Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

In beeld. Ontbossing in Nederland

Rijkswaterstaat bulldozert de toekomst van onze kinderen kapot

Social

Niet zomaar jonge boompjes. Ook nog eens wilgenboompjes!!!1! Rijkswaterstaat, how dare you? Zonder wilgen geen insecten, en zonder insecten ook geen vogeltjes en dan stort alles in. RTLNieuws gisteren: Lente wordt steeds stiller: vogels minder te horen in het voorjaar. Schuld van Rijkswaterstaat. De wilg is de Totale Kampioen als het gaat om beestjes. 1 wilg trekt wel 450 insecten aan, een kastanje maar 11. Wilgen zijn van levensbelang voor vroege insecten zoals bijen. Zonder wilgen ook geen lente. Dit is gewoon MOORD, Rijkswaterstaat. Weet u trouwens waar ze wel massaal boompjes planten? Zo lezen we in deze prima productie in de Volkskrant over herbebossing. CHINA! Al heeft dat weer geen jota met het klimaat of CO2, te maken, maar alles met de schreeuwende vraag naar grondstoffen voor papier, alibaba-karton en hout voor in de bouw omdat u zonodig een tinyhouse of een Bob Sikkes-aanbouw wilt. Schrijf in de agenda: volgende woensdag boomfeestdag, en wie dan geen boompje plant, mag niet meer meedoen.

Reaguursels

Inloggen

Terecht dat dit gebeurd, wilgen is het snelgroeiende onkruid onder de bomen. Als je er niets aan doet zullen er slechts wilgen overblijven.

HD50 | 04-11-21 | 21:23

Kunnen we die bomen niet opfikken, in het kader van goed bosbeheer

Maggiderin | 04-11-21 | 20:59

Ben wel eens een bos uitgetrapt door zo'n boswachter die blijkbaar dacht dat het zijn bos was. Was een stiltegebied zei hij (terwijl ik mijn mond hield en dus stiller was dan hij). "daar gingen de dieren heen als ze even rust wilden...... verekte koekwous. En wat scherts mijn verbazing: een jaar later is het hele bos totaal bij de grond afgezaagd.

De_dorpsgek | 04-11-21 | 20:54

En de gele zandbij. Vergeet de gele xandbij niet!

Alquest | 04-11-21 | 20:39
-weggejorist-
Banaanrepubliek | 04-11-21 | 20:29

Hier ruilverkaveling waar de nieuwe eigenaar direct alles wat geen gras was om zeep maaide, eeuwenoud spul in een week weg, sloten dicht, trekker erover.
Daarna kan hij subsidie vragen om bomen te planten.

Die zaag is wel mooi voor zombie episodes.

28 | 04-11-21 | 20:06
-weggejorist-
Banaanrepubliek | 04-11-21 | 20:04
-weggejorist-
Banaanrepubliek | 04-11-21 | 19:59

Rekensommetje:

7 a 8 bomen zijn nodig voor de zuurstof voor 1 persoon.
Schattingen over het aantal bomen in Nederlan ligt ergens tussen de 135 en 150 miljoen.
Het huidig inwoneraantal is nu ongeveer 17,5 miljoen.
Verwachtingen voor 2050: 20 miljoen inwoners.

En nou mag u zelf uitrekenen of we in 2050 genoeg bomen hebben om iedereen van zuurstof te voorzien.

Doe maar,

(Veeteelt en huisdieren niet meegerekend.)

gaffelbaard | 04-11-21 | 19:50

Als we nu eens 3/4 van de rivieren dichtgooien en daar allemaal bomen planten, dan is dat heel goed voor alle watervogels omdat half Nederland dan onder water komt te staan.

W_F | 04-11-21 | 19:43

Dit gebeurt al jaren hoor, niks nieuws. Bij hoog water houden ze het water tegen in de uiterwaarden. Hierdoor kan het niet goed doorstromen en wordt de waterstand hoger. Als er veel wilgen gaan groeien kan dat de boel dus flink opstuwen en kunnen we problemen krijgen. Wilgen groeien als onkruid, binnen een jaar kunnen er flinke struiken ontstaan. Vandaar dat ze regelmatig gekapt worden. Die wilgen groeien ergens anders wel weer, er zijn genoeg plekken waar ze ongehinderd kunnen groeien.

elco485 | 04-11-21 | 18:53

Erger hier me ook dood aan, ben zelf macrofotograaf en zoek dan ook de nodige insecten op. Maar het worden er steeds minder, en maar maaien overal maaien. Waar slaat godverdomme dat ouwe wijven gedrag op? Waarom moet alles er kaasrecht bij liggen? Insecten leggen eitjes in het gras en op onkruid maar dat wordt gewoon weggemaaid. Natuurlijk snap ik het wel dat je op gevaarlijke punten in het verkeer overzicht moet houden en daar gaat maaien. Maar dat je echt alle bermen moet maaien en zelfs in natuur gebieden gaat maaien gaat er bij mij niet in. Volgende maar eens stukken touw in berm werpen, ben er klaar mee.

Overtwar | 04-11-21 | 18:52

Klimaatbeleid Nederlandse stijl: do as I say, don't do as I do.

me163komet | 04-11-21 | 18:19

"Sinds begin vorige eeuw is het areaal bos in Nederland enorm gegroeid. Het vakblad Natuur, bos en landschap publiceerde op 21 september 2017 cijfers van Wageningen Environmental Research, waaruit blijkt dat er ondanks de aanplant van nieuwe bossen, per saldo inmiddels sprake is van een afname van het areaal bos in Nederland."

Pas de laatste decennia is er dus weer een afname maar per saldo is het Nederlandse bosareaal sinds ruim een eeuw enorm toegenomen Bron: Staatsbosbeheer
www.staatsbosbeheer.nl/Over-Staatsbos...

GingerTed | 04-11-21 | 18:14 | 2

GL heeft een paar jaar geleden de biomassa ontdekt.
Dat is de reden dat bomen sneuvelen.
Iedereen dacht,GL,dat moet wel goed zitten.

pejoar | 04-11-21 | 18:21

@pejoar | 04-11-21 | 18:21: Klopt. Die ontbossing t.b.v. biomassa is de voornaamste oorzaak en zal m.i. zijn langste tijd gehad hebben. Rest dus een voortzetten van de al veel langere periode van meer bos in Nederland. Maar dat kan nog wel eens stuiten op de al even gestage bevolkingstoename die niet door het kindertal van de Nederlanders veroorzaakt wordt.

GingerTed | 04-11-21 | 18:58

Nederland kent al sinds ±1900 een gestaag toenemend bosareaal. Pa de laatste decennia is er weer wat afname.

GingerTed | 04-11-21 | 18:06

Die spitsstrook op de A12 die nooit meer dicht gaat... ook Rijkswaterstaat.

happen_maar | 04-11-21 | 18:01

Klopt! Bizar soms. Het aanharken van de natuur loopt hier en daar de spuigaten uit. Soms moet je gewoon met je snoeischaar en rooimachine van de planten afblijven. Vooral in overstromingsgebieden. Daarvoor dient de rivier meer ruimte geven. Waarschijnlijk thuis gewend aan onkruid verdelgen tussen het beton want beton is mooier. Goed kunnen zien en toch blind. Erg gevoelig maar als er een plantje verkeerd staat een moordenaar, En maar denken dat dat de opdracht was.
Gewoon afblijven idioot!

dijkbewaker | 04-11-21 | 17:50 | 3

Ja maar de managers zitten er intussen en die zijn als de dood dat ze overbodig lijken...

SterF... | 04-11-21 | 18:08

Er wonen nu eenmaal miljoenen mensen te veel in dit aanslipsel ,maar dat mag niet gezegd worden omdat anders de asielbobo's boos worden.

pejoar | 04-11-21 | 18:23

In mijn ervaring is het niet alleen de managers die ertussen zitten.
Het is kennis en ervaring(zekerook levenservaring) buitenschoppen en consultancy bedrijven in de arm nemen in plaats van tijdig en gedegen opleiding voor de opvolging van de functie/positie te regelen.

Sjeintje | 04-11-21 | 19:30

Who controls de hypocrisie controls the universe.

Schwanzeleber | 04-11-21 | 17:09

Zo te zien willen ze wel bouwrijp houden, mocht die boer eruit stappen dan kan het meteen vol gedonderd worden met huisjes voor de statushouders.

DeJaVu5225 | 04-11-21 | 16:39

Wim Eikelboom lult naar zijn verstand. (en naam)

uisge baugh | 04-11-21 | 16:39

Wie houdt ze tegen ?

Schipperke | 04-11-21 | 16:16 | 2

Niemand! Zelfs die koeien staan een beetje schaapachtig te kijken.

Joris Beltsin | 04-11-21 | 16:22

@Joris Beltsin | 04-11-21 | 16:22:
Daar kunnen ze niets aan doen. Die zijn in een verkeerd lichaam geboren.

SterF... | 04-11-21 | 18:09

"Dit is niet uit te leggen, we willen meer bomen" is de nieuwe "het is een warme zomerdag dus klimaatverandering". Het is heel simpel uit te leggen, Eikel(boom). Het is complexe materie waarbij verschillende conflicterende belangen afgewogen moeten worden, en de keuze is nu voor die wilgen slecht uitgevallen. Experts mogen wat mij betreft best over bekvechten over de beste manier om het te doen, maar het is heel prima uit te leggen.

Sjors W. | 04-11-21 | 16:14 | 1

Het is prima uit te leggen. Hoogwaterveiligheid gaat voorop. Die bomen kunnen ergens anders wel groeien, maar niet in het stroomgebied van de rivier. Zeker met klimaatverandering is het belangrijk om die rivier goed te onderhouden. Anders krijgen we ellende zoals in Limburg, maar dan vele malen erger.

elco485 | 04-11-21 | 18:57

Het zjjn illegale boompjes, ze hadden asiel aan moeten vragen.

Jan_Pietersen | 04-11-21 | 16:14

We leven in een land waarin een aangeplante wilg beter wordt gevonden dan een wilg die ergens op natuurlijke wijze is gaan groeien. (Tsja, dat dat uberhaupt kan, ik dacht dat bomen alleen maar uit van die zaadzakjes uit de winkel konden worden opgekweekt.)

mozaard | 04-11-21 | 16:07

Ik begrijp daar echt geen sikkepit van. Ze hebben het over het klimaat maar ze slopen heel de natuur. In het Krimpener bos idem dito. Honderden bomen gesloopt onder het mom "ze waren ziek". Nou heb ik aardig wat verstand van bomen en heb ik die omgezaagde bomen allemaal op foto staan, nou meneer, ik kan u dit vertellen, die bomen waren niet ziek. Sterker nog, jullie zijn ziek.

Tishetnetnie | 04-11-21 | 16:05

Waar wilgen, zijn klompen. Klompen zijn naast mooi ook prima om op te lopen. En klompen zijn male, white privilege, cis hetero, koloniaal. Dus meer wokies over de rooie. Boomeik is een racist. Ik steun boomeik.

GregorVanPallandt | 04-11-21 | 15:56

En al die kudt smoezen om de GroenLinkse bio massa centrales te vullen. Boktor, uitheemse soort die de inheems in de weg zit, ga zo maar door ....

Der Schnitzeljäger | 04-11-21 | 15:51

Ook hier geldt dat het duidelijk is dat beleidsvoering vooral waan van de dag is, duidelijke parallellen die zichtbaar zijn tussen natuurbeheer en bijvoorbeeld het asielbeleid. Van de week zag ik in het voorbijgaan een item van pownews waarbij natuurbeheer de wolf in nederland blijvend wil houden. Wolven die zover van de realiteit staan dat ze wisenten doodbijten "omdat het kan", deze niet opvreten maar een volgend beest als schaap of hert doodbijten, zonder op te peuzelen. Natuurbeheer heeft nu dan ook als plan enorme hekwerken te plaatsen en dieren als de wisent naar buitenlandié over te plaatsen om de wolf ruimte hier te geven... met als aanvullend argument dat de wolf zorgt voor een toename van kruiden en bosjes in de natuur... wtf? tamelijk ruw van realiteit losgeslagen beleid dus. gheldt ook voor wilgenkap, echt, hoe verzin je het. Nog even en we krijgen allemaal een Tiny Forrest met wolf in de buurt, leipo's.

GuruOuwehuru | 04-11-21 | 15:41

Iets met water dat moet kunnen stromen omdat het anders over de dijken loopt...

zeeman73 | 04-11-21 | 15:39 | 1

Ja precies. Dit gebeurt al jaren, maar nu ineens is er ophef over. Je moet eens aan de Limburgers vragen hoe blij ze zijn dat we de rivieren onderhouden. Als we dit soort maatregelen niet nemen was de maas daar over de dijken heen gegaan en was de ramp er vele malen groter geweest.

elco485 | 04-11-21 | 19:05

Dat betekent gewoon dat er te weinig bevers zijn. Anders zouden die het doen.

Hadena | 04-11-21 | 15:39 | 1

Bevers zijn nog erger dan ratten. Die beesten zijn terecht uitgeroeid door onze voorouders. Totale waanzin dat die dijken en bomenvernielers weer geïmporteerd zijn voor veel geld.

HD50 | 04-11-21 | 21:28

Dit is heel gemakkelijk uit te leggen. Bomen horen in het bos en niet in de uiterwaarden thuis! Als je niet oppast staan dadelijk overal spontaan opgekomen bomen. Zet ze ajb ergens in een bos neer of in een park waar niemand er last van heeft maar niet langs wegen spoor of waterwegen. Gewoon ergens een bos planten waar toch niemand woont of komt en je met de bomen het uitzicht niet verziekt, mensen niet met bladval processierupsen en bladluis opzadelt.

AlexanderVissers | 04-11-21 | 15:29 | 4

Een boom hoort thuis waar hij kan groeien. Overlastmeldingen bij de politie betreffen meestal mensen, en zelden bomen.

Rhenium | 04-11-21 | 15:41

Bomen mogen best langs het spoor, maar beter niet ertussen.

Ray Skak | 04-11-21 | 16:03
▼ 1 antwoord verborgen

Prima dat ze dit maaien, ik vind dat zo lelijk al die bosjes vol plastic in de uiterwaarden. Geef mij maar uitzicht en weidsheid.

wilmeister00 | 04-11-21 | 15:25 | 1

Dus nu uiterwaarden vol plastic? Dat plastic zou u ook op kunnen ruimen...

Ad Hominem Tu Quoque | 04-11-21 | 16:06

Kan zo de biomassa centrale in. Net als hele bossen. Is resthout met een korte co2 cyclus. Semantiek voor de centen.

El Rico Grande | 04-11-21 | 15:13 | 1

Nee, eerst laten drogen, anders gaat het enorm roken.

Prieelvogel | 04-11-21 | 15:20

Hoe denk boer Harmsen dan zijn land te ontwateren? Pleegt hij soms ook geen onderhoud aan zijn sloten?

FogerRederer | 04-11-21 | 15:12 | 1

Als boer Harmsen verstandig is, geeft hij zijn sloten af en toe een spuitje olie.

rustzacht6 | 04-11-21 | 15:26

Zelf kunnen we ook een beetje helpen. Wanneer je over straat loopt en er liggen eikels of kastanjes of welk willekeurig nootje of zaadje. Pak er een paar op en flikker het in een willekeurig bosje of veld. Er groeien altijd wel een paar boompjes uit

Zalluf | 04-11-21 | 15:12 | 1

En raap meteen alle redbull blikjes en plastic van de frikadelbroodjes op, om het bij die kutjeugd door de strot te rammen... (niet zo letterlijk, maar wel regelmatig uit m'n slof geschoten omdat die teringlijers alles maar op de grond flikkeren... Hopelijk heeft het gelopen, mijn humeur was in ieder geval meteen een stuk beter)

Ad Hominem Tu Quoque | 04-11-21 | 16:08

Sorry Pritt, maar ik wil binnenkort juist een kerstboompje gaan kappen. Geen wilg, maar toch.

rustzacht6 | 04-11-21 | 15:10

Koeien ook een verzetje.

NerdAlert | 04-11-21 | 15:08

Ik plant regelmatig mijn boom.

Braco.me | 04-11-21 | 15:08

Even een boompje opzetten met @redaktie.
Mijn lidnaatschap is per Augustus j.l beëindigt. Niet om enige reden zoals "wat zijn dit voor grappen, ik trek de machtiging in", maar gewoon omdat ik het wel weer goed vond zo. Ik doe liever een paar keer een donatie.
Dus, ik sinds Augustus niet meer de reacties aan passen en gewoon leven met mijn duits/nederlandse schrijffouten enzo. Maar wat schetst mijn verbazing: vandaag ineens weer de aanpassen en block knoppen. En wellicht ook het kroontje.
Dank enzo hoor. Maar ergens is wat fout gegaan geloof ik op de joris afdeling ofzo.
Bij dezen dus, uit gewone Hollandse eerlijkheid, doe es ff repareren GS. Ik wil u niet beroven van uw kroontjes.
Oftopic, sorry joris. Maar het moest ff zo zodat jullie het wat sneller zien en wellicht de eventuele fout kunnen opsporen.
Grüße aus Deutschland.
Ha.. kijk daar is het kroontje ook. En ook de account knop voor instelling is er. Hoewel er daar vermeld wordt dat ik geen premium ben kan ik toch kroontje aanzetten enzo.

grapo | 04-11-21 | 15:07 | 12

@R.F.Pickering | 04-11-21 | 16:13: Lol. Vandaag geen panty. Niet zo. Hulp wordt niet gauw aanvaard als de hulp geuit wordt als naggen. Het gaat om de toon. Je moet. Je moet. In mijn 10+ jaar op gs wordt regelmatig in posts gereageerd op technische foutjes enzo. Het is ook eenvoudiger voor de techneuten op deze wijze te traceren waar de fout zit soms. Dat scheelt een hoop heen en weer gemail enzo.

grapo | 04-11-21 | 16:51

Hoi Grapo, ik heb sinds vandaag dezelfde ervaring: kroontje, block functie, en ik ben géén premium lid, als ik inlog heb ik ook geen premium account … kennelijk is een oude database gebruikt met leden?
Geen idee. Heb wel een bericht gestuurd. Toch rrraaarrr …

Analia von Solmsch | 04-11-21 | 16:54

@Analia von Solmsch | 04-11-21 | 16:54: Hoi Analia. Ja ik denk wellich was die dag vrij van ze laatst te veel van het goede. Lol. Maar ik ga ze niet mailen, daar heb ik dan weer een probleem mee. Ik vond het al 'aardig' van mezelf dat ik het hier meldde.
Blijkbaar is het niet erg ofzo. Hoe dan ook ok ben de enoge dus niet. *Plop*

grapo | 04-11-21 | 17:19
▼ 9 antwoorden verborgen

In Israel bestaat er sinds 1901 nl.wikipedia.org/wiki/Toe_Biesjwat. De boomplant feestdag heeft ervoor gezorgd dat er overal in Israel weer bossen zijn. In Israel zijn ook de druppelslangen uitgevonden om zorgvuldig met bewatering van het groen om te gaan.

Eeuwig..Op..Vakantie | 04-11-21 | 15:04 | 1

Druppelslangetje uitgevonden?. Bij mij is dat na mijn zestigste spontaan ontstaan

nednied | 04-11-21 | 15:58

Het gaat om wilgenbosjes....

Da's heel wat anders dan een bos met bomen rooien. NEXT!

PolderTaliban | 04-11-21 | 15:03

Is een bonsai ook goed genoeg?

thanseeuwen | 04-11-21 | 15:02

Zijn die koeien nou zwart/wit of wit/zwart?
Ies rasies?

R. Ketelsteen | 04-11-21 | 15:01 | 1

Van binnen rood met vetrandjes (iedere kleur van mijn hart)

SPOooON | 04-11-21 | 15:33

Die bomen slurpen natuurlijk te veel water op, en door de klimaatverandering is het gortdroog geworden en hebben we met te veel bomen straks geen drinkwater meer. Bovendien hebben al die vogeltjes volgend voorjaar ook dorst, en geen bomen = Geen vogeltjes = extra water voor ons.

Mr. C | 04-11-21 | 14:59

Kijk, deze begrijp ik dan nog wel.
We moeten water de ruimte geven, anders lopen de kelders onder en nóg erger.
Volwassen wilgen haal je niet zo makkelijk neer, mocht dat een keer nodig zijn.
Dat Meneer Eikelboom in een bos wil staan begrijp ik ook.

Ruimedenker | 04-11-21 | 14:52 | 1

Schandalig dat een wilg, die erg van een natte bodem houdt, het waagt om zomaar te groeien in een waterrijke omgeving. En een wilg is een zeer zachte houtsoort die juist uitermate simpel te snoeien / rooien is.

_pacman_ | 04-11-21 | 15:00

Eikelboom breekt een lans voor de wilg.

ChatBot | 04-11-21 | 14:52 | 1

Hoe veel soorten insecten trekt meneer Eikelboom aan?

sioux_ | 04-11-21 | 15:50
-weggejorist-
omwenteling | 04-11-21 | 14:51 | 2

Waar een wilg is, is geen weg.

Ruimedenker | 04-11-21 | 14:49 | 1

Ik keur 'm goed

priks | 04-11-21 | 14:59

Het is wel een goed punt, Europa met zijn grote bek. Het werelddeel waar de meeste kap ooit is toegpast door mensen, dat deel, wil de rest van de wereld opleggen om niks meer te kappen. Plant verdomme zelf je boompjes weer terug.

Naall | 04-11-21 | 14:47 | 3

Mooi plan, een bos rond elke stad. Ik zeg doen, nog leuk voor de mensen ook!

Watching the Wheels | 04-11-21 | 14:50

@Watching the Wheels | 04-11-21 | 14:50: Het grappig is dat je allerlei hi-tech dingen kunt bedenken van lelijke torens die lucht zuiveren tot weet ik wat voor ingewikkelde technieken.

Terwijl een zaadje planten met toevoeging van wat zon/lucht/water tot de best geëvolueerde/efficiëntste/goedkoopste invulling van het landschap leidt.

Laten we een paar miljoen bomen planten in Europa - wel gevarieerd qua soort want dat is nu niet overal even slim gedaan - en je hebt weinig subsidie nodig, mensen die aan het werk zijn en het landschap wordt er groener door.

Wybe Wabes Abbema | 04-11-21 | 14:59

bent u er erg ongelukkig van of denkt u het wel leuker te vinden wanneer heel Nederland onder het groen komt te zitten.

AntiZanicz | 04-11-21 | 16:54

Maar misschien is het wel gewoon echt noodzakelijk onderhoud voor waterveiligheid. Voorzover ik weet is Wim Eikelboom geen viroloog, dus die moet gewoon zijn mond houden.
Heeft Kuipers al gezegd wat hij ervan denkt?

C1O2 | 04-11-21 | 14:46 | 3

Maar misschien is ie wel rivieroloog.

Crusher | 04-11-21 | 14:59

@Crusher | 04-11-21 | 14:59: Anders bij gebrek aan beschikbaarheid van Peter R. misschien Ernst Kuipers vragen om zijn visie?

_pacman_ | 04-11-21 | 15:01

Dit hoorde ik van week op de radio. Je gelooft het niet.
Bomen ("Biomassa") halen CO2 uit de lucht.
Die bomen kappen we om vervolgens te verbranden.
Uit de rook filteren we de CO2.
Die CO2 stoppen we vervolgens onder de grond.

Ik viel van mijn stoel...

priks | 04-11-21 | 14:44 | 4

Kijk en zo krijg je dus nieuwe banen vanuit de klimaattransitie.
Wat de mensch anno 2021 allemaal kan, heel vernuftig....

ratelaar | 04-11-21 | 15:08

Werkgelegenheid. Met voldoende subsidie loopt het als een tierelier.

Harry.Langezwaal | 04-11-21 | 15:08

kletsverhaal, afvangen hoort er niet bij. het is theoretisch een kring en kan dus inderdaad gebruikt worden als brandstof

AntiZanicz | 04-11-21 | 16:53
▼ 1 antwoord verborgen

Heus teveel PFAS in die grond, dan moet je saneren en de PFAS in grond elders overbrengen. Maar hoe zou die PFAS er toch komen? Boerin Annie heeft vast stiekem over een nieuwe pan staan krassen in die wei hoek.

GeheidEenGeit | 04-11-21 | 14:43

Minder minder minder wilgen.
Waar doet me dat toch aan denken?

Normpje | 04-11-21 | 14:43

Dit zijn in Nederland groeiende wilgen, dat moet je niet willen. Je moet voor veel geld wilgen van buiten Nederland importeren, en deze dan op exact dezelfde plek terug planten.

_washier | 04-11-21 | 14:41

Net als de samenleving wil de overheid een maakbare natuur.
Oftwel een park. Dus hebben ze geen trek in wildgroei en ongeplande ontwikkelingen.

Lafayette | 04-11-21 | 14:41 | 2

de burgers zijn vooral jankers en willen alles maakbaar. De winst houdt men zelf en bij verlies en problemen moeten de buren komen bijspringen met geld.

AntiZanicz | 04-11-21 | 16:52

Een boom is in Nederland pas een boom als deze voor 2.500 euro bij de kweker gekocht is.

wapster | 04-11-21 | 14:40 | 1

En dan moet hij ingetekend worden door een ingehuurd bedrijf op een speciale bomenlaag van de bestemmingsplankaart, want de ambtenaren op het gemeentehuis kunnen niet met de software uit de voeten. En dan veranderen ze binnen tien jaar het bestemmingsplan, hakken alle bomen om, huren een advocaat in voor de bezwaarprocedures, huren het softwarebedrijf weer in om de laag op de kaart aan te passen en beloven vervolgens plechtig de bomen allemaal te compenseren met nieuwe twijgjes van tegen die tijd 5000 euro per stuk. Groene economie, voor de ijsberen.

Watching the Wheels | 04-11-21 | 14:45

Stelletje treurwilgen daar bij RWS.

Crusher | 04-11-21 | 14:39 | 1

Terreurwilgen

Watching the Wheels | 04-11-21 | 14:39

Wim Beukennootboom is het daar ook volledig mee eens.

dhrat | 04-11-21 | 14:38

Nou en. Laat het beheer van flora en fauna over aan het die daarmee zijn belast en mekker niet zo. De goede mensen zullen heus wel weten wat ze doen.

de IJsman | 04-11-21 | 14:38 | 1

Net als die toeslagenlui bij de belastingdienst en Kool- en Pimpelmees tijdens de formatie, komt allemaal goed. Wat die wilgen betreft ... daar blijven bij hoog water natuurlijk koeien in hangen en dat moeten we niet willen, het water moet snel afgevoerd kunnen worden.

Watching the Wheels | 04-11-21 | 14:40

Het moet allemaal wel maakbaar blijven. Ongecontroleerde groei is in Nederland uitsluitend voorbehouden aan de staat zelf.

ChatBot | 04-11-21 | 14:37 | 1

Ah. Deze post had ik eerder moeten lezen voordat ik een tegel met dezelfde strekking boven neerjaste.

Lafayette | 04-11-21 | 14:42

Net als bij Baudet heb ik het idee dat alles wat met milieu, natuur, klimaatverandering e.d. Geen Stijl geen hol boeit. Maar je kan er fijn mee scoren natuurlijk.

oldandwise | 04-11-21 | 14:37 | 2

Milieu, natuur en klimaatverandering zijn dan ook helemaal geen synoniemen van elkaar. Ik hou van natuur en milieuvervuiling is een schande, maar klimaatverandering is voor mij een constatering waar de mens mee moet leren leven.

Lafayette | 04-11-21 | 14:46

Ik zou dat eerder gooien op de hypocrisie van de klimaatprofeten, dan daadwerkelijk enige ontkenning van klimaatverandering.

ReyNemaattori | 04-11-21 | 14:47

Enig idee wat de aanleg van de nieuwe A16 aan bomen gekost heeft?.. En al het groen naar de tyfus..!

aardv@rk | 04-11-21 | 14:36

Welkom in Nederland. Hier bij ons in het dorp hebben we de plantsoenendienst, een soort van eufemisme voor mensen die nergens anders aan de bak komen en vaak kampen met alcoholverslaving. Om nuttig te lijken lopen die mensen tussen het shagjes roken door en kateren alles kort en klein te snoeien van je maar kan snoeien.

Eerlijk is eerlijk. Het dorp ziet eruit als een pareltje en dat voor de kosten van bijna niets. Maar of het nuttig is betwijfel ik ten zeerste. Van mij hoeft dat namelijk niet zo.

GrandMechantLoup | 04-11-21 | 14:36 | 2

Is die shaq as wel goed voor de bovenlaag?

GeheidEenGeit | 04-11-21 | 14:45

Die hebben we hier ook. Maaien de ecobermen naar de bliksem en kappen hele rijen bomen, als eigenlijk om en om de bedoeling was.
Slopers zijn het. Alcoholische slopers.

Poesmobiel | 04-11-21 | 14:54

Spontaan groeiende natuur heeft niets te maken met de maakbare samenleving en het redden van het klimaat. Zou verboden moeten worden.

Stuffed Human | 04-11-21 | 14:35

Wim heeft zijn naam niet mee.

TheseDays00 | 04-11-21 | 14:32 | 1

Wilg Eikelboom, gemiste kans.

Watching the Wheels | 04-11-21 | 14:39

Mompelt iets over *maatgevend hoogwater, stromingsweerstand en peilverhoging stroomopwaarts door stuwing*

Incitatus | 04-11-21 | 14:32 | 3

Ja, dat heet dus natuur en is het risico van in een delta wonen... vraag maar aan de Bangladeshi.

Dus of je moet accepteren dat Nederland een door mensenhanden gevormd park is en geen natuur kent, of je moet de natuur z'n gang laten gaan. In het eerste geval kun je dus niet spreken van natuur en is het hele land effectief een beheerd park. In het tweede geval moet je dealen met de fallout van overstromingen, wildgroei van bomen en planten, overlast van zwijnen of wolven, verhongerende beesten en weet ik wat.

Het idee alleen al dat er bomen gerooid moeten worden in bossen ''om een gezond bos te creëren', terwijl bossen dat letterlijk al 350 miljoen jaar zonder ons ingrijpen prima zelf doen geeft gewoon aan de Rijkswaterstaat last heeft van een God-complex en een flinke dosis hypocrisie.

ReyNemaattori | 04-11-21 | 14:57

@ReyNemaattori | 04-11-21 | 14:57: Ik ga dr even van uit dat het in een uiterwaard is. Rijkswaterstaat voert daar altijd dit soort onderhoud uit aan het einde van het groeiseizoen okt-nov. Wat u ziet is geen 'natuur', maar gewoon wat er 1 seizoen bijgroeit. Rond deze tijd wordt ook altijd geoefend met het sluiten van coupures etc. Zodat wanneer het nodig is iedereen weet wat ie moet doen. Verder heeft Nederland nog maar een paar snippers echte natuur, stukken beekdal in Limburg, resten boutange moeras en de peel, wat duinen en dat is het. Wat er voor de rest 'natuur' wordt genoemd is vooral stukken die niet interessant zijn voor landbouw en extensief beheerd worden. Vaak met het er omheen want anders lopen de moeflons weg.

Incitatus | 04-11-21 | 15:10
-weggejorist-
Banaanrepubliek | 04-11-21 | 20:25

Laat gaan, laat gaan. We vervangen die insecten en vogeltjes wel voor gepatenteerde nano-flyers 2000. Binnenkort te koop met gratis extra opvangbak voor onder de windmolentjes.
Komt het allemaal weer goed.

IndoorexpaT | 04-11-21 | 14:31

Het zijn gratis bomen. Dat kan natuurlijk niet. In deze tijden van schaarste zal rijkswaterstaat met liefde nieuwe aanplant doen. Voor 100 euro per boom.

appelfappen | 04-11-21 | 14:29

Volgend jaar staat er weer het dubbele aantal van die takkenzooi.

kneuterzak | 04-11-21 | 14:29

Wilgen zijn dan ook wel de paupers onder de bomen.
We willen alleen eiken.

2voor12 | 04-11-21 | 14:29 | 3

Van wilgen kan je asperine maken, best wel nuttig dus .

n.sunny | 04-11-21 | 14:40

Je kan er ook van alles aan hangen
kom daar bij een eik maar eens om

Tobi | 04-11-21 | 14:57

Iedere ongevaccineerde verplichten om een boompje laten planten
en alle gevaccineerden ook

Tobi | 04-11-21 | 14:28

Waterveiligheid was tot nu toe nog niet gepolitiseerd, laten we dat zo lang mogelijk houden. Rooi waar het moet. Plant het ergens anders weer aan en ik ben helemaal voor.

van heinde en verre | 04-11-21 | 14:28 | 2

Collega.

Gaat het niet dan? | 04-11-21 | 14:57

precies, duidelijk een ter zake deskundige.

AntiZanicz | 04-11-21 | 16:48

De bandenloze wildgroei zonder vergunning past niet in het beleidsprogramma natuurontwikkeling. Deze bomen zullen derhalve gerooid worden zodat er vervolgens planmatig nieuwe wilgen geplant kunnen worden.

_pacman_ | 04-11-21 | 14:27 | 1

het is vooral nodig om de stromingsopening vrij te houden van hinder. Goed om droge voeten te houden. Verder gaat het nergens over.

AntiZanicz | 04-11-21 | 16:47

De wilgen hangen vooral vol met principes

small_town_dude | 04-11-21 | 14:26 | 1

Mooie

dhrat | 04-11-21 | 14:39

REAGEER OOK

linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken
Online Casino | Online Casino | Paynplay Casinos | Online casino expert | Online Casino
Goksitesvergelijker.nl | Onlinecasinofortuna.com