Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Bassiehof - Soestdijk blijft mooi cadeau voor Oranjes

prinsbernhardmethoofdwarmers.jpgPaleis Soestdijk staat leeg sinds 2004. In dat jaar overleden koningin Juliana en prins Bernhard. Na 13 jaar is er een nieuwe bestemming voor gevonden: de staat verkocht het deze week voor 1,7 miljoen euro. Dat is dus het Paleis, de grond van de aanpalende Koninklijke Marechaussee-kazerne en het landgoed: totaal zo’n 165 hectare. Natuurlijk, het paleis is waard wat de gek er voor geeft. Met name het onderhoud van de gronden kost miljoenen per jaar, renoveren van het Soestdijk loopt sowieso in de tientallen miljoenen euro's.
En toch deugt deze deal niet. In 1970 kocht de belastingbetaler het paleis van de Oranjes voor zo'n 4.288.000 gulden, bijna twee miljoen euro nu. Een kleine 50 jaar later gaat het voor minder dan dat bedrag van de hand. In die tussentijd is er voor tientallen miljoenen euro's uitgegeven aan onderhoud. Niet alleen aan het Paleis en het landgoed maar ook aan de kazerne, het zwembad en de garage die onderdak bood aan de rijdende liefhebberijen van prins Bernhard. De regering had natuurlijk gelijk toen deze besloot de hele donderse boel van de hand te doen omdat het onredelijk zou zijn als de belastingbetaler tot einde van dagen moest meebetalen aan het onderhoud van Paleis en landgoederen. De huidige eigenaar gaat er nu een hotel van maken, stampt er een kleine woonwijk uit de grond en de gebouwen aan de overkant – Bernhards secretaresse Kokkie Gilles werd er eens ondergebracht omdat ze van Juliana niet meer op het Paleis mocht verblijven - worden een entertainmentcentrum. En dan nog iets met innovatiedingen wat net zo vaag klinkt als het is. Maar 1,7 miljoen euro? Luns' villa ging voor meer van de hand: 4,1 miljoen euro om precies te zijn. De MeyerBergman Erfgoed Groep heeft dus een hele goede deal gesloten. De belastingbetaler heeft wederom het nakijken. Soestdijk blijft in hindsight een mooi cadeau voor de Oranjes.

Reaguursels

Inloggen

Onze elites maken hele mooie deals voor zichzelf. Dat gaat zo met AZC's, IT-projecten voor de overheid, de uitvaartonderneming van Henny Keizer, en voor paleis Soestdijk is dat uiteraard niet anders.

Peter_K | 12-06-17 | 10:53

Henry Keizer heeft deze deal gesloten

Rest In Privacy | 12-06-17 | 08:09

Gewoon de fik erin, weg met die tent, bewoond door die engerds.

Wienerschnitzel mit | 11-06-17 | 23:49

Verstand van politiek betekent nog geen verstand van vastgoed. De onderhoudskosten zijn een vaste jaarlijkse negatieve kasstroom en daar komen de investeringen in de nieuwe activiteiten bovenop. Tel daar een joekel van een pand bij op dat 13 jaar heeft leeg gestaan en ik weet niet wat aan renovatie behoeft.

Die aanschafprijs lijkt meer op een soort deposito voor iets wat ik zo 1,2,3 niet echt een rendabele investering zie worden. Fiscaal aftrekbaar dus. Het enige pluspunt op het eerste oog in deze 'affaire'.

Greet Hofmans had mogelijk een sterker artikel hierover geteipt.

Rest In Privacy | 11-06-17 | 23:46

een appartementje op de Prinsengracht in 020 is net zo duur

D. G. Narrator | 11-06-17 | 23:40

We mogen nog dankbaar zijn dat deze bouwval nog door iemand met liefde voor het gebouw wordt behouden. De grondprijs daarentegen is wel dan laag, maar het grootste deel mag niet worden bebouwd en zal voor ons allemaal toegankelijk zijn, ook het bos en fraaie wetenschap op de begane grond van het paleis. We mogen in onze handjes wrijven met dit mooie plan! Had er veel slechter uit kunnen zien!

En straks lekker hapje eten in het koetshuis? Wat wil een mens nog meer?

Jan, Leiden | 11-06-17 | 21:21

Tekort aan worden heeft.

Opportunist | 11-06-17 | 20:34

Halloooo !.. wat niet in de boeken staat wordt niet belast. Als er 1 familie is die geen belasting wenst te betalen... Natuurlijk stinkt deze deal.

Claude_Vieaul | 11-06-17 | 16:54

iedereen die wel eens een monument gekocht heeft weet dat je daarna voor gigakosten komt te staan.

miko | 11-06-17 | 16:52

Jackanders | 11-06-17 | 11:2
Precies wat ik dacht.

Claude_Vieaul | 11-06-17 | 16:48

Persoonlijk zou ik erg terughoudend zijn bij het kopen van historisch beladen objecten als dit. Je weet immers maar nooit wat je in de kelders, de geheime kamers en de gewelven gaat vinden.

Nivelleermarionet | 11-06-17 | 14:56

Doe er dan iets tegen. (als je kunt) !

demaup | 11-06-17 | 14:13

Nu kunnen we hier weer gaan zeuren over hoe erg het wel niet is, dat wij als belastingbetalers het nakijken hebben , we kunnen er ook iets aan gaan DOEN !

Kim-Jung-Un | 11-06-17 | 14:03

@Chiant
Inderdaad nogal ronkende tekst. Zie ook de andere twee voorstellen die er lagen. Er is overigens een uitgebreider 'bidbook' in te zien, maar daar heb ik even geen linkje van voorhanden. Dat is beduidend inhoudelijker (en tevens de basis van mijn angst voor de financiële toekomst). Tot zover 'my two bits' over dit project, wat is als geïnteresseerde, maar zeker geen belanghebbende, al een langere tijd volg.

andalucia | 11-06-17 | 13:45

netniet | 11-06-17 | 11:35
Netwel, helemaal mee eens. De Autonome Mensch.

Goedzo | 11-06-17 | 13:45

Dat 'paleis' is een enorme bouwval. In ieder ander geval had het waarschijnlijk zijn afgebroken om er vervolgens iets nieuws op te zetten. 165 hectare voor nog 2 miljoen is wel een prikkie idd. Maar dan nog, we geven 1 miljard per jaar uit aan de publieke omroep dus die paar miljoen die we mislopen bij de verkoop van dat bouwval is peanuts.

XaleX_2 | 11-06-17 | 13:45

@Havenwerker
Tja, als ik in één plemp voor zowel 'sukkel' als 'oplichter' word uitgemaakt, voel ik weinig behoefte meer aan verdere inhoudelijke discussie. Fijne dag. PS kunnen vrouwen sowieso 'sukkel' zijn, had je niet 'dommekut' of zo moeten typen? Fijne dag verder. Ik ga varen.

andalucia | 11-06-17 | 13:41

@andalucia | 11-06-17 | 11:47
Als ik die PDF flyer op Rijksoverheid lees, dan bekruipt mij het gevoel dat ik in een commercial van CapGemini, PWC of Deloitte terecht gekomen ben; louter nietszeggende consultancy bullshit, gelardeerd met cultureel-superlatieve metaforen, waar niemand op tegen kan zijn omdat die op hun beurt ook weer niets duidelijk maken.
Kortom: een rookgordijn van bullshit-bingo om leegheid te verhullen.

Chiant | 11-06-17 | 13:38

Weg met de monarchie dan maar? Wanneer gaan we inzien dat een koningshuis ons niets oplevert en vooral kost?

Verkiezingen houden we toch al, dus die kosten gaan echt niet omhoog. De Koning is nu toch een ceremoniële functie, dat kan de min-pres er ook wel bij hebben.
Of toch een echte president, met een salaris die voldoet aan de balkende norm. Dat scheelt ook met het onderhouden van een hele familie: € 7.804.000,-- (NETTO) per jaar.
(www.parlement.com/id/vh8lnhrrs0qs/uit...)

Libertarianism | 11-06-17 | 13:29

De Meijertjes zijn al jaren bevriend/bekend met het koninklijk huis. Beatrix opende in het verleden nog weleens een beeldenexpositie op het Voorhout, die Maya dan weer had georganiseerd. Maar dat terzijde...

Jimmydepimmy | 11-06-17 | 13:17

Vrindjes, en vrindjes van vrindjes... Vorkje prikken met die, borreltje doen met die, eventjes die 'op z'n vestje spugen'... Herinneringen ophalen aan 't corps, "Zeg kaerel, kún jij je die en die nog herinneren, dekselse kerel, is toen nog naar de tropen vertrokken, alleraardigst scharreltje opgedaan, drie dónderstenen van kinderen, dat meiske slaat nog een aardig balletje opthàakkieveld"... Die wereld is het.

Zenzeo | 11-06-17 | 13:14

Een vrije paling | 11-06-17 | 12:46
.
Klopt maar probleem was wie wilde het kopen? Ding staat als sinds 2004 leeg en weg te rotten. Daarnaast is het landgoed zo groot dat je maar een zeer beperkte markt hebt. "Bigger isn't always better" zeker in dit geval. Of te wel, het is wat de gek er voor geeft. En die "gek" heeft er in dit geval 1.7 miljoen voor neergeteld. En Bassiehof zijn vergelijking met Luns z'n villa gaat natuurlijk niet op want in die bizz geldt altijd: Lokatie, lokatie, lokatie. www.youtube.com/watch?v=nhVJhRhJbJE

Basil Fawlty | 11-06-17 | 13:04

@Qippie 11:30: Bingo, daar zit de winst.
Even een paar dingen vooraf:
- Dit soort bedragen zijn bij dit soort deals heel gewoon. Als er heel erg veel achterstallig onderhoud is gaan die dingen soms voor €1 weg, met dien verstande dat de koper zich wel verplicht de boel op te knappen en te onderhouden.
- Die grondprijs is alleen voor bouwgrond.

