Sywert enorme Sywert, blijkt uit app van Sywert
Even politiek deurtje openen
Dit is eigenlijk niet uit te leggen. Al laat je je 50 uur lang live door Twan Huys interviewen op SBS6, dan nog is bovenstaand appje (aan wie of in welke context, dat wordt dan weer niet duidelijk, maar goed, dat zou je dus moeten uitleggen) dat Sywert van Lienden volgens Follow the Money op 10 april gestuurd heeft niet uit te leggen. Zeker niet omdat Van Liendens zakenpartner Bernd van Damme een dag eerder al domeinnamen voor de Relief Goods Alliance BV, die niks te maken heeft met de Stichting Sywert voor Sywert Hulptroepen, registreerde en vier dagen later de BV ook echt werd opgericht. Het hele verhaal (ook over prutsende ambtenaren die het in hun broek deden van een paar tweetjes om niet) leest u bij Follow the Money.
Slinger van Lieden
Reaguursels
InloggenNul moeite met dat ze die zelfingenomen proleet te drogen hangen, maar mag ik alsjeblieft ook alle hoofden van de ambtenaren die dit contract hebben gezien en goedgekeurd op een spreekwoordelijke zilveren schaal?
Gewoon namen, rugnummers en nooit meer stoppen met herinneren aan dit fiasco. Dit is aan criminaliteit grenzende incompetentie, boze opzet of een combinatie daarvan. Daarvoor horen die ambtenaren net zo te afgerekend als seabert.
Ik word zo godsverschrikkelijk moe van dat al die journo's maar constant kunnen doen alsof het alleen aan seabert ligt. Alsof je een contract met maar een partij kunt maken. Stelletje dombo's
Wat zijn nou precies de bezwaren tegen de handelwijze van Sywert? De vijf D’s misschien?
Dat (1) ie gezegd heeft dat hij er niets aan zou verdienen?
Dat (2) de wereld c.q. de wereld van de zorgmedewerkers er een stukje beter op zou worden?
En uiteraard Dat (3) hij er een vermogen mee heeft verdiend en
Dat (4) dat vermogen door u wordt opgehoest? Oh en natuurlijk …
Dat (5) het door de overheid riant gefaciliteerd wordt.
Mag ik er op wijzen dat ik deze D’s ook terug zie als ik kijk naar de klimaathysterie en de daaruit voortvloeiende zogenaamde energietransitie. En dan hebben we het echt over heel andere bedragen en verder strekkende gevolgen.
Maar daar hoor je weinig over, nietwaar Bas Heijne met je edele gelul.
Zolang ook frauderende toeslag aanvragers 30K krijgen, iedereen en zijn politieke moeder baantjes schuift naar elkaar vind ik het wel best.
Die rechtzaak wordt toch een flop.
Dit is een mooi voorbeeld van die vercrackte dominante rol van beeldvorming in het politieke proces. Gelukkig zijn politici en hun politiek assistenten doorgaans hopeloze incompetente amateurs. Als ambtenaar gebruik ik het intern af en toe ook wel eens om budget vrij te krijgen, werkt fantastisch. "Dit en dit kan mogelijk kamervragen opleveren, paniek voor de Minister, geef geld, dankuwel." Generalistische ABD-ambtenaren snappen er niets van en geven dus akkoord, Minister ""gered"" en jouw projectje ook.
Cynischer kan ik het niet maken, wel realistisch.
@Defman | 16-10-21 | 16:28: Is de manier in (semi) ambtenarenland. Werkt ook met managers. Weet waar ze bang voor zijn en kleed je verhaal zo in dat zij op de blaren zitten als jij geen geld krijgt. Werkt inderdaad geweldig.
En zo ziet zakendoen er dus uit, zo grijs mogelijk werken tot het bijna pikzwart wordt, de enkelen met vlotte babbel en lef worden er rijk van, de verpleegster op de IC krijgt geen euro loonsverhoging buiten de inflatiecorrectie.
Eerlijkheid en rechtvaardigheid, laat staan gelijkheid is ver te zoeken al jarenlang. De wetgever zorgt er wel voor dat de geldzuigers alleen maar harder kunnen blijven graaien. Totdat het mis gaat en zichtbaar wordt dat de wet de wetgevers, cont6rolerende en uitvoerende macht niet of nauwelijks meer kunnen beschermen. Liquidaties zijn na integrale corruptie eerder regel dan uitzondering inmiddels geworden. Criminelen kunnen in hun villa's en patserbakken blijven vertoeven zonder een centje pijn. Machteloosheid van de rechtsstaat.
Joh, niet alleen criminelen. Wat dacht je van de consultantvrinden van onze bestuurders. Daar gaat me toch een hoop geld in om en daar staat geen enkele productie tegen over buiten wat letters en cijfers op papier, dat vervolgens in een lade verdwijnt.
Nee.
Ik zou hem een hand geven: goed gewerkt pik! Had VWS cs maar minder ambtenaar en meer ondernemer moeten zijn. Ze huren maandelijks voor miljoenen consultants in maar dit konden ze niet voorkomen?
Gewoon laakbaar, zelfzuchtig en te gemakkelijk van VWS.
Het geld zijn we toch al kwijt. Kunnen we die afgekeurde mondkapjes retour afzender doen? Allemaal in zijn voor tuin?
FTM, altijd +1!
Onze Democratie en Rechtstaat heft even last van een dipje. Opportunisten die nu handig gebruik maken van de chaos om de zakken te vullen moeten wel beseffen dat dingen ook kunnen veranderen. Hoe hoger de moed, hoe harder de val.
Ach, er moet nog altijd zo'n 5 miljard worden teruggevonden en/of verantwoord. Als FTM dat kan terugvinden dienen deze helden vindersloon te ontvangen.
In het NRC van vandaag een diepgravend artikel van Bas Heyne >>Leeg gepreek accepteren we niet meer
Moraal De gespeelde betrokkenheid van politici, zakenmensen en popsterren is cynischer dan de grootste leugen van Trump, schrijft Bas Heijne.<< www.nrc.nl/nieuws/2021/10/15/leeg-gep... >>In Nederland hebben we de affaire-Sywert. Dat geval is uitzonderlijk in zijn bizarre schaamteloosheid, maar symptomatisch in zijn gespletenheid.<<
Dank! Interessant artikel maar Heijne maakt zich in het artikel ook schuldig aan het gene waar hij tegen ageert. Dominee-achtig geneuzel en pot en ketel vind ik het. Misschien was het beter geweest als hij deze column niet had geschreven want het voegt niks toe. Maar okay, bij hem moet ook de schoorsteen branden dus vandaar deze moralistische column. Lol!
Maar als er in staphort e.o. al vanaf het begin der tijden niet gevaccineerd word en de infectiegraad daar al sinds het begin der dagen superhoog ligt dan is er toch wel ondertussen eenzelfde resistentie door besmetting en hertsel en besmetting en de pijp uit gaan bereikt als in andere gebieden. Of mis ik wat?
Mogelijk mis je de reële cijfers. Wie zegt dat die kleurtjes ook kloppen? Is die bron betrouwbaar gebleken de afgelopen, zeg 10 jaar?
Daarvoor is het belangrijk dat je een functionerend rechtssysteem hebt, zodat je hier niet eens over na hoeft te denken.
Wat je hier doet verkapt uitlokken en oproepen tot bedreigen, volgens mij ja dan een toestenbord ophitser tot geweld. Volgens mij moet je dan lekker op het gesubsidieerde JOOP.nl je mening spuien, daar mag dat wel.
U bent af...
We gebruiken geen geweld.
Nee, ben geen tokkie. Nog meer slimme vragen?
Nee, ik zie het probleem ook niet, verschillende figuren hebben miljoenen winst gemaakt, Hugo weet van een paar miljard niet waar ie het aan uitgegeven heeft, en dan hangen we deze lul op omdat ie ook een graantje meepikte?
Ga toch weg, allemaal afleiding en ondertussen regeert Rutte lekker door...
Dus u ziet toetsenbordhelden, misschien een idee om even achter de ":" het begrijpend lezen toe te passen?
@bananabanana | 16-10-21 | 12:52: Sywert krijgt een high five van mij! Veel hypocriete zeikers en vooral vanuit de non-profit hoek, Kijk eens in de subsidie registers van je gemeente en zie hoeveel er verdwijnt indirect in zakken van bekenden van ambtenaren. Organisaties die budgetten opmaken door het uit te geven aan onbenullige zagen om niet gekort te worden op de subsidiestroom. Organisaties (Jeugdzorg) die gezinnen anders labelen waardoor ze meer subsidies kunnen lostrekken. Ik vertrouw eerder een junk met de sleutel van mijn medicijn kastjes dan een ambtenaar met mijn geld.
@R.j.deVries | 16-10-21 | 13:44: Interessante beschuldigingen, nu wel even concretiseren svp, namen en rugnummers, anders is ook dit slechts gelul achter grote motoren.
Nee, ik zou wel vragen waarom hij mij blokt op Twitter! Met slaan krijg ik dat antwoord niet!
Een stichting mag winst maken. Een stichting mag dat zelfs als doel hebben. Is geen punt. Vele stichtingen zijn "not for profit opgericht", maar kunnen wel winst maken. Dat kan ook per ongeluk gaan. Ik weet niet welke woorden er zijn gebruikt, maar als er gezegd is "onze stichting is een not for profit stichting" lijkt mij dat correct woordgebruik als dat ook zo in de statuten van de stichting staat.
Daar staat vermoedelijk binnen het kader van het correcte woordgebruik "zonder winstoogmerk".
Alleen is de winst niet bedoeld om uit te keren aan bestuur en directie, maar bedoeld om het doel van de stichting te dienen. Zakkenvullers en graaiers zoals ik hebben wel plezier van een stichting als het directeursalaris hoog genoeg is of de secundaire zaken zoals lekker eten, reizen, mooi auto van de zaak en de nodige contacten naar geldpotten mogelijk zijn. Vooral dat laatste. Ook voor Siewert.
Die mondkapjes can 100 miljoen waren ook nog eens afgekeurd.
Dat is helemaal onbegrijpelijk (later zijn ze voor een groot deel niet eens gebruikt), in die eerste maanden was de paniek zo groot dat alles goed genoeg was om te kopen.
In coronatijd kon alles en werd sowieso weinig dubbel gecheckt. Een parlementaire enquete is wel het minste wat we kunnen verwachten, maar waarschijnlijk wordt het glas, plas, was. Hugo de Jonge heeft volgens de Algemene Rekenkamer 5.1 miljard euro besteed , waar hij geen verklaring voor had. www.rtlnieuws.nl/economie/artikel/523...
Toch lijkt dit ook op tunnelvisie. Follow the Money heeft het verhaal klaar en zoekt daar de 'bewijzen' bij. Herinner me zelf die tijd als een tijd waarin de overheid helemaal niets leek te doen (gebruikelijke bureaucratie). Natuurlijk probeerde Swiebertje dat te beinvloeden met tweets (hij had een oplossing klaar, zo claimde hij). Wat nog steeds onbegrijpelijk is, is dat die cda-pipo's bij de overheid niet aan hun partijgenoot vroegen om de contactgegevens van de handelspartners om het rechtstreeks via de overheid af te handelen. Dan had Sywert een lintje kunnen krijgen en had de overheid een goede beurt gemaakt.
Zoistmaarnet.
U raakt de kern. Er zat een ervaren inkooporganisatie tussen, die is t.b.v. S aangestuurd door de politiek, daar is bezwaar tegen gemaakt, zaak is politiek doorgedrukt. Uit de media. De kern? Zaak stinkt en politieke vriendjes zitten onder tafel "er is niets aan de hand" te doen. Dus rechtszaak wegens dwaling, oplichting etc. en dan civiel uitknijpen. Gemeenschapsgeld en kruiwagens, heeft trekjes van zwarte handel in oorlogstijd.
Youp van t Hek gaat optredens maken en de opbrengst gaat naar rechtszaken om Sywert kapot te maken. Leuk.
Vind t vooral zeikerig
Lapt die van het Hek ook bij als zijn optreden niet genoeg opbrengt?
Stond van de week in de krant, een slimme ondernemer had dit domein vastgelegd, het is een persoonlijke hobby van hem. Leek hem wel een goed idee. De overheid heeft dit domein gekocht van de ondernemer, ik dacht voor 400 euro…. www.ad.nl/tech/adelbert-claimde-coron...
@joep97 | 16-10-21 | 12:06:
Dank!
Ik zal wel weer de enige zijn maar in de context van de toenmalige paniek, onbekendheid met het virus, gigantische politieke druk en behoefte aan beschermingsmiddelen, kan ik me heel goed voorstellen dat de Sywert-deal is gesloten.
De signatuur (liefdadigheid of commercieel) van de leverancier maakt op dat moment niks uit.
Ten slotte: uiteindelijk heeft Sywert gewoon geleverd. Hij heeft de boel niet opgelicht. Over de wijze waarop hij binnen is gekomen bij VWS kun je twijfels hebben maar iedereen gebruikt kruiwagens om ergens binnen te komen. Nihil novum sub sole.
Je bent een paria voor de rest van je leven, maar straks wel je bent eigen werkwoord in de Dikke van Dale: “Amice, hoe heb je dat fortuin bij elkaar gesywert?”
Sywert is en blijft de bliksem afleider voor de faal van Mark en Hugo.
VVDer Youp werkt daar samen met Plasman graag aan mee.
Denk dat Youp eerder GL is of zo.
Klimaatverandering is waarschijnlijk een hoax, maar zo niet ook de schuld van M & H.
@Watching the Wheels | 16-10-21 | 12:31: Zou kunnen maar ik zie hem niet in een eikeltjes pyama, het graaien en vervolgens anderen de maat nemen past meer een VVDer.
Beleidskeuzes laten afhangen van wat een vroegbejaarde CDA’er op Twitter roept, je moet wat als je geen visie hebt.
