Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Het is achterlijk dat Nederland maagverkleiningen uitvoert bij kinderen vanaf 13 jaar

Ja, we vinden er wel wat van

Foto van een Nederlander

Nederland voert maagverkleiningen uit bij personen vanaf 13 jaar en daar vinden we wel wat van. Natúúrlijk wordt het opgelepeld in de krant van de ""wetenschapsjournalist"" die het staatsgevaarlijke stuk 'dik zijn is heerlijk en ik kan het iedereen aanraden' eruit kwarkte, een stuk dat later indirect omver werd geblazen door 1.600 zorgprofessionals. ENFIN, maagverkleiningen voor kinderen vanaf 13 jaar dus. Nu hebben wij op GSHQ een trap en daar moet iedereen zo'n tachtig keer per dag op en af (beneden schijten en koffie, boven zogenaamd werken. Catch-22: beneden liggen ook de zakjes chips), derhalve hebben we heerlijk gevormde lichamen voor dikke mannen van 100 kilo. Bovendien doen we allemaal in meer of mindere mate aan sport. Nu heeft de Volkskrant natuurlijk iemand gevonden die na die maagoperatie vrolijk uit bed stapt, maarrrr: "De jongeren zullen de rest van hun leven vitaminepreparaten moeten slikken, blijven voor altijd onder controle van een medisch specialist en zullen hun leefstijl voorgoed moeten aanpassen: na een maagverkleining kunnen zij alleen nog kleine porties eten, een glas drinken bij een maaltijd is er niet bij - tussen eten en drinken moeten zij een half uur wachten." En dan ben je dus dertien jaar. Een levende zombie. Als dertienjarige heb je net haar op je zak, liggen de flippoboeken nog op je bureau, krijg je € 2,50 zakgeld van je ouders en lig je de hele dag voor de tv te stinken met een gamecontroller in je hand. Als je het als ouder zo ver laat komen dat je je eigen kind omhelst met duizend kwabjes en zijn of haar dikke vette zegeningen telt is er iets mis met JOU. En als je een kind ná een operatie alleen nog maar kleine porties kunt aanbieden, dan kan dat daarvoor ook wel. Goed opvoeden, goed voorbeeld, gezonde keuzes, meer bewegen, sporten bij de buurtclub... is dat allemaal nou zo moeilijk?

Reaguursels

Inloggen

CBS:
“ 22 procent Antillianen heeft ernstig overgewicht
Personen met een Turkse, Marokkaanse, Surinaamse of Antilliaanse migratieachtergrond hebben vaker ernstig overgewicht (obesitas) dan mensen zonder migratieachtergrond. Van de personen met een Antilliaanse achtergrond is 22 procent obees, tegen 11 procent bij personen met een Nederlandse achtergrond. Turken, Marokkanen, Surinamers en Antillianen van de eerste generatie kampen vaker met obesitas dan de tweede generatie. Hierbij speelt mee dat de eerste generatie gemiddeld ouder is en ouderen over het algemeen vaker ernstig overgewicht hebben dan jongeren.
Tussen 2003/2007 en 2013/2017 steeg het aandeel personen van 12 tot 65 jaar met obesitas. Dat gold zowel voor mensen zonder migratieachtergrond als voor mensen met een Turkse of Marokkaanse achtergrond. Bij Surinamers en Antillianen was de stijging niet statistisch significant.”

theo-is-dood | 08-03-23 | 19:21

m.youtube.com/watch?v=gFzXJ65mltc

Inmiddels is “Obees” erkend als ziekte. Vanaf een BMI van ongeveer 40 krijg je een maagverkleining vergoed door de zorgverzekeraar.
En ook de farmacie verdient nu aan deze “ziekte”. Met pillen als Ozempic, Rybelsus en Saxenda.

theo-is-dood | 08-03-23 | 19:11

Waar blijft de bodypositivity? De helft van de volwassenen heeft inmiddels overgewicht. 14% obesitas en dan heb ik het nog niet over de kinderen (16% en 3,5% obesitas). Het koningshuis geeft het goede voorbeeld.

Weerduivel | 08-03-23 | 16:39

Ik vind de foto niet passen bij het stukje. Een jongetjes dat zijn wenkbrouw aan het doen is verwacht ik ergens anders te zien.

Kleintjepils | 08-03-23 | 16:20

Een maag verkleining is niet zonder risico. Een gezondere levensstijl brengt ook een beter welzijn met zich mee. Ik heb tot mijn veertigste ongegeneerd geschransd als Frans Timmermans en Hubert Bruls en ben nu verplicht gezonder te leven en dat is helemaal niet erg.

thanseeuwen | 08-03-23 | 16:00

Heeft ouders met een auto zonder trekhaak voor dagelijkse workout

P. Breidel | 08-03-23 | 15:41

Is een cursus braken niet goedkoper?

TanteJuut | 08-03-23 | 15:06

Kunnen die dikke kindjes niet ergens een nieuw kanasl uitgraven ofzo. Das een win win situatie.

U-boot | 08-03-23 | 14:33

Toen de dieren nog spraken kon ik als klein Zyprexaatje nog lekker brood krijgen bij de bakker. Nu is de bakkerij vooral een snoepwinkel, met vaak brood van erg middelmatige kwaliteit. Ging je tanken, dan betaalde je aan de tankmeneer bij de pomp, die dan soms een fooi kreeg en dat was het. Je hoefde niet door rijen snoep naar de kassa om af te rekenen. Ging je naar de bioscoop, dan kwam er in de pauze iemand met ijsbonbons leuren, die ik nooit kreeg, want veuls te duur. Ik herinner me nog de komst van de eerste McDonalds in onze stad. De overheid geeft honderden miljoenen subsidie aan de productie van goedkope ongezonde voeding, in de EU zijn dat miljarden euro's. In de media krijgen kinderen massaal reclame voor snoep. Opent er ergens een nieuwe school, dan zie je al snel een nieuwe snackbar in de buurt. Het is dus niet de schuld van de ouders. Als je als overheid op elke hoek van de straat een gesubsidieerde prostitué laat tippelen, moet je niet verbaast zijn dat de soa's toenemen en zeggen dat de Nederlands beter wat minder naar de hoeren zouden moeten gaan. En we staan nog maar aan het begin van de obesitasepidemie in deze eeuw, het percentage dikke kinderen neemt schrikbarend toe.

Zyprexa20mg | 08-03-23 | 14:29 | 7

@WibionFire | 08-03-23 | 20:05: Omdat ze ouders hebben met extreem magere delayed gratification en planning skills?

2x 10 kilo diepvrieskipfilet: €65,- -> €130
8x 2,5 kilo broccoli: €5,50 -> €44,-
20kg aardappelen: €22,99 ->

butlon.com/boodschappen/product/Kipfi...
butlon.com/boodschappen/product/Brocc...
groentebroer.nl/groenten/aardappelen/...

Prijs per gezin van 4 personen: €9,84
Tientje voor een avondmaaltijd van een doorsnee gezin is mijns inziens best ok. Tis wat meer werk(en kosten om zoveel vriezerruimte) te hebben, maar eventually it pays off, en dan is dit een zoektocht van nog geen 10 minuten.

ReyNemaattori | 08-03-23 | 22:34

Klopt, diepvries is nog voordeliger. En wat kost 500g doperwten nu helemaal. Feit blijft dat de meesten toch naar de geprepareerde of kant en klare producten grijpen.

WibionFire | 08-03-23 | 23:20
▼ 4 antwoorden verborgen

Compleet gestoord om een vreetverslaving aan te pakken met een maagverkleining
Gaan ze straks bij rokers ook een long weghalen om ze minder te laten paffen?

Piggelmee | 08-03-23 | 14:08 | 1

Alles wat je weghaalt, daar kan geen kanker meer woekeren.

Sans Comique | 08-03-23 | 18:56

zal dan denk ik gedaan worden door het soort arts dat er ook geen moeite mee heeft een piemel te amputeren... Een slager noem ik zo iemand..

Croisantneuf | 08-03-23 | 14:06 | 1

Bariatrie en plastische chirurgie zijn compleet verschillende disciplines.
Al kom je waarschijnlijk langs beiden, de eerste voor je maagband / verkleining / bypass, de tweede wanneer de vellen achter je aan over de grond slepen.

ReyNemaattori | 08-03-23 | 22:35

Thierry heeft de oplossing. Iedereen aan de biefstuk.
Ik mag hem toch erg graag hoor. Iedereen op stang gejaagd hahaha.

youtu.be/c8C9VChRysU

J.Cash | 08-03-23 | 14:02 | 3

Prachtig.
En bepaald geen onzin.

Ben Adam | 08-03-23 | 14:09

Als hij nou ook eens met een goede politieke visie komt ipv de achterban uitmelken via boeken, voedselpakketten en al die andere gekkigheid, wordt het misschien ooit nog eens wat met de FvD.

Yojimbo | 08-03-23 | 14:16

De moeders van een flink deel van betrokken kinderen lijden zelf aan een tekort aan vitamine D3 wegens het hele dag binnen zitten. En als buiten komen volledig ingepakt. Ze hebben dus de kroost de hele dag aan de borst dus spreek die moeders eerst maar eens aan.

Heurtebise | 08-03-23 | 13:59

Het wachten is nu op jonge pubers die én een maagverkleining én een geslachtsverandering én ingrijpende platische chirurgie krijgen, en dit allemaal geheel vergoed.... door ons via de ziektekostenverzekering

batvoca2 | 08-03-23 | 13:52 | 1

Psychopaten aan de macht.

Ben Adam | 08-03-23 | 14:10

Kunnen ze bij die operatie ook gelijk de genderveranderingsoperatie meenemen op 13 jarige leeftijd. Zit in ongeveer hetzelfde gebied van het lichaam. Dat schijnt ook al mogelijk te zijn op 13 jarige leeftijd..

E.Colli | 08-03-23 | 13:49

Mijn kleinzoon in Singapore is 16. Ik had al tig keer gezegd naar de tandarts te gaan voor een beugel. Jongen was. Moddervet. Hij kauwde niet.
Nu jaar beugel en 15 kilo lichter. Top.

toetssteen | 08-03-23 | 13:47

Pauperouders, arme kinderen.

2Benen | 08-03-23 | 13:45

Dat is een heel uitzonderlijke ingreep, bijvoorbeeld voor kinderen die ondanks verschillende dieetpogingen extreem dik blijven, diabetes hebben, gewrichtsschade hebben, ademhalingsproblemen hebben in de slaap,... Wen er maar aan, de epidemie van vetzucht wordt dé epidemie van de 21ste eeuw. Het percentage te dikke kinderen gaat pijlsnel omhoog. Je kan wel de ouders de schuld geven, maar daarmee is zo'n kind niet geholpen.

Zyprexa20mg | 08-03-23 | 13:44 | 2

In principe is het mishandeling, de ouders zullen geen slanke mensen zijn vermoed ik zo.

lanexx | 08-03-23 | 14:09

Die geef ik wel de schuld, zeker als ze zeggen dat de McDonalds goedkoper is dan een boterham, melk en een sinaasappel of wat.

Ray Skak | 08-03-23 | 14:13

Een beetje minder baklava eten en geen Fernando drinken.

Algodon88 | 08-03-23 | 13:38 | 1

Bedoel je minder naar ABBA luisteren?

Raspatat | 08-03-23 | 13:58

En dan kom je bij het consultatiebureau en krijg je te horen: “Je kind is te licht.” Niet te mager, te dun of te ongezond. Nee “te licht”. In dezelfde week waarin groot in het nieuws was dat 30% van de NL’se kinderen obesitas heeft. “Te licht.” Ze vinden in NL altijd wel wat te zeiken en te bekritiseren. We zijn inmiddels 10 jaar verder en moet ik mijn 14-jarige puber volle kwark, noten, dubbel beleg en volle melk voeren om te zorgen dat ie niet nog steeds “te licht” bevonden wordt.

Robin Hood | 08-03-23 | 13:35 | 2

Een van mijn zonen, 4x p.w.naar sportschool, beoefenaar van 2 sporten, sixpack, een bonk spieren kreeg op de middelbare school van de schoolarts te horen dat hij obese was, want spieren wegen ook soms te veel. De arts keek alleen maar naar de weegschaal en de lengte, niet naar het lichaam wat voor hem stond

batvoca2 | 08-03-23 | 13:55

@batvoca2 | 08-03-23 | 13:55: Is net zo bespottelijk. Wat je als ouder ook doet: het is nooit goed. Ik heb op het consultatiebureau nog nooit gehoord dat alles in orde was. Alleen maar gezeik en kritiek. Terwijl onze huisarts -ook consultatiebureau-arts in een ander district- compleet tevreden was over de gezondheid en de groei van hetzelfde kind. En huidige kinderarts (ivm begeleiding autisme & adhd) dreigt met verwijzing diëtist als zoonlief niet braaf elke afspraak aangekomen is. Lekker stressvol bij de maaltijden.

Robin Hood | 08-03-23 | 14:20

Tsja, die kinderen hebben natuurlijk veel meer ruimte om hun carrière op hun buik te schrijven....

Maggiesfarm | 08-03-23 | 13:35

Beter gewoon liposucties doen tijdens het speelkwartier, dan wordt de tijd goed benut.

J.Cash | 08-03-23 | 13:31

Zou zo maar weer een nieuwe reden kunnen zijn om hier een : "verblijfstatus" aan te vragen....

Maggiesfarm | 08-03-23 | 13:29

Hey Asha ten Broeke; deel effe je bloedwaarden. En longinhoud test. Eens kijken of je zo gezond bent. En graag opzoeken hoeveel langer obese mensen leven .. oh, korter bedoel ik. Minder vreten is een goed idee.

DontLookWhenIP | 08-03-23 | 13:23 | 1

Fatshaming (Engels, neologisme), ook wel fatshamen (gewichtsstigmatiseren), is het beschamen, stigmatiseren, bekritiseren, intimideren, belachelijk maken of discrimineren (achterstellen) van dikke mensen. Het gevolg kan zijn dat zij zich schamen voor hun gewicht, uiterlijk en/of eetgewoonten

theo-is-dood | 08-03-23 | 19:14

Totaal doorgeslagen beleid.
Een kennis van mij heeft een slijmbeursontsteking in de heup. Dokter lost het niet op en houdt alles af en verwijst naar lapmiddelen. Die kennis heeft daar al jaren last van. Ik heb dit overlegd met een medisch professional. Die gaf aan dat als deze kennis een beroemde voetballer was geweest hij direct zou zijn geholpen door een orthopeed. Allemaal op kosten van de basisverzekering. Gewone mensen moeten leven met zo'n kwaal, maar betalen wel mee aan de voorkeursbehandeling.

Jan_Pietersen | 08-03-23 | 13:20 | 3

Wacht maar tot je erachter komt dat bijna al ons geld voor zorgverzekering opgaat aan mensen die laten we zeggen een beetje over the hill zijn. Kort gezegd, jouw kindje moet betalen zodat opa een niertransplantatie kan krijgen opdat hij nog eventjes een paar jaartjes langer kan leven. Veel krommer kan haast niet.

Mijn moeder zou haar beide nieren opgeven voor haar (klein)kinderen. Zonder twijfel. Nou dan ga ik maar dood zou ze zeggen, mijn leven was goed en ik hou van mijn kinderen. Geen grapje. Dat zou ze echt zeggen als 1 van ons een nier nodig zou hebben.

Ndranghitiari | 08-03-23 | 13:27

Vermakelijk stukje Mosterd!

darmflora | 08-03-23 | 13:17

Dat plofkoppie van de foto, volgt gewoon een studie sumoworstelaar, niets mis mee.. probeer dat op je 30e nog maar eens, gaat niet lukken, dus zo vroeg mogelijk de voerspiraal er in.

broervandenhollander | 08-03-23 | 13:13 | 2

Ja net als bij de ganzenleverganzen, open die bek en spuiten.

J.Cash | 08-03-23 | 13:15

Sumoworstelaars krijgen dan wel weer professionele begeleiding, en vallen ook flink af als ze met competitie stoppen, anders worden ze niet oud.
De dikzakken die dit nodig hebben lezen dit waarschijnlijk niet.
kokumura.medium.com/how-a-former-sumo...

Zeurders | 08-03-23 | 13:18

En onder welke bevolkingsgroep, tevens bekend van andere problemen, kwam ook alweer opvallend vaak obesitas voor?
Je kunt ze natuurlijk ook wat minder HFC Halal Fried Chicken voeren, 't is maar een suggestie.
Grappig bedrijf trouwens, dat HFC, een poging fast food troep en religie-troep te combineren.
hfcnederland.nl/

Zeurders | 08-03-23 | 13:11 | 2

De KFC kent zijn doelgroep, kijk maar de spots.

J.Cash | 08-03-23 | 13:16

@J.Cash | 08-03-23 | 13:16: Zal ook wel de reden zijn dat KFC geen rechtzaak durft te beginnen tegen HFC, want het is natuurlijk wel duidelijk dat HFC een inbreukmakende copy-cat is.

Zeurders | 08-03-23 | 13:23

Volgens mij is het ook al mogelijk om borstvergroting toe te passen vanaf 8 jaar

johnyl | 08-03-23 | 13:02 | 2

Gewoon veel brazilkip eten.. en met 10 jaar een stem waar Pavarotti jaloers op is.

broervandenhollander | 08-03-23 | 13:08

PS: de volkskrant paywall is het schoolvoorbeeld van hoe je zoiets niet moet bouwen. Maar goed.... het is misschien wel nog het vermelden waard dat wanneer een baby in he 1e levensjaar regelmatig honger kent dit een enorm effect heeft op het lichaam en de manier waarop die ook op latere leeftij voedsel tot zich neemt... en dan wordt het wel een triest verhaal. En nee ik denk nog steeds dat dit soort operaties een bijzonder slecht idee is.

Hellsmurfje | 08-03-23 | 12:57

Lees net dat Paul de Leeuw last heeft van eetschaamte.
"Alles wat in mijn mond komt, dan denk ik toch vaak: dat had er niet in gehoeven."

Schoorsteenveger | 08-03-23 | 12:56 | 4

Die De Leeuw moet last hebben van ‘bestaanschaamte’

RGV42 | 08-03-23 | 12:58

@RGV42 | 08-03-23 | 12:58:
Inderdaad. Alles wat er uit zijn mond komt had er niet uit gehoeven.

Schoorsteenveger | 08-03-23 | 13:03

De man blaat, eet hij schaap?

bitterpete | 08-03-23 | 13:20
▼ 1 antwoord verborgen

Bij lekker eten moet een lekker muziekje.
youtu.be/mU7udSDh83M
Geef mij maar nasi goreng.
En zo'n rijsttafel krijg je echt niet weg na een maagverkleining.

Osdorpertje | 08-03-23 | 12:54 | 2

@Schoorsteenveger | 08-03-23 | 12:58:
Daar zat ik ook aan te denken.
"Zuurkool met vette jus"
En dat ze die tafel maar vol blijven zetten met borden vol eten.

Osdorpertje | 08-03-23 | 13:43

Kent u werelds bekendste astmapatiënt? Ja, want dat is Louis Armstrong. Kind had weinig lucht en dus zei de dokter dat ie maar vaak met een trompet ofzo moest oefenen.

Alquest | 08-03-23 | 12:53

Goed nieuws! Nederland gaat dus steeds gezelliger worden met al die dikke kinderen.

Patje | 08-03-23 | 12:52

Kinderen worden veel te soft opgevoed. We moeten pesten weer herintroduceren op scholen, beetje eelt op de ziel kweken.

Bochel | 08-03-23 | 12:52 | 1

De pesters zijn juist vaak de etterbakjes die thuis nooit gecorrigeerd worden op hun gedrag. En dan laat ik het woord bontkraagje nog niet eens vallen.

Zeurders | 08-03-23 | 13:27


Ik vind het kindermishandeling om je kind vol te proppen met ongezonde troep. En dan ook nog in dusdanige porties dat het obese wordt.

Dan ben je ongeschikt als opvoeder.
Onzinnig om die magen van die kinderen te gaan opereren als de omstandigheden thuis dezelfde blijven.

Roos | 08-03-23 | 12:51 | 7

@Roos | 08-03-23 | 13:10:
Het gedrag is overerfbaar zeg ik dan altijd. Inderdaad, vroeger 1x in de week een bakje chips. En gewoon eten met mate.

letopuwzaak | 08-03-23 | 15:28

@Roos | 08-03-23 | 13:10: Hier van het zelfde, en alles wat ik wou hebben kreeg ik niet qua eten (ik ben dan wel net voor de recessie van 1980 geboren, en dat heeft als 5-6 jarige brie een goede indruk achtergelaten dat je blij moet zijn met wat je hebt en vooral wat je krijgt). Mijn ouders hadden het niet echt breed (zeker in de winter niet als mijn vader als eenverdiener weer WW kon trekken ivm vorstverlet) maar ik ben nooit met honger naar bed gegaan, wel met mooie dromen over lekker eten want groentes met een gebakken ei was ook niet alles.

brie-de-penis | 08-03-23 | 18:03
▼ 4 antwoorden verborgen

anti "enorme" personen feit:
Een getrained persoon kan meer vet verbranden dan een ongetraind persoon.
Theoretisch gezien zou een "enorm" persoon ook dagenlang achter elkaar moeten kunnen hardlopen. (praktijk is helaas iets weerbastiger)

Hellsmurfje | 08-03-23 | 12:51

Dat krijg je als je de btw op groente en fruit met 50 verhoogt, van 6 naar 9 %.
Volgens Rutte was dit maar 3% verhoging maar die kan niet rekenen.

Maya de Blij | 08-03-23 | 12:51 | 6

@John McClane | 08-03-23 | 12:55: Een komkommer is alleen maar water. Ik vreet nooit komkommer behalve in een zelfgemaakte thai beef salad met verse tomaten, ui, knof, heeeeuuuuul veeeuuuul thaise pepers, vleesjes, limoensap, klein beetje suiker, zoute ketjap en een lepeltje vissaus. Niet te zuinig met de koriander. Misschien een beetje aan de zoute kant maar geen kidneybuster, en lijkt me toch redelijk gezond. Makkelijk te preppen en zeer goed te knagen.

Asteroid-B612 | 08-03-23 | 13:22

Rutte rond het enkel maar naar boven af. Fruit wordt er maar 2.8% duurder van.
Maar goed, dat zou dus obesitas veroorzaken?

RandyBiel | 08-03-23 | 13:23
▼ 3 antwoorden verborgen

'Als je het als ouder zo ver laat komen dat je je eigen kind omhelst met duizend kwabjes en zijn of haar dikke vette zegeningen telt is er iets mis met JOU. En als je een kind ná een operatie alleen nog maar kleine porties kunt aanbieden, dan kan dat daarvoor ook wel. Goed opvoeden, goed voorbeeld, gezonde keuzes, meer bewegen, sporten bij de buurtclub... is dat allemaal nou zo moeilijk?'

Best wel moeilijk ja!!! Voel me als ouder wel aangesproken nu. Moet ik niet doen natuurlijk want Geen Stijl. Toch maar even wel want zal niet de enige zijn. Ons kind: Betaalpas ingenomen, streng toegesproken, duizend normale gesprekken gevoerd, in elkaar geslagen, altijd kleine porties, nooit Olvarit gekocht maar vers, sport etc.etc. En vanaf 15 jr voor €7.500,- maar naar de psycholoog want diagnose eetstoornis. Uit eigen zak, want wachttijden GGZ van jaren!! En nu 20 jr. en toch nog steeds 120 Kg. Tearjerker: elke keer als ik mijn kind omhels en 872 kwabben geteld heb, ga ik door de grond van verdriet! Verder zijn de BMI's voor de rest van de gezinsleden allemaal dik in het groen en fietsen doen we nog niet electrisch!

Roepende in de Woest | 08-03-23 | 12:50 | 7

Maar wat als het nu bij je cultuur hoort om geen enkele zelfbeheersing te hebben en niet verantwoordelijk te zijn voor je eigen handelen?

Zeurders | 08-03-23 | 13:28

@Zeurders | 08-03-23 | 13:28:
Idd, zou je kunnen concluderen. Switchen naar een andere cultuur gaat blijkbaar niet zo snel. Die eventuele voordelen moeten dan gezien worden. We wachten maar tot de cortex volledig volgroeid is en de behoefte daardoor ontstaat om van cultuur te veranderen.

Roepende in de Woest | 08-03-23 | 13:57
▼ 4 antwoorden verborgen

Roken is ook goed voor je stofwisseling!

Producent | 08-03-23 | 12:50 | 3

Cremeren is ook goed voor je stofwisseling.

funda | 08-03-23 | 12:51

Wel erg warm…

Producent | 08-03-23 | 12:53

Nieuwe kleren XXXL size, is ook enorm goed voor de stofwissseling.

Zeurders | 08-03-23 | 13:29

Je kunt jezelf opgeven voor VBO's Bootcamp. Ik laat je rennen tot je moet kotsen, opdrukken tot je je armen niet meer voelt, honger lijden tot je om je moeder begint te huilen, bibberen tot je blauw ziet, uitdrogen tot je aan een waslijn kunt hangen, klimmen tot je geen hoogtevrees meer hebt en ondertussen scheld ik je de huid vol, dus dan krijg je terwijl je afslankt nog een gratis cursus weerbaarheidstraining ook! Hoe meer mensen zich opgeven, hoe goedkoper de training wordt, want ik hoef namelijk alleen maar een pak shag te kunnen kopen.

*roedel kwijlende Rottweilers loslaat op de groep*

VBO_B_Niveau | 08-03-23 | 12:50 | 5

De bootcamp heb ik niet nodig. Ik heb een uitstekend gewicht, maar mocht je nog een assistent zoeken voor wat extra schelden etc. houd ik me aanbevolen.

Kopieerapparaat | 08-03-23 | 13:40

@Kopieerapparaat | 08-03-23 | 13:40: Jij mag dartpijltjes gooien naar de eerste de beste die stopt met rennen. Ik hoop dat je een beetje kunt mikken?

*grijns*

VBO_B_Niveau | 08-03-23 | 13:46

@VBO_B_Niveau | 08-03-23 | 13:46: Moeten we het nog wel even hebben over de deelnemers die het niet gered hebben. Waar gaan we die laten? Dartpijltjes? Niks daarvan! Speer met 230 volt op de punt, dat zal ze wel leren, die luie kadavers.

Kopieerapparaat | 08-03-23 | 13:58
▼ 2 antwoorden verborgen

Te dik kind = kindermishandeling door de ouders.

Voor volwassenen: dik zijn is een keuze. Of beter gezegd, een opeenstapeling van keuzes.

Het is heel simpel, elke dag opnieuw moet er evenwicht zijn tussen de calorieën die je binnenkrijgt en die je verbrandt. Verbrand je structureel meer, dan vak je al. Krijg je structureel te veel binnen, dan kom je aan. Doe je dat lang genoeg, dan word je (te) dik.

Timide_Aso | 08-03-23 | 12:50 | 4

@Horkiporki | 08-03-23 | 13:00:
Ja kijk maar eens naar “Steenrijk, straatarm”, ik geniet er altijd van.
Stereotype, arm, dik, vies huis, twee honden, ratten of katten. En maar huilen bij het tellen van het geld.

J.Cash | 08-03-23 | 13:22

En anorexia is ook een keuze?

Roepende in de Woest | 08-03-23 | 14:04

@Roepende in de Woest | 08-03-23 | 14:04: Ja, maar die keuzes worden beïnvloed door een geestesziekte. Maar daarvoor geldt inderdaad dat er minder calorieën binnenkomen dan dat er verbrand worden.

Timide_Aso | 08-03-23 | 17:33
▼ 1 antwoord verborgen

Kan me nog herinneren dat mijn moeder hevig verontwaardigd terugkwam van een bezoek aan de huisarts. Ze had hem gevraagd of er niet iets was tegen overgewicht, een pilletje of zo, en hij had haar iets te achteloos en misschien met cynische ondertoon geantwoord "de mensen die leden onder de hongerwinter waren geen van allen te dik, en waarom denkt u dat dat zo was?". Zo ging dat in die tijd, de dokter vertelde je gewoon de waarheid, en als je pech had ook nog eens op een enigszins botte wijze. Nu draait er een heel circus van medici om ons heen om achteraf te corrigeren op wat wij fout doen.

Schoorsteenveger | 08-03-23 | 12:49 | 2

Gek genoeg waren de mensen -is na onderzoek gebleken- in 1942 het gezondst. Er was aan alles een gebrek, en alles was op de bon, dus je had en kreeg maar weinig. Tevens moesten mensen alles met de hand doen (geen machines) en voor de rest was de fiets het aangewezen vervoermiddel in weer en wind. Uiteraard was de hongerwinter het andere uiterste

me163komet | 08-03-23 | 12:54

Ja, uit ervaring kan ik -obese- vertellen dat slank en mager blijven is moeilijk. We leven in een maatschappij waar lekker en ongezond voedsel voor dumpprijzen in gigantische hoeveelheden wordt aangeboden, en waar gezond -onbewerkt, en daardoor minder smakelijk voedsel- relatief veel duurder is.
En aangezien de mens een gemaksdier is dat niet de beste , maar de makkelijkste keuze maakt ligt dik worden voor eenieder op de loer. Neem een land als China, waar tot drie decennia geleden geen luxevoer te krijgen was en waar zowat iedereen slank was, en zie waar de toename van welvaart in China na drie decennia toe geleid heeft, kinderen als hierboven afgebeeld zijn er al lang geen uitzondering meer.
Buiten dat; vroeger speelde je altijd buiten, alleen als het heel hard regende mocht je binnen spelen, en tv kijken alleen op woensdagmiddag. Sportclubs en zwembaden waren nog betaalbaar omdat ze niet met een woud aan regels waren omgeven dat het voor ouders onbetaalbaar maakt om hun kinderen op sport te doen.
Willen we echt dat kinderen -want daar begint het- slank blijven moeten we lichamelijke beweging stimuleren en onze winkels ontdoen van ongezonde waar. Maar vooral dat laatste zal vrijwel onmogelijk blijken

me163komet | 08-03-23 | 12:49 | 3

Ouders hoeven die ongezonde troep niet te kopen.
De schuld bij winkeliers leggen, vind ik erg gemakkelijk.

Roos | 08-03-23 | 12:55

@Roos | 08-03-23 | 12:55:
Datzelfde geld dan ook voor roken, drank- en drugsgebruik. Het gaat om het weerstaan van verleidingen , en die zijn er in overmaat.

me163komet | 08-03-23 | 12:58

@me163komet | 08-03-23 | 12:58: dat vind ik ook. Mensen moeten het zelf weten wat ze naar binnen werken, maar kinderen moet je dat niet zelf laten weten. Voor kinderen moet je goed zorgen. Naast eten is dat voldoende laten bewegen.

En wat is een verleiding? Daar hoef je toch niet aan toe te geven? Daar ben je zelf bij.
Dat geldt voor alle verleidingen in het leven. Iemand die maar af en toe iets ongezonds eet, hoeft er toch niet onder te lijden dat een ander zich niet in toom weet te houden?

Roos | 08-03-23 | 13:03

Obesitas is ook erfelijk en "uizonderlijke gevallen" zullen vast wel meer oorzaken hebben dan alleen "van je gat af dikkerd". Maar simpel denken is natuurlijk veel makkelijker.

menage | 08-03-23 | 12:49 | 3

Obesitas als zodanig is niet erfelijk. De aanleg op dik te worden kan dat zijn, maar dan zul je toch de calorieën naar binnen moeten halen om dik te worden. Als je niet eet word je niet dik, dan ga je dood, als je te veel eet word je dik en ga je vroegtijdig dood. Daartussenin is het voor iedereen verschillend, al naar gelang de erfelijke eigenschappen, wat de optimale voedselopname is.

Schoorsteenveger | 08-03-23 | 12:52

Aanleg voor obesitas is erfelijk, als je niet te veel vreet kun je een normaal gewicht houden ondanks de aanleg.

Zeurders | 08-03-23 | 13:31

@Schoorsteenveger | 08-03-23 | 12:52: Niet helemaal waar. Je kunt weldegelijk een erfelijk stofwisselingsprobleem hebben waardoor je lichaam alles opslaat. Gevolg is energietekorten waardoor je moet eten om niet om te vallen. Ook dat wordt weer grotendeels opgeslagen als vetweefsel, enzovoort. Dan ben je zo 140 kilo en uitgeput.

Kopieerapparaat | 08-03-23 | 13:46

Voor zover ik heb begrepen is obesitas een ziekte waar je weinig tegen kan doen. Je ziet het niet alleen in Amerika maar ook op rare Polynesische eilandjes waar men vetmassa niet om kan zetten in spierweefsel. Ik ben geen dokter dus ik heb geen mening over de medische implicaties van een maagverkleining. Ik vind nogal wat ingrepen onnatuurlijk. Maar ja, ik heb ook dat vriendinnetje gehad, Fleur was haar naam, die zulke grote tieten had dat ze er vreselijk last van had en die heeft een tietreductie ondernomen, blij was ze er niet mee maar het alternatief was ook niet best. Ik heb geen tieten, ik weet het niet maar ik kan me er wel iets bij voorstellen dat als onderdelen van je lijf te groot worden dat dit misschien zou moeten worden aangepast.

Ndranghitiari | 08-03-23 | 12:48 | 1

Gewichtstoename komt niet door de lucht of zo, daar zul je toch echt organische moleculen voor moeten eten, wat sommige charlatans ook beweren over opname van 'energie' door de huid.

Zeurders | 08-03-23 | 13:33

Het wordt tijd dat we dikkerdjes net zo gaan behandelen als rokers, namelijk als paria's. Dik zijn is een keuze, voor 99% van de dikkerdjes.

Clavo | 08-03-23 | 12:46 | 4

Net als ze toen de ongevaccineerden liever dood dan levend zagen.

J.Cash | 08-03-23 | 13:24

@menage | 08-03-23 | 12:49: Nee hoor, ook dikkerdjes die gewoon anders moeten gaan eten krijgen ze tegenwoordig ook.

Clavo | 08-03-23 | 16:20

Hee wat een goeie Clavo! Dan beginnen we maar het beste met de kleine kinderen. Jong geleerd, oud gedaan. Schelden we ze net zo lang uit tot ze gaan huilen. Is voor hun eigen bestwil!!

lezeres | 08-03-23 | 16:27
▼ 1 antwoord verborgen

Het is triest en ja, het ligt voornamelijk aan de ouders, maar je kunt zo’n doodongelukkig kind niet aan z’n lot overlaten.
Die ouders kun je ook niet voor de kosten laten opdraaien, want als ze al geen sportclub kunnen betalen, dan weet je het wel.
Dit zijn dus de uitersten van een zgn “welvaartsstaat”.
Kun je van alles van vinden, maar een kind moet gewoon blij kunnen zijn, lekker kunnen bewegen etc.
En als zo’n behandeling dan nodig is, dan is het maar zo.
Het is een beetje dezelfde vraag of je rokers helpt met hun longkanker.
Ja.

Ruimedenker | 08-03-23 | 12:45

Met terugwerkende kracht wellicht een idee voor types als Hubert Bruls, Frans Timmermans en Paul de Leeuw. Caroline doet het op eigen kracht.

Piet Karbiet | 08-03-23 | 12:43 | 1

Paul overweegt wel om de onderkin te laten verwijderen. Scheel al snel 50% overgewicht.

bitterpete | 08-03-23 | 13:31

Op je 13e een maagverkleining.

Dan is er serieus iets misgegaan.

Wijze uit het Oosten | 08-03-23 | 12:41 | 1

Yep, een overmaat aan -met suikers behandeld- supergoedkoop welvaartvoedsel

me163komet | 08-03-23 | 12:50

Totaal doorgeslagen beleid.
Een kennis van mij heeft een slijmbeursontsteking in de heup. Dokter lost het niet op en houdt alles af en verwijst naar lapmiddelen. Die kennis heeft daar al jaren last van. Ik heb dit overlegd met een medisch professional. Die gaf aan dat als deze kennis een beroemde voetballer was geweest hij direct zou zijn geholpen door een orthodontist. Allemaal op kosten van de basisverzekering. Gewone mensen moeten leven met zo'n kwaal, maar betalen wel mee aan de voorkeursbehandeling.

Jan_Pietersen | 08-03-23 | 12:39 | 9
▼ 6 antwoorden verborgen

Onbegrijpelijk, gewoon streng dieet en ze kunnen in de toekomst een redelijk normaal leven leiden. Op minderjarigen of jongeren een maagverkleining uitvoeren, vind het niet kunnen. Er kan nog gemakkelijk wanneer het geen storing is zelf aan worden gewerkt en vaak begint dat psychologisch.

Jan, Leiden | 08-03-23 | 12:39 | 2

Lees het artikel anders eens

RandyBiel | 08-03-23 | 12:42

Krijg je met ouders die liever vriendjes willen zijn met hun kind dan opvoeders.

Lijkvocht | 08-03-23 | 12:38

Wel lachen dat officiële organen, ik meen ook de WHO in de USA en GB in de jaren 70 vonden dat er meer koolhydraten moest worden toegevoegd aan voeding en minder vet, niet bepaald op gedegen onderzoek gefundeerd. Resultaten zijn duidelijk.
Zou het wat zijn om al degenen die dit produceren de gezondheidskosten te laten betalen? Na zo'n 20 jaar procederen, ook van obesitasklinieken, lobbymachine hier en daar, zou het toch wel moeten lukken?

nobodiesunmighty | 08-03-23 | 12:38 | 1

Was toen een lobby van de suikerindustrie, tegenwoordig worden suikers vervangen door vet, je raad nooit wie daar voor lobbyt.

Zeurders | 08-03-23 | 13:36

Artsen weigeren bij een beetje overgewicht al snel een normale behandeling en hebben de verwijzingen al klaar liggen voor een maagverkleining of bypass operatie. En ook deze handelingen zijn niet zonder een risico, om mij heen al de nodige mensen gezien met complicaties. Maar daar heeft niemand het over.

Sinclair | 08-03-23 | 12:36 | 2

'een normale behandeling', eigenlijk zou er helemaal geen behandeling nodig moeten zijn.

nobodiesunmighty | 08-03-23 | 12:39

Je krijgt zo'n behandeling ook niet zomaar. Je moet een bepaalde bmi waarde hebben waar velen die een dergelijke behandeling willen niet aan voldoen. Meer dan de helft wordt afgewezen door de zorgverzekeraar.

Kopieerapparaat | 08-03-23 | 13:52

Bij de kleine prinsjes is "nee" zeggen onmogelijk.
Ik zie ze op het Osdorpplein gewoon lopen die kleine Billy Turfjes met in de ene hand een Turkse pizza met döner kebab en in de andere hand een energie drankje.
Dat koopt hun moeder voor ze tussen twee maaltijden in.
Op die leeftijd zou je het nog een keer kunnen proberen met discipline. En door ze niet vol te proppen.
Maagverkleining bij een 13 jarige is omdat de ouders gefaald hebben.

Osdorpertje | 08-03-23 | 12:34
-weggejorist-
jan huppeldepup | 08-03-23 | 12:33

Zelf heb ik er genoeg gezien die nog een poosje moesten vreten om dan van de "ziekenkas" alles betaald te krijgen. Echt walgelijk. Zelf ben ik nu ook te dik geworden, maar dat is mijn eigen schuld (en deels door medicatie). Als ik daar wat aan gedaan wil hebben moet ik minder vreten, weer meer bewegen en niet de ziektekostenbetalers fucken door zulke praktijken. Maar het is een verdienmodel als een ander he. De schaamteloosheid voorbij...

Roepschelp | 08-03-23 | 12:32

De generatie 13 jarigen van nu is toch wel verloren, Alles wordt AI, werken heeft geen zin meer. Dus dan maar gamen, TikTok filmpjes en Netflix. Het huiswerk doet ChatGPT wel voor ze. Liever lui dan moe, zelfs in seks schijnt de interesse af te nemen. Laat die maagverkleiningen dus maar zitten @ millennial ouders. Jullie waren al verloren, jullie nageslacht helemaal.

Botte Hork | 08-03-23 | 12:32 | 9

Van de week even gecheckt. Mijn tieners doen niet aan ChatGPT. Ze gaan wel naar de gym en fitness.

*mezelf schouderklopje geven doet*

Piet Karbiet | 08-03-23 | 12:47

@Botte Hork | 08-03-23 | 12:42:
ChatGTP lijkt mij persoonlijk ideaal ter vervanging van politici.
Dat zijn toch al menselijk falende versies van de geautomatiseerde deugmachine.

funda | 08-03-23 | 12:55
▼ 6 antwoorden verborgen

Gewoon babies altijd hongerig houden, zo werkt dat ook in de rest van de wereld.
Maar Nederland denkt het weer beter te weten met hun operaties.

funda | 08-03-23 | 12:31 | 5

@Miss_Pinky | 08-03-23 | 13:07: Waarbij aangetekend dat die kleine vliegies ook bijzonder eiwitrijk zijn, en daarmee wellicht in het Nieuwe Verbeterde EU-dieet passen.

funda | 08-03-23 | 14:56

@funda | 08-03-23 | 14:56: ‘samen stapje voor stapje naar een duurzamere toekomst`…het staat het echt. Dus funda ,vanaf nu een nieuwe smaak Olvarit….nu mét vieze vliegjes en gemalen sprinkhaan.

Miss_Pinky | 08-03-23 | 17:06
▼ 2 antwoorden verborgen

"Nu hebben wij op GSHQ een trap..."

Ik kan dat beamen. Op zolder een groot kantoor met wasbak etc. Maar altijd geweigerd om er een koffiezetapparaat of koelkast te plaatsen. Hele dag continu twee trappen op, twee trappen af. En uiteraard alles fietsen op een ouderwetsche draadezel van Gazelle (behalve naar klanten, in de regel waar verder weg).

Louter Leuter | 08-03-23 | 12:31

Hoe zit het met volwassenen met waar de groei der hersenen op 13 jaar is gestopt, mag het daar nog wel? Ik dacht aan ene ter broeke.

jan huppeldepup | 08-03-23 | 12:31 | 1

Die mag je gewoon volproppen maar wel 80x per dag trappen laten lopen…soort hamsterwiel zeg maar

Miss_Pinky | 08-03-23 | 12:48

Dat jongetje is sumo worstelaar, straks is hij multimiljonair en kan hij alle vrouwen krijgen die hij wil.

Mr_Natural | 08-03-23 | 12:28 | 6

in Azie is een dik kind een teken van welvaart.... tel uit je winst

oblix | 08-03-23 | 12:39

@Louter Leuter | 08-03-23 | 12:32: burried penis syndrom.

nobodiesunmighty | 08-03-23 | 12:41
▼ 3 antwoorden verborgen

De nadruk op 'Nederlandse' jongeren in de kop van dat artikel geeft dan wel weer te denken... ik vrees dat hier een zekere culturele bepaaldheid een rol speelt - iets met mammie's die geen 'nee' kunnen/mogen zeggen tegen prinsjes en die ze ook geen beperkingen opleggen. En WIE draait er op voor de kosten van deze gekte?
-
Stelling: maagverkleiningen helpen niet tegen culturele bepaaldheid en vreetstoornissen ( - en hersenvergrotingen zijn helaas nog niet bon ton,)

bisbisbis | 08-03-23 | 12:28 | 1

Ook weer zoiets.Waarom zouden mammie’s geen ‘nee’ kunnen/mogen zeggen? Kinderen moeten toch gewoon luisteren? Dat moesten wij vroeger toch ook?

Miss_Pinky | 08-03-23 | 12:51

Heerlijke foto bij dit item, krijg gelijk trek in babi pangang met nasi en kloepoek.

baarbar64 | 08-03-23 | 12:26

De oplossing voor 99,5% van de fatsos is: minder vreten.

TheBigKirth | 08-03-23 | 12:25 | 1

Hét Duitse FdH dieet. Friss die Hälfte.

Louter Leuter | 08-03-23 | 12:34

Wel, een (broodje) kroket mosterd is niet te versmaden. Begin je aan 1, zit je in no time aan 3 stuks.
Bitterballen zelfde ding.

chicago river | 08-03-23 | 12:25 | 2

spuug nergens in maar 3 broodjes kroket heb ik nog nooit achter elkaar opgegeten (at voor mijn 40ste eigenlijk nooit een kroket, nu alleen de sate's maar)

oblix | 08-03-23 | 12:41

@oblix | 08-03-23 | 12:41: Lust je wellicht graag everzwijn kroketen?

Broodje gezond:
Aantal calorieën: 553
Aantal vetten: 23 gram

Broodje kroket:
Aantal calorieën: 345
Aantal vetten: 14 gram

Zelf ben ik voor bitterballen.

bitterpete | 08-03-23 | 14:05

Overgewaaid uit USA, daar kwamen ze twee maanden terug ook met nieuwe richtlijnen voor operaties vanaf 13 jaar. Ik dacht toen: only in America.... maar blijkbaar toch niet.

Horkiporki | 08-03-23 | 12:22 | 1

Daar zijn de kinderen ook wel serieus dik. En al op zeer jonge leeftijd.Dat valt hier toch nog wel mee? Nog,zeg ik erbij

Miss_Pinky | 08-03-23 | 12:53

"Bij mensen met een Turkse en Ghanese achtergrond kampt ongeveer 1 op de 3 met extreem overgewicht, terwijl dat bij Nederlanders 1 op de 10 is"
www.parool.nl/amsterdam/groot-amsterd...

Cornelis12 | 08-03-23 | 12:19 | 1

Komt ongetwijfeld door "institutioneel" racisme en xenofobie.

Asteroid-B612 | 08-03-23 | 12:48

Is een maag bij een 13-jarige eigenlijk wel volgroeid? Nee? Dan heeft het toch geen enkele zin?

Gladiator Fap | 08-03-23 | 12:17 | 2

daarom permanente medische controle

oblix | 08-03-23 | 12:42

@oblix | 08-03-23 | 12:42: Ik begrijp de controle, ik begrijp alleen de zin ervan niet. Het is dan hooguit een tijdelijke oplossing, maar met lange-termijn problemen.

Gladiator Fap | 08-03-23 | 14:10

Dit gebeurd in een land waar het gezondheidsadvies inzake een pandemie thuis blijven was en vooral niet buiten te komen om te sporten, voor sociale contacten en natuurlijk frisse lucht.
Natuurlijk lijkt de enige oplossing bij obese mensen dan een medische ingreep.

ratelaar | 08-03-23 | 12:17

Frans Timmermans krijgt een maagballon.

(Maak het verhaal verder zelf af en kleur de plaatjes.)

Mr_Natural | 08-03-23 | 12:16 | 4

Een witte maagballon, en dan de stratosfeer in.

funda | 08-03-23 | 12:33

Bij Frans Timmerfrans zullen ze een voetbal moeten aanbrengen in plaats van een ballon.

Osdorpertje | 08-03-23 | 12:49
▼ 1 antwoord verborgen

Sterk staaltje fat shaming. Ik zou zeggen zorg dat je kind niet te vet wordt zo moeilijk is dat echt niet. Doordat we tegenwoordig alles maar normaal moeten vinden krijg je zulke excessen.

maruyama | 08-03-23 | 12:15

Misschien eerst de ouders steriliseren om te voorkomen dat er later *nog* meer maagverkleiningen nodig zijn?

dezakloper | 08-03-23 | 12:14 | 1

eens, ouderschapbewijs of zo met een redelijk vastgelegde afspraken

oblix | 08-03-23 | 12:43

Gewoon de hele maag weghalen, dan valt alles zo in de onderbroek.

Mr_Natural | 08-03-23 | 12:13 | 1

Lol haha

J.Cash | 08-03-23 | 13:28

Als je even doorvraagt bij de arts, kom je erachter dat een anusvergroting ook een optie is. Vertellen ze je liever niet, want dan kun je blijven eten wat je wilt.

Flibbage | 08-03-23 | 12:13

Stop anders eitjes van de lintworm in de hamburgers.

small_town_dude | 08-03-23 | 12:13 | 1

Dios mio …lol lol

J.Cash | 08-03-23 | 13:29

De waanzin in Nederland, schaam U "Veldhoven" en "Maastricht" en vooral het "wetenschappelijke" schorem die de financiering daarvan heeft geregeld. Nu nog dagelijkse persco's met Irma?

hagelkruis | 08-03-23 | 12:12 | 2

Ik ken het St Josef en ook het UMC een beetje... Ach wat zal ik ervan maken. Laten we het erop houden dat de medische wetenschap meer een ambacht is dan een wetenschap.

Louter Leuter | 08-03-23 | 12:40

@Louter Leuter | 08-03-23 | 12:40: Het is niet lang geleden dat de slager en de smid ook leuk meededen in die sector.

Flibbage | 08-03-23 | 12:47

Het is nu 12.10 en heb nog niks ontbeten.
Wel heb k 3 Duitsers 12% op.
1 bier = 2 bammetjes zeggen ze. Geloel natuurlijk, maar het klinkt leuk.
Ga zo 2 bruine bolletjes boter rookvlees in mij nemen. Ja, je moet wat. Het liefst had k een gebakken eitje gehad (dat rijmt).

chicago river | 08-03-23 | 12:12 | 5

U bent een standaard drinker dus.

Zack Hooi | 08-03-23 | 12:17

@chicago river | 08-03-23 | 12:16:
Als je niet te zwaar bent betekent dat niet dat je niet zwaar ongezond kunt zijn.

Spring Bruissteen | 08-03-23 | 12:27

@chicago river | 08-03-23 | 12:16: Niet lang meer als je zo door gaat. En dan ben je de lul.

Lukiluuk | 08-03-23 | 12:33
▼ 2 antwoorden verborgen

Toen ik dertien was zat ik o.a bij de padvinders (6 km fietsen), en op de hockeyclub (10 km fietsen). Ik zag elke week honderden kinderen en er was er geeneen dik. Rarara hoe kan dat?

small_town_dude | 08-03-23 | 12:11 | 7

@Red shirt | 08-03-23 | 12:35: Dat is ook raar hier in ons land. Er is zoveel gedoe over onbetaalbare gezondheidszorg maar waarom is gezond voedsel dan zo duur? Dat zou toch veel goedkoper moeten zijn dan ongezond voedsel?

Miss_Pinky | 08-03-23 | 12:58

@Red shirt | 08-03-23 | 12:35: Het is grotendeels gemakzucht. Het is verbijsterend hoeveel Amerikanen niet weten hoe ze me moeten koken. Verder dan een "pumpkin cake" komen ze echt niet, en dat is dan een voorgebakken taartbodem uit de supermarkt met de inhoud van een blik pompoenprut eroverheen gegooid, en dan in de oven. (Mijn vriendin wist zelfs DAT te vernaggelen omdat ze dacht dat 1 kwartier op 450 graden Fahrenheit hetzelfde was als 3 kwartier op 150, echt waar) Verder overal fast food tenten, de keuze is enorm : Wendy's, McD, Jack-in-the-box, Burger King, Crackerbarrel, Pizza Hut, Hardee's, enz. (Wendy's, Olive Garden en Chipotle gaan dan nog wel kwa gezond) enz. en daarvan zitten er vaak 5 of 6 allemaal op een kluitje. Puur gemakzucht.

Asteroid-B612 | 08-03-23 | 13:15

@Asteroid-B612 | 08-03-23 | 13:15: Wat ook meespeelt is dat op een gegeven moment bijna iedereen die je kent er zo uitziet. Al je familieleden zien eruit als barbapapas. Op je werk : barabapapas. Als je naar de winkel gaat : overal barbapapas. Dat beschouw je dan als normaal, maar dat is het natuurlijk niet. Die mensen zijn veel te zwaar.

Asteroid-B612 | 08-03-23 | 13:59
▼ 4 antwoorden verborgen

2 jaar geleden 20 kg afgevallen. Gezonder eten en wat meer bewegen. Als een 50 plusser dat kan moet het voor een 13 jarige helemaal een eitje zijn.

Fedde71 | 08-03-23 | 12:10 | 5

Die vergelijking is niet helemaal juist, in uw voordeel. Zoals bij de vrouw haar menstruatie stopt zal bij een man van uw leeftijd het testosteron dalen. Mannen die hier niet alert op zijn kunnen mannenborsten krijgen en een buikje. Om uw testosteronspiegel op peil te houden is krachttraining en gezond eten aan te raden, ongeveer wat u gedaan heeft. De problemen bij een kind van 13 met overgewicht, zonder medische indicatie, heeft vrijwel altijd met slecht eetgedrag te maken. Kinderen in de groei horen bij een normale, goede voeding geen overgewicht te krijgen.

Red shirt | 08-03-23 | 12:28

@Red shirt | 08-03-23 | 12:28: volgens mij haalt u twee dingen door elkaar. Sterilisatie bij mannen ook. Wel een vasectomie genoemd, onderbreekt de zaadleiders zodat er geen zaad cellen je ballen meer uit kunnen. Bij een vrouw is een vergelijkbare ingreep mogelijk waarbij de eileiders dicht gezet worden voor een vergelijkbaar effect. Er worden geen organen weg gehaald en de hormoonhuishouding verandert niet.

Als je zou gaan voor een castratie (mannen) dan worden de complete ballen verwijderd, en dat heeft wel degelijk effect op je hormoonhuishouding. Bij vrouwen idem dito.

bakkerst | 08-03-23 | 18:27
▼ 2 antwoorden verborgen

Ach, zo'n maagverkleining is natuurlijk klein bier vergeleken met hele ombouwoperaties....

Maggiesfarm | 08-03-23 | 12:09 | 1

Maar het is wel vergelijkbaar, in die zin dat het correcties op de natuur betreft, uitgevoerd door hovaardige dokters Snijgeil.

Schoorsteenveger | 08-03-23 | 12:43

Nederland. Het land waar je geen alcohol mag kopen onder de 18 want dan zijn je hersenen nog niet volgroeid. Sterke drank vanaf 25 jaar. Maar op je 16e mag je wel je lul of kut laten verwijderen. En straks ook stemmen als het aan de marxisten ligt. En in het leger.

Piet Karbiet | 08-03-23 | 12:09 | 4

Is dat zo ? Worden er hier ook "puberty blockers" uitgedeeld aan kinderen ?
Weet nog vroeger dat een vriendin (early 20's) zonder "kinderwens" zich wilde laten steriliseren. Dat ging zomaar niet ! Die moest van de enige psycholoog naar de ander, en volgens mij werd de ingreep aanvankelijk zelfs geweigerd.

Asteroid-B612 | 08-03-23 | 12:18

@Asteroid-B612 | 08-03-23 | 12:18: Oh, dat heb ik ook aan de hand gehad. Was een jaar of 23 en wilde me laten steriliseren. Nou, dat ging mooi niet door. Misschien wilde ik nog wel kinderen, dan moest je het zaakje weer aan elkaar naaien en blablabla. Kom nog maar eens terug. Ik ben dan maar het onderwijs ingegaan, dat is mijns inziens nog de beste anticonceptie, en ben dan later bij diezelfde balzak geweest om me alsnog te laten steriliseren, zodat mijn vriendin haar hele hormoonhuishouding niet kapot moest maken met zo een achterlijke pil.

Roepschelp | 08-03-23 | 12:29
▼ 1 antwoord verborgen

Ze vergeten er bij te vertellen:
ook een maagverkleining met extra gratis bypass werkt vaak ook maar tijdelijk. Ze leren er vaak omheen te eten.

Analia von Solmsch | 08-03-23 | 12:08 | 3

Elke twee uur eten en de porties worden groter en groter, kwestie van trainen.

Dr. Blechtrummel | 08-03-23 | 12:21

Als je bobons gaat eten is het zo weer terug

bitterpete | 08-03-23 | 13:42

Wanneer komen er gratis maagverkleiningen voor arme mensen? Dan hebben ze niet zo snel honger meer.

Mr_Natural | 08-03-23 | 12:07 | 2

En daarna een dieet van cake.

Piet Karbiet | 08-03-23 | 12:11

dit zijn allemaal gratis verkleiningen voor kinderen van armen.

AntiZanicz | 08-03-23 | 12:25

Mijn vrouw heeft ook een soort van maagverkleining gehad. Is echt niet leuk hoor. Dan bestelt ze van alles in een restaurant, en zegt dan plots 'ik hoef niet meer'. Denkt ze alles op mijn bord te kunnen schuiven.

Nou daar zit je dan, een uur tegen een mokkend en puffend gezicht aan te kijken.

Papa Jones | 08-03-23 | 12:06 | 6

@Sjeintje | 08-03-23 | 12:11: Er zitten ook geen zwervers in een restaurant, waarnaar je wat voedsel kunt gooien, dat zou in dit geval wel een win-win zijn ja.

Papa Jones | 08-03-23 | 12:13

Er is geen ervaring maakt wijzer mechanisme?

AntiZanicz | 08-03-23 | 12:24
▼ 3 antwoorden verborgen

Een maag is een rekbaar begrip. Als je na een maagverkleining niet ophoudt je vol te proppen is die maag binnen de kortste keren weer net zo groot als voorheen, Een maag-bypass biedt meer perspectieven, maar ook daar moet je minder calorieën tot je nemen en niet de hele dag door eten.

bergsbeklimmer | 08-03-23 | 12:06

Wordt toch wel vergoed? Eerst dertien jaar je volvreten en dan op staatskosten je maag laten verknoeien. Of komt er weer een inkomensafhankelijke subsidie of bijdrage (noem het maar toeslag), vooral in kansarme wijken en gezinnen met een taalachterstand? Speerpunt bij verkiezingen? Baas in eigen buik?

dathoujetoch | 08-03-23 | 12:05 | 5

@AntiZanicz | 08-03-23 | 12:24: Dat wordt dus betaald door andere verzekerden die premies afdragen, maar niet zozeer door "de staat". Er was hier toch "vrije markt" ? (pssst, het is natuurlijk geen ECHTE vrije markt wanner de overheid burgers verplicht een dienst af te nemen bij een commercieel bedrijf, bepaalt welke diensten dat zijn, waaruit zij bestaan, en ook de prijzen vaststelt).

Asteroid-B612 | 08-03-23 | 13:04
▼ 2 antwoorden verborgen

Heb net een halve zak M&M's achter de kiezen. Veel spijt maar er waren geen kinderen bij.

Zack Hooi | 08-03-23 | 12:05 | 1

Volgende keer maar weer een Magnum, dus.

Nuchternederland | 08-03-23 | 12:12

Kinderen van 13 die zonder stofwisselingsziekte te dik zijn, hebben dat 9 van 10 keer te danken aan hun ouders.
Moet je daar dus zijn.

AdvocatusDiaboli | 08-03-23 | 12:04 | 5

De zorge van tienduizenden per jaar is allemaal op kosten van de gemeenschap. De dikkertjes zitten vooral in migrantengezinnen die niet met kinderen kunnen omgaan (zie gevangenissen vol) en het massaal veel te goedkope eten niet weerstaan.

AntiZanicz | 08-03-23 | 12:22

klopt, een systeem probleem.
Zie ook richtlijnen kinder-obesitas kinderartsen.

nobodiesunmighty | 08-03-23 | 12:30
▼ 2 antwoorden verborgen

Maar als zo'n kind dan uit een gevaarlijke omgeving gehaald wordt door Jeugdzorg is het weer een staatsontvoering. Preventief steriliseren van obese mensen lijkt me een beter plan. Als je niet eens voor jezelf kunt zorgen dan kun je blijkbaar extra verantwoordelijkheden niet aan.

JWZ_JMK | 08-03-23 | 12:04 | 1

Sommige vrouwen zijn zwanger én bevallen zonder het te weten. Voornamelijk op de wc denkend dat ze darmklachten hebben.
Mijn vraag; hoe rond moet iemand zijn wil je niet merken dat je een kind draagt van 9 maanden?

Sjeintje | 08-03-23 | 12:06

Eens Mosterd.
Of op iedere hap een flinke dot mosterd, eten ze ook niet teveel.

Nuchternederland | 08-03-23 | 12:02

Nederland is sowieso een achterlijk land. Met alles. Dus dit kan er nog wel bij.

RGV42 | 08-03-23 | 12:02 | 2

Hij vertrekt, vreemd genoeg zien we dat toch weinig. Niet bij Hollanders maar ook niet bij migranten die alles het thuis eignelijk beter vinden. Zoals de thuisdictator, hatelijk geloof en het heerlijke eten waar hele man/vrouwdagen aan besteed worden.

AntiZanicz | 08-03-23 | 12:20

Niet zo euforisch over Nederland aub. Straks krijgen sommige Nederlanders nog kapsones.

keestelpro | 08-03-23 | 12:28

REAGEER OOK

Uitgelezen op GeenStijl? Abonneer je op de Nijman-Nieuwsbrief.
linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken
Kansino. Hét online casino van Nederland.
Online casino met licentie | Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Online Gokken | Brokerfolio.com brokers vergelijken | online bookmakers in Nederland
Online Casino Top 5 | Casino bonussen | Crypto-casino.nl