Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

LIVE. Briefing #MH17 in de Tweede Kamer

Tot 12:00 uur kijkt u hier naar de briefing van de Tweede Kamer over "de ramp" (Den Haag) die volgens de rest van de wereld gewoon een "terroristische aanslag" is. Rutte herhaalt wat hij al drie dagen zegt, met de toevoeging ‘Voortijdig aanwijzen van schuldigen vermindert de kans op een onafhankelijk onderzoek’ (en dit dan?), anderen doen net of ze pas hedenmorgen in de Telegraaf gelezen hebben dat er een vliegtuig met Nederlanders is gecrasht, en PvdA'er Servaes heeft het over 'zielloze' lichamen waar hij 'ontzielde' bedoelt. En allen gebruiken wollige woorden in diplomatiek jargon waaruit bijzonder weinig actiebereidheid blijkt. Maar oordeelt u vooral zelf. Aansluitend is er nog een procedurevergadering. Onbekend of die live te volgen is. (Mobiele kijkers: klik hier. Mac: daar. #silverlightzuigt.)
UPDATE: Nederlandse forensische experts aangekomen bij de Dodentreinen in Torez.
UPDATE: Sjoerd Sjoerdsma (D66) durft het zowaar hardop te suggereren: "Oorlogsmisdaad." Het woord stort als een baksteen ter aarde.
UPDATE: Louis Bontes: "MinPres, stuur de special forces er heen. Haal die lichamen terug. Red de eer van het land."
UPDATE: Kamer wil een 'dag van nationale rouw'.
UPDATE: Rond Donetsk wordt gevochten. Oekraïense leger rukt op, separatisten bieden verzet. Daar tussenin proberen de forensische experts om de treinen met slachtoffers uit het gebied te laten vertrekken, richting Mariapol of Charkov.
Transcript: Volledige briefing (pdf)

Reaguursels

Inloggen

Sjoerd Sjoerdsma (D66) is een stomme sukkel. Hij suggereert dat het een "oorlogsmisdaad" zou zijn. Nee, er was helemaal geen intentie om onschuldige burgers te vermoorden. Het was w.s. een vergissing van de pro-Russische milities, die dachten dat het om een militair toestel ging. Maar ach, Poetin is natuurlijk EVIL en NET ALS HITLER, dus dit soort kleine verschillen zijn niet aan zijn door politiek correctheid misvormde hersentjes besteedt. Ongelofelijk, wat een brulapen er tegenwoordig in de politiek zitten.

Jan Gerritsen9977 | 21-07-14 | 19:39

Waar is Samsom? Al dagen ramp spul, maar geen bericht van hem gezien. Hij was er vanochtend ook niet bij toen het kabinet de TK inlichtte.

Ageless | 21-07-14 | 18:35

@A3an | 21-07-14 | 12:19
"2 losse handen die gevonden zijn zonder Lichaam... Dan MOET het toestel zélf geraakt zijn danwel een interne bomontploffing. Strookt niet met Buk-raket."

Ok. Geen idee hoe handen los kunnen raken bij crash en wil het eigenlijk ook niet weten...

Helemaal eens met geen conclusies enzo...

Smuts | 21-07-14 | 16:47

Citaatje ANP :
"Het hoofd van het Nederlandse forensische team dat maandag de rampplek in Oekraïne bezocht, is vol lof over de Oekraïners die de lichamen van honderden slachtoffers van de vliegramp hebben geborgen. Ze deden een "hell of a job", aldus Peter van Vliet.

Volgens Van Vliet, die samen met twee anderen de eerste internationale expert ter plekke was, is het nu topprioriteit om de lichamen op een plek te krijgen waar ze kunnen worden geïdentificeerd. Tegen de achtergrond van verhalen dat sommige lichamen zijn beroofd en nooit op een goede manier zijn beschermd terwijl ze dagenlang in de zon lagen, toonde Van Vliet bewondering voor de bergingswerkers.

"Ik ben zeer onder de indruk over het werk dat hier is gedaan", zei hij na een inspectie van de rampplek. (ANP)"

Dus voor alle oorlogshitsers, misschien liggen zaken toch iets genuanceerder dan ze door de gelkeurde media in beeld worden gebracht? (zoals ook de beruchte foto met knuffel)

Flatulent | 21-07-14 | 16:09

Bewijs veiligstellen is natuurlijk te zot voor woorden; geen sterker bewijs dan onaangeroerd bewijs.
witwas | 21-07-14 | 12:16
Als 'nuchtere westerling' ben ik het daarin met je eens. Maar daar is het Oekraïne. Toch ff anders dan hier. Gisteren was een separatist op het nieuws. Die zei dat ze de zwarte dozen hadden en dat ze bereid waren het over te dragen aan luchtvaartinstanties. Niet regeringen, maar luchtvaartinstanties. Dat vond ik apart. Zegt denk ik iets over het vertrouwen van die separatisten in de regeringen van Rusland en Oekraine.
De Koreaanse Slet | 21-07-14 | 12:16
MRF2739 | 21-07-14 | 12:37
ca12nag3 | 21-07-14 | 12:58
Ik zeg ook niet dat zo'n BUK-geval niet mogelijk is. Maar .. bewijs dat andere mogelijkheden uitsluit heb ik nog niet voorbij zien komen. Ik denk dat op dit moment alle andere mogelijkheden daarom nog even opengehouden moeten worden.

gaffelbaard | 21-07-14 | 15:52

-weggejorist-

Fuck-a-duck | 21-07-14 | 15:36

Ik ben nog steeds boos op de imbecielen van het Binnenhof.
Als je als partij zijnde beschuldigd wordt van een ernstig oorlogsmisdrijf, dan doe je toch alles in het werk om jouw onschuld te bewijzen,.... door medewerking te verlenen. Onderzoekers toe te laten het plaats delict te onderzoeken, bewijsstukken veilig te stellen, bergen van slachtoffers, overhandigen van de blackboxen, etc. Dan ga je toch niet tegenwerken, tijd rekken, loze beloftes doen (Putin), bewijsstukken wegwerken, slachtoffers bewust laten rotten en alsnog in een trein dumpen, niet laten gaan, bestemming onbekend? Kom nou toch, ben jij zo dom of ben ik nou zo slim? Het is voor mij daarom nog onbegrijpelijk waarom opperezel Rutte zo halfslachtig en wijfelachtig optreedt. Het lijkt erop dat hij de handelsbelangen met Rusland belangrijker vindt dan de slachtoffers! Wat een schande!

MRF2739 | 21-07-14 | 15:17

@DutchMountain. Rutte en Timmermans waren te stom geweest om direct naar de Veiligheidsraad toe te stappen om zo per direct een staakt het vuren op te leggen en UN-waarnemers of soldaten naar dat gebied te sturen. Beiden vertrouwden blindelings op de beloftes van ex-KGBer Putin.... hoe naief moet je wel niet zijn, en dan ook nog op regeringsniveau! Zelfs na bijna 5 dagen geeft lands-idioot Rutte, Putin nog het voordeel van de twijfel. Putin zit gewoon met hem te spelen.

@Pieleke. Jij schreef: "En als inderdaad blijkt dat er over een aantal weken, wanneer onze overleden landgenoten terug zijn, niet concreet iets door onze regering wordt ondernomen dan zal ik met schaamte terugkijken." Volgens mij heb je nog niet door dat een oorlogsmisdaad is begaan waarbij onschuldigen uit landen die niets met dit conflict te maken hebben, gewoon zijn afgeslacht. Daarbij ga jij compleet voorbij aan het leed van familieleden die tot en met heden in onzekerheid leven. Op geen enkele wijze nog afscheid kunnen nemen. Voor jou mag dat enkele weken duren... Je spoort niet helemaal. Temeer daar er opties waren om snel onderzoek ter plaatse te kunnen doen (UN, Veiligheidsraad, etc. Zie boven.), maar dat onze laffe politici te dom zijn eerst hier aan te denken. Neen, ze vertrouwden liever de mooie praatjes van Putin die tot en met heden nog niet aan zijn woord heeft gehouden. Door mensen zoals jullie gaat deze mooie wereld naar de kloten, en zoals altijd zijn onschuldigen altijd de pineut.

MRF2739 | 21-07-14 | 14:45

vanhetvarken | 21-07-14 | 13:50

Het gaat mij niet om slagkracht maar om het feit dat men eerst loopt te roepen om militair los te gaan tegen de separatisten omdat ze het onderzoek tegenwerken, maar nu Willy Wonka een mortieraanval inzet op het moment dat de treinen op punt staan te vertrekken en ook nog op een lokatie waar ook experts aanwezig zijn, iedereen dat ineens accepteert.

Zouden de separatisten hetzelfde doen dan rolde iedereen al over elkaar heen om te zeggen "Kijk eens hoe ze de boel saboteren".

Kennelijk vind onze chocoladekoningin het nodig om de ramp te misbruiken voor een paar nieuwe aanvallen.

Flatulent | 21-07-14 | 14:05

"Rond Donetsk wordt gevochten. Oekraïense leger rukt op, separatisten bieden verzet." - Wie zijn hier nu respectloos bezig?! Mij lijkt het alsof de seperatisten expres in een slecht daglicht worden gezet d.m.v. de beschuldiging van 'niet willen meewerken' en 'totaal respectloos optreden' m.b.t. de ramp, zodat Oekraïne een vrijbrief heeft - evt. met behulp van de VS en de EU - om volledig los te gaan. Er begint zich een overeenkomst af te tekenen met Israël/Palestinië. Maar dat zal wel aan mij liggen.

Litsehimmel | 21-07-14 | 14:03

Nou Rutte kom maar op met die dag vrij. Hebben we nog een keer wat aan dat geo-politieke drama waar die EU ons in stort.

Afgeschminkte Bassie | 21-07-14 | 13:58

Wat een imbeciel is die Bontes toch met z'n 'Special Forces'. Het gaat om een gebied van bruto 50 vierkante kilometer dat veiliggesteld moet worden (vliegtuig vloog met ruim 900 km/u op 10 km hoogte, dus reken maar uit). Daar heb je minimaal 3000 gevechtstroepen + ondersteunend personeel voor nodig. Dan moeten er nog allerlei zware wapens en voertuigen meegezeuld worden. Die gasten in Oekraïne hebben ook TV, dus tegen de tijd dat de eerste militair hier in het vliegtuig stapt, zijn de slachtoffers allang verdwenen en worden ingezet als onderhandelingswapen. Het is beter dat de slachtoffers veel te laat terug komen dan helemaal niet.

Exilium | 21-07-14 | 13:55

@Flatulent | 21-07-14 | 13:44
NL heeft natuurlijk niet de slagkracht daadwerkelijk militair succesvol in te grijpen, schandalig genoeg natuurlijk. NL kan echter wel de Kapitein van Speijk methode volgen (dan liever de lucht in) en in ieder geval daar mee dreigen.

vanhetvarken | 21-07-14 | 13:50

vanhetvarken | 21-07-14 | 13:41
Dat bergen wordt nu knap lastig gemaakt als de treinroute richting vliegveld wordt beschoten met mortieren.

Het lijkt erop dat Oekraine nu zelf niet wil dat die lichamen teruggevlogen worden.

Dus in het kader van de oorlogs gillers stel ik voor dat we een groep commando's en F16's sturen om dat oekrainse tuig dat nu de weg richting vliegveld kapotschiet, van de kaart te bombarderen.
Toch?....

Of geldt een dergelijke oproep alleen voor onze "vijanden" ?

Flatulent | 21-07-14 | 13:44

@Flatulent | 21-07-14 | 13:35
Alle bij dat conflict betrokken partijen zijn bezig met 'manouvres' om zo goed mogelijk hier uit te komen. Zij het damage-control of de tegenpartij zo zwaar mogelijk te beschadigen. Daarom moet NL daar volstrekt onpartijdig zelf bergen.

vanhetvarken | 21-07-14 | 13:41

vanhetvarken | 21-07-14 | 13:29

Het is vreemder dat nu de separatisten meewerken en de lichamen in treinen klaar liggen om vervoerd te worden, Willy Wonka uit Kiev ineens besluit om Donetsk aan te vallen en de route tussen station en vliegveld te beschieten met mortieren.

Dadelijk een "per ongeluk" geraakte trein met lichamen en dan ook de schuld bij de separatisten neerleggen zeker?

Flatulent | 21-07-14 | 13:35

Breaking, Sjuul Paradijs gaat de zaak oplossen met zijn tenenkrommende pulpbaadje. Zijn lezers worden opgeroepen zich te melden voor zijn vrijwilligersleger. Iedereen krijgt een lunchpakketje mee.

Kwatz | 21-07-14 | 13:34

Rutte en c.s. spelen het weer eens veel te voorzichtig. Timmerschwanz is daar ter plekke en die deelt gewoon mee, dat we onze lijken zelf wel komen bergen, dat kan helemaal niemand weigeren, de partij die dat tegenwerkt zou zich politiek zelf helemaal in de vernieling internationaal werken.

Minimaal is het vreemd, dat de commando's nog niet uit Mail zijn teruggehaald naar NL. Of zou het met de woorden van QG toch zo zijn dat er onderscheid gemaakt wordt op basis van huidskleur van slachtoffers.

vanhetvarken | 21-07-14 | 13:29

Putin zit tezamen met zijn moordende bendes gefinancierd door z'n oligarghen in het scenario waarover de film "the untergang" gaat.

gebrokenvleugel | 21-07-14 | 13:27

De domste vraag van 2014 is bekend (Bontes). De meeste lichamen liggen dicht bij elkaar in treinwagons dus bij een militair conflict loop je het risico dat die wagons in no time in lichterlaaie worden gezet. En dan sta je echt met lege handen. Zolang de lichamen gekoeld liggen opgeslagen en de wrakstukken van het vliegtuig niet wegwaaien, geloof ik dat je met geduld en diplomatie het verst komt. Veel sterkte voor de nabestaanden!

PowPow | 21-07-14 | 13:27

"lafbekken", "waar is de koning", "watjes", "incompetent"... Wij weten het allemaal zo goed lekker comfortabel achter het toetsenbord. Er wordt emotioneel gereageerd op basis van wat wij zien en horen van de gekleurde media. Achter de schermen is er vast veel meer bekent. Liever wat voorzichtiger en doordacht, dan cowboy acties. Want hoe je het ook bekijkt, de slachtoffers komen er niet meer terug. En als inderdaad blijkt dat er over een aantal weken, wanneer onze overleden landgenoten terug zijn, niet concreet iets door onze regering wordt ondernomen dan zal ik met schaamte terugkijken.

Pieleke | 21-07-14 | 13:26

Poetin geeft schuld van MH17-crash aan seperatisten:

Hij zei: "We can say with confidence that if fighting in eastern Ukraine had not been renewed on June 28, this tragedy would not have happened," Putin said.
bigstory.ap.org/article/bodies-downed-...

Oftewel: Als Kiev de seperatisten niet bombardeerde vanaf 28 juni, dan hadden de seperatisten geen luchtafweergeschut ingezet en daarmee per ongeluk het verkeerde doelwit geraakt. Daarmee geeft Putin impliciet aan, dat seperatisten aan de knoppen zaten.

tipo | 21-07-14 | 13:21

Nederland heeft een groot tekort aan patriotten.
Vaseline maar weer? #walg

First Contact | 21-07-14 | 13:20

@zeeman73
Voor de voet weg speculeren, wil niet zeggen dat het ook zo is, maar misschien is het volgende scenario een optie.
Geld = macht. Hoe kom je daaraan als het huidige financiële systeem op zijn eind aan het lopen is? Bijvoorbeeld door chaos te creëren, is bij deze gebeurd. En dan de eerste zijn om die "op te lossen"? Bijvoorbeeld de mensen overtuigen dat er geïnvesteerd moet worden in een militaire basis in de Oekraïne, uiteraard geheel en al voor onze veiligheid. Waar heel veel geld voor nodig is. En dat is er niet. Ow wacht, onze pensioentegoeden, het is tenslotte voor onze veiligheid, nietwaar! Komt goed uit, de grootste pensioenverzekeraar ter wereld bezit vele aandelen in militaire aangelegenheden. Verder dan dit wil ik liever niet denken...

Schaaldier | 21-07-14 | 13:19

@ MRF2739 | 21-07-14 | 12:31
Er zijn internationale afspraken hoe om te gaan met burgerslachtoffers in oorlogsgebied: Conventie van Geneve, en het Handvest van de VN.

Geen idee waarom NL zich niet direct tot de VN heeft gericht; Een resolutie van de VN Veiligheidsraad (waarin ook Rusland zetelt) leek me effectiever en van meer waarde dan een mondelinge toezegging van Putin aan Rutte c.s.

Met een Resolutie hadden onafhankelijke 'Blauwhelmen' ingezet kunnen worden. Door die onbetwiste onafhankelijkheid werden ze wellicht wel geaccepteerd door de separatisten.

Het VK zit permanent in de Raad (en betreurt 10 slachtoffers), Australie (27 slachtoffers) zit tijdelijk in die Raad, en bovendien heeft Luxemburg (van EU-voorzitter Juncker) een tijdelijke zetel. Draagvlak en steun voor het indienen van een Resolutie was er vanaf Dag 1.

DutchMountain | 21-07-14 | 13:18

`... dronken rebellen...` ` Het BUK-systeem is zodanig ingewikkeld dat Russische experts hier wel zelf de trigger moeten hebben overgehaald.`
MRF2739 | 21-07-14 | 12:31</p>

<p><br>
Iedere Oekraïner van boven de veertig heeft in het Russische leger gediend. En ook degenen die na de onafhankelijkheid in Oekraïne dienden kregen Russische spullen in handen. Misschien wat lastig voor te stellen voor de oorlogshitsers hier die zelf nog nooit een sergeant tegen zich hebben horen brullen, maar in Oekraïne bestond tot 2011 nog dienstplicht (en nu weer).

Pierre Tombal | 21-07-14 | 13:10

We mengen ons overal ter wereld in de meest smerige en gewelddadige conflicten maar onze slachtoffers weghalen uit een gebied waar twee BEVRIENDE landen vechten op 2000 kilometer van Amsterdam is niet mogelijk?? Lafaards!!

TiTi_no_ghost_237 | 21-07-14 | 13:07

@Ricky66 | 21-07-14 | 13:01

".... en verklaar de oorlog aan Poetin!"

Kop jij de kernkoppen terug dwaas? Tjezus, doe even gewoon zeg!!

Fatwabuster | 21-07-14 | 13:04

Willemina zei in haar periode in Engeland (tweede wereldoorlog)
"Als we op de politiek moeten wachten is de oorlog allang afgelopen voordat zij met een oplossing komen"

toetanchamon | 21-07-14 | 13:03

Militair ingrijpen in een humanitaire missie moet toch mogelijk zijn! Zijn we als NAVO of EU zo zwak geworden dat we dit gewoon laten gebeuren in onze achtertuin?? Welk signaal geven we daarmee af?? De betrekkingen
tussen Nederland- Rusland en Nederland- Oekraïne zijn toch dusdanig goed dat iedereen het zal begrijpen dat we met harde hand en zwaar materieel op humanitaire basis het gebied veiligstellen en bewaken. NAVO zou zich dan moeten garantstellen voor steun wanneer we aangevallen worden. We bemoeien ons niet met hun oorlog, we bergen het wrak en de lichamen en zijn weer weg. Degene die op ons schiet ontketent een totale oorlog... Er zijn zeker risico's verbonden aan een dergelijke aanpak maar wat er nu gebeurt is vele malen schadelijker voor het gevoel van ons Nederlanders en de nabestaanden... Om nog niet te spreken over de gevolgen op lange termijn door de laffe aanpak en het totale verlies van geloofwaardigheid.. We staan voor lul en de nabestaanden staan in de kou... Smerige lafbekken!!

TiTi_no_ghost_237 | 21-07-14 | 13:03

@mallekater | 21-07-14 | 12:56
Elk land, inderdaad, behalve Nederland, Australië, en Maleisië.

alcor | 21-07-14 | 13:02

De koeling in de veewagons waar onze landgenoten deels liggen opgehoopt is vannacht de koeling lange tijd uit geweest : www.telegraaf.nl/binnenland/mh17/22879.... Het is een grove schande hoe met onze baby's kinderen en volwassen landgenoten wordt omgegaan!! Poeslieve Rutte doe eens iets daadkrachtigs man! Houw op met lullen en telefoneren, ACTIE!! Kom op voor onze landgenoten, en verklaar de oorlog aan Poetin!

Ricky66 | 21-07-14 | 13:01

-weggejorist-

downcom | 21-07-14 | 13:01

-weggejorist-

downcom | 21-07-14 | 13:00

Overigens gisteren van een invloedrijke Amerikaan vernomen dat er iets staat te gebeuren richting Putin, wacht maar ff af wist hij te melden.

Uw Verzekeringsadvis | 21-07-14 | 12:59

gaffelbaard | 21-07-14 | 12:30
Zo'n vliegtuig is zo zacht als boter, zo'n raket blaast er aan 1 kant in en klapt de andere kant open.

ca12nag3 | 21-07-14 | 12:58

Calvin B.
Hilarisch.
Echt waar" elk land zou de Oekraine zal zijn binnengestormd".........
Ja, natuurlijk, en waarmee dan wel, tegen een Russisch leger dat daar zwaar bewapend en getraind aan de grens met de Oekraine staat te wachten op de gelegenheid dat land eveneens binnen te stormen en te annexeren?
Wat dacht je daarmee te bereiken, Calvin!
Die lichamen van die slachtoffers zie je dan in elk geval nooit meer.....

mallekater | 21-07-14 | 12:56

Praktisch denken:
a)colonne rode-kruis vrachtwagens sturen, onder leiding van Marco Kroon, zware vertegenwoordigers Nederlandse regering en pers en cash omkoopgeld om sneller op te kunnen schieten
b)ambassadeurs terugtrekken uit Moskou en Kiev.
c)identificeren in Nederland, niet in oorlogsgebied
d)terugkeren met 95% van de doden, helaas zullen niet alle slachtoffers direct gevonden kunnen worden.
e)opeisen zwarte dozen d.m.v. internationale druk, druk pas opvoeren als de doden terug zijn, USA moet ook alle data vrijgeven
f)tribunaal oprichten in Den Haag over deze zaak
g)Malaysian Airways alles laten betalen, voordat deze failliet wordt verklaard
h)Rutte en het hele zootje ontslaan en uit de EU
i)NIET meebetalen aan het oprichten en onderhouden van een Europees leger/special force team.

King of the Oneliner | 21-07-14 | 12:55

-weggejorist-

downcom | 21-07-14 | 12:53

@MRF2739 | 21-07-14 | 12:46
Theorie, is blijkbaar uw wereld. De praktijk leerd namelijk anders.

toetanchamon | 21-07-14 | 12:51

Daar gaat Rutte's inspanningen om alles diplomatiek op te lossen. De eervolle Oekraieners willen die crash locatie veiligstellen omdat ze dit gekut ook niet kunnen aanzien meer op hun land. Hoe goed bedoeld ook op dit moment is het te laat en niet handig van hun. Ze voelen zich gesteund door de internationale gemeenschap en gokken erop om hardhanding dat gebied nu veilig te stellen

loverlover1 | 21-07-14 | 12:50

-weggejorist-

downcom | 21-07-14 | 12:50

@witwas | 21-07-14 | 11:21
Ja, het is dat Duitsland zo dol op Rusland en hun gas is, anders had NL sterker gestaan.
Weg met de energie-afhankelijkheid van die ronduit criminele staten als Rusland, SA, etc.

Boobystrap | 21-07-14 | 12:50

Bam en die lolo van de PVV kopte hem er weer in. Stuur special forces

Kwatz | 21-07-14 | 12:48

@GateKeeperNL | 21-07-14 | 12:41

De trein staat op het station van Torez en niet die van Donetsk.....

Fatwabuster | 21-07-14 | 12:47

GateKeeperNL | 21-07-14 | 12:41
En dan lekker een add site linken,lekker geld verdienen over de leed van anderen.

ron78 | 21-07-14 | 12:46

@toetanchamon ... wat een BS kraam je uit. Heeft niks met dit onderwerp te maken! Ga terug naar je zandbak.

MRF2739 | 21-07-14 | 12:46

Er is hopelijk gezorgd voor een trein voor eventueel omgekomen forensische onderzoekers? Het getuigt dan wel van respect als Frans Timmermans een eigen wagon krijgt. Eén die diplomatiek gekoeld is.

dedeurs | 21-07-14 | 12:44

@downcom:

Vliegtuig moest andere route nemen vanwege zwaar onweer over oorspronkelijke route. Was ook te zien op satellietbeelden. Helaas verkeerde tijd en plaats.

Vliegtuigen horen niet over oorlogsgebieden te vliegen! Doe je dat wel om economische redenen, dan speel je met mensenlevens!

MRF2739 | 21-07-14 | 12:42

-weggejorist-

GateKeeperNL | 21-07-14 | 12:41

@MRF2739 | 21-07-14 | 12:31
dronken terroristen, dronken rebellen............
Ook onze jongens en meisjes lopen zo rond, met onze vlag, in gebieden waar ons leger actief is. Snap dat het voor u makkelijk is om zo uw woede te voeden, maar het is erg kortzichtig.

toetanchamon | 21-07-14 | 12:40

Gaffelbaard,

Heb je wel eens van een drukcabine gehoord?
Een vliegtuigromp is grotendeels gemaakt van aluminium met een dikte van een paar millimeters.
Als zo'n raket ontploft met 75kg TNT, al dan niet op 20 meter afstand, dan veroorzaakt dat zo'n enorme schokgolf dat zo'n vliegtuig gewoon uit elkaar spat!

MRF2739 | 21-07-14 | 12:37

1 van de weinige momenten dat ik iets positiefs hoor van een D66 stemmer.

'Sjoerd Sjoerdsma (D66) durft het zowaar hardop te suggereren: "Oorlogsmisdaad." Het woord stort als een baksteen ter aarde. '

Flipus | 21-07-14 | 12:37

MRF2739 | 21-07-14 | 12:31
Amen! Een Premier nog slapper als een zak hooi,maar dit gaat nog wel een staartje krijgen,behalve voor de VVD stemmers,die houden de hand ver boven het hoofd van Rutten.

ron78 | 21-07-14 | 12:35

Spindoctor:
"Mark, zorg ervoor dat je na elk éénlettergrepig woord je eventjes pauze houdt. Dan kunnen simpele zielen je nog volgen."

Jos Tiebent | 21-07-14 | 12:35

Wat je nu ook nog doet, het is al veel te laat. Er lopen al 4 dagen allerlei lui over die crashsite, sommige met goede bedoelingen maar zonder de juiste kennis, andere mogelijk met de bedoeling om bewijs te vernietigen, weer andere gewoon uit nieuwsgierigheid of om te plunderen. Er is niks meer te redden. Ergens in de loop van deze week zullen de Russen ineens wel helemaal meewerken en "echt" hun best gaan doen, niet omdat Rutte het in een heel "intens" telefoongesprek heeft gevraagd, maar omdat al hun sporen zijn uitgewist en ze er geen baat meer bij hebben om de boel te vertragen. Ongetwijfeld zal onze premier dan zijn dank uitspreken voor de Russische medewerking. Elke Nederlander weet nu, als ze dat nog niet wisten, als er ooit wat met je gebeurt in het buitenland hoef je niet op Nederland, haar regering en/of instanties te rekenen, een treurige conclusie na een nog treuriger gebeurtenis.

Capt. Iglo | 21-07-14 | 12:34

Een land dat zo met zich laat sollen zorgt ervoor dat zijn onderdanen vogelvrij zijn in het buitenland. Bedankt maar weer Rutte! slappe lul.

Mr Ker | 21-07-14 | 12:32

downcom 11.32: Wat schrijf jij daar nou? Dat de regering van Oekraïne het geregeld heeft dat dit vliegtuig moest uitwijken naar het gevaarlijke gebied? Dus toch??? Vandaar dan het internationale getreuzel en de nieuwe, alles in de war sturende aanval van diezelfde Oekrainsche regering. (Huiver)

bruin kikkertje | 21-07-14 | 12:32

Rutte heeft teveel praatjes. We moeten zwijgen en gedeisd houden om een onafhankelijk onderzoek niet te bemoeilijken. Wat een slap gelul.

Een onafhankelijk onderzoek had direct moeten plaatsvinden onder vlag UN met wapenstilstand via Veiligheidsraad (in een spoedberaad) en niet na enkele dagen nadat dronken terroristen alle bewijsstukken hebben verdonkeremaand en slachtoffers als stuk vuil respectloos hebben behandeld en hebben laten verrotten in de open lucht. Kortom, de redenering van onze premier is op debiliteitsniveau.

De Amerikanen hebben met hun spionagesatellieten al veel electronische signalen onderschept welke wijzen in de richting van dronken rebellen die bewapend en getraind worden door Rusland. Het BUK-systeem is zodanig ingewikkeld dat Russische experts hier wel zelf de trigger moeten hebben overgehaald. En belangrijk detail: waarom zou Oekraine het BUK systeem hebben moeten gebruiken als de separatisten zelf geen vliegtuigen hebben!?!

Rutte laat zich piepelen door Putin vanwege economische belangen met schurken-staten. Dat is de harde realiteit! Rutte is een grote slappe lul en schande voor NL en alle slachtoffers en nabestaanden.

MRF2739 | 21-07-14 | 12:31

witwas | 21-07-14 | 12:13
p.s. weet je wat mij vooral deed twijfelen? >> Beelden op tv van het toestel laten zien dat de romp naar buiten toe is verbogen. Dat kan betekenen dat het vliegtuig van binnen uit is ontploft. Klopt dat, dan is het vliegtuig niet beschoten door zo'n BUK-dinges, maar ontploft door een in het vliegtuig gesmokkelde BOM-dinges.

gaffelbaard | 21-07-14 | 12:30

@Smuts | 21-07-14 | 11:57
Ist gut, mein Freund.

rara | 21-07-14 | 12:29

witwas | 21-07-14 | 12:13

'Ze'?
Ze hebben niet zichzelf beschuldigd. Dat deden anderen. De Ukraiense regering, de opponent van de separatisten, was er de eerste in. Die beschuldiging is vervolgens overgenomen door bijv. de VS, kreeg ook hier in NL gehoor, enzovoort, enzovoort.
Je kan het ook omdraaien..
Welk voordeel heeft de Ukraiense regering erbij om gelijk, van begin af aan, de separatisten te beschuldigen?
En zo kunnen we nog wel een rij aan vragen verzinnen...

gaffelbaard | 21-07-14 | 12:26

Ik focus me nu alleen op de lichamen ,dat die veilig aankomen,de rest zal zoals ik al eerder heb gezegd,uitlopen op onzinnige gesprekken,waar niemand wijzer van word,en loopt voor Rusland met een sisser af met nieuwe sancties,die niets uithalen.En daar moesten 192 mensen voor sneuvelen,om bij de eu hardere sancties van tafel te krijgen.. hulde!!

ron78 | 21-07-14 | 12:23

Terrorist is ook een rare benaming hiervoor, voor zover we nu weten was de bedoeling helemaal niet een burgervliegtuig neer te schieten en ons te terroriseren. In intentie was het een militair ingrijpen, niet echt terroristisch. Dan is seperatist, rebel, pro-russische troepen of kankermongeaul een beter passende benaming dan terrorist.

Blasfemie | 21-07-14 | 12:22

Waar is de Koning !?!?!?! Ruim 200 van zijn onderdanen zijn op gruwelijke wijze om het leven gekomen, maar nog geen enkele toespraak van hem gehoord! Dit is ongehoord. Een groot verschil met zijn moeder, die direct een toespraak hield en een dag van nationale rouw afkondigt.

Zelfs in een bananenrepubliek doet een staatshoofd onmiddelijk een toespraak. Wat een grof schandaal.

MRF2739 | 21-07-14 | 12:20

@Smuts 12.01

Het ging mij over die 2 losse handen die gevonden zijn zonder Lichaam (HvN) zoals daar gezegd werd door die speurder. Dan MOET het toestel zélf geraakt zijn danwel een interne bomontploffing. Strookt niet met Buk-raket.
Weten jullie trouwens dat Bush en Blair door het Maleisisch Hooggerechtshof veroordeeld zijn wegens oorlogsmisdaden en derhalve opgepakt kunnen worden Worldwide. (alhoewel dit natuurlijk nooit gebeuren zal). Er speelt hier zó veel dat ik in elk geval voorlopig geen conclusies trek en verdere berichten afwacht. E.e.a. strookt totaal niet met elkaar.
Maar veel landen laten zich nogal scherp uit tegen Rusland.
Maar die hebben hun redenen.
Die zouden wel eens te snel veroordeeld kunnen worden. Vraag is alleen of daar e.o.a. andere opzet/reden achter zit.
Dat Krim-gebied is eeuwen lang een reden voor oorlogen geweest en de Russen zullen dat nooit meer uit handen geven. Het is hun enige "warme" zeehaven.

A3an | 21-07-14 | 12:19

NL diplomatie heeft volledig gefaald. Het zenden en weer terughalen van Timmerjongen heeft ons 2 dagen peperdure vertraging opgeleverd ! Deze vent heeft daar gefaald en niets voor elkaar gekregen, we moesten op zaterdagavond weer helemaal van scratch beginnen. Het diplomatieke traject ingaan terwijl tuig van de richel een raket afschiet op landgenoten, de "PD" plundert, reddingswerkers tegenwerkt (zitten Oekraieners tussen en die moeten ze niet) en transporten ophoudt, en dan gaan wij een PvdA-er naar Kiev sturen ? Schei uit schei uit.

van Oeffelen | 21-07-14 | 12:18

Rutte is geen leider maar een zak hooi. Timmerfrans is een ijdele windbuil. Praatjesmaker Rutte faalt opzichtig. Meneer de President, Slaap Zacht!!

denoorman | 21-07-14 | 12:18

downcom | 21-07-14 | 11:41

Die aanval op Donetsk is zo'n 70 km verwijderd van Torez. Is er geen bestand?

Eppo | 21-07-14 | 12:17

@gaffelbaard | 21-07-14 | 12:01
Ah welnee joh. Al de geplot door amateuristische Hart van Nederland kijkers is te droevig voor woorden.

"Verder; 2 menselijke handen gevonden in een veld, maar geen bijbehorend lichaam !!!
Dit kan alleen als het toestel zélf getroffen is door een raket terwijl....
Een BUK-kraket ontploft normaal ongeveer 20 meter van het toestel en beschadigd het toestel / haalt het neer."

Natuurlijk kan dat. Een SA-11 raket (BUK is het lanceersysteem) explodeert op zo'n 20 meter afstand en met de schokgolven breekt het vliegtuig in stukken op. Vlijmscherpe stukken. Daarom zag je soms intacte lijken en soms stukjes van lijken liggen. Daarom liggen de resten verspreid over een gebied van zo'n 35km2.

Prima dat mensen speculeren om de oorzaak te achterhalen maar als je dat doet zorg dan eerst dat je zeker weet hoe zo'n ding werkt en wat de gevolgen zijn.

De Koreaanse Slet | 21-07-14 | 12:16

@gaffelbaard | 21-07-14 | 12:11 Dat keihard bewijs vooralsnog niet voorhanden is maakt elke aanname niet per definitie ongefundeerd. De handelwijze van de separatisten op de crash site is mijns inziens maar voor één uitleg vatbaar. Bewijs veiligstellen is natuurlijk te zot voor woorden; geen sterker bewijs dan onaangeroerd bewijs.

witwas | 21-07-14 | 12:16

@Flatulent | 21-07-14 | 12:08
Heel simpel. Putin bellen met de mededeling dat we een humanitaire missie komen uitvoeren en daarbij beveiliging meesturen. Niks aan de hand, we gaan daarna weer gewoon naar huis. Maar dit is allemaal mosterd na de maaltijd.

Shadow112 | 21-07-14 | 12:14

@gaffelbaard | 21-07-14 | 12:07 Het zou volkomen logisch zijn als de separatisten enig bewijs van hun onschuld per koerier naar alle wereldwijde media hadden gestuurd. Wat hebben ze voor belang om ten onrechte beschuldigd te worden?

witwas | 21-07-14 | 12:13

Nederlanders zullen aan Russen hun walging over het gedrag van hun landgenoten moeten duidelijk maken. Dat kan op verschillende manieren, oa stopzetten commerciele relaties, in gijzeling nemen van Russen die nog het gore lef hebben zich in Nederland op te houden en die geen openlijk afstand nemen van Putin en het Russische tuig dat in Oekraine Rambo aan het spelen is, het niet aannemen van bestellingen door Russische mensen, het negeren van Russen in het openbaar verkeer, etc etc.

van Oeffelen | 21-07-14 | 12:12

@Tjemig | 21-07-14 | 12:11
harDverwarmend is hier geen spelfout!

Tjemig | 21-07-14 | 12:12

@kicktherabbit | 21-07-14 | 11:57
Onderzoek,,,,,,, de gene die er over doordramt moet je opsluiten in een gekkenhuis. In oorloggebieden heb je al eeuwen lang te maken met massagraven en vermissingen.

toetanchamon | 21-07-14 | 12:11

witwas | 21-07-14 | 11:57
p.s. Witwas, ik weet dat het niet 'in-de-mode' is, maar ik ben geen 'waar-rook-is-is-vuur' type of fan van vooringenomen standpunten en ongefundeerde aannames. Dan doe ik maar niet met de mode mee.

gaffelbaard | 21-07-14 | 12:11

We hebben in ieder geval nog wat belasting centjes verdiend aan het bedrijf die de raket heeft verkocht die is gebruikt om MH17 neer te schieten.
Echte Hollandse VOC mentaliteit.

www.volkskrant.nl/vk/nl/31522/Vliegtui...

Kets22 | 21-07-14 | 12:09

kicktherabbit | 21-07-14 | 11:57
Hoe wil je onderzoekers beschermen in een oorlogszone? Door met eieren en tomaten te gooien?

Je komt in een gebied dat van alle kanten is afgesloten zowel via land als de lucht, dus zul je al meteen eerst eventueel luchtafweer, dat waarschijnlijk ook maar een paar KM van de Russische grens af staat, moeten bombarderen.

Als je nagaat dat NL al F16's de lucht in stuurt als er in de verte een Russisch vliegtuig dreigt ons luchtruim te naderen, kun je wel inschatten wat de Russen doen als er westerse luchtmacht gezellig rondjes gaat vliegen en gaat bombarderen tegen hun grens aan.

maar het valt me op dat mensen meer en meer roepen om militaire actie en straks als het helemaal uit de hand gaat lopen, massaal gaan zitten bibberen en janken dat dat nooit de bedoeling was.

Zelfs Obama is, ondanks dat het geen echt licht is, al zo slim om militair ingrijpen uit te sluiten. Die zit ook niet te wachten op ww3 vanwege een paar honderd doden.

Flatulent | 21-07-14 | 12:08

witwas | 21-07-14 | 11:57
Traineren en bewijs weghalen. De rest is speculatie. Jij trekt gelijk dan de conclusie: 'ow dus MOETEN ze schuld hebben'. Ik doe dat niet.
Het gaat om het motief. Waarom doen ze dat?
Omdat ze hun betrokkenheid willen verhullen? Zou kunnen.
Of omdat ze bewijs veilig willen stellen zodat ze kunnen bewijzen dat ze het juist niet gedaan hebben? Zou ook nog kunnen.
Ik weet niet welke van de 2 opties het is. Ben zelf geneigd naar het laatste, maar zou natuurlijk ook kunnen dat het toch het eerste is. Ik hoop dat uit onderzoek snel meer duidelijkheid komt.

gaffelbaard | 21-07-14 | 12:07

Ik volgde de uitnodiging om even te clicken op het roze "dit" en lees dan:
We assess that Flight MH17 was "likely" downed by a SA11 ... missile .....
(aanhalingstekens bij likely van mij).
Dus weer een mooi voorbeeld van stemmingmakerij van de USA, bestemd voor een oppervlakkig lezend publiek maar toch met een slag om de arm als het eens anders uit zou draaien. Ze zijn dus toch niet helemaal zeker. Wie gelooft er die mensen nog?

bruin kikkertje | 21-07-14 | 12:06

@Smuts | 21-07-14 | 12:03
;)

toetanchamon | 21-07-14 | 12:06

@ toetanchamon

Smuts maakte een grapje omdat je Saliegas had geschreven... (gas uit kruiden).. vandaar...

whatsinaname | 21-07-14 | 12:04

@toetanchamon | 21-07-14 | 11:51
Zie je post van 11:08. Kruiden ;)

Smuts | 21-07-14 | 12:03

Waarom gaat het zoals het gaat? Wat weet Rutte wat niet gezegd mag worden? Het is in de Oekraïne gebeurd, waar de ene groep militair bevoorraad wordt door Rusland en de andere door de VS. Wie heeft er het meest belang bij het creëren van deze chaos, Poetin of de waarschijnlijk nieuwe president van de VS mevrouw Clinton? Waarom blijft dit onbesproken en wie heeft daar voordeel bij?

Schaaldier | 21-07-14 | 12:01

A3an | 21-07-14 | 11:46

Ben je niet de enige in met dat idee.
Ik denk ook dat een of andere islamitische zelfmoord-bommen-terrorist waarschijnlijker is als oorzaak. Wie weet was het een boze Krim-Tataar? Weet ik veel.
Zoveel oorzaken zijn nog mogelijk.

gaffelbaard | 21-07-14 | 12:01

@Ven1V1d1V1c1 | 21-07-14 | 11:43
Precies, en bij de schuldvraag komt natuurlijk ook de conclusie 'was het slim over over dat gebied te vliegen' antwoord 'nee' Met de kennis van nu kunnen we achteraf stellen dat we dit niet hadden moeten doen, als politiek zullen we lering trekken uit dit proces. Boodschap voor de burger, ga maar vast sparen want straks zullen jullie, na de bankencrisis, de nodige luchtvaartmaatschappijen overeind moeten houden.

toetanchamon | 21-07-14 | 12:01

@A3an | 21-07-14 | 11:46
"Een BUK-kraket ontploft normaal ongeveer 20 meter van het toestel"

En denk je dat een air to air missile wel direct tegen de romp ontploft? AFAIU zit daar ook meestal (altijd?) een nabijheidsontsteker op.

Smuts | 21-07-14 | 12:01

Flatulent | 21-07-14 | 11:25

Geen woord aan toe te voegen.
Nu nog al die bloedwraak-schreeuwende SBS6-kijkers overtuigen.

Partij v/d Paashaas | 21-07-14 | 12:00

eh.. de EU ging toch voor meer vrede zorgen zodat het nooit meer oorlog werd? Bedankt hoor van Baalen en Verhofstadt voor jullie opruiende taal in de Oekraine en bedankt voor jullie expansiedrift om de EU nog meer uit te breiden met dit soort achterlijke staatjes.

MoonBeebe | 21-07-14 | 12:00

Kan van Baalen de deuren van de trein niet openen , hij heeft tenslotte al eerder een deur op een kier gezet daar. De totaalmalloot is erg stil tot op heden.

ja,diedus! | 21-07-14 | 11:58

Ze gaan dus de ontwikkelingen volgen? Dus geen eigen inbreng. Verder zijn er door de MP geen vragen duidelijk beantwoord en het gemene is om nu al aan te geven dat er op 50 km afstand meer militaire acties zijn om alvast maar te kennen geven dat het gevaarlijk is om militair inzet te doen vanuit Nederland. Liet hij vroeger ook zijn vrienden alleen als er ergens ruzie was? Was hij toen ook al een weglopertje? Waarom is er geen daadkracht? Waarom zijn er nog zo veel onbeantwoorde vragen?

mente aperta | 21-07-14 | 11:58

@gaffelbaard | 21-07-14 | 11:54 Natuurlijk die separatisten zijn zo ontzettend druk om het onderzoek te traineren en bewijsmateriaal te verwijderen omdat ze er niets mee te maken hebben. Denk. Eens. Na.

witwas | 21-07-14 | 11:57

-weggejorist-

downcom | 21-07-14 | 11:57

@rara | 21-07-14 | 11:39
1. Hij is Haags. Kan hij ook niets aan doen ;)

2. Ja, vreselijk. Laten we onszelf opheffen en maar Duits gaan spreken. Die hebben tenminste niet elke 2 jaar spellingshervormingen waar niemand wat van snapt ;)

Smuts | 21-07-14 | 11:57

Flatulent | 21-07-14 | 11:25
Wie heeft het over straffen? Ik heb het over het beschermen van de onderzoekers, het veilig stellen van het rampgebied en het escorteren van de slachtoffers. Ik heb het niet over oorlog voeren of het vechten tegen de separatisten.

kicktherabbit | 21-07-14 | 11:57

"Action speak louder than words", komt in mijn gedachten bovendrijven bij het aanschouwen van dit totaal onzinnige geleuter!

BadLieutenant | 21-07-14 | 11:56

Typisch Nederland weer, wat heel de wereld al weet is volgens onze MP pas echt zo wanneer een rechter het ook heeft bevestigd.

Wat een land, wat een land. Mogen we een nieuwe? Deze is stuk.

Ven1V1d1V1c1 | 21-07-14 | 11:54

Shadow112 | 21-07-14 | 11:47
Precies,nu zijn ze alleen goed voor shows,je kan ze eigenlijk gelijk in de verkoop zetten,we doen er toch niets mee.

ron78 | 21-07-14 | 11:54

die met een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid verantwoordelijk zijn ..."
Ven1V1d1V1c1 | 21-07-14 | 11:43
.
Zegt wie? Welk belang dient die bewering? Wat is het bewijs?
Al zouden separatisten wapens hebben (BUK?) die dat kunnen, bewijst dat ook dat ze het gedaan hebben? Nee. Zelf ontkennen ze dat ook. Andere oorzaken zijn nog steeds mogelijk. Bijv: een islamitische zelfmoord-bommen-terrorist. Of: technisch defect. Ik sluit niks uit.

gaffelbaard | 21-07-14 | 11:54

@Flatulent | 21-07-14 | 11:48
Klopt, maar dan heb je wel een principieel punt gemaakt, soms is dat belangrijker dan een oorlog. /sarcasme

rara | 21-07-14 | 11:53

@Vloberto | 21-07-14 | 11:23
Het kan geen kwaad om de VN veiligheidsraad te vragen om precies zulk direct optreden (en dus niet zonder toestemming binnenvallen). Ff kijken of Rusland vindt dat het zich kan veroorloven om:

1. te doen of ze niets met de rebellen te maken hebben zowel als
2. tegen een dergelijke humanitaire missie zijn.

Maar goed, too little, too late.

Smuts | 21-07-14 | 11:53

@Smuts | 21-07-14 | 11:43
Kruiden? really dude? http://nl.wikipedia.org/wiki/Schaliegas

toetanchamon | 21-07-14 | 11:51

@Dostranamus | 21-07-14 | 11:26
MH017 is maar om een ding over Oekraine gevlogen: PECUNIA.Om van A naar B te vliegen heb je kerosine nodig. Meer tegenwind of een langere route kost meer brandstof en dus geld. Een "omweg" via Wit Rusland- Rusland of Roemenië - Zwarte Zee om daarna weer de corridor van de zgn "Tasjkent Route" op te pakken (die overigens ook over de in mijn ogen onveilige vallei van Kaboel loopt)kost enige duizenden Euro's extra aan brandsof. Maatscappijen zullen dus een afweging maken tussen deze extra kosten en de veiligheid in een bepaald luchtruim.

Brulboei_61SB | 21-07-14 | 11:50

Gelukkig zijn veel reaguurders hier forensisch expert en weten ze precies wat er met het vliegtuig gebeurd is... Laten we eerst eens het onderzoek van de zwarte dozen afwachten voor we weer naar aluminium folie grijpen!

Maline Genie | 21-07-14 | 11:49

van Oeffelen | 21-07-14 | 11:42
Aanvallen van ambassadepersoneel is niet alleen een oorlogshandeling (fijn om te doen tegen een kernmacht die maar 25 minuten nodig heeft om Nederland van de kaart te vegen),
maar zal waarschijnlijk ook de nodige lynchpartijen ontketenen tegen de Nederlanders die in Rusland wonen/werken. (en waarschijnlijk ook tegen ons ambassadepersoneel)

Flatulent | 21-07-14 | 11:48

Dit had gelijk moeten gebeuren. Dan hadden die dronken boeren gelijk wel anders gepiept! maarja.. Kalf, put etc www.youtube.com/watch?v=omju0Z2rdDw

Shadow112 | 21-07-14 | 11:47

@hoevenpe | 21-07-14 | 11:34
Kijk u naar het volgende verslag http://www.dumpert.nl/mediabase/6609806/51fd8b6e/anne_applebaum_geeft_poetin_de_schuld_van_mh17_aanslag.html

Deze info is internationaal allang bekent, zelfs toen Dikhoofd van Balen en darm Verhofstad daar waren. Vind u dit rijmen met wat u zojuist hebt gehoord. Ik niet.

Binnen een uur na de ramp was het voor mij al een feit met de beelden die binnen kwamen dat een deugdelijk onderzoek niet meer mogelijk is.

De manier van aanpak door Rusland, is precies de zelfde wijze hoe de USA opereert in het middel oosten. Als eerste een groep mafketels het land in dat dood en verderf zaait en plunderend rondtrekt, daarna komt de schoonmaak ploeg. De Russen doen het, de Amerikanen doen het en vroeger deden de Romeinen het precies zo.
Macht maakt mensen gek!!!!

toetanchamon | 21-07-14 | 11:47

deraderendraaien,
dit brengt de mensen wel in bloeddorstige stemming ja. een externe vijand om van interne problemen af te leiden, of om iets door te drukken wat het volk niet wil. Verder zou mij niets verbazen als dit een eentweetje is tussen oekraiense regering en amerikaanse regering. maar waarom precies, is mij niet duidelijk.

zeeman73 | 21-07-14 | 11:47

Gisterenavond; Hart van Nederland 22.30 uur...
Grote hijskranen zijn wrakstukken van het toestel weg aan het takelen...
Niks van dit alles op de P.O.-Stasijournaals.

Verder; 2 menselijke handen gevonden in een veld, maar geen bijbehorend lichaam !!!
Dit kan alleen als het toestel zélf getroffen is door een raket terwijl....
Een BUK-kraket ontploft normaal ongeveer 20 meter van het toestel en beschadigd het toestel / haalt het neer.
Mogelijk kan er ook sprake zijn van een bomaanslag (misschien)...

Deze zaak stinkt van alle kanten.
Conclusies moesten maar eens even niet getrokken worden.
Van BaLlen / Verfopstap zijn degenen die de (nu) separatisten hebben staan ophitsen op het plein en miljarden EU-dollars in het vooruitzicht gesteld.
En wat wil men daarvoor terug ?
Een militaire (marine)basis op de Krim ?
Logisch derhalve vanuit Putin gezien dat hij dit niet wil laten gebeuren, Dat wil je niet in je achtertuin.

De Brics-landen (Brazilië, Rusland, India, China en Zuid-Afrika) starten een eigen monetaire bank met 100 miljard dollar omdat de van de westerse financiële instellingen en multinationals af willen. Die gasten hebben geen zin in die nieuwe NWO.
Vindt het westen ook niet leuk natuurlijk.

M.i. spelen er hele andere (oor)zaken die deze aanslag als gevolg hebben.

Vragen, vragen, feiten, feiten waar we wel eens over na mogen denken naar mijn bescheiden mening.

A3an | 21-07-14 | 11:46

@kicktherabbit | 21-07-14 | 11:08
Goed punt.

Smuts | 21-07-14 | 11:46

-weggejorist-

downcom | 21-07-14 | 11:45

Een dag van nationale rouw?
Het rouwproces kan pas plaatsvinden als de lichamen terecht zijn!
First things first lutsers!

wakkere_nederlander | 21-07-14 | 11:45

Wat loopt Rutte te mompelen zeg...

GeargeSears | 21-07-14 | 11:44

-weggejorist-

downcom | 21-07-14 | 11:43

Zoals gewoonlijk staan de beste stuurlui weer aan de wal. Mensen die oproepen tot het sturen van Special Forces, die dan de crash site moeten beveiligen, zijn volstrekt niet realistisch. Het zou niet alleen het Nederlandse dodental vergroten, het zou de zaak ook nog verder doen escaleren. Het is verre van gewenst zoals het nu gaat, maar welke keuze rest er? Het doet iedereen pijn te zien dat de crash site wordt geplunderd en van bewijzen gezuiverd door de separatisten. Maar de realiteit is dat wij dit enkel maar met lede ogen kunnen aanzien en dat het repatriëren van de overledenen het maximale zal zijn wat wij kunnen bereiken met al dan niet stille diplomatie. Het is en blijft een zeer onbevredigende situatie, dat zonder meer.

SirHC | 21-07-14 | 11:43

@toetanchamon | 21-07-14 | 11:08
Gevaarlijk spul, gas opgewekt uit kruiden. Voor je het weet ben je zo stoned als een garnaal...

Smuts | 21-07-14 | 11:43

Ah... We mogen pas boos worden wanneer het (internationale) forensisch onderzoek is afgerond en het internationale strafhof tot een uitspraak van de schuldvraag is gekomen. Dat wil zeggen niet eerder dan over een jaar of 15 dus.... (gezien ook het verloop van de Lockerbie processen).

Onze nationale verontwaardiging over de aanslag en de behandeling van de slachtoffers moet dus nog maar een decenium of anderhalf in de koelkast.

Ondertussen zijn er wel een aantal overduidelijke _verdachten_ die met een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid verantwoordelijk zijn voor de aanslag en gewoon vrij zonder enkele restrictie de crash site kunnen compromitteren, alle bewijslast vernietigen, de berging van lichamen hinderen en een onderzoek naar de toedracht tegenwerken.

En onze MP legt zich daarbij neer, wat een ruggengraatloze lamlul is het toch.

Ven1V1d1V1c1 | 21-07-14 | 11:43

Het in gijzeling nemen van russisch ambassadepersoneel en russische relaties van de machthebbers in Moskou is een uitstekend idee. Het zal deze lieden leren in beweging te komen. Degenen die dit gedaan hebben spreken russisch, hebben russische opleidingen genoten en waarschijnlijk ook russische paspoorten. Vier dagen na de ramp zijn de daders nog altijd niet gepakt en uitgeleverd.

van Oeffelen | 21-07-14 | 11:42

toetanchamon | 21-07-14 | 11:35
Hoe erg het ook is,Heel Nederland zit vol met dit soort figuren.En Rutten drijft daar op als een spons in het water.

ron78 | 21-07-14 | 11:42

@Jan de Schot | 21-07-14 | 11:04
Inderdaad. Maar dat is duidelijke taal en dus eng voor de heren en dames pluchebevers.

Smuts | 21-07-14 | 11:42

@toetanchamon | 21-07-14 | 11:35
Inderdaad :-)
Maar hij is wel pislink, net als de rest van Nederland. En als die trein veilig is dan gaan we een heel andere Rutte zien denk ik...

hoevenpe | 21-07-14 | 11:42

-weggejorist-

downcom | 21-07-14 | 11:41

@kicktherabbit | 21-07-14 | 11:04
Ja smurf, ik weet niet of je het weet maar dat is ongeveer de definitie van oorlogsgebied - dat het gevaarlijk is.

En de regering/regime/vul in naar keuze van Oekraine kan moeilijk verantwoordelijkheid nemen voor degenen die zich gewapend tegen hen verzetten...

Te weinig koffie of aan het trollen?

Smuts | 21-07-14 | 11:40

Bontes: 'Waarom noemt de regering het geen terroristische aanval'?
.
Wat een helder licht zeg! Duhuh!! Omdat nog niet duidelijk bewezen of onderzocht is DAT het ook een terroristische aanval was, en zo ja dan toch, door wie hij dan is gepleegd.
Snap dat dan toch, Bontes!!

gaffelbaard | 21-07-14 | 11:40

@Haagse Tokkie | 21-07-14 | 11:35
Als zelfs de Nederlanders niet meer weten hoe je 'sijpelt' schrijft dan valt er niets meer te bewaren. Toch?

rara | 21-07-14 | 11:39

@wim kokring | 21-07-14 | 11:03
Zeg liever nee tegen de FIFA en Blatter. Maar dat is dus nogal een ander onderwerp...

Smuts | 21-07-14 | 11:38

Kees Staay zoals altijd zéér dankbaar voor kabinetsinzet, hoelang blijven we geteisterd door dit soort hooizakken.

gebrokenvleugel | 21-07-14 | 11:38

De daders hebben zich nog steeds niet gemeld. Dat betekent dat deze schofterige honden op de vlucht zijn of de bescherming van ome Wladimir genieten. Dit kan en mag Nederland niet laten gebeuren. Deze schandalige hufters moeten worden opgespoord, opgepakt en strafrechtelijk worden aangepakt.

van Oeffelen | 21-07-14 | 11:38

Wat is dat voor een rare 'bal' op tv.
Die wil, nog voordat onderzocht is wat de oorzaak is, al dat er 'iemand' (wie weet hij zelf ook nog niet) laten 'straffen' door het internationaal strafhof.
Dus het maakt niet uit wie of wat nu ECHT de schuld heeft.
Als er maar IEMAND de schuld KRIJGT.
Sorry, maar dan heb je je verstand volgens mij ergens in reet zitten hoor..
Lijkt me logischer dat je het omdraait.
Eerst onderzoeken wie/wat de schuld heeft, en dan daarna die persoon pas de schuld geven en straffen.

gaffelbaard | 21-07-14 | 11:38

... en gaat over tot de orde van de dag

Mijn god wat een apathie zeg!

Tini | 21-07-14 | 11:37

Het aardgas in Slochteren is nog lang niet op, dus van de winter kou lijden lukt alleen als je zelf de kachel uitzet. Nederland heeft de komende jaren geen Russisch gas nodig. Er is voldoende tijd om alternatieven te ontwikkelen. Alleen zelf gas verkopen aan het buitenland wordt wat lastig want dan is het hier wel eerder op.

Jan de Schot | 21-07-14 | 11:36

@hoevenpe | 21-07-14 | 11:31
Rutte als Rambo? WHAWAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHHAHAHAAHA.
Pislink?????? hou op met mij, ik pis in mijn broek .

toetanchamon | 21-07-14 | 11:35

Vraagt niemand zich af waarom we als land niet volledig aansluiten bij een groter land als Duitsland. Als je internationaal weinig te zeggen hebt, seipelt dat bewustzijn door in je dagelijks bestuur, zodat je zwak bestuur krijgt dat continu wegkijkt - bij de hele sterken om werk te houden en bij de zwakken want zielig - om de lieve vrede te bewaren. Als je lang genoeg wegkijkt valt er straks niets meer te bewaren. Het is maar een filosofietje...

Haagse Tokkie | 21-07-14 | 11:35

@Parel van het Zuiden | 21-07-14 | 11:29

De EU is een financieel/economisch monster die enkel uit is om zoveel mogelijk geld uit de zakken van belastingbetaler te kloppen en na afroming (in eigen zak stoppen) weer te droppen bij de zuidelijke landen.

De EU is er vooral NIET op uit om de belangen van de burgers te beschermen, dit levert namelijk niks op en kost alleen maar geld.

De EU is er kortom niet voor de burger maar voor zichzelf en de multinationals!!

Fatwabuster | 21-07-14 | 11:35

@toetanchamon | 21-07-14 | 11:32
Geef eens een haalbaar en realistisch plan. Wat zou onze regering nu moeten doen? Hou rekening met onze capaciteit en de oorlog daar...

hoevenpe | 21-07-14 | 11:34

Wat een lofzang over loze politieke woorden.

toetanchamon | 21-07-14 | 11:32

Cameron:
Welbespraaktheid en nette communiqués zijn geen vervanging voor echte actie. De wapens en strijders die over de grens tussen Rusland en oostelijk Oekraïne worden geloodst, de steun aan de milities, de halve waarheden, het gebral, de vertragingen. Het moet ophouden.

www.volkskrant.nl/vk/nl/3184/opinie/ar...

kaapkos | 21-07-14 | 11:32

-weggejorist-

downcom | 21-07-14 | 11:32

@toetanchamon | 21-07-14 | 11:29
Wat moet/kan hij anders? Als Rambo daarheen gaan? Reken maar dat hij pislink is maar juist nu moet je geen ondoordachte dingen doen.

hoevenpe | 21-07-14 | 11:31

Gelukkig is dit het beste kabinet sinds WO2, kan je nagaan hoe ze hier anders mee omgegaan zouden zijn....

wha dis? | 21-07-14 | 11:30

Het moet toch mogelijk zijn met een VN geinstalleerd leger de grenzen van Ukraine te beheersen zodat er geen wapens meer binnenkomen, desnoods zijn ook Russen welkom in de vredesmacht.
Ze willen gewoon niet VN is een nutteloos praatcentrum geworden.

gebrokenvleugel | 21-07-14 | 11:30

Gevraagd naar het waarom van de EU zal een Eurofiel al snel zeggen, "Nederland is te klein, als EU kunnen we een vuist maken maar andere mogendheden"
.
Waar is die vuist? Nu heeft Nederland een keer iets nodig en het komt dus niet, maar als het om ons geld gaat weten ze ons wel te vinden.
.
In het kort. Ook deze toets doorstaat de EU niet. In ogenschouw nemende dat het vrede en welvaartsverhaal ook al niet bleken te kloppen. Waarom zitten we nog bij de EU? Onze belangen tellen duidelijk niet.
.
Nederland weer soeverein!
.
PS en als de donder de krijgsmacht weer op voldoende peil brengen om te doen waar die voor is. Beschermen van Nederland, Nederlanders, en Nederlandse belangen in binnen- en buitenland).

Parel van het Zuiden | 21-07-14 | 11:29

@zeeman73 | 21-07-14 | 11:17
Dat zeg ik hier al vier dagen.
Ik heb het gevoel dat dit als een aanleiding wordt gebruikt om dat zo gewenste Europese leger op te tuigen.Want zeg hou zelf.. hun vraag zal toch zijn wie daar nu tegen zou kunnen zijn na deze catastrofe.
Ik zal je zeggen dat ik dan nog steeds tegen Europa en hun wensen ben btw,maar velen zullen er met boter en suiker ingaan.Mark my words!

deraderendraaien | 21-07-14 | 11:29

'in het vliegtuig zat de hele wereld' mooie nietszeggende woorden RUTTE, telefoontje hier uitgebreide email daar, lekker makkelijk vanaf het terras te beantwoorden, dat dan weer wel.

toetanchamon | 21-07-14 | 11:29

Rutte kan zo zonder wachtgeld naar een nieuwe functie: Beroepsouwehoer.

kaapkos | 21-07-14 | 11:27

Maar waarom, waarom vloog dat vliegtuig 200 kilometer noordelijker dan de tien voorafgaande vluchten?
En exact over het strijdgebied?
Waarom?
Is het bewust over het strijdgebied gemanoeuvreerd in de hoop dat het neergeschoten zou worden door de sepateristen omdat ze dat al met twee eerdere Oekraïense legervliegtuigen hadden gedaan?
Zijn sommige mensen zo duivels dat ze er geen been in zien om bijna 300 onschuldige mensen de dood in te jagen voor hun eigen gewin.
Je zou het bijna denken.

Dostranamus | 21-07-14 | 11:26

Hij weet het wel, maar hij wil eerst die trein:
"Rutte herhaalt dat hij geen schuldige wil aanwijzen, want dit brengt het terughalen van lichamen en het onafhankelijke onderzoek in gevaar. Wel zegt hij dat de veiligheidsdiensten 'sterke aanwijzingen hebben over de toedracht van de ramp'. Verder wil hij er niets over zeggen, om het nu 'niets toevoegt' als Nederland zich uitspreekt. Er is nog een definitief bewijs, zegt Rutte."

hoevenpe | 21-07-14 | 11:26

Zo langzamerhand roept de misselijkmakende lafheid van Rutte en zijn trawanten nog meer woede op dan de terroristische aanslag die ze niet eens durven benoemen.

Morgenhout | 21-07-14 | 11:26

Er is maar één partij die het snapt, en dat zijn de Separatisten. Snel handelen.

Mark van Leeuwen | 21-07-14 | 11:26

UPDATE: Kamer wil een 'dag van nationale rouw'

Weet je wat, doe anders een Facebook-pagina maken namens de tweede kamer.
Zet je daar een zielig gedicht op, met wat kaarsjes en vage spreuken.
En iedereen die ook wil rouwen drukt dan gewoon op 'like'.
En wel delen, hè, zodat iedereen kan zien dat je een goed mens bent.
En de volgende keer weer gewoon op een partij stemmen die oorlogshitsers naar de Oekraïne stuurt, of in eigen land terroristische vakscholen en haatpaleizen ondersteunt.
Kun je binnenkort nog veel meer 'likes' gaan doen, want je bent een goed mens of je bent het niet, toch?

Cuyahoga | 21-07-14 | 11:25

Hij weet het wel, maar hij wil eerst die trein:
"Rutte herhaalt dat hij geen schuldige wil aanwijzen, want dit brengt het terughalen van lichamen en het onafhankelijke onderzoek in gevaar. Wel zegt hij dat de veiligheidsdiensten 'sterke aanwijzingen hebben over de toedracht van de ramp'. Verder wil hij er niets over zeggen, om het nu 'niets toevoegt' als Nederland zich uitspreekt. Er is nog een definitief bewijs, zegt Rutte."

hoevenpe | 21-07-14 | 11:25

kicktherabbit | 21-07-14 | 11:07
Dachten de Amerikanen destijds ook niet dat ze dat zooitje ongeregeld in Vietnam wel even onder controle zouden krijgen?
En dacht Rusland destijds ook niet dat ze die paar opstandelingen in Afghanistan wel aan konden?

Er is geen enkel mandaat om een neergeschoten vliegtuig met een invasie te bestraffen. Zo wel, dan is Rusland nog steeds gerechtigd om Oekraïne binnen te vallen vanwege het neergeschoten Russische passagiersvliegtuig 13 jaar geleden en heeft Iran ook nog een aanval op de VS te goed omdat die destijds even "per ongeluk" een Iraanse airbus uit de lucht schoten met bijna 300 doden tot gevolg.

Of geldt dit nu alleen omdat het nu Nederlandse slachtoffers betreft?

Flatulent | 21-07-14 | 11:25

Hoe halen ze het in hun kop om al over een nationale herdenking te praten. In samenspraak met de familie! Wat denk je dat die zeggen Breng ze terug naar ons!!!

robinhoed | 21-07-14 | 11:25

@kicktherabbit | 21-07-14 | 11:19
Niet? http://www.dumpert.nl/mediabase/6609806/51fd8b6e/anne_applebaum_geeft_poetin_de_schuld_van_mh17_aanslag.html

toetanchamon | 21-07-14 | 11:25

Eerst de slachtoffers terug, daarna staan alle opties open. Het is wel begrijpelijk, en misschien beter dan een militaire actie die kan uitlopen op WWIII.

Als ik echt wist wat wijs was in dezen dan had ik wel in de commissie gezeten die er over oordeelt.

rara | 21-07-14 | 11:25

Zie hier, naast de daadkracht van ons kabinet, hoe nuttig het wel niet is dat we deel uitmaken van de EU. Immers, als Nederlanders getroffen worden door een terroristische aanslag, staat de hele EU klaar om met man en macht de situatie binnen mum van tijd onder controle te krijgen, te zorgen dat de slachtoffers snel geborgen kunnen worden en de verantwoordelijken hard worden aangepakt. Toch?

panadol | 21-07-14 | 11:24

Voorlopig kunnen wij als Nederlanders alleen doen waar we goed in zijn, namelijk oeverloos ouwehoeren.
Over onze doden wordt een schaamteloos mediaoffensief ontketend ten faveure van eigen politiek gewin vooral op mondiaal niveau.
Laat iedereen ook eens tijd nemen om te rouwen over zoveel onschuldige levens en mee te leven met nabestaanden.

Eppo | 21-07-14 | 11:24

Militair optreden zal alleen zorgen voor escalatie, de enige manier waarop dit kan is met goedkeuren van de VN, dat zal Rusland nooit toestaan. Zonder steun van Rusland Ukraine binnenvallen zorgt ervoor dat de VN een directe schietschijf wordt voor de separatisten. Een dode VN soldaat betekend dat Rusland naast de EU ook de USA aanvalt, dat is WW3. Nu weet ik niet wat je plannen zijn de komende jaren, maar laten we dat in godsnaam niet willen. Eerst onze mensen terug, dan de oorzaak / dader achterhalen en daarna die dader pakken ongeacht de consequenties!

Vloberto | 21-07-14 | 11:23

-weggejorist-

linda lokdoos | 21-07-14 | 11:23

Rutte wil dus liever geen dag van Nationale rouw omdat wij dat niet kennen in onze traditie.Zou de lampelul in de gaten hebben dat we er misschien sinds de dood van Pim al van weerhouden worden door een overheid die het officieel zo weigert te noemen,en liever spreekt van een moment van herdenking?

deraderendraaien | 21-07-14 | 11:22

@wim kokring | 21-07-14 | 11:03
Mijn god, een Facebookactie tegen Rusland. Daar krijgen we onze slachtoffers snel mee terug...

rara | 21-07-14 | 11:21

"UPDATE: Kamer wil een 'dag van nationale rouw'."
.
Wilde de kamer maar eens daadkracht...

El Rico Grande | 21-07-14 | 11:21

Laten ze eens werk gaan maken van echte sancties: we hebben de hele zomer de tijd om over te schakelen op Noors gas, dat beetje vlees, kaas en groente raken we ergens anders ook wel kwijt en anders moeten we zelf maar wat meer eten. En verder uit de EU gezien haar bijdrage aan de conflicten in Oekraïne, gevaarlijk imperialisme en de oorverdovende stilte nu.

witwas | 21-07-14 | 11:21

Rutte is gewoon bang voor de Tsaar die met z'n ene hand aan de gaskraan zit en met z'n andere hand geld en wapens aan een stelletje terroristen uitdeelt. De enige juiste reacties kwamen inderdaad van Sjoerd Sjoerdsma en Louis Bontes in de 2e kamer en uit het buitenland van Tony Abbot. (Maar ja, Tony Abbot kan rustig allerlei stoere taal vanuit Australië schreeuwen: Australië heeft minder economische afhankelijkheid van Rusland dan NL).

Brulboei_61SB | 21-07-14 | 11:20

Wat een kritiek weer... Zucht...
Lees tussen de regels door: nu eerst lichamen terug, dat lukt alleen als we nu niet te kritisch zijn. Daarna handen vrij...

hoevenpe | 21-07-14 | 11:20

@Parel van het Zuiden | 21-07-14 | 11:13
Mee eens, of een demonstratie Russische ambassade, stille tocht...

First Contact | 21-07-14 | 11:19

Respect voor de NL onderzoekers...

duitse herder | 21-07-14 | 11:19

toetanchamon | 21-07-14 | 11:15
Ik begrijp heel goed waarom soldaten die dagelijks veel ellende zien drinken hoor. Niets menselijks is mij vreemd. Maar wat ik bedoel is dat als je daar nu met een troepenmacht naartoe gaat ik wat betreft de rebellen niet heel veel problemen verwacht.

kicktherabbit | 21-07-14 | 11:19

Het is toch godverdomme ten hemel schreiend dat we opgezadeld zitten met een kabinet wat de daadkracht heeft van een slappe zak stinkende sokken. Geen enkel land op deze planeet snapt de ontwijkende en lafhartige manier waarop meisje Rutte met vage, nietszeggende holle oneliners de nabestaanden van de slachtoffers van deze moord, want dat is het tenslotte, met een kluitje het riet in stuurt. Het is alsof onze Glorieuze Leider zegt; onze economische belangen met Rusland vinden wij belangrijker dan uw verlies.
Wat een gribuskabinet hebben wij toch....

Pino de Pollo | 21-07-14 | 11:19

Hoe'n zak hooi het ook is... Hij heeft wel een punt, als prioriteit 1 is het terughalen van de lichamen, werkt het contraproductief als we nu de prioriteit leggen op het aanwijzen van een schuldige... Hoe wrang het ook klinkt want we willen beide...

peterdh | 21-07-14 | 11:18

Ik vermoed nog steeds dat wij voor het karretje van de machtigen der aarde worden gespannen. Los van wie de daders waren, blijf ik de indruk houden dat dit ongeluk is uitgelokt om andere doelen te dienen. Dus juist niet overhaast reageren, maar rustig blijven.

zeeman73 | 21-07-14 | 11:17

@kicktherabbit | 21-07-14 | 11:07
Het is lekker makkelijk om te spreken van dronken boeren, maar vergeet niet dat onze jongens en meisje in het buitenland blowend/zuipend thuis komen na een uitzending. Oorlog haalt het vreselijke in de mens naar boven. Dat de politiek ook dit soort uitspraken doet over de russen , geeft mij alleen maar aan dat ze niet eens weten wat er binnen onze eigen defensie apparaat afspeelt. Propaganda viert hoogtij in DH.

toetanchamon | 21-07-14 | 11:15

Doe nu ook eens een offer, verbreek elk uur een vliegverbinding van en naar Rusland, begin een isolatie, net zolang zij weer in een normale wereld terug willen.
Dit alles is ontstaan door vuige oligarghen die met hun miljarden spelen.

gebrokenvleugel | 21-07-14 | 11:15

Misschien heeft het Kabinet een hardere trap onder haar hol nodig.
.
Staken uit solidariteit met slachtoffers en nabestaanden. Slogan: "zo lang Rutte blijft verzaken, blijven wij staken!"

Parel van het Zuiden | 21-07-14 | 11:13

@GeargeSears | 21-07-14 | 11:11
Dat is waar. Natuurlijk is dit allemaal verschrikkelijk, maar we moeten wel even gezond blijven nadenken natuurlijk. Voor nu gewoon even afwachten.

Bewijslast is allang weg, zoveel is wel duidelijk. Er is niet zoveel dat we hieraan kunnen doen. Maar militaire actie leidt tot een spiraal van geweld en daar wordt niemand beter van.

Evil Genius | 21-07-14 | 11:13

@Evil Genius | 21-07-14 | 11:10
Ik leer mijn kinderen hun grenzen te bewaken, en te handelen zodra die grenzen overschreden worden. Ze moeten niet over zich heen laten lopen. Ik zou ze niet sturen om tegen separatisten te vechten; wel om de de lichamen te bergen en bewijs veilig te stellen. Echt; hoe moeilijk dat ook is. Een keuze voor een carriere in het leger impliceert deze risico's.

Kloof2012 | 21-07-14 | 11:13

Now as we speak the battle of the bodies rond de trein, onze medeburgers worden nog een keer vermoord

gebrokenvleugel | 21-07-14 | 11:11

Evil Genius | 21-07-14 | 11:06
Mee eens

Maarjah het beleid van Rutte werpt nu zijn vruchten af.... not

GeargeSears | 21-07-14 | 11:11

-weggejorist-

downcom | 21-07-14 | 11:10

-weggejorist-

downcom | 21-07-14 | 11:10

@Kloof2012 | 21-07-14 | 11:08
Liever het leger opdoeken dan de schaal van deze ramp vergroten zonder onze doelen te bereiken. Zou je zelf je kinderen daar naartoe sturen om tegen de separatisten te vechten?

Evil Genius | 21-07-14 | 11:10

Mooi man, dat 1 Europa. Wel betalen, niets terug krijgen.

Net een hoer die niet wil neuken.

heer_rationeel | 21-07-14 | 11:10

Evil Genius | 21-07-14 | 11:06
Nee, we sturen ze liever naar Mali... dat is pas intelligent. Tsk.

Chicken George | 21-07-14 | 11:09

Fatwabuster | 21-07-14 | 10:46
Eens!

polt | 21-07-14 | 11:09

Evil Genius | 21-07-14 | 11:06
Het hele leger dan maar opdoeken? Want ja, als een mogendheid je land binnenvalt en je schiet terug, dan kunnen er ook doden vallen...

Kloof2012 | 21-07-14 | 11:08

Rutte:
'Er bestaat geen coherente structuur tussen groepen die in het gebied actief zijn'

Nog een keer Rutte:
'Er is tot gisteravond laat nog onderhandeld met pro-Russische rebellen over volledige toegang tot rampgebied.'

Tsja....

kicktherabbit | 21-07-14 | 11:08

@TheEgg | 21-07-14 | 11:04
Saliegas, heb je wel eens verdiept in de risico's?

toetanchamon | 21-07-14 | 11:08

Jammer dat Bontes met zo'n raar special forces-plan komt. Oekraïne is al tijden zonder succes in de slag met die rebellen. Zou dan een handjevol stukbezuinigde kneuzen van de Jannie Hennis-brigade daar dan een deuk in een pakje boter kunnen slaan? Er is niet eens genoeg geld om ze allemaal een baret te geven.

De Geus | 21-07-14 | 11:08

"Mooi" om te ervaren dat Europa op de momenten dat het geen bal uitmaakt een grote broek aantrekt en moord en brand schreeuwt dat we 1 moeten zijn en blablabla, en tegelijkertijd, als er in dit geval een aanslag op een EU lidstaat wordt gepleegd, een provocatie van jewelste, dan... dan bestaat de EU niet en is het ieder voor zich. Men wil alleen de lusten en zeker niet de lasten blijkbaar, dat moet je zelf maar opknappen NL. Allen voor 1, en 1 voor niemand. So much voor solidariteit. Leugenachtige lafbekken die EU.

Beaulefermier | 21-07-14 | 11:07

Lichtstadfan | 21-07-14 | 11:05
Als we militair ingrijpen doen we dat echt niet alleen. Ik betwijfel ook of je tanks nodig hebt om die gewapende dronken boeren in toom te houden.

kicktherabbit | 21-07-14 | 11:07

Milfdef Hennis nog steeds MIA?

Chicken George | 21-07-14 | 11:07

Red de eer van het land en stuur onze kinderen de dood in. Intelligent.

Evil Genius | 21-07-14 | 11:06

Ja dat komt er van. Eerst al je tanks wegbezuinigen en nu staan we met lege handen om ook maar een beetje een grote mond te kunnen hebben.
In een situatie als deze heeft de Nederlandse defensie HELEMAAL GEEN ENKEL middel meer in huis.
en Rutte ... nou ja wie luistert daar nog naar ??

Ik al lang niet meer !

Lichtstadfan | 21-07-14 | 11:05

En wéér een enórme berg steunbetuigingen voor de nabestaanden, kamerleden die werkelijk NIETS toevoegen en hun persoon en partijtje even profileren over de lijken van bijna 200 Nederlanders... zum kotzen, werkelijk waar. Waar is het hart, de emotie, de woede die een deel van de bevolking die zij vertegenwoordigen wel degelijk godverdomme voelen???

Kloof2012 | 21-07-14 | 11:05

Wie nu nog niet ziet dat het hele circus in Den Haag totaal niets met volksvertegenwoordiging en alles met bedrijfslevenlobby van doen heeft is niet meer te redden. En dan vreemd opkijken dat bij de volgende 'verkiezingen' nog maar 20% komt opdagen om die zakkenvullers mandaat te geven. Zum kotzen is het, ik ben er helemaal klaar mee!

witwas | 21-07-14 | 11:05

En ondertussen verbreekt de Oekraïne het staakt het vuren, in een opportunistische poging om de situatie te misbruiken om Donetsk terug te veroveren.

Maar blijven schelden op e rebellen hoor! De EU moet en zal Amerikaans schaliegas kopen ipv Russisch aardgas.

TheEgg | 21-07-14 | 11:04

Hoe kan je nu een aandeel hebben gehad in de deelname aan een ramp? Dat heet toch gewoon medeplichtige aan een misdrijf?

Jan de Schot | 21-07-14 | 11:04

Wat ik ook apart vind is dat de regering van Oekraïne zegt dat ze de veiligheid van de onderzoekers niet kunnen waarborgen en dat afreizen naar het gebied volledig op eigen risico is en niet ongevaarlijk. Sturen wij nu onze onderzoekers zonder enige begeleiding dat gevaarlijke oorlogsgebied in?

kicktherabbit | 21-07-14 | 11:04

Ik kan me niet voorstellen hoeveel pijn dit tenenkrommende getreuzel van de Nederlandse overheid moet doen bij de nabestaande van familie en kennissen.

Nederland laat de getroffen burgers letterlijk wegrotten en durft de confrontatie niet aan. Nederland, een land waar we zoveel waarde hechten aan normen en waarden laat zich hier echt kennen.

Dr. Slager | 21-07-14 | 11:03

Ik hoor al Special Forces vallen....

GeargeSears | 21-07-14 | 11:03

Op Bontes en Sjoerdsma na hadden kamerleden niks nieuws/interessants te melden.

kicktherabbit | 21-07-14 | 11:02

Rutt: "Wij voeren gesprekken met hen die wellicht betrokken kunnen zijn met de gevolgen van deze ramp. Dus ook met hen die een aandeel zouden kunnen hebben gehad met de deelname aan deze ramp. Een ramp die zijn weerga niet kent en ons land veel vraagtekens doet rijzen. Enz enz enz enz."
"Poetin ? sssssssst. Ikke ? Nee hoor, eerst moet alles in kaart gebracht worden." Dan zijn we weer een paar jaar verder. "En niet te hard roepen over Rusland, want dat schaadt onze economische belangen (=nog meer geld voor de zakkenvullers)."

Kamervraag | 21-07-14 | 11:01

Elk ander land zou de rampplek al binnen zijn gestort, maar Nederland heeft geen haast hoor.

CalvinB | 21-07-14 | 11:00

Serieus? Reclame?

Karamelappel | 21-07-14 | 10:58

Europa is heel belangrijk voor Nederland heb ik de afgelopen jaren meerdere malen gehoord. De afgelopen dagen heb ik van dat zelfde Brussel en de bekende eurofielen die daar het vuur hebben opgestookt niets meer vernomen.
Nu is de politiek hard bezig om zieltjes te winnen, want blijkbaar bestaat Europa niet als de burger iets overkomt.
Rutte en het hele kabinet een hele dikke middelvinger voor jullie.

toetanchamon | 21-07-14 | 10:56

OK, we gaan de tweede kamer terug roepen om de gevolgen van een terroristische aanslag te bespreken.
Kunnen ze het dan misschien gelijk hebben over die duizenden mensen die hier fandagen vóór terroristische aanslagen organiseren.
Met medewerking van politieke partijen, justitie en Publieke omroep. En VARA-ledenblogs.
Of is de ene terroristische aanslag de andere niet?
Of wachten we tot die andere terroristen een Nederlands vliegtuig uit de lucht knallen om dan 'wir haben es nicht gewüsst' te kunnen zeggen?

Oh, ja, als jullie misschien onze creme de la creme van het marinierskorp zoeken, die zitten in Mali te hopen dat de plaatselijke terroristen geen raket op hun Perry-Sport kampeertent gooien.

Cuyahoga | 21-07-14 | 10:56

@deraderendraaien | 21-07-14 | 10:48
Voorlopig blijven ze maar ouwehoeren, en doen verder helemaal niets.

necrosis | 21-07-14 | 10:54

Vraag me toch af waarom het in den haag altijd zo genuanceerd moet dat elke menselijkheid lijkt te ontbreken. Ik snap best dat het niet helpt om in oorlogstaal te ontbranden maar als je het zo extreem nuanceert lijkt het eigenlijk alsof het allemaal niet zo erg is. Ook opvallend is dat politici van andere landen het beestje wel bij de naam durven te noemen (terroristen) terwijl onze leiders het zó neutraal willen houden dat ze na de toegepaste zelfcensuur precies niks zeggen. Om over iets doen maar te zwijgen.

panadol | 21-07-14 | 10:54

Soort therapeutische praatgroep. Geen Kamerlid lijkt het kabinet te willen lastigvallen met moeilijke vragen.

De Geus | 21-07-14 | 10:54

oh.. ik ga meteen Silverlight installeren (not)

MiskendTalent | 21-07-14 | 10:51

Wederom weer luisteren naar een samenvatting van een samenvatting.

Meuglyforyou | 21-07-14 | 10:50

Wederom weer luisteren naar een samenvatting van een samenvatting.

Meuglyforyou | 21-07-14 | 10:50

"Open deuren inschoppen doet U zo". U

Jan de Schot | 21-07-14 | 10:49

Wat moet die tering Eurofiel van een Wellink nou weer?
Weer Europa promoten en alvast voor kneden voor het gewenste Europese leger?

deraderendraaien | 21-07-14 | 10:48

Silverlight crasht hier gewoon op de Mac dus ook die Mac link werkt helaas niet. Een probleem dat makkelijk op te lossen is door de NPO stream te embedden of te linken: nos.nl/nieuws/live/journaal24/

kicktherabbit | 21-07-14 | 10:46

Oproep:

Het zou prettig zijn dat degenen die continue verwijzen naar de dochter van Putin die in Nederland woont eens een keer kappen met de suggestie deze dame iets aan te doen.

We zijn verdomme toch geen barbaren.... waarom deze vrouw verantwoordelijk stellen voor de (vermeende) daden van haar vader?

Toon in godsnaam een stukje beschaafdheid die de meesten van ons onderscheiden van dat agressieve volk rond de crashsite... je schiet er namelijk niets mee op!

Fatwabuster | 21-07-14 | 10:46

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken