TU Eindhoven: "Praat altijd Engels, ook tijdens pauzes, en wees open and welcoming and woke"
Welkom en leuk dat je kijkt naar alweer een aflevering van Staat Er Echt.
In Nederland spreken we NEDERLANDS ook al is het op z'n best een matige taal en al helemaal als we insisteren Engelstalige spellingen naar het 'Nederlands' te verbuigen want dat leidt tot abominaties als "Chabib Noermagomedov" in plaats van gewoon Khabib Nurmagomedov. Daarbij wordt het ook slechts gesproken door zo'n 17.4 miljoen West-Duitsers, maar dat is op papier en in werkelijkheid durven we daar best een paar miljoen vanaf te halen.
Kortom, je hebt er echt vrij weinig aan de Nederlandse taal maar toch zijn we BOOS en wel op de TU Eindhoven. Want daar mag je dus niet eens meer Nederlands praten, want dat is "insidious and destructive", niets minder. Zelfs tijdens de pauzes dient er Engels gesproken te worden, en dan ook nog eens niet zomaar Engels, maar "open and welcoming and woke". Schuld van Audi.
Laat Zihni en Wierd het niet horen. Hele brief na de breek en hier als PDF.
Laat de heilige drie-eenheid van het Nederlandse Taalgebied het niet horen
Het decreet
TU Eindhoven zodra een eerstejaars het gebouw binnenstapt
Reaguursels
InloggenDe zelfhaat is verbijsterend. Het klakkeloos overnemen van tenenkrommende, infantiele, quasi-progressieve waanzin uit het buitenland kent geen grenzen.
Als ik zou studeren aan de TU Eindhoven zou ik een geheim genootschap oprichten van studenten die onderling Nederlands spreken. Op het gevaar af dat de Eindhoven Thought Police erachter komt en wij van de university worden geëxpelled.
Tja, maar communiceren in "inclusive language" is best moeilijk. De schrijvers van de tekst bakken er ook maar weinig van. Een paar overtredingen (uit documenten van woke techbedrijven):
"English Speaking University" - niet iedereen kan spreken. "Speaking" moet derhalve vermeden worden.
"wrong-footed" - ableist, daar niet iedereen voeten heeft.
"mirror" - ableist, daar niet iedereen kan zien
"woke" - dit woord is door anti-woke mensen opnieuw gedefinieerd en heeft nu een negatieve klank
"archipelagos" - gebruikt in een negatieve context. Denigrerend voor bewoners van zo'n eilandengroep.
Dat stukje over woke is een beetje gek inderdaad, maar geldt gelukkig alleen voor de studenten. Voor de rest een heel redelijk verzoek aan een instelling waar de voertaal Engels is.
Weten die techhoofden van de TU wel dat wiskunde en westerse wetenschap volgens woke een racistische wittemannen uitvinding is? Ziel verkocht voor wat pegels van Soros. Erg slap, en eigenlijk best lachwekkend. Overigens heeft de gemiddelde Chinees of Indiër die aan de TU wil studeren een broertje dood aan die decadente wokewaanzin.
Dus beste jongelui, niet meer inschrijven op de TU Eindhoven. Clownesk gedoe moet je niet belonen.
Kan brabant niet gewoon met wallonie samen? Krijgen wij Vlaanderen er bij en kan Belgie opgeheven worden. Brussel wordt een EU stadstaat met een muur er omheen
Citaat: "helemaal als we insisteren Engelstalige spellingen naar het 'Nederlands' te verbuigen want dat leidt tot abominaties als "Chabib Noermagomedov" in plaats van gewoon Khabib Nurmagomedov."
Waarom is dat een abominatie? En het is in het geheel geen Nederlandse verbuiging van een Engelse spelling, want de oorspronkelijke spelling is Russisch. En de Nederlandse spelling is nog beter ook, want het is Chabib met de 'ch' zoals in Bach. Als je voor die klank 'kh' schrijft zoals de Engelsen, die het niet kunnen uitspreken, heeft iedereen de neiging om het gewoon als 'k' uit te spreken en dat is gewoon niet juist.
Over een tijdje gewoon arabisch.
Of, meer waarschijnlijk, Chinees.
Moest op meer plaatsen gebeuren. Laten we eerlijk zijn zo Nederlands is Nederland niet.
Dat werkt toch ook echt niet ? Ik ben bang dat het "Engels" van het personeel net zo slecht is als dat van het grootste deel van de studenten. Na 8 jaar Engels sprak ik het ook echt niet zo goed als mijn moedertaal, net als het Nederlands trouwens, dat leerde ik pas vanaf m'n 6e, mijn halve familie spreekt nog steeds niet of nauwelijks Nederlands en we wonen hier toch al zo'n 600 jaar..
Ik zou het willen omdraaien: praat aub Nederlands op elk moment, anders ontneemt u de uitheemsen de kans om onze taal te leren en op die manier goed te integreren in de Nederlandse samenleving.
U bent nog de /sarcasme vergeten.
Ook niet sarcastisch vind ik deze tegel erg goed!!
Een universiteit die inheemse studenten verbiedt om in hun eigen taal les te krijgen, en in hun eigen taal te spreken.
Dat heet culturele genocide.
De slachtoffers: aboriginals, Koerden, Saami, indianen in de VS en in Canada, Macedoniërs, Catalanen, Ieren, diverse afrikaanse en aziatische en zuid-amerikaanse volkeren.
En de TUE probeert de jeugd te leren dat dat iets 'goeds' is...
Geen enkel ander land gaat zo om met zijn eigen cultuur. Goed Engels spreken is prima en vaak nuttig. Maar je eigen taal verbieden/afschaffen. Te ridicuul voor woorden.
In den Niederlanden sprechen wir Englisch, verstanden!
In Eindhoven praten we Brabants, kut!
Koekwaus of nie, ge het gelijk!
En terecht. Fuck het Nederands. Fucking ingewikkelde kuttaal wat het communiceren met het buitenland ook nog eens ingewikkeld maakt.
Patriottisme doet niks af aan taal en andersom. Ik ben een Nederlander en hoop op een Nexit. Maar dat zegt niet dat de Nederlandse taal wel of niet stom is.
Lekker het hele land over naar Engels. Ook nog eens extra goed voor de handel.
Wat mij betreft trouwens mogen alle landen naar het Engels over. Toren van Babel be damned.
Lekker het hele land over naar Engels. Ook nog eens extra goed voor de handel.
Onzin. Als het je om de handel te doen is, leer dan Arabisch, Turks, Spaans en Pools.
@gaffelbaard | 18-01-22 | 19:59: Vergeet Chinees niet.
Of Chinees.
Dit staat er ook echt, van een NL universiteit betaald door Nederlandse belastingbetalers:
Laten we zo weinig mogelijk specifieke relevantie voor Nederland hebben:
"Therefore, in your education and where relevant in your research tutoring use cases examples and problems from The Netherlands only when those cases, examples and problems have a clear international or generic dimension or relevance."
I wood like to press on the hart, to all reaguurders here, that they shood always spiek to me here in strict English. Also in the walkgangs. Always!
You can into the tree!
Wel mooi dat een TU de inkomsten van buitenlandse studenten belangrijker vind dat het ontwikkelen van het critical denken van de binnenlandse studenten.
Haha, I workte met some couple of TU studenten een poosje back, en die hoogopgeleide boys and meisjes en whatever pronounce could in the normal gesprekken al barely speak fatsoenlijk Nederlands, let alleen use de correct vaktermen in our eigen language. Ik wouldn't zeg dat het erg very intelligent lijkt if je can't use je mother tongue nor je second taal independent of elkaar.
Fucktermem bedoel je?
Ik wil hard schreeuwen en schelden
Mag je best offline doen, zolang je het niet hier typt.
En bij voorkeur in het engels
Toch weer verrassend dat de ferventste pleitbezorgers van multiculturalisme vaak ook degenen zijn die de eigen cultuur om zeep helpen.
Wat betekent 'woke' zijn eigenlijk, wat wordt er dan van mij verwacht? Joodse buren aangeven voor 3 Euro per stuk? Even serieus, wat betekent dat in hemelsnaam?
Maar het is ondertekend door Prof.ir. Theo Salet, die is gepromoveerd op het constructief gedrag van schuimbeton in sandwichconstructies.
@Otto Normal | 18-01-22 | 18:58:
Woke is mensen aan de publieke schandpaal nagelen die niet woke genoeg zijn. Want als je mensen aan de schandpaal nagelt, bewijs je meteen dat JIJ wel woke bent.
En dan nog even Ad Verbrugge over dit fenomeen: 'De rot begint aan de top.'
Dit gaat over de TU Twenthe waar bezorgde docenten zich niet durven uitspreken tegen de verengelsing.
'Dat is ook de ervaring van Ad Verbrugge, voorzitter van Beter Onderwijs Nederland, die geregeld klachten zegt te ontvangen van bezorgde docenten. Volgens hem staat niet minder dan de toekomst van het Nederlands als taal op het spel. „Het blijft toch bijzonder vreemd dat een op de vier scholieren praktisch ongeletterd de basisschool verlaat en er een groot tekort aan docenten is, terwijl onze hoogste onderwijsvorm het Nederlands verwaarloost? De rot begint aan de top.” '
'Verbrugge ziet de taak van een universiteit breder: het gaat óók om de vorming van een elite die de Nederlandse taal en cultuur in stand houdt. „Enschede en Eindhoven willen terug naar de Middeleeuwen, toen er een lingua franca was. Terwijl de wetenschap pas tot bloei kwam in de moderniteit, toen er een verbinding werd gelegd tussen wetenschappers en de volkstaal. Juist in de toepassing van technologie is communicatie, bijvoorbeeld met gebruikers, essentieel.”' (nrc, februari 2020)
www.nrc.nl/nieuws/2020/02/17/op-de-un...
Zucht. Leefde W. F. Hermans nog maar. Zucht…
De TU has gone woke. Wat een dieptepunt. Verkrachting van cultuur, Nederlanderschap en wetenschap. Wat een stelletje 3D geprinte flapdrollen. Schande!
Go woke and go broke, right?
Die internationale studenten leveren geld op. Althans de Uni netto kosten ze alleen maar maar dat heeft het NL plebs maar op te brengen.
Het zou ook nog kunnen dat degenen die klagen überhaupt niet blij zijn met het feit dat er in het Engels wordt lesgegeven.
'Increasingly we are receiving complaints about the way we teach in English at our faculty and how we
present ourselves as an international program through our curriculum.'
Het Engels dat gebezigd wordt is blijkbaar van een laag niveau, en de presentatie van de universiteit TU/e als een universiteit 'on an international scale' laat blijkbaar ook te wensen over.
Ophouden ermee, zou ik dan zeggen, beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald.
Misschien bij de masters, als het dan toch zo nodig moet.
Insidious & destructive inderdaad, die woke bullshit. Gif voor het al zo verwijfde westen. Stop met rare mannetjes en bazige wijven macht te geven als diversity officers. Je financiert hiermee je eigen gifbeker.
Fijn dat een technische universiteit zich hier zo druk om maakt. Ook fijn dat de universiteit zich daardoor richt op een aanzienlijk deel buitenlandse studenten en faculteit, waarvan ongetwijfeld ook weer een aanzienlijk deel afkomstig uit landen met bedenkelijke regimes die uit zijn op de westerse kennis en technologie.
Het ging al mis toen het bestaansrecht van die universiteit, te weten Philips, zijn hoofdkantoor verkaste naar shithole 020 (only God knows why in Gods name, in goed Nederlands en on-topic). Maar goed, dat zijn oude koeien in de koplampen kijken.
Mij bevreemdt het nog steeds dat Duitsland en de Duitse taal in ons land tot paria zijn verklaard, terwijl we per saldo het zeventiende bondsland zijn. Weliswaar met een andere taal en cultuur, maar economisch en politiek onlosmakelijk verbonden; nee zelfs verwoven. Op de één of andere manier blijven de Kuddelanders naar het westen kijken en het VK en vooral de USA als gidslanden beschouwen. Nou, dat zijn het zeker niet.
Engels als voertaal op enige onderwijsinstelling anders dan een internationale school vind ik dan niet alleen merkwaardig, maar vooral ook een vorm van schadelijke oikofobie en onnodige dikdoenerij. En als een universiteit dan ook nog eens die uit de USA overgewaaide woke onzin verplichtend voorschrijft, dan vind ik dat Onze Minister moet ingrijpen en het bestuur moet vervangen door een bestuur dat zich richt op de kwaliteit van wetenschap en onderwijs. Waar het volgens mij toch in eerste instantie om gaat.
Eens, kom uit het grensgebied en kan er slecht aan wennen dat steeds meer Duitsers en Nederlanders in het Engels met elkaar communiceren. Mensen met moedertalen die verwant zijn als broer en zus communiceren middels de taal van hun achterneefje.
'Minister Ingrid van Engelshoven (Onderwijs, Cultuur en Wetenschap) vindt het prima dat de Technische Universiteit Eindhoven kiest voor het Engels als voertaal. “Keuzes over taalbeleid moeten op het niveau van de opleiding genomen worden. Op dat niveau kan het beste worden beoordeeld of een andere taal dan het Nederlands past bij de inhoud van het onderwijs en bij de arbeidsmarkt waar die specifieke opleiding voor opleidt.”
Ook kamervragen van de SP hebben haar destijds niet op andere gedachten gebracht. (2018)
Ik vraag me af of Robbert Dijkgraaf hier anders over zal denken.
innovationorigins.com/nl/engels-als-v...
@grietmetgroenefiets | 18-01-22 | 18:36:
Nu vind ik de meeste D66'ers oikofobische en antidemocratische figuren, maar uh uh In uh grid uh van uh uh Engels uh hoven zeker.
@grietmetgroenefiets | 18-01-22 | 18:36: Hm. Denken heeft toch veel te maken met woorden, vrees ik. Als je dan de taal niet goed machtig bent (de meeste mensen DENKEN dat ze goed Engels spreken, maar het is absoluut zeldzaam dat mensen het zo goed beheersen als hun moedertaal) dan is het toch voor de hand liggend dat dit de Nederlandstalige student op achterstand zet? Een gedeelde achterstand met andere, niet Engelstalige buitenlandse studenten, dat wel dan weer. O, dat is woke. Dat is "equity" (vrij vertaald - voor iedereen even kut)
@Otto Normal | 18-01-22 | 19:03: Ik ben het helemaal met je eens, en ik vind dat op een Nederlandse universiteit de voertaal Nederlands behoort te zijn. Dat van Van Engelshoven haalde ik aan om aan te geven dat we in het verleden niets van die kant hoefden te verwachten, en van Robbert Dijkgraaf in de toekomst ook niet, vrees ik.
Filosoof en voorzitter van Beter Onderwijs Nederland Ad Verbrugge maakt zich hier al een tijdje druk om, hierboven heb ik wat citaten gezet van hem uit de nrc over dit onderwerp.
Tijdens mijn studie had ik voor een jaar wat buitenlanders bij sommige vakken. Het was een uitzondering dat deze in het Engels werden gegeven. De buitenlanders hoorde je niet klagen.
Maar ja, da's alweer tien jaar geleden.
Ik heb ooit 1.5 jaar rondgelopen bij TU/e, tot ik 't beu was. Een van mijn conclusies: meerdere docenten kunnen geen Engels. Ja, ze doen alsof, maar met dat vocabulair is er geen buitenlander die 't begrijpt.
Dus wat gaat deze brief bereiken?
Theo Salet is dus een soort pappa Big. Die is ook 'expert in concrete.'
www.tue.nl/en/research/researchers/th...
Nog nooit in de geschiedenis van de mensheid is de groep die eist dat jij je taalgebruik aanpast de goeden geweest.
Reve en Hermans draaien zich tien keer om......
Wel fijn dat zij de teloorgang van de Nederlandse literatuur niet mee hoeven te maken.
Ooit eens in The Hub in hartje Eindhoven geweest, Salet? Weet je wat daar het meest wordt gesproken? Nee... hint geen Engels. Nog niet? Spaans.
Ooit eens in het OV gezeten tussen station Ede-Wageningen en de Landbouw Universiteit van Wageningen? Daar is de voertaal Chinees. Ze studeren wel hard trouwens, dat dan weer wel.
Ik ben wel eens met de trein naar Amsterdam geweest, weet je welke taal daar vooral wordt gesproken? Fins.
Nou, dat zogenaamde Engels in dat document is anders behoorlijk Dunglish.
Woke betekent op een universiteit dat je net moet doen alsof je woke bent en dan punten scoort. Terwijl je in werkelijkheid gewoon achter de vrouwtjes aanzit.
Kijk eens hoe gemakkelijk ze eisen welke woorden je mag gebruiken, welke taal je spreekt en welk gedrag 'gewenst' is. Ziekelijk.
Het is erg goed dat ze voorschrijven hoe je moet denken. Wat zou er gebeuren als we vrijheid van meningsuiting zouden hebben? Dat kan echt niet hoor. Dat is niet meer van deze tijd. Misschien kunnen we een Denkpolitie invoeren. Oh nee, wacht..
Hoezo is Nederlands en matige taal? Kei-ingewikkelde taal is het! We behoorden tot de slimste ter wereld en dat komt deels door de ingewikkeldheid van de taal die we ooit bezigden. Daarom zijn die Aziaten nog slimmer --> nog moeilijker taal.
Dat laatste valt tegen. Uitspraak en schrift ja, de taal an sich niet.
Je betaalt gewoon meer als je geen Nederlands spreekt.
Weet je wie er helemaal niet blij is met dat engelse geleuter?
De Brit die wil integreren!
Ik had het voorrecht om ermee te werken, een aantal jaar. Zijn vrouw en kinderen spraken inmiddels perfect Nederlands, maar hij dus niet. Dat kwam volgens hem omdat hoogopgeleide Nederlanders met alle geweld hun Engels willen oefenen op Britten.
Dat heb ik precies ook zo meegemaakt. Mijn "Souf Londn"se betere wederhelft baalt daar dus ook enorm van.
Altijd maar dat kruiperige, dat "kijk mij eens kosmopoliet" zijn. Ik zie dit ook in het bedrijfsleven terug in de omgang met expats.
Jaar in jaar uit zijn we telkens 1e of 2e op de lijst van non-native speakers most proficient in English. En als er dan godbetert een keer wel in de moerstaal geluld wordt dan is dat niet "exclusionary". Dan is dat gewoon omdat het een Nederlandse uni is met nog steeds heel veel Nederlandse studenten.
Studenten die hierover echt klagen zijn waarschijnlijk op de vingers van 1 hand te te tellen. Veel waarschijnlijker zijn dit persoonlijke grieven van de eerdergenoemde kruiperige kosmopolieten, maar dan in emplooi van de Universiteit Eindhoven. En de overblijvende klagers verwijs je maar naar angelsaksische uni's. Manmanman.
Cringe.
Dat is wat ik in het engels wel weet als ik dat kolenengels van meneer ik-ben-belangrijk-en-ik-bepaal-hier lees.
"Department of Built Environment" niet "Department of the Built Environment", sukkel!
Heb je 6 jaar vwo Nederlands gehad, mag je het niet meer spreken.
Wat een oikofobie
Beste Twitteraars, anders dan 'Wierd Duk', het is: "Zo dom als een koe" (Har. Har.).
En dan doel ik op dit taalgebruik.
Wat een raar verhaal zeg en al helemaal in de pauzes. Je mag toch gewoon zelf weten welke taal je spreekt. Ik als Fries spreek graag Fries met andere Friezen. Overal en waar ik maar wil. Dit tast de privésfeer aan net als een injectie... ow nee die trein is het station al uit.
Zo lang als de TUE gefinancierd wordt met Nederlands belastinggeld moeten ze Nederlands spreken. Anders dicht die geldkraan.
Precies!
Als het een bedrijf zoals LOI of iets dergelijks is, dan mogen ze het zelf uitmaken.
Of gewoon laten opdonderen naar Sint Maarten.
Krijg je straks een hele generatie studenten die een hoger salaris willen anders vertrekken ze naar het buitenland.
Dan vertrekken ze toch lekker naar het buitenland met hun steenkolen Engels en hun Nederlandse diploma waar ze in het buitenland om lachen.
Kan ik ook ergens officieel aan een “niet woke” verklaring komen?
Probeer de Kulturkammer eens.
Nuff said : i.postimg.cc/VkJ5HdWB/spiek-duts.jpg
en weer een nieuwe aflevering "woke maakt alles kapot". tot morgen.
De Nederlandse taal bezigen is dus niet niet 'inclusief' .... maar ls je als student wordt blootgesteld aan het vaak bedroevend slechte Engels van die docenten.... dan voel je je wél welkom, begrijp ik??
Als het nou correct Engels was dat er gebezigd werd aan de universiteit, maar nee, het is de meest gesproken taal ter wereld, "bad English". En zelfs dat is niet correct, want de juiste uitdrukking is "poor English". Kun je nagaan. Ingenieurs die van de universiteit komen en niet eens foutloos Nederlands kunnen schrijven. Het is ten hemel schreiend hoe onze mooie taal teloor gaat.
Alles wat Nederland tot zo'n uniek landje maakte en buitenlanders al sinds mensenheugenis fascineert wordt bij het afval gezet. En wat krijgen we er voor terug? een laf smakende eenheidsworst.
Het is een soort Pigeon English... die buitenlandse studenten en Zuid-Europese staf, en de Nederlandse studenten en staf, spreken erbarmelijk Engels zowel in woord als geschrift.
Als ik in Duitsland ga studeren verwacht ik Duits, in Frankrijk Frans en Spanje Spaans (castellano), en zo voorts.
Mijn Engels ging met sprongen vooruit toen er een echte Brit in ons team kwam.
Zijn grootste compliment naar mij: Je kunt nu zelfs accentloos vloeken!
@Louter Leuter | 18-01-22 | 17:17: En grappig genoeg - het sluit de engelsen uit omdat die zoveel beter engels praten/schrijven dat ze gewoon niet worden begrepen. Te veel worden te idiomatisch enzo. Maar deze flauwekul-taal kunnen ze helaas ook niet leren - net alsof je opeens in babytaal moet praten de hele dag.
@redanx | 18-01-22 | 17:35:
Mijn betere wederhelft is Engels - iets nauwkeuriger, geboren en getogen Souf Londn - en begint Nederlands te verstaan. Na 2000 jaar zorg en toewijding, geloof ik dat mijn Engels redelijk acceptabel in. En toch zijn er nog steeds kleine aanwijzingen dat ik geen native speaker ben.
Jaren geleden, SMS-te ik "I am in the train...". Kreeg als antwoord "on the train". Mijn repliek was "I am not in India".
@Louter Leuter | 18-01-22 | 17:46:
Zo is het. Dan maar blablablabla dat Engels zo’n gemakkelijke taal is. Neen. Spaans is gemakkelijk, Engels niet.
Did you just assume my language? Bigot!!
Ik neem aan dat de balans tussen Nederlands en Engels voortaan in het voordeel van Nederlands zal doorslaan in de geschriften der Spartacus. Hulde.
der=des (denk ik)
@Zenzeo | 18-01-22 | 16:57: dat ligt denk ik een beetje aan hoe genderfluïde Spartie is.
Nederlands is helemaal geen matige taal. Het is een van de mooiste talen in de wereld samen met het Duits.
En het Hongaars, maar dat is voor de liefhebbers.
En dat net goed genoeg, maar uiteindelijk onvoldoende Engels kunnen spreken is het helemaal niet.
Voor de meeste studenten en docenten kan je tav beheersing van de Engelse taal stellen dat deze shoots too short.
Voor fijnproevers.
@Mokum Kosher | 18-01-22 | 18:03:
Finetasters indeed.
Zie je, dat Engels slaat nergens op.
Als mannetjes met Prof. Ir. voor hun naam gaan communiceren via ellenlange puntsgewijze decreten en verordeningen weet je dat het einde in zicht is.
Misschien moeten we Henk Bres even naar de TU Eindhoven sturen, die brengt ze daar wel even wat nuchtere Hollandse realiteitszin bij: "Wa ken mêh dat nâh a me hol klonterûh, kap nâh, koekwâhs!"
@Zenzeo | 18-01-22 | 16:46: meestal staat er dr. tussen de titels ... anders is er sprake van een praktijkhoogleraar
inderdaad, niet eens gepromoveerd. Is zoiets als iemand zonder rechtenstudie minister maken van justitie, of een boeing laten vliegen door een buschaffeur.
Die Prof. Dr. Theo Salet komt over als een irritant, drammerig, betweterig en dictatoriaal typetje. Eigenlijk als een typische SJW-wokie dus.
Prof. ir. Geen Dr. Op een TU wordt je ingenieur, geen doctor. Klein verschil voor normale mensen, een groot verschil voor ingenieurs...
@Patty D. | 18-01-22 | 16:37: Vertel dat maar aan mijn broer die toch echt Dr. Ir. geworden is aan de TU Delft. Je kunt , als je het talent en de zin in hebt, promoveren na het behalen van je ingenieurstitel. Alleen heet dat tegenwoordig Master (wat een ontzettende nieuwlichterij!)
@Patty D. | 18-01-22 | 16:37: onzin. dr. Ir. is een gepromoveerd ir.
Universiteiten zijn ordinaire geldhoeren geworden die veel poen verdienen aan buitenlandse studenten. Dus wordt de academische standaard verlaagd, worden Nederlanders gemarginaliseerd en is deze woke-kots niets anders dan “kom niet aan onze buitenlandse kippen en hun gouden eieren”.
Kort en adequaat samengevat waar ik veel meer woorden voor nodig had.
Ik had het al heel wat gevonden als er op de TUE gewoon algemeen beschaafd Nederlands werd gesproken. Toen Sieg daar rondliep waren veel studenten nauwelijks te verstaan. Quote uit de collegebanken in die tijd: Sjeng, wann sjeht der tjoek? Isj weis nisjt isj jloub sjehn nasj vuunf.
En dan rennen over het Limbopad.
@ZOMG | 18-01-22 | 16:35: ah een kenner.
De huidige studentenpopulatie bestaat uit generatie Z, hun jonge leven bestaat uit kant-en-klaarmaaltijden en zachtmoedige leraressen. Misschien vindt die generatie dat hele "woke" wel te gek gaaf en zijn wij maar een stel ouwe lullen.
juist, en had zomaar Frans kunnen zijn nu de Engelsen uit de EU zijn.
Maar niet mijn probleem
Het probleem is dat ze geen reet leren en kunnen en straks de samenleving de verkeerde kant op leiden.
Realiseer je trouwens ook even dat het onderwijs voor Nederlandse studenten onnodig moeilijk wordt gemaakt door in het Engels universitair onderwijs te bieden. Wie heeft daar eigenlijk baat bij?
Realiseer je ook dat de TU Nederlandse kennis verkoopt aan bijvoorbeeld China, door massaal Chinese studenten toe te laten, waardoor een eventuele kennisvoorsprong teniet wordt gedaan en de Chinezen voor veel minder geld onze kennis op de markt gaan brengen.
Bedenk ook nog dat het woningtekort in universiteitssteden veel groter wordt door al die buitenlandse studenten.
En wat leveren al die buitenlandse studenten nu eigenlijk op aan onze Nederlandse samenleving? Niets. Alleen maar centjes voor de universiteit, die schijt heeft aan de samenleving. En dat woke noemt.
Helemaal eens! Volstrekt onduidelijk waarom is afgesproken dat universiteiten er baat bij hebben zoveel mogelijk buitenlandse studenten toe te laten. Was nog aardig geweest vanuit een soort Europese gedachte, nu zorgt het voor verdringing.
De ene mongool laat de andere mongool zoiets publiceren.
Waarom heet die universiteit dan nog steeds TUE, en niet EUT of EUOT?
Ah, de universiteiten, hoeders der cultuur en leermeesters (gut, leermensen) van elite van hoger opgeleiden. Vol met oikofobie. Je zou bijna denken dat ze wíllen dat de Nederlandse identiteit verontachtzaamd wordt ten faveure van het Europese project.
Hier past maar één goed nederlands antwoord, Fuck Off!
Precies mijn gedachte!
U kunt ook 'bite me' zeggen.
Ik zou idd graag in zowel het Engels als in het Nederlands deze Theo in de meest liederlijke taal de huid volschelden als ik hem tegenkom. Duits of Deens lijkt me ook een geschikte taal hiervoor.
@EEnzame SchizofrEEN | 18-01-22 | 16:36: In de nulder jaren zeiden we "suck it".
Je kunt dus als Nederlander in Nederland geen universitaire studie doen als je het Engels niet op academisch niveau machtig bent. Totale waanzin.
We betalen honderden miljoenen per jaar om buitenlandse studenten hier te laten studeren, waarvan een groot gedeelte weer verdwijnt na de studie en ondertussen zakt het niveau van de Nederlandse studenten. Ik heb van verschillende afgestudeerden van de TU/e begrepen dat een meerderheid van de buitenlandse studenten het niveau niet haalt en dat ze daarom regelmatig de eisen naar beneden aanpassen. Ik heb het aardig gehad met die D66 onzin. Als ik het voor het zeggen had, dan zouden universiteiten alle studies in het Engels mogen aanbieden, mits ze ook in het Nederlands worden aangeboden.
Ik begeleid soms studenten met hun scriptie, wanneer ze bij ons stage lopen. Of ik zit soms met net-afgestudeerden op een opleiding of iets dergelijks. Het niveau van iedereen - soms in bezit van een dubbele master, of in enkele gevallen een PhD - is abominabel, dieptreurig, triest. Ik weet niet wat er tegenwoordig gebeurt op de uni, maar studeren is daar niet bij.
En die mensen gaan straks in een Nederlandse organisatie werken, waar ze in hun eigen taal - Nederlands - op hun vakgebied niet uit de voeten kunnen omdat ze die vaktaal niet beheersen in het Nederlands.
Helaas blijkt dat de 'internationale' versie (the English one) vaak een hoger niveau heeft dan de Nederlandse. Er is immers meer te verdienen met die doelgroep.
Minischizo volgt een Engelse opleiding en doet op WO niveau in het buitenland onderzoek, van de Nederlandse versie kwam tijdens de uitbraak iemand bij onze werkgever.... plakband op vloeren plakken om looprichtingen aan te geven.
Niet zo moeilijk, wil jezelf gaan studeren of heeft u de komende jaren een zoon (of dochter) die aan de TU Eindhoven wil gaan studeren, denk dan even goed na. Bedenk ook dat de TU EIndhoven eigenlijk alleen naar vrouwelijke werknemers wilde aannemen. Bovendien volg je daar een opleiding tot hulpje van een HBO-er met een marketing opleiding of OU bestuurkunde (vrouw, homo of vluchteling)
Prof. Theo. Salet, Dean of the department of the built environment!
Waar heeft deze kerel op gesolliciteerd?
Hoofd Afdeling Gebakken Lucht.
Is de facteit Civiele Techniek, bruggen bouwen enzo.
Nog erger: een paar jaar terug bleek dat er bij de universitaire studie Nederlands (!) ook Engels moest worden gesproken.
Kafkaesk!
Vroeger heb ik gestudeerd met uitwisselingsstudenten. Als een cursus in het Nederlands werd gegeven, moesten ze het daar mee doen. Meestal kozen ze dus voor cursussen waar Engels werd gesproken, die werden overigens voldoende aangeboden.
Je hóeft niet in Nederland te komen studeren hè. Eigen keus.
Woke heeft niets met wakker te maken.
Woke is een ziekte
Tot zover diversiteit:
Inheemse Nederlanders worden gediscrimineerd.
De Nederlandse taal wordt gemarginaliseerd.
Maar wat staat er nou eigenlijk?
Dat herten in koplampen staren.
Poeh, de enige manier om te garanderen dat ze de Nederlandse taal nooit zullen beheersen, ze ten aller tijde in het Engels aanspreken.
Vervolgens gaat die kennis hier weer uit NL weg, want ja, geen binding en zitten wij met volle opleidingen en weinig opgeleidde mensen. Ik snap dat het voor de Uni's een mooi verdienmodel is, maar voor Nederland als geheel is dit gewoon zonde van de inspanning.
Toch wel in het Engels geschreven hoop ik?
'It's all about the money'.
Nederlands is een prachtige taal.
Met de mooiste woorden. Wat te denken van Heelal, Tegenwind, Fnuiken, Murmelen, Moederschoot.
Desalniettemin, wat een prachtwoord is dat.
Wat te denken van bijv. lanterfanten of kuieren? Kom daar eens om in het Engels of welke taal dan ook.
@Timide_Aso | 18-01-22 | 16:15:
Desalniettegenstaande.is nog mooier.
Inderdaad ook mooi! Leuk om te lezen.
Met Engels als voertaal wordt het nooit meer gezellig.
@Timide_Aso | 18-01-22 | 16:15: Niettegenstaande. In weerwil.
Maar ook swaffelen.
Konijn, ik vind konijn een bijzonder mooi woord.
Murw.
Angstschreeuw
En kabouter.
Überhaupt. Ook een prachtig Nederlands woord.
Tijdsgeest
Ik zal het wel niet begrijpen hoor, maar het is toch juist heel inclusief als je alle talen gesproken laat worden? Ik ben gekwetst nu. Geef geld.
Meneer Salet wil wel, maar kan niet.
Hint: www.oxfordaqaexams.org.uk/subjects/en...
The King spoke to his wife
what is my people stife.
John O’Mill; voor al uw Neder-Engels
www.moorsmagazine.com/dichtershoek/om...
Ladies and gentlepeoples,
I have spicksplinternew news
My hemd is too short and my brook past creck
Me and Bill Shakespeare
we rhymed and we rhyme
but Bill was a wakedear
and I’m sublime.
Met zijn "jullie staan erbij en kijken ernaar" plaatst Zihni Ōzdil zich duidelijk buiten de maatschappij. Opvallend.
Bij ons in de bagger is de lingua franca ook Engels. Maar wij Nederlanders en Vlamingen gebruiken het juist als filter, als middel om de mannen van de jongens te scheiden. Ons engels is zo doorontwikkeld dat als een Filipijn of een Kroaat of zelfs een Brit of een Zuid-Afrikaan zijn mond open doet, dat wij dan meteen de oren spitsen en denken: Jezus, wat een gebrabbel, jammer, niet OSM.
So, doont tjeer toe soen, eej, en doont sjoet de haaid biefor joe sel de beer
Joe doont sjoet de haid, joe sjoet de ber. Em aai raait?
@EEnzame SchizofrEEN | 18-01-22 | 16:23:
Eenzame, joe ar not from jesterdee!
@Magdat | 18-01-22 | 16:32: Noo, aai sink aai em de sjarpest naaif in the kitsjen-drower!
(We zouden zo in de offshore kunnen).
Ongezien de tiefus met je woke maar (bijna helemaal als vanzelf) overschakelen op het Engels in een internationale setting... hoe moeilijk kan het zijn ? Zelf 10 jaar voor een 'Murican bedrijf gewerkt waar zo'n 70 verschillende nationaliteiten over de werkvloer banjerden. Overschakelen op het Engels in een gemengd gezelschap werd een 2e natuur. En voor NL' ers meestal ook nooit een probleem (kooplieden als we zijn) om over te stappen op het Engels. Hoewel sommigen dat Engels praten beter kunnen laten. U kent ze vast wel: burgerlulletje Theo. Heeft het steevast over "duh kùhmpáhnie" in een versie steenkool Engels waar je trommelvliezen spontaan kippenvel van krijgen). Maar goed, Engels lullen op de campus/tijdens een college moet zo moeilijk allemaal niet zijn. En wees blij dat je de uni in NL bezoekt. Wel eens een Germaan Engels horen praten ? Of een Italiaan (zeldzaam) of <tromgeroffel> een Fransman <padum tsjieng> ? Op een Franse uni zal de verplichting trouwens eerder zijn dat U ten alle tijden Frans dient te wauwelen.
En gelijk hebben ze die Frambozen!
Brabants praten mag wel?
Limburgs.
www.youtube.com/watch?v=RArjX17JJiI
Prof.ir. Theo Salet haalt twee zaken door elkaar, namelijk wat praktisch is en wat in morele zin als goed wordt geacht. Ik heb sterk de indruk dat-ie het ene, de woke-ideologie op amateuristische wijze van stal haalt om het andere, een universteit waarbinnen iedereen eenzelfde taal spreekt, te bereiken.
Ik kan me voorstellen dat als je besluit om je universiteit te maken tot "an English Speaking University in The Netherlands" het ook verdomd handig zou zijn als iedereen gewoon Engels zou spreken. Maar ga dan niet schreeuwen dat je in morele zin niet deugt als je een andere taal spreekt, en ga dan zeker niet enkel de Nederlandse studenten beschuldigen van moreel laakbaar gedrag.
De man heeft, zo lijkt het, een oppervlakkig gesprekje gehad met een 'diversity officer' of een andere door het woke-virus besmette moralist en dacht zijn oproep kracht bij te zetten door het over die boeg te gooien. Spreek je Nederlands, dan ben je fout bezig, in morele zin, zo betoogt hij, en is je gedrag als 'insidious' en 'destructive' te waarderen. Hij vraagt dus niet naar begrip en inzicht, hij komt niet met logisch argument, hij spreekt je niet aan op je rationele oordeel, nee, hij stelt zich op als een pastoorm, een dominee, een rabbijn, een imam, vaardigt een morele wet uit en veroordeelt al diegenen die zich daar niet meteen aan houden.
Dat is wat geloofssystemen doen, ze zuigen gedragsregels in zich op, vaak regels die eeuwen en eeuwen nodig hebben gehad om te rijpen en met elkaar in evenwicht te geraken, en maken daar dan geboden en verboden van, met het beeld van een wrekende God op de achtergrond om de gelovigen op de knieën te krijgen.
Het verbaast nog dat er niet meteen sancties zijn ingevoerd op het niet naleven van de van boven af opgelegde fatsoensnormen. Maar dat zal nog wel komen, dat er taalpolitie op de campus rondloopt om de orde te bewaren en de absolute vrede te bewerkstelligen.
Vind je het erg als ik je stuk samengevat als "hij is een lul"?
Dat de angst voor de Dean de behoefte aan extra safespaces doet toenemen... daarover mag in geen enkele taal worden gesproken.
@Beste_Landgenoten | 18-01-22 | 16:06:
Dat vind ik niet erg. Als de strekking verder maar duidelijk is, namelijk de wijze waarop gezond verstand en dwingende moraal met elkaar verweven raken en vervolgens worden omgekat naar een, leer, een ideologie, een religie. Het oprukken van de woke-ideologie is zo'n proces. Meneer de professor haalt, waarschijnlijk zonder dat-ie het zelf doorheeft, een verstikkende moraal binnen, gewoon uit gemakzucht, met als mogelijk resultaat dat het gezonde verstand uiteindelijk het onderspit delft en het enkel nog gaat over goed en fout, over deugen en niet deugen.
@RickTheDick | 18-01-22 | 16:08:
Exact. Hij vaardigt uit, maar weet niet welk kwaad hij hier binnenhaalt.
@Schoorsteenveger | 18-01-22 | 16:12:
Ga je naar de grote school, denk je vrij te zijn van bullies. Blijkt paus Dean Woke the first een bully te zijn.
Ik ken menig TUE-er, zowel staf, studenten en voormalige studenten. Hun moerstaal in Nederlands en nu proberen ze onze jeugd abstracte en complexe wiskunde, natuurkunde en, en een vak waar menig TUE-student behoorlijke moeite had, thermodynamica bij te brengen. De uitzending heeft mankementen, en de ontvangst ook. Mijn nageslacht had ook moeite met thermo, een dik Amerikaans boek met pastelkleurtjes en veel foto's. Op een dag leende ik mijn (Delftse stencil) dictaten warmteleer en thermodynamica uit. Lekker compact en erg duidelijk. Het nageslacht was er erg blij mee en haalde het vakje in één keer (mijn aangetrouwde nageslacht deed er wat langer over).
Eindhove the craziest!
BS
Wat is BS? De inhoud van de brief, of de brief zelf?
Maakt niet uit. Hij drukt zichzelf uit in het Engels. Aldus de TU.
One day ima gonna Eindhoven to bigga University. Ina morning I go down to eat breakfast in mensa. I tella waitress I wanna two pissis toast. She brings me only one piss. I tella her I want two piss. She say go to the toilet. I say, you no understand, I wanna piss onna my plate. She say you better no piss onna plate, you sonna ma bitch. I don't even know the lady and she call me sonna me bitch !! Later I go to eat at a bigga restaurant. The waitress brings me a spoon and a knife, but no fock. I tella her I wanna fock. She tell me everyone wanna fock. I tell her you no understand, I wanna fock on the table. She say you better not fock on the table, you sonna ma bitch.
So, I go back to my room inna studentenhotel and there is no shits onna my bed. I call the manager and tella him I wanna shit. He tell me to go to toilet. I say you no understand. I wanna shit on my bed. He say you better not shit onna bed, you sonna ma bitch. I go to the checkout and the man at the desk say: "Peace on you". I say piss on you too, you sonna ma bitch, I gonna back to Italy!!!
Moest meteen hieraan denken.
www.youtube.com/watch?v=sFacWGBJ_cs
Hehehe.
youtu.be/Ou2vqAwNEW8
@Beste_Landgenoten | 18-01-22 | 16:08:
Hahaha lol
Haha, heerlijk toch om te lezen zo'n twitter discussie bij Zihni over het verkeerd gebruik van Nederlandse gezegden.
Hij zag de klepel hangen, maar weet niet hoe je een kuil graaft.
Haha
Hup Zihni!
Zihni is een fijne vent.
De lokale bevolking verbieden de eigen taal te spreken is loepzuiver kolonialisme. Het is een vorm van agressie. De lokale gemeenschap heeft het volste recht om zich hiertegen te verdedigen, met directe actie indien nodig.
Sylvana, is that you ?
De brief waarin verordonneerd wordt dat er enkel Engels gesproken mag worden zit BOMVOL word order and verb tense mistakes, zoals de Engelsen plegen te zeggen. De brief toont het ongelijk van meneer Salet aan.
Ik sluit af met een typering van de heer Salet zoals omschreven door een groot Engelstalig filosoof van weleer, de heer Red Forman: Dumbass!
Wie gaat de dreigende Dean soewen voor mentale rape. Doe iets. Bezet de kantine!
fat finger, hullie kennen toch ook Nederlands leren? Wel zo inclusief richting het gastland.
Engels is dat niet een heel koloniale taal?
Jazeker.
@Ivoren Toren | 18-01-22 | 15:58:
I mean but
Hier past maar één antwoord op en dat is, geheel toevallig, óók een Engelse term.
Koffielul
Weet je wie er ook de inheemse talen verboden en de inheemse bevolking dwong om alleen maar Engels te spreken?
Vertel?
Queen Victoria
@Wc-kip | 18-01-22 | 15:54:
Missionari!!!!
Voor studenten aan een Engelstalige opleiding met internationale medestudenten is dit vrij normaal om te doen ja..
Maar toch hopelijk niet verplicht ten alle tijden.
@maxrelax | 18-01-22 | 15:54: Uiteraard.
@maxrelax | 18-01-22 | 15:54: “te allen tijde” is correct Nederlands.
@TheseDays00 | 18-01-22 | 16:00: I stand corrected.
Handig ja, praktisch ook.
Maar het gaat hier om de motivering van meneer de professor. Hij maakt er een morele kwestie van en betrekt het praktische op wat de woke-ideologie de wereld probeert op te leggen.
nl.wikipedia.org/wiki/Speak_English_o...
En het Nederlands van de gemiddelde ex student is al zo vreselijk slecht.
ik hoorde een paar jaar geleden iemand zeggen: "ik studeer aan het MBO". Iedereen is student tegenwoordig, maar het gaat hier wel om een universiteit, dan is er dus minimaal 6 jaar VWO Nederlands (verplicht lezen van Multatuli etc) behaald. Plus wat er nog bijgeleerd is op de universiteit.
@small_town_dude | 18-01-22 | 15:57:
Dat hoop je...
Woke techniek? De geschiedenis is al herschreven, nu is faysica en wiskunde aan de beurt. Auto´s met vierkante wielen, photovoltaic met een lampje erboven zodat ie ´s nachts ook werkt, ondergrondse windmolens, ik doe maar een paar suggesties. Uitvindingen worden aan de TU bij voorrang gehonoreerd als ze door POC gedaan zijn, werkend geen bezwaar.
I would like to propose an underground landingstrip.
Hup, een voldoende.
What?
There are even some that simply do not want to or are not aware how piecemeal and impoverished their English is.
Deer dekan of ze Mental Institution of Endfarm, I want to get zome of yuur monet as I have just wetted my skirt from loving about zis sentense.
Maar ja, wat verwacht je, na een paar jaar met de Fridays For Greta kinderen, die domme teksten in het Engels schrijven, amper wetend wat ze daar zeggen, want vrijdag was anders Engels op school geweest.
Minstens net zo erg. De 'jjjrr'
www.telegraaf.nl/lifestyle/2092723295...
Met de koeien in lockdown kun je niet over konijnen praten. Die Turk moet nodig op cursus!
Gatverdamme TU Eindhoven, gelukkig heb ik mijn studie ergens anders gedaan. Ik zat op de uni om een papiertje te halen en kennis op te doen, niet om woke studentje te spelen. Wie zijn zij om te zeggen dat je ook in je pauze Engels moet praten, flikker op.
Hoe kom je ooit zo'n universiteit door als je niet woke bent?
Niet. Je kan de studie prima afmaken als je wel woke bent om daarna in een wereld te belanden waar alles wat woke is failliet gaat. Wat een plek om je voor te bereiden op de toekomst.
@maxrelax | 18-01-22 | 15:51: Wat dat betreft is het wonen op kamers een uitstekende voorbereiding op een twijfelachtige toekomst.
Ik heb al jaren het idee dat we dommer worden in dit land.
Scholen vinden het belangrijk dat ze multicultureel zijn en hoge slagingspercentages hebben. Dat ze de normen en eisen verlagen is niet belangrijk.
Universiteiten houden zich steeds vaker bezig met non studies of hoe ze het ook noemen.
Kwaliteit, objectief onderzoek en gedegen zijn begrippen uit het verleden want inclusiviteit ,genders en klimaatbewust zijn de nieuwe dogma's geworden.
Dat zet zich dus ook voor in bestuur en regering.
Steeds meer mensen aan de macht die steeds vaker niet weten wat ze niet weten.
Het is een hert, stelletje ezels.
www.ensie.nl/woordenboek-van-populair...
(pol.) passief of laf zijn. Naar het beeld van een verstijfd konijn dat met opengesperde ogen (van angst) zit te kijken in de koplampen van een wagen.
• Volgens onderzoek van IBM heeft 7 op de 10 marketeers geen een-op-een contact met de klant. Denk vooral na hoe je meerdere boodschappen per klant kunt communiceren in plaats van andersom. Het zijn net konijnen op de weg die kijken in de koplampen van een naderende auto. Een uitdaging dus voor veel marketeers! (www.nieuws.social/strategie_nieuws, 26/03/2012)
• VVD-leider Rutte heeft de andere politieke partijen gevraagd om zich niet door angst voor peilingen te laten leiden bij het vormen van een nieuw kabinet. "De partijen kijken in de koplampen van de gemeenteraadsverkiezingen van volgend jaar. Maar de angst voor politieke peilingen zou niet mee mogen spelen", zei hij in een debat met de Tweede Kamer. (nos.nl, 13/06/2017)
• Als ze interrumperen zijn ze haantje de voorste.Komt het aan op beslissingen nemen dan schikken de haantjes zich in de partijleiding ,en veranderen ze in verstarde konijnen die kijken in de koplampen van een auto. (www.geenstijl.nl, 03/10/2017)
• Veel vastgoedbedrijven zitten verblind te kijken in de koplampen van hun leegstand. (www.iex.nl, ongedateerd)
@Eeuwig.. Op.. Vakantie | 18-01-22 | 15:49:
Dat kon ook niet korter...
Ben nu wel benieuwd hoe ze bij een konijn zijn gekomen, dat een hert blijft stilstaan valt toch een stuk meer op dan een konijn.
@PaardenliefhebberVet | 18-01-22 | 16:00: Stropers pleegden vroeger een lichtbak mee te nemen. De konijntjes bleven dan stilstaan.
@PaardenliefhebberVet | 18-01-22 | 16:00: U weet niet dat een konijn al rennend achteruit kan kijken (richting de bedreiger) en zo niet meer uit de lichtbundel kan ontsnappen. Het is niet een face à face waarbij het konijn een koplamp ziet naderen. Uw hert kan niet achteruitkijken. Dus u bent nu degene die zich tweemaal stoot...
@BrutusBosch | 18-01-22 | 16:05: Fabels
@BrutusBosch | 18-01-22 | 16:05:
Weer wat geleerd zowaar!
@Eeuwig.. Op.. Vakantie | 18-01-22 | 16:08:
2 keer? Ik vroeg het mij af hoe mensen erachter kwamen dat een konijn verstijft van angst door de koplampen van een auto en niet gewoon een hobbeltje voelden.
@PaardenliefhebberVet | 18-01-22 | 16:14: Biologisch gaat het juist om konijnen (en hazen) die bij fel licht van achteren niet meer weg kunnen vluchten. Daarom, als u een konijn in de koplampen krijgt, ga rustig rijden, doe het hoofdlicht even uit, totdat ie van de weg af is. [Eigen ervaring]. Het met lampen lopen stralen, hoort bij inktvissen.
Gedragsaanpassingen zjin een vorm van controle als het een verplichting is iig!
Toch gek dat de TU Eindhoven van mening is dat een ieder de Engelse taal machtig is. Het grootste deel van de wereldbevolking is dat namelijk niet. Het Engels van de meeste Nederlanders is nog slechter dan het Nederlands.
Een docente was van mening dat -omdat er een buitenlander bij was - de lessen in het vervolg in het Engels gegeven moesten worden. Dat de aanwezige Nederlanders die die taal niet zo machtig waren - ook niet van het (lage) niveau van de docente - en om die reden afhaakten, was geen probleem. Dan hadden ze (haar woorden) in het verleden maar beter hun best moeten doen om die taal onder de knie te krijgen. De buitenlander in kwestie had via een taalcursus de beginselen van het Nederlands geleerd, hij vroeg zich af waarom hij dat daar niet in de praktijk mocht brengen.
Voor de liefhebber is er natuurlijk nog deze klassieker: www.dub.uu.nl/nl/nieuws/moet-een-mast...
In België net hetzelfde : een vergadering met 4 Vlamingen en 1 waal en iedereen begint Frans te spreken want die Waal verstaat geen kl*ten van het Vlaams!
Dank!
www.woorden.org/spreekwoord.php?woord... 'as één kou de start oplicht, dan sjijte ze allemool.
A'j om t geald trouwd bint, he'j ne koo in n stal en n vearkn in berre!
achterna kuj un koe in de kont kiek n
dat kump ziëker aut te K.. t van een koe
mei ek jo wat freegje? Halde jo ek barge?
Nounou, "insidious and destructive", verraderlijk en vernietigend dus! Poehpoeh, nogal een bewering zeg!
Laat ik er dan nog maar eens een Utregse wens tegenaan gooien voor de opstellers van het schrijfsel, de vinkentering voor jullie, gladiooole!
Ja, echt, hoe haalt die achterlijke mongol het in zijn hoofd studenten en collega’s op deze wijze aan te spreken. Hoe veel macht moet je jezelf dan toekennen? Wanneer dit een collega van me was zou ik hem alle hoeken van dr kamer laten zien, Maaskantje-style. Waar haalt hij dit lef vandaan zeg.
Department of the Build Environment
Volgens mij moet je heel lang zoeken wil je ergens een universiteit vinden, waar ze zoiets hebben.
"bouwkunde" in normaal Nederlands.
@ZOMG | 18-01-22 | 15:56:
Wat goed van ze, dat ze daar geen Department of Build Knowledge van hebben gemaakt.
Volgens mij was het een hertje, dat in de koplampen keek....
Woke? Beetje rekening houden met ons gekwetste Nederlanders zou ik zeggen. Eeuwenlang zijn we al bezet door de Romeinen, de Spanjaarden, de Fransen, de Duitsers en Rutte IV. So lurn toe spiek auwer lenkwits, forreners!
Nu door turken en mocro's en overige mohammedaanse tyoes.
Het verzet blijft nog steeds beperkt tot +- 20 zetels.
Wanneer je bedenkt dat wat tot voor kort nog de blanke, autochtone Nederlander genoemd mocht worden, eigenlijk “inheemse bevolking” is of dat we “native Dutchmen” zijn dan moeten al die wokies toch gelijk knipmessend buigen voor wij de gemarginaliseerde groep Nederlanders die door boosaardige figuren berooft worden van hun culturele achtergrond?
Chinees is kennelijk te moeilijk?
Looking a bunny in the hole
Laten we gaan knielen voor iedereen die geen Nederlands spreekt. En laten we alle standbeelden van Nederlands sprekende helden verwijderen. De Nederlandstalige boeken mogen ook weg. Zo goed meneer de decaan?
Ik laat me niet kenne, ik doe het gewoon beide fout.....
Ja zihni, altijd lastig als Nederlands je 2e taal is.
Om het maar eens op z'n plat Brabants te zeggen: blieft u nog cojones? www.youtube.com/watch?v=XbvF0jSC4wI
Wat is er mis met dat die studenten hier gewoon proberen nederlands te spreken? Lijkt me niet meer dan hoffelijk dat je als import probeert je in te leven in je gastland.
inderdaad, als je slim genoeg bent voor de universiteit dan kun je ook een taal leren. Dat was vroeger voor veel mensen reden nummer 1 om in een ander land te studeren, gratis een extra taal erbij leren.
@small_town_dude | 18-01-22 | 15:43:
Het hoeft niet vloeiend, niet iedereen is ten slotte een talenwonder. In ieder geval zou de boel omgedraaid moeten worden: begin in het nederlands en als dat toch moeilijk word ga dan pas over op engels.
Ik ken nogal wat groepen in de samenleving die we wel als Nederlanders zien, maar die volhardend in hun eigen taal blijven spreken. Gaan we die nu ook beschuldigen van niet woke en inclusief zijn?
Hopelijk gaan studenten in middlefinger opsteken naar deze taaldwang. Wat een gelul dat je in Nederland niet Nederlands mag spreken.
Overigens heb ik enkele vrienden/dinnen die ooit uit het buitenland hier kwamen wonen. Die vonden de neiging van Nederlanders om heel snel over te schakelen op Engels als er met ze gesproken werd, best lastig. Vroegen letterlijk aan de vriendenclub om gewoon Nederlands te spreken zodat ze de taal sneller machtig werden.
Ah, Talitha Muusse is een "Millennial expert", dat vermoedde ik al...
Verschillende keren overleg gehad in een overigens Nederlandstalige IT-omgeving - er waren velen die best wel aardig Engels spraken, maar er wandelde één iemand binnen die na jaren in het bedrijf werken nog steeds niet de Nederlandse taal onder de knie had. Dus schakelde het hele gezelschap over naar Engels en de best wel pittige sessies waarin concepten en horizonten moesten worden besproken verzandden in veel eeeh, naar woorden zoeken en ander gestuntel, verlaagde meteen enorm het niveau.
Dus ja, overleg in je moerstaal heeft wel degelijk een funtie.
Ook mijn ervaring met vooral te grote gezelschappen van mensen uit India en een paar NL mensen in IT-sessies. Het Engels is ook van een andere orde, en met name ervaringsniveau is duidelijk anders.
Als zij hier komen dan doen ze dat omdat ze onze kennis willen genieten. Als onze scholen nu al vol zitten en vaak voor programma's loterijen moeten regelen, betekend dit dat we niet hoeven te buigen. Kunnen we ook verwachten van de russen, chinezen, turk en Marokkanen dat deze ook hun eigen taal achterlaten tijdens deze scholing?
Wat een bullshit, Gelijk uitschrijven of protesteren totdat dit vuilnis verwijdert word van de academie.
Hmm, sumsing says me yor dutch is not zo well.
Native speaker?
Ziet voor Timmerfranzl bij TU Eindhoven na Delft volgende eredoctoraat klaarliggen.
Willen de internationale studenten dan OOK stoppen met het elkaar aanspreken in hun eigen taal als er Nederlanders bij zijn.
Trouwens, vrij overbodig dit interne bericht van de TU. Iedereen begrijpt uit fatsoen dat je niet in je eigen of andere taal moet doorblijven praten als je in een gemengd gezelschap bent.
Die internationale studenten dus. Zo beleefd zijn die niet.
Ondertussen spreekt de import vooral Amharic, Somali, Arabisch, Turks, Marokkaans, en een half dozijn andere exotische talen, maar bovenal geen Nederlands.
Als we hen vragen om op de middelbare- en basisschoolpleinen Nederlands te spreken, zijn we opeens racistisch en bekrompen.
Vooral 't punt dat als je een woord niet weet dat is JOUW verantwoordelijkheid is dat voor die tijd te vertalen / op te zoeken, maar dat die internationalio's geen enkele incentive hebben dezelfde verantwoordelijkheid te dragen.
Zou je hier Nederlands willen spreken, alsjeblieft? Het is gewoon 'Amhaars', niet 'Amharic', dat is de Engelse term. Dank u.
@entwederoder | 18-01-22 | 15:38: Excuus, de enige Ethiopiër waar ik ooit meer heb samengewerkt wist het Nederlandse woord voor zijn taal niet, vandaar dat 'Amharic' is blijven beklijven.
Overigens leerde ie verder gewoon prima Nederlands binnen +/- 2 jaar(naast nog 5 andere talen), terwijl hij hier zijn Master haalde.
Dus ik zie niet in waarom andere studenten dat niet kunnen.
Wordt wel een probleem zolangzaamaan aan welke uni ik m'n kinderen nog kan laten studeren hier in NL. Ze zijn allemaal woke, of de stad zit vol Finnen, of waardeloze opleidingen. Iemand nog een idee ? Bij voorkeur technische studie.
Anders maar eens kijken wat de tarieven in Cambridge zijn.
Delft?
@PetDie | 18-01-22 | 15:39: Je bedoelt de Timmerfrans universiteit?
Meisje Hermans, die ik nu live probeer te volgen, spreekt dan weer een heel eigen taal. Geen touw aan vast te knopen. Vermoedelijk is ze hongerig en brabbelt daarom zo.
Ze probeert het Nederlands zo veel mogelijk te omzeilen en brabbelt dus vloeiend Simlish.
Duw er een Snickers in!
Misschien klaagt ze je daarvoor aan, maar niemand die het verstaat.
@Osdorpertje | 18-01-22 | 15:38: Van boven? Van onder? In de borstholte? uw antwoord levert alleen maar vragen op.
Het is tegenwoordig blijkbaar al uiting van eng nationalisme als je gewoon Nederlands spreekt. Het zal toch niet zo zijn dat studenten dit kritiekloos accepteren? Leefde W.F. Hermans nog maar. Die zou de vloer aanvegen met dit soort kul.
Is dat de opa van Sophietje?
@Dubbelepunthoofd | 18-01-22 | 15:43: Ik weet wel wie haar vaderrr is: Loekie. De dinosaurus van de vdd met een paar kleine smetjes op zijn c.v.
Ik dacht eerst serieus aan satire! Maar nee dus.
Begrijp ik dat universiteiten geld krijgen per afgestudeerde en veel studenten uit het buitenland hier een (vrijwel gratis) opleiding kiunnen krijgen, nu tot gevolg heeft dat zelfs het Nederlands maar is afgeschaft en sterker nog, tot ongewenste taal is verklaard?
Een bizarre ontwikkeling. Ten eerste betalen we veel belastinggeld voor die TU's, studeren daar vrijwel alleen nog buitenlanders en nu moeten wij ook nog onze taal gaan afschaffen. Piepel, zis is not okee. Cum in upstand.
Ergens eind jaren '90 is besloten dat universiteiten niet meer per startende student maar per afgestudeerde betaald krijgen. Sinds die tijd is de universiteit erg verschoold: eerst kon het de universiteit echt niets schelen wat studenten deden, daarna kwamen er bijscholingen, huiswerkklasjes, wekelijkse opdrachten, aanwezigheidslijsten, enzovoort.
Of er fors aan de buitenlandse studenten verdiend wordt weet ik niet. Dat is afhankelijk van welke bron je leest. VSNU zegt dat het niets uit maakt, maar CPB concludeerde twee jaar geleden dat het de universiteiten winst oplevert:
www.cpb.nl/de-economische-effecten-va...
@ZOMG | 18-01-22 | 15:40:
Winst? In welke zin dan. Wat een student kost, als je alles meerekent, dat is geen mals bedrag. De staat betaalt daarvan een enorm deel. Ik heb het artikel gelezen en zie dat het netto-effect nogal beinvloed wordt door de "blijfkans" van een student. Die is nou net voor TU studenten techniek heel laag, vooral omdat het vaak niet-EU studenten zijn. Kortom die kosten ons vooral geld. De vele Chinese studenten bijvoorbeeld.
De uni's worden overspoeld met Chinezen die ik nooit kon betrappen op het spreken van Engels. Echter, deze ontwikkeling doe je niets aan, het is een verdienmodel. Na mij de zondvloed.
@Beste_Landgenoten | 18-01-22 | 15:55: Ik zei dan ook dat ik het niet weet en dat het afhankelijk is welk rapport je leest.
Een internationale student, van buiten de EU, betaalt gemiddeld het tienvoudige van het wettelijke collegegeld per jaar. Althans, dat is wat ik meerdere malen op websites van universiteiten heb gelezen.
Over een tijd is het Mandarijns de voertaal.
@FogerRederer | 18-01-22 | 16:16:
Ahhh okay. Dat verandert het verhaal.
Vragen om Engels te spreken in een (werk-)college: soit.
Vragen om Engels te spreken in je vrije tijd: bemoei je er niet mee.
Vragen om woke te spreken: idiote indoctrinatie.
Aan de VU kan je zoites verwachten, maar aan de TU-E?
Dus het linksdraaiend kankergezwel heeft ook daar een plekje gevonden.
Wie de geit niet eert, is het broodje shoarma met saus niet weerd.
koe... konijn.... geit.... ik volg het niet meer. was die geit niet de ex van Ali B?
Hoop lieden kunnen al nauwelijks ABN lezen en schrijven.
We hadden Nieuw Amsterdam nooit onder druk moeten afstaan aan die stomme Engelsen. Dan had nu gansch de VS een dichtbundel van Piet Paaltjens gelezen.
@Duwbak_Linda | 18-01-22 | 15:36:
Nieuw-Amsterdam (aan de A37) is overigens nog steeds Nederlands.
Of iedereen op universitair niveau de Engelse taal goed beheerst, vraag ik me ten sterkste af.
Zeker vakinhoudelijke terminologie lijkt mij behoorlijk lastig.
Wat mij betreft heeft dit behoorlijke gevolgen voor het niveau van een masteropleiding
@Roos | 18-01-22 | 16:20:
Dat is gelukkig ook de opvatting van best wat docenten die stellen dat het niveau van onderwijs omlaag gaat. Er zullen docenten en studenten zijn die Engels perfect beheersen, maar niet veel. Zelfs bij goed mis je zo ontzettend veel aan nuance. Het intekenend voor deze tijd waarin alles afgedaan wordt als een technocratisch probleem. “Je spreekt toch Engels dus doe die les maar in het Engels”. Het ongrijpbare van een gevoel in een taal wordt niet meegenomen.
Increasingly, we're receiving complaints.... *aan handrem rukken doet*
Van wie?
Als zij niet willen aanpassen dan moeten wij het maar doen.
#OmgekeerdeWereld
Ik zag van de week een presentatie in het Engels van een TU/e prof op youtube via "the Royal Institution"
Een college op die manier Engels wens je niemand toe..
Voorbeeld: "come" uitspreken als "cum".
En zo maak je dus meisjes/jongens die moeten huilen als iemand tegen ze zegt dat ze een geil broekje aan hebben, pardon, are wearing sexy pants.
seksie pens
@adriaans | 18-01-22 | 15:33: hornie pens
Dus we spreken geen Arabisch, Farsi, Berbers en Swahili in Nederland? Duidelijk!
Nee, we spreken geen Nederlands meer...
Ach, die stinkhippies van de afdeling bouwkunde kunnen sowieso beter opflikkeren naar de design academy.
Los van de inhoud vind ik het echt een heel erg onaardige, haast vijandige brief. Als je zo'n toon tegen me aanslaat, kan je het sowieso vergeten, wat je ook wil. Lazer op, mafkut.
Vol vertaalfouten trouwens… ‘ilke’ in plaats van like..
*Brief in stalen cylindrisch archief opbergen doet…*
Be woke? De taffes, ik denk dat Theo Salet de vlucht naar voren heeft genomen omdat hij iets te veel in studentenbroekjes gezeten (m/v/paard). Be woke… Wanne mongol.
good busy, TUe, very good busy.
Now kindly do the needful, because all your base are belong to us.
Jeetje, worden die techies nu ook al lastiggevallen met dit gedoe? Volgende semester zeker ook nog verplicht betonrot studies uitvoeren.
Om de een of andere reden neemt TU/e het voortouw: eerder ook al dat er alleen vrouwen mochten solliciteren op bepaalde posities, nu dit.
@ZOMG | 18-01-22 | 15:32:
"eerder ook al dat er alleen vrouwen mochten solliciteren op bepaalde posities"
Dat is dus helaas fout geciteerd. Er stond oorspronkelijk "mochten solliciteren IN bepaalde posities".
Is er hier iemand die geen Nederlands kan? Ja? ok vanaf nu alleen nog maar reaguren in het Engels wat er voelt zich iemand buitengesloten.
Que?
Nederlands kan? Oh, je bedoeld kan spreken, verstaan, schrijven en lezen? Ja, dat is inderdaad wel een mond vol.
@Fulminator | 18-01-22 | 15:36:
Of bedoelt in plaats van bedoeld…bedoel je dat?
Maar Zihni heeft wel een punt. We zijn met z'n allen een kudde makke schapen. Wie begint iets te organiseren?
Nog even wachten tot 9 juli, dan is het offerfeest, zijn weer een hoop schapen minder.
Ai faind zet verrie moeilijk.
Het ergste is nog dat het Engels in die brief zo vreselijk slecht is. Vertaald Nederlands.
Blijkbaar vindt meneer de decaan het "miraculous"
Het kon zomaar door Louis van Gaal geschreven zijn
De mensen die het prachtige Evoluon ooit bouwden gaan in zandbak-Stratum geen pilsje meer drinken, we hebben Nederland al lang weggegeven, daar kunnen slimme "engelse" expats ook niets meer aan kapot maken. Done.
Be open and welcoming and woke. oproepen tot je houden aan maatstaven welke toch wel zeer selectief zijn. is dat onderwijs? is dat de bedoeling? blijkbaar.
Terwijl woke ongeveer het tegenovergestelde van open is.
Prof. ir. Theo Salet is een gevaar voor de volksgezondheid
In de trein hoor je ook vaak dat steenkolenengels gesproken door Nederlandse studentjes. Awkward
Nice. Om gek van te worden. Alles is Nice.
Me Paki Mustavi, you Jane Philips?
Screw driver type Philips head is better speakeble than schroevendraaier type philips kruiskop.
What? Screw you Paki.
I'm not your Uber driver and i don't give you head.
ik snap het wel. De reden is dat buitenlandse studenten meer opleveren dan binnenlandse. Dan kun je je maar beter profileren als "internationaal". Bij veel uni's overstijgt het aantal buitenlanders de eigenheimers inmiddels fors.
Tubantia:
Levert buitenlandse student meer op?
Nee. Het is een hardnekkig misverstand dat buitenlandse studenten veel geld in het laatje brengen. Studenten uit Europese landen betalen net als Nederlandse studenten het normale collegegeld (dit jaar 2143 euro). En de Nederlandse overheid legt daar per student nog zo’n 15.000 euro Rijksbijdrage bij om de werkelijke studiekosten te dekken. Daar is dus geen verschil tussen buitenlanders en Nederlanders.
@2voor12 | 18-01-22 | 15:34: en daarom zitten er zo veel studenten van buiten de EU op de uni's. Wat u zegt, EU levert geen bal op. Amerikanen, Chinezen, Iraniërs en Zuid-Afrikaners doen het een stuk beter in de kas
@Dr.Utker | 18-01-22 | 15:50:
Maar die verdwijnen weer na hun studie, ondertussen hier een plek voor een nederlandse student bezet houdende. Het is toch niet te verkopen dat er loterijen zijn voor nederlandse studenten terwijl we massaal de hele wereld hier binnenhalen?
@2voor12 | 18-01-22 | 15:58: En al die buitenlandse studenten hebben ook nog een enorm tekort aan studentenkamers veroorzaakt. Ze krijgen voorrang op huisvesting, want " anders moeten ze in bushokjes slapen" en Nederlandse studenten "kunnen immers gewoon thuis blijven wonen".
Het Nederlands is niet "op zijn best een matige taal". Wel zijn er Nederlanders die het Nederlands matig beheersen.
Naar het Engels van de gemiddelde Nederlandse student te moeten luisteren lijkt me een kwelling.
Voor welk probleem is dit precies de oplossing? Er zijn al generaties Chinezen, Japanners, Pakistani en Russen naar de universiteiten in Nederland gegaan, nooit gehoord dat er problemen waren. Toen ik nog studeerde vroegen buitenlandse studenten juist of wij alsjeblieft Nederlands wilden praten, zo leerden ze het sneller.
Eindhoven is de minst leuke Brabantse stad aan het worden, vol met expats en Finnen
En meer IT-ers en ander volk uit India bij Philips, ASML en de rest op de HT-campus dan Europeanen. Heb ik het niet eens over Nederlanders.
Ah, u heeft liever de tokkies uit Tilburg...
Valt niet mee die Nederlandse taal, ... het is bij de koeien af... nee.. konijnen... wacht even.. ze lijken wel zo dom als het achtereind van een konijn.. eh sorry koe
Wees blij dat ze het niet over varkens hadden - dan was heel moslimminnend TV land over je heen gewoked.
Ik denk dat er voorlopig nog wel een tekort aan technisch personeel zal blijven.
Zihni deed qua Nederlandse taal zijn best, kan je van velen niet zeggen.
En eerlijk gezegd, vind ik Zihni steeds beter overkomen, dan maar een foutje in een bekende gezegde.
Wat mij betreft, het is hem vergeven.
Niet al teveel " koeien op de weg zien ".
Nederlands is gewoon een moeilijke taal.
Misschien is " onze " taal zo moeilijk, dat ze zelfs op een Universiteit naar het Engels overstappen ?!
Maar wie doceert daar dan nu nog Nederlands ?!
Zijn veel mensen die de ketel wel hebben horen luiden maar niet weten dat de pot zwart ziet.
@Duwbak_Linda | 18-01-22 | 15:24: De Piet.
@Duwbak_Linda | 18-01-22 | 15:24,
Hahaha, heerlijk.
Er zijn zoveel mensen die hun best doen, maar vaak is dat niet goed genoeg.
Dat u het een moeilijke taal vindt is te merken.
Of een foutje in "bekend gezegde".
@oldandwise | 18-01-22 | 15:29,
Ik zal de laatste zijn die dit zal ontkennen.
Ik kijk wel lekker uit, het gaat mij meer om de inhoud, kan je nog zo goed een taal beheersen ( v.b. Frans Timmermans ), maar als er geen inhoud inzit, daar kan ik persoonlijk niks mee.
@johnyl | 18-01-22 | 15:28,,
Als je niks doet, dan is het zeker niet genoeg.
@oldandwise | 18-01-22 | 15:29,
U noemt zich zo ( oldandwise ), wat mij meestal opvalt, dat er een vorm van arrogantie door zulks opmerkingen van u, dat voor mij dus het woord "arrogantie " des te bevestigender maakt.
Bad Casey.
Denk je dat Engels gemakkelijk is dan?
Dat is toch een misvatting hoor. Om écht Engels te spreken heb je gedegen onderwijs nodig.
Geen Rutte Engels dus.
@JohanF | 18-01-22 | 15:31,,
Klopt.
@J.Cash | 18-01-22 | 15:53,
Nee, sorry, zo bedoelde ik dat helemaal niet, ik reageerde op " the topic ", vandaar.
Ik denk wel dat Engels voor een buitenlander makkelijker is te leren dan Nederlands ?!
@Bad - Casey | 18-01-22 | 15:57:
Ok. Dat denk ik ook wel ja, in ieder geval om zich verstaanbaar te maken.
De motivatie om Nederlands te leren is ook niet groot, dat kan ik me voorstellen.
moet je eens in een engels- of franstalig land proberen, de moedertaal afserveren. Dan word je (terecht) geslacht.
In een land als Canada moet alles zelfs verplicht in twee talen, ook voor buut'nlandse bedrijven en instellingen zo kwam ik achter.
Je bent wokom op de TU.
TU? Eerder FU. Of STFU.
They can get the pip.
Waarom niet gewoon Twents?
Net zoals in de andere twee technische universiteiten, die in Delft en in Enschede?
Well it is me something, dear fellow guurders.
Als er een koe in je koplampen kijkt heb je een hele grote deuk in je auto.
En heel veel vlees in de diepvrieskist,
Van zo'n kutkonijn hou je niet veel over.
Met lichtbakken werd er vroeger op konijnen gejaagd die beestjes staren naar het licht en blijven doodstil zitten, met autokoplampen heb je hetzelfde effect.
Ik ben heel inclusief, ik neem personeel aan van alle kleuren en nationaliteiten, maar ze moeten wel Nederlands spreken.
Bizar.
Niets is zo stom als op conferenties twee Nederlanders in steenkolenengels met elkaar horen praten. Tenenkrommend is het.
Gebruik klimaatneutrale termen aub.
@RickTheDick | 18-01-22 | 15:22: Klimaatgenderneutraal.
@RickTheDick | 18-01-22 | 15:22: Laat me raden: "tenenkrommend" mag ook niet omdat er mensen zijn zonder tenen?
@RickTheDick | 18-01-22 | 15:22: Sunpanelenglish
Ik werk op een universiteit. Wat mij het meest irriteert is hoe vaak die woke mietjes het woordje "like" in een Engelse zin kunnen frotten.
Dan ook geen Nederlandse subsidie meer lijkt me. Sowieso een raadsel waarom we miljarden spenderen aan studenten die na de studie hun kennis elders gaan inzetten. Oplossing: waar mogelijk weer in het Nederlands college.
Zo simpel zou het moeten zijn. Nederlands als het kan. En Engels als het moet. Maar nu kiest het universitaire wereldje er steeds meer voor om het Nederlands, zelfs preventief, te schappen.
200% agreed. (en further heb ik er niets aan toe te voegen)
@BigBaron | 18-01-22 | 15:22: Eens!
Ze doen anders net alsof het veel opbrengt.
Omdat de universiteiten afgerekend worden op het aantal afgeleverde studenten, een verdienmodel dus. Het is trouwens helemaal niet slecht op buitenlands talent aan te trekken als we als land in de top van de kenniseconomieën mee willen doen. Er blijven er genoeg hangen en we hebben internationale bedrijven genoeg. (ASML, Philips, Adyen, Booking, Shell, Unilever, etc.).
neem niet weg dat dit soort oproepen van een universiteit vrij achtelijk zijn, ze moeten zich bezighouden met wetenschap, niet met politiek.
We keep an eye in the sail. Nothing on the hand!
REAGEER OOK