Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Einde van de Nederlandse garnalenvloot?

INZENDING: Door Cees Meeldijk, gemeenteraadslid Hollands Kroon

Den Oever, Afsluitdijk

Afgelopen weekend werd er een persbericht naar buiten gebracht door een collectief van vijftien natuurorganisaties. Zij dienen een handhavingsverzoek in bij het ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit, omdat ze vinden dat het ministerie terug moet komen op de gedoogbeschikking voor de garnalenvisserij. De vergunning die nodig is om te mogen vissen, is per 1 januari van dit jaar verlopen en geldt er voor de komende negen maanden een gedoogsituatie. De aanleiding: er zijn wetenschappelijke zorgen over de schadelijke effecten van de garnalenvisserij op de zeebodem en de organismen die daar leven. Zodra de gedoogsituatie eindigt en de vergunning niet meer wordt verleend, dan betekent dat het einde van de garnalenvisserij in Nederland en de bijbehorende garnalenvloot, bestaande uit circa tweehonderd schepen.

Verduurzaming en Natura 2000 gebied

Er zijn inmiddels bibliotheken volgeschreven over dit onderwerp en de visserijsector is al jaren in gesprek met natuurorganisaties en het ministerie over verduurzaming. De vissers worden vanwege de stikstofproblematiek inmiddels gedwongen om hun schepen aan te passen. Pas één maand vóór het verlopen van de vergunning was er duidelijkheid over waar de sector aan moet voldoen. De impact van deze maatregelen is groot. Er zijn tal van praktische bezwaren. Ook geven de scheepswerven aan dat de gegeven negen maanden veel te kort is om de schepen aan te passen. Daarnaast zijn er oudere vissersschepen waarbij aanpassingen niet mogelijk zijn. Die vissers worden op deze manier gedwongen om te stoppen met vissen. 

Ondertussen woedt de discussie over stikstof op zee volop. De maandenlange onzekerheid over deze kwestie heeft grote impact op de kleine visserijgemeenschappen. Daarnaast zijn er nog tal van andere zaken die de sector plagen. Voorbeelden zijn gesloten gebieden, windmolenparken en hoge gasolie prijzen. En dan komen vijftien natuurorganisatie ook nog bij het ministerie aan de deur kloppen om helemaal geen vergunning meer te verlenen.

Social

Tussen wal en schip

Als de natuurorganisaties gelijk krijgen dan staan er duizenden banen op de tocht, zowel direct als indirect. Natuurorganisaties zeggen steeds dat de visserij moet verduurzamen. Maar waarom zou je nog gaan investeren in een dure verbouwing van je schip als diezelfde natuurorganisaties via een handhavingsverzoek de vergunning op te heffen? 

Een innovatieve uitvinding als het pulstuig wordt door de staat verboden, terwijl deze techniek juist zorgt voor minder gasolieverbruik van het schip en de bodem minder beroert dan de gebruikelijke tuigen. Vissers worden er moedeloos van. Je vraagt je af wat er dan nog wel mag. Of moet de visserij in Nederland helemaal verdwijnen? Het effect: de gemiddelde leeftijd van de vloot veroudert (afbeelding onder), want jonge vissers beginnen niet meer voor zichzelf en zoeken hun heil elders. Zelfs als de vergunning opnieuw wordt verleend, bloedt op deze manier de visserij, en daarmee de visserijgemeenschappen, langzaam dood. 

Visserijgemeenschappen

Visserij is niet alleen maar vis vangen. Er zit een heel ecosysteem omheen van bedrijvigheid en cultuur. Zolang er mensen in Nederland wonen, wordt er gevist. Mensen in die gemeenschappen zijn trots op ‘hun’ visserij. Een zwaar beroep dat niet zonder gevaar is. Zorgen voor een lokaal en gezond product. Denk ook aan al oude gezegden als ‘haring in het land, dokter aan de kant’ en studies die aantonen dat visoliën goed zijn voor de mens. Verder staan vrijwel alle visstanden in de Nederlandse wateren er goed voor. Allemaal mensen die er zowel direct als indirect van leven. De visserijgemeenschappen van Nederland kijken met verbazing hoe van bovenaf hun manier van leven stap voor stap wordt gecriminaliseerd. Of het nou een Europees verbod is op pulsvissen of vanuit Den Haag aangewezen gesloten gebieden voor visserij. Of een verbod vanuit de provincie Noord-Holland op visserijreclame in abri’s. Mensen die dag en nacht werken en leven in een gebied dat ze op hun duimpje kennen, wordt nu verteld dat ze de natuur kapot maken. Ondanks dat de mens daar al duizenden jaren aanwezig is en het gebied beïnvloeden. Zo kun je prima beargumenteren dat de wateren van Nederland niet alleen maar natuur is, maar ook cultuur. De mens is onderdeel van het gebied en zo ook de vissers. Moeten de lokale gemeenschappen met hun visserijcultuur verdwijnen om ruimte te maken voor de natuur, of hebben ze nog bestaansrecht? De impact van het wegvallen van de visserij zal ongetwijfeld groot zijn. Wat moeten de mensen in de visserijgemeenschappen die er van leven dan gaan doen, leren coderen?

Reaguursels

Inloggen

Bakkers, boeren, vissers, tuinders, alle beroepen die de basis behoeften voor de mens voorzien worden systematisch door deze enge clubjes de nek om gedraaid.
Zo'n milieuclub heeft toch niemand voor gestemd, Wat hebben deze clubs in de melk te brokkelen dat de politiek zonder ook maar zelf een onderzoek te doen ter confirmatie, hun oren laten hangen naar deze zgn wetenschappelijke resultaten. Het begint heel eng te worden dat dit soort fanatieke clubjes heel veel (veel te veel) zeggenschap krijgen en dit eigenlijk helemaal niet mogen hebben, ook nog eens uit de subsidie ruif vreten. We betalen deze clubs en worden door deze zelfde lieden in de rug gestoken. Onze economie is groot geworden mede door de vakkundigheid van de boer, visser en teler en we staan over de hele wereld bekend om de kwaliteit. Nee , dat moet niet meer mogen, het moet allemaal anders, slopen die hap. Hoe ongelofelijk dom kan je zijn om je voedselvoorziening van je land naar de kloten te helpen. Hele bedrijven gaan op de fles om onze micro natuur 'te redden'. Hele levens van mensen uit deze bedrijven worden verwoest. Je zal maar jarenlang geinvesteerd hebben in je kleine garnalen kottertje en dat wordt nu vakkundig door de milieumaffia getorpedeerd. Weg investering, weg pensioen, weg ondernemer. probeer die schuit maar eens te verkopen als je er geen moer mee mag doen. Het zooitje laffe honden in Den haag laat zich in Brussel ringeloren door de Fransoos met hun visserij vloot van de franse slag uit 1800. Vind je het gek dat die niet kunnen concurreren dus dan ga je concurrentie gewoon politiek het werk onmogelijk maken. Pulsvisserij mag niet meer van de EU maar wat als de fransoos dit nou uitgevonden had, had het dan wel gemogen of hadden wij dan ook kunnen eisen dat het gestopt moest worden. Ik denk dat ik het antwoord wel weet. Er moet heel snel op de noodrem getrapt gaan worden want al dit soort zogenaamde milieuactivisten hebben een veel te grote broek aangetrokken. Geen weerwoord is er meer mogelijk totdat alles waar wij om bekend stonden kapot is gemaakt. Een Noordzee vol vis maar we mogen het straks van de Fransozen of Belgen kopen voor 3x de prijs. Volkomen gestoord zijn we hier geworden.

clockandhammergame | 18-01-23 | 20:13

Vandaag op de markt bij de vistent , 100 gr hollandse garnalen a 6.50 euro.

wiers | 18-01-23 | 19:14 | 1

Bij de Makro deze week 500 gram voor ruim 23 euro (incl), koopje!

Het brein erachter | 18-01-23 | 19:27

Las, dat een zo´n wetenschapper de bewijslast gewoon omkeert: het is niet zeker dat de garnalenvisserij GEEN schade aanricht. En 'dus' moet er mee gestopt worden.!
Dat is toch absurd? De wetenschap moet aantonen welke werkelijke schade er optreedt, dat kwantificeren, en vervolgens moet er gekeken worden of dit significant is voor de natuurwaarden.
Los daarvan, ik heb het niet zo op natuurclubs die zich steeds meer gaan bemoeien met allerlei zaken die in principe op het terrein van de overheid liggen.
En zo'n Waddenacademie is uiteraard ook een alles behalve neutrale partij, dus als je die iets laat onderzoeken, weet je al welke kant het onderzoeksresultaat opgaat.

KeesBruin | 18-01-23 | 17:54 | 1

Ik heb van heel dichtbij meegemaakt dat er telefonisch door de verantwoordelijke wetenschapper de in zijn ogen te positieve test resultaten anders omschreven moesten worden anders dachten de vissers dat ze weer meer konden vissen.

Coolcalmcollected | 18-01-23 | 18:21

Waar blijven in godesnaam die tractoren en vrachtwagens als je ze nodig hebt? Dit is geen oproep tot geweld hoor, maar hoe moeilijk kan het zijn op de Utrechtse baan- of het malieveld op te rijden als die vieze werklozen milieuactivisten daar zijn om "hun oren even te wassen" of even in gesprek te gaan?

Harry de Slijter | 18-01-23 | 17:15

Het blijft eten of gegeten worden. Hoeveel vissers en aanverwanten zouden gestemd hebben op de coalitiepartijen CDA en CU???

Leffe Blonde | 18-01-23 | 16:38

Het is werkelijk onvoorstelbaar hoe die walgelijke natuurlobbyisten in zo'n zeer korte beperkte tijd zoveel invloed en macht via rechtszaken op de slappe zwabberbenenpolitiek (inclusief VVD) hebben gekregen dat een flink aantal grote belangrijke peilers van ooit zelfstandige ondernemers in de economie de nek wordt gedraaid.
Wanneer je nog geen complotdenker bent dat het grootkapitaal alles gaat overnemen van kleine zelfstandigen, dan wordt je het eigenlijk nu vanzelf.
Onafhankelijke ondernemers in landbouw en visserij gaan in ijltempo kapot en komen nooit meer terug.

Jan, Leiden | 18-01-23 | 16:31 | 4

Het aantal vissers/boeren is misschien klein maar er werken ook veel mensen in de sector eromheen, of in een viswinkel bv. En ik denk dat een best grote groep zich ermee identificeert. Als je de vissers aanvalt staan heel Volendam en Urk op. Met boeren voelen velen op het platteland zich verwant. Tegenstelling stad versus platteland, theorie versus de werkelijkheid.

Het brein erachter | 18-01-23 | 19:33

@Het brein erachter | 18-01-23 | 19:33: Oké, als je alle mensen er omheen, en bijv. dorpsgenoten of familie meerekent, zijn het er vast nog aardig wat. Maar op het totaal van de bevolking/kiezers is het een vrij kleine groep. Daarom zijn ze voor de politiek niet zo belangrijk en kunnen ze makkelijk genegeerd worden. Met de boeren lukt dat nog minder makkelijk dan met de vissers. Die laatsten worden gewoon naar de slachtbank geleid, en eventueel afgekocht met een saneringsregeling.

KeesBruin | 18-01-23 | 21:01

@KeesBruin | 18-01-23 | 21:01:
Zo heel klein is visverwerking, transport en wat er meer bij komt kijken helemaal niet. Denk ook aan toeleveringsbedrijven. Misschien wat klein t.o.v. andere takken, maar van onschatbare waarde in, net als boeren, onafhankelijkheid in voedselvoorziening. En ook in export. Onderschat deze takken niet!

Jan, Leiden | 18-01-23 | 23:18
▼ 1 antwoord verborgen

Socialisme = hongersnood. Dat is al sinds 1917 een natuurwet nog onverbiddelijker dan de zwaartekracht.

Dus ja, logisch dat DDR66 en trawanten vissers net zo hard aanpakken als boeren. Dat dit beleid ook kleine visserijgemeenschappen uit elkaar trekt zien zij als pluspunt. In hechte vissersdorpjes zijn nauwelijks problemen met criminaliteit en extremisme, dus weg daarmee.

Dandruff | 18-01-23 | 15:44 | 1

Het laatste wat nog onafhankelijk functioneert in de samenleving moet ook stuk blijkbaar.

Jan, Leiden | 18-01-23 | 16:32

Tuurlijk @Cees Meeldijk, alsof de mens al duizenden jaren de bodem van de zee aan het omploegen is met grote trawlers. De afgelopen decennia is de schaalvergroting van visserij en landbouw nogal doorgeschoten. Een tandje minder wil niet zeggen dat de visserij en landbouw de nek om word gedraaid, enkel dat niet alles meer om hen draait.

* Il Principe * | 18-01-23 | 15:15 | 3

De schaalvergroting in de boomkor visserij is al vele decennia gestopt. Dit door visquota, lengte beperking van 25m voor schepen die minder dan 12 mijl uit de kust vissen. Een beperking van motor vermogen tot minder dan wat een Suzuki heeft binnen de 12 mijl, gesloten gebieden etc.

Aan de andere kant worden de pogingen van de visser om te verduurzamen getorpedeerd. Als het niet met de pulskor is dan wel dat ze geen afspraken met elkaar mogen maken over hoeveel garnalen ze vangen. De overheid heeft liever dat je zoveel mogelijk vangt tegen een nauwelijks rendabele prijs en er daarbij zo veel mogelijk diesel doorheen stookt en de bodem beroert dan dat je met z'n allen wat minder vangt en daardoor een hogere prijs krijgt.

Papierdraaier | 18-01-23 | 15:48

Nederland is in een eeuw van 5 miljoen naar 15 miljoen inwoners gegaan. En vervolgens in 20 jaar van 15 miljoen naar bijna 18 miljoen.
Zou dat niet de reden zijn dat er meer voedsel nodig is?

Dus in dit tempo zitten we over 80 jaar met 30 miljoen Nederlanders. Maar we weten allebei dat de linkse kerk oproept tot een nog snellere bevolkingsgroei. Met name om het (kennelijke) tekort aan analfabeten uit gewelddadige clanculturen met grote gezinnen op te vangen. We gaan die 30 miljoen dus veel eerder aantikken.

En dus moet de voedselproductie omhoog.
Het is kiezen tussen mensen of natuur.

Vanuit je luie stoel van alles roepen lost geen enkel probleem op. Niet het wereldvoedselvraagstuk, en niet het verdwijnen van natuur door overbevolking.

Dandruff | 18-01-23 | 15:52

@Dandruff | 18-01-23 | 15:52: Het vraagstuk mens of natuur is imo inderdaad cruciaal.
Heb jaren geleden (na de val van het "IJzeren gordijn") al eens een onderneming gehad die zich bezig hield met, laat ik het "op natuur gebaseerde reizen" noemen.
De winst die ik daarmee maakte investeerde ik weer voor een deel terug in zaken als natuurbehoud en bescherming.
Toen ik merkte wat het kost om een m2 natuur in Nederland te behouden of elders in (mn Oost-) Europa was de keuze al snel gemaakt.
Een grote cirkel om de Benelux en de grote geindustrialiseerde delen van West-Duitsland en gesteld; daar gaan we niet meer in investeren want verloren aan de mensheid.

D-Fens_1963 | 18-01-23 | 16:29

Die garnalen zullen er weinig van merken, zijn allemaal stoned.

Guldenroede | 18-01-23 | 14:56

Zoals met ale maatregelen, hier worden boeren en vissers de nek omgedraaid. Vervolgens worden er op andere plaatsen wel geboerd en gevist maar dan een stuk milieuonvriendelijker en schadelijker. Grote vistrawlers die Afrika leegvissen, bossen verbranden t.b.v. de landbouw en daarnaast ook nog het transport van al deze zaken over de wereld. Het kortzichtige van overheid en milieuorganisaties blijkt maar weer. Mijn tuintje is mooi geharkt en die teringbende bij de buren zal mijn reet roesten. Volgens mij werkt dat niet zo op een planeet die we met zijn allen delen.

EmilioEsteves | 18-01-23 | 14:31 | 1

Maar wij hebben dan in elk geval onze bijdrage geleverd en hebben een schoon geweten. Aldus onze grote leider.

superb_de_lux | 18-01-23 | 15:05
-weggejorist-
HeerOlie | 18-01-23 | 14:08 | 1

Ik zie het vooral als de doelbewuste sloop van de middenstand.
De VVD ziet ze enkel nog als achterlijk stemvee.
Een vleeskoe weet ook niet dat zijn uiteindelijke lot de slager is.

Abject | 18-01-23 | 14:02 | 1

Dat lijkt me dus onwaarschijnlijk, een VVD die doelbewust zijn eigen electoraat de nek om draait.
Ik denk namelijk dat het VVD electoraat veranderd is.
Ik geef een (herhalio) voorbeeld; DINK'-s bij mij op het werk.
Zeggen achteraf vaak dat ze eigenlijk het meer eens zijn met het PVV gedachtengoed maarja hè, dat doet het niet goed op de carrièreladder en op feestjes.
Veel mensen in Nederland hebben het nog veel te goed.
We gaan zien waar over pak m beet 10 jaar de vissers, boeren en kleine middenstand staat.

D-Fens_1963 | 18-01-23 | 16:11

Stikstof op zee en dan wijzen naar een vissersboot, terwijl er dagelijks honderden megaschepen vol met goedkope Chinese goederen ladingen lossen in de havens. Dan maar garnalen maken uit sojabonen, oh wacht sojabonen worden ook via vrachtschepen van verscheept.

I.P standing up | 18-01-23 | 13:48

Dus het is schadelijk voor de bodem en daar levende organismen volgens de verenigingen en die gebruiken de stikstofregels oneigenlijk om een hele bedrijfstak te vermoorden en garnalen uit ver weg in te laten varen op stookolie. Wat gaat hier mis?

TheseDays00 | 18-01-23 | 13:46

De flora en fauna van de hele Noordzee wordt verwoest door onze zelfbenoemde klimaat, milieu en natuurbeschermers.
Maar garnalen vissers moeten weg?

van_Zelfsprekend | 18-01-23 | 13:41

Moedertje natuur heeft op een aantal vlakken de tiet leeg, de rek eruit, hangend op de knieën. Discussie over de schofterige manier waarop, en in welk tijdsbestek, beroepsgroepen onder druk worden gezet moet op één staan. Dat alles moet kapot gezever schiet natuurlijk niet op. Keerzijde: welk licht bedacht dat dit oneindig was? Oja, en vlicker alsjeblieft op met die windmolens.

Dr. Blechtrummel | 18-01-23 | 13:40

Nog maar eens:
Er moet een einde komen aan de buitenproportionele macht van de milieubeweging.
Die is in hoog tempo - en vrijwel ongehinderd - bezig de volledige Nederlandse economie om zeep te helpen.

Peter Emile | 18-01-23 | 13:38

Er is geen stikstofprobleem.
Er is ook geen klimaatprobleem.
De zee raakt nooit leeg.
Wetenschap is ook maar een mening.
Alles is de schuld van D66.
Dus.

zeeman73 | 18-01-23 | 13:25 | 3

Best een goede samenvatting.

JJMS | 18-01-23 | 13:30

U schrijft het op alsof het feiten zijn. Maar als wetenschap ook maar een mening is, zijn uw geschreven woorden dat zeker.

guldenmiddenweg | 18-01-23 | 13:40

Wetenschap is geen mening. Dit toont ook aan dat milieukundige-studies geen wetenschap zijn, maar net als godsdienst een mening.

TheseDays00 | 18-01-23 | 13:48

Het milieu op de Noordzee blijkt zeer ernstig te worden aangetast door molens.
Grote vissen verdwalen door bromtonen en kunnen hierdoor niet meer communiceren.
Klein grut en platvis heeft last van electromagnetische velden.
Vogels worden steeds meer gehinderd tijdens hun trek.
En Duitsers vinden het uitzicht niet meer leuk.

Bolhoed | 18-01-23 | 13:24

Afgelopen week las ik een een paar maanden oud interview met Greta Thunberg.
Ze antwoordde daarin op de vraag wat haar uitstoot was:
‘Ik heb weleens van die berekeningen gedaan op websites. De schuifjes naar links geschoven. Alles naar nul. Niet reizen, geen vlees, geen verwarming, niks meer. En dan zou ik nog steeds 2,4 ton per jaar uitstoten. Alleen al doordat ik belasting moet betalen en de computers en medewerkers die nodig zijn om dat systeem draaiend te houden, bijvoorbeeld. Dat kost energie. Alleen al doordat ik een burger ben, stoot ik te veel uit.’

Dit vertaald naar het stikstofprobleem: er werd weleens verteld dat één hondendrol in een natura-2000-gebied er al één teveel is, en dat blijkt te kloppen, zie onder.

Het lijkt erop dat de bedrijfstakken die worden aangepakt volslagen willekeurig gekozen zijn. Midden- of klein ondernemerschap, daar houden ze in ieder geval niet van.

www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/...
thefactclub.nl/milieu/stikstofnorm-al...

grietmetgroenefiets | 18-01-23 | 13:19 | 1

Emittero ergo sum!

Joris Beltsin | 18-01-23 | 13:27

Honden en katten schijten ook heel veel stikstof uit. 4 miljoen stuks n NL. Allemaal ter plekke verbieden.
Gelijke monniken gelijke kappen.

Spongebob77 | 18-01-23 | 13:08 | 2

Wat minder mag inderdaad wel. In ieder geval die strontkanonnen van honden.

SterF... | 18-01-23 | 13:11

In de link uit de tegel hierboven blijkt een hondendrol gemiddeld 4,4 gram stikstof te bevatten. Dan hebben we het dus over 17,6 ton stikstof per dag, 6424 ton stikstof per jaar. Godallemaggies wat een brandnetels.

Blauwpetje | 18-01-23 | 13:50

Laat die vloot maar verrotten zolang:-
-Die garnalen worden bestrooid met conserveringsmiddel.
-Naar Marokko worden gestuurd om te worden gepeld, waarop ze weer worden bestrooid met conserveringsmiddel.
-Ze daarna weer naar Nederland worden gestuurd.
-Ze daarna pas worden opgegeten.
Bah!!
Heb eerbied voor die garnalen, en red dan pas die garnalen vloot.
Heb eerbied voor eten in het algemeen.

HogeNood | 18-01-23 | 13:06 | 3

Wat? Conserveren?!!
Dat zou toch verboden moeten worden. Schande.

Joris Beltsin | 18-01-23 | 13:13

Inderdaad bah bah bah, proef het verschil met de garnaal uit Belgie gevangen gekookt gepeld en vers bij de fish monger verkrijbaar in Dilsen Stokkum, dan eet je nooit mee zo een bakje geconserveerde van de pel fabriek in Marokko.

Smoelensmid | 18-01-23 | 13:14

Ik bid altijd voor het eten.
Waar ik zelf heel hard voor heb gewerkt om het te kunnen bekostigen....

Nodeloos Kwetsend | 18-01-23 | 13:17

Ach, in zo'n kotter past toch ook een hoop cocaïne? Schijnt een bloeiende sector te zijn.

Ruben Landzigt | 18-01-23 | 13:04

Duurzame visserij vist "de rente" van de populatie uit het water. Zolang die populaties goed in de gaten worden gehouden is er best wat visserij mogelijk. En die pulse-netten waren een prima innovatie dat alleen tegen is gehouden uit politiek motief.

SterF... | 18-01-23 | 13:04

De hypocrisie van die 'natuurbeschermers' is ook weer tenenkrommend! Het gaat natuurlijk helemaal niet om de natuur, de vissers zijn de nieuwe boeren, dus moeten die worden weggejaagd! Zo kan de energietransitie in de hoogste versnelling en wordt de zee volgeplempd met zwaaipalen. En geen woord over stikstof, dode vogels, gedesorienteerde vissen, afval in de zee van de windmolens etc.

pukkiepuk | 18-01-23 | 13:01 | 3

Dan zijn het 'milieubeschermers' en geen 'natuurbeschermers'... ik vind dat niet hetzelfde.

SterF... | 18-01-23 | 13:05

De vissers zijn helemaal niet de "nieuwe boeren". Ze vertonen wel hetzelfde parisiterend gedrag, over de rug van het welzijn van zowel dier als mens.

Red shirt | 18-01-23 | 13:12

@Red shirt | 18-01-23 | 13:12: O ja ? jij bent zelfvoorzienend zeker met je eigen moestuin en zo ?
Of ben je zo een sukkel die alles beter weet maar uiteindelijk zelf niets kan

welstijltoch | 18-01-23 | 13:18

Gelukkig zien meer en meer mensen dat de visserij op deze manier niet meer houdbaar is. Goede ontwikkeling. Nu tijd om de mensen die hierdoor geraakt worden te helpen om iets anders te gaan doen, voor zover ze dat zelf niet lukt. We hebben enorm veel vacatures in dit land, moet geen probleem zijn.

TheManiac | 18-01-23 | 13:00 | 4

De gaten die hier vallen worden straks opgevuld vanuit andere landen. Denk je nou echt dat landen als Noorwegen, Engeland en of Frankrijk die industrie ten onder laten gaan? Zo heeft China meer dan 3.000 van die grote trawlers.

Dit voelt echt een beetje van: 'als in NL de boeren en de vissers stoppen, dan redden wij in NL het klimaat en het milieu'.

Von Bliksum | 18-01-23 | 13:12

@Von Bliksum | 18-01-23 | 13:12:
Inderdaad. Die Chinese varende megavisfabrieken. Dat is echt vernietigen van complete eco systemen. Op zoek naar en bepaalde soort en alle bijvangst meteen door de shredder en hop in zee dumpen. En het interesseert ze geen flikker wat de rest van de wereld er van denkt zolang ze hun waren maar kunnen slijten in China en die varen de hele Pacific over tot voor de kust van Chili om daar hun waar te halen en Chili kan er niks tegen doen want buiten hun territoriale wateren. Maar dat schijnt dus geen probleem te zijn voor de deugdenkers. Zolang het maar niet in hun aangeharkte voortuin (zee) gebeurt is er niks aan de hand. Vreselijk die kortzichtigheid.

Basil Fawlty | 18-01-23 | 13:56

Wat dan? Alleen nog maar vissticks eten omdat die in de fabriek gemaakt worden?

bartjeau | 18-01-23 | 14:06
▼ 1 antwoord verborgen

Heel triest allemaal. Jaren lang in Den Oever gewerkt, dat dorp en omliggende dorpen draaien op de visserij.

Cunts-en-kitsch | 18-01-23 | 12:56 | 4

Wat een kul-argument. Industrien komen en gaan, zoals is het altijd niet geweest. Wanneer de intensieve visserij niet met de vraag kan meekomen dan heeft het geen bestaansrecht meer.

Red shirt | 18-01-23 | 13:16

@Red shirt | 18-01-23 | 13:16:

En wat doen we als de vraag naar vis hetzelfde blijft maar de visserij moet verdwijnen?

JJMS | 18-01-23 | 13:21

@JJMS | 18-01-23 | 13:21: Fatsoenlijk gaan vissen, met respect voor dier, mens en natuur. Stoppen met het op een geïndustraliseerde manier beschadigen van de natuur en leefomgeving. U en ik zijn niet de enige dieren op de wereld.

Red shirt | 18-01-23 | 15:04
▼ 1 antwoord verborgen

De Hollandse garnaal (niet te verwarren met de Noorse garnaal of die gamba meuk uit Azië) is zo duur dat ik me sowieso afvraag of daar erg veel vraag naar is.

Verder is het verbod op pulse vissen een schandalige schoffering van NL visserij, geïnitieerd door de middeleeuwse Franse vloot.

_pacman_ | 18-01-23 | 12:55 | 2

De Franse visserij heeft buitengewoon effectief gelobbyd in Brussel, en vele politici (die mee mogen stemmen maar verder geheel niets met visserij te maken hebben of er iets van af weten) overtuigd van het idee dat pulsvissen schadelijk is. Het contrast met de Nederlandse politiek kan haast niet groter: die hebben zich nergens hard voor gemaakt, enorm gerotzooid met de vergunningen, en telkens geweigerd om resultaten van wetenschappelijk onderzoek (gedaan bij de pulsvissers) te delen, zodat Brussel na herhaaldelijk vragen en uitstel verlenen alsnog de stekker er uit trok. Je zou haast denken dat de Nederlandse politici hier bewust op hebben aangestuurd, iets anders is nauwelijks voor te stellen.

Muxje | 18-01-23 | 13:06

@Muxje | 18-01-23 | 13:06: de NL politici zitten er voor zichzelf en niet voor de boeren. Grote lafaards zijn het.

Von Bliksum | 18-01-23 | 13:13

Hadden ze maar zo'n spannend programma moeten maken 'shrimp wars' of zo.

Hadena | 18-01-23 | 12:55

Alleen Nederlandse Garnalenvissers natuurlijk, de Fransen mogen weer doen wat ze willen anders blokkeren ze wel weer het één en ander in de EU...

redthehaghue | 18-01-23 | 12:55 | 2

Nederland heeft veel belangen in de EU, alleen jammer dat we er niks te vertellen hebben.

JJMS | 18-01-23 | 12:59

@JJMS | 18-01-23 | 12:59: We hebben ook heel veen aanzien in de EU blijkbaar, we zijn een voorbeeldland, en als wij praten dan luistert de rest. Maar blijkbaar kopen we daar helemaal niets voor. De EU luistert naar ons over flauwekul als mensenrechten, maar als het er op aankomt maken de Fransen en de Duitsers de dienst uit.

Muxje | 18-01-23 | 13:08

Nieuw woord: Omlanden

AldNuut | 18-01-23 | 12:55

Alles moet kapot ....

Der Schnitzeljäger | 18-01-23 | 12:54

Ook deze waanzin gaat weer voorbij. Zie al voor me dat over een paar jaar 'een beroep wordt gedaan op het plichtsbesef van zowel de boeren als de vissers'.

b00bs | 18-01-23 | 12:53

Die varende industriële visfabrieken waren nooit een goed idee. Noordzeevis massaal naar Afrika exporteren ook niet. Beetje sneu dat men daar nu pas iets aan wil doen. Wisten we in de jaren 70 al.

KingOfTheLoonyBin | 18-01-23 | 12:52 | 1

Nee die blijven buiten schot, internationale wateren. Gewone vissers gaat dit over

Kladderadatsch | 18-01-23 | 13:02

De 8000 cruiseschepen stoten pas echt gigantische rotzooi uit, maarja net als vliegtuigen zijn dat spannende romantische vervoersmiddelen uit oude films en zelfs in 2023 nog geen beastingen/accijnzen etc. op kerosine, hup hup voor 29 euro naar Barcelona.... en het viskottertje mag niet meer pruttelen.

hagelkruis | 18-01-23 | 12:50 | 1

pssst, niet hardop zeggen hoor.

Von Bliksum | 18-01-23 | 13:14

Stel je hebt een boot, geheel op waterstof of elektriciteit. Gewoon omdat het kan… wat gaan we dan de visser vertellen om toch te kappen met vissen. 1. Je doet het voor de natuur. 2. Je doet het voor de vissen 3. Volk moet meer insecten eten ipv vis. 4. Anders..
Kortom, ze verzinnen telkens wel weer wat om dit oude ambacht, wat gewoon in de voedselketen hoort, de nek om te draaien. Als je over een agenda begint ben je wap, maar wat zou het anders zijn.

davidhasseltoff | 18-01-23 | 12:44 | 8

@Gurb | 18-01-23 | 13:01: Ik neem aan dat alleen de mens aan de ronde tafel schuift tijdens jouw gewenste discussie over hoeveel natuur we willen.Egoïsme ten top. Alles is voor rupsje nooit genoeg, de mens. En dat we nu slechts met natura 2000 gebieden zitten is het gevolg van het feit dat we de oorspronkelijke natuur eerst zelf hebben ingepikt en vernietigd.

Kowalski11 | 18-01-23 | 13:11

@Kowalski11 | 18-01-23 | 13:11: En dat hebben we eeuwen geleden al gedaan. Nederland heeft geen natuur en heeft die al heel lang niet. Alleen maar verschilende vormen van cultuurlandschap.

Mbovenka | 18-01-23 | 13:57
▼ 5 antwoorden verborgen

Als mijn werk ophoudt te bestaan moet ik tijdig op zoek naar wat anders. Volgens mij is dat niet zielig. Schop onder je reedt met dat sentimentele gedoe.

Dr. Blechtrummel | 18-01-23 | 12:42 | 5

Wat een bullshit. Een andere baan zoeken stelt geen zak voor, je bedrijf waarin je veel geïnvesteerd hebt is wel even andere koek.

MargauxGrandCru | 18-01-23 | 12:54

Als het werk waar ik jarenlang mijn ziel en zaligheid in heb gestoken met een pennestreek wordt afgeschaft om onduidelijke redenen, dan ben ik ook pissig. Sinds Hugo de Jonge de particuliere verhuurmarkt de nek om heeft gedraaid is mijn sympathie voor de boeren (en nu de vissers) alleen maar gegroeid, ik begin nu een beetje te begrijpen hoe er met ze wordt omgegaan.

Muxje | 18-01-23 | 13:11
▼ 2 antwoorden verborgen

In welk absurd landschap leef ik eigenlijk. Welke idioot begint er over de stikstof uitstoot van een garnalenkotter terwijl de containerschepen, bulk fietsen en andere vrachtschepen het water van de Noordzee wit varen. Volgens mij waren lobotomieen in de aanbieding in grachtengordel

JeanDragage | 18-01-23 | 12:37 | 5

Omdat ze ons willen verplichten vegetarisch te worden.

Sinterbikske | 18-01-23 | 12:43

Mede mogelijk gemaakt door woke milieu wappies die vrolijk op hun nieuwe vanmoof rijden. In elkaar gedraaid door kindjes en arme stakkers in lage loon landen met een batterij die zware aardmetalen bevat die ook door kinderen uit mijnen wordt gehaald.

De hypocrisie begint angstaanjagende vormen aan te nemen!

Dat gezeghebbende, garnalen vissen voor de export mag van mij wat minder, dus de kosten van vervuiling meenemen in de prijs lijkt me een goed plan. Mits dat natuurlijk ook voor de VanMoofs geldt! (die worden dan 15.000 per stuk en kunnen meteen faillisement aanvragen zodat we allemaal gewoon weer - gezond - op normale fietsen kunnen rijden)

Als_je_me_nou | 18-01-23 | 12:45

@NLgaatnaardeklote | 18-01-23 | 12:39: De kwaliteit van het sperma van milieu activisten kan wat mij betreft niet hard genoeg achteruit gaan. Dit soort hoeft zich niet voort te planten

JeanDragage | 18-01-23 | 12:46
▼ 2 antwoorden verborgen

Garnalen die vluchten voor de vissers. Dan pik je dus vluchtelingen op. Megawinsten te behalen. Moet ik nu alles voorkauwen?

Normpje | 18-01-23 | 12:37

Mijn vrouw kan in negen maanden een mens maken maar een visser kan in dezelfde tijd zijn boot niet aanpassen? Kom zeg. Net als de intensieve veehouderij huilen ze krokodillentranen.

Red shirt | 18-01-23 | 12:34 | 16

@Red shirt | 18-01-23 | 12:55:
Ambtenaren die altijd perfect weten te vertellen wat goed ondernemerschap inhoudt. Grappig.

Joris Beltsin | 18-01-23 | 13:01

@Red shirt | 18-01-23 | 12:55:

Het is lastig anticiperen als de regels bijna jaarlijks veranderen. En de garnalenvissers hebben vast ook naar hun collega's gekeken die tonnen hebben gestoken in de pulsvisserij maar als dank een vette middelvinger uit Brussel en Den Haag kregen.

JJMS | 18-01-23 | 13:02

@Red shirt | 18-01-23 | 12:55:
Welke problemen? Iets zegt me dat het gaat over een ideologisch plaatje over hoe de natuur er uit zou moeten zien.
Het lijkt me ook erg onwaarschijnlijk dat de veehouderij en de visserij vergelijkbare problemen veroorzaken. Ik bedoel intensieve veehouderij is van een andere orde dan iets uit de natuur halen wat vissers doen.
Daar bovenop zal het me niet verbazen als de natuur rakkers pro ‘duurzame’ ‘schone’ energie voorziening zijn. Ondanks de effecten daarvan op de vogelstand, waaruit weer een hele keten aan bio diverse problemen voort komt.
Het is op de eerste plaats ideologie en de tweede plaats natuur behoud, voor zover je in Nederland nog van natuur kunt spreken. Elke mm wordt beheerd.

ratelaar | 18-01-23 | 13:06
▼ 13 antwoorden verborgen

www.marinetraffic.com/en/ais/home/cen...
toon een impressie van de enorme vloot die dag in en dag uit langs onze kusten vaart. Uiteraard zijn die paar garnalenkotters hét probleem, da's logisch.

Joris Beltsin | 18-01-23 | 12:34 | 1

Ja van die paar garnalenkotters gaat de natuur inderdaad belly-up.

JeanDragage | 18-01-23 | 12:38

De vis werd al duur betaald volgens Kniertje.maar wordt nu echt onbetaalbaar.
Wanneer stopt die waanzin.

hero_of_heaven | 18-01-23 | 12:32 | 1

Dit is natuurlijk opzet. Natuurorganisaties willen de visvangst al veel langer aan banden leggen (en het liefst verbieden). Die stikstof is gewoon een geschikte stok om mee te slaan.

FrankVeer | 18-01-23 | 12:42

De Nederlandse industrie moet kapot. Hoe eerder dat is bereikt hoe eerder de EU hier het "diensten" district kan vestigen en het hele land volgebouwd word.

Gregovic | 18-01-23 | 12:31

Er is niets zo misleidend als een keurmerk op een artikel in de supermarkt. Gesubsidieerde leugens.

JJMS | 18-01-23 | 12:35

Van Ron Jeremy naar een garnaal.
Hoe krijgt de redactie het voor elkaar.

J.Cash | 18-01-23 | 12:28 | 1

De verbindende schakel is dementie.

Blauwpetje | 18-01-23 | 13:59

Mooi voorstel lijkt mij om alleen vissen met schepen op wind- en zonnekracht toe te staan. Einde aan stikstofgedoe, weer werk voor echte mannen, leuk duurzaam. En dan innoveren maar.

Horkiporki | 18-01-23 | 12:27

Bouw je boot om tot vluchtelingenboot en alle sluizen gaan voor je open. Al die milieufreaks eten nooit en gebruiken geen energie, right.

Wattman | 18-01-23 | 12:26

Sorry, maar aan shrimp mis ik niet zoveel.

Fi-Bu-Bla | 18-01-23 | 12:26 | 3

Er is meer dan 'ik'

De paus | 18-01-23 | 12:29

Persoonlijk hecht ik best wel waarde een vers, knapperig stuk kroepoek bij de saté.

Dr. Blechtrummel | 18-01-23 | 12:30

Maar geen natuurorganisatie, en laat staan linkse ( zogenaamd groene) politieke partij benoemt de grootste bedreiging voor de natuur: de overbevolking. Habitatverlies door bebouwing is een enorme bedreiging voor de natuur, en de stikstofuitstoot van al die nieuwe woningen ook. Laatcstaan de consumptie en afvalstoffen van de nieuwkomers zelf. Et cetera.

Hommel | 18-01-23 | 12:25

Al langer verwarrende berichten over garnalen te lezen. Ik vrees dat we aan de sprinkhanen moeten, even het WEF-advies afwachten
www.hln.be/binnenland/belgische-visse...

small_town_dude | 18-01-23 | 12:25 | 2

Die garnalenbootjes zijn nietig in vergelijking met de gangbare urkers. Weinig impact, en het barst van de garnalen. Die zijn tweeslachtig en doen het uitstekend

*binnenkort kroketjes draaien gaat*

de visser | 18-01-23 | 12:25

Iedereen moet aan een uitkering en meelwormen eten, voor die tijd zijn milieuorganisaties niet tevreden.

Dr. Pown3rt | 18-01-23 | 12:25 | 3

over 20 jaar is alles Vegan, want geen boeren meer en vissers

pibasso | 18-01-23 | 12:26

Worden die aangestuurd door de WEF adepten in dit kabinet?

ChalinaRosa | 18-01-23 | 12:55

En alles is gewoon via de rechter af te dwingen. Met dank aan de politiek die bij elk kruisje hun handtekening zetten. Dan heeft de rechter ook geen andere keus die groepen gelijk te geven.

R.F.Pickering | 18-01-23 | 12:24

Een garnalenvloot van circa tweehonderd schepen?? Dat er überhaupt nog een garnaaltje rondzwemt in de Noordzee...

Zenzeo | 18-01-23 | 12:23

De zee is totaal uitgeput. Het kleine beetje willen ze het liefst ook opvissen. Goed dat er een stop op wordt gezet.

druif | 18-01-23 | 12:23 | 11

@miko | 18-01-23 | 12:57:

Eerst zeg je dat het bestand al jaren afneemt, als ik je corrigeer draai je het om en zeg je dat dat door beperkingen komt. Wat is het nou? En oh ja, vervuilende windmolens als vervanging van vervuilende visserij. Zo lust ik er nog een paar.

JJMS | 18-01-23 | 13:05

@miko | 18-01-23 | 12:57:
Hoeveel lawaai produceren die windturbines _onder_ water? En wie hebben daar last van?

Louter Leuter | 18-01-23 | 13:11
▼ 8 antwoorden verborgen

Tsja... Agenda 2030.
Iedereen moet insecten gaan vreten, dus de boer en de visser moeten eraan geloven.

De zoveelste complottheorie die werkelijkheid wordt.

McPhart | 18-01-23 | 12:22 | 1

Ik vreet nog liever het hele kabinet op dan dat ik aan de wormen en larven ga.

J.Cash | 18-01-23 | 12:24

We hebben teveel mensen die niks kunnen behalve klagen en misstanden framen.

Postcodeloterijmiljoenen aan axivoerend kapitaal ondermijnt Nederland steeds verder.

Ik word er moedeloos van. Alsof je dit zou moeten kunnen nastreven zonder bikkelharde argumenten. Dat kan dus. Maar zou niet moeten kunnen.

Zowel zo vaak ontbreken keiharde feiten en argumenten en zijn het heel beperkte redenaties en/of indrukken van onrecht / idealistische praat over natuur en/of modellen die rampen voorspellen.

Zolang media dit blijven bezien als 'een gebeurtenis' en niet strenger zijn inzake wat de impact is en of dit allemaal wel klopt, is het genoeg te framen en valt deze sector vanzelf om.

Zomaarwat | 18-01-23 | 12:21 | 1

Yep, en al die clubs krijgen forse subsidie van de staat, waarmee ze tegen diezelfde staat gaan procederen.

Piet Karbiet | 18-01-23 | 12:35

Omscholen maar. Zat vraag naar personeel in andere sectoren. Bootjes ombouwen naar hippe B&B verhuur.

Lorejas | 18-01-23 | 12:21 | 2

De meeste vissers zijn al op leeftijd en de jongeren die er zijn gaan nu niet ineens 9-5 achter de PC zitten en terug naar huis met het broodtrommeltje onder de snelbinder.

J.Cash | 18-01-23 | 12:26

Boot & Bier?

Louter Leuter | 18-01-23 | 13:30

Vreemd genoeg komen de ideologische oerconservatieve natuurorganisaties niet in verzet als landschap en natuur worden verziekt door eindeloze windmolen- en zonneparken.
Noem de visserij gewoon duurzaam, groen en circulair. Dn is de kous af en negeer de natuurorganisaties.
De klimaathysterie en haar volgers zijn compleet losgezongen van de realiteit. Weer een aanval op voedselvoorziening. Het begint bijna kwaadaardig te lijken.

ratelaar | 18-01-23 | 12:19 | 2

Als het enorme windmolenparken in zee betreft hoor je ze niet over natuurbehoud.

Piet Karbiet | 18-01-23 | 12:37

@Piet Karbiet | 18-01-23 | 12:37:
Precies, hypocriet tot oo het bot denk ik dan. En wat nog meer irriteert is dat die marginale schreeuwers waarschijnlijk wél hun zin krijgen. Want ze strijden voor de ‘goede’ zaak.
In mijn ogen zijn het extremisten.

ratelaar | 18-01-23 | 12:41

Eerlijk werkende Nederlanders die voedsel produceren, dat willen we niet hebben in dit land.

Rattus | 18-01-23 | 12:18 | 3

allemaal ZZP-er worden en/of (burn-out) coach.....

pibasso | 18-01-23 | 12:25

Eerlijk? Gesjoemel met vangstquota vergeten? Ook door Nederlandse vissers.

Lorejas | 18-01-23 | 12:27

Ik stel galeien voor die aangedreven worden door spierkracht en zeilen. Lekker vissen zonder stikstofuitstoot.

guldenmiddenweg | 18-01-23 | 12:17 | 2

Even die Ferry ombouwen in Velsen. Overdag om te vissen en ‘s-avonds voor de lichtvoorziening.

J.Cash | 18-01-23 | 12:23

Cees, ben je familie van Dirk?

Normpje | 18-01-23 | 12:16

Flikker al die debiele deugclubjes toch in de Noordzee, en liefst ook met de hele regering erbij. Het is werkelijk van de gekke hoe alles in het land verboden en vernietigd wordt, genoeg is genoeg!

DRUCKIE1 | 18-01-23 | 12:16

Voor dat beetje eiwitten een zwaar vervuilende en slopende industrie aan de gang houden. trek alle subsidies er uit en de zaak gaat al grotendeels op de fles. En die visstanden zijn de Commerciële standen, de diversiteit is ver te zoeken en geen fractie meer wat het in de jaren dertig was of er voor. Om maar niet te spreken van de sloop van hele oesterriffen in de Noordzee. wat dat betreft wel mooi dat die windmolenparken die zeeslopers weg houden. komt de visstand zeker ten goede.

miko | 18-01-23 | 12:16 | 2

De windmolenparken zelf zouden ook nog wel het een en ander kunnen slopen, zie citaat:
"Zeezoogdieren en windmolenparken gaan niet per se goed samen:

U zou het u kunnen voorstellen als een vreedzaam tafereel: een eindje uit de kust staan windmolens te draaien op zee. Er tussendoor zwemmen bruinvissen en zeehonden, ongestoord door de scheepvaart en visserij die u elders zoveel ziet. Maar nee: zeezoogdieren en windmolenparken gaan niet per se goed samen, stelt onderzoeker Sophie Brasseur van Wageningen Marine Research."

Knitty | 18-01-23 | 12:56

@Knitty | 18-01-23 | 12:56:
Ja juist ja, daarom kruipen die dolfijnen altijd rond booreilanden en drijvende tankers omdat ze er zo een last van hebben.

miko | 18-01-23 | 13:00

Die moderne pulsvissers hoefden hun netten niet meer over de bodem te slepen. Goed voor de natuur maar die techniek werd gelukkig door de EU (Frankrijk) verboden.

Piet Karbiet | 18-01-23 | 12:16

You will eat nothing and be happy.
Een miniscuul clubje bestaande uit linkse subsidiehoeren, wereldvreemde rechters en hoge ambtenaren is een kompleet land aan het vernielen met instemming van de aangehechte kwaliteitsmedia. En de overige 98% ziet het niet of negeert het. Dan verdien je wat je krijgt.

getergde kaasboer | 18-01-23 | 12:15 | 3

Hmm, ik denk dat van die 98% zo'n 25% het heel scherp ziet. Maar daar ging een hek omheen, inclusief pollitieke processen en boetes en spreekverboden voor hun spreekbuizen.

Piet Karbiet | 18-01-23 | 12:23

Pas als het te laat is gaan de ogen open, echt te laat om nog terug te draaien.

DRUCKIE1 | 18-01-23 | 12:39

Juist... stekeblinde idealisten die het contact met de realiteit compleet kwijt zijn. Ze zien heel selectief problemen die ze enorm opblazen en komen met oplossingen die niet werken, maar vooral heel duur zijn. We leven in een epidemie van narcisme die meer kapot maakt dan Covid heeft gedaan.

Trekhaas | 18-01-23 | 13:05

Straks is 30-40% van alle boeren gedwongen te stoppen en 25-35% van alle Nederlandse vissers. In het buitenland wordt hier hard om gelachen, maar alles voor het milieu.
Helaas kun je geen land besturen die nauwelijks nog produkten maakt en produceert, maar mensen alleen maar coachen en dienstverlenend bezig zijn.
Regeren is vooruit zien, maar dat wordt al 15 jaar niet meer gedaan.
Nederland is klaar zoals wij dat kennen en iedereen zal deze totale nivellering meemaken. Inmiddels zit straks 10-15% van de beroepsbevolking ziek thuis want wat is het werkende leven toch zwaar, gecombineerd met privé.
Ik zie het allemaal somber in.

pibasso | 18-01-23 | 12:13 | 4

@Jimmy Mc Clure | 18-01-23 | 12:18: Vanuit de onderbuik ga ik liever aan de veilige kant zitten.

pibasso | 18-01-23 | 12:23

De huidige regering is ander extreem goed in het importeren van mensen..

En met deze pracht resultaten, ik denk dat er vanavond in een aantal vissersdorpen, hardgrondig geventileerd gaat worden, juist ja oa. de achterban van diezelfde minister..

AldNuut | 18-01-23 | 12:51

Reken er maar op dat alle boeren eraan gaan. Boeren? Moeten we toch niet willen met ons allen. Vissers? Zielig, mag niet. Gaan er ook aan.

Stork (was ooit een mooi bedrijf), Philips (de facto alleen nog maar Medische Systemen over, Drachten staat ook al te koop), DSM (wat is daar nog van over?), idem Akzo... In de jaren 80 had je nog de grote onderzoekslaboratoria (oa KSLA van Shell, NatLab en CFT van Philips, die van DSM en Akzo zijn zeer sterk gekrompen), ze zijn er óf niet meer, óf enorm gekrompen.

Ik zie het ook somber in.

Louter Leuter | 18-01-23 | 13:02
▼ 1 antwoord verborgen

alles moet kapot

Captain_Dipshit | 18-01-23 | 12:13 | 4

@Zenzeo | 18-01-23 | 12:22:
Oh ja de Noordzee volplempen met windturbines en de walvisachtigen en vissen die er onder water, en vogels die er boven water, last van hebben... meh die zie je niet (vogels opgepeuzeld, walvissen behalve aangestrand zijn).

Beware what you wish for.

Louter Leuter | 18-01-23 | 12:53

@Louter Leuter | 18-01-23 | 12:53: de windparken werken als reservaat, de kabeljauw is straks weer mooi groot. Zoals vroeger voordat alles kapotgemakt werd door de vissersvloot.

AntiZanicz | 18-01-23 | 13:15
▼ 1 antwoord verborgen

Het gekke is natuurlijk dat dit gedogen alleen bij visserij en boerenbedrijf toegepast wordt. Zou je een spuiterij hebben of iets anders met wat afvalgassen en stof dan werd je bedrijf meteen gesloten.

NB Handgranaat voor de deur, de gemeente helpt de criminelen en gooit je tent voor zes maanden dicht. Wel huur geen omzet.

NB natuurlijk is bodemvissen en garnalenvangst slecht voor de natuur. De Noordzee is inmiddels zo kaal en ruw als een tennisbaan. Vreemd genoeg klagen de vissers dat de netten schade lijden door die bodem, die ze zelf gemaakt hebben.

AntiZanicz | 18-01-23 | 12:13 | 2

Zie ook Tata Steel inderdaad. Of Schiphol. Direct gesloten.

JJMS | 18-01-23 | 12:24

@JJMS | 18-01-23 | 12:24: een spuiterij hebben of iets anders met wat afvalgassen en stof, iets met de grote van een visserskotter.
Mediamarkt zullen ze ook niet sluiten wanneer er een handgranaat voor de deur ligt.

AntiZanicz | 18-01-23 | 13:14

Een cocktail van problemen dus.

Normpje | 18-01-23 | 12:13

We moeten de mens gewoon bejagen.
Maar dan is er ook niemand meer voor wie je de natuur wilt bewaren...

geenjagergeenneeger | 18-01-23 | 12:12 | 2

Er zou best een paar miljard af kunnen. In NL kunnen we eerst wel naar de 15 miljoen en later nog wel naar de 10. Gewoon wat minder parttimen en niet stoppen met midden 50.

AntiZanicz | 18-01-23 | 12:14

Geen dertiende maand, geen 17% ‘ontwikkelingsbudget’, uw werkgever strooit rijkelijk met de meest riante voorwaarden en nog lukt het niet om een capabel persoon langer dan een week binnen te houden. Verziekte bestuurscultuur tot in de haarvaten van ieder overheidsorgaan.

Flibbage | 18-01-23 | 12:48

Dit land wordt van binnen uit kapot gemaakt, door een stelletje activisten en de 'politici' daar de oren naar laten hangen. Van de inkrimping van Schiphol tot het de deur uit jagen van multinationals: er is geen enkele visie. De enige die uitbreidt, is de overheid. Het gaat niet heel lang meer duren, of de laatste MKB-er in dit land doet het licht uit (- als dat tegen die tijd nog nodig is, want electriciteit kunnen de minkukels ook al niet meer garanderen...)

bisbisbis | 18-01-23 | 12:12 | 3

Nog één jaar en ik kan gaan... en ik ga zeker.

Louter Leuter | 18-01-23 | 12:50

In Duitsland is het schip al gekeerd door de wal: groene organisaties hebben aangedrongen op het sluiten van kerncentrales (de Atomausstieg) die overigens een zeer kleine impact op het milieu en klimaat hebben maar "gevaarlijk"zouden zijn, en nu is Duitsland aangewezen op bruinkool, de meest vervuilende mogelijkheid om energie te produceren.
Tegelijk is Duitsland afgestapt van stookolie en ging men over op gas, wat er nu niet meer is, dus gaan de Duitsers nu elektrisch verwarmen met als gevolg nóg meer bruinkool, nog meer rommel in de atmosfeer.

Natuurorganisaties hebben hun hand overspeeld en het directe resultaat van hun drammerij is dat het klimaat nóg harder naar de kloten gaat.

Wat ik zeggen wil: de wal keert ook in Nederland een keer het schip, Wait and see. Want geld uitgeven stopt zodra dat op is en in Nederland raakt het geld langzaam op en stijgt de irritatie.

Bakkeleures | 18-01-23 | 13:13

@Bakkeleures | 18-01-23 | 13:13:
Nog vervuilender is de stap daarvoor... turf. En je hebt er twee keer zoveel van nodig (kijk naar Ierland).

Louter Leuter | 18-01-23 | 13:27

Wat?!?!

"woedt de discussie over stikstof op zee volop".

Zijn ze, de politiek en overheid , nu werkelijk helemaal van de pot gerukt? Als ik de Nederlandse vissers vergelijk met die keutervisssertjes van Engeland en Frankrijk... dit kan toch niet waar zijn.

Louter Leuter | 18-01-23 | 12:12 | 1

de industriele aanpak van de NL vissers is inderdaad het probleem

AntiZanicz | 18-01-23 | 12:16

Dan kunnen de garnalenpelsters in Marokko ook eindelijk eens een keer naar het theehuis.

Jimmy Mc Clure | 18-01-23 | 12:11 | 2

Yep. En als zij straks ook bij de EU horen worden de garnalen gepeld in Zuid-Afrika. Die gekoelde vrachtwagens rijden nog wel een stukje door.

Piet Karbiet | 18-01-23 | 12:14

dat is toch al afnemend. er zijn machines. En Marokko komt niet bij de EU

AntiZanicz | 18-01-23 | 12:15

"Zonde van die garnalen, lul"

elfenstein | 18-01-23 | 12:10

Deze actie van de ‘natuurbeschermingsorganisaties’ werden mede mogenlijk gemaakt door de sponsoring door de bedrijfsvereniging van de Aquafeed.

Meester_010 | 18-01-23 | 12:09 | 2

Neuh, gewoon de postcodesloperij.

elfenstein | 18-01-23 | 12:11

In gewoon Nederlands de viskwekerij voor menselijke consumptie.

Meester_010 | 18-01-23 | 12:11

REAGEER OOK

Uitgelezen op GeenStijl? Abonneer je op de Nijman-Nieuwsbrief.
linktips: Kansino. Hét online casino van Nederland.
Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Online casino Nederland | LOESOE - nieuws en entertainment
Online Casino Top 5 | Casino bonussen | CoinMart
online bookmakers in Nederland