Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

NRC maakte meer nepnieuws over Russen & MH17

Andreas Kouwenhoven (NRC, links) en Constantin Karmanov

De Omtzigt Canard van de gevallen avondcourant was niet de enige zeperd in hun zoektocht naar vermeende Russische invloeden. Ook in een ander artikel over dat onderwerp zijn journalistieke normen ondergeschikt gemaakt aan de gewenste uitkomst.

Heck en Kouwenhoven schreven in NRC behalve de onzin over Omtzigt nog een aantal artikelen over vermeende Russische invloeden in Nederland. Die kwamen neer op wat vergezochte verbanden tussen een paar in Nederland wonende Russische huisvrouwen die af en toe iets twitteren dat als Poetinvriendelijk uitgelegd zou kunnen worden. Lekker belangrijk en van enige "invloed" op het Nederlandse debat is geen serieuze sprake. Er was derhalve ook nauwelijks aandacht voor de verhalen. Maar in de context (!) van de karaktermoord op Omtzigt is het heel interessant om 1 voorbeeld uit die artikelen uit te lichten:

MH17-burgerjournalist Marcel van den Berg trok 1 bron van NRC na, Constantin Karmanov. Dat is een Rus die al decennia in Nederland woont, en vermoedelijk degene die de krant op het spoor van Jeroen van Rijsbergen - en daarmee het verhaal over Omtzigt - heeft gebracht. Heck en Kouwenhoven doen in hun artikel vier beweringen over Karmanov, teneinde hem te framen als iemand die niet alleen onzin verspreidt over MH17, maar ook niet zou zijn wie hij zegt dat hij is. Het klopt dat de man een rabiaat debiele theorie over MH17 heeft (het toestel zou door weersomstandigheden zijn neergestort), maar zo'n beetje al het andere wat NRC over hem beweert, blijkt op z'n best uit z'n verband getrokken en op z'n slechtst gewoon plat gelogen, om hem er erger en dreigender uit te laten komen dan de nono die het is. En dat delen we hier graag even mede, omdat het weer een bewijs is van de onfrisse werkwijze van de krant die z'n kwaadaardige canard nog steeds niet gecorrigeerd heeft.

Geinig bonusdetail. Het volledige Omtzigt-artikel leunt op 1 bron, Jeroen van Rijsbergen. Andere bronnen (zoals Hella Hueck) zijn uit het artikel gehouden, omdat ze de beschuldigingen van NRC ontkrachten. En die ene bron waar het hele stuk op gebaseerd is, wordt blijkens een door Van den Berg geopenbaarde DM door Wilmer Heck omschreven als een "complotdenken" die "onzin verspreidt". Maar de krant geloofde hem wél toen ze er Omtzigt mee onder hun eigen faalbus konden gooien. Zo'n vale gier is Wilmer Heck:

Zo praat de krant over hun eigen bron

Reaguursels

Inloggen

Ook idd irritant dat de pc media voortdurend pc verkiezingsresultaten voorspellen. Brexit-voorspelling: no way. Catalonië: Spaansgezinden winnen. Ondanks deze propaganda wint de underdog en dan hoor je die media niet meer. Geen zelfreflectie.

dr Rechts | 22-12-17 | 09:26

NRC valt onder PCM, en dat is een PvdA bolwerk, zo leert GS ons.

dr Rechts | 22-12-17 | 09:24

De catalaanse verkiezingen zakken alweer naar beneden op de homepage vd NOS. Las nog wel dat El Dictator Rajoy heeft gezegd nog steeds Puidgemont te zullen arresteren.

trip666 | 22-12-17 | 09:19

Je verwacht het niet :)

Poppo van Ulvinga | 22-12-17 | 08:57 | 1

Is dat niet die Friese kruisvaarder?

Beste_Landgenoten | 22-12-17 | 10:03

Er loopt bij ons thuis nog een digitaal abonnement op de NRC en de houder dezes vaart blind op de dagelijkse newsfeed. Ik hoef u waarschijnlijk niet uit te leggen wat dit met mij doet.

MickeyGouda | 22-12-17 | 08:42 | 1

Bij mij ook en ik word er niet blij van.

Beste_Landgenoten | 22-12-17 | 10:03

Extremistische partijen zoals D'666 (zoals veel macht naar de EU, open grenzen, afbraak sociale zekerheid, principes makkelijk opzij zetten, vijandbeeld Rusland creëren) kan ik nog volgen in verband met hun consistente gedrag. Maar dat journalisten van NRC met nep- en haatnieuws komWkwaliteitskrant dat aan echte journalistiek deed. Wat is daar aan de hand ? Kan niet zo zijn dat het gaat om hun oplages, want ze raken zo lezers kwijt. Nee, ik vrees dat extreem links en extreem gutmensch daar de macht heeft overgenomen en er een extremisitische eenzijdigheid is waar D'666 nog veel van kan leren.

Graaier | 22-12-17 | 08:39 | 2

D666 zijn pro-EU extremisten? Hmm... Dus de nationaal coordinator terrorisme zou eens naar D666 moeten kijken. Hmm... daar zit wel wat in...

Príncipe | 22-12-17 | 11:15

Ja, ze staan ver buiten het centrum met hun bereidheid om rechterlijke macht, geldstromen, belastingen, leger, centrale bank en bevoegdheden aan een vreemde macht over te dragen. Te weten de EU. U kunt daar veel documentatie over vinden. Ook in hun pamfletten. D666 staat ook wel bekend als partij die Nederland en de Nederlanders het liefst wil afschafffen. Kortom, een gevaar voor onze samenleving die wat mij betreft vervolgd kunnen worden voor staatsgevaarlijke activiteiten.

Graaier | 22-12-17 | 11:28

was gisteren ook wel opvallend hoe de tamme pers de hele dag fakenews over de Catalaanse verkiezingen doorgaf, overduidelijke poging het resultaat te beïnvloeden door de spaanse overheid, hele dag hoorde we dat de pro spanje partijen gingen winnen, niemand die zijn correspondent aan het werk zette, goh wat blijkt de uitslag is wat anders.

pantera | 22-12-17 | 08:33 | 3

Ik zei al tegen mijn man, wacht tot 11 uur, dan hebben ze het allemaal verkeerd die z.g. journalisten . Die separatisten gaan winnen, zag je op alle verkiezingsborden en vlaggen in heel Catalunya.

gato | 22-12-17 | 08:45

Ad.nl gaf tot na tien uur nog aan dat eenheidspartijen op winst stonden. Een klik naar el pais had hen op andere gedachten kunnen brengen.

Langshetrandje | 22-12-17 | 08:50

Was vandaag in mijn dorpje, wat een feest, allemaal vlaggen en gele strikken. Catalunya voelt zich goed met hun keuze.

gato | 22-12-17 | 14:00

Of Karmanov zelf in zijn theorie gelooft, betwijfel ik. Als goede Rus is het echter 'not done' je vaderland af te vallen. Daarbij, het waren de Ukrainers en niet de Russen!

Oblast68 | 22-12-17 | 08:26 | 1

Clear air turbulence my ass. Waaiden daar dan ook vlinder-fragmentjes rond van een BUK raket?

Beste_Landgenoten | 22-12-17 | 10:04

Nou heel gek snap er gene ene reedt van, stom he!

ikdenkwat | 22-12-17 | 01:42 | 1

Dat is de strategie van Rutte en zijn onderste steen. Rekken tot niemand het meer volgt.

Is dit nog nieuws? | 22-12-17 | 01:49

Die oliebollen discussie bij Jinek vanavond van de redacteur was echt schandalig! Hij beschuldigt eerst de beste man dat "als hij net zo oliebollen bakt als hij praat het niet zo best zal zijn" (ik had even een momentje toen), en daarna glashard zegt dat hij niet weet hoe het eigenlijk in elkaar steekt. Wat een lul ben je dan. Een enorme lul die met pek en veren moet worden verwijderd uit de burelen van het NRC. Ga eens snel deaud!

-=PyP=- | 22-12-17 | 00:35 | 4

Ten eerste is de beste man van het AD.
Ten tweede: dat de oliebollenbakker vasthoudt aan een het recept van zijn vader en grootvader zegt genoeg, hij gaat niet mee met veranderende smaken.

Jan Dribbel | 22-12-17 | 01:05

Jan Dribbel | 22-12-17 | 01:05
Volgens mij heb jij de uitzending niet gezien, want degenen die de recensies schreven, hadden niet geproefd. Alleen puur sensatiezoekerij. Jammer dat je het weer probeert te downplayen en de bal bij de oliebollenbakker legt. :-)

-=PyP=- | 22-12-17 | 01:11

Ik heb die oliebollen ook niet gegeten. Maar ik kan je wel vertellen dat ze lekker waren. Best wel erg lekker eigenlijk.

Is dit nog nieuws? | 22-12-17 | 01:47
▼ 1 antwoord verborgen

Naar schatting telt Amsterdam nog zes vergelijkbare families.
Het gaat om meer dan veertig familieleden, van wie er 23 minderjarig zijn.
De projectleider: "Alle partijen kenden wel leden van de familie, heel goed soms, maar doordat niemand de informatie registreert op familie, was de samenhang nooit bekeken."

Nederland in een notendop.

Is dit nog nieuws? | 22-12-17 | 01:45

De agent in de straat weet het heus wel...

O2Neutraal | 22-12-17 | 21:14

Meer meer meer zout Geenstijl.. dank u wel.

larie | 22-12-17 | 00:07

Ik heb niet de indruk dat het MH17 verhaal nog groeit.

miko | 22-12-17 | 00:00 | 1

Maar het leeft nog wel. In tegenstelling tot de onderste steen.

Is dit nog nieuws? | 22-12-17 | 01:41

Goed om te zien dat 'de gevestigde orde' steeds meer gesloopt wordt. Dat sinistere krachten - politiek en zogenoemde 'journalistiek' - steeds meer ontmaskerd worden.
Dat steeds duidelijker wordt hoe cynisch, egoïstisch, arrogant, onwaarachtig en vernietigend die duistere krachten zijn. Steeds meer mensen zullen dit inzien.
Oprechte dank @GS, Seven, Russels Teapot e.a.

Ars Vivendi | 21-12-17 | 23:54 | 5

Ik gok op een cordonnetje om Wilders en Baudet, en een fantastische coalitie van VVD, D66, GL, CDA, CU, SGP, Pvda, PvdD, 50+, SP en Denk met 76 zetels de volgende keer.

Harry Turtle | 22-12-17 | 00:13

@Harry Turtle Reken maar van yes.

mozaard | 22-12-17 | 00:40

@mozaard | 22-12-17 | 00:08
Niet alle mensen zijn zo krachteloos. Verandering zit eraan te komen. Ik voel het in het bedrijf waar ik werk waar ook al jaren het een puinhoop is, en het een kliekje oudgedienden zijn die de baas zijn. Ze gaan weg, ze gaan eraan. Tot ziens!

-=PyP=- | 22-12-17 | 01:13
▼ 2 antwoorden verborgen

Beeldvorming is belangrijker dan waarheid.

Statler en Waldorf | 21-12-17 | 23:42 | 1

Wat een wijsheid! Helaas is dat de manier waarop de meeste media op dit moment nog "berichtgeving" naar buiten brengen.

Is dit nog nieuws? | 22-12-17 | 01:55

Media begrijpen niet dat stukjes over de media vooral (lees alleen) interessant zijn voor de media.
Navelstaren, begin er niet aan.

lieverdeauddanreaud | 21-12-17 | 23:42 | 1

Total losers!
Het wachten is op de excuses en rectificaties.
Wat zou er nog meer allemaal niet kloppen in dat nieuwsvod dat hele generaties bejaarden voor zoete koek slikken?

duh! | 21-12-17 | 23:40

Off topic: ik heb geen tv gekeken. Hoe is het afgelopen in Catalunya?

Graaf van Egmont | 21-12-17 | 23:37 | 5

Maar wat nu?

gato | 22-12-17 | 00:25

In ieder geval is Rajoy niet de premier van alle Spanjaarden. In Catalunya zeker drie van de 135 zetels voor PP. Kortom: muil houden.

Langshetrandje | 22-12-17 | 01:27

Hij was gisteravond al aardig bedaard, maar nog steeds kan hij alles, denkt hij, vergeet alleen de Catalanen, die willen geen koning en geen geld afgeven aan iedereen in Spanje, ze willen vrij zijn. Dat ze in de EU willen begrijp ik niet, kan ook niet, volgens mij, maar veel landbouw hier, dus subsidies, voorlopig wegen genoeg, net weer een hyper nieuwe sneltrein en vooral veel bitcoins. Al die gasten hebben ze gekocht. Heerlijk , eindelijk woon ik in een republiek, alhoewel duurt nog wel even. Er moet toch eerst geluld worden en dat kunnen ze in Spanje.

gato | 22-12-17 | 07:30
▼ 2 antwoorden verborgen

Ondertussen in tralalaland de NPO/VPRO:
http://media.tpo.nl/2017/12/21/is-geen-grap-is-serieus-persbericht/

Ce ca! | 21-12-17 | 23:34

Kan natuurmonumenten het NRC niet aanklagen, vanwege het misbruiken van dooie bomen?

Ce ca! | 21-12-17 | 23:22 | 1

#treetoo

Montesquieue | 21-12-17 | 23:50

Als GeenStijl er nou eens niet was. Dan was er dus niemand over om dit soort onthullingen te doen. Een kwetsbaar gevoel.

superjan | 21-12-17 | 23:16 | 5

Berbaar, het is gezien, het is niet onopgemerkt gebleven.

de honden blaffen... | 21-12-17 | 23:55

Al waren er twintig sites of desnoods nieuwsbladen die onthullingen deden. Er is niemand die er ook maar iets om geeft. Een eenzaam gevoel.

mozaard | 22-12-17 | 00:16

superjan | 21-12-17 | 23:16 |
Daarom komt er binnen niet al te lange tijd een vergunning plicht voor sociale media. Onder de noemer "nep nieuws tegengaan".
www.telegraaf.nl/tech/1436383/vergunn...

Is dit nog nieuws? | 22-12-17 | 02:00
▼ 2 antwoorden verborgen

Ach, ter viering van het 50-jarig bestaat van Israël publiceerde de NRC jankverhalen van zich palestijn noemende arabieren. Toen gelijk m'n abonnement opgezegd dat ik al vanaf m'n studententijd had.... sindsdien niet meer aangeraakt en die potsierlijk Belg wordt consequent weggezapt.....

Mazoeza | 21-12-17 | 23:10 | 1

Zichzelf palestijn noemende arabieren idd; als het loopt als een eend (in djellaba) en kwaakt (gammelegamma) als een eend, zal het wel een Arabische eend zijn...

Sarcastisch varken | 22-12-17 | 08:48

Kan Silvana niet ff die adverteerders van NRC bellen?

Trumme | 21-12-17 | 23:00

Het Amerika pijpende media conglomeraat in onze lage landen zullen altijd naar het oosten blijven kijken als bron van alle kwaad. Elke scheet of bosbrand in dat zieke land is wereldnieuws hier op NOS. Nieuwsuur. DWDD. Jinek. Volkrant. Telegraaf. NRC en ga zo door. Complete geschiedsvervalsingen gespoonfed via Netflix NatGeo Discovery Vice. Maar als er eens echt iets shockings te melden is uit notabene de eigen Washington en Langley archieven via bv Wikileaks gaan we dat niet horen. Bv nogal geschiedsbepalend www.strategic-culture.org/news/2017/1... - Over meer Amerikaanse invloeden en druk qua onze gekleurde/zgn onafhankelijke NL nieuwsvoorzing zijn inmiddels tal van klokkenluider boeken geschreven. En nog steeds vraagt men zich af waarom de toon in het hele MH17 debacle zo eenzijdig is terwijl in historisch perspectief dit soort false flags om regime regime changes te provoceren lopende band werk is voor het land diens grootste export product oorlog en wapenhandel gerelateerd is.

HdJ | 21-12-17 | 22:51 | 4

Eendragtmaaktmagt | 22-12-17 | 08:27
Dit is nou precies wat een komplot-gelover doet: Zien dat iemand een " voordeel" heeft bij die ramp (ik zou ECHT niet weten welke want Rusland had zichzelf al voldoende in diskrediet gebracht met de Krim en de Spetznaz eenheden in Donbass), om dan in 1 klap door te concluderen dat degene die voordeel heeft ook direct maar de dader is. Hoe kan je zo onzinnig redeneren? Moet echt een hel zijn om steeds op die manier het leven te verklaren.

Beste_Landgenoten | 22-12-17 | 14:59

#@HdJ
Bedankt voor het citeren uit een typische komplot website. Is dat niet een fraai voorbeeld van nepnieuws? Smullen...

Beste_Landgenoten | 22-12-17 | 15:03

Joh, die Russen vechten al jaren om en rond die Krim, dus die zouden nooit toe laten dat dat stukje nepeiland onder NAVO zou vallen. Daar is vast bij de NAVO niemand die daarvan zelfs maar een seconde zich over heeft verbaasd. Onze media laten het alleen na om ons daarover te informeren. Dat met die Donbass, dat is straks hun buffer staat. Zelfde als ze hebben met dat transnistrie (of hoe dat ook geschreven moet worden) en dat stukje bij Georgie. En natuurlijk willen ze ook invloed in de baltische staten hebben. Dus als er ergens beinvloeding is van verkiezingen en het enigsinds te bewijzen moet zijn, dan zou ik daar gaan kijken in plaats van hier zoeken naar een imaginaire speld in een hooiberg.

O2Neutraal | 22-12-17 | 21:49
▼ 1 antwoord verborgen

Goh.
1 bron, stukje in het NRC. Overtik media neemt het over en weg is Omtzigt.
Wat een macht van zo'n artikeltje.
Behalve Geenstijl geen enkele media aandacht.
Zegt ook wel wat over de "journalistiek" van tegenwoordig. Overtikken, meer kunnen ze niet.

Is dit nog nieuws? | 21-12-17 | 22:43 | 1

CDA had zo'n stukje kennelijk gewoonweg nodig om Omtzigt van het dossier te halen. Zal wel bekonkeld zijn.

mozaard | 22-12-17 | 00:18

Hoe gaan we ons hieruit redden? Mag Catalonie nu bij de EU en wat gaat afscheiding betekenen? Het volk is altijd de ultieme autoriteit. De afbraak van de EU is in gang moge er een mooi rechtvaardig en trots Europa van Staten herrijzen! #catalunya

trip666 | 21-12-17 | 22:40 | 3

Als Nederland zich niet losmaken wil van de EU, kunnen wij dan ook niet provincie na provincie zich ervan losmaken?

mozaard | 22-12-17 | 00:20

Ik weet nu niet of ik in een Republiek woon of toch in Spanje.
Trouwens, Italie gaat vast volgen wat Catalunya heeft gedaan.

gato | 22-12-17 | 00:47

mozaard | 22-12-17 | 00:20
Laten we eens beginnen met Brabant, de provincie met de meeste groei dit jaar. Eens kijken wat Los Randstad daarvan vindt.

h3* | 22-12-17 | 01:07

Goed he van die Catalanen?

Langshetrandje | 21-12-17 | 22:23 | 3

Ik vind het moeilijk, wat gaat er gebeuren. Dat de separatisten gewonnen hebben had ik wel door, als je overal de vlaggen zag.

gato | 22-12-17 | 00:28


het is echt niet te geloven dat Rajoy de gekozen leider van de afscheidingsbeweging gevangen wil nemen zodra hij het land in komt.
Met dat soort democratieën zitten we in de EU, geen wonder dat het fundament helemaal bros wordt.
Nog een paar jaar en de EU dondert als een verrotte paddestoel in elkaar omdat de stel breekt.

mallekater | 22-12-17 | 08:04

stel=steel, natuurlijk.

mallekater | 22-12-17 | 08:05
-weggejorist-
Spanko | 21-12-17 | 22:23 | 1

De journalistiek in Nederland is al lang overleden, waarom nog trekken aan dit rotte karkas? Gewoon de oude media in z'n geheel op de mestvaalt dumpen en opnieuw beginnen. Ver ver weg van Amsterdam, Den Haag en Hilversum.

Abject | 21-12-17 | 22:18

Ik heb het al vaker gezegd: NRC Handelsblad is geen krant, maar een propagandablaadje voor het partijkartel. Wie daar werkt is geen journalist, maar een propagandist.

MAD1950 | 21-12-17 | 22:17 | 1

Tweedejaars HBO studenten, die geven ze bij NRC ook graag een platform.

Montesquieue | 21-12-17 | 23:48

wie faxt dit topic eventjes naar de 200 babyboomers die nog alles geloven wat ze in de nrc lezen?

Bert Konterman | 21-12-17 | 22:15 | 2

Het zullen er toch niet zovele meer zijn inderdaad. Om het geluid van GS te laten verwateren zie ik het ook nog wel van komen dat er een soortgelijke site komt, maar dan stiekem gerund vanuit Den Haag. Vergelijk de verwatering bij de afgelopen verkiezingen met de kleine Eurosceptische partijen.

mozaard | 22-12-17 | 00:22

Alleen de krantenbezorgers en Pauw kunnen deze mensen nog bereiken.

O2Neutraal | 22-12-17 | 22:05

Nou dat lijkt dan op behoorlijk slecht journalistiek werk van de NRC.

Beste_Landgenoten | 21-12-17 | 22:11 | 2

Ja. Zouden ze nu ook worden ontslagen, of volgt een rectificatie en verontschuldigingen denkt u? Zo nee, heeft deze krant dan ook in uw ogen niet volledig afgedaan?

duh! | 21-12-17 | 23:36

Afgedaan niet want ik lees die krant met plezier. Maar deze journalisten mogen hun werk wel eens wat beter doen. Heb geen zin om verzonnen verhalen of onware feiten voorgeschoteld te krijgen.

Beste_Landgenoten | 22-12-17 | 09:57

het zou eens nuttig zijn wie van hogere hand vanuit NRC of het moederbedrijf van NRC sturing geeft aan deze doelgerichte propaganda, en wat de banden zijn. Mijn gevoel is dat dit iets is van de laatste jaren.
Hetzelfde geldt voor het slaafse nu.nl.

Ir. Wilhelmus | 21-12-17 | 22:06 | 5

de commentaren bij Nu.nl waren niet links, maar realistisch. vandaar dat ze dat hebben weggejorist.

Ir. Wilhelmus | 21-12-17 | 23:14
-weggejorist-
Berbaar | 21-12-17 | 23:33

@berbaar: Voor zuur gezeik leze men het best uw reacties.

SlimmeBelg | 22-12-17 | 04:15
▼ 2 antwoorden verborgen

Meester-oplichter Heer Olivier kan nog wat leren van het NRC qua list, leugens en bedrog.

Jan Dribbel | 21-12-17 | 22:03

Voor diegene die GeenStijl nog steeds als riooljournalistiek bestempelen en zich er op voorstaan ‘kwaliteitskranten’ als NRC te lezen, is er in Belgié een mooie uitdrukking: in nauwe schoentjes staan.

Normpje | 21-12-17 | 21:58

Een vliegtuig op 10 km hoogte bij bewolkt weer zien ik ga er geen woorden meer over vuil maken.
Over nep nieuws gesproken!
Omtzigt heeft zijn excuus aan geboden dat siert hem, toffe vent.

botbot | 21-12-17 | 21:57 | 17

duh! | 22-12-17 | 11:20
Nou dat valt reuze mee , dat is toch een onderschatting van al het werk dat het OVV en het JIT hebben gedaan. Als ik het wel heb is de halve bevolking van dat gebied en zijn moeder persoonlijk ondervraagd. Wat die verkeersleiding aangaat, er zijn de transcripts van alles wat die dag is gezegd, voor zover ik weet, dus wat heb je nog meer nodig?

Beste_Landgenoten | 22-12-17 | 13:55

@ Beste_Landgenoten | 22-12-17 | 13:55
Je bedoelt dat JIT met potentiële betrokkene Oekraïne? Welke Nederlanders hebben de bevolking ondervraagd, en in welke taal? Verkeersleiding persoonlijk spreken is natuurlijk wel degelijk relevant. Veel van het materiaal in de onderzoeken komt van Oekraïnes geheime dienst SBU. Lijkt me iig niet onafhankelijk met dit regime.. Dit zijn ook de jongens die in opdracht van Porosjenko politieke tegenstander Saakasjvili hebben opgepakt, om maar een voorbeeld van hun onfrisse praktijken in dienst van corrupte ongekozen leider te noemen. Sowieso totaal niet onafhankelijk als bron.

duh! | 22-12-17 | 16:37

duh! | 22-12-17 | 16:37 en anderen
De uitgangspunten van het onderzoek, het ontbreken van allerlei bewijs maakt het bijna onmogelijk om met iets zinnigs te komen als JIT.

Natuurlijk zijn er Oekraniesche vlieguitgen in het luchtruim daar, die Russen sturen geen lanceerwagen in bruikleen voor niets, in juli bombardeerde de Oekraine nog stellingen van die seperatisten / Russen. En natuurlijk is er gewaarschuwd voor de mogelijkheid dat er met raketten geschoten zou kunnen worden, want veel andere luchtvaartmaatschappijen vlogen er al niet meer, of die waren zelf verstandig. De vraag die weinig gestelt (helaas zelfs hier niet vaak genoeg) word, waarom vloog dat vliegtuig daar uberhaupt? Het was bekend dat Oekraine stellingen van de rebellen bombardeerde daar en dat er een offensief was van diezelfde rebellen om de eenheden van de Oekranie in dat stukje tussen Donbass en Rusland in tweeen te splitsen. Terwijl dit gebeurde werden de strijders uit UA in dat stukje bevoorraad door vrachtvliegtuigen in de dagen voor de vlucht MH17. Die zijn uiteraard doelwit, die bevoorradingsvluchten, dan moet je zorgen dat je niet in de buurt vliegt. Waarom werd er dan toch zo gevlogen? Linkje naar onderzoek daarover is zeer welkom.

O2Neutraal | 23-12-17 | 00:06
▼ 14 antwoorden verborgen

NRC maakt reclame met de eigen code. Een scheiding tussen feiten en meningen. Feiten komen helemaal niet meer in de krant, dat blijkt wel.

Heldring draait strationair rondjes in zijn graf. Wat is die krant afgezakt.

Glasgow Argus | 21-12-17 | 21:46 | 1

Wie draait sneller in de rondte: Heldring of H.A.F.M.O.?

Eeuwig..Op..Vakantie | 21-12-17 | 22:17

Dus toen Ollo het had over een site met nepnieuws... had ze het over de NRC zonder een seal of approval!

h3* | 21-12-17 | 21:43 | 2

Ik stel voor dat ze maatregelen neemt. Deze krant moet onder verscherpt toezicht worden gesteld.

duh! | 22-12-17 | 01:59

Mooi hè dat ze nog steeds niet gezegd heeft welke site.
Beetje zoals de weapons of mass destruction in Irak. Ze zijn er!
Ergens!
Geloof ons......

Is dit nog nieuws? | 22-12-17 | 02:02

Het gedachtegoed dat de redactie van de NRC beheerst is zodanig onjuist dat je wel moet liegen en bedriegen om nog argumenten voor je standpunten te vinden.

Orakel1958 | 21-12-17 | 21:42

R. ComplotdenkeR. Maar verder opnieuw een collegiaal oorvijgje van formaat. Kut NRC.

Normpje | 21-12-17 | 21:40

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken