Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Zuid-Europa heeft alweer uw geld nodig. "Tussen de 300 en 750 miljard euro"

Uitstekende plaat weer, Tele. En de tekst leest als een lezersbrief die per ongeluk wel in plaats van niet geplaatst is, maar goed

Social

We pakken even onze favoriete kwast erbij - de brede - en duiden het gewoon weer even als vanouds, want nature is healing, het Zuiden heeft uw geld weer nodig. Komt-ie: landen die bekend staan om hun goede keuken en/of waarvan de mannen overwegend goed kunnen dansen, kunnen categorisch niet omgaan met geld en staatsbestuur. En vice versa. 

Nou, wat wil anno vandaag? "Zuid-Europa droomt van een industriefonds dat moet worden gevuld door een nieuwe ronde gemeenschappelijke schulden. Hun vazallen binnen de Europese Commissie, de Italiaanse eurocommissaris Paolo Gentiloni (Economie) en zijn Franse collega Thierry Breton (Interne Markt), denken aan een pot van tussen de 300 en 750 miljard euro. Het subsidiecircus zou gepaard moeten gaan met zo min mogelijk staatssteunregels."

Geheel volgens het Europese draaiboek zetten de frugal four en wat overige volkeren die wel kunnen tellen hun hakken in het zand en spreken schande van het beroep dat het Zuiden alweer op hen doet. Maar evenzo geheel volgens het Europese draaiboek zullen ze uiteindelijk gewoon tekenen bij het kruisje, net als alle vorige keren.

Ook een soort Transferunie-wijzer!

Social

"Karl Marx" - "socialistische halfgod Karl Marx." - Karl Marx. Ⓒ ANP / AKG

Hoe krijg je het afgedrukt allemaal

Reaguursels

Inloggen

Mevrouw van Volt: een hoge NL'se ambtenaar heeft namens de regering in Brussel geprotesteerd tegen dit nieuwe fonds en dat dit er wat NL betreft ook niet zal komen.

Mevrouw is boos want de 2e kamer heeft zich hier nog helemaal niet over uit kunnen spreken en wat haar betreft is het juist eennhoed plan dat we gaan meebetalen aan een tweede fonds.

Heurtebise | 31-01-23 | 22:45

Misschien kunen we onze onafhankelijkheidsverklaring van Spanje intrekken?

Shoarmamasutra | 31-01-23 | 22:32

Gelukkig houd Rutte zijn rug recht. Een man van staal die altijd doet wat hij zegt. Hij zal net zolang dwarsliggen totdat de onderste steen boven komt en zal vurig de belangen van de Nederlanders tot de laatste cent verdedigen. Want Rutte loopt nooit te trutte.

Teluitjewinst | 31-01-23 | 20:54

Jullie worden er weer ingeluisd.

inCol | 31-01-23 | 19:13 | 1

Wij worden belazerd en er gaat geen cent meer naar de grieken volgens de vereniging van dieven.

Coolcalmcollected | 31-01-23 | 19:27

Laten we dat fonds vullen door de Italiaanse goudvoorraden te verkopen. (Inderdaad, als de euro omvalt is Italië plotseling het rijkste land van Europa. )

W_F | 31-01-23 | 18:57

En ze kijken eeer begereeg naar onze pensioenpotten. Als strajscdd nieuwe Wet Toekomst Pensioen een feit is, zullen de pensioenfondsen worden gedwongen (lees: maar al te graag meedoen) te investeren in deze bodemloze put. Stem in maart NIET op de coalitiepartijen, GL en PvdA, dus dit wetsvoorstel in de Tweede Kamer al hebben goedgekeurd.

Leffe Blonde | 31-01-23 | 18:02 | 2

Solidariteit noemen we dat.

Jacktheflipper | 31-01-23 | 18:56

Dat staat echt helemaal niet in die wet. Die.maakt alleen individuele potjes van de huidige collectieve potjes.

Shoarmamasutra | 31-01-23 | 20:42

Mark Rutte moet gewoon vetoën.
Allèèn als het stikstofdossier van tafel gaat willeb we eventueel praten over aanpassing van de EUbegroting voor de inflatie. That's it. Thatcher it.

Shoarmamasutra | 31-01-23 | 17:57 | 2

Een dag na de verkiezingen ging hij samen met de Spaanse premier proberen het veto in de EU op te heffen. Stond dus mooi in geen enkel verkiezingsprogramma. Rutte houdt ons voor de gek.

Sinterbikske | 31-01-23 | 18:07

Toch aardig dat ze ineens wel grenzen erkennen als er weer een transfer gevraagd wordt. Ineens mogen we dan weer wel 'Nederland' zijn en als zodanig betalen.

Nou, schrijf maar weer over dan maar. En niet gebruiken voor andere dingen he?

IndoorexpaT | 31-01-23 | 17:16

Weet u nog, Kok (MinFin) en Lubbers (premier)? Die hebben samen de NL contributie aan de EU opgeschroefd in de hoop dat Lubbers commissievoorzitter zou worden. Bloeden we tot de dag van vandaag voor.
Heden: Rutte heef een vervolgbaan nodig. Kaag, de Eurofiel, wil premier worden en is MinFin. De geschiedenis zal zich herhalen.

Zeddegeizot | 31-01-23 | 17:10 | 1

Oost Europa kwam er bij, een herberekening was logisch. Overigens heeft Nl toch echt nadien een miljard korting bedongen

Shoarmamasutra | 31-01-23 | 17:48

En Rutte heeft al getekend maar doet tot 15 maart alsof Nederland tegen is.

Schmalz | 31-01-23 | 17:05 | 4

@Wattman | 31-01-23 | 17:23: U vat 'm. Dat is al jaren de strategie: de oppositie zo onbespreekbaar maken, dat niemand zich ermee wil associeren en zich dús verder laat uitkleden. Behoorlijk schizofreen.

Gladiator Fap | 31-01-23 | 17:28

Ik vind het prima, heeft hij echt getekend? Ik woon in Spanje.........

Galvez | 31-01-23 | 18:02
▼ 1 antwoord verborgen

Ah, vandaar die voorliefde voor extra inwoners uit (noord) Afrika.

Straks als al die fabrieken zijn gebouwd (gaat natuurlijk nooit gebeuren, dat geld verdwijnt wel ergens in e.o.a. bodemloze put) dan moeten die arme sloebers echt aan het werk. Dat wordt een nog grotere opgave dan het misschien mogelijk ooit gaan bouwen van die fabrieken.

