Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Kloosried! NRC klampt zich vast aan Laatste Livestrohalm (en waar blijft die Omtzigt Audio?)

De ontmaskerde Heck en Kouwenhoven zijn al dagen doodstil, maar dat weerhoudt NRC niet van plaatsing van een leugenachtige column van Joshua Livestro (ja, hij weer) waarin Pieter Omtzigt nogmaals belasterd wordt in een feitenvrij foutencircus.

Social

Hierboven een tweet van Thomas Schansman, nabestaande van MH17 en aanwezig op de MH17-lezing in mei. Sterker nog, hij kwam na de tolk van de nepgetuige als spreker aan het woord, en negeerde bij zijn vraag stoïcijns wat door NRC als een onrust veroorzakende complottheorie wordt opgeklopt (video vanaf 1'29"55, Schansman vanaf 1'32"30). Ook hij wil de audio van Omtzigts gesprek met Jeroen van Rijsbergen, de Oekraïense "nepgetuige" en diens tolk graag integraal horen. Net als wij, net als Pieter Klein, net als iedereen met verstand van MH17. Omdat we graag zelf oordelen over wat NRC zo stellig maar slecht onderbouwd beweert.

Heck en Kouwenhoven geven de audio echter niet vrij en beroepen zich daarbij op bronbescherming (terwijl iedereen al weet dat hun enige bron de complotdenker Van Rijsbergen is). NRC pompt ondertussen een nieuwe inktkogel tussen de ribben van Omtzigt, in de vorm van een column van Joshua Livestro. Daarin staan beschuldigingen aan het adres van het Kamerlid, die hij zelf moeiteloos had kunnen fact- & doodchecken. Is er dan helemaal niemand bij die boeken-, wijn- en Moezelcruisefolder die columns op waarheid controleert, zeker in het geval van zulke zware aantijgingen die nota bene gebaseerd zijn op een artikel dat allang helemaal uit elkaar getrokken is en als opgeklopte onzin is afgeserveerd?

De column van Joske staat hier. Dat Livestro onbetrouwbaar en ongeloofwaardig is (hij erkende nota bene zelf op camera dat hij laster verzint om tegenstanders te besmeuren), mag geen nieuws heten. Dat hij zijn eigen oud-medewerkers openlijk afvalt, is ook al langer bekend: Omtzigt schreef op Jalta ooit wat stukken - nota bene over MH17. Sterker nog: zelfs Jalta-auteur Ewout Klei twijfelt dusdanig aan de lezing van NRC dat hij zijn eigen (nogal schreeuwerige) stukje over de kwestie maar weer offline heeft gehaald (hier de cache ter bewijs).

Dat NRC uitgerekend in deze kwestie dus op verwarde opruier Livestro vertrouwt om hun nepnieuws in een column te verdedigen, is meer dan wonderlijk - maar ook des te meer reden om het te bestrijden. Met alle liefde en plezier, overigens. We zitten er inmiddels toch lekker al in. We lezen niet alles, maar pakken wat relevante passages om inhoudelijk te weerleggen. Na de breek!

Kloosried van een karaktermoord

Livestroman: "Nu wil ik graag accepteren dat Omtzigt een hardwerkend Kamerlid is. Dat ontslaat me echter niet van mijn plicht om zijn optreden kritisch te beoordelen."
GeenStijl: Helaas. Plicht verzuimd. En dat gaan we hieronder toelichten.

Livestroman: "[Omtzigt] wist dat de getuigenverklaring vals was. In plaats van de man daarop te wijzen, bood hij aan zijn bijdrage te helpen voorbereiden. Voor dat besluit valt geen logische verklaring te verzinnen."
GeenStijl: Dat Livestro niet bij machte is om een 'logische verklaring' te verzinnen, betekent niet dat die niet bestaat. Marieke de Hoon, die de lezing organiseerde, heeft in deze twitterdraad uitgebreid verklaard waarom Omtzigt de man vermoedelijk souffleerde. Namelijk: om de verstoring van de lezing door deze man zo kort mogelijk te houden. Dat is een uitermate logische verklaring, die door diverse aanwezigen wordt ondersteund. Van NRC zelf was niemand aanwezig aan de VU, Livestro incluis. Bovendien: de verklaring van de man is helemaal niet per definitie vals, want meerdere getuigen hebben verklaard (Oekraïense) vliegtuigen in het luchtruim gezien te hebben op 17 juli 2014 - wat ook gewoon in NRC (zomer 2015) terug te lezen is. Omtzigt twitterde zelf in mei 2016 deze nuance daarover: "En om heel precies te zijn: vliegtuigen in de buurt MH17 is niet hetzelfde als militair vliegtuig heeft MH17 neergehaald." Precies dat.

