Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Draineer Het Moeras! Onderzoek: oud-politici worden massaal lobbyist, transparantie ontbreekt

Weer een illusie armer

Want bovenstaand: was dus een deceptie. Kort na een paar rondjes om de kerk schoof Teeven namelijk gewoon als ‘senior managing partner’ aan bij Meines Holla & Partners, een vooraanstaand lobbykantoor dat ook oud-CDA-minister Ben Bot en ex-D66-Kamerlid Bert Bakker in de etalage heeft staan. Cora had tenminste het fatsoen niet een weekje voor de vorm ergens boven wat frituurpannen te gaan hangen voordat ze voor 2,5 ton per jaar voor 2,5 dag per week naar de private tak van haar ministers-portefeuille overstapte.

De Volkskrant en de Open State Foundation zochten het uit en wat blijkt? Van 273 oud-kamerleden (vanaf 2012 tot heden) belandde er 33 in het bedrijfsleven, 36 bij branche- en koepelorganisaties, 15 bij een een lobbykantoor en 37 werden zelfstandig adviseur. Dat komt neer op 44% van oud-kamerleden die zich na het kamerlidmaatschap in dubieus water begeven. Want allemaal komen ze natuurlijk op dezelfde portefeuille aan de andere kant van het hekje terecht. 

"De draaideur speelt een voorname rol in die schimmige lobby: politici komen na hun ambtsperiode terug bij de politiek, maar nu als belangenbehartiger van een bedrijf, branche of specifieke groep. Geregeld gaat het daarbij om activiteiten op terreinen waarop men als politicus al actief was. Zo is oud-PvdA-defensiewoordvoerder Angelien Eijsink net begonnen bij de stichting Nederlandse Industrie voor Defensie en Veiligheid – de wapenlobby. De in maart vertrokken Helma Lodders (VVD) werd voorzitter van Vee en Logistiek Nederland en van een nieuwe brancheclub van onlinegokbedrijven, terwijl ze als Kamerlid landbouw en fiscaliteit in haar portefeuille had."

Ach, de managerial revolution.

Reaguursels

Inloggen

"De Volkskrant en de Open State Foundation zochten het uit". Waarom zocht Transparency International Nederland dit niet uit? Worden die soms gerund door... ik zie het al.

Prze***walski | 24-10-21 | 11:46

En dan nog de ambtenaren. Het is bij beleidsmedewerkers bon ton om zich aan het eind van de carrière als ZZP-er te laten inhuren door oud collega's. Voor een paar ton per jaar uiteraard. Niemand die er wat aan doet of zegt want het zijn straks jouw tonnen die dan in rook opgaan. Corruptie verheven tot kunst.

Yeohan | 24-10-21 | 11:23

Het is een carrièrepad naar luilekkerland. Meestemmen, meelullen en zakkenvullen

van heinde en verre | 23-10-21 | 21:45

De mooiste is wel de benoeming van Wouter Bos tot voorzitter bij Invest-NL; er klopte geen ene hout van de 'procedure' (welke procedure?) - en daar zijn nog altijd aardig wat mensen behoorlijk pissig over...

bisbisbis | 23-10-21 | 21:19

Teeven altijd +1.

PolderTaliban | 23-10-21 | 20:41

Wat wil je voor dat hongerloontje....

appies | 23-10-21 | 20:09

Ik zou de beste politicus aller tijden kunnen zijn, echter helaas voor jullie, heb al een baan in het bedrijfsleven, ben daar van gemiddeld niveau.

Wassila | 23-10-21 | 19:55

Ach het bedrijfsleven zit te wachten op deze hypocriete politieke hoeren, want dat garandeert ze weer een ingang bij de overgebleven politieke hoeren die nog geen geschikt plaatsje hebben gevonden. De meeste hebben een IQ en een hersen inhoud van een garnaal (sorry garnaal) maar waren goed in het flyeren, maar dat is iets anders dan een land besturen ze zijn de gewillige slachtoffers van onze Haagse raamzitters die zich hoog in de torens hebben verschanst en geen enkele realiteitszin bezitten. Maar de geschiedenis leert dat er altijd weer een tijdperk aandient dat ook zij verantwoording moeten afleggen en dat zal waarschijnlijk niet in goede harmonie gaan.

von Amsberg | 23-10-21 | 19:40 | 1

Mijn lief heeft me al lang geleden laten weten dat als ik de politiek in zou gaan, ik dan door haar verlaten zou worden (uit gekotst). Ik hou veel van haar dus heb ik naar haar chantage geluisterd.

aflaatverkoper | 23-10-21 | 18:50 | 1

U hebt een wijze vriendin. De aflaatverkopers doen het niet best meer in de politiek.

* Il Principe * | 24-10-21 | 06:41

Maar nu de hamvraag: waar is Bertje Koenders gebleven? Is deze lulhannes eindelijk onderdak of loopt hij nog steeds vergeefs aan te kloppen bij adviesbureaus e.d.?

Toos Bevergeil | 23-10-21 | 18:21 | 1

Even zelf huiswerk doen?
-
'Koenders is sinds september 2019 hoogleraar vrede, recht en veiligheid aan de Universiteit Leiden en de Campus Den Haag (Kooijmans-leerstoel) en sinds 2019 speciaal gezant van de Wereldbank voor Fragiliteit. Daarnaast is hij lid van de Board of Trustees van de International Crisis Group (ICG) en Commissioner van de Internationale Commissie voor Vermiste Personen ((ICMP). Tevens is hij voorzitter van de Foundation Max van der Stoel (FMS)'. (Wiki)
-
Die komt ruim over de Balkenende-norm - met een stevige pensioenvoorziening. En je weet nooit, wat hij er in de komende drie jaar (hij is nu 64) nog bijritselt.

bisbisbis | 23-10-21 | 21:26

Gewoon slappe hap waarvan de meerderheid nog nooit een bedrijf van binnen gezien heeft maar wél kraait het precies te weten. Gemeenschapsgeld uitgeven, hoe het verdiend wordt boeit niet. Als je maar lid bent van de banencarrousel.
Janine Hennis, min v Defensie etc., trotse bezitster van een Schoevers diploma. That's it,

P. Breidel | 23-10-21 | 17:56

Vanaf het moment dat politiek en religie (pastoor en predikant) een beroep in plaats van een roeping geworden is, is het niveau van de ‘beoefenaars’ via middelmatig naar laag gedaald. Het tiental 2e kamerleden met enig niveau en/of bijzondere inzet maakt het gebrek aan kwaliteit bij de andere 140 kamerleden en de demissionaire ministers niet goed.

WelDenkend | 23-10-21 | 17:07

Kijk maar naar Pechtold die is opper rijbewijzen afpakker geworden.
Iedereen een fopbaantje voor bewezen diensten en de sectoren die ze aannemen worden hier vorstelijk voor beloond.

likdoorn | 23-10-21 | 17:02

Eigenlijk wil ik het niet eens lezen...
Spontane diaree krijg ik van die lui...

Den-Pol | 23-10-21 | 16:56

Hoho..... ze doen het wél allemaal voor u hoor! En Teeven? Die zei het zelfs ooit:
Voor Volk en Vaderland.
Met een snik, ook dat nog !

demaup | 23-10-21 | 16:55

Asoos hè

poëpjes | 23-10-21 | 16:33 | 1

Je verwacht het niet!

Links l@llen, rechts (zakken) vullen. Follow The Money is goed bezig.

KlaagGraag | 23-10-21 | 16:37

Ik zeg het nog één keer, dat hele zootje in Den Haag heeft schijt aan het Nederlandse volk die zitten er alleen voor zichzelf en niemand anders, 1e kamer volledig 2e kamer iets minder, het zelfde geldt trouwens ook voor Brussel.

kapt.Jerkoff | 23-10-21 | 16:12 | 5

Niet allemaal, dat geloof ik niet. Er zijn Kamerleden die er werkelijk zitten om politiek te bedrijven, dat wil zeggen: Te spreken voor en namens ons. Sophie Hermans is niet van die categorie, om er eens een te noemen.

Rhenium | 23-10-21 | 17:12

@Rhenium | 23-10-21 | 17:12: Ach Sophie dochter van Loek kamergenoot van Nijpels en Wiegel, als corruptie nog niet bestond dan hadden zij het uitgevonden.

kapt.Jerkoff | 23-10-21 | 17:49
▼ 2 antwoorden verborgen

Nu wil Ik niet meteen in Baudetmodus gaan, maar we zien hier wel het partijkartel in actie.

Tietmier | 23-10-21 | 16:08

Een dubieuze beslissing, of een dubieuze handelswijze ken ik als uitdrukking. "Dubieus water". 'k Wist niet dat dat bestond.

JohanF | 23-10-21 | 16:07 | 1

Vroeger "zwemwater verdacht"...

Wat is het dubieuze water, koeiezijk?

KlaagGraag | 23-10-21 | 16:41

Goed voor jezelf zorgen heet dat

thanseeuwen | 23-10-21 | 15:57

Dat het bedrijfsleven deze gesjeesde politici wil hebben, ze kunnen niets en hebben nog nooit een bedrijf van binnen gezien. Enige reden is denk ik de contactlijst in hun smartphone.

FordPrefect | 23-10-21 | 15:44 | 2

Het is niet Wat je kent, maar WIE je kent

theo-is-dood | 23-10-21 | 16:02

Het betreffende bedrijf wordt door de Ruttiaanse overheid vorstelijk beloond in voorkomend geval.

likdoorn | 23-10-21 | 16:57

Met fatsoen, eer en geweten én met verantwoordelijkheidsgevoel zouden de ex politici kunnen scoren en de politiek weer in een beter daglicht krijgen.
Met nog meer regeltjes dalen we alleen maar verder naar geneuzel en gemillimeter.
Zelfreinigend vermogen in de politiek door max 2 periodes in dit grenium te vertoeven en daarna weer naar een baan buiten de publieke en ambtelijke sector.

de rijdende vechter | 23-10-21 | 15:43

Die draaideurfilosofie klinkt een beetje overtrokken. Volstrekt logisch dat je na een paar tropenjaren je verder redelijke nutteloze expertise en ervaring om wilt zetten in een leuke baan ergens waar ze dat nog willen belonen. Een eenvoudige menselijke drive. Ik zou wel een soort maximum willen zien aan posities in de politieke sfeer, dus deurdraaien tussen burgemeester en ministerposten en dan weer formateur of bij Raad van State gaan spelen, dat mag een keer stoppen. Senioriteit in deze wereld zou geen compliment moeten worden en al helemaal geen indicatie van wijsheid of redelijkheid. Integendeel, des te langer in die wereld des te gladder en ondoorzichtiger je wordt. En gewilder!

GeenAccount | 23-10-21 | 15:42

Oprechte vraag: Waar werkten die mensen voordat zij de politiek in gingen?
Is er geen stelling te maken dat de politiek gewoon goed is voor je carriëre? Beetje de boer die in de 2e kamer duikt en daarna boeren via lobby verder blijft steunen? Of moet die boer na zijn ministerschap opeens even 5 jaar zwemleraar worden?

BootleggersSmurf | 23-10-21 | 15:30 | 5

@Roadblock | 23-10-21 | 15:40: Dan word de politiek dus een soort opleidingscentrum en begin ik het probleem te zien. Daarbij wel opgemerkt dat ik mij een uitvaart-eigenaar en een huisjesmelker kan herinneren die eruit gesmeten werden en die man van mondkapjes-gate is volgens mij ook ondernemer. Maar jij had het over het merendeel dat dus niet uit de doelgroep kwam en dan word het een probleem, ook bij het ontwikkelen van beleid bijvoorbeeld.
Dank.

BootleggersSmurf | 23-10-21 | 16:03

@Roos | 23-10-21 | 15:53: Silly Sil is een activiste die de politiek is ingegaan, zij zette zich al jaren in voor haar doelgroep voordat zij de politiek in ging. Dat zij vroeger veejay was doet daar niks aan af.
Caroline was al betrokken bij de boeren nog voordat zij de politiek in ging. Zij was verslaggever en inderdaad beleidsmedewerker maar dan wel bij een bedrijf in die branche...
Wilders heeft persoonlijke ervaringen die doorwerkten in zijn politieke loopbaan.
De rest ken ik niet maar iig van de door mij genoemde mensen kun je niet echt spreken van een grote verandering in carriëre. Zij waren voor hun politieke loopbaan al betrokken bij de terreinen waar zij zich later politiek voor gingen inzetten.
--Aanpassing: Marijnissen heeft de partij geërfd, iets dat best past in de ideologie van haar partij.

BootleggersSmurf | 23-10-21 | 16:14
▼ 2 antwoorden verborgen

Wanneer de overheid in al zijn geledingen niet politiek onafhankelijk ,sober en prijsbwust integer proportioneel en deskundig is ,heeft ze geen bestaansrecht meer.

2CVOcean | 23-10-21 | 15:09

Evaluatie rapport van GRECO (Group of States against Corruption) The Council of Europe anti-corruption body.
FIFTH EVALUATION ROUND
Preventing corruption and promoting integrity in
central governments (top executive functions) and
law enforcement agencies
EVALUATION REPORT NETHERLANDS
rm.coe.int/fifth-evaluation-round-pre...
Punt 66 t/m 70 zijn interessant.

Roadblock | 23-10-21 | 15:08

“Zelfstandig Adviseur” is ook gewoon lobbyist. Het enige verschil is dat ze op urenbasis worden ingehuurd voor high profile opdrachten. Zo blijven de opdrachtgevers buiten schot en de vaste salarissen beheersbaar. De kamerleden en bewindspersonen die wél hebben gekozen voor een soort van dienstverband hebben zich op een enkele uitzondering na ingekocht als partner.

Mr Dixit | 23-10-21 | 15:05

Nu moeten politici ook ergens vandaan komen, en na een periode kabinet of parlement moeten ze ook ergens weer een baan hebben, dus dit is wel logisch.

Het probleem zit niet zo zeer in het wisselen van baan (inclusief politieke baan), maar in de structuur van de macht in ons land. Die staat nauwelijks meer ten dienste van burgers en de carrousel is nu een symptoom daarvan. Deze personen doen niets anders dan de macht dienen, waar ze zelf onderdeel van zijn, dmv zo veel mogelijk politiek en grote bedrijven en instellingen dienen. Het buitenspel zetten van burgers is daarin essentieel.

Zie de klimaattafel. We mogen nog steeds niet weten wie daar aan hebben gezeten. Zeker is wel dat het niet de burgers en wetenschappers waren. Vrij zeker wel klimaatlobby, lobby van grote bedrijven die azen op miljardenorders om het land te slopen met troep die niets zal bijdragen aan wereld temperatuur verlagen. Geld is binnen, klimaatwappies (blanke upperclass) hebben hun zin en burgers staan buitenspel. De politiek in de vorm van zittende politici en de oud-politici in de lobbyclubs zijn het smeermiddel.

Nuuk | 23-10-21 | 15:03 | 3

Goeie tegel!

Roos | 23-10-21 | 15:37

Goed samengevat

Flow_Snake | 23-10-21 | 16:25

Belangrijk om bij uw tegel te vermelden: De "klimaattafels" waren in 2017 geen onderwerp in welk verkiezingsprogramma dan ook. En na de verkiezingen waren ze er plotseling, en kregen we te horen dat we beslist een biljoen euro moeten uitgeven om het klimaat te "redden".

Rhenium | 23-10-21 | 17:17

Klopt toch! Vereniging voor directeuren, corrupt demagogisch appèl, partij van de aandeelhouders, demagogen 66, etc.

Jezus_Boeddha | 23-10-21 | 14:59

Die uitloop naar luxe lobby-baantjes, dat is slechts een symptoom, een beweging ergens achteraan in een lange keten. Dat die lui het normaal vinden, dat ze het doen, gewoon omdat het kan, dat is wat er mis is.
Inderdaad, gooi er met betere regelgeving snel het slot op, maar dat is slechts symptoombestrijding, noodzakelijk maar zeker niet voldoende.

Schoorsteenveger | 23-10-21 | 14:47

Voor die bedrijven zijn die ex-politici dat geld gewoon waard. Het gaat niet om die politici zelf maar om hun "vrinden" netwerk in Den Haag, Zij kunnen deuren openen die voor anderen gesloten blijven.

Asteroid-B612 | 23-10-21 | 14:43

Je zou dus ook gewoon kunnen concluderen, dat ze dan door het/een bedrijf betaald worden en niet meer door de belastingbetalende burger.

Rest In Privacy | 23-10-21 | 14:35 | 2

Die bedrijven oefenen invloed uit op de besluitvorming en het beleid. En daarvan betalen wij allemaal de rekening, niet dat bedrijf. Het klopt gewoon niet.

Nog even buiten feit dat die bedrijven nooit gekozen zijn.

Duwbak_Linda | 23-10-21 | 14:45

Zelfde geldt overigens voor dat hele "maatschappelijke middenveld", de NGO's en al die tafels waar de Edjes Raketjes van deze wereld de scepter zwaaien. Allemaal belangen waar niemand over heeft kunnen stemmen. Weg ermee.

Duwbak_Linda | 23-10-21 | 14:52

Niet zeuren mensen, zo gaat dat in een democratie.

Here's Freddy | 23-10-21 | 14:34

Jij een banaan, ik een banaan, iedereen een banaan!

Ommezwaai | 23-10-21 | 14:33 | 4

Jij de pisang, ik de pisang, iedereeen de pisang.

Mr_Natural | 23-10-21 | 14:37

dikke ikke twee bananen, ikke ben meer gelijk...

vranac | 23-10-21 | 15:04
▼ 1 antwoord verborgen

Ik snap het probleem niet helemaal. Laat ze lekker lobbyen, daar is toch niks mis mee? Gaat erom hoeveel je luistert naar de lobbygroep, of dat je naar onafhankelijk advies luistert. Dat laatste lijkt mij vrij logisch en is ook gangbaar. Liever zo, als je als politicus aan de kant wordt geschoven, wat vrij vaak gebeurd, wil je ook nog wel een ander vergelijkbaar baantje. Anders wil niemand die hondenbaan nog doen, zeker als toekomstperspectief matig is.

mok | 23-10-21 | 14:27 | 8

Het is belangenverstrengeling van de ergste soort. Minister of staatssecretaris als opstapje naar een vette baan in het bedrijfsleven. Snap je een beetje dat dat wringt? Het één is verstrengeld met het ander. Ten behoeve van wie of wat handelt de ambtsdrager als hij/zij nog in functie is, en, als de overstap eenmaal gemaakt is, hoeveel onevenredig voordeel heeft het bedrijf van kennis, kunde en netwerk van de ex-politicus? Als je dat niet ziet, tja...

Schoorsteenveger | 23-10-21 | 14:55

Het klinkt een beetje als een Oratio pro Domo om het weer eens in een andere taal te zeggen.
U bent toch niet zelf werkzaam in die business?
U praat goed, dat een politicus naadloos overgaat in een lobbygroep.
Hij heeft dus een toekomstig belang bij die lobbygroep als hij nog in functie is.
Men moet wel heel naief zijn om te denken, dat hier pas over gepraat wordt als de politicus aftreedt.
De weg naar de lobbygroep tijdens het ambt bevoordelen is glad maar aanwezig.
Dat is dus gewoon corruptie.
Om met Schoorsteenveger te spreken: Als u dat niet ziet, Tja.

Roadblock | 23-10-21 | 15:19

Als politicus ben je gekozen en word je betaald om de belangen van het volk te vertegenwoordigen. Dat doe je echter waarschijnlijk niet echt als je dan al zit te azen op een baantje waarbij je de belangen van grote bedrijven dient te behartigen. Snap je dat echt niet?

Kicksalot | 23-10-21 | 17:15
▼ 5 antwoorden verborgen
-weggejorist-
Roadblock | 23-10-21 | 14:25 | 4
▼ 4 antwoorden verborgen

Begrijp ik nu goed dat politici ter meerdere heil en glorie van zichzelf de politiek in gaan ???? tssssssss zoiets verwacht je toch niet.

Karel Kruizenruiker | 23-10-21 | 14:25
-weggejorist-
GeeVeeErrr | 23-10-21 | 14:25

Fredje Teeven, bonnen bonnen bonnen
Grabbelt mee uit volle lobby tonnen

Duwbak_Linda | 23-10-21 | 14:22 | 3

Hij is buschauffeur. Ook wist hij achteraf precies het bedrag alleen hem werd de mond gesnoerd

Shoarmamasutra | 23-10-21 | 14:30

@Shoarmamasutra | 23-10-21 | 14:30:
Hij WAS buschauffeur. Althans, dat destilleer ik uit bovenstaande.
Maar goed, wens hem het beste toe. Iedereen graait, dus waarom Fredje Teeven niet.

Duwbak_Linda | 23-10-21 | 14:36

Bus besturen voor de bühne.

Duwbak_Linda | 23-10-21 | 14:17 | 5

@oldandwise | 23-10-21 | 14:24:
Dan heb je geluk gehad. Fred heeft ooit op rugby gezeten en scoorde eens vier tries in een wedstrijd. (naar verluidt)

Duwbak_Linda | 23-10-21 | 14:29
▼ 2 antwoorden verborgen

Wie appelen vaart wie appelen eet, of, wie het dichtst bij het vuur zit die warmt zich het best.
Dit zijn nou eenmaal de gedragingen van hen, de politici die het beste voor hebben met het gepeupel, maar eigenlijk het meest met zichzelf.

gemeentereiniging | 23-10-21 | 14:14

Als we ze na hun kamertijd eerst een paar jaar opsluiten voor al de misdaden die ze in de kamer hebben gedaan of met hun stemgedrag ondersteund dan heb je veel minder last van dit probleem.

down | 23-10-21 | 14:13

Aha.

De Volkskrant in combinatie / samenwerkend met Open State Foundation betekent nu en hier opeens heel objectief en nobel.

Leuk.

Dr.Mabuse | 23-10-21 | 14:01 | 3

Het is niet alsof ze cijfers serveren die liegen, maar wel selectief zijn gekozen.

VoltaireJohn | 23-10-21 | 14:05

@VoltaireJohn | 23-10-21 | 14:05:

"Serv Wiemers (Amsterdam, 21 juni 1967) is een Nederlands schrijver. Hij schrijft (non-fictie)boeken en publiceert artikelen over politiek, mensenrechten, China en inheemse volken.

Wiemers was diplomaat in Peking van 2000 t/m 2005. Daar vond hij inspiratie voor zijn boek De Inhaalchinees, Portretten van trendsetters in China. Het toont de mensen achter de grote veranderingen in het moderne China.

Sinds 1996 is hij met regelmaat verkiezingswaarnemer (lange termijn, korte termijn en supervisor) in met name de Balkan en Oost-Europa. Wiemers stond ook tweemaal op de Tweede Kamer-kandidatenlijst van de PvdA: in 2002 (plaats 68) en in 2010 (plaats 47).

Na diverse bezoeken aan in totaal 30 indianenreservaten in Noord-Amerika en vele ontmoetingen met indiaanse leiders, stamoudsten, krijgers en medicijnmannen schreef hij het boek Veerkracht, Indianen van nu over de wereld van morgen over de indiaanse identiteit, strijd voor zelfbeschikking en milieu, en hun boodschap aan de wereld. Het boek kwam in oktober 2018 uit. In 2017 en 2018 was Wiemers diverse malen te gast op Radio 1 om commentaar te geven over de situatie van Noord-Amerikaanse indianen. "

Het opperhoofd der Open Staters.

Dr.Mabuse | 23-10-21 | 14:13

Ze zeggen dat ze transparant zijn, daar kijk ik dwars doorheen.

Mr_Natural | 23-10-21 | 14:00

Maar Polen is pas echt fout hoor....

Odin | 23-10-21 | 13:59 | 1

Gewoon een dikke middelvinger naar de EU en hun verstikkende wetgeving,
kost hun ongeveer 32 MiLjArD maar dan het je wel je punt gemaakt
(for the time being, that is) In iedergeval hebben ze nog wel ballen daar in Polen
waar Nederland zijn cock&balls allang aan de EU voor een habbekrats heeft weggegeven.

TijdelijkOptimist | 23-10-21 | 14:49

Lobby-organisaties verbieden!
In Brussel maken ze zowat de dienst uit. Schrijven ze gehele wetsvoorstellen en weten er zo flink wat voordeeltjes voor zichzelf uit te halen.

BekiekUtMoar | 23-10-21 | 13:56

En de rest teert nog op hun wachtgeld?
Je vraagt je af hoeveel beïnvloede besluiten met een dergelijk functie na het kamerlid zijn zijn genomen in de tijd dat ze kamerlid waren.

Sinclair | 23-10-21 | 13:53

Het vak van bijvoorbeeld buschauffeur lijkt mij eigenlijk ook best wel leuk. Teeven zegt 'het is harstikke leuk!' Het kan ook best leuk zijn, denk ik. Vooral als je financieel (grotendeels) onafhankelijk bent want toch al flink wat hebt opgespaard. Als je dan eens moet pissen terwijl dat niet past in de dienstregeling, dan ga je gewoon even pissen. Want wat kan het jou nou schelen als je meerdere je erover aanpakt? Je hebt dat maandsalaris immers toch niet nodig! En als je eruit wordt getrapt, kan je alle tijd nemen om iets anders leuks te zoeken. Als je leuke dingen wilt doen, heb je geld nodig. En als je geen geld op de bank hebt, is werken niet meer dan 'moeten'.

Leptob | 23-10-21 | 13:53 | 1

Dat dus

RGV42 | 23-10-21 | 14:23

Water is nat.
Eens een corruptici, voor altijd een corruptici.

Reebensteeltje | 23-10-21 | 13:50 | 1

Is dit een nieuw woord? Zo ja? Goedgekeurd! Leukste spreekbeelden voor mij is bijvoorbeeld fossiele politici, en nu dus ook corruptici.

VoltaireJohn | 23-10-21 | 13:57

Vroeger was kamerlid een erebaantje, tegenwoordig gewoon een opstapje naar een lucratieve baan in het bedrijfsleven dat zaken doet met de roverheid.

Wijze uit het Oosten | 23-10-21 | 13:49 | 5
-weggejorist-
mirical | 23-10-21 | 14:51

Een erebaan? Ben je wel goed bij je hoofd? De leden zijn gekozen via de verkiezingen en hebben een grote verantwoordelijkheid. De meesten krijgen helemaal geen lucratieve baan.

MaarFeitelijk | 23-10-21 | 17:07
▼ 2 antwoorden verborgen

Veel erger is dat de regering vooral met lobbyisten aan tafel zit en vooral hun wensen uit voert.
Terwijl z'n Urgenda of hoe ze ook mogen heten nauwelijks steun van de bevolking hebben is hun invloed onevenredig hoog.
Politici komen in de Kamer dankzij de stemmen van de kiezers, maar de lobbyisten bepalen het beleid.

Osdorpertje | 23-10-21 | 13:49 | 5

@MaarFeitelijk | 23-10-21 | 14:07:
Whahahaha, Urgenda is een volksbeweging.
Hoe komt u aan die onzin.
Urgenda is een actiegroep en heeft 15 leden.
Urgenda wordt gefinancieerd uit overheidssubsidies (ja, het rijk bekostigt zelf de processen tegen haarzelf).900.000 in 2020.
De Postcodeloterij.(8.8 miljoen).
groene-rekenkamer.nl/2388/urgenda-afg...
Over het algemeen wordt Urgenda gebruikt om stiekem regeringsklimaatdoelstellingen er door te drukken, waar te weinig draagvlak voor is onder de bevolking onder het mom van "Ja, we moeten het van de rechter"

Roadblock | 23-10-21 | 14:34

@Roadblock | 23-10-21 | 14:34: u begrijpt eenvoudig Nederlands niet? Urgenda dwingt het handhaven van wetten af. Die wetten zijn eerder door de volksvertegenwoordiging aangenomen.
Waar zij hun budget vandaan halen doet er niet toe. Het zijn gewoon burgers.

MaarFeitelijk | 23-10-21 | 17:05

@MaarFeitelijk | 23-10-21 | 17:05:
Gewone burgers en een volksbeweging my ass.
Wat snapt u niet aan het woord actievoerders?
Marjan Minnesma: werkte bij NOVEM, Greenpeace, de Vrije Universiteit Amsterdam en het Dutch Research Institute For Transitions (DRIFT) van de Rotterdamse Erasmus Universiteit waaraan onder meer mede-Urgenda-oprichter Jan Rotmans is verbonden.
Jan Rotmans nog zo'n "gewone burger"
nl.wikipedia.org/wiki/Jan_Rotmans
U maakt zich belachelijk.

Roadblock | 23-10-21 | 21:49
▼ 2 antwoorden verborgen

Nee, pres Bonkers zou het moeras wel even drainen. De mafketel en zijn aanhang zijn van het pvv soort. Een grote bek over beter doen maar vanaf dag één gedraagt men zich als een stel wannabe dictators. Er was eigenlijk geen moeras, er waren alleen politieke opponenten die zwart gemaakt moesten worden. Net als hier. Komt men zelf in het bestuur doen moet plots de famile een baantje zonder verschijningsplicht en krijgen vrindjes opdrachten, die natuurlijk ook moeten afdragen.

MaarFeitelijk | 23-10-21 | 13:48

Wie lobbyt er eigenlijk voor de bananen?

MargauxGrandCru | 23-10-21 | 13:48

Het westen wordt bestuurd door de deep state. Klinkt complot maar het is niet zo spannend. Ambtenaartjes zitten doorgaans decennia in een organisatie. Mainstream politici zijn doorgaans geselecteerd op hun vermogen om orders op te volgen en te liegen voor de camera, en zijn vaak ook decennia actief. Leger en spionage lijders zijn ook vaak decennia actief in een organisatie.

Combineer dat met de exponentieel toenemende macht van banksters en andere financiele cowboys, die zelf in de zak zitten van een aantal multi miljardair families die zo rijk zijn dat zelfs Bill Gates een pauper is. Die in vrijwel alle landen van de wereld assists hebben en dus politici, leger en ambtenaartjes in hun zak hebben.

Combineer dat weer met de toenemende macht van de energie sectoren (je pokkie/pc op te guuren heeft juice nodig) waar ook deze handvol multi miljardair families aandelen in hebben.

Momenteel zit er een seniele ouwe perverse gek in het Witte Huisje, die zich voor de zoveelste keer vernederde op tv. Letterlijk een keizer zonder kleren situatie want de MSM moet dit weer rechts zien te kletsen, spinnen, negeren en censureren.
Maar Amerika valt (nog) niet. Er zijn geen tanks op de straten, geen massa protesten, niks. Why? Omdat het land bestuurt wordt door een deep state die al decennia aan de touwtjes trekt.

De politici die je op tv ziet, zijn letterlijk voor de show. Een poppenkast. Met acteurs en actrices van dubieus intellectueel en ethisch niveau. En zeer dubieus in hun acteerwerk, zouden bij GTST nog zijn weggestuurd. Pervers en corrupt, die zonder problemen hun eigen moeder achter de boekenkast zou verraden voor wat doekoe en aanzien.

Graaf_van_Hogendorp | 23-10-21 | 13:48 | 3

Rothschild familie, te sterk.

VoltaireJohn | 23-10-21 | 14:00
-weggejorist-
mirical | 23-10-21 | 14:36

Mooi filmscript, heb je het al verkocht?
Of geloof je deze onzin echt?

MargauxGrandCru | 23-10-21 | 14:39

Goh... ome Soros die (ex)politici zwart maakt, je verwacht het niet

kapotte_stofzuiger | 23-10-21 | 13:47

Vandaar dat al die asiel- en milieuclubjes zo een enorme vinger in de pap hebben bij het te voeren beleid.

sinar2 | 23-10-21 | 13:47

De ultime fuck you naar de burger is natuurlijk,
na een mislukte carrière als lieger&bedrieger in de politiek,
het veld moeten ruimen als corrupte zakkenvuller&allround incompetent misbaksel.
Om daarna 3 dagen per week voor 300k per jaar bij de eerste de beste Nederlandse/Europese fopintegriteitscommissie aan te schuiven,
en dan een paar jaar later via de baantjescarousel gewoon weer
ouwe jongens krentenbrood spelen!

TijdelijkOptimist | 23-10-21 | 13:44
-weggejorist-
mirical | 23-10-21 | 13:42 | 4
▼ 4 antwoorden verborgen

Toch is dat niet persé slecht. Liever heb ik iemand op een portefeuille die verstand van zaken heeft. Het is wat dat betreft logisch dat iemand na de politieke loopbaan werk in hetzelfde vakgebied zoekt (en vindt).

DePsych | 23-10-21 | 13:40 | 2

Nee, dat is niet logisch.

squadra | 23-10-21 | 13:43

Als je de medewerking van een bepaald ministerie nodig hebt, kom je niet voorbij de allerlaagste ambtenaar die de telefoon opneemt. Ik praat over medewerking, dus niet over subsidie.
Ik weet inmiddels uit ervaring dat je niet met de beslissers op een ministerie aan tafel komt zónder een lobbyist in te schakelen.
Helaas een trieste waarheid, echter lobbyisten zijn een noodzakelijk kwaad.

theo-is-dood | 23-10-21 | 13:56

En de rest ging via de ambtelijke wegwerkmolen ( er is zelfs een compleet intern bedrijf dat niets anders doet dan baantjes zoeken of creeeren voor mislukte politici/ambtenaren, de Algemene Bestuurs Dienst geheten). Kortom of ze nou commetcieel gaan of een nutteloze functie krijgen bij ZBO, Waterschap, Provincie oid. ze blijven vreten uit de staatsruif. Parasieten will stay parasieten.

BoerKoekoek | 23-10-21 | 13:39

We leven in een lobbycratie, onze stem is geen cent meer waard.

Abject | 23-10-21 | 13:38

Prima als ze in het bedrijfsleven of in stichtingen aan de slag gaan, onder één voorwaarde: ze belanden voor 10 jaar op een openbare lijst, en het is rijksambtenaren verboden om enig contact (in welke vorm ook, ook "buiten werktijd") te hebben met iemand op die lijst.

dihydrogenmonoxide | 23-10-21 | 13:38 | 1

Dat is in het bedrijfsleven heel normaal dat je een geding hebt dat je niet met vooraf bepaalde personen / klanten / bedrijven contact opneemt.

Roorda van Eyssinga | 23-10-21 | 13:41

En wie zit er nu achter waterstof want miljarden gaan er worden weggeswievert in die tak.

28 | 23-10-21 | 13:37

Bv nl.... duuuh

Schwanzeleber | 23-10-21 | 13:37

Vandaar dat het politiek gezien een en al falen is. Ze zitten er puur voor eigenbelang. Landsbelang komt op een nog te bepalen plaats.

vluchtelingallergie | 23-10-21 | 13:37

Veel mensen worden kamerlid omdat ze dan makkelijk worden geparachuteerd naar een lucratieve lobbybaan. Is voor hen puur een carrièremove.

Realisties | 23-10-21 | 13:30 | 3

BBB Carolientje doet het omgekeerde. Zij komt van de varkenslobby en wordt Tweede Kamerlid

theo-is-dood | 23-10-21 | 13:58

Dat is een van de weinigen met een ruggengraat en zuiver geweten. Zij is de uitzondering die de regel bevestigt.

Bakkeleures | 23-10-21 | 15:07

@Bakkeleures | 23-10-21 | 15:07: Zuiver geweten? Lobbyen voor de varkenssector? Er worden 11,5 miljoen varkens per jaar vetgemest. 80-90% wordt geëxporteerd. De stront verpest steeds meer het drinkwater. Fijne lobby hoor.

En overigens, het gaat zo goed in de varkenssector dat de varkensboeren zich in grote getale laten uitkopen.
“ Een gemiddeld varkensbedrijf in Noord-Brabant met 500 zeugen en drie stallen kan rekenen op zo’n 700.000 euro.”

theo-is-dood | 23-10-21 | 16:14

REAGEER OOK

linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken
Online Casino | Online Casino | Paynplay Casinos | Online casino expert | Online Casino
Goksitesvergelijker.nl | Onlinecasinofortuna.com