Mosterd heeft geen zin in paneldiscussie CO2
Schuld van eendimensionale opinie in het AD
Beste redactie van GeenStijl,
Wij van Automotive Management organiseren het Fleet Event op 6 april. Tijdens dit evenement bespreken we onder andere duurzame vervoersoplossingen en CO2 reductie van het wagenpark.
In de paneldiscussie over dit onderwerp zit Nienke Onnen aan tafel. Een paar maanden geleden heeft iemand van jullie redactie een pittig artikel geschreven over Nienke Onnen en haar visie over dit onderwerp. Wij willen dan ook vragen of desbetreffende redacteur bij deze paneldiscussie aan tafel plaats wil nemen om dit onderwerp met een kritische blik te benaderen.
Ik hoor graag of jullie hier interesse in hebben. Als jullie meer informatie willen, ben ik te bereiken op +31 (0) 6 xxxxxxxx. Ik hoop snel van jullie te horen.
Met vriendelijke groet,
Loïse [Achternaam]
Programma & Marketing Manager
Antwoord: neegaweg
Beste Loïse,
Hartelijk dank voor je uitnodiging! Helaas zie ik mij genoodzaakt deze invitatie aan mij voorbij te laten gaan. Ik heb mijn visie op dit onderwerp uiteengezet in meerdere artikelen, zoals deze alsook het door jou gememoreerde artikel over de lobbyistenprak van Nienke Onnen.
Voorts beschouw ik het luie opiniestuk van mevrouw Nonnen in het Algemeen Dagblad welhaast als de grootst mogelijke eendimensionale onzin die het voorbij jaar in de krant heeft gestaan - dit heb ik ten overvloede uiteengezet in de bijlage - en ik beschouw haar dan ook niet als een breed georiënteerde deskundige op dit gebied, maar als een activist met een agenda.
U zou het eens kunnen proberen bij Walther Ploos van Amstel, specialist stadslogistiek, die zich in Het Parool meermaals heeft uitgelaten over dit onderwerp en mogelijk wel interesse heeft.
Hartelijke groet en succes met het event,
Mosterd
(En nee Loïse, knipperplakker dezes heeft ook weinig op met Co2-rEdUcTiE vAn HeT WaGeNpArK)
Reaguursels
InloggenIs het niet veel duurzamer om je huidige busje eerst op te rijden dan om een gloednieuwe e-van te kopen?
Hoe langer je met iets doet, hoe duurzamer het is lijkt me. Mijn oude diesels van 20 jaar oud rijden nu nog rond in Angola
Nog even los van de schadelijke stoffen in die accu's.
En even los van het feit dat elektrische auto's op stroom uit gas- en kolen- centrales rijden, met forse rendementsverliezen (40% in gascentrales, 60% in kolencentrales). Waardoor elektrische auto's indirect dus meer co2 uitstoten dan benzine- en diesel- auto's.
Eveneens los van het feit dat electrisch rijden zo dus de energieprijzen omhoog drijft. We hebben immers meer fossiele brandstoffen nodig èn we worden afhankelijker van gas en kolen als benzine en diesel in de ban gaan.
Ook even los van de huidige problemen qua energiewinning (Oekraïne-oorlog); energienetwerken (ontoereikend) en wegwerken van die achterstanden (onmogelijk door structurele personeelstekorten). Er is nu al een tekort van 80.000 vakmensen voor de 'energietransitie' van betrouwbare naar onbetrouwbare energiebronnen.
Maar tegelijkertijd moeten die vakmensen dus ook *eventjes* 75.000 huizen per jaar bouwen om zo snel mogelijk op 30 miljoen "Nederlanders" te komen. Ook voor al deze huizen zullen er gas- en kolen- centrales plus bijbehorende netwerken en laadpalen gebouwd moeten worden.
Het milieu wint niks, integendeel.
Ondertussen zit de hardwerkende ondernemer wel met de zoveelste clusterfuck van overbodige wetgeving. Auto's met een minimaal bereik; laadpalen die door een instabiel stroomnet regelmatig uitvallen; accu's die mede hierdoor veel te vaak en veel te kort worden opgeladen; waardoor ze sneller slijten; etc. De kosten voor dit falen liggen bij de ondernemers die dit weer verhalen op hun klanten en personeel; die zelf ook worstelen met steeds duurdere en steeds onbetrouwbaardere energie.
Weet je trouwens hoe een brand in een elektrische auto geblust wordt? Die wordt minimaal 24 uur (een enkele keer zelfs 4 weken) volledig ondergedompeld in een bak water. Daarna moet het water op gifstoffen uit de accu's worden gecontroleerd, en verwerkt. Ondertussen is NL ook 'verrijkt' met een toenemend aantal autobranden. Inmiddels ruim 5.500 per jaar, het overgrote deel door brandstichting. Met een volledig elektrisch autopark gaan we nog heel wat waterbakken nodig hebben. Plus alle risico's van nauwelijks blusbare autobranden in dichtbevolkte steden waar auto's vlak naast of onder huizen geparkeerd staan.
Na het milieu is vooral de belastingbetaler de grote verliezer. Voor wie is opgegroeid in een NL waar betaalbare energie, vakmanschap en veiligheid vanzelfsprekend waren, is dit een hard gelag. De belastinggraaiers die zichzelf subsidiëren met hun elektrische deugsnufjes graaien gewoon wat extra, die voelen er niks van.
Het einde der tijden doet het altijd goed. Daar zijn alle geloofsboeken op gebaseerd
De rattenvanger van Hamelen ook, volg mij!
Het hele erge doet mensen ook sidderen
Technolische ontwikkeling is lastig te sturen op basis van geloof maar dat willen de mensen als Nienke wel he
Nienke Onnen heeft nu al mijn sympathie. Kennelijk is zij deskundig genoeg om openlijk een discussie aan te durven over een belangrijk thema. Zij voert de discussie op inhoud en niet op de persoon. Van Rossem bewijst met zijn reactie precies het tegendeel. Bewijst maar weer dat Wikipedia wijsheid ook niet zaligmakend is.
Vreemd standpunt.
Het standpunt van Nienke is; "iedereen moet elektrisch rijden".
Het standpunt van Mosterd en van Rossem is; "elektrisch rijden is te duur; en is onpraktisch omdat elektrische auto's voortdurend moeten worden opgeladen".
Ik zie een mening tegenover 2 controleerbare feiten. Feiten die extra worden bevestigd door de keus van ondernemers voor diesel en benzine. Alleen voor auto's voor minder noodzakelijk (of zelfs overbodig) verkeer wordt gekozen voor elektrisch, vanwege de subsidies. Maar een zware vrachtwagen of een bestelbus voor door heel NL rijdende klussen; dat kan niet.
Zin om mijn elektrische lid-compensatie-auto op te halen. Nog heel even geduld.
Ik heb zelf een elektrische auto, tweede hands, 8 jaar oud nu.
Rijd heerlijk, ik kan er 350 km mee rijden ( winter 250 ).
Voor mij is het perfect, scheelt me een hoop geld ( ik heb ook heel veel oude zonnepanelen neergelegd, veel gratis stroom ).
Maar je moet er wel het werk voor hebben, en de ruimte.
Die Nienke is het type dat ik ook niet kan uitstaan met hun gedram.
Het enige voordeel ( voor types zoals ik ) is, dat ze lobbyen bij de 'juiste' personen, en dan subsidies lospeuteren ( voor zichzelf uiteraard, maar ook een deel voor mij ).
Daarom rij ik nu dus vrijwel gratis.
Ik kan er niet tegen vechten ( tenminste, ik zal het nooit winnen ), dus doe ik er maar mijn voordeel mee.
Het liefst zou ik willen dat ze stoppen met alle subsidies.
Werkt alleen maar averechts.
En eens wat meer luisteren naar mensen die niet lobbyen, maar weten waar ze het over hebben.
Beste Van Rossem, een opmerking over de winning van kobalt in Congolese mijnen: Kobalt-60 is zeer radioactief en om die reden kankerverwekkend, het komt echter niet voor in de natuur. Kobalt is inderdaad brandbaar in poedervorm. Dat is niet hoe kobalt wordt gewonnen in mijnen. Kinderen horen niet te werken in kobaltmijnen, journalisten horen niet lukraak wat Wikipediafeitjes neer te schrijven.
Dat is mooi. Dan doe ik in die gebieden geen klussen meer.
Precies. Kan de d66 zelf gaan stucen!
Als het aan Mosterd lag, reed de NS nu nog met stoomlocomotieven. Vecht geen achterhoedegevechten mensen. Pas je aan of sterf uit.
Iedereen sterft daarvoor hoef je niets aan te passen. Ook evolutie in biologische zin slaat nergens op. Kijk naar de langspeelplaat. Domme jongens en meisjes, en dan iets ouder, deden hun langspeelplaten weg na de komst van de CD. Slimme mensen niet want die wisten dat het donkere muziekgoud nooit voorbij zou gaan omdat voor kwaliteit altijd een afzetmarkt is. Heb je nog een oude stoomlocomotief achter je huis staan? Wat denk je dat zoiets nou zou opbrengen in de VS? Kijk je wel eens naar programma's waar ze oude meuk in schuren vinden die opeens duizenden en zelfs miljoenen waard zijn? Wat denk je dat meer waarde vertegenwoordigd over 100 jaar. Een 8 cilinder Ferrari of Bugatti of je mooie elektrische kar? Dan heb je nog niet alle vervuilende aspecten van zo'n Accu zuigende kar meegewogen want dat wordt ook nog een dingetje. De ijstijd lijkt er aan te komen geen opwarming deze keer, en dan?
Inderdaad, pas je aan. Slavenarbeid is niet van deze tijd. De batterij in je auto of telefoon is niet ok. De kobalt mijnen in Congo zijn slavenkampen zo groot als steden. De elektrische maffia heeft onterecht zieltjes gewonnen via groene naïviteit.
Kobalt Red - Siddhart Kara
Als je dit leest wil je geen nieuwe mobiele telefoon of elektrische auto.
Een nul emissie zone rondom Schiphol, dat is toch wel de grootste grap in 't hele klimaat beleid. Flink deel van al het fijnstof, stokstof, co2 in dit land komt juist door Schiphol...
Ik hoorde laatst dat de totale uitstoot van stormlampen, gelijk was aan de uitstoot van de luchtvaart in de VS. Cijfers van 2012.
U leest dat goed. Stormlampen. Die dingen branden ook op kerosine en schijnen nog mateloos populair te zijn. Ik heb er zelf geen, en ken ook niemand die één heeft, maar goed.
Mooi spul die echte Feuerhand lantaarns. Werken prima en handig bij een stroomstoring.
@Zoelense Hobbyboer | 07-02-23 |
Heb er een paar in de tuin hangen. Hardstikke leuk licht, beter dan die led troep.
Zal ze gelijk even aan steken.
Dat lijkt me sterk. Weet je hoeveel een Boeing 747 verstookt op een lange vlucht? Iets van 150 ton kerosine. Kan geen leger lampjes tegenop.
@De_fluitlokker | 08-02-23 | 07:55: Het zal wel weer gaan over een heel specifiek gekozen uitstoot dat niet optreedt in de verbranding in een vliegtuigmotor en wel in een open vlam. Dan kun je zeggen dat de totale uitstoot van stormlampen, gelijk was aan de uitstoot van de luchtvaart in de VS.
Heb een Nissan NV200 dieselbus, 1 op 20, duizend kilometer op een tank. Heb gekeken naar de elektrische variant en dan eventueel zonnepanelen aan te schaffen, maar dan haal ik met imperiaal en trekhaak net 150 km op een acculading, en om die acuu op netstroom volledig te laden duurt 20 uur, dus is vooralsnog geen alternatief.
20 uur lichtnet is 65kW of zo? Dat á 50 cent/kWh is 33 Euro. Da's met die range 1 Euro per 5 km. Je diesel doet 1 Euro op 10km. Dus al krijg je die bus gratis, dan nog hol je achteruit.
@marcoplarco | 07-02-23 | 22:44: fijn, je duidt exact mijn bezwaar tegen het tempo en tegen de kosten waarmee dit moet.
@marcoplarco | 07-02-23 | 22:44: Een Nissan NV200 heeft een batterij van slechts 40kWh, netto bruikbaar 4 of 5 kWh minder. Dat voor zo'n bus verklaart het zwaar teleurstellende bereik (dat je in de winter echt niet gaat halen). Volladen kost bij €0,50/kWh dan €18. 20 uur laden betekent dat je 1,8kW laadt. Een 1-fase laadpaal doet het dubbele, dus is de bus in 10 uur vol.
Over een eeuw is de zeespiegel met maarliefst 16 cm gestegen, aldus onderzoeksbureau Arcadis. Zou het heel ingewikkeld zijn om tegen die tijd de duinen van een laagje extra zand te voorzien? Of zijn scheppen en kruiwagens tegen die tijd ook al verboten want <insert crisis here>?
goh, dat is gaaf, dat zijn toppers. Is die 16 cm afgerond?
Dat geloof ik niet eens.
Vinger in de dijk was toch afdoende?
Ik ben in een enge droom vannacht naar Kralendijk Bonaire gelopen.
Maar precies: Karels bar ( dat op palen in zee staat)
Meetlint meegenomen om die 16 cm te visualiseren en....... De kans is groter dat die bar wegens gebrek aan toerisme op de fles is gegaan voor einde eeuw dan dat het door de zee is verzwolgen.
Gebrek aan toerisme zal namelijk het gevolg zijn van de steeds maar stijgende kosten van het redden van het milieu.
We kunnen denken dat we oppermachtig zijn maar moeder aarde reguleert het allemaal zelf wel.
@loze stijl | 08-02-23 | 05:59: bonaire wordt anders aandig bebouwd komende jaren. Is al totaal niet zelfvoorzienend. Al het geld komt van buiten. Die lokale mensen hebben echt geen toekomst daar.
Tja, die 0 emisiezone op Schiphol. Onlangs met een taxi vanaf Schiphol naar een adres 100 km verderop gereden. Halverwege de vraag of we het bezwaarlijk vonden dat we even gingen laden want de chauffeur had niet gerekend op zo'n verre rit en op Schiphol zelf stonden geen laadpalen bij de taxistandplaats om tussentijds de taxi's op te laden.
Laten we vooral eerst de verplichtingen opleggen en dan pas kijken naar de maatregelen die nodig zijn om aan die verplichtingen te kunnen voldoen.
Tsja. Die verplichtingen zijn jouw probleem, niet de hunne.
Ongelofelijk toch Johan. Heb je laten afzetten (!) bij een andere taxistandplaats of moest je onderweg een half uur wachten. Weinig fooi gegeven.
Nienke en Loesje moeten de kabeltjes van hun usb ladertje maar eens volgen tot aan de energiecentrales die mega brandstof slurpen.
Groene stroom, me reet, dat beetje zon en wind is net genoeg om koffie te zetten.
Paardenmeisjes moeten zich bezighouden met paardjes.
Eigenlijk valt de opbrengst van de zonnepanelen me mee. Ik heb er maar 4 (het dak is niet groter, dat wil zeggen de onderburen hebben ook allemaal 4) maar in de periode mei-september leveren die panelen meer stroom dan ik dagelijks nodig heb.
Maar niet genoeg om treinen, industrie, gebouwen, datacenters etc. aan de gang te houden.
Als je dan ook nog het hele vervoer aan de oplader wilt koppelen is het netwerk overbelast en moeten de energie centrales mega brandstof gaan consumeren.
Geniet van uw koffie.
Ik vertelde ooit tegen Abdoel, de domste naffer die ik ooit ben tegen gekomen, dat ik de dag daarvoor achteruit naar huis was gereden omdat ik veel te weinig prut had. Waaroem achteruit, vroeg hij.
Dus ik hem uitgelegt dat als je achteruit rij de kilometerteller terug telt en dat de motor dan andersom werkt en dus ook de brandstof terug in de tank pompt.
Die Abdoel, die kon je echt alles wijsmaken.
Abdoel was een steekproef gemiddelde. Uw waarneming was zuiver.
Maar waarom eigenlijk niet? Waarom niet? Zulke lui met jullie (GS luitjes) intelligentie tot aan de veters toe afbranden moet toch fantastisch zijn? En een topic dat dat wordt.
Oh ja, ik heb twee diesels op mijn erf staan, een ouderwetse cv die dondert als god, een houtkachel die brandt als een grote en komende zomer een boot op diesel in het water.
Ik wil eigenlijk wel mee. Maar dan moet ik mij voor die tijd wel goed inlezen.
Ik lees veel over LPG, waterstof en CNG. Weet iemand hoe de Duitse industrie over gas denkt?
IG Farben zweert erbij.
@Grachus | 07-02-23 | 22:18:
Ooooooh!
Kunt u dat niet ergens lezen, als u tòch bezig bent?
0.04% CO2 in de atmosfeer.
De afgelopen decennia heeft onderzoek aangetoond dat de minieme hoeveelheden “endogeen” CO die ons lichaam produceert (ongeveer 10 ml per dag), niet alleen een afvalproduct van onze lever en milt zijn, maar essentiële functies vervullen in belangrijke fysiologische en biologische processen in ons lichaam. En deze kritische processen kunnen ernstig worden verstoord door de veel hogere concentraties “exogeen” CO die met de vervuilde buitenlucht worden ingeademd. Dat verzwakt waarschijnlijk ook ons immuunsysteem. Ter vergelijking: de normale concentratie endogene CO in ons lichaam ligt rond de 2-4 ppm (parts per million), terwijl een scooter (die meestal geen katalysator heeft) 1-2% CO in de uitlaatgassen uitstoot, wat gelijk staat aan 10.000 – 20.000 ppm. www.koolmonoxideinfo.nl/
De kabinetten Rutte delen kapitalen subsidie uit voor elektrische auto's aan mensen die ze toch wel kunnen betalen i.p.v. 10 jaar geleden er al zorg voor te dragen voor schonere scooters in de bebouwde kom zodat Nederland niet meer bovenaan de ranglijst staat met kleine kinderen met astma.
De navigatie staat al ingesteld op het gewenste einddoel van Nienke. U kunt uw energie besparen. Zij blij.
Wat ik niet begrijp. Waarom zitten er geen vier dynamo's in een auto.
Net als vroeger bij je fiets aangedreven door je band. Dan moet je toch in principe je accu opladen tijdens het rijden en hoef je niet met met je verlengsnoer in de weer.
Tis maar een idee. Altijd stroom , altijd rijden.
De nieuwste tesla’s hebben dat. Die hoef je maar een keer op te laden en rijden dan voor altijd en je kunt er tevens je hele huis mee verwarmen zonder dat je hem ooit hoeft op te laden. Die Musk is echt geniaal.
Omdat een dynamo altijd een verliesfactor heeft en dus nooit ten goede komt. Je moet er meer mechanische energie in stoppen dan dat er aan elektrische energie uit komt
En natuurlijk een windmolentje op het dak.
Hoe harder je rijdt, des te meer stroom heb je!
@Sinclair | 07-02-23 | 22:01:
En u begrijpt er niets van!
@Kapitein Sjaak Mus | 07-02-23 | 22:02: Beste kapitein, leg dit zo snel u kunt vast. De perpetuum mobielè ligt binnen uw bereik. U wordt hemelsrijk en een persoon van aanzien in Scheveningen.
@Sinclair | 07-02-23 | 22:01: Heel eenvoudig. Wat denkt u van de wrijving tussen fietsband en dynamo?
@BobDobalina | 07-02-23 | 21:58: dat idee heeft hij dus van mij gejat.
@F. Jacobse | 07-02-23 | 22:09:
Op mijn fiets zit een lamp op de naafas en tussen mijn spaken twee magneten die telkens tijden het fietsen de lamp passeren waardoor deze gaat branden. Geen contact geen wrijving.
@hero_of_heaven | 07-02-23 | 22:11: dat zei hij ook bij de presentatie. Hij had het over een very esteemed commenter on nostyledotnl.
Waarom zo moeilijk? Gewoon tijdens het rijden de laadkabel in de sigaretten-aansteker, mits aanwezig, steken.
@Grachus | 07-02-23 | 22:20:
Ei.
Columbus.
Ge-ni-aal!
@Grachus | 07-02-23 | 22:20:
Briljant!
@Grachus | 07-02-23 | 22:20:
U getuigt van een zeer oorspronkelijke geestkracht. Wat een fantastisch idee !
De beste stuurlui...
Hebben een goed betaalde baan op de vaart.
Nienke c.s. van Natuur en Milieu worden betaald door de Nationale Postcode Loterij. Laten we daar een discussiemiddag over houden. Democratie ontregeling met gokopbrengsten. Wat een land
Mosterd FTW!!!111!!!
In de meest recente ronde van IPCC-rapportage (ronde 6 inmiddels), is stilletjes afscheid genomen van nut en zin van CO2 reductie. Dat lees je niet in de samenvattingen en je hoort er verder niemand over maar graaf maar eens door het hele rapport: Er is geen toe- of afname te verwachten van de hoeveelheid CO2 in de atmosfeer. Zeg ik niet; zegt het IPCC. Verder is te verwachten dat de temperatuur tot 2120 met 1 graad Celsius zal stijgen. Dus geen 4 of 5. Wat wel een significante invloed op de atmosfeer zal kunnen hebben zijn grote vulkaanuitbarstingen (die tot afkoeling zullen leiden) en zonneactiviteit. In de eerste vier IPCC is namelijk in alle gehanteerde modellen de invloed van de zon op ons klimaat (!) achterwege gelaten. Kortom, Mosterd je had die mensen ook een rolletje wc papier mogen sturen als antwoord.
Is dat echt zo? Nog niks over gehoord op het nos journaal.
Oei, die is wellicht interessant.
U kunt (nog) geen bronnen plaatsen, derhalve de vraag of u het volgende rapport bedoelt:
www.ipcc.ch/report/ar6/wg3/
@Crankhead | 07-02-23 | 21:58:
-
Wanneer hebt u het NOS journaal voor het lastst waarheden horen verkondigen?
Dat zal 1978 geweest zijn.
Volgens mij hebben we die rapporten van het IPCC niet nodig. Wetenschappers wetenschap laten bedrijven in plaats van uitsluiten als de onderzoeksvraag niet in het klimaatverhaal, dan waren we al lang van deze hype af.
Don't make stupid people famous. Goede beslissing.
Iemand chatGPT of DAN al gevraagd of we electrisch moeten rijden?
Niet-elektrisch fietsen en wandelen, al het overige kost direct of indirect vele malen meer fossiele brandstof, alle groene marketingpraatjes ten spijt.
Houten fietsen, en voor elk verkocht exemplaar plant je fictief een boompje ergens. Denk dat je binnenloopt in A'dam.
Fietsen of wandelen kost energie die aangevuld moet worden met brandstof voor het lichaam (waardoor stikstof wordt geproduceerd) tevens stoot u tijdens het wandelen en fietsen stikstof uit bent u langer onderweg (hogere stikstofdepositie)en neemt u kostbare zuurstof op uit de atmosfeer dus uiteindelijk is het linksom of rechtsom hetzelfde resultaat.
@Toedels | 07-02-23 | 22:07: Maar het voordeel is dat u alleen uw eigen gewicht plus misschien 20-30 kg fiets verplaatst. En dat, meneertje Toedels, scheelt dus een heleboel energie in vergelijking met een auto van 1000-2000 kg.
Jammer, ik had het wel leuk gevonden als GS zo dapper was om ook in een debat de onzin van anderen te benoemen. Beetje roeptoeteren voor eigen publiek is leuk, maar nog leuker is het om die wijsheid in een direct debat met een tegenstander te debiteren.
'dapper' jaja
Het is geen debat, ze is vooringenomen en ze verkoopt klinklare onzin, hoe zou je daarmee in discussie kunnen gaan?
Dapper? Geintje zeker.
@Sinterbikske | 07-02-23 | 21:41: Dat kan dus niet. Ik heb het ook wel eens geprobeerd, kan niet, lukt niet. Je praat tegen een muur.
Hé , ja, laten wij een half-geïnformeerd napratertje van het AD tot ‘ volwaardige tegenstander’ bombarderen, nota bene op een bijeenkomst van Automotive Management ( wie kent ze niet?) op een doordeweekse dag in Schubbenkutteveen.
Eens met deze rederijker! Gemiste kans mosterd!
Mocht Mosterd zich bedenken: heb een oude, gare diesel camper om te lenen voor de reis. Zone-proof.
Ik zie meer in waterstof dan auto's met batterijen.
De Volkswagen Zeppelin.
De druk in de waterstoftank in auto’s is 700 bar. Een ongelukje in de parkeergarage en het gebouw erboven wordt richting de maan gelanceerd.
LPG. Klaar.
Stond gisteren een stukje over waterstof in het FD. Zoek het eens op en zie de onzin er van.
@Prieelvogel | 07-02-23 | 21:41:
-
Zolang als wij LPG (25 bar) en CNG (200 bar) nog heel goed kunnen beheersen zal dat met waterstof ( 350 of 700 bar) ook nog wel lukken. Zullen wij het dan nog even hebben over de brandveiligheid van electrische auto’s, qua spontaan in de fik vliegen?
Eensch, elektrisch is geen blijvertje. Ook niet omdat het zelf nog héél lang gefundeerd zal zijn op fossiele brandstoffen. (Tenzij we massaal overgaan op kernenergie maar dan zijn we ook nog 10 tot 30 jaar verder.
Waterstof heeft nog vele serieuze uitdagingen maar daar zit uiteindelijk wel de toekomst.
@bisbisbis | 07-02-23 | 22:00:
... en nauwelijks te blussen zijn ?
@LD69 | 07-02-23 | 22:03: Wat is het afvalproduct van waterstof, in welke vorm en wat doet dat voor het klimaat?
@Grachus | 07-02-23 | 22:24:
Ik moet enig voorbehoud maken: vooropgesteld dat we geen waterstof maken van aardgas (zoals nu hoofdzakelijk het geval is).
We maken dus waterstof van water.
Het restproduct is zuurstof.
Als we de waterstof vervolgens verbranden om er warmte en/of elektriciteit mee te maken is het restproduct water.
Maken we wel waterstof van aardgas (op een slimmere manier) dan is het restproduct koolstof. Daar kan je potloodvullingen en eyeliner van maken. En Zwarte-Piet schmink. Maar dat terzijde.
Afval bestaat niet.
Dus op Schiphol komt er een nul-emissiezone voor bestel- en vrachtwagens, maar die vliegtuigen mogen gewoon uit blijven stoten wat ze willen en liefst hebben ze nog meer van die vliegtuigen?
Nee die vliegtuigen moeten natuurlijk weg. Wij zijn een gidsland.
Ja, ook de tankwagens worden elektrisch aangedreven.
@TRUMP | 07-02-23 | 21:43:
Holy Joris, zijn de chinezen geland ??
ik zie allemaal gele koppetjes
Te paard Te Paard we zijn veraden, ren voor je leven
Je noemt jezelf Trump (caps alert) en kiest een geel koppie, waren de oranje uitverkocht ?
@TRUMP | 07-02-23 | 21:43: Elektrische boten dus de oplossing.
@dasechtgeenstijl | 07-02-23 | 21:36: Goed zo, dan kunnen we daar huizen bouwen.
Dat is wel een erg makkelijk reaguursel.
Tendentieus en ongefundeerd reaguursel dit
Onderzoek heeft uitgewezen dat links geïndoctrineerden nog nooit tijdens een debat tot andere inzichten zijn gekomen simpelweg omdat deze personen het alleen willen hebben over de toon en nimmer over de inhoud.
Lol, terwijl ik dit lees hoor ik de zigeuner op de hoek zijn getunede BMW M6 starten, 750 pk, topsnelheid 340 km/h. Wordt inmiddels wel een beetje moe van het rondjes rijden om de blok door hem, die lol zal er hopelijk snel af zijn, maar blijft wel een machtig mooi apparaat.
Zigeuners willen gewoon goed mobiel blijven, ook in moderne tijden.
@funda | 07-02-23 | 21:33: Die pipowagens konden echt niet meer.
@funda | 07-02-23 | 21:33: you made my day, thanks
Zigeuner of kamper? Denk eerder die laatste.
@BobDobalina | 07-02-23 | 21:59: Zigeuner, wonen er veel van hier in de buurt. www.bd.nl/brabant/rosmalense-roma-fam...
@Sinterbikske | 07-02-23 | 22:12: www.bd.nl/brabant/rosmalense-roma-fam...
Ging als jonge tiener veel met hun om, kreeg mijn eerste kus van een van de meiden, maar het is wel problematisch. Kinderen stoppen op hun twaalfde met school, kan blijkbaar nog steeds hier in Nederland voor bepaalde culturen, en ze werken geen van allen, zeker niet in loondienst. www.dumpert.nl/item/7897411_931640d0
@BobDobalina | 07-02-23 | 21:59: In de jaren ‘90 was het helemaal lachwekkend, reden ze regelmatig door de wijk in een Rolls Royce cabrio, afgeladen met kinderen en luide zigeunermuziek op, het was net een carnavalswagen.
Premier Modi heeft gisteren aangegeven dat als gevolg van de stijgende welvaart, de vraag naar gas en olie in India zal toenemen met respectievelijk 500% en 100%.
Dat mag natuurlijk, klimaat is meer een westers dingetje en meetlat om anderen de maat te nemen. Maar het geeft wel aan dat al onze zogenoemde inspanning totaal geen enkele waarde op het wereldtoneel heeft.
Maar wij moeten wel iets doen, anders lijmen onze kinderen zich vast in musea.
Plug in hybrid hier: elektrisch 75% duurder dan op benzine dankzij een duurzaam huis, wat dus bijna geen gas en meer elektriciteit (lucht warmtepomp). Gigantische maandlasten stijging. Ja, Voel mij flink genaaid!
ach, het zegt wat over uw verstandelijke vermogens ........
@ROADHOGG | 07-02-23 | 21:24: leg eens uit. Heb jij een glazen bol of connecties met Rob Jetten die de prijzen verdubbelt boven een grens? Omdat je het blijkbaar kunt lijden als je een duurzaam huis of auto koopt. Ik heb geen volledig electrische auto: daarmee schiet hij dus zichzelf in de voet. In plaats van zogenaamd duurzaam kan ik ook gewoon op vloeibare dino's rijden.
@TheseDays00 | 07-02-23 | 22:17: doe dat dan .i.p.v te lopen miepen dat je,je genaaid voelt.of beter nog .als je het kunt lijden, koop een benzine auto .en laat je niet opnaaien door allerlei duurjjjzame types en klimaat figuren die zelf nergens verstand van hebben .
Lijpo.
Ik zie foto's op internet waarbij ik vermoed dat Nienke in het verleden Nico is geweest.
Dank voor de waarschuwing want vaak koekel ik er een kop bij. Als naast de onzin, ook het vormsel waar het uitkomt, ruk is..
lol
En ik krijg me daar toch een kwaadaardige gedachte. mahjah Joris he
Weet je wat pas erg is?
Thuiskomen en beseffen dat je juist die éne dag dat je je dikke diesel auto uitleent aan je vrouw(en nee mannen die auto krijg ik zelden mee), je het passeren van de 4T op de teller heb gemist met 12km.
En dan aan je vrouw vraagt hoe het was, maar eigenlijk het antwoord al weet..
Beetje zielig om dit meisje zo te exposes. Gewoon een miepje die wat spannends aan tafel wil laten gebeuren.
Trutje die aandacht wil.
Die meisje.
Is 'zinvoller' de overtreffende trap van zinvol? en dan ddus de overtreffende trap "zinvolst"?
Die Van Rossum is wel enorm ongeschikt als lobbyist zeg.
Zomaar wat gezond verstand gebruiken en het vervolgens op logische wijze aan een analyse koppelen, met gefundeerde kritiek.
Nee, dat moeten we niet willen met elkaar. Vingers in de oren en "nanana" zingen.
Volgens mij is het niet van Rossum maar Mosterd. citaat: "Hartelijke groet en succes met het event,
Mosterd"
Oh ja zie ook de titel van dit topic en de URL.
@A.I. van Dee | 07-02-23 | 21:32:
Van Rossem is de auteur van dit topic, en bovendien van een zeer lezenswaardig aanpalend artikel;
substack.zzp.pt/p/opening-voor-de-hoo...
GO Mosterd!
Volgens mij gaat Mosterd juist helemaal niet. ;-)
Ze bekijken het maar, ik flikker morgen diesel in m'n brommer.
Zou Aspen proberen, of die brandstof voor modelvliegtuigen.
Stookolie.
Gaat ook prima, hier aan boord.
Zolang ik met mijn bestel-dieseltje met 1 tank dik 700 km actieradius heb en bij de pomp na 3 minuten weer vol is en weer 700 km kan rijden, wacht ik wel tot ze een (Elektrisch?) alternatief hebben.
Sprak onlangs een man met een Elektrische auto die aan e.o.a. snellader stond (nee, geen Tesla) bij een benzinestation langs de snelweg... en die verklaarde vrolijk op mijn vraag hoeveel kms hij nu kan rijden met zo'n snellading :
Tsja, zei hij... als ik eerlijk ben (het was koud en regenachtig) haal ik net de 200 km, want ik ga niet in de kou zitten en de RW's moeten ook werken, stereo aan en zo en dan haalt hij de 400 km echt niet die ze beloofden.
@Sinterbikske | 07-02-23 | 21:24: Ahh... dat bestond uit Methanol, wonderolie en Nytromethaan.... heb in het verleden met die dingen gevlogen.
Maar dat zou ik echt niet in een diesel (of zelfs benzine-auto) gooien hoor. (lol)
servir de la moutarde après diner
De brandstofmotor moet terug keren om de zelfredzaamheid van de burger te waarborgen. Dit kan ook niet niet fossiele brandstoffen zoals waterstof en zelfs zonder verbrandingsmotor met perslucht. Een auto die compleet afhankelijk is van een functionerend lichtnet is kansloos als er calamiteiten uitbreken.
Vergeet bovendien nooit wat Armand ooit zong.
youtu.be/BGVQPjWujxs
Tesla heeft een thuis accu systeem dat samen met zonnepanelen off-grid kan draaien als de pleuris uitbreekt. Kan je ook je auto mee opladen. Hoe ga je met een auto op perslucht je ramen ontdooien? Perslucht aangedreven warmtepomp?
Waterstof is niet fossiel.
@W_F | 07-02-23 | 21:41:
Perslucht kan ook de dynamo opladen maar waterstof is veel beter als schone brandstof voor de toekomst.
@W_F | 07-02-23 | 21:41: Alle thuisaccu's kunnen je off-grid verbruik wel twee dagen leveren. Alleen niet je auto opladen dan hè. Succes hoor als de pleuris uitbreekt..
@Crankhead | 07-02-23 | 21:46:
Dat zegt keestelpro toch ook niet?
Slimme mensen moeten domme mensen via de kracht van de herhaling proberen op te voeden.
Maar in de praktijk (de politiek en de media) gebeurt het precies andersom.
Juist! (Klontje voor Volkert)
Tell Show Do;) elearningindustry.com/tell-show-do-ap...
REAGEER OOK