Bassiehof – Hugo de Jonge en het geheim van paleis Soestdijk
Kees Koudstaal wil weten wat het kost
Twee vorsten terug bewoonden koningin Juliana en de Prins der Nederlanden tot en met 2004 paleis Soestdijk. Na hun dood werden paleis en omliggende gronden na een lange aanloop in 2017 door het Rijk verkocht voor ruim 1,7 miljoen euro, wellicht herinnert u zich dat nog.
Het nieuwe Soestdijk
Het paleis zou gerenoveerd worden, er zouden een woonwijk en een hotel verrijzen, het landgoed omgevormd tot een conferentieoord én natuurgebied toegankelijk voor iedereen. Maar zes jaar later is er nog geen spade de grond ingegaan. Gemeente, provincie, bewoners en projectontwikkelaar lagen en liggen met elkaar overhoop over procedures, natuurbehoud, dassen en vleermuizen en de restauratie van het paleis. De hele geschiedenis is vastgelegd in de documentaire Het nieuwe Soestdijk van de hand van Frans Bromet die het project drie jaar volgde. Voorwaar een bindende kijktip. De Raad van State zal later dit jaar besluiten of en hoe het project nu eindelijk kan beginnen.
Kees Koudstaal en de kosten
Een van de drijvende krachten achter het verzet is een man met de geweldige naam Kees Koudstaal. De Baarnse oud-politicus (wethouder en gemeenteraadslid) is nu voorzitter van stichting Behoud het Borrebos, het gebied op het landgoed waar woningbouw zal moeten komen die de restauratie van het paleis moet financieren. Koudstaal is een geducht tegenstander van de projectontwikkelaar. Zo wist hij eerder twee oud-bewoners van het paleis te mobiliseren; de prinsessen Irene en Margriet.
Deze Koudstaal ontdekte dat er een taxatierapport bij het Rijksvastgoedbedrijf ligt over de marktwaarde van Soestdijk en vroeg dat op. De overheid weigert dat te openbaren, een WOO-verzoek bood geen soelaas. Dat was voor Partij voor de Dieren Kamerlid Eva van Esch vorige maand reden Kamervragen te stellen aan het kabinet en verantwoordelijk minister voor Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening Hugo de Jonge (CDA) in het bijzonder.
Nieuwe bestuurscultuur samengevat in een setje Kamervragen
Maar ook de Tweede Kamer kan het taxatierapport op zijn buik schrijven. Volgens De Jonge afgelopen week kunnen de financiële en economische belangen van de Staat worden geschaad als de taxatie en de onderbouwing daarvan openbaar worden, 'omdat andere marktpartijen dan weten welke afwegingskaders aan de taxaties van vastgoedobjecten ten grondslag liggen'. Want "De taxatiesystematiek zoals bij Paleis Soestdijk toegepast, wordt ook bij andere vastgoedobjecten toegepast."
Vraag van Van Esch: "Onderschrijft u het algemene beginsel dat wanneer de Staat overgaat tot verkoop van monumentaal Rijksvastgoed er sprake dient te zijn van een transparant proces?” De Jonge: "Dat beginsel onderschrijf ik." Het een zeggen, het ander doen. Zie daar de nieuwe bestuurscultuur samengevat in de beantwoording van een setje Kamervragen.
Ongeoorloofde staatssteun
Waarom is dat taxatierapport zo belangrijk? Als blijkt dat de overheid Soestdijk ver onder de marktprijs verkocht heeft, kan dat ongeoorloofde staatssteun betekenen. De nieuwe eigenaar mag vanaf 2032 het landgoed te gelde maken wat niet moeilijk is met 165 hectare grond, een paleis en vele bijgebouwen. Het zou dan zuur zijn als de belastingbetaler achter het net blijkt te hebben gevist. Wordt vervolgd, Koudstaal wil namelijk dat de rechter een uitspraak over de openbaarmaking van de marktwaarde doet.
Ironisch dat de kwestie nu op het bordje van Hugo de Jonge ligt. De minister die al eerder vijf miljard euro kwijtraakte, nietwaar?
Reaguursels
InloggenHangt dus van het partij programma van d"66 en groen-links af wat de raad van state beslist.. ik hoop voor die project ontwikkelaar dat hij goed gedoneerd heeft aan D'66. want dan kan binnen het netwerk alles geregeld worden en dat is echt geen corruptie hoor. "de Raad van State zal later dit jaar besluiten of en hoe het project nu eindelijk kan beginnen.""
Als je dergelijk vastgoed voor deze prijs kunt kopen, is er wel wat marge waar je de meewerkende politici en ambtenaren wat van kan toestoppen.
Raad van State is een orgaan vol met D66/PVDA politici die steeds proberen beslissingen op een ondemocratische manier naar links te buigen onder het mom van 'verdragen' , ' rechten-van-de-mens' en andere generieke middelen die met een linkse invulling worden gebruikt als drogreden: zie het niet terug kunnen sturen van immigranten 'omdat er in Italie geen garantie is op een juiste procedure' die garantie is er nergens ook in Nederland niet. Echter Italie houd zich net als Nederland aan de EU wetgeving waardoor de immigranten gewoon terug gestuurd hadden kunnen worden.
1,7 miljoen voor Paleis en gronden, dat lijkt me geen commercieel tarief dat de overheid heeft ontvangen. Eerder een typisch VVD ons-kent-ons nepondernemert-inteelt-vriendenprijsje.
Ik neem aan dat de verkoop niet openbaar was, en het wellicht voor het tienvoudige te verkopen vastgoed aan een of andere corrupte Siewert is gegund?
A'dam rijtjeshuis doet al over de miljoen. Dit was een weggeefprijs.
165 HA, is al meer dan 1,7 miljoen. Wat wint de "overheid" ermee om dit tegen zo´n belachelijke lage prijs te verkopen?
Is dat Borrebos de domicilie van de gelijknamige wolf, nu het Grote Dierenbos in de biomassacentrale is verdwenen?
Het Borrebos, een schitterende naam. Het kan niet anders dan dat dit bos het thuis is van Kwetal en Pé Pastinakel.
Kees Koudstaal lijkt meer iemand uit de Rick Ringers of een VOC kapitein uit een 50er jaren jongenschboek voor de wakkere jeugd.
Rik Ringers was het toch? Die heb ik allemaal wel gelezen denk ik. Mooi spul was dat.
@Verbandmeester | 30-04-23 | 14:49:
Klopt, excuus, het is Rik, zonder ‘c’.
Ik las die soms.
Kees Koudstaal is ook wel een naam voor een vriend van Kapitein Rob, en ik denk dat Kapitein Sjaak Mus vast wel een Kees Koudstaal in de sociale cirkels heeft.
@Nuuk | 30-04-23 | 15:04: Met klauwen als kolenschoppen en kabels van spieren. Met groeven in zijn gezicht die het verhaal van zijn leven vertellen.
Als er rond Soestdijk gerommeld is met de aankoopprijs dan hoop ik dat er toch een soort karma is. Dat MOB dan gaat procederen over de vernieling van het bos ten behoeve van woningbouw bijvoorbeeld. Na het terugkijken van de WNL uitzending van vandaag kan ik ook alleen maar concluderen dat ik de heer Vollenbroek enorm arrogant vind. Hij praat ook voortdurend over wij als hij het volgens mij over zichzelf heeft. Op mij komt hij over als een hele nare man, maar ik gun Soestdijk dan een stukje van dat nare als blijkt dat er gerotzooid is.
Ik had precies het tegenovergestelde. Ik vind die Jaspers een enorme eikel die behoorlijk lasterlijk over Vollenbroek heeft geschreven. Allemaal onwaar. In die uitzending kwam juist aan bod dat Jaspers van veel zaken geen jota begrijpt. Hij beweert bijvoorbeeld dat die Vollenbroek geld heeft verdiend aan die procedures vanwege de proceskostenveroordelingen. Dat zijn echter forfaitaire bedragen die ver onder de werkelijke kosten liggen. Ik heb meer respect gekregen voor Vollenbroek nu hij in het hol van de leeuw zijn verhaal ging doen. Ook het verwijt dat Vollenbroek tegen woningbouw of windmolenprojecten zou procederen bleek volledig onwaar. Bovendien wordt anders dan Jaspers beweert slechts een op de vier woningbouwprojecten tegengehouden/vertraagd door stikstofproblematiek. Verder werd Vollenbroek een beetje als boeman weggezet door Jaspers terwijl hij niets anders heeft gedaan dan afdwingen dat de wettelijke normen worden gehandhaafd. Normen waar Jaspers geen enkel antwoord op heeft anders dan natura 2000 is kut, economie is belangrijk.
Die troela van de werkgeversorganisatie maakte zichzelf ook belachelijk door te zeggen dat boeren niet meer 80% zouden exporteren als de benelux en het VK ook bij nederland zouden horen. Ja onze gemiddelde co2 uitstoot komt ook lager te liggen als we pakistan annexeren.
Oftewel, team Vollenbroek hier, aangezien ik graag houd van feiten, rede en logica.
Ik geef de tegenstanders een ding na: Vollenbroek blijft soms hangen in randzaken. Hij zou wat mediatraining kunnen gebruiken.
het radicaliseringsspook ligt op de loer, Bob. Beware...
Voor je het weet plak je je ook vast aan een tafel van eikeltakkenhout.
@Graaisnaaiert | 30-04-23 | 14:33: ik vind die jaspers dus eerder een radicaal dan vollenbroek, die het wettelijk gelijk volledig aan zijn zijde heeft en vooralsnog geen nepfeiten verspreidt zoals Jaspers.
@BobDobalina | 30-04-23 | 14:39: Dat is vast waar, maar wat ik poogde te duiden was dat de heer Vollenbroek op mij heel naar overkomt. De figuur van Jaspers past beter bij mij, hoewel ik daar ook verder geen kennis aan hoef te hebben. De mens Vollenbroek is qua persoonlijkheid iemand die heel ver van mij afstaat. En dat zal ongetwijfeld invloed hebben op hoe ik over zijn processen denk.
@Verbandmeester | 30-04-23 | 14:54: vollenbroek zal ook mijn vriend niet worden en is een beetje een nerd. Maar hij maakte wel indruk met zijn beheersing en hoeveelheid kennis. Een autist is het trouwens niet omdat hij gewoon in zo’n programma aanschoof tussen de Leon de Winters en Jaspers en zich prima staande hield. Die Jaspers zal evenmin een vriend van me worden. Kwam over als een onbetrouwbare licht ontvlambare kerel. Geen enkele excuses richting Vollenbroek voor zijn onjuiste beweringen.
@BobDobalina | 30-04-23 | 14:24: Jaspers is niveau Marianne Zwagerman. Stelt dus niet zoveel voor.
De overheid naait je in de anus waar je bijbukt.
Teruggeven aan de natuur.
Zoals een doodlopende gracht aan de uitgeroeide inboorling.
Wat een gezeur om niks, het volk betaald er graag voor.
Spreek voor jezelf
@Stijlloze nick | 30-04-23 | 12:56: U behoort niet tot het volk?
@Is dit nog nieuws? | 30-04-23 | 13:10: 't fokschaap heeft in ieder geval nooit 't kofschip van dichdbij gezien.
Jij betaalD er misschien graag voor, het volk betaalT er niet graag voor.
Hier in de buurt staat al jaren een stukje grond te koop op een absolute A-locatie voor bepaalde doeleinden. Het blijft onverkoopbaar want de gemeente vind (als enige) dat de grond gesaneerd moet worden, maar er mag tegelijkertijd nog geen takje gesnoeid worden en het boek met bouw- ontwikkel beperkingen is zo dik en onredelijk dat niemand het aandurft. Dus staat de ruïne die er nu staat al jaren te verpauperen, midden in een gebied wat Europees geduid wordt als beschermd gebied.
Er kan veel moois en goeds gedaan worden en er kan geld verdiend worden maar een onredelijke gemeente en welstandscommissie van 80 plussend blokkeert alles.
Slechts 1,7 miljoen?
Daar krijg je anno 2023 een redelijk ruim 'vrijstaand' Vinexhok voor...
Voor 165ha is dat dus € 0,97 per m2. En dan afvragen of dat onder de marktprijs is...
Een absurde weggeefprijs. Hoe kun je niet aan corruptie denken als je dit leest?
Zo werkt inflatie
@J.P.Drapeau | 30-04-23 | 12:56: Tsja, tel daar bij op dat men met man en macht probeert te voorkomen dat de huidige marktwaarde wordt bekendgemaakt en we weten waar Hugo de mosterd haalt.
@Marcelinho | 30-04-23 | 12:51:
als je verder niet zoveel met die grond mag dan heb je meer aan een parkeerterrein in Amsterdam.
Is het raar als iemand nu denkt dat er iemand of een groep is die een ontzettende hoeveelheid geld gaat verdienen aan dit project en zich afvraagt welke politicus of beleidsbepalende topambtenaar hier een graantje ( zonder tje) meepakt?
Ook weer lekker Nimby gedrag van onze prinsesjes. En het is niet eens hun back yard! Ook mogen de bomen niet in de 'groene centrale' want 'tegen de mooie natuur'. Nee , die kun je beter vanuit de andere kant van de Atlantische Oceaan halen met stookolie aangedreven schepen.
Uit het zicht uit de gedachte
De toko van onschatbare waarde
Goedkope snelle sloopadviezen kunnen ze van de russen krijgen.
He meneer Bas... wanneer weer helemaal terug met heer Jan? Ik mis jullie.....
2 mei
Wie zijn eigenlijk de begunstigde in dit hele verhaal? Wie is de eigenaar nu echt en wie (uit de politiek of diens vriendjes) verdient er nu weer gigantisch aan.
De waarde zal natuurlijk 10 miljoen zijn ofzo.
Dat hangt af van de voorwaarden. Als het een monumentaal pant is en je verplicht bent om er nog miljoenen achteraan te gooien, en er vervolgens niets mee mag doen, en er ook nog beperkingen zijn op wat je met de omliggende grond mag doen, dan kon de waarde bij huidige staat wel eens negatief zijn.
@W_F | 30-04-23 | 12:21: Pant? Serieus?
@Ichneumonidae | 30-04-23 | 12:34: ach, lees daar nou ff doorheen.
@Wiezewalakristalix | 30-04-23 | 12:37: Ik geef er niet zo veel om, maar vond dit toch wel bijzonder.
Overigens heeft W_F wel een punt, dat de waarde bij de huidige staat wel eens negatief kan zijn, afhankelijk ook van wat je met dat pand en omliggende grond mag/kunt.
Zit er niet een Oranje in t vastgoed?!
Overheidsorojecten, zeker in eigen beheer, worden standaard op 50% van de werkelijke kosten geraamd om politieke / maatschappelijke onrust over de kosten te voorkomen bij beoordeling. Als het project eenmaal loopt kijkt geen hond er meer naar en zijn overschrijdingen van 100% gemeengoed, het doel is namelijk alleen dat je dan niet meer terug kunt. Er zijn talloze voorbeelden: de N-Z lijn, de Betuwelijn, C2000, verbouwing TK, verbouwing paleizen, het optrekje van Willy enz enz enz.
En bij aankopen betalen ze te veel voor wat ze krijgen. Interne inkoop koopt ook vaak te duur in. Winkelprijzen kunnen zomaar flink lager liggen als je een beetje zoekt. Maar het interesseert niemand, is toch maar belastinggeld.
Dit lijkt me een perfecte plek voor een flink asielzoekerscentrum.
Maak er een stad van, Asiel Zoek City.
Er zijn in Nederland geen perfecte plekken voor asieleiserscentra.
@Sieg Hein | 30-04-23 | 12:57: Precies, hebben die wolven ook weer iets te jagen.
We hebben hier dus iemand gematst met een behoorlijk centraal gelegen perceel voor ongeveer €1,- per m2 ?
Dat is een behoorlijke hoge prijs voor een weiland. Het gaat er dus om wat je met die grond mag doen. En het is niet eens kale grond, er staat nog een flink gebouw in de weg waar je waarschijnlijk geen sloopvergunning voor krijgt.
@W_F | 30-04-23 | 12:25: Hoge prijs voor weiland?
@Avondlander | 30-04-23 | 12:41: In 2017 was de gemiddelde grondprijs voor grasland iets onder de 6 euro per m2. Dat zou betekenen dat de aanwezigheid van het paleis heeft geleid tot een waardevermindering van zo'n 8 miljoen (als je tenminste het gehele perceel als grasland zou waarderen).
Paar keer geweest, is toch een schitterend paleis. Zou je als koninklijke familie prima in kunnen wonen ( en ja, verouderd misschien maar dat is het koningshuis ook ). Maar goed, waar geld en grond te halen is cirkelen de projectparasieten alweer in het rond. Je zou er natuurlijk ook een kuuroord van kunnen maken, een psychiatrisch zorgcentrum, een bejaardentehuis, een weeshuis maar goed, dat is er natuurlijk geen bosgrond tot kavels om te vormen dus geen verdienmodel.
U vergeet asielzoekerscentrum
@Wiezewalakristalix | 30-04-23 | 12:38:
Daar is de locatie + ligging veel te mooi en te centraal voor . AZC's - de grote - worden bij voorkeur in de buitenste buitenranden van dit land geplaatst, bij voorkeur onder de rook van een kerncentrale.
@Graaisnaaiert
Het 30 april defilé paleis op tv. Althans dat zijn mijn herinneringen. Lol!
@Basil Fawlty | 30-04-23 | 13:14:
Opa & oma hadden er zelfs een verjaardagskalender van op de wc. Je ontkwam er niet aan, aan de oranjes in hun huis...
@Graaisnaaiert | 30-04-23 | 13:49:
Hahaha! Weet precies wat je bedoelt.
Rond Soestdijk hangt al jaren een zweem van gesjoemel met geld en steekpenningen met het vertrek van de laatste bewoners is dat helaas gebleven.
De geest van Bernhard is gebleven zullen we maar zeggen.
@Schadenfreude | 30-04-23 | 12:39: het DNA van Bernard is her en der nog traceerbaar. We noemen het i.d.d. maar de geest.
En dan begrijp ik ook niet helemaal waarom de Gen. Winkelman kazerne bij Nunspeet helemaal gesloopt is, en dat grote complex is teruggegeven aan de natuur.
De belastingbetaler is verworden tot slaaf die zogenaamd vrij js.
Hij of zij mag niet zeggen wat hij of zij oprecht vindt, want kwetsdiscriminatie en zogenaamde desinformatie.
Hij of zij kan óf géén woning betalen óf zit in bergen schuld terwijl voor velen een verplichte investering van vele tienduizenden euro's en verminderd comfort wacht.
Op weg naar uw werk wordt u in de gaten gehouden terwijl u in de file voortstrompelt.
En de acitivisten schreeuwen en zijn vrij. Evenals de 'vluchtelingen' en de politici en vele anderen die zo bovenmatig verdienen dat ze het nooit zal deren. Als de ellende al niet hun businessmodel siert.
Totdat het dichtbij komt, zoals dat je eigen dochter bedreigd wordt. Dan zal de ontkenning van de werkelijke redenen pijnlijk worden. Willem IV zit in die val. Hij zal ontkennen. Hopelijk gaat het goed met Amalia. De ellende zal blijven en groeien.
Dit soort ons kent ons is de hedendaagse corruptie ten top want natúúrlijk kent nu een select groepje die waarderingsregels wél en profiteert maximaal. Dus openbaarheid is nodig.
De tegenstand daategen spreekt inderdaad boekdelen.
Corruptie in Den Haag, tot grote hoogte gestegen olv. Rutte en Pechtold.
Ik denk dat ik mijn belastingaangifte ook maar eens met de lakstift bewerk want blijkbaar is dat het nieuwe normaal in het Haagse. Of geldt dat niet voor Jan met de pet?
Natuurlijk geld dat niet voor ons slaven. Wij mogen blij zijn dat we de elite mogen dienen en betalen.
@de Jager59 | 30-04-23 | 11:52: u zult niets bezitten en gelukkig zijn.
De jakhalzen kunnen u tot 12 jaar terug het behoorlijk lastig maken, en bij de doelgroep waar geen maatschappelijke weerstand te verwachten is zullen ze dat zeker niet nalaten als ze dan nodig achten.
En hebben we ons geld van Sywert al terug Hugo? Nee!
Tuurlijk niet, want daar zit Hugo tot over zijn oren bij in.
Van welke BoBo zou deze projectontwikkelaar een vriendje zijn?
Nou ja, er zijn in ieder geval op het eerste gezicht gezien geen lijntjes tussen deze projectontwikkelaar en de pandjesprins te ontdekken. Al weet je het natuurlijk nooit; de F1 Grote Prijs van Soestdijk zou natuurlijk wel ons eigen Monaco zijn.
Of dat paleis goedkoop was lijkt me moeilijk te zeggen. Je kunt ook kerken kopen voor € 1, omdat je je vervolgens de tyfus betaalt aan achterstallige troep, verbouwingen, slopen van gedeeltes etc.
Daarnaast is het een lelijk, goedkoop ogend paleis, hoewel dat een kwestie van smaak is.
Dan staat dat toch gewoon in het taxatierapport.
@voorbips | 30-04-23 | 11:44: Ligt eraan wat je met zo'n paleis kunt of wilt doen. Als woning koopt niemand het, dus sloop ligt het meeste voor de hand. Dat kost vrij veel (het is een behoorlijk optrekje) plus dat je niet weet wat je met al die grond mag doen. Is dat niks, dan heb je er geen moer aan en mag je blij zijn als je van die troep af bent.
@Ichneumonidae | 30-04-23 | 11:40
Lol en herkenbaar. Bekende van mij ooit een kerk gekocht voor 1 gulden (toen). Hij was kunstenmaker, kwam net uit een scheiding, had 2 jonge kinderen, te weinig vermogen en dacht daar een schitterend atelier annex huis van te maken. Proest! Wij hebben hem toen al meteen gewaarschuwd dat het een grote geldput zou worden maar hij niet luisteren. Je kunt al bijna raden wat er toen gebeurde. Na 2 jaar en na nauwelijks verbouwing (had al geen geld meer na vervanging dak kerk want bleek nogal duur te zijn. En dat was pas het begin) toch maar weer voor 1 gulden terugverkocht (lees teruggeven) aan het bisdom. Ervaring rijker, illusie armer en monetair nog armer.
Allemaal de schuld van Kaag, uiteindelijk. Want zij gebruikte dezelfde woorden als Hugo, vaak in andere volgorde en samenstelling, maar toch, veel dezelfde woorden. Ook vaak tussen negen uur in de ochtend en vijf uur in de middag dus daar ga je al.
Jij weet net zo goed als ik dat het de schuld van Wilders en de boeren is.
Nu doe je Kaag toch ernstig tekort. Alsof je een Brunapocket met de Statenbijbel vergelijkt. Kost je Parteipuntjes, Landgenoot.
De Schoen en de Slang...
Kaag valt genoeg aan te rekenen en te verwijten, daar hoeven eventuele malversaties rond Soestdijk niet aan te worden toegevoegd.
Ze zit nu bij Buitenhof.
@Sinterbikske | 30-04-23 | 12:11:
Ik wou net zeggen. Wij voelen ons vereerd in Huize Graai. Alsof je de messias in levende lijve ziet.
@Graaisnaaiert | 30-04-23 | 12:17:
Ik zie een vlek op haar linkerjukbeen, voor de kijkert rechts. Zeker niet genoeg naar haar bink geluisterd.
@Graaisnaaiert | 30-04-23 | 12:18: Ze is getrouwd met een kleine man, dus dat zal wel meevallen.
@Après toi | 30-04-23 | 12:47:
Onderschat die kleine stukkies venijn niet, A-t.
Btw, nog even over Dokkum ingelezen vanochtend, schitterend stadje in een schitterend gebied. Dank voor de tip.
De gemiddelde vierkante meter prijs in de gemeente Soest is 3947 euro per vierkante meter. 165 hectare, mmmmmm. 1650000 m2 x 3947= €6,5 Miljard.
Het lijkt er op dat Hugo nog een paar Miljard kwijt is.
Datzelfde paleis in Tubbergen, waar de grondprijs agrarisch laag blijft, zou de staat veel geld schelen.
Staat nog altijd leeg.
Zit op die 165 hectare dan ook een woonvergunning? O...
@Otto Normal | 30-04-23 | 11:52: O … waren de vorige bewoners toch zwartwoners of krakers?
@Otto Normal | 30-04-23 | 11:52: 3 raadsvergaderingen, en een middagje glas/plas/was voor het college van burgemeester en wethouders en dat betreffende bestemmingsplan is klaar voor verandering.
Vanzelfsprekend mogen de burgers op inloopavonden nog wat info komen halen, krijgen ze ook nog een koekje bij de uitleg, en het is geregeld.
Bosgrond van 1,25 per m2 is poef: Bouwgrond a 799,00 per m2. "Want wie wil nu niet in een paleis wonen?!" (Ik heb deze slogan net laten registreren als domein! If you can't beat them, you must join.)
Nou Guus, aan jou wil ik wel verkopen!
Wat zou de woz waarde zijn.
165 hectare...
Ff Googel...
Ff natte vingerwerk....
Ongeveer een €10.000.000,-?
www.wozwaardeloket.nl/
@BadPatNL | 30-04-23 | 12:12:
Na restauratie wellicht. En met aardig wat bebouwing nog meer. Maar dan zijn het kavels.
Als je al vijf miljard euro hebt zoekgemaakt, dan is zo'n paleisje toch peanuts? Kom op, Hugo, doe niet zo flauw!
De overheid zal destijds wel "snel cash" willen hebben gehad. Kaag de eerste wilt daarom ook de ABN belangen verkopen.. met verlies
Ik ga meer voor de theorie die “de Mos” wordt verweten: de koper zal vroeger of later wel een bekende zijn in het circuit rond de verkoop van het paleis. En hugo is slimmer dan Richard.
Regel 1 als er iets schimmigs gebeurd houdt dan alles zo lang mogelijk geheim. Goed, voor de Mos is inmiddels duidelijk dat dat niet hoefde en ook nooit de bedoeling was. Bij hugo moeten we maar afwachten of het om in deze zaak in actie komt als blijkt dat er een ondernemer gematst is. Hopelijk is het om al begonnen met afluisteren, lijkt me verstandig in een zaak die je wel kan winnen!
De overheid heeft niks aan cash, snel of niet, en al helemaal niet aan zo'n lachwekkend bedragje. Dit is pure nepotisme geweest. Es kijken, wie kennen we ook alweet van een zekere familie die ook wat in vastgoed doet, hmm, ligt op het puntje van m'n tong. Begint met een 'B' geloof ik. Zoals altijd, follow the money.
Als je een paleisje met grond op de kop kan tikken voor een fractie van de prijs dan ligt er een ringslang onder het gras. Dan stikt het van agressieve dassen en hun burchten. Dan ligt er een ransuil op de loer.
Wat te denken van een sluwe vos, of erger nog een leeuw.
Of een samenzwering van zwijnen.
Of de kaas wordt je van het brood gegeten door een familie zeldzame spitsmuizen.
Voor 1,7 miljoen koop je in Utrecht een soort van rijtjeshuis www.funda.nl/koop/utrecht/huis-429571....
Jammer dat het verkocht is. Nederland verpatst zo zijn erfgoed. In het buitenland zou er een museum of zo van zijn gemaakt. Maar dan gaat de bevolking morren dat het te veel kost. Maar wel op vakantie in het buitenland alle musea en kastelen aflopen.
En bouwen daar? Hopelijk niet. Laat het park en de tuin lekker groen.
Grond is goud in dit land. Dat is het probleem.
@Graaisnaaiert | 30-04-23 | 11:34:
*herstel, grond is Tot Goud Gemaakt in dit land.
Weet je wel hoeveel "asielzoekers" je in dat park kwijt kunt?
Wat een onzin dit stuk. Bij de waardering van vastgoed is in beginsel niet de prijs die interessant is maar wat er is gewaardeerd. Een Paleis an sich met grond zonder enige mogelijkheid het te kunnen exploiteren heeft een negatieve waarde. Er moet namelijk elk jaar geld bij en veel ook. Kun je de boel slopen en er 100 flatgebouwen terugzetten dan is het wellicht tientallen zo niet honderden miljoenen waard. Mijn ervaring is echter dat je met de eisen die er zijn op het gebied van exploitatie en nieuwbouw je in deze tijden blij mag zijn als je quitte speelt. Het is overigens heel normaal en ook toegestaan volgens de wet om een taxatierapport niet te hoeven delen om voornoemde redenen. Ben het eens met de schrijver dat Hugo de Jonge helemaal niets kan maar dit is nou net niet de reden.
Veel moeilijker is het idd niet.
Moeilijk om te zeggen aan wie ik een grotere hekel heb in dit verhaal: Hugo “kan niks” de Jonge, drammertje Koudstaal, of die projectontwikkelaar die dat paleis heus niet zomaar voor dat prijsje heeft bemachtigd.
@Muxje: Hugo kan wel drammen.
Een dergelijk project weggeven voor 1.7 miljoen aan vast een bekende. Als dat in het buitenland zou gebeuren zouden we dat corrupte praktijken vinden, maar corruptie bestaat niet in het prachtige protestantse landje aan de dijk.
Maya Meijer en d’r man.
Goed voor 160 miljoen +
Nee, wij zijn niet corrupt. Wij kennen Ons soort mensen en gunnen Ons soort mensen de juiste dingen. Zou er eigenlijk een speculatiebeding bij die verkoop bedongen zijn? Zo niet, dan zou er wel een zaak van te maken zijn voor een rechter want dit klopt natuurlijk van geen kant..
Punt dat het voor weinig verkocht is heeft alles te maken zeer waarschijnlijk met de slechte staat waarin het al verkeerde. Wil je er dan nog wat als ondernemer van maken zal de bouw extra veel kosten en dat moet dan weer ergens vandaan komen: huizen op dat terrein. Uiteindelijk hoop ik dat binnenkort de knoop snel wordt doorgehakt en er kan worden begonnen met die bouw. Duurt door al dat procederen intussen al veel te lang!
En dat zou allemaal netjes in dat taxatierapport moeten staan. Dus waarom mogen we dat niet zien?
@Muxje | 30-04-23 | 11:30:
Nee, dat is waar, dat zouden we zeker mogen zien! Ben wel voor die transparantie!
Er worden concerten gegeven.
1,7 miljoen? Dat heb je per jaar nodig om het gehele domein te behouden voor verval.
Meer.
.
Vijf miljard kwijt maakte that is.
Wat één letter een groot verschil kan maken.
@dubbelepunthoofd: zal wel ijdele hoop zijn maar het zou mooi zijn als de onderste steen ooit eens boven zou komen.
LOL. IJdele hoop en Hugo.
@dubbelepunthoofd: niet bij stilgestaan.
Open, eerlijk en transparant.
Het blijft moeilijk.
Arglist: "rechtswetenschap (algemeen) - bedrieglijk, te kwader trouw. Bijv. schadeplicht geldt in de gevallen waarin een verkoper een koper uitdrukkelijk heeft verzekerd van de aanwezigheid van een eigenschap, of een gebrek ~ heeft verzwegen."
Jaja, daar doen mensen in het bestuur volop aan mee. Ach, maar dat mag ik dan weer niet zeggen aangezien dat 'grievend en krenkend is' en 'de goede naam en goede trouw' ondermijnt, en, ik dat weer moet bewijzen en daar gaan we weer, "de waarheid" oprekken totdat het in het gebied van de leugen komt. Rete-saai en vermoeiend (waar dan ook door bestuurders gebruik van wordt gemaakt).
Tot zover deze woorden uit het Evangelie.
Vergeef ons onze zonden,
Zoals wij ook anderen hun zonden vergeven.
(*pff.......)
Iedereen weet dat 1,7 Miljoen euro een koopje is. Daar koop je tegenwoordig 3 rijtjeshuizen voor.
Dat eerste is bizar.
Dat tweede ook.
3 rijtjes huizen? Hier in de buurt betaal je dat voor 1 rijtjeshuis in een jaren 80 bloemkoolwijkje: https://www.funda.nl/koop/naarden/huis-42179266-travers-19/?navigateSource=resultlist
@Sieg Hein | 30-04-23 | 12:11: Dit is geen rijtjeshuis mijn beste, dit noemen we toch een geschakelde villa? Goed alsnog absurd aan de prijs, wel mooi, snelle wat statiegeldflessen bij elkaar lopen en ik ga bellen...
@BadPatNL | 30-04-23 | 12:19: ja, en zo’n makelaar noemt een flat een gestapelde villa en een woonboot een watervilla. Het gekke is dat deze vraagprijs scherp is een paar huizen verder in het zelfde rijtje wordt nog een paar ton meer gevraagd.
Hier scheiden onze wegen, hier scheiden onze wegen!
Oh, sorry. Dat was dat andere mens.
Apothekers?
@nobodiesunmighty | 30-04-23 | 11:26: en raketgeleerden.
Misschien een paar ondernemende Rotterdammers inhuren?
Voor je het weet is het een onbebouwd natuurgebied.
De belastingbetaler blijkt altijd achter het net te vissen.
Maar alleen met een geldige visvergunning!
.. en valt vaak tussen wal en schip...
Allemaal van jouw uitkering af
@Beste_Landgenoten | 30-04-23 | 11:41:
Gelukkig niet zeg. Ik moet er niet aan denken dat ik tijd zou hebben om al jouw reacties dag in dag uit te corrigeren. In het weekend stop ik daar eigenlijk al veel teveel tijd in.
Dream on.
REAGEER OOK