Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Volkskrant-column 'dik zijn is heerlijk' van Ten Broeke getackeld door 1.600 zorgprofessionals

Van dik zijn ga je namelijk DOOD

hilbrand, na 100 wijn

We lezen in de Volkskrant altijd soms eigenlijk nooit de column van Asha ten Broeke. Dat je jezelf helemaal vol moet vreten, zodat het bloed zo dik wordt als appelstroop, het hart begint te haperen, je de grootste moeite moet doen jezelf van de bank naar de plee te sjouwen en als je omhoog moet voor een nachtje onregelmatige slaap wegens apneu dat je dan maar gewoon lekker beneden op de bank blijft - die trap staat er morgen ook nog wel. Zeggen onderzoekers van TNO en het LUMC, ondersteund door Vereniging Arts & Leefstijl, AMC, Radboud UMC, Menzis en Kenniscentrum Sport & Bewegen, in Trouw ineens dat het helemaal niet zo verstandig is om je op advies van de Volkskrant helemaal vol te stouwen met gefrituurde ellende. Heel frappant: een gezonde levensstijl is best wel belangrijk om corona te verslaan!

"Liesbeth van Rossum, internist-endocrinoloog aan het Erasmus MC, vertelt dat 70 tot 80 procent van de coronapatiënten die op de IC belanden, overgewicht heeft. 'En dat is een belangrijke veroorzaker van veel van die leefstijlziekten. Daarnaast heeft ook de aanwezigheid van het vet zelf een negatief effect op het immuunsysteem'. Het gaat dan vooral om buikvet, legt Van Rossum uit. 'Dat produceert actief hormonen en ontstekingsstoffen. Het buikvet zorgt ook voor een chronische belasting van het immuunsysteem waardoor het minder goed op binnendringende virussen en bacteriën reageert'."

Nou zeggggg! Hier worden we een tikje dwars van! Natúúrlijk promoten we dik zijn! Weten ze niet hoe prachtig dikke mensen zijn? Hoe lekker zacht ze zijn? Hoe fijn het is om met de rolletjes, flupjes en kussentjes van dikke mensen te knuffelen? Hoe sterk ze zijn dankzij de kilo's die ze dragen? DIVERSE EXPERTS KUNNEN DAT BEVESTIGEN!!1! Dik zijn is heeeeeerlijk, het is grandioos, het is krachtig, en de Volkskrant kan het iedereen aanraden. Wacht geen moment, doe het vandaag nog en heel veel sterkte op de intensive care.

Reaguursels

Inloggen
-weggejorist-
Goofy Goofball | 19-05-20 | 22:04

Al maanden bekend dat het de dikkerds zijn die de zorg overbelasten. Zonder die factor was de IC capaciteit in theorie 5x zo groot en was dit alles dus niet nodig. Best asociaal dus om er nog steeds volgevreten bij te lopen.

Horkiporki | 19-05-20 | 20:56

Als er eentje te dik is is het burgemeester Bruls en baas van de covid-19 veiligheidsregio rond Nijmegen.
Adipositas noemen we dit. En hoe. Deze man is rijp voor hartfalen, leverfalen, kanker, alvleesklier, gewrichts klachten, diabetes, en gevoelig voor sterven met covid-19 klachten. En juist deze man gaat ons vertellen hoe we gezond in deze tijd moeten blijven! Totaal niet geloofwaardig deze Bruls. Weg met dit vetzuchtige mannetje. Opzouten.

Breakdance | 19-05-20 | 18:43 | 1

het is nog net geen Belgische minister van volksgezondheid.

Hentjehopeloos | 19-05-20 | 19:31

Dus, we zitten met z’n allen in lockdown voor de Asha’s van deze wereld. Een beetje dankbaarheid zou ze sieren

Feitenpliesie | 19-05-20 | 18:31 | 1

Het is sowieso te gek voor woorden dat iemand als Asha ten Broeke een podium krijgt. Sugar-Lee Hooper was niet de knapste, maar die had iets unieks, die was leuk en bijzonder. Op tv en in de media kwamen ooit alleen unieke figuren en knappe mensen. Daar moeten we naar terug. Niet iedereen hoeft beroemd te zijn.

GeenHeil | 19-05-20 | 18:52

Een goede raad voor de jongelui:
Denk tweemaal na voor je gaat samenwonen met een dikkerd.
Op je oude dag ben jij de mantelzorger.

Papa Jones | 19-05-20 | 18:16

Asha, het een nieuwe vrouwelijke schoonheidsideaal, zijn er ook cursussen om homo te worden ?

Zorc | 19-05-20 | 16:24 | 2

Homo worden? Men wordt geboren met homo en daar zijn beperkt medicijnen voorradig voor. Dit volgens sommige hele serieuze imammen.

F. Jacobse | 19-05-20 | 17:37

Nee, wel om er vanaf te komen.

Super Vaagstra | 19-05-20 | 17:50

De Deugbode kan dit moment aangrijpen om ruggengraat te laten zien en dit varkentje om inhoudelijke redenen wippen.

Schwanzeleber | 19-05-20 | 15:27

Ja... dus de dikkerds zijn zelf schuldig. Mijn vrouw is broodmager, maar eet en drinkt alles wat god verboden heeft. M.a.w kan ze wel de Kanker overal krijgen, maar gelukkig geen Corona.

ron9129 | 19-05-20 | 15:17

Dik zijn is ook slecht voor het milieu. Meubilair slijt eerder. Al die extra kilo’s in het vliegtuig en auto. Meer aardoppervlakte nodig voor voedselvoorziening. Enzovoort enzovoort.
Alleen massamigratie is nog slechter. Dat je er elk jaar een stad zo groot als Delft bijbouwt terwijl als land amper natuur hebt.
In al die steden blijft de warmte langer hangen en de omgekapte bomen trekken geen regen meer aan. En de extra windmolens slaan vogels en insecten uit de lucht. Zover het programma van groenrechts.

Ron_Paul | 19-05-20 | 14:39 | 1

Dik maakt ongelukkig. Behalve een dikke auto, dikke portemonnee en dikke tieten.

Zack Hooi | 19-05-20 | 14:29 | 1

Zo is dat. Cheers.

MistaRazista | 19-05-20 | 17:03

Ik denk dat ik maar weer ga roken na 23 jaar.. Roken en alcohol drinken en veel ook.. het kalmeert je goed volgens mij ,en mag van iedereen gelukkig. Dik zijn mag niet. Nee dat is streng verboden en t coronavirus word er goed mee aangehaald want alleen dikke mensen natuurlijk krijgen het.. Ik ben weg,ff pakkie peuken halen en een grote fles bacardirum,,met cola . doeii

haatsmurfin | 19-05-20 | 14:04

44 procent (4 jaar en ouder) heeft overgewicht. Overgewicht 65 jaar en ouder ligt rond de 58 procent.

Rest In Privacy | 19-05-20 | 14:01

Eerst de fitness centra en de zwembaden sluiten en dan roepen dat dik zijn niet gezond is. Hou krijg je die kilo's er weer af? Open die handel. En, van leven ga je dood. Dat weten we toch al lang.

SlimmeBelg | 19-05-20 | 13:55 | 2

Ja, daar ligt de oplossing, inde fitnesscentra en zwembaden.

schijtzat | 19-05-20 | 13:57

Gewoon met wandelen en fietsen.
Buiten schijnt sowieso goed te zijn tegen corona.

watergeus | 19-05-20 | 15:00

Har har,
ongefundeerde deugjounalistiek van de VK
wetenschappelijk van tafel geveegd door een MSM collega.
Ik ga even zitten voor deze fittie met bier en chips ;-).

hotmint | 19-05-20 | 13:49 | 1

Bij De Volkskrant maken ze zich veel liever druk om aan te tonen of op z'n minst aannemelijk te maken dat er een relatie is tussen Corona en fijnstof, Corona en intensieve veeteelt, Corona en industrie. De eventuele invloed van die factoren weegt honderdmaal zwaarder dan die tussen vetzucht en Corona, een relatie die er duimendik bovenop ligt.

Schoorsteenveger | 19-05-20 | 13:56

De mening van Asha weegt voor mij zwaarder dan die van 1.600 fat-shamende-crypto-veldsla-nazis. Geef nog maar een tompouce!

Irnerius | 19-05-20 | 13:47 | 1

Gefeliciteerd met je uiterst gezonde relativeringsvermogen.

Schoorsteenveger | 19-05-20 | 13:58

Als je niet kunt stoppen met overeten terwijl je veel te zwaar bent dan heb je een eetverslaving. Een verslaving is een ziekte en moet behandeld worden. Het helpt niet als je tegen deze mensen zegt dat ze gezonder moeten eten. Althans niet zonder begeleiding. Dat is het zelfde als tegen een alcoholist zeggen dat hij moet stoppen met drinken. Dat snapt een alcoholist ook wel alleen lukt dat niet door de verslaving.

osolemio | 19-05-20 | 13:29

Snowflakes zoals Asha ten Broeke zouden volwassen moeten worden en toegeven dat dik-zijn op zichzelf ongezond is. Volgens deze huilstruilen is het benoemen van dik-zijn al een traumatische ervaring.
Nu toen ik in de jaren '90 op school zat werden dikke kinderen gepest. Dat is verkeerd. Tegen pesten moet je genadeloos optreden, en dan echt genadeloos. Dit gaat om kinderen die door hun ouders volgestopt worden, die kunnen daar zoveel niet aan doen. Wat ook gebeurt is dat alles wat net op het randje van de norm valt als "te dik" of "te mager" wordt gezien, ofwel daar hebben we de basis voor pesten te pakken. Een keer dikkerd genoemd worden is trouwens geen pesten maar hier moet een kind mee om leren gaan, want de wereld is hard en hier moet het zich tegen kunnen wapenen.
Anders wordt het als je volwassen bent en nog steeds geen maat kent. Dan kun je jezelf niet meer verschuilen achter kwetsemoties en gehuil. Natuurlijk hoef je niet belachelijk gemaakt te worden en uitschelden zou tot represailles moeten leiden maar gaan afdwingen dat we dikke mensen normaal moeten gaan vinden is onzin.
Ik ben altijd te zwaar geweest, mijn BMI zit net over de grens. Dat vreet ik allemaal zelf op, daar heeft niemand mij bij geholpen, dat doe ik allemaal zelf. Ik sport 3/4x per week maar ik hou nog meer van eten. Dat hoef je niet het nieuwe schoonheidsideaal te gaan noemen omdat ik anders verdrietig word. Als dit het nieuwe normaal zou zijn hebben veel mensen ook geen doel meer om naar toe te werken. Want let wel, die wijsneuzen die ik sinds begin 20 ken zijn tien jaar later allemaal bierbuiken gaan vormen (en niet sporten) terwijl ik nog op hetzelfde gewicht zit.
Het wordt een ander verhaal als je zo zwaar bent dat je bepaalde dingen niet meer kunt, daar zit ik ver vanaf. Dit zie ik echter wel in mijn omgeving en daar is niks moois aan.

Draak uit Brabant | 19-05-20 | 13:28

Is overgewicht ook meegenomen in de divibase?

LuNaTeeQ | 19-05-20 | 13:25

Dat er zoveel Corona patiënten op de IC’s liggen is dus indirect de schuld van Dikke Asha.

Bolder | 19-05-20 | 13:17

Goed kunnen koken houdt je slank.

Carmelita | 19-05-20 | 13:13 | 3

Hear, hear!

LoesjeP | 19-05-20 | 13:49

Eens, stabiel gewicht en géén vitaminepreparaten nodig om de boel aan te vullen.

Rest In Privacy | 19-05-20 | 13:56

Inderdaad, dan eet je minder troep. Goed kunnen frituren geldt hier niet!

Zack Hooi | 19-05-20 | 14:31

Toch..

70% op ic overgewicht... hoeveel is dat op de bevolking in die leeftijdscategorie?

Er lijkt een soort breekpunt te zijn rond 50, 60 jaar. Mensen ouder dan dat zijn in andere vaccinatieprogramma's gevallen dan kinderen uit de jaren 70. Ik las dat er een positief bij-effect vermoed wordt van andere vaccinaties.

Ik zou wel eens correlatiestatistieken willen zien.

Knufter | 19-05-20 | 13:11 | 2

Is er per leeftijdscategorie niet trouwens een iets andere definitie?
Dat ouderen wat zwaarder/vetter zijn in verhouding.

Kleine_Deugniet | 19-05-20 | 13:20

Volgens mij gaat elk jaar je metabolisme langzamer en kom je aan. De evolutie loopt een beetje achter de feiten en verwacht dat iedereen dood is rond de 50.

Risingson | 19-05-20 | 15:17

Als je zo dik bent als Asha kan je een vergunning krijgen om op straat te mogen schijten.

Jan Toeternuitje | 19-05-20 | 13:09 | 2

Laatst nog gezien dat een vent Asha aan het volgen was terwijl hij op zijn telefoon vet zijn vinger aan het strijken was. Bleek dat ie in VR mode Pokemon Go aan het spelen was en Pokeballen richting Asha aan het gooien was omdat ie dacht dat ze een Snorlax was.

Varende_Reaguurder | 19-05-20 | 13:14

Het antwoord van die Liesbeth is niet divers genoeg. Mannen stouwen hun buikvet in hun buik, vrouwen in hun billen énnn de hoetoes en toetsies aan de voorkant van hun torso, zeg maar de quarktassen, helemaal vol met vet gevulde memmen en lappen vlees. Daar zit het vet. Dat bierbuikje van mannen is er nog niks bij vergeleken. Mwèh!

Ikreaguuralzesjaar | 19-05-20 | 13:08 | 1

Het is een bedrijf waar gamers online hun verrichtingen naar een publiek kunnen streamen. Als ik een Twitch account zou hebben en ik ga een computerspel spelen, dan kan ik alles dat er op mijn computerscherm gebeurt realtime naar Twitch uploaden en anderen kunnen dat dan meteen zien.

Varende_Reaguurder | 19-05-20 | 13:19

Voor de mensen die denken dat het niet erger kan: Streamingplatform Twitch heeft nu een "transgender deer" benoemd tot lid van hun 'veiligheidsraad'.
www.newsbusters.org/blogs/techwatch/a...

Varende_Reaguurder | 19-05-20 | 13:06 | 4

*Headdesk*

Twisted_Faith | 19-05-20 | 13:17

@TRUMP | 19-05-20 | 13:11:
Het is een bedrijf waar gamers online hun verrichtingen naar een publiek kunnen streamen. Als ik een Twitch account zou hebben en ik ga een computerspel spelen, dan kan ik alles dat er op mijn computerscherm gebeurt realtime naar Twitch uploaden en anderen kunnen dat dan meteen zien.

Varende_Reaguurder | 19-05-20 | 13:20

@Varende_Reaguurder | 19-05-20 | 13:20: Niet dat alleen, het is een algemeen video stream platform, ook voor vlogging dus. En video's delen met je matties. Je kunt gewoon met OBS een DivXje delen met je vrienden en dan samen online kijken, while keeping social distance.

Digikluizenaar | 19-05-20 | 13:28
▼ 1 antwoord verborgen

Het lijkt me meer dan verstandig dat er een onderzoek komt naar hoeveel mensen depressief, ongelukkig of gestresst raken of andere psychiatrische of psychologische problemen krijgen van alle goede adviezen van dit soort doktoren (sorry, maar die toch vooral uit zijn op meer geld voor meer onderzoek maar dat staat nooit in het persbericht) en van de overheid om minstens 200 jaar oud te worden.

Kan me niet aan de indruk onttrekken dat een grote groep mensen veel gelukkiger zou zijn als ze niet elke dag weer te horen krijgen dat ze alles verkeerd doen en als ze alle regeltjes perfect zouden opvolgen je nooit dood zal gaan. Dus dat je minstens 50 jaar lang zo dement als een deur je luier vol kan schijten in een verzorgingstehuis terwijl er niemand is om je te verschonen.

Er is maar 1 advies voor iedereen: Zorg dat je geleefd hebt voordat je doodgaat. Doe dingen waar je gelukkig van wordt. En als je je al jarenlang helemaal volvreet omdat je niet gelukkig bent wees dan blij dat je eerder doodgaat. Het eerder doodgaan scheelt je dan al snel 10 jaar langer ongelukkig zijn. Elk nadeel heb zijn voordeel.

ZomaarEen | 19-05-20 | 13:06 | 3

Tot die dag echt aanbreekt dat je op je 60e afscheid moet nemen van je vrouw, kinderen en pasgeboren kleinkindjes omdat je een diagnose krijgt die niet had gehoeven.
Denk dat maar weinig dan met een tevreden gevoel heengaan.

letopuwzaak | 19-05-20 | 13:16

@letopuwzaak | 19-05-20 | 13:16: Het word al vaak gezegd tegen veel dovemansoren,,maar dik zijn is niet perse dik van vreten en snaaien. Heel vaak is er een andere grond aan gelegd. Rokers kiezen om te roken met alle gevolgen die ervan kunnen komen, alcoholisten idem dito,,dikkertjes ja er zijn er zat die er zelf voor kiezen ,maar ook zat die t haten om dik te zijn maar door andere oorzaken zo dik zijn en zich er al zo gehaat door voelen.

haatsmurfin | 19-05-20 | 14:09

@haatsmurfin | 19-05-20 | 14:09:
Ik bedoel het ook op de vriendelijkste manier mogelijk. Zelfs al heb je het 'zelf gedaan' zoals bij roken is dat vaak moeilijk te accepteren.
Niet zo makkelijk als @Zomaareen stelt.
Ik denk dat de groep dikke mensen door een oorzaak anders dan teveel eten, vrij klein is.
Er mag best kritiek zijn op een bepaalde levensstijl, maar laat je er niet door gehaat voelen.
Zeker niet als je tegen wil en dank wat dikker bent.
Zelfhaat is nog veel destructiever, niet doen dus!

letopuwzaak | 19-05-20 | 17:29

stop making stupid people famous

dezakloper | 19-05-20 | 13:03

Oppassen met buiten sporten, er zijn BOAs die denken dat je een boete nodig hebt voor een gedragsverandering omdat je onverschillig zou zijn, ook al doe je al nog zo je best en zijn je intenties nog zo goed en probeer je het nog zo goed te doen. Dus dan toch maar niet buiten gaan sporten.
Zo jammer he.
En schept nou niet bepaald vertrouwen bij de burger van een rechtvaardige overheid. Doe nou niet, BOA's, echt...

kloopindeslootjijook | 19-05-20 | 13:02 | 1

Gevaarlijk volk die BOA,s. Vooral die met een groot egootje. En helemaal met een wapen bij zich.

luto333 | 19-05-20 | 13:55

We leven in een tijd waarin we achter geestelijk gestoorden van het niveau Bij1 aan moeten lopen, want anders zijn we niet 'inclusief, divers en gelijkwaardig' en dan ben je een Nazi. Vroeger zou zo'n ten Broeke gewoon gepest of sociaal beschimpt zijn met haar 'dik zijn is heerlijk' mantra en dan zou het probleem zichzelf oplossen, maar nu hebben we een zachtaardige knuffelmaatschappij waarin iedere verdwaalde ziel geaccepteerd moet worden.

Even een zijpad maar iets soortgelijks is er nu aan de hand bij het streaming platform 'Twitch' waar ze een ' safety advisory council' in het leven hebben geroepen waar dan een male to female transgender die zich identificeert als dierlijk 'hert' bij zit, zo'n overduidelijk geestelijk instabiel persoon was vroeger in een psychiatrische instelling gedumpt maar nu 'gedogen' we dat onder het mom van diversiteit.

Ze zeggen weleens een ketting is zo sterk als de zwakste schakel, nou als samenleving worden wij steeds zwakzinniger zal ik maar zeggen.

GroetenVanUrk | 19-05-20 | 13:00

Hejje weer zo'n statistiekonbenul: ... dat 70 tot 80 procent van de coronapatiënten die op de IC belanden, overgewicht heeft. " Ja kunst. 50% van de nederlanders heeft overgewicht. Maar dat cijfer dient ernstig naar boven bijgesteld, want hierin zijn ook kinderen meegenomen, die tegenwoordig ook wel wat wegen maar toch minder aan overgewicht lijden dan 50+ ers. Maar kinderen krijgen nauwelijks tot geen corona. Dus die ziet ze niet in dr IC. Ergo: 70-80% is een heel redelijke afspiegeling van de bevolking en zegt op zich nog helemaal niks over een verband corona-overgewicht.

Rest In Privacy | 19-05-20 | 12:57 | 1

Sssssst, zou je eens niet zo logisch kunnen zijn, schavuit. Dat willen we hier helemaal niet horen, we willen schelden op dikke mensen. Terwijl we dat zelf ook allemaal zijn.

Wiezewalakristalix | 19-05-20 | 13:29

Ik heb net even een plaatje van Asha opgezocht maar ik wil iedereen afraden om dik te zijn.

BozePaarseMan | 19-05-20 | 12:55

Dikke mensen meer last van Corona
Blijf zoveel mogelijk binnen
Mensen komen daardoor aan en hebben minder conditie
Sportscholen gesloten.
Logisch toch.

kloopindeslootjijook | 19-05-20 | 12:55 | 1

Nee, ik vind sportscholen zo overbodig. Dat lijkt meer op een ego-run tussen de deelnemers: Kijk mij eens zweten! En neigt ook naar topsport. En dat is helemaal niet voor iedereen weggelegd. Gewoon even 1 uur van je dag, actief bewegen, fietsen of wandelen, kan gewoon overal. En een beetje letten op wat je naar binnen werkt natuurlijk.

Digikluizenaar | 19-05-20 | 13:00

Nou is het natuurlijk wel zo dat meer dan de helft (53%) van de volwassen Nederlanders overgewicht heeft. Dus is het ook logisch dat het aantal patiënten met overgewicht in de ziekenhuizen evenredig is aan het percentage Nederlanders met overgewicht. Zoals Jaap zou zeggen "het ligt natuurlijk ook aan het weegmoment, weeg je een patiënt bij opname of bij ontslag".

Mr. C | 19-05-20 | 12:55

Amen, dat Asha zichzelf vol blijft stoppen moet ze zelf weten, maar fat shaming bestaat niet. Dik zijn is ongezond en dikke mensen zijn niet zielig. Slechts 1% van de dikkerdjes heeft een slecht functionerende stofwisseling waardoor afvallen bijzonder lastig is. De andere 99% moet eens wat meer gaan nadenken. En mensen die dik zijn goed praten zijn net zo fout.

Clavo | 19-05-20 | 12:52 | 2

Je percentages slaan nergens op.

oldandwise | 19-05-20 | 13:07

@oldandwise | 19-05-20 | 13:07: want?
Die ene procent (of minder, imho) bestaat verder uit mensen met afwijkende schildklier, of met bepaalde medicijnen en daar houdt het ongeveer bij op?

Grappige is, er zijn veel meer medische afwijkingen/oorzaken waardoor je juist het tegenovergestelde doet van aankomen.

Kleine_Deugniet | 19-05-20 | 13:13

Ik zie die Asha als beroepsdikkerd nog wel eens een politieke partij voor dikkerds oprichten.

matatwork | 19-05-20 | 12:51

Dikke mensen hebben zware botten, kunnen ze ook niets aan doen.

BozePaarseMan | 19-05-20 | 12:51 | 1

En zijn gestopt met roken.

Kleine_Deugniet | 19-05-20 | 13:11
-weggejorist-
frank4444 | 19-05-20 | 12:50 | 1

200 reaguursels in een half uur, redactie is dik tevreden.

Kuifje-naar-Brussel | 19-05-20 | 12:49 | 3
-weggejorist-
frank4444 | 19-05-20 | 12:50

Weet er alles van. De vetgenen zitten bij mij in de familie en het is flink bikkelen om op gewicht te blijven. Pech ik er in dit opzicht stukken harder voor moet werken dan anderen, ik heb weer mazzel op andere fronten.
Daarom vind ik types als Asha "Ik kan er niets aan doen" 3x keer niks, met haar "dik is mooi" en "fat shamers moeten zich schamen". Hupsakee, wandelschoenen aan en/of fietsen, anders zadel je anderen op met hoge kosten voor jouw fysieke gesteldheid, en dat is niet sociaal jegens de medemens..

Madame Poitiers | 19-05-20 | 12:49 | 9

@paartjehop | 19-05-20 | 13:17: Ik lees niet selectief, m'n punt is alleen dat het gros van de mensen diëten niet effectief aanpakt. Zie ook het punt van Deugniet. Prima dat mensen regelmatig lijnen, maar als je geen idee waar je mee bezig bent dan is het nogal wiedes dat het op de lange termijn niets opschiet. Jezelf voor korte periodes in een calorische deficiëntie werken om vervolgens jezelf vol te stouwen is tegen je lichaam zeggen: er is nu een voedselschaarste, sla maar zoveel mogelijk op wanneer er wel weer wat te snaaien valt. Et voilà: dieet mislukt. Lees zelf even selectief: consistentie en discipline en een verstandig manier van sleutelen aan je metabolisme zijn de manieren om (op lange termijn) gewicht te verliezen. Dat mensen dat niet goed uitvoeren bewijst nog niet dat diëten niet werken, het bewijst alleen dat ze het belabberd aanpakken.

chemtrails | 19-05-20 | 13:23

@paartjehop | 19-05-20 | 13:17: als je goed leest zie je dat hij eigenlijk meer levensstijl/permanent dieet bedoeld.

Zie bijv insulineresistentie aanpakken, en de verbrandingen/metabolismes.

Het is natuurlijk niet zo dat wanneer je 1 keer een keto dieet hebt gevolgd, je lichaam daar voor de rest van je leven op blijft ingesteld.

Kleine_Deugniet | 19-05-20 | 13:25

@chemtrails | 19-05-20 | 13:23: in dit kader is het intermittent fasting wel interessant.

Bijv met ramadan hele periode niet eten/jezelf helemaal volstampen.
En dan wel afvallen.

Trouwens leuk weetje:
Was ergens een onderzoeker, die mbv calorieen tellen voornamelijk junkfood at.

Wat bleek?
Van de junkfood zelf hoef je niet per se aan te komen, zolang je niet teveel eet.

Kleine_Deugniet | 19-05-20 | 13:28
▼ 6 antwoorden verborgen

Belasting betalen per kilo, ook Waterzuivering, riool en wegenbelasting. Nee, niet op lengte (zelf bijna 2 m namelijk)

TheseDays00 | 19-05-20 | 12:47 | 1

Dat wordt voor mij met m'n ondergewicht een koopie dan.... ik zeg doen!

normanius | 19-05-20 | 12:53

Van leven ga je dood. Hooikoorts is goed tegen corona. Het enige alternatief voor oud worden is jong dood gaan.

The2Amendment | 19-05-20 | 12:46 | 4

"Van leven ga je dood", wauw, de grootste drogcliché misbruikt door boomers om zich iedere avond vol te stouwen met chocola en Pinot Noir. Een krijgersmentaliteit, heb jij het?

chemtrails | 19-05-20 | 12:55

@redthehaghue | 19-05-20 | 12:56:
Het staat er heel raar; Het virus wordt verjaagd door pollen, dus zijn hooikoortspatienten beter bestand.
Compleet onlogische zin.
Ik kan het onderzoek zelf niet openen helaas.

letopuwzaak | 19-05-20 | 13:38
▼ 1 antwoord verborgen

Gezond eten en bewegen is en blijft de beste preventie tegen ziekte. In plaats daarvan sluit de overheid u liever op, een anti-maatregel. Mensen worden ziek.
En dan die vaccinantieobessie. Heb je ze ooit horen adviseren hoe we ons immuunsysteem kunnen versterken dmv beweging, zonlicht,voeding etc? Alleen maar apatisch gelul over anderhalf meter, echt bezopen. Waarom niet de BTW opheffen op groente en (rood) vlees? Iedereen die nog steeds denkt dat de overheid in ons belang handelt is knettergek.

Dommelsch | 19-05-20 | 12:45 | 2

U vat het aardig samen. Sportscholen dicht tot 1 september maar de Efteling wel open. Wat een bezopen bestuur.

Piet Karbiet | 19-05-20 | 12:57

Gezond eten is maar net wat je onder gezond verstaat. Als je je volstouwt met biologische havervlokken is dat zeer ongezond. En de hamburger van mc Donalds is gezonder dan het bakje sla wat je erbij neemt voor de gezondheid. In sla zit niets dan water, in de tomatensaus van de hamburger zit veel lycopeen. Die stof wordt door kapotgekookte tomaten te nuttigen beter opgenomen als rauwe tomaat, dus tomatensaus is zelfs nog beter dan rauwe tomaat. Dus wat is gezond.

Rest In Privacy | 19-05-20 | 13:06
-weggejorist-
frank4444 | 19-05-20 | 12:45
-weggejorist-
Guillermo | 19-05-20 | 12:38 | 2

Gewoon flink gaan paffen dan val je ook af en ben je volgens de definitie van GS gezond.

G33rtW | 19-05-20 | 12:38

Waarom wel cijfers over gewichtige patiënten, maar niets over de ethnische afkomst. Dat mag niet he, Zelfs niet van GS. 80% van de corona-patiënten in een ziekenhuis in Asd is allochtoon. Maar daar mag je niets over schrijven, wel over fatties. Jas, want we moeten allemaal een beetje deugen.

dathoujetoch | 19-05-20 | 12:37 | 10

@beldewouten | 19-05-20 | 12:48: nee dat lag aan de carnaval die daar duchtig gevierd werd toen dat eigenlijk al niet meer verantwoord was.

Rest In Privacy | 19-05-20 | 13:07

@Piet Karbiet | 19-05-20 | 12:45: mijn loonstrookje??

Moeimaker | 19-05-20 | 13:14
▼ 7 antwoorden verborgen

De helft hier is te dik. 15 procent veel te dik. We zijn allemaal Asha's.

beldewouten | 19-05-20 | 12:33 | 4

Je suis Asha dus. Wat een j'accuse...

Graaf_van_Hogendorp | 19-05-20 | 12:36
▼ 1 antwoord verborgen

Zo'n stuk schrijven incl. bevestigende foto is gewoon een geval van automutilatie, altijd verwend meisje geweest... also sprach zarathustra

grindbak | 19-05-20 | 12:33 | 1

Nou was Zarathustra ook nogal stevig gebouwd...

Kuifje-naar-Brussel | 19-05-20 | 12:43

"Kiss me fat boy!" - Pennywise

Twisted_Faith | 19-05-20 | 12:31

Nou, we zijn nu al een paar maanden onderweg met deze corona meuk, en ik merk het echt nog niet in de kilo's. Weet je wat ik doe? Zo'n stomme "Ommetje App" op mijn telefoon, elke dag een rondje van 30-60 minuten wandelen. Dat is niet alleen hartstikke lekker met dit weer, het zorgt ook dat de darmpjes het beter doen, dat je beter kan nadenken, je focus komt er weer van terug... En ik weeg nog steeds 86 i.p.v. de 106 die ik een jaar geleden woog. Ben blij met met mijn broekmaatje 34 tegenwoordig.

Digikluizenaar | 19-05-20 | 12:30 | 2

Als ik de like knop kan vinden dan druk ik die in. Goed bezig kerel !!

luto333 | 19-05-20 | 12:37

Mark denkt 'Misschien kan ik de Corona ook gebruiken om een fat-tax te introduceren?'

Eigenwijze.Tarrel | 19-05-20 | 12:28 | 5
▼ 2 antwoorden verborgen

China/Wuhan, Italië, Spanje; daar liggen/lagen de ziekenhuizen/mortuaria vol met coronapatiënten met onderliggende obesitas Dus niet.

Sendis | 19-05-20 | 12:28 | 2

Veel 85-plussers. Maar de IC-patiënten zijn gemiddeld veel jonger. En zwaarlijviger.

Kuifje-naar-Brussel | 19-05-20 | 12:32

In Amerika wel: www.sciencenews.org/article/coronavir...

Verder geeft het artikel aan dat er veel oudjes waren in Italië en in China demense te maken hadden met roken en vervuiling.

Graaf_van_Hogendorp | 19-05-20 | 12:32

Mooi, goed aangekomen dus.

azijnseikerT | 19-05-20 | 12:27

Donald Trump is natuurlijk ook veel te dik.

Kuifje-naar-Brussel | 19-05-20 | 12:25 | 6
▼ 3 antwoorden verborgen

Dik zijn is geweldig, dikkerds ze zijn gezellig en zijn er voor ons want ze eten veel en zorgen zo voor meer werk en een hoger BNP. Ze zijn echt belangrijk voor ons. Ze mogen wel eens in het zonnetje worden gezet.
Elke keer als ik een dikke VVD-er (90% pleonasme.) zie op tv dan ga ik spontaan klappen.

luto333 | 19-05-20 | 12:24 | 2

Weet je wie Ton 'kipkluifje' Elias ook wilde klappen?

Graaf_van_Hogendorp | 19-05-20 | 12:29

Giggerdiegigger.... mevrouw VAN ROSSUM zegt u? .... wist niet dat ze in die handel zat..

DatInternetDingetje | 19-05-20 | 12:23

Ben benieuwd of Adele nog een heldin is voor Asha Tuinbroeke.

Graaf_van_Hogendorp | 19-05-20 | 12:22 | 6
▼ 3 antwoorden verborgen

Lopen die professionals nou te fat-shamen?!
Wedden dat ze blank zijn!

frickY | 19-05-20 | 12:21

Wanneer leren die medisch deskundigen met hun goedbedoelde adviezen nu eens dat leven geen wedstrijd is in wie het het langste volhoudt.

Hetze Haatstra | 19-05-20 | 12:20

"I'm not fat, just big boned" - Eric Cartman.

Twisted_Faith | 19-05-20 | 12:20 | 1

I am not fat, i am fluffy - Grabriel Englesias

The2Amendment | 19-05-20 | 12:48

Het is 2020... je zou toch haast denken dat men onderhand wel een keer moet weten dat het niet gezond is om er als een 10 tonner bij te lopen.... maar dat kan aan mijn liggen natuurlijk.

Eigenwijze.Tarrel | 19-05-20 | 12:20 | 2

Mensen die mijn in plaats van mij zeggen kun je sowieso niet serieus nemen.

The2Amendment | 19-05-20 | 12:48

@The2Amendment | 19-05-20 | 12:48: Tikfoutje jankerd... Of wil je zeggen dat het wel gezond is om een 10 tonner te zijn? Of ben je gewoon getriggered omdat ik 10 tonner zeg, get over it....

Eigenwijze.Tarrel | 19-05-20 | 12:56

TIP: Als je net een vriendin hebt kijk dan naar haar moeder. Weet je hoe je vriendin er later uitziet.

*waarom heb ik dat gvd dan niet gedaan*

AntonJansen | 19-05-20 | 12:20 | 2

Ik heb dat wel gedaan en was meteen verkocht. Helaas, bleek mijn vrouw uiteindelijk toch de uitzondering op die regel.

FrankVeer | 19-05-20 | 12:29

Nee dat geldt alleen voor dr tetten. Meestal maar niet altijd krijgt de dochter dezelfde cupmaat als dr moeder.

Rest In Privacy | 19-05-20 | 13:10

Ik voorzie weer een aantal verboden en forse prijsverhogingen want dat hebben we zo met elkaar afgesproken. Coffeeshops open maar de sportscholen tot 1 september dicht.

Piet Karbiet | 19-05-20 | 12:19

Het strooien met de term 'fat shaming' is al net zo'n dooddoener voor gezonde discussie over leefstijl als het "racisme" geroep in de eeuwige discussie over criminele Marokkanen. Dik zijn is gewoon ongezond en je hebt het in 99% van de gevallen zelf in de hand. Dikke mensen zijn een enorme belasting voor ons zorgstelsel. Ondergetekende waardeert ook 1 á 2 keer in de week een vette hap, ik eet veel vlees en in het weekend drink ik graag een (speciaal)biertje onder het genot van een lekkere zak chips of een andere vettige, ongezonde lekkernij. Daarentegen ben ik wel hartstikke in vorm, crossfit ik 2 keer in de week, ren ik elke week 10 km en ben ik continu in beweging in en rondom het huis. Je hebt het echt volledig zelf in de hand.

Het wordt dan ook tijd dat we dikkertjes eens gaan mogen aanspreken op hun ongezonde leefwijze waarmee ze niet alleen zichzelf maar ook anderen tot last zijn. In dat opzicht (net zoals met kettingrokers) zou ik het nog niet zo'n heel gek idee vinden om zorgverzekering voor zulke lui gewoon duurder te maken. Wedden dat ze dan vanzelf tot inkeer komen?

Le Roi | 19-05-20 | 12:19 | 6

@Zoezoef | 19-05-20 | 12:30: Hoe werkt dat precies.... in het buitenland verzekerd zijn? Klinkt interessant.

SinisterNL | 19-05-20 | 12:33

Ja, die sporters met blessures of hartaanvallen kosten inderdaad niks, die zijn gratis.

The2Amendment | 19-05-20 | 12:49

Bewegen is gezond, sporten NIET. Sporters zijn een enorme belasting voor ons zorgstelsel.

Rest In Privacy | 19-05-20 | 13:11
▼ 3 antwoorden verborgen

Lekker kletsen met XXXL dames is een acquired taste.

Daarna wil je nooit meer een rammelend gratenhuis met anorexia.

King of the Oneliner | 19-05-20 | 12:18 | 6

Als je van het extreme houdt niet nee, maar ik denk dat de meeste mannen gewoon vallen op het type "normaal figuur". Geen plank of zeekoe.

Binkoo | 19-05-20 | 12:36
▼ 3 antwoorden verborgen

Van leven ga je ook dood.

Der Schnitzeljäger | 19-05-20 | 12:18
-weggejorist-
Reebensteeltje | 19-05-20 | 12:18

Gaat het dan om overgewicht, of echte obesitas/morbide obesitas? Ik vraag dit voor een vriend

harry21 | 19-05-20 | 12:17 | 1

Het gaat om buikvet.

Carmelita | 19-05-20 | 13:03

Wat ook erg ongezond is en dus gevaarlijk is 60 a 70 uur per week werken. Daar hoor je die zorghelden dan weer niet over.

HetSpookje | 19-05-20 | 12:17 | 2

Ik ben te dik en werk zeker 70 uur in de week. Maar ik ben dan ook nooit ziek (geen tijd voor als kleine zelfstandige).

FrankVeer | 19-05-20 | 12:32

Ik herinner me uit het verleden een onderzoek, waaruit bleek dat ratten die op de rand van ondervoeding werden gehouden het langst bleven leven. Wellicht dat we gewoon op een Noord Koreaans dieet moeten.

Blauwpetje | 19-05-20 | 12:17

Een stuk lopen. Ik zie er regelmatig waarbij dat ook totaal onmogelijk is. Het woord wat ik daar gebruik is "waggelen".

TheEgg | 19-05-20 | 12:17 | 2

Waggelen. Waarom moet ik nu plotseling aan kamperen denken. Iets met tenten of zo.

Nivelleermarionet | 19-05-20 | 12:19

Nou ja, ze bewegen dan in elk geval.

ploppy | 19-05-20 | 12:23

Ze moeten echt eens ophouden met fatshaming bij Trouw. Hoe durven ze wetenschappelijk onderbouwd de risico's te benoemen van vodsige uitgezakte tokken! Zo maar nu is het tijd voor ontbijt, ik ga even een zak chips pakken.

High speed duck | 19-05-20 | 12:17

Als werk achter een toetsenbordje zitten...

dhrat | 19-05-20 | 12:15

Asha heeft zware botten.

Mark_D_NL | 19-05-20 | 12:15 | 3

Jij kan het weten.

Kuifje-naar-Brussel | 19-05-20 | 12:26

Dus wie overgewicht heeft is minder gezond? Goh, straks blijkt nog dat regen nat is.

JvanDeventer | 19-05-20 | 12:15 | 1

Wacht maar tot zo door de WuFlu een hongersnood uitbreekt.

Der Schnitzeljäger | 19-05-20 | 12:19

Toch kan vet wel eens porno ziin.

HogeNood | 19-05-20 | 12:14

Ik krijg altijd trek in chips als ik dit soort artikelen lees.

Kuifje-naar-Brussel | 19-05-20 | 12:14 | 2

'Knoflook& Peper' van de Jumbo.

HogeNood | 19-05-20 | 12:16

Misschien meer dikkerds op de IC omdat er in general meer dikkerds zijn... ?

Vunzigheid | 19-05-20 | 12:14 | 1

Ze zijn zwaar oververtegenwoordigd.

Kuifje-naar-Brussel | 19-05-20 | 12:14

Dat maakt bijna de hele VVD dor hout.

Frau Merkel | 19-05-20 | 12:13

Dik zijn is leuk, lekker en gezond. Tot het moment dat Magere Hein je komt halen. Pas dan begrijp je dat je belazerd bent door de voedselindustrie die je middels TV-reclame heeft vetgemest als een varken. Vroeger zeiden ze: optimaal gewicht = (lengte in cm - 100). Ben je b.v. 1,80 m lang dan is 80 kg je optimale gewicht.

Nivelleermarionet | 19-05-20 | 12:13 | 3

Dat vetmesten doen de mensen toch vaak echt zelluf. En je hoeft er niet eens meer de deur voor uit, zo'n bezorgallochtoon op electrascooter staat in no time voor je deur met een vette bak koolhydraten des doods.

Grijskijkert | 19-05-20 | 12:21

Ja, dat lengte - 100 is ideaal gewicht-sprookje ken ik. Geldt misschien voor mensen van een bepaalde bouw maar ik krijg het echt niet onder de 85. Ben al blij als het rond de 90 zit.

Graaisnaaiert | 19-05-20 | 12:32

Een schokkende berekening: dan is Roel van Velzen zeker 50 kg te zwaar!

austinhealey | 19-05-20 | 12:33

Toen ik hoorde dat veel Covid-patienten obees zijn en boven de 80, dacht ik eerst: goh ik wist niet dat je met overgewicht uberhaupt zou oud kon worden. Valt me niet tegen.

TheoRichel | 19-05-20 | 12:12 | 2

Hihi.

ger1306 | 19-05-20 | 12:19

Veel Covid patienten zijn dik en/of ziek OF boven de 80. Dikke mensen van 80 zie je niet vaak.

harry21 | 19-05-20 | 12:22
-weggejorist-
azijnseikerT | 19-05-20 | 12:11 | 1

Goh, ik ben de laatste jaren nooit meer ziek geweest.

Piet Karbiet | 19-05-20 | 12:11 | 2

Welk malarimiddel slik je?

Kuifje-naar-Brussel | 19-05-20 | 12:12

Waarom moet ik direct aan Timmerfranz denken, volgevreten hangbuikzwijn. Komt vast door een chromosoom afwijking niet door het gratis vreten in het EU parlement

allesofniks | 19-05-20 | 12:10

Asha ten Broeke. Wetenschapsjournalist staat er dan altijd bij haar column. Waarom is me een raadsel. Ze heeft het zelden of nooit over wetenschap. Het gaat altijd over SJW-, identity politics-achtige onderwerpen.

Maarten Keulemans, dat is de echte wetenschapsjournalist bij de Volkskrant (en geen slechte, hoor).

Dr_Johnson | 19-05-20 | 12:07 | 7

Welcome to the alfa-hell

ole guapa | 19-05-20 | 12:29
▼ 4 antwoorden verborgen

Als je geen schildklierafwijking hebt is een BMI van onder de 30 voor iedereen te doen. Daarboven heb je of geen flikker te doen, ben je ziek ( kan ook mentaal zijn ) of ben je te bedonderd om ook maar een klein beetje discipline in je leven te brengen. Zo'n mevrouw Ten Broeke moet zich schamen.

Graaisnaaiert | 19-05-20 | 12:07 | 10

@Diederik_Ezel | 19-05-20 | 12:40:
Precies, en er was altijd wel iemand die er nog iets extra's doormikte wat het dan nog lekkerder/interessanter maakte. Zeker als er al wat biertjes inzaten, dan is het al gauw "dit is ook lekker, lekker en lekker kan toch niet misgaan?"

Graaisnaaiert | 19-05-20 | 13:26

Hoeveel kost een pak rijst en een stronk broccoli inderdaad.
Alleen af en toe nieuwe kruiden kopen, want je moet het wel een beetje opleuken natuurlijk.

letopuwzaak | 19-05-20 | 13:27
▼ 7 antwoorden verborgen

Heeft de NOS eigenlijk ook dikkertjes in de dividatabase?

John McClane | 19-05-20 | 12:06 | 5

Asha Tuinbroeke, al geef ik toe dat ik haar minder op de treurbuis zie dan bijv. een Silly Syl.

Graaf_van_Hogendorp | 19-05-20 | 12:34

@Schoorsteenveger | 19-05-20 | 12:39:
Als je haar wel eens hoort praten dan zou je toch echt denken van niet. Maar goed haar gewicht houdt ze wel onder controle, ze verdient daar credits voor.

Graaf_van_Hogendorp | 19-05-20 | 12:50
▼ 2 antwoorden verborgen

Het is makkelijk oordelen over dikkerds, maar het helpt wel als je elke dag een stuk fietst, wandelt en een paar keer de trap neemt en andere dingen doet dan zitten. Dan hoef je niet eens te sporten. Volgens mij is het grootste probleem de gedachte dat je je levenswijze drastisch moet omgooien voor effect, en dat vergt veel van een mens.

Diotima | 19-05-20 | 12:06 | 10

@Graaisnaaiert | 19-05-20 | 12:34:
Edit: die van ons kreeg ook veel te veel roosvice, heeft nooit water drinken geleerd. Zijn moeder ging de strijd niet aan ( ja, met mij, als ik erover begon ) en ja, dan krijgen ze gewoon hun zin en sta je er tandenknarsend bij. Ma zelf was trouwens ook een enorme vreet, drukte voordat ze had geproefd ketchup en mayo over het eten heen en je kon ook niks lekkers in de koelkast leggen 'voor straks' want dan was het weg. Brrrr
/frustratie uit een grijs verleden.

Graaisnaaiert | 19-05-20 | 12:38
▼ 7 antwoorden verborgen

Maar stel, je moet kiezen: Rosanne Hertzberger of Asha Ten Broeke?

hotnot | 19-05-20 | 12:04 | 2

Nee dank, dan maar handkarren.

normanius | 19-05-20 | 12:06

Rosanne Hertzberger vind ik redelijk lief.

HogeNood | 19-05-20 | 12:28

In mijn boreale slijterij werkt sinds kort een ietwat corpulente dame van een jaar of 40. Aardige meid maar zo Liesbeth als wat, véél te grote spijkerbroek, diepe stem en opgeschoren nekhaar, u kent dat wel. Zag haar onlangs samen met haar vaste vriendin van een jaar of 30 en tot mijn verbazing is dat ongeveer de mooiste vrouw die ik ooit heb gezien. Wat doen wij als mannen nu fout dat deze schoonheid voor een corpulente pot kiest?

eerstneukendanpraten | 19-05-20 | 12:03 | 5

Homoseksualiteit kies je niet (mocht dit een serieuze vraag geweest zijn, anders: negeer).

John McClane | 19-05-20 | 12:09

Praat er eens met haar over.

Piet Karbiet | 19-05-20 | 12:09

Het is niet eerlijk!

pibasso | 19-05-20 | 12:13
▼ 2 antwoorden verborgen

En het is zo eenvoudig:-
-koop alleen het allerlekkerste;
-snoep alleen bij de uitgang van een kruidenier.

HogeNood | 19-05-20 | 12:03

Ja Volkskrant, Der Sturmer 2.0 dat je dr bent,

hoe ga je dit nu weer rechtlullen de eerstvolgende keer dat er weer een hysterisch artikel staat over hoe erg roken de volksgezondheid in gevaar brengt, en hoe zwaar het drukt op de zorgkosten voor nu en uiteraard ook voor de er-altijd-weer-bijgehaalde 'toekomstige generaties'?

Laat ik ff in het midden of dat klopt, zou best kunnen eerlijk gezegd, maar dan nu effe over diezelfde gevolgen van vretende vetkleppen...?

Nee, dus niet de mensen die er door een bepaalde aandoening niets aan kunnen doen maar de alles-zelf-in-de-hand-hebbende Asha's van deze wereld.

Activistisch, opportunistisch vod...

Realism Is All | 19-05-20 | 12:01 | 1

Dit is een column, geen nieuwsbericht. Heb je het überhaupt gelezen (hint, er staat iets in over de beheersbaarheid van de eigen gezondheid) of sta je al klaar met je oordeel?

Diotima | 19-05-20 | 12:12
-weggejorist-
frank4444 | 19-05-20 | 11:59 | 3

Buikvet produceert actief hormonen... zouden daarom de meeste chubbies zo’n zin aan sex hebben?

Rdock | 19-05-20 | 11:58 | 3

Je weet het niet ...

kwark001 | 19-05-20 | 11:59

Doe eens gek, vreet je vol en bel Asha

Danold_Trump | 19-05-20 | 12:14

@Danold_Trump | 19-05-20 | 12:14: Kijk, empirische wetenschap. Dat zie ik graag. Of in dit geval: Daar lees ik graag achteraf de conclusies van. Het liefst zo beknopt mogelijk.

TheEgg | 19-05-20 | 12:19

Wat is er gebeurd met de levenswijsheid ' liever te dik in de kist dan weer een feestje gemist'? Die zgn gezonde leefstijl van al die bleke magere veganisten lijkt me ook geen aanrader om Corona te lijf te gaan?

_pacman_ | 19-05-20 | 11:58 | 12

Slagroom meer calorieën dan het hele gebakje? Wat een treurig gegeven.

letopuwzaak | 19-05-20 | 17:57
▼ 9 antwoorden verborgen

Ben die "wetenschappers" helemaal zat! Hopelijk leest het coronavirus ook mee en zijn conclusies trekt.

Man-Bijt-Hond | 19-05-20 | 11:55

Buikvet, als ik het woord hoor heb ik ineens geen huidhonger meer.

Schoorsteenveger | 19-05-20 | 11:55 | 5

Het gedeelte tussen je anoes en balzak heet 'vleesbruggetje' ook zo heerlijk…

Blote Bertus 2000 | 19-05-20 | 12:14

"Huidhonger"... klinkt als een nieuw soort vampier met trek....

Grijskijkert | 19-05-20 | 12:16
▼ 2 antwoorden verborgen

absurd dat de gezonde nederlander 'leefstijl' in haar/zijn vocabulaire meent op te nemen.. (levenswijze bestaat al als goed alternatief).

MaximusAurelius | 19-05-20 | 11:54

Ja maar dikke mensen zijn zielig. Dat is voldoende om ze een vrijbrief te geven volgens links. Totdat we obesitas kunnen koppelen aan klimaatverandering uiteraard, dan zijn die papzakken opeens de vijand.

Nederland80 | 19-05-20 | 11:54 | 2

Vaak geziene vicieuze cirkel. Iemand is zielig, wordt ergens in ontzien, en raakt daardoor nog zieliger.

En dat gaat zo door totdat er iets is dat zich niks van al dat zielig aantrekt. Dan gaat zielig ineens vol op zijn of haar snater.

WammesWonder | 19-05-20 | 11:57

Dik zijn is een statement, althans dat vinden figuren als ten Broeke. En een statement is meestal een verpakking voor "ik ben slachtoffer en eis dat de door mij aangewezen dader mij compenseert", of in het gunstigste geval "ik kom op voor slachtoffers en eis dat de door mij aangewezen dader hen compenseert", Vaak gaat het samen, en is solidariteit een vorm van egoïsme.

Schoorsteenveger | 19-05-20 | 11:58

Ik wist trouwens niet dat Bart doordeweeks als Liesbeth door het leven gaat

kapotte_stofzuiger | 19-05-20 | 11:54 | 1

Is zijn dochter.

Kuifje-naar-Brussel | 19-05-20 | 12:02

" Dikke mensen zijn gezellige mensen " en kijkt hier nog eens naar de foto van Asha ten Broek..... zucht weer een illusie armer.

thekolere | 19-05-20 | 11:53 | 1

Binnen in haar bubbel van blanke-mannen-hatende potten is ze waarschijnlijk heel aardig.

2voor12 | 19-05-20 | 11:55

Jeetje, Hilbrand Nawijn, wat is daar mee gebeurd?

Old_Spice | 19-05-20 | 11:53 | 2

Afgevallen.

Kuifje-naar-Brussel | 19-05-20 | 11:54

Morgen een vlammende column van A.S. Hatenbroeke over body-shaming en corona. In ieder geval iets van discriminatie.

Glasgow Argus | 19-05-20 | 11:53 | 2

Was zij dan nog niet geveld door corona?

RykSR | 19-05-20 | 12:00

Corona discrimineert niet en wij constateren alleen maar. Dikke mensen gaan eerder en smeriger dood.
Mijn oma, niet de slankste, zei altijd: elk pondje gaat door het mondje. Dat geldt nog steeds, ook voor Asha.

Busverhuur | 19-05-20 | 12:56

Dik zijn is ook een beetje vies, vooral bij warm weer.

ole guapa | 19-05-20 | 11:53 | 1

Die gore stinkende zweetplekken.

overVecht | 19-05-20 | 12:23

Nog meer open deuren te lezen in die krant?

2voor12 | 19-05-20 | 11:53

Fat shaming

kapotte_stofzuiger | 19-05-20 | 11:53 | 1

Het mag weer!

Odin | 19-05-20 | 11:56

Sowieso blij dat mw overVecht mooi slank is...

overVecht | 19-05-20 | 11:52 | 6
▼ 3 antwoorden verborgen

Ik zie ze wel eens lopen, die hobbelende hobbezakken. Bedoelen ze die?

kwark001 | 19-05-20 | 11:52 | 1

Nouja. Dat is dat kleine percentage vetkleppen die nog ieder geval iéts doen. Het gros blijft met het dikke stink lichaam op de bank hangen... of aan de bar.

overVecht | 19-05-20 | 11:53

Dik zijn is in 95% van de gevallen een (ongezonde) keuze.

overVecht | 19-05-20 | 11:51 | 12

@Satria | 19-05-20 | 12:26:
Vreemde conclusies in dat artikel... 282 kinderen tussen de 0 en 18 jaar. Als je een kind van nul jaar met obesitas onderzoekt, lijkt mij dat er een grotere kans is dat het een medische/genetische oorzaak heeft. Je zou verwachten dat hoe ouder het kind, des te groter de kans dat het door een ongezonde levensstijl veroorzaakt wordt.

Positivar | 19-05-20 | 13:16

pres Bonkers is maar aan de niet werkende pil gegaan want hij wordt met 125 kg en 74 jaar bijan toch een beetje bang voor de 'flu'.

MaarFeitelijk | 19-05-20 | 14:59
▼ 9 antwoorden verborgen

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken