Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Duurzame plannen doen het licht uit op Texel

Klimaat willen redden en dan de kracht van de natuur vergeten...

Social

Dit krijgt u dus als men zich blindstaart op duurzaamheid en alle andere eisen uit het oog verliest. De schapenhoeders op Texel besparen sinds 2016 weliswaar zo'n 70 procent op de energierekening van de straatverlichting door het gebruik van ledlampen, maar wilden daarmee zo graag voorop lopen dat ze vergaten dat de lampen bestand moesten zijn tegen de zilte zeelucht. Dat waren ze duidelijk niet, waardoor alle 2.700 armaturen hun gebruikelijke levensverwachting van twintig jaar niet vol maken en na amper zeven jaar al worden vervangen vanwege corrosie. Een dure ingreep die niet alleen de lagere energierekening teniet doet, maar ook weer veel grondstoffen vergt en dus verre van duurzaam is. Kenmerkend voor een klimaatbeleid dat wordt gedomineerd door gejaagde secondelijmplakkers en andere haastmaners waardoor kortetermijnresultaten en jubelende persberichten de voorkeur genieten boven daadwerkelijke slimme en toekomstbestendige oplossingen. Een wereld waar verbieden en snel vervangen prioriteit krijgt zonder de negatieve effecten van deze acties mee te wegen, waardoor de opgedrongen en belachelijk dure klimaattransitie nog duurder uitpakt. En dat klimaat waar iedereen zich druk over maakt, wordt er ook niet beter van. 

Reaguursels

Inloggen

Net zo iets als dat Duitsland dacht dat aan het aardgas beter was? En Nederland er juist vanaf wilde? En dat er door dat gas oorlog kwam?

Hadena | 15-11-22 | 19:59

Onze gemeente... Dacht ook iets goeds te doen en plaatste in het bos langs het fietspad lantaarnpalen met zonnepanelen. Als het donker wordt zijn ze na een half uur op, uit, donker... De palen en panelen zijn aanmerkelijk kleiner dan de bomen. De panelen staan dus de hele dag in de schaduw.

Louter Leuter | 15-11-22 | 19:54 | 2

Haha! Briljant weer. Bij vriend van me hier in Amsterdam werden alle mooie gezonde bomen even gesloopt in de straat. GL clown verzekerde buurt dat er genoeg nieuwe bomen terug zouden komen. Afijn, dat werden dus mini boompjes, de helft van het aantal wat er stond en.... tadaaaah.... verkeerde kant van de straat. De schaduwzijde. Staan nu prachtige bladloze mini stammetjes.

Lorejas | 15-11-22 | 20:31

Daar krijgt een mens toch huilbuien van. Elke randdebiel snapt dat meteen, behalve de mensen die wij betalen.

Lijkvocht | 15-11-22 | 21:41

Zo'n duurzame aanbesteding wordt meestal zo geschreven dat er maar een leverancier aan de voorwaarden voldoet om de grote jongens met jarenlange ervaring buiten de deur te houden en dat een klimaatondernemer zonder ervaring de opdracht krijgt uit ideologische overwegingen.
En die laat het dan goedkoop produceren in China zonder zich zorgen te maken over corrosiebestendigheid.
"Galvaniseren? Is dat niet heel slecht voor het milieu? Nee, doe maar niet"

Osdorpertje | 15-11-22 | 19:47 | 1

mooi gezegd. Kent u die dat u mogelijk meer geld kwijt bent aan corrosie bestrijding dan aan benzine:
www.youtube.com/watch?v=2RbiCOFffRs

nobodiesunmighty | 15-11-22 | 19:52

Ja, als we het toch over verlichting hebben , maar klimaat achterwege laten...
Spotlight On is van start gegaan in de Drechtsteden
www.youtube.com/watch?v=5PdLp0rof7M

Torquemada | 15-11-22 | 19:40

Doet een beetje denken aan teveel boeren dwingen te stoppen. Dan blijkt opeens dat je aangewezen bent op dure import van voedsel en afhankelijk bent van die landen (die in tijden van nood alles voor zichzelf houden). Maar voor we daar achterkomen, is het te laat.

Het brein erachter | 15-11-22 | 19:38 | 1

vergeet niet, dat bijna alles van productie, wat de Overheid wegjaagt, in het buitenland minder milieu vriendelijk gaat produceren...

Torquemada | 15-11-22 | 19:43

Gloeilampen maken kostte geen drol. Nu hebben we peperdure spaarlampen vol zware metalen en ander gif dat niet gerecycled kan worden en die nog geen fractie van de levensduur hebben van de oude gloeilampen die weliswaar veel energie omzetten in warmte maar dat hoefde ik dan minder te stoken.

Sans Comique | 15-11-22 | 19:33 | 1

Dat laatste lijkt niemand, bijna niemand, door te hebben gehad. De inefficiëntie van verlichting gaat níét verloren maar bespaart gas.

Zomaarwat | 15-11-22 | 23:27

Klimaattransitie is klimaatterreur. Wanneer kappen we nou eens met die hetze, en flikkeren die linkse mafklappers met kop en staart de politiek uit?

Nederlanddraaitdoor | 15-11-22 | 19:17 | 1

Dat mag je hopen maar die hoop mag je niet uiten want dan ben je een gevaar voor de democratie.

Antifa e.c. mogen wél dreigen én doen. Maar dat zijn dan ook de knokploegen van links. Of er nu mensen bedreigd, verjaagd, vermoord of zaken gemolesteerd worden, als antifa zoiets deed (of Volkert e.c.), dan hoorde je nimmer dat de democratie in gevaar kwam. Zelfs niet als Kamerleden daar deel van uitmaakten.

Zomaarwat | 15-11-22 | 23:29

Vlak voor de verhoogde pensioenleeftijd nog even die duurzame paal erdoor geduwd. En zie wat ervan komt

stipjes | 15-11-22 | 18:58

Dat het zoute water door het slechte materiaal zelfs die ledlamp bereikt in de armatuur in die lichtkap... nooit dan eens gekeken wat geschikt is met regen net meer zoutgehalte? Was vroeger toch ook al zo zeer waarschijnlijk? Kijken ze dan helemaal niets meer na of wordt er ook helemaal niet meer nagedacht? Triest.

Jan, Leiden | 15-11-22 | 18:56 | 1

@Jan,Leiden,
IP certificering is daarvoor in het leven geroepen in dit geval zou dat 68 moeten zijn.
Zelfs de telefoon in uw zak heeft dat.(stof en waterdicht tot 1 1/2 mtr onderwater.

De Profundus | 15-11-22 | 19:08

Die armaturen beschilderen met lichtgevende verf, dan hoef je ze ook niet meer aan te zetten.

Sinterbikske | 15-11-22 | 18:55 | 2

Goed idee Sinter, als we dan nog een solar paneel onder hange, krijgen we stroom voor niks.

jan huppeldepup | 15-11-22 | 19:39

... hun gebruikelijke levensverwachting van twintig jaar ... Ik moet m'n eerste led nog tegenkomen die langer meegaat dan 1 jaar. De enigen die dat nu doen, liggen in de voorraadkast te wachten op hun beurt.

NerdAlert | 15-11-22 | 18:54 | 6

Hmm ik heb ook mijn overloop 15 jaar geleden 9 leds geïnstalleerd. Ze doen het nog allemaal. Enige klacht is dat ze blauwig zijn (dat is tegenwoordig veel beter). Dat heet de remmende voorsprong...

Louter Leuter | 15-11-22 | 19:48

*liedje voor Smoelensmid opzet *https://youtu.be/3XHWIEZawRw

Pa Nadol | 15-11-22 | 19:52

@Pa Nadol | 15-11-22 | 19:52: Leuk liedje, bescheidenheid siert de mens, ik ben echter wat meer het verhalende type.. zo een tandarts die altijd tegen je aan begon te lullen als je met je mond open ligt. Werd trouwens erg gewaardeerd want leidde enorm af;)

Smoelensmid | 15-11-22 | 20:24
▼ 3 antwoorden verborgen

Een benzine of dieselmotor gaat 10x langer mee dan een batterij.
Olie is vies, dat snap ik, maar is het zoveel minder duurzaam dan laten we zeggen 5 accu’s?
Één benzinemotor tegen 5 batterijen.
Het opladen zelf is schoner dan olie, maar om die stroom te maken hebben we panelen, molens en natuur(plek) nodig.
Is dat allemaal wel zo duurzaam?
En dat terwijl de dieselmotor tegenwoordig schoner is dan de onderbroek van Dolf Jansen.
Het winnen van nikkel en lithium gaat evengoed ten koste van natuur en zal op lange duur dus ook klimaat veranderen.
Innoveren kost veel tijd, die is niet gegund door de schreeuwers.
Ondertussen hebben ze steeds minder vaak gelijk.
Kernenergie punt.

Ruimedenker | 15-11-22 | 18:51 | 5

@Het brein erachter | 15-11-22 | 19:32: Of een paneel met lichtgevende verf en een solar paneel samen voegen?

jan huppeldepup | 15-11-22 | 19:43

@Het brein erachter | 15-11-22 | 19:32: wish.com?

nobodiesunmighty | 15-11-22 | 19:53
▼ 2 antwoorden verborgen

Led zorgt voor veel verliezen in het net. Die betaal je ook. Plus ledlampen bevatten veel slecht te recyclen componenten. Plus als iets duurder is, is het vervuilender. Tegenover iets wat duurder is, staan meer uren en/of produkten en/of diensten die op hun beurt ook weer vervuiling opleveren. Misschien geen co2, maar wel vervuiling.

Sierstrip | 15-11-22 | 18:51 | 1

Veel verliezen? Led en Oled en een warmtepomp zitten juist in mijn BMW i3 omdat ze het meest efficient omgaan met de accu energie en dus de range ten goede komen.... Ik kan me ook voorstellen dat als e een paar honderd lampen hoog in een kerk wilt vervangen je ook graag voor led kiest om niet iedere keer weer een hoogwerker aan te moeten laten rukken alleen dat spaart al enorm op manuren en materiaal.

Smoelensmid | 15-11-22 | 19:30

Het zou mij niet verbazen dat het komt door al de schapenscheten...

Rest In Privacy | 15-11-22 | 18:50

Misschien is het duurzamer de verlichting helemaal weg te doen en iedereen verplicht met een nachtbril op te laten rijden?

Zeurders | 15-11-22 | 18:44 | 3

Daar gaan we naartoe. Heel Nederland onverlicht. Uiteindelijk blijkt de klimaatbeging een samenzwering van verkrachters te zijn. Zei T. maar stond nog niet in de T.

HeerVanStand | 15-11-22 | 18:50

@Smoelensmid | 15-11-22 | 19:32: Tja... het blijft meen ik een Duitse uitvinding rondom de 2e wereldoorlog meen ik. Dacht dat ze daar de eerste Panther tanks meer uitrustten (test). Duitsers... die kunnen dingen ook kapot maken schijnt...

nobodiesunmighty | 15-11-22 | 19:55

Ze hadden beter 2700 vuurtorens geplaatst.

Ruimedenker | 15-11-22 | 18:44

Na de rijdende Fyra en vliegende Fyra nu dus de lichtgevende Fyra. Kost een godsvermogen, maar dan heb je ook niks. Allemaal hetzelfde. Puur gevolg van gebrek aan kennis in de materie, op een bedje van overhaaste beslissingen, afgemaakt met een sausje van adviseurs en als dessert een partij ongeïnteresseerde ambtenaren. Het enige wat wel goed werkt, is de incasso bij de burger die de hele handel mag betalen.

Kopieerapparaat | 15-11-22 | 18:43

Dit is wat het winnen van Nikkel doet met de natuur.
nos.nl/l/2452457
Zo zaligmakend is duurzaam nou eenmaal niet.
Olie & kolen zijn kudt, maar de alternatieven zijn verre van ideaal.

Ruimedenker | 15-11-22 | 18:43 | 1

Gadverdamme Nikel en Cobalt en Lithium al die jaren gedolven voor die superlegeringen van auto en scheeps diesel motoren gereedschappen medische implantaten chips en halfgeleiders katalysatoren voor olie raffinage vliegtuig turbines ceramische materialen en sanitair en antidepressie medijcinen.. je zou er bijna depressief van worden dat we dat al die afgelopen decennia nodig hebben gehad.. Gelukkig zin de nieuwe generatie auto batterijen en elektromotoren nu alweer lithium arm en zeldzame aardes en cobalt vrij.. www.cnbc.com/2021/11/17/samsung-panas... www.wired.com/story/this-cobalt-free-... www.electrive.com/2020/06/16/mini-rum...

Smoelensmid | 15-11-22 | 18:51

Texel ligt toch tussen Aruba en Saba? Zoek het lekker zelf uit daar in de Caraïben. De burgemeester is van d666, dus wat willen ze nou? Referendum over andere lampen?

dathoujetoch | 15-11-22 | 18:41 | 1

Een referendum werpt wel een ander licht op de zaak

Kopieerapparaat | 15-11-22 | 18:46

Mooi man, zuinige verlichting vervangen door verlichting die nauwelijks zuiniger is. De besparing komt voor 90% door het verminderen en dimmen van de straatverlichting. Nutteloze investering.

vliegend rotje | 15-11-22 | 18:37 | 4

@Jeggeworist | 15-11-22 | 18:42: Nee integendeel , hier is onlangs de oude straat verlichting van de hele straat vervangen door LED en het is superfel zelfs ,, moest er in het begin aan wennen dat het zo licht is buiten als ik alle lampen in huis heb uitgedaan.. het is heel fraai zelfs .. Alleen die enge groen leds voor in natuurgebieden om de dieren rust te gunnen zijn wat minder qua lichtopbrengst en hebben een mindere strooi bundel..

Smoelensmid | 15-11-22 | 18:55

LED TL's doen het best aardig t.o.v. conventionele 1/3 van het verbruik en ze gaan langer mee. De kinderziektes zijn er wel uit.

voldemort | 15-11-22 | 20:13
▼ 1 antwoord verborgen

Dit is in het klein wat de gehele overheid doet, allemaal instant oplossingen om het klimaat doel van 2030 maar te halen zonder echt structureel aan de langer termijn te denken. Je kunt beter je doelen voor 2030 niet halen maar dan in 2050 wel volledig co2 vrij zijn bij wijzen van spreken dan 2030 halen met oplossingen die zelf ook weer een oplossing nodig hebben in de nabije toekomst. Dat 2030 is een doel opzich geworden terwijl het om de achterliggende gedachte zou moeten gaan.

Capt. Iglo | 15-11-22 | 18:35 | 1

Geheel mee eens. Maar de politiek heeft geen visie, het ziet hooguit een stip op de horizon. Die dus altijd dichtbij is want ze leeft op zeeniveau.

IosefTarasov | 15-11-22 | 18:54
-weggejorist-
Acidstain | 15-11-22 | 18:35

Kost wat maar dan had je ook niks:

"De Texelaars moesten in eerste instantie enorm wennen aan het nieuwe systeem. Met name uit het buitengebied kwamen veel klachten. Het was te donker en fietsers zien geen hand voor ogen."

Hahahaha. Haal die verlichting dan maar helemaal weg, is nog goedkoperder.

BobDobalina | 15-11-22 | 18:35

Wat denk je van al die windmolens op zee. D'r is gewoon niets bestand tegen dat weer daar zonder regelmatig groot onderhoud. Dat wordt een windmolenbegraafplaats.

Forwaards | 15-11-22 | 18:32

Als antwoord op het cynisme:
www.volkskrant.nl/columns-opinie/bete...
"De mens is niet perfect. De mens faalt voortdurend en komt soms zelfs tot nieuwe inzichten. Daarvoor moeten we hem niet bestraffen, daarin moeten we hem steunen. We zijn allemaal maar stumperds die het beste willen. Aan een soms inconsequente idealist die zich voor grote, noodzakelijke veranderingen inzet, heb je meer dan aan een consequent cynische klootzak."
Oplossing voor Texel: plaats windmolens die ook gelijk als straatlantaarn dienstdoen. Het waait er immers áltijd.

guldenmiddenweg | 15-11-22 | 18:32 | 2

Als stumper van stand voel ik mij zeer gesteund in de opvatting dat klimaatverandering goed is voor de aarde, de mens en alle diertjes en plantjes en als het toch niet zo goed gaat... Nou, komt tijd, komt raad. Geen zorgen voor de dag van morgen. Regeren is wegkijken.

HeerVanStand | 15-11-22 | 18:41

Zeg idealist, dat was te consequent... Nieuwe poging.

nobodiesunmighty | 15-11-22 | 19:57

Groen. Het kan niet rekenen, het heeft geen technisch inzicht en het heeft geen materialenkennis. Maarrrr: het deugt. En daar gaat het maar weer om. Net als al die windparken en zonnecollectoren. Niet over nagedacht. Niet over het afbreken van die dingen, niet over de brandveiligheid, niet over de milieuaspecten - en al helemaal niet over de maatschappelijke impact. Niets. Geen enkele lange-termijn visie, als die dingen er maar komen. Groen gaat ons godsvermogens kosten - en niets opleveren.

bisbisbis | 15-11-22 | 18:30 | 5

Het is business voor als je in rommel handelt met het labeltje 'groen' erop - maar werkt alleen als je vriendjes bij de overheid hebt want onafhankelijke personen zouden er doorgaans niet in trappen.

Zeurders | 15-11-22 | 18:46

Techniek is voor domme bêta's die niks van ECHT belangrijke zaken als Politiek, Deugen, publiekelijk scoren en de baantjescarousel snappen. Als zaken -zoals deze hier- kapot gaan, noemt men dit een TECHNISCHE fout.
Écht domme zaken zullen 'met de kennis van nu' in de toekomst 'beter' gedaan worden. Heus waar.

klimgek | 15-11-22 | 18:57

Het ligt niet aan de LED maar het is gewoon niet goed aanbesteed, hele booreilanden op de oceaan hebben armaturen die wind weer en stof dicht zijn , waarschijnlijk een gevalletje van pennywise poundfoolishness.

Smoelensmid | 15-11-22 | 18:58
▼ 2 antwoorden verborgen

En dan gaat een Rutte wel 12 jaar mee. Wat een pech. Kunnen ze hem niet op Texel zetten?

Deksmaat | 15-11-22 | 18:28

Inderdaad, dit is metaforisch voor wat er dagelijks gebeurt, niet alleen bij de overheid ook in het bedrijfsleven.

HD50 | 15-11-22 | 18:25

Onverlichte fietspaden waarover kwetsbare vrouwen die harder dan mannen door de klimaatverandering worden getroff...
Aaahh, nu snap ik het! Het zijn uiteindelijk de maatregelen tégen klimaatverandering waardoor vrouwen harder worden getroffen. Dat IQ 75 onderzoek is zo gek nog niet.

HeerVanStand | 15-11-22 | 18:25

Geef Texel gewoon een kerncentrale. Water genoeg, ruimte genoeg en nooit meer energietekort. Gloeilampen voor Texel.

HerzlichWillkommen | 15-11-22 | 18:24

Dit model staat dan ook wel bekend als de NH-90 onder de lichtarmaturen. Man, you had one job..

Sinterbikske | 15-11-22 | 18:24

Wat volgt?

Roos | 15-11-22 | 18:22

Kan mij niet voorstellen dat onze overheid ondoordachte plannen maakt.
Neem bijvoorbeeld bio-massa, een zegen voor het miljeuu.

*naar boven kijken doet en denkt “ik tik erg langzaam”.

J-van-de-Bontekoe | 15-11-22 | 18:20

Hetzelfde met biomassa, Precies in de periode dat 'ze' beweren het bijna te laat is en er echt veel minder CO2 de lucht in moet worden geblazen. Er op zijn Timmerfransiaans beslist wordt dat hele bossen de brander in mikken 'duurzaam' en, echt waar, niet een van de ergste CO2 onvriendelijke maatregelen is die je kunt nemen. Losstaand van het feit dat de biotopen overal ter wereld onder druk staan en dan nog beweren dat deze maatregel een 'groene' oplossing is. Iets anders vinden is wappie hé.

HetLichtInHetZuiden | 15-11-22 | 18:18

"Ja, en die stroom van die windparken op zee zal ook wel niet helemaal zoutloos zijn."

SNAFU | 15-11-22 | 18:18

En gewoon een likje verf?

ikvindhelemaalmooi | 15-11-22 | 18:17 | 3

De lamp amice, de lamp ...
Lampen verven heeft zowel een direct als indirect effect op de lichtopbrengst.

Langedweil | 15-11-22 | 18:20

@Langedweil | 15-11-22 | 18:20: Ooit heb ik al min spaarlampen een briesje gegeven uit een oranje spuitbus , dat kwam toen de lichtkleur erg ten goede. maar dat is alweer meer dan 10 jaar terug toen ging ik met 81 ledlampen in en om de woning over ging op de toekomst. Philips Led lampen waarvan er nog maar een ergens in het begin onder garantie vervangen is de rest gaat maar door en door en door..;)

Smoelensmid | 15-11-22 | 19:03

Hopelijk gaat er nu bij de schapenhoeders op Texel, een lampje branden.

jan huppeldepup | 15-11-22 | 18:17

Goh, wie had dat nou kunnen bedenken...

4HoogAantWater | 15-11-22 | 18:13

Ja nu weten we wel dat jullie klimaatsceptici zijn, GS, dat hoeven we niet bij iedere klimaatgerelateerde scheet bevestigd te zien. Er bestaat zoiets als 'overkill', ook in de media.

Zenzeo | 15-11-22 | 18:07 | 5

Dit heeft niets met klimaat te maken, en alles met de behoefte om voorop te lopen, nóg meer te deugen dan de rest van Nederland en wat dies meer zij.
Ze wilden heel Texel een paar jaar terug ook al 'klimaatneutraal' maken. Pure luchtfietserij.
Hoogmoed komt voor de val, dat is wat we hier zien.

KeesBruin | 15-11-22 | 18:15

Ik ben zo blij dat in de overige media het onderwerp klimaat met mate en afgewogen ter sprake komt.

GregorVanPallandt | 15-11-22 | 18:16

Overkill, aha. Dan weet u de oplossing voor het klimaat. Laat horen, reken uit, alle variabelen, kaarten en modellen op tafel. Here we go...

nobodiesunmighty | 15-11-22 | 20:00
▼ 2 antwoorden verborgen

Dat moeten we in GeenStijlland zien te voorkomen. Maakt de technische dienst aantekeningen?

MickeyGouda | 15-11-22 | 18:06 | 1

Ach, GeenStijlland komt ver weg van zee. Met dit probleem krijg je pas over 75 jaar te maken, als de zeespiegel flink hoger staat.

Schadenfreude | 15-11-22 | 18:17

Ah mooi, goed voor de werkgelegenheid in China. Kan er weer een berg worden afgegraven om een korrel zeldzame metalen voor een hongerloontje te sprokkelen om een microchipje samen te stellen. Dan heb ik het nog niet eens over het silicium en ander zaken, zoals het transport.
Alles voor het milieu enkele 10.000 nden kilometers verderop.
Europese bestuurders en milieu activisten zijn geweldig en fanstastisch. Ze maken een sprookje en verdienen er fors aan.
Heej, geld verdienen, is toch niks mis mee?!

nobodiesunmighty | 15-11-22 | 18:05

En zo is het en niet anders!

nee_toch? | 15-11-22 | 18:05

Ik moet er niet aan denken dat het Delta plan ook met deze mentaliteit gepland en gebouwd zou zijn.

viejohuevon | 15-11-22 | 18:04

Maar.... ze deugen wel daar op Texel en daar gaat het om.

Toos Bevergeil | 15-11-22 | 18:04

Nou kom maar door met de langetermijn visie van Geenstijl dan. Alle bruinkool opstoken en na ons de zondvloed, gok ik.

CantShakeMe | 15-11-22 | 18:03 | 10

@Smoelensmid | 15-11-22 | 18:42: Dat is mooi ja, die zonnecollectoren kun je zelf maken, er is ook super absorberende zwarte verf op de markt, werkt het nog beter. En dan wat oude pc ventilatoren erbij om de warmte het huis in te blazen. Had eens een idee om op afgelegen plekken op zee zonder brandstof mobiel stroom op te wekken met een ponton beschilderd met super absorberende zwarte verf, een pijp naar boven met daarin een rotor met dynamo en de luchtaanvoer middels een buis via de onderkant van het ponton naar net boven het wateroppervlak. Zou wel eens willen weten of dat zou kunnen werken.

Sinterbikske | 15-11-22 | 18:51

@Sinterbikske | 15-11-22 | 18:51: Heb ze destijds als eerste in Europa besteld in Canada, uitgevoerd in geanodiseerd alu profiel en purplaat mooi wit afgewerkt, hangt aan de vorgevel van een dorpsbepalend huis met oude uitstraling dus moest wel strak en goed uitgevoerd anders geen toestemming van de welstand.. heeft me al veel moeite gekost ze überhaupt gedoogd te krijgen;) Lucht inlaat van je woning via een lange buis onder de grond is ook een slimme manier om toegevoerde lucht op te warmen. Die buis heb ik in een van de bigebouwen die de opgestegen warme lucht naar beneden voert maar uiteindelijk toch maar liever een extra blok hout in de houtkachel werkt sneller.. YT is een bron van inspiratie voor dergelijk geknutsel ..

Smoelensmid | 15-11-22 | 19:11
▼ 7 antwoorden verborgen

REAGEER OOK

Uitgelezen op GeenStijl? Abonneer je op de Nijman-Nieuwsbrief.
linktips: Kansino. Hét online casino van Nederland.
Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Online casino Nederland | LOESOE - nieuws en entertainment
Online Casino Top 5 | Casino bonussen | CoinMart
online bookmakers in Nederland