LIVE. Uitspraak in het A12 tribunaal
Opruiende XR-rebellen Sieger Sloot en Kastanjer cum suis horen oordeel rechter
Schakelen we nu over naar de rechtbank in Den Haag waar 8 Extinction Rebellion-opruiers (tenzij Sieger Sloot op wintersport is, dan zijn het er 7. Medeverdachte Joke Kaviaar drukt d'r snor in ieder geval niet) vanmiddag hun straf horen uitspreken. Deze Kastanjer van een verdachte legt hier uit wat er volgens XR allemaal op het spel staat. De acht worden ervan verdacht opgeroepen te hebben tot de blokkades van de A12 in Den Haag op de zaterdagen van 26 november 2022 en 28 januari dit jaar. Het Openbaar Ministerie wil in tegenstelling tot die keer op Schiphol deze keer wel doorpakken en eist taakstraffen voor opruiing en vernieling. Updates volgen, later meerrrr.
Update 13.41: Dat ging lekker snel. Vijf verdachten voor opruiing veroordeeld tot een taakstraf van 30 uur. Voor twee verdachten die daarnaast worden veroordeeld voor vernieling, vindt de rechtbank een taakstraf van 60 uur passend. "Zij hebben risico’s genomen voor zichzelf en andere weggebruikers door zich als voetganger op de A12 te begeven en zich niet te bekommeren om de aanzienlijke kosten die het verwijderen van de teksten met zich brengt." Want die zogenaamde afwasbare krijtverf heeft de gemeente Den Haag dus 9000 euro gekost. Eén vrijspraak omdat die persoon (dat was dus Kastanjer red.) louter aan het opruien was in een groepschat met deelnemers die al hadden besloten dat ze zouden meedoen aan de A12-blokkade. Wel kritische opmerking van de rechter: "De rechtbank heeft ernstige twijfels over de noodzaak en proportionaliteit van de manier waarop de verdachten zijn aangehouden. Dit weegt de rechtbank mee in de bepaling van de straf."
Tweets by Jildou van Opzeeland
Reaguursels
InloggenFeitelijk laat de Overheid in de hoedanigheid v.h. OM de gewone burger vallen als een baksteen. De uitspraak zegt immers: we zien jullie (ER) graag de snelweg blokkeren voor het milieu (hartjes, OM).
Echter, de Friezen niet. Die pakten ze flink aan ter voorbeeldfunctie.
Klassenjustitie.
Hebben ze al beroep aangetekend?
Of leggen ze zich blij de uitspraak neer?
Waren ze nou voor of tegen het klimaat? Ik weet het niet meer. Wat ik wel weet is dat de herfst al een tijdje is aangebroken. Komt dat ook doordat het klimaat in de war? of zit er1 van die bengels aan de thermostaat knop te draaien? Voor Hiemstra: waar blijft die opwarming ? Achter de wolken misschien?
Volgens mij protesteren ze tegen het gebruik van fossiele brandstoffen. Maar ik kan me niet voorstellen dat ze van heinde en verre op hun fiets naar Den Haag komen of op wintersport gaan..... Kan iemand me dit uitleggen?
Sommige standpunten van deze mensen gelden alleen voor anderen. Voorrechten daarentegen...
Klasse justitie. Blokkeren snelweg om te voorkomen dat kinderfeestje wordt verstoort, zware veroordeling incl DNA afname. Blokkeren snelweg voor links deug onderwerp: justitie stelt vragen bij de proportionaliteit van de aanhouding.
XR OSM, blokkeerfriezen niet volgens de rechtelijke macht, alle macht aan de deugers.
Bij het verlaten van de rechtbank zijn ze alle acht gearresteerd door de mode- politie.
" Meestal geven we eerst een waarschuwing, maar deze lui volharden, niet voor het eerst, in het nodeloos kwetsend rondbanjeren op de openbare weg in volkomen foute kleding"
Dan maar hopen dat die wel streng straffen
Geen DNA afname?! Opmerkelijk
#metenmet2maten
Maar hebben die zeven nu dan ook een strafblad? Ze zijn immers veroordeeld.
Jazeker, opruiing is een misdrijf. Al moet het volgens mij wel een definitieve straf zijn en er is nog hoger beroep mogelijk. Ik denk dat zo een aantekening in het register nog de grootste straf is voor deze activisten. Dat kan je lelijk achtervolgen.
Als de straf onherroepelijk is wel. Deze 7 kunnen in ieder geval daarna niet meer op vakantie naar de Verenigde Staten
Dit is wat er allemaal op je strafblad komt te staan indien van topepassing: wetten.overheid.nl/BWBR0016544/2021-1...
Dus ook boetes > 130 Euro, taakstraffen en gevangenisstraffen sowieso. In het kader van opruiing en vernieling kan je een verklaring van geen bezwaar worden geweigerd. Nu werken deze lieden niet of bij malafide semi-overheden maar het kan tegen je werken.
@Sliptong | 02-08-23 | 15:46: ze werken weliswaar niet, maar zijn wel lid van een malafide semi-overheid. Want zo beschouw ik XR inmiddels.
@Willem van D | 02-08-23 | 15:46: Als dat inderdaad zo is (ken de regelgeving daaromtrent niet), dan zou dat weer een hoop CO2 schelen. Dan zou het A12 protest toch klimaateffect hebben gehad. Dat moet ik ze nageven.
@rederijker | 02-08-23 | 15:42:
Hangt er van af. Binnen linkse partijen zoals GL is opruiing een aanbeveling.
@Sliptong | 02-08-23 | 15:46: kan ik niet geloven dat je voor reguliere verkeersovertredingen een strafblad krijgt, een boete boven de 130 krijg je al bij 1x de claxon verkeerd gebruiken.
@oblix | 02-08-23 | 16:10: daarom wordt het ook een overtreding genoemd, anders had get wel misdrijf geheten.
@oblix | 02-08-23 | 16:10: Een snelheidsoverschrijding tot en met 30 km/u valt binnen de Wet Mulder. Dit betekent dat de snelheidsoverschrijding niet zal worden geregistreerd op de justitiële documentatie (vroegere strafblad). Een snelheidsoverschrijding van meer dan 30 km/u wordt wel geregistreerd.
Een snelheidsoverschrijding van meer dan 30 km/u wordt voor maximaal 10 jaar geregistreerd op het strafblad (justitiële documentatie).
@Willem van D | 02-08-23 | 15:46: Niet alleen daarheen zijn veel meer landen, maar dat doen die ER lui toch niet,moeten ze vliegen of met zwaar vervuilende boot.
Ik vroeg het me ook al af bij Sander Schimmel maar als iemand de initialen SS (en als voornaam ook nog eens Sieger) heeft, dan weet je dat die persoon al een hele foute opvoeding heeft gehad.
Zijn ouders vonden hem blijkbaar bij de geboorte blijkbaar al een stuk beter dan een gewone Sieg, daarom Sieger, valt nog mee dat ze hem geen Siegst hebben genoemd. Verwaande kwasten!
"De rechtbank heeft ernstige twijfels over de noodzaak en proportionaliteit van de manier waarop de verdachten zijn aangehouden. Dit weegt de rechtbank mee in de bepaling van de straf".
En ja hoor. Dicastocratie. Rechters met sympathie voor activistisch links. Man man man.
Precies dat. Hoe werden de oproepers voor wegblokkeerders veroordeeld om de KOZP demonstratie tegen te houden? Heel wat zwaarder toch? Tot zover de zogenaamde rechtsgelijkheid in Nederland. Echt.... onbetrouwbaar onze rechtspraak?
@Jan, Leiden | 02-08-23 | 15:10: en ze moesten DNA inleveren. Is dat hier ook gedaan? Is er een filmpje van gemaakt zoals in Friesland of is het klassenjustitie ?
M.a.w, de rechtbank legitimeert hiermee de blokkade acties.. Deze uitspraak is dan vooral een aanmoediging voor Extinction Rebellion om vol door te gaan met deze ontwrichtende acties.
@therealbraindump | 02-08-23 | 15:28:
Ja, dat ook nog, ja.... rampzalig!
@Nichtsneues | 02-08-23 | 15:16:
Nou, dit soort zaken dus. De wet zou voor iedereen gelijk moeten zijn en de hieruit komende uitspraken zouden grootdeels moeten overeenkomen. Maar het gebeurt niet.
Herinnert u zich deze nog!?
nos.nl/artikel/2360773-veroordelingen...
Die foto, kijk die klimaatkwakers dan genieten van de spotlights..
Aan de roze plopkap te zien op de foto, voel ik een GS repo aankomen.
Het wetboek is helaas voor eigen interpretatie vatbaar, Hallo D66 rechter.
Jenny Douwes kreeg 250 uur, DNA vastgesteld en door de overheid behandeld als een crimineel. Deze smerige ratten 30 uur en gaan ook nog in hoger beroep want je hebt het recht een snelweg te blokkeren.....
Die blinddoek van vrouwe justitia is allang afgevallen.
Je vergelijkt appels met peren. Ik weet het, altijd makkelijk reageren uit de onderbuik vanaf de zolderkamer, maar neem eens de moeite de vonnissen te lezen. Ik zal alvast twee verschillen aangeven. Itt tot de klimaatactivisten brachten de blokkeerfriezen het verkeer ernstig in gevaar. Tevens, de blokkeerfriezen demonstreerden niet, maar wilden een legitieme demonstratie van anderen verhinderen. Overigens heb ik best sympathie voor de blokkeerfriezen en heb ik begrip voor hun standpunten (zonder die te delen). En exact dezelfde mening heb ik bij de klimaatactivisten.
@rederijker | 02-08-23 | 15:02: de blokkeerfriezen demonstreerden wel degelijk met een tegendemonstratie. Het is maar net hoe het OM de aanklacht in elkaar steekt. Sinds Bruls als een harlekijn voorop de meute al dansend naar het politiebureau begeleidde waar de voorgedrukte formulieren klaar lagen heeft mijn vertrouwen een grote deuk opgelopen.
De blokkeer-Friezen deden niet veel anders en die waren keihard aangepakt. Vrouwe Justitia meet met verschillende maten?
Vrouwe Justitia heeft zo haar politieke voorkeuren en sympathieën in de Groene Khmer / DDR'666 hoek.
De weegschaal is al lang uit balans, herijking laat op zich wachten.
Vrouwe Justitia draagt tegenwoordig geen blinddoek meer maar een Dr Schnabel masker
Appels - peren. Geen vergelijkbare zaken.
Zo komt iemand met boeren aanzetten. Andere orde wmb, boeren hebben het ook over zichzelf en hun leven. Dit zijn hysterici met een mening die ze anderen wederrechtelijk willen opdringen.
@rederijker | 02-08-23 | 15:03: eens. De blokkeerfriezen hebben lang niet zoveel schade aangericht.
@Malle moer | 02-08-23 | 15:25: Eens, maar het gaat hier om strafrecht, niet civiel recht, dus de omvang van de schade wordt wel meegenomen, maar is niet echt relevant voor de strafmaat.
@rederijker | 02-08-23 | 15:38: wat is dan wel relevant voor de strafmaat? De bui (of politieke voorkeur) van de rechter?
Eerder hadden we de gebroken geweertjes brigade die immense schade heeft aangericht aan de veiligheid van NL en Europa.
Alles op basis van dromen over een betere wereld vanuit de comfortabele welvaart en veiligheid die door ánderen werd en wordt geregeld.
XR is min of meer hetzelfde; ongenuanceerd drammen dat het allemaal een bepaalde richting op moet zonder rekening te houden met de realiteit van natuurwetten en (economische en geopolitieke) feiten.
Als het mis gaat 'mogen' alle anderen natuurlijk wel weer lappen voor het opruimen van de puinhopen.
Protesteren mag, oproepen tot strafbare feiten niet, m.a.w. aanpakken en doorpakken (als de overheid nog een beetje geloofwaardig wil blijven).
En zo is het.
Oproepen kan geen kwaad, wel dat je daar gaat zitten. De verkeerde verdachten veroordeeld.
Niemand heeft deze mensen moreel veroordeelt, de media en de rechtbank ook niet, dus die 30 uur kunnen ze net zo goed weer uitzitten op de A12.
De laatste zin, iets met proportionaliteit en zo, lijkt mij toch wel een morele veroordeling
@bergsbeklimmer | 02-08-23 | 14:43:
Die laatste zin is enkel nog meer bijval voor extreem links facisme.
Kijk ze shinen op de foto, vooral de acteur waarvan ik niet eerder had gehoord. Eindelijk hebben ze hun 15 minutes of fame.
Taakstrafje, papier prikken bij een shell station?
Of stront scheppen op een boerderij.
Brandjes blussen op schepen die elektrische auto's vervoeren.
De muur van de Coentunnel schoonmaken in het spitsuur, lijkt me wel wat.
Is het mogelijk dat in Nederland de rechterlijke uitspraken afhankelijk zijn van of beïnvloed worden door de politieke overtuiging van de aangeklaagden, het OM en de rechter?
Lees de laatste twee zinnen nog eens goed. Rechters die vraagtekens zetten bij de noodzaak om iemand op te pakken... Dat is niet eens meer een politieke overtuiging, dat is kwaadaardige naïviteit bij een club die ons veilig moet houden en boeven achter slot en grendel zetten.
Die burgerwacht in ter Apel is slechts het begin, Rent-a-Cop toestanden in 3, 2, 1...
Het is n.a.v. hun diverse optredens erg raar om anders te veronderstellen. Ja, de D66'ers in de gerechtelijke macht zorgen dat hun vriendjes buiten schot blijven en dat iedereen die niet tot het GL/D66 volk behoren genadeloos en meedogenloos worden afgejaagd. Van onze gedegeneerde overheid is de rechterlijke macht bij uitstek dat deel van de overheid dat het meest gecorrumpeerd is.
Beter lezen, dat sloeg op de manier waarop ze werden opgepakt... wat ze daarmee bedoelen is mij ook niet duidelijk
@elfenstein | 02-08-23 | 14:11: Rechters die hun politieke opvatting laten meewegen bij veroordelingen of zelfs bij arestaties, daar ben ik net als u een tegenstander van. Echter, in dit geval had de rechtbank het niet over 'de noodzaak om iemand op te pakken' (dat zou inderdaad van rechters minstens naïef zijn) maar sprak de rechtbank twijfels uit "over de noodzaak en proportionaliteit van de manier waarop de verdachten zijn aangehouden."
De manier waarop iemand is aangehouden is iets heel anders dan 'de noodzaak om iemand op te pakken'..
De tijd is rijp voor AI-rechtspraak
@(Behind)Doors | 02-08-23 | 14:56:
En hoe weet je dan dat het een volstrekt objectief algoritme zal zijn ?
Ik vertrouw dat AI niet meer zo tegenwoordig. Voorheen leek het nog wel een interessant idee maar tegenwoordig heb ik liever een menselijke rechter. En menselijk zijn ze want ze meten met 2 maten.
Pak 1000, 10.000, 100.000 uitspraken uit Rechtspraak.nl, jaag AI erover, en toets met aantal juristen
Een veroordeling van maar 60 uur? Nee snap ik wel, we willen dit soort acties niet al teveel ontmoedigen natuurlijk.
en dat uit te voeren bij een NGO zoals Extinction rebelion.
Deze foto lijkt wel fotoshop qua contrasten. Ik keek van rechts naar links overigens. Toen ik Slijptol zag leek de foto iets geloofwaardiger, of gewoon een hele goede fotoshop.
Ze hoeven niet eens DNA afstaan? wow! Die hebben vrienden bij Justitie.
"De rechtbank heeft ernstige twijfels over de noodzaak en proportionaliteit van de manier waarop de verdachten zijn aangehouden."
Ik heb ook ernstige twijfels. Maar dan vooral over het schijnbare gebrek aan wil en harde hand bij het handhaven van de wet tegen dit geteisem.
Daar zijn meer voorbeelden van, bv bij de gedaagde van de ‘tuftufclub’ bij wie halfvier ‘s nachts de dagvaarding werd afgegeven. Pesterij dus.
Graag minimaal 1 dag onvoorwaardelijke celstraf. Daarnaast voorwaardelijk.
Met een veroordeling en strafblad zal het verkrijgen van een VOG en een tripje naar de VS of Canada een stuk moeilijker gaan worden.
Hoe kun je daar komen zonder olie te gebruiken?
@Malle moer | 02-08-23 | 14:05: Zeilen, dat heeft dat Zweedse gnoompje wel eens gedaan
@menschdurfteleven | 02-08-23 | 14:18: denk je dat een zeilboot zonder olieproducten gemaakt is?
schade laten betalen. Dat voelen ze veel meer.
Iedere maand €20 inhouden op de uitkering.
Met een tandenborstel het wegdek reinigen tijdens de spits.
Dat is de enige juiste straf.
Dat wordt dan wel een houten tandenborstel met varkenshaar .. of bioplasticsnews.com/2018/09/01/biopla...
Van mij mogen ze wel wat zware metalen binnen ktijgen.
Sieger S, is dat niet diegene die paar jaar geleden nog met zijn partner Renske de G, bekend om klimaatalarmerende strips naar de Galapagoseilanden was?
Met dit soort strafjes spoort de rechter aan tot.
Je zou het opruiing kunnen noemen.
Afschrikwekkend is het niet.
De materiële schade is er en de maatschappelijke schade.
Met van die zelfgenoegzame "uiteindelijk heb ik toch gelijk"-blikken op die vegan aspergergezichtjes. Ga zo door jezelf belachelijk maken treurneuzen, jullie zitten gewoon fout.
Die taakstraf wordt dus voldaan als vrijwilliger bij het goede doel “extinction rebellion”. Ps blijft erg groot verschil met de blokkeer Friezen en dat was zonder vandalisme
Woord van het Jaar 2023 is bekend; 'stinkrebellenfopstrafjes'.
Maar het was een iets gevaarlijker soort blokkade door voor autos te gaan remmen, dat wel.
@Shoarmamasutra | 02-08-23 | 13:56: Als je dat abrupt doet wel. Maar daar was volgens mij geen sprake van. Daarbij zie je oplichtende remlichten veel eerder dan een wandelende of stilstaande malloot op de snelweg.
Nu niet bagatelliseren a.u.b.
@Shoarmamasutra | 02-08-23 | 13:56:
Onzin. Als het voertuig voor jou afremt is het jouw probleem om op tijd te stoppen, had je maar voldoende afstand moeten houden he?
Als er voor mij een enorme John Deere op de snelweg rijdt doe ik even kalmpjes aan, zouden meer mensen moeten doen.
Wat betreft mensen die moedwillig de weg oplopen en auto's hinderen:
Daar maakt zelfs de wet een uitzondering voor, normaliter zijn voetgangers en fietsers zo'n beetje heilig in het verkeer en ben jij als bestuurder altijd fout maar als de voetganger met opzet zichzelf en anderen in gevaar brengt, roekeloos gedrag vertoont en het opzoekt dan vervalt dat principe en is de voetganger zelf schuld en verantwoordelijk voor alle letsel dat hem toekomt. TL;DR:
FAFO.
@Shoarmamasutra | 02-08-23 | 13:56: en hoe hebben ze de a12 geblokkeerd denk je? Momentje dat de snelweg ff leeg was of zo?
@Malle moer | 02-08-23 | 14:27: Sterker nog, de politie had de snelweg al afgezet, dus er was nul gevaar voor het verkeer.
Sjezus, Joke Kaviaar. Da's een reliek uit ver vervlogen tijden.
Ik dacht dat dat fossiel haar bivakmuts en Palestijnensjaal inmiddels aan de wilgen had gehangen en van haar 'welverdiende' pensioen zat te genieten.
Dus mevrouw heeft weer een nieuw stokpaardje gevonden om haar boosheid op te ventileren. Voorheen was ze het boegbeeld van AntiFa, nu heeft ze zich dus voor het karretje TimmerFrans gespannen.
Het kan verkeren.
XR wordt vaak afgedaan als naief clubje jongelingen, maar uiteindelijk zit er gewoon een (ge)harde kern oude beroepslinksigerds aan de knoppen. Zoals altijd, eigenlijk.
@Sjors W. | 02-08-23 | 13:52:
XR wordt dacht ik decentraal geleid, ongeveer zoals antifa ook opgebouwd is. Pure guerillatactieken, aan de ene kant houd je je volgelingen naief omdat ze denken dat ze daadwerkelijk iets te zeggen hebben, aan de andere kant kan je daarmee altijd de verantwoording afschuiven en ergens anders een nieuwe kop aan de draak laten groeien. Het lichaam van de draak blijft in nevelen gehuld, de kern is ongrijpbaar en daarmee is XR eigenlijk allang alle onschuld voorbij. Dit soort organisaties zijn gevaarlijk, ze kunnen overal onvoorspelbaar toeslaan en we hopen dan maar dat het beperkt blijft tot wat lollige filmpjes op d'n twitterX met lui die losgehakt worden van de snelweg.
@elfenstein | 02-08-23 | 13:59:
Je kunt het in die zin eigenlijk geen organisatie noemen, meer een sekte of een geloof. XR is de verzamelnaam van een aantal sektariërs, met op de achtergrond de sekteleiders, oftewel degenen die voordeel weten te behalen uit het groepsgedrag en dat tot op zekere hoogte kunnen sturen. Werkt hetzelfde als bij geloofssystemen. Pastoors, dominees, rabbijnen, imams, ze kunnen de kudde sturen, maar slechts tot op zekere hoogte. Als ze te extreem gn afwijken van de leer, dan werkt het niet meer, of ze moeten weer genoeg volgelingen hebben om zich af te kunnen splitsen.
Dat is, naar mijn idee, nou juist het gevaarlijke van dergelijke groeperingen, dat ze nauwelijks georganiseerd zijn en puur drijven op ideologie. Dat kan plotseling krachten vrij maken, en als die dan opgepikt en gekanaliseerd worden door deze of gene apparatsjik binnen de beweging kan het hard gaan.
Zo ontstaan revoluties.
Sterker nog:
-
www.climategate.nl/2020/01/ingehuurde...
Twee verdachten mogen dus samen bij elkaar 9000 euro betalen aan de gemeente. Lekker hoor, van dat geld had je leuke dingen kunnen doen. Een rondreis China of Zuid Afrika bijvoorbeeld.
Deze bleekneusjes naar Z-A op dit moment?
Ik denk dat de cultuurshock misschien wel een ietsepietsie te groot zou zijn. Deze moeten gewoon naar Ibiza, net als vorige keer.
@elfenstein | 02-08-23 | 13:52: je hebt gelijk, het merendeel denkt dat het een blije wereld is daarbuiten en begrijpt niet dat de helft hun dood wilt hebben
@Suncatcher | 02-08-23 | 14:03:
Kijk even wat er momenteel in Afrika aan de hand is. NIger flikkert de koloniale fransen eruit, de rest van dat gebied doet lekker mee, ik zie alleen nog maar berichten uit oa Burkina Faso met hele boze negers met ak-47's, in Z-A brullen de stadions om de dood van de blanke boer...
Jongens, volgens een groot deel van de wereld zijn WIJ de baddies.
Laat die wasbak maar binnen....
Weer fopstraffen dus.... pffff, typisch
bij dit volk is een taakstraf juist passend... werken is bij hen afspreken bij het UWV
Zonder die gele braakballen was 't ook wel duidelijk hoor.
Gelukkig kun je met je kroontje en zonder zwitsal binnen 5 minuten die lachende kots opruimen.
Anders ruimt Joris jou op....
Zelfs met je kroontje wordt dit niet gewaardeerd, kluns.
@redthehaghue | 02-08-23 | 13:57:
Een beetje kroontje weet ondertussen toch wel dat gele ballen niet toegestaan zijn?
Je zal maar 30 uur taakstraf krijgen zeg, dan ben je dus net zo'n groot stuk tuigh als de eerste de beste messentrekker of verkrachter.
Ghe. Yep. Gelijke kap is gelijke monnik.
Jaren geleden voor het eerst op de de Dam gezien, een groot spandoek met de tekst: Klimaatracisme! Ik moet heel hard nadenken voor een overtreffende term voor zoveel knopen in je hersenpit. Voedseldiscriminatie? Fruitfascisme? Anyone?
Die spandoek heb ik ook gezien wat destijds tot een lachbui heeft geleid, kan ik me nog herinneren.
Klimaatnarcisme dekt de lading beter dunkt me.
Klimaat holocaust, klimaat genocide, climate boiling, wateristhenewgold.com/wp-content/uploa...
Aan superlatieven is er bij de activisten geen gebrek.
Lage straffen.
Verrassend hoor.
Is Carice er niet bij?
Of heeft die zich ziek afgemeld?
nee sorry. op reis.
En dan hun narratief dat het om een vreedzaam protest gaat.
Nou en? Je overtreedt de wet. Vreedzaam of niet doet niet ter zake.
Ik rij wel eens vreedzaam te snel met de auto.
Krijg ik dan voortaan ook geen prent meer?
Ik zie dat er ook een taxichauffeur bij is in zijn lichtgrijze pak.
Dat is de wintersporter die Afghaanse boeren laat huilen...
Het valt me op dat met het natte weer een stuk minder "demonstraties" van die XR en just stop oil kinderen plaatsvinden. Heeft milieu redden oke maar alleen als het mooi weer is.
Die zitten nu even een paar weekjes te onthaasten op hun resort op Bali, komt wel weer.
Als je gaat plakken wil je natuurlijk wel asfalt met vloerverwarming.
Pfff, dat ik daar zuurstof mee moet delen….
Dan maar liever een verbrandingsmotor.
Lijkt me een mooie taakstraf om ze een maand te verbieden alles te gebruiken dat van olie is gemaakt.
@Malle moer | 02-08-23 | 13:39: Of zich erop te bevinden.
Ook sterrenstof deel je er mee , ik zou me maar gaan schamen;) Verbrandingsmotor alleen het woord maakt me al weemoedig. www.youtube.com/watch?v=Nn__9hLJKAk
@Malle moer | 02-08-23 | 13:39: Het zal verbazing opwekken hoe principieel ze kunnen zijn.. zelfs de nieuwe BMW 5 serie heeft nu standaard olievrij standaard vegan leer.. en castornoten olie bioplastic Ook schoenen tassen en kleding van bioplastics online al ruim te koop. Onze dochter is er als WUR alumna ook erg principieel in , zodoende dat ik daar op de hoogte van ben. En de ontwikkelingen gaan maar door.. www.youtube.com/shorts/2gfOUd4-LJI www.youtube.com/watch?v=uyjx12Ps0KU
@Smoelensmid | 02-08-23 | 13:53: alleen als je begrijpt wat allemaal indirect van olie of met olie wordt gemaakt, ga je snappen dat dit in onze maatschappij niet haalbaar is. Bij werkelijk alles is olie gebruikt om een eindproduct te maken. Tenzij ik paard en wagen de laatste decennia gemist heb natuurlijk.
@Smoelensmid | 02-08-23 | 13:53: en hoe wil je die Bmw 5 van München naar je autodealer verplaatsen? Wordt toch echt olie voor gebruikt. Die weg is aangelegd met gebruik van olie. Ook niet gebruiken dus. Sterker nog, in asfalt zit bitumen. Olieproduct. Olievrij leven lukt alleen als je als kluizenaar in het bos gaat leven. Dus tenzij uw dochter in de rimboe woont (zonder stroom en telefoon) is ze een hypocriet.
@Smoelensmid | 02-08-23 | 13:53:
Het is een leuke ontwikkeling en een leuk speeltje voor hen met grote beurs. Het is heel hip ‘groen’ en ‘duurzaam’.
Maar gelukkig is co2 zo’n probleem niet en klimaatverandering van alle tijden.
Maw een mooie mercedes diesel van 40 jaar oud is ook nog altijd een duurzaam en vooral betaalbaar alternatief die bovendien bijdraagt aan het fotosynthese proces van planten!
De elektrische auto zal waarschijnlijk de brandstofmotor niet gaan vervangen. Tenzij de olie op is.
Voor het klimaat hoef je het sowieso niet te laten. Hooguit voor de natuur, maar dan is de elektrische auto niet persé een beter alternatief.
Nog een leuk triviaatje: wist je dat vroeger auto’s en vliegtuigen biobased werden gebouwd van hout en canvas?
@Malle moer | 02-08-23 | 14:12: De nieuwe BMWi gaat op de trein, vanaf Debrecen is een speciaal nieuw trace aangelegd, en intern in de fabriek en naar de toelevernaciers onderling doet BMW dat tegenwoordig met waterstof echt zero emission is echt zero emission. fuelcellsworks.com/news/bmw-group-boo... www.bmwgroup.com/en/news/general/2023...
@ratelaar | 02-08-23 | 14:19: Helaas worden die diesels uitgefaseerd 13 automobiel fabrikanten hebben dat al gedaan . uk.motor1.com/features/274553/car-mak... Om nieuwe technologie te bestuderen moeten meer relevant social groups bestudeerd worden dan alleen de brandstof fabrikanten. The most basic relevant groups are the users and the producers of the technological artifact, but most often many subgroups can be delineated – users with different socioeconomic status, competing producers, etc. Sometimes there are relevant groups who are neither users, nor producers of the technology, for example, journalists, politicians, and civil organizations. Trevor Pinch has argued that the salespeople of technology should also be included in the study of technology.[4] The groups can be distinguished based on their shared or diverging interpretations of the technology in question. en.wikipedia.org/wiki/Social_construc... Met die kanker verwekkende diesel komt men straks niet eens meer de www.c40.org/ steden in neem dat in overweging en het is helder dat diesel niet heet eindige leven heeft. Het stenen tijdperk was ook niet voorbij omdat de stenen op waren ook het steenkool tijdperk ging voorbij, de elektrische auto batterij of waterstof is niet meer tegen te houden www.euronews.com/2023/07/24/electric-....
@Smoelensmid | 02-08-23 | 17:40:
Precies, we gaan er nog wel op terug komen.
Scandals and restrictions, mayors en maakbaarheid theorieën. Politiek en wensdenken die kunnen en zullen omgekeerd worden. Let maar op.
Er is geen klimaatcrisis. Die is verzonnen en biedt kansen voor industrie die anders onrendabel is. Mijn verwachting is dat net als met de coronacrisis we weer terug naar normaal gaan. Burgemeesters van de 40 leidende steden kunnen immers ook worden vervangen.
Ipv teveel betalen voor oplossingen die slechter zijn dan het alternatief dat ze moeten vervangen.
Als taakstraf 200 uur vrijwilligerswerk bij een milieubeweging.
Bij een oliemaatschappij.
Als taakstraf 200 uur bij de Shell benzine pompen
Dat vind ik ook een passende straf. Tweehonderd uur lekker lullen met je vriendjes en niks uitvreten.
@Kaas de Vies | 02-08-23 | 13:33: Liever niet bij die van mij aub.
Ik heb nog aandelen als onderdeel van mijn pensioenvoorziening.
@Pikkebaas | 02-08-23 | 13:34:
Of op een booreiland...
Waarom zien ze er altijd alsof ze veel gepest zijn?
Ze worden nog steeds gepest, denk ik.
@Mr_Natural | 02-08-23 | 13:29:
En anders zou dat wel moeten.
Wanneer wordt de DNA afgenomen?
Dat hebben ze niet want dat is te "chemisch"
Quotes uit de Tweet:
"Dat wij expres op een vreedzame en geweld loze manier de grens op zoeken."
Onzin, grafitti valt onder geweld tegen goederen.
"Maar helaas worden zelfs in Nederland klimaat activisten zoals ik onderdrukt. Bijvoorbeeld door naar ons huis toe te komen en ons te arresteren terwijl we nog in bed liggen."
Ik zou er om kunnen lachen als het niet zo ontzettend triest was.
Om mensen zoals dit is het bijna te hopen dat de planeet naar de kloten gaat, deze teergevoelige zielen hebben werkelijk niets te zoeken in de echte mensenwereld.
Hoe eerder deze angstige generatie is uitgestorven hoe beter.
Leer verdomme eens een beetje te incasseren.
De volgende keer wanneer dit vernielende tuig zich vastlijmt, laat ze toch gewoon zitten.
En elke "activist" die zijn of haar kinderen mee brengt naar een demonstratie zou zich eens moeten verdiepen in de hoeveelheid milieuschade die kinderen veroorzaken.
Als het je echt om het klimaat en de planeet te doen was zou je afzien van kinderen, stelletje hypocrieten.
Het is geweldloos terrorisme.
Of naar China gaan en daar demonstreren tegen kolencentrales maar uiteraard doen ze dat niet omdat men daar niet zo op heeft met mensen die de grens opzoeken. Naast hypocrieten dus ook lafbekken.
"Bijvoorbeeld door naar ons huis toe te komen en ons te arresteren terwijl we nog in bed liggen."
Je zou ook doordeweeks net als de meeste mensen om 7.00 op kunnen staan.
@Keutels | 02-08-23 | 13:27: die mensen liggen te ronken tot in de middag, lekker van de sociale dienst trekken, want hun studie aan de kunstacademie levert geen baan op maar gelukkig hebben ze Carice, Katja, Lakshmi en Hanna gezien op de A12.
Elke keer weer vind ik het onvoorstelbaar hoe die mensen enerzijds wereldvreemd zijn maar tegelijk zo glad als een paling.
De meeste mensen worden s ochtends vroeg van hun bed gelicht, simpelweg omdat dan de kans dat ze thuis zijn het grootst is. Die ER-figuren weten standaard modus operandi persoonlijk te maken.
En ja, kinderloos zijn ze eigenlijk nooit. religie van het klimaat opdringen aan kinderen.
@Deflatiemonster | 02-08-23 | 13:26: ik vermoed ook dat ze China niet binnenkomen. India zou overigens wel kunnen
Die tweede man van links kun je niet verwijten dat hij niet consequent is.
Gezien de staat van zijn jeans heeft deze recentelijk geen wasbeurt gekregen, evenals de man zelf te oordelen naar de geur die het plaatje uitstraalt.
Is dat niet Joke Kaviaar?
@Après toi | 02-08-23 | 13:26:
Het ziet er inderdaad uit als oude Kaviaar.
@Après toi | 02-08-23 | 13:26:
"Es muß nicht immer Kaviar sein"
leuk boek.
@Après toi | 02-08-23 | 13:26: ow echt?
Het wordt steeds treuriger.
Onlangs heb ik me door @Basil nog laten verleiden tot het lezen van haar gedichten.
Enfin. He is a she.
Wat zou het hebben gestonken in die rechtbank.
@Roos | 02-08-23 | 13:30:
Lol! Sorry. Ik hoop dat je er geen trauma aan hebt overgehouden.
@Basil Fawlty | 02-08-23 | 13:52: hihi! Zou die rijmelarij nog iets opbrengen zodat het kan worden verrekend met de bijstand, of is mevrouw met pensioen?
@Roos | 02-08-23 | 13:30: Echte naam Joke Kuijt.
Een taakstraf?! Moeten ze werken?!
Laat hun rijke pappie of mammie dan een boete betalen!
Op het benzine station auto’s voltanken.
Een paar weken als roughneck op een boorplatform.
Asfalt repareren met wegenbouwers.
Een opstel schrijven waarom het onmogelijk is om complexe systemen, zoals weer en klimaat, accuraat in een model te vangen is en een voorspellende waarde altijd gepaard gaat met een enorme onzekerheidsfactor.
TBS bij een klimaatpsycholoog.
WvS, staats ondermijnende activiteiten: ‘3.5 jr brommen en door naar de volgende zaak’. Zie UK brug blokkeerders.
Je gaat mijn eikel niet in deze Kastanje zien.
En uw neu eh... beukenootje?
EX flikt dit soort spatjes alleen in landen zoals Nederland. Landen die zeer weinig bijdragen aan de wereldwijde klimaat- en milieuproblematiek. Waarom XR zulke acties niet uitvoert in landen als China of India, de grootgrutters in vervuiling, is vreemd. Als je écht iets om de toekomst van de aarde geeft, start je toch bij de grootste 80%-veroorzakers?
Misschien daar nog eens pareto uitleggen.
Och, het antwoord weet u hoogstwaarschijnlijk al.
Deugen werkt enkel als het min of meer getolereerd wordt in het land.
Ofwel, zouden ze in die landen gaan deugen, dan slaat het land kneitertjehard terug. Als in extreem zwaar straffen, vervolgen en voorkomen. Zeg maar, handhaven. Alleen dan heel rigoreus.
Omdat ze laf zijn en hier wordt hun jankverhaal omarmt door de msm.
In India en China hebben ze dat medeleven niet.
Trouwens hoeven ze van XR niet zo heel ver. Begin in Zuid-Italië of Sicilië met plastic prikken.
Arme mensen reageren meestal niet zo vriendelijk als je ze symbolisch in de bek tuft door te zeggen dat ze geen goedkope energie mogen gebruiken om hun welvaart te verbeteren.
Zijn alle klimaatgekkies nou kleurenblind of ligt dat aan mij?
Oei, dit lijkt zo'n logica puzzeltje:
Alle klimaatgekkies zijn kleurenblind.
Alle kleurenblinden zijn klimaatgekkie.
The Hatefull Eight. De film had een mooi einde.
Tevens ook een prachtig begin, bovendien was het stuk tussen het begin en einde fenomenaal. Twee planken gebruiken!!
Kunnen we ze niet een poging tot staatsgreep in de maag splitsen? In sommige landen kan dat gewoon als de mening van de demonstranten je niet bevalt.
Zo'n rechtszaak waar de uitspraak wordt gedaan is met alle media-aandacht natuurlijk een prachtige gelegenheid de zaak in de soep te laten lopen met een lijmpoging.
Onbestaanbaar dat zo'n fors deel verwarden ongestraft een vliegveld konden bestormen en plat legden. Hoeveel financiele schade was dat wel niet? Als een boer met zijn shovel de deur van een provinciehuis aantikt schiet de politie vervolgens met scherp op jongeren. Ik vrees dat zelfs een overwinning van de Lijst Omtzigt dit activistische OM niet kan aanpakken. Willekeur. Doodeng. Er is wel om minder een burgeroorlog gestart.
Interessante ontwikkeling in Duitsland. Daar hebben klimaatwappies hetzelfde gedaan. En nu is alvast 1 luchtvaartmaatschappij bezig met een rechtszaak om de kosten (in de miljoenen) te verhalen. Een aantal andere maatschappijen beraadt zich nog.
Krijgen ze daar een vrije dag voor?
Van de reclassering
Ondertussen bij de buren: Eurowings, Condor, TUIfly en Lufthansa/Swiss/Austrian onderzoeken een schadevergoeding te halen bij leden van de "Letzte Generaation", die o.a op Düsseldorf blokkades uitgevoerd hebben. De claim loopt in ettelijke miljoenen vanwege gecancelde/uitgestelde vluchten, hotelovernachtingen etc.
Oei... dan komen we toch in de buurt van kippen en het plukken van.
@nobodiesunmighty | 02-08-23 | 13:14: Dan hebben ze er hun leven lang last van. En schrikt ook wel af, zeker bij al die meelopertjes uit gegoede gezinnen.
Dit zou ik toejuichen. Ik weet niet of het lukt, maar daar is echt makkelijk aantoonbare schade geleden en die activisten zouden daar niet zo makkelijk mee weg moeten komen.
Niemand heeft het recht zich zodanig te gedragen dat andere mensen de doorgang belemmerd wordt. Graag zwaar straffen, net als de blokkeer-Friezen.
Hopelijk wordt het ernstig genomen en geen fopstraf!
Als ik die foto zie denk ik dat ze vast en zeker gaan emigreren.
De handjes al ingepakt...
Het lijkt de familie Coneheads wel.
krijgt Joke een uitkering van ons, of houdt het eigen broek/jurk/rok op?
Aan haar hoofd te zien houdt ze haar hand op.
Ze drukt haar snor.
Zo, daar komt me iemand even een statement maken zeg.
*lol*
Werkstrafje, dat zou hem goed doen. Een x-aantal uurtjes bagage opwerpen op Schiphol bijvoorbeeld. Met een target, want we willen natuurlijk niet dat hij gaat lopen saboteren en vertragen.
Misschien veroordeling. Maar dan door naar raad van State waar Thom de graaf en zijn twee groen-links trawanten Marijke vos en Kathelijne buitenweg ze vrij spreken en jurisprudentie creeeren dat als je voor het klimaat protesteert je alles kan en mag stoppen en vandaliseren. Inclusief monumenten
XR-Pikmeerarrest
RvS doet toch alleen beroep in bestuurszaken?
RVS heeft geen jurisdictie in strafzaken of civiele .procedures.
Die middelste is dat Lord Voldemort?
Net terug van vakantie
Pedant. Mooi woord voor lelijke mensen.
@WasHetMaarMakkelijk | 02-08-23 | 13:16:
Indeed. Met handen in je broekzakken op straat lopen (hij en die vrouw). Tsk tsk tsk. Ordinair en arrogant. Zie je vooral veel bij (pedante) leeghoofdige mode popjes voor een photo shoot.
Nee het wel een hypocriete engerd.
Die New Kids zijn wel oud geworden zeg.
tv.apple.com/nl/movie/new-kids-turbo/...
Art 5. Wegenverkeerswet. Boete geven en door.
Niet alles is een Netflix docu waard waarin een zaak over 5 seizoenen met ieder 12 afleveringen wordt uitgesmeerd.
Verstoring van de openbare orde, en tot ziens allemaal.
Blokkeerfriezen moesten DNA afstaan, eens kijken of de rechter dat deze verwende randstad-XRwokers ook oplegt....
Blokkeerfriezen hielden geen demonstratie. Zij wilden anderen het recht daarop blokkeren. Middels een illegaal vastrijden op de snelweg. Net een iets ander verhaal.
@Beste_Landgenoten | 02-08-23 | 13:05: demonstratie???verboden op die lokatie door de burgemeester
@Beste_Landgenoten | 02-08-23 | 13:05: Blokkeren is blokkeren.
Veel hadden geen ID bij zich en konden daar mee wegkomen. Moet u eens proberen bij een politiecontrole.
@Beste_Landgenoten | 02-08-23 | 13:05:
O, dus een demonstratie tegen een demonstratie is geen demonstratie? Eem blokkade om een demonstratie te voorkomen is als blokkade iets anders dan een blokkade om een hele economie tot stilstand te brengen? Zoals Papa Jones al zei, wat je met een blokkade beoogt zegt niks over de legitimiteit van die blokkade als zodanig.
@Schoorsteenveger | 02-08-23 | 14:19: een demonstratie op een plek waar je niet mag demonstreren is een misdrijf.
Moge het recht zegevieren!
HAHAHAHAHA........ lol
Er zijn fatsoensnormen overschreden, maar het is niet strafbaar.
Wat precies is niet strafbaar?
@Papa Jones | 02-08-23 | 13:07: het.
@bergsbeklimmer | 02-08-23 | 13:14: Ach natuurlijk! Nu kan ik dat 'fatsoensnormen' ook plaatsen.
Ja dat doe je niet, open en bloot op de A12.
Volgens de modepolitie?
Wat zien die lui er toch verschrikkelijk ongezond uit.
Dit krijg je ervan:
www.telegraaf.nl/nieuws/340435127/veg...
@_pacman_ | 02-08-23 | 13:05: „Ik voel me erg verdrietig als ik de meeste van mijn leeftijdsgenoten zie. Door junkfood zien ze er veel ouder uit dan hun leeftijd.” Dat gaat nu zeer rap veranderen, ze had ook af en toe een Big Mac moeten nemen.
2 jaar snelwegen opruimen en nooit meer een fossiel product gebruiken lijkt mij prima straf
Zeker dat laatste.
Die gaan toch met de fiets op wintersport. Niet?
@Bakkeleures | 02-08-23 | 13:17: fiets is ook een fossiel produkt. Lopend naar de wintersport mag wel, mits naakt en op blote voeten.
@Dwaalgast | 02-08-23 | 13:24: Not all bikes are equal;) www.dutchfiets.nl/ Nu van gerecycled materiaal in de toekomst van castor notenolie bioplastics.
Weer niks.
Vijftien van hen werden op 31 oktober vorig jaar in hoger beroep veroordeeld tot een taakstraf van 90 uur. nos.nl/artikel/2360773-veroordelingen...
Even ter contrast...
Ook nog even DNA afnemen...
@Muxje | 02-08-23 | 13:07: Precies, gelijke monniken gelijke kappen!
Was ook mijn eerste gedachte
REAGEER OOK