Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

GRAAIFLATIE UPDATE. Unilever maakt boodschappen duurder en steeds meer winst

U betaalt toch wel

Wat ook duur is, zijn de boodschappen. Zo betaalt u tegenwoordig voor een pot Calvé pindakaas met nootjes van 650 gram €5,49. Een pak Liuk ijsjes kost €4,65. Een pakje Knorr wereldgerechten Burrito's (zelf nog vlees, groenten en kaas toevoegen) doet €4,59. En het leuke is: de aandeelhouders van Unilever hebben helemaal geen last van die prijsstijgingen. "Het bedrijf achter Ben & Jerry’s, Knorr en Dove (en Ola, en Calvé, en Andrélon, en Hertog IJs, en Glorix, en nog veel meer, GS) liet de onderliggende omzet in het eerste halfjaar met 9,1% groeien. Het  grootste deel van de omzetgroei komt voort uit prijsstijgingen (9,4%), het volume drukt dat met -0,2%." Tja vervelend hè, die prijsstijgingen. Maar ja het is nu eenmaal noodzakelijk want ze zullen ook wel veel meer kosten gem... "De nettowinst steeg met 21% tot €3,9 miljard. Unilever groeide het hardst in de divisies persoonlijke verzorging en voeding." DING DING DING BINGO. Zei daar iemand GRAAIFLATIE?

Reaguursels

Inloggen

Psssst….de produkten van Unilever heb je niet nodig! Sterker nog…het is een stuk gezonder wanneer je ze niet eet.

thekolere | 25-07-23 | 19:46

Bakje leut in de horeca, 4 euro.
Spaghetti, 20 euro.
Laat ze maar failliet gaan.

salonsocialist | 25-07-23 | 19:05

www.jumbo.com/producten/ben-jerry-s-i... een pot Ben&Jerries doet tegenwoordig ook 8,41 euro. Omgereked naar ouderwetse florijnen is dat 8,41X 2,23071= 18,53

Koekoek

zeertegendradig | 25-07-23 | 18:45

Unilever? Nou zoveel gekunsteld voedsel eet ik niet meer, liever eten rechtstreeks van de bron, van het land. Wanneer ze het van mij zouden moeten hebben gaan ze tegenwoordig wel failliet vrees ik!

Jan, Leiden | 25-07-23 | 18:37

Persoonlijke verzorgingsproducten in Duitsland kosten een derde tot de helft van soortgelijke producten in dit landje. Meteen tanken, drank, tabak en Hollandsche kaas kopen, scheelt al snel 50 tot 60 euro per bezoek.

RobertS | 25-07-23 | 18:28

Mooi man, hogere omzet tegen lagere volumes. Prijszettingskracht.

Graaf_Slis | 25-07-23 | 17:56

Op zaterdagochtend is er boerenmarkt en daar haal ik standaard drie halve broden en een stuk jonge kaas. Brood € 16 en kaas ca. €15 maakt een schijnbedragje van zo’n € 30. Het is toch eigenlijk bijna voor niks.

Hajduk | 25-07-23 | 16:08

En daarom: aandelen van stabiele bedrijven kopen. Ik hou van Calvé pindakaas, het zorgt voor een inkomstenstroom die inflatieproof is.

erkomenanderetijden | 25-07-23 | 15:35

Nettowinst steeg met 21%?!?!?!?! Wtf

010waus | 25-07-23 | 15:18 | 1

En dat tegen maar 9 percent omzets stijging... Er word dus gewoon gegraaid

adam76 | 25-07-23 | 18:09

Pindakaas met stukjes is gewoon pindakaas die niet af is. Ze halen het te vroeg uit de mixer en u denkt dat u wat speciaals/ extra's krijgt. U word gepiepelt.

DeJemelscheet | 25-07-23 | 15:07 | 1

Je wordt ook gepiepeld als je pindakaas koopt waar niet 99% pinda in zit (en 1% zout). In pindakaas voor mensen met roer-angst zit ca 15% palmvet.

wageslave | 25-07-23 | 15:35

Calvé pindakaas met stukjes goud.

HeelStijl | 25-07-23 | 14:34

Weet je wie ook flink profiteert van de hoge inflatie? De belastingdienst.
Dus je word dubbel hard genaaid.

nutsniet | 25-07-23 | 14:15

Een groei -en winstspiraal is volgens politici fantastisch mooi voor de GDP, en als je in een depressie zit, zegt de behandelaar dat je uit die negatieve spiraal moet komen.

Mr. Squits | 25-07-23 | 14:12

Waarom Calvé kopen als alternatieven, die helft goedkoper zijn, precies dezelfde smaak hebben? De mens is een raar wezen. Stug Calvé blijven kopen en flink klagen over de prijs.

mok69 | 25-07-23 | 14:10

Ik koop helemaal niets meer in NL, ik, en soms met de leasebak met tankkaart he ga naar Duitsland en België voor alles, en datis rendabel zelfs vanuit Haarlem

patrick023 | 25-07-23 | 13:56

Knorr "burrito" ... ARGH ! Driewerf NEEN ! Een GRUWEL is het.
De "Nederlandse burrito" : altijd handenvol mais erin, dan gooien ze er liefst olijven en stukken feta kaas en dat soort crap bij. Niet te hachelen. Drama.

Asteroid-B612 | 25-07-23 | 13:23

In het nieuws vallen nu wel steeds meer bedrijven in MKB segment om. Door o.a hogere lonen en kosten voor grondstoffen.

TRUMP | 25-07-23 | 13:20

Ik heb het geld maar koop bijna niks meer, geen luxe, alleen het hoognodige. Helemaal klaar met die boeven.

Zuurteregelaar | 25-07-23 | 13:18

het is niet alleen Unilver, die je portemonnee leegtrekken, de winkeliers kunnen er ook wat van............ die zijn alleen maar aan het bijvullen en draaien overuren, waarom ? Omdat de consumenten het allemaal pikken........ Koop nu eens een week geen levensmiddelen, moet je zien
hoe snel het allemaal wordt aangepast.

Jeems Bont | 25-07-23 | 12:53 | 1

De consument als groep zijnde pikt dat omdat ze het kunnen betalen, omdat er méér geld in de economie rondgaat maar niet meer producten zijn of vraag is. En ja daar zijn de minder bedeelden het slachtoffer van.

NietHenkLooij | 25-07-23 | 12:58

'graaiflatie' is een leuke term om de schuld af te schuiven op de grote boze bedrijven, maar het is een symptoom, niet de oorzaak van infaltie.

NietHenkLooij | 25-07-23 | 12:48 | 2

Niet de oorzaak van inflatie, ze maken er wel op grove wijze misbruik van.

Asteroid-B612 | 25-07-23 | 14:47

Wel degelijk een van de oorzaken. Door verstoringen in aanvoerlijnen sinds Corona maken sommigen er handig gebruik van.

Deflatiemonster | 25-07-23 | 14:58

Ze moeten de prijzen en huren wel verhogen om vooruit te zijn op inflatie van 10%.

En zul je zien, ze hebben precies gelijk! De inflatie in prijzen en huren blijkt dan ook 10%.

Over de grens precies hetzelfde verhaal maar met een ander percentage bepaling. Wonderlijk.

GeheidEenGeit | 25-07-23 | 12:44

Het enige a-merk wat ik koop is de Calve-pot. Dus kan het nog wel opbrengen.,

Old_School_Dutchmen | 25-07-23 | 12:42 | 1

Koop een zak pinda's en gooi die samen met een snufje zout in de blender.
Hergebruik je oude Calve pot.

Monkey Cabbage | 25-07-23 | 19:25

Ik koop zo min mogelijk A-merken, maar heb wel lekker wat Unilever in de portfolio. Vandaag toch weer +5%

WillemWordtWakker | 25-07-23 | 12:20 | 2

Goed gezien Willem!

McCain | 25-07-23 | 12:31

En zo is de cirkel rond.

anja | 25-07-23 | 14:12

Die hebben de smaak te pakken! (Zonder Knor)

superb_de_lux | 25-07-23 | 12:20

ƒ15 Gulden voor een pot pindakaas.

McCain | 25-07-23 | 12:09 | 2

Kosten in 1995 ƒ1 Gulden

McCain | 25-07-23 | 12:11

Had je vroegha een pakkie peuke voor....

DeWDD | 25-07-23 | 12:35

Ik heb het al een keer geprobeerd uit te leggen, hier nog een keer.
:
Als een bedrijf door prijsverhogingen uiteindelijk dezelfde winst maakt als het jaar ervoor, vinden we dat verklaarbaar en verdedigbaar. Waarom zouden bedrijven minder winst moeten maken? Waarom zou de inflatie op hen afgeschoven moeten worden?
Zij betalen ook de hogere lonen aan de werknemers, die dus op zijn minst gedeeltelijk gecompenseerd worden voor de inflatie.
Dus: veel mensen snappen dat een bedrijf evenveel winst wil maken als het jaar ervoor. Dus prijsverhogingen om dat te behalen.
Maar:
De aandeelhouder krijgt dan evenveel dividend als het jaar ervoor.
Wat een beloning is voor het nemen van het bedrijfsrisico. (als je dat onredelijk vind ben je een communist).
Echter: als het dividend, stel 1000 euro, hetzelfde is als het jaar ervoor, heb je dus minder gekregen omdat met 10% inflatie, die 1000 euro 10% minder waard is dan het jaar ervoor.
Het dividend zal dus ook met 10% moeten stijgen, om de aandeelhouder evenveel compensatie te geven als de werknemer. De winst zal ook met 10% moeten stijgen.
Dus moeten de prijzen verder omhoog.
En dat noemen we dus graaiflatie. Wat dus vaak onzin is.
Neemt niet weg dat er bovenop deze logische prijsverhogingen, ook nog verdere verhogingen mogelijk zijn. Dan zou de winst met meer dan 10% stijgen.
Maar dat doen de bedrijfswinsten dus veelal niet.
Graaiflatie is dus zeldzaam, en niet alle verhogingen boven de 10% zijn dus graaiflatie.

Nuchternederland | 25-07-23 | 11:59 | 12

Ja de loonkosten stijgen met 10% dus kan het product ook met 10% omhoog, nee dus, loonkosten is maar een gedeelte van de productie kosten en zeker bij Unilever waar alle productie processen geautomatiseerd zijn

Stijlloser_from_NL | 25-07-23 | 12:50

@Stijlloser_from_NL | 25-07-23 | 12:50: Wie zegt dat dat bedrijf hun werknemers voor de inflatie compenseert met hogere lonen?
Pull-driven inflation : Vraag is groter dan het aanbod, prijs gaat omhoog
Push-driven inflation : Ingredienten/onderdelen worden duurder, prijs gaat omhoog. Dat laatste was dus het geval. De inflatie zou louter het gevolg zijn van de oorlog in Oekraine. Opeens werd alles in Oekraine vervaardigd, en zit overal zonnebloemolie in enz. dus prijzen van iedere denkbaar produkt ging omhoog. Het is nog nooit voorgekomen dat een Nederlands bedrijf een uitgelezen kans als dit, om de prijzen nog even extra op te schroeven heeft laten schieten. Het is het perfekte ekskuus. Zelfs de overheid doet mee, al was dat wel te verwachten : zodra het schrikbeeld dat "de schatkist geld misloopt" opduikt moeten er meer munten worden binnengeharkt, dus werden de boetes verhoogd. Ook hier "wegens de inflatie". (Kennelijk zijn de hoogte van boetes ook gerelateerd aan de prijs van Oekraiense zonnebloemolie o.i.d. ?)

Asteroid-B612 | 25-07-23 | 13:48
▼ 9 antwoorden verborgen

Ik kan het allemaal wel accepteren dat die grote multinationals en supermarkten meer winst maken onder één voorwaarde. Ze moeten wel normaal belasting betalen. Ik verdenk de laatste kabinetten er sterk van dat ze daar weinig of geen aandacht hebben besteed met het logische gevolg dat er weinig werd betaald

thesmul | 25-07-23 | 11:55 | 1

Afgelopen kabinetten hebben met de linkse maalstroom aangevoerd door Rood/Groen juist enorm werk gemaakt van het wegjagen van multinationals als Unilever waardoor er in ieder geval in NL geen kwartje winstbelasting meer wordt geind.

_pacman_ | 25-07-23 | 12:05

Klopt, ik betaal toch wel. Niet dat ik veel pindakaas eet, maar vind die van Calvé gewoon erg lekker. Zelfde geldt voor hazelnootpasta, eet ik ook niet veel, maar wil Nutella hebben.

Mocht het zover komen dat ik moet bezuinigen, dan zal dat op andere zaken zijn dan voedsel. Keuzes maken moet iedereen. Het flagship model van Apple hoef ik niet, een Samsung toestel van twee modellen terug is prima. Uitgaande van twee jaar gebruik scheelt dat zo'n € 50,-- per maand. Die keuze kun je overigens ook prima maken als dat financieel niet nodig is.

Zoelense Hobbyboer | 25-07-23 | 11:54

Wordt een beetje sip van die merken. Zoveel producten die het net niet zijn. Deo kan je vervangen door aluin, zeep moet eigenlijk zonder parfum, en de meeste voedingsproducten waar ze mee pronken zijn qua smaak noch voedingswaarde in de bovenste klasse. Maar de kleinburger herkent het van de reclame.

GeheidEenGeit | 25-07-23 | 12:51

Opbeurend bericht in dit geval is natuurlijk wel dat de huizen steeds goedkoper worden (niet hier, maar iets verder naar het oosten wel).

Ichneumonidae | 25-07-23 | 11:49 | 1

In Polen?

Rennieflox | 25-07-23 | 11:53

Communistisch wijvengezeik weer.
Bedrijven zijn natuurlijk nooit de ultieme belanghebbenden maar via het aandeelhoudersschap zijn dat uiteindelijk altijd (direct of indirect) de particuliere huishoudens. Of ze er pindakaas van kopen moeten ze vooral zelf weten.

Joris Beltsin | 25-07-23 | 11:31

JUMBO kan er ook wat van, allemaal afgeprijsde vleeswaren en vis, nog 1 dag goed!
En dan van 4,95, een Sticker van 4 Euro erop...

Maar wat veel opvallender is, en deze Woke duurzame wereld, waar zogenaamd de Supermarkten ook aan mee doen.
Dat alles , maar dan ook alles gepaard gaat met bulk aanbiedingen.
Dus , bij 2, of bij 3 zoveel korting.
Kortom we worden echt gepusht, om nog meer te consumeren, als we kortingen willen,.
Meeste Supermarkten boeren beschouwen de Supermarkt als bijzaak, Vastgoed is de stille kassa.

Torquemada | 25-07-23 | 11:29 | 1

Klopt. Familiebedrijf DEEN is gestopt. Filialen aan meerdere concurrenten verkocht. Wilde niet investeren in de online bezorging. De familie Deen zat er al goed bij dankzij het vele vastgoed.

Piet Karbiet | 25-07-23 | 11:44

Maar die pindaboeren in de 3e Wereld zullen wel een goede vergoeding krijgen. Toch?

Piet Karbiet | 25-07-23 | 11:27 | 1

Vast wel. Ze kunnen de reis naar NL tenslotte ook betalen

Kopieerapparaat | 25-07-23 | 12:32

Naar aanleiding van een gesprek met mijn betere wederhelft dat het leek dat (beep) mini ijsjes gekrompen leken (shrinkflation):
vandaag: 4.50 1.36/100m voor 6 x 55 ml
juli 2022: 4.00 1.22/100ml, 6 x 55
april 2021: 3.50 1.07/100ml, 6 x 55
mei 2020: 3.89 1.18/100ml, 6 x 55
Wel inflatie (ook '20 duurder dan '21), maar geen shrinkflation

Louter Leuter | 25-07-23 | 11:26

Ik snap niet dat mensen bij de A-merken blijven. Ik ben al jaren geleden overgestapt naar de huismerken van LIDL, Aldi en andere, ja die hebben ook prijsstijgingen, maar het is nog altijd goedkoper dan die A-meuk.,

provocativo | 25-07-23 | 11:19

650 gr pindakaas is ook wel een hele dikke pot, goed voor je dikke kont.

Ray Skak | 25-07-23 | 11:17

En hoe komen mensen er toch bij dat Lidl goedkoop is?
Ok, goedkoper dan Ap en Jumbo, maar duurder dan Hoogvliet en Dirk.

Ruimedenker | 25-07-23 | 11:16 | 8

Ik heb jaren geleden al eens aan Dirk gevraagd wanneer ze nu eens naar bijvoorbeeld een stad als Groningen komen. Maar ze zijn er nog steeds niet, Hoogvliet ook niet. Poiesz wel maar die is niet goedkoop en ook niet in de buurt.

quigg | 25-07-23 | 12:16

@Graaisnaaiert | 25-07-23 | 11:45: Die ketens hebben we hier inderdaad niet, maar we hebben wel de Duitse grens die we over kunnen steken

Kopieerapparaat | 25-07-23 | 12:34

Hoogvliet en Dirk zijn geen landelijke ketens , de rest wel

salonsocialist | 25-07-23 | 19:07
▼ 5 antwoorden verborgen

Koop die processed food rommel dan ook niet. Duur en ongezond.

Trekhaas | 25-07-23 | 11:15 | 2

Gezond is nog duurder vriend. Heb je wellens in de super gekeken?

Segert | 25-07-23 | 11:17

@Segert | 25-07-23 | 11:17: Ja, toevallig kom ik daar wel eens. Altijd wel iets van groente in de aanbieding. Verder haal ik daar skyr en cottage cheese. De rest interesseert me niet. Maar als je liever kanker krijgt van dure smerige meuk, hou ik je niet tegen.

Trekhaas | 25-07-23 | 11:41

Vraagje: Door de opwarming van de aarde hoef je veel producten dan toch minder lang te verhitten? Want het basisproduct, de pinda, is al warmer. Dat scheelt energie en tijd. Toch?

Piet Karbiet | 25-07-23 | 11:13 | 2

Piet Karbiet minister van Klimaat en Energie in nieuw kabinet

Snuivende.Hugo | 25-07-23 | 11:23

Waar waren onze grote faalneuzen Rutte en Kaag om hier paal en perk aan te gaan stellen zoals dit doodsimpel in andere Europese landen al lang gedaan is?

appeltjesgroeneweide | 25-07-23 | 11:12 | 2

Rutte werkte bij unilever. Dus zou me niet verbazen als hij ook aandelen zou hebben. Lekker geld voor hem

Segert | 25-07-23 | 11:16

Die hebben aandelen Unilever en vinden dit prima

Trekhaas | 25-07-23 | 11:16

Het zakje Knorr, €3,65 bij Dirk
De ijsjes 4,39 bij Dirkie
2,89 voor de kleine pot pindakaas.
En wat ik ook wil weten, wat is de inkoopprijs?
Wat is de werkelijke kostprijs?
Alles wordt teringduur, da’s duidelijk, maar het verhaal heeft meerdere kanten.

Ruimedenker | 25-07-23 | 11:11

Nou, voor die € 5,49 krijg je tenminste nog 650 gram spul voor op heel wat bammetjes.

Liep net langs de kaasafdeling van de plaatselijke super.
Beemster Komijn Oud, € 4,97 voor 224 gram.
Dat alleen al lijkt me ook voor vele anderen een rechtvaardiging deze 10 (?) plakjes kaas proletarisch aan het bederf te laten ontsnappen, want wie raakt daar nou niet hevig van over de zeik vroeg ik mij af...

Tierelier | 25-07-23 | 11:11 | 3

10? Zoveel? En het moet wel helemaaal uit de Beemster komen, he.

Piet Karbiet | 25-07-23 | 11:16

Kaas wordt voor de elite. Net als wel meer dingen.

AdvocatusDiaboli | 25-07-23 | 11:18

@AdvocatusDiaboli | 25-07-23 | 11:18: Veel dingen zijn veel meer dan 10% of 20% hoger in prijs geworden. De muesli die ik altijd haal, bij de Vomar een kilo een a anderhalf jaar terug voor € 1,55/€ 1,65 eerst naar 1,85 staat nu voor € 2,65. Zo zijn er veel producten 50% of meer omhoog gegaan. Zeker die bewerkte shit en flutproducten zoals 'spaghetti'courgette en bloemkool'rijst'; wat niet meer als courgette en bloemkool in de winkel kan wegens een plekje of deels verminkt, gaat 1 seconde in de snijmachine en in een bakkie en hoppa, ineens kost een courgette vermomd als spaghetti dan € 2,- of zoiets... wie trapt daar in? Luie mensen... En vaak zijn gek genoeg de mensen die het niet breed hebben ook de gemaksverslaafden. Gisteren zag ik een kilo 'nieuwe' aardappelen liggen (vastkokers) voor € 1,99... Twee kilo gele uien voor € 3,29...
De ui en de pieper als luxeproduct!

Tierelier | 25-07-23 | 12:29

Maar binnenkort kunt u een ons sprinkhanen kopen voor nog geen 10 euro!

Slechtsmijngedachten | 25-07-23 | 11:11 | 1

Geen geld. En krijg je gratis en voor niets de kookzenders die creatieve gerechten met krekelburgers gaan bereiden.
( disclaimer, ik heb redelijk wat insectenhapjes gehad in Azie en het is niet vies, het smaakt vooral naar waar het in bereid is, meestal frituur ). Maar eten is ook een sociale belevenis en natuurlijk genieten en dat doe je daar dus echt niet van.

Graaisnaaiert | 25-07-23 | 11:31

Zelfs Picnic haalt de boodschappen in Duitsland, doe ik ook al jaren.

de uitbater | 25-07-23 | 11:09 | 1

Fris, bier, brood, vlees, knorr, zuivel en drogmetica zijn goedkoper op het Duits.

Echter,
- koffie
- jam
- conserven
- groente en fruit
- kaas

Veelal goedkoper en van betere kwaliteit in Nederland.

Snuivende.Hugo | 25-07-23 | 11:28

en dat is +5% voor het aandeel Unilever hedenochtend. Zojuist maar een deel verkocht zodat ik de rest van mijn leven meer dan voldoende pindakaas kan kopen.

Joris Beltsin | 25-07-23 | 11:09

zolang de mensen bereid zijn de hoge prijzen te blijven betalen zullen de prijsstijgingen doorgaan.

Dutch_Viscount | 25-07-23 | 11:06 | 2

Yep.... helemaal mee eens.

Als mensen moeite hebben met deze prijzen, koop dan gewoon wat anders. Zowieso is alle knor spul gewoon zooi en zout dat je echt niet nodig hebt, ijsjes kun je ook zelf maken... pindakaas is lastiger, want lekker!

Maar 80% van wat Unilever heeft in het assortiment is zooi waar je makkelijk zonder kan:
- B&J ijs was al niet meer leuk toen het verkocht werd. pak een bak roomijs en gooi er koekjes doorheen!
- Know is zout + kunstmatige smaak stoffen. Haal wat kruiden bij de toko (niet die kleine potjes want daarbij wordt je ook opgelicht!) en meng zelf kruiden
- Vegetarische slager zit vol met chemische rotzooi. Waarom zou je iets dat lijkt op een hamburger en smaakt als een (vieze) hamburger eten als vegetarier?
- Unox soep is niet meer te nassen. Soep in zak, serieus? Gewoon lekker zelf een grote pan maken en invriezen
- Conimex is hetzelfde als knorr.... daar zul je nooit een aziaat bij in de buurt vinden
- Lipton is geen thee, maar suiker met kunstmatige smaakstoffen.... mensen die ice tea drinken lach ik zowieso altijd heel hart uit.
- Al die schoonmaak middelen... huismerk Lidl doet het beter!
- Alle beauty producten..... correlatie tussen explosief gebruik van dat soort smeersels en huidkanker iemand??

Als_je_me_nou | 25-07-23 | 11:23

Klopt, ik kan niet zonder Calvé Pindakaas met stukjes noot. Eerste levensbehoefte.

l3art | 25-07-23 | 11:06 | 2

Recent jumbo met stukjes noot. Vergeleken met Calve stukjes noot. Jumbo lekkerder, minder zout. Goed alternatief bij een boycot.

Floppie1 | 25-07-23 | 11:10

@Floppie1 | 25-07-23 | 11:10: Mijn ervaring is hetzelfde. De Jumbo pindakaas is prima. Doet niet onder voor Calvé.

Mbovenka | 25-07-23 | 12:41

Kilo pinda's, beetje zout, in de blender, voila pindakaas. (beetje sambal, ketjap, water en bouillon, voila satésaus.)

Wiezewalakristalix | 25-07-23 | 11:06 | 1

En de pinda’s krijg je gratis bij je online wijnbestelling bij Dirck3.

J.Cash | 25-07-23 | 11:20

Lol. 'Pindakaas bestaat al meer dan honderd jaar en was aanvankelijk bedoeld als goedkoop, voedzaam product voor slechte eters'.
indebuurt.nl/delft/toen-in/weet-je-no...
'Lange tijd roken we in Delft dagelijks de geur van pindakaas. De pindakaasfabriek van Calvé was 124 jaar lang een onderdeel van onze stad. We blikken terug op deze tijd'.

Piet Karbiet | 25-07-23 | 11:05

Weet je wat nou zo leuk is? Je HOEFT het allemaal niet te kopen!
Pindakaas? Je koopt gewoon op de markt pindae en flikkert ze in de keukenmachine. Van het weekend nog zelf Nutella gemaakt die niet voor de helft uit suiker bestaat, maar vol hazelnoten zit. Niet met palmolie, maar met hazelnootolie.
Knorr Wereldgerechten? Nog nooit in m'n leven gebruikt, ik kan namelijk zelf koken. Liuk ijsjes? Als ik een ijsje wil loop ik naar de ambachtelijke Italiaanse ijssalons hier om de hoek, één van de beste van Nederland.
Ben&Jerry's boycot ik sowieso, want dat zijn linkse fascisten.

Tapu | 25-07-23 | 11:05 | 5

Jaja. Alle import is met de volgende generatie ver-NL-st maar Italianen blijven Italianen voor het leven.

Het wordt als Italiaans vermarkt om dezelfde reden dat bier & bonbons Belgisch zijn, XTC Nederlands en vakbondvoorzitters Fransen. Het pretendeert een kwaliteitsgarantie te geven die commercieel werkt maar feitelijk nergens op slaat.

Laat onverlet dat ze vast een lekker ijsje verkopen.

_pacman_ | 25-07-23 | 11:32
▼ 2 antwoorden verborgen

De vraag is nu of we gaan wachten op de overheid om in te grijpen, of gaan we massaal de producten van Unilever boycotten?

MickeyGouda | 25-07-23 | 11:05 | 11

@Wattman | 25-07-23 | 11:13:
Dank voor de informatie, Wattman. Fijn om te weten dat de Bilderbergketen af en toe nog doorbroken kan worden.

MickeyGouda | 25-07-23 | 11:26

@Wattman | 25-07-23 | 11:28: Kennelijk wil men dat dan. Je producten helemaal uit de markt halen is ook wel wat. Probeer dan nog maar eens terug te komen.
Kennelijk kan zo'n megaconcern zich dat ook wel veroorloven. Als ondernemer zou ik dan de prijzen in andere werelddelen iets verhogen.

Impact op de globale winst zal het naar mijn inschatting nauwelijks hebben. Die concerns zijn wel cententellers hoor.

Ichneumonidae | 25-07-23 | 11:44
▼ 8 antwoorden verborgen

Smeuig tot op de bodem. Yup. Lees maar op het etiket wat ze erin doen om het smeuig tot op de bodem te houden en wat voor smaaktoevoegingen ze nog meer erin drukken. Eet u smakelijk.
Unilever, je wordt gefopt waar je bijstaat. Gewoon op het schap laten staan.
Tip van Graai, Lidl Vita d'Or pindakaas, die met de gele dop zonder papieren label. 2,99, de beste met nootjes die er is. Olie drijft bovenop de ruwe brokken pinda, dus eerst even roeren.
Maak overigens niet de fout om die met het papieren label te nemen, die smaakt raar en stinkt de pan uit.

Graaisnaaiert | 25-07-23 | 11:03

Het eten is te goedkoop zei een politicus hier ooit.
Carola Schouten ?
Wen er maar aan.
Alles wordt duurder. En hahaha in de bonus...

Is dit nog nieuws? | 25-07-23 | 11:03

En het is allemaal ongezonde troep. Rara wat kan die explosie van kanker nou veroorzaakt hebben. Ok af en toe serieus lekker zon magmum of andere troep maar koop gewoon wat herkenbaar is als voedsel en koop bij de kleine ondernemer. Of als je de ruimte hebt: neem kippen wat fruitbomen en verbouw wat groente. Leuk en veel lekkerder dan de troep in de supermarkt.

1977 | 25-07-23 | 11:02 | 2

Explosie van kanker komt omdat we ouder worden. Zeker ook de schuld van supermarkt voedsel?
Eet het niet, zodat je niet oud wordt en geen kanker krijgt!

RandyBiel | 25-07-23 | 11:04

Helemaal mee eens. Processed foods is zo ongeveer het meest ongezonde wat je naar binnen kunt krijgen.

Graaisnaaiert | 25-07-23 | 11:05

Net of de overheid dat ooit ict technisch voor elkaar krijgt

Continuum | 25-07-23 | 11:03

Wat heeft dat nou weer met de NPO te maken.
Los daarvan.
Een boete is een straf.
Een straf is gedragsmaatregel, de bedoeling is dat je andere mensen niet meer in gevaar gaat brengen of iets aandoet.
En naarmate je meer inkomen hebt, voelt de boete steeds minder als straf.
En uiteindelijk heeft de boete geen effect meer.

Ga maar na.
Door rood rijden kost 260 euro.
Bij welk salaris kan je dat niets meer schelen?
Dus krijgen die mensen geen straf meer bij het door rood rijden.
Dat is vreemd. Waarom krijgen andere mensen dan wel straf?
Het gaat toch om het algemeen belang?
Dus blijven die mensen met hun dure auto's risico's nemen met andermans leven.
En dus geen gelijke behandeling.

VVD wil hier niets van weten natuurlijk.
Die verwisselen boete en straf en lopen met een boog er om heen.

AdvocatusDiaboli | 25-07-23 | 11:16

Hét bewijs dat het de overheid om inkomsten en niet in verkeersveiligheid gaat is dat ze de daling van het aantal overtredingen aangewend hebben om de boetebedragen te verhogen.

Je zou ook de burger kunnen belonen voor goed gedrag, maar nee. Verkeersveiligheid interesseert ze geen reedt, het geld dat ze ons daarmee uit de zak kloppen des te meer.

Bigi Bana Boy | 25-07-23 | 11:19

Die pindakaasfabriek in Delft is een paar jaar geleden toch gesloten? En overgeplaatst naar het buitenland want goedkoper. Ik merk het.

Piet Karbiet | 25-07-23 | 10:59 | 3

Ik dacht in Polen. Zelfs voor Wim Schippers is de pindakaas nu te duur.

wijsvinger | 25-07-23 | 11:01

De kwaliteit was met de overgang dramatisch. Heb meerdere potten teruggebracht te zwaar gebrandde pindas of teveel toegevoegde olieen. Nu is het wel weer als vanouds maar teringduur.

sjef-van-iekel | 25-07-23 | 11:05

In mei 1940 had Calvé in Delft zijn eigen luchtafweer.

Acidbrain | 25-07-23 | 11:08

Dat heet nou pricing power. Moeten die A-merk sukkels maar naar de Lidl gaan hoor.

Paty | 25-07-23 | 10:59

Geen van hun producten heb je nodig, dan leef je een stuk gezonder. Voor waspoeder gebruik je een huismerk en zelfs de Vegetarische Slager kun je overslaan. Alleen die Hellman's mayonaise..

grietmetgroenefiets | 25-07-23 | 10:59 | 3

Ik ga altijd naar de groenteboer voor mijn groentevervangers ;)
Vegetarische slager. Mijn hemel... Echt, eet dat niet. Als je wet wat voor kunstgrepen ze moeten uithalen om daar iets in elkaar te draaien wat ergens wat van een soort vleesachtig product van na te maken, niet aan beginnen.

Graaisnaaiert | 25-07-23 | 11:07

@Graaisnaaiert | 25-07-23 | 11:07:
Ik vind het raar dat die vega-producten vaak op vlees willen lijken. Ze zouden zich beter richten om de vegaproducten zó lekker en zó gezond te maken, dat men om enkel die reden minder vlees gaan kopen.

Slechtsmijngedachten | 25-07-23 | 11:20

Quino pindakaas kost een derde van de prijs van calve net zo lekker

van Dam | 25-07-23 | 10:59

Gewoon zoveel mogelijk huismerken kopen en als het kan lokale producten.. Je ziet met Bud light bier in Amerika, toen het werd geboycot nadat die Trans idioot de reclame ging doen, dat Bud meteen als een baksteen in de markt wegzakte.

fysit | 25-07-23 | 10:54 | 4

@Slechtsmijngedachten | 25-07-23 | 11:00: Dat is bekend. Maakt onderdeel uit van de business: "Je mag je product op onze schappen zetten, maar we willen dat je een huismerk voor ons levert wat we goedkoper aan zullen bieden". Leverancier blij want maakt zijn eigen "concurrentie".

viejohuevon | 25-07-23 | 11:06

@Slechtsmijngedachten | 25-07-23 | 11:00: Ja, die supermarkten gaan niet zelf pindakaas verbouwen, of hoe heet het.
De kwaliteit van die huismerken is trouwens vaak wel (behoorlijk) wat minder.

Ichneumonidae | 25-07-23 | 11:09
▼ 1 antwoord verborgen

“Unilever maakt boodschappen duurder en steeds meer winst”. Hier zet men koffie en over de Zaan.

Schriever | 25-07-23 | 10:54

De oorlog he.

Mokum Kosher | 25-07-23 | 10:53

Er wordt waanzinnig veel gestolen uit supermarkten, de supermarkten interesseert het geen reet, wordt toch doorberekend aan de klanten die wél betalen.

Mr_Natural | 25-07-23 | 10:52 | 1

Dat is denk ik ook een belangrijke factor, zeker met die zelfscan, waarschijnlijk ter wereld gekomen om loonkosten te besparen.

nikolaos | 25-07-23 | 11:00

Mmm, dit artikel zegt eigenlijk: haal je boodschappen goedkoop uit het buitenland, en koop van de winst aandelen Unilever. Of zoiets.

quigg | 25-07-23 | 10:51

Maar ik red wel het klimaat, dus mag het best een beetje meer zijn.

Slechtsmijngedachten | 25-07-23 | 10:49

Zo bijzonder is dat toch niet?
Iedereen weet dat je meer winst overhoudt aan een duurder artikel.
10% op een Euro is 10 cent.
10% op twee Euro is 20 cent.
En het gevaar natuurlijk, dat als de lonen te hard stijgen, de prijzen meestijgen.
Gemiddeld zijn de lonen zo’n 7% gestegen.
Hier en daar zelfs 10 tot 12 procent.
Niettemin, sparen zit er voor heel veel mensen niet in.
Wie wel spaart krijgt weer eens ouderwets bankrente!! 1,5%
Da’s lang gelee.
Zoek naar alternatieven, houd de vaste lasten laag, let op wat je in je karretje gooit.
-Gooi overbodige abbo’s eruit
-Stop met roken
-Minder naar de hoeren
-snuif speed ipv die dure coke
-doe je workout thuis ipv bij Basicfit
-schaf de kinderverjaardagen af
-ga naar de markt
Het is overigens wel de grote pot pindakaas hè.
Is omgerekend voordeliger dan de kleine.

Ruimedenker | 25-07-23 | 10:48 | 4

lonen hebben maar een kleine invloed op de kosten van de nutella's van deze wereld. Dus het loon-prijs spiraal verhaal gaat hier nauwelijks op.

Biff Everwood | 25-07-23 | 11:01

...
Ik de kamer kies ik haar
Ik geloof echt in die vrouw
Of misschien kies ik een man
Als ik die meer vertrouw
Het is ijzer om oud lood
Wand lood is goud vandaag
Als de prijzen blijven stijgen
Krijg je uitval van de vraag
Alles draait om de eenvoud

Het Goede Doel - Eenvoud
youtu.be/JyZuqtnU_C4

Louter Leuter | 25-07-23 | 12:02

Vooral bedankt voor de tip snuif speed ipv van coke

Therrie | 25-07-23 | 15:34
▼ 1 antwoord verborgen

Met toch zeker 80% mazzel en 20% hard werken heb ik de afgelopen 10 jaar gezorgd voor een meer dan comfortabel inkomen. Ik zie om me heen echt serieuze problemen ontstaan door deze gierende inflatie.

Gewone HBO-opgeleide tweeverdieners die de laatst week van de maand geen boodschappen kunnen doen. Het is te bizar voor woorden. Ik zou met mevrouw Vleesverkoper als royalty moeten leven als je ons bruto inkomen ziet.

Maar het houdt de laatste maanden niet heel erg over, en de echte pleziertjes (weekendtrip, vliegtickets, goed restaurant, avondje uit) zijn echt teringduur aan het worden.

Vleesverkopert | 25-07-23 | 10:48 | 10

@Ichneumonidae | 25-07-23 | 11:17: Zeker lullig, maar voor mij nooit een reden om te stoppen nieuwe culturen te leren kennen, natuurwonderen te ontdekken, nieuwe mensen te leren kennen en eten te proberen. Voor mij is vakantie (of reizen, whatever) echt het belangrijkste in het leven. Al heb ik iedere vlucht 10 uur vertraging

Vleesverkopert | 25-07-23 | 11:40

@Vleesverkopert | 25-07-23 | 11:40: Begrijp je wel natuurlijk.
Zelf geef ik geen zak om de 'culturen' van landen als bv. Namibië, Botswana en Zimbabwe.

Ichneumonidae | 25-07-23 | 11:46

@Ichneumonidae | 25-07-23 | 11:46: Nee ik ook niet. Daar ga ik heen voor de Sossusvlei, Victoria Falls en de 'Big Five' met eigen ogen zien.

Ook quadrijden in de zandduinen en raften op de zambezi is wel echt iets waar ik naar uitkijk. Oh en de grootste kolonie zeehonden ter wereld. =

Vleesverkopert | 25-07-23 | 12:03
▼ 7 antwoorden verborgen

Winst is altijd al een beloning voor risico. Meer instabiliteit, geeft meer risico, dat moet worden afgedekt, dat geeft prijsstijgingen en inflatie, en als het meevalt geeft dat meer winst. Ik denk niet dat er een inzamelingsactie voor Unilever was gekomen als het tegenviel...

Zolang de tumor in het Kremlin op graan blijft schieten, hebben we hier een abonnement op. www.rtlnieuws.nl/nieuws/buitenland/ar...

Feynman | 25-07-23 | 10:47 | 2

Inderdaad een lowlife. Kreeg het maar een ongeneeslijke ziekte.

Wattman | 25-07-23 | 11:08

Die kan andermans ellende niets schelen.
Effect hebben, wat teweeg brengen, dat vinden ze leuk.
En of daar doden bij vallen kan ze niets schelen.

AdvocatusDiaboli | 25-07-23 | 11:21

Brr bedrijven die winst maken, bah. Daar moeten we als linkse reaguurders hier niets van hebben.

RandyBiel | 25-07-23 | 10:46 | 2

Dit gaat mij meer om de duurheid van dingen. En dat het niet aan de dingen zelf ligt.

sjef-van-iekel | 25-07-23 | 11:08

Winst maken is zeer oké zolang het geen oorlogswinsten zijn zoals in en net na WO2.

Hajduk | 25-07-23 | 15:44

ja hoor ik blijf betalen voor voedsel
let niet op de potten en de groenten in de tuin, dat is alleen maar voor sier

niemand specifiek | 25-07-23 | 10:46

LOL... dat is 12 Hollandse guldens voor een pot pindakaas!

SoepKip | 25-07-23 | 10:45 | 3

Terugrekenen gaat nog eens groot worden.

Zitvlak | 25-07-23 | 10:54

Guldens kun je niet eten euros wel, aldus de vrouw des huizes.

Smoelensmid | 25-07-23 | 10:58

Ik zit dat ook steeds te don,, stom ik weet het maar toch. Ik begin er zolangzamerhand wel een beetje droevig van te worden. Het gaat helemaal nergens meer over.

clockandhammergame | 25-07-23 | 11:02

Goed man, marktwerking. Wat zijn we daar als burgers toch mee vooruit gegaan de afgelopen decennia. Echt. Alles beter, alles goedkoper, alles klantvriendelijker.

Bigi Bana Boy | 25-07-23 | 10:44 | 4

Supermarkten nationaliseren! Volgens mij zijn ze bij antifa zo gek niet eens.

RandyBiel | 25-07-23 | 11:05

Je salaris is sinds de invoering van de euro niet meer gestegen begrijp ik?

GSOnafhankelijk | 25-07-23 | 11:06

Ja want je hoeft niet te kopen bij AH BBB. Maar laten we alles staat maken. Was een groot succes onder communisme. Zucht.
Je weet ook dat de communistische top toen hun eigen supermarkten hadden met alleen westerse produkten?
Maar ga jij dan maar gezellig in de rij staan. Veel plezier toegewenst.

Basil Fawlty | 25-07-23 | 11:21
▼ 1 antwoord verborgen

Wat nog ergerlijker is bij Unilever, is de manier waarop ze hun zogenaamde maatschappelijke betrokkenheid in hun reclames proppen.

Unilever is een uiterst cynisch bedrijf. Naar buiten toe het evangelie prediken, met additieven hun klanten vergiftigen en aan de achterdeur de winst opstrijken.

Glasgow Argus | 25-07-23 | 10:42

Aandeelhouders moeten hoe dan ook tevreden gehouden worden. *aandeel kopen van AH doet*

Adriel | 25-07-23 | 10:41

Grote winst persoonlijke verzorging. Ik blijf mij echt verbazen hoeveel geld er uitgegeven wordt aan allerlei kwakzalfjes. Daar kun je goed van eten.

Kowalski11 | 25-07-23 | 10:41 | 1

Wat is er mis met kwakzalfjes?

Kwakjeszalver | 25-07-23 | 11:06

Unilever verkoopt ook vaseline, dat is dan wel weer fideel van ze.

Joffri | 25-07-23 | 10:40

Zo goed doet de koers van Unilever het anders niet. Dit jaar nog maar 3,6 % rendement waarvan 5,2 % afkomstig is van de stijging van vanochtend. Bekeken over de afgelopen 5 jaar - dus inclusief coronaperiode - staat de koers net aan in de min. De beleggers van Unilever worden hier toto dusver niet rijk mee.

Triage | 25-07-23 | 10:40 | 4

@Wattman | 25-07-23 | 10:45: kwartaaldividend is bijna 1% van de koers. Jaarrendement van een kleine 4% dus.

BobDobalina | 25-07-23 | 10:48

@Wattman | 25-07-23 | 10:45: Laatste keer 43 cent per aandeel. Zoals gezegd: Unilever is bepaald geen moneymaker geweest afgelopen jaren.

_pacman_ | 25-07-23 | 10:49
▼ 1 antwoord verborgen

Ik zit in de detailhandel en merk al anderhalf jaar dat de inflatie door leveranciers wordt gebruikt om de marges in de hele keten te resetten. Deze stond al jarenlang onder druk door hevige (internet)concurrentie en het was een race to the bottom. Zowel fabrikanten en groothandels verhogen de prijzen en adviesprijzen met veel meer procent dan nodig en gebruiken de inflatie en gestegen kosten als excuus.

Captain Pervert | 25-07-23 | 10:40

Hebzucht.

Jimmy Mc Clure | 25-07-23 | 10:39

Lekker tanken in Duitsland. En dan ook eventjes de Netto, de Aldi en de Lidl bezoeken. Ik gun Duitsers meer de winst dan de Unilever-vvd'ers.

Jos Tiebent | 25-07-23 | 10:38 | 4

@Delfts Blauw | 25-07-23 | 10:41: Aldi heeft genoeg eigen zooi om geen Unilever te hoeven kopen.

hisxxx | 25-07-23 | 11:02

Vergeet de Trinkgut niet. Het enige wat ik aan drank nog in Nederland koop zijn de groene knuppels uit Enschede, al het andere komt uit der Heimat

Tom Aatje | 25-07-23 | 11:30

@Tom Aatje | 25-07-23 | 11:30: Toch hebben Grollies een beetje de vorm van een Duitse handgranaat

Asteroid-B612 | 25-07-23 | 15:02
▼ 1 antwoord verborgen

Dat hebben ze goed bekeken. Het enige wat wij zouden kunnen proberen is een boycot. Maar gezien Unilever 90 procent van onze voedsel levert, dan gaan ze rollend over de vloer van het lachen op reageren: "Omzet naar beneden; Prijs omhoog !"
En helaas. We moeten blijven eten....

Delfts Blauw | 25-07-23 | 10:38

Waarom heet dat spul geen Indokaas?

RickTheDick | 25-07-23 | 10:38

Je kan ook gewoon naar de Aldi of Lidl gaan

likmegaties | 25-07-23 | 10:38 | 2

Zo'n pot kost bij de Lidl € 2,69. Prima spul.

Piet Karbiet | 25-07-23 | 10:57

@Piet Karbiet | 25-07-23 | 10:57: Zou zomaar uit dezelfde fabriek kunnen komen !

Hetiswathetis | 25-07-23 | 12:05

Knorr wereldgerechten, wie zijn toch die mensen die dat kopen?

Kartelmaster2000 | 25-07-23 | 10:37

De oplossing is simpel: kopersstaking; niet kopen. Dan gaan de prijzen weer naar beneden.

Broadsquire | 25-07-23 | 10:37 | 1

Jah, ik koop als het beschikbaar is altijd huismerken,
en vrijwel geen enkel A-merk.
En kijk altijd naar de *kilo*prijs. Dan zie echt (niet) grappige verschillen, waarbij het zelfde basisproduct 2 tot 3 maal duurder kan zijn zodra er een bekend merk op de verpakking staat.
.
(Geen garantie natuurlijk dat het niet alsnog uit een Unilever fabriek komt, maar wel tegen een schappelijke prijs dan.)

hotmint | 25-07-23 | 12:27

Je zou verwachten dat linkse partijen hiertegen vol op het orgel gingen.
De PvdA voorop.
Ik hoor vooralsnog enkel krekels.
En iets met klimaat en zo.

Abject | 25-07-23 | 10:36 | 1

De PvdA kwam vroeger voor de arbeiders op, maar die bestaan volgens haatsmurfje Sander S. niet meer.

Kwakjeszalver | 25-07-23 | 11:07

Denk niet dat die aandeelhouders die smerige lik ijsjes , die Knorr wereldbouwpakketten en Calve troep vreten, die zitten keurig op restaurant zoals de Belgen zeggen.

Smoelensmid | 25-07-23 | 10:36 | 2

Die Liuk-ijsjes zijn, met uitzondering van het dropstokje, lekkere en verfrissende ijsjes. De Knorr bouwpakketten zijn weinig verheffend maar prima kost. Pindakaas lust Pac niet maar de mayo van Calve is voortreffelijk.

_pacman_ | 25-07-23 | 10:40

Voordat de linksmens weer begint te schreeuwen over graaiende aandeelhouders: Unilever is zo ongeveer het minst volatiele aandeel op de AEX.

_pacman_ | 25-07-23 | 10:35 | 3

Beter is het om die beurzen wereldwijd te verbieden.

Slechtsmijngedachten | 25-07-23 | 10:55

Gaat ook om het dividend.

'Het dividend van Unilever is al sinds 1999 elk jaar verhoogd en het bedrijf keert ieder kwartaal uit. Het afgelopen jaar werd ieder kwartaal € 0,4268 per aandeel uitgekeerd, wat neerkomt op een jaarlijks dividendrendement van 3,9%.

Rark_Mutte_7 | 25-07-23 | 13:04

En waarom ook niet?
We betalen toch wel.

Eduardo- | 25-07-23 | 10:32

Stond onze voormalige minister president daar ook niet ooit op de loonlijst voordat hij Nederland ging verkwanselen?

Zaadstaaf | 25-07-23 | 10:32 | 2

Dus: schuld van Rutte! Wat is de wereld toch lekker overzichtelijk, hè?

Amsterdamsko | 25-07-23 | 10:51

Hij was daar een HR-manager. Heeft hij daar eigenlijk al zijn excuses voor aangeboden?

Graaisnaaiert | 25-07-23 | 11:27

Nooit een goede crisis verspilen.

aflaatverkoper | 25-07-23 | 10:31

Ja, als je nagaat dat ene M.Rutte daar vroeger carriere heeft gemaakt, dan hoef je toch geen twee keer te kijken?

De_Alwetende | 25-07-23 | 10:31 | 2

Maar het was vroeger toch juist zoveel beter, toen Rutte daar werkte?

RandyBiel | 25-07-23 | 11:09

REAGEER OOK

Uitgelezen op GeenStijl? Abonneer je op de Nijman-Nieuwsbrief.
linktips: Kansino. Hét online casino van Nederland.
Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Online casino Nederland | LOESOE - nieuws en entertainment
Online Casino Top 5 | Casino bonussen | CoinMart
online bookmakers in Nederland