Voor de context

Livestroman: "Omtzigt is recidivist als het gaat om ruimte geven aan MH17-samenzweringstheorieën. Iemand met de Twitternaam @queenofunseen stelde in februari 2016 de vraag: „Spaanse aircontroller is spoorloos, waar is zijn Twitterverslag?” Omtzigts reactie: „Beste @queenofunseen, de OVV heeft de luchtverkeersleider van de MH17 nooit gesproken. Nog zoiets raars dus.”  Onderzoek had echter allang aangetoond dat het ‘Twitterverslag van de Spaanse aircontroller’ – tweets waarin werd geclaimd dat de MH17 was neergehaald door een Oekraïense raket – een verzinsel was. De dossiertijger Omtzigt wist dit ongetwijfeld."
GeenStijl: Om met de laatste zin te beginnen: dossiertijger Omtzigt wist dit inderdaad, blijkt bij navraag. Maar in zijn reactie op @queenofunseen (inderdaad een gekkie, check die timeline) gaat Omtzigt helemaal niet in op de "Spaanse luchtverkeersleider" (dat was @spainbuca en die is opgeschort door Twitter wegens nepnieuws/propaganda-tweets die nog terug te lezen zijn op aluhoedjes wappiesite Wanttoknow - disclaimer: fake news!). Omtzigt reageert zelf echter met een feit. De OVV heeft namelijk openbaar erkend de Oekraïense luchtverkeersleiders niet gesproken te hebben:

Social

De laatste die met MH17 sprak is niet gehoord door de MH17-onderzoekers. Ja, dat is inderdaad raar.

GeenStijl (vervolg): @queenofunseen ratelt onder die tweet overigens een heleboel dingen, waaruit Livestro zelf een vraag heeft gedestilleerd en als zodanig heeft geciteerd. Maar ze stelde geen vraag aan Omtzigt, ze beweert alleen maar dingen. OK, de CDA'er had wellicht beter moeten kijken aan welke mafkees hij zijn feitelijke verkeersleiding-tweet richtte, maar dat maakt de inhoud van zijn eigen tweet nog niet onwaar. En dat talloze wappies onzin debiteren over MH17 in zijn timeline, maakt Omtzigt daaraan nog niet medeplichtig. Creatief context weglaten én een citaat vervalsen, dat is wat Livestro hier doet. Deze stelling beoordelen we dus als: Onhandig getweet van Omtzigt maar wederom een vals verwijt in NRC.

Livestro: "Omtzigt linkte niet alleen naar een artikel van de Amerikaanse complotdenker Robert Parry, hij prees het ook aan: „Interessante observaties over bewijsmateriaal VS inzake MH17”. De kern van Parrys artikel? De bewering dat „Amerikaanse hoge resolutie satellietfoto’s” zouden hebben „aangetoond dat er Oekraïense militairen aanwezig waren bij de raketinstallatie die de raket had afgevuurd.” Het was een evident valse verklaring. Waarom verspreidde Omtzigt die dan als „interessante observatie”?
GeenStijl: Ten eerste: het bekt lekker natuurlijk, maar Robert Parry is geen 'complotdenker'. Hij een freelance journalist (wiki) die veel legit opdrachtgevers had en diverse prijzen won voor zijn reporterswerk, inclusief een Harvard-prijs en een (niet-verzilverde) Pulitzer-nominatie. Tegenwoordig is hij online actief en in zijn artikelen is anti-mainstream en (Amerikaanse-) overheidskritiek een drijfveer. Vanwege die kritiek op 'mainstream narratieven' wordt hij vaak in de hoek van de complottisten en/of Poetinverstehers geduwd, zoals ook hier door Livestro, die dat frame sowieso graag en gretig toepast op mensen & mediaas met wie hij het oneens is.

Social

GeenStijl (vervolg): In het artikel waarin Omtzigt 'interessante observaties' ontwaart, schrijft Parry dat de Amerikanen over gedetailleerde satellietfoto's beschikken ('hoge resolutie' wordt niet gezegd). Dat strookt volledig met MinBuZa Kerry's citaten van onmiddellijk na de aanslag, dat de Amerikanen zagen waar de raket vandaan kwam (Bron):

Prijsschieten

GeenStijl (vervolg): Het vervolg van Livestro's citaat, dat die beelden zouden hebben 'aangetoond dat er Oekraïense militairen aanwezig waren bij de raketinstallatie die de raket had afgevuurd' wordt niet als feitelijke bewering gedaan door Parry, maar is een terugverwijzing naar wat een inlichtingenbron hem vertelde op 20 juli 2014, slechts drie dagen na de aanslag op MH17 - toen nog gans onduidelijk was wie/wat/waar/waarom & hoe. Livestro citeert uitermate selectief uit een lang artikel waarin feiten, terugblik en opinie samengeweven worden en ja, in dat artikel staan inderdaad interessante (kritische) observaties over niet vrijgegeven Amerikaans bewijsmateriaal, waar Kerry hele veelzeggende uitspraken over deed. Daar verwijst Omtzigt naar.

Overigens schreef ook RTL-verslaggever en MH17-volger Jeroen Akkermans een vergelijkbaar artikel rond Kerry, Kiev en de vraag wat betrokken partijen te verbergen hebben. Onze conclusie: in de context van Omtzigts radarbeeldenjacht is het logisch dat hij dit artikel deelde, en complotdenker-denker Livestro zoekt er ten onrechte een complottheorie in.

En dan de uitsmijter: Livestro liegt

Het derde voorbeeld dat Livestro geeft, is een glasharde en bovendien makkelijk te controleren leugen. Daarmee bewijst ook Joske dat hij geen benul heeft van het MH17-dossier, te weinig context kent en alleen op basis van persoonlijke rancune jegens Omtzigt en diens Umfeld een dolkstoot bijdraagt aan de karaktermoord in de avondcourant. Komt-ie:

Livestro: "Nog erger is dat Omtzigt zelf ook een valse verklaring in omloop heeft gebracht. In strijd met wat het rapport van de CITVD (toezichthouder geheime diensten) daadwerkelijk zei, tweette hij in januari 2016: „CITVD bevestigt: volgens geheime diensten had alleen Oekraïne operationele BUK-systemen in Oost-Oekraïne 17/7”.
GeenStijl: Kort en goed: dit is een feit. De CITVD heeft dit gezegd, opgeschreven (pdf) en bevestigd in een hoorzitting. Omtzigt twitterde dus helemaal niets 'in strijd' met het rapport, hij deelt hun letterlijke bevindingen, zo onderschrijft ook dr. Marco Langbroek, fysiek present bij die bewuste hoorzitting (waar Livestro zelf uiteraard niet bij was). Let wel, diens tweets zijn ouder dan de column van Livestro, dus hij had zijn valse beschuldiging kunnen voorkomen met een piepklein beetje onderzoek:

Social
Social

Let ook op de vele (anonieme) anti-Omtzigt-trollen die reageren op de tweets van Langbroek!

Livestro: "Toen de Russische pers met zijn tweet aan de haal ging, publiceerde hij een quasi-correctie. Geen mea culpa maar een gladde verklaring waarin hij de schuld afschoof op de Russische media: „Sommige Russische media lijken vandaag de dag te denken dat Oekraïne BUK-systemen had op 17 juli 2014 in de door rebellen bezette gebieden. Dat moet onmogelijk zijn.” De gewraakte tweet heeft hij later stilletjes verwijderd."
GeenStijl: Deze tweet is geen 'gladde verklaring', het is wederom feitelijk: de CITVD heeft niet gezegd dat er operationele Oekraïense BUK-systemen in rebellengebied waren, alleen dat Oekraïne volgens inlichtingendiensten als enige over operationele BUK's beschikten. De suggestie van de CITVD is dus dat de BUK die MH17 neerhaalde, uit Rusland moet zijn gekomen. 

De Russische media interpreteren de (inderdaad wat ambigu geformuleerde tweet) van Omtzigt zodat het lijkt alsof Oekraïne als enige over BUK's beschikte en wekken daarmee juist de suggestie dat Kiev de dader is. Kennelijk wilde Omtzigt, die het officiële scenario 'Separatisten schoten MH17 neer met Russische BUK" gewoon volgt, zich niet voor dat karretje laten spannen. Dus: tweet verwijderd en vervangen door een tweet die duidelijk maakt dat hij het Russische narratief niet propageert, volgt of gelooft. Wonderlijk hoe Joshua 'Begrijpend lezen is niet mijn ding' Livestro dat weet om te buigen in een verwijt en een valse beschuldiging.

Dit dus

Conclusie: Lullig Lasteren met Livestro in NRC

Weet je wat de grap van deze wederom veel te lange deconstructie/debunk is? Dat überhaupt  bijna niemand Joshua Livestro serieus neemt, laat staan als autoriteit op het gebied van MH17. Het is echt niet zo dat door deze column van Joske bij demense ineens de schellen van de ogen vallen, of dat hij hiermee "onthult" wat (burger-) journalistieke en politieke MH17-onderzoekers al jaren over het hoofd zien. Als je deze column wil terugbrengen tot een TL;DR, luidt die dat Livestro de laatste is bij NRC die nog denkt dat hij Omtzigt kan omduwen - de rest van het Rokin houdt al lang angstvallig de mond.

Als je wat ruimer concludeert, is het uitermate triest dat NRC het MH17-dossier met deze domme column tot een nog lager welles/nietes over de tweets van Pieter Omtzigt reduceert, want er zijn nog altijd veel serieuze zaken niet opgehelderd en veel vragen blijven onbeantwoord inzake MH17. Bovendien: Onze overheid deed in deze uiterst ingewikkelde zaak ook lang niet alles goed. Zie bijvoorbeeld deze RTL Nieuws-reconstructie, maar denk ook aan het achterhouden van de Kiev-Briefing, wat het narratief over MH17 aantoonbaar heeft beïnvloed, en niet in het voordeel van de waarheid, laat staan de betrouwbaarheid. Ook Frans Timmermans zaaide twijfel en tweespalt met zijn egomane uitbarsting bij Pauw over mondkapjes, nadat hij in de VN Veiligheidsraad in zijn ontstuitbare drang tot prozaïsche politieke statements al een verhaal over gestolen trouwringen had verzonnen. Voor het eerste bood hij excuses aan, maar dat laatste heeft hij nooit recht gezet.

Lasterende Livestro zaait (alweer) valse verhalen over mensen waar hij intellectueel of inhoudelijk niet van kan winnen. Voor een columnist is dat een journalistieke doodzonde. Opstappen lijkt dus de enige juiste keuze. Maar we houden onze adem er niet voor in want in deze kwestie hebben we nog geen enkele zelfreflectie vanuit NRC zien komen.

Social

Roffelende Bonuslol: Is Livestro een Kievtrol?

Social

Oud NRC-correspondent Karel van Wolferen bij Café Weltschmerz

Reaguursels

Inloggen

Bam! Eerst die 'journalisten' Andreas Kouwehoven en Wilmer Heck van de Nieuwe Riool Courant om de oren slaan met dit uitstekend staaltje van echte onderzoeksjournalistiek: www.geenstijl.nl/5139495/nee-we-laten... en nu die door Soros betaalde en lasteraar Joshua Livestro, (wéér een VVDer b.t.w.) met de grond gelijk maken met alweer echte onderzoeksjournalistiek.
Chapeau @VanRossem, je verdient een lintje!

Marie Curieux | 21-11-17 | 14:22

Livestro ach ja. Die zal snel vergeten worden.

CarlaSmits | 21-11-17 | 17:11

De "Omzigt-tapes" zitten allang in dezelfde doos als de missende radarbeelden..

waarisdelol | 21-11-17 | 13:45

Man, middelen, motief: Igor Kolomoisky was destijds gouverneur van Dnepropetrovsk, had beschikking over prive bataljons (o.a. Azov en Aidar, 10K per Rus 'dead or alive'), over BUK raketten uit het offciele en officieuze UA arsenaal en heeft als aandeelhouder van Privat Bank en vooral Burisma holdings (delfstoffen, mijnvelden, schaliegas) alle belang bij om een afscheiding van Donbass te voorkomen. Igor Kolomoisky heeft bovendien op YouTube erkend dat onder hem ressorterende troepen de MH17 per ongeluk hadden neergehaald.

Verder is nooit goed onderzocht de tegenwerking van het regime in Kiev direct in de dagen/weken na de ramp: offensieven tegen afspraken in en het bombarderen van rail infrastructuur die nodig was om te bergen en te repatrieren.

Alle rook komt nog steeds uit Kiev. Uit Moskou komt ook rook maar niet meer dan gebruikelijk. Igor Kolomoisky is de man om te volgen als je meer wil weten over de aanleiding van de burgeroorlog in de Donbass ("Battle of Slaviansk", "Odessa Massacre", hoe durven wij toch Rusland de schuld te geven van de geweldsescalatie waar het Kiev was die zware artillerie en luchtmacht tegen civiele doelen inzette en waar het Kiev was die ongestoord Ukrainse hooligans (die van Dnepropetrovsk hebben trouw gezworen aan Kolomoisky en waren rijk vertegenwoordigd bij het bloedbad in Odessa) Russen in elkaar liet slaan?)

Igor Kolomoisky:
"bekentenis" - www.youtube.com/watch?v=NrfKZUttEwE
achtergrond artikel van mei 2014 - free registration wall - Ukraine's Secret Weapon: Feisty Oligarch Ihor Kolomoisky
En op 30 april 2014 voor MH17 mag Laura Starink in de NRC vol bewondering over deze knettergevaarlijke gek spreken: www.nrc.nl/nieuws/2014/04/30/poetin-k...

Lees, informeer en concludeer: Igor Kolomoisky is the most likely suspect to have shot down MH17.

trip666 | 21-11-17 | 11:36

Wat mij opviel in uw tegel was het volgende:

"Verder is nooit goed onderzocht de tegenwerking van het regime in Kiev direct in de dagen/weken na de ramp: offensieven tegen afspraken in en het bombarderen van rail infrastructuur die nodig was om te bergen en te repatrieren."

Dat klopt als een bus. Dat was mij en nog wat mensen in mijn omgeving ook opgevallen. Elke keer dat een Nederlandse bergers en onderzoekers naar de rampplek af wilde reizen, werd die missie afgeblazen omdat het Oekraïense Leger weer een offensief tegen de rebellen was begonnen.
Echt onbegrijpelijk dat dit nooit goed is onderzocht.
Net zoals veel andere zaken onder het tapijt worden en zijn geveegd. Deze zaak stinkt aan alle kanten en mede daarom moet Omtzigt, de enige parlementariër die zich als een pitbull in deze zaak heeft vastgebeten en de enige hoop van de nabestaanden van deze terroristische daad, worden kaltgesteld.
Verder bedankt voor je linkjes. Die ga ik lezen.

Marie Curieux | 21-11-17 | 15:12

Als ik het zo een beetje volg lijkt het er op dat die ene getuige van het NRC slechts heeft verklaart een tape te hebben dat zijn verhaal zou ondersteunen, maar heeft het NRC die tape nooit beluisterd. En nu is die getuige nergens meer te vinden. Het tegen bewijs is inmiddels overweldigend en het enige bewijs dat het relaas van het NRC zou ondersteunen wordt achtergehouden/is niet beschikbaar. Wel ironisch als het NRC Omtzigt beschuldigd van het 'opvoeren van een nep getuige' en het blijkt dat de enige nep getuige in het hele verhaal die van het NRC is. Oftewel: Het NRC zal die tape beschikbaar moeten stellen om hun versie van het verhaal te ondersteunen of het NRC zal verder als leugenaars en complotdenkers door het leven gaan. Zo langzamerhand ben ik wel benieuwd naar de mening van de Raad voor de Journalistiek hierover.

Sqbar | 21-11-17 | 10:08

Het is duidelijk dat u deze zaak maar een beetje heeft gevolgd. Als u dit topic: www.geenstijl.nl/5139495/nee-we-laten... had gelezen, dan had u gezien dat de tape in het bezit is van de NRC, zij die beluisterd hebben, en daaruit slechts een klein deel hebben gepubliceerd. Meer willen zij niet publiceren om hun bron te beschermen. Het is echter allang bekend van wie ze die tape hebben gekregen. Afijn, lees het stuk uit de link nog eens.
Ben het met u eens dat de NRC die hele tape moet publiceren. Niet alleen de transcriptie maar de audio. Vooralsnog weigeren ze dat.
Wordt vervolgd.

Marie Curieux | 21-11-17 | 14:55

In dat stuk is het niet duidelijk of die drie minuten van het NRC afkomstig zijn. Zo niet dat kunnen ze van alles roepen, maar laten ze het nu maar eens bewijzen.

Sqbar | 21-11-17 | 16:16

Ondanks alle leugens blijft er gelukkig een land over dat zonder blaam loonslaven kan leveren voor ons Europese rijk.

rattenvanger XL | 21-11-17 | 08:53

Zo te zien aan het aantal tegels is de aandacht al weer verslapt.
Van MH17 naar Dokkum en Pauw. Net zo makkelijk.

ristretto | 21-11-17 | 08:16

When the shit hits the fan.... In dit gierkar tegen de ventilator tijdperk is zo iets vreselijks niet meer prioriteit. Het is beleid.

rattenvanger XL | 21-11-17 | 08:56

De strategie is er eerst keihard tegenin gaan, als dat niet werkt proberen te negeren en dood te zwijgen.

duh! | 21-11-17 | 09:18

Wie de policor-mening dient kan zijn hypotheek aflossen.
Zelfs wetenschappers kunnen er niet tegenop. Op 11 september 2001 stortten er gebouwen in met de zwaartekrachtsversnelling (Twin-towers en gebouw no 5) maar de officiële lezingen blijven overeind. Vileine nep-nieuws verspreiders zijn landverraders maar het legt hun geen windeieren. Een halve waarheid is erger dan een leugen, dat beseffen wij nog onvoldoende...

bolletje kaas. | 21-11-17 | 07:38

Livestro citeert Omtzigts tweet: „CITVD bevestigt: volgens geheime diensten had alleen Oekraïne operationele BUK-systemen in Oost-Oekraïne 17/7”.

En lezende hier lijkt het net of Omtzigt de toevoeging "in Oost-Oekraïne" had verzonnen. Maar op bladzijde 23 van het rapport staat inderdaad dat er informatie was dat Oekraïne krachtige luchtafweersystemen in het oosten van het land had staan.

LibertasSimplex | 21-11-17 | 01:21

En waar zijn nu de trollen gebleven? Beste landgenoten, Aziatische hoeren, stropoppen van stromannen die dan weer werken voor..? Ja, voor wie eigenlijk?
Gelukkig geloof ik niet in het bestaan van complotten. Totdat het tegendeel bewezen is natuurlijk.

duh! | 20-11-17 | 23:39

Yep, opvallend dat die - na bij de vorige topics over deze kwestie de hele draad te hebben ondergekotst, vooral die Slet, maar ook die Beste Landgenoten - nu in geen velden of wegen te bekennen zijn.
De Slet wilde een onderzoek naar de reaguurders want hij vermoedde dat die allemaal Russische connecties hebben. Misschien is hij daar wel druk mee, haha.
Maar goed, of je nou gelooft in complotten of niet, dat deze guurders de verdenking op zich hebben geladen dat zij 'gestuurd' zijn door mensen die er belang bij hebben om Omtzigt te beschadigen en ook nog eens te beschuldigen van Russische sympathieën, kan toch niemand ontkennen, volgens mij.

Marie Curieux | 21-11-17 | 15:32

Wanneer ik dit zo hierboven lees vraag ik me buiten dit blog af hoeveel Nederlanders nu die gevaarlijke machtspositie van deze NRC herkennen of er door heen kinnen prikken. Bar weinig vrees ik. En dezr dodebomencourant gaat maar door met demoniseren van 1 van de weinig betrouwbare kamerleden. Dat zegt weer iets over de barre staat waarin ons land verkeerd: roddel, achterklap en het monddoid maken van eerlijke personen.

Jan, Leiden | 20-11-17 | 23:25

Ja, het is echt verontrustend en godgeklaagd hoeveel de meesten voor zoete koek te slikken krijgen en zich niet afwenden. Het is toch onder hoogopgeleiden nog altijd vrij bon ton om een ‘kwaliteitskrant’ te lezen. Er is ondertussen een ware oorlog gaande om informatievoorziening. Het ergste is dat wie een dissidente mening uit of ook maar iets afwijkt van wat gangbaar is zomaar in de hoek van extreem rechts, Wilders of zoals in dit geval pro-Poetin wordt gegooid. Zo fucking ongenuanceerd en simplistisch.

duh! | 20-11-17 | 23:32

duh! | 20-11-17 | 23:32

Hier gebeurt hetzelfde hoor. Toen ik zei dat ik het niet vond kunnen dat hier een poll werd gehouden over de vraag of Jelle Brand Corstius wel of niet werd verkracht (waarom?) werd ik weg gezet als 'gehersenspoelde linkse gutmensch'. Het zal wel. Misschien moet iedereen, zowel links als rechts, stoppen met elkaar in een hoekje te drukken. Zo fucking ongenuanceerd en simplistisch indeed.

DouweDabbert | 21-11-17 | 07:46

Kunnen we aangifte doen van laster? Zou wel een mooie zijn. Gewoon keihard factchecken en al dat linkse geteisem met een veroordeling opzadelen. De tijd van schouders ophalen is voorbij.

Bobdesloper | 21-11-17 | 08:40

Heel knap stuk werk wederom Van Rossem, zum kotzen dat dit nodig is! De NRC is echt heel diep gezonden dat ze zich hiertoe verlaagt. Zoveel leugens bij elkaar, wat een slangennest daar! Om vast een voorschot te nemen op het Sinterklaasgedichtje dat op de redactie zal worden bezorgd.

duh! | 20-11-17 | 23:18

Zo Pauw is even geslacht door de OVJ.

