
▼ 3 antwoorden verborgen

Oh, ik dacht dat Bas even 't lef had gehad om 't over de holle narcist Boef te hebben, en aanverwant omhooggeknuffeld tuig van de straat.

kapoerewiet | 06-01-18 | 17:51

Ik vermoed dat Eurlings verkozen is tot meest inspirerende zakenman juist omdat hij als jonge frisse outsider vanuit het niets de hoogste regionen bereikte. Dat soort verhalen doen het altijd goed. En de reden dat hij die positie bij KLM bereikte is heel simpel: zijn connecties en politieke ervaring. Zijn benoeming tot CEO was een vergissing, maar in context een begrijpelijke. Het is met bestuurders altijd even afwachten hoe ze op hun nieuwe post presteren. Resultaten uit het verleden... dat geldt dubbel bij management. IOC? Dat lijkt me ook vooral een old boys netwerkbaantje. Iets wat een politicus misschien wel veel beter kan vervullen dan een sporter.

Eurlings is niet echt een kwestie van een omhooggevallen lege narcist. Voor zoiets kijk ik toch veel eerder naar lui als Gloria Wekker, en eigenlijk het hele vakgebied van social studies.

Muxje | 06-01-18 | 17:50

.. ik weet ook niet wie er altijd van die vakjes rood kleuren waar CDA/PvdA/extreemGroenlinks/VVD/of-godbetert-D66 bij staat, maar het zijn er best wel veel.

Jan Passant mk2 | 06-01-18 | 17:50

.... ps ik liep vandaag op het Rokin, waar twee meissies me een gratis NRC aanboden. Toen ik al doorlopend sneerde 'ik lees liever een echte krant' hoorde ik die ene kirren alsof ik 'koek koek' had gezongen na dat sinterklaasliedje dat eindigt met 'één of andere hoek' - licht ontdaan van zulke ondeugd maar innerlijk tegen haar eigen weerwil dermate geplezierd dat ze er volgens mij nu nog nat van is.

Hufterst | 06-01-18 | 17:46 | 3

Dus je kreeg een gratis krant aangeboden door een stel k.. meisjes die je hebt lopen opgeilen. Viezerik, You too??

miko | 06-01-18 | 17:51

Ik zeg dan altijd: 'met zo'n hoofdredacteur als die van jullie, denk je soms dat ik gestoord ben of zo?' En dan weten ze niet eens hoe die heet.

Rest In Privacy | 06-01-18 | 17:54

miko | 06-01-18 | 17:51 Ik kreeg geen krant aangeboden. Het was het NRC.

Hufterst | 06-01-18 | 17:55

Bij de KLM denken ze nog huiverend terug aan het (goddank korte) tijdperk Eurlings. Als politicus kan je het nog redden met een vlotte babbel en wat handen boven je hoofd, maar in de echte wereld ga je dan op je muil.

Mather | 06-01-18 | 17:43

In Nederland wordt kwaliteit niet beloond maar achterbaks gedrag.

Kaas de Vies | 06-01-18 | 17:43 | 3

Niet alleen Nederland. Het is een feit dat iemand met de juiste pionnetjes op de juiste plek eerder een promotie maakt dan die ene hardwerkende collega met een hoger IQ. Dit heet netwerk macht, zit in het beestje.

Suncatcher | 06-01-18 | 17:47

Suncatcher | 06-01-18 | 17:47
We moeten dan ook af van de presumptie dat een hoger iq en hard werken tot een snellere promotie zou moeten leiden. Huidskleur, gekwetst zijn en het juiste netwerk zijn belangrijker in het leven. Dat blijkt keer op keer.

accijnstoerist | 06-01-18 | 18:19

Zoals mij vroeger al werd verteld: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent.

EODs | 06-01-18 | 18:19

Het Nederlandse volk is over het algemeen vrij laf. Zijn bang om ergens voor te staan.
Wie komt er voor uit PVVer te zijn? Op verjaardagen waar ik kom is iedereen braaf VVDer bij mijn ondernemende vrienden en Groenlinks bij mijn creatieve vrienden.

Onzin natuurlijk.

Kaas de Vies | 06-01-18 | 17:42 | 6

Lol!! Verjaardagen..

