BNNVARA cancelt docu over cancelcultuur
Cancelcultuur bestaat niet, en het is juist goed!
Social
Weet u nog, die documentaireserie "Geframed & gecanceld", waarin Gijs van Dijk voor de laatste keer zijn verhaal zou doen (op die ene keer dat hij bij Ton F. van Dijk voor de laatste keer zijn verhaal deed na dan, en op de rechtszaak na over een beschuldiging van aanranding in een podcast die niemand heeft gehoord waar Gijs van Dijk absoluut geen aandacht voor wil) en die BNNVARA niet uit wilde zenden? Die gaat BNNVARA nu definitief niet uitzenden! Want als er ergens geen cancelcultuur bestaat, dan is het wel bij BNNVARA, en júíst dááróm zendt BNNVARA de documentaireserie "Geframed & gecanceld" niet uit. Het blijkt namelijk dat er in de serie over de angstcultuur bij BNNVARA wordt gepraat. En dat mag niet bij BNNVARA! Maar gelukkig is er Omroep MAX en kunnen we alsnog naar deze serie (die nu trouwens opeens "De doe-het-zelf Dictatuur" heet) gaan kijken. Zin in!
CANCELCEPTION
Reaguursels
InloggenMax neemt het fakkeltje over. Mooi.
Laten er maar eens wat meer omroepen de andere kant belichten.
Dat eeuwige Linkse praatje hebben we ondertussen wel gehoord.
Bart de Graaff zou zich omdraaien in zijn grafje.
Grappig hoedje ook van dat Droste figuurtje. Vroeger verkocht de kruidenier aparte doosjes met "stijfsel" (.. hihi..) om boorden van overhemden, en ongetwijfeld ook dit soort maffe hoedjes "stijf" te maken.
Moet je zo giechelen dan?
"Progressief"
De cancelcultuur is een zorgvuldig in banen geleid gerel tegen al wat de huidige globale politiek in de weg staat. De burger op straat, de alfa in de directiekamer: niemand is veilig. Dat de Vara nu zelf in de val gedonderd is is niet zielig. Omroepen helpen de cancelcultuur stuk voor stuk aan hun successen. Het gemanipuleer is eindeloos.
Het terechte protest tegen de farce straffen tegen de Belgische ontgroeningsmonsters bijvoorbeeld wordt door onze eigen omroepen omgebogen tot een protest tegen de 'witte man'. Nee, het is een protest tegen elitestrafrecht zoals die al honderdmiljoen jaar gaande is.
Omroepen zijn niet meer kritisch, lastig. Het verschil tussen actualiteiten en reclameblokken op tv is vervaagd: beide bedienen zich van een retoriek als van een groenlinkse onderwijzer die de ene keer GL stemt voor zijn idealen en de andere keer VVD voor z'n geld. Gepreek als tegen 10-18 jarigen en misschien niet eens "als" maar botweg werkelijke rechtstreekse indoctrinatie van tieners.
Dat zijn omroepen nu.
Dat is niet cancellen, dat is uiting geven aan voortschrijdend inzicht.
Hulde voor de regisseur om niet mee te gaan in de censuur van de witte onderbroekencultuur.
Had de BNNVara serieus gerekend op een prachtige propagandafilm ter meerdere eer en glorie van het neomarxistische woke gedachtengoed?
Cancelen is een net links woord voor discrimineren.
De radicale Islam is de grootste bedreiging voor onze democratie, D66 staat op de tweede plaats en de woke-/cancelcultuur is nummer drie.
Net zoals bij de Olympische Spelen, staan de nummers 1, 2 en 3 gezamenlijk op het podium. Het is veelzeggend.
@Nuuk | 04-06-23 | 14:42:
De impact is uiteindelijk even groot, maar de nummers 1 en 2 zijn beter georganiseerd.
Samen met de blanke conservatieven die dwepen met de Islam vanwege hun afkeer jegens homo's en andersdenkenden.
@Papa Jones | 04-06-23 | 15:13:
Ook een fout groepje inderdaad, PJ. Het wordt nog druk op dat erepodium.
Dat het wegvallen van de kerk min of meer samenvalt met de opkomst van de wokies en een nieuw soort moraliteit waarbij iedereen in de pas moet lopen is ook een interessant, niet-bestaand aspect van deze niet-bestaande canceldocu.
BNN/VARA
Die cancelen iedereen, behalve hoog gewaardeerde eigen medewerkers.
www.geenstijl.nl/5139290/te-mooi-om-w...
Aardig stukje opgepikt uit het twitterdraadje.
www.nrc.nl/nieuws/2023/06/03/het-stan...
Rosanne Hertzberger
Daar werd gisteren ook naar verwezen: www.geenstijl.nl/5170880/rosanne-hert...
@Verbandmeester | 04-06-23 | 14:10:
Oeps… pardon.
Was gisteren de hele dag onderweg en niet op GS geweest.
Oud nieuws dus.
Maar wel een treffend stuk.
@Ruimedenker | 04-06-23 | 14:20:
Inderdaad prima stuk van mevrouw Hertzberger.
Woow. Dat heb je als je een eeuwigheid in het gareel hebt gelopen en al die tijd op je tellen hebt moeten passen met wat je zegt. Dan moet het dus soms ineens allemaal uit. Dus ja, een originele column was het wel.
@SIogra | 04-06-23 | 14:41:
Hertzberger is al jaren bezig met scherpe columns en heeft ook vaker tegen heilige linkse huisjes lopen schoppen.
Wanneer cancelt de Vara zichzelf?
De haan heeft al meer dan 3 keer gekraaid.
Goeie vraag. Laten we het breder trekken. Wanneer heeft u zichzelf voor het laatst gecanceld? Ik zou dat dolgraag willen vertellen aan mijn medereaguurders, maar mijn reactie voldoet niet aan mijn eigen spelregels.
Gebeurt al.
En die witte onderbroek? Die baas van Joop die zo beschaafd zijn middelvinger opstak.
Zin warme chocolademelk nu.
Ja, die was ook lekker bitter.
Omroep MAX heeft het stigma voor ouderen en (dus?) oubollig te zijn, maar is in veel gevallen the last man standing.
Churchill was ook een oudere man toen hij premier werd in 1940. Als last man standing was hij van doorslaggevend belang geweest voor de Britten en Europa.
Je hebt zeker gelijk met MAX, goed dat zij die docu gaan uitzenden, die ga ik kijken.
Stigma? Omroep Max is notabene opgericht als omroep voor ouderen. Da’s overigens al vanaf 50 jaar en ouder om de doelgroep niet al te klein te maken.
@_pacman_ | 04-06-23 | 13:57: ik bedoelde het oubollige deel ..;-)
Verstand komt met de jaren zeggen ze. Jan Slagter is overigens wel een beetje een oude Bart de Graaf.
Bart de Graaf draait zich weer eens om...
Die is inmiddels postuum duizelig.
Die dame op dat blikje werd onderdrukt. Ze mocht niet op date gaan met verschillende mannen. Ook werd er druk op haar uitgevoerd om bedekkende kleding te dragen.
Dat is een oud verpleegkundigen kostuum. Die vileine snaken van Droste probeerden blijkbaar mensen wijs te maken dat hun warme choco gezond was.
Deze vrouwen waren in vroegere tijden juist behoorlijk geëmancipeerd.
@Nuuk | 04-06-23 | 13:53:
Don't mess with Florence Nightingale. Zo! Dat was een bijtertje als je haar biografie leest.
@Basil Fawlty | 04-06-23 | 13:58:
Absoluut.
Er wordt soms wat zijig gedaan over verpleegkundigen als Florence Nightingale, maar dit is een dame die haar plek in de geschiedenis heeft. Zij heeft het beroep geprofessionaliseerd en op de kaart gezet. Dat ook nog eens in een oorlog op (hé!….) de Krim. Mevrouw was overigens verder ook breed en goed opgeleid. Behalve verpleegkundige, ook statisticus en schrijfster, goed onderlegd in de de toen opkomende sociale wetenschappen (toen die zich nog niet met safe spaces bezighielden).
@Nuuk | 04-06-23 | 14:06:
Nooit geweten, Nuuk. Interessant.
@Nuuk | 04-06-23 | 14:06:
Genau! Iemand uit die eeuw die ook bijzonder interessant was maar minder bekend en helaas nog steeds onderschat was Ada Lovelace, dochter van Lord Byron en bloedintelligent. Veel te jong gestorven en een briljant mathematicus.
Voor de reaguurders die er interesse in hebben:
en.wikipedia.org/wiki/Ada_Lovelace
@MickeyGouda | 04-06-23 | 14:27:
Het is echt interessant over haar geschiedenis te lezen. Een zeer bijzondere en krachtige vrouw. Bedenk dat ze veel bereikt heeft, grondlegster van hervormingen is geweest in de 19de eeuw. Dat was toch de tijd dat een welgestelde dame als Nightingale gewoon moest trouwen, kinderen krijgen en verder niets.
Zij was echt begaafd ondermeer in wiskunde en statistiek en heeft dat gebruikt om gezondheidszorg te verbeteren. Ze heeft zelfs leiding gegeven aan wetenschappers ter verbetering van vooral sociale hervormingen en dus de verpleegkundige. Een voorloper, en tegen de stroom in.
Ook wat apart mbt goddelijke openbaringen, maar dat was dan haar drijfveer en uiteindelijk moet iets je drijfveer zijn. Het is een vrouw waar ik oprecht bewondering voor heb en soms jammer dat ze ook nu nog wordt gezien als alleen die barmhartige zuster met de lamp in een donker veldhospitaal. Ze was veel meer en heeft op wetenschappelijke wijze de gezondheidszorg een enorme boost gegeven.
@ Basil:
Dank! Ja ook zij is een dame die groot respect verdient. Beide moesten ook nog eens talenten ontwikkelen in een tijd dat dit op veel weerstand, want vrouw, stuitte.
@Nuuk | 04-06-23 | 14:39: Genau 2.
@Nuuk | 04-06-23 | 14:39:
Inderdaad, want een dame uit de upper class werd toen geacht om Engels truttig Georgian village green "sense and sensibility" aan te rommelen maar daar dacht zij dus anders over. Schitterende vrouw!
@Basil Fawlty | 04-06-23 | 14:36:
Ja ! En Ada Lovelace wordt nog steeds geëerd, omdat zij een van 's-werelds eerste computerprogrammeurs was. Mensen die met bordjes als de Arduino werken komen haar vroeg of laat tegen via een website die (deels) naar haar vernoemd is:
www.adafruit.com
www.adafruit.com/product/701
Mijn labrador gaat grommen als ik BNNVARA op zet.
Ik mag die labrador van jou wel. Stelt niet teleur.
Ik grom ook als BNNVARA aan staat, een enkele keer heb ik zelfs de TV gebeten.
Jaja, zeker een neoliberabrador?
Cancellen is een hopeloze poging tot controle. Er zal altijd wel weer een ander platform zijn. En het roept juist extra interesse op. Naïef gedoe.
Dat is waar. Ik denk dat het nog wat verder gaat dan alleen controle, het is ook censuur; de controle in meest ernstige vorm. Wat dat betreft is de cancelcultuur echt zorgelijk. In buitenlanden zijn er wel wetenschappers die vrij massaal te hoop lopen, maar tot nu toe sijpelt het haatzaaien middels cancelling overal door.
Het is de vraag of GeenStijl over 10 jaar nog “wel mag”.
@Nuuk | 04-06-23 | 14:14: Hopelijk gaat deze tendens voorbij waaien. We moeten blijven aangeven dat mensen monddood maken machtsmisbruik is. Er is geen enkele motivatie om dat te legitimeren. Hopelijk kunnen we nog lang blijven tegelen alhier.
@TanteJuut | 04-06-23 | 14:25:
Dat hoop ik ook.
Het mooie van GeenStijl is dat ook hier in de panelen mensen van d66 en vvd zitten, al dan niet met “een opdracht” vanuit de partij, maar het mag hier wel. Er kan te keer worden gegaan, maar vaker toch normale discussie.
Het valt op dat er vrijwel geen linkse podia zijn waar dat mogelijk is, de uitzondering is de beweging Vrij Links. Heel interessant.
cancellen is een narcistisch gekrenkte reactie: de gekrenkte slaat terug en vindt dit rechtvaardig. Ergo: vooral mensen met narcistische gevoeligheden zullen het cancellen aangenaam vinden en dus er veel gebruik van maken. De nieuwe rechtvaardigheidscultus is ontstaan: 'Gij zult mij niet kwetsen", maar ik mag u wel excluderen/veroordelen indien u dit doet. U bent fout/uit.
Missen we nu nog een gedegen objectief onderzoek deze hypothese laat zien. Zal niet gebeuren want 'o zo tere zieltjes en zo'.
@Nuuk | 04-06-23 | 14:44: Mijn idee is dat men denkt dat als je ruimte geeft je ondergescheten gaat worden en dat de cancellaar ervan overtuigd is de betere mening te bezitten. Maar als dat zo zou zijn dan zou je toch iedere 'discussie' met vertrouwen tegemoet moeten kunnen treden? Het is in mijn ogen luiheid en vingers in de oren stoppen en hard 'la la la' roepen. Interessante site. Echt iets voor Tante. Dank je Nuuk.
@nobodiesunmighty | 04-06-23 | 14:58: Overtuigende analyse en hypothese. Zou het een neurotische reflex kunnen zijn? Of de eigen onmacht, qua formulering en eloquentie, proberen te projecteren op het te cancellen object.
VARA-BNN-PVDA-GROENLINKS , ze kunnen zich helemaal suf fuseren maar ze redden het niet , het zinken is begonnen totdat het hele zooitje op de bodem ligt weg te rotten .
Dan worden het fossiele brandstoffen. Lol! De ironie.
Dan zal er vast weer een subsidie beschikbaar komen om het linkse clubje van de dood te redden, dat geluid heeft immers de toekomst.
Grappig, in dat kleine blikje komt hetzelfde plaatje van die verpleegster terug.
Scherp.
Laten we dat het Droste-effect noemen, leuk idee?
Iteratie noemen doet.
De Joop is ook van BNNVara toch?
Yep.
Facsisco van Jole laat zich niet cancelen, wat er ook gebeurd (is).
@TheseDays00 | 04-06-23 | 13:42:
Precies, cancel cultuur bij de BNN-vara? Waar heb je het over?
Dat is een mooi busje van Droste.
Heeft mijn moeder nog bij haar thuis staan en wordt nog steeds gebruikt. Lol!
Tijd om de cancel cultuur te cancelen.
De NPO ,de uitvinders en bewakers van hypocriete en huichelachtige media
Dankzij bijna €1 miljard jaarlijks uit onze flappentapper in Den Haag.
Ze zijn er maar druk mee, die Randstedelingen, nog steeds denkend dat de rest van NL het gemiezer in de marge ook maar iets interesseert. Laten ze zich liever bezighouden met uitvinden van carpaccio of zo.
De VARA is normaal de huisomroep van de PvdA.
Wel een beetje flauw dat Gijs van Dijk zijn straatje niet schoon mocht vegen.
Deze kwestie zal op De Witte Onderbroek uiteraard ook uitgebreid worden besproken.
Mooi. Dan kunnen ze de documentaire 'Wild Geraas' uitzenden. Deel 1 en 2. Over de wereldwijde tradities van een mythisch figuur met zijn zwarte helpers, die kinderen en ouderen bestraft en beloond.
Misschien is dit wat voor omroep Zwart om het uit te zenden?
Dat zou wel eens tijd worden.
Wordt omroep Max nu ook uit de ether geweerd, net als ON. Ze doen toch niet wat de bobo's van de NPO willen? Dat is geen censuur, maar de NPO weet gewoon wat goed voor ons is.
Max vergelijken met zo'n debielenclub als ON? Mwah.
@Lorejas | 04-06-23 | 13:16: Ieder zijn smaak.
BNNVara is verworden tot een een walgelijk polariserend en haatverspreidend groepje aktivisten. Lijkt in niéts meer op de progressieve omroep van de jaren 70.
Bartje draait zich boos om in zijn graf...
VARA noemde zich progressief maar was het niet. In de jaren '70 al een links conservatieve omroep. Nederlandse arbeiders hadden via vakbonden toen al alles bereikt wat er te bereiken viel en dat wilden ze zo houden. VPRO was progressief.
@Basil Fawlty | 04-06-23 | 14:05: Wat ik van toen heb meegekregen: Stratenmaker op Zee, en J.J. de Bom. Vond ik toch wel prettig progressief.
#JeSuisGijs!
Handen af van geile mannen. En weg met gestoorde kattenmeppers.
"En weg met gestoorde kattenmeppers."
Dank U. Gelukkig ben ik niet gestoord.
Ik heb met die cancelcultuur poederchocolade wel eens een munt-chocolade likeur proberen te stoken.
"Want als er ergens geen cancelcultuur bestaat:"
Huh? Waar dan? Dat is ver te zoeken. Cancelculture is mode en je telt niet meer mee als je tegen discriminatie (van blanken, boomers, criticasters of o.g.v. een vermoedde rechtse ideologie) bent en tolerantie en verdraagzaamheid predikt.
Voorbeelden lijstje:
Gemeenten (Rotterdam, Den Haag, Amsterdam)
Universiteiten (UvA, Leiden bijv).
NPO
Omroepen (VARA, WNL op zondag, Op1 bijv),
MSM (Twitter, Facebook, Joop),
Kranten (Trouw, Parool, Volkskrant, AD)
Vul de lijst maar aan hoor!
Klopt het dat er boven het gebouw van BNNVARA geen Nederlandse vlag, zelfs geen EU-vlag, maar een witte onderbroek wappert? Ik ga deze vraag voorleggen aan de factchecker van het dagblad Trouw.
Ik heb de factchecker een Mail gestuurd, als antwoord "nee onderbroek is fout, er hangt een wit-blauw rode vlag". nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_vlagg...
Nu de documentaire toch uitgezonden wordt zal als protest de onderbroek ondersteboven gehangen worden.
Een teaser maken voor je docu serie: zo doe je dat! #flophef
De terugkeer van Matthijs van Nieuwkerk? Nee toch?
Nee dat is een Amsterdammer.
Ben jij nog boos?
12ft.io/proxy?&q=https%3A%2F%2Fww...
Boos niet, wel opgelucht.
De EO en PowNed schijnen hem wel te willen.
Hoe komisch... de omroepen waar Van Nieuwkerk toch wel zijn neus voor ophaalde, zijn uiteindelijk zijn reddingsboei.
Watte?
@Roos | 04-06-23 | 13:54:
Van Nieuwkerk en Arie Boomsma zou wel een gouden duo zijn.
Ach, ik vind het niet zo erg. Hij heeft zich idioot gedragen, dat lijkt het wel te zijn. Maar moet hij nu voor altijd geweerd worden? Liever geen quasi diepzinnige duidingen zoals DWDD graag.
Wanneer hij gezellige oppervlakkige programma’s presenteert dan zijn er weinigen zo goed als van Nieuwkerk. Die programma’s rond de Top 2000 en de Nacht van de Popmuziek zijn gewoon uitstekend vermaak. Dat moet luchtig gebracht worden en dat kan hij als geen ander.
Wat is precies de kritische passage? Leefde Bart de Graaff nog maar. Die zou ik graag eens langs zien gaan bij zo’n Tim Hofman.
Dat van die Tefafdirecteur steekt overigens wel anders in elkaar. Die mafketel beledigt de big spenders van zijn beurs, daar zou ik als aandeelhouder ook niet blij van worden.
Bart was in deze tijd al 38 keer gecanceld geweest, denk ik. Jammer dat we dit soort kleurrijke mensen moeten missen.
De big spenders interesseert het niet Bob. Moses is Moses and business is business. Gaat vooral om een marginale journaliste en overgevoelige directie die voor hun mogelijke klanten denken. En weet je wat hun mogelijke klanten irriteert? Niet de tweets van dat heerschap maar het woke gezeik van die directie, al hebben die dat niet door. Niks dommer en vileiner dan de kunstwereld.
Zie ook het woke gekloot in het stedelijk museum in Amsterdam. Bezoekersaantallen zijn niet goed want niemand zit uiteindelijk te wachten op talentloos geklieder van een zwarte transgender subsidie freak. Leuk voor de linkse grachten incrowd bubbel maar niet voor de rest van de bezoekers.
@Basil Fawlty | 04-06-23 | 13:42: eens, maar er bestaat wel verschil tussen ultracommerciele instellingen als tefaf en de idealistische modern dansende luchtfietserbolwerken die Amsterdam rijk is.
Dit is op zich een leuke parodie op de kunstwereld in LA:
m.imdb.com/video/vi487701017/?playlis...
Niet super maar wel vermakelijk door de bijrollen van Rene Russo en Malkovich.
@BobDobalina | 04-06-23 | 14:21:
Dank! Ga ik binnenkort bekijken. Ik heb via via een tijdje in die Amsterdamse kunstwereld rondgewandeld. Mijn god wat een leegheid, uitvreters en opportunisten maar wel mooie anekdotes aan overgehouden die ik zo nu en dan in de GS kroeg kan vertellen. Lol!
Cancelcultuur bestaat natuurlijk al eeuwen alleen het woord is nieuw.
Als jij je misdraagt wordt je af geserveerd.
Alleen de redenen waarom zijn op een zorgwekkende manier aan het veranderen. En de redenen waarom NIET ook.
Dan heb je de omvang en de gevolgen nog niet helemaal in de gaten
@jeweettochniet | 04-06-23 | 13:02:
Hoezo? Ik hang al heel mijn leven niet-salonfähige partijen aan.
Deze partijen hebben gedurende deze periode daardoor geen enkele kans gehad om het beleid te beïnvloeden.
De gevolgen daarvan zijn allesomvattend en desastreus.
Zelfs honden hebben een cancelcultuur. ze kijken je gewoonweg niet aan.
Mr-Belly Dan heb je het er ook zelf naar gemaakt
REAGEER OOK