"vroegbejaarde CDA’er" is dat een pleonasme (of tautologie)?
youtu.be/lwHcmGrYEuc?t=6
Het CDA ging eerst onderzoeken of ze hem de partij uit moesten trappen of het toch wat anders zat dan een beetje overduidelijk voor de hand lag.
Dat hij dan natuurlijk uit zichzelf is vertrokken is natuurlijk politiek handig, want toen het ijzer heet was mocht Mona er ook niet anders over zeggen dan dit.
-
Als je als integere CDA-er dit soort lieden in je partij hebt heeft dat rapport natuurlijk de hoogste prioriteit. Dus dan lijkt het me gepast om alsnog je mening als CDA te ventileren!
Het meel kan uit de mond en in de opinie shows kun je nu als CDA je politieke mening en bevindingen delen, over je voormalige kroonprins Sywert.
Als ik ooit besmet wordt door een gevaccineerde, nou, dan is hij van mij.
En ik hoop dat hij nooit meer gebruik mag maken van onze gezondheidszorg...
Je immuun systeem herkend het virus door de vaccinatie en begint dus eerder het virus eruit te gooien en je wordt minder ziek.
Dat is wat anders dan het virus niet bij je kunnen dragen (dus besmet zijn).
Om het immuun systeem scherp te houden bestaat de kans dat het geheigen moet opfrissen met een derde prik.
Allemaal logisch en heeft niets te maken met politiek beleid.
Je bedoelt "ongevaccineerde"? Zo nee dan begrijpt niemand het.
@Frits de Vriez | 16-10-21 | 11:18:
Ongevaccineerd of gevaccineerd. Gewoon je virus bij je houden ja.
Tuurlijk joh.
Sywert heeft onder valse voorwendselen midden in een bestuurlijke crisis een opdracht van de overheid gekregen, die normaliter niet plaats had kunnen vinden.
Dat laatste komt door de aanbestedingsregels van de overheid, die moet boven een bepaalde drempel openbaar worden gedaan. Zodat meerdere inschrijvers een offerte kunnen maken en transparant de beste wordt geselecteerd voor de betreffende uitvraag. Er was crisis en dat kon even niet.
-
Door daar dan tussen te glibberen via allerlei goedkope achterbakse (slim en integer is wat anders) BV's en het te verkopen onder het mom van een weldoener. Is misschien de reden dat Sywert en z'n twee maatjes, niet zo gewaardeerd worden.
Zorgelijker is misschien nog wel het falende justitiële systeem. Wanneer er zo overduidelijk sprake is van misbruik van een situatie door oplichterij en je kunt daar niets mee. Dan moet je dringend je justitiële systeem aanpassen.
Misschien wordt het tijd om de blinddoek van vrouwe justitia eens even af te doen, zodat ze met haar eigen ogen kan zien wat zich allemaal in de echte wereld afspeelt.
-
Als Sywert echt slim is (z'n twee compagnen zullen dat ook doen), pakt ie z'n spullen en gaat lekker ergens wonen met z'n geld waar ze hem niet kennen. Dan verdwijnt het langzaam in de doofpot en hoeft niemand er blijkbaar wat mee te doen.
Dat dit zaakje aan de kant van de overheid stinkt is wel duidelijk. Sywert en companen waren namelijk wel erg zeker van hun zaak toen ze de deal in gang zetten. Het is nauwelijks nog voor te stellen dat de deal louter door dommigheid of haast op het minsterie rond is gekomen. De verantwoordelijken kunnen nu nog slechts 2 dingen: Sywert vervolgen als dat een goede kans van slagen heeft, of de boel een stille dood laten sterven.
Ja verdorie zeg. De overheid heeft wel wat andere zaken aan hun hoofd dan Sywerts aanpakken, de rekeningen op orde krijgen en het land runnen.
@Deflatiemonster | 16-10-21 | 10:55: Bijvoorbeeld de bonnetjes zoeken van die 5,5 tot 6,5 miljard euro die, zonder verdere duidelijke verantwoording, uitgegeven lijken te zijn onder door Hugo en zijn kompanen op VWS.
Op zich goed om dit uit te diepen, maar een onderzoek naar alle - grote! - fouten die de NL overheid heeft gemaakt in de Covid-aanpak, die tot duizenden extra doden heeft geleid, komt er maar niet. Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat de zaak-Sywert sommige mensen wel heel goed uitkomt, als afleiding.
Grenzen niet op tijd sluiten. Scholen niet op tijd sluiten. Bepaalde bevolkingsgroepen die de IC's overbelasten niet noemen om bepaalde politieke partijen niet in de kaart te willen spelen/ vanwege slappe knieën/ overmatig willen deugen, mondkapjes weggeven aan China terwijl het duidelijk was dat men ze hier nodig had. En nog meer...
Helemaal eens. Er is 5 miljard zoek, en daar moeten we vooral niet achteraan gaan.... Dan volgt er een enorme beerput...
Hij gaat vastlopen
Kut, nou gaat iedereen ineens de woorden OM NIET gebruiken. Is dit een complot of zo?
Ik mis iets in de reaguursels: de woorden OM NIET. Wat mij betreft blijven we die vieze huichelaar net zo lang achtervolgen tot dat geld (ons geld) weer op de plek komt waar het thuis hoort.
Goed werk Sywert. Zet de plucheplakkers maar s flink in hun hemd
Werkelijk het enige wat Siewert fout heeft gedaan, is op TV blaten dat ie de mondkapjes “om niet” zou leveren.
Dat was in een tijd dat onze ambtenaren van inkoop zelfs afsprken hadden gemaakt met schimmige turkse portbedrijfjes op tochtige industrieterreinen die vaak alleen contant betaald wensten te worden.
Er was niks en onze capabele mensen van de overheid wisten geen uitweg. Siewert en Bernd hadden contacten en konden leveren. Iedereen blij.
Hij had alleen zn bek moeten houden.
Het is zelfs zo dat hij eerst een offerte had gemaakt voor 80 mln, daar werd niet op gereageerd. Toen hij twee weken later dezelfde partij aanbood voor 110 mln was er ineens wel n accoord.
In mijn ogen zijn alleen onze ambtenaren schuldig aan deze fuck up.
Als je zegt dat je het om niet doet en vervolgens toch een flinke factuur stuurt, dan ben je niet zuiver. Hij speelt een weldoener met zijn studentikoze gezicht, maar vult zijn eigen zakken. Stop met het valse dilemma. Sywert is een zak hooi, Hugo de Jonge en zijn ambtenaren zijn dat ook. De eerste door valsheid en de laatste door incompetentie.
jammer dat ik deze kans heb laten liggen, was ik nu ook enkele miljoenen rijker geweest. Iedereen maakt zich nu druk om Sywert, maar dit is gewoon het topje van de ijsberg. We zijn net zo corrupt als welk ander corrupt land ook.
@Stijlloser_from_NL | 16-10-21 | 10:33: nee, het is erger. En sywert, de held, heeft het door en door corupte systeem gewoon gebruikt.
@Stijlloser_from_NL | 16-10-21 | 10:33: die kans had je niet gekregen, daarvoor moet je dichter bij het CDA vuur zitten. Ondernemers die reeds handelden in mondkapjes werden zelfs buiten spel gezet.
Daar komt Sywertje, slimme Sywertje
Onze Sywert met zijn uitgestreken snoet
Daar komt Sywertje, gluiperd Sywertje
Onze Sywert die doet alles voor de poet
Hij leidt een vrolijk leven
Hij luistert nooit naar raad
Om zijn deal met mondkappen
Maakt iedereen zich kwaad
Mooi Delfts blauw tegeltje.
Het eerste couplet zingt lekker op de tune van Opa Bakkebaard. De tweede wat minder.
Sywert is een boef en een weinig integere man. En nu is hij een erg rijke niet integere man.
Het zij zo.
Rijk en niet integer gaat vaak samen.
Wat een ongelooflijk gezeik wordt dit. Get a life. We weten het nu wel. Ga eens achter groter wild aan. Hoe dan ook hij kon redelijk bonafide leveren, toen niemand dat kon. Jammer dat ie het op zo’n knullige manier ‘verkocht’ heeft.
Wat hij gedaan heeft is misbruik maken van belastinggeld. Als je dat al goed praat omdat het klein bier is maar meneer wel multimiljonair is geworden met 1 deal. En maar zeiken als de belasting weer omhoog gaat.
Achgossie. Het lijkt wel of je jaloers bent…!
@Captain Ahab | 16-10-21 | 10:55: Tsjonge, je lijkt wel het billemaatje van Sywert !
@Chesoner | 16-10-21 | 11:16: Ik heb het nooit zo op lynchpartijen, vooral niet als ze geregisseerd zijn!
Suggereren dat je het belangeloos doet en er dan snel een eigen bv tussen schuiven om er ongemerkt 30 miljoen aan te verdienen valt bij mij niet onder 'bona fide'.
Dat dhr. Plasman zich laat gebruiken voor deze klus, is misschien een media stunt?
Joep is slechts een fossiel waar men niet veel meer van hoort, ook media geil?
Kan dat Follow the money ook even achter die 5 miljard van Hugo aangaan? Ik ben benieuwd wat voor beerput daar open getrokken gaat worden.
of van dat gekregen appartement van Pechtold
Dat wil ik ook weten.
Is van Lienden nou ook cda-lid? Maakt trouwens niet uit. Politici liegen en bedriegen, dat is hun taak.
Nee. Next.
Supermarktwinsten moeten ook verboden worden. Een slaatje slaan uit de honger van een ander. Het moet niet veel gekker worden.
Precies, deze verongelijkte verontwaardiging. Hij deed in het groot wat velen doen in het klein of zouden doen als ze de kans kregen of intelligent genoeg waren. Al die deugende reacties, ook vele hier, bah...
Exact. Ik word er kotsmisselijk van. Laf ondervolk dat iedereen de maat neemt. Het hele EU parlement zit vol met nog veel ergere types…
Een huzarenslaatje, mag dat ook?
Appels en peren.
Het gaat er niet om dat hij winst heeft gemaakt maar om het bedrog dat hij daarvoor gepleegd heeft.
April 2020 stierven er volgens mij ruim 5.000 mensen aan Corona. We wisten toen nog niet of dit pas het begin van alle ellende was of dat het “wel mee zou vallen”. Ik heb zelf 2 mensen van redelijk dichtbij verloren. Om in die tijd misbruik van de situatie te maken? Ik zou toen ook gezegd hebben “al moet je ze op de maan gaan halen, als ze serieus blijkt te werken achteraf dan is het dat waard”. Sywert, je bent een grote strontbroek.
En het lullige is nog dat die fopmaskers niet gebruikt konden worden en ook niet gebruikt zijn.
Jahaaa, we weten inmiddels wel hoe onverkwikkelijk die mondkapjesdeal was. En hij heeft nu ook zeikman en bucklerlul achter zich aan. Maar voor de twintigste keer met een vrachtauto over hem heen rijden voor hetzelfde vergrijp is ook wat onethisch.
Het is nu alleeen nog een afleiding van de 5 miljard die verdwenen is.
Denk niet dat FTM daar achteraan gaat want dan komen ze nooit meer aan informatie uit Den Haag.
Lol @wetboek:
"hetzij door listige kunstgrepen, hetzij door een samenweefsel van verdichtsels"
Ik wist niet dat Marten Toonder heeft meegeschreven aan het wetboek.
@Professor Superhirn | 16-10-21 | 10:10:
Insolventierecht is ook al zo dichterlijk met "De scheiding des boedels."
Er is schaamteloos en cynisch gebruik gemaakt van onze emocratie, deugpolitiek en vooral - zoals bij de ambtenaren - angst om als niet deugend te worden bestempeld. Maar strafbaar of onrechtmatig ? Neen.
Jawel!
Oplichting, bedrog en / of dwaling, zeker de laatste zijn hard te maken.
Okay, die jongen en zijn companen hebben er geld aan verdiend. De focus ligt nu wel heel erg op hoe fout het allemaal wel niet is. Meestal gebeurt dit als de aandacht van iets anders, iets belangrijkers, moet worden afgeleid. Wat zou dat toch zijn?
De vijf miljard die in de afvoerputje verdwenen is.
Precies, en de corrupte media, inclusief GeenStijl doen graag mee aan deze heksenjacht en afleidingsmanoeuvre!
@Captain Ahab | 16-10-21 | 10:18: GeenStijl krijgt geld van Soros & en de wereld is plat.
@Captain Ahab | 16-10-21 | 10:18: Mogguh Sywert!
Ik weet dat het niet de bedoeling is maar legaal de burger tillen is toch waar men voor betaald wordt in Den Haag?
Het is nooit goed.
Eindelijk iemand met VOC-mentaliteit, over grenzen heen kijken, dynamiek! Toch?
Het zal Sywert aan zijn Sywert jeuken dat velen hem een enorme Sywert vinden.
Hij is nu mooi multimiljonair.
Het enige wat hij spijtig zal vinden is dat er zo’n ophef is ontstaan over hoe hij miljoenen vergaard heeft.
Da’s Sywertig vindt hij.
Hij moet spijt hebben dat hij is gaan reageren toen het verhaal begon. Had hij dat niet gedaan dan was dit al lang overgewaaid.
Yep, minder is meer. Gewoon 2 weken je opsluiten en het is weer overgewaaid.
Tenzij hij willens en wetens meedoet aan een vooropgezet plan om in ruil voor veel geld als bliksemafleider te fungeren en daarbij op de koop toeneemt dat hij de kop van Jut is.
Vorige reactie van mij: @sinar2
@Nostra da Mus | 16-10-21 | 10:25: Ik vermoed dat je er nog geen eens zo ver vandaan zit? 5,5 - 6,5 miljard verdwenen uit de pot van VWS zonder dat er duidelijk is waar het nu gebleven is? Waar zou dat geld gebleven zijn? Hoeveel is daar daadwerkelijk van ingekocht, maakt niet uit wat, en door wie, en bij wie, en hoeveel winst is hier mee gemaakt? Die 9 miljoen van Sywert zijn een druppel op de gloeiende plaat...
Moreel gezien heeft Youpie en die advocaat een punt, maar vraag mij af of die graaier iets strafbaars heeft gedaan.
Zwybert, niet stelen
Zullen we eerst eens die 5 Miljard opsporen ? Gewoon foetsie, waarom horen we daar niemand over.
Dus vanaf nu mogen we niets meer zeggen over onwelriekende zaakjes die minder dan 5 miljard bedragen.
@Duwbak_Linda | 16-10-21 | 09:59: Dat mag wel, maar iets met verhouding!?
Sywertje vormt daar waarschijnlijk een mooie bliksemafleider voor.
Wie zal het zeggen, misschien is het allemaal wel vooropgezet met medeweten van Sywert. Hij het landelijke zwarte schaap in ruil voor wat miljoenen.
Een schone taak voor onafhankelijke onderzoeksjournalisten. Hoor ik nou krekels?
@Kowalski11 | 16-10-21 | 10:02:
Het komt continu terug, alsof het een geldig argument is in deze zaak. Terwijl het is als een boete krijgen voor 10 km te hard rijden, terwijl een ander wegkomt met 80 km te hard rijden. Dat is lullig, meer niet.
@Kowalski11 | 16-10-21 | 10:02: Vijf miljard zonder bonnetje, waarschijnlijk over vele projecten verspreid, is natuurlijk iets anders dan de staat en vrijwilligers oplichten voor 100 miljoen mét bonnetje. Bovendien is whataboutism het afvoerputje van iedere discussie.
@Duwbak_Linda | 16-10-21 | 10:06: Je hebt gelijk hoor!
Nu ken ik ze niet persoonlijk, die slachtoffers van de toeslagenaffaire, maar er is aangetoond dat er gezinnen kapot zijn gemaakt omdat er een fout is gemaakt met bedragen ter hoogte van 77 euro.
Nu lijkt mij zo'n zaakje van 9 miljoen euro dan wel klein geld, vergeleken met het totaal bedrag wat er zonder verantwoording is verdwenen bij VWS, maar juist groot genoeg om hier ook moeite voor te blijven doen.
En die rest van dat enorme bedrag moet ook terug komen, Hugo is verantwoordelijk voor de het zijn in beheer gegeven pot met belastinggeld, dus Hugo zal zich ook moeten verantwoorden.
De vrijblijvendheid is wel een beetje voorbij met dit soort bedragen, en keuzes hebben nu eenmaal consequenties die hij zal moeten aanvaarden.
Toen begin 2020 de politiek leek te slapen, de tweede kamer niets zag in een spoeddebat omtrent de situatie in China, het RIVM die misleidende tweets de wereld in slingerde en onze media het massaal lieten afweten op dit onderwerp, dacht ik nog dat dit was om paniek tegen te gaan en maakte ik mezelf naïef wijs dat er ergens in een soort bunkers voor de gehele bevolking voldoende FP3 maskers lagen voor een noodgeval als dit.
Pas toen Bruins in de kamer aangaf dat hij slechts bij zijn EU-collega's te rade was gegaan en een paar dagen later van zijn stokje ging besefte ik wat een ongelofelijke puinhoop Nederland op dit vlak is.
Nu gaan alle pijlen op Sywert. Prima als dat een paar pijlen zijn hoor, maar ik kan niet geloven dat die verdwenen 5 Miljard echt niet meer (deels) te traceren is.
Ik vrees dat dit heimelijk gebruikt is voor de QR-samenleving, die dus echt niet tijdelijk zal zijn. Ik hoop dat ik het mis heb.
Ergens is het geld naartoe gegaan.
Dat moet na te gaan zijn en bij de partij(en) waar je uitkomt kun je aankloppen wat met het geld gedaan is en of ermee gedaan is waarvoor betaald is.
Ik zou het niet raar vinden als het volk niet te weten mag komen wat er met het geld is gedaan.
Ik hoop dat ik het mis heb. Dat is wat we alleen nog kunnen. En dat is hopen.
Die 5 miljard moet 100% te traceren zijn! We hebben hier in Nederland namelijk geen geldpakhuis van Oom Dagobert staan, waar ambtenaren even een emmer uit kunnen scheppen om een deal te kunnen bekostigen.
De banken die jou en mijn kleine geldstromen beheren weten van ons ook precies waar en wanneer er wat betaald en ontvangen is.
VWS wil gewoon niet dat er bekend gaat worden wat er met het "verdwenen" geld gedaan is en waar het terecht gekomen is.
En waarom? Je kan het bijna raden, er is enorm veel op winst gemaakt met noodgrepen die eigenlijk niet nodig zijn gebleken. En deze noodgrepen/uitgaven zijn gedaan zonder aanbestedingen bij partners die dicht bij het vuur zaten.
Ben steeds meer een fan van Sywert. Geniale ondernemer die met welgemikte berichtjes een paar miljoen heeft verdiend. Ik zie trouwens analogieën:
Sywert: ik kan mondkapjes leveren om niet.
Plasman: we gaan hem dagvaarden en dat kost niets.
Deze man verdient een ondernemersprijs en zie ook graag de verfilming tegemoet met George Clooney, geregisseerd door Shuchen Tan (Sigrid Kaag docu); Ocean's MondMasker. óók dat financiëren met maatschappelijk geld.
Volgens mij is vooral de Stichting van Sywert c.s. gedupeerd? Als de bestuursleden dezelfde zijn als de aandeelhouders c.q. bestuurders van de vennootschap hebben ze de Stichting om haar winst geholpen en dat mogen stichtingsbestuurders nu eenmaal niet. En dan kan het wederrechtelijk verkregen voordeel worden ontnomen. Als de vennootschap is opgericht nadat de deal al onderhandeld werd door de Stichting is het doen gelden van de deal voor de vennootschap meer dan bedenkelijk. Wordt een heel interessante casus.
Feitelijk mogen stichtingen geen winst maken, naar mijn idee alleen de kosten op de begroting muteren.
Er zal het laatste woord nog niet over geschreven zijn.
@Zitvlak | 16-10-21 | 10:13: Een Stichting mag geen winst uitkeren aan de bestuurders. Winst maken een onderneming voeren is geen probleem. Je moet als Stichting dan wel een onderneming inschrijven in het handelsregister. Wat hier lijkt te zijn gebeurd is dat eerste de Stichting is opgetreden en de transactie later door de BV is uitgevoerd. Daarmee is de Stichting buiten spel gezet dan wel benadeeld door haar eigen (feitelijke) bestuurders en dat kan natuurlijk niet, dat geld hoort in de Stichting te b. lijven en voor Stichtings doelen ingezet te worden, en kan nooit bij de (feitelijke) bestuurders terecht komen
Raar dat het verhaal van Youp en aangifte niet ging over advocaat Plasmans
www.geenstijl.nl/5160666/zo-erg-was-h...
Toch leidt dit allemaal af van het feit dat de fout bij de overheid zit. Zij is uiteindelijk degene die het (gestolen van de burgers) geld heeft overgemaakt.
Gelegenheid maakt de dief.
Het probleem begint bij falende ambtenaartjes, een gemakzuchtige overheid.
Je ziet het altijd en al heel lang.
Bedrijven die door de overheid worden ingehuurd wrijven hun handjes en schrijven met een hark.
SluwerT is de zoveelste die buitensporig heeft geprofiteerd van de overheid. Niets nieuws dus.
Van dit geld hadden 10 buitenlandse gezinnen een huis met inboedel en reclassering kunnen krijgen.
Kon er geen opleiding bij af?
Die Sywert is een loser eerste klas, met zijn altruïstische netwerk gedweep. Past feilloos in het schijnheilige CDA profiel met figuren als Verhagen, Eurlings, de Jonge en Hoekstra. Hij is dus in goed gezelschap. Het zou mooi zijn als hij de laatste twee meetrekt in zijn val.
Wat een onzin. SvL is geen lid.
@van Oeffelen | 16-10-21 | 09:48: Niet meer.
@van Oeffelen | 16-10-21 | 09:48:
Niet meer ! Heeft aan verkiezingsprogramma CDA meegeschreven.
@demaup | 16-10-21 | 09:51: meegeschreven zegt allemaal niks. Daar hebben 50 man aangezeten.
@van Oeffelen | 16-10-21 | 09:52: Via het meeschrijven, meedenken enzovoorts kom je bij de Haagse geldpotten. Je kent mensen die mensen kennen die ervoor zorgen dat je plannetjes uit kunnen komen. Miljarden worden er verdeeld in Den Haag. Elke week weer. Daar komen heel veel graaiers op af. Desnoods schrijven ze stukjes en gaan ze zelfs folderen met mensen die er toe doen. Zolang het maar wat oplevert voor het eigen ego en de portemonnee.
@van Oeffelen | 16-10-21 | 09:52:
Niét afdwalen pantoffel. Bij de feiten blijven. Hij hééft meegeschreven. Punt!
@demaup | 16-10-21 | 10:31: u niet, dat is nu wel duidelijk. Het stuk is daarna nog 6 keer geredigeerd. Weet u wat er van zijn woorden is overgebleven of probeert u alleen interessant te doen?
@van Oeffelen | 16-10-21 | 10:59: altijd slap om persoonlijk te worden. Waarom word je eigenlijk opeens persoonlijk? Je schrijft toch altijd in de derde persoon?
@van Oeffelen | 16-10-21 | 10:59: Feitelijk blijven en bronnen raadplegen. U zit er volledig naast, of raakt dit uw politieke voorkeur.
Volgend jaar op videoland: 'De Mondkapmaffia'
Sywert van Lienden heeft optimaal gebruik gemaakt van het feit dat het Nederlandse volk het (achteraf) altijd beter weet dan haar bestuurders en diezelfde bestuurders voor rotte vis uitmaakt als ze denken dat het anders had gemoeten. Sywert wekte de indruk dat hij op simpele wijze iets voor elkaar kon krijgen waar het ministerie geen kans toe zag en doordat hij het zo simpel voorstelde dreigde datzelfde ministerie voor gek te komen staan als een stelletje onbenullen. Ook de publieke opinie en de media deden mee aan het opvoeren van die druk: “ambtenaren/ministerie stelletje kneuzen; iemand met een beetje goede contacten in China kan snel regelen wat heel ons apparaat niet voor elkaar krijgt.” Ze konden op dat moment haast niet meer anders dan met Sywert in zee gaan anders waren ze publiekelijk aan de schandpaal genageld.
Dit dus. Benieuwd wanneer Matthijs van Nieuwkerk/ Jinek/ GeenStijl etc zich gaan excuseren voor de opgelegde druk
Had de nederlandse ambassade in China dan geen goede contacten met het chinese bedrijfsleven?
Perfecte analyse.
Hear hear!
Laat die rechtszaak maar komen. Sybert lijkt me wel het type die andere graag meeneemt in zijn val.
In elk geval zijn twee vriendjes. Maar misschien ook wat prominente CDA'ers en een zooitje ambtenaren. Can't wait.
Hoezo rechtzaak ? Er is toch een contract. Een rechter kan alleen maar oordelen of een partij de afspraken of (schriftelijke) intenties in het contract niet is nagekomen.
@Henk1955 | 16-10-21 | 09:50:
Nou..... dát valt nog te bezien.
@demaup | 16-10-21 | 09:52: De auto verkoper jammert ook dat hij er bijna niets op verdient.
Ik weet dat nederlanders een contract zien als "iets waar we samen wel uitkomen" (speciaal bij arbeids contracten) maar in de grote mensen wereld is een contract een contract. En het is bindend.
Graaiboef Sywert zou toch openheid van zaken gaan geven? De stilte aan zijn kant is oorverdovend. Go for it, Yoepie en Peter!
Ik ben meer benieuwd naar de openheid van zaken aangaande de verdwenen 5 miljard.Benieuwd hoeveel graaiboeven dat zijn geweest. jij niet?
@Kowalski11 | 16-10-21 | 10:09:
Ja nog steeds krekels aangaande die kwestie, best raar toch dat daar geen onderzoeksjournalisten in duiken.
Het adagium 'Greed is Good' heeft SvL hier toegepast. Zij die daar ingestonken zijn moeten de hand in eigen boezem steken.
De gelegenheid maakt de dief.
Ként u die uitdrukking?
Gaf Jinek niet een platform aan Sywert? En nu weer aan Plasman.
Deugen is een dynamisch bedrijf.
En de falende ambtenaren (5.1 miljard zoek in strijd tegen Corona) lachen zich kapot dat de aandacht gaat naar Sywert en niet naar hun.
Daar heeft u een punt.
Eigenlijk heet hij Sywer (afgeleid van sewer) maar wij vinden het op GS gewoon leuk om achter veel woorden een T te zetten.
Zonder sewer zou jij in de stront staan.
Het erge is dat alle actoren in deze nog steeds niet doorhebben hoe fout ze zijn.
Dat is ambtenaren en politici eigen.
De heer Van Lienden blijkt een rat, maar dat is bij het CDA eerder regel dan uitzondering. Maar verantwoordelijke ambtenaren die zich onder druk gezet voelden door een paar tweets? En de suggestie dat Bert van den Brink, de politieke assistent van Hugo de Jonge, achter de rug om van zijn leidinggevende zou hebben geopereerd?
Dat geloof ik stomweg niet. Dit is nog niet eens de helft van de waarheid.
De ratten van Pvv, Sp, PvdA even niet benoemd?
@van Oeffelen | 16-10-21 | 09:36: Bij de eerstvolgende gelegenheid uiteraard, amice. Wel on topic, maar achter een betaalmuur bij de Volkskrant, een reconstructie van de rol van Feike Sijbesma die als regisseur op het coronadossier door VNO/NCW naar voren was geschoven.
Als schrale troost: www.ed.nl/eindhoven/zeldzaam-hoge-kon...
Wat een gaaf land, onverlet de verdiensten van de beste man bij in elk geval DSM.
@Hetkanverkeren | 16-10-21 | 09:47: Sijbesma is ook gevraagd om Hommen op te volgen bij Blackrock. Een grote investeerder in het bezit van joodse deugers.
Het gaat en ging om de beeldvorming. SvL schetste in zijn tweets (terecht) het beeld dat het ministerie van VWS niet op zijn taak berekend was en er een zooitje van maakte. Dat beeld moest koste wat kost gedownplayed worden. En daar heeft SvL handig gebruik van gemaakt.
@paleface | 16-10-21 | 09:51: beeldvorming is juridisch totaal onbelangrijk.
@van Oeffelen | 16-10-21 | 09:54:
Dat is waar. Maar ik heb het nu niet over het juridische aspect, ik probeer aan te geven hoe eea mijns inziens heeft kunnen gebeuren.
@paleface | 16-10-21 | 10:01: het was de chaos, de bijzonder slechte inschatting door 2 ambtenaren en hij kon wel leveren waar anderen dat niet konden.
@paleface | 16-10-21 | 10:01: Juridisch wel belangrijk: de firma Van Lienden heeft weliswaar geleverd, maar ondeugdelijk (o.a. grafeen). Dat is een wanprestatie en dat maakt m.i. de onderliggende overeenkomst vernietigbaar.
Zo zou ik de casus aan een bedrijfsjurist voorleggen. En aan juristen bij onze overheid uiteraard geen gebrek.
@van Oeffelen | 16-10-21 | 11:00:
Klopt ook allemaal. Het waren volgens mij wel meer dan 2 ambtenaren die inschattingsfouten maakten, vrijwel alle verantwoordelijken blunderden er de eerste maanden van de pandemie op los.
Maar we hebben het hier over het feit dat SvL en zijn companen een valse voorstelling van zaken gaven over hun intenties.
@Hetkanverkeren | 16-10-21 | 11:02:
Ja, dat komt er ook nog bij. Ik weet niet of dat een grond voor een nietig verklaring is, maar als ik Plasman was zou ik dat ook meenemen in de casus.
Het lijkt wel alsof Sywert een social media damage control team heeft ingehuurd om het goed te praten
Heeft iemand die Sywert trouwens al voorgedragen voor de Heer Olivier Trofee 2021 want die kan hem nu natuurlijk niet meer ontgaan.
Kijk, die Van Lienden c.s. zijn gewoon conjo’s. Maar wel slimme conjo’s. Naaien de zaak legaal. Fout van hen is da ze maar zelf in de vlek blijven wrijven. Goed van anderen is dat ze de zaak lekker uitdiepen. En die 3 scooges? Als ze verstandig zijn deporteren zij zichzelf naar een warm oord en laten de komende jaren niets meer van zich horen.
Ergens valt alleen Hugo de Jonge te verwijten dat hij verantwoordelijk is voor een megagigantische miskoop, de kat in de zak van de eeuw zeg maar.
Een claim van een van de zakenpartners (Coolblue, Randstad, etc) is echt keihard te maken.
Maar dat doen ze weer niet, helaas!
@Conan de Rabarber | 16-10-21 | 09:28: Welnee, 100 miljoen is voor de overheid echt peanuts. Wat te denken van ontwikkelingshulp aan derde wereld landen, daar verdwijnt ook het nodige in de zakken van corrupte politici.
Ha, fijn weer onze nationale frustratie botvieren op Sywert. Hoe meer die jongen gebashed wordt, hoe minder sympathie ik heb voor de bashers. Peter Plasman zal samen met Youp wel zorgen dat dat geld terugkomt, hahaha. Peter Plasman.
Geld is gestort op rekening van bv neem ik aan, sywert en companen zullen zichzelf een mooie management fee hebben uitgekeerd. Dat geld is weg.
Ik krijg anders ook steeds minder sympathie voor die goedpraters van dit soort proleten die voor miljoenen bij elkaar roven en dan doen alsof ze een koekje uit mama's koektrommel gepikt hebben. En dan dat fucking "ja maar hunnie" argument als uitsmijter is helemaal zo uitgekauwd.
De doorsnee politicus brengt meer schade aan de samenleving toe dan dit slimme ratje.
U bedoelt dat het niet zo erg is dat er ten koste van u de belastingbetaler een poot wordt uitgedraaid want er zijn zat mensen die het nog bonter maken?
@jemagookniksmeer | 16-10-21 | 09:28:
Ja.
@gestoptmetroken | 16-10-21 | 09:33: Bijzondere redenatie. Laten we dan ook stoppen met het vervolgen van criminelen, want er zijn altijd anderen die het nog bonter maken.
Slim vies ventje die Sywert.
Maar wel multimiljonair.
En tot nog toe heeft hij de centjes nog niet terug hoeven te betalen. En heeft hij tijd genoeg gehad om alles weg te sluizen.
@Nostra da Mus | 16-10-21 | 10:20:
Ja daarom. Slim maar vies ventje. En een nep christen.
Even terzijde; kan het nooit goed uitstaan als mensen zeggen ‘ik heb je een app gestuurd’ of ‘het staat op de app’. Welke? Hoe bedoel je? Ik heb 50 apps op m’n foon.
Denk dat whatsapp wordt bedoeld.
@Merkwaardeloos | 16-10-21 | 09:30:
Ik communiceer alleen via Tinder.
@Kaas de Vies | 16-10-21 | 09:36: haha
Lol... dit is wel heel erg 'terzijde'.
Ik erger me aan de uitdrukking: 'appje'.
Vooral als vrouwen die uitspreken. Brrr....
Ach, klein leed.
Benieuwd wanneer ze die Seabert in optocht naar de landsgrens dragen, gezeten op een scherp stuk spoorrail, overgoten met hete pek en een zak kippenveren over zijn kadaver. Die kale Plasman en de op het laatst lopende Jinek voorop, Spugende Youp die met een sleetse narrenkap op zijn vale huichelknar de tamboerijn slaat en met een zichtbaar stijfje de horlepiep danst.
Ja die optocht der deugdzaamheid is potsierlijk. Mooi woord, potsierlijk.
@Duwbak_Linda | 16-10-21 | 09:17: Passend etiket ook.
Heerlijk die laatste zin.
U bent van beroep toneelschrijver o.i.d.?
Wel beeldend opgeschreven.
Je hebt de boel legaal genaaid, je bent rijk, wat zou uw volgende stap zijn? Ik zou gaan genieten van het leven.
Zo zit een crimineel brein niet in elkaar.
Zulke types hebben nooit genoeg geld en macht, dus gaan ze door...
@Mr_Natural | 16-10-21 | 09:17:
Maar wat zou u doen?
Hij denkt echt dat hij zijn reputatie nog steeds kan redden. Ook al stort hij al het geld terug, en doet er ook nog al zijn spaargeld bij, zijn reputatie zal altijd beschadigd blijven.
@Ananas Skaiwokker | 16-10-21 | 09:46:
Precies.
@Ananas Skaiwokker | 16-10-21 | 09:46: Ik denk dat de mensen die toevallig ook Van Lienden heten maar verder geen familie zijn, hem wel kunnen schieten.
Zijn reputatie boeit hem niet, geld wel, hij wordt gedreven door geld. Meer meer meer. Nou da's dan zijn probleem.
het zal niet genoeg zijn, hij zal er zijn 65e niet mee halen. Er moet ook nog belasting betaald worden. De 2e man heeft de meeste poen binnen geharkt.
"in de app" = moderne versie van "in de aap gelogeerd"
Nee tuurlijk, weet je wat een goed idee was? Een Europese aanbesteding houden met een doorlooptijd van een half jaar. Echt wat een totale amnesie is er in dit land en totaal gebrek aan kennis wat ondernemerschap eigenlijk is. Dat is namelijk per definitie gestoeld op een oneerlijk (comparatief) voordeel. Achteraf is mooi wonen…
Allemaal de koe in de kont kijken.
Als jongeheer S niet steevast de indruk had gewekt dat het om niet was, dan had ik hem gefeliciteerd met zijn vroegpensioen.
Zaken doen moet je inderdaad kunnen, er zit vaak een ondeugend onderdeeltje in de deal, je wilt de deal laten slagen. Maar dit is meer pure oplichting dan bv je handel beter voor dan het is.
@mok | 16-10-21 | 09:24: voor doen
Wat wil je nu eigenlijk zeggen YesMan?
Dat we het echt hadden moeten aanbesteden ten midden van de crisis?
Je kunt er veel over zeggen, echter ondernemerschap heeft Sywert wel: probleem vergroten, oplossing aanreiken, kassa. De luitjes bij de overheid die staan los van alles, dus ja, die ontberen ook ondernemerschap. Sywert en co zijn sluw, over de rug van de pandemie. In de hongerwinter had hij vast en zeker een halve kilo appels verkocht voor 2 gouden trouwringen en een paar setjes zilveren oorbellen. Na de oorlog had hij dan wel een gratis knipbeurt gehad, dat dan weer wel.
kletspraat van meelopers en goedpraters. Daarbij zijn de gelverde spullen helemaal onbruikbaar en ieder ander zou ze subiet terugsturen.
@Kaas de Vies | 16-10-21 | 09:39: nee dus niet natuurlijk. Verkopen schuurt vaak tegen oplichten aan en halve waarheden verkopen. Sywert heeft gedaan wat iedere ondernemer doet, alleen komt het nu expliciet boven water. Zover ik weet heeft hij een halve keer gezegd dat hij het om niet deed. Kortom, geen populair standpunt gezien, maar hij heeft gewoon goed verkocht met een vrij lage marge ook nog. Hij had dubbele winst kunnen maken. Dat onderzoek naar de overige 5 miljard, gaat nog veel schandaliger zaken opleveren.
Toch vraag ik me af of het echt strafbaar is wat hij gedaan heeft. Netjes, nee. Maar strafbaar? Goedkopere inkoop kan je moeilijk oplichting noemen, behalve als het zwart op wit staat dat je het 1 op 1 door zou berekenen bijvoorbeeld.
Niet strafbaar, wel laakbaar.
In de hele zorg zijn er waanzinnig moreel verwerpelijke verdienmodellen. Alleen zijn die ondergebracht bij machtige instituten. Zorgmaffia is enerzijds een terechte term. Aan de andere kant is het geen maffia meer. Ze zijn legitiem geworden. Grootste nieuwe verdienmodel is nu om zolang mogelijk extra spuiten te verkopen aan overheden en burgers. De miljarden liggen voor het grijpen. Nu nog wat "wetenschappelijk" of KPMG onderzoeken richting Hugo en het bange volk laten de miljarden weer richting lachende bestuurders stromen. De duivels grijnzende en deugende medisch directeur van Pfizer in Nederland Marc Kaptein schuift maar wat graag weer aan bij de talkshows in Nederland om het goede nieuws te vertellen.
Hij heeft anderen mee laten participeren in het consortium met het uitgangspunt dat alles om niet was.... hierdoor haakten zij aan en deden het ook om niet.
Dat is in extrema oplichting, minimaal dwaling veroorzaakt door Sywert.
De sleutel tot een succesvolle operatie liggen bij die mensen en bedrijven die om niet hebben meegeholpen omdat Sywert zelf ook geen winstoogmerk had.... die maken juridisch de meeste kans.
@Kaas de Vies | 16-10-21 | 09:41: Dit is het punt, om de aangifte te kunnen laten slagen moet je slachtoffer zijn, of schade hebben geleden.
Die aangifte van de advocaat en Youp is hiermee kansloos, geen slachtoffer, geen schade.
Wel publiciteit, dat dan weer wel...
@Wijze uit het Oosten | 16-10-21 | 10:13: Exact.
andere partijen onder valse voorwendselen laten functioneren is oplichting en is strafbaar. De opgelichten kunnen beter een KP opzetten en lafmans Sywert thuis opzoeken.
Ja maar die vijf miljard waar we nog geen bonnetje van gezien hebben he... dat is veel erger dan een eikeltje die een paar miljoen met liegen bij elkaar jat, dat eigenlijk iedereen die de kans krijgt blijkbaar, bovendien is dat maar peanuts voor de miljonairs op GS.
*doet
Die 5 miljard zonder bonnetje kunnen eet prima zijn besteed. We weten dat die 100mio aan Sywert cs heel slecht besteed waren. Laten we ons focussen op wat we wél weten. Dit dus.
Eet = best
die zijn er helemaal niet. Het is een idioten geloof.
youtu.be/VVxYOQS6ggk
Gordon Gekko.
Ik zie geen verschil tussen sprinkhanen en mensen.
Alleen wij zeiken en zeveren meer.
En we hebben Netflix en Walt Disney nodig.
En Jinek.
Als je het van een afstandje bekijkt, is het eigenlijk geniaal gespeeld van Sywert en vrienden.
The Sting is er niks bij.
Klopt, oplichting is een kunst.
Een echte heer G. Gekko.
Yep.
Nederlands meest succesvolle influencer.
@nobodiesunmighty | 16-10-21 | 09:06: greed is good.
Onze “politici” stonden erbij en keken ernaar… Trouwens nog iets vernomen van die 5 miljard die Hugo de Grote heeft verkwist?
is dit nu een assistent minister (die niet bestaat) of een assistent van de minister, wat gewoon een ambtenaar is.
Ik vind het geen Gekko. Gekko-achtige types creeeren uit het niets een markt/vraag en zijn veel intelligenter. Sywert en companen maakten gebruik van een "noodsituatie." Niks intelligents aan meer boerenslim.
REAGEER OOK