DrumPiet | 06-01-18 | 18:00

miko | 06-01-18 | 17:49
Niet iedereen hoor. Ik ben politiek dakloos...

knerf | 06-01-18 | 18:03

Mensen zijn hysterisch over partijen en lijsttrekkers en meer van die onzin. Slaat eigenlijk nergens op. Ik vraag altijd wat ze het allerbelangrijkste vinden. Soms is dat een issue dat niet eens benoemd word in het program van de traditionele partijen. Bijvoorbeeld de lonen van het uitvoerend ambtelijk personeel (de verpleegster, de vuilnisman), etc.. Een ander voorbeeld, sommige mensen willen niet op d'66 stemmen vanwege het feit dat Pechtold er zit, terwijl het m.i. veel logischer zou zijn om er niet op te stemmen vanwege hun standpunt inzake het raadgevend referendum, of de sleepwetnet, of CETA, etc..

O2Neutraal | 06-01-18 | 19:27
▼ 3 antwoorden verborgen

Simpel. Het talent om omhoog te vallen is niet gerelateerd aan enig ander talent. Net zoal een voetballer vaak geen boek kan schrijven, een actrice typisch geen filosofisch-politiek inzicht kan ontwikkelen, zoals een arts typisch geen vastgoed kan ontwikkelen. Zo kan een omhoogvaller typisch ook niet veel meer dan wat zijn kerntalent hem biedt.

Hufterst | 06-01-18 | 17:42 | 1

DR No had anders een aardig stukje vastgoed ontwikkelt zou ik zeggen.

miko | 06-01-18 | 17:48

Ach, Bas Heijne, de man die hier standaard wordt afgefakkeld, zegt het nu zo geweldig scherp of zo? "Lege narcisten", dat zou ook op Baudet kunnen slaan. Had Bas zijn pijlen op Baudet gericht, dan dd Bas weer niet gedeugd.

Schoorsteenveger | 06-01-18 | 17:41 | 5

knerf | 06-01-18 | 18:05
Beetje een lulverhaal van Heijne. Hij lult er aan de buitenkant tegenaan, tegen de kwestie Eurlings, al suggererende dat hij vanuit de een of andere verheven positie er méér van kan zeggen dan wat er aan de toog van een doorsnee buurtcafé over gezegd is. Heijne noemt Eurlings een narcist, maar dat is slechts een externe omschrijving van zijn petsoonlijkheid op basis van wat wij weten over hoe het Eurlings verging, dus post hoc natrappen, zoals iedereen doet.
Ik zou ook niet weten hoe je sociaal-cultureel kunt onderzoeken waarom in Nederland lege narcisten zo snel omhoog kunnen vallen. Dan zou je longitudinaal onderzoek moeten kunnen doen, waarbij je van te voren zou moeten kunnen meten wie er een lege narcis is en wie niet. Is Heijne een lege narcist? En is hij omhooggevallen? Wie weet. Maar voor mij is wat hij hier neergepend heeft niet meer dan omhooggevallen café-praat.

Schoorsteenveger | 06-01-18 | 18:38

Schoorsteenveger | 06-01-18 | 18:38
Heijne vertoont het gedrag van wel meer intellectuelen: de arrogante, allesoverziende kwal die het allemaal beter weet dan zijn lezers. Maar vooral altijd bij het voorzichtige midden blijft. De man heeft geen ruggegraat, nooit een uitgesproken standpunt. Een lafaard kortom.

knerf | 06-01-18 | 19:00

knerf | 06-01-18 | 18:05
P'cies

Basil Fawlty | 06-01-18 | 19:47
▼ 2 antwoorden verborgen

Blijf het zeggen: in een zogenaamd moderne samenleving komt dit altijd neer op het beginsel van vraag en aanbod.
Het plebs kiest z'n helden, niet andersom.

Notenkraker | 06-01-18 | 17:35 | 3

Deze zogenaamde moderne samenleving hangt aan elkaar van oppervlakkigheid en middelmatigheid, zonder enige diepgang. Uitzonderingen daar gelaten natuurlijk. Als hier één persoon het hoofd boven het maaiveld steekt staan er tien klaar om het af te hakken.

Lupuslupus | 06-01-18 | 18:00

Lupuslupus | 06-01-18 | 18:00
Klopt. Jesse Klaver is zo'n uitzondering.

DrumPiet | 06-01-18 | 18:02

DrumPiet | 06-01-18 | 18:02
Sarcasme neem ik aan? Die heeft vrijwel geen ervaring in het zakenleven. Ofwel, om een zinnetje uit de NRC-link aan te halen: "Maar vooral verbaasde het dat iemand zonder enige ervaring in het zakenleven op zo’n hoge positie werd gekatapulteerd."

EODs | 06-01-18 | 18:17

Tja, goede vraag.

gato | 06-01-18 | 17:35

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken