Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Feynman en/of Feiten - Monddood/weggestemd

Social

Hennis maakte een woordgrapje over over het graf van militairen. Niet af- maar optreden! Waarom moeten we wachten op een extra onderzoek, een debat of haar zelfinzicht? Waarom moeten we wachten op een kabinet dat haar vraagt te vertrekken? Waarom is een motie van wantrouwen voorbehouden aan een Tweede Kamer met politici die als stemvee gevangen zitten in een hoogstafhankelijke relatie met hun werkgever?

Wat zou het fantastisch zijn als de moeders van Henry Hoving en Kevin Roggeveld zelf de juridische trekker konden overhalen. Niet alleen aangifte doen en civiele schade verhalen, maar ook het vertrek van Hennis forceren. Onafhankelijk van huichelaars zoals Asscher die nu het mes in de rug van een collega steekt, terwijl hij in 2014 onafgebroken en kaarsrecht achter deze missie stond.

Deze lafhartige houding is onderdeel van een trend van politici om zich steeds verder verheven te voelen van het volk. Steeds minder rekening te houden met haar mening en steeds meer de kiezer te beschouwen als een een kleuter waarvoor bepaald moet worden wat goed voor hem is. Hoe voelt het om na bedtijd stiekem onder de lakens deze tekst nog te lezen?

Referenda zijn helaas nodig om het volk de kans te geven onze mislukte achterkamertjespolitiek en slangenkuil af en toe bij te sturen als het complete volk zich niet meer vertegenwoordigd voelt. Als een stukje vangrail langs de snelweg. Representatieve democratie heeft zolang het hapert een vangnet nodig.

Zaken waardeer je pas, wanneer je het kwijt bent. Bijvoorbeeld het recht om ongehinderd over straat te lopen, een gebouw in te gaan, in een hokje met een potlood een kruisje te zetten en het papier in een kliko te laten zakken, iets wat als een last voelt als je het doet, zeker als je na maanden van propaganda, soundbites en windowdressing een keuze moet maken.

In Catalonië voelt een stembusgang niet meer als een last. Meer als een verloren recht. Een recht wat zo fundamenteel is, dat niemand had gedacht het ooit kwijt te raken, en zich daar niet tegen beschermde. Deze stemming is ongewenst, met name de vermoedelijke uitslag. Het volk stemt verkeerd, en wordt daarom het zwijgen opgelegd.

Deze week was er weinig berichtgeving over hoe die stembusgang met harde hand wordt neergeslagen. Duizenden paramilitairen zijn naar de afvallige regio gestuurd om het commando over de lokale politie over te nemen, gebouwen van de lokale regering binnen te vallen, ambtenaren te arresteren, stembiljetten te verbranden.

Dat het Spaanse constitutionele hof dit referendum tegen de grondwet vond ingaan, betekent vooral dat de uitslag niet bindend of bruikbaar is. Waarmee het democratisch proces een theatraal en symbolisch karakter krijgt. Daarom is het overbodig om met een half leger een einde te maken aan de voorstelling.

Bij elkaar is het gewoon een staatsgreep van Madrid in de autonome regio. Morgen wordt zichtbaar hoeveel geweld er komt om een volksraadpleging te saboteren. Hoe beter de inlichtingen van de centrale overheid, hoe makkelijker ze de politieke infrastructuur in Barcelona omver kunnen werpen. Een gebrek aan privacy gaat bepalen hoe ver de Catalanen komen.

Toen het Maidan-plein in Kiev vol stond om zich af te scheiden van Rusland stonden Verhofstadt en Van Baalen klaar om het land te verscheuren en in een oorlog te dompelen. Ze bevorderden een revolutie om landen prematuur de EU in te rommelen. Maar als een bevolking zich van hun wil wil afscheiden dan zijn deze politici plotseling afwezig en doof.

U mag vrij rondlopen in Europa zolang u maar snel de juist kant op marcheert. Als de Europese gedachte van vervagende binnenlandse grenzen en unificatie waar is, waarom voeren lidstaten strijd met hun bevolking? Onder de streep maakt het toch helemaal niet uit?

Is dit een voorbeeld hoe straks Brussel orde op zaken stelt in Nederland als wij ergens over willen stemmen? Is dit de nieuwe EU waar Merkel en Macron over spreken? Valt naar een hokje gaan om je mening op een stukje papier te krabbelen niet onder vrijheid van meningsuiting?

Een zwijgend volk is louter zand in een woestijn.

Spreek. Teken.

FEYNMAN

Reaguursels

Inloggen

Nederland is in een vrije val beland en de landing kan fataal zijn.

puntjeopdei | 01-10-17 | 18:02

Verwacht maar niet dat dat corrupte geboefte in Den Haag de burger enige inspraak gaat geven. Die zijn nu zo openlijk rot dat ze het niet eens meer proberen te verbergen.

DearMud | 01-10-17 | 12:50 | 2
-weggejorist-
puntjeopdei | 01-10-17 | 18:03

Revolutie zal er wel niet komen zijn we hier te gezapig voor.

puntjeopdei | 01-10-17 | 18:03

Wij Belgen hebben onszelf toch ook maar lekker onafhankelijk verklaard van de Nederlanden. Mocht dat eigenlijk wel van jullie grondwet?

Avondlander | 01-10-17 | 12:13 | 1

In ieder geval heeft jullie Lidl veel meer keus!!

DearMud | 01-10-17 | 12:48

En Timmermans, je hebt het heel de tijd over solidariteit, waar blijf je nu?? En wat zegt Den Haag? Laffe honden!

Ko Ranzig | 01-10-17 | 11:32

El gato zit gelukkig F1 te kijken.

beau van rtl | 01-10-17 | 09:52

"In Catalonië voelt een stembusgang niet meer als een last. Meer als een verloren recht. Een recht wat zo fundamenteel is, dat niemand had gedacht het ooit kwijt te raken, en zich daar niet tegen beschermde. Deze stemming is ongewenst, met name de vermoedelijke uitslag. Het volk stemt verkeerd, en wordt daarom het zwijgen opgelegd."

Twee keer onzin in één alinea.
Het referendum is ongrondwettelijk. Klaar. Er wordt niks afgepakt, want er valt geen recht af te pakken: het is een recht dat de Catalanen nooit hadden.
Ten tweede: peilingen laten zien dat er helemaal geen meerderheid is voor afscheiding, dus men hoeft helemaal niet bang te zijn voor een "verkeerde" uitslag.

En verder de gebruikelijke grammaticale en stijlfouten. Verheven voelen van het volk in plaats van boven het volk.

Tapu | 01-10-17 | 08:59 | 5

Tap heeft groot gelijk. 80% van de psoe ( de Spaanse pvda) stemmers woont in Catalaan. Zegt genoeg.

beau van rtl | 01-10-17 | 10:00

Ik ben eng en af omdat ik de feiten weergeef? Misschien kunt u zich eens beter verdiepen in de kwestie. U klinkt net als de catalaanse seperatisten. Hun is groot en ik ben klein.

Caras | 01-10-17 | 10:34

Tapu was al EU-kritisch begin jaren negentig, lang voordat het modieus werd en het is sindsdien niet minder geworden. Maar het feit dat je kennelijk ad hominem mij een mening over de EU toedicht (die hier niets mee te maken heeft) geeft al aan dat je argumenten kennelijk zwak zijn.
En als Haatbardknipper ongrondwettelijk stemmen verward met beperking van meningsuiting, dat hij moet hij nog eens studeren wat vrijheid van meningsuiting precies inhoudt.
Als ik leuzen op jouw huis kalk en jij schildert daarna de muur weer over, is dat dan ook beperking van mijn vrijheid van meningsuiting?

Tapu | 01-10-17 | 10:36
▼ 2 antwoorden verborgen

Even Catalunya vergeten, we gaan kijken naar Max, Raikinen heeft nu al pech. Gaat lekker, eerst Vettel , nu Raikonen en de race is nog niet eens begonnen.
Ziggosport kanaal 33

gato | 01-10-17 | 08:52

Een gezonde sterke democratische rechtstaat laat zo'n referendum doorgaan en weet dat de eenheid wint. Een bevolking scheidt zich namelijk niet af wanneer zij gehoord wordt, er voor hen gezorgd wordt.
.
Een corruptocratie met een losgeslagen elite vreest zo'n referendum, ieder referendum. Men weet zelf ook wel dat zij niet meer gedragen wordt door de bevolking.
.
Dit is voor iedere Europese burger een les. Zie hoe een corruptocratie reageert wanneer men met echte oppositie geconfronteerd wordt. Dwang, demonisering, geweld. Saillant detail is natuurlijk dat Madrid troepen uit andere delen van Spanje stuurt. De template voor een Europees leger?
.
Hearts of darkness...

Parel van het Zuiden | 01-10-17 | 08:44

Feijnman, je ouwehoert. In geen enkel land staat de grondwet een lokaal referendum toe dat tot afscheiding kan leiden. En als er bloed vloeit in Spanje vandaag dan is het die Puigdemont en zijn groepje extremisten die daar voor verantwoordelijk is. Want hij weet wat er mogelijk kan gebeuren en zet toch door.

Bigi Bana Boy | 01-10-17 | 08:42 | 2

Referendum kan gewoon doorgaan. Als niet rechtsgeldig dan negeren. Daar hoeven geen troepen voor worden ingevlogen. Degene die geweldsinstrumenten inzet is verantwoordelijk voor geweld. Tot nu toe pakken de Catalanen het sowieso geweldloos op dus ook geen andere aanleiding voor zulks.
.
Maar nog even over dat selectief winkelen in grondwetten? Onze grondwet staat niet toe dat de onafhankelijkheid en solidariteit van Nederland geweld wordt aangedaan. Dat geldt volgens mij ook voor de Spaanse. En toch is daar de EU...?
.
Neuh, laten we er gemakshalve maar vanuit gaan dat de Eurofiele elite in elke soevereiniteitscasus gewoon ter kwader trouw zijn. Zeker wanneer het de inzet van geweld betreft. Wellicht kunnen ze bewijzen dat ze zuivere koffie schenken? Al zou dat natuurlijk verdacht veel op verantwoording naar de bevolking afleggen lijken en dat moeten we om een of andere reden niet willen in Europa toch?

Parel van het Zuiden | 01-10-17 | 08:57

Parel van het Zuiden | 01-10-17 | 08:57
De catalaanse afscheidingsbeweging ís de eurofiele elite.

Ongeblustekalk | 01-10-17 | 09:44

De deelregering van Catalonie bestaat uit een combinatie van extreem links en extreem rechts (met minder dan de helft van de stemmen) . Ze roepen een eenzijdig een referendum uit om zich af te scheiden van Spanje. Hiervoor worden allerlei redenen aangehaald, voornaamste dat men denkt dat men financieel erop vooruit gaat. Iedereen die niet voor afscheiding is wordt geintimideerd. Winkels en woningen van tegenstanders van onafhankelijkheid worden beklad. Kinderen worden ingezet als pressiemiddel. Dan lees ik de bovenstaande tweet over fascisten. Denk dat Geenstijl hier behoorlijk de plank mis slaat.

Caras | 01-10-17 | 08:39 | 6

Het gaat hier niet om wie er gelijk heeft maar welke route gevolgd wordt om tot een oplossing te komen. De Spaanse centrale overheid kiest voor fysieke escalatie waar negeren ook een optie was geweest. Er is overigens een ludiek "tegen" referendum gehouden in Madrid dat naar dezelfde maatstaven gemeten evenmin rechtsgeldig was, dat echter geen strobreed in de weg werd gelegd. Dat geeft toch te denken nietwaar?

kindapaas | 01-10-17 | 09:02

Goh Caras, laat nou datzelfde hier zijn gebeurd. Oekraine MOET erbij en iedereen die dat niet wil wordt zwart gemaakt of voor racist uitgemaakt.

Zoon van Boer | 01-10-17 | 09:13

kindapaas | 01-10-17 | 09:02
Wat is dat voor een nonargument, het gaat er altijd om wie gelijk heeft. Leer eens niet te denken in grijstinten, daardoor gaat alles naar de kloten. Vieze zachte heelmeesteressen.

Ongeblustekalk | 01-10-17 | 09:42
▼ 3 antwoorden verborgen

Sinds wanneer betekent 'mes' minder?

mozaard | 01-10-17 | 08:31

Waarom de EU er bij de haren wordt bijgesleept is mij een raadsel, die catalanen willen juist bij de EU horen omdat die afscheidingsbeweging zo links is als de neten. Locale politici gaven bijvoorbeeld de Mossos een verbod om het huis te controleren waar de terroristen hun bommen bleken te maken. De politie van Franco moet keihard optreden tegen die dissidenten en dat doen ze ook als ik de berichten lees.

Ongeblustekalk | 01-10-17 | 08:15 | 1

Dat de EU er wordt bijgesleept begrijp ik wel. Wij Nederlands koesteren dezelfde afkeer tegen onderwerping aan centrale, fascistoïde regiems als de Catalanen.
Maar ik deel uw mening/analyse dat de Catalanen iha links-naief en pro-EU zijn; dat zal ze nog tegenvallen.
De vraag die dan opdringt is waarom de Catalaan niet solidair wil zijn met een arme regio op het Ibersiche schiereiland, maar wel graag straks wel netto betaler wil worden om baklava te bakken met Turkije of om een nieuwe lidstaat als Moldavië te "kopen".

Rommelende Onderbuik | 01-10-17 | 08:28

Ben voor referenda maar of het nou mogelijk moet zijn dat elke provincie deze continue eenzijdig kan uitschrijven?
.
Zou als Spaanse regering gewoon stellen dat FC Barcelona dan niet meer in de Primera Division mag spelen. Is het meteen afgelopen met de onafhankelijkheidsgedachte.

de Voorzittert | 01-10-17 | 07:25 | 2

De Castilianen hebben veel meer te verliezen dan een voetbal ploegske

Lt-Kol Kilgore | 01-10-17 | 07:40

Hun linkse privileges bijvoorbeeld. En verder wat Rommelende Onderbuik zegt (4.32)

de Voorzittert | 01-10-17 | 08:19

Een juweel heer Feynman, een juweel.

VP732 | 01-10-17 | 05:31

Het is een rare paradoxale beweging. Catalonië wil wel bij de EU horen, maar niet bij Spanje, terwijl feitelijk de Catalaanse sentimenten jegens Madrid dezelfde zijn als die van veel Nederlandse burgers jegens Brussel. Uiteindelijk zullen ze misschien wel weer bijdraaien als ze als kleiner en relatief rijk land hun lidmaatschapsgeld mogen overmaken en hun eerste "naheffing" krijgen.

Toch denk ik dat het wel een natuurlijke beweging is dat de mens terug wil naar iets meer regionaal bestuur en dat de EU mits even een paar stappen terug en grondig (en democratisch) gereviseerd daar een overkoepelende rol van internationaal belang kan spelen. Dan zijn we minder afhankelijk van geloofsbewegingen in Duitsland omdat de verdeeldheid tussen verschillende stadstaten in Duitsland daar revitaliserend zal werken. En ook de Fransen zullen de centrale macht die ze hadden via Parijs niet meer in die mate kunnen uitoefenen. En wie weet, stappen er Engelse regio's in.

We klagen vaak over Den Haag en overdracht van soevereiniteit. Pak de soevereiniteit terug op grootstedelijk niveau. Van Den Haag hoef je weinig meer te verwachten. Zo het al iets voorstelde hebben decennia baantjes draaien van de partijkartel het volledig uitgehold met de schaamteloos lachende, visieloze non-valeur, Rutte als in- en intriest dieptepunt.

Maar goed, het zijn natuurlijk altijd kat-hond-bijt-discussies. Een metropool regio Amsterdam zal allicht net zo rampzalig bestuurd worden als laatste poging van de PVVDA om ons land naar de filistijnen te helpen.

Rommelende Onderbuik | 01-10-17 | 04:32

Allemaal het gevolg van de indoctrine door de EU

watmagjenogwel | 01-10-17 | 03:12

Wij wenden ons tot God en Jan soldaat,

Als hoge nood en bittere strijd ons wacht,

De nood voorbij, het land in vredesstaat,

Vergeten wordt de Heer en Jan Soldaat veracht.

drs. P | 01-10-17 | 02:45 | 1

Heel fraai! Hulde!
Evocatus

Evocatus | 01-10-17 | 03:11

En Mamma A.M. heeft wel weer na de duitse verkiezingen een zoveelste alleengang gedaan om er in mee te gaan met Macron in het hervormen van de nieuwe EU..... een geldtransfusie te leggen van noord naar zuid europa via Frankrijk.

kereltie_ut_drenthe | 01-10-17 | 01:57

Die Hennis gaat gewoon aftreden na het debat om haar baantje in het volgende kabinet veilig te stellen, men mag bij de VVD nogal grove fouten maken.

kereltie_ut_drenthe | 01-10-17 | 01:50 | 1

de visie van de VVD, D66 en PVDA is eenduidig. 'Men' verdient een 2e,3e,4e,5e etc kans..dat geldt voor politici, daders, criminelen, jihadisten, kopschoppers, doodrijders, maar niet als het om belastingpoet gaat.

fikkieblijf! | 01-10-17 | 08:25

Ik gun de Catalanen dezelfde kans om een referendum te houden zoals die de mensen in de krim ook hadden.

kereltie_ut_drenthe | 01-10-17 | 01:47

Nee, ik teken niet; de initiatiefnemers schrijven op hun website: "Zoals u waarschijnlijk begrijpt nemen wij privacy zeer serieus.", maar ondertussen wel Google-api's gebruiken, die precies registeren welk ip-adres het teken-formulier bezoekt. Hoe kan ik die gasten nu serieus nemen?!?!

kweethetooknietbeter | 01-10-17 | 00:40 | 1

VPN gebruiken.

Baski | 01-10-17 | 08:30

De manier waarop Europa omgaat met (echte) democratie, is precies waarom Europa nooit een Verenigde Staten van Europa zal kunnen worden. Hier in de VS zijn alle belangrijke posities welke ook maar enigszins politiek verbonden zijn verkiesbaar. Wij kiezen een Officier van Justitie en deze besteed juist tijd aan zaken welke zijn kiezers belangrijk vinden om 4 jaar later opnieuw verkozen te worden. Wij kiezen een sheriff zodat de sheriff de beperkte resources op een manier inzet waarmee het volk het beste bediend kan worden. Doet hij zijn werk niet goed, dat is er over 4 jaar een nieuwe sheriff. Zo gemakkelijk. Afgevaardigden (zeg maar Tweede Kamer leden) worden gekozen voor slechts 2 jaar. De termijn van de president is 4 jaar en is zijn beleid niet naar tevredenheid, dan kan er na 2 jaar ineens een andere kamer zitten en de president zijn meerderheid kwijt raken waardoor het lastiger is om zaken gedaan te krijgen. Vraag maar aan Obama toen hij (Democraten) in 2014 zowel de meerderheid kwijt raakten in zowel de senaat als het Huis van Afgevaardigden. Senators hebben een termijn van 6 jaar, maar elke twee jaar wordt ongeveer een derde vervangen.

Referenda zijn in de VS ook in de VS niet bindend. Echter de VS heeft een vertegenwoordigde democratie. Ofwel als ruim 90% van de kiezers komt opdagen (164.000 van een maximale 177.000) en daarvan bijna 65% marihuana gelegaliseerd wilt hebben (Initiative 71, DC), is het politieke zelfmoord om die uitslag naast je neer te leggen. Elk jaar in de eerste week van november is er de stembus gang voor alle mogelijke stromingen (president, senaat, huis, burgemeester, sheriff, DA, referenda, etc). Dit jaar (7 november) hebben we alleen de referenda, maar omdat je op 1 dag kunnen stemmen op meerdere initiatieven zijn de kosten dus laag. Volgend jaar valt het weer samen met Afgevaardigden verkiezen en is het dus eigenlijk gratis. En omdat wij hier vaak onze mening mogen geven, worden referenda ook niet gezien als een manier om de politiek te straffen of een 'signaal' af te geven. Wel zijn er in een verkiezingsjaar vaak meer initiatieven dan in een oneven jaar omdat de opkomst bij reguliere verkiezen een stuk hoger.

Ook is de vrijheid van meningsuiting hier absoluut. Je mag hier alles zeggen tenzij je oproept tot geweld. De politie zal je niet arresteren om je mening, maar er is wel een kans dat je van je zeepkist wordt afgeslagen door een tegenstander. Af en toe moet je dit opletten waar je wat zegt. Neem Trump, kan zonder gevolgen roepen (op TV) dat alle illegale Mexicanen verkrachters en criminelen zijn en 0 aangiftes. Hoewel Trump geen vragen meer beantwoord van CNN, mogen ze nog wel gewoon op persconferenties aanwezig zijn.

Een sleepnet zoals voorgesteld in Nederland zou in de VS ondenkbaar zijn. De NSA heeft vergaande mogelijkheden tot afluisteren, maar alleen nadat een FISA rechter daarvoor toestemming heeft gegeven. En nu moet de FBI toch bekennen dat de Trump tower wel werd afgetapt maar niet Trump specifiek. De beveiligings organisaties (NSA, CIA, FBI, DHS, etc) komen steeds verder in de problemen. Comey werd zelfs op een universiteit in California uitgefloten en daar hebben ze Trump nou niet bepaald hoog zitten. Echter een overheid welke zijn mandaat overtreed wordt gewoon niet getolereerd..

TuurlijkNiet | 01-10-17 | 00:34 | 3

Jij vind de usa een voorbeeld van democratie? *kuch* 2 partijen systeem *kuch*

Blobber_NL | 01-10-17 | 07:52

Al die splinterpartijtjes hier in nederland is ook nix, heb je meerdere partijen nodig om een regering te vormen en dat draait uit op een slappe thee regeeraccoord. kiesdrempel van 10 zetels invoeren

minder_minder_minder | 01-10-17 | 08:37

De VS, een natie waar door het indirecte kiesstelsel iemand president wordt met een netto minder aantal van echte stemmen dan zijn rivaal.

Gerf | 01-10-17 | 08:55

Zoals u wel gemerkt zult hebben:
Ik heb een heel warm hart voor Catalonië. en haar geschiedenis.
De boeken die geschreven zijn over haar historie (Hemingway, Orwell) heb ik verslonden. Een geweldig moedig volk wat het recht heeft op haar plaats in de geschiedenis. Misschien romantiseer ik wel een beetje maar altijd weer als ik in Catalonië was voelde het alsof ik in een echt apart land was.
Ik hoop dat ze eindelijk de zo verlangde onafhankelijkheid kunnen krijgen zonder bloedvergieten.
Maar als de fascisten uit Madrid hun repressie blijven uitoefenen dan kan ik maar 1 ding aanraden. A las barricadas! No pasaran.
Out.

Zapata10 | 01-10-17 | 00:29 | 3

Hasl je geweer maar vast uit het vet en bestel vast een doodskist Zapata; inderdaad no pasaran,de linkse soros Marxisten
komen er niet door er niet door en die onafhankelijkheid kun je op je buik schrijven.
Gewoon Militair Gezag instellen en uit is het met de linkse "'onafhankelijkheids" pret.

Eendragtmaaktmagt | 01-10-17 | 01:20

Misschien dat jij in ons mooie land ook een dissidentenrol kan vervullen door bijvoorbeeld een website te ontwerpen waar het socialistische tuig mooi kan samenspannen tegen de democratie. Ik zou alvast een pakkende naam laten registreren.

Ongeblustekalk | 01-10-17 | 08:19

Reeds!

Een vrije paling | 01-10-17 | 00:19

Fijn he al die mossels in Europa echt een verrijking .Kan ook niet anders als je profeet een rover pedo en een koppensneller en handen hakker geweest is.

gelukzoeker | 01-10-17 | 00:11 | 2

Huh?

snokkertje | 01-10-17 | 00:19

vast
staande feiten, altijd voor herhaling vatbaar. Tijd en ruimte in het nu te over . @gelukzoemer

Dr. Frambozenjam | 01-10-17 | 02:06

Het is "verheven BOVEN het volk" Feynman. Maar verder een prima stukje hoor.

Ommezwaai | 01-10-17 | 00:10

Dat kalergi-plan van de EU gaat nooit geaccepteerd worden. Al chemtrailen ze heel de bevolking plat en geven ze iedereen GMO-voedsel en elk weekend dope. De grootste dwazen zitten in Brussel of besturen een land. Onee dat is een illusie ze besturen hooguit hun eigen voertuig / ego. Ik heb een donkerbruin vermoeden dat de bevolking schijt aan hen krijgt en men met de staart tussen de benen verdwijnt.

Meneer_de_uil_13 | 01-10-17 | 00:04 | 2

Alles ok?

Bobdesloper | 01-10-17 | 00:08

Ik weet niet wie het hekje open heeft laten staan dat we al dei fruitgebakjes hier op bezoek krijgen.

miko | 01-10-17 | 00:20

De federale staten van Europa, daar waar iedereen moet boeten in falend beleid en een bankengraaifrauduleuse speculanten vrij uitgaan. Als dat de standaard te verdedigen ethiek is( laat staan antidemocratisch). Dan is het de Catalanen gegund zich te verdedigen tegen een socialistische EU heilstaat waarin gedicteerd wordt ipv optreden naar eer en geweten ter bescherming van de bevolking.

Dr. Frambozenjam | 30-09-17 | 23:53 | 2

Het is ze niet alleen gegund, het is hun recht en hun plicht.
Ieder trots volk wat kan bogen op een roemrijk rechtvaardig verleden met een schat aan cultuur en identiteit heeft het recht en de plicht om dat te koesteren en te verdedigen. Ook tegen de fascisten uit Madrid of Brussel. (jij noemt ze socialisten)

Zapata10 | 01-10-17 | 00:09

Kom ook GS is socialistisch.
Zie mijn bijdragen:)
dank overigens.
Een trots volk waarbij je niet weet of de buurman je vrouw neemt terwijl je de schatkist aan het vullen bent.
Trap ik liever als zelfveklaarde anarchaistische mijn zelfbeschikingsrecht naar boven..
En daar is ruimte voor op basis van gelijkwaardigheid!

Dr. Frambozenjam | 01-10-17 | 00:44

Ach, al die omhooggevallen EU bureaucraten. De inverse Odyssee www.youtube.com/watch?v=vMTEtDBHGY4 Goedenacht en morgen gezond en wel weer op.

Hetkanverkeren | 30-09-17 | 23:53

De joris van dienst is weer snel aangebrend.

miko | 30-09-17 | 23:40

De Spaanse regering doet het enige juiste. De ophitsers in Catalonië hebben morgen bloed aan hun handen.

DrumPiet | 30-09-17 | 23:39 | 2

O jee het Condor legioen staat paraat.

Zapata10 | 30-09-17 | 23:46

Moet jij niet naar je nest ,trol geval en te laf en te dom om te schijten.

gelukzoeker | 01-10-17 | 00:03

Even een nieuwtje:
In het programma "Verborgen Verleden" was daar Jórgen Raymann. Hij is trots op zijn joodse verleden in Suriname. Of daar eens uitdrukkelijk onderzoek gedaan kon worden. Nou. Sylvana, lees je mee ?
De oud-familie van Raymann bleken de grootste slavendrijvers te zijn. Mensen voor een habbekrats binnen gehaald en laten "slaven" en verhandelen, Daarbij waren tikjes hier en zweepslagen daar, gewoon geoorloofd door de oud-familie.
Dus Sylvana. Zet 'm op zou ik zo zeggen. Want Jórgen is erg trots op hen. Op stap naar deze slavendrijvers en de beurs openhouden.

Kamervraag | 30-09-17 | 23:38 | 5

De familie van Noraly Beyer kent een soortgelijke geschiedenis: www.parool.nl/opinie/noraly-beyer-oos...

Zoals in heel veel Surinaamse families, waarin ooit gemeenschap tussen slavin en slavendrijver is geweest. Is de natuur he? Geldt waarschijnlijk ook voor mijn Surinaamse tak van familie overigens.

tipo | 01-10-17 | 00:00

@ Kamervraag: jij bedoelt namens de West-Indische Compagnie... Nederland bestond toen nog niet en heette : De Republiek der Zeven Verenigde Nederlanden. Raymann zijn verre Portugees-Joodse voorvader was gewoon een slavenhandelaar net als zovelen in die tijd.

Eendragtmaaktmagt | 01-10-17 | 01:14

Van mij mogen ze met een Leonard tank over die misselijke Raymann heen rijden. Liefst heen en terug. Wat een nagemaakte lelijke lul is dat.

beau van rtl | 01-10-17 | 09:48
▼ 2 antwoorden verborgen

Feynman hou hit the spot once again. Buiging

Kladderadatsch | 30-09-17 | 23:24

Het werpen van het stembiljet in een kliko, in het stembureau, symboliseert de teloorgang van de democratie.

Kijkeensaan | 30-09-17 | 23:21

Links tuig, meer is het niet. Die Catalanen vinden het prima om een islamitisch gewest te worden maar de madrilenen denken er anders over.
Onderdrukken die facisten en snel.
Go guardia civil.

Ongeblustekalk | 30-09-17 | 23:21 | 4

Zapata10 | 30-09-17 | 23:25
Nee hoor, de Catalanen dachten met de berbers bondgenoten binnen te halen. Geen regio die ze zo heeft binnen gelaten.

miko | 30-09-17 | 23:30

@ Miko, ja hoor. en stukje uit een wetenschappelijk onderzoek waarom er zo een grote moslim populatie is daar. Ik plaats geen linkjes meer want dan komt 90% er niet door.. Goedkope arbeidskrachten, thats it. Muslim immigration became a significant recent phenomenon in Catalonia in the 1980s when the need for agricultural labor in the region's rich vineyards and other farming enterprises became acute

Zapata10 | 30-09-17 | 23:37

Exact,linkse marxistische klootzakken die er om vragen om door de Guardia Civil opgepakt te worden. Opvoedkampje misschien,zou dat helpen?

Eendragtmaaktmagt | 01-10-17 | 01:08
▼ 1 antwoord verborgen

Ja, maar het is de centrale regering in Madrid die over immigratie gaat en het wel prima vond dat goedkope arbeidskrachten in het geïndustrialiseerde gebied van Cataluña kwamen werken. Net zoals Franco graag gebruik maakte van Marokkanen om zijn eigen bevolking de nek af te laten snijden.

Zapata10 | 30-09-17 | 23:28

Toch benieuwd hoe het hier in Nederland zou gaan als Ost-Friesland zich zou willen afscheiden van Nederland en Duitsland. Inclusief aardgas.

CoJoNes | 30-09-17 | 23:11 | 2

Waarom niet? Ze moeten dat aardgas ook weer verkopen dus uiteindelijk gaat de handel gewoon door. Wat is het toch voor hypocriet gelul de hele tijd. Natie staten bestaan niet volgens de EU zeloten maar als een regio dan zegt OK ik hoor niet meer bij die niet bestaande natie staat dan is het huis te klein. Rare jongens die EU verdwaasden.

Zapata10 | 30-09-17 | 23:32

Oei, dan komt er meteen een stalen gordijn, zodat niemand ontsnapt. Merkel zal er wel nostalgisch van worden en Rutte vindt zo een communistisch buurland ook wel schattig als socialist.

tipo | 30-09-17 | 23:44

Besef goed dat er maar 1 winnaar is betreffende de speltheorie en dat is the grim reaper.
Een fijne nacht nog.

Ongeblustekalk | 30-09-17 | 23:10

Wat een onzin zeg. Als een groep particulieren een stemming zou organiseren in Catalonie zou er niet veel aan de hand zijn. Dat het de lokale/regionale overheden zijn die dit organiseren en doen alsof het wél een officieel karakter heeft is wel een probleem. Dat is eenvoudigweg insubordinatie. Dat zou hier in Nederland ook niet getolereerd worden. Nergens niet. Een stemming voor onafhankelijkheid zou wat mij betreft prima zijn, maar dan wel een nationale stemming, en niet alleen in één regio. Feynman of feiten in dit geval.

Pablo Discobar | 30-09-17 | 23:10

de enigen de niet de juiste kant op hoeven te marcheren (b)lijken moslims en illegale migranten te zijn.

Gerf | 30-09-17 | 23:05 | 1

Tja daar lijkt het op. Wellicht zijn de Noord Afrikanen het beloofde volk volgens de Bijbel van Timmermans. Brrrr... krijg er koude rillingen van.

ILF2 | 01-10-17 | 14:25

Het afscheiden van een gebied is altijd ongrondwettelijk. Het enige dat telt is de gunfactor. De Koerden verdienen ook hun eigen Koerdistan, maar dat zal denk ik ook niet gebeuren. Turkije, Iran, Irak en Syrië zullen dat niet toelaten.

Waarom Catalonië wil afscheiden is mij niet geheel duidelijk. Naar wat ik begrijp, zijn het vooral economische motieven.

jezusisonzin | 30-09-17 | 23:03 | 2

Nee, ook een heel sterk nationaal bewustzijn. Onderdrukt tijdens de Franco jaren maar na 1976 weer opgebloeid. En wat is het bezwaar zou een mens zichzelf afvragen? Onze EU wil de natiestaat sowieso vernietigen. Waarom dan niet allerhande kleine regio's met zelfbestuur in een grote EU federatie?
Maar nee dus, als het er op aan komt is macht en controle ook voor EU zeloten heel wat belangrijker dan haar eigen zogenaamde idealen.

Zapata10 | 30-09-17 | 23:21

Catalanen en Spanjaarden zijn als Friezen en Hollanders. Catalanen hebben ook een eigen taal, die geen Spaans is. Onafhankelijk worden werkt dan hetzelfde als bij Schotland/Engeland: als er teveel Engelsen in Schotland wonen, kunnen de 'afscheidende' Schotten nooit winnen. Dat is van oudsher ook een vorm van koloniseren. Binnen 1 land alle andere culturen in buitengewesten overwoekeren met een meerderheid van de grootste bevolkingsgroep. In die zin speelt Madrid nu hetzelfde soort spel, wat een Poetin in Oekraïne en op de Krim doet. Wat Brussel wil, speelt in dit soort dingen ook een sterke rol. In bestaande EU-landen wil Brussel geen gedoe. Is een land nog geen EU-land, zoals Oekraïne, zetten ze gewoon een gekozen regering met geweld af. MH-17? Collateral damage. Economisch gezien is Cataluna en Spanje hetzelfde als Vlaanderen en Wallonië. Catalanen hebben het idee dat ze Madrid financieren.

Wachtmeester R | 30-09-17 | 23:38

Je hebt het niet begrepen, Feynman. Het referendum in Cataluña is nu juist een voorbeeld van hoe het niet moet. Daar probeert namelijk een minderheid met parlementaire meerderheid een unilaterale onafhankelijkheid te forceren met democratie als laf voorwendsel. Lees je anders even in voordat je stelling neemt in een discussie waarvan je alleen de klok hebt horen luiden: elpais.com/elpais/2017/09/20/inenglis...

Epiloog | 30-09-17 | 23:02 | 6

Jaja, ik weet het. Qua reputatie doet El Pais niet onder voor de Televaag. Doet echter niets af aan de argumenten in het artikel. En ja, er zijn altijd al separatisten geweest in Cataluña die hard schreeuwden om onafhankelijkheid, maar dat is niet per definitie de meerderheid. De wijze waarop dit referendum wordt geforceerd, maakt tegenstanders van afscheiding monddood en dat heeft volgens mij helemaal niets met democratie te maken.

Epiloog | 30-09-17 | 23:31

@ epiloog. Helemaal gelijk. Deze door Soros gefunde club linkse marxisten wil zich los maken van Spanje. Gaat nooit gebeuren. Gewoon de leiders oppakken en voor jaren achter de tralies smijten. Wie zit er te wachten op een opgesplitst Spanje? Antwoord: de EU niet en misschien alleen een paar verdwaasde linkse kerk aanhangers zoals de Groenen,Demagogen 666 en soortgelijk volk.
Ook al hebben wij dan 80 jaar oorlog gevoerd tegen de Spanjolen,dat hun land uitelkaar gerukt wordt door crypto-marxisten hebben zij niet verdiend.

Eendragtmaaktmagt | 01-10-17 | 01:03

Soros is hier niet bekend, echt niet, het zijn gewoon de Catalanen, die zo een sterk gevoel hebben, zich los te maken van Madrid, terg te gaan naar hun eigen Catalunya, In mijn dorp zie je alleen maar Catalaanse vlaggen, de weilanden en bomen vol met Catalaanse vlaggen, echt , in dit geval staat Sros hier buiten.

gato | 01-10-17 | 08:32
▼ 3 antwoorden verborgen

Ddefensie in Nederland, is natuurlijk onzin! We hebbengrote broer Duitsland naast, en Frankrijk onder ons. De defensie in Nederland,, kun je rustig laten dood broeden.....

SirHackalot | 30-09-17 | 22:53 | 1

Hè gatsie, dat krijg ik heel enge beelden bij. Dood broeden.

kapoerewiet | 30-09-17 | 23:42
-weggejorist-
Kijkeensaan | 30-09-17 | 22:52 | 2

Het stuitende is het hypocriete gedrag van de EU en haar vazallen. Toen er volksbewegingen waren om een referendum af te dwingen in Schotland en Kosovo en inderdaad Oekraïne stonden de EU baasjes voor op om dat toe te juichen. Maar als er elders een roep om referenda is die de macht van de EU in perkt zijn ze afwijzend en zijn referenda plotseling geen goed idee.
Voor mij is het redelijk simpel. Zelfbeschikkingsrecht moet altijd de leidraad zijn. Als een regio van een land, een gemeenschap van cultureel en economisch verbonden mensen besluit om een eigen natie op te richten dan heeft ze daar het recht op.
Spanje laat haar ware gezicht weer zien nu, de fascisten van Franco hebben zich slechts verscholen gehouden achter een dun laagje schijndemocratie.
Deze fascisten worden gesteund door de EU. Net zoals Franco verborgen gesteund werd door Engeland en Frankrijk in 1936.
Want het Spaanse staal was toch wel heel bruikbaar, en de havens.
Het is onmogelijk geworden om hier nog linkjes te plaatsen, erg jammer overigens want het plaatsen van linkjes kan de argumentatie ondersteunen en dus verwijs ik maar naar het oude strijdlied in Barcelona. A las barricadas.
Zoals ze dat zongen in 1936.

Zapata10 | 30-09-17 | 22:35 | 3

Waarbij ik wil toevoegen dat ik de EU en haar drang op controle van mensen beschouw als een moderne vorm van fascisme. Uiteindelijk is het een afdwingen van economische gelijkschakeling van mensen en landen. Uiteindelijk maakt het iedere poging tot democratisering onmogelijk. En mannetjes zoals Pechtold maar kwaken dat ze zo progressief zijn.

Zapata10 | 30-09-17 | 22:43

Oekraïne is altijd een zelfstandig land geweest welliswaar tot 1988 onder sterke Sovjetcontrole en was een founding member van de Verenigde Naties , net als Wit-Rusland. Hebben altijd een aparte zetel gehad. www.un.org/depts/dhl/unms/founders.sht...

Zwizalletju | 30-09-17 | 22:55

Maar natuurlijk, maar de zittende regering tijdens Maidan was hoe corrupt ook wel democratisch gekozen. Hoe apart dan dat een EU een volksopstand steunt die tegen een democratisch gekozen regering opstaat maar een referendum op de Krim afwijst.. Een EU die ook weer de separatisten in het oosten van Oekraïne afwijst maar wel de versnippering van het oude Joegoslavië toe juichte. Het gaat dus om geo politiek en belangen niet om het zelfbeschikkingsrecht van volkeren bij de EU.

Zapata10 | 30-09-17 | 23:01
-weggejorist-
Joseph-Kluns | 30-09-17 | 22:35

En wat doet DenHaag als Fryslan zoiets doet?

blank-dus-racist | 30-09-17 | 22:28 | 4
-weggejorist-
miko | 30-09-17 | 23:07

Friezen willen helemaal niet los van Nederland. Heb ik nog nooit gehoord in al die jaren dat iemand dat zei.

Eendragtmaaktmagt | 01-10-17 | 00:55

ik zou zeggen: Jongens probeer het. Jullie krijgen een zak geld mee. Doe jullie stinkende best! Mocht het niet lukken dan heten we jullie met open armen hartelijk welkom thuis.
Soweh. Evocatus

Evocatus | 01-10-17 | 03:01
▼ 1 antwoord verborgen

Om via de Mali missie, Hennis , Asscher en over het graf van 2 omgekomen militairen en via Kiev en Brussel de link te leggen met een referendum in Catalonië is een prestatie op zich, maar niet een om nu trots op te zijn. Een recht dat er niet is kan je niet kwijt raken Feynman. Het gaat niet om een bijsturing van een ontspoorde politiek, maar om een rechtens niet toegestaan referendum van de deelstaatregering Catalonië in een 5e poging een eigen Republiek te worden.

Buerman | 30-09-17 | 22:25

De enige kritische kanttekening bij dit betoog is de gedachte dat als mensen niet in staat zijn een zinnige, representatieve partij te kiezen tijdens verkiezingen, hoe ze een zinnige, representatief standpunt kunnen kiezen bij een referendum. Ja, tijdens verkiezingen liegen de meeste wellicht alle partijen. Maar tijdens referenda liegt er dan niemand? Bij het ene proces ligt over de waarheid voor het grijpen, met alle nuances, en bij het andere proces hoeft het helemaal niet zo nodig?

Zelfs na het laatste referendum stemmen er toch nog verschrikkelijk veel mensen op de partijen die het negeren en van alles dus gaan doen waar tegen men eerder getekend had. In andere woorden, kan je een regering vertrouwen een referendum uit te voeren die het vertrouwen in diezelfde regering eigenlijk opzegt (impliciet?). Er zit hier een koppige tegenstrijdigheid, maar je moet toch wat natuurlijk dus ik teken!

GeenAccount | 30-09-17 | 22:18 | 2

Mensen stemmen op de vvd voor hun portemonnee, niet met hun hart.

Watching the Wheels | 30-09-17 | 22:24

Voeg daar als laatste aan toe (voordat ik de plaatselijke horeca uit de crisis ga helpen), dat cda/vvd heel slim eerst iedereen aan een flinke studie- en hypotheekschulden hebben geholpen (geen concurrentie, 21% BTW op eerste levensbehoefte nieuwbouw, een bouw- en bankenkartel, weiland verkopen voor 800 euro per m2 enz.), waardoor het appeltje/eitje is bij elke verkiezing. De HRA staat als een huis, ze kunnen doen wat ze willen. Mensen kiezen voor het belangrijkste, korte termijn zekerheid over geld. En dat weten ze, dus ze kunnen doen wat ze willen, hun slaven dat zijn we. Leuke avond, tot later!

Watching the Wheels | 30-09-17 | 22:37

Hennis blijft gewoon.

blank-dus-racist | 30-09-17 | 22:18 | 1
-weggejorist-
Joseph-Kluns | 30-09-17 | 22:36

Eerst 1984 kopiëren mbt alles onder controle houden.
dan 1983 The day after.
Zie 2min50sec in uitleg videoclip.
En zulke clips zijn miljoenenproductie's dus kom niet met "het is toeval" er is over nagedacht.
Kate perry zingt het treffend in "Chained to the rhythm"
https://youtu.be/GwKzBwcYewg
Ein NWO,Ein Gedächte,Ein Mensch.
You're warned.
107

steekmug | 30-09-17 | 22:16

Niet vergeten, Asscher is ook fractieleider in tweedekamer, niet vreemd dus dat een tweedekamerlid nu om aftreden incompetente Hennis vraagt, dit is zijn taak.
En dat hij zowel demissionair minister alsook kamerlid is, komt dan ook weer door een incompetente machtspartij de VVD dus.
De politiek is verrot en op, democratie niet lang meer.

gebrokenvleugel | 30-09-17 | 22:06

En werkelijk geen ene politiek hypocriete tyfushond noemt de werkelijke oorzaak; de decennialange bezuinigingen op defensie. Zonder budgetten creatieve oplossingen moeten bedenken met slecht materiaal heeft dit tot soort incidenten tot gevolg. En alle linkse klootzakken wassen hun handen weer in onschuld. Hennis is slechts een bliksemafleider.

Rest In Privacy | 30-09-17 | 22:05 | 1

Het enige wat haar verantwoordelijk maakt is dat ze ja heeft gezegd toen ze werd gevraagd. Ze is in haar functie gewoon een trekpop van Rutte.

me,myself and IK | 01-10-17 | 09:44

Feynman heeft gelijk. Democratie alleen wanneer het de politici uitkomt. Bindend stemrecht is op een stuitende manier om zeep geholpen.
En wanneer vertrekt Hennis? Dient ze ontslagbrief maandagochtend in?
Slechte munitie? In Libanon kregen we ook zo’n 60 mm mortier met munitie uit de jaren 50. De helft van de granaten weigerden dienst. Toen ook al.

DenkenDanDoen | 30-09-17 | 21:59

Tja, ook eens zo,n refe-dinges gedaan hier, niet stemmen (70%) blijkt dan voor te zijn

blank-dus-racist | 30-09-17 | 21:59 | 3

Wel een newbie-dingetje, maar loop al 10 jaar mee, maar email -adres opgeheven.

blank-dus-racist | 30-09-17 | 22:01

Bedoel je dit https://nl.wikipedia.org/wiki/Referendum_over_het_Verdrag_tot_vaststelling_van_een_Grondwet_voor_Europa#Nederland ?

Watching the Wheels | 30-09-17 | 22:05

Watching the Wheels | 30-09-17 | 22:05
ook

blank-dus-racist | 30-09-17 | 23:24

"Hennis maakte een woordgrapje over over het graf van militairen." Grafhennis.

Watching the Wheels | 30-09-17 | 21:57 | 1
-weggejorist-
Joseph-Kluns | 30-09-17 | 22:37

Op de Krim was ook een referendum. Iran ook voordat het een islamitische staat werd.
Het is vaak een omslagpunt van stabiliteit naar onrust, dus geen referendum, maar onderhandelen voor wat je wil!

strijpsestraat | 30-09-17 | 21:52 | 10

@strijpsestraat
En natuurlijk moet je als je vrouw bij je weg wil een referendum uitschrijven voor beiden. Als zij dan "weg" stemt en jij "niet weg", zeg je ... je hebt geen meerderheid dus je hebt pech. Als dat niet tot een gelukkig leven leidt ... laat die Catalanen toch lekker een keertje een statement maken tegen dat arrogante Madrid en Brussel.

Watching the Wheels | 30-09-17 | 22:21

@Watching the Wheels Mee eens. Vooral de zittende regering lijkt het uit te buiten door het op te blazen. Maar dit door laten gaan geeft vermoedelijk meer onrust.

strijpsestraat | 30-09-17 | 22:25

@strijpsestraat | 30-09-17 | 22:25
Als een (significant deel van de) bevolking zich wil uitspreken voor of tegen iets, dan houd je dat niet tegen. Die onrust heb je ook als je het verbiedt.

Watching the Wheels | 30-09-17 | 23:01
▼ 7 antwoorden verborgen

Het is voor mij niet zo goed te begrijpen, maar ik weet dat het voor de Catalanen het belangrijkste is om op zichzelf te staan.
Er zijn honderden redenen om het te willen, financieel, want Catalunya kan voor zichzelf zorgen, maar moeten ontzettend veel aan Madrid afstaan, dat willen ze niet kwijt, in Madrid. Dit is een van de redenen. Catalanen hebben hun eigen taal, eigen politie, de mossos, etc. en de wil , heel sterk , om voor een eigen Catalunya te vechten. Wat er gaat gebeuren, niemand weet het, scholen zijn door de soldaten weer gesloten, stembussen weggehaald en de Quardia Civil ingeschakeld. Er is strijd tussen de mossos en de QC, waarom weet ik niet, misschien omdat de CV zich beter voelt dan de mossos, De mossos zal de burgers niets doen , de QC en het leger wel.Hoe dit morgen gaat aflopen , geen idee, hebben we gewonnen, hebben we geen euro meer, hoe kunnen we betalen. Treinen rijden morgen niet in deel van Catalunya. Een ding weet ik wel, Catalunya zal doorgaan, net zo lang ze van Spanje af zijn.

gato | 30-09-17 | 21:50 | 12

Zwizalletju | 30-09-17 | 22:46
zo rond 1350. Dat staat me wel aan. Brabantse vlag hijst!

miko | 01-10-17 | 02:01

Aha, ik scroll wat verder en zie dat u al bezig bent.
Prima! Evocatus

Evocatus | 01-10-17 | 02:56

Gato, let eens op: het is Guardia met een G miet met een Q.

Baski | 01-10-17 | 08:22
▼ 9 antwoorden verborgen

Men zegt wel dat een volk dat zijn leiders niet kan verwijderen in een tirannie leeft, maar ik persoonlijk ben dan wel weer erg blij dat niet elke boze moeder het vertrek van een minister kan forceren, zelfs als daar wel enige aanleiding voor is. Een referendum dan, waarin het volk het aftreden van een bewindspersoon dan wel de gehele regering kan eisen? Misschien dat wel.

Maar van Hennis naar Catalunya, dan ben je de weg wel een beetje kwijt. Een referendum over wetten of bewindslieden, of een "fake" referendum door een stelletje actievoerders is nogal wat anders dan een referendum over een afscheiding van Spanje, door de lokale bewindslieden georganiseerd. Volkomen begrijpelijk dat Madrid dat niet zomaar z'n loop laat, het kan namelijk een aanzet zijn tot een daadwerkelijke onafhankelijkheidsverklaring, en uitdraaien op afscheiding en/of een burgeroorlog. Want niet alle Catalanen willen weg.

Is dit een voorbeeld hoe Brussel gaat reageren als wij ergens over gaan stemmen? Natuurlijk niet. Het is eventueel wel een voorbeeld van hoe onze eigen overheid in zou grijpen als een provincie het in zijn hoofd haalt een referendum over afscheiding te houden, zeker als zulke gevoelens over een flink deel van de plaatselijke bevolking leven. Maar doen alsof er straks soldaten met blauwe Europahelmpjes bij de stemhokken staan als we weer eens over een associatieverdrag mogen stemmen is hysterisch geleuter.

Muxje | 30-09-17 | 21:50 | 1

Yep, hysterisch geleuter net zoals dat er geen Jihadisten tussen de vluchtelingen zaten.

Mark_D_NL | 30-09-17 | 21:55

Fijneman hoe durft u om een referendum te vragen.
Veel reaguurders zijn de mening toegedaan dat de gemiddelde Nederland niet in staat is om de juiste keuze te maken.
Stemvee is de kreet.

botbot | 30-09-17 | 21:48

... niets aan toe te voegen!

Bab00n | 30-09-17 | 21:45

Al getekend. Briljant stuk over hoe democratie de mond wordt gesnoerd en vrijheden in beweging of opinie nu al en straks nog meer wordt beknot. Dus: tekenen! Mooi verwoord feyne man!

Jan, Leiden | 30-09-17 | 21:45

Heb uiteraard getekend, maar heb er een hard hoofd in. Dat pluche zit gewoon te lekker. Dat laten ze zich niet afpakken door het Plebs?

OetSodom | 30-09-17 | 21:42

Corrupte landen worden verwelkomt,trouwen bondgenoten worden gestraft voor een eigen koers.

miko | 30-09-17 | 21:41

Goed verhaal @Redactie!
.
Als je geen keuze kenbaar maakt, dan roven ze je organen. Wil je een keuze kenbaar maken, dan roven ze je stembus.

Watching the Wheels | 30-09-17 | 21:40

Zand in de raderen is harder nodig.

Mesmer | 30-09-17 | 21:38

Ik woon in Catalunya.

gato | 30-09-17 | 21:36 | 4

Inderdaad ik denk dat meerdere mensen alhier een verslag vanuit het oog van de tornado graag zouden lezen. Doet uw beste beste en verras ons met uw observaties. Nee, dit is géén gebbetje! 'k Meen het serieus!
Bij voorbaat Dank! Evocatus

Overigens: Ceterum censeo - Hennis - esse delendam

Evocatus | 01-10-17 | 02:54

@beau houd ook even deze journalist in de gaten: Tim Pool (@Timcast): https://twitter.com/Timcast

Mastermattie | 01-10-17 | 09:10

@Evocatus | 01-10-17 | 02:54

Je bijdragen doen me altijd ontzettend aan de smurfen denken. Die gooien ook hun naam te pas en te onpas in alles wat ze zeggen.
Als je denkt dat het nodig is om je reacties te ondertekenen: dat hoeft niet, dat doet de website al voor je.

Opslag Medium | 01-10-17 | 11:11
▼ 1 antwoord verborgen

Nederland is een woestijn, zie laatste verkiezingen.

Mark_D_NL | 30-09-17 | 21:36 | 1

We draaien gewoon door ,helemaal geen regering nodig, en gewoon demissionair en toch 100% salaris,lekker toch,zoiets zoek ik ook.

blank-dus-racist | 30-09-17 | 22:21

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken