Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Machtigste religie ter wereld is heel erg zielig

Voorwaarts en zieltjes winnen!

Goh. Kloteregimes blijken ook kloteregimes voor Christenen


Of u wel even medelijden wil hebben met de Christenen: de grootste religie ter wereld met bijna 2,5 miljard volgers. Die worden namelijk enorm onderdrukt in moslimlanden, aldus de organisatie met de onbedoeld toepasselijke naam OpenDoors, die eveneens claimt dat de christenvervolging wereldwijd op een "alarmerend hoog niveau" ligt. "Christenen hebben te maken met ontvoering, mishandeling, verkrachting en gedwongen uithuwelijking", schrijft de NOS gewillig over. Het gaat hier voornamelijk om landen als Noord-Korea, Somalië, Jemen en Eritrea. Niet geheel verrassend, want weet u wie er ook onnodig lijden in die landen? Onder andere homo's, bi's, lesbo's, transpersonen en alle andere letterbakvarianten, zelfstandige vrouwen, vrouwen met ambitie en eigenlijk ook alle andere vrouwen, sowieso alle andersdenkenden en in sommige gevallen vrijwel de hele bevolking. Daar horen we de Jezusfanclub hier niet over, want dit zijn niet geheel toevallig groepen die in landen waar Christenen de dienst uitmaken vaak ook lijden onder discriminatie, vervolging en uitsluiting. Maar daar moet u niet te veel over nadenken: gewoon braaf stilzitten, luisteren en geld in dat collectezakje deponeren. Want veel mensen zijn zielig, maar deze kruisvaarders net iets zieliger dan de rest. 

Reaguursels

Inloggen

Ik geloof dat de islam afzeiken slimmer is.

Veepert | 18-01-23 | 23:21

We hebben het juist voortdurend over de vrouwen onderdrukking en homo vervolging in deze landen. Nu hebben we het een keer over Christenen en Struikrover gaat meteen janken. Doe eens normaal joh!

Allevezoel | 18-01-23 | 20:53
-weggejorist-
nerugaer | 18-01-23 | 20:37

Dus, eigenlijk is het Christendom ook een soort Islam of communisme? Is dat de boodschap?

Blauwpetje | 18-01-23 | 20:36 | 4

@Dooiemus | 18-01-23 | 20:57: Tja, als het zo zit, dan moeten die Christenen inderdaad niet zeuren als ze verkracht of vermoord worden.

Blauwpetje | 18-01-23 | 21:07

Dat moeten ze juist wel. Het probleem zit hem meer in het feit dat mensen vinden dat zij op grond van hun geloof het recht hebben mensen te verkrachten, te martelen, te veroordelen, te discrimineren, te doden, te stenigen, op te hangen, het leven zuur te maken enz. Er zijn bijvoorbeeld tijdens homo's vermoord door joden, door christenen en door moslims. Dat dat extremisten zijn doet er niet toe, ze destilleren hun meninkjes allemaal uit hun versie van eeuwenoude woestijnverhalen.

Dooiemus | 18-01-23 | 21:14

@Dooiemus | 18-01-23 | 21:14: Toch zit er een groot gevaar in die relativeringen. Er bestaan wel degelijk fundamentele verschillen tussen de religies en die hebben ook fundamentele en verstrekkende gevolgen, die ook in Nederland tot ver in de toekomst zullen doorwerken.

Blauwpetje | 18-01-23 | 22:03
▼ 1 antwoord verborgen

(goed) Gelovigen menen dat ze een streepje voor hebben ten opzichte van ongelovigen. Daarnaast hebben alle religies eigen kopmannen en eigen regeltjes en eigen bestraffingen. Sommigen vinden alle andere religies en hun gelovigen net zo erg als zouden zij ongelovig zijn. Al met al een hoop gedoe (om niets). Overigens is het niet vreemd dat leden zich meer druk maken om de eigen leden als behorende tot dezelfde familie. Je bent over het algemeen meer verbonden met leden waarvan je zelf lid bent. Geldt voor elke vereniging. Het is een vorm van whataboutisme om daarover te vallen. Ieder mens heeft zo zijn eigen cirkeltje en familie die aandacht en bescherming verdient.

dijkbewaker | 18-01-23 | 19:53

Ik sla deze keer maar over met de collecte, kan de directeur van deze zielig vereniging maar is geen nieuwe Mercedes kopen van mijn centen.

jan huppeldepup | 18-01-23 | 19:50

Ik zie Iets te veel claudiadebreij denkpatroon in het verhaal.

Schmalz | 18-01-23 | 19:16 | 1

Juist.

Hommel | 18-01-23 | 19:56

voorbeelden struikrover, voorbeelden.....

Treurgrond | 18-01-23 | 19:10

Flutstuk rover.

donkieshot | 18-01-23 | 18:58

Leef in elk geval 10x liever in een land met een op Christelijke waarden gebaseerde identiteit (maar niet doorgeslagen naar extremisme) dan 1 gebaseerd op streng Islamitische waarden. Je merkt steeds meer in Islamitische landen dat minderheden van andere geloven worden onderdrukt en dat mogen we best zorgelijk vinden.

Jan, Leiden | 18-01-23 | 18:55 | 2

Hoe dacht u dat er over zo'n jaar of honderd in Nederland voor staat ?

Cornelis12 | 18-01-23 | 19:01

@Cornelis12 | 18-01-23 | 19:01:
Een land met Sharia in wetgeving. En dat vind ik erg triest en naar voor nakomelingen in mijn familie.

Jan, Leiden | 18-01-23 | 23:20

Het is natuurlijk ook wachten tot de paus de christelijke variant van een fatwa gaat uitspreken tegen een moslim die cartoons van hem maakt. Of zoiets.

Vandeanderekant | 18-01-23 | 18:54

Struikrover: -1

topdrob | 18-01-23 | 18:51

Nou nou wat een niveau dit stukje. Moest zeker snel af zijn?

Weetje71 | 18-01-23 | 18:29 | 1

Vertel maar hoe het anders moet! anders is het wel heel erg gemakzuchtig en snel reageren.

dijkbewaker | 18-01-23 | 19:06

We horen de lgbti+ groep ook niet over vervolging van christenen. De hele retoriek in het artikel klinkt als: zij zijn met veel dus zij kunnen geen slachtoffer zijn. Gaat geenstijl binnenkort ook met blm vlaggen zwaaien?

High speed duck | 18-01-23 | 18:27

Seculiere overtuigingen zijn natuurlijk volledig rationeel, wetenschappelijk verantwoord en superieur aan het theisme. Dus in de toekomst: collectivisme, communisme, socialisme, facisme, wokeisme...Wat zullen vrouwen en LGBTI veel beter af zijn dan onder het Christendom zeg

Onob | 18-01-23 | 18:26

Er zijn al genoeg actiegroepen voor lesbische feministen, Open Doors is een goede organisatie.

thanseeuwen | 18-01-23 | 18:19

Stichting die op komt voor vervolgde christenen komt op voor vervolgde christenen. Er zijn ook organisaties die opkomen voor vervolgde homo's etc. Ik zie het probleem niet zo.

de_gevlekte | 18-01-23 | 18:18

We moeten religie gelijk stellen met roken en zuipen. Dat zou het speelveld enorm veranderen.

Andersdenkend | 18-01-23 | 18:10 | 1

Dat niet, daar ik aanneem dat religie niet verslavend is. Maar religie is wel zo als het hebben van een penis.
Heel leuk dat je er een hebt maar, ga er niet mee in het openbaar te koop lopen. Ga niemand vertellen dat je er een hebt en hoe het er uit ziet en hoe geweldig het is er een te hebben. Dring het niemand op en ga er niemand mee in het gezicht liggen zwaaien en vooral, als je er mee wil spelen, doe dat thuis met de gordijnen dicht.

brie-de-penis | 18-01-23 | 19:21

Uit de gouwe ouwe tijd, 100 jaar geleden, in herhaling, velen van U hebben 'm al laten zien. Toen internet nog niet bestond en de TV in opkomst kwam. Daarna kwam de KRO.
En daarvoor de Hustler.
Why I am not a Christian:
www.youtube.com/watch?v=NdDYvvevLZk&a...

Ik kon "Why I am not a Muslim" van die tijd niet aantreffen, wel volop van deze tijd.

nobodiesunmighty | 18-01-23 | 18:06

Hoog tijd dat we religie zien als porno: alleen geschikt voor volwassenen wanneer er niemand kijkt.

Porno laten zien aan minderjarigen wordt - terecht - niet als acceptabel gezien. Waarom mag je wel minderjarigen indoctrineren met andere sprookjes?
Als je meerderjarig bent kun je aannemen dat je wat beter onderscheid kunt maken tussen fantasie en werkelijkheid. Dus op je 18e verjaardag komt je moeder met een verhaal over dat het hele universum in een week gemaakt is door een één of andere goos op een wolk. En dat we daarom homo's van een flat moeten gooien. Succes ermee.

Predateur | 18-01-23 | 18:03

Ach gut.
Religieuze sprookjesboekgelovers worden vervolgd door andere sprookjes. En andersom.
Zielig hoor. Al die religie.

grapo | 18-01-23 | 17:55
-weggejorist-
Piggelmee | 18-01-23 | 17:53

Uit het verhaal begrijp ik, dat het in landen waar christenen de meerderheid/de dienst uitmaken, Jan en alleman net zo hard onderdrukken als de regimes in Noord-Korea, Iran, Arabieriè etc.
Lijkt me onzin.

KeesBruin | 18-01-23 | 17:47 | 1

Het lijkt inderdaad gecharcheerd, maar er zijn zeker zwaar christelijke landen met een zeer strak regime, zoals Oeganda. De vk heeft er in 2021 een goed artikel over geschreven hoe Oegandese regering de oppositie onderdrukt, en waar homoseksuele handelingen worden beantwoord met de doodstraf, de zogenaamde iron bar killings.

Alcmaria | 18-01-23 | 17:57

Er wordt bijna net zo hard gejorist, als toen met dat halsema- columnpje...

vladimirows | 18-01-23 | 17:45 | 1

Dat valt onder de vrijheid van jorisuiting

radiatorknopje | 18-01-23 | 18:07

Wij zijn ook overgegaan op christenen als brandstof voor onze allesbrander. Ze zijn goedkoper dan hout, roken minder dan ketters alleen is het wel handig om de kachel te voorzien van goede geluidsisolatie

JeanDragage | 18-01-23 | 17:43 | 3

Goed plan. Ze schijnen ook eeuwig te kunnen branden.

Joris Beltsin | 18-01-23 | 17:46

@Joris Beltsin | 18-01-23 | 17:46: Hmm....
Beste god. Mag ik 1 van deze ketters om eeuwig in de open haard te branden? Stookkosten zijn hoog. Dank. Amen.

Is dit nog nieuws? | 18-01-23 | 18:34

@Joris Beltsin | 18-01-23 | 17:46: eeuwige energie, de hel voor alle energieleveranciers

JeanDragage | 18-01-23 | 18:38

Leuk kaartje daar bij open deur. Is zeker toeval dat ze bijna allemaal islamitisch zijn?

knutsel_ | 18-01-23 | 17:39 | 3

Colombia is wel wat apart.

Joris Beltsin | 18-01-23 | 17:43

@Joris Beltsin | 18-01-23 | 17:43: Redenen: tribale vijandigheid, georganiseerde misdaad en seculiere intolerantie.
Weet je nog niet zoveel...

knutsel_ | 18-01-23 | 18:19

@Joris Beltsin | 18-01-23 | 17:43: mexico ook, vervolgen de katholieken zichzelf daar

JeanDragage | 18-01-23 | 18:38
-weggejorist en opgerot-
Kirill_Volev | 18-01-23 | 17:38 | 3

Jesus Christus, wat een slecht schrijfsel.

Scepticus | 18-01-23 | 17:35

Wat een ramp van een column. Het alom bekritiseerde Islam riedeltje van: jamaar, de bijbel/ christenen/ Staphorst ook, wordt hier hartstochtelijk omgekeerd en gebruikt , om een misdaad tegen de menselijkheid van wereldwijde omvang weg te wuiven. houd deze column achter de hand, Heer Struikrover, want door slechts enkele woorden te veranderen, kunt U tot in de lengte van dagen alle onderdrukking overal ter wereld bagatelliseren. Twee misdaden worden zo teruggebracht tot géén misdaad, ipv twee.

vladimirows | 18-01-23 | 17:35 | 2
-weggejorist-
Kirill_Volev | 18-01-23 | 17:40

Hoofdletter U alleen bij God of aanverwante types, dank u wel.

Predateur | 18-01-23 | 17:49

In welke christelijke landen hebben letterbakpersuasieven het moeilijk, Struikrovert?

Humsico | 18-01-23 | 17:29 | 5

Polen misschien een heel klein beetje (veel)?

Schoorsteenveger | 18-01-23 | 17:45

Ik ga met mijn letterbakgepersueerde ega aan de hand door sommige wijken in deze Nederlandse stad lopen. Of nee: toch niet.

Predateur | 18-01-23 | 17:54

Alles ten zuiden van de sahara? zowat heel de caribean en Zuid amerika? De unaaits ons steeds in de midlands?

miko | 18-01-23 | 17:59
▼ 2 antwoorden verborgen

Tja en diezelfde christenen staan hier aan grens te zingen, welkom in mijn land tegen volk wat hun medegelovigen onderdrukt.

Rotterdammert1965 | 18-01-23 | 17:23 | 8

Tja, de ene en de andere wang. Vroeger zat hier een pastoor die in de hal van de pastorie de islamitische geloofsbelijdenis had opgehangen. Met als reden dat islamitisch bezoek(!) zich er thuis zou voelen.

wijsvinger | 18-01-23 | 17:40

@zetje01 | 18-01-23 | 17:32: omdat ten tijde van het schrijven van de bijbel de islam nog niet bestond.
Anders stond dat er vast in.

Is dit nog nieuws? | 18-01-23 | 17:44

@Abject | 18-01-23 | 17:36: Daarom stem ik ook PVV. En nogmaals de media schetst een soort beeld wat niet helemaal in lijn ligt met de werkelijkheid. Komen met dingen als woke Jezus enzovoort. Je gaat maar weinig Christenen vinden in het dagelijkse leven die daar in meegaan. Die vind je voornamelijk op de NOS.

keistad | 18-01-23 | 17:44
▼ 5 antwoorden verborgen

"(...) zelfstandige vrouwen, vrouwen met ambitie en eigenlijk ook alle andere vrouwen."
En toch zijn veel linkse vrouwen hier openlijk antisemitisch als het om de Palestijnen gaat en vinden ze een gristen een grotere bedreiging dan een islamiet. Dat laatste werd me wel duidelijk in de discussie omtrent Qatar en het WK.

SIogra | 18-01-23 | 17:19

Zucht, religie, de grootste vergissing in het menselijk denken, mensen, de grootste vergissing van de natuur/ evolutie

hotbrasil | 18-01-23 | 17:18 | 1

Het netto-resultaat van de meme geloof moet toch positief zijn geweest anders waren ze al uitgestorven...

Joris Beltsin | 18-01-23 | 17:22

Geloof gewoon afschaffen, scheelt een hoop gedoe, doe je maar lekker thuis, nu ff een goden pils!

bier-en-tieten | 18-01-23 | 17:17
-weggejorist-
JJMS | 18-01-23 | 17:10 | 1

Als er moslimfascisten kunnen worden aangepakt, wil ik best opkomen voor de gristenen.

Zeurders | 18-01-23 | 17:09
-weggejorist-
meneer Q | 18-01-23 | 17:03

Ik ben agnost. Loop ik dan ook gevaar?

hero_of_heaven | 18-01-23 | 17:00 | 7

@Basil Fawlty | 18-01-23 | 17:56: Fantastisch te ontvangen in de auto hier in het zuije en je waant je permanent op vakantie aan de cote dÁzur ;)

Smoelensmid | 18-01-23 | 18:01
▼ 4 antwoorden verborgen

Maar gaat het hier nu echt om christenen, of gewoonweg om (alle) mensen die in die landen uiten dat ze geen belijdend moslim zijn. Dat maakt nogal een verschil.

Repliek_in_stijl | 18-01-23 | 16:59 | 5

@Schout-bij-Nacht-J | 18-01-23 | 17:10: dat historisch feit is niet altijd hetzelfde. Was van beide kanten afhankelijk van de heersende macht op dat moment, zoek bijvoorbeeld eens Frederik II op. En de Reconquista? Waar staat de Re- voor denk je? De Moren kwamen niet met spiegeltjes en kraaltjes hoor. Het is daar een hele lange strijd geweest met wreedheden van beide kanten.
Hoe dan ook, geloof is altijd een mooi machtsmiddel geweest en zeer geschikt om neuzen dezelfde kant op te zetten en een gezamenlijke vijand te creëren, door allerlei soorten machtshebbers.

Vandeanderekant | 18-01-23 | 18:17
-weggejorist-
geineonnuther | 18-01-23 | 18:45

@geineonnuther | 18-01-23 | 18:45: nou, dat valt nog te bezien of joden en christenen beter af waren! Het bleven tweederangs burgers: extra belasting betalen, andere rechtspraak, niet onder de sharia vallend, gemengde huwelijken niet toegestaan, enz. Wat er tijdens de reconquista gebeurde, was net zo bloedig als tijdens conquista. Het overgrote merendeel van de veroveringen door moslims ging met veel geweld gepaard: doden, slavernij, wegvoeren van de bevolking, met name vrouwen (verovering van india bijv). Zoals bij daesh de yezidi vrouwen, of de meisjes van chibok. Niets verandert in de loop der eeuwen. Dat is tussen en met christenen toch wel anders. Er worden mensen uitgesloten, maar zij hoeven niet voor hun leven te vrezen, bij lhbtienz of bij uittreden. Om maar met de godwin af te sluiten, volgens mij zijn sinds de tweede wereldoorlog geen mensen vanaf een kerktoten hierom naar beneden gegooid.

geineonnuther | 18-01-23 | 18:57
▼ 2 antwoorden verborgen

Daar waar ze veel olifanten in de kamer hebben waar niet over gesproken wordt, daar is het dus niet zo fijn toeven.

zetje01 | 18-01-23 | 16:59 | 1

We do not speak his name, zoiets was het toch

Rotterdammert1965 | 18-01-23 | 17:27

Om alle christenen als potentiële kruisvaders te betitelen gaat me een beetje te ver. Mensen zijn gewoon nogal ons-kent-ons en wat afwijkt wordt gehaat. Zoals er specifiek een bepaalde groep moslims zijn die nog eventjes erger zijn dan de rest, te weten extremistische Arabieren, zijn ook de groep blanke christenen veel en veel erger dan de rest qua aantallen. Met name de extremistische evangelische christenen. Beide groepen gebruiken of misbruiken religie trouwens voor politieke en of racistische doeleinden.

Schout-bij-Nacht-J | 18-01-23 | 16:57

Oog om oog, tand om tand. Ik heb het al eerder in een tegel gebakken maar veel Christenen zijn klaar met de andere wang toekeren. Jaren worden we al in vakjes en hoekjes gedrukt zonder geldige reden. Het is genoeg, wen er maar aan.

keistad | 18-01-23 | 16:55 | 5

de grondgedachte is geloof ik dat altruïsme altijd van een hogere orde is dan egoïsme, op zich ben ik het daar mee eens maar om nu als reddingszwemmer onder te gaan met de drenkeling lijkt me nu ook niet de bedoeling.

Croisantneuf | 18-01-23 | 17:30

Ik was pacifist in woord en daad tot ik op mijn 36 jaar eindelijk wijzer werd en begreep dat pacifisme in onze keiharde wereld niet werkt. Ongewild hield mijn zoon mij op een dag een spiegel voor. Hij was 9 jaar, sportief en sterk, maar hij liet zich zo terroriseren door een jochie in de buurt, dat hij op een dag het brood dat hij bij de bakker voor mij had gehaald, achterliet op straat en naar huis vluchtte. Een paar dagen later wachtte ik de jongen samen met mijn zoon op, om hem aan te spreken. De jongen kwam op zijn fiets aanrijden. Ik sprak hem aan, maar hij fietste door. Ik greep zijn bagagedrager. Hij ‘scheurde weg’ en ik … scheurde mijn enkelband. Maar ik had gezien dat die jongen een kop kleiner was dan mijn zoon en vroeg me af waarom mijn zoon zich liet afschrikken? Mijn conclusie: ik, ooit door het geloof geïndoctrineerde sukkel, moest zes weken in het verband omdat ik mijn zoon als kleuter geleerd had om ‘niet meteen terug te slaan’. Daarna leerde ik hem om zo’n jongen met gelijke munt terug te betalen. (speltheorie: het gevangenen-dilemma en de ’tit-for-tat’-strategie). Ik had het katholiek geloof al jaren losgelaten maar de christelijke idealen zaten nog steeds kritiekloos in mijn hoofd.

Nicola-D-Dex | 18-01-23 | 19:59

@Croisantneuf | 18-01-23 | 17:30: Nee dat lijkt me niet de bedoeling inderdaad. Ik maakte mij los van het ‘andere wang toekeren’ met het volgende gedichtje voor mijn zoon en mijzelf.

mei 1988 - Zelfverdediging

Je bent vriendelijk, behulpzaam, ik zie je nooit iemand kwetsen,
een lief en zacht mens dat een blaaskaak laat zwetsen
Zelfs wanneer ze je plagen of erger, kleineren,
komt het niet in je hoofd op, je verbaal te verweren
Je denkt dan onmiddellijk: dat mens heeft het moeilijk
Je vindt steeds weer een reden, rot gedrag wordt vergoelijkt
en je hoopt dat die ander dat van jou zal waarderen
en je blijft maar verwachten dat de ander zal leren.

Maar luister mens. zo leren ze het nooit !
Jij steeds meer gepakt, je ‘ik’ weggegooid,
steeds verder zul je krimpen en krimpen
en die nare ander zal je blijven beschimpen

Ik ben het met je eens, het zou anders moeten kunnen
maar die kans moet je zo’n persoon niet gunnen
In dit geval: oog om oog, tand om tand
dan help je jezelf en die ander uit de brand.

Copyright@Nicola-D-Dex

Nicola-D-Dex | 18-01-23 | 20:01
▼ 2 antwoorden verborgen

Ik begrijp de anti christen houding niet. Is struikrover afgewezen door een christen meisje? Is ie afgewezen door joop of nu?

funkyd | 18-01-23 | 16:53 | 2

Zijn schoenen zijn gejat tijdens het Vrijdagmiddaggebed.

vladimirows | 18-01-23 | 17:36

Tellen die verkrachtingen van kinderen onderling nou nog mee in zo'n rapport?

PaardenliefhebberVet | 18-01-23 | 16:52

Er is weer wat om over te zeuren en zal zeker een reden worden om asiel aan te vragen.

Zemko | 18-01-23 | 16:52

Er is een hoop gedoe in die contreien, dan lijkt het hier wel weer mee te vallen.

Verbandmeester | 18-01-23 | 16:53

@Verbandmeester | 18-01-23 | 16:53: Geef 't nog een paar jaar met 200k van die kansparels per jaar, dan is het hier net zo'n shithole als daar, inclusief bijbehorende corruptie.

ReyNemaattori | 18-01-23 | 17:02

@ReyNemaattori | 18-01-23 | 17:02: Hopelijk blijft het weg van de wat kleinere dorpen, omdat ze niet bij steden in de buurt liggen. Maar, ik vrees dat u gelijk gaat krijgen en dat er dus een hoop mensen gaan emigreren.

Verbandmeester | 18-01-23 | 18:13

"Daar horen we de Jezusfanclub hier niet over, want dit zijn niet geheel toevallig groepen die in landen waar Christenen de dienst uitmaken vaak ook lijden onder discriminatie, vervolging en uitsluiting."

In Afrika ten zuiden van de Sahara is dat zeker het geval, alsmede in Oost-Europa en delen van Zuid- en Midden-Amerika. Maar misschien kun je de vraag beter omdraaien en kijken waar het wel goed geregeld is. Als je van die Amnesty lijstjes doorneemt lijkt het voor vrouwen en letterbakminderheden vooral prettig in Noordwest-Europa, en in die landen die voornamelijk bevolkt worden door nazaten van immigranten uit die landen. Er zijn hier en daar wel wat uitzonderingen en de evangelicals in de VS kunnen er ook wat van, maar dat is wel de grote lijn.

Tashtego | 18-01-23 | 16:46

Doe er maar lacherig over, Struikmans.
Het gaat er helemaal niet om of Christenen zielig zijn, noch is het een wedstrijd tussen Christenen en alfabetmensen.
Volgens mij had je dat al begrepen, maar liet deze kans om Christenen voor lul te zetten niet onbenut.
Voor de duidelijkheid, ik ben geen Christen, heb niks met de kerk, maar heb er wel iets tegen als bepaalde mensen doelbewust een land worden uitgejaagd.
Nu zijn het de Christenen die het melden en zich zorgen maken,
Als Homo of Joodse organisaties met hetzelfde bericht kwamen en jij maakte ze belachelijk als zielig, zou ik hetzelfde reageren.
Doe ff normaal man.
Het lijkt wel of je het prachtig vindt dat Christenen worden opgejaagd.

Ruimedenker | 18-01-23 | 16:45 | 4

"Nu zijn het de Christenen die het melden en zich zorgen maken,"
1 stichting met een persbericht.

Is dit nog nieuws? | 18-01-23 | 17:17

@Is dit nog nieuws? | 18-01-23 | 17:17: Het is al vele jaren onderbelicht nieuws.

Sinterbikske | 18-01-23 | 17:23

@Sinterbikske | 18-01-23 | 17:23: Ieder weldenkend mens weet dit toch?
Hier een moskee oprichten is prima.
Probeer eens een kerk op te richten in een islamitisch land...

Is dit nog nieuws? | 18-01-23 | 17:25
▼ 1 antwoord verborgen

Nou, voor sommige lieden hier geldt dat niet, hoor. En dat maakt ook niet uit. Ieder zijn meug. Maar blijf elkaar wel respecteren.

De Maagd Maria | 18-01-23 | 17:19

De meest rabiate Islamhaters kunnen zich ook plots bekeren tot het Ware Geloof en dan buigen voor De Verhevene. Dus wat wil je daarmee zeggen?

Schoorsteenveger | 18-01-23 | 17:41

Kan ik hieruit opmaken dat in ieder land dat niet Christelijk is het eigenlijk heel erg kunt is voor bijna iedereen?

koeberg | 18-01-23 | 16:45

Ook als ongelovige kan je een beest zijn voor andere mensen.
Weet je wie ook een ongelovige was ...

Schadenfreude | 18-01-23 | 16:44 | 1

Iedereen is ongelovig zolang ze niet het geloof hebben van degene met wie de discussie gaat.

Is dit nog nieuws? | 18-01-23 | 17:16

Volgens mij is er nog zo'n soort geleauf. Maar dan nog machtiger en nog zieliger eauk...

*En nee, fatsoenlijke gehaktballen bestaan m.i. voor de helft uit varkensvlees. *

Halal gehaktbal | 18-01-23 | 16:43

Struikrover gaat weer even los op de christenen. Innerlijke drang? Oud zeer? Of popi willen doen want tegenwoordig gefundenes Fressen voor allen die heel zeker weten dat christenen in sprookjes geloven.

Willibald von Klúúúk | 18-01-23 | 16:42

Welkom....
Welkom
Welk...

Is dit nog nieuws? | 18-01-23 | 16:41

Zeg Struikrovert, je kunt zeggen wat je wil maar mensen levend in brand steken doen christenen toch niet. Religies zijn kudt, allemaal eigenlijk wel, maar er springt er toch wel één uit op de schaal van kudt als je het mij vraagt. www.rd.nl/artikel/1005557-priester-le...

Sinterbikske | 18-01-23 | 16:41 | 4

@ReyNemaattori | 18-01-23 | 17:06:
ach in veel landen in het midden oosten en afrika is het gristendom ok nog niet verlicht, overspelige vrouwen worden gestenigd of andere vorm van eerwraak en aanslagen op heksen zijn in die landen ook niet vreemd.
Tanzania heeft wat dat betreft een reputatie hoog te houden met duizenden slachtoffers de laatste decennia.

miko | 18-01-23 | 17:27

Ik neem aan dat het staatsjournaal hier vanavond mee gaat openen toch? Stel je voor dat het in een moskee gebeurd zou zijn. Dan zouden 20 minuten propagande niet genoeg zijn! (daar zijn dan de daaropvolgende 'opinie'programma's voor).

Tikkie Terug | 18-01-23 | 17:53
▼ 1 antwoord verborgen

Als de moslims eens zouden weten wat er in de naam van islam allemaal is geflikt dan zouden ze direct atheist worden. Als christenen zouden weten wat er allemaal is aangericht onder de vlag van de heilige kerk dan zouden ze al generaties atheist zijn. Het blijft moeilijk voor beide religies om te accepteren wat ze hebben aangericht aan genocides en andere ellende.

KingOfTheLoonyBin | 18-01-23 | 16:39 | 11

@Is dit nog nieuws? | 18-01-23 | 18: serieus? Je hebt niet heel veel historisch besef.
De hele industriële revolutie (met al haar voor- en nadelen) vond plaats in een door en door christelijke samenleving. Evenals alle uitvindingen tot circa 1900. De secularisering van het westen is net een kleine eeuw bezig met een versnelling sinds de jaren 60 vorige eeuw.
Juist de christelijke achtergrond was een voedingsbodem voor ontwikkeling.
Overigens ben ik zelf geen christen, maar wel historica. Dat wil nog wel eens helpen.

Vandeanderekant | 18-01-23 | 18:42

@Is dit nog nieuws? | 18-01-23 | 22:28: Onzin. Het merendeel van de wetenschappers komt uit de kerk, want die hadden scholen en deden onderzoek.

Lastig als je wereldbeeld niet helemaal klopt.

Arachne | 18-01-23 | 23:45
▼ 8 antwoorden verborgen

"Onder andere homo's, bi's, lesbo's, transpersonen en alle andere letterbakvarianten''

Maar in Nederland juicht het COC omdat die 'letterbakvarianten' nu ook in artikel 1 van de grondwet genoemd worden. Volgens mij was het al duidelijk genoeg dat die mensen niet gediscrimineerd mochten worden zonder ze specifiek te noemen, maar ja, ze zien het zelf als een erkenning:

"Het is een erkenning, we worden niet langer weggemoffeld.''

Nou zou ik zelf niet zeggen dat die lieden 'weggemoffeld' worden met hun irritante geschreeuw om aandacht de laatste jaren, maar goed. In ieder geval:

"Discriminatie wegens godsdienst, levensovertuiging, politieke gezindheid, ras, geslacht, handicap, seksuele gerichtheid of op welke grond dan ook, is niet toegestaan', luidt straks artikel 1 van de Grondwet.''

Als 68-jarige voel ik me hier toch behoorlijk weggemoffeld: ik eis dat er ook specifiek in komt te staan dat discriminatie wegens leeftijd niet toegestaan is. Stukje erkenning van de ouwe lullen onder ons, zeg maar.

Nou ja, alle gekheid op een stokje, maar met dit soort uitspraken zou ik maar voorzichtig zijn:

"De verankering in de Grondwet maakt dat wij ook over vijftig of honderd jaar nog met elkaar kunnen trouwen, mocht de politieke wind dan zijn gedraaid.''

Ik help het je hopen, Philip Tijsma van het COC. Maar mocht tegen die tijd de islam hier de dienst uitmaken - wat met de huidige instroom en voortplanting geenszins onvoorstelbaar is - dan zal eea in de praktijk toch héél anders zijn, want de wetten van Allah gaan dan natuurlijk boven de door mensen gemaakte wetten, dus ook de grondwet. En dan is het: bon voyage, regenboogpiepeltjes.

Dr_Johnson | 18-01-23 | 16:38 | 10

@Grachus | 18-01-23 | 17:12:

Ho ho, you're barking up the wrong tree. Richt deze comment tot KingOfTheLoonyBin

Dr_Johnson | 18-01-23 | 17:28

@Dr_Johnson | 18-01-23 | 17:28: Weet ik. Ik wilde het alleen even verder voor je toelichten/uitdiepen. Echte secularisatie is er natuurlijk pas als we stellingen/meningen etc horen 'als het zijn oude texten die je niet serieus moet nemen, alleen wat nu nog mooi is er uithalen etc..' Echte secularisatie bestaat pas als er kritiek op de dogma's en instituten komt. In dat opzicht is het natuurlijk totaal onmogelijk om over secularisatie bij Moslims in Nederland te spreken, want dat soort kritiek is nagenoeg afwezig of houdt men voor zich (wat op zich niet onverstandig is, want een Moslim heeft in Nederland niet de vrijheid die Christenen wel hebben. Die worden gelijk door hun gemeenschap "gecorrigeerd"). Ze zitten nog steeds evenveel gevangen in de geloofsdwang van dat onmenselijke geloof als tig jaar terug.

Grachus | 18-01-23 | 18:17

@Dr_Johnson | 18-01-23 | 17:26: Ze willen zich het niet openlijk realiseren. Helemaal prima, maar verwacht dan ook geen solidariteit als de werkelijkheid niet overeenkomt met je laffe en verwrongen COC wereldbeeld. Zoek het maar lekker zelf uit. Dat de COC'er maar mag krijgen wat hij verdient.

Grachus | 18-01-23 | 18:26
▼ 7 antwoorden verborgen

Sorry maar dit vind ik echt een treurig stuk. Je kan en mag de draak steken met religie en dus ook Christendom, maar ik dacht we hier toch wel van mening zijn dat je met je poten van mensen afblijft, dus niet onderdrukken, ook Christenen niet.

Kritiek is zeker goed, maar doe het dan wat meer onderbouwd. Christenen hebben hun aandeel in onprettig gedrag naar de door jou genoemde groepen, maar je wil toch niet zeggen dat dit gelijk staat aan hoe dit gaat in landen waar de islam, hindoeïsme, communisme de dienst uitmaakt?

Zet streng Christelijke landen als Polen, Ierland eens af tegen relatief gematigde landen als Marokko of Tunesië. Iedere homo enzovoorts weet wel waar het beter toeven is.

Christelijke samenlevingen hebben het verder over de tijd wel voor elkaar gekregen dat geloofsafval, respect voor andersdenkenden en een algemeen humane maatschappij kon ontstaan. Tal van kerken, de meerderheid doen niet moeilijk over homoseksualiteit of abortus. Zelfs de Katholieken in praktijk niet. Zeker wel in de leer, en die kan nog hard zijn, maar in praktijk is het wel zachter binnen die groep. Blijft ook wel apart hoe binnen katholieken mensen zo rekkelijk met leer en praktijk om kunnen gaan. Mooi ook wel in dit soort opzichten.

Nuuk | 18-01-23 | 16:37

Als die schreeuwerige letterbakvarianten en BLM-ers andersom wel in de bres zouden springen voor christenen dan had dit artikel nog een pointe.

Joris Beltsin | 18-01-23 | 16:37

Het is echt bizar hoe de “journalistiek” elk rapportje, onderzoekje of zelf verzonnen bericht van elke niets zeggende zelfopgerichte stichting klakkeloos overneemt

Obleaumov | 18-01-23 | 16:34 | 1

En hoe de overheid daarop reageert!

Is dit nog nieuws? | 18-01-23 | 17:14

In verreweg de meeste Christelijke landen staan moskeeën en synagogen.
In verreweg de meeste Islamitische landen staan weinig synagogen en kerken

Jan Lange3373 | 18-01-23 | 16:32 | 2

In Islamitische landen moet je ook geen uitkering aanvragen .

likmegaties | 18-01-23 | 16:34

Zijn die reaguursels van jou een beetje een "leve het Christendom"-actie? Zo van "het Christendom is veel beter, veel liever, veel echter dan al die andere religies"?

Schoorsteenveger | 18-01-23 | 17:30

Tijd dus voor symbolische solidariteitsacties van deugende politici. Allemaal een kruis meeslepen naar de Tweede Kamer.

Egerius | 18-01-23 | 16:30

Waarom grijpt god niet in?

bigs | 18-01-23 | 16:29 | 6

God zou wel gek zijn. Zijn bestaan hangt direct af van het geloof in Hem. Stopt men met geloven, dan is Hij de sjaak. Dus doet-ie zich voor als Enig Ware God en stelt Hij zich teweer tegen al die andere exemplaren die exact hetzelfde beweren. En dat betekent weer dat er mot is, strijd, moord en doodslag. Zonder godsdienstoorlogen heeft Hij geen bestaansrecht.

Schoorsteenveger | 18-01-23 | 17:28

Waarom? De mens heeft vrije wil. Blijkbaar willen we dit.
Overigens (leest u de bijbel maar na) worden bij goddelijk ingrijpen niet alleen de daders gestraft. De lauwe, zij die niets deden want ja nou zeg, zullen de toorn niet ontlopen.

Arachne | 18-01-23 | 23:41
▼ 3 antwoorden verborgen

Gelovigen zijn altijd bezig met het spelletje wie is de zieligste en impliciet, wie is de grootste klootzak. Een woord als Islamofobie bv., je moet wel redelijk achterlijk je voorhoofd tegen dikke, even achterlijke boeken hebben aangeduwd om te kunnen bedenken dat dit een ding kan zijn waaronder alle religiekritiek kan worden samengevat.

RandomAct | 18-01-23 | 16:27

OpenDoors…

Je verzint het niet..

Wijze uit het Oosten | 18-01-23 | 16:26

Het blijft me steeds weer verbazen dat veel christenen hier in Nederland de toestroom van asielzoekers uit moslimlanden blijven ondersteunen.

Kowalski11 | 18-01-23 | 16:24 | 3

Segers is weg, nu komt het goed. Z’n opvolgster “gaat het gesprek aan.”

Normpje | 18-01-23 | 16:28

Die hopen ze misschien nog om te kunnen katten naar het christendom. Datzelfde idee heerst nogal onder links: immigranten die zien hoe goed wij onze zaakjes voor elkaar hebben, nemen vanzelf onze goede gewoonten over. Dat werkt misschien als het er een paar zijn, maar haal je er zoveel binnen dat ze hele wijken overnemen, dan kan je dat vergeten.

Muxje | 18-01-23 | 16:28

Calvinistisch double down-masochisme is een hoeksteen van christelijk ethos.

obi1 | 18-01-23 | 16:29

"Ik doe niet meer mee"

Crematorium-de-Asbak | 18-01-23 | 16:23 | 1

Ik heb wat dingetjes opgeschreven...

UnderTheDevil | 18-01-23 | 17:17

In landen met christelijke meerderheid is altijd vrijheid van godsdienst, en worden homo's niet gedood. In een aantal landen met een moslim meerderheid is geen vrijheid van godsdienst en worden homo's flink vervolgd. Wonderlijke vergelijking dus.

En nu is het genoeg! | 18-01-23 | 16:22 | 4

En nu is het genoeg! | 18-01-23 | 16:22
Vrijheid van godsdienst?
Kinderen beschermen tegen gedoopt worden?
Oh nee, kinderen worden niet beschermd TEGEN geloof.

Is dit nog nieuws? | 18-01-23 | 17:13

@bintang | 18-01-23 | 16:32: Maar we leven nu en dit gaat over het heden. Wat er eeuwen geleden plaatshad is daarvoor niet relevant. Overigens was er in de eeuwen waar je op doelt óók geen godsdienstvrijheid in islamitische landen.
De kruistochten die je erbij haalt zijn ook zo'n oikofoob cliché. De lelijke kruisvaarders gingen de lieve moslims aanvallen in wat jij kennelijk denkt dat hun land was. Maar de gebieden waar de kruistochten heen gingen, hoe denk je dat die in islamitische handen waren gekomen? Met bloemen?

Hommel | 18-01-23 | 20:05

@bintang | 18-01-23 | 16:32: U weet toch wel dat de kruisvaarders op stap gingen, na honderden jaren van moslim aanvallen, brandschatten (o.a. Rome) en het roven van voedsel en kinderen.

Arachne | 18-01-23 | 23:39
▼ 1 antwoord verborgen

Wonderlijk om vervolging door islamitische regeringen te vergelijken met christelijke landen.

En nu is het genoeg! | 18-01-23 | 16:21 | 1

Dat is het ‘weg met ons denken’ waar GS zo’n hekel aan pretendeert te hebben.

Flibbage | 18-01-23 | 17:27

hot take! Maar het gaat om vrijheid van religie, dus ook van Christenen.

fail | 18-01-23 | 16:20

Christenen zijn de nieuwe Joden. Of waren de moslims dat al? Snap er niet veel meer van. God, help nou eens.

small_town_dude | 18-01-23 | 16:19 | 2

Nee, joden zijn de oude moslims, geloof ik, althans volgens Arnon Grunberg.

Dr_Johnson | 18-01-23 | 16:39

vernieuwde Joden, en moslims vernieuwde gristenen, zelfde wijn andere zakken .

miko | 18-01-23 | 17:18

Dat het christendom een domme religie is lijkt me geen reden laconiek te doen over het opsluiten, verkrachten, martelen en vermoorden van christenen. Het gaat wel om echte mensen en hun kinderen. Maak onderscheid tussen systemen en individuen. Er zijn christelijke landen waar niet-christenen zo aangepakt worden.

Dandruff | 18-01-23 | 16:18 | 11

@overVecht | 18-01-23 | 17:08: Wat is je normaal gedragen? Wat is respectvol?

Op tv in Israël worden het Christendom en Christenen vernederd. Dus niet cabaret of satire. Kerken worden beklad en beschadigd. Priesters, nonnen ed. worden in het openbaar bespuugd. Graven worden vernietigd. Dit alles op dagelijkse basis. Bewijzen, opnamen; het maakt niets uit. Er is nog nooit iemand opgepakt en veroordeeld. En nee, dit is niet de Harediem aan te wrijven.

Als je vanaf je geboorte ingeprent krijgt, dat jij uitverkoren bent, heeft dat gevolgen.

En ja, ik ben er geweest. Het loont om met mensen te praten die er al langer wonen en werken.

Arachne | 18-01-23 | 23:27

@Mokum Kosher | 18-01-23 | 17:54: Nee, ze zijn niet allemaal vertegenwoordigd in de Knesset. Verdiep u maar eens in de regelsgeving en de beperkingen. En nee, de moslims en christenen doen in meerderheid geen dienst in het IDF.

Zuid-Afrika was eerlijk over hun apartheidsbeleid. En hoe gaat het nu met ZA? Opvallend is dat het in het verzet (met het ANC voorop) veel joden zaten, met name in de leiding en planning (bron George Galloway). Vijf jaar na het afschaffen van de apartheid, waren deze voor 90% vertrokken naar Israël (beetje naar de VS en Canada). Waarom zou dat zijn?

De apartheid in Israel is niet direct zichtbaar (alleen voor joden); het duurt even voor je het ziet. O.a. Joodse en Arabische kinderen gaan naar aparte scholen.

Arachne | 18-01-23 | 23:37
▼ 8 antwoorden verborgen

REAGEER OOK

linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken | Kinderkleding
Kansino. Hét online casino van Nederland.
Online casino met licentie | Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Bookmakers | Online Casino | Online Gokken | Brokerfolio.com brokers vergelijken | online bookmakers in Nederland
Goksitesvergelijker.nl | Onlinecasinofortuna.com | Online Casino Top 5 | Casino bonussen | Crypto-casino.nl