Panos88 | 20-11-17 | 23:15

Voor de niet-kijkers: welke OvJ?

duh! | 20-11-17 | 23:33

Verhofstadt en Vandermeersch, Brussel, NRC, MH17, propaganda en nieuws?! Waarom toch allemaal?!

godeliefje | 20-11-17 | 22:18

Omdat Belgen zo ongeveer het meest politiek achterbakse volk zijn dat in Europa bestaat.

SDI | 20-11-17 | 22:39

EU leger.

lady blabla | 20-11-17 | 22:53

Iedereen snapt nu dat minister Kasja Trollongen, NRC bedoelde en buitenlandse inmenging uit Belgische koker komt.
Wat een schandelijk krantje zeg, verbieden kan niet maar niet meer lezen gelukkig wel.

gebrokenvleugel | 20-11-17 | 22:15

Ik ben heel blij dat onze minister nepnieuws keihard gaat aanpakken

Bon-sens | 20-11-17 | 22:43

Dat de Nederlandse politiek en media aan chronische CIA lijden is geen nieuws.
Maar het is leuk om dat weer van alle kanten bevestigd te krijgen.

pjotr nicknaamtov | 20-11-17 | 22:00

Naarmate het NRC langer doet over een rectificatie, mea culpa en riante vergoeding aan een goed doel. (N)Ooit (meer) een kwaliteitskrant, echt een dode boom met roots in Belgie.

hetzwijns | 20-11-17 | 21:58

Dat de NRC wellicht te diep en te ongenuanceerd op de "kwestie-Omtzigt" in gaat, doet niets af aan het feit dat Omtzigt zelf heeft gezegd en geschreven een fout te hebben gemaakt. Ik ga er vanuit dat hij dit allemaal niet met kwade bedoelingen gedaan heeft, maar de NRC doet zijn/haar werk. Goed dat GeenStijl daar dan weer een andere mening tegenover zet. Het is voor het Kamerlid te hopen dat deze storm snel overwaait.

Mannes | 20-11-17 | 21:54

Als iemand mij de weg vraagt en als ik die persoon help door de weg te wijzen, en die persoon blijkt zich zelf later opgeblazen te hebben, ben ik dan zijn adjudant? Had ik dan eerst moeten vragen: dat is toch geen bom in je rugtas?

Analia von Solmsch | 20-11-17 | 22:40

@ Mannes
Volgens mij snap jij het verschil tussen feiten en meningen niet..

duh! | 20-11-17 | 23:20

Die geluidsopname zal vrijgegeven worden.
Maar niet voordat ze er selectief in geknipt en geplakt hebben.
En toevallig is precies op die plaatsen waar het belastend wordt voor NRC de data corrupt.
#zowerktdat

Bijtendehond | 20-11-17 | 21:47

Het wordt lastig knippen als men al van te voren heeft gezegd hoelang de opname duurt...

Analia von Solmsch | 20-11-17 | 22:36

En hij herhaalt zichzelf nog door een "feiten tot leugen en weer terug want dan geloven ze het wel" kwansel methodiek.
Typisch linkse grachtengordel gemengd met rood geleuter.

28 | 20-11-17 | 21:41

Ben benieuwd hoeveel Soros heeft betaald voor deze Omtzicht frame door NRC en Livestro.

odulat | 20-11-17 | 21:38

Maar hoe zit 't met de Amerikaanse inmenging in het gehele MH17-gebeuren? Is daar ook wat over bekend?

FrankVeer | 20-11-17 | 21:35

Ze zitten naar alle waarschijnlijkheid achter de Maidan coup van 2014.

LiniaalRectaal | 20-11-17 | 22:23

Op Tube staat een filmpje waarin een telefoongesprek van Victoria Nuland, secretaris Oost-Europese Zaken, te horen is.

bodemloos | 20-11-17 | 23:28

De NRC is tot verlengstuk van de Belgische opinie-vorming verworden.
Need I say more?
Wie de afgelopen week heeft gevolgd, hoe in de Belgische opinie de 'Brusselse rellen door Marokkanen' wordt geëvalueerd, snapt, waarom men in dat bananenland de logica toepast van 'elk ongewenst geluid overstemmen met jouw nog harder klinkende eigen roeptoeter'.

Der Paulie | 20-11-17 | 21:23

Tot nu toe zijn alle projecten van Livestro erbarmelijk mislukt. Dat zal ook het geval zijn met zijn 'journalistieke' aspiraties.
Je kan op je klompen aanvoelen, dat iemand die z'n webstek naar het historische fenomeen 'JALTA' vernoemt, last heeft van hoogmoedswaanzin.

Pierre Lebon | 20-11-17 | 21:17

Hoeveel krijgt hij nog maandelijks van ome Sjors?

Harry Turtle | 20-11-17 | 21:15

NRC heeft geen poot om op te staan:
Daarom radiostilte.
De enige(n) die het wat uitmaakt zijn:
-de nabestaanden
-Geenstijl
-wat reaguurders (waaronder deze paar letters op uw beeldscherm).

Is dit nog nieuws? | 20-11-17 | 21:06

NRC is niet onafhankelijk, een fake nieuws verspreider en staatspropagandakanaal:
[ x ] waar
[ ] grotendeels waar
[ ] onwaar
[ ] niet te checken

HetOorAakel | 20-11-17 | 21:00

Het is toch verschrikkelijk dat deze aantoonbaar geïdentificeerde staatsmongool een platform krijgt in een nationale krant.

Nu moet alleen die haakneus er nog een artikel over schrijven en dan is het cirkeltje wel rond.

Ongelooflijk.

Aan de andere kant, het is ook onverklaarbaar dat je eigen je partij je niet steunt en daar niet je conclusies aan verbindt. Ik zou het wel weten.

Omver met Rutte3!

Gervano | 20-11-17 | 20:59

Meneer Stropop zijn NWO broodheer is al diverse landen uitgekijkt wegens vijandigheid jegens de staat en meer van deze bans zijn in maak. Verder lijkt Van Wolferen zo ongeveer de enige die -op zijn oude dag, vrij van carriere risico- het zich kan permiteren om vragen te stellen bij dit soort (repeterende) geopolitieke vraagstukken. En qua MH17 specifiek detail blijft vragen naar een verklaring waar de kogelgaten vandaan komen die er niet met grondvuur kunnen zijn ingeschoten.

HdJ | 20-11-17 | 20:59

Het beeld van de doorzeefde cockpit en het schampschot op de vleugel roept cognitieve dissonantie op bij hen die geïndoctrineerd zijn door het staatsjournaal.

LiniaalRectaal | 20-11-17 | 21:18

Het zou beter zijn als de Russen de daders zijn. Dan kan het westen met sancties gaan slaan en de zo vurig begeerde oorlog tegen hen beginnen. Die het westen niet gaat winnen, maar het gaat om dat verlangen, oorlogen zijn altijd een geweldig boost voor de economie gebleken. Ook voor de verliezers. (Ik heb het nu even niet over het gewone volk, die mag de radioactieve kastanjes uit het vuur halen)
Maar als het onomstotelijk vast komt te staan dat Oekraïnse rebellen dat ding hebben gelanceerd, wordt er gezegd "Een afschuwelijk geval van miscommunicatie onder die arme vrijheidsstrijders" en nodigt men premier Rutte en president Poroshenko uit om het dossier op plechtige wijze te sluiten waarna de glazen champagne en de bolknakken worden geheven. Want Oekraïners zijn een 'vertrapt' volk en moete en zalle dus bij de EU. En voor oorlogszuchtigheid tegen de Russen vindt dat westen wel weer een andere reden.

dedeurs | 20-11-17 | 20:57

Lekker blijven roeren in de achtertuin van Poetin heren Rutte, Juncker, Timmerfrans, .... En maar gek vinden dat er Russisch verzet is tegennuitbreiding vannde EU tegen de grens van moedertje Rusland.

Winter_is_coming | 20-11-17 | 21:06

Karel van Wolferen ziet de hand van de CIA aan het werk in Kiev. Die hand leidde MH17 onderzoekers naar datgene wat wèl en datgene wat niet onderzocht mocht worden. Nu rijst de vraag in hoeverre die hand zich roert in deze beroerde NRC déconfiture ten aanzien van volksvertegenwoordiger Pieter Omtzigt. Na de inlevering van soevereiniteit (wat blijkt uit het verloop van het MH17 onderzoek) volgt nu een intellectueel ondermaatse aanval op het kloppende hart van onze democratie vanuit......Washington.

Eeuwig..Op..Vakantie | 20-11-17 | 20:53

Yeah, ik had het interview ook afgeluisterd. Vandaar mijn voorzichtige en verhulde opmerking hierboven aan Lineaal. Want als dit zo is dan wordt er hoog spel gespeeld en kijk dan maar uit met wat je zegt en schrijft.

spinselsinjehoofd | 20-11-17 | 21:22

Hoog spel...was dat maar zo. Het is botheid troef/(trump??) op de slijpsteen van de geest.

Eeuwig..Op..Vakantie | 20-11-17 | 22:27

Livestro is een penis. Hij lult immers uit zijn nek.

Mahatma | 20-11-17 | 20:47

En dan dan is het ook nog eens allemaal lood om oud ijzer. Ongeacht welke partij verantwoordelijk is voor deze laffe actie, je weet al dat er nooit een excuus of enige vorm van compensatie komt. Hetzelfde geldt voor internationale sancties. De nabestaanden zullen, hoe moeilijk ook, hun verlies een plek moeten geven in dit kader van onrechtvaardigheid.

MickeyGouda | 20-11-17 | 20:45

LiveStropop is ‘bought and paid for’ door George Soros en zijn Open Society ‘regime change’ clubje, zie Livestro’s fakenews bijdrages rondom het Oekraïne Referendum.

Nu komt LiveStropop de anti-Rusland lobby wederom te hulp met zijn karaktermoord op Omtzigt.

Blijkbaar heeft Soros nog wat goodwill tegoed van Livestro aangezien het Oekraïne Referendum niet zon denderend succes was voor de Establishment en Big Business lobby van Rutte, Pechtold, Obama/Clinton en Soros.

Xirdalan | 20-11-17 | 20:44

Chapeau GeenStijl! Ik sloeg het NRC open, krek lees ik het zure stuk van livestro (kleine letter, ja). Kan niet kloppen, dacht ik. Zou GeenStijl eens moeten debunken ... Voìla! Hulde en *PLOP*!

Analia von Solmsch | 20-11-17 | 20:43

U heeft een hele sterke maag: ik sloeg het nrc open......Gelukkig deed ik dat ruim 10 jaar geleden.

Musset | 20-11-17 | 21:40

Ken uw vijand, dat zei mijn vader -die de Elsevier las- na mijn vraag: waarom?
Elsevier staat overigens vol fact free politics: zoals hulde aan de autoindustrie, want die heeft de luchtkwaliteit verbeterd. Na stevige wetgeving inderdaad maar dat stond er niet bij. Ging natuurlijk niet over de dieselfraude. Uiteraard niet.

Analia von Solmsch | 20-11-17 | 22:50

Ik begin een beetje in herhaling te vallen hier, maar vooruit dan: puik werk, Van Rossem.

Lewis | 20-11-17 | 20:37

Dat geldt niet alleen voor van Rossum. Wanneer je echte een bredere en verdiepende blik wilt krijgen op allerlei gebeurtenissen is café Weltschmerz echt een aanrader. De alternatieve media maken de traditionele media steeds minder relevant.

therealbraindump | 20-11-17 | 20:43

Inderdaad top werk. Feitelijk blijven en fileren maar. Een tien met een griffel.

Winter_is_coming | 20-11-17 | 21:02

Mooi toch dat de "kwaliteitskranten" hun journalisten kunnen opleiden a.d.h.v. geenstijl.

Poppo van Ulvinga | 20-11-17 | 20:32

Best erg laat dit topic. Vanochtend al gelezen en vandaag regelmatig gecheckt wat de GS reactie ging worden. Er kwam tot mijn onbegrip de hele dag niks.

Zaadhaan | 20-11-17 | 20:31

Wachten op het juiste moment!

Kartelmaster2000 | 20-11-17 | 20:33

@ Zaadhaan
Haha ik ook, maar ik wist dat-ie zou komen want mij was al een tweet van Boris Nijmanov opgevallen :-)

duh! | 20-11-17 | 23:26

Gedegen onderzoek doen kost tijd @Zaadhaan. Je kunt je als GeenStijl, zeker in deze kwestie, niet veroorloven hetzelfde flutwerk af te leveren als Heck, Kouwenhoven en Livestro. Vervolgens moet er nog een gedegen stuk worden geschreven. Ook dat kost tijd.
Dus een compliment van u aan @VanRossem zou op zijn plaats zijn geweest i.p.v. deze zure opmerking.

Marie Curieux | 21-11-17 | 14:32

nrc is afgezakt naar niveau schoolkrant. Dan kun je beter stoppen.

Mesmer | 20-11-17 | 20:27

Hij is gewoon nog steeds een medewerker van Soros. (tegenstander Ukraine referendum)

lady blabla | 20-11-17 | 20:23

Precies, een bought and paid for fake news propagandahoer.

Xirdalan | 20-11-17 | 20:47

Livestro "verward" noemen is hem een makkelijke uitweg geven. It's malice, not stupidity.

solcama | 20-11-17 | 20:23

Precies.

omanders | 20-11-17 | 21:08

De eerste de beste die er nu nog over nadenkt om een artikel te schrijven wat vrij gemakkijlk aantoonbaar niet klopt zou verbannen moeten worden naar Siberië.

van stampij | 20-11-17 | 20:20

Ik weet nog zo'n goede 10 jaar geleden dat docenten op de middelbare school je altijd graag wilden vertellen dat NRC een objectieve krant was

Kartelmaster2000 | 20-11-17 | 20:19

Ik heb de NRC 20 jaar geleden al moeten opzeggen omdat er onder leiding van een nieuwe hoofdredacteur i.p.v. beide kanten van een verhaal neer te zetten, telkens de policor/rood/links/gewenste mening werd gepubliceerd. Erg jammer dat de lezer niet meer zelf zijn mening mocht opmaken.
Helaas is het tij nog steeds niet ten goede gekeerd. Integendeel. Wellicht daarom zo populair hij leraren Maatschappijleer.

Winter_is_coming | 20-11-17 | 20:59

Dit dossier wordt steeds ranziger naarmate het NRC langer doet over een rectificatie, mea culpa en riante schade vergoeding. Ooit een kwaliteitskrant, nu met recht een dode boom. RIP.

Feynman | 20-11-17 | 20:18

Lineaal: als die "politicus" de omvang van -laten we zeggen en puur hypothetisch uiteraard- zoiets als de verenigde staten hebben, dan staat dat gelijk aan het gooien van boom voor de bus. Geen chauffeur die daarvoor kiest.

spinselsinjehoofd | 20-11-17 | 21:01

+ heeft + een

spinselsinjehoofd | 20-11-17 | 21:03

@Winter_is_coming | 20-11-17 | 20:55

Hoe zeer ik GS's acties een warm hart toedraag, Van Rossem is geen onderzoeksjournalist. GS heeft daar simpelweg niet het geld voor. Je moet immers bijna ongelimiteerd je werpen op een onderwerp.

omanders | 20-11-17 | 21:16
▼ 2 antwoorden verborgen

Na de leugen en laster van de rest van het NSB Handelsblatt kan Lievestropop natuurlijk niet achterblijven...
En boy, wat slaat hij de plank mis..

Wijze uit het Oosten | 20-11-17 | 20:15

Livestro ach ja. Die zal snel vergeten worden.

Mark_D_NL | 20-11-17 | 20:14

Livestro is een bedenkelijke broodschrijver geworden.

Abu Bachouca | 20-11-17 | 20:12

Bizar dat een zichzelf respecterend (lol) bedrijf leugenaars op de payroll wil hebben. Ik begrijp dat niet.

deluiegriek | 20-11-17 | 20:10

Ik mis het confronterende MH17-radar-logo bij dit artikel.

Zuurteregelaar | 20-11-17 | 20:07

REAGEER OOK