Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

IS DAT WEL ZO? 'Miljarden kostende energieplafond vooral voor rijkste Nederlanders'

Ja het is wel zo, maar toch weer niet

Nou nou nou iedereen weer boos want uit "een doorrekening van databedrijf Springco Urban Analytics op verzoek van BNR" zou blijken dat het geld voor het energieplafond vooral terecht komt bij rijken. Strikt genomen zal die doorrekening van databedrijf Springco Urban Analytics op verzoek van BNR (de radiozender voor FD-sollicitanten die niet kunnen rekenen en/of schrijven) best kloppen: natuurlijk wonen mensen met hogere inkomens vaker in grotere huizen dan mensen met lagere inkomens en 'ontvangen' ze daarom in euro's meer steun dan mensen met lage inkomens. Maar dat rijke mensen grotere huizen hebben is niet bepaald nieuws. Het was voor iedereen al duidelijk toen de maatregel werd aangekondigd

Je hoeft echt geen extreme libertariër zijn om te zien dat in procenten van het inkomen de armste groepen er door deze maatregel juist het meest op vooruitgaan. Een maatregel waarbij de overheid geld van de belastingbetaler (en dus voornamelijk geld van mensen uit de hoogste inkomensgroepen) teruggeeft aan burgers, waardoor diegenen met de laagste inkomens er het meeste op vooruitgaan, zouden wij 'nivellerend' noemen, maar we zijn geen econoom. Gelukkig maar, want dan zouden nog wat moeten mompelen over ongerichtheid, gevaar voor inflatie, en wat al niet meer, maar vergeleken met "geef heel Nederland 380 euro" of, nog erger, "schrap de BTW op energie" is zo'n plafond stiekem helemaal zo ongericht nog niet. 

Bovendien: als je alleen mensen met lage inkomens gericht gaat helpen tegen de snel gestegen energieprijzen, loop je al heel snel tegen het probleem aan dat we kennen van de huurtoeslag, de zorgtoeslag, de kinderopvangtoeslag, het kindgebonden budget en al die handige kortingen die de inkomens nivelleren maar de marginale druk opvoeren: je bent gekke gerritje als je in Dit Land meer gaat werken, omdat er van iedere bruto euro die je verdient nog maar heel weinig netto eurocents overblijven.

Daarnaast is de grap met het energieplafond dat juist mensen met veel grotere huizen en veel grotere energierekeningen maar deels worden gecompenseerd, omdat ze voor alles wat ze boven het gemiddelde verstoken gewoon de volle mep betalen. Uit onderstaand plaatje uit het BNR-"""onderzoek""" blijkt dan ook dat de gemiddelde rekening voor de armste groep daalt van 315 euro naar 148 euro (daling van 58 procent), en voor de rijkste van 606 euro naar 360 euro (41 procent). 

Wij zijn echt niet vies van een beetje BOE DE RIJKEN WORDEN RIJKER, GEWONE MAN WEER DE PINEUT retoriek hier op deze website. Maar bij BNR denken ze dus dat je niet hoeft te kunnen rekenen om op te komen voor de gewone man, omdat de gewone man zelf ook niet kan rekenen. What's next jongens en meisjes met de gele plopkappen? Krentenbollen inkomensafhankelijk maken omdat rijke STINKERDS per maand veel meer krentenbollen kunnen kopen dan armelui? Huizenbezitters onteigenen? Landbouw organiseren via kolchozen? Afstappen van ouderwets marktdenken en overgaan op centraal gestuurde planeconomie? BNR-redacteuren die woedend de adverteerders van BNR gaan bellen omdat ze met niks anders bezig zijn dan GELD VERDIENEN? Bah!

Reaguursels

Inloggen

Altijd weer die symptoombestrijding en dáár ruzie over krijgen.

Helaas is onze Regering incompetent en heeft ze NL en ons gas al uitgeleverd en kunnen ze niks meer.

Ik stel voor dat ik er weinig last van krijg dan hoor je me niet. En anders zitten er wederom wat extra druppels in de emmer.

Zomaarwat | 14-11-22 | 18:58

De Belgen strooien (ivm tijdnood) ook met helikoptergeld, maar bij de verrekening van de jaarlijkse inkomstenaangifte mogen mensen met meer dan X euro belastbaar inkomen alles terugbetalen. Hoe moeilijk kan het zijn?

Glas-Plas-Was | 14-11-22 | 17:36

Met tweede huizen krijg je ook die 190

Meevaller

HetIsWatAllemaal | 14-11-22 | 15:36

En zo wat nou en, waarom moet je altijd arm en zielig zijn om iets te krijgen? Doe er dan wat aan prusters, ga harder werken, ga je omscholen. Er zijn GENOEG banen, er is GENOEG werk waar je meer kunt verdienen. Hup.

Vloberto | 14-11-22 | 15:15 | 1

Hoe oud bent u? Oh.

Wij vinden andere kandidaten toch beter geschikt voor ons jong en dynamisch team.

ParadiseLost | 14-11-22 | 17:31

Het zou ook beter zijn als de armen net als in de VS foodstamps ipv allerlei toeslagen zouden krijgen. En de rest van de toeslagen alleen nog via inkomstenbelasting verwerken = dus moeten werken om iets te kunnen krijgen.

WatZalIkErvanZeggen | 14-11-22 | 14:22 | 1

Dan weet ik wel wat er met die foodstamps gaat gebeuren.
Die worden verkocht om de nieuwste I-phone te kunnen kopen om dan te klagen dat ze niet te vreten hebben op SBS met ene peuk in hun bek en Canadian Goose jas aan.

Rotterdammert1965 | 14-11-22 | 16:50

Wanneer komt de journalistiek nu eens met vragen richting het kabinet welke oplossing men z.s.m. gaat invoeren zodat dit in de toekomst ons niet weer gaat gebeuren?
Is er al besloten dat we kerncentrales gaan bouwen of gas gaan winnen in de waddenzee?

Brandjes proberen te blussen, meer gebeurd er niet in Den Haag. En dan is de helft van de tijd het bluswater nog op ook. Een visie hoe in de toekomst de boel niet meer in de hens kan komen te staan is er niet. En uit dat volk mogen wij onze bestuurders kiezen.

Peerkeoud | 14-11-22 | 13:49

Deze simpele logica en basis rekenen lijkt veelal geheel te ontbreken. Opnieuw nivelleren lijkt men op te willen voor te sorteren en ik voorzie ook hier een nieuwe vorm van toeslag tbv herverdeling van gelden en m.n. overheid gestuurd worden. T afgelopen jaar gereflecteerd met vrienden en gezin en zie bereidwillendheid zienderogen afnemen, die van mij tot een dieptepunt. 4a5x modaal en moeten nadenken of we wel naast een daguitje en uit eten nog op vakantie kunnen of....schruiven met centen terwijl ik om me heen 1x modaal of steunkrijgend zorgeloos in het leven (lijk) te zien staan en waar veel zoniet alles kan. Ik gun eenieder een zorgeloos leven waarin men in basis een goed bestaan heeft. T komende jaar wordt bepalend > baan opzeggen en slim modaal+steun+andere vormen van inkomen vs uit de naad werken/studeren en netto dik afdragen. T wordt door veel mensen gezegd en ik ben er steeds meer in gaan geloven......hard werken loont niet, slim zijn (bewust geen insert [werken]) wel. Hiermee beseffend t begin van t einde van t sociaal construct.

Pruk | 14-11-22 | 13:23 | 1

Hard werken heeft niemand ooit iets opgebracht behalve de werkgevers met "werknemers die denken dat dat hard werken ook voor hen iets zal opbrengen".

"Hard" en slim werken tussen je 30ste en je 50ste levensjaar wel. Al dan niet in dienst van... of als eenmanszaak zonder personeel.
Kwestie van nadenken en op tijd acteren bij veranderingen die jouw inkomen kunnen schaden.

Dat doen de meesten die vier a vijfmaal modaal binnen harken.

Als ik dan even om me heen kijk een beetje in mijn vriendenkring dan doen ze dat allemaal. We gaan gewoon als vanouds iets van 6 tot 8 maal per maand uit eten hebben de kachel aan en kunnen dagjes uit drie maal per jaar op vakantie plus stedentrips sporten de kroeg in niets aan de hand.

Maar u mag het gaan proberen met eenmaal modaal plus steun en wat beleggingen o.i.d..

Doe mij dan maar 5 maal modaal bij 36 uur werken. ( kun je ook investeren en veel eerder stoppen met werken.)

SolidRock | 14-11-22 | 14:00

Vattenfall verhoogt zojn prijzen per 1 januari 2023
Verhoogt Vattenfall zijn prijzen eigenlijk in alle Europese landen waar zij energie leveren?

Krijgtheenenweer | 14-11-22 | 13:21 | 2

Mooi die krantenkop in de Televaag: “ Slaat Vattenfall een slaatje uit energieplafond?”.
Hahahaha om de donder! Wat dacht je zelf! Gratis geld naar Zweden. Die lui kopen allemaal een grotere brandkast om al hun geld in te kunnen stouwen!

WaltKowalski | 14-11-22 | 15:52

Niemand krijgt een cadeau, twee derde van de prijs is belasting.
In de Rijksbegroting is er gerekend met de oude prijzen dus het verlagen van de energie belasting heeft geen invloed. Het minder betalen van belasting een cadeau noemen is tekenend voor de mentaliteit van de overheid.

Pensionista | 14-11-22 | 13:08

Wel weer typisch en vervelend dat de roze links naar dit roze weblog niet geladen kunnen worden in de app @redactie.

Cunts-en-kitsch | 14-11-22 | 13:00

Het pakje blue band kost voor de minima net zoveel als voor de grootverdiener. Probleem met inflatie is dat er altijd procentueel gekeken wordt en nooit absoluut en wat je werkelijk nodig hebt

HetIsWatAllemaal | 14-11-22 | 12:47 | 3

als je kijkt naar wat een mens werkelijk nodig heeft dan is iedereen in dit land schatrijk en moet iedereen gewoon z'n mond houden. Een tv heb je niet nodig, 3 paar schoenen ook niet. Blue Band al helemaal niet. Wat wil je nu precies duidelijk maken?

small_town_dude | 14-11-22 | 12:57

@small_town_dude | 14-11-22 | 12:57: Maar warmte heb je wel nodig, gezondheidszorg, voldoende gezonde voeding. En laten die basale zaken nu juist onder druk staan. En laten ze nu juist omdat die basale zaken onder druk staan het hele toeslagencircus opgetuigd hebben. Hoi CDA/VVD in 2005.

Zapata10 | 14-11-22 | 13:09

Je kan ook doorslaan natuurlijk. Ging me om het begrip. Dat is absoluut gezien een relatief begrip.

Een paar schoenen kost een x bedrag, maar absoluut gezien zit daar nu marge in de prijs. Niet alles in de prijsopbouw van een product wordt duurder

HetIsWatAllemaal | 14-11-22 | 15:34

Betaal hier aan de Costa slechts 50 per maand aan electriciteit (120m2). Denk dat de Nederlandse overheid maar eens de energieboeren onder een vergrootglas moeten leggen.

Geertje W | 14-11-22 | 12:36 | 2

120 m2 stroom, klein badje vol ofzo ?

Heer_Wob | 14-11-22 | 13:20

Alleen Einsteins kunnen relativeren blijkbaar.

Neuth | 14-11-22 | 12:35

Met een ton , behoor je tot de middeninkomens, niet tot de top. Nog twee jaar en dan ben je met n ton een minima.

Crankhead | 14-11-22 | 12:29 | 1

Met een ton hou je ongeveer 5000 Euro netto over per maand. Dan verdien je ruim boven modaal en behoor je niet tot de middeninkomens.

Zapata10 | 14-11-22 | 13:27

Me 35 FULLTIME jaar de tyfus gewerkt en maximaal belast, nu dat ik 1 dag minder begint men te morren over parttimers.

Box-3 ook zo'n een dingetje voor me.

Ik was altijd in de mode van doen wat juist is en dat de overheid dat ook zou doen. Heb uiteindelijk kwaadleers vernomen dat de overheid een onbetrouwbare partner is en derhalve gewantrouwd dient te worden.

Ervaringsdeskundige | 14-11-22 | 12:26

Het is natuurlijk misgegaan nadat al deze nutsbedrijven geprivatiseerd moesten worden. Iedereen zit in een ander schuitje, en je bent overgeleverd aan de nukken van je energie leverancier en je moet maar net mazzel hebben met het afsluiten van een contract. Ik was afgelopen maart de l*l toen mijn 3 jarige contract afliep. Gelukkig voor een paar 10tjes extra in juli de boel vast kunnen zetten voor een jaar, maar de buren aan de overkant van de straat hebben dat niet gedaan en betalen daarom het 3 dubbele. Dat er zoveel willekeur is bij een eerste levensbehoeft is gewoon schandalig!

En Den Haag maar lullen over veilig werken, mvx op paspoorten en ander geneuzel in de marge, terwijl alles dat zij daar in de afgelopen maanden aanraken in stront verandert.

IR.Rationeel | 14-11-22 | 12:25

Ik begrijp nog steeds niet waarom we Eneco aan Japan verkocht hebben. Dat gaat ons nog heel veel geld kosten.

ceesreis | 14-11-22 | 12:23 | 2

Alles hebben ze verpatst want de markt kan het veel efficiënter.

Zapata10 | 14-11-22 | 12:45

Ze kunnen dus beter de huidige regeling voortzetten maar dan i.p.v. 190 Euro iedereen elke maand 167 Euro of iets meer overmaken. Dat is eerlijker, eenvoudiger en beter voor de schatkist.

Rennieflox | 14-11-22 | 12:18 | 2

Eens. Met zonnepanelen en warmtepomp is dat voor mij in ieder geval de beste oplossing :-).
Kan ik zelf nog beslissen of ik een gezin in een Vogelaarwijk extra wil sponsoren, naast de € 200,- per maand die ik al aan de niet westerse immigrant moet afdragen via de belastingen.

Zonder gekheid: Het is in toeslagenland Nederland natuurlijk steeds complexer geworden. Nu weer een energietoeslag voor iedereen deze keer (behalve als je een collectieve aansluiting hebt). We hebben een stelletje idioten zitten die deze regels bedenken. Belasting omlaag, bijstand omhoog en afschaffen die toeslagen. Komen er ook wat "gekwalificeerde" toeslagwerknemers vrij voor nuttige banen.

Peerkeoud | 14-11-22 | 13:06

Nee, dat werkt niet. Dan kan de VVD geen geldstroom richting bedrijfsleven creëren.

ParadiseLost | 14-11-22 | 17:34

Aandelen Vattenfall doen het prima ook.

Tjemig | 14-11-22 | 12:05 | 1

Als die van papier zijn kan je ze nog stoken.

Kaal-dik-en-lelijk | 14-11-22 | 12:06

Mensen met een riant inkomen kunnen hun woningen waarschijnlijk beter laten isoleren, schaffen eerder energiezuinige apparatuur aan en kunnen een warmtepomp en zonnepanelen betalen waardoor de energiekosten relatief laag zijn, terwijl mensen met een lager inkomen (die niet in staat zijn hun inkomen te verhogen) in een sociale huurwoning afhankelijk zijn van de goodwill van de woningstichting om energiebesparende maatregelen te treffen, en zo in een neerwaartse spiraal komen van een steeds hogere energierekening en steeds minder kunnen besteden aan verduurzaming. Een perfecte oplossing bestaat er denk ik helaas niet.

Mr. C | 14-11-22 | 12:03 | 1

Tja, in een commerciële samenleving zullen mensen met een goed inkomen het comfortabeler hebben dan mensen met een modaal inkomen. Het kan niet zo zijn dat wanneer grote groepen kiezers rechts stemmen deze, wanneer ze met de keerzijde van hun egoïsme worden geconfronteerd, linkse oplossingen kunnen opeisen.

Red shirt | 14-11-22 | 13:04

Rijke mensen hebben al een warmtepomp, en profiteren maar half omdat je voor zowel gas als stroom een gereduceerd tarief hebt. Met een warmtepomp heb je maar een pot waar je van kan profiteren.

SailingDuck | 14-11-22 | 11:59 | 1

Daarom moeten mensen die een warmtepomp kunnen betalen ook meteen een batterij zonnepanelen op het dak knikkeren.

goedverstaander | 14-11-22 | 12:05

Kunnen juliie geen betere adverteerders krijgen ofzo?
Na het hele FTX shitshow nog steeds magic internet unicorn coins aan het promoten... wat slecht zeg, haha

nutsniet | 14-11-22 | 11:56

Goed stuk, GS.

De framing van BNR en Hart van Nederland is weer stuitend.

Politieke partijen die dit klakkeloos volgen in 3, 2, 1...

Papa Jones | 14-11-22 | 11:54

Gaat de btw nou weer naar 21% vanaf januari?

hotbrasil | 14-11-22 | 11:51 | 1

Ja. Uit de belastingpot gaan we dus energiemaatschappijen compenseren. De hele discussie rijk of arm profiteert meer is een non discussie. Energiemaatschappijen profiteren. Buitenlandse energiemaatschappijen.

Zapata10 | 14-11-22 | 12:48

Overheden kunnen niet dingen 'regelen'. Alles wat ze doen, mislukt. Dat rijtje toeslagen (huur, kind, zorg) inclusief het gemeentelijke is geeft aan dat mislukken regel is. Dat komt omdat een overheid dingen 'voor iedereen' moet doen. Wegen zijn voor iedereen, scholen ook. En vroeger ziekenhuizen en openbaar vervoer. En daarin zijn we best goed. Kunnen we ook fijn internationaal vergelijken. Heeft de burger ook zicht op zijn geld. De reden dat deze prijs van energie zoveel impact heeft is de belastingdruk op elk tientje. De overheid die veel geeft moet ook veel nemen.
''We' moeten, met steeds meer, minder energie gaan gebruiken. Terwijl we meer en meer energie nodig hebben. We hebben fysieke oplossingen nodig, niet een abstracte geldtransactie.

Alquest | 14-11-22 | 11:49 | 2

De politiek omarmt het grote wensdenken, niet de realiteit. Zo heeft de 'energietransitie' allemaal open einden, er zijn geen oplossingen. Maar wel de oude schoenen weggooien voordat er nieuwe zijn.
Hersenloze dromers die luchtkastelen op drijfzand proberen te bouwen, dat zijn het.

goedverstaander | 14-11-22 | 11:54

Komt ook doordat er altijd wel een manier is om te framen dat dingen niet doen waar ze voor bedacht zijn. Je kunt altijd wel iets verzinnen waardoor het lijkt alsof er weer een of andere truc is uitgehaald. Daardoor kun je het als overheid nooit goed doen en daardoor worden er altijd weer allerlei geitenpaadjes en shit bedacht en uiteindelijk wordt de regeling er kutter van. Maar goed, dan is het zo complex dat er altijd een uitweg is.

We worden echt geregeerd door communicatie strategen ipv probleemoplossers.

BBRDWR | 14-11-22 | 11:54

AF en toe het zure, humorloze joop.nl bekijken en
je weet weer dat GS eenzame top is.

Verderkijkert | 14-11-22 | 11:47 | 2

Ik word vooral onpasselijk van de meest wereldvreemde reaguursels die je daar leest, die 40K voor arme slaven nazaten zou ook eigenlijk minstens 100K moeten zijn bijvoorbeeld, verder is ook iedereen die buiten de Joop norm
denkt extreem rechts natuurlijk.

zwellevertje | 14-11-22 | 12:47

@zwellevertje | 14-11-22 | 12:47: Ik ben een arme nazaat van een door de elite onderdrukte arbeider en keuterboer. Ik ben ook erg zielig, geef geld. Op zijn minst 200K natuurlijk.

Peerkeoud | 14-11-22 | 13:17

Als je een ton verdient, leg je jaarlijks minstens 50K in de schatkast (reken ook al die kleine kutbelastingen mee, + BTW, accijnzen). Dat is dus meer dan een uitkeringsgerechtigde in zijn hele leven. Rot toch eens op.

John McClane | 14-11-22 | 11:46 | 2

Dus?

BobDobalina | 14-11-22 | 11:50

Op zich is dit heel makkelijk op te lossen.
Als de lagere inkomens nou wat meer energie gaan gebruiken zodat ze het plafond bereiken, krijgen ze netto net zo veel voordeel als de hogere inkomens.
En dat is dus in procenten veel meer.

Lifecanbesimple | 14-11-22 | 11:45 | 3

Het is zo jammer dat deze geniale ironische tegel nooit begrepen zal worden door het GL/D66 werkvolk met hun alfastudietje...

BBRDWR | 14-11-22 | 11:52

De oplossing staat al jaren in het vvd partijprogramma: kleinere overheid. Dan houd je meer netto geld over van je bruto inkomen.
Jammer dat de vvd zijn eigen programma al 12 jaar niet uitvoert.

Nichtsneues | 14-11-22 | 11:41 | 5

De VVD is traditioneel de partij van de ondernemers. Sinds de ondernemende kracht van linkse gedwongen solidariteit, klimaatreligie en klassenjustitie onderkend werd, heeft de VVD gewoon een gigantisch verdienmodel daaraan gekoppeld. Ze doen dus nog altijd hetzelfde: ondernemen. Het enige verschil is dat de doelen van die onderneming haaks staan op de eigen idealen. Een gezonde VOC cultuur doet dan de rest: zaken zijn zaken.
Het illustreert ook duidelijk dat het de dames en heren volksVERTEGENWOORDIGERS niet te doen is om de vertegenwoordiging. U bent slechts betalend stemvee.

Gladiator Fap | 14-11-22 | 11:51

@Gladiator Fap | 14-11-22 | 11:51: VVD ondernemerspartij, das war einmal. De VVD is de partij voor grote, liefst internationale, ondernemingen. Je weet wel, van de grootte dat ze individuele belastingafspraken kunnen maken. Alles wordt aangepakt om zoveel mogelijk geld naar deze grote bedrijven te sluizen. Stikstof-crisis? Vooral de kleiner boeren hebben er last van. Plafond voor energie-kosten? Hoppa, dan kan er weer geld naar de energie-maatschappijen!

ParadiseLost | 14-11-22 | 17:42
▼ 2 antwoorden verborgen

De "rijken" zijn hier de gemiddelde burger met een baan, auto en huis. Dat zijn ook de mensen die de rekening betalen. Mag het een keer zo zijn dat de betaler ook het voordeel ontvangt?

omwenteling | 14-11-22 | 11:41 | 4

Tuurlijk je betaalt hem ook zelf weer terug in de belasting. Dus het is behoorlijk zinloos en inflatieverhogend. Maar laat dat je niet van de korte termijnstrategie afhouden.

BobDobalina | 14-11-22 | 11:51

@BobDobalina | 14-11-22 | 11:51: Het is een tijdelijk probleem, dus een tijdelijke oplossing is zo slecht nog niet. Ik zou ook liever belastingverlaging zien, maar dat is veel ingewikkelder en duurt veel langer om uit te voeren.

omwenteling | 14-11-22 | 12:04

Nee, dat zijn niet de rijken in Nederland. Dat is het klootjesvolk.

ParadiseLost | 14-11-22 | 17:43
▼ 1 antwoord verborgen

Dit is toch gewoon kolder. Je krijgt maximaal voor 1200 kuub en 2900 kwh aan energieplafondsubsidie. De kleinverbruikers (armsten?) worden het meest geholpen. De grootverbruikers (rijken?) het minst.

zevensprong | 14-11-22 | 11:40 | 6

@Sierstrip | 14-11-22 | 12:07: Uitzonderingen bevestigen de regel. Gemiddeld kunnen lage inkomens niet even 20.000 Euro aftikken om hun huis te verduurzamen. Als ze dat al mogen want huur en verhuurder die niet wil of zo.

Zapata10 | 14-11-22 | 12:51

@Zapata10 | 14-11-22 | 12:52: Duurt niet lang meer. Energiebedrijven zijn al stemming aan het maken dat ook de zonnepaneleneigenaar de prijs voor de arme man omhoog drukt. Jawel.

Peerkeoud | 14-11-22 | 13:23
▼ 3 antwoorden verborgen

Conclusie: het geld van het energieplafond komt maar ten dele terecht bij de rijkeren, maar de REKENING van het energieplafond komt vrijwel 100% bij de rijkeren.

Kortom: weer een verdere uitholling van de middenklasse, want dat is waarmee de zogenaamde "rijkeren" bedoeld zijn.

Tip voor de regering: zolang de EnergiePRIJZEN niet aangepast worden, wordt alleen maar verder belastinggeld in de diepe zakken van de energieleveranciers geschoven en blijft de hoge inflatie een feit. Maar daaraan doen jullie niks he, met jullie lobbyclubjes...

Gladiator Fap | 14-11-22 | 11:35 | 2

Toevoeging: op het moment dat regeringen reageren met het schuiven van belastingen op hoge energieprijzen, hoeveel motivatie denk je dan dat energiereuzen nog hebben om hun prijzen aan te passen? Een beetje net als in de zorg: als de verzekeraars de kosten toch wel betalen (en doorrekenen naar de premie, ook door steeds minder kwaliteit), wat denk je dan dat er met de prijzen van een gemiddeld ziekenhuisbezoek gebeurt?

Gladiator Fap | 14-11-22 | 11:42

De rekening komt niet bij de rijkeren. De rijkeren blijven vrijwel volledig buiten schot. De rekening komt bij de bourgoisie; de mensen die denken dat ze rijk zijn. De meesten VVD gestemd, omdat ze dachten dat de VVD hun bedoelde met rijken. Of D66 omdat ze toch zo progressief zijn met hun grachtengordel-bakfietsen. Daar heb ik dus geen medelijden mee.

ParadiseLost | 14-11-22 | 17:48

Ik hou alleen van mijn inkomstenbelasting al een paar gezinnen op de been. Mag ik ook eens een schijnvoordeeltje hebben ?

Zwizalletju | 14-11-22 | 11:35 | 1

Neen, want u bent een vuige kapitalist. Betalen mag u.

Mean Dean | 14-11-22 | 11:38

Rekenvoorbeeldje gas dan maar even. Ik zit vandaag met mijn variabele gastarief op 0,71. Dat is 0,71 + 0,348 (energiebelasting) + 0,046 (inkoopkosten) + 0,083 (Opslag Duurzame Energie) + 9% BTW = 1,29 euro per kuub gas.
Bij Vattenval betaalt iemand met een 'flexibel' contract nu 2,86 per kuub. Ik ga er vanuit dat dit tarief inclusief alle eerder genoemde kosten is.

Ik krijg met het energieplafond van 1,45 dus niets van Jetten/de belastingbetaler, terwijl hij bij een Vattenval-klant 1,41 euro per kuub ophoest en dat gaat regelrecht naar de winst van deze Zweedse afzetter. Dan ben je toch van het opperwezen los?

goedverstaander | 14-11-22 | 11:34 | 5

@Graaisnaaiert | 14-11-22 | 11:41: Ik begrijp waar u vandaan komt maar dat is helaas een gepasseerd station. Gedane zaken nemen geen keer en al helemaal bij het huidige kabinet niet.
Ik vind wel belangrijk wat ik betaal, des te meer hou ik over voor leuke dingen. Bovendien erger ik me groen en geel aan de bakken met belastinggeld die straks zonder met de ogen te knipperen in de winstkassen van de grote energiebedrijven worden gestort. Ook daar kan Nederland andere dingen mee doen. Ik weet wel een stuk of twintig bestemmingen.

goedverstaander | 14-11-22 | 11:47

@Gladiator Fap | 14-11-22 | 11:43:
Mwoah, dat kan er nog wel bij. Ben al voor zoveel uitgemaakt de ruim 50 jaar dat ik hier nu rondloop; gevaar voor de heersende orde kan er nog wel bij.
*Ah! Ca Ira! Ca Ira! Ca Ira! neuriet.*

Graaisnaaiert | 14-11-22 | 11:47

@Graaisnaaiert | 14-11-22 | 11:47: In de huidige cultuur, die met groepsdenken doordrenkt is, wordt iedereen die het waagt een genuanceerdere -laat staan tegenoverstaande- mening te uiten meteen uitgemaakt voor alles dat slecht, vies en vuil is. Maar, om met de woorden van de geniale Hans T te spreken: in een vrije samenleving ontwikkel je een schild daartegen.

Gladiator Fap | 14-11-22 | 11:56
▼ 2 antwoorden verborgen

Sja, we gaan natuurlijk niets aan de belastingen en heffingen doen want ja. Te simpel. Dat energieplafond is niet te controleren, want niet iedereen heeft een slimme meter en we moeten de markt ook niet willen verstoren door bedrijven te dwingen inzage te geven in... Overigens, welke leverancier is er nog niet in buitenlandse handen?
Mooi man, die energiemarkt. Stelletje idioten. We hebben nu al zorgmijders ( ja, je betaalt 100+ euro premie per maand, verplicht, om niet meteen uit het ziekenhuis getieft te worden als je wat mankeert, maar bij het begroeten van de arts begint de meter al te lopen. Debiel. ), straks krijg je ook energiemijders. Je betaalt om niet afgesloten te worden maar het gas doen we niet aan en het licht ook maar zo min mogelijk want ojee, wat als de eindafrekening komt.
Waardeloos.

Graaisnaaiert | 14-11-22 | 11:34 | 2

Ondertussen is onze tweede kamer bezig met Arib, Bergkamp, FvD, geschokt en beledigd zijn.

Zapata10 | 14-11-22 | 11:44

Dat prijsplafond wordt de zoveelste mislukking van dit kabinet.
De energievoorziening hier is verkwanseld aan buitenlandse ondernemingen en die knijpen de boel eens lekker uit.
De onnozelaar Jetten gaat dit probleem niet oplossen.

Schmalz | 14-11-22 | 11:31

Schaarste = afhankelijkheid = controle.

pollens | 14-11-22 | 11:29

"Zorgtoeslag stijgt met 412 euro (in 2023)"
Dit miljarden kosten byzantijnse rondpompcircus van belastinggeld moet stoppen. Schaf die Toeslagen af!

theo-is-dood | 14-11-22 | 11:28 | 3

EEns. Maar met vvd66 aan de macht gaat dat niet gebeuren.

Nuchternederland | 14-11-22 | 11:33

En dan?

Duwbak_Linda | 14-11-22 | 11:33

Intussen is het probleem dat hele financieel-economische ketens zijn gebouwd op o.a. die toeslagen. Het is immens ingewikkeld om de gevolgen van decennia symptoombestrijding terug te draaien ..

Harry.Langezwaal | 14-11-22 | 12:09

Maar gelukkig betalen we ons allen scheel om Poetin een hak te zetten. Hah! Take that!

Hans Kwalzan | 14-11-22 | 11:26 | 3

Hoor je vrijwel niemand over. Je betaalt (gechargeerd) € 50 en voortaan betaal je € 150 omwille van een oorlog die niet de onze is.
Over dat laatste verschillen de meningen, ik weten, maar toch. Zou ik toch liever een soort Solidariteitsfonds Oekraïne hebben gezien waarin iedereen maar moet storten wat hij nodig vindt.
Ik zou daar, beetje ten overvloede, precies niets in storten.

Ichneumonidae | 14-11-22 | 11:35

@Ichneumonidae | 14-11-22 | 11:35: Waarom denk je dat het zonder EU sancties anders geweest was? Denk je dat de VS anders zou handelen? Zij spinnen garen bij de hoge energieprijzen en Russische boycott.

Monkey Cabbage | 14-11-22 | 20:47

Top dat prijs plafond. Beseffen mensen met vaste contracten wel wat het effect is van een variabel contract met 3,55 per kuub en stroom van 80c per kWh? Dat is met geen enkel salaris leuk.

Vunzigheid | 14-11-22 | 11:26 | 12

@Red shirt | 14-11-22 | 12:01: Nee dat klopt niet. Iedereen wordt gedwongen om te speculeren, ook een vast contract afsluiten is speculeren dat het duurder gaat worden. Flexibel is juist nog de minste speculatie omdat je dan gewoon meebeweegt met de kostprijs. En ja ook jij wordt geholpen. Je hebt mazzel dat je een goedkoop contract hebt en krijgt toch de 380 euro. Kan je mooi mee naar Rusland.

Stentheman | 14-11-22 | 12:18

@Hans Kwalzan | 14-11-22 | 11:48: Nog erger: we willen zelfs ons *eigen* gas niet...

Mbovenka | 14-11-22 | 13:04

@Red shirt | 14-11-22 | 12:01: Je gaat voorbij aan de inhoud van het reaguursel van mnr Pickering om je eigen mening te kunnen oreren. Een groot deel van klanten met een contract met vaste tarieven heeft hun contract zien aflopen in de afgelopen maanden. Deze klanten konden niets anders dan flexibele tarieven kiezen, wel op elk moment op te zeggen. Dat dan weer wel. Desalniettemin, je laat het doen voorkomen alsof iedereen met flexibele tarieven hier zelf voor gekozen heeft.

TaliSepatu | 14-11-22 | 15:11
▼ 9 antwoorden verborgen

Eigenlijk zou het veel makkelijker zijn om de bedrijven in NL gewoon uit te kopen en te laten besturen door een speciaal daarvoor op te richten ministerie.

ChatBot | 14-11-22 | 11:26 | 5

Ah, u bedoelt dat Nederland China moet kopiëren?

Adriel | 14-11-22 | 11:32

U bedoelt een nutsbedrijf? Een uitvinding die om zeep is geholpen door de VVD want marktwerking zou alles beter maken. Alle winst naar het buitenland en als de boel in elkaar stort mag de belastingbetaler de klappen vangen.

omwenteling | 14-11-22 | 11:47
▼ 2 antwoorden verborgen

Rijke mensen betalen ook de meeste belastingen, dus logisch dat zij flink worden gecompenseerd.

Après toi | 14-11-22 | 11:24 | 5

Ze vinden ook vaak dingen sneu

RickTheDick | 14-11-22 | 11:33

@MargauxGrandCru | 14-11-22 | 11:26: Relatief betalen ze uberhaupt belasting. De meeste minima betalen, na aftrek van subsidies, teruggaves en bijslagen, eigenlijk helemaal geen belasting.

ReyNemaattori | 14-11-22 | 11:41

Rijke mensen betalen bijna geen belasting, op een paar uitzonderingen na. Alleen de bovenkant van de minvermogenden betaalt veel belasting.

ParadiseLost | 14-11-22 | 17:52
▼ 2 antwoorden verborgen

De maatregel is sowieso bezopen omdat het de altijd beoogde marktwerking tussen de energieaanbieders volledig ondergraaft. Vattenfall is de eerste die daar nu al een voorschot op neemt. De rest zal volgen en ze lachen ons kabinet (en de Kamer) vierkant uit.

Colin.Fart | 14-11-22 | 11:24

Men zou er ook gewoon voor kunnen zorgen dat er genoeg energie is, groen/alternatief waar het kan, fossiel waar het niet anders kan. Overlgens liep ik daarstraks door het bos en vroeg ik aan de bomen en struiken aldaar: 'Willen jullie meer of minder C02?' En toen antwoorden ze in koor: 'Méér, méér, méér'.

Rest In Privacy | 14-11-22 | 11:23 | 3

A, het buitenste enge Wildersbos. Laat daar ook graag mijn wolf uit.

Kaal-dik-en-lelijk | 14-11-22 | 11:25

Wij moeten de bomen tegen hen zelf in bescherming nemen. Daarom is kap de beste oplossing

Mokum Kosher | 14-11-22 | 11:44

@Mokum Kosher | 14-11-22 | 11:44: Ja, die dingen zetten CO2 om in zuurstof en groei. We kunnen ze beter opstoken.

Harry.Langezwaal | 14-11-22 | 12:12

Loont het eigenlijk nog om een wietplantage op zolder te hebben?

small_town_dude | 14-11-22 | 11:22 | 2

Met de gemeente helikopters die overvliegen
En waarnemen dat het op zolder best warm is
Ben je in no time gepakt
En alles kwijt wat je bezit

Therrie | 14-11-22 | 12:37

De verbouwing van Huis ten Bosch kostte minimaal 63,1 miljoen euro, wat meer dan begroot.
En de koning heeft nog steeds geen zonnepanelen.

Mr_Natural | 14-11-22 | 11:21 | 1

Maar wel een heel gunstig contract.

Peerkeoud | 14-11-22 | 13:36

Overigens hebben veel mensen in grote huizen de verwarming in de weinig of niet gebruikte ruimtes maar zelden aanstaan. Waarom zou je ook je hele huis verwarmen als je van dat soort vertrekken hebt?

Ichneumonidae | 14-11-22 | 11:21 | 3

Zo is het. Waarom zou ik het gastenverblijf, het koetshuis en de noordvleugel verwarmen? Ik kom er nooit!

Hans Kwalzan | 14-11-22 | 11:24

@Hans Kwalzan | 14-11-22 | 11:24: Juist. En die paarden in de manege kunnen ook wel tegen een stootje.

Ichneumonidae | 14-11-22 | 11:26

Tja. Ik kan het niet helemaal oneens zijn met de stelling. Ik woon zelf in een 0 op de meter woning. Voorschot 13 euro per maand. 25 zonnepanelen. Bodemwarmtepomp. Ik produceer bijna net zoveel stroom als ik gebruik. Geen gas. Ben blij met 2 x 190 euro want dat zal betekenen dat mijn jaarafrekening geld gaat opleveren. Ik verwacht dus geld terug te krijgen en heb dus geen kosten voor warmte en electriciteit in 2022.

BoerKoekoek | 14-11-22 | 11:20 | 6

@Nuchternederland | 14-11-22 | 11:30: Ik huur ze voor 120 per jaar. Maar ik krijg 280 gesaldeerd. Dus gratis stroom en het surplus wordt verrekend met de gasnota.

wijsvinger | 14-11-22 | 11:35

Energieplafond is niet de 2x190 euro maar het plan waar je x m3 gas en x kWh voor een lager tarief krijgt.

SailingDuck | 14-11-22 | 11:58

@Nuchternederland | 14-11-22 | 11:30: Met 5000 zijn die zonnepanelen nog lang niet betaald. Een bronbemaling kost 6-7000 euro en dan komt er nog een warmtepomp overheen.

goedverstaander | 14-11-22 | 11:59
▼ 3 antwoorden verborgen

Denk zelf dat de snelheid waarmee dit geregeld is even belangrijker is voor heel veel mensen dan dat er ook mensen die het niet nodig zouden hebben het krijgen. Collateral damage.

Leptob | 14-11-22 | 11:19

Het is sowieso mentaal uitgedaagd dat we praten hier over het "verdienen" van een ton, minimaal 50% (inkomsten 40-50%, 9-20% btw op producten/diensten) gaat naar de maatschappij via belastingen. Deze mensen dragen op jaarbasis minimaal een halve ton af aan de maatschappij, terwijl iemand die niet werkt aanzienlijk meer voordeel krijgt en minder belasting hoeft te betalen. Hoe durven we dan te zeuren over een klein voordeeltje dat de rijken krijgen?

kovariant | 14-11-22 | 11:17 | 1

Veel meer dan 50%. Alle btw, bpm, overdrachtsbelasting, erfbelasting, dividendbelasting, kansspelbelasting, accijnzen. Van die ton blijft niet veel over.

small_town_dude | 14-11-22 | 11:21

En daarnaast wordt het gemiddelde van de zogenaamde rijken ook heel erg vertekend door een 'paar' echt hele rijke grootverbruikers.

Ik zit in een vrij welvarende bubbel waar aardig wat gezinsinkomens ruim boven de 100k uitkomen, maar waar ook (vrijwel) niemand in de buurt komt van het jaarlijks binnenharken van (halve)miljoenen. En qua verbruik (en dat is de afgelopen maanden uitgebreid besproken op de borrels) zit het merendeel daarvan echt in verhouding ontzettend laag (goed geïsoleerde huizen, panelen, kinderen krijgen op hun flikker als ze te lang douchen, lichten laten branden, of deuren open laten staan).

Het verbruik van veel andere gezinnen uit de andere inkomensgroepen hier in de buurt is vaak echt een stuk hoger.

trottle | 14-11-22 | 11:15

Nog iemand een stijlloze tip voor een goede energieboer waar je een vast contract kan afsluiten? Ik zit helaas ook bij dat Rattenfall. Hier geldt dan weer niet 1 Europa. Had graag bij een Bulgaarse leverancier een contract gehad, of een Franse met stabiele kernenergie.

Kaal-dik-en-lelijk | 14-11-22 | 11:13 | 1

Dat moeten we niet willen met z'n allen, anders gaan die energiemaatschappijen failliet als klanten overstappen op goedkopere alternatieven. Wat ik dus geen probleem is. Hup EU!

Adriel | 14-11-22 | 11:15

Energie zou beter een persoonsgebonden budget zijn. Rijke pensionado's in een groot huis minder dan een gezin in een rijtjeshuis.

small_town_dude | 14-11-22 | 11:12 | 1

Of iedereen hetzelfde budget, of geen budget.

ReyNemaattori | 14-11-22 | 12:10

Even snel overheen gekeken: broddelwerk. Lage inkomens zitten vaak in slecht geïsoleerde huizen en zullen vaak maximaal van het plafond gebruik maken. Dat is bij hoge inkomens (veelal beter geïsoleerd) wellicht niet het geval, alhoewel de huizen groter zijn. Maar de grootste misser is natuurlijk: wat voor contract hebben de gebruikers, welke tarieven? Want dat bepaalt uiteraard de hoogte van de compensatie. Appels en peren.

goedverstaander | 14-11-22 | 11:11 | 6

@goedverstaander | 14-11-22 | 11:16: het++ glas, zonneboiler, dakisolatie, vloerisolatie. Warmtepomp is niet mogelijk. 220m2 en 880e in de maand. Het is niet altijd zo eenvoudig.

Hunter S. Thompson | 14-11-22 | 11:21

@Hunter S. Thompson | 14-11-22 | 11:21: Is dat ingeschat of gebaseerd op realistisch verbruik?

goedverstaander | 14-11-22 | 12:03
▼ 3 antwoorden verborgen

Als groot voorstander van een flat-tax (iedereen betaald ±30% belasting over inkomen, geen aftrekposten) vind ik deze regeling een soort halverwege-oplossing maar nog niet zo slecht. Iedereen krijgt dezelfde korting, maar die grens maakt dat veelverbruikers daarna de pineut zijn. Ikzelf zit met een jaarverbruik van 11 mWh ruim in de bonus-categorie en betaal dus ruim 600 euro per maand.

ole guapa | 14-11-22 | 11:09 | 2

Tjonge, dat is inderdaad erg weinig, een milliWattuur

lijn6 | 14-11-22 | 11:20

Dat compenseert dan mooi het Kwartje Van Kok.
Bezitters van grote auto's werden daar het hardst door getroffen.

En zo werd het Kosmisch Evenwicht weer hersteld.

Mooi, toch?

Kapitein Sjaak Mus | 14-11-22 | 11:09

Iedereen wordt toch gecompenseerd tot 1200 kuub en betaalt daarna de marktprijs?
De een is er wat sneller doorheen dan de ander.

letopuwzaak | 14-11-22 | 11:09

Nou diegenen die er echt veel op vooruit gaan zijn de energiebedrijven die nu in aanloop naar het prijsplafond als een dolle de prijzen aan het verhogen zijn want Jetten (de belastingbetaler) vult het verschil aan tussen het prijsplafond en de door de energiebedrijven gehanteerde prijs. Dit is de diefstal van de eeuw.

Zapata10 | 14-11-22 | 11:09 | 2

En dat na de diefstal van de eeuw uit de coronapot...

Nuchternederland | 14-11-22 | 11:19

Het idee dat je met een ton salaris rijk bent is in dit land al een tijdje achterhaald hoor.

Hunter S. Thompson | 14-11-22 | 11:08 | 3

per maand......

small_town_dude | 14-11-22 | 11:13

De RIJKEN haha ze denken zeker dat je met een ton bruto salaris in een Porsche rijdt en met een prive-jet naar Ibiza vliegt

Nee het is een alias | 14-11-22 | 11:21

@Nee het is een alias | 14-11-22 | 11:21: Nou inderdaad. Hier in huis ligt het inkomen jaarlijks tussen 120 en 140k. Koophuis dat half afbetaald is, 1 kleuter in huis en een kat. Geen dure abonnementen, geen dure hobbies en bewust een kleine, relatief goedkope, auto. Ja, we hebben wat financiële ruimte maar een echte vetpot is het niet.

TaliSepatu | 14-11-22 | 15:24

De winst is vooral voor Vattenfall. Die kondigen nu al aan dat de prijzen verder omhoog gaan. Lekker makkelijk, want die prijsstijging wordt straks rechtstreeks uit de staatsruif betaald.

Oh, en by the way. De accijnsen op energie gaan per 1 januari ook 'gewoon' omhoog. Het is echt Godsgeklaagd.

marcoplarco | 14-11-22 | 11:08 | 2

Juist, maar niet alleen Vattenfall. Oxxio hanteert momenteel debiele prijzen. Eneco ook. Nederland was als 1 van de weinige landen in de EU tegen een prijsplafond waarmee tegen de energiebedrijven gezegd zou zijn: Dit krijgen jullie en niet meer.
Want dat zou marktverstorend zijn.
Een prijsplafond waarvan energie bedrijven schathemeltje rijk worden daar heeft Nederland dan geen bezwaar tegen.

Zapata10 | 14-11-22 | 11:13

Btw gaat ook weer naar 21%.

Analia von Solmsch | 14-11-22 | 11:15

Vergeten wordt dat 'rijken' gemiddeld in een veel beter geïsoleerd huis wonen, warmtepompen, zonneboilers en zonnepanelen hebben t.o.v. de ploeteraars die in slecht geïsoleerde huurhuizen wonen. Dwing eerst eens de verhuurders om die woningen op dat gebied leefbaar te maken, dan ontstaat er een eerlijker speelveld.

pa_niek | 14-11-22 | 11:06 | 5

Er zijn mensen (en hoogleraren) die vinden dat mensen zonder zonnepanelen 'het bokje' zijn omdat zij niet kunnen 'profiteren' van de salderingsregeling. Nog even en de voordelen van je investering in zonnepanelen verdwijnt in de zakken van de mensen die geen zonnepanelen willen kopen maar liever drie honden en katten te eten willen geven en twee pakjes sigaretten per dag willen blijven roken.

Colin.Fart | 14-11-22 | 11:17

Daarentegen wonen die arme huurders ook voor een schijntje dankzij de huurtoeslag

theo-is-dood | 14-11-22 | 11:31
▼ 2 antwoorden verborgen

Het is sowieso een bizar plan en maatregel. Dit is ook waarom je energie zo goedkoop mogelijk moet maken. Dus enorme energiebronnen aanboren: kernenergie. Geen wisselingen in levering, stabiliteit. Uiteindelijk profiteren daar voornamelijk de armen van. Maar goed. Over het algemeen profiteren rijken altijd het meeste van allerlei maatregelen, ook omdat ze ze beter benutten. Want er zijn tal van loketjes voor armlastigen om centjes te krijgen, maar zelden worden ze allemaal benut. Daar heb je dan rijke adviseurs voor nodig die mensen daar bij helpen. Die rijken zijn niet voor niets rijk.

BBRDWR | 14-11-22 | 11:05 | 8

Goedkope en ruim voorradige energie is de beste remedie tegen armoede.

Muxje | 14-11-22 | 11:32

@Muxje | 14-11-22 | 11:32: Dit is enorm waar. Ik vind het dan ook erg gevaarlijk om deze crisis op te laten lossen door mensen die vinden dat we verslaafd zijn aan energie, dat het allemaal een tandje minder kan en moet en die stiekem dit niet zo erg vinden met het oog op het klimaat. Deze mensen moeten niet deze crisis oplossen. Zij maken het het erger.

BBRDWR | 14-11-22 | 11:45

@ole guapa | 14-11-22 | 11:14:
We hebben een 4/5 meter verschil tussen eb en vloed. Dan geen windmolens nodig. De hydrodam uit simcity.. belachtelijk duur, totaal geen vermogen, debiel rendement... maar als je stug volhoud heb je wel eeuwig durende energie. En een episch project voor de kust.

Alquest | 14-11-22 | 11:55
▼ 5 antwoorden verborgen

BNR weer met hun stemmingmakerij. Maar zo opmerkelijk was het niet geweest, omdat het past in de altijd denivellerende groenmaatregelen van GL & PvdA.

HerzlichWillkommen | 14-11-22 | 11:03

Nee maar, daar moet je wel een onderzoek naar doen. Ik riep van begin af aan al dat het belachelijk is dat mensen zoals ik moeten worden gecompenseerd. Geef de armlastigen hulp en laat de rest het uitzoeken.

BobDobalina | 14-11-22 | 11:02 | 5

@BobDobalina | 14-11-22 | 11:10: Is ook zo'n belachelijke bijwerking van deze maatregel. Ik heb toen de hypotheekrente onder de 1% ging ook geen mogelijkheid gehad om iets te doen aan mijn bijna 6% rente 30 jaar vast. Dat was een misrekening, maar ik stond ook niet te huilen voor gratis geld. Ik vind het een beetje vreemd om mensen die jarenlang hebben geprofiteerd van lage variabele tarieven en gespeculeer op de energiemarkt dat we die nu gaan compenseren. Het is niet zo dat we niet wisten dat Rusland niet bepaald een betrouwbare partner was. Het is niet zo dat we niet bewust waren van een energietransitie die schommelingen tot gevolg zou hebben. Het is verkeerde hebberigheid en speculatie op een markt die men niet begrijpt. Als ik 100 euro op rood zet en het verlies kan ik ook niet naar de overheid....

BBRDWR | 14-11-22 | 11:43

Wacht nou even. Mensen met veel inkomen betalen meer belastingen, dan is het toch ook redelijk dat ze meer compensatie uit de belastingpot krijgen.

langelat | 14-11-22 | 13:59

Armlastigen krijgen al zat Bob.

Hetiswathetis | 14-11-22 | 15:17
▼ 2 antwoorden verborgen

Ja, nou en? Iedereen heeft er toch last van

RGV42 | 14-11-22 | 11:00 | 1

Waarvan?

Openstijl | 14-11-22 | 11:01

REAGEER OOK

Uitgelezen op GeenStijl? Abonneer je op de Nijman-Nieuwsbrief.
linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken
Kansino. Hét online casino van Nederland.
Online casino met licentie | Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Online Gokken | Brokerfolio.com brokers vergelijken | online bookmakers in Nederland
Online Casino Top 5 | Casino bonussen | Crypto-casino.nl