Peerkeoud | 31-01-23 | 17:05

Ach ja... het klimaatPLAN als alibi. Zo is de cirkel weer rond. Want "we móeten wel". En waag het niet om de oprechtheid van de klimaatfascisten in twijfel te trekken. Dan ben je een "complotdenker" en wordt je uit de samenleving verbannen.
Het is gewoon een vuil spelletje. Wanneer wordt de massa nu eindelijk eens wakker en trekt de stekker uit dit soort ideologische zelfmoord-acties door de klimaatkrekels categorisch weg te stemmen? Het is leuk geweest, dat fabeltje van het redden van de planeet. Weet je wie er gaan bepalen hoe het met het klimaat uitziet? Asie en Zuid-Amerika. Arme mensen. En wel arme mensen die gene ene moer geven om het redden van de planeet. Europeanen worden ervoor uitgekleed terwijl het nul zero nakkes nano effect gaat hebben. Behalve op de bankrekening van enkele profiteurs aan de kant van ontvangst natuurlijk, maar tegen de tijd dat we erachter komen dat we met de nieuwe religie namens "environmentalism" gewoon en-masse bedonderd worden, liggen die alláng onder de zoden.

Gladiator Fap | 31-01-23 | 16:59 | 1

Misschien moet het klimaatplan dan maar gewoon wat realistischet

Shoarmamasutra | 31-01-23 | 17:49

Mogen wij ook met ons 62' met pensioen....
Als die jojo die gasten geld toezegt mag die van mij meteen uit dat torentje verdwijnen !
Sowieso eigenlijk !
Eerst de pensioenleeftijd optrekken in die zuidelijke landen !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

A333aan | 31-01-23 | 16:49 | 1

Ik had het al in 2004 door, 52 jaar jong, zag dat het zinloos was en ben na het rentenieren met mijn 60 met pensioen gegaan, woon aan de Costa del Sol,,, Arme stakkers, dat jullie er na al die jaren nog intrappen........

Galvez | 31-01-23 | 18:04

Kom op, niet zo lullig lui. Ik woon in Spanje en wil vervroegd met pensioen. Met een beetje hulp van jullie kan dat. Hop hop, gas erop!

el jefe | 31-01-23 | 16:48 | 3

Je blijft maar wat langer in de corrida met je rode lapje jefe, sorry.)

funda | 31-01-23 | 16:55

Toch fijn om te lezen dat noord Europa ons verblijf in dit goddelijke land blijft sponsoren. Straks komt onze president Sanchez weer gniffelend op TV vertellen dat hij het weer geflikt heeft met Brussel. Net als bij alle vorige bijdragen uit het Noorden.

010_capelle | 31-01-23 | 16:57

De pinautomaat staat in Nederland.

McSnor | 31-01-23 | 16:44 | 4

En Kaag is de gleuf?

McSnor | 31-01-23 | 16:49

Gelukkig. Anders is het zo ver rijden.

Leukerd | 31-01-23 | 18:02
▼ 1 antwoord verborgen

16 Maart 2023 gaat Rutte braafjes akkoord met het extra geld voor de zuidelijke lidstaten. Tegelijkertijd zal hij ook bekend maken dat, als gevolg van de EU-regelgeving, de asielinstroom niet ingedamd kan worden…

Tollebol | 31-01-23 | 16:42 | 1

De tragiek is dan ook dat Rutte net als de rest van onze 'EU-leiders' eigenlijk niet meer anders kan, hopeloos vastgeraakt in de val van de gammele Euro-constructie.
Net als in de VS, Japan en China is de vraag niet of de grote klap komt, maar wanneer.
Tijd rekken is nog de enige optie; de schuldenbergen groeien sneller en sneller.

funda | 31-01-23 | 16:48

Ik zeg doen! En dan gewoon de helft van die pot zelf leegvreten.

Borrom | 31-01-23 | 16:39

Mijn eerste reactie: We gaan het gewoon doen.

Kunnen we over discussiëren, maar verspilde energie. We zijn gewoon officieel Sinterklaas. En dat vind ik helemaal prima. Als dat dan betekent dat we doen waar we zelf zin in hebben en ons eigen plan verder trekken als Nederland zijnde. Dan gaan we gewoon volop VOC-mentaliteit.

Wybe Wabes Abbema | 31-01-23 | 16:28

Nou maar even weer wat nuance in dit "luie knoflookpoepers maken ons geld op" verhaal:

"For the Netherlands, the benefits of EU trade amount to 3.1% of GDP, placing the country amongst those that have benefited the most from the increase in EU trade. The trade benefits are calculated by comparing actual trade flows with an alternative scenario of trade between EU Member States under World Trade Organization rules. Apart from other EU regulations, the European Internal Market, which guarantees the free movement of goods and services within the EU, is particularly important for the Netherlands. It is responsible
for almost 80% of Dutch trade benefits. The Netherlands is unique in this respect; in other EU Member States, this percentage is much lower."

https://www.cpb.nl/sites/default/files/omnidownload/CPB-Communication-Trade-benefits-of-the-EU-and-the-Internal-Market.pdf

Maar ja! Dat geloven we natuurlijk niet want CPB.

"Second, per capita percentage welfare gains for members vary from 2.07% in Iceland up to 4.35% in Belgium while total aggregate welfare gains (computed as per capita gains times population) for members of the SM program amount to 461 billion euros."

https://www.bertelsmann-stiftung.de/fileadmin/files/BSt/Publikationen/GrauePublikationen/EZ_Study_SingleMarket.pdf

Beste_Landgenoten | 31-01-23 | 16:10 | 20

@funda | 31-01-23 | 16:58:

Klopt, dat onderschrijf ik volledig.
Het is ook bizar dat mensen doen alsof er zonder EU geen handel zou zijn. In werkelijkheid wordt er al vele duizenden jaren handel gedreven. De Feniciërs (Libanon) dreven 3.500 jaar geleden al handel met de Kelten in Ierland en Engeland. Het spijkerschrift is vermoedelijk ontstaan uit "tokens"; die 8.000 jaar geleden als vrachtbrieven werden gebruikt.
Maar wij zouden dat corrupte dus peperdure verhuiscircus nodig hebben om onze spullen te verkopen?

Dandruff | 31-01-23 | 17:06

Interessante casus is dat we ook via de Rijnakte al vrijhandel op de Rijn met DL en FR hebben

Shoarmamasutra | 31-01-23 | 17:51

Het gekke schijnt te zijn dat juist de Duitse industrie veel voordeel heeft van de goedkope euro.

Beste_Landgenoten | 31-01-23 | 20:52
▼ 17 antwoorden verborgen

In de knoflooklanden gaan ze 5tot 10 jaar eerder met pensioen dan hier in Nederland. Waarom moeten wij betalen zodat zijn daar op relatief jonge leeftijd met een glaasje wijn op het terras kunnen zitten luieren?

Sieg Hein | 31-01-23 | 16:05 | 4

Nu in Frankrijk protesten omdat daar de pensioenleeftijd naar 64 dreigt te gaan, ppfffrrrft

nowomowa | 31-01-23 | 16:17

Je moet wat over hebben voor je medemens.

Leukerd | 31-01-23 | 18:03
▼ 1 antwoord verborgen

En dan moet de echte vergrijzing nog komen! Ik vrees dat de Zuid-Europeanen gewoon tot hun 75-ste moeten blijven werken, en dan niet als ambtenaar want dan zet het nog geen zoden aan de dijk. Ondertussen trekken jonge Zuid-Europeanen naar het noorden wat het probleem alleen maar verergert. Goede raad is duur.

AlexanderVissers | 31-01-23 | 16:02 | 3

Ik vrees dat de Noord-Europeanen tot hun 75-ste moeten blijven werken. De Zuid-Europeanen zullen gewoon op hun 62e stoppen zoals nu.

Trekhaas | 31-01-23 | 16:05

We zullen niet rusten voordat iedere EU burger tot zijn 100e doorwerkt.
Gelijke monniken, gelijke kettingen!

funda | 31-01-23 | 16:10

@Trekhaas | 31-01-23 | 16:05: precies zo liggen de verhoudingen nu. Wie zijn er gek? De harde werkers of de wijndrinkende konoflookvreters?

Sieg Hein | 31-01-23 | 16:11

Weer eens wat anders dan de Oekraïense bedelaars, die Zelensky lacht zich rot.

HankHill | 31-01-23 | 16:02 | 1

De Oekraïners kunnen er niet zo veel aan doen dat de Russen al hun spulleb kapotmake. Nou ja ze hadden hun kernwapens niet moeten inleveren in ruil voor bescherming van Ru, US, UK en FR.
Ik vind het schunning kranig verwerende mensen bedelaars te noemen
Dat zeiden ze ook over onze Geuzen, dat is afgeleid van het franse woord voor bedelaar.

Shoarmamasutra | 31-01-23 | 17:54

Chatgpt gaf mij gelijk toen ik stelde dat westerse economieën moeten krimpen om ruimte te creëren voor de economieën van ONTWIKKELINGSLANDEN.

Neuth | 31-01-23 | 16:01

Dit is een goed plan, dit rechtvaardigt een loonsverhoging voor die keihard werkende Europarlementariërs.

thanseeuwen | 31-01-23 | 15:58 | 3

Ik besef een verkeerde carrière te hebben gekozen.

HankHill | 31-01-23 | 16:11

Plus ruimhartige inflatiecompensatie en risicopremies natuurlijk.

funda | 31-01-23 | 16:11

Belastingvrij uiteraard, en daar mogen ze zelf over stemmen.

Asteroid-B612 | 31-01-23 | 17:09

De enige uitweg is om de schuldenlast in Nederland te laten oplopen. Die schuld moet minimaal oplopen tot boven de 150% van het BNP. Dat is meer dan de schuld van Italië. Dan moet Italië (via de omweg uiteraard) aan ons betalen.

HoniSoit | 31-01-23 | 15:56 | 3

Hey Big Spender.... maar je hebt gelijk. Je moet in een race to the bottom terechtkomen die je net economisch beheersbaar kunt houden.

funda | 31-01-23 | 16:00

@funda | 31-01-23 | 16:00:
Zoals in België.
Veel subsidies en premies hier.
Renovatie aan je huis? 50% van de factuur wordt betaald. 65+ en een nieuwe douche? € 1250,00 er boven op.
Het kan niet op hier. Voor de werknemers is het helemaal feest. Iedereen doet hier zijn boodschappen met maaltijdcheques, belastingvrij verstrekt door de werkgever.
Ziek, of een beetje ziek? Doktersbriefje en je bent twee weken verder, lekker op vakantie.

J.Cash | 31-01-23 | 16:23

@J.Cash | 31-01-23 | 16:23: Sodejus, zijn daar nog huizen vrij?
Subsidies helpen prima tegen gestegen bouwkosten.

funda | 31-01-23 | 17:03

*verrast opkijken doet*

Dus eigenlijk is het geen goed idee om een bankrekening te delen met iedereen in je straat? Inclusief de oplichter op de hoek, de gokverslaafde links tegenover, en de werkloze junk 2 deuren naar rechts?

Dandruff | 31-01-23 | 15:48 | 2

Dat gebeurde juist op grote schaal tijdens de subprime mortgage crisis tussen 2007 en 2010.
Volgens mij waren de Amerikanen er niet blij mee, en de rest van de wereld ook niet.

funda | 31-01-23 | 15:52

Ah, fijn. Gelukkig weer een scherpe Dandruff. Mooie vergelijking.

Peerkeoud | 31-01-23 | 17:15

Haal dat nieuwe gevraagde geld dus maar uit de potten landbouwsubsidie en regionale ontwikkeling.
En ook nog wat extra voor grenzen bewaking,
want elke euro daar wordt 100 x terugverdiend in minder bijstandsuitkeringen.

hotmint | 31-01-23 | 15:48

Nou, hier zullen stevige debatten over volgen. En, totdat Nederland bij het kruisje, zal Nederland de poot stijf houden.

btw, betaalt Engeland mee aan deze gekkigheid? Nope.

En voor allen die zeggen:''in Engeland gaat het lekker..." Engeland heeft sinds Brexit nagenoeg dezelfde economische groei als Duitsland gehad. Dus meer dan NL.

Toeja | 31-01-23 | 15:42 | 3

Engeland heeft nog genoeg ruimte en cultuur, alle begrip dat ze daar wat van willen overhouden.

funda | 31-01-23 | 15:47

Dat de UK slecht gaat, wordt maar beweerd om verder vertrek vanuit de EU te voorkomen. Ons land is een van de weinige steaks (De UK hoorde hier ook bij), in
een veld van botten.

Von der Leyen gooit nog wat extra olie op het vuur door Oekraïne nu al tot EU kandidaat lid te bombarderen. Niet slim - En de tijd van Zonnekoningen, ligt allang achter ons.

Nederlandop1 | 31-01-23 | 15:53

En weet je nog dat een Brexit 'onmogelijk' was, 'omdat je van een omelet ook niet terugkon naar eieren.'
Veel mensen hebben toen schatten verdiend met dit soort schoolTV-gewauwel.

funda | 31-01-23 | 16:03

Wat moeten wij doen om geld te krijgen ipv uit te geven?

overVecht | 31-01-23 | 15:40 | 4

@funda | 31-01-23 | 15:48:

Dat eerste lukt mij niet vanwege het tweede. Samengesteld gezin, gedwongen wonen in de vrije sector maakt het er niet makkelijker op. Werken loont alleen je geweten.

overVecht | 31-01-23 | 15:50

@overVecht | 31-01-23 | 15:50: Ja, het werkt alleen als je eerst door de bevoegde instanties als hulpbehoevend wordt bestempeld.
Lees: instanties, banken, vrinden, cronies, italiaanse politici (niet allemaal!) enfin... daarna is het kat-in-het-bakkie en spenderen maar.

funda | 31-01-23 | 15:57

@funda | 31-01-23 | 15:57:

Tsja. En dat is mijn eer te na terwijl ik begrijp dat dat steeds makkelijker wordt voor steeds meer mensen.

overVecht | 31-01-23 | 16:00
▼ 1 antwoord verborgen

Elke notaris kan in 5 minuten uitleggen waarom je nooit in een maatschap moet stappen met financieel onbetrouwbare partners.
De EU is op macroniveau precies dat, de benodigde afspraken en mechanismen ter mitigatie ontbreken, en problemen 'oplossen' met subsidies of nieuwe leningen leidt alleen maar tot een groter debacle aan het eind van de rit, want de usual suspects zullen zeggen, 'sorry, maar wij kunnen momenteel niet betalen'.

Harry.Langezwaal | 31-01-23 | 15:40 | 2

25 jaar na oprichting van de euro kunnen die knoflook landen nog steeds niet betalen. Als dat geen rode vlag is dat dit vroeg of laat gaat klappen, weet ik het ook niet meer.

ReyNemaattori | 31-01-23 | 16:01

... tenzij je je beseft dat de notaris déél uitmaakt van het sprookje en dat het doel van de EU precies dát is: lekker rijk worden met de onbetrouwbaarheid van je partners als continue motivatie en een geveinsde medemenselijkheid als alibi.

Gladiator Fap | 31-01-23 | 17:05

De EU is een zegen en nivelleren een feestje.

B*tchmeister | 31-01-23 | 15:40

Dus Nederland is 'white'. Duidelijk niet ge-factchecked in Amsterdam, Rotterdam, Den Haag of Utrecht.

marcoplarco | 31-01-23 | 15:39 | 1

Ook daar zie je nog altijd wat blanken hoor, al is het soms inderdaad een uitdaging.

funda | 31-01-23 | 15:49

Kunnen die dronken klanten uit het stamcafe die gisteravond/vanmorgen de Brexit af aan het kraken waren mij nog één keer de nadelen van die Brexit uitleggen.

NLgaatnaardeklote | 31-01-23 | 15:39

Rupsje nooit genoeg dat Zuiden.

william7055 | 31-01-23 | 15:37

Ik zie Gerrit Zalm nog steeds lachen.

B.agger | 31-01-23 | 15:37

In de UK kunnen ze ook alleen maar gniffelen.

Toedels | 31-01-23 | 15:36

Wel grappig die kaartjes, maar Hongarije zou toch ook donkergroen moeten zijn ipv te Aziatisch.

guldenmiddenweg | 31-01-23 | 15:35 | 1

Ik ben vooral jaloers op die doodsbedreigingen in 20 talen.

Harry.Langezwaal | 31-01-23 | 15:44

brekend nieuws MinFin Kaag heeft het opruimen van chemische wapens in Syrië bewerkstelligd en oorlog tussen Israël en Libanon voorkomen. Is zo uitspraak van MinFin Kaag zelf. Maar het 'huishoudportemonneetje' van NL is denk ik te hoog gegrepen voor haar. Eerst het zuur dan het zoet

HetOorAakel | 31-01-23 | 15:34

Ze kunnen niet omgaan met geld. Is daarom meer geld de oplossing?

HaaiBaai | 31-01-23 | 15:29 | 1

Als dat altijd voor politici werkt, misschien dan ook voor normale mensen?

funda | 31-01-23 | 17:30

Zo, nu weten we ook waar Rutte en Macron gisteren over zaten te ouwehoeren, immigratie leek mij al sterk.

NLgaatnaardeklote | 31-01-23 | 15:29

Sinds wanneer kan Rutte dansen?

Paty | 31-01-23 | 15:28

De pro EU landen zoals Dld en NL mopperen wel als het over geldgeven gaat, maar ze zijn zo vol van die EU dat ze meestal over de brug komen.
Voor de bühne roepen ze uiteraard wat want de burgers snappen het niet maar tel er op dat er weer met geld gestrooid wordt.
Links wil sowieso soberheid en kumbaya zingen met een waxinelichtje dus tijd om rechts groot te maken .En het liefst zo groot dat we met Dld, Scandinavië en Engeland een nieuwe EU kunnen maken

pejoar | 31-01-23 | 15:26

Prima Mario. Maar dan kan ik straks ook overal pinnen in Italie, ok? Met een bonnetje. En blijft de receptie gewoon open van 13.00 tot 15.00 uur. En de slagboom. Met je siesta, in Noord Italie bij 26 graden. Vreten en pitten doe ja maar na de zomer.

Piet Karbiet | 31-01-23 | 15:26 | 1

Siesta, wen er nooit aan, hier tussen 1en 5 uur, Daarna werken tot 10 uur, in Nederland gaan de meeste mensen dan slapen.

gato | 31-01-23 | 17:31

Rutte nadert zijn einddatum en dat is levensgevaarlijk voor Nederland. Ik voorspel gulle giften geld en soevereiniteit aan Brussel na wat theatrale tegenstribbelingen. Brussels vervolgbaantje gegarandeerd.

Zeddegeizot | 31-01-23 | 15:25 | 2

Rutte heeft rond een biljoen aan Brussel overgemaakt tijdens regeringstijd van NL.
Over dezelfde periode staat het gdp per capita van de Nederlander in het negatief.
2008 was 57k USD
2022 is 57k USD

McCain | 31-01-23 | 15:31

@McCain | 31-01-23 | 15:31: Het is bekend dat Rutte rechts praat, maar links loopt. En hij kan nog een Lubbersje doen, met MINFIN en overtuigd eurofiel Kaag: De NL contributie verhogen in hoop op het baantje van Ursula.

Zeddegeizot | 31-01-23 | 17:04

Het ergste moet nog komen als het meest corrupte land wat er bestaat, De Oekraïne, straks de EU binnen wandelt. Wederopbouw hier, rotondetje daar, dan is 750 miljard nog maar het begin. En de graaiers genieten van de pensioenpotjes die door onze geweldige regering reeds zijn weggegeven. Doorgaan tot minimaal 70 jaar en dan zeg ik niks geks.

Waakvlam | 31-01-23 | 15:24 | 1

Nee hoor, Albanie is eerst aan de beurt. Een toonbeeld van integriteit dat land.

_pacman_ | 31-01-23 | 15:26

Financiële aderlating.

GeheidEenGeit | 31-01-23 | 15:24

We verdienen enorm aan de Euro, dus we mogen best wel wat terugdoen. Oorlog is ook heel duur en door de EU hebben we al bijna een eeuw vrede in Europa. Bovendien kunnen de Italianen onze bloemen niet kopen als ze geen geld hebben.

Blauwpetje | 31-01-23 | 15:24 | 11

@TheseDays00 | 31-01-23 | 15:41: Dat argument wordt alleen gebezigd door mensen die geen geschiedenis kennen.

In de Balkan is 't al sinds WO2 hommeles tot aan de laatste Balkanoorlog in de jaren 90(da's 21 jaar geleden). Griekse burgeroorlog. Turkse invasie van Cyprus. Albaneese burgeroorlog. Meerdere oorlogen in Abkhazië. Kosovo burgeroorlog. Vorig jaar nog gedöner in Azerbeidzjan.

Wie denkt dat 't hier al 75 jaar rustig is, kijkt domweg de verkeerde kant op.

ReyNemaattori | 31-01-23 | 16:10

@ReyNemaattori | 31-01-23 | 16:10: Het was het argument van de EU zelf. Frans T. doet het ook regelmatig als ik het goed heb, dus dank je voor de aanvulling.... kijk even naar de ironie, ik ben van de oude dingen en vroeger was het beter.

TheseDays00 | 31-01-23 | 16:27

Ik wil ook een Tesla. Wie weet wil Musk mij geld sturen. Kan ik een Tesla kopen.

Sierstrip | 31-01-23 | 16:38
▼ 8 antwoorden verborgen

Top, een goochelshow.
Kijk, we stoppen het geld hier in een kastje, zakdoekje ervoor, prevelende spreuken en *poof*.
Publiek uit zijn dak, encore.
Ow, dit is al de encore?

Kouwe Kees | 31-01-23 | 15:23

Benieuwd wat de EU rente gaat doen. Elke .50 stijging betekend een extra last van 90 miljard voor Zuid Europese landen. Het Corona fonds van 200 miljard heeft tot heden deze stijging kunnen dekken. Op dus. Noord EU wil rentestijging, Zuid verlaging. Als dit fonds wordt toegekend, gaat de Europese bank dus flink verhogen. Was mooi geweest voor onze pensioenen, als het systeem onveranderd zou blijven. Doch zal het voor onze politici goed uitkomen. Hogere waarde pensioenen bij de herverdeling, “rust” op de woningmarkt omdat hypotheek rentes verder zullen oplopen. Dus zeker zal Nederland bij het kruisje tekenen. Sputteren tot 15 maart. Laat de Europese bank de rente maar weer verlagen, kan ik mijn keet duurder verpatsen en dan dikke doei!

Kaitseliit | 31-01-23 | 15:22

Ik blijf het zeggen: zorg dat uw vermogen niet alleen uit euro's bestaat.
De eurocrisis verdiept zich alleen maar.

guldenmiddenweg | 31-01-23 | 15:21

Geen punt poen zat hier

P. Breidel | 31-01-23 | 15:20

Vraag maar aan klimaatpaus Frans Timmermans de 1e. Die heeft nog 1000 miljard in zijn broekje voor waanzin en luchtfietserij. Verzin iets groens. Wel met rente terug betalen.

Piet Karbiet | 31-01-23 | 15:19

Briljant.
Eerst Nederland medeverantwoordelijk maken voor de schulden van Italië.
En daarna kan Italië doen wat ze willen.
Graaien waar je graaien kan.
En iemand anders (Henk en Ingrid) draait wel voor jouw schulden op.
Een pracht van een verdienmodel.

AdvocatusDiaboli | 31-01-23 | 15:19 | 2

Tijd om naar Italië te emigreren dus, zit je aan de ontvangende kant.

Nuchternederland | 31-01-23 | 15:22

Nee, Italië heeft nou eenmaal geen traditie van belasting betalen, laat staan pinnen. Dus onze bijdrage is belangrijk.

P. Breidel | 31-01-23 | 15:34

Als je tot je 67 kan werken kan 68 ook. Pensioenpot ten zijn al vakkundig geleegd door ons nieuw leiderschap..

Steuntrekker | 31-01-23 | 15:16 | 2

Beste Steuntrekker...

Ik/wij hebben ons huis gekocht in 2014 en in die tijd was het al verplicht voor de geldverstrekkers om een financiële bijsluiter te leveren bij de offertes van een hypotheek...

Zwart op wit kan je hierin lezen dat geboortejaar 1973 pas op 70 jarige leeftijd een AOW en pensioen kan verwachten, 68 is een leeftijd die veel te rooskleurig is.

Okay: Het is nu twee keer voorgekomen dat de gemiddelde levensverwachting is achtergebleven bij de beramingen en heeft als resultaat gehad dat er 2 maal een bevriezing is geweest van een paar maanden per keer in het oprekken van de AOW leeftijd.

Bouwjaar 1973 'mag' dus op 68 jaar en 3 maanden zijn AOW verwachten, bij ieder jaargang hierna komen er wederom een paar weken/maanden bij zodat bouwjaar 1983 pas met 69 jaar en 0 maanden zijn AOW 'mag' verwachten.

Bouwjaar 1993? Op 69 jaar en 6 maanden...
Bouwjaar 2003? Op 70 jaar en 0 maanden...

www.svb.nl/nl/aow/aow-leeftijd/uw-aow...

BadPatNL | 31-01-23 | 16:00

@BadPatNL | 31-01-23 | 16:00: Als het goed is is dat huis afbetaald na 30 jaar, en zijn je vaste lasten enkel nog belasting, energie, vreten & verzekeringen?

Energie kun je redelijk zelfvoorzienend in worden in de tussentijd, dus dan houdt je belasting, vreten & verzekeringen over!

ReyNemaattori | 31-01-23 | 16:13

Daar kunnen de netbeheerders alhier vast wat van krijgen om de congestie op het stroomnet op te lossen, toch? Toch!?

dugo | 31-01-23 | 15:15 | 1

Toch geen personeel. Load shedding gaat het worden.

Joris Beltsin | 31-01-23 | 15:18

750 miljard.
Een paar handige jongens zitten al weer handenwrijvend klaar.
Dat wordt vet cashen, afromen, aftappen, regelen.

AdvocatusDiaboli | 31-01-23 | 15:15

- leve de EU waar het noorden het zuiden onderhoudt of in ieder geval het zuiden bedelt en blijft bedelen, alleen maar om hun onderwereld rijker te maken en de corruptie te onderhouden

langzullenweleven | 31-01-23 | 15:14 | 1

Vergeet het oosten niet.

Joris Beltsin | 31-01-23 | 15:17

Die pensioen pot van 1500 miljard kunnen we die geven aan die arme sloebers..... lijkt mij een goede aanleiding om eens serieus over een nexit na te denken.

Karel Kruizenruiker | 31-01-23 | 15:14 | 4

Iemand tips waar je op moet stemmen als je later niet gelijk van je werk in een (CO neutrale)oven geschoven wil worden?

Steuntrekker | 31-01-23 | 15:19

@Steuntrekker | 31-01-23 | 15:19: Nee. Enige wat je kan doen is een huis kopen, dat energieneutraal maken & afbetalen. Zodat je alleen nog belasting, vreten & verzekeringen hoeft te betalen.

Want wie je ook stemt, die pensioenpotten zijn allang weg en komen niet terug...

ReyNemaattori | 31-01-23 | 16:14

@ReyNemaattori | 31-01-23 | 16:14: bedankt voor de tip, dit gaat mij als alles goed gaat wel lukken... Ik hecht geen waarde aan pensioen maar vele zie ik toch doorgaan tot ze erbij neervallen

Steuntrekker | 31-01-23 | 18:23
▼ 1 antwoord verborgen

750 miljard? Op je muil, gauw.
Je hebt nooit geen geld Italië.

Bochel | 31-01-23 | 15:14 | 5

Tot de euro had Italië (sinds de oorlog) al bijna 50 regeringen, ieder jaar de lire weer onbeperkt bijdrukken, op het einde echt niks meer waard

hagelkruis | 31-01-23 | 15:23

De Italiaanse burgers zijn inmiddels beter (rijker) af dan de Nederlanders, maar onze Marx Trutte tekent straks gewoon weer bij het kruisje, de baantjescarrousel voor de insiders mag wel wat kosten natuurlijk.

DRUCKIE1 | 31-01-23 | 15:24

@Piet Karbiet | 31-01-23 | 15:22: Hun geld staat allemaal in Zwitserland, Spanje koopt zich rot aan bitcoins.

gato | 31-01-23 | 17:37
▼ 2 antwoorden verborgen

Volgens Rutte is er geld genoeg in Brussel.

"Daarnaast ligt er nog voor 40 miljard aan ongebruikt ’oud geld’ uit het cohesiefonds en is er dankzij eurocommissaris Frans Timmermans een nieuw ’sociaal klimaatfonds’ in aantocht. Deze pot van 60 miljard euro wordt mede mogelijk gemaakt door de invoering van uitstootrechten in nieuwe sectoren. Consumenten betalen hiervoor waarschijnlijk de rekening via de gasnota en aan de pomp. "

Jezus Christus.

Duwbak_Linda | 31-01-23 | 15:13

Mark Rutte doet even wat stoere praat maar hij heeft zijn handtekening al een jaar of 8 geleden gezet onder de bankenunie. Hij kan geen kant op. Arm schaap.

Suncatcher | 31-01-23 | 15:12

Komt allemaal terug (met dikke vette rente!!1!).

Lorejas | 31-01-23 | 15:12

Zolang men bij de PS -verkiezingen straks op VVD en PvdGL gaat stemmen, weten we zeker dat Zuid Europa zal blijven zuigen aan het Noord -infuus.

polderslootje | 31-01-23 | 15:09

Laten we dat geld nou maar geven voordat ze allemaal hierheen komen vluchten.

Mr_Natural | 31-01-23 | 15:06 | 2

Doen ze dan alsnog daarna, twee keer vangen en een gratis wasmachine.

keistad | 31-01-23 | 15:12

Spanjaarden komen niet naar het Noorden.

gato | 31-01-23 | 17:40

Als EU lid van zuidelijke oriëntering sta je natuurlijk ook niet aan de zijlijn toe te kijken hoe Oekraïne tot nieuwe favoriete bodemloze put verwordt.

Heckantrieb | 31-01-23 | 15:06

dingflopbips achteraf blijkt uit de geschiedenisboeken dat UK destijds het juiste besluit heeft genomen ondanks de hel en verdoemenis van Juncker

HetOorAakel | 31-01-23 | 15:05 | 6

@* Il Principe * | 31-01-23 | 15:06: Nee, maar met de EU ook niet. En Japan ook niet. 'Toevallig' worstelt ook China.

Bijna alsof er een recessie is ontstaan na de covid-stimilus-shock die verder niks met Brexit te maken heeft?

ReyNemaattori | 31-01-23 | 16:17

Recessie? Waar heb je het over?

* Il Principe * | 31-01-23 | 16:38
▼ 3 antwoorden verborgen

Wel een beetje solidair met het Zuiden aub !

Asteroid-B612 | 31-01-23 | 15:04 | 3

Heb nergens nog gelezen dat Spanje geld wil.

gato | 31-01-23 | 15:05

Die profiteren nu handig van de "Eurovisie-oorlogstijd", de slappe noord-hap tekent gewoon bij het kruisje, en hier de laatste slimme mensen maar dom denken dat ze met hun dure huizen wel goed zitten.... de Italianen lachen zich krom.

hagelkruis | 31-01-23 | 15:08

Ok, het mooie Limburgse Helmond krijgt ook wat.

Kapitein Sjaak Mus | 31-01-23 | 15:10

Ik dacht dat er in Italie best veel pizza / wijn op terassen wordt genuttigd maar zie nu op die kaartjes dat het daar blijkbaar geen wit privilege is.

Bevreemdende tijden hoor.

_pacman_ | 31-01-23 | 15:03

Gelukkig hebben we een kundige vrouw op Financiële Zaken als minister. Die nooit centen doorsluist naar ZuidEuropa, Palestina of Oekraïne. Die altijd in de Kamer aanwezig is als het moet.

dathoujetoch | 31-01-23 | 15:03 | 5

@_pacman_ | 31-01-23 | 15:06:
Gerrit Zalm heeft onze gulden voor een habbekrats ingewisseld voor de Euro, was niet zo best achterag gezien.

DRUCKIE1 | 31-01-23 | 15:27

@Joris Beltsin | 31-01-23 | 15:13: Absoluut Dijsselbloem, de enige die het zelfs aandurfde soms heeeel even een tegengeluid te geven.

funda | 31-01-23 | 16:19
▼ 2 antwoorden verborgen

En dan nog vertellen dat er "geen belangrijke zaken besproken worden" bij het wef. Nog geen week later dit ...

Het Licht | 31-01-23 | 15:02

Geld regelt macht.
Macht regelt geld.

Misschien is die vergelijking met Marx zo gek nog niet, maar dan op een andere manier.

Waarom krijgen we de indruk dat een paar handige rijke mensen in Italië zich helemaal rot lachen om die domme noorderlingen.
Je creëert een situatie waar je ze in mee kan trekken en dan komen ze wel weer over de brug.
Intussen sluis je het corrupte geld naar banken buiten Europa.
Wel zo handig.

AdvocatusDiaboli | 31-01-23 | 15:02

Nee.

VBO_B_Niveau | 31-01-23 | 15:01

Wissel je Euro's om in US $ nu het nog kan .

likmegaties | 31-01-23 | 14:59 | 4

Gevaarlijk, dollar stort ook in.

gato | 31-01-23 | 15:02
▼ 1 antwoord verborgen

Gek dat socialisten nog steeds geloven dat de ideeën van een man uit de 19e eeuw nu nog relevant zijn, terwijl de wereld er totáál anders uitziet. Zelfs nu we weten dat die ideeën nog nooit ergens succesvol zijn geïmplementeerd; het communisme - toch een gevorderd ontwikkelingsstadium van marxisme - heeft slechts armoede en onderdrukking opgeleverd. Marxofielen lijken zich nooit af te vragen tot welke inzichten Marx was gekomen als hij nu zou leven.

Wat een doorzichtig plan overigens: honderden miljarden met zo min mogelijk regels in een fonds stoppen. Alsof de corrupte Zuid Europese politici nu opeens niet gaan graaien. Ik denk dat ze in Griekenland de pensioenleeftijd vast naar 49 gaan terugschroeven.

Hommel | 31-01-23 | 14:59 | 3

Nou, Das Kapital van die Karl May heb ik wel eens gelezen. Vond er niet veel aan. Kwamen erg weinig indianen in voor.

Kapitein Sjaak Mus | 31-01-23 | 15:05

Totalitaire systemen gaan nooit werken, hoe idealistisch ook.
Omdat niet iedereen hetzelfde is.
Maar vooral omdat er uiteindelijk altijd wel een paar gewetenloze types zich in de top nestelen en dan is het voorbij.
Die beginnen een eigen rijkje en gaan heel goed voor zichzelf zorgen ten koste van de bevolking.
Poetin is een voorbeeld, maar er zijn er meer.
Noord-Korea bijvoorbeeld.
Een kleine elite die alleen maar bezig is met geld en macht naar zich toetrekken en intussen wordt de bevolking aan zijn lot overgelaten. Dat is geen communisme, maar een primitieve ontspoorde vorm van kapitalisme. gebaseerd op macht in plaats van gezonde concurrentie.
Het is ooit wel begonnen als een heilstaat, maar zoals al die experimenten is het mislukt.
En hoe meer geld, hoe meer controle, hoe meer macht.
Dus ook kapitalisme heeft zijn gevaren.

AdvocatusDiaboli | 31-01-23 | 15:12

Doe ff rekeningnummer, maak ik vast driehonderdmiljard over, geen dank...

Pa Nadol | 31-01-23 | 14:59 | 1

Neem aan dat andere guurders het restant ff overmaken he...

Pa Nadol | 31-01-23 | 15:00

Sorry, maakte laatst net alles over naar Oekraïne.

Zomaarwat | 31-01-23 | 14:57

Dat lijkt mij geen probleem, en ik ben best bereid om een paar jaar langer te werken voor hun.
Dan kunnen hun hopelijk iets eerder stoppen met werken.
Want laten we eerlijk zijn, waar niet gewerkt word kunnen ook geen fouten gemaakt worden.

Regentenstijl | 31-01-23 | 14:55 | 1

Het is hier toch kutweer. Wat moet je anders.

Zack Hooi | 31-01-23 | 15:00

Banken zijn een Italiaanse uitvinding, say no more.

Mr_Natural | 31-01-23 | 14:54 | 8

@funda | 31-01-23 | 15:17: In the ghetto...., on a cold and grey Chicago morning...., Al Capone..., maffia..., aaah, toch weer die Italianen dus.

D-Fens_1963 | 31-01-23 | 15:27

@D-Fens_1963 | 31-01-23 | 15:27: Ik doelde meer op de eerste banken in het ghetto van oud Venetie maar ik zag laatst "A Bronx Tale" over Italianen in New York, van Robert de Niro, en die was ook verdraaid sfeervol.

funda | 31-01-23 | 15:36
▼ 5 antwoorden verborgen

De clash is dus tussen het financieel verstandige Noorden en het dus financieel onverstandige zuiden.... waarom zou je onverstandig willen zijn?

Kaas de Vies | 31-01-23 | 14:53

Tijd voor een splitsing...

NEURO Noorden...

ZEURO Zuiden...

Nog eenmal bakken met geld over de balk gooien hek bouwen... en ze verder lekker het uitzoeken..... dat soort landen gaan nooit ons geld geven... dus stoppen er mee.

Zijn een soort kinderen... die altijd maar geld willen van ouders...

MeneerGuggenheimer | 31-01-23 | 14:53 | 5

Eerst krijgen we al dat eerdere geld nog terug, met rente.

funda | 31-01-23 | 15:21

Italie voldeed jarenlang niet eens aan de voorwaarden om tot de eurozone toegelaten te worden. De Italiaanse Lire was een waardeloze munteenheid. Je kreeg soms ook wisselgeld in de vorm van snoepjes, enzo. Maar Italie moest en zou (van wie eigenlijk ?) bij de eurozone komen. Toen hebben ze daar 1 of andere TIJDELIJKE onzinbelasting ingevoerd, waarna het Italiaanse budget, op papier althans, opeens WEL aan de geldende euro-normen voldeed. Daarop werd de euro ingevoerd. De mensen stonden in Italie letterlijk te dansen op straat. Hier niet ! Wij lieten ons weer lekker in de poeperd stampen en kregen een uiterst ongunstige euros per gulden wisselkoers kado. Maar het was van meet af aan al duidelijk dat de geldstroom van noord naar zuid zou lopen. De Italianen kregen die tijdelijke belasting voor zover ik weet direkt daarop weer terugbetaald. Iets wat in je Nederland ook niet snel zou zien gebeuren.

Asteroid-B612 | 31-01-23 | 17:56

@Asteroid-B612 | 31-01-23 | 17:56:
Van Duitsland moest Italie in de Euro en dan vooral Kohl. Nederland was tegen maar werd in de hoek gezet want Nederland was ook tegen de snelle reunificatie geweest van Duitsland eerder en dat vond Kohl ook niet leuk dus er stond nog een rekening open tav Nederland.

Basil Fawlty | 31-01-23 | 18:09
▼ 2 antwoorden verborgen

Vroeger hadden de prudente Duitsers nog ballen en had een dergelijke graai in de kas geen schijn van kans gehad. Nu zitten bij onze oosterburen allemaal halfzachte eieren en moet het kleine Nederland alleen dapper weerstand bieden.

Joris Beltsin | 31-01-23 | 14:52 | 5

@Joris Beltsin | 31-01-23 | 15:00: Aaah, het eerste dus.

D-Fens_1963 | 31-01-23 | 15:24

Als ik me niet vergis was de reden daarvoor dat de Deutsche Bank er (na het "Wir schaffen das" fiasco ?) zeer beroerd voor stond en zelfs dreigde om te vallen. De Italianen hadden weliswaar allerlei spulletjes gekocht van Duitsland, maar nog niet betaald. Die schulden moesten nog voldaan worden. Dan moeten de Italianen daar wel centjes voor hebben. M.a.w. de Nederlandse belastingbetalerT heeft de Deutsche Bank destijds overeind gehouden. Zoiets was het, dacht ik.

Asteroid-B612 | 31-01-23 | 17:45
▼ 2 antwoorden verborgen

Het is maar goed dat ze alles terugbetalen tot de laatste cent.

Met_baard | 31-01-23 | 14:51 | 2

Met rente!

Zaadstaaf | 31-01-23 | 14:57

Ik hoorde dat Merkel Rutte al heeft toegesnauwd dat als hij toch niets kan hij beter maar vast in het hokje zijn kruisje kan zetten.

appeltjesgroeneweide | 31-01-23 | 14:51

En ondertussen hebben de mensen geen geld meer om garen te kopen om hun sokken te stoppen.

Zoutklontje | 31-01-23 | 14:51 | 3

Als je geen sokken meer kan betalen lost dat probleem vanzelf op . Die zuidelijke landen hebben uw sokken ook harder nodig , uw voeten blijven immers warm van het harde doorwerken zodat ze daar lekker vroeg met pensioen kunnen .

Rutte gaat dit voor u regelen !

Castor12 | 31-01-23 | 15:17

@Castor12 | 31-01-23 | 15:17:
Bijna: Rutte gaat mensen regelen die dit voor u moeten regelen.
Essentieel verschil in het management van wingewest NL.

funda | 31-01-23 | 15:23

@Castor12 | 31-01-23 | 15:17:

En zonder een zuchtje verzet, hoe kan het toch dat de Nederlanders alles pikken van die Rutte.

Fransen gaan met miljoenen de straat op als het dreigt naar 64 te gaan.

Wattman | 31-01-23 | 16:31

Wat is eigenlijk voor Nederlanders het voordeel van de EU?

Bochel | 31-01-23 | 14:48 | 10

Het voordeel van de EU beperkt zich tot het voordeel van de EEG. Al het andere is alleen een lastenverzwaring gebleken. Hoewel de inflatie sinds de invoering van de Euro lager is geweest dan ervoor, hadden we met z'n alleen netto meer geld overgehouden zonder de beklemming van de EU.
Middels de EEG had overal mobiel internetten ook gewoon gekund hoor en anders hadden we geld zat om ervoor te betalen.
De enige die hier beter van wordt is de Zuid-Europeaan. Die met 62 met pensioen mag omdat die 'Ollanders toch betalen.

Bakkeleures | 31-01-23 | 15:19

Onze handel kan sneller en goedkoper, vandaar dat alles duurder wordt, overal tekorten zijn en het land verarmt en overvol wordt. Wij noemen dat welvaart.

funda | 31-01-23 | 15:25

Helemaal eens met bakkeleuris. De EEG had de meeste douane problemen opgelost. Toen kwam de EG en daarna de EU. Die voegden vooral kosten toe en dingen die we zonder de kosten makkelijk hadden kunnen betalen. Eerder met pensioen en lekker uitgeven had meteen een prijs, devaluatie. Lever dat in en je krijgt een fonds 750 mld. Lekker anoniem graaien. Zolang de frugal four maar bij het kruisje tekenen.

GregorVanPallandt | 31-01-23 | 19:28
▼ 7 antwoorden verborgen

Oekraïne er bij willen halen, roekeloos monetair beleid…. Ja echt geweldig die EU!

ikworstelengadouchen | 31-01-23 | 14:47 | 1

Met een GDP ter grootte van 1/5 van dat van NL. Hebben we echt nodig ja.

Ichneumonidae | 31-01-23 | 15:35

REAGEER OOK

Uitgelezen op GeenStijl? Abonneer je op de Nijman-Nieuwsbrief.
linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken
Kansino. Hét online casino van Nederland.
Online casino met licentie | Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Online Gokken | Brokerfolio.com brokers vergelijken | online bookmakers in Nederland
Online Casino Top 5 | Casino bonussen | Crypto-casino.nl