Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Vrouw niet blij met raar eten, chef niet blij met recensie vrouw, internet erg blij met fittie

Lekker eten

Social

Eten: iedereen doet het, veel te veel mensen lullen en schrijven erover. Maar toch. Deze internationale sterrenrel is wat ons betreft een flinke omweg op de elektronische snelweg waard. Geraldine DeRuiter (geen familie, red.) ging naar Italiaans sterrenrestaurant Bros en kreeg 27 gangen lang helemaal niks te eten. Daar schreef ze deze smakelijke recensie over, die spoorslags het internet veroverde, en uiteindelijk leidde tot een reactie van chef Floriano Pellegrino. "Contemporary art does not provide you with answers, but offers you great questions. Contemporary cuisine should to the same. A chef should not offer easy answers, but challenge you with interesting questions." Helder! Na zo'n antwoord hebben wij alweer gegeten en gedronken, maar ja, wat weten wij er nou van? Complete reactie van Floriano na de breek. 

Reaguursels

Inloggen
-weggejorist-
ReyNemaattori | 11-12-21 | 00:11

Wel mooi, dat de chef niet probeert haar kritiek te weerleggen, maar rustig zijn filosofie over zijn kunst aan haar uitwijdt.
Dat schijnt aan haar niet besteed te zijn, madamme begrijpt niet dat er tussen de regels ook nog inhoud is.
Duidelijk dat deze multisensorische ervaring niet voor haar is, maar ze kan dat niet toegeven en is op een aanvaring uit.

Dat, of het eten was gewoon werkelijk goor en met een flinterdun 'kunst'-vernisje opgediend en de chef is een arrogante doedelzak.

Hoe dan ook: win-win voor allebei. There's not such thing as bad press.

Bad_Pritt | 10-12-21 | 23:53 | 1

Met zulke fliebertjes eten is er geen enkele sensorische reactie. Lachwekkend.

inCol | 11-12-21 | 00:01

De beste restaurants zijn de truckersrestaurants vlakbij de snelwegen. Goede, voedzame maaltijden, met flinke lappen vlees, voor weinig geld. Het beste was overigens een dergelijk restaurant waar je zelf kon opscheppen aan De Keyserlei in A'pen - maar ik geloof dat deze sinds jaren al niet meer bestaat. Verder adviseer ik daarom maar wegrestaurant de Raket in Rogat (A28: Meppel-Hogeveen)

mozaard | 10-12-21 | 22:00 | 2

Idd, veel voah wênagh is ook een culinair concept.

Mark Smeeks | 10-12-21 | 22:06

MESA in de Kloosterstraat in A’pen is ook een aanrader.

BrulSpin | 10-12-21 | 23:17

Inderdaad een hilarisch Amerikaanse recensie vol onbegrip. Eerst de snowflake Rand met al z'n food allergies. Blijf thuis lul, en ga niet naar een degustation als je doorgefokte lichaam niks kan hebben. Dan de schrijfster, ik wed dat dat t dikke wijf midden op de foto is. We weren't fed! Nee zeug, je gaat in zo'n tent niet eten om gevoederd te worden. Als je gevoederd wil worden ga je op je knieën met je dikke kop in de trog om te vreten. Het viel me overigens mee dat geen van die gasten extra kaas op de gerechten vroeg. Dat is namelijk vrij gangbaar voor Ameddicans. Mijn hemel wat een onbeschaafd volk.

Mark Smeeks | 10-12-21 | 21:48 | 1

Gaat het weer een beetje?

bastaerdt | 10-12-21 | 22:34

Al eens geprobeerd, gekookte aardappelen met groente en gegrild vlees te bestellen?
Lastig, meeste hebben alleen friet zgnm Mcdonalds luxe zeg maar.
Helemaal als de kok ook nog een diploma heeft gehaald en meent het moet apart zijn.
Nee sukkel ik eet geen sausen, het blijft een gevecht met die stuntelaars.

Arendsoogje | 10-12-21 | 20:55

Als ik goed wil eten ga ik naar een tent waar ik ook goed (te) eten krijg. Dus hier in de buurt eetcafé De Witterbrug of Ribhouse Texas in Zeegse.

H.J.W. | 10-12-21 | 20:22

Sommige restaurants hebben bij hun ingang een bak water staan en een haak aan de buitenmuur. Voor de hond, dacht ik altijd. Maar nu begrijp ik dat het voor dom volk bedoeld is.

tectonicos | 10-12-21 | 19:29

Veel heel goed gegeten in mijn leven, maar het beste wat mij ooit overkwam was het 11 gangen degustatie lunch menu bij Marquis de Riscal in de Rioja streek, als je ooit in de buurt bent zonder slippers en korte broek en je houdt van mooi eten op een waanzinnige plek ontworpen door de beroemde architect Frank Gehry zeg ik doen!! Werkelijk een reis door Spanje, eten uit 10 streken in Spanje op een verfijnd culinaire manier geserveerd.

Smoelensmid | 10-12-21 | 18:07 | 3

Hebben ze er ook friet?

opblaasschaap | 10-12-21 | 18:31

Nee dat niet. Sorry
#teampatat

ymoontour | 10-12-21 | 18:56

Marques de Riscal. Een uitstekende Rioja wijn ook.

viejohuevon | 10-12-21 | 18:56

En niet het lef hebben om ter plekke een pizza te bestellen... dan vraag je er ook om.

Stijlicoon | 10-12-21 | 18:01

Paar keer gegeten in sterrenrestaurants. Van bladgoud, wat toen in was, tot erwtensoep in een bitterbal.
We hadden het naar ons zin. En heel wat anders dan ons eten uit de moestuin. Dus niet persé gezonder.

Moestuinier | 10-12-21 | 17:58

Boeren trien gaat naar een michelin restaurant en verwacht wat?
Veel voer in haar bak ?

Je krijgt kunst te eten , elk gerecht een eigen kunstwerk.
Die met je mond, ogen en neus waarneemt.
Je gaat niet naar een michelin restaurant om te vreten, maar om te genieten van iets unieks.

Als je komt om te vreten , ga je maar naar de mac...

blamage_fr | 10-12-21 | 17:49 | 3

Er is ook kudtkunst toch?

SterF... | 10-12-21 | 17:59

Dat beetje kun je niet ruiken.

inCol | 11-12-21 | 00:02

Ooit was de kroket (croquette) een sensatie op culinair gebied. En terecht! En nog steeds.

squadra | 10-12-21 | 17:13 | 1

Vergeet frikandel niet.

TRUMP | 10-12-21 | 21:50

Puglia, de regio van de zeeëgels.
Een lepel zeeëgel is daar een van de populairste lekkernijen, ook bij jongeren die samen uit eten gaan.
Zij snappen de grote plastic bak met vette kibbeling en en lekkerbek weer niet.

Angelina-a | 10-12-21 | 17:00

Citrus die je uit de mond van de chef moet likken.
Frozen air. Smelt voordat je het op kan eten.
Echt goed bedacht.

Het leukste is nog dat de klanten uren aan het lijntje worden gehouden en pas naar buiten mogen als alles in de buurt dicht is.

Die dame zal vast nog wel een paar Marsen in het nachtkastje van haar hotelkamer hebben liggen.

Angelina-a | 10-12-21 | 16:50

Ben een aantal keer naar super deluxe hapjesschuren geweest. Voor eten hoef je daar niet te komen. Het is een aanstroom van hapjes en drankjes.
Als ik toch ga uit eten kom ik toch liever (hier in Portugal) bij een plaatselijke taberne waar werkvolk komt. Veel, goed, vers, flink stuk vlees, karaf wijn voor een normale prijs van plusminus 7€ en het wordt netjes geserveerd.

jitro | 10-12-21 | 16:41 | 5

Kan het alleen maar beamen.

Portugalisch | 10-12-21 | 18:06

Toen ik in Porto was, was het echt een uitdaging om ergens lekker te eten. Heel vet voer overal. Viel enorm tegen.

Toos Bevergeil | 10-12-21 | 19:41

eens. bij een trip door Portugal, heb ik waanzinnig lekkere vis gegeten in een kudtdorpje paar kilometer van de snelweg voor een prikkie. Sowieso is Portugal ondergewaardeerd als bestemming.

Dr.Utker | 10-12-21 | 20:38
▼ 2 antwoorden verborgen

Kan best zijn dat dat Michelin-restaurant schijteten had hoor (zal best makkelijk zijn om zo'n ster te krijgen, dus er zullen wel wat kutzaken tussen zitten).
Maar ik krijg sterke Jussie Smollet vibes bij die vrouw.

sioux_ | 10-12-21 | 16:26

Ik vond het als leesvoer allemaal heel aardig. De mevrouw kan echt leuk schrijven met keurige sneren. De kok/kunstenaar is wat zakelijker, belerender van repliek, maar doet dat wel goed.

Het geeft wel een leuk sfeerbeeld van dit soort hotemetoten restaurants. Iemand ervaring er mee? Misschien dat er ook sterrenrestaurants zijn waar je ook echt eet.

Nuuk | 10-12-21 | 16:19 | 6

@Blonde Nel | 10-12-21 | 16:29: volgens mij lul je gewoon uit je nek. Je bent nog nooit verder gekomen dan thuisbezorgd op je zolderkamer

richardsp1 | 10-12-21 | 17:54

Dikke tip voor wie een keer naar zo'n sterrentent wil: bestel à la carte. Drie of vier gangen is zat. Je krijgt dan normale porties en altijd nog wat vooraf en tussendoor. Goede fles wijn erbij en je hebt een topavond.
Laat het degustatiemenu voor wat het is. Daarin laat de chef in tig gangen zien wat hij kan, maar meestal vallen maar één of twee gangen echt in de smaak. De rest is aardig entertainment maar ook niet meer dan dat. En een wijnarrangement geeft minder voldoening dan één of twee goede flessen.
Op de rekening ontloopt het elkaar weinig, maar de route die je kiest maakt een wereld van verschil.

Stijlicoon | 10-12-21 | 18:16

@Blonde Nel | 10-12-21 | 16:29:
Goed verhaal.
Misschien toch een keer proberen, zo'n tent.

Ad Fundum | 10-12-21 | 19:01
▼ 3 antwoorden verborgen

Waarom zou wat voor mode geldt ook niet voor cuisine kunnen gelden?
Je hebt 'pret a porter', een zak friet met mayo, en je hebt 'haute couture', 27 gangen in een sterrenrestaurant.

Schoorsteenveger | 10-12-21 | 16:18

Waarom moet ik nou denken aan gesubsidieerde dreigende stelende woordkunstenaars.

De onvergetelijke Fons jansen:
Zozo, dat liegt er ook niet om, wat een schunnig plaatje. Dat zou je toch niet verwachten in een kerkblaadje. Wat smerig, ik kan er niet genoeg naar kijken. O, neem me niet kwalijk. Het is kunst, ik wist het niet, zeer mooi, zeer mooi

bergsbeklimmer | 10-12-21 | 16:10

Dit is wel tamelijk normaal in een sterrenrestaurant. Met voeden heeft het niet zoveel meer te maken. Het antwoord van de chef is ook prima.

En een goede reden om niet naar een sterrenrestaurant te gaan.

van heinde en verre | 10-12-21 | 16:07 | 1

Zo normaal is dat niet wat deze mevrouw schrijft. Misschien zou je eens een sterrentent moeten proberen.

bastaerdt | 10-12-21 | 16:17

En als ik nu in een soepbord voor uw neus enen poep deponeer en dan u de menukaart overdraag. En er staat op deze volstrekt witte kaart: Dit is een BMW.
En dan loop ik weg.
Is dat avant gard?

nobodiesunmighty | 10-12-21 | 16:02 | 2

Bij toneel wél. Heb ooit een toneelstuk gezien waar iemand op het toneel zat te poepen.

Cassandra | 10-12-21 | 19:46

Dat is ook kunst! Je lichaam trainen om iedere avond op dezelfde tijd een keutel produceren!

viejohuevon | 11-12-21 | 06:54

Enige nadeel van sterrenrestaurants is dat er altijd zo’n fanatieke sommelier rondloopt. Die je denkt te moeten opvoeden als je zegt geen wijn te lusten.

BrulSpin | 10-12-21 | 15:53 | 4

Mijn ervaring is dat als je van te voren aan geeft geen zin te hebben in wijn/geen alcohol drinkt je juist verast wordt met vele andere vernieuwende vloeibare verfrissingen!

Meester_010 | 10-12-21 | 16:23

@Meester_010 | 10-12-21 | 16:23:
Ik kom alleen maar sommeliers tegen die kortsluiting krijgen van mensen die geen wijn lusten. Alsnog wel leuke gesprekken vaak.

BrulSpin | 10-12-21 | 23:15
▼ 1 antwoord verborgen

Vanavond pannenkoeken met spek en stroop.
Gezellig.

AdvocatusDiaboli | 10-12-21 | 15:51

Een biertje in de kroeg drink ik primair voor het gezelschap & ambiance. Niet omdat het biertje lekkerder is dan thuis. (Biertjes op het water samen raar genoeg altijd het lekkerst)

Team_Infidel | 10-12-21 | 15:49

Als je naar zo'n restaurant gaat weet je dat je dat soort dingetjes krijgt voor het smaak- geur en mondgevoel-avontuur.

AdvocatusDiaboli | 10-12-21 | 15:46 | 6

Een heel verschil met baffen dus.

TheBigKirth | 10-12-21 | 19:41
▼ 3 antwoorden verborgen

All you can eat dat zijn concepten
27 keer opstaan en opscheppen.

harries | 10-12-21 | 15:45 | 1

Kom kom niet zo bescheiden.

spamzuiger | 10-12-21 | 15:49

Kok reageert wel aardig. Maar alles wat zich sans ironie "avant garde" noemt is sowieso verdacht. En aan de afwerking van de muren te zien is smakelijkheid niet iets wat op het menu staat.

Desalniettemin is de griet rechts op de twee na laatste foto best uuh... smakelijk?

Schwanzeleber | 10-12-21 | 15:44

Doe mij maar cafetaria van Boy Bensdorp

Dutch_Viscount | 10-12-21 | 15:41 | 1

Doe mij maar een broodje ei, daar kan je tenminste niks aan verprutsen. Boy: ‘oh nee?’.

Moresnetunited | 10-12-21 | 18:16

Een "plaster cast of the chef's mouth". Conceptueel briljant.
Wat je er ook van vindt, het is zeker geen alledaagse ervaring.

Stuffed Human | 10-12-21 | 15:40 | 1

Je zult toch een oester te slurpen krijgen uit een afgietsel van de kut van zijn vrouw...

Stijlicoon | 10-12-21 | 18:22

Die dames hebben gewoon vetzucht. 27 amuses da's 27 keer een lepel eten.
Geef ze een trog, gevuld met gestold vet, kunnen ze die lekker leeg likken.
Ik ben kamp kok! LOL.

ParaPiet | 10-12-21 | 15:29

Zullen we het erop houden dat iedereen die zichzelf artiest noemt er niet eentje kan zijn?

the_w | 10-12-21 | 15:29 | 1

Vandaar dat ik zeker geen artiest ben.

squadra | 10-12-21 | 17:15

Er zijn vast uitzonderingen, maar normaal vind ik het hebben van een of twee Michelinsterren een toegevoegde waarde. Liever dat 1 keer ipv drie keer vdValk of Loetje. Jammer dat de meeste reaguurders het verschil niet weten tussen duur en kostbaar. Zeker in Nederland is het niveau gewoon heel hoog, en ik ben nooit met honger de deur uitgegaan, zeker niet bij Ron Blaauw (hier om de hoek)

small_town_dude | 10-12-21 | 15:28 | 4

Wij hebben straks een zeven gangen diner. Zes bitterballen en een kwak mosterd.

Therion | 10-12-21 | 16:11

Mazzelaar ben je, met Ron Blaauw om de hoek!

bastaerdt | 10-12-21 | 16:23

@bastaerdt | 10-12-21 | 16:23: helaas een aantal jaar niet meer sinds die is verhuisd, maar vroeger vaste klant.

small_town_dude | 10-12-21 | 16:28
▼ 1 antwoord verborgen

Ik ben nu bezig met 27 gangen boerenkool voor dit weekend. Is dat ook een beetje decadent?

Lukiluuk | 10-12-21 | 15:22 | 1

Decadent gelogen. Palmkool is de nieuwe boerenkool.

Moestuinier | 10-12-21 | 18:00

De deug cultuur heeft haar weg naar de keuken gevonden.

Zatkniss | 10-12-21 | 15:21

Iedereen weet toch dat het beste Michelinsterren diner een eierbal is?

Patrick-Haemers | 10-12-21 | 15:16 | 1

Dat bandenmannetje ziet er lekker gezond uit...

squadra | 10-12-21 | 17:16

Ik kocht vroeger op zaterdag de azijnbode. Voor het stukje van De Boer en De Cock, culischrijvers. De grootste teleurstelling die ze meemaakten was toen ze de trein van Amsterdam naar Parijs namen, om in de trein te eten. Daar hadden ze jaren naar uitgezien, dat moest toch wel een belevenis zijn. Het viel tegen. De restauratiewagen kwam er pas in Brussel aan, en zat al vol met Belgen. Ergens na Reims was er plek, en was het snel door-eten. IJsje na, daar was ook iets mee. Daar had een voedseltechnoloog over nagedacht. Dat ijs word maar een kliederboel was de gedachte, was dus tot min 80 diepgevroren. Op de terugweg een stokbrood, flesje wijn en wat kaas.

hotnot | 10-12-21 | 15:12

Als je naar een duur restaurant gaat, kun je er het best een kiezen die dicht bij een friettent (jaja, patat bij jullie) ligt.

Rest In Privacy | 10-12-21 | 15:12 | 3

Zeggen mensen die nooit naar een duur restaurant gaan.

small_town_dude | 10-12-21 | 15:21

Kansloos figuur, je weet niet waar je het over hebt man.

bastaerdt | 10-12-21 | 16:28

Zit wellicht wat in. Ik heb ook graag een glaasje water voor de dorst naast mijn whisky

ScroTox | 10-12-21 | 19:14

Een typisch voorbeeld van de nieuwe kleren van de keizer. En al die snobistische prietpraat over "een beleving": ik ga naar een restaurant om lekker te eten, niet om pretentieuze gebakken lucht als "kunst" te gaan beleven.

Ik heb ooit eens in Limburg in zo'n sjieke zaak gegeten, er draaiden constant drie obers om ons heen en de maaltijd bleek alleen maar een soort minuscule Karel Appel kleurencreatie op je bord (ooh, wat een beléving!). Nu waren we door kennissen uitgenodigd, dus we hebben maar gedaan alsof het heerlijk was, maar na afloop hebben we gauw de eerste de beste patattent opgezocht om tenminste nog iets naar binnen te krijgen, dan maar wat minder artistiek. Op zo'n moment smaakt patat met kroketten als een godenmaal.

Argyronauta | 10-12-21 | 15:09 | 2

Het was duur dus het was erg lekker.

Rest In Privacy | 10-12-21 | 15:12

Vuistregel: Als de beschrijving van het gerecht lang is komt er weinig op je bord. Een restaurant moet goed bereid eten hebben een beetje sfeer/ambiance en leuke bediening. Daar ga je naar toe met een goed gezelschap en je hebt een top avond.

EmilioEsteves | 10-12-21 | 15:29

Een goed sterren restaurant is de hemel voor je smaak poliepen. Ik had is het geluk even achter de schermen te mogen kijken bij deze heilige tempel.
www.youtube.com/watch?v=N-y8XlsjCOk

jan huppeldepup | 10-12-21 | 15:08 | 3

Nu weet ik niets van poliepen, behalve dat die ergens op de zeebodem leven en in de darmen kunnen uitgroeien tot kanker. Daarbuiten, de smaakPAPILLEN registreren slechts zoet, bitter, umami, zout en zuur. De geur gaat via de neus.

wijsvinger | 10-12-21 | 15:47

Geweldig. Lachen. Peper en zout.

Moestuinier | 10-12-21 | 18:09

Terzijde: is deze wijze van restaureren niet uit Japan komen overwaaien? De kok die urenlang zijn gasten weet te verbluffen met kleine culinaire kunstwerkjes. Maar keer dat dan niet om. Want je gasten urenlang vervelen met pedanterie zonder toegevoegde belevingswaarde heeft niets met het mooie van de kookkunst te maken.

Het verschil tussen ooit je rijbewijs gehaald hebben en een wereldkampioen Formule 1. Mijn hart gaat me toch tekeer!

Hetkanverkeren | 10-12-21 | 15:07

Als je voedsel gaat beschouwen als kunst, stop dan gewoon met koken en ga kunstenaar worden.

usb stok | 10-12-21 | 15:05 | 6

Balsamico.

Alquest | 10-12-21 | 15:27

Dit is crossing borders

van heinde en verre | 10-12-21 | 16:10

Als de dommen spelt zoals jij dat doet is het tijd om zo'n restaurant te bezoeken. Als je dat kunt betalen tenminste.

Sofa1 | 10-12-21 | 19:56
▼ 3 antwoorden verborgen

Zonder de recensie te hebben gelezen vind ik dit al een hele goede reactie.

Ananas Skaiwokker | 10-12-21 | 15:00

Doen we trouwens een stuk beter, met onze pindakaasvloer. Dat is pas echte kunst meneer.

Graaf_van_Hogendorp | 10-12-21 | 14:59 | 3

Die 'banaan en stukje tape' was anders ook een echt huzarenstukje!

De_Middelvinger | 10-12-21 | 15:07

Dat was dan ook een soort kritiek op kunst-kunst.

AdvocatusDiaboli | 10-12-21 | 15:49

Ik was op de hand van recensie mevrouw want antwoord van pretentieuze pizzamannetje slaat nergens op. Tot ik pronouns in bio zag. Een rare blue checkmark die waarschijnlijk de hele dag haar TDS aan het etaleren is en waarschijnlijk vind dat Kyle de doodstraf had moeten krijgen en alle Twamp supporters opgepakt moeten worden voor 6/1 en Juicy Smollier.

Ben nu op de hand van pretentieuze pizzamannetje.

Graaf_van_Hogendorp | 10-12-21 | 14:57 | 1

"Ben nu op de hand van" is een sociaal construct voortgekomen uit je latente white supremacy..*ironie modus uit*

Rest In Privacy | 10-12-21 | 15:03

Goed antwoord

Angelina-a | 10-12-21 | 18:40

smullen dit (pun intended). Ik hou net zoveel van haute cuisine als een brasserie steak frites.. maar 27 amuses is wel wat overdreven, meeste michelin zaken serveren een soort "main" maar wel gericht op smaakbeleving en esthetiek niet op portiegrootte. Dat postmodernisme kan ook overdrijven en zijn doel voorbij schieten, "they make the rest look bad".

Rest In Privacy | 10-12-21 | 14:56 | 1

Nou ik kan mij herinneren dat El Bulli (helaas gestopt) wel eens 54 gangen deed!! Dus dan is 27 exact de helft. Maar dat weet je toch als je naar doit restaurant gaat. Niven bijv. had óók een menu met 10 gangen.

El_Capitan | 10-12-21 | 16:20

Ik ben zowieso te dom voor kunst.

SoepKip | 10-12-21 | 14:55 | 3

nou.. kom.. kom.. een beetje zelfvertrouwen. De vraag is of die kunst wel uit te leggen is..

Rest In Privacy | 10-12-21 | 14:57

Bij iig het rijksmuseum heb je daar gewoon een app voor die het uit legt.

peterdh | 10-12-21 | 15:04

Het verschil is dat een kunstenaar zelfs dat niet weet.

Rest In Privacy | 10-12-21 | 15:14

Post-modern koken

Thuinman | 10-12-21 | 14:53

Als ik uit eten ga wil ik wel een acceptabele kwantiteit binnenwerken. Ik ga voor mijn maag, niet voor de kunst.

thanseeuwen | 10-12-21 | 14:53

O ja, zo een tent waar je voor een godsvermogen gaat zitten te vreten en daarna de snackbar induikt om je honger te stillen.

Zapata10 | 10-12-21 | 14:41 | 13

Bij de gemiddelde Italiaanse, Indonesische of Surinaamse huisvrouw een je een stuk lekkerder dan bij de gemiddelde sterrenchef. En als de warenwet echt op z'n strepen zou staan, moet éénderde van de sterrenzaken dicht. Allemaal pathos, poppenkast, snobisme.

wijsvinger | 10-12-21 | 15:01

@richardsp1 | 10-12-21 | 14:46: Lul niet zo. Als je voor 1800 gulden (1998) hebt zitten eten in een Michelin restaurant met 3 personen en thuis komt met honger zit er iets goed mis. Die 1800 gulden interesseerde me niets maar die honger onderweg naar huis wel.

Zapata10 | 10-12-21 | 15:06

@2voor12,
Narcisten onder elkaar.

De Profundus | 10-12-21 | 15:47
▼ 10 antwoorden verborgen

Het lijkt erop dat die restaurateur op een knullige manier misbruik maakt van een concept.

Alleen was ik niet tot het eind blijven zitten, hoewel ik me kan voorstellen dat het gezelschap niet in de gaten had dat ze al aan het eind van het "diner" was, met een gevulde kies maar met nog steeds een lege maag.

Ik krijg wel zin hierdoor in PATAT!

Roos | 10-12-21 | 14:39 | 6

@horsteknots | 10-12-21 | 14:40:
Okay dan: officieel is het " Patates Frites".
Gefrituurde aardappelen dus.
De afkortingen zijn dus BEIDE goed!

Roos | 10-12-21 | 14:57

@Wilde Slechtdoener | 10-12-21 | 14:48: En u zit daar onze taal te ver-Grieksen. Barbaar komt van βάρβαρος

horsteknots | 10-12-21 | 15:04
▼ 3 antwoorden verborgen

Art pour l’art revisited. Vermoeiend.

Lubbberrtt | 10-12-21 | 14:39

Schitterend verwoord antwoord, moet ik zeggen. Je hoeft het er niet mee eens te zijn, maar ze zijn gepassioneerd over hun concept. Dat vind ik mooi.

Trekhaas | 10-12-21 | 14:37 | 3

Het blijft gebakken lucht.

Spring Bruissteen | 10-12-21 | 14:40

Praatjes vullen geen gaatjes

Roos | 10-12-21 | 14:43

De reactie van de chef is heel goed. Als je geen kunst wil zien maar gewoon alledaagse plaatjes moet je niet naar een museum gaan maar naar de kapper, daar ligt de Story. Ga je ergens fancy eten, moet je open staan voor wat nieuws. Duidelijk nieuw geld

Joost Maghetweten | 10-12-21 | 14:37 | 2

Een goede reactie, maar dan moet je product wel de kwaliteit hebben die je mag verwachten. Als ik naar het museum ga wil ik kunst zien en niet het geklieder van een zwakzinnige (al wordt je daar helaas ook nog wel eens op getrakteerd). Open staan voor nieuwe ervaringen betekent niet dat je alles maar moet pikken.

Muxje | 10-12-21 | 14:51

@Muxje | 10-12-21 | 14:51:
Openstaan voor nieuwe ervaringen houdt in dat je dan 'out of the box' moet gaan denken, misschien hoort daar ook een ander soort denken bij,
'niet alles pikken' is teruggrijpen naar alles wat je wel al kent,
dus niet die nieuwe ervaring willen beleven waarin je andere dingen wilt proberen! Daarom ga ik altijd gewoon naar de Argentijnse steakhouse,
ik wil eten-drinken en met een bekend voldaan gevoel de tent uitwaggelen.

De_Middelvinger | 10-12-21 | 15:04

Nou als ik 27 gangen kook zegt zelfs Asha halverwege: 'genoeg!'

Niet_Van_Hier | 10-12-21 | 14:37 | 1

Nee.

peterdh | 10-12-21 | 15:07

Die Pellegrino is gewoon een pedante slimmerik die mensen met te veel geld de illusie geeft dat ze iets buitengewoons in hun bek stoppen.

Spring Bruissteen | 10-12-21 | 14:37

Ik denk dat ze allebei gelijk hebben en mevrouw niet doorhad waar ze naartoe ging en meneer de chef een beetje pretentieus is. My 2 cents: ziet er allemaal wel bijzonder uit, dat crackertje met geel spul en een puntje schimmel erin sprak mij wat minder aan op de feauteaus en verder is €150 euri voor 27 gangen en wijn natuurlijk een koopje, zelfs in Lecce.

Auchie | 10-12-21 | 14:36 | 3

1 hap is daar 1 gang.
27 happen en nog steeds een knor voor 150 euri... mwoah!

Roos | 10-12-21 | 14:42

Die domme koej denk zeer waarschijnlijk bij 27 gangen dat ze 27 hoofdmaaltijden met telkens een flink stuk vleesch danwel visch gaat krijgen
blijf voortaan gewoon thuis en leer eens koken

Tobi | 10-12-21 | 15:03

@Roos | 10-12-21 | 14:42: maar zeg nou zelf: het oogt als kunst. En 3*eten is er niet om jezelf vol te proppen en geen pap meer te kunnen zeggen

Auchie | 10-12-21 | 15:37

Toch even de review gelezen, gelukkig met bijbehorende foto's.

Nee, dat is inderdaad niet best en heeft vrij weinig met 'cuisine' te maken. Zonde van je geld.

Rest In Privacy | 10-12-21 | 14:35

Wij eten vanavond boerenkool. Met worst. Thuis omdat Hugo alles dicht gooit. Ik kijk er nu al naar uit.

ole guapa | 10-12-21 | 14:34 | 5

@Nuuk | 10-12-21 | 16:17: ha mosterd ja ik ook, mijn oma deed zelfs witte azijn erover!!

El_Capitan | 10-12-21 | 16:23

@Nuuk | 10-12-21 | 16:17:
Mosterd associeer ik dan meer met rauwe andijvie stampot.
Ik ga eens proberen. Grove mosterd?

SterF... | 10-12-21 | 17:53
▼ 2 antwoorden verborgen

Je zal zo'n Volkskrant recensent in je toko krijgen: "Heeft u ook een veganistische vervanger voor biefstuk, graag op een bedje van gras en brandnetels die handgeplukt zijn door eerlijke Oeigoeren in een Zweeds asielzoekerscentrum. En een side dish met marxistische wortels, gekweekt in bio-potgrond, geserveerd met een genderneutraal communistensausje? Nee? Eén ster voor jou vriend. Ook omdat er geen kleurling in de keuken staat."

Lerp | 10-12-21 | 14:33 | 2

hehe mooi en treffend.

Lafayette | 10-12-21 | 14:38

Geef mijn brandnetelbedje maar aan Fikkie

Tobi | 10-12-21 | 15:00

Voor sommigen is eten een soort sacrament, nogal overdreven. Edoch, als je een paar keer naar een echt goed restaurant bent geweest merk je, in NL, hoe vaak je uit de asbak te vreten krijgt.
Mijn favoriete 'eetland' is toch wel België, met Frankrijk als tweede.

Ichneumonidae | 10-12-21 | 14:33 | 6
-weggejorist-
El_Capitan | 10-12-21 | 16:26

@SterF... | 10-12-21 | 14:55: bijna vergelijkbaar maar de Pakistani & Indiërs in de UK doen niet onder voor onze Indo. Echter is het wel 'iets' anders eten. Maar die hebben wij dan weer niet.

El_Capitan | 10-12-21 | 16:28

@El_Capitan | 10-12-21 | 16:28:
In de grote steden kun je ook in Nederland prima Indiaas eten. In Utrecht bij Namaskar bijvoorbeeld.

SterF... | 10-12-21 | 17:56
▼ 3 antwoorden verborgen

Hebben de mensen die het voor de chef opnemen wel de recensie gelezen? Wat daar voorgeschoteld werd kan echt niet in een michelin restaurant, het zag er allemaal smakeloos uit.

Stanley | 10-12-21 | 14:30 | 2

Ik heb de recensie gelezen. En inderdaad, het ziet er niet goed uit, de presentatie is niet geweldig en het ziet er ook niet erg lekker uit (lastig te beoordelen zonder te proeven...). Uit de beschrijving krijg ik niet de indruk dat de recensie geschreven is uit rancune of sensatiezucht, ook al overdrijft ze de overige negatieve ervaring wellicht een beetje...

Ik heb het zelf ook wel eens meegemaakt: een leuk, prettig restaurant met heerlijk eten en goede bediening krijgt een ster. En kom je daar dan na een paar jaar weer eens terug, zie je tot je schrik dat er 2x zoveel tafeltjes staan, en het er dus druk, lawaaiig en warm is, met onverschillige bediening en eten dat met dezelfde onverschilligheid klaar lijkt te zijn gemaakt. Ten onder gegaan aan het eigen succes.

Muxje | 10-12-21 | 14:46

Als het voedsel er slecht uitziet moet je belichting wat bijstellen

Tobi | 10-12-21 | 14:58

Lijkt op post-modernisme in de keuken. Wat is een chef, wat is voedsel, het zijn allemaal constructs, aldus Floriano.
Nee, voedsel is echt en het is nodig omdat het voedt, je kunt niet zonder. Je kunt het wel een ervaring maken, maar dan moet het wel voeden, aldus Geraldine.

ratelaar | 10-12-21 | 14:28 | 3

Bij Michelin sterren eten doe je voor de beleving, anders ga je naar een "all tou can eat" toko

boerk | 10-12-21 | 14:31

@boerk | 10-12-21 | 14:31: dat is enhkel in NL vooral zo, Er zijn in FR de nodige met name 1 ster restaurants die i.p. gewoon heelgoede kwalitiet maken van "gewoon" eten en zo pretentieus zijn. Ik vond Toine Hermsen trouwens ook heel gewoon en niet zo pretentieus als bijv. Beluga.

El_Capitan | 10-12-21 | 16:32

Ik ga vandaag maar eens een vette bek halen.

Dubbelepunthoofd | 10-12-21 | 14:27

Ik kan moderne kunst niet uitstaan, dus ik hou mij gewoon bij de ballen van benny in dit geval...

SterF... | 10-12-21 | 14:26

Je hebt ze overal. Mensen die zelf niets kunnen en dan voor eigen glorie het harde getalenteerde werk van een ander hooghartig afkraken en afbreken. Verschrikkelijk dit soort volk.

Lafayette | 10-12-21 | 14:25

Het probleem met de reply van het restaurant toont grappig genoeg meer overeenkomst met moderne kunst dan de chef zelf doorheeft. Dat is namelijk het hoge 'kleren van de keizer' gehalte, dat luxe restaurants wel eens hebben, net als een museum met abstracte werken.

StiekemeBunzing | 10-12-21 | 14:24 | 2

Dat klopt gedeeltelijk. Maar als kunstminnend ga je dus ook niet naar zo’n museum. Omdat je er geen snars van snapt. Hetzelfde met deze ultra haut cuisine. Moet je vandaan blijven als je normaal niet verder komt dan El Gauchos of hipster Suahi toko.

HA BIER!1! | 10-12-21 | 20:46

@HA BIER!1! | 10-12-21 | 20:46: *kunstnoob. *sushi
Dikke vingers en autocorrect enzo.

HA BIER!1! | 10-12-21 | 20:48

Wat een onuitstaanbare, in de woorden van H.T., kudthoer.

Een paard | 10-12-21 | 14:24

Fine dining: als je niet meer weet of je het in je mond moet stoppen of je lul erin douwen.

Hetkanverkeren | 10-12-21 | 14:23 | 2

Raar. Heb je die aandrang vaak met eten?

* Il Principe * | 10-12-21 | 14:25

@* Il Principe * | 10-12-21 | 14:25: Als fervent thuiskok? Altijd. Het is dat ik pretendeer te weten wat ik min of meer doe, me zelf op een aangename wijze proberen te voeden, anders zou ik ook voor het effectbejag gaan :-).

Behalve tijdens de mise en place trouwens: zelf niet het scherpste mes in de bestekla, weet ik dondersgoed waartoe die krengen in staat zijn!

Hetkanverkeren | 10-12-21 | 14:52

Die vrouw zet zich voor schut.

van Oeffelen | 10-12-21 | 14:22 | 2

Van Oef, nee dus.
Artikel wel gelezen?
Als je gaat vragen of je de sinaasappel mag eten omdat je nog zoveel trek hebt, schiet het "concept" eten zijn doel toch wel voorbij

Roos | 10-12-21 | 14:50

Voedsel en smaak zijn beleving, Indien culinaire hoogstandjes wil het oog ook wat. Wanneer je 27 gangen hebt krijg je geen bord vol, maar 27 aaneenvolgende smaakexplosies. Madam snapt dus weinig van het culinaire gebeuren.

photto | 10-12-21 | 14:22 | 1

... en 27 vieze borden.

antagonist | 10-12-21 | 16:01

Ben ook wel benieuwd naar de recensie van Borsato z'n bbq. Zn warm vlees zal genoeg aandacht krijgen op zo'n dag maar hoe was de sfeer

jeweettochniet | 10-12-21 | 14:22

Doe mij maar een pattatje met.

deja_view | 10-12-21 | 14:20 | 7

@SterF... | 10-12-21 | 15:00:
Patat is een verbastering van Bataten, die middeleeuwse zoete aardappels uit hete jungles en zo. Als zodanig hebben we hier een koloniale schuldlast die dringend herstelbetalingen vereist.

Nivelleermarionet | 10-12-21 | 15:36
▼ 4 antwoorden verborgen

Begrijp die kok wel. Soms gaat zoiets om de ervaring. Niet iedereen zal dat begrijpen

jeweettochniet | 10-12-21 | 14:19

Mevrouw heeft vinkje en denkt dus belangrijk te zijn. Hou je bij reviews aub bij de kern van de zaak. Was het eten goed, bediening in orde en het restaurant netjes? An niet zeiken met details die er niet toe doen.

Super Grover | 10-12-21 | 14:19

Dat is z'n goed recht. Kan ik er wel satésaus bij krijgen?

fail | 10-12-21 | 14:19 | 1

Sowieso ketchup. Alles smaakt beter met ketchup.

Bakkeleures | 10-12-21 | 14:55

REAGEER OOK

Uitgelezen op GeenStijl? Abonneer je op de Nijman-Nieuwsbrief.
linktips: Kansino. Hét online casino van Nederland.
Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Online casino Nederland | LOESOE - nieuws en entertainment
Online Casino Top 5 | Casino bonussen | CoinMart
online bookmakers in Nederland