Maar hoe voelt het eigenlijk om onder vuur te liggen door een MG-42?
Zomaar een zondagoverpeinzing
Een oefening in empathie met het verleden, voor de vorm even zonder IDF-uniform en Tavor in beeld. Want zo voelden Frankrijk, Polen, Rusland en Britten en Amerikanen in Noord-Afrika en Italië zich dus. En wat was die Teutoniche Ratelslang toch ook een volstrekt idioot apparaat. Met afstand het beste wapen van z'n soort uit die tijd en met 1800 (!!!) kogels per minuut meer dan twee keer zo snel dan elk ander vergelijkbaar platform rond 1940. Sommige historici claimen zelfs, soort van, dat het wapen überhaupt nooit overtroffen is. En eerlijk is eerlijk, de opvolger MG3, laat zich inderdaad maar moeilijk onderscheiden van z'n voorganger. Ach, Duitsers, zolang ze maar de goede kant op schieten heb je geen last van ze.
Reaguursels
InloggenTop altijd die filmpjes van Brandon Herrera, samen met Kentucky Ballistics (Gelukkig leeft hij nog) en Donut Operator mijn favoriete "pew pew" kanalen.
Oorlogsstatistieken zeggen dat van de afgevuurde geweerkogels er 1 op 50.000 raak is. Zelfs met een MG3 met 1800/minuut ben je dus nog bijna een half uur bezig voor er iemand omvalt.
Toetsenbord ridders tegen een navyseal.... LOL
Volgens mij zitten er zelfs kogellagers in dit moordwapen... om het lekker snel te laten roffelen op de vijand.. die met de broek vol scheisse en de neus in de modder
in volle dekking ligt.. hurrah.!
grapjasz | 26-02-23 | 18:59,
Zou best weleens kunnen, maar ik denk ook dat hun gastoevoer goed is geregeld?!
Zoals het lijkt, ook weinig terugslag ?!
En het wapen doet nu nog gewoon zijn ding, maar hij is nu zo doorontwikkeld.
MG3 G36 Wachbataillon - Feuer und Bewegung.
www.youtube.com/watch?v=_x4SBuTDBDM
@Bad - Casey | 26-02-23 | 19:12: Een Duitse Oom van mij zei eens dat je de loop van dit wapen makkelijk en snel kon wisselen.. een groot voordeel tijdens het neermaaien van de bruine massa Iwans die hurrah.! gillend je kant opkomen.. en niet voor een theekransje..!
@grapjasz | 26-02-23 | 19:40,
Jouw oom heeft gelijk, ben zelf MAG-schutter geweest, je dient in salvo`s te schieten anders word je loop te heet en dan is de kans groot dat ie krom buigt.
Maar in het heetst van de strijd, dan denk je alleen maar aan overleven en neermaaien( Godzijdank nooit in het echie hoeven mee te maken ), dus de loop gaat krom en vervanging is dan snel gewenst, had ook altijd een vaste buddy, de MAG-hulp, die liep met een reserveloop en zo ook extra munitie.
Moet eerlijk bekennen, bij die MAG ging het verwisselen ook snel.
Maar alles is van die MG afgeleid wat wij nu nog gebruiken.
grapjasz | 26-02-23 | 18:59
nee, geen kogellagers maar Rollen (vandaar de Nederlandse naam Rolvergrendeling)
www.youtube.com/watch?v=OH0RPK24MCs
ah, de pratende bivak muts en haar Herrera met een whiteclaw en dergelijke. Mijn dag is weer goed.
Het enige wat ik denk van die types met nummer aanduiding erachter is dat ik vermoed dat de vorige types niet zo best werkten.
OF in het geval van de MG 42 het jaar dat het in productie is genomen. Maar toch een klein vraagje als je dan een BMW 325 zou kopen denk je dan ook dat er al 324 versies er aan vooraf gegaan zijn?
Het is natuurlijk niet “meer dan twee keer zo snel dan” maar “meer dan twee keer zo snel als”.
www.onzetaal.nl/taalloket/dan-als geeft u geen gelijk ik deze helaas
Het wapen in deze video is volgens mij de MG3 van Brandon? Lijkt er veel op iig.
Want volgens mij klopt het eea historisch gezien niet dat dit een mg42 zou zijn. Het span mechanisme ziet er uit als mg3 zelfde als de loopcover als hij die opent.
Ja maar ho wacht. Er zijn ook andere feiten over de MG. Namelijk dat het beslist geen accuraat ding was. En natuurlijk heel veel munitie gebruikte. Was je eenmaal over de schrik van het geluid heen dan was het echte effect nauwelijks groter dan van een langzamer en accurater vurend wapen.
Vroeger vond ik de brengun een onooglijk ding, met die rare kromme magazijnen. Maar het blijkt achteraf een subliem wapen te zijn. Zeer accuraat ook in single shot, zeer stabiel en veel gemakkelijker te dragen dan de MG42.
De kenners zijn er nog niet uit, maar de bren lijkt toch hoge ogen te gooien als draagbaar equivalent van de zware mitrailleurs. De MG is daarentegen beter als "mounted gun" dus op een voertuig. En daarom zijn ze er ook nog steeds. Edoch de Bren heeft vele opvolgers. Zoals The Pig, de Vietnam M60. Enfin, lulkoek allemaal natuurlijk maar toch ik dacht aan die duit in het zakje van spuit elf.
Ik dacht dat de m60 gebasseerd was op dat Duitse ding.
Beste_Landgenoten | 26-02-23 | 16:26,
Vind jou geen spuit 11 hoor...... toch?!
Nee hoor, ben het vaak niet met je eens, maar om jou dan een spuit 11 te vinden, nee vind ik van niet.
Ik ga voor de MG, alles wat daarna komt is daarvan afgeleid.
Zoals vele oorlogsmaterieel wat de Duitsers destijds hadden ontwikkeld.
De Bren is volgens mij ook te zwaar, hoe lichter het wapen des te beter om te verplaatsen en natuurlijk dient ie zeer functioneel te zijn, als soldaat heb je al veel om mee te zeulen en vermoeidheid speelt grote parten in een strijd.
@kleybeuker | 26-02-23 | 17:34: de M60 kwam inderdaad *uit* dat ontwerp. De bren gun is een brits dingetje dat weer uit een dingetje dat in Tsjechie ontwikkelt is, is gekomen.
Mijn Mag Coax had ook zo'n tuitje als de MG-42. Was om spreidingsvuur af te geven. Ik zette dan een schakelaar op MG, gaf een laserschot en dan was het lekker knallen. Lichtspoor moest je aan de bovenkant van het doel houden en dan vuurstoten afgeven. Dat deed ik natuurlijk niet, ik maaide alle bordjes in 1 lang salvo om. Mag Coax zit op een Leopard 2 links van de schietbuis en maakt gebruik van het zelfde richtmiddel, superzuiver dus. 700 tot 750 schoten/min dacht ik.
Onder vuur van een MG-42 liggen gebeurt mij vrijwel ieder weekend.
Vanavond ongetwijfeld weer.
Op de FHSW-Europe server tijdens een potje Battlefield42-Forgotten Hope uiteraard.
Nog steeds enkele honderden mensen die dit 20 jaar oude spel blijven spelen.
Blijft een klassieker.
irl is dat niet lang vol te houden
@Pekketrikker | 26-02-23 | 16:26:
Borst met koud water wassen.
Werkt bij Jerommeke ook prima.
Abject | 26-02-23 | 16:24 ,
Had de MG vaak met BF5, behoorlijk wat puntjes mee gescoord.
Wat een Duivelse wapen.
Goedemiddag allen,
Een wapen dat zeer ver vooruit in zijn tijd was, makkelijk ook om mee te verplaatsen.
Wat in een oorlogshandeling zeer belangrijk is, want de vijand gaat geheid op zoek naar zo`n " mitrailleursnest ".
Een vuurkracht waar je als tegenstander toch best wel even van onder de indruk raakt ( oude MAG-schutter hier ).
Alleen het schiet de munitie als een dolle erdoorheen.
Over munitie gesproken, dan nog even dit en actueler.
Een zeer interessant stukje, dit verbaasde mijzelf eerlijk gezegd niet, maar dit is toch wel een " dingetje ".
'Bij oorlog munitie voor slechts één dag' .
www.youtube.com/watch?v=40GIY5a8uc4
Dus m.a.w. als de Russen het heel gevaarlijk ( voor ons dan ) gaan spelen, dan hoeven zij alleen maar via de westkust van Europa binnen te vallen en slaan 2 vliegen in 1 klap, Europa en Oekraïne zijn goed de klos ( middels een tangbeweging ).
Maar daar denken die hooggeplaatste Defensievrouwtjes in het EU niet over na, dat sinterklaas spelen door wapensystemen weg te geven voor eigen land een enorme risico met zich meebrengt.
Heeft west europa geen marine meer dan? Waar haalt rusland zijn troepen vandaan? Een open oorlog met de navo is niet in ruslands voordeel, dat gaan ze verliezen.
@SterF... | 26-02-23 | 16:31,
In ieder geval nog meer dan Europa.
Je vergeet hun onderzeeboten, zoals jij ook weet kunnen die raketten vanuit het water lanceren, men gooit alles plat als het moet.
Maar idd, Amerika is nog van de partij, anders had het er echt slecht voor ons uitgezien.
Voor één dag……ja ik denk dat we er na tientallen jaren linkse activisten (ten gunste van de Russen) niet best voorstaan. En nu brullen types van 66 en de groene khmer om het hardst dat “we iets moeten doen” tegen de fascist uit Moskou. Dat fascist ook, nee dus; Poetin is een communist, een ideologische broeder dus van Klaver, Bromet, Kröger, Rosenmöller.
@Nuuk | 26-02-23 | 16:36:
Je zou zeggen, bestel een hoop kogels. Of is dat zo simpel niet?
@Nuuk | 26-02-23 | 16:36,
Das idd het hypocriete van die gasten, nadeel is wel dat deze " Riskspelers " ( volgens mij kunnen/kennen ze dat niet eens ?! ) op hooggeplaatste posities zitten.
Ze gaan ermee om alsof het 1 grote spel is ?!
En dat vind ik pas echt eng.
@SterF... | 26-02-23 | 16:39:
In principe wel, maar je moet geld hebben anders krijg je je bestelling niet. Dat is het probleem met een uitgeholde defensie: te weinig van alles, zeker ook munitie. Militairen die niet werkelijk kunnen oefenen. Daar komt ook het hilarisch lachen door Pechtold en Segers of soldaten die pang pang moeten roepen, vandaan.
@SterF... | 26-02-23 | 16:39,
Munitie dien je altijd op voorraad te hebben ( wat nu dus blijkt, maar altijd zo is geweest ), munitie produceren gaat heel veel tijd inzitten.
Vroeger hadden we in Duitsland schietseries, om het oude munitie te verschieten om plaats te maken voor nieuwe munitie.
Ik praat nu over de Koude oorlog, maar zelfs toen, kon Nederland qua munitie het hooguit 2 weken uitzingen.
Maar nu is er echt helemaal niks meer, dankzij Rutte en zijn trawanten ( tuurlijk links heeft daarvoor al voor die afbraak van Defensie gezorgd ), want die hebben echt ons Krijgsmacht tot een lachertje gemaakt.
Men vergeet, eind jaren 80 draaide de Nederlandse Krijgsmacht op alle fronten met de Wereldtop mee.
Genoeg kundige militairen en zo ook wapensystemen hadden wij.
Het is eigenlijk in en in triest dat dit zover is gekomen, had nooit mogen gebeuren.
@Nuuk | 26-02-23 | 16:47,
Klopt.
@Bad - Casey | 26-02-23 | 16:48:
Ik ben een leek op dit gebied hoor, maar hebben munitieproducenten niets op voorraad dat we kunnen kopen? Het lijkt mij de tijd dat dit verdomme op orde moet zijn, hallo minister van defensie, doe es wat.
@Bad - Casey | 26-02-23 | 16:48:
Eind jaren 80 deed ik dienstplicht en denk dat we er beter voor stonden dan nu, maar internationaal stonden we ook toen bekend als veel te weinig van alles en niet goed toegerust. Veel meer vliegtuigen, bijna 1000 tanks. Nu hebben we er 18 toch? En dan nog geleased van Duitsland ook. Van die tanks toen stonden er wel heel erg veel in reparatie: te weinig onderdelen dus veel niet inzetbaar.
Met scherp schieten kon wel, maar ook toen beperkt want te weinig munitie, dat ging nog eens extra (tot de macht tien) op voor wapensystemen met bv raketten.
@SterF... | 26-02-23 | 16:53,
Ja das ook de bedoeling, munitie dien je altijd op voorraad te hebben en zo ook om de zoveel tijd te vervangen, anders krijg je levensgevaarlijk situaties voor het eigen personeel ( zie Mali en Mortiergranaten ).
Wat wilt nu het geval, nu wilt heel Europa munitie, je kan dus wel nagaan, dat gaat heel lang duren eer dat op voorraad is.
Maar dan hebben we nog van die vrouwtjes die dat gelijk weer weggeven.....
Je wordt er eigenlijk moedeloos van.
@Nuuk | 26-02-23 | 16:54,
Ik ook, 88-6.
Even uit mijn blote hoofdje ( dus houdt mij ten goede in deze ).
We hadden toen 200 straaljagers.
Idd 1000 tanks, 8 onderzeeboten ( zaten toen nog wel die oude 3 cilinders tussen ).
24/28 Fregatten.
12 of meer Orions en iets van 28 Lynx helikopters van de Apache weet ik het niet meer.
De grootste mijnenvloot van Europa ( dat was ook de Nederlandse taak binnen de NAVO ).
En niet te vergeten, heel veel militairen dankzij de dienstplicht en daar vanuit kon men weer de meest geschikte voor beroeps selecteren ( als men dat dan zelf wilde ).
Qua tanks hebben we geen zak meer, onze luchtmacht is een lachertje.
Onze vloot ligt veelal in onderhoud ( van wat er nog over is ).
En dan nog, er is tekort aan goed opgeleide personeel.
@Nuuk | 26-02-23 | 16:54: Si vis pacem, par bellum. Die les willen we maar niet leren hier.
@Bigi Bana Boy | 26-02-23 | 17:12,
De Romeinen wisten het al.
@Bigi Bana Boy | 26-02-23 | 17:12,
Denk dat die Ollongren helemaal niks leert en weet v.w.b. Defensie, daarvoor hadden we ook al een paar van die Gnomen, geloof zelfs 2 dienstweigeraars op deze positie zitten ?!
Kan alleen in Nederland.
En.. we hadden een vliegdekschip!
@Johan1235 | 26-02-23 | 20:39,
De HMS Karel Doorman, verkocht aan de Argentijnen.
Vreselijk wapentuig, maar kan mij ook voorstellen dat het leuk is als hobby op een schietbaan met zo’n ding je uit te leven. Het is paradoxaal.
www.youtube.com/watch?v=qpNuDrevW7E
Ik ben gek op wapens waarmee je andere mensen om kan leggen.
Ik snap dit topic wel!
1800+ per minuut
* kan een fiks gezwollen tampeloerus niet meer onderdrukken *
Bullet sprayen kost teveel munitie, op single shot en een ervaren schutter... veel efficiënter.
BL!ZZ | 26-02-23 | 16:16,
Is om dekkingsvuur te geven voor de matties die gaan aanvallen, maar die MG, das heden nog steeds een zeer linke wapen.
En idd das waar wat u zegt, maar die zijn er weer om die MG groep uit te schakelen.
Blijft een gevaarlijk iets, oorlog.
Behalve als er 1000 op je stelling komen aan gerend.
@SterF... | 26-02-23 | 16:33,
Precies.
Op Nieuwnieuws zie ik een item over een man met een geladen kruisboog op het perron van station Schiphol. Die werd overmeestert door een NSer. Een singleshotter met weinig potentie dus.
@Nuuk | 26-02-23 | 16:39,
Toch wel moedig van die ( ik las eerst NSber.....) NSer, kruisboog is net zo dodelijk als een kogel.
@Blizz en Zyklon B. Die Endlösung kostte de Nazi's aanvankelijk zo veel munitie dat ze het efficienter gingen aanpakken.
Het meest efficiënt in mensen en dingen kapot maken is toch wel het huidige kabinet, daar kan geen vuurwapen tegenop...
Ik had vroeger een zakmes.
Duits of Zwitsers?
Ik had vroeger een harpoen.
Ik vaak een stijve
Nu niet meer?
@pejoar | 26-02-23 | 16:27:
Heb ik nu nog...
Ik heb nog steeds een Zwitsers zakmes, een Duitse harpoen en droom van een stijve.
Bij wapens denk ik altijd aan ingenieurs die lang en diep hebben nagedacht om een apparaat te bedenken waarmee zo efficient mogelijk mensen vermoord kunnen worden. Wat een verspilling van intelligentie.
Het is een machinegeweer. Niet gemaakt om te doden maar om een gebied te dekken. Voor moordenaars moet je naar de Accuracy International kijken.
@Psoglav | 26-02-23 | 16:10: 'Om gebied te dekken'. Ja ja.
Dus als er een paar met messen bij U binnenvallen bent U wel tevreden
Ook zo n mooi eufemistisch woordgebruik is wanneer gun nuts in de VS het hebben over "home defense" wapens. Waarbij je je altijd afvraagt hoe dat eruit ziet. Bezorgers die per ongeluk aanbellen en op een vuurstoot getrakteerd worden. Een bal in de tuin, en dan aangeschoten weer terug komen met een lekke bal.
Duitsland heeft de MG3 ook geleverd aan de Oekraïnse defensie,
twitter.com/PaulJawin/status/16294164...
En de Duitsers schoten een auto met schutters ermee aan puin, funker530.com/video/german-troops-lig...
Oh ja, Kosovo.. Waar de EU een mooie staat oprichtte in hartje Europa voor IS-aanhangers. Oude tijden herleven als je die Duitsers toch hoort roepen. Dat moet hen toch een machtig gevoel gegeven hebben om te knallen wie onkel Fritz damals.
@Mokum Kosher | 26-02-23 | 16:22,
Ik had datzelfde gevoel met dat geschreeuw.
Zelfde helmpjes, ander soort vlaggetjes op hun tank, met pistool schieten houdt toch wel in dat de vijand zeer dichtbij is.
Voorts zag ik op het laatst die gast van GTA 4 ( Niko Bellic )naar dat autootje lopen.
Maar hoe voelt het eigenlijk om onder vuur te liggen door een MG-42.
Tja.
Hoe voelt het om 20 stukken metaal per seconde in je lichaam geschoten te krijgen?
Misschien duurt het een paar minuten voor je hersenen ermee stoppen. Maar als je hart en longen geperforeerd zijn, je ruggewervel kapot is en de aorta gescheurd is, valt de bloeddruk weg en gaat het wat sneller.
Krijg je maar 1 treffer dan voelt het bijvoorbeeld alsof iemand iets te hard op je schouder slaat. Als de vijandelijke machineschutter nog steeds op je schiet dan heb je geen tijd om na te denken over de wond, dan moet uit de vuurlinie komen. Degene die je wil vermoorden kijkt intussen of dat nog kan.
Ik heb ooit een film gezien van de gevechten in de Pacific (ik denk dat het Tarawa was). Daar zaten beelden bij van zeer dichtbij. Op een gegeven moment wordt er een Japanner onder vuur genomen door een Browning machinegeweer. Die Japanner ging neer en werd gewoon door midden geschoten. Bizar gewoon.
Voormalig Jougoslavië bouwde veel MG42's ook in licentie.
Kunnen ze germans van een MG3 7,62 NATO ook een MG3 .50 NATO versie uitbrengen met 1800 schoten per minuut?
Want de Browning M2 komt maar gemiddeld op zo'n +/- 500 schoten per minuut.
M3M haalt het dubbele maar die heb ik alleen nog maar op helicopters gezien en niet echt op andere voertuigen.
@Bubske | 26-02-23 | 16:10: Een M3M komt niet in een draagbare versie voor.
@steekmug | 26-02-23 | 16:16: Een M2 is ook niet echt draagbaar.
Gisteren de bioscoopfilm Plane gezien, daar kwam ook een vet geweer in voor, erg spannende film ook!
Barret 50 CAL
en.wikipedia.org/wiki/Barrett_M82
www.youtube.com/watch?v=ApkT7Tifqe8
@Aristotalloss | 26-02-23 | 16:10: Een Amerikaanse maat van me gebruikte de Barret 50 cal tijdens zijn dienst in Irak. Hij hoeft nu nooit meer te werken wegens UITERST prettig veteranenpensioen dus ik veronderstel dat hij goed met dat stuk hardware wist om te gaan en ook wel wat vlooienbaarden richting 72 maagden heeft gestuurd. Maar daar praten we eigenlijk niet echt over. It's none of my business.
@Aristotalloss | 26-02-23 | 16:10: Kan je mee schieten in Las Vegas. Overdekte schietbaan...
Vergeet ook de FG42 en STG44 niet
En de D66!
@Nuuk | 26-02-23 | 15:50: die wil nog al eens in je eigen gezicht ontploffen. Blijf er van uit de buurt.
@Nuuk | 26-02-23 | 15:50: LOL!
Van de D66 is vooral bekend dat de loop altijd slap was en alleen weer stijf te krijgen door heel hard STIKSTOF!!! te roepen..
@de bier | 26-02-23 | 16:11: Hahahaha
Fijn dat de mens zo innovatief is op het gebied van geweld. Werkelijk deprimerend.
Idd. Een mooi teken van beschaafdheid.
Oh positief, anders wordt het wel erg druk op Tweede Paasdag op de meubelboulevard.
Ik was vroeger tientjeslid van de vpro en kreeg ooit een een videoband met allerlei verschillende dingen er op. Daar zat een stukje docu bij van een man die werkte voor de wapenindustrie. Die bedacht dus vreselijke dodelijke apparaten, en dan zag je hem naar huis gaan en zie je hem ook als een gewone echtgenoot en vader die bij zijn gezin thuis komt. Best wel bizar, maar ja ook de realiteit.
Nou kan ik een mooi wapen ook best waarderen maar die Yanks, als ik sommige van die filmpje zie krijg ik de indruk dat klaar komen op zo'n MG3 ze beter af gaat dan op dikke tieton.
Je kan het is vragen aan oude US soldaten die aan de stranden in de Normandie bij Omaha Beach voet aan land zetten. Daar richte de M32 een grote slachting aan.
M42
De Duitsers in hun schuttersputjes stonden in no time tot hun knieen in de patronenhulzen. Ze hadden het onderling zelfs over "Die Armen Schweine !" en begrepen niet waarom de Amerikanen maar bleven komen en bleven aanvallen. Ze hadden beiden geen andere keus. Zag eens een filmpje van een Amerikaanse en een Duitse veteraan, inmiddels bejaarde mannen, die 60 jaar tevoren op die bewuste dag op dat strand met elkaar hadden gevochten. Ze ontmoetten elkaar voor het eerst, keken elkaar even indringend aan, omhelsden elkaar en weenden bittere tranen. Maar ze haatten elkaar niet. Ik vond dat toch ontroerend.
@Asteroid-B612 | 26-02-23 | 15:49:
Hopelijk binnenkort tussen Oekraïners en Russen.
Het aantal doden aan Amerikaanse zijde wordt geschat op rond de 5000. Staat in geen verhouding met verliezen aan Russische zijde aan het Oostfront, daar zijn tientallen veldslagen geweest waar de Russen verliezen leden in de orde van 80,000 man, 200,000 man 220,000 man. Soms wel VIJF keer zoveel slachtoffers dan aan Duitse zijde. De Iwans wonnen wel, maar leden vreselijke verliezen, die voor westelijke mogendheden waarschijnlijk volstrekt onacceptabel zouden zijn geweest.
@Asteroid-B612 | 26-02-23 | 16:12: That's the Russian way!
@Asteroid-B612 | 26-02-23 | 16:12: Dat is de zogenaamde mierentaktik, als er duizenden op je af komen kun je er een hoop stuktrappen maar ze vreten je toch op.
MG3 is goed, heel goed. Maar niet zo goed als de Russische PKM. Dat is de ubermeester van de GPMG.
PKM is lichter, schiet sneller en verder en er is vrijwel geen training voor nodig en zoals met alles Sovjet de PKM is makkelijk in productie te nemen en zoals de AK gemakkelijk te bedienen en onderhouden. Een kind kan het. Daarom zie je dat soort wapens ook zoveel in "shithole" countries. Niet omdat Russen al decennia terroristen bewapenen om ons te narren.
(wat zeg je redactie? dat doen de Russen juist wel al tientallen jaren? okay)
Dus wij hebben de MG3 niet en we hebben ook de PKM niet. Maar wat hebben we dan wel. Wij hebben iets Belgisch. Uit Herstal.
De FN MAG ook bekend als M240 die niet zozeer beter is voor de individuele "Rambo" of "Sergei" maar wel tactisch gezien superieur is. De M60 zag er misschien wel tof uit maar was niet best. De M240 aan de andere kant is stabiel, het is gemakkelijk om de lopen te vervangen.
Met goede fire-teams kan je jouw doelwit 100% onder schot houden door samen te werken en af te wisselen. Soldaat A doet brrrt, Soldaat B doet brrrt op hetzelfde doelwit voor een paar seconden en zo wisselen ze elkaar af. non stop vuur op je lazer. Niet fijn. Wel krachtig.
Dat kan dus ook met Soldaat C en D natuurlijk tegelijkertijd. Vanuit de juiste positie word er met een goede strategie met GPMG's, met goede grenadiers die de M203 machtig zijn en wat anti-tankraketten kom je als doelwit al snel in een soort van onmogelijke val voor infanterie, gemechaniseerde infanterie, en tanks. En dat kan dus met slechts uiterst lichte infanterie. Mensen in Toyota's bij wijze van spreken.
Dus enkel goed uitgeruste, zeer lichte, goed getrainde, maar mobiele infanterie met enigszins beschermde high-mobility vehicles kunnen een hel maken voor een flinke cluster Russen en vervolgens weer snel weg snorren met eventuele gewonden of doden.
Daar hebben de Russen ook hun grootste verliezen verloren. Ze rekenden niet op dit soort aanvallen.
Ik zou bij zo’n wapen enige angst niet kunnen onderdrukken. Tot 15.00 kogels per minuut kan ik nog wel aan, maar 1.800 wordt echt te gek.
Waarschijnlijk ook vliegangst dus dan is de GAU in de A10 wrattenzwijn ook niets voor u.
In ww2 zijn bizar veel wapens voertuigen vaartuigen uitgevonden dan wel geperfectioneerd. En dat allemaal in een relatief korte periode.
Ook de U Boot.
@de uitbater | 26-02-23 | 15:33:
@U-boot
WW2? Volgens mij bent u veel ouder.
Ik zeg Chuck Norris en daar moet ik het bij laten.
De inlichtingendiensten kijken stiekem mee.
"De zwaluwen komen terug in de lente"…
Copy...
'De lente is gearriveerd; de hazen zijn gespot.'
Repeat:
'De lente is gearriveerd; de hazen zijn gespot.'
@Aristotalloss | 26-02-23 | 15:32:
Kijk wel uit voor het groene grasduin huppelkonijn! Die zijn onvoorspelbaar.
Chuck Norris heeft geen MG42 nodig. Hij viel eens een ruimte aan waarin zich 50 terroristen bevonden. Hij gooide één handgranaat naar binnen die alle 50 doodde. Daarna explodeerde de handgranaat ook nog eens.
@Nuuk | 26-02-23 | 15:53: Oké, maar dan heb je het ook ergens over...
De Wet van Norris!
@Aristotalloss | 26-02-23 | 15:56:
Chuck Norris doesn’t flush the toilet, he just scares the shit away.
Sommige stoere jongens vinden moordwapens net zo cool als voetbal, kettingzagen, motors, mooie auto's, etc.
Zo stoer zal ik nooit worden.
Hoezo? Jij houd toch van PSV.
Je hoeft alleen maar Helmond-Limburg te roepen..
Dunne stront langs hun benen.
@de uitbater | 26-02-23 | 15:27:
Nou je het zegt. Jarrad Branthwaite is best wel een moordwapen. ;-)
Je moet toch in staat zijn om je land, je huis en haard en je vrouw en kinderen te kunnen beschermen? Niks mis mee me dunkt.
Er is weinig mis met mooie auto's. En dat heeft niet eens wat met stoer te maken.
Ach, dat is maar tot zij moeten gaan omdat het moet. Nu zijn er echt wel soldaten die kicken op het materiaal en wat het kan. Er zijn er maar weinig die echt kicken op vechten, maar het moet. Vooral omdat mensen die kunnen en willen vechten vrij zeldzaam zijn. Hier op GeenStijl zouden de meesten niet eens in de achterhoede durven zitten in een veldhospitaal of een soepkeuken of logistiek rijden. Niet iedereen is een held, maar iedereen kan op zijn of haar manier wel een held zijn.
@Aristotalloss | 26-02-23 | 15:30:
Je kan er als land ook voor zorgen dat je op goede voet blijft met omringende landen zodat er geen militaire dreiging ontstaat voor de bevolking. Dat is de beste vorm van bescherming.
@keestelpro | 26-02-23 | 15:47: Ja, net als NL , eind dertiger jaren...
@keestelpro | 26-02-23 | 15:47: Dat proberen we inderdaad wel na te streven in deze moderne tijd waar er op veel plaatsen democratieën zijn die er aan gewend zijn met elkaar om de tafel te gaan. Maar... vertel dat maar eens aan de Oekraïners nu...
@Aristotalloss | 26-02-23 | 15:54:
De Oekraïners zullen hoe dan ook een manier moeten zien te vinden om uiteindelijk weer een vreedzame verstandhouding met hun buurland te krijgen en vice versa. Te beginnen met vredesonderhandelingen.
Je vergeet wat.
Uit de bundel "Kielhalen!"
De gedigt Rijdende Rechter:
Er zijn
weinig dingen
erger
dan een buurman
met een Kärcher.
S. Mus
@keestelpro | 26-02-23 | 15:58,
Ben het zo met je eens Kees.
Dit dient zo snel mogelijk te worden gestopt, dit wat er nu allemaal gebeurt, das pure waanzin.
@keestelpro | 26-02-23 | 15:58:
Over 100 jaar denk ik dat er wel mogelijkheden zijn. Dat ligt vooral aan de Russen, maar dat is logischer.
@Ndranghitiari | 26-02-23 | 18:32,
Waarom alleen de Russen ?!
En nee zo logisch vind ik dit niet.
Geldt dit gewoon niet voor beide kanten ?!
Ik bedoel, als de ene het wilt en de andere niet, dan houdt het op.
Maar zoals ik net al zei, deze waanzin dient gewoon heel snel te worden gestopt.
En wat Kees zegt, onderhandelen is in deze onvermijdelijk voor dat er wel een onvermijdelijke escalatie plaats gaat vinden, dat wilt echt geen gezonde en welnadenkende Mens, toch?!
Mits die truttenbollen vanuit Brussel weer iets stoms gaan zeggen of doen.
De MG42 was vnl. bedoeld om dekkingsvuur te geven, niet gericht.
Voor de Armchair Warriors op GS; u bent bekend met de Knob Creek Machinegun Shoot? Een waar RKBA-feest: m.youtube.com/watch?v=6OY9VXvRqEg
"If you are not here, you are not anywhere" - fuck yeah!
Mooi filmpje dank Theo.
1800 doden per minuut, dáár win je een oorlog mee.
Ik zie Michiel Romeyn er al mee rondlopen!
Wie?
Al het moois komt uit Duitsland, bier en Heino.
Heino, u zegt het.... schwarz ist jetzt mein Hasselnuss..
Er is nog best veel van dat oud ijzer te koop voor weinig. Hier een linkje naar het befaamde Skorpion machinepistool. Met eindgebruikersverklaring en exportvergunning voor €85,- af te halen:
Skorpion is useful blowback weapon, small enough to be carried in holster and fired from one hand. Designed for armoured vehicles crews.
Accessories: three magazines( 10, 20, 20 rds.)
Price: Dealer
Magazine 10 or20-shot detachable box
Length overall 270 mm (10.3 in) stock folded
Weight empty 1,31 kg( 2.89 lb)
Barrel length 1150 mm (4.52 in)
Cena: 85 EUR/pc
bvs.cz/armysurplus_arms_submachine_gu...
Das goedkoper dan een flobert die daar nog vrij verkrijgbaar zijn.
Binnenkort in een kroeg bij u in de buurt te koop…
@Sinterbikske | 26-02-23 | 15:13:
Oh, Tsjechië hoeft zich niet aan de Europese Richtlijnen te houden?
Graag bewijs voor uw bewering ....
@theo-is-dood | 26-02-23 | 15:25: Zie inderdaad dat vorig jaar de wet daar aangepast is: www.politie.nl/nieuws/2022/januari/25...
en dat het Slowakije betrof ipv Tsjechië.
@Wijze uit het Oosten | 26-02-23 | 15:14:
Als je daar een licentie voor hebt wel ja. Anders Breivik was zo teleurgesteld dat er wel overal wapenwinkels zijn waar je geheel legaal wapens kan kopen in Tsjechië maar niet zonder licentie. Het is niet eens dat zo'n licentie moeilijk is om te krijgen. Je moet een basiskennis van wapens schieten en onderhouden hebben en een psychologische test ondergaan om aan te geven dat je niet zwakzinnig bent of gestoord. Dat laatste is wel een drempel als je van plan bent om zoveel mogelijk kinderen dood te schieten.
De Mg42 en de Mg3 zijn dezelfde wapens, alleen de Mg42 verschiet 7,92x57 patronen en de Mg3 verschiet 7,62x51 patronen.
Kan dat pleurisding niet los zien van die jodenslachtingen in Rusland aan de rand van die kuilen.
Daarvoor werden veelal “Beutewaffen“ ingezet.
Moet dit specialistisch gesprek geheel zonder bier en tieten gevoerd worden? Armoe man.
Is er in USA nog iemand die niet te dik is?
Er zijn genoeg modellen te vinden.
Biden, niet trump
Je bent wel van het etiketjes plakken. Al beweer je vaak anders.
Er zijn genoeg Amerikanen die niet te dik zijn.
@Andersdenkend | 26-02-23 | 15:37: zelden in beeld, behalve bij TV series. Als je daar op straat loop is het allemaal verschrikkelijk.. ZIe je hier ook steeds meer, bij allochtonen is het ook de norm. De gebraden duiven vliegen zo naar binnen.
Dat is wat anders dan een luchtbuks met een scheve loop op de kermis.
Een scheve loop geschoten krijgt zo een hele betekenis.
Of een puddingbuks met een scheve loop.
De loop van de MG42 wisselen in de steppe in rusland bij -20 graden. Duitse wapens zijn vaak over-engineerd. Russische wapens zijn grof maar simpel en werken onder slechte omstandigheden feilloos. Kijk naar tanks. In de tijd dat het kostte om 1 tiger te bouwen werden 6 T43's gebouwd. Minder goed, maar getalsmatig zoveel beter dat de mindere kwaliteit niks uitmaakt.
Als eigen mensenlevens niks waard zij kan je dat doen. Want er zaten ook mensen in die t43
aaaaah, u bedoelt T34?
@jan huppeldepup | 26-02-23 | 15:34,
U was mij voor, het is idd de T34.
zo ervaren de russen dit op dit moment niet, duitse spullen zijn ook op makkelijk onderhoud gerciht. Vliegtuigen waren altijd makkelijk te onderhouden. Voertuigen idem. Er kan niets op tegen Europese techniek. Niet voor niets wilde ynaks alles zien en meenemen.
Dat een AK het altijd zou doen is gewoon flauwekul.
@AntiZanicz | 26-02-23 | 17:11,.
In de Vietnamoorlog namen sommige Amerikaanse Veteranen toch liever de AK47.
Daar de M16 qua betrouwbaarheid nogal vaak te wensen overliet.
Enige nadeel was wel, dat in het heetst ( de door dat typerende geluid van de AK ) van de strijd de kans groot was dat zij door hun eigen maatjes voor het snotje werden geschoten.
Maar de AK47 is wel weer van de Sturmgewehr 44 afgeleid, dus de circkel is in deze weer rond.
Onder vuur te liggen van..
'Teutoonse' ...
(Maar in dit internettijdperk is het Nederengelse 'Teutonische' mogelijk ook oogluikend toegestaan...)
Yanks deden er toen in structies nogal laatdunkend over, om de eigen mannen gerust te stellen, zo zou den vijand sneller zonder ammo komen te zitten.
Het was door die hoge vuursnelheid ook onmogelijk een kruisvuur te vormen.
@DePetje | 26-02-23 | 16:05: Hoezo, net als bij andere mitrailleurs kun je gewoon korte stoten geven. Alleen in de demo schieten ze hele bandjes weg.
Probleem met de MG42 : altijd te weinig munitie, oververhitting en verwisselen reservelopen. De USA koos eigenlijk voor de G1, maar de WO2 veteranen hadden slechte herinneringen en het ding leek veel teveel op de MG42. Dus bouwden ze hun eigen G1, de M60. A tamed MG42.
natuurlijk, yankee propaganda moet je geloven
Vuursnelheid is veel te hoog. In een mum van tijd is de loop uitgesleten.
en de vijand vooral dood
fjm44.com/articles/mg3442-barrel-chan...
Machinegeweerteam was daarom onder meer uitgerust met dikke leren handschoenen om snel de roodgloeiend loop te vervangen.
@theo-is-dood | 26-02-23 | 15:01: Als je het omwisselen van de loop ook meetelt met 'aantal schoten per minuut' komt dat aantal uiteindelijk ook veel lager te zitten. Dus inderdaad uiteindelijk toch niet zo slim om een mitrailleur met zoveel schoten p/m te ontwerpen?
Het is een beetje als met de F35-straaljager. Die haalt niet zo'n hoge snelheid als veel oudere straaljagers maar dat blijkt in de praktijk geen nadeel omdat die hoge snelheden in de praktijk niet of nauwlijks gebruikt worden.
@Aristotalloss | 26-02-23 | 15:15:
Die hoge vuursnelheid heeft zin als zo’n ding als vliegtuigbewapening wordt ingezet. Alleen, daarvoor is het kaliber weer niet effectief genoeg
@theo-is-dood | 26-02-23 | 15:28: Maar daar heb je in principe wel plenty luchtkoeling! Een beetje daarvan naar je loop toe leiden zodat na elk salvo hij weer zo koel wordt als een ijsje...
REAGEER OOK