Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Raad van State gooit boom op de weg voor biomassacentrale Diemen

En Rob Jetten gaf ondanks subsidiestop TOCH geld

De geplande biomassacentrale van Vattenfall in Diemen is de milieuvergunning kwijt. Dat heeft de Raad van State besloten. Noord-Holland moet van de hoogste bestuursrechter alsnog uitgebreid onderzoek laten doen naar de milieugevolgen van het bomencrematorium, de door de provincie in 2019 verleende omgevingsvergunning is vandaag vernietigd omdat er geen milieueffectrapport was opgesteld. Eigenlijk wil niemand de biomassacentrale meer. Urgenda cum suis  zeiden al nee, de wetenschap zei ook nee, Vattenfall zelf voelde de bui al hangen en is ondertussen bezig met De Grootste Waterkoker Van De Wereld. En de Raad van State zegt vandaag: "Volgens de provincie zijn de houtpellets die Vattenfall wil verbranden geen afvalstof. De Afdeling bestuursrechtspraak oordeelt dat de houtpellets in dit geval wél als afvalstof moeten worden beschouwd. Daarmee moet de centrale als een afvalverbrandingsinstallatie worden aangemerkt en had de provincie de vergunning niet mogen verlenen zonder een milieueffectrapport." De enigen die nu nog in biomassa geloven zijn Frans Timmermans en Rob Jetten. Die laatste heeft ondanks zijn eigen subsidiestop voor biomassacentrales Vattenfall dit jaar TOCH nog een miljoenensubsidie gegeven. 

Social

Joe

Social

Reaguursels

Inloggen

Vattenfail heeft ook miljoenen binne geharkt voor een enorm zonnepanelen park in de Haarlemmermeer.
Dus van ons eigen geld worden er nog meer zonnepanelen neergezet,
Daar hadden we er nog niet genoeg van (overcapaciteit).
Zodat de burgers op zonnige dagen helemaal niks meer krijgen voor de stroom.
Want ja we hebben ze zelf geld gegeven om nog meer van die dingen neer te zetten.

Subsidies naar energiemaatschappijen, de grootste financieële uitzuigers van de planeet..
hoe krom is dat hele idee!!!

Hiesjes | 31-08-23 | 01:13 | 1

en destijds verkocht door lokale overheden die al de ontvangen pecunia's verbrast hebben als een inheemse van een 3de wereldland zijn toegezegde maandsalaris halverwege de maand ontvangt,

oblix | 31-08-23 | 02:53

Een gigantiese schuur wat ze centrale noemen,in vergelijking met de zonneenergie centrale van Energya (Freeware) die niet hoger is dan de turbinehal,en de hitteaccu buiten heeft ongeveer dezelfde hoogte met gras op de helle terp.
Schoon,goedoop (Low techie techie) staat lezen op aangifte.net
Bovendien worden de stroomkosten enorm veel lager.

periscope | 31-08-23 | 00:53 | 1

Het zou kunnen om de schrijffout helle terp toch correct te zien in verband met de accu temperatuur van zo,n 1100 graden celcius.

periscope | 31-08-23 | 00:55

Blijft er wel akelig stil over bij de npo en belgenkranten. Straalt dan ook slecht af op Timmermans en zijn green-deal waar bio-massa de hoofdmoot van uitmaakt, wan timmermans is tegen kernenergie omdat zijn puppetmaster Diederik Samson dat zegt

Snap_het_ook_niet | 30-08-23 | 22:52

Gewoon een vraag stoot en moderne kolen centrale meer co2 (waar wij onbeperkte voorraad van hebben) uit dan een biomassa centrale uit?

ikdenkwat | 30-08-23 | 21:52 | 3

De Hemweg was een hele moderne kolencentrale met uitgebreide rookgas reiniging. In ieder geval nieuwer dan die vuilverbranding waar ze al het Italiaanse huisvuil verbranden. Voor dat ze biomassa kapten zette het CO2 om in Zuurstof en dan duurt het weer 30 jaar voor het op een boom lijkt. Dus dat is nooit C02 neutraal.

voldemort | 30-08-23 | 22:17

Ja kolen hebben een hogere energiedichtheid. Hout is minder efficent dan bruinkool is minder efficiënt dan kolen is minder efficiënt dan gas. Dus een gascentrale stoot bij gelijke aanta MW minder Co2 uit dan een kolen centrale die weer minder uitstoot dan een bruinkoolcentrale dieweer minder uitstoot dan eenhoutcentrale

Sieg Hein | 30-08-23 | 22:55

Zoals reaguurder Sieg Hein al eerder tegelde: Ja, de modernste kolencentrales van anno nu, die als brandstof de hoogste kwaliteit poederkool gebruiken in het modernste verbrandingsproces stoten per eenheid opgewekte elektriciteit minder CO2 uit dan een biomassacentrale.
Wat betreft de tegel van reaguurder voldemort: de Hemwegcentrale is vijftien jaar eerder afgeschreven dan de verwachte economische levensduur. Na de modernisering in de jaren negentig was de Hemwegcentrale de modernste kolencentrale van Europa.

Rhenium | 30-08-23 | 23:47

Bos kappen is goed voor het milieu
Omroepen verbieden goed voor de vrijheid van meningsuiting
Meer wapens leveren voor vrede
Partijen verbieden voor de democratie.

Snapt u het nog?

blbla | 30-08-23 | 21:22 | 3

Elementaire wijsheid:

"Oorlog is vrede. Vrijheid is slavernij. Onwetendheid is kracht"

funda | 30-08-23 | 21:48

Fighting for peace is like fucking for virginity of is dit nu weer net andersom. Ik snap het ook niet meer

Sieg Hein | 30-08-23 | 22:51

Worden nu de pellets voor de eigen houtkachel weer goedkoper?

Hadena | 30-08-23 | 21:00 | 4

De korrels voor de kattenbak zijn nog niet gedaald in prijs.

voldemort | 30-08-23 | 22:13
▼ 1 antwoord verborgen

Zo zijn er de laatste jaren veel te veel goede en gezonde bomen gekapt in de steden (soms met een smoes dat ze in de weg stonden/ oud waren/ ziek waren maar eigenlijk voor die biomassacentrales) waardoor het daar weer warmer wordt in de zomer want er koelt niets zo lekker als een paar bomen.

jan cioran | 30-08-23 | 20:35

Jetten valt niet meer serieus te nemen.
Onbegrijpelijk hoe zo'n nietsnut zo hoog kan klimmen.

ZZP-er | 30-08-23 | 20:30 | 3

Ministers worden niet geselecteerd op capaciteit, maar op loyaliteit. Een kenmerk van een beschaving in verval.

Malle moer | 30-08-23 | 20:59

@Malle moer | 30-08-23 | 20:59:
Wat had timmerfrans tot een paar jaar geleden met milieu? Klimaat?

ikdenkwat | 30-08-23 | 22:12

@Malle moer | 30-08-23 | 20:59: of selectie op gender en kleur.

Sieg Hein | 30-08-23 | 22:59

Dat hout dat daar verbrand wordt in Diemen is geen afval.
Daar worden in Canada bomen speciaal voor omgehakt.
Afval zou het zijn dat als je een oud gebouw sloopt en de houten kozijnen apart zet om te verbranden.

Osdorpertje | 30-08-23 | 20:30 | 3

Hier gedaan met de oude dakbinten , 4 winter seizoenen gratis warmte;)

Smoelensmid | 30-08-23 | 20:37

Die kozijnen is goed hardhout, spul om te hergebruiken en zeker niet affikken.

omgponies | 30-08-23 | 21:54

Top! Want het is een zeer twijfelachtige techniek.

movingsquare | 30-08-23 | 20:29

Het is wel vreemd dat houtpellets een afvalstof zouden zijn. Helemaal terecht dat er geen biomassacentrale komt maar de redenering klinkt zo krom.

Barre_de_k | 30-08-23 | 20:23 | 5

@Smoelensmid | 30-08-23 | 20:46: Het is wat. Dus omdat het speciaal hiervoor geplante bomen zouden zijn met extra hars, is het verbranden hiervan niet schadelijk voor het klimaat? Dat is toch een redenering van lik me vest?

viejohuevon | 30-08-23 | 20:56
▼ 2 antwoorden verborgen

Rob Jetten, dat is toch die clown die over klimaat gaat maar niet weet hoe je een huis met kernenergie moet verwarmen? Hij heeft dus geen kennis en blijkt nu ook corrupt te zijn... Daarmee moet ons land geregeerd worden. Iedereen die D66 gaat stemmen, schaam je!

Jan_Modaal | 30-08-23 | 20:20 | 2

Zeg ik ook.
Hopelijk gaat die partij naar nul zetels.

ZZP-er | 30-08-23 | 20:32

Eens. Het is dat ik zeer democratisch ingesteld ben, anders zou ik een verbod op d66 wel begrijpen.

Malle moer | 30-08-23 | 21:01

Subsidie verstrekken bij een subsidiestop. In een fatsoenlijke democratie zou de verantwoordelijke minister opstappen...

4HoogAantWater | 30-08-23 | 20:08 | 4

Zeer zeker. Maar dat hebben we op dit moment niet meer.

ChalinaRosa | 30-08-23 | 20:18

U was me voor....

viejohuevon | 30-08-23 | 20:56

Van dezelfde partij die terroristen subsidie heeft gegeven.

Malle moer | 30-08-23 | 21:03
▼ 1 antwoord verborgen

We hebben het (terecht) heel vaak over magna faalhaas Hugo. Echter, Rob Jetten gaat er wat mij betreft toch echt vandoor met de zwakbegaafden-trofee.

Frans gelooft er niks van, die gaat alleen maar voor zichzelf. Rob.... tsjah.

Joffri | 30-08-23 | 20:02 | 5

@Barre_de_k | 30-08-23 | 20:24: verdiep je maar eens hoe hij hoogstpersoonlijk miljoenen verbrandde toen Rusland Oekraïne binnenviel en er een tekort aan gas was…

Malle moer | 30-08-23 | 21:05

@Joffri | 30-08-23 | 20:41: en tegen bakkers zeggen; dan bak je toch je brood op 120 graden. Ongelofelijke flapdrol die een ministerspost kreeg omdat hij plaats maakte voor King Kaag.

Klaagbaan | 30-08-23 | 22:11

@Klaagbaan | 30-08-23 | 22:11: Ja laten we verder geen energie besteden aan Rob Jetten want dat is weggegooid en/of verspild.

Joffri | 30-08-23 | 22:38
▼ 2 antwoorden verborgen
-weggejorist-
Lomo | 30-08-23 | 19:59

IJburg ligt er om de hoek. Koop je daar een zelfbouwkavel a 4 ton. Om er een energie-neutraal huis op te zetten. Zelfvoorzienend. Geen gas en geen stadsverwarming. Betaal je nog iedere maand voor de aansluiting van Nuon/Vattenfall. Maffia.

Piet Karbiet | 30-08-23 | 19:52 | 1

Die centrale ligt idd dichter bij IJburg dan huizen in Diemen. Ik zag de zwarte sneeuw al voor me in de winter.... Maar goed, hopen dat van uitstel afstel komt.

tectonicos | 30-08-23 | 20:44

Komt er überhaupt, buiten Opeth en Pain of Salvation, iets goeds uit Zweden???

At_Dawn_They_Sleep | 30-08-23 | 19:52 | 9

Floor!

Incaudavenenum | 30-08-23 | 20:29

En Stockholm is een heerlijke stad om een weekendje heen te vliegen.

Grumpy_Old_Ed | 30-08-23 | 20:34

Zweeds bikini team?

Malle moer | 30-08-23 | 21:06
▼ 6 antwoorden verborgen

Money money money it’s a greendeal’s world. We worden leeg getrokken en opgelicht met dat groene gedoe. Het is gewoon niet meer serieus te nemen deze charlatans. Kernenergie of echte nieuwe vooruitgang. Goedkope schone energie moet een mensenrecht worden. Nu is het slechts windowdressing voor big gas and oil. Uiteindelijk betalen we nu meer voor minder. Ze lachen zich rot op de zuid as. Hout stoken als oplossing. Ondertussen is de vraag naar energie nog nooit zo groot geweest.

P-unit | 30-08-23 | 19:43 | 3

We hadden goedkope en schone natuurlijke energie uit o.a. Rusland.
Nordstream repareren en in onderhandeling met Rusland.

ChalinaRosa | 30-08-23 | 19:55

@ChalinaRosa | 30-08-23 | 19:55: het stoken van gas uit Rusland bij ons was redelijk schoon. De gaswinning en de methaanlekken in Siberië zijn echter zo ernstig dat je voor het milieu net zo goed kolen kunt stoken. Lekker laten liggen die nordstream en nooit meer afhankelijk worden van staten als Rusland.

Barre_de_k | 30-08-23 | 20:27

@Barre_de_k | 30-08-23 | 20:27:
Grondstofwinning bij dat soort landen is vies. Daarom is elke transitie naar andere grondstoffen NiMBY .

omgponies | 30-08-23 | 21:56

Introductie Vattenfall.
Zo'n beetje de meest ergerlijke, stupide, vals sentimentele k*t reclame ooit!
youtu.be/HJHyfb_NMaU

bitterpete | 30-08-23 | 19:42 | 1

Haha, ze hebben Greta T. er in de laatste seconde er ook nog even in gemonteerd!
Maar deze heeft in ieder geval nog een soort van hoog Douwe Egberts koffie gehalte. Die andere serie met die kinderen die hatend en verwijtvol in de camera gluren die vond ik pas erg. Manipuleren kan je leren moeten ze hebben gedacht bij relame bureau Multilul

Cunucu | 30-08-23 | 19:49

Er is dus een klimaatpot met 35 plus 24 miljard. Ofzo. Steekt niet op 10 euro...
Maar niemand weet nog, waar ze dat aan uit willen geven. Maar wat ze al wèl hebben uitgegeven aan maatregelen, werkt averechts.
Het zijn oprecht een stelletje totale randdebielen daar.

vladimirows | 30-08-23 | 19:42 | 1

Is zo op: renovatie stroomnet, paar van die Japanse hoge snelheidtreinen inclusief kaarsrechte spoorlijnen naar Berlijn en Parijs, kerncentrales, dijkverhoging met 2 meter, stormvloedkering tussen de waddeneilanden.

En heel veel soepsidie voor Robje zn vegavriendjes.

Grumpy_Old_Ed | 30-08-23 | 20:24

Al het geld is van iedereen!

WasHetMaarMakkelijk | 30-08-23 | 19:41 | 3

Iedereen is van het geld en het geld dat is van iedereen.

Verbandmeester | 30-08-23 | 20:21

Is er al een keer uitgerekend wat alle subsidies en uitgaven van de afgelopen 5 jaar 'ten bate van het klimaat' voor meetbaar effect hebben gehad?

Zalluf | 30-08-23 | 19:39 | 3

Duitsland een paar jaar terug , 80 miljard subsidies op zo’n en wind.
CO2 reductie 0,0

Schipperke | 30-08-23 | 19:42

Boeit niet. Wat telt is wat ik er van mee kan snaaien. Het is allemaal al duur genoeg dus ik struin alle potjes af en laat me maximaal subsidieren.
If you can't beat them, use them.

pollens | 30-08-23 | 20:07

Nul, want co2 heeft geen merkbaar effect op wereldtemperatuur.

Malle moer | 30-08-23 | 21:08

Vattenfall valt op zijn bek. Voorheen het GEB en Nuon. Monopolist bij de groene restwarmte stadsverwarming. Overstappen verboten. Een van de grootste scams van onze tijd.

Piet Karbiet | 30-08-23 | 19:39 | 3

Nog iemand iets over de groene energie in Nrd holland van Valenfal, waarmee 300 000 huishoudens van groene stroom kunnen worden voorzien, maar waar slechts 1 datacentrum wordt mee wordt voorzien van stroom? Met dank aan forse subsidies ook nog?

vladimirows | 30-08-23 | 19:45

Als het koud is buiten stoken ze de stadswarmte gewoon bij op aardgas, net buiten de ring staat een nieuwe hulpcentrale.

voldemort | 30-08-23 | 22:08

Klanten van Vattenfal krijgen dus binnenkort een verhoging van 500 euro per maand om de kosten te dekken van deze blunder!

Kartelmaster2000 | 30-08-23 | 19:38 | 3

Vattenfall stuurt Rob Jetten gewoon de rekening voor het niet doorgaan van dit project. Zo werkt dat

WillemWordtWakker | 30-08-23 | 19:42

@Kartelmaster2000 | 30-08-23 | 19:46: Dat klopt. Maar een dergelijke centrale had meer gekost. Het afkopen van Vattenfal is de minst slechte optie

WillemWordtWakker | 30-08-23 | 20:16

Vandaag op Njet.nl alweer zo'n klimaatalarmistisch berichtje dat bij nader lezen uitgaat als een nachtkaars (ik verzamel ze intussen): "Nederlander zoekt op vakantie steeds vaker verkoeling in Scandinavië." Wegens klimaatverandering!
Pas in de laatste alinea blijkt het allemaal wel mee te vallen: er gaan miljoenen op vakantie in Spanje, vs enkele duizend in Zweden. Volgens de ANVR speelt 'waarschijnlijk' klimaatverandering een rol, maar ook dat hikers nu eenmaal graag wandelen over de fjorden en tenslotte is het vooral wishful thinking van een redactie die het liefst overal klimaatdrama in vermoedt: "2023 KAN wel eens het kanteljaar worden wegens hittegolven."
Alles moet en zal richting klimaatonheil worden gesponnen.

kapoerewiet | 30-08-23 | 19:37 | 4

Was een mooie tocht met de camper door Noorwegen. Beetje veel neerslag, stuwdam brak door, wegafsluitingen, avontuurlijk. Nix mis met het klimaat, beetje geven en nemen.
Geniet van de Vattenfaaall reclame met een laadpaal in de middel of no-where.

KlaagGraag | 30-08-23 | 20:03

Klopt. Het lijkt zelfs of ze extra hard speuren naar (non)nieuws-items om daar maar wat klimaathysterie aan vast te kunnen plakken. Ook RTL4 doet lustig mee aan deze grekte.
Je kan van SBS6 zeggen wat je wil, maar check het maar eens een dag lang: daar is dat gedram en de paniekzaaierij volgens mij het minst aanwezig.

Wering | 30-08-23 | 20:07

Klimaatlockdown, onthoud die maar. In eerder nieuws:

"Will climate lockdowns be necessary to fight the climate crisis?
At the beginning of COVID-19, lockdowns were necessary to fight the deadly virus. To lower emissions, another type of lockdown might need to be used: Climate lockdowns."

keistad | 30-08-23 | 20:11
▼ 1 antwoord verborgen

De geldverkwistende gore heaumeaut Jetten, top gozert, dat dan weer wel

amperbroekie | 30-08-23 | 19:37

Waarom moet een buitenlands staatsbedrijf Nederlandse soepsidie hebben. Tot 1 januari betaalde je al een heffing klimaattransitie(?). Die is nu opgenomen in de energiebelasting.

JJMS | 30-08-23 | 19:37

Er is niet genoeg afval om die centrale te laten draaien. Er zal dus hout geïmporteerd moeten worden. Hoe is dat ooit goed voor het milieu? Nooit. Stoppen met die onzin!

WillemWordtWakker | 30-08-23 | 19:37 | 3

Zoals Vlad al eens lachend zei: En als je van gas afstapt en hout gaat gebruiken, waar moet je dan wezen?

"Russisch hout stroomt ondanks embargo toch nog naar EU"
www.tijd.be/politiek-economie/belgie/...

keistad | 30-08-23 | 19:46

De BBC waar het woord Climate Change toch zeker 100 keer per avond langs komt had een documentaire over de dubieuze houtkap in Canada waar stukken oerbos rechtstreeks vermalen werden en tot pellet geperst.

voldemort | 30-08-23 | 22:03

@voldemort | 30-08-23 | 22:03: Heeft een stempeltje CO2-neutraal van de EU. En stempeltjes zijn veel belangrijker dan de realiteit.

H. Caulfield | 30-08-23 | 22:45

Typisch Jetten, typisch D66. Niet alleen drammen, maar ook rammen, doordrukken, forceren, tegen de regels in, ook al komen die van jezelf. De wereld moet en zal ingericht worden zoals D66 het voor ogen heeft, en als D66 de macht heeft, dan veegt D66 z'n reet af met wat democratie heet, want ook die democratie wordt door D66 naar eigen willekeur aangepast.

Schoorsteenveger | 30-08-23 | 19:36

Bij het Loo staan ook nog aardig wat bomen.

bitterpete | 30-08-23 | 19:35

Aan de journalisten de taak om aan Timmermans te vragen wat hij nou van biomassa vindt. Lijkt me ook wel dat de mogelijke stemmers op GL/pvda dat willen weten. Als eurocommissaris steunt hij biomassa. Zal hij dat als partijleider nu ook doen? Terwijl groenlinks in het verleden al afstand heeft genomen van biomassa. Ik ben benieuwd.

yeps | 30-08-23 | 19:33 | 3

Persoonlijk denk ik dat het effectiever is dat 'rechts' met een helder, betaalbaar en uitvoerbaar plan moet komen waarin hernieuwbare energie voorop moet staan en laat het CO2 fabeltje voor wat het is. Laat ze uitleggen dat hoe het van het begin af is fout gegaan. De VVD heeft eerst jaren lang op de handjes gezeten, daarna zijn er allerlei hap snap besluiten genomen die kant nog wal raken. Je moet niet willen gaan behangen als de stucadoor nog niet geweest is ; elektrische fietsen is prima als je daarmee meer forenzen uit de auto haalt , maar elektrische auto's die hetzelfde kunnen als die met verbrandingsmotoren zijn zomaar 1600 kg aan gewicht dat kost nogal wat energie om die vooruit te krijgen! Je krijgt dan dat de streberige rijke deuger via onzinnige subsidies de neus ophaalt naar de minder bedeelden die dan de hakken in het zand gaan zetten uit terechte frustratie. Het is een enorme opgave deze transitie en daar heb je echt knappe koppen voor nodig en er zullen ook keuzes moeten worden gemaakt. Maar dus niet op de manier zoals we van start zijn gegaan!

Cunucu | 30-08-23 | 20:19

@Cunucu | 30-08-23 | 20:19: een rechts uitgangspunt zou kunnen zijn dat energieonafhankelijkheid van strategisch belang is.

Barre_de_k | 30-08-23 | 20:32

@Cunucu | 30-08-23 | 20:19: een rechts plan is vooral praktisch. Geen vleesvervangers en andere wilde plannen van allerlei Willie Wortels en Tita Tovenaars, maar een goede infrastructuur en kustbescherming

Grumpy_Old_Ed | 30-08-23 | 20:41

Ha, met dit soort D66 redeneringen kan ik wel wat: Als diesel nou ook eens als een restproduct van de de benzine bereiding wordt beschouwd dan zou je eigenlijk geld bij moeten krijgen om op diesel te rijden, al met al is het een goede manier om een afvalstroom zo schoon mogelijk weg te werken.

zwellevertje | 30-08-23 | 19:28

Is er toch nog iets dat in Rob en Frans gelooft.

Oh wacht, andersom....

Joffri | 30-08-23 | 19:26

Alles om doelen op papier te halen met middelen waarmee je de doelen niet gaat halen.
Schiet mij maar kapot.

SterF... | 30-08-23 | 19:22 | 1

Dan kunnen ze zeggen dat de huidige maatregelen niet genoeg zijn (want ze werken überhaupt niet). Het deurtje laten ze dus op een kiertje staan om extra geld te scheppen.

JJMS | 30-08-23 | 19:39

Ach we doen allemaal maar wat, de een werkt de ander zit op de klimaat ruif te azen. Rare tijden.

ikdenkwat | 30-08-23 | 19:18

It's the climate, stupid! Een collega van me, kantoorpikkie, loopt van begin april tot oktober in een korte broek. Vandaag had hij een lange broek aan. In augustus. Nuff said.

goedverstaander | 30-08-23 | 19:18 | 3

Had hij zich gesneden tijdens het scheren?

SterF... | 30-08-23 | 19:24

Moest ie afdansen?

Joffri | 30-08-23 | 19:27

Een heer vertoont zich nimmer op het werk, gehuld in kinderkledij. Onthoud dat!

Kapitein Sjaak Mus | 30-08-23 | 19:39

"Biomassa" zeiden ze eufemistisch...
Vitale bossen zal je bedoelen!
Die relatief slecht branden!
En die we juist zo hard nodig hebben om CO2 in op te slaan.
Volgens de alarmisten.

Aristotalloss | 30-08-23 | 19:16 | 3

CO2 is opgeslagen in hout. Doe er iets mee maar verbrandt het vooral niet. Dan is de milieuwinst immers weg. En dan staat zo'n lul van een Jetten triomfantelijk bij een biomassacentrale. Dan heb je het dus echt niet begrepen.

goedverstaander | 30-08-23 | 19:21

@goedverstaander | 30-08-23 | 19:21:
Als je dingen begrijpt, wordt je geen minister. Minister wordt je als je staand beleid wilt uitvoeren. Daar mogen allerlei onzinverhaaltjes bij al nagelang het uitkomt. Jetten is daar een goed voorbeeld van, maar de rest kan er ook wat van.

aflaatverkoper | 30-08-23 | 19:32

@goedverstaander | 30-08-23 | 19:21: Wanneer je 100% van de afvalstoffen uit de rook zou kunnen filteren zou je, na aftrek van de uitstoot bij aanplant, bosbeheer, kap en transport, vast een winstje kunnen boeken.

Bootvisser | 30-08-23 | 20:21

Maar even serieus. Al die klimaat plannen zijn echt niet bedoeld om het klimaat beter te krijgen. Het is voornamelijk bedoeld om te cashen op de een of andere manier. Bijv zonnepanelen en windmolens en accu's voor elektrisch rijden veroorzaken bij het produceren al meer klimaatschade dan dat ze ooit zullen opleveren. En over 20 jaar moeten al die zonnepanelen weer vervangen worden. Het is een verloren slag. Wij als klein kutland gaan dat never nooit niet veranderen.

Neksfieter | 30-08-23 | 19:16 | 1

We zouden het wel kunnen maar durven het niet.

ChalinaRosa | 30-08-23 | 19:35

"The Green deal" blijkt een kat in de zak te zijn.
Goh wie had dat nu kunnen denken!!!

Nico1000 | 30-08-23 | 19:16 | 1

Iedereen die zelf kan denken.

ChalinaRosa | 30-08-23 | 19:39

Van bomen kun je papier maken. Geld is van papier. En dus kan je geld verbranden! Ongeveer in deze volgorde Goed gewerkt pikkenbazen!

Cunucu | 30-08-23 | 19:15 | 4

Bankbiljetten lijken van papier, maar het is geen papier.
Katoen.
We maken ze van katoen.

Analia von Solmsch | 30-08-23 | 19:27

@Analia von Solmsch | 30-08-23 | 19:27:
Komt daar de uitdrukking "iemand van katoen geven" vandaan?

Kapitein Sjaak Mus | 30-08-23 | 19:41

@Kapitein Sjaak Mus | 30-08-23 | 19:41: nee daarvoor moet je bij nazaten van tot slaaf gemaakten zijn

A la snackbar | 30-08-23 | 23:02
▼ 1 antwoord verborgen

Biomassa geeft door de steeds wisselende samenstelling steeds een andere verbranding, het is immers een natuurproduct. Dat ga ook aardig wat stankoverlast in de omgeving, en er was ook uitstoot van andere schadelijke stoffen.

Biomassa stoot ook meer CO2 uit dan steenkool, het is het domste wat je kunt doen. www.ad.nl/binnenland/onderzoek-biomas....

Feynman | 30-08-23 | 19:15 | 2

Joh.

De vraag is; wie wordt er nou eigenlijk beter van?

Joffri | 30-08-23 | 19:29

Als je de afvalwagens op biomassaverbranding laat rijden dan is hun lading leeg tegen de tijd dat ze bij de centrale aankomen.

GeheidEenGeit | 30-08-23 | 19:14 | 2

Hoe moeten ze dan terug?

pollens | 30-08-23 | 19:44

@pollens | 30-08-23 | 19:44: Met de geimporteerde bomen die daar klaar liggen. Naast de verkiezingsaffiches van GroenLinks.

GeheidEenGeit | 30-08-23 | 22:55

Worden die bomen in de Schoorlse duinen nu nog wel gekapt?

Tiscali-2 | 30-08-23 | 19:14

Misschien dat Hugo die bomen iets duurzamer kan besteden door er woningen van te bouwen. Energie is leuk, maar de hoogste prioriteit ihkv (over-) leven is uit de elementen komen, je ertegen beschermen, daarna komen water, voedsel en dan op een vierde plek pas: energie.

Prioriteiten stellen beste heren politici van de sociale stempel!

ratelaar | 30-08-23 | 19:13

Biomassa is achterhaald.
We moeten gewoon zonnepanelen zodat het netwerk overbelast raakt.....
en
zo...

Is dit nog nieuws? | 30-08-23 | 19:08

Ik woonde daar om de hoek. Er is daar een fraai fietspad met grazende schapen en van die hooglanders. En konigpaarden. Die zijn ook natuur, toch? Toch? Bomen verbranden is anti-natuur.

Piet Karbiet | 30-08-23 | 19:07 | 2

Ik hoor het al. Daar zijn nog geen wolven die al die grazers in no-time omleggen.

goedverstaander | 30-08-23 | 19:13

Ja, onvoorstelbaar om hout affikken te propageren en de gasindustrie de nek om te draaien.

De energie behoefte is vele malen groter dan alle af te fikken bomen die je kunt vinden en bomen onttrekken CO2. Welke klapmongool promoot een pre WW1 situatie?

Gas is het meest milieuvriendelijk en goedkoop om te winnen (het komt vanzelf naar boven), heeft de schoonste verbranding, is in gigantische hoeveelheden beschikbaar, kosteneffectief interessant vgl kernenergie wat ook nog eeuwen rommel levert, buitengewoon praktisch voor verwarming en we hebben geinvesteerd in een megainfrastructuur om dit in goede banen te leiden.

Ga investeren om CO2 te onttrekken aan de lucht. Wat een waanzinnige kapitaalvernietiging en milieulast heeft deze beweging tot stand gebracht.

omgponies | 30-08-23 | 19:23

Er verdwijnt inmiddels meer geld de grens over dan andersom. Kan nooit lang goed gaan.

geheelvergeter | 30-08-23 | 19:06

Lezersvraag:
Wat weet Rob Jetten eigenlijk wel?
( Tromgeroffel klinkt....)

SNAFU | 30-08-23 | 19:06 | 5

Hoe zich te bewegen in de Haagsche stolp. Hij begrijpt alleen niet dat zoiets geen doel op zich is.

SterF... | 30-08-23 | 19:26

Niets.

Wat heb ik gewonnen?

Wijze uit het Oosten | 30-08-23 | 19:32

Rob Jetten weet uitstekend hoe hij een lucratief baantje als Vattenfall commissaris moet ritselen.

TheEgg | 31-08-23 | 00:04
▼ 2 antwoorden verborgen

Oh ja, komen verkiezingen aan.

dathoujetoch | 30-08-23 | 19:04
-weggejorist-
henniebal | 30-08-23 | 19:03

En Vattenfall had al een miljarden kostende windpark voor de kust van Norfolk afgeblazen wegens niet haalbaar.

Loopt even niet lekker daar.

Louter Leuter | 30-08-23 | 19:03 | 4

Kan ook zijn dat ze naar extra subsidie hengelen. Het zou de eerste keer niet zijn.

Muxje | 30-08-23 | 19:48

Er zijn genoeg problemen in de toeleveringsketen om dat te rechtvaardigen.
Wat op zich betekent dat de energietransitie ook niet sneller kan dan dat die nu gaat.

Barre_de_k | 30-08-23 | 20:34
▼ 1 antwoord verborgen

REAGEER OOK

Uitgelezen op GeenStijl? Abonneer je op de Nijman-Nieuwsbrief.
linktips: Kansino. Hét online casino van Nederland.
Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Online casino Nederland | LOESOE - nieuws en entertainment
Online Casino Top 5 | Casino bonussen | CoinMart
online bookmakers in Nederland