Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Tweede Kamer denkt dat zinloos geweld verdwijnt als u het niet langer kunt zien

Niets te zien mensen, gewoon doorlopen

Goed nieuws! De Tweede Kamer wil het zinloze geweld van bontkraagdragende hanghyena's keihard aanpakken. Oh sorry, dat lazen we verkeerd. De Tweede Kamer wil het verspreiden van video's van zinloos geweld door bontkraagdragende hanghyena's keihard aanpakken. Een voorstel daartoe was al in de maak en krijgt nu rugwind door onder meer de recente poging tot doodslag op station Bijlmer ArenA. Dergelijke video's geven u tenslotte een onredelijk correct beeld van de huidige stand van de samenleving en zouden mogelijk kunnen leiden tot conclusies over de afkomst en maatschappelijke onthechting van de daders. Dat moeten we blijkbaar niet willen en daarom gloort een verbod aan de horizon. Het ene moment is het nog een onzinnige poll op een NPO-site en het volgende moment wordt het tot wetsvoorstel gesmeed in de fractiekamers van de Tweede Kamer. Het vergt een speciale vorm van naïviteit om te denken dat het mishandeltuig dat geen probleem heeft met het bijna dood trappen van een onschuldige onbekende zich wel iets aantrekt van een videoverspreidverbod. En zelfs al zou het werken, dan verliezen we onze beste bron van bewijsmateriaal van het wangedrag van deze hangerige haantjes die zo gretig hun eigen misstanden filmen. In de strijd tegen zinloze straatmeppers is het uiteindelijk de vrijheid van informatiegaring die klappen krijgt, omdat de Tweede Kamer liever de symptomen dan het probleem aanpakt. 

Reaguursels

Inloggen

Er zouden juist meer filmpjes moeten zijn. Dat die gasten in het Haagse met betonnen bord voor de kop mogelijk eens doorkrijgen dat er structureel dingen fout gaan.

Luisteren naar het volk is best moeilijk. Stel je voor dat ze gelijk hebben. En dat er zwaarder gehandhaafd en gestraft moet worden.

Ik droom nu lekker verder van Geenstijl land. Bovenstaande gebeurt toch niet.

Zalwelweer | 17-05-23 | 20:45

'maar het probleem, meneer, dat blijft'

Jacques_SiConto | 17-05-23 | 18:30

Ik denk dat het veelvuldig rondcirculeren van beelden van grove mishandelingen bij een deel van de jeugd van tegenwoordig wel degelijk drempelverlagend kan werken. We hadden een tijd geleden het fenomeen 'happy slapping'. Is volgens mij nooit weggeweest, het was toen alleen nog iets nieuws.

Maar dat terzijde.

Wat die politici betreft, ik wantrouw hun motieven.

Sans Comique | 17-05-23 | 17:08 | 2

Ik snap jouw wantrouwen maar dan zou opsporing verzocht ook moeten verdwijnen. Of zou dat te opvallend zijn?

Wokpan1975 | 17-05-23 | 17:22

Met u eensch.
Als dit soort filmpjes
-'normaal' worden,
-inspirerend werken
-aanleiding geven om nóg geweldagiger mishandelingen te plegen 'for the like's ' / 'exposure' of weet ik hoe deze graftakken 'denken'
is snel verwijderen van dit bewijsmateriaal noodzakelijk.

klimgek | 17-05-23 | 21:01

Onzinnige reflex van de Tweede Kamer. Doe alsjeblieft iets tegen geweld op straat. Dat is de oorzaak.

Fervent | 17-05-23 | 16:47

Maar als de politie zoveel mogelijk informatie wilt verzamelen over dit soort misdaden, dan smeken ze het publiek om a.u.b. beeldmateriaal met de politie te delen. Vreemd!

Amsterdamsko | 17-05-23 | 15:07 | 1

Delen met de politie, niet publiekelijk delen op faecesboek of ander veelgebruikt medium.

klimgek | 17-05-23 | 21:03

Gelukkig dat die wet er komt. Hopelijk zien we dan geen foto's meer van ouder mannen waar hun gezicht tot moes geslagen is door getinte overvallers. En als de oudere mannen dan ook niet lastig zijn door naar de politie te rennen wordt het statistisch gezien veel veiliger in Nederland, waarvan akte! www.telegraaf.nl/nieuws/1029355086/ou...

jan huppeldepup | 17-05-23 | 14:46

Gisteren in het AD: filmpje uitgelekt van moordverdachte die zich bescheurt na het horen van de strafeis. Het OM vroeg zich af hoe dat kon gebeuren.
Nee, niet hoe het kan dat een moordverdachte dubbel ligt van hun strafeis, maar hoe dat filmpje op straat kwam.

wapster | 17-05-23 | 14:44

Laten we als politiek vooral bezighouden met randzaken van verspreiden van beeldmateriaal, maar vooral niets doen aan verbanden leggen met afkomst en religie…

Themouseman | 17-05-23 | 14:41

Wat een vies engnekkenlandje word het hier, Ik ga weer voor Greet, de volgende ronde.

Midlifecrises | 17-05-23 | 14:33

Als het filmpje van Mitch Henriquez, niet was gedeeld op social media, was die overleden aan een hartaanval in een politiebusje.

2_amazing | 17-05-23 | 14:32

Gaat goed. Afkomst niet benoemen, filmpjes verbieden, volgende stap is schrijven over misdaad verbieden.
Probleem opgelost!

TheBigKirth | 17-05-23 | 14:12
-weggejorist-
SjaakVanDeOverkant | 17-05-23 | 14:06

Omdat de potentiële stemmers van GL en PvdA te vaak in beeld komen?

Phantomas | 17-05-23 | 13:49

Zelfde idee dus als een bang klein kind dat onder bed gaat liggen zodat het de spoken niet ziet.

Muziek!

youtu.be/_W7wqQwa-TU

At_Dawn_They_Sleep | 17-05-23 | 13:43

Struisvogel politiek is ook politiek

boerk | 17-05-23 | 13:39

Ondertussen in Haarlem: man wordt na een verkeersruzie mishandeld door een "lichtgetinte" van 25-30 jaar. En direct daarna, terwijl hij hulp zoekt, NOG een keer mishandeld door een lichtgetinte van 16-20 jaar. Gaat goed he?? Fijn idee dat er nog veel meer van dat soort mannetjes hier komen wonen en dat we nog veel meer racistisch geweld kunnen verwachten.

www.telegraaf.nl/nieuws/329783153/biz...

The Green*Machine | 17-05-23 | 13:36 | 1

haha Schalkwijk , denk dat de twee lichtgetint elkaar kennen van de moskee of gewoon familiebanden

HetOorAakel | 17-05-23 | 16:06

Zie ook het briefje van Dijkgraaf.

Die 16 jarige jongen waarop geschoten werd, is door de videos vrijgekomen. De agent in kwestie werd onderzocht. Laten we wel wezen... De Raad van State, en het OM, gaan er per definitie van uit dat ambtenaren (en ook politieagenten) niet liegen (ivm een of andere eed). Zonder de filmpjes dat hij NIET op agenten was ingereden, sterker nog wegreed, had hij zeker gehangen.

Louter Leuter | 17-05-23 | 13:36 | 2

100% zeker, de leugens waren al afgestemd tussen de agenten onderling.

Wattman | 17-05-23 | 13:39

Struisvogelwetgeving.

De Treinende Rechter | 17-05-23 | 13:33
-weggejorist-
dumbfarmer | 17-05-23 | 13:26

Weghkijken is tot kunst verheven in dit land

Proud Infidel | 17-05-23 | 13:22

Er zitten pakweg, 130 randdebielen in die 2de kamer.
En het elite volk dat achter Kaag staat, of achter leugenaar Rutte of zelfs achter die gristenen, weet nauwelijks hoe het leven is voor de gewone man of vrouw.
Ze hebben per definitie niks met gewone mensen .

pejoar | 17-05-23 | 13:22

Daarom is er ook strenge wetgeving tegen racisme en discriminatie. Je zou toch maar legaal mogen roepen dat meer immigratie uit Naffië ook leidt tot meer criminaliteit. Voor de resterende legale kritiek zijn er altijd nog de etiketten “fascist” en “nazi”.
Nu ook videobewijs van de multiculturele clusterfuck criminaliseren; straks nog even aangifte verbieden…en de multiculturele samenleving is een doorslaand succes.

Zeddegeizot | 17-05-23 | 13:22 | 1

Hahaha spot on!

2tribes | 17-05-23 | 18:55

Juist het verspreiden van dit soort filmpjes leidt er, volgens mij toe, dat de pakkans van de daders groter wordt. En dat zou je toch moeten toejuichen.

The_Black_Knight | 17-05-23 | 13:21
-weggejorist-
shark666 | 17-05-23 | 13:20 | 3

Dat dit bloeddruk verhogend bericht zonder onthouding van voedsel deze pers zou bereiken is in het minst verrassend en zeker geruststellend. Wat ons betreft mag wegkijken op zeer korte termijn strafbaar worden gesteld.

Joffri | 17-05-23 | 13:11

Iets anders: de aanduiding "hyena's" voor deze jongeren is niet juist. Hyena's zijn jagende dieren die samenwerken om een voor hen noodzakelijke prooi te bemachtigen. En dat doen ze vrij intelligent.
Deze figuren echter slaan en schoppen zinloos in op een willekeurig slachtoffer. En veel intelligentie komt daar ook niet bij kijken. Het is gewoon gestoord gedrag, dat we in de natuur verder niet tegenkomen.

Schmalz | 17-05-23 | 13:03 | 2
-weggejorist-
dumbfarmer | 17-05-23 | 13:28
-weggejorist-
J.Cash | 17-05-23 | 13:32

Q1. Valt een link delen van een filmpje ook onder verspreiden?

Q2. En als je verwijst naar een website (algemene link hoofdpagina) dat je het (niet) eens bent met het aldaar geplaatste filmpje. Is dat dan ook verspreiden?

Schemerlamp | 17-05-23 | 12:44 | 1

Dat straattuig wordt steeds jonger; 10,11 jaar en ze zwaaien al met messen en pistolen. Nog even en er moet een afdeling zuigelingenzorg worden geopend in de bajes.

hans6100 | 17-05-23 | 12:58

Ja laten we geenstijl, Ongehoord Nederland en Twitter verbieden ivm verspreiden van onwelgevallige waarheid! Ideetje van d66 zeker?

zokanhetookja | 17-05-23 | 12:39 | 3

Zeg nou zelf, dat had toch allang gebeurt moeten zijn?
Als iedereen maar een beetje zichzelf gaat lopen informeren, daar komt alleen maar gedoe van

deathchant | 17-05-23 | 12:46

GS, ON! en Twitter delen alleen maar wat al verspreid is. Als ze er dan toch over gaan debatteren, eerst maar eens definiëren wat verspreiden precies is.
Is verspreiden hetzelfde als uploaden?

grietmetgroenefiets | 17-05-23 | 13:22

Tja,

24-jarige man probeert met zijn auto langs midden op de weg stilstaande auto te maneuvreren en krijgt vervolgens klappen van de bestuurder. Zoek vervolgens hulp bij omstanders en krijgt van hen vervolgens nog meer klappen. Tja wat zijn dat voor een mensen. Uw onderbuik kriebelt ?
www.haarlemsdagblad.nl/cnt/dmf2023051...

Cornelis12 | 17-05-23 | 12:38 | 3

Dan ben je toch ook volslagen bubbelwoos opgevoed, je maakt een getinte boos door daar te zijn en vraagt dan aan andere getinten hun mening.
Dit moet een linkse stemmer zijn geweest dus eigenlijk wil ik dat filmpje graag zien, slomo en rode cirkel graag.

28 | 17-05-23 | 13:14

"licht getinte huidskleur en is tussen de 25 en 30 jaar oud. Hij heeft een stoppelbaard, droeg een grijs t-shirt met korte mouwen en reed in een donkergekleurde auto."

Echt allemaal aanwijzingen waar je wellicht in een dorp met 1000 inwoners nog wat aan hebt, maar tegenwoordig in Haarlem? Pfff.

LangeTijdGeleden | 17-05-23 | 13:23

Inderdaad, hier had ik graag het bijbehorende filmpje van gezien. 'k Moet wel zeggen dat de beschrijving hier best nauwkeurig is.

grietmetgroenefiets | 17-05-23 | 13:26

Ja want als je dat verbied kan je er ook niet achter komen dat er gericht word geschoten op een 16 jarig knulletje in een tractor door een politieagent.

Cable | 17-05-23 | 12:38 | 1

En dan kon het eerste politie bericht over "agressief gedrag met poging tot doodslag/aanrijding agent" ook gewoon blijven staan. Door dat filmpje moest het een en ander gerectificeerd worden en had de agent in kwestie opeens "spijt".

LangeTijdGeleden | 17-05-23 | 13:25

Ik zie, ik zie, wat jij niet ziet en het is zwart.

hero_of_heaven | 17-05-23 | 12:23 | 1

De toekomst ?

Midlifecrises | 17-05-23 | 14:28

Het klinkt allemaal wel aardig en wellicht zelfs goedbedoeld, maar het is uiteindelijk toch een maatregel om misdadig gedrag uit de publiciteit te houden. En bovendien verkleint zo'n verspreidingsverbod de pakkans voor dit tuig.
Dus netto een laffe maatregel, maar zo kennen we de deugende politiek inmiddels.

Schmalz | 17-05-23 | 12:21

"Hear no evil, see no evil", wuif abject ruftende en institutionele narigheid weg en verketter klokkenluidende andersdenkenden weg met een -ist en/of -food predikaatje. Stelselmatig pushuftergedrag is tenslotte ook maar gewoon perceptie en nog e3ns enkel incidenteel ook nietwaar ?

Grijskijkert | 17-05-23 | 12:15

Totdat het je eigen familie of vrienden zijn die mishandeld worden op zo'n video. Dan piepen de meeste mensen wel anders.

Après toi | 17-05-23 | 12:13 | 2

Inderdaad ja, omdat dan de daders minder hard gestraft worden dan diegene die bekend maakt wie de daders zijn. Wil je nog een banaan? Die is net zo krom.

zegmaarwij | 17-05-23 | 12:20

Er zijn al 10 aanhoudingen alleen dankzij de beelden.

Wattman | 17-05-23 | 12:31

In mijn ogen is bepaalde filmpjes verbieden de 2023 versie van boekverbrandingen en een radioverbod. Gij zult uitsluitend zien en horen wat het regime wil dat tot u komt. Blijkbaar hebben bepaalde Kamerleden te vaak naar dit filmpje gekeken vroeger: youtu.be/6A0LAoKyZNo

Mark zit te Dutten | 17-05-23 | 12:11

Wat nou als ze slachtoffers blurren ipv de daders?..

Vrek | 17-05-23 | 12:04

Alles aanpakken behalve de bron.

Remus McMillan | 17-05-23 | 12:04

Sommige zieke geesten smullen van bovenstaande video. Wel ben ik deels voor het verspreiden van dergelijke videos gezien het enorm kan bijdragen in een strafzaak. Meer bewijs, misschien sneller opsporen etc. Daarnaast vind ik het redelijk eng dat er steeds meer ‘gecensureerd’ wordt. Voordat dat moeten wij niet willen.

Grotesk | 17-05-23 | 12:04

Komen ze binnenkort met het voorstel om Ongehoord Nederland uit de publieke omroep te stoten vanwege het vertonen van dergelijke filmpjes. Oh wacht..

guldenmiddenweg | 17-05-23 | 11:54

North Korea 2.0

whatever2 | 17-05-23 | 11:52

Tja, en toch he. Stel dat jij of jouw naaste in zo'n filmpje kapot geschopt wordt. Zit je er dan ook op te wachten dat iedereen met internet daarvan kan meegenieten?

Het is niet voor niets dat dat kopschopvullis deze filmpjes maakt en verspreidt. Dat is naast aanmoediging voor andere strontzakken ook een extra vernedering voor de slachtoffers.

Dat overheid, politiek en journalistiek dit probleem negeren is een andere discussie. Ga liever achter de statistieken aan dan achter een paar filmpjes. En als bepaalde media dit brengen met onherkenbaar gemaakte gezichten kan ik daar best mee leven.
Maar het gaat te ver om te denken dit dit verbod de Vrijheid van Informatie in gevaar zou brengen.

Dandruff | 17-05-23 | 11:51 | 7

Ja precies. Voor publicatie van filmpjes van de openbare ruimte deze eerst ter goedkeuring voorleggen aan de Media en propaganda commissie van d66 of het wel aan breed te interpreteren criteria over kwetsen en gekwets voelen voldoet heeft helemaal niets met vrijheid van informatie van doen!

zokanhetookja | 17-05-23 | 12:47

@zokanhetookja | 17-05-23 | 12:47:

Vrij suffe verdraaiing van mijn woorden.

Ik had het niet over een of andere commissie, maar over de privacy van het slachtoffer.
En over het feit dat vooral de daders van dit soort geweld kicken op dit soort filmpjes. Er gaat dus een aanmoedigende werking van dit soort filmpjes uit, als die teveel rouleren.
Zie ook de filmpjes van isis cs, die steeds gruwelijker werden. Of zelfs het gedrag van Japanse officieren in China die tijdens WW2 tegen elkaar opboden wie de wreedste foto's opstuurde.

En nogmaals, het is prima als politie, justitie, Opsporing Verzocht, statistici en zelfs journalisten op GS of ON deze filmpjes delen. Maar graag met een onherkenbaar gemaakt slachtoffer. Dat doet aan de ernst of de statistieken niks af.

Dandruff | 17-05-23 | 13:39

@Graeme Reaper3779 | 17-05-23 | 12:20:
Die laatsten lezen toch geen kranten, ook niet online. In Oostenrijk, Antillen, Suriname trouwens ook keurig met foto en volledige naam.

2tribes | 17-05-23 | 21:21
▼ 4 antwoorden verborgen

VvMU sterft aan mishandeling.

De letterlijke uitvoering van deze censuur is een filmfragment van beschikbaar. www.youtube.com/watch?v=oe9I0QhV08w Het script hiervoor is geschreven in 1947 en 1948 en wordt helaas als handleiding gebruikt.

Feynman | 17-05-23 | 11:50

Struisvogel + politiek: als je het niet ziet, bestaat het niet.....

eismc2 | 17-05-23 | 11:47

A jij had hem al gepost :) netjes

Cable | 17-05-23 | 12:39

Ik kan me de gedachte erachter wel voorstellen. De politiek gaat ervan uit dat het verspreiden van die filmpjes de status van de dader vergroot en daarmee een motivatie vormt voor het plegen van de mishandeling. Hier zal vast een kern van waarheid in zitten, maar het is de vraag of er geen andere, zwaarwegendere, motivatoren meespelen. Als een jaar na invoering het aantal mishandelingen niet is afgenomen zou de regel weer moeten worden afgeschaft.

lekgoot | 17-05-23 | 11:47

Ik vind ook dat televisie programs zoals "opsporing verzocht" moeten worden gestopt. Veel te veel negatieven gevoelens jegens bepaalde daders. Meestal hebben de slachtoffers zelf schuld. Ook wil ik meer krimi filmen waar de dader niet gevonden wordt of de grote schurk in de film gewoon wint, dat is in het reële leven ook zo. Als er avonds in een leeg park beleefd om je telefoon en geld gevraagd wordt, geef dat dan gewoon. Dan hoeven ze je ook niet in elkaar te rammen.

jan huppeldepup | 17-05-23 | 11:45 | 2

Bij Opsporing Verzocht hebben denk ik 90 procent van de daders een licht getinte huid. Hoe zou dat toch komen dat deze groep zo vaak crimineel gedrag vertoont?! Zit het misschien in de genen??

Uranus1767 | 17-05-23 | 12:03

@Uranus1767 | 17-05-23 | 12:03:
Nee natuurlijk niet, heeft allemaal met kansenongelijkheid te maken. Heritage en voortplanting via de eigen bloedlijn staan daar volledig los van.

2tribes | 17-05-23 | 21:28

Speltip: Een gifje is geen video.

zwenkwieltje | 17-05-23 | 11:44

Maar ging die Yusselgus ze niet keihard aanpakken? Het enige dat nu gebeurt is dat informatievoorziening keihard wordt aangepakt. Oeksoldaten die sterven, zielig, veel aandacht aan besteden, maar dood- en kapotgetrapte mensen hier niet meer. Vreemd.

dathoujetoch | 17-05-23 | 11:43

Het is natuurlijk makkelijker om de Nederlandse kijker te straffen met censuur. De buitenlandse jeugd aanpakken kunnen ze niet.

McCain | 17-05-23 | 11:42 | 1

Door het simpele feit dat de Nederlander zich laat commanderen en de buitenlandse jeugd niet.

zwenkwieltje | 17-05-23 | 11:45

Wanneer in godsnaam komt dit debiele kabinet vol gestoorden eens ten val? Het is uiteraard weer een drol uit het gat van zo'n omhoog gevallen dame. Vergelijk het maar met autorijden: sorry, maar de meeste vrouwen kunnen nu eenmaal niet geweldig autorijden. En dan staan zulke figuren aan het roer van dit land. Krankjorum.

Graeme Reaper3779 | 17-05-23 | 11:42 | 5

Of dit kabinet er nou missionair of demissionair zit, ze rammen gewoon al hun ideeën erdoor omdat ze via een noodwet werken die het parlement buiten spel zet.

Met_baard | 17-05-23 | 12:37

Guilty. Heb dan ook vrij kort na het verkrijgen van mijn rijbewijs besloten om het niemand aan te doen, mij achter het stuur. Tot nu toe nog geen spijt van gehad.

2tribes | 17-05-23 | 21:32
▼ 2 antwoorden verborgen

Aan rauwe beelden kun je niet veel sleutelen. De burger moet dat reclamespotjes-achtige in gedachten hebben, niet de waarheid achter de economie waar grote groepen andermans overbevolking je met haat nastaart, of de gevolgen van een waanzinnige hoeveelheid energie opgewekt om de tachtig toekomstige internetgestuurde apparaten in je woning te kunnen afdwingen. Dat een overheid daarvoor wetgeving inzet terwijl ze met hetzelfde gemak zware misstanden niet aanpakt omdat je met de wet nou eenmaal niet alles zou kunnen sturen zegt veel over waar we in beland zijn.

zeurmachine | 17-05-23 | 11:41

Het leven is een film met dramatisch slecht gecaste hoofdrolspelers.

Mr_Natural | 17-05-23 | 11:41 | 1

Life's but a walking shadow, a poor player, schreef iemand al eens.

J.P.Drapeau | 17-05-23 | 11:46

Struisvogelpolitiek, het bestaat en zetelt in Den Haag.

Wattman | 17-05-23 | 11:40

Voorlopige werktitel: Wet Struisvogel.

Graaisnaaiert | 17-05-23 | 11:40

En dit terwijl ik net lees dat een man is mishandeld door twee afzonderlijke lichtgetintiers op zelfde dag.

halfvolle glas | 17-05-23 | 11:40 | 1

Dat waren in ieder geval geen barmhartige Samaritanen.

Mr_Natural | 17-05-23 | 11:43

Probleem,
Oh moeten we oplossen,
Maar dat kunnen we helemaal niet,
Dan doen we gewoon wat en kijken er ernstig bij.
Doen we, laten we ook verbinding en duurzaam roepen.

Blauwpetje | 17-05-23 | 11:39

Caroline gaat haar handen nog volkrijgen met het terugdraaien van al die walgelijke 'nog effe er doordrukken' wetjes.

zwenkwieltje | 17-05-23 | 11:38 | 2

Ze heeft voorlopig eerst haar handen vol aan valse sekreten in de Tweede Kamer die met hun geüploade filmpjes fake news verspreiden.
twitter.com/lientje1967/status/165861...

Met_baard | 17-05-23 | 11:50

Filmpjes van straatgeweld publiek maken vergroot de kans dat daders worden herkend en berecht. Pas na een half jaar een wazig fotootje van daders verpreiden verkleint die kans.

J.P.Drapeau | 17-05-23 | 11:38

Tja, als je het niet ziet is er niet zullen onze beleidsmakers denken.

Jammer alleen dat voor zaken die niet in de publiciteit komen onze politiemensen ineens een stuk minder hard lopen. Ik herinner me nog een verhaal van een vrouw die na een overval (telefoon buitgemaakt) ook nog en passant werd aangerand/verkracht door de dader. De politie deed niets met dossier. Zelfs nadat het slachtoffer zelf de dader vond (find my phone) en alle gegevens op een presenteerblaadje aanleverde bleef men daar op hun handen zitten.

Zolang dit de realiteit is hoort het internet één grote schandpaal te zijn voor schorem dat zijn handen niet thuis kan houden.

Psycho Daddy | 17-05-23 | 11:37

En vergeet het maar dat de TOOI aandacht heeft voor deze uploaders. Misschien voor de verdere verspreiders. Zeker voor de kijkers.

Met_baard | 17-05-23 | 11:35

Maar kunnen ze niet beter dit soort groepsgevechten verbieden dan? (...)

Zalluf | 17-05-23 | 11:35

Het eindigt met dat de strafmaat voor het verspreiden hoger uitvalt als wat de kop schopper krijgt.

Regentenstijl | 17-05-23 | 11:34

Ach, vroeger leerde je al op jonge leeftijd dat je niet in Spoorwijk (Den Haag) moest komen. Deed je dus ook niet. Enige verschil met vandaag is dat het én makkelijker zichtbaar is én, dit is wel lastig, dat het zoveel méér wijken, plekken zijn waar je niet moet komen.

Otto Normal | 17-05-23 | 11:33 | 2

Momenteel is het beter de plekken te weten waar je nog kunt komen, dat zijn er minder en dus makkelijker te onthouden.

jan huppeldepup | 17-05-23 | 11:50

Beetje jammer dat Spoorwijk inmiddels zo groot is als Nederland.

marcoplarco | 17-05-23 | 11:50

Ah en dan krijg je zometeen weer in het nieuws over allemaal "jongeren" die iemand in elkaar trappen zonder raciale motivatie en zullen de naïevelingen weer denken dat álle jongeren, ongeacht afkomst, agressief zijn.
En ja, zelfs nu zijn er mensen die op deze manier denken.
Dit soort filmpjes behoudt juist het evenwicht naar de realiteit enigszins.

Wellicht moet de popo de pakkans maar eens omhoog gooien en de D66 de straffen maar even realistisch toepassen zónder "verzachtende omstandigheden", dan is het verspreiden van dit soort filmpjes ook minder nodig.

Goed geschreven @struikrover

LangeTijdGeleden | 17-05-23 | 11:33 | 1

Er staat een keer een Charles Bronson op, en dan huilt de linkse meute om het vreselijke onrecht.

marcoplarco | 17-05-23 | 11:53

We mogen de waarheid niet zien.
8 vd 10 keer zie je beelden met dezelfde gelijkenis.
Groepen “allochtone” landgenoten.
Voor sommige mensen is het een opluchting dat er wel eens jongens uit het Gooi zijn, voor sommige mensen is het fijn dat ze altijd Anders Breivik kunnen noemen.
Maar 8 vd 10 weten we hoe het werkelijk zit, maar dat mag dan weer niet hardop gezegd, beschreven, gefilmd, gedeeld.
De waarheid……zo 1960.

Ruimedenker | 17-05-23 | 11:33

Ik denk dat ze wel eens gelijk zouden kunnen hebben.
Coke-handel verdwijnt als je ophoud uithalers te arresteren in de haven.
Snelheidsovertreders verdwijnen als je niet meer flitst.
Zwartrijden verdwijnt als je alle poortjes op de stations open zet.
Laaggeletterdheid verdwijnt als je iedere schoolverlater een diploma cadeau doet.
OK, die laatste doen we al dus daar mag je binnenkort resultaten verwachten.

Osdorpertje | 17-05-23 | 11:33 | 1

In Colombia en in Noord Korea is geen misdaad. Voortreffelijke landen. Zojuist gepromoot door de tweede kamer (ook al weggelanceerd van de werkelijkheid).

nobodiesunmighty | 17-05-23 | 12:21

Het gaat echt alleen om het verspreiden van de originele bron van het flimpje. En ook, wie het filmpje in een opwelling deelt of retweet blijft buiten schot.

Nou fantastisch dat gaat echt helpen dit ‘uitsluitend voor de Bühne’ wetsvoorstel.

HoniSoit | 17-05-23 | 11:31

Moest meteen denken aan die gast in de gevangenis die stond te juichen omdat hij maar 18 maanden en jeugd tbs krijgt na moord.
En dit zelf op internet zette. Hoe debiel ben je dan.

De Let | 17-05-23 | 11:29

Alle excelsheet-managers gretig knikken (op de maat van Born, Born to be Alive).

Kouwe Kees | 17-05-23 | 11:27 | 6

@Basil Fawlty | 17-05-23 | 11:56:
Aw yeah

Kouwe Kees | 17-05-23 | 13:04
▼ 3 antwoorden verborgen

Het verspreiden van zoiets kun je niet tegen houden, even los van de streetcred en clout die dit soort tuig krijgt als ze zelf zoiets verspreiden. Er zijn genoeg manieren om zoiets anoniem up te loaden(bijv. via 4chan, met VPNs etc.), op te sturen naar een persoon in het buitenland die 'm upload buiten de NL jurisidctie.

Ben wel benieuwd of ze dan ook posten vanoorlogsbeelden in oa. Oekraïne gaan vervolgen.. is ook geweld. Of telt dat niet mee omdat 't allemaal blanken zijn?

Beste wat ze kunnen doen is de mensen die zoiets retweeten of reposten op facebook achterna zitten, en dan heb je effectief het niveau van de Britse politie geëvenaard: Mensen arresteren om retweets(terwijl de originele poster ernaast staat!) of bidden in stilte bij een abortus kliniek. Maar als er duizenden kinderen misbruikt en/of verkracht worden in Rotherham meer dan DERTIG FUCKING JAAR wegkijken, want ja anders wordt je beticht van racisme.

Gebruik die politiecapaciteit dan om die kopschoppers op te rollen...

ReyNemaattori | 17-05-23 | 11:27 | 1

Precies: waarom zouden die schoften er en masse van mogen genieten van achter hun pc's en mogen wij niet weten hoe het gaat?

zeurmachine | 17-05-23 | 11:29

Er zijn nog genoeg kanalen op internet waar maximaal geweld te vinden valt. Symboolonzinnige wet. Geen maatschappelijke bijdrage. Sinds wanneer verdienen politici zoveel geld met dit soort struisvogel-stunts. Ga svp iets maatschappelijks zinvols doen, bijvoorbeeld ga de techniek in of de zorg, of wordt vuilnisophaler of schoonmaker. Of agrariër. Wereldwijd de meest essentiële beroepen (Bron: Harvard University).

nobodiesunmighty | 17-05-23 | 11:27

CDA en PVDA, goed voor hooguit 6 zetels. Waar hebben we het over?

4HoogAantWater | 17-05-23 | 11:26 | 1

15+9, maar dat is niet heel erg van belang, het gaat, zoals altijd, om wie ze meekrijgen.

John McClane | 17-05-23 | 11:33

"De Tweede Kamer richt zich in elk geval op de originele bron van het filmpje. Kijkers en mede-verspreiders blijven buiten schot."
Aldus staat te lezen in het AD.

Duwbak_Linda | 17-05-23 | 11:26 | 5

@Zapata10 | 17-05-23 | 11:28:
",,Het is verschrikkelijk als je slachtoffer wordt van geweld. Het is extra pijnlijk als de beelden daarvan dan nog jaren op het internet rondzingen.’’
Nou ja, dit is ook wel weer waar.

Duwbak_Linda | 17-05-23 | 11:34

@Duwbak_Linda | 17-05-23 | 11:34: Daar kunnen slachtoffers hulp bij krijgen, het is een keuze uit twee kwaden maar de kans dat daders herkend worden is veel groter als je de filmpjes wel online zet. Blur het slachtoffer dan zou ik zeggen.

Zapata10 | 17-05-23 | 11:41
▼ 2 antwoorden verborgen

Filmpjes waarbij een Russische soldaat een granaat op z’n pan krijgt mag wel?
Wie gaat bepalen wat wel of niet mag?

allesofniks | 17-05-23 | 11:25 | 3

De russen zijn we geacht te haten dus dat mag. Stel je voor dat we dadelijk wat gaan vinden van onze verrijkende landgenoten.

Barkruk2 | 17-05-23 | 11:27

Die miezerige oom die u 1 keer per jaar ziet op een verjaardag

Kartelmaster2000 | 17-05-23 | 11:27

Nederland begint net zo laf te worden als ons Vlaamse buurland

Kartelmaster2000 | 17-05-23 | 11:25 | 3

Controle staat. Controle over wat mensen tot zich krijgen. Een groot deel van de bevolking vindt dat erg prettig

jeweettochniet | 17-05-23 | 11:26

Soort van Studio 100 sprookjesland geworden?

nobodiesunmighty | 17-05-23 | 11:28

Wat is er gaande, ginder ..

Nederlandop1 | 17-05-23 | 12:08

Stel je voor dat ze daadwerkelijk wat aan het probleem gaan doen. Zit dat menselijk afval al vast? Zijn ze al veroordeelt? Is al bekeken waarom ze dit soort racistische aanvallen plegen?

Barkruk2 | 17-05-23 | 11:24 | 3

Een aantal zijn gearresteerd en na een foeigesprekje mochten ze weer huiswaards.

naglfar | 17-05-23 | 11:26

Ze hebben allemaal een schadevergoeding gekregen voor de emotionele schade omdat de video op internet is gekomen. Een aantal gelukkigen mag logeren bij Jetten, Smeets of Kaag.

Kartelmaster2000 | 17-05-23 | 11:26

Iets met kop in het zand steken.
Overigens zijn de meeste van die filmpjes wel heel erg stigmatiserend. Dat moeten we niet willen in onze diverse samenleving waar al die prachtige culturen vreedzaam samen leven.

Zapata10 | 17-05-23 | 11:23

Even opgezocht in mijn Hitchikers Guide hoe dat werkt:

The Ravenous Bugblatter Beast is so mind-bogglingly stupid that it thinks that if you can't see it, it can't see you. Therefore, the best defense against a Bugblatter Beast is to wrap a towel around your head.

Ah, mind-bogglingly stupid. Nou begrijp ik waarom deze politici dit voorstellen.

ParadiseLost | 17-05-23 | 11:23 | 2

Geeft mij altijd een goed gevoel dat er quote's uit dit boek in de reaguursels verschijnen.

Sjeintje | 17-05-23 | 11:32

Ik zie het ook als een waarschuwing naar ons om uit te kijken voor die roedels.
Daarom vind ik het belangrijk om dit te blijven filmen en blijvend te kunnen zien.
Wat ik ook niet begrijp is waarom partijen elk dingetje of ding aangrijpen om wetten erdoor te jassen. Die miljoenen wetten en wetjes tasten onze bewegingsvrijheid en onze bestaansvrijheid op een totaal ontoelaatbare wijze aan.

ChalinaRosa | 17-05-23 | 11:23 | 1

Ik laat het aan m’n kinderen zien, met twee reden, 1 hoe te bewegen en te verdedigen indien dit gebeurt, 2 hoe een dergelijk gevaar in te schatten en te voorkomen.

Wel jammer dat ze altijd vragen, pappa waarom hebben ze altijd donker haar (maar dan op een andere manier)!

allesofniks | 17-05-23 | 11:31

Je bent wappie als je het verspreid. Maak dat het credo en je bent voor 80% al klaar

jeweettochniet | 17-05-23 | 11:23

Als je het niet ziet, is het er niet

apek00l | 17-05-23 | 11:21

9000 euro boete ook echt. Gewoon even een hele snelle zoektocht levert op dat dat 8750 MEER is dan je voor mishandelen zelf krijgt: www.bd.nl/uden/udenaar-krijgt-boete-v...

Dus mishandelen = best wel OK, niet helemaal maar foei, filmpje verspreiden (vrije nieuwsgaring, je weet zelf) : een heel jaar bijstand naar de kloten.

John McClane | 17-05-23 | 11:19
-weggejorist-
Schriever | 17-05-23 | 11:19 | 1

De overtreffende trap van wegkijken is dit.
Mag ‘het volk’ niet meer zien wie er verantwoordelijk zijn voor dit soort barbaarse lynchpartijen?
Juist door dit wel te tonen wordt er over gesproken en wordt het probleem ook bespreekbaar binnen allerlei groepen in de samenleving.
Niet huichelachtig verstoppertje gaan spelen.

laurentius | 17-05-23 | 11:18

Nu nog de slachtoffers overhalen om geen aangifte meer te doen en operatie is geslaagd!

Klaagbaan | 17-05-23 | 11:17 | 1

Ik zou bijna zeggen: je krijgt een boete als je slachtoffer bent. Een boete van 10.000 euro!

nobodiesunmighty | 17-05-23 | 11:29

Doet mij een beetje denken aan verstoppertje spelen toen ik nog een klein Herootje was. In een hoek gaan zitten en handen voor je ogen. Ik zag ze niet dus zullen ze mij ook niet zien.

hero_of_heaven | 17-05-23 | 11:16

Ik ga de huisregels nog eens bestuderen, zo een snelle Joris heb ik nog nooit eerder gezien. Wat voor zere teen zat daar tussen?

Normpje | 17-05-23 | 11:14 | 2

Bij het uit bed stappen gestoten.
Iedereen zal die pijn voelen vandaag.

Sjeintje | 17-05-23 | 11:18

“ je kunt nooit de waarheid zeggen zonder ook onaangenaam te zijn”. - Bomans

Schriever | 17-05-23 | 12:14

Heb het al vaker geschreven we gaan steeds meer op China lijken
Daar worden dit soort dingen ook gecensureerd.

Alexander | 17-05-23 | 11:14

Zoals je in de ene wijk eerder carpaccio eet dan in de rest van het land kom je in andere wijken weer eerder losgeslagen hordes hyena's tegen. Alleen drukt die eerste wijk al een jaar of 40 haar ideologie en mening erdoor tegen de wil van het volk. En mag u geen Russische tv-zenders meer bekijken.

Piet Karbiet | 17-05-23 | 11:14

Mijn briljante idee is om voortaan kosten in rekening te brengen voor het doen van aangifte bij de politie. De criminaliteit zal verdwijnen als sneeuw voor de zon! Wellicht moeten we dit wel combineren met het verbieden van nieuwsgeving over criminaliteit waar geen aangifte van is gedaan (niet-officiële criminaliteit)

Ardberg | 17-05-23 | 11:13

Wat gaat er met tv programma Opsporing Verzocht gebeuren?

Hondt | 17-05-23 | 11:12 | 3

Dat is al ingekort en ze gaan nu 16 weken met zomerreces i.p.v. voorheen 8.

Piet Karbiet | 17-05-23 | 11:16

Zoals bekend ingekort. Uiterst efficient middel gebleken bij de misdaadbestrijding. Maar laten zien dat meer dan 90% van de zware misdaad gepleegd wordt door mensen van (vooral een bepaalde) kleur moeten we niet willen, want stigmatiserend. Dit land is ziek.

ChupaChupa | 17-05-23 | 12:01

Is dat omdat je niet mag zien dat het toch vaak dezelfde conservatieve hyena's zijn?

de IJsman | 17-05-23 | 11:12

"Als u weigert om policor weg te kijken bij zinloos geweld bedreven door lieden met een migratieachtergrond tegen autochtonen, dan zullen wij u gewoon dwingen om policor weg te kijken''

Aldus kennelijk 'Den Haag'. Want die multikul samenleving, die MOET gewoon een succes zijn, niet goedschiks, dan maar kwaadschiks. ''Wij'' moeten die massa-immigratie van de afgelopen ca 50 jaar beschouwen als een 'verrijking', ook al zien steeds meer mensen in dat het vooral een gigantische verarming betekent.

En we gaan natuurlijk ook gewoon stug door met onszelf te 'verrijken'. Dit jaar is de verwachting dat er tegen de 80.000 lieden uit de derde wereld ons komen verrijken.

Dr_Johnson | 17-05-23 | 11:09 | 1

waarvan, volgens de statistieken, 70% moslim en 4% met een beroepsopleiding.... tel uit je winst....

oblix | 17-05-23 | 11:48

Als wij alle vernielingen zien, zouden wij wel eens rechtse neigingen krijgen en dat mag natuurlijk niet.

thanseeuwen | 17-05-23 | 11:09 | 1

Te laat.

NLgaatnaardeklote | 17-05-23 | 11:15
-weggejorist-
Normpje | 17-05-23 | 11:09

Een strategie die op meerdere situaties toegepast kan worden; verbied gewoon het filmen en verspreiden van de acties en demonstraties van marginale clubs als Extincion Rebellion, Kick Out Zwarte Piet etc. Geen aandacht meer aan geven, dan gaat het vanzelf weg. Toch? Echter; laat maar zien wat de laffe weggooiers van onze maatschappij allemaal flikken - groepsgewijs op het hoofd stampen van iemand die al op de grond ligt. We hebben een probleem en dat gaat niet weg door te verbieden om dat probleem te laten zien.

Toos Bevergeil | 17-05-23 | 11:08

“De maat is vol”…..
De kamer zet zichzelf weer eens voor lul.
Dit soort onzin heeft totaal geen prioriteit.
Bovendien kun je wel zoveel dingen keihard aanpakken.
Elke dag worden we overspoeld met angstporno.
Al een paar jaar opent een (radio) journaal met een klimaat item.
Elke dag wordt op meerdere momenten ons wijsgemaakt dat de aarde vergaat en we te laat zijn met redden.
Ik durf te beweren dat geen enkel land in de wereld zo hysterisch bezig is als NL en zelf maar een minimale invloed heeft op het veranderen van mentaliteit in de wereld.
Terug naar de filmpjes…….
Stop eens met op populistische wijze te schreeuwen als je niet eens je praatjes kunt waarmaken.
Er is niet eens genoeg blauw op straat, er zijn geen cyberagenten te vinden.
En zou er al genoeg cyberpolitie zijn, zet heb dan in tegen fraude, oplichting en terrorisme via het internet.
Kinderen die sensatiefilmpjes delen hebben geen prioriteit.
Bovendien zijn de rechtbanken zwaar overbelast.
Kap met die onzinnige proefballonetjes.

Ruimedenker | 17-05-23 | 11:08 | 3

Juist, Ruime.
Het is onzin, zo’n wet, en er zijn andere prioriteiten. Helaas hebben onze machthebbers andere zorgen, namelijk dat burgers ongewenste zaken zien, ongewenst info delen en niet in de pas lopen.

Geen woord er over bij incidenten met de Amerikaanse politie. Zou bv bovenstaande filmpje blanke daders en een zwart slachtoffer kennen, dan zou het wekenlang de officiële media overspoelen. Mitch Henriquez was lang in het nieuws, inclusief de beelden van ook die nare gebeurtenis.

Nuuk | 17-05-23 | 11:15

Dit en zorgen dat deze filmpjes niet gedeeld kunnen worden op de bekende sites en de verspreider ervan meteen blokkeren. Moet voor een socialmedia bedrijf toch niet zo moeilijk zijn. Als het niet gedeeld kan worden voor de aandacht is het snel over met de pret lijkt mij want het is natuurlijk allemaal punten scoren om zoveel mogelijk van dit soort filmpjes te delen. Het houdt niet in dat het kopschoppen e.d. stopt maar social media bedrijven kunnen wel met cyberteams v.d. politie zorgen dat de verspreiders ervan opgezocht kunnen worden.

clockandhammergame | 17-05-23 | 11:19

@clockandhammergame | 17-05-23 | 11:19: Dat is niks anders dan een onwelvallige waarheid wegcensureren om te voorkomen dat Nederlanders(en Europeanen in het algemeen) weleens kunnen realiseren welk traject er voor de toekomst ingeslagen is: Dit gaat over 10-15 jaar de dagelijke realiteit zijn voor veel mensen.

ReyNemaattori | 17-05-23 | 11:38

Ik denk dat ze eerder hopen dat het stigmatiseren van bepaalde groepen verminderd als het roedel gedrag niet meer vertoond wordt

NaughtiusMaximus | 17-05-23 | 11:07 | 3

ik vind het vreemd dat niemand vraagt wat nou wel de beweegredenen zijn waarop dit wordt voorgesteld ipv allemaal te schreeuwen hoe debiel het is?

oblix | 17-05-23 | 11:49

@oblix | 17-05-23 | 11:49: Misschien om dat de meesten begrijpen dat die eencelligen erop kikken zichzelf terug te zien op het internet en het kunnen delen met andere eencelligen?

ChupaChupa | 17-05-23 | 12:08

@oblix | 17-05-23 | 11:49: Misschien om dat de meesten begrijpen dat die eencelligen erop kikken zichzelf terug te zien op het internet en het kunnen delen met andere eencelligen?

ChupaChupa | 17-05-23 | 12:08

Wanneer het onthullen van een misdrijf wordt behandeld als een misdrijf, wordt u geregeerd door criminelen.

Edward Snowden

HierenNu | 17-05-23 | 11:07

Is gewoon onderdeel van de controlestaat. Zolang wij de problemen niet zien, zijn wij tevreden met de overheid want die heeft toch het beste met ons voor.

Teluitjewinst | 17-05-23 | 11:06

Kan de Tweede Kamer niet beter een wet opstellen waarbij de filmpjes samen met de uitspraak online komen?

Gebakschep | 17-05-23 | 11:06

Gisteravond nog op station Bijlmer Arena gestaan, komt wel erg dichtbij zo.
Of zou dat ook niet meer mogen dan?

Nuchternederland | 17-05-23 | 11:06

Het ergste van dat filmpje is toch wel het 10 jarige jongentje dat lekker meetrapt. Totaal verziekt, klein duiveltje

Kartelmaster2000 | 17-05-23 | 11:06 | 1

Maar dat mag u niet zien dus.

J-van-de-Bontekoe | 17-05-23 | 12:09

Ik zou denken, probeer het vertrouwen in politiek en overheid te herstellen door de belangen van Nederlandse inwoners voorop te stellen, en d.m.v. rust en logica in regelgeving en beleid.
Als steeds meer mensen het niet meer kunnen volgen, of de rekeningen niet meer kunnen betalen, valt te vrezen dat we meer van allerlei onwenselijke ellende krijgen.

Harry.Langezwaal | 17-05-23 | 11:05

Het zijn weer eens vrouwen die dit indienen.

omanders | 17-05-23 | 11:05 | 1

Wie hebben het ingediend?

nikolaos | 17-05-23 | 11:26

Het is nogal lastig om tot een aanhouding en veroordeling te komen zonder dit soort filmpjes. Denk maar aan de Mallorca-zaak.

Gebakschep | 17-05-23 | 11:04 | 2

Precies. Toen werd er juist een oproep gedaan aan de omstanders die gefilmd hadden om de beelden in te leveren zodat bewezen kon worden wie wat gedaan had.

Toos Bevergeil | 17-05-23 | 11:11

Inderdaad, en ook in deze zaak ging het zeer rap dankzij de filmpjes. Binnen een week al 9 of zelfs meer aanhoudingen.

Wattman | 17-05-23 | 12:35

zo lang we op idioten blijven stemmen houden we dit soort idiote acties en voorstellen.

mental K | 17-05-23 | 11:04

Ik sla er ook op los met mijn ogen dicht.

Kaas de Vies | 17-05-23 | 11:02

Treed gvd nou eens op ipv weer alles en iedereen bestraffen.

We hebben notabene jarenlang campagnes gehad: film alles!

Behangdelul | 17-05-23 | 11:01

Het einde van dumpert.

Low battery | 17-05-23 | 11:01

Symboolpolitiek is ook politiek, tenslotte.

Glasgow Argus | 17-05-23 | 11:00 | 1

Niets meer aan toe te voegen.

TanteJuut | 17-05-23 | 11:01

Als het gaat om verspreiding om stoer te doen en wat mogelijk andere aanzet om ook zo te handelen dan is er een, puntje. Maar om het te verbieden voor het grotere publiek zodat men deze maatschappelijke ontwikkelingen uit het nieuws kan houden dan is het staatscensuur. Moeten we niet willen. Dus, daders extra straffen als zij ook nog eens filmen en verspreiden. Niet onze rechten en vrijheid om nieuws te ontvangen af nemen. Laatste wel het makkelijkst voor het kartel. Er is geen jongeren geweld probleem.

P-unit | 17-05-23 | 10:59 | 2

Nee er is nooit een punt; het is niet alleen om het te 'censureren', maar het voorkomt ook dat de daders überhaupt gepakt zullen worden! Laten we alsjeblieft gebruik blijven maken van de onmetelijke domheid van deze 'jongeren'.

NietHenkLooij | 17-05-23 | 11:06

Ik dacht ook dat ze dat bedoelden maar ik denk toch niet dat dat het geval is aangezien die boete toch nooit betaald kan worden.

nikolaos | 17-05-23 | 11:18

Stel je voor dat de gewone mens zich ineens realiseert wat voor maatschappij die linkse partijen willen bereiken.

Zemko | 17-05-23 | 10:59

Verbieden is een ding. Maar dit handhaven gaat nooit van de grond komen.

Pensinada | 17-05-23 | 10:58 | 4

@Ing. eslapen | 17-05-23 | 11:03: Rick-rolling gaat nog eens heel groot worden!

Glasgow Argus | 17-05-23 | 11:04

Artificial Intelligence die de beelden identificeert en een waarschuwing naar de uploader stuurt dat dit soort beelden potentieel gevaarlijk voor zijn in vrijheidsstelling kan zijn.

Met_baard | 17-05-23 | 11:29
▼ 1 antwoord verborgen

De videoverspreiders zijn toch dezelfden als de bijna-doodtrappers?

grietmetgroenefiets | 17-05-23 | 10:58 | 3

Dat maakt van GS dus doodschoppers ?

grapo | 17-05-23 | 11:02

Ik dacht dat gekozen kamerleden er waren om naar het volk te luisteren en het te vertegenwoordigen, niet om het zijn vrijheden af te pakken.

J.P.Drapeau | 17-05-23 | 10:58 | 2

Welke vrijheden?

Regentenstijl | 17-05-23 | 12:07

REAGEER OOK

Uitgelezen op GeenStijl? Abonneer je op de Nijman-Nieuwsbrief.
linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken
Kansino. Hét online casino van Nederland.
Online casino met licentie | Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Online Gokken | Brokerfolio.com brokers vergelijken | online bookmakers in Nederland
Online Casino Top 5 | Casino bonussen | Crypto-casino.nl