We worden met zijn allen heel veel armer. Inflatie september ZEVENTIEN KOMMA ÉÉN PROCENT
Whoesj
Hyperdepiep. Vergeet het record van 1975 vorige maand. De inflatie volgens de Europese definitie (is anders dan de gewone, en bij allebei wordt de energieprijs op een onrealistische manier meegenomen, bladiebladiebla, het virus is niet makkelijk van mens op mens overdraagbaar) was deze maand maar liefst ZEVENTIEN KOMMA ÉÉN PROCENT. Dat is niet 1,1%, niet 2,1%, niet 3,1%, niet 4,1%, niet 5,1%, niet 6,1%, niet 7,1%, niet 8,1% (8,1% inflatie is echt heel veel inflatie trouwens), niet 9,1%, niet 10,1%, niet 11,%, niet 12,1%, niet 13,1%, niet 14,1%, niet 15,1%, niet 16,1%, maar 17,1%. We bedoelen maar te zeggen: zeventien komma één procent inflatie is een enorme inflatie. De GeenStijl Duidings Desk is even op zoek naar iemand die recent een proefschrift over de Weimarrepubliek heeft geschreven om uit te leggen wat dit voor ons betekent.
Homepage CBS in 'geen paniek-modus
Hoofdeconoom CBS: wel paniek
Social
Reaguursels
InloggenWel grappig. Ik lees zojuist dat de 'meetmethoden' verkeerd zijn.
Dus de uitslag staat je niet aan, en je verandert de spelregels.
Wanneer heb ik dat meer gehoord.
nos.nl/artikel/2446533-opnieuw-record...
Dat krijg je, als dwazen de energievoorziening verstoren.
En dat allemaal omdat we van het gas afmoeten.. Rutte bedankt!
Geen zwarte Piet-rellen dit jaar, hoor net dat de Sint failliet is gegaan.
Er lijkt te moet worden gekozen worden tussen de klimaat hockeystick of de infatie hockeystick. Klimaat gaat over termijnen van honderden jaren, dus lijkt de inflatie me wel wat urgenter.
Niet voor D66.
Wat doet Rutte het toch geweldig, we staan weer bovenaan in Europa.
"Van Mulligen voelt de druk om de meetmethode aan te passen."
het staat er echt. nos.nl/artikel/2446533-opnieuw-record...
Ja je moet de mensen wel kunnen blijven voorliegen.
We zijn het rijkste, gezondste, gelukkigste volk op aarde, groetjes magere Hein.
Ooit hadden we een redelijk betrouwbare overheid.
Eerlijk is eerlijk, zit nu variabel bij Vattenfall en zou met de verhoging die nu is uitgesteld voor mij naar 13 oktober op kWh 35 cent en gas naar 2,02 kuub plus vaste kosten gaan. Andere mensen betalen meer dan het dubbele. Krijg je voor mij toch een andere inflatie.
En maar miljarden blijven pompen in die zuidelijk EU landen om dat gedrocht van een EU en euro niet te laten ploffen. Niet te geloven.
Was dit al meegerekend in de plannen die we bij prinsjesdag gepresenteerd kregen?
Of hebben ze weer gebruik gemaakt van de welbekende kop-in-zand rekenmethode?
17,1 % dat is ruim twee maandsalarissen/pensioenen/uitkeringen aan geld ontwaarding. En de ECB is bang voor een recessie als ze de rente verhogen. Toen we nog een ijzersterke gulden en De Ned. Bank als bewaker van onze koopkracht hadden, aarzelden ze niet om in mei 1980 de rente te verhogen naar 11,5%. Onze economie kon dat verdragen en gaandeweg kwamen we er bovenop. Maar een EU economie verdraagt dat niet, en die solidariteit kost u veel geld.
De inflatie komt nu door hoge energieprijzen. Verhogen van de rente gaat dat niet veranderen. Je gaat wel richting een megarecessie als je de rente naar 10% brengt.
@BobDobalina | 30-09-22 | 11:47: Daarom bij ons veel hoger dan in Duitsland, je moet Rutte wel de eer geven die hem toekomt dit heeft hij met zijn fantastische kabinet toch voor elkaar gebokst.
Binnenkort gaan we met zijn allen betalen om de Nederlandsche Bank overeind te houden. Had daar ook al wel een artikel op deze site over verwacht.
@BobDobalina | 30-09-22 | 11:47: Hoge energieprijzen die I dollars worden verhandeld en de euro heeft een historisch lage koers ten opzichte van de dollar. Bij een gulden zou er een veel betere koersverhouding zij tov de dollar. De euro zorgt dus juist wel mede coor deze hoge inflatie/hoge energieprijzen.
Hey CBS, 2% meer omzet, terwijl er 17% inflatie is... Mijn logica zegt dat dat er 15% minder spulletjes gekocht geworden (in aantallen, niet in geld). Als een deel daarvan eten was, dan hebben mensen nu dus honger... Of in ieder geval trek.
Ach, dat was in de jaren 70 en minder mate jaren 80 ook. Hebben we overleefd. Gaan we nu weer doen.
Weet wel dat als je neo-liberalisme en ‘de markt’ zat bent, je met de populisten net zo ellendig uit bent. Want ik zie Baudet, Eerdmans, Van Haga cum suis dat nog niet terugdraaien.
Je hebt alleen wel kans dat die een dikke vinger opsteken naar Brussel en de gascontracten met Duitsland/België/Italië verscheuren. Dat zou al een stuk schelen.
Door deze redenering zitten we al jaren muurvast.
Dan proberen ze het maar en falen. Ondertussen is de Rutte-show aan een nieuwe carrière begonnen en hebben we daar de lasten niet meer van in de politiek. Nieuwe poppetjes, nieuwe figuren druppelen binnen en zo komen we dan ergens.
Je bedoelt dat Rutte en co de afgelopen tien jaar de boel zo verkloot heeft dat het niet meer te repareren is ?
Geef het een kans, minder dan dit kan het niet worden.
Vrijwel alle partijen gedragen zich populistisch, de waarde van dat woord is niet meer wat het was.
Ik zie Eerdmans, Wilders, Van Haga, Marijnissen, van der Plas en Omzigt de negatieve spiraal stoppen. Einde van boerenbedrog, klimaat-, stikstof, energie, Schiphol en nepasielzoeker waanzin waarbij miljarden vrij komen voor Nederland eerst.
@Low battery | 30-09-22 | 11:46: Met de BBB kun je een Nexit op je buik schrijven.
Zo goed als Rutte Nederland naar de vernieling helpt kan het geen een ere wie ere toekomt Rutte fanboy
We leken aan het begin van een shitshow te staan, inmiddels ben ik overtuigd dat we absoluut aan het begin van een shitshow staan. Interessante tijden komen u tegemoet, moge wij hier maar enigszins redelijk uitkomen.
De succesformule: policor + groene dromen + negeren critici en feiten = ellende
En toen werd het ons radicale links liberale VVD D66 kabinet duidelijk dat onze welvaart en ons welzijn niet gebaseerd zijn op onze briljante handelsgeest of op de door ons tot vele slaaf gemaakten, maar gewoon op onze steenkolenmijnen in Limburg en het gas uit Drenthe en Groningen. Beetje rot nu als je dus alles uit zet en geen vervangende gedegen energiebron hebt, zoals bijvoorbeeld kernenergie. En nu dan kabinet ? Groene energie verdubbelen van inmiddels 5 % naar 10% van de totale energiebehoefte, meer onbetaalbare gesubsidieerde niet levensvatbare milieu belastende elektrische auto's ? Dat zal wel de oplossing zijn samen met parkeerticket verlaging voor dit type auto's. God of Allah inmiddels, kunnen deze radicale groen linkse liberalen mensen met hun groene ideologie nu eindelijk weg, ze hebben genoeg bewezen dat ze ons land niet kunnen besturen, eigenlijk niks kunnen. Nederland gaat na 12 jaar failliete liberale politiek in een keer hard naar de afgrond. Bedankt bedriegers Rutte, Kaag, Flopke en die ene kale ook.
Voor de mensen die zich afvragen waarom mensen nog veel geld uitgeven aan vakanties etc. De klap moet nog komen. Volgend jaar voedseltekorten in de arme delen van de wereld. Massamigratie. Werkeloosheid. Supply chain problemen. En in heel de eu politici aan de macht op verkeerde posities waar ze niets vanaf weten en die geloven in regenbogen.
Yep, bezit en je bezit zelf kunnen beschermen gaat weer heel belangrijk worden.
En dan is Poetin ook nog bezig.
Maar dan hebben wij wel een genderneutraal paspoort.
Frankrijk compenseert iedereen de moeder en houdt inflatie op 6,2%. Begrotingstekort zal wel flink oplopen. Misschien een idee dat Nederland dit voorbeeld volgt. Beetje suf als we straks als enige land onze begroting op orde hebben maar wel de hoogste inflatie van Europa.
Frankrijk heeft geen volledig geliberaliseerde energiemarkt en Nederland dus wel. Jooehoe.
Overigens, Engeland. Da's pas erg. Toch?
@Bataafje | 30-09-22 | 11:12: nou Engeland is erg omdat ze bovenop de bestaande problematiek met volstrekt idiote economische plannen komen. Alsof je een paar kilo lood aan je middel bindt terwijl je al amper boven water kan blijven.
Nee wij gaan leuk via de EU alle landen die wel hun burgers helpen leuk wat toestoppen en wat extra bezuinigingen op de zorg bij voorbeeld
Mijn opa zei het altijd al. Aan geld hebbie niks. Schulden moet je hebben, schulden.
En hij had gelijk. Die zouden nu 17,1% minder waard zijn.
Ik heb flink geïnvesteerd in schulden voor kerona. Mijn beste investering ooit.
Dat truukje werkt alleen als je geld genoeg hebt om de afbetalingen op die schulden te doen. Als je inclusief die afbetalingen vorig jaar net rond kwam. Kun je dit jaar 17,1% minder eten kopen, omdat anders al die gekochte investeringen wegens wanbetaling in beslag worden genomen.
@Ronaldo zegt het verkeerd. We worden niet armer. Want geld maakt niet gelukkig, toch?
Weet je wat echt belangrijker is? Een goede gezondheid. De mensen zijn veel te veel geldbelust. Alles draait alleen maar om de poen. Dat moeten we toch niet willen met elkaar, toch?
Het is een verrijking als mensen zich realiseren dat er mensen zijn die het een stuk minder hebben dan wij. Solidariteit is een groot goed. Vroeger moest ik ook op de fiets naar school, 18 kilometer heen en 18 kilometer terug. Van die bescheidenheid toen, zijn we met zijn allen niet slechter geworden.
Ok bopper.
Geef mij jouw geld. Dan ga ik lekker ongelukkig zijn met betaalde rekeningen en dan ga jij geklukkig zijn met je goede gezondheid en de wetenschap dat je iets goeds voor iemand betekend hebt. Solidariteit is immers een groot goed. Toch? Dus wanneer kan ik de overschrijving verwachten?
Geld maakt niet gelukkig, maar de rekningen niet meer kunnen betalen maakt *wel* ongelukkig!
En nog wat:
"Van die bescheidenheid toen, zijn we met zijn allen niet slechter geworden."
Ehhhh jawel dus. Want door die "bescheidenheid van toen" komen mensen nu met doodoeners aanzetten als: "geld maakt niet gelukkig en vroeger moest ik 20 kilometer door de regen fietsen op blote voeten, en dat jij nu de rekeningen niet kan betalen is niet erg want mensenin Afrika hebben het nog slechter"
Dus die "bescheidenheid van toen" heeft je wel degelijk een slechter mens gemaakt. Een mens die geen fuck geeft om zijn landgenoten die de rekeningen niet meer kunnen betalen, en dat afdoet met: "de kindertjes in afrika hebben het slechter". Fuck That!
Honger of kou of allebei is maar een gevoel.
En dan zijn er nog steeds mensen die zeggen dat het allemaal meevalt en dat we maar minder moeten kopen, de verwarming een graadje lager moeten zetten en minder luxe producten moeten kopen. Wie zijn toch die mensen?
Hadden we maar een minister van Energie.
En een van Financiën
En eigenlijk ook wel een voor Landbouw en Visserij
Hadden we maar een functionerende 2e kamer. En een kritische pers.
@Vandeanderekant | 30-09-22 | 11:25: Kritische pers wordt genegeerd, kijk maar naar X66 en ON (wat je er ook van vindt)
@NLgaatnaardeklote | 30-09-22 | 11:43: eens. Kritisch betekent ook niet dat je het er mee eens moet zijn. Maar wel dat er niet standaard gejuicht wordt bij de plannen van het kabinet en dat er kanttekeningen worden geplaatst bij het beleid. Maar als je dat doet, dan ben je extreem rechts of populistisch of erger. De standaard pers is eigenlijk alleen kritisch over iedereen die kritisch is over het beleid van het kabinet.
Hypotheekschuld, staatsschulden en alle andere schulden verdampen. Zo financiert Kaag de boel en dat kunt u ook. Dus koopkoopkoop en laat de schuldeisers lekker een betalingsregeling accepteren.
In het VK hebben ze een vrouwtje aan de top die nóg minder economieboekjes in handen heeft gehad op de middelbare school.
@hagelkruis | 30-09-22 | 10:47: Dat vrouwtje heeft tenminste nog op school gezeten. Ons kabinet is niet verder gekomen dan de peuterspeelzaal.
Gelukkig zijn ze in Den Haag meer bezig met de vraag of er naast een M en een V ook een X in het paspoort moet komen..........
Politici in Brussel/Straatsburg zijn bezig met een voorstel om hun eigen loonval te repareren. Ondertussen staat de gratis geldpers van de ECB nog steeds aan en wordt uw geld nog minder waard.
Ik ben genoeg solidair geweest met Europa.
@donkieshot | 30-09-22 | 11:03: ik ook!
Nee eenieder die zich vrouw voelt mag nu vrouwenrechten opeisen, zieke transideologie ook van D66.
Hoeveel moet je shit rekken tot het knapt? 17.1% dat is hyperinflatie territorium.
Tot het uiterste, en dan de vermoorde onschuld spelen dat je dit niet hebt zien aankomen..
Crowdfund actie opzetten, Kaag.
Niet storten is 'Dan willen we het ook niet oplossen met z'n allen' en kun je weer door met Echt Belangrijke Zaken.
En nu is het wachten dat de hypotheekrente ver boven de 10% stijgt. Dan is Nederland echt totaal verwoest.
Die huizenmarkt loopt nu al een beetje de soep in. Mijn nichtje heeft een ruime rijwoning te koop staan in Den Haag. Leuke tuin op het zuiden, energie A. Zo’n huis waarvan je verwacht dat ze flink overbieden. Er komt vrijwel niemand op af. De tijd dat zoiets zo verkocht was lijkt voorbij.
Voor mensen met een spaarhypotheek valt het mee. De manier waarop die hypotheekvorem werkt dempt de effecten van renteveranderingen in beide richtingen grotendeels.
@BrulSpin | 30-09-22 | 10:22: Goh wat erg dat er nu niet "flink overboden' wordt op een huis.
@boonmoi | 30-09-22 | 10:38: Wel vervelend als je zelf hebt overboden op je nieuwe huis in de verwachting bij je eigen huis ook te kunnen cashen. Geen idee of dat hier ook het geval is, trouwens.
@FrankVeer | 30-09-22 | 10:42:
Nee gelukkig niet. Verplicht verkopen vanwege een scheiding. Ze vochten elkaar de tent uit tijdens de corona lockdowns en het is niet meer goed gekomen. Sneu wel.
Maar goed, een half miljoen voor een rijtjeshuis zijn ook wel absurde prijzen.
@Brulspin. Appartement un Rotterdam te koop, vorige week. Vraagprijs 705.000, 142 m2, drukste kruispunt van Nederland zo'n beetje. Kennis biedt 720.000. zelfde dag verkocht voor 780.000.
Lust u nog peultjes?
En natuurlijk treft de regering VVD-D66-CDA-CU en alle partijen die eerder meewerkten aan de uitverkoop van Nederland (PvdA) geen enkele schuld.
Als het goed gaat dan steken ze zich zelf veren in de kont maar als het slecht gaat is het te wijten aan externe factoren.
Tijd dat de verkeersboetes worden aangepast. Die zijn nu te goedkoop volgens de redenering van het ministerie en voor je het weet is iedereen veel te hard aan het rijden.
Kabinet :Groningen gaat dicht !
Energiefiguur gisteren bij Nieuwsuur:
"Groningen wat openzetten scheelt al 10 % op gasprijs in heel Europa.
twitter.com/Nieuwsuur/status/15755729...
Wat voor planeet leeft Rutte?
Dan moet je die Grunningers nog meer gaan compenseren.
Dat is toch niet de bedoeling he.
Laten we er eerst maar voor zorgen dat de Russen onze onderzeese kabels en pijpleidingen niet slopen. Die sabotage van Nordstream 1 en 2 was bedoelt om te terroriseren en paniek te zaaien rondom de gasprijzen maar ook onze infrastructuur.
@Theodorus.Goldbach | 30-09-22 | 10:22: Aha, Theo heeft inside informatie over wie de schuldige is.
@Theodorus.Goldbach | 30-09-22 | 10:22:
Ja, laten we dat eens even rustig gaan uitwerken, we hebben er nog niet eens een ministerie voor. Naar de oudere, niet opgeloste problemen: "Nog even wachten jongens, het nieuwste probleemkindje vraagt al onze aandacht wederom."
@NLgaatnaardeklote | 30-09-22 | 10:36: Gezien de uitspraken van Biden zet ik in op een SEAL Team naar keuze.
@Theodorus.Goldbach | 30-09-22 | 10:22: Ja, Poetin heeft ons bij de ballen. En zowel hij als wij zijn nog lang niet uitgeknepen.
T is wat he....
Jarenlang roepen dat we van het Russische gas af moeten, nu is het zover en tada....
Iets met kerncentrales en keuzes voor je uitschuiven. In Duitsland heeft Habeck deels het groene licht van de kernenergie gezien door 2 centrales nog even open te houden.
@FrankVeer | 30-09-22 | 10:44|
Niet helemaal. Ze hebben de reactors een "standby" status tot half april gegeven:
- www.reuters.com/business/energy/hurdl...
Daarna is het alsnog de bedoeling dat ze de reactors de nek omdraaien. En het heeft niets met de staat van de reactors te maken, maar álles met de waanzin van de linkse politiek aldaar. Over jezelf in de voet schieten gesproken zeg.
Iets met o.a. energie en geld ........................
Het D66 'powerhouse' Kaag & knaapje Jetten werken eraan of zijn in gesprek met .... <kuch, kuch>
Voor zo'n beetje alles wat we produceren en consumeren is energie nodig. Als we het aandeel biomassa eruit slopen (want waanzinnig), dan is de bijdrage hernieuwbare energie aan Nederlands totale energiebehoefte nog geen 10%. De rest is een klein beetje nucleair en verder fossiel.
De conclusie ligt voor de hand: in tegenstelling tot wat de groene brigade propageert, gaan we het niet redden met besparen en het bouwen van windmolens of zonneparken. We konden en kunnen de eerstkomende decennia niet van het gas af.
De enige oplossing voor het doorbreken van de negatieve spiraal waar we ons in bevinden, is het onder controle krijgen van de fossiele brandstofprijzen. Moet het Groninger gasveld open of moet de energiemarkt genationaliseerd worden? Dat moet dan maar, want als we op deze manier doorgaan heeft Nederland over een jaar geen economie meer over.
Daarom is het standaard-zinnetje in olijke persberichten (1 windturbine geeft stroom aan de hele wijk!) ook zo sneaky. Het is niet onwaar, maar dat daar het gebruik eigenlijk niet ligt een het nog niet eens een deuk in de boter slaat zeggen ze er niet bij.
@Waagmeester | 30-09-22 | 10:00 |
Hier in de prachtige polder - beschermd natuurgebied ook nog! - waar ik dagelijks fiets verrijzen steeds meer van die spuuglelijke torenhoge waaipalen die de helft van de tijd ook nog eens stil staan. I.p.v. dat ze hier bij de Amercentrale (kolen/ biomassa gestookt) een paar frisse kernreactortjes weg zetten, plemPen ze liever de gehele omgeving vol met zaken die ons baseload elektriciteitsnet nog niet bijna in de lucht kunnen houden. Om over de gevolgen voor de lokale vogel- en insectenstand maar te zwijgen.
Echt volkomen kansloos, die kortzichtigheid en het onbenul wat er in de Tweede Kamer tentoon wordt gespreid. Als ze de Amercentrale de reactor combo PWR/ CANDU zouden geven, dan is zowel de stroom- als de Stadsverwarmingsvoorziening gedekt, en wordt ook het kernafval probleem voor een groot gedeelte opgelost. DE CANDU kan namelijk op het 'afval' van de PWR lopen via het Dupic proces. En aangezien de huidige generatie reactors wel 60 tot 80 jaar oud kan worden haal je de initiële dure bouwkosten er méér dan uit. Dan heb je dus de komende 60-80 jaar schone, betrouwbare stroom die er ook is als de zon niet schijnt en/ of de wind niet waait. Maar ja, een beetje logisch nadenken is teveel gevraagd in Den Haag. We modderen liever door totdat Nederland volkomen is weg gezakt in de misère en de economie compleet kapot is gemaakt.
*Verder head desken doet*
@Sjors W. | 30-09-22 | 10:46: dat zinnetje klopt zo ie zo niet. Een windmolen geeft gemiddeld stroom voor 1 woonwijk. Je geloofd nl toch niet dat als er 2 weken lang vrijwel geen wind staat dat die woonwijk dan in donker zit en zonder koelkast?
@Sjors W. | 30-09-22 | 10:46: Voor de data centra bedoel je, en als het ' s nachts windstil is uit de regenboog.
@ZomaarEen | 30-09-22 | 11:18|
En weet u waarom? Omdat er ergens stilletjes op de achtergrond een paar baseload centrales (gas/ kolen/ biomassa gestookt, en die ene kerncentrale die we rijk zijn) het elektriciteitsnet in de lucht aan het houden zijn. Zet die maar eens stil, dan zult u zien hoe gauw we hier in het donker/ de kou zitten. Zowel wind als zonne-energie zijn niet in staat baseload te verzorgen door het intermittent karakter dat ze hebben. Daarom alleen al zal die ommezwaai er nooit komen zonder goede (kern)centrales die de baseload in de lucht kunnen houden tijdens de donkere winter, of wanneer de wind niet voldoende waait.
Verwacht nu een tweet van Sigrid Kaag over wat we kunnen leren van Zimbabwe. Heeft ze toch dat haakje met buitenlandse beleid.
Gelukkig heb ik al een kruiwagen, voor als ik straks mijn 2 croissantjes cash wil afrekenen.
Heeft andere prioriteiten
twitter.com/Minister_FIN/status/15748...
@chausson61 | 30-09-22 | 10:02: Wat die eerste tweet onder die van haar zegt...
Ze wordt ook wel " De minister van hoop" genoemd.
Eerder van Nigèr, daar zat ze toch vaak op belangrijke momenten?
@Trasnochador | 30-09-22 | 10:25: minister van hoop shit. Als ze eens zouden stoppen met die bullshit scheelt dat ook weer een hoop co2
Ik geloof dat het kabinet hier heel blij van wordt.
VVD omdat de koopkracht van het klootjesvolk is afgenomen.
En D'66 omdat ze dan eindelijk meer druk op de energietransitie kunnen zetten.
CDA is het sowieso altijd eens met wat de andere partijen in het kabinet vinden.
Inderdaad speelt dat ze niet teveel willen doen omdat dit de consument dwingt minder energie te verbruiken. Dat is een veel gehoord argument. Een effectief prijsplafond zou het gebruik van gas en elektra kunnen doen stijgen en daarom kan het niet. Zelfs nu nog zijn ze bezig met klimaatmaatregelen.
@Zapata10 | 30-09-22 | 10:01:
Leg nou eens uit wat „prijsplafond“ betekent.
Prijsplafond is doorschuiven van de energierekening naar de staatsschuld.
Ik hoor het Kaag nog zeggen voor de verkiezingen: "we moeten aansturen op gedragsverandering", bij D66 dansen ze nu wederom op tafel.
@theo-is-dood | 30-09-22 | 10:12: De staatsschuld is historisch laag, het niet doen is doorschuiven van de energierekening naar schulden van burgers, die al hoge private schulden hebben.
@theo-is-dood | 30-09-22 | 10:12: Ik vermoed dat er onder de streep weinig staatsschuld bij komt als de plafonds blijven als laatst werd gepresenteerd.
@Zapata10 | 30-09-22 | 10:25: Onzin, slechts in relatieve zin is de procentuele verhouding staatsschuld - BBP iets gedaald, in absolute zin is de staatsschuld gewoon verder opgelopen.
april-okt 2021 +2,6%
okt-april 2022 +8,2%
april-okt 2022 + 8%?
18% loonsverhoging in 1,5 jaar i.v.m. automatische prijscompensatie.
Leuk voor mij, maar als je deze cijfers tot je door laat dringen gaan we met zijn allen naar de armoede toe.
en dan komen de NS en de AOW met een verhoging van 10% ben je nog steeds 10% armer
Die loonsverhogingen van 10% worden vaak uitgesmeerd over meerdere jaren.
Andere truc is loonsverhogingen in te laten gaan later in het jaar. Bij de gemeenten ging vorig jaar de 1,5% loonsverhoging in per 1 december. Feitelijk komt dat dan neer op ~0,1%, maar zo wordt het niet gepresenteerd.
Geen paniek. Dat is het meest zinnige advies dat je kunt krijgen. Douglas Adams wist dit al.
En de handdoek kan je gebruiken als extra deken.
Hier de samenvatting van dat proefschrift:
Hyperinflatie = Oorlog.
Zimbabwaanse toestanden.
Rutteriaanse oplossing: CBS gaat de manier van berekenen aanpassen.
Wat ze niet doen als ze weer eens vlak voor verkiezingen vertellen dat we er allemaal zoveel % bij krijgen en dat we allemaal heel rijk gaan worden.
Het valt allemaal wel mee joh. Het CBS gaat de modellen anders berekenen zodat we lager uitkomen en dan is alles weer goed. Ondertussen zitten modale gezinnetjes, ouderen en zwakkeren te bibberen van de kou in hun koude huis en onder een koude douche en strijkt het koningshuis miljoenen extra op dit jaar, bovenop hun toch al zo riante inkomen. Hoeveel moet er nog mis gaan wil dit land in opstand komen of in ieder geval anders gaan stemmen?
Onze Tweede Kamer was deze week drukdrukdruk met het regelen van de "genderidentiteit" van perverts die bij de dames willen douchen.
Dat u weet waar de prioriteiten liggen.
En uitgebreid debatteren over 'de toon', zonder plan, zonder doel en zonder resultaat.
De bouwval Nederland bv kraakt piept kreunt en steunt
Maar de discussie gaat vooral over On, Derksen, Arib, Gender en al die andere randdebielen die er nog proberen doorheen te tetteren..
Het moge duidelijk zijn dat leiderschap niet gekozen kan worden, leider ben je, of je bent het niet
Het belangrijkste uit het stukje op de site van de NOS ontbreekt hier en zou nog toegevoegd moeten worden. Het CBS vind dat ze de inflatie te hoog berekent en wil daarom de methode gaan aanpassen. Het staat er niet maar het CBS baseert dat min of meer op dat er mensen zijn met nieuw energiecontract die met 40+% inflatie te maken hebben, maar ook mensen waar het maar 8% is. Dus willen ze de inflatie lager uitgaan rekenen of zo. Nou wappies kom er maar in zou ik zeggen. Dit is nou precies waarom steeds meer mensen het vertrouwen in de overheid verliezen. Over een periode van een jaar moet het altijd kloppen, want als het nu te hoog is, reken je het straks wat te laag uit. Geen enkel probleem want als de een 5% en de ander last van 40% inflatie heeft dan zit je gemiddelde zo ie zo nooit dicht bij de werkelijkheid. Maar gaan knutselen aan je methode omdat de uitkomst de overheid niet aanstaat sloopt het vertrouwen van de burger alleen maar verder. Wees integer en ga niet midden in een crisis cijfers oppoetsen die niet in je verhaal passen.
Knutselen aan de definitie wordt ook volop in de VS gedaan. Maar dat heeft een hele goede reden: de verkiezingen.
Hoe zeggen ze dat ook alweer: Geloof nooit een statistiek die je niet zelf vervalst hebt.
Hardstikke mooi die hoge inflatie. Betaal je in feite ook 17% minder belasting en overige vaste lasten. Toch?
Nee, die stijgen mee met de inflatie en daarom krijg je nog meer inflatie.
In principe foute gedachte. Van het geld dat je netto overhoudt kun je 17% minder doen. Anders, je betaald net zo veel belasting maar de overheid kan met wat jij betaald 17% minder doen. ………. Ah dan weet je het al denk ik. Binnenkort komt Kaag langs om te vertellen dat het kabinet echt meer geld nodig heeft
@ZomaarEen | 30-09-22 | 09:55: dan gaat ze dat maar halen bij de fam van Nassau, de energiebedrijven of ondernemingen met meer dan x eigen vermogen.
De energie is uit balans, dus daar moet actie ondernomen worden. En dan helpt het niet als de EU de (woeker) winsten van energieproducenten wil afromen. Want hoe moeten die dan investeren in nieuwe energiebronnen?
Dan houden ze nog voldoende winst over. Je gaat me toch niet vertellen dat je medelijden hebt met de energieproducenten?
@Zapata10 | 30-09-22 | 09:43: energieproducenten.. dat zijn de windmolenpark en zonnepark eigenaren die jarenlang rijk geworden zijn dankzij hun gegarandeerde minimumprijs voor de geleverde elektriciteit en die nu schat hemeltje rijk worden omdat ze zo slim zijn geweest om geen maximum prijs af te spreken?
investeringen lopen door de groene khmer al sinds 2013 terug.
Pensieon fondsen mogen niet meer investeren in olie/gas dus ook onderhoud kan niet meer gefinancierd worden. slaap lekker groene khmer.
“Whatever it takes”begint een duistere klank te krijgen
Now we know what it took.
Nee hoor. Duidelijk en eerlijk. Alleen wisten we toen niet dat desnoods de hele economie en alle burgers gesloopt zou worden om de doelen te halen. Eerlijk gezegd, het was nooit zo passend als nu omdat midden in een enorme crisis de ECB de rente gewoon extreem laag tov de inflatie houdt
Ik wil een bedankbriefje sturen naar de ambtenaren in Europa die dit geregeld hebben. Ze hebben natuurlijk in ons aller belang gehandeld.
Jaja, jullie mogen sorry zeggen. Is wel trendy.
Carry on, please.
Hier alles graties, mooie tijden breken aan.
De D'66'ers hier vinden het prachtig. Dan eet u toch minder, dan consumeert u toch gewoon minder...
Ik wil daar dan tegenover zetten, dan werken we toch minder!
D66= let them eat cake!
@KeesBruin | 30-09-22 | 09:23:
Let them eat Warmtepomp ...
@KeesBruin | 30-09-22 | 09:23: kan er eens iemand wat anders verzinnen.
Lijken me eerder VVDers die de schuld bij de mensen zelf blijven leggen. En inderdaad vindt de gemiddelde VVder het prachtig als de minvermogende nog wat minder krijgt. Dat zijn toch maar losers. De D66ers ben ik vanochtend nog niet in de panelen tegen gekomen.
@Kattie | 30-09-22 | 09:38: oh zeker. Maar zolang die facisten nog wat te zeggen hebben, sprookjes als klimaat en buitenland boven de eigen bevolking stellen, tot die tijd mogen ze afgefakkeld worden als ware het zij een restproduct van een raffinaderij in Pernis.
@Kattie | 30-09-22 | 09:38: Daarvoor zou D66 van instelling moeten veranderen, en dat gaat niet gebeuren.
Alleen voor mensen in slecht geïsoleerde huizen zonder warmtepomp en paneeltjes.
Maar het is een kwestie van tijd voordat mensen met goed geïsoleerde huizen dat ook gaan merken. Ik hoop toch ergens dat ik dat niet hoef uit te leggen...
@el burro | 30-09-22 | 09:39: Nou, leg uit. Mijn lasten zijn qua energie paar tientjes per maand. Dus bij mij is de inflatie echt geen 17%, misschien 3-5% vanwege voedselprijzen.
Kortom, we worden allemaal een stukje armer, zoals onze geniale ministeres van Financiën al zei.
Wat kan die vrouw de Nederlander toch altijd een hart onder de riem steken!
Ik stel voor die uitspraak van Kaag tot 'quote van het jaar 2020' te verkiezen.
Er uit, met de algehele heksenpartij.
Maar dat ze bedreigd worden (niet goed natuurlijk) komt uitsluitend door FvD.
We worden allemaal een stukje armer, Kaag een beetje minder als wij.
Armer.. Dat klinkt zo negatief. Is het gewoon niet beter om te zeggen 'minder rijk'?
Je hoeft maar het nieuws aan te zetten en je denkt al snel bij je zelf, ach zo erg heb ik het niet. Ik bedoel Oekraïne aan puin geschoten, Florida is een groot meer geworden enzovoort.
We worden allemaal een beetje minder rijk de komende 7 jaar. Ja, klinkt toch beter. Minder dramatisch.
Niemand heeft zo geleden als Jezus aan het kruis.
Ik hoorde het deze week nog een alleenstaande moeder zeggen die met tranen in haar holle ogen bij de voedselbank stond: 'Ik ben minder rijk'.
@Duwbak_Linda | 30-09-22 | 09:19:
Die had het toch echt een stuk beter dan ik vroeger thuis.
Proest. We zijn al armer aan het worden sinds de invoering van/met de euro. Op de dag zelf al iets van 10%.
Een "cheer up" tegel van Goldbach is toch wel de ultieme kiss of death.
Het wijzen naar plekken waar het nog slechter gaat is een zwaktebod. Het gaat altijd wel ergens nog slechter. Wees blij dat je alleen maar kou hebt en je kinderen zonder eten naar school moet sturen, voor hetzelfde was je huis ook nog ondergelopen.
@Zapata10 | 30-09-22 | 09:47: of gevorderd, en nu wonen er 23 Gambianen in.
***zucht*** in de commentaren over de oorlog lees ik je bijdragen met intresse en kan ze zeer waarderen Theodorus. In dit geval ben ik echter geneigd te vragen waar je in godsnaam je gezonde verstand en morele kompas hebt gelaten. Als jij de semantiek wil aanpassen om het minder erg te laten klinken, dan ben je geen haar beter dan de politici die een loonsverhoging én inflatiecorrectie van wimpie accepteren en liever debatteren over genderidentiteit dan de crises aan te pakken.
@Zapata10 | 30-09-22 | 09:47:
Ik heb het niet koud en eten zat. Het worden magere jaren. Maar buiten dat, een ouder die zijn kind drie dagen niets te vreten geeft moet zich diep schamen. Dan liggen je prioriteiten echt elders. Dit vraagt gewoon om een bezoekje van Jeugdzorg.
@Zapata10 | 30-09-22 | 09:47:
Populistisch gezwam. Niemand hoeft z’n kinderen zonder eten naar school te sturen.
@Duwbak_Linda | 30-09-22 | 09:19: Amen.
@Duwbak_Linda | 30-09-22 | 09:19: En al die anderen dan die ook aan het kruis gehangen hebben? Voor en na zijn tijd. levend verbranden en kanker zijn trouwens ook geen pretje.
Het doet zeer, niet alleen omdat het 17% is en vele mensen in grote problemen komen, het doet extra zeer omdat de mensen die gekozen zijn door het volk totaal niet in de gaten hebben wat er speelt en de Nederlands bevolking, zelf nergens lat van hebben met hun giga salaris en het volk de hoogste inflatie van Europa bezorgen. Onderzoekje hier, onderzoekje daar afschuwelijk !
Nou nou nou, een minister krijgt €170.000,- bruto per jaar. Wat een gigasalaris! Voor mensen die echt iets kunnen stelt dat salaris niks voor.
@theo-is-dood | 30-09-22 | 09:22:
Vast. Maar met een dergelijk salaris wordt je nu een beetje minder rijk in plaats van armer.
@theo-is-dood | 30-09-22 | 09:22: Als 14.166 per maand verdient ga je 17% stijging van het boodschappen niet eens merken, ze eten (en schijten) net zoveel als elk ander mens toch?
@Wally7 | 30-09-22 | 09:34: Vandaag voorbeeld van onderzoekje hier onderzoekje daar:
Onderzoek en organisatie kanaaldrama Almelo - De Haandrikkostte al 10 miljoen euro, disproportioneel of te verantwoorden?
VROOMSHOOP - Het kanaaldrama heeft de provincie Overijssel al 10 miljoen euro aan onderzoek en inzet van de eigen organisatie gekost. Naar verwachting loopt dit bedrag op naar 15 miljoen euro. Het komt erop neer dat voor elke euro schadevergoeding 40 cent aan kosten wordt gemaakt. „Het is heel zuur dat er vaak hoge kosten bij schaderegelingen komen kijken.”
www.loketgezondleven.nl/gezondheidsth...
Laat me een grote plons maken in deze vijver van makkelijke meningen. Voor sommige groepen in de samenleving is minder geld uitgeven aan chips, roze koeken, bier&baklava een zeer goed idee.
Want: “ De helft van de volwassen Nederlanders heeft matig of ernstig overgewicht (obesitas). Bijna 14% van de volwassenen heeft ernstig overgewicht. Deze aantallen zijn sinds de jaren 90 alleen maar gestegen.”
Even check bij PicNic 6 appels = 3,40, zat chips 1,04. Gezond eten is helaas nog altijd duurder.
@JvNB | 30-09-22 | 09:21:
We moeten snel een extra gezond-eten Toeslag invoeren. En een speciale chips & baklava-belasting. Want alles is de schuld van Rutte!
Ga eens met een tientje naar de supermarkt om voor vier personen eten te open. Dan koop je geen bier, koeken of chips. Alleen zaken met veel suiker en vet erin. Gezond eten is namelijk niet te betalen. Dus meer obesitas.
Ikzelf heb niet te klagen, al gaat het gas naar een tientje per kuub. Maar ik sluit mijn ogen niet voor de ellende waarmee een steeds groter deel van de bevolking wordt geconfronteerd. Misschien moet u zich daar ook eens een klein beetje in proberen te verplaatsen. Het zou de kwaliteit van uw tegels in ieder geval verbeteren.
@JvNB | 30-09-22 | 09:21: Grappige vergelijking, maar... Niemand gaat die 6 appels in 1 avond opeten. Je eet er eentje, of doe eens gek, twee. 1 appel in jouw voorbeeld kost 0,57. Twee 1,13. Dat is niet duurder dan die zak chips die je wel in 1 avond wegvreet.
Wat koopt u dan? Dit snap ik echt niet. 4 personen: zak pasta kost je 2 euro, paprika 1 euro, courgette 1 euro. Pakje tomatenshizzle kost je 2 euro. Kun je nog een beetje gehakt erbij kopen, of nog wat meer groente, een prei ofzo. of je haalt er een mozzarella bolletje bij.
Het is meer gemak dan dat het niet kan.
@goedverstaander | 30-09-22 | 09:30: 5 kilo aardappelen voor 5 euro. 2 kilo uien voor 1,60, 70 cent voor een prei. pasta voor 2,- de kilo, blikje tomaat 400 gr voor 54 cent, en dat alles bij de appie! is veel veel goedkoper als al die zoete troep. Gezond eten is niet duur. Mensen zijn lui en verwend....
@BBRDWR | 30-09-22 | 09:32: haha, die had ik nog niet gezien meer helemaal met je eens!
Je vraagt je, in het licht van de huidige crises, toch af hoe lang het kabinet nog gaat vasthouden aan al die geplande maatregelen op het gebied van het klimaat en de stikstof. Die zaken moeten per direct stilgezet worden, tot nader order.
Gaskraan in Groningen moet open!
@theo-is-dood | 30-09-22 | 09:13: Heeft Omtzigt uitgezocht. Allemaal al verkocht aan Europa tegen bodemprijzen.
Blijft bizar hoe dom de Haagse kliek is. We zijn allang geen dominee meer, en ook geen koopman. Haagse ambtenaren zijn compleet afgebluft door Shell en onze buurlanden.
@McCain | 30-09-22 | 09:18: ik roep bs. In ieder contract staan ontsnappingsclausules. Lijkt me dat de geopolitieke situatie een príma clausule is om een beroep op te doen. En anders stop je maar met leveren. Voordat die ‘contractbreuk’ behandeld is ben je zo weer jaren verder. Omtzigt heeft ook gevraagd of hij die contracten kon inzien. Mocht niet van rutte want ‘bedrijfsgeheim.’ Bedrijf? Gronings gas?
Reactie van onze Minister van Financiën? De hebben we nog wel, toch? Of is die te druk met het uitzoeken van een nieuw koffertje voor Prinsjesdag? Of weer één of ander derdewereldland in de zandbak aan het feliciteren met een feestdag ofzo. Ook heel belangrijk natuurlijk.
De grote vraag blijft wanneer Marx Rutte opstapt, vrijwillig dan wel gedwongen.
Niet, die blijft zitten tot ook deze termijn afgelopen is die hoopt dat het over een jaar of drie weer beter is zodat hij weer herkozen kan worden.
Maar voordat hij dat doet, importeert hij nog wel even 1500 mensen per week Nederland binnen. Met dank aan VVD stemmers en D66 stemmers, Want zonder D66 geen VVD,
Dat had hij al 17,1 jaar geleden moeten doen. Wat kan die man een hoop stukmaken.
Vereniging Van Dieven ,DDR66 en de Groene Kmher zijn niet gebaat bij nieuwe verkiezingen,zitten blijven loont nu het beste.tevens zijn de ongekwalificeerde ministers maar wat trots op hun functie met aanzien en geven dit niet zomaar op.
Het probleem meneer, dat blijft. Deze werkwijze is in 12 jaar gemeengoed geworden. Het slaafse meestemmen. Het gebrek aan debat, het afgetikte beleid. Aangevuld met een kamer vol mensen die alleen bezig zijn met beeldvorming en communicatie. Mensen met utopische ideeen over energietransitie en het redden van de wereld. Want als Rutte gaat, dan blijft Jesse Klaver gewoon zitten. En Robot Jetten. En Sigrid. En ter rechter zijde heb je het losgeslagen groepje FvD die sowieso geen optie zijn. PVV moet het islam-verhaal afzwakken en dan heb je kans dat ze nog aan tafel kunnen komen. Maar de grote vraag is en blijft: wil geertje dat wel. Of staat hij liever aan de zijlijn 'kut' te roepen. Iets wat zijn achterban ook heel erg goed kan.
@appeltjesgroeneweide | 30-09-22 | 09:07: 3 x 52 x 1500 = 234000 = Eindhoven.
@BBRDWR | 30-09-22 | 09:12:
Qua economisch beleid is de PVV gewoon een SP-light.
@Coolcalmcollected | 30-09-22 | 09:09:
Precies dit, meer nog dan Rutte (die als MP wel uiteindelijk verantwoordelijk is) is D66 het probleem wat mij betreft, allemaal lichtgewichten op belangrijke posities. Of mensen die totaal geen gevoel of passie hebben voor de portefeuille waarvoor ze verantwoordelijk zijn.
Daardoor worden de problemen niet bij de wortel aangepakt en dus ook nooit opgelost.
Er moet nu keihard gebikkeld worden door iedereen, maar het vertrouwen dat het huidige kabinet hiertoe instaat is ligt bij mij in ieder geval dicht bij het nulpunt.
@theo-is-dood | 30-09-22 | 09:17:
Klopt zeker. Omtzigt kan een uitkomst zijn, maar een goed politicus is nog geen goede partijleider. Als hij zich aansluit bij een BBB of JA21, en iets meer de 'CDA'-kroonjuwelen in dat programma weet te brengen, dan kan zoiets een grote partij worden. Maar of je daar dan ook allemaal goede mensen hebt zitten die stabiliteit kunnen brengen. Dat is een grote vraag.
Binnenkort afschaffen van contant geld want papier en kruiwagens veel te duur en miljeu weet u. Op een pinpas is een nulletje meer of minder geen probleem.
Je zou bijna vermoeden dat de EU langzaam maar zeker verandert in Zimbabwe 2.0. Straks staat u met een kruiwagen vol euro's bij de supermarktkassa, alwaar uw geld wordt gewogen. We een beetje opschieten in de winkel, want de inflatiestijging gaat ook na het pakken van een karretje gewoon door.
Gewoon ff een vraag op jou opmerking... hoe ga jij die kruiwagen vullen... met je salaris van 1 miljoen??? Mij gaat dat met 2500 eurie pm niet lukken.... misschien kabouter kruiwagentje.
@Bello de Hond | 30-09-22 | 09:07: Uw salaris gaat met sprongen omhoog. Misschien verdient u straks wel tien miljoen per maand. Helaas stijgen uw uitgaven tot twaalf miljoen.
@goedverstaander | 30-09-22 | 09:20: Win ik straks dan gelukkig nog 1 keer 1miljoen in de maand....
Het goede nieuws is dat mijn hypotheek in een jaar 17% minder waard is geworden
U zit komende zondag bij Harry Mens aan tafel?
Het slechte nieuws is dat je geen 17% loonsverhoging krijgt.
Uw salaris ook
@pa_niek | 30-09-22 | 09:06: ik heb gelukkig geen salaris
Denk vooral niet dat u minder voor uw hypotheek gaat betalen. Denk vooral niet dat de banken dom zijn.
@Nivelleermarionet | 30-09-22 | 09:15: Je betaald t zelfde bedrag, maar dat getal is wel 17% minder waard geworden... als je loon stijg, wordt je hypo idd goedkope ..
Voor de hypotheekschuld is inflatie inderdaad prima, hoe meer, hoe beter. Voor je pensioenvermogen is het weer minder.
Nederland kan die inflatie aan als eindelijk de gaskraan in Groningen weer open mag.
We zijn in Europa deze crisis ingerommeld door de idiote Duitse „Energiewende”.
De opbrengst van het Nederlandse aardgas is in de komende jaren genoeg om alle voedselbanken, scootmobielen, energieminimatoeslagen en gratis kinderopvang te betalen.
Deze crisis is, zeker v.w.b. de energieproblemen, toch echt veroorzaakt door de oorlog in Oekraïne, en de capriolen die Poetin uithaalt met de energiemarkt.
De Energiewende was natuurlijk dwaasheid, net als de invoering van de Euro, maar vergeet de enorme impact van de oorlog niet.
Pieter Omtzigt heeft al aangegeven dat ook met het Gronings Gas alles is fout gegaan. Europa koopt met Langetermijncontracten tegen een ultra lage prijs het Nederlands gas op. Wij worden letterlijk leeg getrokken door onze buurlanden terwijl Nederland de hoofdprijs aan Noorwegen en Rusland betaalt.
Ja. Laten we onrendabelen meer geld geven. Nog meer! Nee. Ga werken laten lonen. Ga onderwijs fiksen. Ga zorgen dat praktisch opgeleiden fatsoenljik betaald worden. En ga niet werken zeer onaantrekkelijk maken met een vervelend regime waarbij je continue allerlei tegenprestaties moet leven. Ik erger me dood aan die kansloze plaag van scootmobielrijdende onrendabelen.
De truc is: maak energie zo goedkoop mogelijk, maar werken lonend, zorg dat naar mate je meer uren werkt het steeds interessanter wordt financieel en fiscaal. En zorg dat mensen een huis kunnen kopen. DAARNA zorg je voor een goed sociaal vangnet. Hupsekee Hollanders, handen uit de mouwen. Er is werk aan de winkel.
Maar inderdaad, de gaskraan open. EN de groningers niet alleen fatsoenlijk, maar ruimschoots vergoeden...
@KeesBruin | 30-09-22 | 09:10: Niet veroorzaakt. Wel versterkt. Maar als je een transitie ingaat die decennia gaat duren, dan moet je niet verbaasd zijn als er ondertussen dingen gebeuren die de transitie onder druk zetten.
En die Energiewende... Gas is een hartstikke mooi middel. Het had onderdeel kunnen zijn van de groene mix. Je had gas moeten houden en kolen moeten wegwerken. Als de kolen wegzijn en je in de tussentijd kerncentrales had gebouwd, kun je daarna gas wegdoen. Dan heb je altijd een stabiele basis aan energie, die je kan aanvullen met zon en wind.
Maar nee, Robot Jetten en Klavertje hebben klimaatverandering en Groninger aardbevingen in een blender gegooid en nu is klimaatutopisch links overtuigd dat gas het Kwaad zelve is.
Zijn we binnen 12 maanden ook weer van het "arbeiderstekortcrises" af, dat heeft Rutte dan toch wel weer mooi voor elkaar gekregen.
Geen geld voor energie dus geen last van inflatie.
De door Kaag verplichte vergroening door banken, verzekeraars en pensioenfondsen, zitten die kosten die u gaat betalen hier al in verrekend? Of moet Jetten dat eerst nog even komen uitleggen in het land.
Mobutu Rutte.
Over een jaartje is mijn voorraad pasta, rijst en whisky goud waard.
Goud kun je niet eten, wel in je tanden stoppen ;)
@Smoelensmid | 30-09-22 | 09:00: hoe zit het eigenlijk met de koers van goud?
Met Kaag als de minister van Financiën hoeft niemand zich zoren te maken. Sigrid laat weten dat zij nog nergens last van heeft en dus zal het allemaal wel meevallen. Populistisch rechts gejammer aldus Kaag.
Nouhou…. Het arme schaap wast anders zelf haar kopjes met de hand af hoor. Uit kostenbesparing…
Ja en "we" moeten allemaal maar accepteren dat "we" een beetje armer worden.. Jullie bedoelde ze.
Lang leve de vrouwenkwota's.
Nu nog een oorlog met damesgeneraals.
Wie zijn toch die mensen die maar steeds lopen te klagen dat alles zoveel duurder is geworden?
@DankeSchon | 30-09-22 | 08:53: Om vervolgens de vaatwasser aan te zetten voor de lepeltjes.
@ceriel82 | 30-09-22 | 08:54: wat gelukkig door Marijnissen is afgefakkeld in de Tweede Kamer en crimineel benoemd.
Maar Sigrid gaat dit voor u oplossen. Geen zorgen. De rekenmethode wordt aangepast. Niet dat u er een cent wijzer van wordt, maar het klinkt beter. Consistentie (dat wil zeggen steeds dezelfde rekenmethode gebruiken) is de eerste en belangrijkste regel in de economie (maar nu even niet).
Sigrid heeft 0 maar dan ook 0 compassie met de Nederlanders. Want wie zijn die mensen? Sigrid kijkt op ons neer, dat laat ze ook vaak genoeg blijken.
En ze heeft het zelf gezegd. We worden allemaal een stukje armer. Sommige zakken onder de ondergrens,maar soit. Dat zal zich zelf wel herstellen.
Ze kan goed breien, dus die rekenmethode's breien we onder haar leiding aan elkaar.
Begrijp van vriend die bij DNB werkt dat Kaag daar al niet meer serieus genomen wordt. Geen kennis maar nog erger: nul belangstelling voor economische feiten.
Qu'ils mangent de la brioche!
Net gekeken, een willekeurige datum, 7 augustus 1994, 1 liter bier kostte toen, omgerekend, € 1,16
AH Brouwers is 1.01 euri per liter.
Prima te drinken.
En dat terwijl we met Groningen goud in handen hebben, voor zowel de inflatie als de oorlog in Oekraïne. Pomp dat gasveld leeg, eerst voor eigen gebruik en verpats de rest voor weinig geld, waardoor de gasprijs daalt en Rusland zonder poen komt te zitten. Dan is het snel over daar hoor.
Gronings gas is al verkocht voor noppes aan Europa. Mobutu Rutte geeft geen inzagen in de contracten.
@McCain | 30-09-22 | 08:50: laatst een interessante uitzending van Radar op tv. Ons gas is verkocht met lange termijn contracten. Inkoop gas korter termijn contracten omdat wij zelf gas hebben. Dit zou dan de reden zijn dat wij meer betalen voor het gas dan het buitenland. Maw ook hier hebben ze liggen te slapen. Nu vraag ik mij wel af wanneer lopen die lange termijn contracten af zodat dat Nederlandse gas weer in Nederland gebruikt kan worden.
@NLgaatnaardeklote | 30-09-22 | 08:57: 2030 met Duitsland.
@NLgaatnaardeklote | 30-09-22 | 08:57: Blijkbaar hebben de oliesjeiks en Noorwegen geen last van deze sukkel constructie met termijncontracten.
Ik herinner me vaag iets uit het verleden. 10 cent per m3 of nog minder, en dat was dan nog uit de tijd van de gulden. Vriendenprijsjes voor de vrienden van de Benelux en de EEG. Het NL volk merkte weinig van de nieuwe rijkdom en betaalde meer dan die Ausländer. Er is nog niks veranderd.
@McCain | 30-09-22 | 09:03: Corrigeer mij maar mocht ik er naast zitten maar dit komt volgens mij weer door de EU waarvan wij het gas op de internationale gasmarkt moeten aanbieden. Als dit klopt dan dus weer een bewuste faal uit Den Haag.
@Nivelleermarionet | 30-09-22 | 09:08: Er wordt zelfs gezegd dat de Nederlandse verkoopprijs van het gas 1 cent per m3 is.
Noorwegen gebruikt gas voornamelijk voor industriële toepassingen, en is het voor huishoudens minder relevant wat de prijs doet.
Echter elektriciteit is hier ook gewoon 5x duurder geworden. De logica is dat ook al wordt het hier goedkoop geproduceerd, ze kunnnen het in het buitenland voor een veel hogere prijs verkopen dus ook de Noren betalen “Europese” prijzen.
Voordeel is wel dat er boven een bepaald bedrag geld wordt teruggegeven door de regering en het in die zin dus ook wel weer gesubsidieerd wordt. Maar toch, gouden tijden voor energieboeren!
Je gooit een hoop frustratie die geen zak met elkaar te maken heeft op 1 bult.
@Kabila de stijlloze | 30-09-22 | 08:47: EU, open grenzen, opkopen schulden door ECB, immigratie, D66/VVD zeer pro EU, in Nederland veel mensen naar de voedselbank omdat D66/VVD niet ingrijpen en ja de toekomst ziet er niet best uit voor de meeste mensen in Nederland. Toch wel zaken die met elkaar samenhangen.
"en snel u naar voedselbank" >> "en snelTTT u naar voedselbank"
Gaat lekker hè, die sancties op Rusland.
Voor mensen die netjes variabele vaste klant zijn gebleven bij bv Essent is de "inflatie" minder dan de helft van die CBS-cijfers.Onbegrijpelijk dat het hele volk wordt opgenaaid met zulke cijfers die hoofdzakelijk op de energie zijn gebaseerd.
Verder wil ik op de eindafrekening de belastingverlagingen wel eens zien, zo'n CBS zou toch grote verschillende groepen moeten kunnen vermelden ipv paniekgezeik.
Haha. Reken jij maar eens uit wat je een jaar geleden betaalde voor een kuub gas, bij Essent, als vaste klant. Je hebt de mail over de nieuwe tarieven gemist?
CBS is als verlengstuk van de regering meestal heel positief over de regering en verteld ons jaar in jaar uit dat we allemaal stinkend rijk worden. Doet ze dat eens een keer niet dan is het paniek zaaien.
Reken even uit op een inkomen van 1500 netto een energie verhoging van 100 naar 400 pmnd. En dan de rest nog. Maar inderdaad, bij een ton per jaar aan inkomen valt het mee. Tegenover een rijke die 3% inlevert staat 31% van een ander.
Lang leve de Gulden! Nederland heeft eigen maatwerk nodig op gebied van monetair beleid via de Nederlandse bank. Weg met de Euro terug met de Gulden!
Dit is lekker wakker worden uit de droom van de maakbare wereld. Men meent het klimaat te moeten en kunnen sturen door goedkope, betrouwbare energie in te ruilen tegen dure en onzekere energie. Men meent de economie te kunnen sturen met bakken gratis geld, en oneindig ruimte te hebben voor ongeschoolde en onaangepaste gelukzoekers.
Het schip keert de wal. De geldmachine is stuk, de energietransitie een fiasco en er is zo een gebrek aan ruimte en geld voor gelukzoekers dat ook autochtonen soms gedwongen in auto’s moeten slapen.
De vraag is nu: Hoe snel valt dit kabinet, en hoeveel jaar rechts beleid hebben we nodig om de linkse puinhopen op te ruimen?
Volgens SP en GroenLinxx zijn de puinhopen te wijten aan het neoliberalisme.
Dat ja
@theo-is-dood | 30-09-22 | 08:43: Wat betreft de energiemarkt zeker. En alle andere zaken die zo nodig geprivatiseerd moesten worden.
@Zapata10 | 30-09-22 | 08:59: maar wat voor mensen zitten daar toch als directie en in het comissariaat?
@Dezenaamhier | 30-09-22 | 09:13: Mensen die alleen maar winst zien en geen maatschappelijk belang
Rechts beleid? Rechts van de VVD, die niet meer rechts zijn, maar opportunisten, Het midden/rechts is vakkundig uit elkaar gespeeld hier.
Ik denk aan de warme woorden van Kaag. We moeten accepteren dat we met zijn ALLEN iets armer worden. Met zijn ALLEN!!!!
Ja, we doen dit voor het klimaat.
Prins Pils ook?
Toen Kaag in Lebanon zat werd iedereen daar ook steeds armer. Hetzelfde beleide voert Kaag nu met de Nederlander. Heerlijk.
Had Henny Huisman daar niet een liedje over? Zo van: "Met zijn allen, met zijn allen, zingen wij van harte gefeliciteerd."
@ikhebgeenflauwidee | 30-09-22 | 08:55: Uit dezelfde tijd:
“Kinderen voor kinderen, het is zo ongelijk. Een Nederlands kind boven de evenaar, wordt later maar een bedelaar.”
De economische sancties van de EU werken goed zeg. In ieder geval verarmen ze de bevolking in no-time en spaargeld en aandelen verdampen terwijl je er naar kijkt. En de oorlog is gevaarlijker dan ooit. En de belasting voor middenklasse? Die gaat omhoog. De gutmensch weet wat goed voor u is.
Blijf toch maar even hangen in dat rot Spanje, inflatie is lager dan in Nederland. En warmer en geen gezeik met hout verbranden, bomen genoeg om te kappen en medicijnen een euro. Boodschappen wel duur, maar dan maar wat minder eten, is toch niet te naggelen hier. Vond gisteren nog 6 bussen haarlak en 10 zeepjes, kom de winter wel door, hoop ik.
Gelukkig zit onze MinFin er bovenop getuige haar meest recente Tweet: "Wat doet jouw bank, verzekeraar of pensioenfonds voor het klimaat? Hoe scoren zij op maatschappelijk verantwoord ondernemen? Daar kijkt de EerlijkeGeldwijzer naar. Vanmiddag besprak ik met initiatiefnemers hoe we dit nog beter kunnen aanpakken."
Samen met Oxfam Novib, Amnesty NL, PAX voor vrede en World Animal Protection aan één tafel.
En Kuipers met zijn aandacht voor het terugdringen van CO2 in de zorg.
De vlag kon uit.
Dank u wel ECB en politiek, voor uw falende monetair beleid in de eurozone van de laaste 17 jaar.
Ik zie het Jetten straks al zeggen; “het is erger dan we met zijn alle verwacht hadden.”
Tijd om de Groningers ruimhartig te compenseren en weer de gaskraan open te gooien.
We kunnen gemeenten dwingen om mensen van buiten op te nemen, dus moet het ook wel lukken om Groningers een nieuw onderkomen te geven. Ik bedoel, we kunnen ook snel festivals organiseren met voldoende capaciteit en sanitair, toch?
Dit soort percentages inflatie komt toch alleen voor in bananenrepublieken?
klopt
Kom, kom, die Baltic-pipeline is geopend; weldra stroomt het schone aardgas weer en zakt de inflatie met 15%. En dat is het moment dat Nederland zich realiseert dat we uit de Euro moeten stappen en terug naar de vertrouwde gulden moet. Duitsland voert de Mark weer in als betaalmiddel. Daarnaast heropent laatstgenoemde haar kerncentrales. 2023 luidt een geweldig nieuw en tijdperk in van vrijheid en geestelijke verlichting.
Vergeet de herintroductie van de vliegende eenhoorn niet.
U verwacht deflatie, of dat de inflatie volgend jaar maar 2% is?
Ja en dan kost een biertje weer Fl 1,50 en een pakje shag Fl. 3,60.
Krijgen we weer verregende zomers, laten we de bakkebaarden weer staan, graven we een zitkuil in de kamer. Zucht....
En het wordt nog veel erger
Oh. Ik dacht dat het alleen in Engeland verschrikkelijk slecht gaat.
Ik lees net op het www dat Wimlex en gevolg een inflatiecorrectie krijgen op hun koningklijke inkomen van 2,8%, zou dan gaan om enkele tienduizenden euro’s. In harde percunia’s betekend dat een stijging van 48,2 miljoen richting de 50 miljoen euro. Volgens de RvD omdat het “trendvolgers” zijn en alle ambtenaren deze verhoging krijgen. Straks maar even langs het kantoor van mn chef, voel me ook wel een “trendvolger”….
Het is ronduit belachelijk dat die mensen zoveel geld meezeulen terwijl er gewoon mensen honger hebben in Nederland. hef het op. Amalia is de enige met een beetje empathie.
@menage | 30-09-22 | 08:32: Amlia zal niet omkomen van de honger en weet al lang dat ze toch naar het buitenland gaat, hier te gevaarlijk om te studeren.
@menage | 30-09-22 | 08:32:
„Honger hebben“????
Propaganda prietpraat
Vijftig procent van de bevolking is te dik !
@theo-is-dood | 30-09-22 | 08:46: Dat komt omdat die groep de hele dag hoogwaardig voedsel achterover slaat. Het kabinet moet inzetten op meer goedkopere supermarktmeuk. Omdat daar meer vet en suiker in zit zullen ze veel minder eten en dus snel gewicht verliezen.
Het is het systeem dat we hebben. Middeleeuwse nonsens. Die bolle heeft gelijk. Ik zou die poet ook pakken als ik hem was. Wil je daar wat aan doen dan moet je die poppenkast afschaffen, maar als je die poppenkast wilt houden dan zul je toch steeds je kaartjes moeten kopen.
Jouw gewerkte geld gaat gewoon deels naar de koning vergis je niet. Maar je kritisch uit laten mag niet, en je mag al helemaal niet politieke voorstellen doen over het beperken van het koningshuis. Als de Nederlandse geiten nu eens die ene dag per jaar genaamd koningsdag stoppen met feesten vieren dan heeft het koningshuis helemaal geen draagvlak meer door de maatschappij, want dat openen van zakelijke en politieke deuren is overgewaardeerd.
D666 op klimaat en op financiën. Een wedstrijd naar de bodem.
Ik ben erg benieuwd naar de prijs van een witbrood..
Tenminste zolang je nog witbrood mag kopen, want is natuurlijk samen met melk wel een oersymbool van blanke suprematie
Ik zie het dus nog wel gebeuren dat je straks aan 1 bankrekening niet meer genoeg hebt, krijgt iedereen een pasje voor een zak aardappelen van 500.000.000 en een pasje voor een pak rijst van 750.000.000
Heel jammer, ik heb nog heel lang een briefje van 'EinHundert Miljionen Reichsmarken' bewaard,
www.historia-hamburg.de/media/product...
Dat was volgens mijn opa op zeker moment net aan genoeg voor 8 steenkooltjes
maar ze waren wel allemaal milionair! dat dan weer wel. Maar als iedereens huis straks een miljoenmiljard euro kost... gaan ze dan ook de villataks indexeren? Voor je het weet betaalt zelfs tante annie die 2 hoog achter woont ook villataks.
De mensen die bij het CBS werken aan het berekenen van de inflatiecijfers zijn weer eens zo geil op aandacht voor alle rekensommetjes die ze hebben gedaan, dat ze de cijfers over september al op 29 september publiceren en niet logischerwijs op z'n vroegst op 1 oktober. September is simpelweg nog niet voorbij.
Ja en? Denk je dat die twee dagen het verschil gaan maken?
En dan komt de nieuwe zorgpremie er ook nog aan. Gaat lekker zo.
De meeste mensen die daar het hardst over janken krijgen zorgtoeslag die gewoon meestijgt.
@Tapu | 30-09-22 | 08:29: Wat weer uit de belastingpot komt die anderen moeten vullen en dus stijgt de inflatie.
De zogenaamde zorgpremie is al jaren te LAAG!
De kosten van de zorg stijgen elk jaar met acht procent. Daarom Eigen Risico naar €500,- en het bezoek aan de huisarts moet €10,- gaan kosten. Ter plekke afrekenen!
@theo-is-dood | 30-09-22 | 08:49: Dat zal ons leren!
Stop met dingen kopen. Volgens de theorie zouden de prijzen dan wel moeten dalen. Al heb ik wel het idee dat economie vooral een nep wetenschap is. Dat dan wel.
Je gaat uit van een vrije markt zonder overheidsbemoeienis. Daar gaat het fout.
Hoofdeconoom van de ABN zegt gewoon dat de consumentenbestedingen omlaag moeten om de inflatie te beteugelen. Dan denk ik dus aan dat de horeca en vele anderen die er weer aan gaan. Heb ook economie gedaan. Als we in rustig vaarwater zitten kan je wel aan wat knoppen draaien om links en rechts eens wat bij te sturen maar voor dit soort invloeden van buitenaf werkt de gangbare logica zeker niet.
Als parttime werkende tweeverdieners met 5000 netto te besteden merken wij er nog steeds geen ene flikker van. Ik eet er geen fuetje minder door. Ook minima zouden met 2x minimumloon fulltime = 3500 netto nog steeds prima rond moeten kunnen komen.
Neemt niet weg dat de fallout van deze crisis (mensen in armoede lijdt tot (sociale) achterstand lijdt tot allerlei problemen) nog heel lang merkbaar gaat zijn.
Hahaha hoe kom je op 3500,- euro netto voor 2x fte miniumloon? Ik ben benieuwd naar je berekening.
Je merkt er niks van omdat je te druk bent met werken.
Is best interessant hoor, achterhalen waar je je geld aan uitgeeft en hoeveel.
@First Contact | 30-09-22 | 08:28: op 3.300 kom je wel:
www.rekenkeizer.nl/werken/minimumloon...
Hier ook tweeverdieners, elke maand netto 5500 tot 6000 op de rekening binnen. Alleen dan wilt de energiemaatschappij een voorschot van 3000 euro omdat men kijkt naar verleden standen en geschat verbruik. Dus ja, toen was alles nog ongeisoleerd, enkel glas en een 38 jaar oude CV ketel. Nu alles verbouwd en vernieuwd. Maar die 8000 kuub gas wordt nog vrolijk mee gerekend. Neemt niet weg dat het dan wel lastig wordt. Want ppl de afhaalophaling wordt duurder, de gemeente moest over naar andere maatschappij dus die lasten worden ook hoger. Het zijn kleine dingen, maar alles bij elkaar gaat er van dat overschot weer meer af...
??
@_pacman_ | 30-09-22 | 08:31: Die 3500, is bruto
www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/mini...
@First Contact | 30-09-22 | 08:28:
Minimumloon fulltime 21 jaar en ouder €1725. BRUTO. Denk niet dat huurtoeslag en zorgtoeslag compenseren voor de belasting die je daar over betaalt.
als afgekeurde buiten mijn schuld houdt het met € 1600,- niet over. Wel het geluk een eigen huis te hebben waardoor de hypotheek nog te overzien is.
Gezien dit soort salarissen allemaal VVD stemmers dus....
Wij zitten nog wat hoger, maar we merken het wel degelijk. Last hebben we er niet van, gevolgen blijven beperkt tot wat minder vaak uit eten. Nog goed voor de lijn ook.
Het sociaal minimum is iets anders dan het minimumloon. Je hebt geen idee waar je over praat.
die 3500 netto is wel erg makkelijk gedacht, je gaat dan uit van de ideale situatie: geen kinderen, 40 uur per week werken en samenwonend.
@EsEs Esess | 30-09-22 | 08:31: ik zou een eventueel overschot investeren in een cursus spelling en logisch denken.
@johnyl | 30-09-22 | 08:37: en u meneer? SP? PvdA, CDA? Hier al jaren trouwens stemmer van PVV maar laatste leer JA21.
Neemt niet weg dat als je in een branche werkt waar weinig opleiding in is maar veel vraag, dat je een goed salaris hebt. Het begint bij keuzes maken
@Justin_Case | 30-09-22 | 10:38: u heeft mij te pakken, een reactie getypt op een telefoon met autocorrectie is natuurlijk een aftekening van logica en grammaticale vermogen!
Bent u altijd zo verzuurd of slechts als u net uit bed komt?
Maar volgens D66 en GroenLinks zijn genderneutrale toiletten en regenboog-zebrapaden pas écht belangrijk. En het klimaat natuurlijk. Maar ik ruik als ik des avonds door mijn woonwijk met mevr. ENDP een ommetje maak steeds vaker de geur van houtkachels en dit gaat nog héél groot worden.
Gaat nog wat worden als die Duitsers erachter komen dat ze zijn afgesloten van energie en dus niet meer kunnen produceren.
Dat is inderdaad een angstaanjagend idee. Ik ben daar iig echt bang voor. Want dat betekent voor een groot deel de economische ondergang van heel wat landen. En de EU? Want geen noodfonds kan dat opvangen.
Laten we echt hopen dat het niet zo ver komt.
@Bataafje | 30-09-22 | 08:34: Het lijkt mij dat de de kolencentrales weer aan moeten worden gezet. Maar dat willen de groenen niet want gezichtsverlies. Door jarenlang weg te kijken en uitsluiten van problemen waar rechts op vaart komen die keihard terug. En dan maar hopen dat het geen enge rechtse partijen worden.
Eu66 inflatie krijg je van bakken met geld bijdrukken als 66beleid.
Armer worden? Wie dan?
Schiphol barst uit z’n voegen door mensen die een weekje Kreta of Curaçao hebben geboekt.
Sinds Corona zijn er volgens tellingen maar liefst 360.000 auto’s bijgekomen in Nederland
„ . Maar overdag zien we een verassende stijging van het aantal files met maar liefst 17 procent”, zegt Broekhuis. Dat komt door een toename van vrachtverkeer, maar ook simpelweg doordat er meer auto’s op de weg zijn. Sinds 2019 zijn er ruim 360.000 auto’s bijgekomen. Die worden volgens de ANWB vrijwel dagelijks gebruikt.“
wnl.tv/2022/09/28/horrorscenario-voor...
Ik wist helemaal niet dat Miele ook auto’s maakt.
Dat is geen rijkdom, dat is sec bevolkingsaantal. NL begint druk te worden.
De effecten van deze inflatie zie jij misschien nog niet, maar dan heb je nog niet goed opgelet. Doe je bijv. zelf boodschappen, dan zie je het wel.
En het effect van die inflatie wordt vanzelf steeds meer zichtbaar in het bestedingspatroon van mensen. Dus, nog even geduld, dan zie je het vanzelf overal gebeuren. Behalve bij mensen met écht veel poen, natuurlijk.
U vraagt zich vast ook af waar die extra 360.000 recreatierijders, die elke dag voor puur plezier de weg weer op gaan, die dure brandstof van betalen?
Ja echt he Theo. Mensen rijden ook gewoon nog steeds in een peperdure koets. Met Prinsjesdag zag ik er nog een rijden.
Let maar eens op wat de prijzen doen. Bij de Lidl is de tortilla chips (ja stom voorbeeld) Die was sinds jaar en dag 99 cent per zak. Die is nu 1.19 geworden. Dat is 20% er bij. En dat met alles.
@fifi23 | 30-09-22 | 08:50: Zijn dat eerste levens behoeften Tortilla chips? Mijn Demeter melk mijn Demeter yoghurt mijn stokbroodje nog steeds dezelfde prijs, deze week min Bio Ethiopische koffie een halve euro goedkoper meteen 40 pakken gekocht weer 20 euro verdiend daar had ik anders 40 euro meer voor moeten verdien voor aftrek van belastingen .. zo geef ik mijzelf iedere dag een loonsverhoging ;)
Ik zie mijn cryptootjes helaas nog niet compenseren voor de inflatie
Bouw 6 kerncentrales, sluit de grenzen en gasleidingen naar het buitenland. Het is nu ieder (land) voor zich in Europa.
Zes kerncentrales, en hoe lang denkt u dat het duurt om die te bouwen? Overigens de totale waanzin, de Belgen sluiten Doel. Want milieu wappies.
@Zapata10 | 30-09-22 | 08:23: Hadden er al lang moeten en kunnen staan. Linkse boomverbranders tarderen de bouw al jaren.
@Wayfaring stranger | 30-09-22 | 08:29: Mooi word tarderen, komt van het Franse tarder , Franse taol de oorsprong van het Mestreechs ;) www.mestreechtertaol.nl/
In Duitsland werd gisteren een inflatie van ong. 10% gegeven. Jaja één Europa
Na Covid, de migratie- en energiecrisis is gebleken dat het ieder voor zich is... Wat een faalproject. Nexit nu!
De rest is d66 opslag voor energiebeleid hier
the great reset? Herverdeling van welvaart? We hebben het nog steeds te goed in Nederland. Dus we hebben nog steeds veel te middelen tussen de knoflooklanden en de bloemkool landen.
Er zit nog wat fijners aan te komen. Voor het eerst in de geschiedenis is de Nederlandse bank niet meer kredietwaardig vanwege de opgeblazen balans met opgekochte obligaties. Die minder waard worden nu de rente stijgt. Dus we kunnen straks de Nederlandse bank gaan redden. Geweldig die Euro.
Disagio dus.
Sorry, maar het zit natuurlijk niet alleen in de Euro, ook al had dat ding er nooit moeten komen.
Vanaf 2008 is de shit al begonnen, met het redden van de banken en wat dies meer zij. En het krankzinnige opkoopbeleid van de FED en de ECB. Dat moest vroeg of laat wel stuk lopen. De oorlog in Oekraïne deed de rest.
Mijn schuld aan de bank in de vorm van een beperkte hypotheek is 17% verminderd. Daar had ik nooit zo af kunnen lossen.
Ik zou me nog niet aanmelden als de vervanger van Middelkoop voor de economische analyses bij RTL Z.
Short gaan op de Euro; U doet het!
Ja als uw inkomen 17% was gestegen wel ja
Pas met 17% loonsverhoging...
Hard werken en niets overhouden...
Geen paniek allemaal. De inflatie stijgt nog verder. Reken daar maar op. De DNB staat erbij en doet niets.
Klaas Knot bedoel je? Ja dat is de juiste m/v op de juiste positie als het zo ontzettend goed gaat met de economie dat we eigenlijk wel zonder kunnen. Bij het minste of geringste beetje tegenwind moet zo’n persoon direct op stappen. In een orkaan van 17.1 % inflatie betekent zo’n figuur de totale ineenstorting van een land.
@Tiscali-2 | 30-09-22 | 08:20: Die Knot is helemaal losgezongen van de realiteit. Die leeft in de wereld van drie jaar geleden. (een soort van Necker aan de vooravond van de Franse revolutie)
@Tiscali-2 | 30-09-22 | 08:20: Klaas Knot is zo iemand die heel goed weet welk liedje hij moet zingen om z'n goedbetaalde baantje te houden. Zong over circulair en groen nog geen half jaar geleden. Ben benieuwd welke nieuwe notenbalken Rutjes straks voor 'm op de lessenaar legt.
Je weet gewoon dat iemand het woord 'geharmoniseerde' heeft geadviseerd om het optimistisch te houden.
Niemand had er tot vandaag van gehoord, die HICP , maar nu is ie opeens belangrijk genoeg voor ophef?
The great train robbery is er niets bij.
We doen het vast weer beter dan onze buurlanden.
Da's pech, pensioen weg! Mark trekt een vieze trui aan en roept het vvd slogan: "nivelleren is een feestje".
Ik begreep dat ie niet eens een wasmachine heeft.
@Sinterbikske | 30-09-22 | 08:14: Zijn moeder wel. Die strijkt ook voor ‘m. Carla en Frank van Putten 2.0.
@Sinterbikske | 30-09-22 | 08:14: Wel een goedgevulde oude ijskast, want je zal toch echt bij jezelf beginnen
Eén Europa, allemaal even arm!
Gaaf he die euro. Heeft ons heel ver gebracht.
Nee, komt door energieprijzen, snuggere!
Vlak ook de ECB niet uit, met hun gratis geld de afgelopen jaren
@Dampende_aardappel | 30-09-22 | 08:21: Klopt dat komt nu keihard terug en ze kunnen de rente niet verhogen want dan vallen Italië en Griekenland.
Stel je eens voor hoe rijk Nederland had kunnen zijn.
@Papa Jones | 30-09-22 | 08:19: Komt wel degelijk ook door de euro die een lage wisselkoers heeft ten opzichte van bijvoorbeeld de dollar. De euro ondermijnt de koopkracht van Nederland. Pensioenen dus 17,1% minder waard in één jaar. De euro kost Nederland tientallen miljarden aan koopkracht.
Welvaart en vrede zou het Europese project ons brengen.
@Tarak | 30-09-22 | 08:34: Dat de pensioenen 17,1 procent minder waard zijn komt vooral door de hoge energieprijs. Je hebt een beetje een niet te volgen redenatie. De ene zin heeft totaal niet te maken met de andere.
Dat de euro ook een boosdoener is geloof ik ook wel. Maar het is niet de grootste.
@Papa Jones | 30-09-22 | 08:47: Het is én én: én de hoge energieprijs en de lage wisselkoers van de euro die import veel duurder maakt dan als Nederland een eigen munt zou hebben gehad.
Inflatie staat ons niet aan. Tijd voor een nieuwe rekenmethode! Zucht.
Vraag maar aan Jette K.
>100% energieprijsinflatie dus.
Bedankt Jetten, bedankt klimaatwappies, bedankt. Niet iedereen heeft er zoveel last van als wij. Gooi dat verdomde Groningenveld weer eens open.
En jij woont niet in Groningen dus.....
@Blonde Nel | 30-09-22 | 08:10: Nee ik woon in het centrum van de omvolking, veel erger dan wat Groningen meemaakt.
@Blonde Nel | 30-09-22 | 08:10: Ik woon in Groningen en heb zelf bevingsschade, maar van mij mogen die gaskranen open zolang de overheid het fatsoen heeft netjes te compenseren.
Kijk, dat horen we graag.
ik zal mijn inflatie correctie ook even aanvragen net als W.A van Buren. Misschien krijg ik ook wel enkele duizenden euro's.
Ik ben nog steeds geschokt dat de nieuwe miss Nederland 17 is. Ze ziet er uit als bijna 30. Wat zegt *dat* over ons land? (los van het feit dat om een of andere reden, wij altijd het meest genaaid worden)?
Komt waarschijnlijk omdat ze helemaal dichtgesmeerd zit met make-up.
Hebben we ook beeld? Mooie blonde hollandse dame? Zal wel niet hè...
@More_Bazz | 30-09-22 | 08:32: Wel, hoor! Echt een heule mooie ook (beetje jong alleen).
@More_Bazz | 30-09-22 | 08:32: Hahaha, natuurlijk niet.
Maatje meer en niet opvallend mooi. Het is een opmerkelijke winnaar maar past volledig in de tijdsgeest.
@de Voorzittert | 30-09-22 | 08:44: Niet echt meer. Dan zou het een voormalige finalist Sterkste man van Nederland zijn geweest die zich tegenwoordig identificeert als beeldschoon en zeventien.
Yes we worden allemaal miljardair.
Heb zodra een kruiwagen nodig om mijn briefgeld mee te kunnen nemen naar de supermarkt voor het kopen van een heel brood.
Yah, euro's worden peso's.
Helaas ook de euro's op mn spaarrekening...
Mede met dank aan de euro, de grootste historische fout voor Nederland ooit.
Hahaha hahaha, wie doe ik na?
@D-Fens_1963 | 30-09-22 | 08:10: Zalm? Of Rutte? Bruggen konden ze goed lachen
In inflatie in de rest van de wereld ook? Ook allemaal de schuld van de Euro?
@Bigi Bana Boy | 30-09-22 | 08:26: Energie kost in Amerika en Azië de helft minder. Want denk je dat zoiets op de niet zo lange termijn met de economie van de Eurozone gaat doen. Wij kunnen de rente niet verhogen omdat we een gemeenschappelijke munt hebben.
@Bigi Bana Boy | 30-09-22 | 08:26: De euro die te goedkoop voor Nederland is en nu een lage wisselkoers heeft ten opzichte van bijvoorbeeld de dollar, zorgt voor een lage wisselkoers die Nederland miljarden aan koopkracht kost. Komt nog dat gezien het Nederlandse pensioenstelsel dieze inflatie nogal wat betekent voor de koopkracht van je pensioen. Met name van reeds gepensioneerden.
Gaaf land!
Ik ga zo de deur uit voor het maken van wat offertes. Die gaan dus 17,1% duurder worden dan ik in gedachten had.
Hoeveel reaguursels staan er bij jou in elke offerte?
@D-Fens_1963 | 30-09-22 | 08:09: Jij gelooft zeker niet dat ik werk?
@Sinterbikske | 30-09-22 | 08:12: Tuurlijk wel, als het reaguren het toelaat toch?
Blij dat ik mijn hypotheek niet afgelost heb, die verdwijnt als sneeuw voor de zon.
Net als uw spaarrekening. Naast de 17,1% inflatie nog even 31% belasting over uw ‘rendement’ aftikken. Slim bezig!
@_pacman_ | 30-09-22 | 08:18: Je moet dat wat je niet aflost ook lekker ergens anders aan uitgeven natuurlijk.
@_pacman_ | 30-09-22 | 08:18: Dat 'rendement' zit tegenwoordig in de afrondingsverschillen, daar gaat die 31% niets aan veranderen
Ik ben zo'n idioot die wel zijn hypotheek vorige maand volledig heeft afgelost, zonder daar per se voor te hebben moeten 'lijden'. Voor mij is het aan de ene kant maar een cijfertje. Maar de meesten verklaren je voor gek als je het doet, dat was ook op papier zo als alles jaren meezit en tot in het oneindige groeit.
Niemand weet hoe het economisch zal gaan de komende jaren, maar het kan wel eens onstuimig worden. Maar desondanks ben ik blij dat ik sinds vorige maand iig 'gratis' kan wonen. Belangrijkste is dat met het geld dat ik nu bespaar me totaal geen zorgen maak over de oplopende energierekeningen en/of stijgende prijzen qua voedsel.
Kan me voorstellen dat er een flinke groep huiseigenaren is die niet in staat was om af te lossen en/of het niet konden/wilden. Dan worden de maandlasten toch wel ineens behoorlijk hoog. Maar gelukkig hebben we de overheid nog, die uiteindelijk altijd de grote redder is ;)
@Wybe Wabes Abbema | 30-09-22 | 08:36: Groot gelijk dat je aflost, NL heeft wel altijd een grote bek over andere landen als het op staatsschuld aankomt maar vergeet maar even voor het gemak dat het zelf een privat debt heeft van maar liefst 283% BNP, wat denk je dat dat voor problemen gaat geven als de rente gaat stijgen ?
Zo lang je niet meer gaat verdienen verdwijnt er niks voor de zon hoor.
Geen Weimar proefschrift, maar boerenverstand zegt mij dat alles duurder wordt. Krijg in nou een Edison?
Stem Geert.
Want Geert kan de wereldwijde inflatie stoppen. Zo is het.
@Bigi Bana Boy | 30-09-22 | 08:25:
Hij heeft wel prima plannen om de overheidsuitgaven drastisch te verminderen en het vrijgekomen geld aan het volk te besteden.
@2voor12 | 30-09-22 | 08:28: Als de plezierboot steeds dichter bij de waterval komt, en de kapitein wil de koers niet wijzigen, dan is het verstandig de man opzij te schuiven en het commando over te geven aan een niet suicidaal persoon.
Ik zou hier bijna wat scherps plempen.
Maar voor Jorissen is het te vroeg..
REAGEER OOK