Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

De Wet

Door professor doctor anders Sam Bal

“Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doet dat ook een ander niet”, zei ooit een wijs man, althans zo doet de overlevering ons geloven. Het is een oude ethische leefregel, ook wel de Gulden Regel genoemd. Het komt voor in oude religies en in moderne levensovertuigingen. Het gaat om wederkerig rekening met elkaar houden. Oftewel: samenleven. 

In een zeer diverse samenleving als de onze is het soms lastig om vanuit het eigen perspectief de overwegingen van anderen te begrijpen. Om te voorkomen dat mensen elkaar gaan beperken, aanklagen, veroordelen of voor rechter gaan spelen, hebben we afspraken met elkaar gemaakt. 

Die afspraken noemen we wetten. Daar is iedereen aan gehouden, zonder uitzondering. En als iemand zich niet aan die wetten houdt, dan hebben we openbare (in plaats van private) aanklagers, en onafhankelijke rechters, in plaats van eigenrecht. Onlangs verscheen een interessante column van oud-minister Ronald Plasterk, over het risico op eigenrichting door toenemend extremisme rond het klimaat. Mensen zijn bereid de wet te overtreden om hun doelstellingen te behalen. Want, zo is hun argumentatie, het klimaat is zo’n urgent thema, dat overstijgt andere belangen, inclusief de wet. 

Columns zijn ervoor om te prikkelen, om debat aan te zwengelen. Dat is Plasterk goed gelukt. Maar het niveau van de reacties was bedroevend laag, zowel van klimaatactivisten als sommige journalisten.

Nu gaat het vooralsnog over relatief kleine overtredingen, zoals het blokkeren van snelwegen, het bekladden van kunst en het bezetten van gebouwen en vliegvelden. Het is verontrustend dat mensen bereid zijn om bewust de wet te overtreden in een voor hun ogen groter belang. Met het risico op een glijdende schaal: als we kleine overtredingen toestaan, scheppen we dan niet de voedingsbodem voor heftiger overtredingen zoals bedreiging, of geweld?

Er zijn genoeg andere groeperingen in de samenleving die ook een groter belang zien. Neem bijvoorbeeld christenen en moslims. Sommigen zien in onze westerse hedonistische levensstijl het verval van de mensheid. Alcohol, sexy kleding, euthanasie, porno, abortus, echtscheidingen, drugs en sodomie bijvoorbeeld. Je kan het (misschien volledig terecht) diep met ze oneens zijn, maar in hun beleving is dit verval zeer ernstig. Gaan klimaatalarmisten ermee akkoord dat deze mensen bewust de wet overtreden, bijvoorbeeld door abortusklinieken te bezetten, mensen te bedreigen en tot geweld overgaan? Accepteren we aanslagen? 

Nog een voorbeeld. Er zijn groeperingen in de samenleving wiens vertrouwen in de overheid diep geschaad is. Misschien terecht ook wel, gezien heftige dossiers zoals de toeslagenaffaire, Groningen, stikstof en corona. Sommigen draaien flink door en komen in een wereld van paranoïde samenzweringstheorieën terecht, al dan niet aangewakkerd door valse profeten. In hun ogen moeten ze een kwaadaardige elite bestrijden. Mogen ze daarbij de wet overtreden? Willen we een tweede Breivik?

Laatste voorbeeld. Terecht is er veel aandacht voor gelijke rechten, ook voor minderheden. Iedereen verdient dezelfde kansen. We zijn niet gelijk, wel gelijkwaardig. In de basis is ‘woke’ een oprechte, goede gedachte. Echter: sommigen slaan door. Zij zijn er diep van overtuigd dat ze slachtoffer zijn (of voor slachtoffers op moeten komen), voorrang eisen en bij monde van ‘inclusiviteit’ mensen uitsluiten, beschuldigen, cancelen en bedreigen. Staan we nog langer toe dat zij voor aanklager, rechter en beul spelen, buiten de wet om?

Het eenvoudige antwoord op al deze vragen is uiteraard: nee. 

Het maakt de wet namelijk niet uit of jouw hogere doel links, rechts, fout, egoïstisch, sympathiek of empathisch is. Dat is het mooie van de wet: die geldt voor iedereen en is voor iedereen gelijk. 

Accepteren dat mensen voor jouw hogere doel de wet overtreden, is accepteren dat anderen dat ook gaan doen, tegen jouw belang in, tegen het belang van de samenleving in. En dan krijg je anarchie. Of misschien nog erger, zoals Plasterk benoemt, totalitarisme:

“… belangrijker is waar je staat op de as van democratie versus totalitarisme. Dat is in 1945 beschreven door de filosoof Karl Popper in zijn invloedrijke boek The open society and its enemies. Hij stelt dat Stalin en Hitler, linkse en rechtse tegenpolen, gemeen hebben dat ze tegenstanders zijn van de open samenleving, van de democratie, en daarom hun politieke tegenstanders vrijheid van meningsuiting ontzeggen, opsluiten en vermoorden.

Vadertje Lenin rechtvaardigde revolutionair geweld met de beeldspraak: „Je kunt geen eieren bakken zonder schalen te breken.” Het communisme en het fascisme hebben een gesloten wereldbeeld, waarin goed en kwaad vaststaan. Binnen dat wereldbeeld is democratie procedureel gezeur. Voor de voorstanders van de open samenleving staat democratie voorop. Voor hen zijn vrijheid van meningsuiting, vrije verkiezingen en rechtstatelijkheid geen middel maar doel.”

Be careful what you wish for. Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doet dat ook een ander niet. Het OM zou geen warme woorden voor Extinction Rebellion moeten hebben, maar neutraal alle handelingen van eenieder langs de lat van de wet moeten leggen. Gelijk, voor iedereen.

Verschillende inzichten over hoe de samenleving met elkaar in te richten vechten we niet uit, we overtreden de wet niet, we bedreigen niet, we cancelen niet, we spelen niet voor eigen rechter, we veroordelen mensen niet, we gaan niet over tot geweld. Dit doen we via scherp en humorvol debat, columns, vrijheid van meningsuiting, politiek, wetgeving en rechtspraak. 

Succes met het inhoudelijke debat! 

Sam Bal

Reaguursels

Inloggen

Wat ik me jaren geleden al eens realiseerde is dat mensen altijd willen houden wat ze hebben. En als je dat probeert af te nemen komen ze in opstand.
Dat is voor zaken als b.v. de 'natuur', 'klimaat', vrijheid en geld ( in alle vormen ).
Daarom is het zo ontzettend stom om die xr sukkels de vrijheid te geven om te blokkeren. Ze gaan daarna steeds verder omdat ze dat immers al 'mogen'.
De wet is er niet voor niets, als die niet goed is moet die verbeterd worden. En nee, perfect zal die nooit worden, daar moeten we mee leven.
Nederland is kapot.

helaas-nederlander01 | 20-08-23 | 05:23

De wet als basis raamwerk voor iedereen geldend ben ik ok mee, we hebben immers afspraken en begrenzingen nodig, blijkbaar zijn we nog uiterst onvolwassen met z’n allen (gooit z’n McDonalds afval onder de auto en vertrekt). Echter, sommige wetten daar kan ik niets mee..

Tevens, dictators misbruiken wetten om vervelende dingen te kunnen doen, dit binnen de wet aldus. Het brengt ons bij het volgende: het redelijkheids beginsel. Hier zouden ALLE wetten op getoetst moeten worden.

Dat de Volkskrant nu het OM in de nek krijgt lijkt mij niet meer dan juist: ‘n publiekelijke oproep tot chaos. Laat de VK maar bij de Rechter aantonen of dit redelijk is.

Unsinkable-Sam | 20-08-23 | 03:27

Tijd voor een globaal ai rechtssysteem ?

Piet-Kietelaar | 20-08-23 | 03:14

Goed verhaal Sam Bal. Een goeie samenvatting van hoe onze samenleving en staat zouden moeten zijn, maar top side down helaas niet meer zijn. Ik hoop dat 225 volksvertegenwoordigers dit stuk meelezen; bij hun ligt de bal om dit weer recht te trekken.

Nederlanddraaitdoor | 20-08-23 | 01:47

"Wat gij niet wil..." is echt een bullshit regel. Iemand die zelf dood wil mag dan anderen moorden? En een masochist kan zijn lol niet op?

Beter behandel je anderen, binnen redelijkheid, zoals zij graag behandeld willen worden. Het is een vrij egocentrisch ding dat "wat gij..."...

minderweter | 20-08-23 | 00:33 | 1

Uitgaande van het goede... dat jij een ander, minder menselijk vertrekpunt gebruikt in je tegel zegt meer iets over jou dan over het overgrote deel v.d. mensheid. Werk a.d. winkel, want met een getroebleerde geest is het kwaad kersen eten.

Unsinkable-Sam | 20-08-23 | 03:10

Mooi optimistisch verhaal.
Maar als de wetgevende macht al van het pad af is, denk aan partijen verbieden,
Attje Kuiken met haar corona uitspraken richting artsen, die nieuwe lijsttrekker van het cda enz. dan werkt dat door in de samenleving. Is vrouwe Justitia nog wel " blind" ? Zijn banken nog wel politiek neutraal? Wat doet de niet democratische EU met onze wetten en regels? Er is teveel ontspoord dat hersteld moet worden.

ChalinaRosa | 19-08-23 | 20:34 | 1

Net als de Titanic, is een rechtsstaat niet onkwetsbaar.

En er zijn al aardig wat ruimen ondergelopen.

En erger: ik zie geen enkele poging het schip te redden.

Zomaarwat | 20-08-23 | 03:39

Goed artikel Sam Bal. wat je beschrijf is natuurlijk de rechtsstaat, wat zoveel betekent als dat het gezag is onderworpen aan het recht, the rule of law. Grappig genoeg heeft Timmermans the rule of law wel eens aangehaald in zijn voordeel maar legde het concept precies verkeerd uit. Hij zei iets in de trant van dat de wet moet worden gerespecteerd als die is gemaakt door het gezag, i.e. zoals Hegel dat toepast, "might is right". Precies wat bij Timmermans past, likken naar boven (might is immers right, maakt niet uit wat er wordt gezegd) en trappen naar beneden (geen might is immers wrong).

Zijl5824 | 19-08-23 | 20:34

Met andere woorden: lees de column van Plasterk. Dit geherkauwde prakje van Sam Bal voegt daar niets aan toe.

de IJsman | 19-08-23 | 20:07 | 2

Jammer, dan heb je het niet begrepen. Niet gelijk oordelen als je iets niet helemaal begrijpt.

Zijl5824 | 19-08-23 | 20:28

Nu nog onder ander ieder levend wezen inzien... Er is noodzakelijk kwaad maar er is een hoop niet noodzakelijk en dus niet gerechtvaardigd.

Neuth | 19-08-23 | 20:01

Ik lees mee, maar reaguur maar even niet.
Vandaag een té leuke dag gehad met voetbal en feest.
Mss is m’n leven wel te leuk om mij te druk te blijven maken om dingen die bedoeld zijn om mij over druk te maken.
Daarom ga ik vandaag maar even door met m’n leuke leven.
Xxx maak ‘r het beste van.

Ruimedenker | 19-08-23 | 19:58 | 3

Tegel du jour.
Des monats.
Ever.

Kapitein Sjaak Mus | 19-08-23 | 20:03

Geniet ervan Ruime! Zien je straks wel in de kroeg.

Basil Fawlty | 19-08-23 | 20:20

Yep. Johan Remkes als gedroomde premier. Meer staatsmanschap in zijn pink dan het hele huidige gajes in zijn complete volgevreten donder.

Hetkanverkeren | 19-08-23 | 21:06

"In de basis is ‘woke’ een oprechte, goede gedachte".

Kan dit worden uitgelegd?
Wat is woke in de basis en welke gedachte is oprecht en goed?

Roos | 19-08-23 | 19:56 | 2

Als je bloedzuiver denkt, kom je een heel eind.

Xaphan | 19-08-23 | 21:11

In de basis is Marxisme ook een oprechte, goede gedachte. Jammer dat het in de praktijk miljoenen mensen het leven heeft gekost.

Unsinkable-Sam | 20-08-23 | 03:13

Vragen de klimaatfascisten zich wel eens af hoe het pesten van onschuldige burgers en het overtreden van de wet de oplossing van hun probleem dichterbij brengt?

J.P.Drapeau | 19-08-23 | 19:53 | 1

Een goede vraag. Heb ooit met een klimaatfanaat gesproken of klimaatfacist het is maar hoe je het bekijkt. Daar kwam naar voren dat als burgers niet bewust willen zijn dat zij medeplichtig zijn aan de vervuiling- en klimaatcrisis dat deze dan ook verdienen om aangepakt te worden. Tot dat ze het beseffen hoe urgent het probleem is en dan beseffen dat ze ook moeten meedoen met de acties. Het was geen prettig gesprek, Xbitt is toen maar weggegaan.

Xbitt | 19-08-23 | 20:00

Nederland is afgegleden, welke afspraken hebben wij nog als burger met onze overheid? Iedereen heeft in dit land een grote bek, ze hebben het allemaal over het hebben van rechten maar vergeten dat je dus ook verplichtingen hebt. Door decennialang geleid te zijn door zwakke leiders is het in tijd voor vernieuwing. De verzorgingsstaat is deaud, leve de vooruitgang. We dienen creativiteit, arbeidsethos en ondernemerschap meer te belonen en voorzieningen aan te passen om middelmatigheid uit het systeem te halen. Niemand is gelijk, niemand is gelijkwaardig en het leven is niet rechtvaardig. Waarom is dit eigenlijk wenselijk, evolutionair is dit zinloos en voor onze soort uiteindelijk dodelijk.

Rebellis | 19-08-23 | 19:51 | 5

@CornholioNL | 19-08-23 | 20:00: Normale mensen gaan niet de verzorgingsstaat slopen. Dat is juist iets waar je heel zuinig op moet zijn. Ik wens niet morgen wakker te worden in een soort Amerika. En u of die rebel boven u ook niet.

Xaphan | 19-08-23 | 21:19

@CornholioNL | 19-08-23 | 20:00: de kloof tussen arm en rijk is eenvoudig overbruggen door creativiteit, arbeidsethos en ondernemerschap meer te belonen, de rest valt dan onder evolutie. Minder empatisch maar veel beter voor de soort mens en de omgeving.

Rebellis | 19-08-23 | 21:41

@Xaphan | 19-08-23 | 21:19: een verzorgingsstaat is niet de beste oplossing, mag maar dan wel graag met een opt-out optie en niet dwingend zoals het huidige systeem. Ja, ik ken de consequentie en ik betaal alles zelf wel of niet als ik er geen zin meer in heb.

Rebellis | 19-08-23 | 21:44
▼ 2 antwoorden verborgen

Klimaatcrisis? Verveelde pubers met blauw haar en te veel vrije tijd. Oprotten met die troep en van elke snelweg afblazen.

Ichneumonidae | 19-08-23 | 19:47

Wat denk je zelf?
Heeft links nog uberhaupt ideeen?

marco52 | 19-08-23 | 20:07

Urgenda kan het reuze goed vinden met XR.
Maar de strategie van Urgenda staat haaks op die van XR. Urgenda wil via de wet afdwingen, terwijl XR wil afdwingen door de wet te overtreden.
Mag ik dan op z'n minst veronderstellen dat het Urgenda ons rechtssysteem slechts ziet als een middel om het eigen doel te bereiken maar zich verder eigenlijk helemaal niet aan dat systeem gebonden voelt?

Schoorsteenveger | 19-08-23 | 19:41 | 1

Spijker.
Kop.
Raak.

Wijze uit het Oosten | 19-08-23 | 19:53

In China of Noord Korea kennen ze dit soort diepgaande overpeinzingen helemaal niet. Maar wij moeten hier gelukkig altijd uit de maat marcheren. Verder heb ik nooit een handtekenig onder de wet gezet. Ik en velen met mij zijn toevallig geboren in dit land. Dan wil ik uit goed fatsoen best aan wederkerigheid doen, maar dat lukt niet, omdat ik wel een boete krijg als de container kapot is en ik de vuilniszak netjes achterlaat. Maar de volksstammen lieden die van diezelfde container elke nacht een stortplaats maken, komen er mee weg. Dat is iets anders dan wederkerigheid. Dat is meten met verschillende maten. Daar pas ik voor. Het is ook totale kolder dat je 385 afhandig wordt gemaakt, wanneer je met een gebroken poot naar het ziekenhuis gaat.

Xaphan | 19-08-23 | 19:39 | 1

Dit was ooit anders geregeld, het zou allemaal beter worden met een eigen bijdrage van ‘n paar gulden per maand.

Unsinkable-Sam | 20-08-23 | 03:17

Leuke theorie. Helaas bewijst de praktijk het tegendeel.
Weet je nog wat de schorpioen tegen de kikker fluisterde?
De staat, met het geweldsmonopolie, gebruilkt al decennia totalitaire middelen.
Rest de conclusie dat wij niet in een democratische rechtsstaat leven.
Dit is hetzelfde nivo als dat ik wil dat morgen de zon niet onder gaat.

pjotr nicknaamtov | 19-08-23 | 19:38

Al die mensen van XR en Stopoil zijn zwaar gefrustreerd omdat ze in veel gevallen niet eens een huis zullen kunnen kopen en zich dan ws niet kunnen voortplanten (dat is dan wel weer positief) en totaal mafgeklapt zijn door de klimaathysterie, ooit aangevoerd door die malle Al Gore met z'n vermogen van 300 mln en maar lullend dat CO-2 de temperatuur op aarde bepaalt, terwijl CO-2 niet veel meer doet dan de temperatuur volgen.

Zou menen, stop die hockeystick maar in je reet. Dat alarmistische geleuter (wat je al decennia hoort) gaat helemaal 3 x nergens over.
Maar ja, de jeugd verveelt zich, de msm kennelijk ook.

Ichneumonidae | 19-08-23 | 19:36 | 3

CO2 volgt de temperatuur?
Waarin?

SterF... | 19-08-23 | 19:46

De misplaatste doodsangst die de XR ideologie aanjaagt, is het gevolg van jarenlange linkse indoctrinatie via onderwijs en media. En als er één partij is waar men de werken van Voorzitter Mao uit het hoofd kent dan is het wel bij GroenLinks. Tijdens zijn Culturele Revolutie werden juist jongeren opgejut om hardhandig af te rekenen met iedereen die er de verkeerde ideeën op nahield. Weliswaar hebben we hier geen lange traditie van geweld tussen burgers, maar we hebben momenteel wel te maken met een generatie jeugd die altijd in alles haar zin heeft gekregen en die simpelweg het woord “nee” niet kent, een generatie die bovendien volkomen vertrouwd is met de meest grafische beelden van extreem geweld. Ik sluit acties die veel verder gaan dan nu daarom ook niet uit.

Hetze Haatstra | 19-08-23 | 19:34 | 2

Amen!

CornholioNL | 19-08-23 | 19:43

Rode, oeps sorry, groene boekje.

Basil Fawlty | 19-08-23 | 20:12

Ik denk dat de Volkskrant, die de oproep tot de blokkade van de A12 heeft afgedrukt, niet vrijuit moet gaan. Benieuwd wat het OM daarmee gaat doen. Een dergelijke oproep is immers strafbaar.

goedverstaander | 19-08-23 | 19:32 | 4

Klopt. De Volkskrant is ook de enige herleidbare daadwerkelijke bron van deze oproep. Een naam met woonplaats niet.

SamV | 19-08-23 | 19:34

@Kartelmaster2000 | 19-08-23 | 19:34: Dat is geen journalist geweest maar de advertentieafdeling. Maar neemt u van mij aan dat het besluit om deze advertentie te zetten op het hoogste niveau is genomen.
@SamV: Er zijn wel personen op te sporen. Op de Joop wordt zelfs trots beweerd dat er stukjestikkers van die webzijde tussen staan.

goedverstaander | 19-08-23 | 19:41

@goedverstaander | 19-08-23 | 19:41: ja dat bedoel ik, een hoge pief is hier puur politiek aan het drijven. Zou me niets verbazen als het een gratis advertentie is geworden

Kartelmaster2000 | 19-08-23 | 19:46
▼ 1 antwoord verborgen

Niet echt onder de indruk van dit stuk. Natuurlijk wel grotendeels mee eens maar ik lees voornamelijk een hoop open deuren. Kijk een open samenleving met een democratie is natuurlijk wel aardig en leuk als je met die waarden ook opgevoed en opgegroeid bent. De realiteit is dat er in Europa inmiddels miljoenen "inwoners" bij zijn gekomen die deze leefwijze met bijbehorende normen en waarden verafschuwen en dus gaat het nimmer meer werken. Eerst de rotte appels er uit en dan opnieuw beginnen.
Met alle respect, ik vind de stukjes van Feynman toch beter.

CornholioNL | 19-08-23 | 19:32 | 4

@goedverstaander | 19-08-23 | 19:37:
De rechtstaat corrigeert de immigranten niet of te weinig uit angst dus maken de immigranten wel de dienst uit. Ze weten de zwakheden van "ons" systeem en buiten dat ten volle uit. Kijk naar Ter Apel al jarenlang structureel overlast, rechtstaat doet niets. Nu grijpen de burgers aldaar zelf in met buurtwachten. Het Westerse pamperen werkt niet bij zulks volk, vuur moet je met vuur bestrijden.

CornholioNL | 19-08-23 | 19:49

Er zijn mensen die u nu voor eeuwig als racist of xenofoob gaan zien. Maakt verder niet uit, want tegenwoordig is iedereen al snel xenofoob. Ook normale mensen hebben daar last van.

Xaphan | 19-08-23 | 20:10
▼ 1 antwoord verborgen

Ik walg van sommige opvattingen en meningen.

Maar ik zal mij met hand en tand inzetten om die te laten verkondigen.

De vrijheid van meningsuiting is een groot goed.

Een mening verkondigen is één, hem proberen op te leggen is een brug te ver.

Wijze uit het Oosten | 19-08-23 | 19:31 | 5

@Basil Fawlty | 19-08-23 | 20:15: Dat.

Biertje?

Wijze uit het Oosten | 19-08-23 | 20:41

@Wijze uit het Oosten | 19-08-23 | 20:41:
Jazeker. Paulaner zoals traditie betaamt?

Basil Fawlty | 19-08-23 | 21:06
▼ 2 antwoorden verborgen

Goed dat nog even benadrukt wordt dat de rechter min of meer de actie rechtvaardigde. Maar laten we het beestje gewoon bij de naam noemen, politieke veranderingen afdwingen in een democratische rechtsstaat middels illegale acties is gewoon terrorisme, zo ongeveer de definitie zelfs.

Sinterbikske | 19-08-23 | 19:28 | 1

Juist.

goedverstaander | 19-08-23 | 19:30

Het verschil zit in het wetenschappelijke gehalte van de genoemde hogere belangen.

Wel relevant voor beoordeling waarheid. Niet wat je er mee doet of kan doen.

SamV | 19-08-23 | 19:28

Vertel dit de mensen die al jaren worden genaaid door die 'politiek, wetgeving en rechtspraak'. Ik denk dat u dan een weinig gezellige reactie gaat krijgen, Sam Bal. Dit land is het punt van 'scherp en humorvol' debat al voorbij, vrees ik.

UnderTheDevil | 19-08-23 | 19:26

Vrijheid van meningsuiting is mijn "heilige boek". Dat ze dat in Pakistan en Irak er anders over denken en mij dit willen verbieden, nota bene in mijn eigen land, is voor mij reden om hun heilige boek te verbranden; ook nog eens in mijn eigen land. Denk daar maar eens over na, voordat koran-verbranden en Pegida verboden wordt.

langelat | 19-08-23 | 19:24

Als sommige groepen de wet mogen overtreden dan mogen anderen dat ook.
Dat als je niet het verkeer hebt gehinderd dat je dan je vuilniszakken van de galerij naar beneden mag gooien.

Osdorpertje | 19-08-23 | 19:22

A12 mag je 100 op toch?

Gewoon een vraag, ik weet niet eens waar die weg ligt, ja op de grond, maar verder....

GKJP | 19-08-23 | 19:19 | 2

Ja, grotendeels, maar Den Haag in is eerst 80, dan 70. Genoeg tijd om te stoppen.

SamV | 19-08-23 | 19:38

“Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doet dat ook een ander niet”
In de huidige maatschappij lijkt dat spreekwoord allang dood en begraven.
“U wilt geld veel en snel? Pak wat u pakken kan, uw puinzooi opruimen doet een ander wel“ lijkt meer van toepassing.

CornholioNL | 19-08-23 | 19:17 | 1

Waarom timmermans er weer bij halen?

Franciscus Borchwerf | 19-08-23 | 19:52

“Het doet er niet toe wát de demonstrant doet, het gaat erom welk doel de demonstrant ermee voor ogen heeft”, aldus een krant. Ten tijde van de blokkeerfriezen liet het AD opschrijven dat een opzettelijke blokkade van de snelweg weldegelijk een ernstig misdrijf is.
Vandaag meldt het AD: Oproep 'bezorgde burgers' om A12 te blokkeren.

drs.Nee | 19-08-23 | 19:15 | 1

Bij het AD werken dus geen journalisten maar activisten. Zoals bij zoveel media overigens.

goedverstaander | 19-08-23 | 19:23

Amen!

Zuma | 19-08-23 | 19:14

We, ik en Carice, kunnen niet werkeloos toezien hoe de wereld naar een klimaatapocalypse gaat, waar we allen medeschuldig aan zijn. Als het te laat is, zegt u zeker: wie haben es nicht gewusst.

thanseeuwen | 19-08-23 | 19:12 | 3

Indoctrinatie werkt wel degelijk bij We,ik en carice,ooit zullen uw ogen geopend worden en schaamrood tot aan uw keel te zien zijn,je gaat het pas begrijpen als je het weet.

Coolcalmcollected | 19-08-23 | 19:17

U had ook gereformeerd kunnen worden, als u er zo'n behoefte aan heeft u schuldig te voelen. Of een goeie SM-meesteres, die kan waarschijnlijk ook wel in uw behoefte aan kastijding voorzien.

Zeurders | 19-08-23 | 19:18

Ik denk dat u Glarice Gargard bedoelt

toetssteen | 19-08-23 | 19:20

'Zelfs honden bijten sneller als het warm is.'
Zeker nog nooit een zeehond geaaid op de Noordpool.

goedverstaander | 19-08-23 | 19:27

Benieuwd naar de invloed van de combinatie van temperatuur en IQ, zal ongetwijfeld niet meegenomen zijn in het 'onderzoek'.

smdyasc | 19-08-23 | 19:36

Ja, klinkt wel heel logisch als je het zo zegt hè. Waarom gebeurt het dan toch anders tegenwoordig?

Een mooi (dun) boekje van David Bohm: Over dialoog.
www.bol.com/nl/nl/p/over-dialoog/9200...

Timide_Aso | 19-08-23 | 19:11

Als mijn naam Haro Kraak was, zou ik er nu een aantal drogredenen tegenaan gooien.

sjaakdeslinksesul | 19-08-23 | 19:09 | 1

Maar zo heet u dan weer niet. Ergens bent u dus een mazzelpik.

Xaphan | 19-08-23 | 20:33

Een inhoudelijk debat? Dat is vaak niet eens mogelijk.

EmilioEsteves | 19-08-23 | 19:08

Nobel streven hoor, maar sommige soorten mensen hebben met jaren lang etteren en zuigen de vooroordelen met vlag en wimpel verdiend.

Zeurders | 19-08-23 | 19:06 | 4

@Coolcalmcollected | 19-08-23 | 19:10: Ook in 1 Vandaag, vandaag, weer een uitgebreid gesprek met een Nederlandse IPCC vice-voorzitter, die hel en verdoemenis verkondigd, en klimaatopwarming verward met weersverandering. Ze kunnen nog niet eens het weer voor morgen correct voorspellen, maar 2050 is het jaar, waarin we allemaal omkomen. En dan al die beelden, die niets met klimaat van doen hebben.

Vitale-Reaguurder | 19-08-23 | 19:44

@Vitale-Reaguurder | 19-08-23 | 19:44: Daar zit het probleem. Alleen als je een goedgekeurde onheilsprofeet bent, mag je meedoen bij het IPCC. Dan sluit je voor vele serieuze wetenschappers de weg af, en dat doe je bewust, want boodschap uitdragen is het devies. Normale mensen vinden dit niet helemaal kosjer.

Xaphan | 19-08-23 | 20:44
▼ 1 antwoord verborgen

Tot welke stroming zou je XR, die in feite geen tegenspraak duldt, kunnen rekenen?

goedverstaander | 19-08-23 | 19:06 | 13

Die groepen zijn altijd verdomd goed in het zichzelf organiseren, zo ook XR, zijn allemaal autonome groepjes onder dezelfde soort naam die moeilijk juridisch aan zijn te pakken en in Nederland ondersteund door extreem linkse juristen als Ficq. En daar zijn ze echt goed in al sinds de jaren '60 en '70. En dan kun je je meteen afvragen waarom organiseren zij zich zo? Omdat ze vanaf het begin weten dat ze tegen de wet ingaan. Maw een octopus achtige organisatie.
Italiaanse justitie weet daar alles van ivm rode brigades (meervoud dus). Werkte precies hetzelfde.

Basil Fawlty | 19-08-23 | 20:03

@Basil Fawlty | 19-08-23 | 20:03: Precies dit! Ze zijn over het algemeen goed geschoold en intelligent het is alleen zo jammer dat ze deze gave dan niet aanwenden om het probleem aan te pakken. Ga bijvoorbeeld maar eens een tijdje op een schip wonen dan ga je zien hoe afhankelijk je bent van (fossiele) energie. Maar daar liggen hun talenten vaak niet , meer in organiseren (het liefst op kosten van een ander) en dwarspissen en de zin doordrijven.

Cunucu | 19-08-23 | 20:32

@Basil Fawlty | 19-08-23 | 20:03: Dat hele extreem linkse gevaar is vandaag nog op te rollen. Maar niemand gaat daar zijn handtekening onder zetten. Dat heeft te grote consequenties. Als je ergens ver weg zit, is die handtekening helemaal geen probleem. Overigens is extreem links een geduchte guerillagroepering en hoort gewoon als oefenstof in het programma te zitten. Maar dat is dus niet.

Xaphan | 19-08-23 | 20:54
▼ 10 antwoorden verborgen

REAGEER OOK

Uitgelezen op GeenStijl? Abonneer je op de Nijman-Nieuwsbrief.
linktips: Kansino. Hét online casino van Nederland.
Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Online casino Nederland | LOESOE - nieuws en entertainment
Online Casino Top 5 | Casino bonussen | CoinMart
online bookmakers in Nederland