Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Linkse Wolk: "Graties OV voor onrendabelen"

En de automobilist mag betalen!

U kunt dat verdwaalde ballonnetje van GroenLinks/PvdA over gratis openbaar vervoer voor Arme Mensen meteen weer vergeten. Het is immers verkiezingstijd, en dan gaan ze in Den Haag VAN ALLES ROEPTOETEREN voor een rood rondje in het stemhokje. Beter geven we die arme Habtamu de Hoop van de Pvda wat solide reisadviezen. Want wil Habtamu om 09:00 uur op zijn werk in Den Haag zijn, dan moet-ie de wekker op 03:45 uur zetten. Kijk maar wat een wereldreis!

Ga toch fietsen Habtamu. Goed voor het milieu, en je komt nog eens buiten ook! Maar ook dat is geen optie, want het fietspad over de Afsluitdijk is DICHT, en gaat pas in 2026 weer open. Okee, er is wel een fietsbus, maar die rijdt in de winter amper. Iemand nog handige reistips voor Habtamu? En dan niet roepen: Yo De Hoop, ga lekker in Den Haag wonen. Het is belangrijk dat de Stem van Wommels De Provincie gehoord wordt in de Randstad.

Reaguursels

Inloggen

Haptamoe Hopeloos hoeft binnenkort helemaal niet meer naar Den Haag want de Partij van de Afbraak gaat naar de 0 zetels, en Griezelig Links ook.

KayakFun | 13-02-23 | 23:27

Op zich is "gratis OV" helemaal niet zo slecht idee op zich. Zou best 1 of 2% inkomstenbelasting meer voor willen betalen.
Denk dat het autoverkeer best daardoor omlaag gaat.

Rotterdammert1965 | 13-02-23 | 18:43
-weggejorist-
Hendrikaatje | 13-02-23 | 17:02

Van Friesland naar Den Haag 5 uur is ook alleen maar omdat hij onderweg twee keer zijn E-Vehikel moet opladen. Van Leeuwarden naar Den Haag is het volgens Google Maps 2:15 rijden.

bergsbeklimmer | 13-02-23 | 16:52 | 1

@ berg, goed lezen, het gaat om openbaar vervoer.

Dwaalgast | 13-02-23 | 17:05

Verkiezingstijd!!

“ Nooit zou je afstand moeten doen van je huisdier, was er maar een landelijke ‘dierenbijslag’
COLUMNJoyce Sylvester schrijft wekelijks over onderwerpen die haar raken. Deze week pleit de columnist voor een landelijke ‘dierenbijslag’.”

www.ad.nl/binnenland/nooit-zou-je-afs...

Drie keer raden welke partijkaart Joyce Sylvester heeft....

theo-is-dood | 13-02-23 | 16:37

Als je nou eens niet zo vaak stopt met de fiets onderweg, dan kan er minstens een uur vanaf!

Met_baard | 13-02-23 | 16:22

Waarschijnlijk is dit een van de weinige linkse plannen waar ik het mee eens ben. Al zal het wel wat bijgeschaafd moeten worden

Gratis OV moet voor iedereen de standaard zijn aangezien je zo het daadwerkelijke forensenverkeer deels het ov in haalt

In Luxemburg is dit nu al een aantal jaar van kracht en het functioneert bijzonder goed. Het leeuwendeel van de treinreizigers bestaat gewoon uit nette forensen en geen uitschot en dikke scholieren, wat ik hier als doemscenario steeds voorbij zie komen.
Daarnaast word er nog eens extra geïnvesteerd in het renoveren van de infrastructuur en de aanschaf van nieuwe treinen voor een betere frequentie

Of dit alles ook echt in NL gaat werken vraag ik mij af. Alles brokkelt langzaam af en de ov bedrijven cashen nu wel lekker op veel te dure tickets
Goedkopere tarieven zoals het €9 ticket van Duitsland zouden alvast een uitkomst kunnen bieden. Al verliep dat in Duitsland ook niet helemaal soepel

Siegfriet_Klaag | 13-02-23 | 16:09 | 4

Ja ja, en dit verzend je waarschijnlijk vanuit de auto? Zit je ooit wel eens in de trein? Indien ja dan had je dit niet geschreven. Stap eens in het weekend ergens vanaf 17h in de trein. En geniet van de “sfeer” die door halfdronken / stoned “jongeren” wordt gecreëerd. Het is de beste anti reclame voor het OV die je kan verzinnen. Tokkies voor dumpprijzen het OV in lokken maakt het OV voor veel mensen onbruikbaar. Dus nee, vergeet het idee, het OV zit al vol genoeg met mensen die er wel voor willen betalen. Gratis trekt alleen maar volk aan dat je kan missen als kiespijn

www.ovpro.nl/trein/2023/02/10/ns-neem...

ZomaarEen | 13-02-23 | 18:29

@ZomaarEen | 13-02-23 | 18:29: Wat u schrijft ligt dat aan de mogelijkheid van gratis OV of aan gebrek van handhaving om tuig in het OV aan te pakken net als bij de rest in de maatschappij?

Rotterdammert1965 | 13-02-23 | 18:45

@Rotterdammert1965 | 13-02-23 | 18:45: wat ik schrijf heeft alles te maken met gebrek aan handhaving en daarmee dus ook met gratis ov. In gratis ov is handhaving bijzaak en zal dit geminimaliseerd worden. Het kleine beetje handhaving dat er nu nog is, de conducteur kan dan ook weg.
Daarnaast: gratis is nooit goed voor het milieu. Ov vervuild minder dan een auto, maar het vervuild nog steeds. Gratis leidt tot overconsumptie en daarmee tot onnodige vervuiling.

ZomaarEen | 13-02-23 | 21:37
▼ 1 antwoord verborgen

Openbaar vervoer is verzonnen om de burger te irriteren

P. Breidel | 13-02-23 | 16:00

In Friesland wonen, in Den Haag "werken" en dan gaan klagen over de reistijd. Groenlinks kan dat.

Kloof2012 | 13-02-23 | 15:51 | 1

Precies dat! Leuk plaatsje trouwens Wommels.

BakkerHenk | 13-02-23 | 21:13

Maak het OV gratis voor arme mensen die aantoonbaar gestopt zijn met roken.

Marmer | 13-02-23 | 15:50 | 1

Stoppen met roken op zijn Rotterdams bedoelt u?

Rotterdammert1965 | 13-02-23 | 18:46

Als dat wil zeggen dat we eindelijk gewoon lekker kunnen doorrijden met de auto, goed plan dan toch.

AdvocatusDiaboli | 13-02-23 | 15:49

Vreemd, de meeste mensen ervaren het omgekeerde.
Dat je met het OV juist 2-3x zo lang onderweg bent van deur tot deur.

Tenzij Groen Links het onmogelijk heeft gemaakt dat je je auto ergens kan parkeren.

AdvocatusDiaboli | 13-02-23 | 15:45

Ik ga maar eens stoppen met werken geloof ik. Niks doen en je hand op houden levert na alle toeslagen en gratis abonnementen net zo veel op (zo niet meer).

Sr Semtex | 13-02-23 | 15:42

Geen gezeik iedereen rijk. Samen voor ons eigen.

Colin.Fart | 13-02-23 | 15:27

Als je OV gratis maakt zit het in de kortste keren vol met obese kinderen die te beroerd zijn om te fietsen. Voor opa (arm of rijk) die naar het ziekenhuis moet is dan geen plaats meer.

Stuurwal | 13-02-23 | 15:13 | 2

Dat soort kinderen wordt in de ochtend al door een busje afgehaald

theo-is-dood | 13-02-23 | 15:41

Die gaan dan met de het OV naar de sportschool.
Da's dus logisch.

AdvocatusDiaboli | 13-02-23 | 15:46

Ik voel een 15 minuten stad aankomen, in Oxford Al ( bijna) een feit. Was eerst een complottheorie.

bijna_raak | 13-02-23 | 15:03 | 3

Lopen we hier in Brabant toch al minstens 50 jaar voor. Binnen 15 minuten lopen, eventueel fietsen, alles bereikbaar. Scholen, dokter, supermarkt, etc. Wij noemen deze Ultramoderne Evil WEF 15 Minute City's alleen iets anders, namelijk 'dorpen'.

Jazeetie | 13-02-23 | 15:39

@Jazeetie | 13-02-23 | 15:39: Hier 28 km rijden naar het dichtstbijzijnde ziekenhuis, met eigen vervoer. Met OV ruim een uur enkele reis.

Dwaalgast | 13-02-23 | 17:09

@Dwaalgast | 13-02-23 | 17:09:
Zelfs die kilometers krijg je in Nederland vergoed als je naar het ziekenhuis moet.

theo-is-dood | 13-02-23 | 19:14

De verkiezingen komen eraan, dus wordt het tijd voor populistische propaganda door partijen die bepaalde andere partijen populistisch noemen.

donkeyman | 13-02-23 | 15:01 | 1

Mooi toch. Al die veilige landers gratis in het OV, samen met rivaliserende drillrappers uit goed georganiseerde gezinnen. Daar haal je velen mee over om uit de auto te stappen...

Tiktak Theo | 13-02-23 | 15:43

Denk nog steeds dat je het allerbeste alle spoorrails kan asfalteren en waar de stations staan mooie parkeergarages bouwen. Bovenleiding wel behouden en trolleybussen laten rijden op die trajecten met hogere frequentie dan de treinen ooit deden.

flame_me | 13-02-23 | 14:43

Als ik het klimaatverhaal goed begrepen heb, dan moet iedereen zo min mogelijk reizen. Dat kost namelijk energie en schaadt dus het klimaat. Als arme mensen zo min mogelijk reizen, dan is dat dus alleen maar goed. Waarom moeten ze nu dan gestimuleerd worden om méér te reizen? Dit voorstel komt het klimaat helemaal niet ten goede en is het laatste dat ik verwacht van een GroenLinksKamerlid.

Amsterdamsko | 13-02-23 | 14:35

Vroeger heb ik als student nog een gratis ov kaart gehad en later nog een keer in militaire dienst. Zo kwam je nog eens ergens..

Geilbaard | 13-02-23 | 14:23 | 1

In mijn diensttijd moest je de helft van de busreizen vanuit Duitsland zelf bekostigen. Dat ging niet echt gemakkelijk met 300 gulden per maand soldij. Als de administrateur een hapje ging eten, slopen we zijn kantoortje in en zetten we eigenhandig een stempel op ons reisformulier. Dat deden we gewoon zelf, daar hadden we de PvdA of GroenLinks helemaal niet voor nodig.

donkeyman | 13-02-23 | 15:12

Armen zijn subsidie- en toeslagenstapelaars. De overheid perst de marginale druk verder tot ongekende hoogten.

Colin.Fart | 13-02-23 | 14:18

Ik wil niet alleen gratis OV voor iedereen, ik wil dat alles gratis wordt. Gewoon kunnen pakken in de supermarkt wat je wil, niks scannen en afrekenen gewoon “leuk dat u er was en tot morgen”. Verder gratis kinderopvang, gratis vakanties, gratis huis, gratis gas, gratis advocaat, gratis schoonmaakster, gratis benzine, gratis bier. Waarom kan dat nou niet geregeld worden en moeten we allemaal tot we 70 of xo zijn elke dag werken? Ben ik wel klaar mee, ophouden met die onzin van elke dag werken, afgelopen met het gezeik dat steeds maar 1 of 2 dingen gratis worden. Gewoon of niets gratis voor speciale gropejes of alles gratis voor iedereen .

ZomaarEen | 13-02-23 | 14:16

Waarom gratis, waarom niet bijvoorbeeld de helft. Hou je ook overzicht op de aantallen reizigers.

Colin.Fart | 13-02-23 | 14:15

Arme mensen met een auto krijgen ook ov gratis.

Colin.Fart | 13-02-23 | 14:14

Gratis voor de een en het volle pond voor wie 1 euro meer verdient.

Colin.Fart | 13-02-23 | 14:11

Was er maar een partij die alles gratis aan iedereen gaf. Dan zou ik daar op stemmen.

Proud Infidel | 13-02-23 | 14:04

Een jaar of 20 geleden las ik al dat het OV zou moeten verdubbelen om 10% van de automobilisten op te kunnen vangen. Dat was toen dus al onhaalbaar. Sindsdien is het OV alleen maar gekrompen, en daarbij kampt het OV tegenwoordig met flinke personeelstekorten.
Het is dus nog steeds onhaalbaar om automobilisten naar het OV te jagen. Maar ze worden wel aan alle kanten kaalgeplukt door een roverheid die forensen wil bestraffen, en bankzitters graag allerlei extraatjes schenkt.

Dandruff | 13-02-23 | 14:03 | 1

Het OV is geen alternatief. Het OV is een middel dat vertrekt op een moment dat het jou niet uitkomt, vanaf een plek waar je niet bent, naar een plek waar je niet moet zijn. Deze drie essentiele eisen dekken een auto wel af. Je KUNT de mensen niet uit de auto halen met het OV. De auto is een hartstikke efficient en effectief vervoermiddel en heeft allerlei voordelen. Het is dus aan de staat om de infratstructuur zo te maken dat files verminderen, het wegenstelsel goed is en de verkeersveiligheid optimaal. Hou toch eens op met automobilistjes lastig vallen.

Alle experimenten met goedkoop of zelfs gratis OV hebben gefaald. Zelfs het 9 euro ticket in duitsland toonde aan dat het weliswaar drukker werd in treinen, maar er niet minder auto's reden. Het heeft dus gewoon geen effect en geen zin. Hou er gewoon mee op.

BBRDWR | 13-02-23 | 14:06

Joyce Juanita Sylvester (Amsterdam, 19 september 1965) is een Nederlands PvdA-politicus
Heeft u de plannen van Joyce al gelezen? In het AD? Joyce wil een „huisdierentoeslag“ invoeren. Opdat de minima ook met de poedel naar de dierenkapper kunnen!
Zie AD

theo-is-dood | 13-02-23 | 13:49 | 3

Ik las dat al eens ergens. Nu nog een zwembadtoeslag (met name de verwarming in de winter is erg duur). Een wintersporttoeslag (echte armoede begint bij niet kunnen skien) en een sterrenrestauranttoeslag (als je arm bent hoef je toch niet elke dag bonen te eten). We willen toch niet dat die mensen moeten gaan werken om al deze genoegens te betalen.

BobDobalina | 13-02-23 | 13:54

@BobDobalina | 13-02-23 | 13:54:
Joyce ging tot 1984 naar het vwo op het Pieter Nieuwland College in Amsterdam. Daarna studeerde ze van 1984 tot 1985 culturele antropologie aan de Universiteit van Amsterdam, waar ze haar propedeuse behaalde. Tussen 1985 en 1991 studeerde zij communicatiewetenschap/informatiekunde, deels aan de Universiteit Utrecht en deels aan de Universiteit van Amsterdam, en politicologie/bestuurskunde aan de Universiteit van Amsterdam. Van beide studies behaalde zij haar doctoraal. In 2000 promoveerde ze in de staats- en bestuursrecht aan de juridische faculteit van de Vrije Universiteit Amsterdam met als proefschrift: De praktijk van privatisering.

Die pvda-vrouw is nota bene gepromoveerd! En dan zulke baarlijke nonsens uitslaan.

theo-is-dood | 13-02-23 | 15:46

@BobDobalina | 13-02-23 | 13:54: rotterdampas heeft dat al hoor
Gratis naar bioscoop,zwembad,reistegoed voor ov etc
Voedselbank
Na 3 jaar elk jaar 400
Gratis sporten en 250 euro voor sportkleding
Werk ze

Therrie | 13-02-23 | 16:46

Als je om 8.30 in Den Haag moet zijn iedere dag, moet je misschien niet in een dorp in Friesland wonen. Is maar een idee.

waarisdelol | 13-02-23 | 13:49 | 1

Ik woon in het oosten des lands. Begin om 07.10 in Den Haag. Geen enkel probleem. Doe dit al jaren en jaren. Gewoon vroeg opstaan. In de trein kun je evt. slapen

batvoca2 | 13-02-23 | 13:56

Ik heb ook heul veul plannen waarvan ik graag zou zien dat die door ánderen betaald worden.

Harry.Langezwaal | 13-02-23 | 13:49 | 1

U slaat de spijker op de kop. Politici verzinnen problemen, zoals „achterstelling“ of „tweedeling“.

De oplossing is steevast meer ambtenaren, meer bureaucratie en de rekening is voor Jan Modaal

theo-is-dood | 13-02-23 | 13:57


Het nieuwe goud = niets van uw leven maken.

Ervaringsdeskundige | 13-02-23 | 13:47

Daar komt de 'Rode Khmer' ...

Fi-Bu-Bla | 13-02-23 | 13:45

de belastingdruk is al mega op alles boven modaal. misschien eens kijken wie de hoogste kosten met zich meebrengen. en eens stoppen heel Afrika, middenoosten en zuidwest Azië uit te nodigen om uit de staatsruif te vreten.

Briver | 13-02-23 | 13:29 | 4

Onwaar. Vermogen kan best nog meer belast worden.

TheManiac | 13-02-23 | 14:17

@TheManiac | 13-02-23 | 14:17: Alles kan meer belast worden. Tot de belastingbetalers met de voeten gaan stemmen. Dan hebben al die handophouders ineens een groot probleem

Sr Semtex | 13-02-23 | 15:45

@TheManiac | 13-02-23 | 14:17:
Waarom moet ik over spaargeld voor de tweede keer inkomstenbelasting betalen? Eerst in box-1, en als het op mijn spaarrekening staat nog een keer in Box-3?

Kan de overheid niet stoppen met totaal bizarre geldsmijterij? Bijvoorbeeld de Regeling ADAM in Amsterdam.

“ 5500 Amsterdamse huisdieren minima gratis medisch behandeld ”

www.animalstoday.nl/5500-amsterdamse-...

theo-is-dood | 13-02-23 | 15:51
▼ 1 antwoord verborgen

Van bovenop gelegde dogmas qua goed en slecht kwalijk nemen snap ik, maar denk dan zelf is na (wat wel en niet deugd).

Neuth | 13-02-23 | 13:17

Ach ga toch fietsen man!

Die-eikel | 13-02-23 | 13:17

Wat is dit voor dommigheid, om een reisplanner in te stellen op VERTREK 09:00 terwijl het moet gaan om AANKOMST 09:00 in Den Haag? Stappen de randstedelingen van GS niet dat treinen pas vanaf een bepaald tijdstip gaan rijden en er dus geen 24-uurs verbinding is met ons in het achterlijke achterland?

Eendt | 13-02-23 | 13:17 | 5

@Gravin v Kippenbouth | 13-02-23 | 13:37: Hij woonde eerst in Ethiopië. Dus hij is al een 8,5 duizend km dichterbij komen wonen.

D-Fens_1963 | 13-02-23 | 13:57

@Gravin v Kippenbouth | 13-02-23 | 13:37:
Die man heeft echt wel een appartement in Voorburg of zo. Maar het is verkiezingstijd.

theo-is-dood | 13-02-23 | 13:59
▼ 2 antwoorden verborgen

De zogenoemde armen in Nederland waar Groenlinks op doelt zijn in veel gevallen al vele malen beter vanaf dan de hardwerkende loonslaaf die net boven het minimum zit. Reken eens uit wat een gezin in de bijstand met 4 personen in de maand overhoud. En dan niet alleen de uitkering maar ook de toeslagen en andere extraatje doorrekenen. Oeps. Wie wordt er nu genaait?

Mr. Rotop | 13-02-23 | 13:16 | 1

Dat dus. Door decennialang op 1001 verschillende manieren te "nivelleren" is werken peperduur geworden, en doelloos bankhangen een verdienmodel.

Dandruff | 13-02-23 | 13:49

Ordinaire en goedkope verkiezingsretoriek. Gratis OV voor de "armen" betaald door de "rijken".
1) Als je iets gratis maakt, wordt het ook "waardeloos", mensen behandelen het dan ook als een waardeloos iets. Geldt voor zowel diensten als producten.
2) Het OV in nederland is evenwel te duur, zeker voor de gelegenheidsgebruiker. In de spits is (zeker te trein) te vol, en het landelijk gebied is slecht onbereikbaar (hallo bus!).
Samengevat: OV vertrekt van een plek waar je niet bent naar een plek waar je niet hoeft te zijn op een tijd dat het je niet schikt. En nog te duur ook. En als bovenmodale verdiener mag ik straks dus ook nog betalen voor een dienst die ik niet gebruik. (Ik ga 17km enkele reis met pedelec door de polder)

Sla2020MaarOver | 13-02-23 | 13:13 | 4

Herlezen: hahaha slecht onbereikbaar: goed onbereikbaar of slecht bereikbaar natuurlijk.

Sla2020MaarOver | 13-02-23 | 13:45

@de IJsman | 13-02-23 | 13:41: Kromme laatste zin, maar het punt is hopelijk duidelijk.

de IJsman | 13-02-23 | 13:48

@de IJsman | 13-02-23 | 13:41: Ach, u is trol? - ik ben al lang blij dat ik mij niet tussen die kamikaze brommers en andere imbeciele verkeersgebruikers in de randstad hoef te begeven.
En welke regels mist u precies nog? Ik vind de pedelec-is-een-brommer regels ook niet echt handig, maar het is wat het is. Veel andere verkeersdeelnemers zijn inderdaad niet erg op de hoogte van de "status" van een gele kentekenplaat. Hoort u daar bij? Google het eens op...

En aan die fietspaden heb ik zelf aan meebetaald hoor, al heel lang.

Sla2020MaarOver | 13-02-23 | 13:53
▼ 1 antwoord verborgen

Halveer de prijzen buiten de spits. Bejaarden en studenten gratis.

small_town_dude | 13-02-23 | 13:12

Als je niet werkt, dan hoef je ook niet naar het werk.
Waarom zou het OV voor die mensen gratis moeten worden?

En waarom zou ik daarvoor moeten betalen?
We zijn toch geen socialistische heilstaat?

Roos | 13-02-23 | 13:11 | 4

@Gravin v Kippenbouth | 13-02-23 | 13:13: eens van dat fietsen. Veel kinderen hebben overgewicht en wat doen ze... snackbars bij de school sluiten. Die kinderen moeten gewoon met hun dikke billen gaan fietsen.

Roos | 13-02-23 | 13:15

Verrassende nieuwe oplossing van links: andermans geld uitgeven.

de IJsman | 13-02-23 | 13:33

Welnu Roos. Dat zijn we wel. Onder twaalf jaar VVD is de belastingdruk in de IB effectief alleen maar verhoogd

theo-is-dood | 13-02-23 | 14:01
▼ 1 antwoord verborgen

Idioot, niet doorgerekend en totaal ondoordacht voorstel van radicaal linkse politieke populisten.

Gravin v Kippenbouth | 13-02-23 | 13:08

Dus als je onrendabel bent kun je met de trein gratis naar de Duitse grens reizen om vervolgens vlak over de Duitse grens je boodschappen te doen en vervolgens weer terug te reizen naar de randstad met je goedkope Duitse boodschappen.
Je hebt alle tijd van de wereld en zo kom je nog eens ergens.
Eigenlijk zouden ze het stukje van de Duitse grens naar het dichtstbijzijnde Duitse winkelcentrum ook gratis moeten maken.

Osdorpertje | 13-02-23 | 13:08 | 2

Ja, of lekker gratis de hele dag met de trein gaan reizen. Lekker voordelig in de winter, hoef je thuis niet te stoken. Handig in de zomer, lekker gratis naar het strand. Dat de werkende en studerende mens daar op alle fronten gruwelijk de dupe van is, ziet dom links niet.

Gravin v Kippenbouth | 13-02-23 | 13:11

Kan ook op de gratis electrische fiets met mooi weer he
Sta je nog voor de supermarkt ook
Lekker zonnetje vandaag en veel geld bespaard

Therrie | 13-02-23 | 16:49

Hij is verhuisd naar Easterein...

frank87 | 13-02-23 | 13:03

Onrendabele politici die op meer dan twee uur rijden van hun werk wonen. Dat zou eens verboden moeten worden. Hoe haal je je het in je hoofd als linkse politicus om het milieu zo te belasten of denken ze echt dat het openbaar vervoer op water rijdt. Ga in de buurt van Den Haag wonen of zoek een echte baan.

BobDobalina | 13-02-23 | 13:00 | 5

@Sieg Hein | 13-02-23 | 13:09: ik vind het een enorm slecht signaal. Als je een groener beleid voorstaat en zelf vier uur heen en weer gaat reizen voor je werk. Dan ga je maar tijdelijk in de buurt van Den Haag wonen. Daarnaast heb ik weinig fiducie in de productiviteit van thuiswerkende politici (ik ken er een).

BobDobalina | 13-02-23 | 13:17

@BobDobalina | 13-02-23 | 13:17: lees mijn tegel. Ik ga er vanuit dat de regionale policy’s zondagavond richting Den Haag gaat alwaar hij een kamer huurt of een penthouse gekregen heeft (D66) en pas aan het einde van de week weer naar huis gaat

Sieg Hein | 13-02-23 | 13:21

Ik moet een uur reizen om naar mijn werk te gaan en dat vind ik al helemaal kudt. Binnen twee jaar wil ik verkassen om dat terug te brengen naar max. 30 minuten.

de IJsman | 13-02-23 | 13:34
▼ 2 antwoorden verborgen

De Hoop: ,,Ze krijgen nu soms een grote bek omdat ze staken voor betere arbeidsomstandigheden. Dan denk ik: jongens kom op, dat zijn mensen die ontzettend hun best doen.’’

Ontzettend hun best doen. In de politiek is dat een soort toverwoord. We gaan ontzettend ons best doen! Met z’n allen!

JJMS | 13-02-23 | 12:59 | 3

" We moeten het gesprek aan gaan " ook een mooie.

Uw Verzekeringsadvis | 13-02-23 | 13:10

„Ongelijkheid aanpakken „

theo-is-dood | 13-02-23 | 14:03

@Uw Verzekeringsadvis | 13-02-23 | 13:10:

Tiltetapper | 13-02-23 | 14:06

Kauthar Bouchallikht. Je hoort haar niet, je ziet haar niet. Zag haar één keer langskomen bij Kassa, over statiegeld op kleine plastic flesjes, maar verder was dat mens, voor mij althans, volkomen onzichtbaar. En dan nu ineens, nu de Provinciale Statenverkiezingen naderen, als donderslag bij heldere hemel, wordt mevrouw naar voren geschoven met een plannetje dat ook haar achterban meteen moet aanspreken:
"Als je op ons stemt, dan krijg je iets gratis, en anderen gaan dat voor jou betalen! Stem op ons, op de partij die aan jou schenkt en het bij anderen gaat halen! Kijk wie het aanbiedt, het is een van jullie, iemand die voor het Kalifaat gaat, dat moet toch vertrouwen inboezemen! Kies op ons, we zijn er voor jullie, we zijn jullie!".

Schoorsteenveger | 13-02-23 | 12:58 | 4

@ZOMG | 13-02-23 | 13:13: dat bedoel ik ook. GL flirt met de pvda en begint nu met dezelfde onzin.

BobDobalina | 13-02-23 | 13:15

@ZOMG | 13-02-23 | 13:13: Bijna goed, Kauthar is Moslimbroeder en via Taqiyah bij GL

selectief verontwaar | 13-02-23 | 14:40
▼ 1 antwoord verborgen

Dus netjes werken en belasting betalen moet weer eens afgestraft worden. Zou zeggen: Nationaliseren, voor iedereen vrij en stop weer echte mensen achter loketten. Wie zich misdraagt in het OV moet als taakstraf meelopen als boa/beveiliging.

shoarma4belgium | 13-02-23 | 12:57 | 1

Ja, geef tuig vooral verantwoordelijkheid en autoriteit. Zal vast succesvol blijken. En anders nog een paar kickbokslessen!

de IJsman | 13-02-23 | 13:36

En weer een populistisch voorstel vlak voor de verkiezingen. Gratis OV voor de armen in Nederland. Iets regelen waar Nedeland goed is in, bureaucratich, ingewikkeld en miljoenenverslindend wat tevens fraude in de hand werkt, waarop weer een log handhavingsteam opgericht moet worden, die er niet zijn. Ik heb makkelijker voorstellen: gratis drinkwater, gratis zuurstof (is genoeg van) gratis zonlicht voor iedereen en gratis lidmaatschap van Groen LInks en PvdA .

johnyl | 13-02-23 | 12:56

Ik heb wel eens gesolliciteerd op een baan op een dik uur rijden vanaf huis. Die stelden als voorwaarde dat een werknemer op maximaal 45 minuten tuffen van de werkplek woonde. Zo gek is dat toch niet.

JJMS | 13-02-23 | 12:56 | 3

Dat was ook mijn eerste reactie. Lekker op het Friese platteland wonen en dan x uur onderweg zijn voor je baantje in Den Haag. Ga dan lekker voor de gemeenteraad in de Friese regio werken. Maar dat zal wel niet zo goed betalen.

FrankVeer | 13-02-23 | 13:01

Tijd is geen goede meetwaarde in dit soort gevallen. Om 20h is het 30 minuten, om 8h30 is het 65 minuten op dinsdag en 45 minuten op woensdag. En als het sneeuwt is het 270 minuten.

small_town_dude | 13-02-23 | 13:07

@small_town_dude | 13-02-23 | 13:07:

45 minuten onder normale omstandigheden is de grens. Bij onvoorziene omstandigheden duurt het dus nog langer, wat onwenselijk is. Maak het niet ingewikkelder dan nodig.

JJMS | 13-02-23 | 13:14

Alsof een bedrijf runnen een liefdadigheidsinstelling is? Zolang het goed gaat belasten ze je kapot, als het minder gaat kan je kapot vallen. Waarom zouden bedrijven nog moeite doen om winst te maken als alles toch afgeroomd wordt voor de mensen die te lui zijn om te werken? Ik stel voor dat alle bedrijven staatsbedrijven gaan worden, dan krijgen we ook een makkelijker belastingsysteem omdat alles van de staat is. Je zal niks bezitten en gelukkig zijn.

brie-de-penis | 13-02-23 | 12:55 | 2

Jaaaa. Dat bedrijven belasting betalen is echt stom.

Weethetallemaalniet | 13-02-23 | 12:59

Bedrijven zijn massaal overeind gehouden met de (m.i. onverantwoord generieke) keronasteun.

de IJsman | 13-02-23 | 13:37

Asieleisers hebben al gratis vervoer en de rest van de arme mensengaat niet naar hun werk toe dus is er ook geen noodzaak om gratis te reizen. De treinen zitten nu al stampvol voor het volle tarief en extra volk tijdens de spits zal menigeen doen besluiten de auto te pakken. Alleen al vanwege al die ongure types die gratis reizen is het beter om met de auto te gaan.

I.P standing up | 13-02-23 | 12:53

Ga eens even lekker dichter bij je werk wonen lutser, echt 0,3% van alle mensen die werken gaan tering ver van hun werk wonen. Geen enkele werkgever heeft zin in die bizarre reiskosten. Behalve dan de politiek, want die krijgen GRATIS geld.

Vloberto | 13-02-23 | 12:52 | 2

Nog geen tien jaar geleden kwamen er op elke vacature honderden reacties en was je gedwongen buiten je gemeente te werken.
Verhuizen heeft tegenwoordig ook wat voeten in de aarde, en niemand kiest ervoor om uren te reizen naar je werk geloof ik

letopuwzaak | 13-02-23 | 13:22

Ik begrijp wel dat je op de politica doelde overigens.

letopuwzaak | 13-02-23 | 13:25

Meeste van dat volk reist al gratis.

Bochel | 13-02-23 | 12:51

Kauthar is kennelijk weer bezig

apek00l | 13-02-23 | 12:50

Ja, tuurlijk. De linkse wappies willen gratis taxi's inzetten voor mensen die langer dan 3 kwartier moeten reizen als ze naar school, de supermarkt of het ziekenhuis moeten. En de gemeentes mogen dat regelen.

Krankjorum.

Papa Jones | 13-02-23 | 12:50 | 1

Vandaar die gesprekken tussen Rutte en Uber.

small_town_dude | 13-02-23 | 12:51

Uit het AD: De Hoop schetst dat sinds de coronapandemie het openbaar vervoer onder druk is komen te staan, toen het aantal reizigers fors afnam. Daardoor verschraalden buslijnen in de regio’s, maar ook binnen steden vervielen diensten en lijnen. ,,We moeten gewoon van dat rendementsdenken af. Het ov moet meer in dienst staan van de samenleving.’’

Ben het er eigenlijk wel mee eens. En mensen die geen auto kunnen betalen een alternatief bieden, klinkt best aardig. Ik denk wel dat er nog wat randvoorwaarden moeten worden geschapen, zoals: genoeg materieel bij de NS, genoeg personeel, betere handhaving, etc.

Komjehiervaker | 13-02-23 | 12:50 | 3

Politici die het woord rendement niet begrijpen zijn voorstander van lege bussen die langs haltes rijden waar niemand in of uitstapt.

Sieg Hein | 13-02-23 | 12:55

'Openbaar' vervoer is alleen 'openbaar' als je een vervoersbewijs hebt, er is dus eigenlijk niks 'openbaar' aan. Met al het belastinggeld wat er nu aan wordt gespendeerd zou het makkelijk echt openbaar kunnen zijn, dus gratis voor iedereen.

4HoogAantWater | 13-02-23 | 12:57

@Sieg Hein | 13-02-23 | 12:55: Voor werkend OV zijn dat soort buslijnen ook nodig, ja. Daarom werkt de markt in het OV ook niet.

Mbovenka | 13-02-23 | 16:01

In de trein van Emmen naar Zwolle krijg je dan wel een gratis mes tussen de ribben als je geluk hebt. Dat dan weer wel.

Normpje | 13-02-23 | 12:48 | 1

Mag je die ook houden dan?

Crankhead | 13-02-23 | 12:54

Als je in Wommels woont en in Den Haag wil werken dan ga je maar doordeweeks "in de kost" en 's weekends naar huis.

D-Fens_1963 | 13-02-23 | 12:48

Je zou haast gaan denken dat er weer verkiezingen aankomen:
Rechts belooft asiel aan te gaan pakken
Links belooft graties geld

Heeft er al iemand 1000 euro voor mijn stem geboden?

Terra | 13-02-23 | 12:48 | 1

"Ik beloof je dat je €1000 na de verkiezingen van mij krijgt als je op de VVD stemt" groetjes Mark Rutte..........

Blonde Nel | 13-02-23 | 12:52

Dus dat tuig wat nu zonder kaartje het openbaar vervoer onveilig maakt kunnen ze dadelijk niet meer uit de bus of trein schoppen en hooguit door de politie opgehaald worden als ze weer wat uitgevreten hebben.

NLgaatnaardeklote | 13-02-23 | 12:47

Bovendien, de NS kan zo’n extra toeloop helemaal niet aan.
Nu al is vrijwel niemand geïnteresseerd in een onveilige teringbaan op het spoor.
Conducteur zijn is spelen met je leven.
Misschien kan Tauhkar eerst zorgen dat de klootzakken uit de trein uitgepleurd worden en de conducteurs gewoon hun werk kunnen doen.
Zonder goed gemotiveerd personeel kun je dit populistische plan door de plee spoelen.

Ruimedenker | 13-02-23 | 12:47 | 1

Nee, Tauhkar gaat niet optreden tegen haar neefjes, maar voor haar neefjes.

Ray Skak | 13-02-23 | 12:57

Segregatie in de bus en de trein lijkt me wel wat. De blanken achterin en dubbel betalen.

Schoorsteenveger | 13-02-23 | 12:45

Heb net weer 790 Euro betaald voor een beurt bij de Volvo dealer. Filtertje dit filtertje zo. Uurtje werk. Vaste prijzen voor beurt. Ik voel me verneukt. Maar ik snap het, alles voor de treinreiziger.

Normpje | 13-02-23 | 12:44 | 13

@Normpje | 13-02-23 | 13:05: O, in dat geval... vaak is het merk waarom onderdelen duur zijn.
En waarvoor ben je dat kwijt? Omdat jij je wil verplaatsen met paardenkracht.

Mijn man rijd Mercedes... moest op voor de keuring: iets met draagarmen (Mercedes heeft er 3 op elk wiel lijkt wel haha), remleiding , banden, fuseekogel enz enz. En dan ook een week je auto kwijt.
Hij was zuur dit weekend...

Sjeintje | 13-02-23 | 13:24

Ja, die Volvodealers zijn niet goedkoop. Er zat er vroeger eentje in Heerde, die wreef zich alweer in de handjes als wij langskwamen. Maar goed. Leve de allround sleutelaars.

Graaisnaaiert | 13-02-23 | 13:44
▼ 10 antwoorden verborgen

Kamerdebatten via Zoom.
je koopt je eigen pluchen bureaustoel maar.

Kapitein Sjaak Mus | 13-02-23 | 12:43

Hier kun je toch alleen maar voor zijn? Kost maar 1% van de totale begroting en het is natuurlijk veel logischer om een collectief vervoer (OV) ipv individueel vervoer te subsidiëren.

jawor36 | 13-02-23 | 12:43

En nu doorpakken onzichtbare ! Haptamu met je Kamersalaris van 124.000 per jaar. Dus voor de onrendabelen
-gratis voedsel
-gratis vervoer (waarom alleen OV? dicriminatie!, ook een autootje, scooter
-gratis wonen
-gratis verwarming
-gratis menstruatie producten
-gratis kinderopvang
-gratis mobieltjes met abo
-gratis tattoos
-gratis drugs
-gratis netflix
-enzovoort

selectief verontwaar | 13-02-23 | 12:42 | 3

Precies. En allemaal dezelfde hoeveelheid vierkante meters!

Eerlijk = eerlijk en ongelijkheid is oneerlijk.

RaRa wat gaat hier mis?

Zomaarwat | 13-02-23 | 12:44

@Zomaarwat | 13-02-23 | 12:44: ja en dat tonnetje van SS moeten we ook maar meteen regelen
Gelijke uitkomsten is natuurlijk het streven

Yobke | 13-02-23 | 12:48

@Yobke | 13-02-23 | 12:48: Natuurlijk. Wel worden de schulden van minderbedeelden kwijtgscholden, dat begrijpt u natuurlijk, want u deugt tenslotte. Of gaat u zich misdragen? Braaf betalen en respect tonen, u bent een wijs man.

Zomaarwat | 13-02-23 | 13:01

Kapitalisme is best belangrijk als de ene helft van het land alles gratis moet krijgen.
Ik zou anders niet weten hoe anders al die linkse wensen betaald kunnen worden.

Ruimedenker | 13-02-23 | 12:42 | 1

Dat was het grote probleem met communisme: iedereen die niks kon bepaalde wat mensen die wat konden, moesten en mochten doen, zonder dat die 'kunners' er beter van werden.

Toen er iets van vrijheid kwam, schoot de productie omhoog, ook in Rusland destijds. China is hét voorbeeld.

Maar in het Rijke Westen zijn de luizen in de Westers-kapitalistische pels ook de leiders en bestuurders geworden en krijgen we kolder na kolder. Totdat we straatarm, machteloos en uitgerangeerd zijn.

Iemand zal toch gemotiveerd moeten worden om dingen te willen, te ondernemen en te doen. De kale aanwezigheid van zoveel vreemden die eisen, agressief kunnen zijn en sowieso bergen geld kosten is al een drama voor korte en vooral langere termijn.

Als je daar nog even een stukje communisme overheen drapeert, gaan we nog harder achteruit.

Zorgen dat energie heel duur wordt helpt trouwens ook heel aardig om ons arm te krijgen.

Den Haag en alle deugers (zeg maar alles wat macht heeft en elkaar duldt en dus deugt): bedankt hoor.

Zomaarwat | 13-02-23 | 12:48

Habtamu zorgt goed voor zijn broeders en zusters, idem Kauthar...de rest mag t betalen.

Fra Lippo Lippi | 13-02-23 | 12:42 | 2

Uit de nek, uit de heup of uit de onderbuik.
Kies maar.

Kapitein Sjaak Mus | 13-02-23 | 12:45

@Kapitein Sjaak Mus | 13-02-23 | 12:45: uit ervaring denk ik zomaar.

Sieg Hein | 13-02-23 | 13:00

Oneens. Gratis ( of iig ov tegen een symbolisch bedrag ) is een godsgeschenk voor m.n. bejaarden die anders niet meer het huis uit kunnen om even te socializen, bij elkaar op bezoek te gaan of even een kop koffie in de stad te pakken. Kijk, er zitten commerciele partijen achter en toch moet er jaarlijks een enorme sloot geld bij. Dan zeg ik, dan is er dus geen realistisch marktmodel mogelijk dus haal de verdienprikkel eruit en ga voor basic 24/7 ov in het hele land. Betaalt zichzelf uiteindelijk gewoon terug. En ook een hoop thuiszitters kunnen dan prima worden ingezet als gastheer/-vrouw c.q. toezichthouder, kortom, we worden weer mobiel. En als mobiliteit - bijna- gratis is zal ook de druk op de wegen afnemen - behalve voor diegenen die wel op tijd ergens moeten zijn - en zal de factor vervoer en afstand geen probleem meer zijn voor een hoop starters.
Maar goed, het zal wel weer te links zijn, dit idee.

Graaisnaaiert | 13-02-23 | 12:41 | 4

Het OV is nu al overvol, staat bol van de storingen en rijdt met sterk verouderde rotzooi wat ze bovendien matig onderhouden. Wat denkt u dat er gebeurt als die 'gratis' mobiliteit daadwerkelijk gaat plaatsvinden? We knippen met onze vingers en plotseling rijden we allemaal 1e klas, op tijd en in halflege coupes met louter beschaafde linkse mensen? Wat een volstrekte kolder.

_pacman_ | 13-02-23 | 12:45

@_pacman_ | 13-02-23 | 12:45:
Gratis ov is minder eisen stellen, simpel. Beggars can't be choosers. Daarnaast zal de frequentie omhoog moeten en is de drukte alleen maar een westers probleem. Wij hier in oosten en noorden kijken ernaar en lachen jullie keihard uit.

Graaisnaaiert | 13-02-23 | 13:46
▼ 1 antwoord verborgen

Treurig voorstel. Van GL (indertijd gesponsord door Poetin en zijn trawanten) kan ik het mij wel voorstellen. De PvdA is een ander verhaal.
Met die partij zal elke arbeider een arme sloeber blijven. Huursubsidie is belastinggeld van de rijken. Ga je als ontvanger net wat teveel verdienen, dan mag je terugbetalen en houd je netto minder over.
Met dit idee zet je er een verdubbelaar op. Verdien je teveel, dan ga je alles zelf betalen en houd je netto mogelijk minder over.
De uitbaters van het openbaar vervoer zullen het prima vinden. Daar komt het geld immers terecht.

El Rico Grande | 13-02-23 | 12:41

Zaken die gratis zijn hebben de neiging waardeloos te worden.

LD69 | 13-02-23 | 12:41

Kijk, dit is nou populisme.

Rico Tampeloerus | 13-02-23 | 12:40
-weggejorist-
small_town_dude | 13-02-23 | 12:40 | 2

Haer hear!
Gratis reizen met de gele slak, handig voor als je geen afspraken hoeft na te komen.

Reebensteeltje | 13-02-23 | 12:39

Dat moet dus ergens vandaan komen, en ik ben een beetje bang dat de normale werkenden die net buiten alle toeslagen vallen straks peperdure kaartjes gepresenteerd krijgen. En de werklozen/bijstand/anders kunnen dan weer vrij toegang krijgen. We moeten eens benoemen dat zij niet de armen zijn, maar de werkende groep daar net boven.

letopuwzaak | 13-02-23 | 12:38

Wat is dat nu voor gezeik, die man is toch groen bezig. Ik reed vroeger ook van Alkmaar naar Wassenaar en nam daar de tram. Geen gedonder op een station en altijd een parkeerplaats. Hartstikke groen toen.

jan huppeldepup | 13-02-23 | 12:38

Ik ben voor gratis huizen, geld en energie. Stemp kaal dik en lelijk, lijsttrekker van de Eenhoorn partij.

Kaal-dik-en-lelijk | 13-02-23 | 12:38

Komend jaar wordt het OV flink duurder! Alsof dat zo'n goed idee is. Het OV moet gewoon weer van de staat worden.

deoudererijperevrouw | 13-02-23 | 12:38 | 2

Hoeft niet meteen gratis, gewoon een stuk goedkoper zodat mensen die minder inkomen hebben (en vaak ook werken!) ook met het OV kunnen. Lijkt me logisch.

deoudererijperevrouw | 13-02-23 | 12:49

De enige betalende mensen in het OV is de werkende klasse waarvan de werkgever het OV-abbo betaalt. Verder wordt het OV voornamelijk bevolkt door zwartrijders en gratis reizende studenten, en een verdwaalde bejaarde met een dalurenkaart.

_pacman_ | 13-02-23 | 12:38 | 4

Dat is mijn observatie ook als ik de trein neem (ik reis overigens alleen met de trein naar concerten in verband met alcoholische consumpties).

At_Dawn_They_Sleep | 13-02-23 | 13:09

@letopuwzaak | 13-02-23 | 12:39:
Anno 2023? De werkgevers moeten blij zijn dat er iemand wil komen werken voor een minimumsalaris. Krijg je je OV niet vergoed, dan zoek je toch een andere baas?

theo-is-dood | 13-02-23 | 16:09
▼ 1 antwoord verborgen

Zwartrijders krijgen dan vanaf nu geld toe?

dathoujetoch | 13-02-23 | 12:37

De meeste politici en ambtenaren krijgen al een gratis OV-kaart.

Welke onrendabelen heeft de PvdRaRa verder op het oog?

Zomaarwat | 13-02-23 | 12:37

Halveer de prijzen, dat is goedkoper en logischer.

Mr_Natural | 13-02-23 | 12:36

Dichter bij je werk gaan wonen?

En openbaar vervoer is overheid en dus eng. Je wordt er afhankelijk van.

Daar raken linksmensen weer emotioneel van want afhankelijkheid = liev, en boos, want zelf nadenken = moeten we niet willen met zijn allen, en auto = milieucriminaliteit. Of zo.

Wat een idioten. Een salaris, een dik pensioen én wachtgeld krijgen maar dan niet in de buurt van je werk gaan wonen.

In Hoorn overstappen. Juist ja, want toch tijd zat. Ik vermoed zo maar dat de OV-kaart 100% van de overheid is.

Zomaarwat | 13-02-23 | 12:35

Nutsvoorzieningen dienen in staatshanden te zijn. Hoeveel mislukte privatiseringen moeten de heren hier nog gepresenteerd krijgen. Probeer eens iets te doen aan die cognitieve dissonantie. Die neo-liberale waanzin van de EU en liberaal/rechts Nederland werkt niet. Gratis OV is derhalve een prima idee.

Bigi Bana Boy | 13-02-23 | 12:35 | 1

Gratis OV bestaat niet. Het is slechts de vraag wie er betaalt.

Zomaarwat | 13-02-23 | 12:41

Met alle subsidies zitten arme mensen inmiddels al op een levenstandaard van de middenklasse.

yeps | 13-02-23 | 12:35 | 1

Ik draai het om: omdat ze alle linkshobbies moeten betalen zit de middenklasse inmiddels op de armoedegrens

Sieg Hein | 13-02-23 | 12:38

Ja hoor, het is bijna verkiezingstijd dus daar komen de creatief bankroete linkse kneusjes weer, met kralen en spiegels voor de grootste stumpers in de maatschappij in de hoop op een schamele stem. Twee complete klaplopers worden naar voren geschoven om dit totaal debiele en ondoordachte plan in de van geen enkele kritische vraag te bespeuren media te roeptoeteren, waarbij de argumentatie niet verder komt dan “hogere belasting is de oplossing voor alles”. Mijn hemel wat een treurigheid. Je zal hier maar op gestemd hebben of voornemens zijn deze clowns je stem te geven. Hou gewoon op joh.

Do-na-zi | 13-02-23 | 12:33 | 2

Als hogere belastingen iets zouden oplossen dan had ik inmiddels toch wel verwacht dat met 70%+ aan belastingdruk dit land een utopie zou zijn.

ReyNemaattori | 13-02-23 | 12:36

www.animalstoday.nl/5500-amsterdamse-...

“ 5500 Amsterdamse huisdieren minima gratis medisch behandeld

In Amsterdam zijn maar liefst 5500 huisdieren gratis behandeld door dierenartsen, dankzij de zogenaamde ADAM-regeling. De ADAM-regeling – Amsterdamse Dierenhulp aan Minima – werd in 2016 ingevoerd, nadat de Partij voor de Dieren Amsterdam een jaar eerder een Voorstel voor Nota Amsterdams Dierenwelzijnsbeleid indiende. Hierin was onder andere te lezen dat de gemeente Amsterdam minima structurele financiële steun zou moeten geven ten bate van dierenartsbezoek door hun huisdier.“

theo-is-dood | 13-02-23 | 16:12

Kan een kuttekop geweest zijn maar die Tatcher had toch een punt met socialisme en andermans geld dat ook uiteindelijk opraakt.

uisge baugh | 13-02-23 | 12:33 | 1

Thatcher had gelijk met deze uitspraak. Ze was een sterke, intelligente vrouw en premier. Dat zou ook feministen en diversiteitsdrammers moeten aanspreken. Maar om een of andere reden worden vrouwen die niet in het gewenste (politieke) plaatje passen weer niet als voorbeeld gezien.

At_Dawn_They_Sleep | 13-02-23 | 12:51

Ik ben voor gratis vliegreizen voor de minima.

Sqbar | 13-02-23 | 12:33 | 1

Prima idee, graties enkele reis naar Zand van Herkomst.

gestoptmetroken | 13-02-23 | 12:45

Nationaliseren van het OV? Zou kunnen. Heeft vroegah redelijk gewerkt. Recht op transport? Nee. OV alleen gratis voor de arme mensuh? Complete onzin.

TanteJuut | 13-02-23 | 12:32

Ik vis ook net naast alle toeslagen en zo zal het ook gaan met gratis onrendabelen vervoer. Voor mij hoeft het niet.

thanseeuwen | 13-02-23 | 12:31

Gratis OV bestaat niet

Diederik_Ezel | 13-02-23 | 12:29

OV moet juist gratis zijn voor de rijken, goed voor het milieu want die rijden in de grootste auto’s.

Mr_Natural | 13-02-23 | 12:28 | 1

Dat noem ik nog eens omdenken !

LD69 | 13-02-23 | 12:44

Is het een idee om het parlement iedere maand in een andere provincie te houden met zoals in de EU. Scheelt weer reiskosten.

HaaiBaai | 13-02-23 | 12:26 | 1

Een beetje net als het ambulant koningschap van vroeger. Rutte als Karel de grote.

Tashtego | 13-02-23 | 12:31

Een gratis fiets voor de onrendabelen lijkt mij beter. Dan kunnen ze die verpatsen en heb ze weer wat geld voor drank en drugs.

Jan_Pietersen | 13-02-23 | 12:25

In Ter Apel schijnen de bussen allang gratis toegankelijk te zijn.

JJMS | 13-02-23 | 12:25 | 2

Dankzij de neefjes van Kauthar?

Sieg Hein | 13-02-23 | 12:31

Alleen als u opstapt bij een bepaalde halte.

_pacman_ | 13-02-23 | 12:40

Ach ja, "de rijken". Dat wil zeggen iedereen die meer dan anderhalf keer modaal verdient, en de ZZP'er met pensioen in eigen beheer.

In normale landen ben je "rijk" als je jaarsalaris meer is dan 5 ton, of je een baar miljoen op de bank hebt.

Muxje | 13-02-23 | 12:24 | 1

Volgens Wouter Bos is iedereen met 10K aanvullend pensioen rijk in dit land. Dat betekent dat iedereen dus de 'rijkentoeslag' betaalt in het OV, behalve onze vrienden die via Ter Apel zijn binnengekomen danwel zijn nagereisd.

_pacman_ | 13-02-23 | 12:30

Als je het OV gratis maakt, zit het complete dakloze smaldeel de ganse dag kriskras door Nederland in de trein, daar jaag je de andere reizigers mee weg.
Maar goed, de verkiezingen komen er aan, dus dan in zo'n proefballonnetje altijd weer makkelijk opgelaten.

Rationa | 13-02-23 | 12:23

He het lijkt wel alsof er verkiezingen aankomen! maar ik vind dit wel een beetje van de SP gejat.

Dikkebobbie | 13-02-23 | 12:22

Als links gratis cadeautjes wil uitdelen en Rutte plechtig roept dat er teveel asielzoekers komen, dan weet je het: Verkiezingen!

Zeddegeizot | 13-02-23 | 12:22 | 1

En waneer de MSM het beestje bij hun naam/nationaliteit roepen.

Old_School_Dutchmen | 13-02-23 | 12:31

Vast geen probleem als deze onuitspreekbare namen nooit op hun werk verschijnen, bleib zu hause.

uisge baugh | 13-02-23 | 12:21

Uiteraard is de middenklasse weer de betalende partij. Die moet uitgekleed worden. En het OV wordt weer een nogo zone voor alle niet-onrendabelen. De misdaad zal welig tieren.

Jan_Pietersen | 13-02-23 | 12:20

Gisteren sinds lange tijd weer eens met de trein geweest. Mijn fout. Ik dacht zondag zal het wel rustig zijn. Wat een drukte zeg. Echt geen aanrader, zelfs niet op zondag. En dat plan van gratis ov voor sommigen is gratuit en discriminismerend. Of gratis voor iedereen, of niet.

Usumani | 13-02-23 | 12:20 | 1

Ik kom hier uitsluitend bussen tegen met een man of vier, zelfs gelede, drie man voor en eentje achterin.

uisge baugh | 13-02-23 | 12:24

Habtamu en Kauthar? Moeten we dat serieus nemen?

Sieg Hein | 13-02-23 | 12:19 | 1

Zijn de Kezen, Pieten en andere Nederlandse namen op? Deze cultuur verrijkende namen deugen meer denk ik in de Parij van de Allochtonen en Zwart Links

Swaffelkaffert | 13-02-23 | 12:26

Tijd voor een mega project, gewoon een H of een X over nederland trekken, daar een super high speed spoor diep onder de grond maken en we kunnen allemaal in Friesland gaan wonen.

tiku99 | 13-02-23 | 12:19

Habtamu heeft in 685 dagen 2 mondelinge vragen gesteld.
Blijf gewoon lekker thuis Habtamu.

John McClane | 13-02-23 | 12:18 | 2

Die zelfbeperking zouden meer Kamerleden moeten hebben. Afgezien daarvan, het zijn domme vragen.

dathoujetoch | 13-02-23 | 12:41

@dathoujetoch | 13-02-23 | 12:41: Hattum

Habtamu is opvolger van de het legendarische PvdA kamerlid John Leerdam. Het zou prachtige TV zijn als Rutger Castricum eens in de week Habtamu zou mogen bevragen over de gang van zaken in Nederland

Sieg Hein | 13-02-23 | 12:50

Het OV is compleet ruk geworden vanwege de ingebrachte marktwerking.
Voorheen werd een onrendabele vervoerslijn weggestreept tegen een rendabele lijn waardoor de buitengebieden gewoon bereikbaar waren.
Tegenwoordig worden er zelfs lijnen binnen de randstad geschrapt die enigszins langs de buitenranden lopen.

Eppo | 13-02-23 | 12:17 | 2

Hahaha ja, de OV "markt".
Vrijwel alle OV bedrijven zijn voor de volle 100% in handen van lokale of nationale overheden uit binnen- en buitenland.

ZonderNaam | 13-02-23 | 15:24

@ZonderNaam | 13-02-23 | 15:24:
Die lokale overheden besteden dat uit.
En er is geen concurrentie.
Dus dan weet je het wel.

AdvocatusDiaboli | 13-02-23 | 15:49

In Luxemburg is het ov gratis. Ook in andere steden liepen en lopen projecten, zoals Brussel, Duinkerke, Hasselt en Tallinn. Er zitten voors en tegens aan, maar mekkeren dat ov kostendekkend moet zijn is zo 1960. Kijk liever naar haalbaarheid en de winst voor de samenleving en kwetsbare doelgroepen. Minder drukte op de weg zou een verstokte automobilist ook moeten aanspreken, me dunkt.

www.duurzame-mobiliteit.be/nieuws/dos...

Diotima | 13-02-23 | 12:16

Nee, maar die HSL, die moet aangelegd worden naar Brussel. Want dat is pas belangrijk. Kijk, zo lang je bijna 3 uur nodig hebt in 1 enkele intercity, zonder overstap, dan weet je dat je OV gewoon niet op orde is. Ongeacht de prijs.

TheEgg | 13-02-23 | 12:16

Tuurlijk, maak het maar graties, alles graties. Wij betalen wel voor alle outkieringstrekkers. Bovendien scheelt het ook weer een hoop BOA's en boze OV bestuurders
www.youtube.com/watch?time_continue=9...

Waakvlam | 13-02-23 | 12:15

In het artikel dat is gelinkt heeft Kauthar het over het experiment in Duitsland met het kaartje voor 9 EUR. Naar mijn weten was dat gedaan om mensen uit de auto en in het OV te krijgen, maar wat er gebeurde is dat er wel meer van het OV gebruik gemaakt werd, maar niet minder van de auto.

ZOMG | 13-02-23 | 12:15 | 3

Yup. Zelfde als dat gelul over rekeningrijden. Er zijn nog steeds hele hordes bestuurders die inderdaad in hun hele leven nog nooit een minuut eerlijk werk gedaan hebben. Zeg maar zo'n beetje ale grote partijen en hun woordvoerders, beleidsmedewerkers, enz. En die snappen niet dat mensen niet voor de lol in de auto en de file gaan zitten. Dat doen ze, omdat er geen fatsoenlijk alternatief is. (En nee, een overvolle intercity, hoe snel ook, is _ook_ geen fatsoenlijk alternatief)

TheEgg | 13-02-23 | 12:18

In Tallinn zorgde gratis OV ervoor dat mensen minder de auto namen. Maar ook: minder gingen lopen. Wellicht is een soort forfaitair instaptarief een goed idee.

Diotima | 13-02-23 | 12:19

@Diotima | 13-02-23 | 12:19: Tallinn is een stad ter grootte van Utrecht in een land zo groot als Nederland, met nog geen anderhalf miljoen mensen. Niet echt vergelijkbaar met het OV probleem dat we in Dit Land hebben: teveel mensen, te weinig infra.

Wellicht dat 't voor 15 of 16 miljoen mensen afdoende was, maar 't gros van de populatiegroei heeft niet de middelen voor een auto, waardoor de druk van die bevolkingstoename op 't OV hoger ligt.

ReyNemaattori | 13-02-23 | 12:45

Kan iemand in Hoorn controleren of dat verhaal van Haptamu klopt?
Hij stelt dat-ie met de auto naar Hoorn rijdt en dan de trein neemt naar Den Haag
Op de een of andere manier geloof ik daarbhelemaal niks van
Typisch een politiek correct geconstrueerd OV verhaal

Rene strijland260746 | 13-02-23 | 12:12 | 4

Doe even normaal zeg! Waarom geloven we de politiek niet gewoon?

Waakvlam | 13-02-23 | 12:16

Een liegende politicus? Dat kan niet waar zijn.

JJMS | 13-02-23 | 12:18

@Usumani | 13-02-23 | 12:15:
lol
02:12 reistijd met de bus van Bolsward naar Alkmaar volgens 9292.nl

*Evil grinn* heeft echt een stagiar op de afdeling PR liggen pitten

AldNuut | 13-02-23 | 12:24
▼ 1 antwoord verborgen

Die proefballonnetjes mogen van mij direct uit de lucht worden geschoten met onze Leopard…
Pang!

laurentius | 13-02-23 | 12:11 | 2

We hebben geen kogels en met 'pang pang' roepen kom je niet ver...

Sjeintje | 13-02-23 | 12:16

@Sjeintje | 13-02-23 | 12:16: En die ballon roept 'pang !' terug zodra hij wordt geraakt, en dan rennen alle soldaatjes allemaal weg.

Asteroid-B612 | 13-02-23 | 12:28

OV voor de armen. Waarom. Naar hun werk hoeven ze niet. Uitkering zal gewoon worden gestort. Schultenbrau en shag kan ook op de fiets. Het Onrendabelen Vervoer kan verdwijnen. Voor het kleine groepje wat fysiek afhankelijk is zijn er taxi's.

BoerKoekoek | 13-02-23 | 12:09 | 6

@the_w | 13-02-23 | 12:41: koekoek zit zelf met een uitkering maar doet graag alsof anderen een last zijn.

AntiZanicz | 13-02-23 | 13:03

@the_w | 13-02-23 | 12:41: u kunt een auto betalen. Voor u geen gratis OV. Herkent u zich,elf hierin?

BoerKoekoek | 13-02-23 | 13:04

Vroeg ik me ook al af. Waarom moeten ze gratis reizen als ze de hele dag thuis zitten te niksen? Als ze arbeidsongeschikt zijn dan kunnen ze vaak niet eens reizen en als ze te lui zijn dan reizen ze alleen om rottigheid uit te halen.
Je zou nog aan kunnen voeren dat mensen die werk hebben een gratis OV pas krijgen en werklozen de volle mep moeten betalen. Misschien zou ik er dan gebruik van maken maar nu zitten me er teveel vieze lui in, onderweg naar of van een plek om verkwistend geld uit te geven, belastinggeld.

Bakkeleures | 13-02-23 | 14:05
▼ 3 antwoorden verborgen

Mompelt iets over Flevolijn die al 35 jaar in de zit..

Koffie inschenken doet

AldNuut | 13-02-23 | 12:08 | 6

@AntiZanicz | 13-02-23 | 13:00: Zweeftrein.
NB kamerleden hebben een 1e klas jaarkaart. Dan is zo'n ritje een mooi uitrust en krantenlezen moment. Heerlijk, als er er niet te veel zwartrijders in de 1e klas komen zitten.

AntiZanicz | 13-02-23 | 13:02

@AntiZanicz | 13-02-23 | 13:00: Zuiderzeelijn of Lelylijn hebben veel overeenkomsten. Het klopt dat de stekker uit het project Zuiderzeelijn is getrokken. De Lelylijn daarentegen is nog in de race. Als onderdeel van "Deltaplan van het noorden" kan deze lijn gecombineerd met de andere lijnen/ aanpassingen rendabel worden samen met de nieuwbouw van 220.000 woningen. Hugo zal hier blij van worden.

Xbitt | 13-02-23 | 13:23

@Xbitt | 13-02-23 | 13:23:
Groningen Amsterdam 2,5 uur was het streven, en ontlasting van Amersfoort - Utrecht regio

AldNuut | 13-02-23 | 13:52
▼ 3 antwoorden verborgen

Gewoon zondagavond heen en vrijdagavond weer terug? Deed ik in mijn diensttijd ook.

Zupschufter | 13-02-23 | 12:07 | 1

de kazerne als Pied a terre. In Duitsland zat je soms vier weken binnen.

AntiZanicz | 13-02-23 | 12:56

REAGEER OOK

Uitgelezen op GeenStijl? Abonneer je op de Nijman-Nieuwsbrief.
linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken
Kansino. Hét online casino van Nederland.
Online casino met licentie | Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Online Gokken | Brokerfolio.com brokers vergelijken | online bookmakers in Nederland
Online Casino Top 5 | Casino bonussen | Crypto-casino.nl