Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Ollongren "ziet nog hobbels" levering NL F-16's. Duitsland blokkeert donatie NL Leopard 2's

Ah, ja

Het blijven wel fenomenale toestellen (Denemarken, januari 2020)

Duitsland houdt eigenhandig tegen dat Nederland als laatste jongetje van de klas (al!) ONZE (geleaste) Leopard 2's naar Oekraïne stuurt. Ollongren: "Dat is een militaire afweging geweest. Als Berlijn ervoor had gekozen om deze tanks toch te sturen “waren wij er niet voor gaan liggen." Wat het, als eerste jongetje van de klas, leveren van F-16's betreft ziet dezelfde Ollongren trouwens ook obstakels. "We moeten de beschikbaarheid van F-16's met de Amerikanen en andere bondgenoten bespreken. En we moeten serieus kijken naar de gevolgen, het kan niet zomaar van de ene op de andere dag. Daar moeten we eerlijk in zijn."

Misschien moet Nederland vooral eens ophouden met doen alsof het een richtinggevend of zelfs maar soeverein land is. We volgen gewoon braaf de Amerikaans-Duits-Britse pas en dat is prima als Europese provincie met 17 miljoen inwoners. Enfin, nu al zin in de Azov-Wolfsangel op ONZE STAARTVINNEN.

In aangrenzend nieuws claimde commandant van de Oekraïense strijdkrachten generaal Valerii Zaluzhnyi vanochtend dat er twee Russische Kalibr-kruisraketten via Moldavië en daarna via Roemeens NAVO-luchtruim naar Oekraïne vlogen. Het sterk anti-Russische Moldavië lijkt dat echter te weerspreken door te schrijven dat de raketten vlogen over twee plekken die een vlucht door Roemeens luchtruim uit lijken te sluiten.

Klik op afbeelding voor verdiende medailles.

"F-16 Fighting Falcon - Living Legend". De Sjoerd Sjoerdsma onder de vliegtuigen

Reaguursels

Inloggen

Haha, die medailles. Wat een toppert is die Cortés toch.

Ride_On | 10-02-23 | 21:20

Nederland al in proxy oorlog met Rusland en binnenkort WOIII Nato-Rusland
[ ] Ja zeker
[ ] Nee hoor , Poetin valt van een balkon
[ ] Misschien wel mischien niet zeker is dat het gas duur wordt ingekocht

HetOorAakel | 10-02-23 | 19:38

Wat staat er onder de F16's op het verjaardagsfeestje van Zelensky?

Flapuitx2 | 10-02-23 | 18:50

Je kan jouw lease auto toch ook niet doorverkopen aan jouw broer?

Flapuitx2 | 10-02-23 | 18:48
-weggejorist-
peterdh | 10-02-23 | 18:25 | 4
▼ 4 antwoorden verborgen

Zelfs op de Joop een negatief stukje over Sjoerdsma.

Keutels | 10-02-23 | 17:49 | 3

Ik begrijp trouwens nog steeds niet wat die Sjoerdsma nu eigenlijk tegen Rusland heeft. Wat is Rusland? Een autoritair geleid land, waar alles in Moskou wordt beslist, waar een kleine elite de dienst uitmaakt, de oppositie het functioneren onmogelijk wordt gemaakt en de media één applausmachine voor de elite vormen. Vervang Moskou door Brussel - en je hebt precies het ideaal dat D66 voor ogen staat.

MAD1950 | 10-02-23 | 19:50

Zeldzaam stupide vergelijking. Als je dat meent, vertrek dan vandaag nog naar Rusland. Maar dat durf je niet, laffe baas. Je bent door en door verwend met gratis vrijheid, rechtsbescherming, welvaart, en je hebt geen idee hoeveel dat allemaal waard is. Vertrek morgen nog, pak je spullen en ga.

Beste_Landgenoten | 10-02-23 | 20:23

Gelukkig is Duitsland begaan met onze begroting zij zien wel ons deficit. Haagse keuzes laten ons momenteel wegrotten in ons eigen karkas!

PIS-Alchimis | 10-02-23 | 16:53

Ollongren: "Dat is een militaire afweging geweest. Als Berlijn ervoor had gekozen om deze tanks toch te sturen “waren wij er niet voor gaan liggen.
Voor een tank gaan liggen ?

Pensionista | 10-02-23 | 16:24 | 1

53 ton.. beter van niet

Hetiswathetis | 10-02-23 | 16:37

Ga maar links of rechtsom de zaak verlengen. Rusland wint uitendelijk toch op de wat langere termijn en heeft dan zijn grens gesteld totaan de navo en niet verder. Kijk naar cuba, noord korea. Allemaal van die die idiote vazal corupte communisten hokken met dictators. Gaat die poetin alleen maar om de uitbreiding van dit enorme selfpijpende eu/navo tegen te gaan.
Maar stel maar lekker uit met je speelgoed en mekaar uitmoorden. Dat amerika heeft niet 2 agenda’s , maar wel 20. Waar ik op hoop is op korte termijn onderhandelingen. Want 2024 komt eraan en kijk dan maar eens naar de energieprijzen als dit doorgaat.

LoewiekedeVos | 10-02-23 | 16:19 | 2

Amerika heeft agenda's, heb jij een woordenboek?

Après toi | 10-02-23 | 16:20

Zelensky gaf laatst aan de Belgische koning een stuk beschilderd plaatwerk afkomstig van een neergeschoten Russische straaljager. Op dit stuk plaatwerk waren F16's geschilderd voorzien van Oekraïnse roundels.

Yor_Kok | 10-02-23 | 16:17

Dit begint bijna een klucht te worden. Mijn hemel, beslis en regel eens iets. Van mij hoeft dat spul er niet heen, maar beslis of 'we' het wel of niet gaan doen. En zo ja, blijf daar bij en regel dat die spullen daar snel komen, zodat ze er nog iets aan hebben.

Zoelense Hobbyboer | 10-02-23 | 16:07 | 1

Misschien bereiken ze nog die last man standing. Scheelt wel in de logistiek en kosten.

Joris Beltsin | 10-02-23 | 16:16

Ik ben er wel klaar mee. Jullie waarschijnlijk met mij ook . Zat vanmiddag weer even naar Brussel te kijken. Kanaal 83 ziggo.. mijn god 10 minuten applaus. Wat een adoratie voor die toneelspeler. Fijn weekend allen .

Hetiswathetis | 10-02-23 | 15:36 | 9

@MAD1950 | 10-02-23 | 16:36:
Gezond cynisme dus.
Het romantiseren van liefde voor een volk en vaderland is op zijn best iets voor kitscherige Amerikaanse B-films. Op zijn slechtst is het ranzig nationalisme zoals dat van de tegenstander.

Joris Beltsin | 10-02-23 | 16:45

Mensen sterven, lijden onmenselijke pijn en in Brussel wordt geapplaudiseerd en stralend gelachen. Ik ben ziek van die lui.

ChalinaRosa | 10-02-23 | 17:25
▼ 6 antwoorden verborgen

Zbrodj opperde de naam "de Vliegende Tijgers" al.
De A-10-Warthog stond al op op de lijst van wel/niet te doneren toestellen.
En nu komen ze met dit bericht:
"An A-10C Warthog has emerged at Moody Air Force Base (AFB) sporting a heritage livery that commemorates the First American Volunteer Group (AVG), also known as the “Flying Tigers,” which flew during World War II, and one of the unit’s pilots in particular, Charles R. Bond Jr."
www.thedrive.com/the-war-zone/a-10-wa...

Zou het een hint zijn?

Abject | 10-02-23 | 15:30

Sjoerd gaat weer heel wat over zich heen krijgen naar aanleiding van zijn eigen doen en laten.
Ik vind het best gemeen.

funda | 10-02-23 | 15:11 | 1

Tja das waar en hij (Sjoerd) doet nog wel zo zijn best!

Rdock | 10-02-23 | 16:05

Briljant gevonden hoor die cartoon van Sjoerdsma met een raket als lul.
Hoe kom je er toch op?

Beste_Landgenoten | 10-02-23 | 14:17 | 6

Heel subtiel, ik moest er 3 keer goed over nadenken voordat ik um snapte.

Après toi | 10-02-23 | 15:08

toch maar eens nieuw laptop aanschaffen.

Piet-Kietelaar | 10-02-23 | 15:24
▼ 3 antwoorden verborgen

Duitsland begint me beetje te irriteren. Zullen we die anders binnen vallen? Met onze scouting ofzo.

2Benen | 10-02-23 | 14:15 | 3

Dan zeggen ze het leasecontract op. Zo zijn ze wel, die Duitsers.

Joris Beltsin | 10-02-23 | 14:21

Maar Nederland slaat nog geen deuk in een pakje boter, dat blijkt maar weer eens.

Rdock | 10-02-23 | 16:06

Die gaan slimmer te werk dan wij. Hier oorlogszuchtige mensen. Après toi is aal onderweg.

Hetiswathetis | 10-02-23 | 16:35

Waar ligt eigenlijk de grens tussen het steunen van een niet-verbonden relatie, en het zelf beginnen van een oorlog tegen Rusland?
Bij het wel of niet inzetten van NL piloten?

Nuchternederland | 10-02-23 | 14:00 | 4

Die grens is onduidelijk en zal door verschillende partijen op een verschillende manier worden geïnterpreteerd.

Red shirt | 10-02-23 | 14:04

Mark Rutte "We zijn in oorlog met IS", "Die oorlog daar(Oekraine), is de onze" houdt zich hopelijk eventjes op de vlakte nu er echt iets aan de hand is.

funda | 10-02-23 | 14:17

Die grens wordt door de Russen bepaald, als ze escaleren met atoomwapens of buiten Ukraine, dan ben je er overheen. Dus is het balanceren, net genoeg leveren dat Rusland niet wint, niet zoveel dat Rusland zich aangevallen voelt en escaleert en niet zo weinig dat Ukraine door haar troepen heen raakt.

Blauwpetje | 10-02-23 | 14:39
▼ 1 antwoord verborgen

Valt mij nog mee dat er geen milieu eisen gesteld worden aan het geleverde materiaal... wat is de uitstoot van zo'n tank?

Barkruk2 | 10-02-23 | 13:59 | 5

@Joris Beltsin | 10-02-23 | 14:11: niet eens

Hetiswathetis | 10-02-23 | 16:07

Wat zegt Timmerfrans ervan?

ChalinaRosa | 10-02-23 | 17:40

Who cares. Het is oorlog.

inCol | 10-02-23 | 18:37
▼ 2 antwoorden verborgen

Tanks leveren mag niet, want Duitsland.
F16 leveren mag niet want Amerika.
Hebben we nog eigen fietsen? Oh, nee sorry Duitsers

Regentenstijl | 10-02-23 | 13:50

Begreep ik nu goed dat de VS de gaspijpleiding NordStream 2 hebben gesaboteerd?

En nu dus de leugen dat het NAVO-luchtruim zou zijn geschonden. Nou, dat gaat lekker.

Ben wel loyaal aan de VS hoor, want die zijn de baas. Maar toch voelt het niet fijn om als debiel behandeld te worden. Het voelt niet goed.

Succes verder.

Zomaarwat | 10-02-23 | 13:43 | 14

@Beste_Landgenoten | 10-02-23 | 14:27:
De Russen hadden wel degelijk een belang bij NS1 én 2. De roebel-betalende Duitsers zagen ook niet van leveringen af maar kregen niks meer geleverd. Nu hebben we gelukkig een milde winter en de basisindustrie is half afgeschakeld maar dat is geenszins een structurele en houdbare situatie. Duitsland (en de rest van Europa) heeft de komende jaren nog steeds een ernstig energietekort en dat kan nog heel veel pijn doen en risico's brengen. Dat kan iedereen zich bedenken en Poetin ook. Die zal zichzelf echt niet beroven van hét machtsmiddel om Europa te verdelen, onder druk te houden of te verleiden tot een vredesdeal. Amerika heeft als enige partij politieke en economische belangen om Europa en Rusland uitelkaar te drijven en daar hebben ze dan ook geen doekjes om gewonden. Alleen die Europeanen wilden maar niet luisteren.

Joris Beltsin | 10-02-23 | 14:45

@Joris Beltsin | 10-02-23 | 14:45:
O ja, en het gevaar voor de 'eenheid' is a calculated risk. Alsof Europa nog een keus heeft om andere vrienden te kiezen. Europa heeft zich totaal afhankelijk gemaakt van de VS.

Joris Beltsin | 10-02-23 | 14:51

Samen met Noorwegen lees ik net

Hetiswathetis | 10-02-23 | 15:51
▼ 11 antwoorden verborgen
-weggejorist-
Salomon1951 | 10-02-23 | 13:38

Misschien weet Halbe Zijlstra meer over de toekomstige plannen van Poetin?

meneer Q | 10-02-23 | 13:19

Nederland is toch echt wel het befteckeltje van de NAVO hoor. Op haar kleine korte pootjes keihard keffen achter de rug van baasje USA. Degene die beslist is diegene die het mag oplossen als het escaleert, dus de USA. Groot Brittannië en Frankrijk kunnen zich als kernmacht iets meer vrijheid toe-eigenen, maar gaan ook niet zonder grote broer op pad.

Blauwpetje | 10-02-23 | 13:16 | 3

Dan lijkt me dat juist de USA het domst bezig is, misschien vandaar ook die heftige tegenreactie een tijd geleden, met Trump.

funda | 10-02-23 | 13:28

Wat als grote broer zegt, los het zelf op EU?

ChalinaRosa | 10-02-23 | 17:56

Ach, wat maken die tanks en vliegtuigen nog uit als Nederland ongestraft atoomgeheimen levert aan Pakistan, Noord-Korea, Iran en Libië. Zo zijn die landen aan hun atoombom gekomen.
nos.nl/artikel/2401073-atoomspion-kha...

Jan de Vries | 10-02-23 | 13:11 | 2

Nou nee. Iran en Libië niet. Dat lijkt voor de eerste een kwestie van tijd maar die tribale idioten in Libië gaan dat echt niet voor elkaar krijgen.

Joris Beltsin | 10-02-23 | 13:29

Dat je je als land zo dommig opstelt tegenover spionage betekent nog niet dat je "ongestraft atoomgeheimen levert", denk ik.
Die dommige houding is helaas springlevend gebleven als je kijkt naar zaken als defensie en immigratie.
Nederland had, een heeft misschien nog even, de luxe om zo dommig te doen in de wereld van vandaag.

funda | 10-02-23 | 13:54

Het is bijna Valentijnsdag, benieuwd of Ollongren en Rutte emoji' hartjes en beertjes gaat sturen naar Zelensky. Of anoniem wat F-16's sturen met een grote strik eromheen

small_town_dude | 10-02-23 | 13:11 | 1

De Russen gaan een kalibr lanceren met een baan die een hartje beschrijft. Zie dan maar eens buiten Nato-gebied te blijven.

Joris Beltsin | 10-02-23 | 13:19

Jarenlang heeft de overheid u angst aangejaagd voor het Rode gevaar. De realiteit was en is dat het Rode leger niet zoveel voorstelt. Daar zijn we momenteel getuige van. Wanneer het gaat om materieel wordt Rusland uitgeput tegen Ukraïne die door het Westen wordt bevoorraad. Dit levert een situatie op die ik lastg vind om in te schatten. Rusland vecht vanuit een heel andere mentaliteit oorlog, een manier die voor NLers wellicht moeilijk is voor te stellen. Het valt te verwachten dat Rusland grote groepen gaat mobiliseren en naar front zal sturen. Dat deze mannen slecht getraind en slechtbbewapend zijn maakt niet uit. Het gaat om de grote getallen en wie de meeste verliezen kan lijden. En zolang het Westen geen booth on the ground gaat leveren heeft Rusland de langste adem. Wat volgt is een land met wapens maar zonder miliairen die de wapens kan bedienen, tegenover een land met een groot aantal manschappen die bijna geen effectieve wapens hebben. Behalve nucleaire. En dat laatste verontrust mij zeer.

Red shirt | 10-02-23 | 13:10 | 3

Verdiept u zich eens in de menslievendheid van deze slechtbewapende, slechtgetrainde en in numeriek overwicht opererende Russische krijgsmacht in de voormalige en huidige door Rusland bezette gebieden.

Jan de Vries | 10-02-23 | 13:18

Wanneer Ukraïne niet bevoorraad zou zijn door het Westen had het geen schijn van kans gehad tegen Rusland. Maar wanneer Rusland het zou moeten opnemen tegen een land van omvang, de USA, dan was het snel gedaan met Rusland. Dat was zo tijdens de Sovjet Unie en dat is nu zo met Rusland.

Red shirt | 10-02-23 | 13:34

@Red shirt | 10-02-23 | 13:34:
Dat moge zo zijn, maar als de Russen niet op dat vliegveld bij Kiev waren verhinderd een eindeloze stroom zwaar materieel te droppen met hun vliegtuigen was de oorlog voor Oekraïne al op dag 1 verloren.
Daarna hebben ze veel hulp gekregen, maar de eerste beslissende klap deelden ze zelf, en zonder hulp uit.
en.wikipedia.org/wiki/Battle_of_Anton...

funda | 10-02-23 | 14:09

Tanks zijn zooo 1975...
Nieuwste lichtgewicht bazooka's hebben geen enkele moeite om een tank uit te schakelen.

meneer Q | 10-02-23 | 13:09 | 2

Bazooka kauwgum in de vuurloops van de Russische tanks proppen. Mooi klusje voor Zwoerd Zwoerdsma

dathoujetoch | 10-02-23 | 13:16

Duitsland bepaalt voor ons wat we wel en niet kunnen leveren?

halfvolle glas | 10-02-23 | 13:09 | 2

Klopt. In ruil voor het goedkope Groningse gas wat we ze leveren.

Hans Kwalzan | 10-02-23 | 13:47

Zo werkt dat als je modern wapentuig koopt. Dat mag niet zomaar in vijandige handen vallen, want zitten vol snufjes die ze niet mogen leren.

BasBr | 10-02-23 | 14:57

F-16's voor een fooi verkopen aan commerciële bedrijven (Draken) kan wel maar aan Oekraïne geven die ze daadwerkelijk gaan gebruiken kan niet? Een beetje zoals bij de Leopard 2 tanks. Nederland had er meer dan 445 maar zijn allemaal voor een appel en een ei verkocht.

Vula | 10-02-23 | 13:04 | 2

Nee, we hadden nooit zoveel Leopard 2 tanks. Dat waren Leopard 1 en die mogen wel naar Oekraïne

BasBr | 10-02-23 | 14:58

@BasBr | 10-02-23 | 14:58: zekerwel dat we er zoveel hadden. 445 Leopard 2A4s oorspronkelijk gekocht en we hadden in totaal 468 Leopard 1s gekocht

Ewald1 | 10-02-23 | 18:38

Kennelijk klotsen de euro's nog steeds tegen het plafond aan in dit land om massaal wapens te blijven leveren.
Euro's om voedselbanken te voorkomen (verlaging BTW op voedsel) is er niet.

meneer Q | 10-02-23 | 13:04 | 1

Eurotjes worden gewoon door de ECB bijgemaakt als de EU-top dat wil.

Het snelgroeiende leger hongerigen (met name kinderen) in Nederland moet het maar rooien met overwegend blanke vrijwilligers en toevallig overblijvend voedsel.
In dat leger natuurlijk ook een enorm percentage Nieuwe Nederlanders, die zelfs met het gekregen geld en een 'baan' het hoofd niet meer boven water kunnen houden.

funda | 10-02-23 | 13:12

Dat gemekker over “de gevolgen”, welke gevolgen dan?! Meer oorlog dan oorlog wordt het niet, de dreigementen van Poetin zijn allemaal gebakken lucht gebleken, zijn leger kan ook niet eens door Oekraïne heen dus wat willen ze tegen de NAVO gaan beginnen, en voor een kernoorlog hoeven we al helemaal niet te vrezen. Dus geef ze gewoon wat ze willen/ wat nodig is.

Capt. Iglo | 10-02-23 | 12:59 | 3

"voor een kernoorlog hoeven we al helemaal niet te vrezen"
Das waar, maar daarom kan hij nog wel uitbreken als iemand een beetje gaat klapwieken.

funda | 10-02-23 | 13:04

Je vergeet het politieke spelletje. Denk maar niet dat de Russen de enige zijn die hinten en liegen en fantaseren. De waarheid ligt ergens in het midden. Laatst had een reaguurder hier een stukje getikt over hoe tienduizenden Oekraïense militairen van alle klassen al jaren in het geniep getraind worden. Ik heb zelf weinig vertrouwen in politici maar ik denk wel dat hij of zij gelijk heeft. Er moeten haast wel hele teams klaar staan om met het betere westerse spul aan de slag te gaan. Denk zelfs dat de eerste veldslagen zijn uitgelokt om zoveel mogelijk schade te doen.

Schout-bij-Nacht-J | 10-02-23 | 13:08

@Schout-bij-Nacht-J | 10-02-23 | 13:08: Absoluut, na de annexatie van de Krim is het Ukraïnse leger uitgebreidt getraind. Daarin heeft Rusland zich een jaar geleden ernstig vergist.

Red shirt | 10-02-23 | 14:08

Eenmaal weggegeven zijn we ze definitief kwijt. Wat hebben dan nog over?

ZZP-er | 10-02-23 | 12:50 | 7

@Schout-bij-Nacht-J | 10-02-23 | 12:56: secundaire macht achter de Duitsers? Wat een onzin. Het Nederlandse leger is vooral goed in militair materieel van A naar B brengen en in boekhouden hoeveel materieel we nog over hebben. Zie website van Defensie. Een keurig overzichtje wat we allemaal hebben. Tot aan het aantal 'motorfietsen' aan toe. Erg handig voor de vijand.

Triage | 10-02-23 | 13:23

@Hersenletsel | 10-02-23 | 13:15: Jij en ik misschien, maar wie nu de brede verarming en armoede in Nederland niet wil zien kijkt bewust weg.

funda | 10-02-23 | 13:25
▼ 4 antwoorden verborgen

Nu er weer toekomst in de oorlog zit zou Nederland ook moeten investeren in de wapenindustrie.
Goed voor de werkgelegenheid en economie.

Piggelmee | 10-02-23 | 12:49 | 10

@Sieg Hein | 10-02-23 | 13:14: *hoge vijf*

funda | 10-02-23 | 13:17

@Sieg Hein | 10-02-23 | 13:14:
Da's te hoog gegrepen, vrees ik.

Joris Beltsin | 10-02-23 | 13:32

U ziet wel toekomst in oorlog? Biedt u zich aan als kanonnenvoer?

president osama | 10-02-23 | 13:37
▼ 7 antwoorden verborgen

De beurs schijnt een halfjaartje voor te lopen op ontwikkelingen. GEzien de recente daling van wapenaandelen is het dus over een halfjaar weer vrede. Mooi.

Joris Beltsin | 10-02-23 | 12:49 | 3

Was laatst nog een boomer die het eens was dat we Leopard 1 tanks kopen maar vond dat de Oekraïners ze wel moesten teruggeven na de oorlog. Veel meer 60+ dan dat kan je haast niet vinden. Kruideniersmentaliteit op en top.

Schout-bij-Nacht-J | 10-02-23 | 12:54

@Schout-bij-Nacht-J | 10-02-23 | 12:54:
Zonder ratio en limiet geld in een bodemloze put storten is inderdaad meer het ding van een generatie die minder onderwijs heeft genoten (ben overigens geen boomer)

Joris Beltsin | 10-02-23 | 12:59

@Joris Beltsin | 10-02-23 | 12:59: Mja, boomers onderling, je weet hoe dat gaat.

funda | 10-02-23 | 13:18

Dat krijg je na jarenlange bezuinigingen op defensie, het opsouperen van je ‘vredesdivident’ en je grenzeloze arrogantie. Nederland is niet het centrum van de wereld en behalve heel hard onszelf profileren kunnen we niet zoveel. Veel lucht weinig inhoud zeg maar. De Rutte coalities hebben alles verpatst en nu sta je voor lul.
Tanks weggeven die je niet hebt f16’s verkopen die je onder restricties bezit. Nederland heeft weinig in te brengen aan daarvan krijg je nu de deksel op je neus.
Never forget D66: twitter.com/APechtold/status/62754048...

ratelaar | 10-02-23 | 12:46 | 13

@Red shirt | 10-02-23 | 14:01: Das war einmal.
Mensen die nu zelf de realiteit analyseren snappen dat die dommige frames allang niet meer kloppen, en laten zich niet overtuigen met een burgerlijk, semi-inclusief verhaaltje

funda | 10-02-23 | 14:22

@Schout-bij-Nacht-J | 10-02-23 | 13:02:
Nou kerel! Lees je in: Drs. ing. P.J.T.M. Hagenaars. Je laatste zin getuigd van weinig zelf inzicht.
Dat is dus precies wat ik bedoel in mijn reactie van 12:56.

ratelaar | 10-02-23 | 16:27
▼ 10 antwoorden verborgen

Die F-16 gaan uiteindelijk wel geleverd worden, maar dan via een particuliere omweg langs een bedrijf als Draken International. (training en eventueel piloten incluis, mogelijk de aanzet naar een huurlingen-luchtmacht).
www.kyivpost.com/opinion/6563
Wij leveren al: www.aerotime.aero/articles/28274-drak...
De Yanks zien het wel zitten: www.turdef.com/Article/retired-usaf-o...
De Russen zien de bui al hangen. vpk.name/en/654988_a-private-threat-i...

Een vergelijkbare route voor tanks zie ik niet snel ontstaan, Academi (voorheen Blackwater) heeft geen traditie van pantservoertuigen.

Abject | 10-02-23 | 12:45 | 1

De Vliegende Tijgers.

Zbrodj | 10-02-23 | 12:51

Kunnen we Sjoerd Sjoerdsma niet alvast persoonlijk naar het front sturen als Game Changer?

Mark zit te Dutten | 10-02-23 | 12:39 | 5

Zelensky heeft aangegeven GEEN Sjoerd Sjoerdsma's te willen. Wist hij veel dat dat een persoon was

Johan1235 | 10-02-23 | 12:53

Leuk kunnen ze de Russen mooi dood sjoerten. Maar wel jammer dat we hier dan een geweldig politicus moeten gaan missen, maar in oorlog is bijna alles geoorloofd, zelfs een marteling van een speech van hem aanhoren. De Russen zullen zichzelf gaan waterboarden om het op te laten houden.

brie-de-penis | 10-02-23 | 13:00

Er is vast wel een mede reaguurder hier die graag met hem meegaat, want zijn grote leider heeft gezegd dat het onze oorlog is.

Kruimel | 10-02-23 | 23:40
▼ 2 antwoorden verborgen

Had Cortes ook in gedachte in wiens togus Sjoerdsma zijn gamechanger zou proppen.

Tjemig | 10-02-23 | 12:38 | 1

Zo lang het maar een mangat is.

bergsbeklimmer | 10-02-23 | 12:56

Wel fijn dat de Duitsers besluiten dat we ons nog mogen verdedigen met een paar tanks als de Duitsers komen.

B.agger | 10-02-23 | 12:36

Ik ben geen politicus, maar volgens mij kan Nederland zich beter afzijdig houden. Poetin is gewoon een totale kleaudtzak. Wij zijn als Nederlandje niet gewend om met zulke types te dealen. Helpt toch niets, kom alleen maar gedonder van.

rooiesaus | 10-02-23 | 12:36 | 10

@gato | 10-02-23 | 14:09:
Ok let op... eens zien... ~18:25 peterdh nieuwe post. Is al ondertussen oud artikel dus misschien wordt er niet gereageerd maar we gaan eens proberen.

peterdh | 10-02-23 | 18:20
-weggejorist-
peterdh | 10-02-23 | 22:24
▼ 7 antwoorden verborgen
-weggejorist-
Tarak | 10-02-23 | 12:33

Het zal er uiteindelijk wel op neerkomen dat Nederland alle beschikbare Renault FT17 tanks naar Oekraine stuurt.

Piggelmee | 10-02-23 | 12:32 | 2

Ik had ooit een Renault 4. Leuk karretje, maar niet geschikt om naar Oekraïne te sturen.

Here's Freddy | 10-02-23 | 12:38

@Here's Freddy | 10-02-23 | 12:38:
Leuke wagentjes inderdaad, wij hadden een groene (hihi) eind jaren 70 begin jaar 80.

Patje | 10-02-23 | 13:47

Waar ligt jouw loyaliteit eigenlijk?

Après toi | 10-02-23 | 12:31

@Après toi | 10-02-23 | 12:31: Mocht u het niet begrijpen, het filmpje is een grap gemaakt door Ukraïn. "De Navo is in gevecht met de Russen maar de Navo moet nog komen".

Red shirt | 10-02-23 | 12:35

@Red shirt | 10-02-23 | 12:35: Maar hun materieel wel. Nog een paar manschappen erbij om instructie te geven en de Navo is daar. Spannend!

Here's Freddy | 10-02-23 | 12:42

Zo wordt die oorlog wel vanzelf "de onze"

marcoplarco | 10-02-23 | 12:24 | 9

@Here's Freddy | 10-02-23 | 12:44: Als Putin aan de noodrem trekt ga ik niet in een schuilkelder zitten - dan loop ik het park in.

funda | 10-02-23 | 12:49

@funda | 10-02-23 | 12:32: Dat is interne oppositie. Althans volgens mijn oom Moshe in Tel Aviv.

Mokum Kosher | 10-02-23 | 13:03

@Mokum Kosher | 10-02-23 | 12:28:
"Het is toch niet opeens ook hun oorlog?"
'k weet niet.... Hadden zij ook een Minister President achtig iemand die op staatstelevisie en alle kranten verkonidigde dat het "Hun oorlog was"?

peterdh | 10-02-23 | 13:33
▼ 6 antwoorden verborgen

Het zijn leasetanks. Dus ja, Duitsland gaat daarover.

Muxje | 10-02-23 | 12:24 | 6

@dathoujetoch | 10-02-23 | 12:34:
Gronings gas gaat naar Duitsland. Het gas dat wij gebruiken (NLse industrie draait volop op gas en wordt niet zoals de burger praktisch afgeperst om er vanaf te stappen) komt straks gewoon per LNG schip vanuit China. Dan draaien wij op "Chinees gas". Uit Rusland. Logisch toch?.
Of gas uit het "midden oosten" die het inkopen van China en dat schip via het Suez kanaal direct laten doorvaren naar Europa. Geld verdienen door praktisch niets te hoeven doen. Gewoon op de terminal het knopje "Buy from China" en "Sell to Europe" aanklikken en de rest gaat vanzelf voor het midden oosten. Ze hoeven hun eigen gas niet eens ervoor op te pompen.

peterdh | 10-02-23 | 13:39
▼ 3 antwoorden verborgen

Nederlandje is weer eens op de plaats gezet en vriendelijk doch dringend verzocht eigen initiatief te voorkomen en de kolen door de grote jongens uit het vuur te laten halen.

Geheel terechte observatie als je MinDef Ollongren is.

_pacman_ | 10-02-23 | 12:23 | 2

Ollongren loopt nog steeds met een sticker "Functie elders" rond in de hoop verlost te worden.

B.agger | 10-02-23 | 12:40

@B.agger | 10-02-23 | 12:40: Is ze trouwens nog steeds zo vaak ziek? Als minister van Binnenlandse Zaken viel ze voortdurend uit omdat ze weer eens ziek was. Dat was maar goed ook, want als ze niet ziek was, nam ze aan één stuk door verkeerde beslissingen. Omdat ze zo vaak ziek was, bleef de schade nog een beetje beperkt.
Functie elders gaat niet helpen. Dat mens kan gewoon niks. Net als Hugo de Jonge.

MAD1950 | 10-02-23 | 15:21

Wie is toch die Stoer Stoersma? Moeten we die kennen? Iedereen met dezelfde voor- als achternaam is in mijn ogen altijd meteen een debiel. Of had in elk geval debiele ouders. Wie noemt zijn kind nou zo? Konden ze echt geen enkele andere naam verzinnen? Sjezus

Proud Infidel | 10-02-23 | 12:23

Heb zelf ook een kruisraket

RickTheDick | 10-02-23 | 12:21 | 5

@Red shirt | 10-02-23 | 12:31:
Ik heb er alle vertrouwen in dat wij beiden daarmee gaan leren leven.

funda | 10-02-23 | 12:33
▼ 2 antwoorden verborgen

Duitsland geeft liever oude tanks uit de Tweede wereldoorlog aan Oekraïne.
"Die waren al eerder succesvol tegen Rusland"

Osdorpertje | 10-02-23 | 12:21 | 4

Is wel zo, alleen hadden de Russen teveel inferieure tanks om kapot te schieten, dus wonnen ze uiteindelijk.

funda | 10-02-23 | 12:35

@funda | 10-02-23 | 12:35: De panzer 4 was inferieur ten opzichte van de T34. Daarna heeft Duitsland betere tanks gemaakt maar konden deze niet massaal produceren.

littlelebowsky | 10-02-23 | 12:45

@littlelebowsky | 10-02-23 | 12:45: Er zijn heel wat verschillende modellen ontwikkeld toen, maar de grootste tankverliezen lagen toch echt bij de Russen, net als bij hun mensen.

funda | 10-02-23 | 13:47
▼ 1 antwoord verborgen

"Dat is een militaire afweging geweest. Als Berlijn ervoor had gekozen om deze tanks toch te sturen “waren wij er niet voor gaan liggen."" - dat klinkt niet alsof ze die tanks echt had willen leveren.

Trekhaas | 10-02-23 | 12:19 | 2

Zij gaat er niet over. De tanks zijn eigendom van Duitsland. Ze kan de levering door Duitsland hooguit tegenhouden want wij hebben ze in gebruik.

koeberg | 10-02-23 | 12:37

Voor een tank gaan liggen lijkt me niet verstandig.

Here's Freddy | 10-02-23 | 12:46

Ook in Moldavië roeren de Russen zich. En die twee raketten vlogen dan ook boven gebied dat door Russen wordt geclaimd.

eh.dinges | 10-02-23 | 12:19 | 2

Rusland voelt nattigheid, ze verliezen de grip over hun satellietstaten.
Nagorno-Karabach is ook een kwestie van tijd, dan gaat het daar ook weer volledig los nu de Russen daar de aandacht verslappen.

tis_wat | 10-02-23 | 12:40

Dit lijkt me het ideale moment om de Russen ook daar weg te krijgen met een één-tweetje tussen Moldavië en Oekraïne. Tenslotte is die legermacht daar ook steeds een bedreiging voor Odessa e.o. Dus bijvoorbeeld in één bliksemactie alle olie- en munitievoorraaden daar uitschakelen et voilà: de troepen daar kunnen nergens meer naar toe. Rusland kan die troepen namelijk niet opnieuw bevoorraden zonder over Oekraïens of NAVO-grondgebied te gaan.

Aristotalloss | 10-02-23 | 12:51

Zet gewoon de productielijnen van de Saab Gripen vol open. Daar gaan de VS en Duitsland niet over.

* Il Principe * | 10-02-23 | 12:18 | 2

Als die van de band rollen is de oorlog al voorbij gok ik zo.

Edit: alles wat nu gemaakt wordt kan natuurlijk versneld worden geleverd, maar nu nog aan nieuwe exemplaren te beginnen gaat niks oplossen.

Trekhaas | 10-02-23 | 12:25

En die worden ook steeds meer waard in plaats van minder!

funda | 10-02-23 | 12:13 | 1

*extra koffie inschenkt* Hoort onder Kapitein Sjaak Mus | 10-02-23 | 12:01

funda | 10-02-23 | 12:15

Ollongren ziet hobbels, ik zie valkuilen.

Mr_Natural | 10-02-23 | 12:13 | 6

@funda | 10-02-23 | 12:21: Gisteren scheen ook hier het zonnetje even lekker op het dak, toen ik halverwege de middag de deur uit ging voor het werk en mijn auto zag...

Gewoon om van te willen janken, kut kauwen...

BadPatNL | 10-02-23 | 12:44
▼ 3 antwoorden verborgen

Daarom altijd voorzichtig zijn met dingetjes beloven.
We hebben kennelijk de spullen, maar moeten dan wachten op groen licht van “onze partners”.
Graag zou ik dan horen wat precies de hobbels zijn en waarom de partners terughoudend zijn.
Kan wel speculeren, dat heeft weinig zin.
Wel een les.
De mensen in Kiev hoop geven is weer teleurstelling geworden.
Daarmee geef je je eigen geloofwaardigheid op.
Kun je met het hele kabinet naar Kiev gaan, blijkbaar moeten ze eerst lange Berlijn en Washington.
Ondertussen rukt de Rus op.
Tijd is schaars.

Ruimedenker | 10-02-23 | 12:10 | 6

Op de website van The Guardian heb ik gelezen dat er in Oekraïne een nieuw woord is bedacht: scholzen. Scholzen is veel beloven, maar daar met veel omhaal van woorden op terugkomen als het op nakomen aankomt.

MAD1950 | 10-02-23 | 12:40

@Fark Mutte | 10-02-23 | 12:58: Belgie natuurlijk.

funda | 10-02-23 | 13:48
▼ 3 antwoorden verborgen

Uitstekende cartoon van Cortez. Right to the point. Lachwekkend66.

funda | 10-02-23 | 12:09 | 1

Ja, ik moest ook glimlachen, opkomend voor de idealen van de democratie en vrije meningsuiting (referendum uit, sleepnet aan, iedereen is nazi behalve wij... want wij zijn de beste, want we hebben het goed met u voor, LUISTEREN!).

nobodiesunmighty | 10-02-23 | 12:24

Je zou maar omschreven worden als de Sjoerd Sjoerdsma onder de vliegtuigen.
Want volgens mij kan een F16 h'm wel omhoog krijgen.
#OK, de piloot krijgt de F16 omhoog

Osdorpertje | 10-02-23 | 12:08 | 1

Die Sjoerdsma zat nog in de sjnikkel van zijn vader toen wij al met F16s vlogen. Als je naar het filmpje kijkt kan je haast niet voorstellen dat dat ding al weer 44 jaar vliegt.

Tjemig | 10-02-23 | 12:25

Cortés minister van Cultuur in PVV1.

Normpje | 10-02-23 | 12:07 | 7

@Après toi | 10-02-23 | 12:11:
De PVV zie ik als het als autistische gediagnosticeerde kindje van de VVD dat later juist hoogbegaafd bleek te zijn.
Zo hoogbegaafd dat het eigenlijk gewoon zijn rol als gecontroleerde oppositie perfecte invulling geeft. De VVD mag de PVV dankbaar zijn. Niets meer of minder dan dat.

keestelpro | 10-02-23 | 12:24
-weggejorist-
Normpje | 10-02-23 | 12:35
-weggejorist-
Hetiswathetis | 10-02-23 | 15:45
▼ 4 antwoorden verborgen

Oorlog met Rusland, dat we daar aan beginnen. Vind het nog steeds bizar. Al vaak slecht afgelopen maar dit keer zal alles anders gaan en winnen we deze proxy... Zelfverzekerd of hoogmoed?

adhd-je | 10-02-23 | 12:07

Wat een megalomaan idee ook weer van ons kikkerlandje .
Levering van wapens brengt een risico mee die andere landen dan ook lopen dus je kan niet op eigen houtje effe stoer een paar F16 leveren .

Stuur Sjoerd met een katapult en een erwten/aardappel/klappertjes pistool , dat is meer in de verhouding van ons land tegenover de rest als agressor en aanvalsnatie !

Castor12 | 10-02-23 | 12:05
-weggejorist-
keestelpro | 10-02-23 | 12:04 | 24
▼ 24 antwoorden verborgen

Twee Russische raketten zijn vrijdagochtend door het luchtruim van Moldavië en vervolgens dat van NAVO-lidstaat Roemenië gevlogen voordat ze Oekraïne bereikten, zegt een Oekraïense topgeneraal. De raketten zouden vanuit de Zwarte Zee zijn gelanceerd.

Kortom, de Russen zelf houden zich aan geen enkele regels. Je zou al kunnen zeggen dat dit een schendig is van het NAVO-grondgebied. Wat mij betreft worden alle verloven ingetrokken.

Après toi | 10-02-23 | 12:03 | 15

Als ik u was zou ik er onmiddellijk heengaan en een potje gaan matten daar !

Hetiswathetis | 10-02-23 | 15:42

Sja, "we" durven het nog niet aan om een no-flyzone in te stellen en te handhaven voor niet-bezet Oekraine. Wat Moldavie betreft, daar gaat het er ook om spannen:
www.msn.com/nl-be/nieuws/overig/overh...

Graaisnaaiert | 10-02-23 | 18:30
▼ 12 antwoorden verborgen

"Flying Falcon"
Pffff.
De enig echte Falcon is de Milennium.

Kapitein Sjaak Mus | 10-02-23 | 12:01 | 3

De enige bestaande daarvan in van Lego,

Tjemig | 10-02-23 | 12:29

Maar die staat meer aan de grond dan dat hij vliegt.

Mokum Kosher | 10-02-23 | 12:30

Fighting Falcon sloeg nooit echt aan; de meeste amerikaanse piloten noemen het de Viper.

SDI | 10-02-23 | 12:57

REAGEER OOK

Uitgelezen op GeenStijl? Abonneer je op de Nijman-Nieuwsbrief.
linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken
Kansino. Hét online casino van Nederland.
Online casino met licentie | Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Online Gokken | Brokerfolio.com brokers vergelijken | online bookmakers in Nederland
Online Casino Top 5 | Casino bonussen | Crypto-casino.nl