Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

DE KLOOF. Inwoners Randstad: 'Politiek is helemaal niet alleen maar bezig met Randstad'

Maar die kloof bestaat niet!

De "regio". Kent u die uitdrukking? Daar wonen dus allemaal mensen die de politiek niet vertrouwen. Maar dat is nergens voor nodig! Vraagt u het maar aan de inwoners van Utrecht, Noord-Holland en Zuid-Holland. Die vinden dat de politiek de mensen in de Randstad helemaal niet voortrekt. En de hoogopgeleide, betrokken en geïnteresseerde en inwoners van Utrecht, Noord-Holland en Zuid-Holland kunnen daar uiteraard een veel objectiever oordeel over vormen dan die boertjes in de provincie. Stoppen met zeiken dus, inwoners van de regio Zeeland-Limburg-Gelderland-Overijssel-Drenthe-Groningen-Friesland (ook wel bekend als Buiten-Atienië). Jullie zien dingen die er helemaal niet zijn!

Welke regio?

Nieuwe topografie!

tja flevoland

Reaguursels

Inloggen

Yes! Wij staan bovenaan.

Leukerd | 17-02-23 | 19:03

De regio. Dat is dus heel Nederland buiten de Randstad, oftwel het deel van Nederland waar geld verdiend wordt en fungeert als wingewest voor "Holland" waar dan weer consultants, "hoogopgeleiden/weldenkenden", medelanders, en wat er verder nog rondloopt aan potverdeers, cokesnuivers en paarsharige non-binaire transgenders met gebleekte anussen.

Heurtebise | 17-02-23 | 15:31 | 2

Ik probeer mij een beeld te vormen van het sujet volgens het beschrevene na de laatste en...
Ik heb er moeite mee.

Aleon | 17-02-23 | 16:54

Ik heb er geen moeite mee

Sjakkie van de Hoek | 17-02-23 | 18:38

Utrecht in het huisss.
Wantrouwen, zeker. Maar niet in 'de politiek' per se, meer in de hoofd- en bijfiguren in die politiek. Significant detail.

Kouwe Kees | 17-02-23 | 14:48

In de Randstad vinden ze dan weer dat de boeren alles te vertellen hebben en dat moet maar eens afgelopen zijn. (Waar zouden die boeren vooral wonen?)

Nichtsneues | 17-02-23 | 14:36

@ osdorpertje 10:02
Ik citeer: ’Ik kan de mensen in de regio gerust stellen. In de randstad vinden we dat de politiek voornamelijk met zichzelf bezig is en helemaal geen oog heeft voor de belangen van de randstad.’
Eens, ik vind het in diverse wijken ‘een zootje’ in Amsterdam.

@R.F.Pickering 10:18
Ik citeer: ’We worden hier alleen overstroomd door studenten en ander grut wat op de opleidingsinstituten geïndoctrineerd wordt en vervolgens massaal D66 stemt.’
Eens, ook in Amsterdam worden we overstroomd door studenten en ander grut. Heel wat bestuurders van stad en land, wonen en werken weliswaar in de randstad maar zijn geboren en getogen in de regio!


@Zenzeo 10:22
Ik citeer: ‘Het wantrouwen in de Randstad is namelijk ook erg groot alleen is het in de regio nóg groter. Zo wordt een valse tegenstelling gecreëerd’
Die gecreëerde valse tegenstelling vind ik heel jammer.

Nicola-D-Dex | 17-02-23 | 13:43

Weet u, wat ook zo'n mooie illustratie van de kloof tussen de Randstad en de provincie gaat worden? De wolf!
Dat wordt een eerste klas splijtzwam, in Drenthe bijv. is het dat nu al.

KeesBruin | 17-02-23 | 13:38 | 1

Drenthe? Next.

Aleon | 17-02-23 | 16:55

JA21 volgens kieskompas, klopt precies met wat ik voorspeld had.

Berend_Breedreet | 17-02-23 | 13:29

Deze enquête schetst een veel ste positief beeld.
De politiek luistert helemaal niet naar de burger.

Osdorpertje | 17-02-23 | 13:20

Klopt die kloof.
80% van de cultuursubsidies gaat naar de randstad.
nos.nl/artikel/2344775-provincies-bek...

En dan hebben we het nog niet eens over alle buurthuizen en jongerenwerkers etc.

Als de aardbevingen in de randstad waren was iedereen allang gecompenseerd.
Zomaar wat voorbeelden ....

sallandstrots | 17-02-23 | 12:50

De kloof tussen randstad en platteland moet veel breder en dieper worden. Zo diep dat die kloof volloopt met water. Geen bruggen, tunnels. Veerdiensten of luchtcorridors.
Kijken wie er aan het langste end trekt.

Bull-Sunnyboy | 17-02-23 | 12:32 | 5

Goed idee. Hebt u al een planning staan m.b.t. uw voedingsmiddelen de komende zes weken? Langer hoeft niet daarna bent u uitgestorven. Stikstofprobleem opgelost.

F. Jacobse | 17-02-23 | 12:49

@F.Jacobse.
Gelukkig woon ik aan de goede oostelijke kant van die enorme diepe en brede kloof.

Bull-Sunnyboy | 17-02-23 | 13:29
▼ 2 antwoorden verborgen

In de Randstad wantrouwen noemen, maar wel steeds op het kartel blijven stemmen. Bijzonder.

Keutels | 17-02-23 | 12:02

Wat zijn dat voor polariserende termen dan, 'de regio' en 'de provincie'. En waarom wordt het zo genoemd?

Lerp | 17-02-23 | 11:47

Dan wil ik als nazaat van regiobewoners nu excuses van Holland. En geld voor een bewustwordingsproces.

Schmalz | 17-02-23 | 12:34

In de randstad wordt het geld uitgegeven dat in de regio verdiend wordt.

Astimar Teutis | 17-02-23 | 11:40 | 2

Nou, ik weet nie hoor. Ik woon onder de rook van R'dam en werk me toch echt elke dag de jeweetwel.

Flapster | 17-02-23 | 11:45

Mwoh. Daar had volgens mij Papa Jones een mooi linkje van. Gaat meer geld vanuit de Randstad/ stedelijke gebieden richting regio dan andersom.

Lorejas | 17-02-23 | 11:56

Jeetje, bestaat het platteland nog? Ik dacht dat daar alleen maar zonneparken zijn aangelegd en huizen worden gebouwd voor statushouders en Kinderboerderijen met echte dieren die dan wel weer voor de rammedan zijn.

In de Randstad wonen de meeste klimaat idioten. Weten net niet waar de melk vandaan komt.

edo2018 | 17-02-23 | 11:33 | 2

We hebben ook eindeloze vlaktes vol vakantiehuisjes. Soort van Nieuwegein maar dan alleen laagbouw, met veel bomen en een zwembad om lekker in te recreëren. Even de boel de boel.

Duwbak_Linda | 17-02-23 | 11:40

Bruine koeien voor chocolade melk

Henkie | 17-02-23 | 12:35

Elitocracy :Rule by egotists who have no qualifications for governing, but who have power to misinform through the media that they control, whether as newspapers, television, films or the Internet, using money that has been expropriated from tax-payers or monopolies and oligopolies.

BASinnic | 17-02-23 | 11:32

De Randstad begint steeds meer op District 1 te lijken met Den Haag / Amsterdam als Capitol en Districts 2 t/m 10 die onderdrukt en uitgebuit worden

BASinnic | 17-02-23 | 11:28 | 1

Ok, Coriolanus Snow.

Keutels | 17-02-23 | 12:00

D66. Nooit gedacht dat dit marginale clubje veelal academici ons land zoveel narigheid zou bezorgen. De volledige staatsomroep en Belgische krantenmagnaten leven in symbiose met deze elitaire politici en vergeet die miljardairs niet die met hun geld een dikke vinger in de Europese pap hebben.

Tiscali-2 | 17-02-23 | 11:27 | 1

Je vergeet de D66 rechterlijke macht.

sallandstrots | 17-02-23 | 12:55

Stomme stelling: Soms lijkt het.... wat stem je als je het vaak zo vindt lijken? Of als je het niet vindt lijken, maar denkt dat het soms zo is?

nietoftochwel | 17-02-23 | 11:26 | 1

Niet gok ik. Maar wel tijd hebben voor dit soort onderzoekjes.

Lorejas | 17-02-23 | 11:57

Vind het schrikbarend hoe hoog het percentage is van mensen die geen wantrouwen heeft.

halfvolle glas | 17-02-23 | 11:26 | 3

dat

Beste_Landgenoten | 17-02-23 | 11:48

Naïeve, groentjes die nog nooit wat hebben meegemaakt. Laat staan dat ze ooit een of ander conflict met overheden hebben gehad.

Rico Tampeloerus | 17-02-23 | 12:37

@Rico Tampeloerus | 17-02-23 | 12:37: Of gehoord hebben van conflicten met de overheid, zoals deze de afgelopen decennia welig tierden.

Ik hoef zelf écht geen KOT-slachtoffer te zijn om in te zien dat de Belastingdienst hier fout en corrupt bezig is geweest.

ReyNemaattori | 17-02-23 | 13:01

In de provincie kan je je auto makkelijk parkeren, in de Randstad moet je, als je al een plaatsje vindt, er zelfs voor betalen

Rene strijland260746 | 17-02-23 | 11:23 | 1

Betalen voor het gebruik van een stukje weg wat met je eigen geld is aangelegd..

Smoelensmid | 17-02-23 | 11:59

Ik zie toch iets anders.

Ndranghitiari | 17-02-23 | 11:12 | 1

Zei Stevie Wonder ook

brie-de-penis | 17-02-23 | 12:59

Het zijn jullie eigen kinderen he die hier komen wonen en studeren. Allen blijkbaar zo links opgevoed als de neten.

Lorejas | 17-02-23 | 11:10 | 3

Klopt helemaal. Een flink deel van de huidige inwoners van Amsterdam komt uit de regio. Die willen wel eens anders dan de bloaskapel, de voetbalclub en kernevel.

Bigi Bana Boy | 17-02-23 | 11:28

@Bigi Bana Boy | 17-02-23 | 11:28: Totdat ze afgestudeerd zijn een baan hebben waarbij ze kunnen thuis werken , dan weten ze niet hoe snel ze weer naar hun heimat terug gaan, ik zie het hier bij onze kinderen die al dreigen papas domein over te zullen nemen.. geen mooiere jeugd dan in het buitengebied dat vinden ze nu ze zelf kinderen hebben gekregen nu ook..

Smoelensmid | 17-02-23 | 12:02

Links opgevoed door linkse leraren die hun linkse ideologie bij linkse politieke partijen uit de linkse Randstad hebben opgedaan. En tegenwoordig is het nog erger, nu links bestuurlijk in de provinciehoofdsteden is geevolueerd in Groen Links en D66. Zo'n PVDA werd nog wel onder de duim gehouden door CDA en VVD maar met de huidige proggogekte is het dweilen met de kraan open. En dan zijn geen provinciale ideologieen.

Graaisnaaiert | 17-02-23 | 12:54

Ik vind de hang van niet-boeren naar die valse agrariër-romantiek nogal raar. De boer als nobele, pure oer-Nederlander, vreemd van moderne fratsen en vreemde smetten. Het komt mij nogal vals, dweperig en onzinnig over. Er is niks zuivers en romantisch aan. De agri-business is gewoon een industrie en we moeten een keer af van die vals Ot en Sien romantiek.

Bigi Bana Boy | 17-02-23 | 11:08 | 21

@Beste_Landgenoten | 17-02-23 | 11:50: Dan lees je het programma of niet goed, of selectief. Wat ze nou eigenlijk doen voor de burger is de vraag, want nu nog maar een (1) zetel.

Duwbak_Linda | 17-02-23 | 11:57

@Beste_Landgenoten | 17-02-23 | 11:53: Dat besef heb ik zeker , we hebben 10 jaren B&B gedaan en we kennen de reacties;) Het is en blijft onwezenlijk voor de prijs van onze flat in Noordwijk ooit dit bezit te hebben mogen overnemen.

Smoelensmid | 17-02-23 | 12:04

@Bigi Bana Boy | 17-02-23 | 11:25:
Het alternatief is nog erger, Bigi. Vinexwijken, licht- en geluidsvervuiling en industrieterreinen. Daar wordt echt geen plattelander happy van.

Graaisnaaiert | 17-02-23 | 12:51
▼ 18 antwoorden verborgen

Dus als ik iemand uit Noord-Zuid Holland lieg, bedrieg steelt blijft hij mij aardig vinden.

Regentenstijl | 17-02-23 | 10:57

Ambtenaren en gepensioneerde ambtenaren zijn meestal pro overheid en daarvan wonen veruit de meesten in Zuid Holland, Noord Holland en Utrecht omdat veel ambtenaren in Den Haag e.o. werken.
Datzelfde zal ook gelden voor het leger aan coaches, organisatieburo's, toeleveranciers die de overheid als enige of grootste klant hebben. Dit vertekent het beeld in deze drie provincies. Zou de overheid in Den Haag/ randstad niet zo groot zijn dan zouden de percentages ongeveer gelijk zijn aan de rest van NL.

Triage | 17-02-23 | 10:56 | 3

Voila. Mijn mening.

Zomaarwat | 17-02-23 | 11:02

Yes!

vanDeudekom | 17-02-23 | 11:10

Scherp gezegd en goed punt.

anja | 17-02-23 | 13:23

Uitkomst Kieskompas PVV of CDA voor mij, nog maar eens opnieuw invullen.

NLgaatnaardeklote | 17-02-23 | 10:56 | 3

Mooie uitkomst.
Behalve die CDA dan.

pan.met.de.jet | 17-02-23 | 11:06

Kun je net zo goed blanco stemmen, want die PVV’ers zien ze doorgaans na een paar maanden nooit meer terug. Maar die zullen dan wel buitengesloten zijn door ‘het kartel’.

Bigi Bana Boy | 17-02-23 | 11:10

@Bigi Bana Boy | 17-02-23 | 11:10:
Grootste afhakers bij de Provinciale Staten waren met stip de FvD statenleden. En daar wel geld voor ontvangen. Feitelijk dus kiezersbedrog en misbruik van overheidsgeld dat ook naar de bejaarden in de pis kan.

Beste_Landgenoten | 17-02-23 | 11:19

De grote kracht van de regio blijkt toch altijd weer de samenhang, de ondiversiteit.

funda | 17-02-23 | 10:54

Wat een l*lkoek-onderzoek. Volgens de peilingen is de grootste partij in Zuid-Holland de P-V-V. Voor de komende Provinciale Statenverkiezing.

Welnu, die kiezers zijn allemaal proteststemmers die OOK een groot wantrouwen voelen richting DenHaag.

theo-is-dood | 17-02-23 | 10:51

RANdstad?
Woon je echt niet voor de lol.

Verderkijkert | 17-02-23 | 10:51 | 1

Zei het reeds eerder: zó blij dat ik niet in die rand(debiel)stad woon.

pan.met.de.jet | 17-02-23 | 11:07

Trots op m’n provincie, wij vertrouwen dat tuig van boven de Moerdijk niet.

ikworstelengadouchen | 17-02-23 | 10:47 | 6

@pan: ga zelf maar zoeken op FB.

Lorejas | 17-02-23 | 11:24
▼ 3 antwoorden verborgen

We hebben het al jaren over de kloof tussen de Randstad en de provincie. Nooit komt daar een degelijke oplossing terwijl het blijft dooretteren en escaleren door bijvoorbeeld de stikstof- en asielcrises, en zelfs de blokkeerfriezen kun je als symptoom hiervan zien. Mijn inziens is het probleem dat het democratische systeem in Nederland prioriteit geeft aan regio's met hoge bevolking(sdichtheid) - ofwel de Randstad - omdat daar de meeste stemmen te trekken zijn met een zelfde boodschap door bubbelvorming. Wil je dit paradigma doorbreken moet je een gedecentraliseerde vorm van vertegenwoordiging in de overheid hebben, en de Senaat is de perfecte kandidaat om hiervoor te dienen. Senatoren worden al door de provincies gekozen, trek die lijn gewoon door. Elke provincie krijgt een vast aantal Senatoren gekozen door hun eigen Statenleden, ongeacht hoeveel mensen er wonen. Dan dwing je Randstadpolitici om de tafel te gaan met provincievertegenwoordigers omdat ze niet meer eenzijdig hun kosmopolitische visie kunnen doordrukken.

Battery!!! | 17-02-23 | 10:45 | 9

@Beste_Landgenoten | 17-02-23 | 11:21: Ja en dat is een prima oplossing, net zoals in de VS! En direct gekozen zodat ze ook daadwerkelijk opkomen voor hun regio en natuurlijk weer echt inhoudelijk wetten gaan toetsen.

5 senatoren per provincie (Friesland of Zeeland krijgen de BES eilanden erbij) en de overige 15 senatoren zijn voor de 5 grootste steden.

klaas24 | 17-02-23 | 12:44

@klaas24 | 17-02-23 | 12:44: Met extra senatoren voor de grote steden blijf je het probleem, dat de randstad teveel invloed krijgt tov de regio, voortzetten....

ReyNemaattori | 17-02-23 | 13:09
▼ 6 antwoorden verborgen

Met de carnaval zakken die randstedelingen met hun syfiluskruizen wel graag naar beneden de rivieren, blijf dan ook maar weg met je stadse praatjes.

Conan de Rabarber | 17-02-23 | 10:45 | 2

Ik ga persoonlijk liever naar de kaakchirurg dan naar carnaval in het zuiden, maar ze zullen er ongetwijfeld zijn.

Bigi Bana Boy | 17-02-23 | 11:13

En je ziet ze echt al van mijlen aankomen lopen. Snappen ook niets van carnaval. Wat mij betreft is er tijdens carnaval geen treinverbinding mogelijk naar Oeteldonk, worden bruggen geblokkeerd en veerpontjes uit de vaart genomen. Ok, je houdt hiermee niet elke randstedeling tegen maar het zou wel een slok op de borrel schelen.

At_Dawn_They_Sleep | 17-02-23 | 12:35

Randstad stopt wel zo beetje bij Rotterdam, Dordrecht in het zuiden. Alblasserwaard, Krimpenerwaard, Goeree-Overflakkee is gewoon regio. Dat zijn die mensen die ook wantrouwen zeggen. Utrecht is wel al bijna alleen maar stad. Op
Wat gedeeltes na. In noord Holland is de kop oom gewoon regio. Als ze de echte randstad hadden gebruikt en niet hele provincies was het verschil nog erger geweest

Snap_het_ook_niet | 17-02-23 | 10:42 | 2

De Randstad stopt gelukkig net boven Dordrecht. Houen zo.

funda | 17-02-23 | 10:45

Ten noorden van het Noordzeekanaal, met uitzondering van de kinderbakfietsbubbel die Amsterdam-Noord heet (inclusief wat zelfbenoemde bio-boeren in Ransdorp en Durgerdam), een paar 80-er jaren-relicten van de PvdA in Zaanstad, bejaardenoord Heiloo en cokesnuivend Bergen zult u een precies even groot wantrouwen ten aanzien van de politiek/bestuurlijke onwil en onkunde die dit land bestiert aantreffen als in de rest van niet-Randstad land.

bisbisbis | 17-02-23 | 10:57

Heeft Calimero last van wantrouwen naar de politiek? Nou, dan zullen we u het eerlijke, hele verhaal nog eens beter uitleggen.

TanteJuut | 17-02-23 | 10:42

Als ‘ex-randstedeling’ ben ik geëmigreerd naar een middle-of-nowhere dorp in Zuid-Limburg, diep in de ‘regio’. Mijn vertrouwen in de politiek was al vrij laag, maar hier in Limburg maken ze het op hun eigen niveau gewoon al erg bont, daar heb je het landelijk niveau niet voor nodig. Zeg maar allemaal in de trant van Jos van Rey.

Repliek_in_stijl | 17-02-23 | 10:42 | 4

U mag de plaatselijke supermarkt nog binnenkomen?

bisbisbis | 17-02-23 | 10:59

Jos van Rey heeft Roermond op de kaart gezet. Dat hij nog steeds actief is, zelfs wethouder, zegt genoeg over de steun die hij lokaal heeft.
De Haagse baantjescarousel is verwerpelijker.

Louter Leuter | 17-02-23 | 11:30

@bisbisbis | 17-02-23 | 10:59: ze wensen me wel elke keer prettige vakantie als ik weer bij de snackbar (in het Hollands) bestel. Lol.
Nee, ik verbaas mij er af en toe over hoeveel import er inmiddels is neergestreken. Houdt de boel economisch ook op de been min of meer.

Repliek_in_stijl | 17-02-23 | 16:19
▼ 1 antwoord verborgen

ik ken mensen uit Amsterdam die in Thailand zijn geweest, in Peru, in Nepal, maar nog nooit in Zeeland (alleen Nieuw-Zeeland)

small_town_dude | 17-02-23 | 10:41 | 5

@John McClane | 17-02-23 | 10:51: en boerderijen met energielabel Z.

Jeggeworist | 17-02-23 | 11:11

Als student met krap budget bestonden al mijn vakanties uit stedentripjes (want gratis OV) door gans het land, zo'n beetje alle grote steden wel gehad, met uitzondering van Rotterdam en de steden in Flevoland(ik vermoed vanwege het gebrek aan een historische kern).

ReyNemaattori | 17-02-23 | 11:12

@John McClane | 17-02-23 | 10:51: Pardon, Zeeland in de Achterhoek?

Ad_Hoc | 17-02-23 | 11:51
▼ 2 antwoorden verborgen

Amsterdamse praatjesmakers hebben het altijd over "de provincie" en dan bedoelen ze alles niet Amsterdam is. Verrekte kapsoneslijers.

Conan de Rabarber | 17-02-23 | 10:38 | 3

Welnee man, klompies noemen we alles buiten de ring.

Lorejas | 17-02-23 | 11:08

@Lorejas | 17-02-23 | 11:08: Waarbij driekwart van de bevolking binnen de ring niet eens weet wat klompies zijn. Die kennen alleen maar jezusslippers uit de woestijn.

Kopieerapparaat | 17-02-23 | 11:56

Adidas slippers. Zelfs doorgedrongen tot ver in de regio. Liefst met sokken.

Lorejas | 17-02-23 | 12:00

Opeens heb je het : het is de schuld van het wantrouwen; het is de schuld van de regio.

funda | 17-02-23 | 10:37

Wat bij betreft splitsen we de zooi ook gewoon op. In de Randstad gaan ze lekker Hollandje spelen, met woke, veggie, alles wat achter lhb aan komt, asielproblemen oplossen, en zo voort. Gaan wij in de regio wel Nederland heten, terug naar de waarden waar we 75jr terug voor stonden, en alle asielgelden naar ouderen en zwakkeren in de samenleving. Doei.

prutsclown | 17-02-23 | 10:37 | 7

Moet die grens niet per provincie getrokken worden. Ik gok dat Alblasserwaard, Goeree Overflakkee en kop van Noord-Holland/Beemster gewoon regio is. Probleemloze wat te doen met de studenten steden. Die verpesten het voor de regio. Zie Groningen en Brabant. Held van Groningen woont in de studentenstad Groningen.

Snap_het_ook_niet | 17-02-23 | 10:44

De republiek Zeeland sluit zich graag aan. Maar we accepteren geen hongertochten, want ze voeden zichzelf maar met quinoa en dat soort dingen.

ikworstelengadouchen | 17-02-23 | 10:45
▼ 4 antwoorden verborgen

Als elke Nederlander een stem heeft, en ze stemmen op wat goed voor hen is. En ik gok zo dat waarschijnlijk meer dan de helft van alle mensen in de Randstad woont,
dus dan is het toch niet gek dat hun ideeen dan beter worden bediend. Zeker als je nagaat dat Goningen iets anders wil dan Limburg bijvoorbeeld.

Joost Maghetweten | 17-02-23 | 10:36 | 4

Het is subtieler. De overgrote meerderheid van de politici woont in de grote steden in het westen. De msm en alles wat daarom heen cirkelt, zoals opiniemakers en NGO's, is vooral een randstad/Amsterdams feestje, zie het als een bubbel van gelijkgestemden. Wanneer je alle gasten zou optellen aan de Nederlandse deugtafels op de treurbuis kom je tot een paar honderd individuen uit deze bubbel. Partijen als d66 en Groen links hebben de mond vol van diversiteit, behalve diversiteit van opvattingen dan.

therealbraindump | 17-02-23 | 10:52

Als elke Europeaan een stem heeft, en ze stemmen allemaal wat goed voor hen is. En ik gok zo dat de helft van de EU woont in DE, FR, IT ES en PL(291 van de 446 miljoen), dan is het toch niet gek dat hun ideeën beter worden bediend?

Zeker als je nagaat dat Luxemburg iets anders wil dan Malta.

En toch is er in de EU geen evenredige vertegenwoordiging, omdat landen als Luxemburg & Malta dan op 0 zetels uitkomen, als ze evenveel burgers per zetel zouden moeten hebben als bijv. Duitsland.

Ergo: dit is geen nieuw probleem, hier zijn allang oplossingen voor. Doel van een nieuw systeem is dat de belangen van grote populaties nog steeds leidend zijn, maar niet dominant zoals nu.

ReyNemaattori | 17-02-23 | 13:31
▼ 1 antwoord verborgen

Heb vroeger in de randstad gewoond en kom er nog wel is. Addenoi is daar veel verandert, en niet ten goede . Als je in Den-Haag op de markt loopt, heb je het gevoel in het buiteland te zijn. Dank altijd op mijn blote knieën als ik daar weer weg ga, dat ik er niet meer woon.

jan huppeldepup | 17-02-23 | 10:34 | 7

@KDbdl | 17-02-23 | 11:16: Ja laten we daar eens afspreken idd, doe maar een Gmail naar Smoelensmid voor een "date" ;)

Smoelensmid | 17-02-23 | 11:40

@Smoelensmid | 17-02-23 | 11:40:
Helaas zal ik voorlopig even verstek laten gaan (er komt een kleine elders op de wereld waarbij enige hand-en-spandiensten verricht moeten worden).

Louter Leuter | 17-02-23 | 11:55

We zijn er vanaf Juli, houd uw mail in de gaten, we wonen op een steenworp afstand van het hert, juist in Viele :)

KDbdl | 17-02-23 | 14:14
▼ 4 antwoorden verborgen

randSTAD en de REGIO. Nederland is al verstedelijkt.

daaristieweer | 17-02-23 | 10:34

Hoezo asielcrisis. Er is genoeg ruimte voor opvang in de regio.

gestoptmetroken | 17-02-23 | 10:32

Ken een redacteur van de NRC die er vroeger - voordat hij daar werkte - prat op ging zo weinig mogelijk buiten Amsterdam te komen, want "buiten Amsterdam was er immers niks de moeite waard". Nu schrijft hij vrijwel dagelijks stukken die zelfs in de regio worden gelezen.

Beste_Landgenoten | 17-02-23 | 10:31 | 1

Dat heet voortschrijdend inzicht. De vraag is of dat nou op die redacteur of op de regionalen van toepassing is.

Here's Freddy | 17-02-23 | 10:41

kleine lettertjes: Blijkt uit een steekproef onder 4871 personen.
Mij vragen ze nooit!

small_town_dude | 17-02-23 | 10:29 | 1

Hehe, jeetje, het moet wel een beetje voorspelbaar blijven.

Regentenstijl | 17-02-23 | 11:01

Noordholland bestaat uit 2 delen, Noord en Zuid van het Noordzeekanaal.
Zuid = A'dam, Haarlem en 't Gooi
Noord = West-friesland en de kop.

De 2-deling is in deze provincie het grootst.

Bolhoed | 17-02-23 | 10:29 | 9

@Nicola-D-Dex | 17-02-23 | 12:59: Die lieferds die de hele Noordkop vol met windmolens plempen. Vanaf mijn raam kijk ik 's avonds op één grote red-light zone uit. (vanaf mijn achtertuin heb ik zicht op een kerncentrale, dat bevalt beter).
Een paar subsidieverslaafde idioten die heel Schoorl kaal willen kappen omdat het door mensen aangeplant is en daarom onnatuurlijk is.
Waarom dumpt Amsterdam zijn sterk verontreinige bagger in de Wieringermeer?
En ga zo nog maar even door...

Haberdoebas | 17-02-23 | 16:27
▼ 6 antwoorden verborgen

Topgrafie? Que?

happen_maar | 17-02-23 | 10:28

Ik heb een paar jaar in de Randstad mogen verblijven (een paar jaar meer als ik Purmerend erbij reken). Geen haar op mijn hoofd die er aan denkt om daar ooit weer te wonen. Zeker de stad en regio rond Amsterdam is een no-go. Ik was ook een zuagroaste, en daarna een neo-Brabo. Geen betere plek in Nederland dan de Kempen.

Louter Leuter | 17-02-23 | 10:28 | 3

@Smoelensmid | 17-02-23 | 10:51:
Ahh! Even gespiekt... Klopt. Zucht, mis het uitzicht op de Alpen, wochenendschifahrn, die Biergärten...

Louter Leuter | 17-02-23 | 10:56

@Louter Leuter | 17-02-23 | 10:56: Ik zal het binnenkort voor je goedmaken als ik even naar het Zandvoort van München scheur (Seefeld)

Smoelensmid | 17-02-23 | 11:07

De Randstad is nou eenmaal het hart en de hersenen van Nederland.
De rest zou je hooguit als nuttige lichaamsdelen kunnen zien en Limburg als de blindedarm.

Piggelmee | 17-02-23 | 10:26 | 19

@Louter Leuter | 17-02-23 | 11:00: Alles NAD THX en 4x B&W 605 maar de super CD is de alpha processing speler van Denon.. onbetwiste koploper ..

Smoelensmid | 17-02-23 | 11:09

@Kopieerapparaat | 17-02-23 | 11:04:
Denk dat de VS daar een stokje voor zullen steken. Ze leggen nu al beperkingen op aan ASML aan wie ze wat mogen leveren.

Louter Leuter | 17-02-23 | 11:11

Vergeet je even dat al die randstedelijke mensen juist geen zinnige opleidingen hebben gedaan. Ja hoogopgeleid in vrouwenstudies en sociologie. Dat zijn niet de knappekoppen van asml en de health divisie van Philips.

Dude heb je eten | 17-02-23 | 15:24
▼ 16 antwoorden verborgen

Dit weekend een weekendje weg in de regio. Zal ze eens wat manieren en moderniteit proberen bij te brengen. Zal lastig worden, maar wie niet waagt

TheManiac | 17-02-23 | 10:26 | 4

Als je naar Zeeland komt: gedraag je gewoon en niet met je kolonialistische Randstad insteek.

ikworstelengadouchen | 17-02-23 | 10:49
▼ 1 antwoord verborgen

Een groot deel van mijn familie is al generaties lang Amsterdammer. En zo lang ik het kan heugen hebben ze het met een dedain over "Amsterdam en de provincie". Ze denken aan de top van de voedselketen te staan terwijl ze Amsterdam, hun eigen cocon, nauwelijks uitkomen. Een businesstrip van twee weken is al voldoende om de Dappermarkt te gaan missen. Zelf wonen wij in NL in het buitengebied, een regio binnen een regio binnen een regio. Maar wij wonen ook in Lyon en Moskou. In de laatste wonen ongeveer net zoveel mensen als in heel NL en is in omvang groter dan de complete Randstad. Een stad met drie vliegvelden. Een paar anektotes zijn vaak voldoende om de randstedelijke arrogantie te temperen.

Red shirt | 17-02-23 | 10:24 | 1

Wij hebben ook huizen in Rio en in Buenos Aires, daar hoef je al helemaal niet met die onzin aan te komen.

funda | 17-02-23 | 10:41

Let vooral op dat woordje 'vooral' op Teletekst. Dit wekt een valse suggestie. Het wantrouwen in de Randstad is namelijk ook erg groot (bijv. een kwárt in Utrecht, waar meer dan een dérde tevens denkt dat de Randstad voorgetrokken wordt), alleen is het in de regio nóg groter. Zo wordt een valse tegenstelling gecreeërd.

Zenzeo | 17-02-23 | 10:22

Ik denk dat veel mensen in Zeeland, Limburg, Friesland etc. gewoon hun leven willen leiden zonder dat iemand in Den Haag ze vertelt hoe ze moeten denken en handelen. Mensen zijn er vaak meer libertair ingesteld, minder de kuddedieren die je in de Randstad tegenkomt.

drs. Levi Samsonov | 17-02-23 | 10:20 | 3

Wat maakt het uit???? Beide vinden het prima toch zo.... en ja je mag toch iemand wantrouwen je hoeft toch niet alles te geloven wat een ander zeg daar ben je toch een vrij mens voor.

Bello de Hond | 17-02-23 | 10:25

Nou, je hoeft de mensen niet op te hemelen dan wel in de grond te trappen hoor.
Het is gewoon dat ze niet geregeerd willen worden door een deel van Nederland waar ze zelf niet wonen. Dit speelt in dit geval op macro-niveau, maar je ziet het ook bij gemeentes waar de kleine dorpen niks hebben met de stad waar het gemeentehuis staat.

Papa Jones | 17-02-23 | 10:26

Wij hebben gewoon geen zin om geconfronteerd te worden met stadse hypes en manies. Hou het gewoon lekker daar, gaybrapad je een ongeluk, woon zo tiny als je zelf wil, vreet kunstgras en havermelkvlees tot je erbij neervalt en vind overal van wat je maar wilt vinden maar laat ons als-je-blieft gewoon met rust en betaal een eerlijke prijs voor wat je bij ons uit de bodem trekt.

Graaisnaaiert | 17-02-23 | 12:05

En de bovenwindse waddeneilanden dan? Texel, Curacao enzo?

John McClane | 17-02-23 | 10:18

Als Utrechter ben ik #teamregio. En ik denk dat veel van de oorspronkelijke inwoners van de steden daar zo over denken. We worden hier alleen overstroomd door studenten en ander grut wat op de opleidingsinstituten geïndoctrineerd wordt en vervolgens massaal D66 stemt.

R.F.Pickering | 17-02-23 | 10:18 | 6

Groningen idem dito! Het is een plaag, zonder uitzicht op verbetering.

Wiebenick | 17-02-23 | 10:44

@keistad | 17-02-23 | 10:33: Niet als een karavaan dat wild... en de karavaan gaat nog steeds door op dezelfde weg want de karavaan vind het prima... want mening... ja beetje moeilijk hoor.

Bello de Hond | 17-02-23 | 10:45

@Bello de Hond | 17-02-23 | 10:45: Meningen kunnen veranderen in de loop der tijd. Laatst nog een peiling waar PVV erg groot uit kwam. Nog even en we komen die karavaan overnemen. Kun je stug alleen door blijven lopen tot je over de grens bent.

keistad | 17-02-23 | 10:51
▼ 3 antwoorden verborgen

Is toch wel zo makkelijk dat kaartje, kunnen ze tenminste Groningen en Friesland niet meer omdraaien.

Sinterbikske | 17-02-23 | 10:14

Oh dus wat we vroeger de achterhoek noemden, noemen we nu de regio. Nou prima toch. Altijd wel aardige mensen daar, en ze praten zo grappig.

John McClane | 17-02-23 | 10:13 | 3

Dat is Saksisch... Een taaltje dat tot aan de Poolse grens gesproken wordt, en in Engeland, de VS en Australië etc. Jouw (Neder-)Frankische variant wordt veel minder gebezigd.

Louter Leuter | 17-02-23 | 10:20

Da kan iek goar nie bekeuren.

Red shirt | 17-02-23 | 10:26

@Louter Leuter | 17-02-23 | 10:20: Kijk dat zijn de feiten , en niet alleen geleuter;))

Smoelensmid | 17-02-23 | 10:37

Mijn tandarts woonde voorheen in een Amsterdam-zuid maar tegenwoordig in een villa in Amstelveen maar haar coöperatieve tandartspraktijk heeft ze in Drenthe.
Ze reist naar haar praktijk 1e klas met de trein.
Zo kan het dus ook in de regio.

steekmug | 17-02-23 | 10:11 | 15

@steekmug | 17-02-23 | 10:51: Ja en die zijn gemotiveerd zeg, om meteen op te draven voor een onbekende... Ik moet de eerste nog vinden, werken een uur in het wekend en draaien dan de volle wachtkamer weg.. nee ik was ook lid van de "Kring" in Amsterdam maar van mij hebben ze nooit iemand hoeven zien .. ik regelde het allemaal zelf kwestie van in de auto springen en zorgen dat je er bent.. ook pijnklachten door de week kregen te horen , nu meteen komen! als ze dan zeiden dat lukt me niet wist je dat het niet echt ernstig was.;)

Smoelensmid | 17-02-23 | 10:59

@Smoelensmid | 17-02-23 | 10:59: Moet trouwens op de gedeclareerde tandartsfactuur je eigen behandelaar staan of mag het ook de tandartspraktijkbeheerder/eigenaar zijn want ieder heeft een andere BIG nummer en komt nooit overeen bij mijn facturen als ik het achterhaal.

steekmug | 17-02-23 | 11:07

@steekmug | 17-02-23 | 11:07: Bij waarnemings diensten in een kring is de afspraak dat je elkaars patienten geen factuur stuurt.. het wordt met de vervolg behandeling meegenomen.. Waar het mij met mijn bericht om ging is mensen te willen duiden dat in enkele gevallen zoals een uitgeslagen gebits element echt haast is geboden voor een optimaal resultaat dan is hier mijn missie weer geslaagd;)

Smoelensmid | 17-02-23 | 11:15
▼ 12 antwoorden verborgen

Als regio-bewoner herken ik de Randstedelijke voorkeur voor de meest waanzinnige infrastructurele projecten als de "ondertunneling Naardermeer" serieus worden overwogen terwijl een spoorlijntje door trekken van Lelystad naar het noorden al decennia als onmogelijk wordt gezien.
https://www.omroepflevoland.nl/nieuws/53175/definitief-geen-tunnel-bij-naardermeer
Maar voor megalomane bouwprojecten in de Randstad is altijd iemand te porren. Hoe zou dat toch komen?

Beste_Landgenoten | 17-02-23 | 10:10 | 1

Het prachtige station van Groningen wordt al vele jaren ontsierd door een wanstaltig "stadsbalkon" waar je nog niet dood gevonden wil worden, laat staan het uitzicht bewonderen, niet in de laatste plaats door het prestigeproject Het Groninger Museum aan de overkant, dat zich als een hallucinante steenpuist in de mooie Groninger grachten heeft genesteld. Wel zijn het schoolvoorbeelden van linkse waanideeën, op treffende wijze verbeeld. Dus elk nadeel heb z'n voordeel. Meer voorbeelden op verzoek te verkrijgen. Deze stad is, wat dit fenomeen betreft, zeker een bezoekje waard!

Wiebenick | 17-02-23 | 10:37

Het gebied dat straks onder water komt te staan, zorgt (nu nog even) goed voor zichzelf.

konjodebonjo | 17-02-23 | 10:06 | 1

Dat ze er nog maar even van genieten.

schijtzat | 17-02-23 | 10:18

Als je in Zeeland woont heb je natuurlijk wel een reden om te klagen ja. De politiek zou alle mensen daar weg moeten sturen, om er een grote Vakantiepark van te kunnen maken.

OverVecht4Hoog | 17-02-23 | 10:06 | 2

Laten we dat dan eerst maar doen met Groningen. dan kan dat gas alsnog naar boven gehaald worden.

Schoorsteenveger | 17-02-23 | 10:08

Wij zijn die gender onzin, politiek correct gezeur, en vooral die onbetrouwbare politici zat. Hier heb je in Middelburg ook van die woke mafkezen maar de rest van de provincie vind het maar onzin. Ik dank God elke dag dat ik nog in een stukje “conservatief” Nederland mag wonen. In de randstad wordt je gek van die lui met hun grote bek en woke gedoe.

ikworstelengadouchen | 17-02-23 | 10:44

Ik wist het. Klaar om te verhuizen naar het oosten. Iemand nog voor een leuk hoekwoninkje onder de rook van 010?

WhiteShark | 17-02-23 | 10:04

Lijkt me meer een goede weergave van de gebieden waar de meeste netto-ontvangers wonen (Randstad).

Ichneumonidae | 17-02-23 | 10:03 | 2

Netto opbrengers bedoel
Je toch? Het is net als
Europa en de regio lijkt het meest op Griekenland, Italië, Spanje en Portugal
Belastingontduikende hand ophouders

Habe das Gewust | 17-02-23 | 10:28

@Habe das Gewust | 17-02-23 | 10:28: Hoe kom je nou weer bij dat laatste? Je hoeft alleen maar naar de demografische samenstelling van met name de 'grote' steden te kijken en dan kun je de rest wel raden.

Ichneumonidae | 17-02-23 | 10:33

Ik kan de mensen in de regio gerust stellen.
In de randstad vinden we dat de politiek voornamelijk met zichzelf bezig is en helemaal geen oog heeft voor de belangen van de randstad.
Als je alle leden van alle politieke partijen bij elkaar optelt krijg je minder mensen dat er in de stad Utrecht wonen, en die 371 duizend partijleden zijn alleen maar met hun eigen belang bezig.

Osdorpertje | 17-02-23 | 10:02

Volgens dit kaartje zou ik dus in de randstad wonen, ik ervaar dat zelf toch heel anders. Vanuit het raam kijk ik op de dorpshaven gelegen aan het Hollandsch Diep en met een paar minuten fietsen sta ik in de polder. Maar ach, wat weet de GS redactie nu eenmaal van eilanden.

Alfred E. Neuman | 17-02-23 | 10:00 | 2

Als je vanaf de Dam een paar minuten fietst sta je tussen de koeien in een weiland, dus dat zegt niet zo veel.

John McClane | 17-02-23 | 10:16

@John McClane

En hoe lang doe je erover vanaf de Dam naar het Hollandsch Diep denk je? Zegt je dat misschien iets?

Alfred E. Neuman | 17-02-23 | 10:29

Ik ben trouwens van mening dat bevolkingskrimp door vrijwillige geboortebeperking een goed idee is.

Straatsteen | 17-02-23 | 10:00 | 4

@Alfred E. Neuman | 17-02-23 | 10:02:
En die nieuwe nederlanders doen vervolgens niet aan vrijwillige geboortebeperking. Integendeel.

Schoorsteenveger | 17-02-23 | 10:06

@Alfred E. Neuman | 17-02-23 | 10:02: Ouderwets wellicht, maar als we nu gewoon reclame maken voor vrijwillige geboortebeperking? Dat het cool en helemaal hot is? Met subsidie?

Straatsteen | 17-02-23 | 10:13

@Straatsteen | 17-02-23 | 10:13: woke hakt er goed in. Hele generatie die geen kinderen wil, maar vooral borsten en ballen eraf wenst.

schijtzat | 17-02-23 | 10:19
▼ 1 antwoord verborgen

"De regio", is dat niet het gebied waar "die mensen" vertoeven van wie Kaag niet weet wie ze zijn?

Schoorsteenveger | 17-02-23 | 10:00 | 3

Kaags leiderschap motto. "Wat je niet ziet is er niet."

MorgenEenAnder | 17-02-23 | 10:17

De kaart geeft duidelijk aan dat het om rechts Nederland gaat.

impy | 17-02-23 | 10:27

Zie ik wat filmpjes voorbijkomen van van Huffelen en de Europese identiteit en dan zakt je de broek weer aardig af.

Dirrek | 17-02-23 | 09:59 | 2

Beschamend is het en dat vertegenwoordigd NL.

civilian | 17-02-23 | 10:01

Ik loop wat onderwerpen achter zie ik nu. Excuus. Even weg geweest.

Dirrek | 17-02-23 | 10:02

Mensen die zonder dwang meer dan een miljoen betalen voor een rijtjeshuis om maar in de buurt van 020 te wonen zijn gek of er spelen andere motieven. In ieder geval alle redenen om dit soort volk te wantrouwen, niemand wil daar vrijwillig wonen en zeker niet als je ook nog een miljoen mee moet brengen.

zwellevertje | 17-02-23 | 09:59

Afgezien van de stad Utrecht is het hier in de provincie ook voornamelijk regio hoor

JTKDM | 17-02-23 | 09:58

Ze bedoelen de periferie.

Colin.Fart | 17-02-23 | 09:58

Alleen Zeeland toch? Rest zit onder de 50%. Meer vertrouwen dan wantrouwen.

Lorejas | 17-02-23 | 09:56

Nou, ik woon in Noord-Holland, maar De Regio begint toch al echt boven de lijn Haarlem-Amsterdam hoor.

Papa Jones | 17-02-23 | 09:56 | 4

precies, misschien 1/4e van de provincie hoort bij de randstad, de rest is gewoon platteland die, net als de rest, klaagt over de randstad (en vooral over Amsterdam)

meneerjan | 17-02-23 | 10:34

Klopt. Nog niet zo lang geleden was, is Velsen Noord een bolwerk van fascisme en racisme volgens de Randstadstedelingen.

forecastle | 17-02-23 | 11:04

Eerder de lijn Castricum-Zaandam.

Ananas Skaiwokker | 17-02-23 | 15:14
▼ 1 antwoord verborgen

Als randstadbewoner en wantrouw ik de politiek ook. Toch blij dat ik mijn steentje aan het gemiddelde bij heb kunnen dragen.

deordevandenacht | 17-02-23 | 09:56

Waarin een klein land blijkbaar toch groot kan zijn.

obi1 | 17-02-23 | 09:56

Is voor Brussel Nederland een regio ?

HaaiBaai | 17-02-23 | 09:55 | 2

Nee, een wingewest.

therealbraindump | 17-02-23 | 09:58

hahahahahahahahahahahahahahaha.... het wordt steeds lolliger.... hahaahahahahahahaha... kloof met de randstad hahahahahahahahahah.... of je accepteert dat je keihard gaat werken ... je mond dicht houd ... en voor het kartel stemt.... of kom in opstand en ga staken/laat je stem horen/ organiseer iets waarmee je medestanders krijgt... maar doe iets als je er iets aan wil doen.. en niet lopen klagen en ga wantrouwen want ja wat houd dat in wantrouwen. Betaal je dan geen belasting ofzo..

Bello de Hond | 17-02-23 | 09:55 | 4

@Papa Jones | 17-02-23 | 09:58: Maar dan wel blanco stemmen.

gato | 17-02-23 | 10:22

@Papa Jones | 17-02-23 | 09:58: Klopt maar zelfs dat is al een te grote moeite.... dus het gaat nog steeds veelste goed met iedereen..

Bello de Hond | 17-02-23 | 10:23
▼ 1 antwoord verborgen

Af laten drijven die 3 provincies en eigen bestuur maken.

Sjeintje | 17-02-23 | 09:54 | 3

hahaha, wie levert dan alle boerensubsidies of de auto en villa-subsidie voor de bewoners in de regio

AntiZanicz | 17-02-23 | 10:19

@AntiZanicz | 17-02-23 | 10:19: nog eens hahahaha, wie zou toch de Afsluitdijk betaald hebben. Of wie hebben de Deltawerken betaald? De Middelburgse slavenhalers?

AntiZanicz | 17-02-23 | 10:25

@AntiZanicz | 17-02-23 | 10:25: Het gaat niet om wat er in het verleden is gebeurt, maar hoe de toekomst vormgegeven wordt.
En welk sausje daar over heengaat.

Sjeintje | 17-02-23 | 11:29

Alleen al de rest van NL afdoen als ‘regio’ getuigt van een misplaatste arrogantie waar de Randstad en haar inwoners patent op heeft.

_pacman_ | 17-02-23 | 09:53 | 3

kletspraat, eigenlijk is dit hypersensitivisme dat je normaal bij stadbewoners ziet

AntiZanicz | 17-02-23 | 10:18

@AntiZanicz
Gelul

de bier | 17-02-23 | 10:56

Dat de stem van randstedelingen zwaarder telt komt natuurlijk vooral omdat zij beter te verstaan zijn.

Ananas Skaiwokker | 17-02-23 | 15:16

We hebben nu dus "de regio" en "de wijken"

Muxje | 17-02-23 | 09:53 | 2

Morgen hebben we prachtregio's, denk ik.

Schoorsteenveger | 17-02-23 | 10:18

En 'de maatschappij', die de burger zelf dient te runnen.

funda | 17-02-23 | 10:44

De politiek mag zich wel iets meer met de stad Den Haag bezig houden, vind ik. We worden hier gek van al die demonstraties van boeren en milieu-activisten.

Après toi | 17-02-23 | 09:52 | 2

Simpel AT, verdeel de ministeries dan maar over de provinciehoofdsteden. Eens kijken wat er dan nog over blijft van Den haag.

therealbraindump | 17-02-23 | 09:54

Heerlijk begin van het topic, A-t. Proost!

Graaisnaaiert | 17-02-23 | 11:59

REAGEER OOK

Uitgelezen op GeenStijl? Abonneer je op de Nijman-Nieuwsbrief.
linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken
Kansino. Hét online casino van Nederland.
Online casino met licentie | Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Online Gokken | Brokerfolio.com brokers vergelijken | online bookmakers in Nederland
Online Casino Top 5 | Casino bonussen | Crypto-casino.nl