Dan het plan. Er komen 65 vrij luxe woningen op het terrein. Even op een bierviltje kunnen ze daar zo'n 15 miljoen mee pakken. Daarmee hebben ze dus inderdaad de aankoopprijs, ontwikkelkosten en renovatiekosten al in de pocket, plus een bescheiden winst. Het risico op korte termijn is te verwaarlozen. Daar staat wel een exploitatieverplichting van het paleis tegenover.

Slechte deal voor de staat of de koper? Ja en nee. Dit is waarschijnlijk de enige manier om dit object aan de man te brengen en voor het publiek te behouden. Het enige is dat ik wel wat vraagtekens heb bij de levensvatbaarheid van de gekozen bestemming. Zo'n geval draaiend houden kost een godsvermogen... misschien dat de kopers ee goed plan hebben. Of misschien zijn ze al dan niet bewust wat te optimistisch geweest en komen ze over een paar jaar met hangende pootjes bij de staat terug, met de keuze: werkmaatschappij failliet, paleis dicht voor het publiek en dit erfgoed laten verkrotten... of de staat koopt het terug. Uiteraard voor wat meer dan de huidige prijs, want investeringen en zo.

Wat dat betreft kan de staat beter zelf die bouwgrond verkopen en met dat geld de boel opknappen. Vervolgens verpacht je de boel aan een stichting die er iets leuks mee gaat doen. Veel minder risico's op de langere termijn.

Muxje | 11-06-17 | 12:57

Zou Hennie Keizer weer een klapper gemaakt hebben, bedenken wij ons zo onder een Nexitje. Echt iets voor De Lucratieve van hem.

Een vrije paling | 11-06-17 | 12:56

165 ha. park/bosgrond tegen € 3,-/m2, oftewel € 30.000/ha, hetgeen voor de locatie buitengewoon redelijk is, maakt € 4.950.000,- , dus bijna 5 miljoen. Reken ook een buitengewoon schappelijke prijs voor de opstallen, ook mede gezien de locatie en "historische" achtergrond, zeg zo afgerond een € 3.050.000,- , dan zien wij toch uit het blote hoofd € 8.000,000,- voor onze ogen verschijnen. Koper heeft 1,7 miljoen voor de hele mikmak betaald, zodat een deel van de verbouwing en renovatie voor kosten van de belastingbetaler komt. In ons leven is ons veel dingen gelukt, maar bij de aankoop van een huis is ons dat nooit gelukt. Gek hè? U ook niet? Hé, wat raar. Niet verder over piekeren, eerst een paar Nexitjes en daarna lekker asperges eten met beenham en zalm voor de liefhebbers. Cheers!

Een vrije paling | 11-06-17 | 12:46

andalucia | 11-06-17 | 12:28
.
Slim! Ik heb daar het geduld en tijd niet voor losstaand van het feit dan ik 2 linker handen heb. Maar mooi dat ondernemerschap van je kennis. Ben ik altijd wel een beetje (positief) jaloers op.

Basil Fawlty | 11-06-17 | 12:42

Homo Rattus Malignus Marcellus Dammiae (of Dammum? Whatever, ga me even niet druk maken om Latijnse naamvallen) zit met uitgestreken smoel te vertellen dat een minderheidskabinet tegen de Nederlandse politieke "traditie" is. Sinds wanneer hebben progressieve socialisten affiniteit met Nederlandse traditie? Nochtans boeit traditie helemaal niet, de regeling van staat wordt beschreven in de grondwet, met traditie heeft het niets te maken. Hij lult uit zijn nek, en die tuthola die presentratrice speelt laat hem kritiekloos babbelen als de demente ouwe zak die hij is.

Stormageddon | 11-06-17 | 12:40

U zult er aan moeten wennen, dat u voortdurend en op alle vlakken financieel genaaid wordt in uw geliefde Nederlandje. Is het niet het uitschudden van de automobilisten beurs, dan is het wel het voor een habbekrats verkopen van een voormalig paleis aan iemand 'die het gegund wordt'.
En het grappige is: jullie blijven er allemaal zo stupide schaapachtig bij lachen.....

arc-en-ciel | 11-06-17 | 12:35

Deze deal ruikt naar VVD. Met een heleboel handen en nog meer geld onder de tafel.

Stormageddon | 11-06-17 | 12:33

@ teevee | 11-06-17 | 12:28
U wil dat er jaarlijks ettelijke miljoenen aan belastinggelden tegenaan gesmeten worden om een niet gebruikt paleis en bijbehoren in stand te houden?

normanius | 11-06-17 | 12:32

Sorry Bassie, maar wederom een onderwerp wat me niet kietelt. Ik zie wel zojuist dat Marcel van Dam ("socialisme is een persoonlijk verdienmodel") bij Buitenhof weer op het schild wordt gehesen als influential. Laat ze doodvallen bij de NPO, deze man was hoogstpersoonlijkk verantwoordelijk voor het salonfahig maken van het demoniseren van een dwarse en intelligente politicus (iets wat van Dam nooit is geweest). En daarmee het startschot gaf voor de moord op Pim Fortuyn.

ad melkert | 11-06-17 | 12:32

@Barre_de_k | 11-06-17 | 12:00
Huh.. wat..? Drie keer nee!
Jouw gedachtenkronkels kan ik niet volgen. Maar als jij een adres hebt waar ik mijn rekening naar toe kan sturen en als ze betalen, dan nodig ik je uit voor een hapje en een drankje.;)

sterrefleur | 11-06-17 | 12:31

@BasilFawlty.
Ja, mooi hè. Een kennis van mij heeft een jaar een tien geleden in Frankrijk een 'hameau' (oftewel buurtschap of negorij) gekocht. Acht huizen, waarvan de helft in min of meer bewoonbare staat, en de rest ergens tussen bouwval en ruïne in. Paar ton aankoop, heeeel veel uren, vele bouwmarktbonnetjes en drie jaar later heeft hij de huisjes individueel (op één na) verkocht aan Engelsen en Nederlanders. Was vooral een leuke tijdsbesteding, voor het geld moet je dat doorgaans niet doen. Maar ja, eerlijk is eerlijk, hij heeft er een heel leuk buitenhuisje zelf aan over gehouden.

andalucia | 11-06-17 | 12:28

@der_feldwebel | 11-06-17 | 12:24

Partijlidmaatschap van vvd, pvda, d66, cda of consorten aanvragen. U bent ogenblikkelijk verheven.
.
Impunity reigns...

Parel van het Zuiden | 11-06-17 | 12:28

Persoonlijk ben ik er niet zo voor dat cultureel erfgoed wordt verkocht.

teevee | 11-06-17 | 12:28

King of the Oneliner | 11-06-17 | 11:54

Op zich een aantrekkelijke gedachte maar heb je ook een link met een handleiding.
|
Want in dit aangeharkte land ontrek je je als modaal burger niet zo heel makkelijk aan het alziend oog van de overheid.
|
Pas bij een eigen vermogen van 7 cijfers of meer, of behorend bij de juiste clan, wil dat oog nog wel eens de andere kant opkijken.

der_feldwebel | 11-06-17 | 12:24

Nacho_Vidal | 11-06-17 | 11:40

Relax lijkt me nu net niet de oplossing. Wegtrekken naar het strand en net doen alsof er weer een dag niets aan de hand is ook niet. Denken zal ik aan je vandaag, morgen en de rest van de week. En waarom mensen als jij die zich wel heel hard inspannen zo hard afgeroomd moeten worden. Plop en werkse nog even.

netniet | 11-06-17 | 12:22

Volg het smerige geld, een hele leerzame Docu en kijk hoe u belazerd wordt door de Bilderbergers, politieke pedo's enz enz. Een inkijk in het doen en laten van het grofste vuil der mensheid.

youtu.be/Oczqtf6X2eE

Chinook Elsevier | 11-06-17 | 12:22

Ach de criminele familie komt toch overal mee weg... De vlaggetjesbrigade blijft toch wel zwaaien.

Stijlloze nick | 11-06-17 | 12:22

Mailtje van de investeerders in januari 2018:

"Sorry beste overheid. Geheel toevallig en absoluut niet door ons toegestaan, hebben een aantal jeugdige delinquenten brand gesticht. Het paleis en aanleunende gebouwen zijn onherroepelijk verloren gegaan.

Hierdoor kunnen we niet meer aan onze contractueel overeengekomen voorwaarden voldoen om het bestaande paleis te renoveren.

Met tranen in onze ogen van het lachten gaan we 50 rijtjeshuizen en een AZC uit de grond stampen.

Vriendelijk wensen wij u een neuk-je-de-moeder toe.

Groet,

Uw grote vriend, de anonieme investeerders."

h3* | 11-06-17 | 12:18

Laten 'we' blij zijn dat we als belastingbetaler van die toko af zijn en ons verlies nemen.

brutus68 | 11-06-17 | 12:18

Voor de liefhebbers die voor een prikkie wat willen kopen: www.domeinenrz.nl/ Tot 50.000 met iDeal. ;-))

Basil Fawlty | 11-06-17 | 12:16

De grond zou naar huidige maatstaven minimaal 8 miljoen moeten opleveren. Deze "deal" stinkt van alle kanten

schimanski70 | 11-06-17 | 12:16

@Havenwerker: u had gewoon kunnen meebieden. Niet alleen met een zak(je) geld, maar inklusief een plan waarin een aantal voorwaarden ten aanzien van behoud van het historisch erfgoed (want dat is het sowieso) wordt gegarandeerd. Er waren drie serieuze partijen die een poging hebben gedaan. Los daarvan heeft denk ik iedereen met een hart voor projectontwikkeling wel zijn of haar begerige oog op deze lokatie laten vallen. En stel nou dat het rigoreus aan de hoogste bieder zou zijn verkocht met als doel om er een volledige nieuwe woonwijk te creëren. Ook dan zou het commentaar "alleen voor de elite", "verkwanseling van geschiedenis", "graaiers willen altijd meer", "grachtengordeldieren in de provincie", "linkse zakkenvullerij", hier zijn geplempt. Het is namelijk nooit goed bij mensen met een te hoog zuurgehalte.

andalucia | 11-06-17 | 12:14

Het zal een "gated community" worden. Vol met superieuren die zich op deze wijze kunnen onttrekken aan de vruchten van hun meninkjes omtrent multikul, islamisering, en capitulatie aan een pervers antirechtstatelijk EU -construct.
.
En dan vol op het orgel richting de slachtoffers van die meningen. Tokkies, xenofoben, racisten zijn dat. Vanzelfsprekend op verontwaardigde hysterische toon.
.
Bon. Laten we niet vergeten de tom-tom van de volgende zichzelf onwel verklarende ploegchauffeur op dit adres in te stellen...

Parel van het Zuiden | 11-06-17 | 12:12

@"jankerds"
Als een vermaard, deskundig en nauwgezet onderzoeksjournalist als Bas schrijft "De belastingbetaler heeft wederom het nakijken", dan moet er toch wel wat mis zijn. Follow the VVD party members and their friends?

Fijnstoffer | 11-06-17 | 12:09

Marcel van Dam komt ons straks op ned 1 uitleggen hoe hij aan zijn paleisje is gekomen en gaat samen met die gast die je in een plomp wil gooien hoe de democratie werkt. Ik zet weer twee vingers aan mijn denkhoofd en ga moeilijk kijken.

Oprisp | 11-06-17 | 12:08

Loop de bestuursleden van MeyerBergman Erfgoed Groep eens na.
U zult enkel partijbelidmaatschapten van vvd, pvd, cda, d66 en consorten vinden.
.
En zo is dit stinkende dealtje, waarbij dus de burger weer wordt opgelicht, verklaard.
.
Trias Corruptica. En u blijft er maar op stemmen....

Parel van het Zuiden | 11-06-17 | 12:07

andalucia | 11-06-17 | 11:47
en
TB2318 | 11-06-17 | 11:49
.
Inderdaad. Spuuglelijk pand dat. Dat iemand daar nog 1.7 miljoen voor heeft neergeteld valt mij mee. Zoals jullie al aangeven, vaak gaat dat spul voor 1 euro over de toonbank met de voorwaarde dat je het moet opknappen en dat gaat in dit geval vele miljoenen kosten en daarna het onderhoud. 14 kamer hotel komt erin? Ben benieuwd of ze daar break-even mee draaien. en TB2318, defilé en (geverfde haartjes) Dick Passchier. Hahahaha heel goed getypeerd. Man wat was dat defilé altijd saai. Heb deze link al eens eerder geplaatst maar hij blijft leuk: www.youtube.com/watch?v=9p1n4OPwAqY

Basil Fawlty | 11-06-17 | 12:04

@ King of the Oneliner | 11-06-17 | 11:54
Leven zonder paper trail is in een kapot gereguleerd land als Nederland nagenoeg onmogelijk.
.

normanius | 11-06-17 | 12:03

OT: Van Dam én Kinneging, twee democratie-haters, zo dadelijk bij Buitenhof over democratie.

Schoorsteenveger | 11-06-17 | 12:01

sterrefleur | 11-06-17 | 11:33
Grappig, ben je ingehuurd door de investeerders of de overheid?
Of doe je net alsof voor de aandacht?

Barre_de_k | 11-06-17 | 12:00

@King of the Oneliner | 11-06-17 | 11:54
Partner kwam eind 2015 om het leven. Minderjarige zoon is nu eigenaar woning, maar vanwege erfbelasting en schulden (en mijn PTSS regelstruikelblok) raakt hij dit laatste stukje van Pa waarschijnlijk kwijt. 'Niet meedoen aan het circus' is dus niet altijd een optie.

Litsehimmel | 11-06-17 | 12:00

@necrosis. Klopt helemaal, dat is (net als de exploitatie van overnachtingsmogelijkheden) een belangrijk deel van de dekking waar ik op doelde.

andalucia | 11-06-17 | 11:59

Neem aan met de garantie dat er voor tig miljoen geinvesteerd gaat worden. Plus: blijkbaar is er geen enkele andere partij bekend die meer bood?

de Voorzittert | 11-06-17 | 11:58

@andalucia | 11-06-17 | 11:47
Er schijnt ook een kleine woonwijk te worden gebouwd op het perceel.
Uiteraard geen starterswoningen......

necrosis | 11-06-17 | 11:57

1000% met je eens. Onze overheid is superstreng voor de burgers met hypotheek en baan, terwijl parasieten, inclusief Griekenland en Brussel en de banken etc. aan alle kanten aan jouw gegenereerde inspanningen lopen te vreten.
Conclusie: doe gewoon niet meer mee aan dit circus.
Dit gaat het beste door off the grid te leven, zodat je administratief helemaal niet meer bestaat.
Of gewoon een minimale inspanning leveren, en niet zorgen voor een surplus dat afgeroomd kan worden.
Daarvoor moet je goed het systeem begrijpen.

King of the Oneliner | 11-06-17 | 11:54

@frank87 | 11-06-17 | 11:39 Voor landbouwgrond alleen al op je op 10 miljoen uit

dehandigesmeerlap | 11-06-17 | 11:51

andalucia | 11-06-17 | 11:47
Er was me al iemand voor, blijkt nu.
Geheel mijn idee.

TB2318 | 11-06-17 | 11:51

@mezelf: noodzakelijke correctie... ik had de plannen van de verwerver even verward met die van één van de andere kandidaten. Het gaat hier meer om de culturele sector dan om onderwijs. De inhoudelijke angst voor financiering van de exploitatietekorten blijft dus gewoon gelijk.

andalucia | 11-06-17 | 11:51

Lijkt mij dat dit muisje nog een staartje gaat krijgen.

Bat-Adam | 11-06-17 | 11:50

Soms worden panden verkocht voor 1 euro, met natuurlijk de afspraak dat het zo veel mogelijk in de oude staat blijft. In zo'n geval wordt het pand iig behouden. Wellicht is dat hier ook het geval. Wat moet zo'n pand dan wél opbrengen? 3 of 4 miljoen. Dan kun je 1 a 2 miljoen verdelen aan Henk en Ingrid. En wanneer komt die gulle gever? Tot die tijd moet je het pand wél onderhouden. Ik zeg ja. 1,7 miljoen in de pocket. Wellicht wat afspraken dat de voorgevel behouden blijft zodat allerlei mutsen van oranjeverenigingen een traantje weg kunnen pinken en herinneringen ophalen van de defilé's van vóór 1980. Toen Willem Alexander als snotaap nog met van die katapult elastiekjes tussen de vingers de pers stond te belagen. En o ja. Ons aller Dick Passchier die zijn best deed om niet in slaap te vallen als hij de zoveelste Nunspeetse kantklosdamesclub stond aan te kondigen, die zwaaiend langs Juultje mocht paraderen.

TB2318 | 11-06-17 | 11:49

@andalucia | 11-06-17 | 11:47
Was me net even voor..

Litsehimmel | 11-06-17 | 11:49

Aan alle jankerds: vele monumenten in NL worden aan toekomstige bewoners verkocht voor één Euro, inklusief een inspanningsverplichting. Zo kan je bijvoorbeeld een in onbruik geraakte watertoren die staat te verrotten, prima opknappen en tot woning, atelier of kantoor bestemmen. Het kost tonnen maar dan heb je ook iets bijzonders. Dat geldt ook voor het in dramatische staat verkerende Paleis Soestdijk. De investeringen komen in totaal boven de honderd miljoen uit; het enige waar ik me als belastingbetaler toch stiekem zorgen over maak, is dat er via een omweg toch subsidie naartoe kan gaan. Als het het plan globaal bekijk, is er dekking voor circa de helft; de rest zou uit de bezoekersstromen moeten komen. Deze worden vooral gezocht in het onderwijs; maar als dat niet dekkend is, wie past dan bij? De betrokken partijen zijn overigens gewoon openbaar: www.rijksoverheid.nl/documenten/publi...

andalucia | 11-06-17 | 11:47

Qippie | 11-06-17 | 11:30
Een hectare is 10000 vierkante meter. Zal een typefout zijn...

frank87 | 11-06-17 | 11:46

De renovatie gaat 100 miljoen kosten dus dat sommetje komt er dan wel anders uit te zien. Verder houdt het gebouw en het omliggende landgoed deels een publieke functie.

Simon_GS | 11-06-17 | 11:45

Het paleis verkeert in erbarmelijke staat, daar is sinds 2004 door onze overheid ook geen cent onderhoud meer, dan strikt noodzakelijk, ingestoken. Het gaat ettelijke miljoenen kosten om het op te knappen en dan hopelijk rendabel te maken. Ze mogen nog in hun handjes knijpen dat iemand er 1,7 miljoen in wil steken. Ook hier is onze regering nalatig, als er wel degelijk onderhoud was geweest, had het inderdaad meer op kunnen brengen, veel meer.

Claudia M. | 11-06-17 | 11:44

Heeft het ook nog op Funda te koop gestaan, dan had het klootjesvolk ook nog kunnen bieden.

Bennie Boos | 11-06-17 | 11:42

@Jackanders | 11-06-17 | 11:20
LOL! Niet zeuren. Ze hebben hem in ieder geval laten leven.

keestelpro | 11-06-17 | 11:41

@leo de pejo | 11-06-17 | 11:19
Niet alleen de belastingbetaler maar ook de belastingdienst wordt hierdoor genaaid. Dit is gewoon verkwanseling van kapitaal.

keestelpro | 11-06-17 | 11:40

netniet | 11-06-17 | 11:35
Relax dude.

Ga lekker naar het strand en bestel lekker een witte wijn of biertje. Ga lekker genieten met een zonnebril op je hoofd en vergeet je zorgen.

Denk aan mij; ik moet nog 3 dagen werken en dan heb ik een werkweek van 80 uur erop zitten.

Nacho_Vidal | 11-06-17 | 11:40

Overigens, is deze prijs per hectare minder als die voor landbouwgrond.

frank87 | 11-06-17 | 11:39

Wordt er ook een crematorium op gebouwd?

Boy Cot | 11-06-17 | 11:39

Net als bij voetbalclubs, voor 1 euro terug verkopen...

frank87 | 11-06-17 | 11:38

1,7 miljoen?
Daar krijg je in de grachtengordel een zolderkamertje voor.
Maar dit is natuurlijk een schandalig lage prijs voor een zo'n groot landgoed plus gebouwen.

King of the Oneliner | 11-06-17 | 11:38

De MBgroup is een front. Een organisatie die :'[invest] on behalf of leading financial institutions, private equity groups and real estate investors including Hines Interests Limited Partnership, Goldman Sachs' Whitehall Funds, GE Capital, Credit Suisse, ABN AMRO Bouwfonds and others.'

En die 'others', die zullen we wel nooit te zien krijgen zonder te spitten, graven en uitvogelen. Enfin, de ABN AMRO, zat daar niet tot vorig jaar ene meneer Zalm van een politieke partij?
Spijkers op laag water? Wat denk jij?

EEnzame SchizofrEEN | 11-06-17 | 11:38

Jongens houdt er toch gewoon mee op. De overheid bestaat bij de gratie van het volk en het is hoog tijd dat het eens flink wordt ingepeperd. Haal je vrouw terug naar huis, laat die asielzoekerw zelf werken voor hun geld. Dwarsboom de overheid waar je maar kunt, geef je geld louter uit onder Hollanders en zolang we geen gelegenheid krijgen om onze bevolking in stand te houden, heb schi*t aan het milieu. Waar gaat dit nog over ? Allemaal leven in een ontwricht gezin om maar zoveel mogelijk af te kunnen dragen aan zaken waar niemand om gevraagd heeft of op zit te wachten ? Overal de rekening voor betalen, vervangen worden in eigen land en of we de boel dan nog netjes achter willen laten. Ronduit de tyfus, hier doen we dus niet meer mee. Sta op voor jezelf, jouw land en de toekomst van jouw eigen nazaten.

netniet | 11-06-17 | 11:35

De laatste bewoonster heeft de boel ernstig laten verkrotten. De nieuwe eigenaar heeft eigenlijk een hek en een postcode gekocht.
Renovatie, restauratie of herbouw gaat jaren duren en miljoenen kosten.

sterrefleur | 11-06-17 | 11:33

Eikenhorst is een stuks kleiner en dus ook goedkoper, dat wil ik wel kopen. A&M kunnen het dan tegen een marktconforme prijs van mij huren.

Klik_hier | 11-06-17 | 11:32

ze hebben SCHIJT aan de belastingbetaler.
en dat al zo lang NL bestaat in zijn huidige vorm.

pejoar | 11-06-17 | 11:31

165 hectare... de gemiddelde prijs van bouwgrond in NL is 390 euro (landprijzen.nl/bouwgrond-2/) per vierkante meter. Als de ondernemer die het gekocht heeft slechts 5 hectare (5000 m2) verkoopt tegen de gemiddelde grondprijs, heeft hij de 1.7 miljoen er al ruim uit. Heb je nog 160 hectare "gratis" landgoed over. Lekker dan.

Qippie | 11-06-17 | 11:30

Misschien dat het perceel meer waard is als het paleis zelf tegen de vlakte mag?
Het pand zelf schijnt in hele slechte staat et verkeren.
Waarschijnlijk zal de koper ook zoiets zeggen: dat het opknappen van het monument een soort liefdadigheid is.

Rommelende Onderbuik | 11-06-17 | 11:29

Heeft die von Lippe nou twee zakjes coke op zijn hoofd geplakt? Of zijn zijn horens net geamputeerd. Een vat vol vragen...

Pedronegro | 11-06-17 | 11:28

Let wel: een beetje rijtjeswoning gaat voor 300.000 euri van de hand. Dus dat hele paleis + grond zou niet meer waard zijn dan 6 rijtjeswoningen...

Volslagen debiel natuurlijk!

mrXL | 11-06-17 | 11:24

Opco Engering. | 11-06-17 | 11:07

Lol! Ik moest even lachen...

Sarcastisch varken | 11-06-17 | 11:22

Van landgoed bouwgrond maken.. Goed gedaan van die regelaar, die loopt binnen.

donkieshot | 11-06-17 | 11:21

@pica
Zijn de hoorntjes van Bernhard eraf gestroopt?

Jackanders | 11-06-17 | 11:20

Waar gaat de opbrengst van het paleis eigenlijk naartoe?
Naar Dijsselbloem, voor de volgende EU-naheffing?(..)
@ necrosis | 11-06-17 | 11:10
-
1,7 miljoen is slechts een zakcentje voor de kaviaar, kreeft en champagne zwelgende Brusselse verkwistersclub.De naheffingen lopen al in 1 jaar in totaal eerder tegen een dikke miljard aan (1.089.000.000,00)
Ik citeer:
"Vorig jaar kreeg Nederland al een naheffing van 643 miljoen euro voor de kiezen. Minister Jeroen Dijsselbloem van Financiën had de naheffing wel zien aankomen (..) Het nieuwe bedrag van 446 miljoen moet in december worden overgemaakt."
www.ad.nl/binnenland/opnieuw-naheffing...

telelezer | 11-06-17 | 11:20

Volgens een online omrekenmodule is € 2.000.000,- uit 1970 tegenwoordig € 8.676.000,- waard.
Dus ja, dan is € 1.700.000,- voor dat paleiskrot een schijntje.

leo de pejo | 11-06-17 | 11:19

Waarschijnlijk heeft een dealmaker als "Louche Loekie" Hermans geregeld dat het ver onder de marktprijs van de hand wordt gedaan aan een of andere oud-vvd-voorzitter of andere "liberale vrinden".

R van Perzie | 11-06-17 | 11:19

De vraag is dus; welke VVD'er heeft het voor een prikkie kunnen kopen?
Of ga ik nu te snel?

Jackanders | 11-06-17 | 11:18

Wanneer ik mijn huis verkoop ,een huis waar ik zelf heul hard voorgewerkt heb aan mijn kinderen ver onder de marktwaarde, krijg ik belastingsdienst op visite of ik maar het verschil wil aftikken immers de belastindienst moet ruimschoots willen meevreten en wil geen cent mislopen.. ach het is super weer ik ga naar buiten.overigens waarom zit Bernard daar met de bh van een van zijn maitresses op zijn hoofd?

Hettiet | 11-06-17 | 11:13

Zei daar iemand AZC???
@ Opco Engering. | 11-06-17 | 11:07
-
Kan best nodig zijn want alle bejaardentehuizen waar onze oudjes eerst zijn uitgegooid omdat er voor hen zogenaamd geen geld meer was, zitten nu vol met AZC-lims

telelezer | 11-06-17 | 11:11

Waar gaat de opbrengst van het paleis eigenlijk naartoe?
Naar Dijsselbloem, voor de volgende EU-naheffing?
Of naar die bolle en zijn pampapaard?

necrosis | 11-06-17 | 11:10

Voel ik me toch nog genaaid op deze zondagochtend. Weliswaar zonder te zoenen...

duke_nukem | 11-06-17 | 11:10

Ik bedoel eigendom...

geenspam | 11-06-17 | 11:08

Is meyerbergman erfgoed groep toevallig eigenaar van een prominente vvd-er die heel toevallig ook over de verkoop moest besluiten? je weet het nooit he?

geenspam | 11-06-17 | 11:07

Zullen misschien wel weer een paar sluwe lieden onderhands rijk van zijn geworden *bruine enveloppe wegbergen doet*

telelezer | 11-06-17 | 11:07

Zei daar iemand AZC???

Opco Engering. | 11-06-17 | 11:07

Een deal die stinkt naar corruptie.

Fijnstoffer | 11-06-17 | 11:07

Ik vind het een krankzinnig laag bedrag. Alleen de grond al is veel meer waard. #soesdijkaffaire

keestelpro | 11-06-17 | 11:03

REAGEER OOK

Uitgelezen op GeenStijl? Abonneer je op de Nijman-Nieuwsbrief.
linktips: Kansino. Hét online casino van Nederland.
Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Online casino Nederland | LOESOE - nieuws en entertainment
Online Casino Top 5 | Casino bonussen | CoinMart
online bookmakers in Nederland