Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Twee Wit-Russische helikopters betraden Pools luchtruim, Polen stuurt extra troepen naar grens

Wat denkt onze favoriete turbodebiel Lukeshenko nou?

Wat wil? De bovenstaande Wit-Russische Mi-8 en a Mi-24 helikopters PENETREERDEN het Poolse luchtruim gisteren zo'n drie kilometer diep nabij Białowieża (maps). In een persverklaring laat het Poolse ministerie van defensie weten dat de penetratie op zeer lage hoogte [zo zeggen Nederlandse piloten dat] plaatsvond, het daardoor niet werd opgemerkt door Poolse radars en het om die reden in eerste instantie werd ontkend door Polen. Pas nadat er beeldmateriaal verscheen werd die verklaring herzien. Ook bericht het ministerie dat de Wit-Russische beweging onderdeel was van een Wit-Russische training, waarvan het buurland Polen van te voren had ingelicht.

Mogelijk een vreemd vliegfoutje, mogelijk een opzettelijke, verkennende pesterij. Wat het ook was, het komt wel onder hoogspanning, want de suggesties en retoriek tussen Polen en Wit-Rusland escaleren gestaag. Na de breek bijvoorbeeld werd er op de Russische NPO een paar dagen geleden nog gesuggereerd dat de Wagner Group Polen aan zou moeten vallen vanuit Wit-Rusland, en Lukashenko zei dat Wit-Rusland Oekraïne (!) zou helpen als Polen Oekraïne binnenvalt (?).

Die suggestie benadrukt overigens impliciet de status van Wit-Rusland. Het is namelijk geen land, het is een Russische provincie en het heeft bovendien geen echt leger, slechts een militaire politiemacht vermomd als conventionele strijdmacht die net aan in staat is de eigen bevolking onder de duim te houden. En daar tegenover staat dan NAVO-lid Polen dat binnenkort met 1000 (!) gloednieuwste tanks en een parate troepenmacht van 300.000 man de grootste tank- en troepenmacht van Europa heeft, dus even dimmen Luka.

Wagner bij Poolse grens

Russische NPO: Wagner Group moet Polen aanvallen vanuit Wit-Rusland

Social

Reaguursels

Inloggen

De cruise snelheid van die helicopters is 280 km per uur, topsnelheid rond de 320 km/h dus het valt allemaal nog mee met die 5 km. Dat is circa 1 minuut over de grens dus kan prima een foutje zijn geweest.
Maar goed ik zal wel weer een putinlover wezen.

A.I. van Dee | 02-08-23 | 19:03

Het lijkt me beter om radar en schietspulletjes te sturen.

Harry.Langezwaal | 02-08-23 | 15:04

Is van het beeldmateriaal de geologische herkomst te herleiden?

Groene_pixel_man | 02-08-23 | 15:00

Lijkt een dramatische wending in de oorlog toch? Eindelijk Poetin’s masterplan op tafel?
Wit Rusland beschikt sinds kort over kernwapens. Wagner verzameld in Polen. Loekasjenko is vermoedelijk terminaal ziek.
Dat biedt Poetin een niet verwachtte uitweg richting escalatie. Er wordt een oorlog uitgelokt tussen Wit Rusland en Polen. Navo valt Wit Rusland aan. Lowkasjenko die niks te verliezen heeft omdat ie bijna dood is zet kernwapens in.
Rusland schiet te hulp en omdat het toch al een kernoorlog is zullen ze volhouden dat de navo de oorlog begonnen is door Wit Rusland aan te vallen en zij zich alleen tegen westerse agressie verdedigen. Op deze manier wordt het heel ingewikkeld en dat is precies wat Rusland nodig heeft om een excuus te vinden kernwapens in te zetten.

ZomaarEen | 02-08-23 | 14:06 | 7

Belarus stationeert kernwapens. Rusland beheert ze. Met andere woorden: het is net aan Belarus om te bepalen of ze wel of niet worden ingezet. Dus uw zienswijze gaat niet helemaal op.

Ookonline | 02-08-23 | 15:13

@Ookonline | 02-08-23 | 15:13: ahh. Die info had ik gemist en veranderd de zaak inderdaad wel. Alleen vraag ik me wel af of je over de “kleine” tactische kernwapens wel de controle kunt houden als je die uit handen geeft?
Lijkt mij dat je hierbij bijv niet de lanceercodes ed voor de grote raketten nodig hebt of de codes om ze op scherp te zetten. Maar ja, ben geen kernwapensexpert dus afwachten maar. nl.m.wikipedia.org/wiki/Tactisch_kern...

ZomaarEen | 02-08-23 | 17:41
▼ 4 antwoorden verborgen

woehoe WOIII. PSU plunjebaal van zolder. En afrika begint daarnaast genoeg te krijgen van westerse onwtikkelings 'samenwerking'

HetOorAakel | 02-08-23 | 13:10 | 1

Rusland en China betalen meer en zaniken minder om mensenrechten en strijkstokken. Niet alle Afrikaanse landen overigens, gelukkig. Maar het is wel een dingetje.

Graaisnaaiert | 02-08-23 | 14:04

Als ik Belarussia of Rusland was, zo ik bij Polen weg blijven. Een enorm groot en geoefend leger, ze gemotiveerd, een cursus die WWII en de wekelijkse onzin uit Rusland ze heeft gegeven.

Ray Skak | 02-08-23 | 13:05

Het geklier neemt wel toe. Laatst in Syrië werd een Amerikaanse drone door een Russische Mig bestookt met flares, die daardoor bijna neerstortte. Dat gaat echt niet per ongeluk, daar zit een directe opdracht van Poetin achter. Geen generaal doet zoiets op eigen houtje.

Poetin voert de spanning met de NAVO op, want hij heeft een "conflict" met de NAVO nodig om zijn falende leger te verklaren in de propaganda. "We vechten tegen de hele NAVO." Je moet ook eens tellen hoe vaak die propaganda het heeft over duizenden Poolse huurlingen in Oekraïne. Een totaal verzonnen verhaal, om de schande van de stagnatie aan het front te kunnen verklaren.

Beste_Landgenoten | 02-08-23 | 12:30 | 8

@StijllozeBurger | 02-08-23 | 14:50:
"Sterker nog ze hebben het zelf zover geëscaleerd door Oekraïne tegen Rusland op te zetten al vele jaren. "

Ach ga toch weg met je Scott Ritter. Die idioot. Kijk, ik snap dat Russen die niks anders dan dagelijkse propaganda te verduren krijgen, twintig jaar lang, niet beter weten. Maar dat jij in het vrije westen, met alle kennis en vrije toegang tot informatie die lulkoek slikt is onvoorstelbaar.

Beste_Landgenoten | 02-08-23 | 14:52

@StijllozeBurger | 02-08-23 | 14:50: Ah juist. Dus die toezeggingen van Rusland in de Boedapest agreement en in de Minsk1 en 2 akkoorden waren dus allemaal toneelstukjes. Duidelijk.

Heurtebise | 02-08-23 | 15:23
▼ 5 antwoorden verborgen
-weggejorist-
BlackNail | 02-08-23 | 12:14

Als je een passagiersvliegtuig kunt neerhalen met een BUK en dat doodleuk kan ontkennen, kun je ook Wit-Russische helikopteuren neerhalen en dat ontkennen. Zelfde geldt voor Russische spionageboten in de Noordzee. Gewoon ontkennen.

Bigi Bana Boy | 02-08-23 | 12:10 | 8

@StijllozeBurger | 02-08-23 | 14:52:
Het idee dat "Blackrock" een land koopt, zonder dat het daar zelf wat over te zeggen zou hebben en dat Engeland en de VS daar dan garant voor zouden willen staan met het gevaar op een enorme (wereld-)oorlog komt op jou niet over als vergezocht scenario, helemaal als dat door Poetin-propagandist Scott Ritter wordt verteld?

Je zal dan ook wel geloven dat Covid een door het westen bedacht spel is geweest ter knechting van de eigen burgers. Of Soros, enzovoort. Dergelijke waanideetjes komen zelden alleen.

Beste_Landgenoten | 02-08-23 | 15:13
▼ 5 antwoorden verborgen

Het moet Poetin & Co duidelijk worden gemaakt dat iedere overschrijding van de NAVO-grenzen, als is het maar met één teenlengte, beantwoordt wordt met neer- en/of afknallen. Overleg met de Russen heeft geen enkele zin zolang ze zich niet volledig teruggetrokken hebben uit Oekraïne. Daarop wachtend kunnen ook alle Russische ambassades, behalve één zaakgelastigde in Brussel, in de hele EU dicht. De zaakgelastigde in Brussel kan dan aan de telefoon gaan zitten wachten op het telefoontje dat Poetin zich terugtrekt.

bdn01 | 02-08-23 | 11:52 | 2

"Onze leiders zijn nog steeds op zoek naar hun ballen".
Dixit Georgiis *Ukraine Matters* Ivanov en ik ben het volledig met hem eens.

Graaisnaaiert | 02-08-23 | 14:06

Beantwoord met alleen een d, dus.

bdn01 | 02-08-23 | 14:44

"Die suggestie benadrukt overigens impliciet de status van Wit-Rusland. Het is namelijk geen land, het is een Russische provincie"

Dat vinden ze in Rusland ook van Oekraïne en nog wel meer voormalige sovjet-staten. Beetje vreemde opmerking. Tenzij je vindt dat Nederland eigenlijk ook geen land is, maar een Europese, Spaanse, Duitse, Franse, Hapsburgse provincie (maar net welk moment in het verleden van grenzen tekenen je wilt gebruiken als meetpunt.

Quantum Suicide | 02-08-23 | 11:01 | 1

Dat over Nederland klopt toch ook? Welke beslissingen nemen we nog zelf de laaste vijftien jaar? Welke domme wetten nemen we aan op voorzet van de heren boven ons? Welke referenda zijn ingewilligd? Helemaal niks Nederland is gewoon een provincie van Europa die niks te zeggen heeft, enkel betalen voor de andere provincies.

StijllozeBurger | 02-08-23 | 14:55

Een vliegfoutje van uw kant zal worden beantwoord met een raketlanceringsfoutje van onze kant. Weer 2 helicopters minder.

BoerKoekoek | 02-08-23 | 10:56 | 1

Ach nee zeg, druk ik toch per ongeluk ineens op de launch missile knop zeg!

Bigi Bana Boy | 02-08-23 | 12:19
-weggejorist en opgerot-
Foie-Gras | 02-08-23 | 10:42 | 1

Dat domme lompe geklier en getreiter vanuit de leiders van de Russische kant gaat ook maar door.
Ga wat zinnigs doen met je tijd en je geld en je bevolking en je land.
Er is genoeg te doen voor de bevolking van (Wit-)Rusland en land zelf.
Begin eens bij de corruptie aan te pakken.
Of kunnen ze dat soms niet, zijn ze daar niet toe in staat.
Hou eens op met deze zinloze oorlogshandelingen.
Het enige wat ze laten zien is hoer ze er een gênante bende van maken.
Geen wonder dat China neerkijkt op dat lompe botte Rusland.

Alsof de Wit-Russische bevolking op een oorlog zit te wachten.
Achterhaald gedoe allemaal...

Zullen we er voor gaan zorgen dat er geen psychopaten en narcistische types aan de macht komen in je bedrijf en je stad en je land? Want ze hebben zogenaamd lokaal succes, maar in het grote plaatje maken ze er gewoon altijd een rotzooi van.

AdvocatusDiaboli | 02-08-23 | 10:36

Dat beeldmateriaal is toch niet van een van de twee penetrerende helicopters, tenzij ze er een te heet gewassen hebben en een paar rotorbladen zijn verloren.

053 | 02-08-23 | 10:25

Dus een geavanceerd radarsysteem aan de grens met witrusland is zo lek als een mand. En dan neemt een boer een paar foto's aan de grens waar ze hun mening op bijstellen. Oef.
Rusland weet nu dat hij eventueel laag moet naderen met drones, en daarna ontkennen.

shimanski | 02-08-23 | 10:12 | 4

Inderdaad dit is echt een aanfluiting dat je dat niet eens onder controle nu hebt... Geeft te denken.. Misschien moet VDL maar beginnen met assemblage van artillerie en tanks... voordat dat omgezet is ben je ook 3 jaar verder..

Bello de Hond | 02-08-23 | 10:17

Of reageren ze gewoon niet op provocatie.

Grzl-II | 02-08-23 | 10:24

Geen AWACS in de lucht daar ? Zou vreemd zijn.

Nichtsneues | 02-08-23 | 15:36
▼ 1 antwoord verborgen

Misschien wat Thales GO12 radars verkopen aan Polen?

steekmug | 02-08-23 | 10:11

Even relativering vanuit het gebied waar dit gebeurt is. Ik zit er nu met mijn Poolse familie aan de koffie. De helicopter is hooguit 1-2 km over de grens gevlogen over een zwik weilanden/klein bosje. Er is geen officieel bewijs (radarbeelden) omdat hij zeer laag vloog. Alleen een paar oude zuiplappen hebben hem zien vliegen en wat gefilmd. Aangezien bekend is dat het Poolse nieuws niet altijd de waarheid verteld, onafhankelijkheid is ver te zoeken, lijkt mij dit enorm overdreven.

Zuigen kreng ! | 02-08-23 | 10:02 | 3

Nee denk dat de invasie als is begonnen... begint met 1 helikopter...

Bello de Hond | 02-08-23 | 10:18

en 1-2 KM is een foutje?

Behangdelul | 02-08-23 | 10:24

Onderste 'copter is voor troepen transport. Ze kunnen zomaar ff wat saboteurs gedropped hebben met verrassingsmateriaal. Onder begeleiding van die bovenste 'copter.

cynic | 02-08-23 | 10:02 | 3

Of iemand opgehaald.

sjef-van-iekel | 02-08-23 | 10:56

Klinkt cool hoe je ‘copter uitspreekt! Hoeveel microseconde heb je nou uitgespaard door ‘copter te typen ipv helicopter? Die “ ‘ “ vinden duurde mij al langer dan het volledige helicopter uit te typen. Maar hey wie ben ik!

Nanthabee | 02-08-23 | 12:00

En opeens zijn Grenzen weer enorm actueel en belangrijk. Wonderlijk.
Niet onwenselijk en af te schaffen, maar essentieel en het waard voor te sterven.

funda | 02-08-23 | 10:01 | 4

@Shoarmamasutra | 02-08-23 | 10:02: lees dit nog even na: het daardoor niet werd opgemerkt door Poolse radars en het om die reden in eerste instantie werd ontkend door Polen.

Turkije schoot een Rus neer die 30 seconden in hun luchtruim was.

Poolse L. (Hippe taal om aan te geven dat Polen een steek heeft laten vallen)

sjef-van-iekel | 02-08-23 | 10:59

@sjef-van-iekel | 02-08-23 | 10:59:
Het lijkt staand beleid te zijn van de Poolse regering om niet meteen te reageren op schendingen van het luchtruim. Laatst ook, die resten van die neergehaalde BUK(?) die een paar boeren het leven kostte. Zero reactie. Denk dat er een stilzwijgende afspraak is om eerst te overleggen met het Navo hoofdkwartier voordat er een reactie wordt gegeven of er actie wordt ondernomen.
Daar kun je wat van vinden ja. Ik zou ervoor zijn om een signaal af te geven en 1 heli neer te halen met de boodschap "dat wij klaar staan om ons luchtruim te verdedigen".

Graaisnaaiert | 02-08-23 | 14:14
▼ 1 antwoord verborgen

Polen moeten zich niet laten provoceren, daar zijn ze juist op uit.

Jan, Leiden | 02-08-23 | 09:56 | 4

@Behangdelul | 02-08-23 | 10:25:
Maar dan is het wel raar dat Wit-Rusland zo provoceert door het vliegen over Pools gebied. Hebben we al een afkeuring hierover gehoord vanuit Moskou? Nee, dacht ik. Dus ik weet eerlijk gezegd niet wat Rusland nu wil.

Jan, Leiden | 02-08-23 | 10:37

@Jan, Leiden | 02-08-23 | 10:37: In ieder geval geen tweede front met een paar Polski's die bloed willen zien. Die hebben met Rusland namelijk nog een appeltje te schillen en staan wel te popelen om van Wit-Rusland even een voorbeeldje te maken.

Behangdelul | 02-08-23 | 11:13

Ik denk dat Polen Wit-Rusland in een paar dagen met de grond gelijk maakt als het zou willen. En ik zou me afvragen om Vlad er ook maar iets aan zou doen, of zijn kontmaatje gewoon laat stikken. Helaas zullen we er nooit achter komen omdat Polen inmiddels fatsoenlijk is

Vleesverkopert | 02-08-23 | 12:08
▼ 1 antwoord verborgen

Zou dit er iets mee te maken hebben? Dreiging aan de ene kant, dan kietelen ergend anders. youtu.be/swMKbP5K-rk

Pieter Breydel | 02-08-23 | 09:49

Je hoeft geen meester strateeg te zijn om te kunnen bedenken dat een twee fronten oorlog niet te winnen is.

Hellsmurfje | 02-08-23 | 09:39 | 2

Ok, ik dacht dat de VS in WO2 gelijktijdig in Normandië, Italië en op de Pacific bezig was.

Shoarmamasutra | 02-08-23 | 10:05

Ik begrijp iets niet….
De huidige situatie betekent toch al langer dat de troepen in aanpalende landen in hoogste staat van paraatheid zouden moeten zijn?
Dus dergelijke ernstige schendingen van luchtruim zouden toch al direct op passende reactie mogen rekenen?
Waarschuwingsschoten, begeleidende vliegreactie oid?
Lekker betrouwbaar dit….

D-Fens_1963 | 02-08-23 | 09:36 | 3

Een rondje van 3km over een grens kost zo'n heli een minuut of 5? a 10?

Dofolo | 02-08-23 | 09:40

Misschien willen ze zich gewoon geen oorlog laten intrucken

Shoarmamasutra | 02-08-23 | 10:08

Ga er maar vanuit dat de (massaal aanwezige) troepen in de aanpalende landen in opperste staat van paraatheid zijn hoor.

Boeddha18 | 02-08-23 | 10:08

Als Poetin een beperkte kernoorlog wil realiseren is dit een logische stap. Eerst brengt hij kernwapens naar Wit-Rusland en vervolgens gaat Wit-Rusland lopen provoceren aan de grens bij een NAVO-land. Als Wit-Rusland de kernwapens inzet heeft de NAVO dus geen reden om Rusland aan te vallen, alleen Wit-Rusland. En zo gaan we steeds een stapje verder.

Michaela85 | 02-08-23 | 09:33 | 5

Putin beschermt zijn belangen in Belarus zoals iedere mafiabaas zijn turf beschermt.
Zo moet hij ook beschouwd en benaderd worden, ondanks zijn 'staatsman'-act.

funda | 02-08-23 | 10:16

Nee, dat wil hij niet. Poetin zoekt een uitweg en dit is er eentje van, om leverage bij eventuele gesprekken te hebben "want Wagner is natuurlijk een zelfstandige organisatie en die mogelijke sabotageacties, ja, kijk, ik zou natuurlijk mijn invloed kunnen gebruiken om ze proberen te bewegen om Polen met rust te laten maar ja, daar moet natuurlijk wel wat tegen overstaan".
Maar goed, we weten allemaal waar Michalea staat, dus...

Graaisnaaiert | 02-08-23 | 14:18
-weggejorist-
StijllozeBurger | 02-08-23 | 15:35
▼ 2 antwoorden verborgen

'Bad behaviour', in NATO termen (= pesterij). Daar moet het dan natuurlijk wel bij blijven, want anders groeit het uit tot een incident.

Repliek_in_stijl | 02-08-23 | 09:30

Oh oh… WW3, ik zeg het je!

DankeSchon | 02-08-23 | 09:25

Zoekt Poetin een afleiding voor zijn mislukte avontuur, dat hij graag op het bordje van de NAVO wil schuiven door ruzie te zoeken met Polen? Is dat bedoeld om de mobilisatie van een nieuwe groep jongens te motiveren? Niets gebeurt per toeval in Rusland, wel heel veel per ongeluk.

Beste_Landgenoten | 02-08-23 | 09:19 | 5

@KeesBruin | 02-08-23 | 09:44:

Tot nu toe heeft hij zich netjes aan de NAVO grenzen gehouden met bommen.

Dat pesten om in andermans luchtruim en water op te duiken doet ie al vele jaren.

Het lijkt wel of ie af en toe test of we nog wakker zijn.

Wattman | 02-08-23 | 09:47
-weggejorist-
Van-Duyvenbode | 02-08-23 | 10:02
▼ 2 antwoorden verborgen

Poetin heeft een paar weken geleden een aantal kernwapens in Wit-Rusland gestationeerd. Daarbij heeft hij zijn greep op dat land verstevigd. Daarna is Wagner naar Wit-Rusland gegaan.

Van-Duyvenbode | 02-08-23 | 09:18

Ik gok op een flinke onvoldoende voor een wit-russische vlieger in opleiding. En een flinke douw voor de dronken Rus die naast hem zat.

Schadenfreude | 02-08-23 | 09:18

Bij dit alles blijft het onderstaande artikel door mijn hoofd spoken. Als eind jaren '80 het zaadje is geplant dat uiteindelijk heeft geleid tot dit oerwoud aan problemen, dan is hier misschien ook het startpunt te vinden voor een diplomatieke oplossing. Onnodig te zeggen dat hiervoor aan westerse zijde gedegen introspectie nodig is en een strategische langetermijnvisie. Zwart op wit stoppen met de Europese expansiedrift lijkt mij een goed startpunt. Simplistisch gedacht? Misschien, maar gelukkig zijn er genoeg knappe koppen die zo'n de-escalatie/vredesplan handen en voeten kunnen geven. Alles staat of valt echter met de bereidheid, en die zie ik vooralsnog nergens.
www.uu.nl/in-de-media/de-russische-in...

MickeyGouda | 02-08-23 | 09:08 | 15

Wat zeg je dat op een mooie manier. Ik denk ook dat alle ingebrachte standpunten een beetje waar zijn. Zowel de oorzaken niet willen onderzoeken als ontkennen van de gevoelens van 'de ander' (of deze zelfs ontmenselijking) draagt op geen enkele manier bij aan het oplossen van deze spiraal van geweld.

dikketietenhardetepl | 02-08-23 | 10:18

@dikketietenhardetepl | 02-08-23 | 10:18:
Dank. Ik begrijp waar de anderen vandaan komen, maar wat jij zegt: de spiraal van geweld moet doorbroken. Met die ene domme bullebak op het schoolplein kun je óf elke dag het gevecht aangaan, óf je probeert hem te slim.af te zijn en hem en passant te laten denken dat de oplossing zijn eigen keuze is.

MickeyGouda | 02-08-23 | 11:52

@MickeyGouda | 02-08-23 | 11:52:
Maar WELKE oplossing Mickey. Je laat dat altijd in het midden. Het zal neerkomen op een capitulatie van Zelenski. Met alle feestelijkheden die daarbij horen en nee: Het was niet de schuld van het westen. Het stuk dat je aanhaalt slaat zo de plank mis, ik erger me dood aan dat soort flauwekul.

Beste_Landgenoten | 02-08-23 | 13:53
▼ 12 antwoorden verborgen
-weggejorist-
patrick023 | 02-08-23 | 09:06

50 voertuigen naar de grens van Polen, ik begrijp dat niet. De benzine in Polen is twee keer zo duur als in Belarus, maar misschien is de wodka van een beteren kwaliteit?

jan huppeldepup | 02-08-23 | 09:03

Bij die show van dat filmpje van de Russische NPO denk ik altijd: huh, lotto weekend miljonairs?

VP732 | 02-08-23 | 09:02

Grappig, tijdje geleden was polen nog bad volgens de eu. En nu is het de prins op een stalen paard?

ffnietnu | 02-08-23 | 08:56 | 5

in bad? Polen is nog steeds slecht nieuws voor Europa.

AntiZanicz | 02-08-23 | 11:42
-weggejorist-
AntiZanicz | 02-08-23 | 11:42
▼ 2 antwoorden verborgen

Een provocatie. Om te laten zien dat je niet bang bent. Ofzo.

SterF... | 02-08-23 | 08:53

Is dit niet, net als die paar drones op Moskou, een beetje gerommel in de marge?
Lijkt me niks om je druk over te maken.

Ichneumonidae | 02-08-23 | 08:50

zie wel vaker in de tegels klachten over het feit dat het verhaal van "de andere kant" niet meer valt te lezen, maak gewoon gebruik van een VPN, kost niet veel en je krijgt heel veel extra info bijv. op RT, zelf beoordelen op inhoud, altijd goed

goedgeheugen | 02-08-23 | 08:49 | 1

Zonder VPN, met openbare DNS-server werkt ook.

pollens | 02-08-23 | 10:08

nou heel simpel als Wagner in polen komen , kan de Navo gelijk Rusland ff Poetin opzoeken ( als die maar niet weer als een bange eend gaat vluchten)

out-of-de-box | 02-08-23 | 08:46 | 1

Over opzoeken gesproken, het valt dus allemaal wel mee met die oorlog want je verwacht het niet: Fevluchte Oekraïners gaan op vakantie terug naar Oekraïne...

www.ad.nl/binnenland/gevlucht-uit-oek...

BadPatNL | 02-08-23 | 11:05

over militair voorbereid zijn gesproken: in hoeverre heeft de Nederlandse regering gehandeld als het gaat om de nieuw ontstane situatie. Hoekstra mompelde iets over dienstplicht dat is het dan wel.
Een jaar in deze oorlog, staat die munitiefabriek er al in de Eemshaven? Zijn de onderhandelingen met VDL al rond over een naadloze overgang van de Mini naar "technicals", in Born? Worden de plannen om de agrarische sector om zeep te helpen in de ijskast gezet om strategische redenen (en financiële)?

Heurtebise | 02-08-23 | 08:40 | 3

Sinds Rutte bestaat het woord visie niet meer, gaat vooral de zwakkeren opbreken in dit land. Dienstplicht kunt U helemaal vergeten, onmogelijk om al die divi-randstad jongeren met BBB-riders op slaapzalen te leggen, oorlog in de kazernes.

hagelkruis | 02-08-23 | 08:53

hoekstra? van BuZa.
Niettemin had de dienstplicht al hersteld moeten zijn en hadden de eerste lichtingen al moeten opkomen.
Er moeten als de wiedeweerga mobilisabele infanterie brigades gevormd worden voor de landsverdediging. Bij iedere scenario heb je tienduizenden manschappen nodig. Spullen bestellen en oproepen versturen.
Vanwege de niet te hanteren minderheden kunnen die het best apart gehouden worden in speciale compagniën met kader uit eigen groep.

AntiZanicz | 02-08-23 | 11:41

Wit-Rusland…..
Een groot kudtland met minder inwoners dan er in de stad Moskou wonen.
Een blind paard kan er geen schade aanrichten.
Als er op deze provocatie een antwoord komt vanuit Polen/NAVO, zal dat Putin verder niet boeien, hij krijgt slechts de info dat de NAVO wel degelijk ingrijpt.
Niet aarzelen.
Polen moet gewoon even met 150 Tanks de grens over gaan.
Even een bakkie doen en weer terug.
Belarus is helemaal niks.
Woont geen kip, bestaat voor de helft uit bos.
Mooi oefenterrein.

Ruimedenker | 02-08-23 | 08:40 | 1

Gewoon even belletje trekken bij het stadhuis in Minsk en dan weer lachend terug.

VP732 | 02-08-23 | 09:06

Ik begrijp het grote plaatje/strategie even niet. Rusland & Wagner heeft al gigantische moeite om tegen Oekraine te vechten en hun slagkracht is waanzinning verminderd. Hoe verwachten zij dan tegenstand te kunnen bieden tegen Polen & Nato?

Daarnaast heeft Wagner geen eigen luchtmacht (misschien wat ondersteuning van oude troep uit Wit-Rusland), ze zullen dan toch meteen verpletterd worden? Of wordt het een soort guerrilla-achtig treiter actie?

Kosmos | 02-08-23 | 08:37 | 9

Guerrilla-achtige tactieken werken niet echt lekker in een vreemd en vijandig land.

R.F.Pickering | 02-08-23 | 09:16

Nou ja misschien gaan ze samen met noord korea dingen doen. Alhoewel je voor de laatste geen wapens nodig hebt om te winnen. Een konvooi van 100 foodtrucks en het complete leger deserteert daar.

Hellsmurfje | 02-08-23 | 09:43
▼ 6 antwoorden verborgen

Putin is een beetje klaar met Luka. Hij moet weg. Er moet een nieuwe komen. Dus Russische logica: "of je valt aan of je valt door een raamkozijn".

nobodiesunmighty | 02-08-23 | 08:37

Jezus, Spartacus, nog geen koffie op?
Lees je stukje nog even na, haal alle taalfouten er uit en publiceer het opnieuw.

Tapu | 02-08-23 | 08:36 | 1

fair enough

Spartacus | 02-08-23 | 10:27

Ik hoor altijd veel kritiek over Polen, maar als het er op aankomt zijn mijn vrienden in Polen wel mooi in staat om mede ons hachje te redden als het moet.
Niet tof al dat oorlogsspul, maar wel hartstikke handig als verdediging tegen agressors.

Kowalski11 | 02-08-23 | 08:35 | 7

@bisbisbis | 02-08-23 | 08:45:

Polen heeft de EU nodig maar andersom is de EU maar wat blij met het sterke leger van Polen. De EU heeft ze harder nodig dan de grootspraak in het verleden deed vermoeden. Nu zijn ze stil in Brussel.

Wattman | 02-08-23 | 08:52

@patrick023 | 02-08-23 | 08:42: Wat Polen betreft heeft de EU niks aan uitbreiding gedaan.Polen heeft zich, na decennia lang onder het juk van Rusland te hebben gezeten, vrijwillig als soeverein land aangesloten bij de EU.

Kowalski11 | 02-08-23 | 09:12

Polen zijn door de eeuwen heen fantastische soldaten gebleken. Niet in het laatst nog in Arnhem '44. De oostgrens van de EU is met Polen, Zweden, Finland, de Baltische Staten en straks ook Oekraine de meest solide grens ter wereld.
En dat vergeten een hoop mensen die jengelen over de kosten.

Graaisnaaiert | 02-08-23 | 12:52
▼ 4 antwoorden verborgen

Maak me wel zorgen om Spartacus en z’n houthakvrouwke.
Het komt voor hen wel heel dichtbij.
Spannende tijden.

Ruimedenker | 02-08-23 | 08:30 | 4

Misschien moet ie maar gauw naar Palau verhuizen. Wel minder hout, minder vlees, heel veel vis (en Japanse toeristen).

nobodiesunmighty | 02-08-23 | 08:34

@nobodiesunmighty | 02-08-23 | 08:34: Palau. Goh.

Ik mijn tienerjaren eens een Playboy gehad met daarin een Playmate uit Palau. Was wat mij betreft één van de mooiste ooit, die Playmate.

Peerkeoud | 02-08-23 | 09:09

Heb je de foto's van Sparta met baard en bijl gezien? Die houdt in zijn eentje de Karelische vlakte 100% Rusvrij. Our man in the North! En als de buren dan ook nog meedoen zou het me niets verbazen dat de Russen zich ook daar gaan ingraven met minimaal 2 divisies!

Graaisnaaiert | 02-08-23 | 12:50
▼ 1 antwoord verborgen

Vijftig voertuigen van Wagner rukken op naar de Poolse grens. Is dat Belarussische humor om de Polen een beetje aan het lachen te houden?

SolidRock | 02-08-23 | 08:30

".. de status van Wit-Rusland. Het is namelijk geen land, het is een Russische provincie .."

Pertinent onjuist. Wit-Rusland (Belarus) is na de val van De Muur (=het moment dat de Sovjet-unie uiteenviel) en sinds 1991 een republiek. Met een volksvertegenwoordiging, een gekozen president en een leger. Op dat laatste is kritiek, maar feit blijft: het is een republiek.

Dus, wat Spartacus schreef klopt niet.

gaffelbaard | 02-08-23 | 08:27 | 10

Je moet het ook niet letterlijk nemen, Het is zoiets als moslims die zeggen dat Europa het schoothondje van de USA is. Europa is natuurlijk niet echt een schoothondje. Het is een continent met een aantal landen er op die doen wat de USA zeggen. Geheel souverein allemaal natuurlijk.

Mokum Kosher | 02-08-23 | 09:12

@Wattman | 02-08-23 | 08:28: Precies, Loekie is het populairste staatshoofd van Europa! En bijna het populairste staatshoofd van de wereld! Alleen Kim de Jonge Oen moet hij boven zich dulden.

MAD1950 | 02-08-23 | 09:51

@bisbisbis | 02-08-23 | 08:50:
Wij alletwee kennen de schrijfstijl van Spartacus nou al een aardig tijdje. Als het sarcasme was geweest, had hij het anders geformuleerd.

Wat hij schreef, klopt niet.
Het lijkt alsof sommige reaguurders zich er drukker om maken dat ik schrijf dat het niet klopt, dan dat Spartacus iets schreef dat niet klopt.

"Don't shoot the messenger" is een door velen niet begrepen uitdrukking, denk ik dan maar.

gaffelbaard | 02-08-23 | 09:52
▼ 7 antwoorden verborgen

WO III is volop in de maak. Kwestie van tijd, is mijn eenvoudige mening.
Met die onbetrouwbare psychopaat (pleonasme) Lukashenko weet je het ook maar niet. Wat een onrust op deze aardkloot.
-

Bernhard de II | 02-08-23 | 08:27 | 10

Helaas draagt vrijwel iedereen elk land er een beetje aan bij. De beweegredenen van de één zijn een escalatie in het oog van de andere en vice versa. En dat noemt zich dan een beschaafde en ontwikkelde wereld, wat een zooitje.

StijllozeBurger | 02-08-23 | 15:54
▼ 7 antwoorden verborgen

Situatie lijkt veel op de tijd dat Hitler met een smoes (wij worden aangevallen) Polen binnenviel.
Het wordt er allemaal niet gezelliger op vandaar dat Hoekstra pleit voor herinvoering dienstplicht.

meneer Q | 02-08-23 | 08:26 | 4

Haha lekker nuttig een sneeuwvlokjes leger

intrigant | 02-08-23 | 08:42
▼ 1 antwoord verborgen

Dat wordt dan Witte-damp-Rusland.

Normpje | 02-08-23 | 08:26

De Russen, wit of niet, wat een volk. Alleen maar uit op destructie.

De vraag is of ze werkelijk WO-3 willen.

Wattman | 02-08-23 | 08:25 | 12

Gisteren wat reacties gezien van Moskovieten op de droneaanval in dat flatgebouw. Die mensen zijn compleet gehersenspoeld. Echt bizar, die antwoorden. Alles om maar niet door de GRU in je nekvel te worden gegrepen.
Ik begin meer en meer de hoop te verliezen dat het ooit nog goed gaat komen met Rusland. Die hardcore brainwashing die ze sinds Trotski/Lenin/Stalin ( = minimaal 5 generaties terug he ) hebben ondergaan, dat moet ondertussen wel in de genen zijn geslopen. Heel apart.

Graaisnaaiert | 02-08-23 | 12:46
▼ 9 antwoorden verborgen

50 voertuigen van Wagner, die oprukken naar de Poolse grens?
Een kamikaze actie, mag ik aannemen?

KeesBruin | 02-08-23 | 08:21 | 2

Ja, ik zou ook niet weten wat je met zo'n ploegje tegen Polen gaat doen.

SterF... | 02-08-23 | 08:52

Er wordt door Oosteuropese commentatoren ( die wat dichter op het vuur zitten dab wij hier ) de verwachting uitgesproken dat deze troepen sabotageacties op Pools grondgebied gaan uitvoeren met als doel een extra ijzer in het vuur te hebben bij eventuele besprekingen over een wapenstilstand. Poetin heeft baat bij zoveel mogelijk chaos in de landen om hem heen.
Ik denk zelf dat ook meespeelt dat Poetin hoopt dat een deel van de resources nu niet naar de frontlijn gaan maar naar de bossen in Polen. Wat niet het geval gaat zijn.

Graaisnaaiert | 02-08-23 | 12:42

Omdat we heel veel (eigenlijk uitsluitend in de westerse media en platforms) lezen en horen Rusland bad Mmmkay, Belurus bad mmmkay. En er verder geen enkel nieuws meer vanuit Russisch perspectief komt, RT en Sputnik zijn gecensureerd. Begin ik me toch steeds meer af te vragen: wat ziet de andere zijde gebeuren dat wij niet horen of zien?

Het risico op verdere escalatie en de mogelijk inzet van kernwapens icm met oplopende animositeit lijkt me een weinig goede ontwikkeling.

Belarus loopt het risico om een NAVO artikel 5 uit te lokken. Het lijkt me dat dit zowel voor Belarus als Rusland ongunstig is. Dus de vraag is waarom wordt dit geriskeerd?

Een aanval of verkenning op de logistiek van de Oekraïense bevoorrading vanuit het westen? Dat is een legitiem doel. Polen die Belarussische oppositie trainen in sabotage acties en die de grens over sturen?

Ik vrees dat we (het publiek) een belangrijk deel van de informatie missen om een goed beeld te kunnen vormen van het totaal plaatje.

ratelaar | 02-08-23 | 08:19 | 12

@ratelaar | 02-08-23 | 09:33:
Zijn er genoeg hoor. Deze bijvoorbeeld:
www.youtube.com/watch?v=-85Hyd6tsm8
De enige die ik bekijk omdat hij openlijk pro-Russisch is ( Artemovsk ipv Bachmut is altijd een dead giveaway, evenals "Bradley Square" ) maar zijn analyses vind ik zeker niet slecht en hij laat als een van de weinigen wel veel video's zien zonder angst om gedemonetized te worden ( dus hij wordt waarschijnlijk door Rusland gefinancierd ).
Nuttige aanvulling op de pro-Oekrainse kanalen.

Graaisnaaiert | 02-08-23 | 12:38

Uitputtings strategie. Verdeel en de wapens blijken op de verkeerde plek aanwezig te zijn.

Zalwelweer | 02-08-23 | 18:35
▼ 9 antwoorden verborgen

Positief gezien is het een kans, zodra het teveel op een aanval gaat lijken kun je over Wit-Rusland heen walsen en meteen alles wat Putin daar gestationeerd heeft neutraliseren zonder dat Putin kan zeggen dat de NAVO hem heeft aangevallen.

Tttt | 02-08-23 | 08:18 | 5

Mocht er oorlog komen tussen Polen en Wit-Rusland, dan gaat Poetin gegarandeerd zeggen dat de NAVO is begonnen. Kijk maar eens wat Rusland zegt over dat handjevol kantoorgebouwen in Moskou dat een beetje beschadigd is. "Een terroristische actie van de Oekraïense nazi's!" Intussen is het platgooien van Odesa in diezelfde propaganda een heroïsche daad.
De vraag is alleen: welke consequenties gaat Ploertin verbinden aan een oorlog tussen Polen en Wit-Rusland? Grijpt hij in of blijft het bij schelden op een afstand?

MAD1950 | 02-08-23 | 10:01
▼ 2 antwoorden verborgen

De helikopter in het filmpje penetreert echt niet op lage hoogte. Denk dat 'onze' radar daar dus niet veel voorstelt.

Zuurteregelaar | 02-08-23 | 08:17 | 1

uw spelletjes voorzien niet in dit secenario

AntiZanicz | 02-08-23 | 11:37

M.a.w. Polen is zo lang mogelijk bezig met de-escaleren (ontkennen, 'aangekondige oefening'), terwijl het journaille gewoon bloed wil zien. Het is waar dat Polen inmiddels in de top-laag van NATO legers zit en je moet er dus niet mee willen fucken. Maar het is ook zo wat om zonder waarschuwing betrokken te zijn bij het begin van WO3.

konjodebonjo | 02-08-23 | 08:16

Toen ik nog onder de wapenen was gingen Russische vliegtuigen vanuit het noorden de Noordzee op om te kijken hoe het met de beveiliging van het luchtruim was gesteld. Wellicht was dit net zo’n actie maar onder deze omstandigheden een beetje dom.

eerstneukendanpraten | 02-08-23 | 08:16 | 3

Andersom was het niet anders, U2 vliegtuigen die waren neer gehaald in Rusland, maar nog nooit een Rus neer gehaald in de VS, dus wie zit er constant bij wie te kloten

patrick023 | 02-08-23 | 08:58

@patrick023 | 02-08-23 | 08:58: Niet neergehaald, wel gearresteerd wegen spionage: Rudolf Abel, Russische spion in de VS (en daar waren er meer van). Moest opeens denken aan die film Bridge of Spies. Saillant detail: Abel wordt geruild voor Powers (die van het U2-vliegtuig).

FrankVeer | 02-08-23 | 09:25

Lukashenko wil duidelijk ook de geschiedenisboeken in als oorlogsmenner. Die moet even terug op zijn plaats worden getikt.

MickeyGouda | 02-08-23 | 08:15 | 2

Lukashenko wil z’n eigen geschiedenis in. Als overlever.

bisbisbis | 02-08-23 | 09:17

Dit is Poetin. Lukashenko heeft weinig in te brengen. Die wordt door Poetin in het zadel gehouden dus hij moet wel.

Graaisnaaiert | 02-08-23 | 12:30

Een dikke bom op Minsk.
Niet afwachten maar toeslaan.

Ruimedenker | 02-08-23 | 08:11 | 5

@Bootvisser | 02-08-23 | 09:53:
Je begrijpt best wat ik bedoel.
Als ik zou zeggen, een bom op Moskou, bedoel ik op de kop van Putin.

Ruimedenker | 02-08-23 | 10:20

@Ruimedenker | 02-08-23 | 10:20: helaas is zoiets onmogelijk er zullen vele andere koppen sneuvelen zonder dat degene die je wilt raken sneuvelt.

StijllozeBurger | 02-08-23 | 16:28
▼ 2 antwoorden verborgen

Luka is de befteckel van poet.
Deze flapdrol heeft een grote bek maar kan niet pissen zonder Putin.
Polen is daarbij een EU land en lid van de NAVO.
Waar is de drillinstructor als je hem nodig hebt?

Zitvlak | 02-08-23 | 08:10 | 1

Die zit achter het keyboard.

Bootvisser | 02-08-23 | 09:54

Wellicht een kleine afleiding voor een coupje in Afrika

Steuntrekker | 02-08-23 | 08:09 | 1

Precies

patrick023 | 02-08-23 | 08:59

Aahhhh, lukashenko wil schijnbaar ein Totalen Krieg

Cornelis12 | 02-08-23 | 08:07

Waarom zou Wit-Rusland een confrontatie met Polen aan willen gaan ? Mij ontgaat even het "hogere doel"

johnyl | 02-08-23 | 08:04 | 11

@bisbisbis | 02-08-23 | 08:30: zoals elke keer de Zogenaamde NAVO oefeningen in instabiele regios, zoals bij Korea, en Russische grens, China, nee dat zorgt voor rust.

patrick023 | 02-08-23 | 09:03

@patrick023 | 02-08-23 | 09:03:
Militaire oefeningen zijn er inderdaad om een gebied te enigszins te stabiliseren.
Daar is niets zogenaamds aan.

funda | 02-08-23 | 10:12

afleiden van NATO attentie en zo wellicht een beetje lucht in Oekraine geven.

AntiZanicz | 02-08-23 | 10:16
▼ 8 antwoorden verborgen

'Russische NPO' blijft een geweldige vondst.

Duwbak_Linda | 02-08-23 | 08:04 | 1

en slaat nergens op

AntiZanicz | 02-08-23 | 10:15

Ik ben benieuwd!

ikbenj | 02-08-23 | 08:03

REAGEER OOK

Uitgelezen op GeenStijl? Abonneer je op de Nijman-Nieuwsbrief.
linktips: Kansino. Hét online casino van Nederland.
Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Online casino Nederland | LOESOE - nieuws en entertainment
Online Casino Top 5 | Casino bonussen | CoinMart
online bookmakers in Nederland