Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

GeldBlog - De ECB waakt over u

Het grootste piramidespel ooit!

Enkele dagen geleden gaf Lagarde tekst en uitleg over de nieuwe besluiten van de ECB. Zoals eerder beschreven in dit blog, zal de ECB zich nu ook bezig gaan houden met de Green Deal. Daarnaast gaat zij nu voor een inflatie van gemiddeld 2% (symmetrische doelstelling noemen ze dat in ECB taal) in plaats van net onder de 2 procent. Vrij vertaald betekent dit dat alle steunprogramma’s op volle toeren zullen blijven draaien, iets wat Lagarde dus verbaal bevestigde.

De rentes bleven ongewijzigd, maar de aankopen van staatsobligaties door de ECB onder het PEPP (Pandemic Emergency Purchasing Programme à raison de EUR 1850 miljard) blijven op een hoog niveau (hoger dan in het eerste kwartaal) plaats vinden. Op zich gek, want de economie herstelt zich nu (herwint wat verloren terrein), wat normaal zou moeten leiden tot het terugschroeven van de monetaire noodmaatregelen.

Echter, de ECB acht dit herstel dermate fragiel dat het naar de markt duidelijk wil zijn dat de rentes heel lang op dit niveau gehouden zullen worden (of zelfs lager!). Hierdoor zullen consumenten en bedrijven vertrouwen krijgen om geld te lenen om te consumeren en investeren, zo is de gedachte. Daarnaast, maar niet expliciet benoemd, zal de negatieve rente die banken moeten betalen wanneer zij geld stallen bij de ECB, steeds meer banken forceren om negatieve rente in rekening te brengen voor steeds meer spaarders. Dit stukje financiële repressie uit een Keynesiaanse droom, moet sparen ontmoedigen wat dus tot meer consumptie en investeringen zou moeten leiden.

Veel van het weggejaagde spaargeld gaat naar de beurs, crypto en vastgoed. Nu kan dit een effect hebben op de investeringen; goedkoper en meer geld op kunnen halen op de beurs door bedrijven en/of huizen upgraden en doorverkopen, leiden tot meer investeringen. Maar meer en meer is het speculatie wat de klok slaat. Huizen worden geflipt (kloddertje verf en doordouwen maar), aandelen worden blind gekocht en crypto beweegt wanneer een wiet rokende miljardair een grapje maakt.

Het is dus maar de vraag of het ECB beleid van nog meer schulden aan te moedigen een groot effect zal hebben op de echte economie. Echter, het effect op financiële waardes, dat lijkt alsmaar duidelijker te worden. De belofte van Lagarde om langer door te gaan met het ultra ruim monetair beleid, geeft in feite een perverse prikkeling aan mensen om geld te beleggen (door het aanwenden van spaartegoeden en/of het aangaan van nieuwe leningen). Dit lokt weer koopgedrag uit van mensen die nog aan de zijlijn staan en zo verder.

Maar als iedereen in het spel zit, waar moet dan de nieuwe koper gevonden worden? De ECB zal dus steeds meer geld moeten printen om daarmee een beurscrash te voorkomen. Het is dan ook de verwachting dat de ECB (en andere centrale banken) ETF’s (Exchange Traded Funds) zullen gaan opkopen. Deze ETF’s kopen blind mandjes van aandelen (de AEX ETF bestaat uit een AEX mandje, de olie ETF bestaat uit een mandje olieaandelen, etc.) en doen dat tegen minimale kosten. De Japanse centrale bank doet dit al een tijdje overigens. Gezien de ECB nu al meer dan de helft van alle staatsobligaties in de eurozone opkoopt, kan een dergelijke grote koper in ETF’s de aandelenmarkt nog hoger zetten.

Intussen wordt de bubbel alsmaar groter en zuigt het steeds meer onwetende mensen in het spel. De ECB is daarmee verantwoordelijk voor niet alleen het grootste piramidespel ooit, maar ook voor de veroorzaken van een van de grootste misallocatie van kapitaal ooit (kapitaal wat naar lange termijn investeringsprojecten zou moeten gaan, gaat nu naar korte termijn speculatie).

Maar elk piramidespel houdt ooit op. Het is dus zaak om het spel als eerste te verlaten (winst nemen, of als eerste je verlies te nemen afhankelijk van de omstandigheden). In een scene van de film Margin Call (absolute kijk tip) kwam een analist erachter dat een groot gedeelte van eigen de portefeuille verkeerd (te hoog) was geprijsd. De zakenbank besloot daarom om alles in één dag te verkopen aan anderen. Zij wist dus dat het waardeloze financiële producten waren en daarmee al haar klanten en concullega’s een loer draaide. Het frappante is dus dat Goldman Sachs nu net een groot gedeelte van haar portefeuille heeft geliquideerd. Zou dit het begin zijn van het einde? Of is het een zet wat alleen op korte termijn problemen veroorzaakt en weer het gewenste gedrag van de centrale bank uitlokt (meer stimulatie)?

Als ik moet gokken, dan is het een tussenzet; zolang de centrale banken niet en masse ETF’s hebben gekocht, kan het spel nog doorgaan. Aan u om wel of niet mee te doen, maar wees gewaarschuwd, want iedere bewuste deelnemer aan een piramidespel heeft de arrogantie dat hij het spel als eerste (dus met winst) zal verlaten. Maar deze arrogantie verbleekt dus bij die van de ECB, want die denkt dit piramidespel tot een goed einde te kunnen brengen. Dus terwijl de ECB over u zegt te waken, is de relevante vraag of we niet over de ECB moeten waken…

Reaguursels

Inloggen

Wat is waarde is net zo'n illusieve vraag als wat waarheid is. De poging zo'n vraag te beantwoorden is eigenlijk het antwoord zelf. Maar de economie reageert niet alleen op emotie maar daaronder op interne verschuivende stelsels van waarde, van normering, van wil, verlangen, ethiek, esthetiek enzovoorts. En om die reden is het misleiden naar de waarde van munten, aandelen of markten te kijken gebaseerd op een soort utilitair of wiskundig-economisch model. Dat werkt aardig op kortere termijnen maar verder ook niet. Dit is nagegenoeg bekend bij alle grote economen trouwens. Het gevaar is te versimpelen en het begrip waarde op de verkeerde plekken te zoeken gebaseerd bijvoorbeeld op een paar geschiedkundige factoren. Je kunt niet alle tijden vergelijken.

GeenAccount | 26-07-21 | 13:22

In een pyramide spel wint alleen de top dus let op

Therrie | 26-07-21 | 11:44

Geef geld aan armen en zieken en verzamel schatten in de hemel.

dr Rechts | 26-07-21 | 11:22

Samen met mevrouw von der Leyen een positief EU discriminatie succes.
Beide een track record van blunders. Maar gelukkig zij gaan het milieu redden.

MorgenEenAnder | 26-07-21 | 09:23 | 1

Gratuit geneuzel van lieden zonder skin in the game.

van Oeffelen | 26-07-21 | 09:39

Als je gisteren mijn advies had gevolgd om in Bitcoin te stappen had je vanochtend met een mooie 11% winst wakker kunnen worden.

UpdateAvailable | 26-07-21 | 09:07 | 2

Ik heb vorige week Augur (REP) gekocht, en zit al op 68,5% winst, weer verkocht en weer afgeroomd naar de bankrekening.
Bitcoin is niet altijd interessant.

tis_wat | 26-07-21 | 11:28

Maar kijk uit als alles straks crasht ben je het kwijt
En wow het geld igv de euro wordt de nieuwe turkse lira

Therrie | 26-07-21 | 11:42

"Veel van het weggejaagde spaargeld gaat naar de beurs, crypto en vastgoed." ... echt waar? Op het moment dat iemand een aandeel of huis koopt en dus geld er in stopt, is er een ander die daarna dezelfde hoeveelheid geld weer krijgt! Dit tenzij het om een nieuw huis gaat (oh stikstof, mag niet) of nieuwe aandelen.

Granity | 26-07-21 | 08:54

Quis custodiet ipsos custodes

Sans Comique | 26-07-21 | 06:17 | 1

Suum cuique tribuere.

van Oeffelen | 26-07-21 | 09:40

Crash, doom, kaboom, pramidespel.
Klinkt wel sensationeel, maar dat gaat niet zo gauw gebeuren.
Omdat het microchips-tijperk is realtief jong is.
Microchips zijn vergelijkbaar met buskruit.
Zoals je vroegah met een buskruit geweer hoop regio's kon koloniseren, kan je nu met microchips hoop mensen tot slaaf promoveren.
Tot de Franse revolutie. Zolang de guillotine niet verder wordt toegepast dan alleen 's ochtends baard maaien, is er dus nix aan de hand zijn.

Zoals de Casio horloge liet Japan te snel rijk worden, zo is de Murica heeft zichzelf ingehaald door goeie marketing trucs.
Generaties tot het jaar 2010 heeft wel mooi patriottische propaganda films en muziek geslikt. Als je maar vanuit Murica zong, dan klonk je gewoon goed, zelfs als je Michael Jackson of Britney Spears was en klonk nergens naar.

Te snel gegaan, daardoor zitten we opgescheept met schulden zowel op technisch als financieel vlak. Met als resultaat stagnatie.
Dat is maar goed ook. Nu kunnen de individuele uitvinders de grote zombies omver duwen. Echter ben ik ban dat het niet in Europa of Murica gaat gebeuren, omdat daar de jongeren in tijd termen straat arm zijn.
Econoom Piket stelde voor om jongeren 100.000 euro te geven, zodat ze ruimte en rust krijgen. Tot zover ik weet niemand staat daar bij stil.
Wen er maar aan, mensen zonder de nieuwe vaardigheden zal geen crash maar langzaamaan verarming ervaren. Regio of land doet er steeds minder toe. Buurman kan crypto coins bezitten terwijl de ander moet het hebben van vakken vullen.

aporlo | 26-07-21 | 00:09 | 1

"Klinkt wel sensationeel, maar dat gaat niet zo gauw gebeuren."

Niemand zei dan ook dat het snel zou gebeuren. De Weimar-inflatie moest ook lang op stoom komen.
Samen met hoge snelheid op de klif afrennen, en tegen elkaar hijgen : "Zie je wel, er is nog niets aan de hand" is gewoon een erg riskante 'strategie'.

funda | 26-07-21 | 07:35

Ik heb altijd geleerd dat je anti cyclisch moet handelen dus ik ga lekker door met sparen. Verder in mijn tijd van leven al alle varianten op economisch gebied al mee gemaakt.
Elke economische voorspelling is waardeloos. Niemand weet dat omdat dit een eigen dynamiek heeft en er morgen weer nieuwe variabelen komen die vandaag nog niet bestaan (zoals corona vorig jaar). Ook het ECB heeft daar uiteindelijk weinig invloed op. Ja ze kunnen rommelen met een paar variabelen maar de uitkomst is volledig ongewis en kan ook volledig tegenovergestelde bewerkstelligen.

JanP999 | 25-07-21 | 22:59 | 1

Verstandig, en koop ook obligaties hoewel de rendementen ervan nu nog tegenvallen.

DeCynischeAmbtenaar | 26-07-21 | 08:28

Goldman Sachs heeft 25% verkocht, wat toch niet vreemd is in de zomer? Iedereen weet dat het niet de beste maanden op de beurs zijn. 75% hebben ze belegd gelaten. Als het nou andersom zou zijn.

Watching the Wheels | 25-07-21 | 22:51

Bijna volmaakt gelukkig met buren die 1 km bij mij vandaan wonen, 4 huizen en meer dan honderd hectares land en paar ton op de bank, probleempje: wat moet ik ermee? Goud kopen zegt een kennis die uit de bankwereld komt..

BoerinFrance | 25-07-21 | 22:50 | 7

@funda | 26-07-21 | 08:57: gezien uw nick lijkt vloeibaar beton uw favoriete gerecht?

DeCynischeAmbtenaar | 26-07-21 | 09:15

Ja goud id

Therrie | 26-07-21 | 11:45
▼ 4 antwoorden verborgen

IEchte nflatie is veel hoger dan 2. En dat de rente naar dik negatief gaat is ook de bedoeling. De ECB staat gelijk aan de overheden die het feitelijk besturen en zelf gigantische schulden hebben.
Kortom: de buurman die met geld smijt en bij u geld geleend heeft bepaald met een les van inflatie de hoogte van de rente die hij is moet betalen. Wat zal die rente worden denkt u?

Mart6037 | 25-07-21 | 22:15 | 1

Bepaalt met een smoes van inflatie.
Excuus.

Mart6037 | 25-07-21 | 22:16

Kan iemand nog eens iets uitleggen over wat dit alles betekent voor de yield op schuldpapier. Kan de ECB een stijging van die yield tegenhouden? Maw, hoe krachtig is de ECB?

GroenGeelHart | 25-07-21 | 22:13 | 5

@GroenGeelHart | 25-07-21 | 23:18: De ECB heeft een geldpers in huis staan. Best een krachtig wapen. Zou willen dat ik hem had. Overheden zetten hem nu in om de rente laag te houden en de schulden in waarde te laten verminderen. Hyperinflatie. En maar roepen dat de inflatie nog te laag is. Hier CBS, DNB en de staat die in koor datzelfde roepen en de burger nog verder uitknijpen. Hoi knot.

Mart6037 | 26-07-21 | 00:46

Keurige Jip & Janneke uitleg.

bastemeijer | 26-07-21 | 06:29
▼ 2 antwoorden verborgen

Voorlopig staat er nog heel wat geld langs de zijlijn, omdat mensen de risico's van aandelen goed begrijpen (dus de koersen kunnen nog best wat omhoog). Met name Europese aandelen die achter zijn gebleven bij de US. Denk dat je altijd gewoon naar de koerswinstverhouding moet kijken en naar reële toekomstverwachtingen qua winsten. Kan me bijvoorbeeld niet voorstellen dat Shell momenteel te duur is. Chipfabrikanten misschien wel (beetje afhankelijk van de leiding, Intel bijvoorbeeld wel, ASML misschien nog altijd niet). Google lijkt bijvoorbeeld ook nog een goede investering voor de lange termijn, hoewel er altijd risico's zijn met veranderende regelgeving. Just eat blijft de omzet vergroten, dus lijkt ook niet al te duur. Blijft moeilijk, maar spaargeld tien jaar op de bank zetten is in ieder geval niet goed.

Watching the Wheels | 25-07-21 | 22:07 | 6

@De_Denker | 25-07-21 | 22:23:
Ze kopen niet rechtstreeks aandelen, lijkt me. Ze zorgen alleen dat de rente laag blijft, zodat mensen in aandelen durven te blijven investeren. Vooral groei(tech)aandelen (zoals Just Eat, ASML enz.) storten in elkaar als de rente hoog wordt, omdat die bedrijven veel schulden hebben. Daarom zorgt de ECB/FED dat de rente laag blijft. Het is kunstmatig en niet leuk voor mensen met een spaarrekening, maar dat is nu eenmaal het spel dat ze nu al jaren spelen. En dat gaat bij de eerste de beste tegenslag (corona bijvoorbeeld) onderuit, dus risicoloos is het niet, maar niets in het leven is zonder risico.

@GroenGeelHart | 25-07-21 | 22:29:
Aflossen van 75% van je hypotheek is het eerste en meest verstandige. Zou tegenwoordig wel wat aanhouden, omdat dat EWF steeds hoger wordt en uiteindelijk een bijtelling wordt. Als je weinig verplichtingen hebt, dan ben je automatisch flexibel (dus eens met je Fred Teeven op de bus verhaal), je kunt altijd van alles aanpakken als het moet.

Watching the Wheels | 25-07-21 | 22:36

@De_Denker | 25-07-21 | 22:23:
Het zou ook nog kunnen dat ze wel rechtstreeks ETF's gaan kopen, zoals @Sassen van Elsloo suggereert. Als er geen leningen meer opgekocht kunnen worden bij banken, dan kun je je van alles voorstellen, maar logisch lijkt het me niet. Denk dat ze liever geld creeren door groene projecten te laten starten tegen een heel lage rente, dan kunnen ze daarna weer die leningen opkopen bij de banken. Stel een bank heeft een lening van 10 jaar tegen 1,5%, dan krijgt die bank direct die 10 x 1,5% vergoed, dus direct ongeveer 115% van de lening vergoed zonder er die tien jaar op te hoeven wachten. De ECB neemt die lening over en de bank krijgt meteen de afgesproken rente vergoed, als ik het goed begrepen heb. Aandelen van bedrijven opkopen zou kunnen, maar lijkt me een andere tak van sport. Kan me wel voorstellen dat ze eerst een lening laten afsluiten door iets of iemand om aandelen te kopen (misschien wel de bedrijven zelf die hun eigen aandelen kopen) en dat ze die leningen dan weer opkopen van de banken. Het is een rare tijd.

Watching the Wheels | 25-07-21 | 23:05

@GroenGeelHart | 25-07-21 | 22:29: Ik denk dat mensen die nu nog steeds niet beleggen dit ook niet meer gaan doen. Hebben ze een keer geprobeerd en gaf alleen maar verlies. Viesbah.

nieuwe_Deen | 25-07-21 | 23:05
▼ 3 antwoorden verborgen

USA nu een inflatie van 5%, dus met dit tempo is daar over 5 jaar $100 nog maar $77 waard.

In de EU zal het niet veel anders zijn als je door de vervalste officiële inflatiecijfers heen prikt .

De_Denker | 25-07-21 | 22:04

Tekening piramide klopt niet. Die gast onderin moet steeds meer briefjes ook weer naar boven brengen. Dus bovenin een printertje erbij (prrr prrr) en die gast onderin moet steeds harder werken om de vallende briefjes omhoog te brengen.

Watching the Wheels | 25-07-21 | 21:50

Wanneer gaat de rente weer es omhoog? M'n spaargeld levert geen drol op. Heel m'n leven heb ik lekker gevangen, en veel! Ik kwam van 12,75% in 1981 tot 6% in 2000 tot 4% nog in 2008 of zo, en sindsdien bam, 0,00000001 of zo. Waardeloos.

Ikreaguuralzesjaar | 25-07-21 | 21:48 | 2

Komt door die money printer, dus voorlopig niet anders stort het kaartenhuis in elkaar en dan zijn we nog verder van huis.

Watching the Wheels | 25-07-21 | 21:51

Het schip europa is gemaakt van geld, maar er zit een gat in de bodem waardoor water naar binnen stroomt.
Als je nou het schip snel genoeg groter maakt, dan blijft de hoeveelheid water relatief klein, tot het echt fout gaat en dan weet niemand ergens wat van en zijn de mensen aan de onderkant degenen die verzuipen.

Dezenaamhier | 25-07-21 | 22:23
-weggejorist-
LV-225 | 25-07-21 | 21:24 | 3

Nou las ik eerder deze week dat de ECB toch maar aan een digitale Euro aan het knutselen is, maar hoe zit dat dan met de GeenStijl Gulden, iemand?

F. von Zeikhoven | 25-07-21 | 21:20 | 7

Allemaal verkocht, waren er niet zo heel veel, maar bijna de inzet (het blijft gokken) verdubbeld.

Zoelense Hobbyboer | 25-07-21 | 21:59

@Watching the Wheels | 25-07-21 | 21:55: ken ik niet.

UpdateAvailable | 26-07-21 | 05:42

@UpdateAvailable | 26-07-21 | 05:42:
Heb op het dieptepunt vorige week wat gekocht. Hebben jarenlang op 0,0005 gestaan of zoiets. Dit voorjaar gestegen naar 6 dollarcent (5 eurocent) en daarna in elkaar gestort zoals de hele markt. Heb er vorige week 200.000 gekocht voor 0,008 euro en nu staat hij 0,017 o.i.d. dus dat is een verdubbeling in een week. Ben benieuwd of het nu doorzet omhoog, kan ook weer in elkaar gaan. Fluctuaties zijn enorm, maar dat biedt ook kansen als je in en uit stapt. Zelf houd ik ze voorlopig aan, ze hebben in ieder geval een echte functie (remittances via telecomproviders met name handig voor werknemers die geld naar het thuisfront willen sturen).

Watching the Wheels | 26-07-21 | 11:16
▼ 4 antwoorden verborgen

Ik vermoed enorme waarde daling van euro, om zuidelijk Europa te redden. Banksaldo wordt immers minder waard, maar ook schulden. Dus jezelf in schulden steken is zo gek nog niet. Dat vergt enig omdenken, vroeger was zuinigheid beter.

mok | 25-07-21 | 21:13 | 1

De schulden van zuidelijk Europa afschrijven, of kwijtschelden zo u wil, zal uiteindelijk de oplossing zijn. Niet populair maar wel noodzakelijk om op de lange termijn niet met z'n allen ten onder te gaan.

Zakloper | 26-07-21 | 11:05

Ooit ging Ijsland haast kopje onder door een paar Ijslandse banken die zichzelf gigantisch hadden opgeblazen. Diezelfde tijd gingen Amerikaanse banken ten onder door dezelfde torentje bussekruit met de gouden fluit illusie. Of gewoon oplichterij. Nu doen centrale banken hetzelfde. Maar de uitkomst zal natuurlijk anders zijn. This time is namelijk altijd different.

squadra | 25-07-21 | 21:05

Foute vrouw.

ademende aarde | 25-07-21 | 21:04

no way dat er een beursval op komst is. en de belangrijkste prijs voor geld printen wordt onvoldoende genoemd. sterke inflatie die een stuk hoger kan liggen dan 2%.

Ir. Wilhelmus | 25-07-21 | 21:02 | 1

5% inflatie USA nu, ECB zegt dat het gemiddelde inflatiedoel 2% is. Dat betekent dat ze het de komende jaren totaal geen probleem vindt als het 5% is, want dat zou dan later weer gecorrigeerd worden naar het gemiddelde zogenaamd.

Alleen dat laatste gaat nooit meer gebeuren.

De_Denker | 25-07-21 | 21:18

Gecentraliseerde munten zullen het uiteindelijk altijd gaan verliezen van wat het internet te bieden heeft. Kranten, boeken, uitgevers, de platenmaatschapij en muziekwinkels, films en de videotheek etc. Crypto valuta zal uiteindelijk, en na veel verzet, bepalend zijn.

Hater bij de Heijn | 25-07-21 | 21:01 | 10

Enige risico bij crypto is dat overheden eenvoudig kunnen voorkomen dat je je coins kunt omwisselen voor fiat. Je ziet nu al dat je geen iDeal betalingen meer kunt doen bij Binance. Als het de andere kant op ook moeilijk gemaakt wordt of ze gaan bijvoorbeeld winst belasten, dan zakt de waarde van crypto ook weer weg. Het blijft risicovol (houd zelf wat Tel en Ada aan voor de hobby), zou er niet vol in durven gaan, omdat je niet weet wat ze van hogerhand gaan beslissen de komende jaren. Ze accepteren heus niet dat crypto groter wordt dan fiat. BTC staat nu op een 16e plaats, wat al idioot hoog is. Het is al een wonder dat ze niet al meer hebben gedaan om het BTC moeilijk te maken fiatmarketcap.com/

Watching the Wheels | 25-07-21 | 22:27

@Hater bij de Heijn | 25-07-21 | 21:16:
Dan hoeft niemand meer een auto te bezitten. On demand.
Ga de herfst van mijn leven in, blij toe.

enra | 26-07-21 | 06:48

@Terra | 25-07-21 | 21:30: Lees u even opnieuw in. U bent er al een tijdje uit zo te lezen. De techniek achter en op bitcoin staat niet stil.

Zakloper | 26-07-21 | 11:15
▼ 7 antwoorden verborgen

Over piramidespel gesproken
Bintang is gewoon Heineken in een andere fles

Transgender-Airlines | 25-07-21 | 20:56 | 1

Over piramides gesproken, Heineken heeft zijn brouwerij in Egypte gesloten in 2018, vanwege alle onrust in dat land.

Kapitein Sjaak Mus | 25-07-21 | 21:30

Ondertussen heeft dit beleid in Nederland hele negatieve gevolgen. Er zijn gewoon geen huizen meer te krijgen. Met die lage rente draait de economie hier veel te snel, zodat zelfs inclusief alle arbeidsmigratie er nog grote tekorten zijn. Al deze effecten versterken elkaar ook nog eens. Al die arbeidsmigranten zorgen voor meer tekorten op de huizenmarkt en behoefte aan winkels, ontspanning etc, waardoor de economie nog meer groeit en nog meer huizen, winkels, migranten, etc nodig zijn. En dat vliegwiel gaat steeds sneller en sneller lopen.
Normaal zou het antwoord heel eenvoudig zijn: verhoog de rente. Maar omdat we nu in een schuitje zitten met Italie is dat niet meer nodig. Daar draait het ondanks de nulrente allemaal maar matig door.
Hier komt dus ook echt nooit een einde aan. Wij werken ons hier over de kop en veranderen in recordtempo in 1 grote metropool, waar ook de halve jeugd uit Zuid-Europa werkt, daar sterft het half uit en valt er weinig anders te beleven dan aan te modderen op subsidies en uitkeringen uit Noord-Europa.

Een gruwel dus.

du Roi Soleil | 25-07-21 | 20:53 | 1

Arbeidsmigranten? Wat denk je van die 500 apothekers per week

davidhasseltoff | 25-07-21 | 21:34

lol, Cristiene zet zo haar eigen DISC temperament/persoonlijkheid score in elkaar, (ik ben blauw)
Sachs gaat niet in crypto, echt niet, hun nieuwe desk (leiding Rajesh Venkataramani, global currencies and emerging markets (GCEM) unit) mag misschien meer aan bruidsschat inzetten dan we doorhebben?

Hele mooie webstek over verdeling van geld, nep geld, fictief geld, leeg geld:
www.visualcapitalist.com/all-of-the-w...

28 | 25-07-21 | 20:51

Margin Call is inderdaad een fantastische, unieke, en zeer toepasselijke film.

Jeremy Irons als bankier des doods, onvergetelijk.

funda | 25-07-21 | 20:33 | 2

Ja leuke film, over dat tijdperk.

van Oeffelen | 25-07-21 | 20:41

@van Oeffelen | 25-07-21 | 20:41:

De film over het huidige tijdperk gaat nog veel heftiger worden.

De_Denker | 25-07-21 | 20:42

Rente onder de nul geeft de boodschap af dat risico zeer laag is, en inflatie ook. Immers, rente = risico + inflatie. Inflatie is zeker groter dan nul (en gaat omhoog), dus risico zou zeer laag moeten zijn. Dat is, in tijden van Corona, een belachelijk statement. Het risico is enorm.

konjodebonjo | 25-07-21 | 20:33 | 3

Ja en? Nu bang in een hoek zitten schijten en anderen grote rendementen laten maken?

van Oeffelen | 25-07-21 | 20:42

Mee eens, en ik zie rente als inflatie +risicovergoeding + winstmarge.
Dat kan bij een inflatie van ruim 2 procent, nooit reëel onder de 4 procent komen.
De bank geeft de spaarders 0%.
Fundamenteel fout.

Nuchternederland | 25-07-21 | 20:45

@Nuchternederland | 25-07-21 | 20:45: Banken moeten het geld ook ergens laten en bij de ECB stallen kost -0,5%. Die 0% is dus nog coulance voor angsthazen.

Diederik_Ezel | 25-07-21 | 20:47

Wanneer spat de bubbel uiteen?

thanseeuwen | 25-07-21 | 20:31 | 1

Voorlopig nog niet.

van Oeffelen | 25-07-21 | 20:43

In Japan koop de JCB al ETF's sinds 2013 en is de JCB inmiddels de allergrootste aandeelhouder geworden van Japanse aandelen, zelf groter dan het grootste pensioenfonds. Tja wat kan daar nou mis gaan he

www.bloomberg.com/news/articles/2021-...

despecialist | 25-07-21 | 20:27 | 4

Japan, mooi voorbeeld van een economie in de problemen. Sinds 1990 heeft Japan een "Balansrecessie". Een balansrecessie is een economische recessie die optreedt als particulieren en bedrijven meer gaan sparen om schulden af te lossen in plaats van te consumeren of te investeren. Door de vraaguitval daalt de economische groei.

Lagarde gaat ons daar ook in storten.

KlaagGraag | 25-07-21 | 20:37

De SNB is ook een aandelenfonds. Prima.

van Oeffelen | 25-07-21 | 21:06
▼ 1 antwoord verborgen

Waar haalt de ECB eigenlijk al die duizende miljarden vandaan om die opkoopprogramma's uit te voeren?

Wat zegt u? Dat wordt ter plaatste nieuw giraal bijgedrukt?
Maar dat is toch valsmunten?

Valsmunten van geld met via het mechanisme van communicerende vaten roven en jatten van koopkracht van de tot dat moment bestaande totale geldhoeveelhied in handen van het volk?

Ja, maar dat heeft u niet door, want u bent te onnozel, lethargisch en dociel om te begrijpen dat u met uw eigen geld opdraait om uw eigen geld te redden.

Inflatie is geen inflatie, maar roven als contemporaine Feodaal Systeem van horigen.

Cacob-Jornegoor | 25-07-21 | 20:21 | 3

@De Eierbal | 25-07-21 | 20:26: Echte olie, of een speciaal derivaat?

Cacob-Jornegoor | 25-07-21 | 20:38

De blik van mensen als je zegt dat de hypotheek die ze net hebben afgesloten bij de bank met één druk op de knop, letterlijk uit het niets werd gecreëerd. Ze geloven je niet.

Zakloper | 26-07-21 | 11:20

GS heeft niet meer verkocht dan de waardestijging.
En het Zero-alfa artikel is wat raar, in dat het suggereert dat wordt verkocht aan retail beleggers, maar gezien de opbouw van de GS portefeuille is het vooral PE dat ze hebben verkocht, geen beursgenoteerde equity.

Hemmenaar7 | 25-07-21 | 20:21

Hoezo koopt een centrale bank ETF's, sinds wanneer is dat een taak van de centrale bank ?

De_Denker | 25-07-21 | 20:17 | 2

Ongeveer alles is tegenwoordig het terrein van de centrale bank; voorlopig tot en met politiek, emancipatie en het groene klimaat. Nog even wachten en inclusiviteit, drugsbeleid en roofkunst komen op de agenda.

funda | 25-07-21 | 20:39

De SNB koopt al decennia aandelen.

van Oeffelen | 25-07-21 | 21:07

Dank Alexander voor het delen van je zeer waardevolle kennis. Uiteindelijk is geld niet veel meer dan een afspraak. En die verandert nu steeds door de beheerder van het spel. Waar het heen gaat? Geen idee. Denk dat het ontploft wat leidt tot verlies van pensioen, spaargeld en koopkracht. Collectieve verarming. Die is overigens al 20 jaar aan de gang. Je conclusie in de laatste zin is scherp. Je lijkt me een zorgzaam persoon.

GroenGeelHart | 25-07-21 | 20:15 | 5
▼ 2 antwoorden verborgen
-weggejorist-
Conjo_frituro | 25-07-21 | 20:12 | 3

Amerikaanse banken zijn steeds moeilijker aan het doen om hypotheken te verstrekken.
Zou zomaar kunnen dat de Framboos met veel politieke connecties in de EU, er helemaal naast zit met dr economisch gewanplan. Op naar een digitale Euro in Frankfurt !

Winston1 | 25-07-21 | 20:09

Stap uit, koop Bitcoin.

UpdateAvailable | 25-07-21 | 20:09 | 5

@meneer der meneren | 25-07-21 | 20:16: ; -)

funda | 25-07-21 | 20:49

Zeker een 'prima bijkoop moment'?

Grachus | 25-07-21 | 21:16

@meneer der meneren | 25-07-21 | 20:16: Sinds begin BTC, later ETH, LTC, nog later ADA. Heeft me geen windeieren gelegd zeg maar.

UpdateAvailable | 25-07-21 | 21:29
▼ 2 antwoorden verborgen

Voor de Green deal is geld nodig, uw geld. Veel mensen zien nu de gecreëerde veilige havens waar geen boete geheven wordt. Groen alles wat groen is. Ze dwingen de massa die richting op door andere oude geld plaatsen zeer onaantrekkelijk te maken. DAT, is de reden van dit beleid.

bigstone | 25-07-21 | 20:07

Ik vind het prima, sinds vorige week geen Nederlander meer....

rifraf | 25-07-21 | 20:06 | 4

Ik ben 3 jaar geleden een Scott geworden. Dat bevalt prima, en kan leven van wat ik hier bespaar ten opzichte van NL

bigstone | 25-07-21 | 20:10

C: tikfoutje en is rifrat.

Wokpan1975 | 25-07-21 | 20:19

@bigstone | 25-07-21 | 20:10: haha, goedkoper leven in VK of Schotland. Zelfs de wiskey is er niet goedkoper.

AntiZanicz | 25-07-21 | 21:06
▼ 1 antwoord verborgen

Als de huizenprijzen in de inflatieberekening zitten dan wordt alles toch juist goedkoper (behalve dus de huizenprijzen die aan het stijgen zijn). Kan me ook voorstellen dat de inflatie per land nogal kan verschillen.

Hadena | 25-07-21 | 20:05 | 2

Nee, want alles stijgt. Het één wat harder dan het ander.

Muxje | 25-07-21 | 20:14

Die zitten niet in de inflatieberekening in Europa. Zodat ze kunnen zeggen dat de inflatie lager is. Alleen huurprijzen en die zijn 6% van de inflatiedefinitie terwijl ze 18% van de gemiddelde uitgaven van een EU-burger zijn. De ECB is al enkele jaren na aan het denken of dit wel klopt. Bij de voriger strategische sessie werd bedacht dat ze er nog een paar jaar voor nodig hebben om hier over na te denken.

De Eierbal | 25-07-21 | 20:29

Merkwaardig hoeveel economen met kwalificaties er zijn. Bijna net zoveel mensen als er met verstand van auto's, voetballen en lekkere wijven zijn.

AntiZanicz | 25-07-21 | 19:52 | 13

Dank jullie allen! GS beleggingsadvies, best uitgewogen en waardevol.

kapoerewiet | 25-07-21 | 21:09

@Geenjoris | 25-07-21 | 19:59: zeldzame aarden gaat inderdaad nog een dingetje worden de komende jaren. En zeker als China verder gaat met zn claimgedrag.

Dr.Utker | 25-07-21 | 21:35

@van Oeffelen | 25-07-21 | 20:34: Dank, ze zijn goed gestegen mede dankzij uw inzet

nieuwe_Deen | 25-07-21 | 21:38
▼ 10 antwoorden verborgen

Normaal zou ik Italianen en Fransen nooit mijn geld toevertrouwen.
Nu heb ik geen enkele keus.
Leuk voor de koopkracht in minder rendabele landen.
Ik lever wel wat extra's in om mij tijdens mijn vakantie extra te laten beledigen door hautaine bedienden op een te duur terras.

De verwarde man | 25-07-21 | 19:50

Voor deze schizofreen gaat dit alles best boven de pet, begrijpen doen we het al lang niet meer.
Na 30 jaar zuinig leven een leuk bedrag gespaard, ooit iets geprobeerd met beleggen maar dat was geen succes.
Op de bank laten staan wordt dus ontmoedigd. Onroerend goed is nauwelijks nog te vinden voor realistische bedragen. Goud is ook zo iets aparts.
Misschien een boot. Groot genoeg om op enig moment simpelweg weg te varen en Europa te laten voor wat het is. Enkel een postadres voor de belastingdienst. Werk? Dan maar weer terug in de IT, daarvoor is enkel een internet verbinding nodig.

EEnzame SchizofrEEN | 25-07-21 | 19:48 | 3

Koop een boot, werk u dood. En een nog slechtere investering dan een auto. Osmose, ligplek enzo. Misschien kan het wat opleveren wanneer u gelijktijdig uw huis verhuurt?

Canis.bonus.es | 25-07-21 | 20:18

Inderdaad, de eigen woning in de verhuur.
Dat een boot een bedoemloze put is, zou best kunnen zijn.
Maar voor 1 van de minischizo's is het al onmogelijk ooit een huis te kopen, wonen op een boot lijkt (itt een tiny house) een logischere optie.
Alternatief is de boot in de verhuur, uiteraard als verhuurbedrijf dus afschrijven, zes of zeven maal per jaar aan vrienden 'verhuren', rest van de tijd kan minischizo er op wonen of deze schizo.

EEnzame SchizofrEEN | 25-07-21 | 20:48

Overal wat achter zoeken en daar dan een hele show van maken. Typisch voor lieden zonder contacten, netwerken en inzichten.

van Oeffelen | 25-07-21 | 19:47 | 4

Wel opmerkelijk dat de ECB zich met de Green Deal bemoeit, of niet?

Diederik_Ezel | 25-07-21 | 19:58
▼ 1 antwoord verborgen

Dat mens denkt in monopoly geld, die geeft de eussr een koekje van eigen deeg, het is nog nooit zo duur geweest als nu, teringtandjes we betalen ons scheel aan belasting en delen de reservepoet uit aan knoflokiers.

Zitvlak | 25-07-21 | 19:47 | 3

Aan de pomp doet de benzine ook al €1,80.

EEnzame SchizofrEEN | 25-07-21 | 19:51

@EEnzame SchizofrEEN | 25-07-21 | 19:51: Ohh ja joh?? daar ben ik al 8 jaar sinds mijn elektrische i3 niet meer geweest, is het echt waar zeg 1,80? En dan te bedenken dat ik alweer al die tijd zonder wegenbelasting BPM benzine accijns btw en ecoheffingen op brandstof duuronderhoud en hoge APK heb rondgereden gewoon op de stroom van mijn zonnepanelen........Its a strange world out there.

Smoelensmid | 25-07-21 | 20:15

Wat een feest…..

Julius Pace Car | 25-07-21 | 20:23

Geld is schuld. Fiat geld in dit geval. Geld gedekt door lucht (lees: vertrouwen).

Tha Analyzer | 25-07-21 | 19:41 | 1

Nee, gedekt door legers die oorlog voeren en politie/ belastingdiensten die burgers in gareel houden.

UpdateAvailable | 25-07-21 | 20:14

Dus de rente blijft zo achterlijk laag, maar de inflatie moet wel hoger van de ECB. Daar zullen vooral Italië en Griekenland blij mee zijn, want die zien zo hun schulden minder waard worden, terwijl ze er ook nauwelijks rente over betalen.

Voor de Nederlandse huizenmarkt is het slecht nieuws. Beleggers zullen nog meer dan nu genegen zijn om hun geld is vastgoed te steken, want huizen verhuren levert veel meer op dan obligaties, terwijl dat vastgoed door de schaarste ook nog eens in waarde stijgt.

Leon Tosti | 25-07-21 | 19:41 | 3

Ik denk dat die huizenmarkt binnenkort ook wel eens flink in kon gaan storten. De expats blijven weg en die komen ook niet meer terug. Dan konden die beleggers die gaan verhuren wel eens met onverhuurbare woningen komen te zitten.

UpdateAvailable | 25-07-21 | 20:17

Omdat flippen na 1 a 2 keer toch echt vanuit een bv moet (inkomstenbelasting box 1)

Canis.bonus.es | 25-07-21 | 23:26

Beschouw het ECB-beleid als oorlogsschade van een oorlog die niet met geweertjes is gevoerd. Zuid wordt in leven gehouden, gelukkig begrijpen de Nederlandse politici dat niet, maar papier geld wordt Weimargeld binnenkort, ... koop Uw huisje en erf.

hagelkruis | 25-07-21 | 19:39

De Euro houd het nog lang uit vind ik na al die tovertrucken uit Brussel .

likmegaties | 25-07-21 | 19:39

Naar ik ooit gelezen heb, maakt het helemaal niet uit waar je je zuurverdiende geld in steekt. De overheid is gerechtigd zich alles toe te eigenen als deze de schulden niet meer kan betalen. Wij samen zijn nl de overheid. We will own nothing and be happy.

NerdAlert | 25-07-21 | 19:39 | 4

't Is iets minder erg dan ik dacht, althans, ik kan het vooralsnog niet terugvinden. Maar dit is ook al niet prettig: De minister van Financiën heeft op grond van de Noodwet Financieel Verkeer ( 25 mei 1978), artikel 26, de bevoegdheid om gouden munten, fijn goud, onbewerkt goud of halffabricaat te vorderen van ingezetenen van Nederland

NerdAlert | 25-07-21 | 20:30

@NerdAlert | 25-07-21 | 20:30: Dan moet de overheid wel weten dat je goud hebt. Ik koop af en toe een Krugerrand, Sovereign of een Gouden Tientje, anoniem en contant. Dus niemand weet dat ik ze heb.

staat het bier koud? | 26-07-21 | 10:08
▼ 1 antwoord verborgen

Dogecoin to the Mooooooon!

Jan Gordelroos | 25-07-21 | 19:38 | 2

And back!

meneer der meneren | 25-07-21 | 20:10

De voorraad of de waarde?

GeheidEenGeit | 25-07-21 | 22:34

Waarom doet iedereen zo moeilijk over negatieve spaarrente. Leg je tuin vol met timmerhout (zeiltje er over) en volgend jaar verpatsen dan heb je 30% rendement in een jaar.

Geenjoris | 25-07-21 | 19:33 | 2

Waarbij op het moment van casseren blijkt dat 60% van je hout opgevreten is door houtwormen.

pa_niek | 25-07-21 | 20:05

Ik heb nieuws, houtprijs-is-wereldwijd-weer-aan-het-dalen..

Smoelensmid | 25-07-21 | 20:17

Schulden verveelvoudigen zonder dat daar een wezenlijke opbouwende economische activiteit tegenover staat, of die niet kunnen worden ingelost, zijn een gegarandeerde reis naar de afgrond. Men maakt zich druk over wat we doorgeven aan ons opvolgende generaties als het om de klimaat waanzin gaat, maar de schuldenberg doet kennelijk niet ter zake.

Broadsquire | 25-07-21 | 19:29 | 2

Precies. Om wakker van te liggen, dit gebroddel.

kapoerewiet | 25-07-21 | 19:48

Exact. Of de ECB weet iets dat wij niet weten. Build back better ofzo?

Canis.bonus.es | 25-07-21 | 20:16

In 2030 you will own nothing and be happy. Haha, je denkt dat je miljonair bent. Maar je geld is geen reedt meer waard.

Geenjoris | 25-07-21 | 19:28 | 5

@Ambiorix | 25-07-21 | 19:37: Hyperinflatie. Beetje stevige, dan kun je je hypotheek voor een appel en een ei helemaal aflossen.

Sitting_targets | 25-07-21 | 19:49
▼ 2 antwoorden verborgen

"kapitaal wat naar lange termijn investeringsprojecten zou moeten gaan, gaat nu naar korte termijn speculatie" Dat lijkt zeker deels het geval te zijn, maar zijn er ook cijfers of indicatoren die aangeven hoe groot dit probleem precies is? Er wordt nog steeds in langetermijn-zaken geinvesteerd.

Muxje | 25-07-21 | 19:25

Welke munt blijft wel wat waard ? De euro wordt opgeblazen door de EU/ECB dus die speelgoedmunt die we gedwongen moeten gebruiken moeten we uit.
Zou goud een route zijn en dan niet een rekening maar X gram goud in bezit. Bv een maple leaf of aanverwanten. Als er weer eens een land is dat de hand overspeelt uit politieke overwegingen vlucht iedereen in goud. Dollar weet ik niet eigenlijk maar ook die is gigantisch geinflateerd sinds in 1971 (?) de goud-inwisselbaarheid werd gestopt.

Nichtsneues | 25-07-21 | 19:25 | 4

Noorse kroon.

ole guapa | 25-07-21 | 20:03
▼ 1 antwoord verborgen

Schulden, schulden, schulden.

De vraag die bij mij altijd rijst is: maar wie KRIJGT al dat geld dan nog? Daar moeten toch schuldeisers, schuldeisers, schuldeisers tegenover staan? En als de staat dus obligaties uitschrijft en die worden opgekocht door de ECB, een bank die uiteindelijk indirect ook gewoon van een soort federale overheid is, wat is dan het verschil met gewoon geld bijdrukken?

Ik bedoel: uiteindelijk wordt het gewoon 2.000 miljard van de ECB obligaties afstrepen tegen 2.000 miljard die overheden als schuld hebben uitstaan. Expliciet of door middel van een hoge inflatie. Dat zal heel fijn zijn voor Italie en Griekenland.

Nederland moet als de wiedeweerga meer schulden gaan maken. Ik zeg: alle hypotheken van individuele Nederlanders van staatswege afbetalen. Tegenlijk huurders compenseren door ze gratis een tijdje te laten wonen. En de schuldbalans op laten lopen tot circa 150% van het bruto nationaal product.

En dan staan we er gewoon hetzelfde voor, of zelfs nog iets beter, dan Italie, dat ook bijna geen hypotheken kent maar waar gewoon iedereen zijn huis bezit.

Rutte is gek om 'solide' te willen zijn. In een moddergevecht kun je je pak niet schoon houden.

Verder: bitcoin. Dat gaat tussen nu en 2024 (de volgende 'halving') aantrekken van jewelste. Steeds meer bitcoins raken ook verloren (mensen die hun key kwijt raken of die overlijden) dus dat deflatteert enorm.

Knufter | 25-07-21 | 19:24 | 1

Geld = Vertrouwen. Hoelang vertrouwen we de € nog ? Ik niet meer, waar moet mijn spaargeld heen ? Uitgeven kan maar als de boel ploft wil ik iets hebben wat iets waard is. Geen €, geen aandelen, geen obligaties dus. Hangt allemaal samen namelijk.

Nichtsneues | 25-07-21 | 19:28

Een eigen boerderijtje. Moestuintje erbij, zonnepanelen en een watertank. Wat kipjes en twee koeien. Een beekje met wat forel erin. Openhaardje en een houtkast vol met stookhout. Beetje Bitcoin, beetje Ethereum, wat Monero en misschien wat Cardano. Een eigen NAS server en een VPN server om veilig te kunnen internetten. Een Crypto-telefoon om vrij te kunnen bellen. Wat camera'tjes op iedere hoek van het huis. Geen leningen en schulden, zeker geen Facebook en Instagram. Wat medicijnen op voorraad en wat voedsel in de kelder. Vaccinaties.. mwah nee. Bedankt.

Vroeger noemde je dit een prepper. Ik maakte ze altijd belachelijk. Wat een wappies! Nu steef ik dit in meer of mindere mate na om zo weinig mogelijk met onze geweldige beleidsmensen van doen te hebben. Ze hebben het allemaal zo goed met ons voor. Kijk alleen al naar ons geweldige kabinet. Rutte. Ach, Rutte. Slecht geheugen, maar goed. Wat een goedheid deze man. En dan Frans TimmersFrans. Onze nobele klimaat redder. En hoe zit het eigenlijk met die Kaag? Dat lijkt me toch wel een fantastisch mens. Alleen maar goeds over haar.

CryptoFurby | 25-07-21 | 19:23

Als de Europese Centrale Bank vandaag de markt haar werk laat doen klapt de hele zooi in elkaar.
De (Zuid)europese landen kunnen alleen overleven als de rente laag blijft. Met de huidige schuldenlast van heel veel landen stort het kaartenhuis gewoon in.

marco52 | 25-07-21 | 19:23 | 2

Zo is het

Dirk III | 25-07-21 | 19:35

En ze gaan nog even de economie proberen te "boosten" met de Green Deal. Wat uiteindelijk voornamelijk China in de kaart speelt.

UpdateAvailable | 25-07-21 | 20:21

Een negatieve spaarrente. Ik kan er nog steeds niet bij.
Als de boel binnenkort klapt ligt het natuurlijk aan de lockdowns.
The usual suspects zullen hun handen in onschuld wassen.

Ben-Bataaf | 25-07-21 | 19:22 | 5

Benzine staat niet op je spaarrekening.

Lorejas | 25-07-21 | 19:33

@Lorejas | 25-07-21 | 19:33: correct, bij negatieve spaarrente kun je beter geen geld op je spaarrekening hebben lijkt me. In combinatie met inflatie wordt het nog sneller minder waard.

Geenjoris | 25-07-21 | 19:46
▼ 2 antwoorden verborgen

Er gaan triljoenen aan subsidies naar een nutteloze strijd tegen klimaatverandering en triljoenen naar het kunstmatige fluffen van de vrije markt. Ben ik de enige die hierin een samenzwering ziet om de vrije markt te knechten en de rol van de staat dominant te maken?

Zeddegeizot | 25-07-21 | 19:22 | 1

Lees voor de grap eens het artikel + de reaguursels, dan heb je je antwoord op je vraag.

kapoerewiet | 25-07-21 | 19:52

Zij is toch corrupt? Wat is er met dat onderzoek naar haar handel en wandel gebeurd?

Dirk III | 25-07-21 | 19:19

De EU.
Het grootste Pyramidespel Ooit.
Dat is heel precies waar het op neer komt.
Doe deze term vaker droppen.

doitdoit | 25-07-21 | 19:19 | 1

De ECB doet niets anders dan de andere centrale banken. Ze zitten elkaar helemaal gek te maken

* Il Principe * | 25-07-21 | 19:35

Jeetje. Fiat geld dat gratis wordt bijgedrukt zonder dat daar enige productiviteit tegenover staat. Jeetje. Doen we al jaren, en gaan we nog jaren doen. Mensen staan juichend in de rij om te “profiteren van de lage rente” door hinderden euro’s meer in de maand te gaan lenen. Ongekend. Maar ach, ik profiteur graag mee.

opblaasschaap | 25-07-21 | 19:18 | 1

Het ergste is het voor de jongeren. Je moet wel een hoge hypotheek. Huurhuizen zijn er niet en goedkope woonruimte ook niet. In een vakantiewoning mag je niet wonen en je ouders willen je op je 30e ook wel een keer het huis uit. Wat moet je dan? Dit m.i. grotendeels wanbeleid van de overheid. Maar de overheid dat zijn wij. Wij willen natuur, wij willen geen woonwijken in onze achtertuin. etc etc.

Geenjoris | 25-07-21 | 19:41

Da's toch precies het plan?
The Great Reset
Build Back Better

Gaat er ooit nog een serieus Kamerdebat komen over dat WEF-plan of worden we er gewoon in gerommeld?

Abject | 25-07-21 | 19:18 | 1

Dat laatste..

Canis.bonus.es | 25-07-21 | 20:26

Business ebbed with the Great Recession (2008)—which kind of seemed like a 'picnic in the park without bears' compared to the Grizzly-filled outing we’ll now experiencing.

vliegende knorrepot | 25-07-21 | 19:18

We citeren: de ECB is daarmee verantwoordelijk voor het grootste pyramidespel ooit: Neen, dat is de FED. Al meer dan een eeuw.

We citeren: GoldmanSachs heeft geliquideerd. Die zien blijkbaar wel perspectief in cash? Zijn we meteen bij M1! De rest van de techniek is voor de liefhebbers. Hint: M1 is geen drugskartel.

Godt. Hoewel derivaten nog steeds niet serieus gereguleerd zijn, als evenmin flitshandel, digitaal gemunt geld geldt als serieus alternatief? Want door wie, voor wie?

Geld is per definitie fiduciair. Stel nu dat het helemaal mis gaat: met welk leger gaat u uw bitcoins verzilveren? Geld heeft formeel 3 functies, net als het liberalisme overigens: die drie kunnen niet zonder elkaar.

Een vraagje: houdt GoldmanSachs heur liquiditeit in euro's aan? Want zie de shitshow in de VS nu.

Hetkanverkeren | 25-07-21 | 19:17

Een goede belegging is natuurlijk nooit slecht. Kan ik iemand interesseren voor beleggen in een bedrijf dat gespecialiseerd is in glasnietjes?

Sitting_targets | 25-07-21 | 19:17

Geld wordt niet meer waard, mensen worden minder waard.

Mr_Natural | 25-07-21 | 19:16 | 2

Cru maar wel waar.

De_Denker | 25-07-21 | 20:07

De wereldbevolking is exponentieel (explosief) gegroeid. We benaderen hard de eindhalte, zoals een eiland met ongeremde konijnenpopulatie. Dat wordt pas een ‘great reset’

Canis.bonus.es | 25-07-21 | 20:30

Heb het stuk niet gelezen maar wat is er aan de hand met Bert van Marwijk?

Transgender-Airlines | 25-07-21 | 19:14

Het aanjagen van hyperinflatie is de perfecte manier om de burger van bezit te luchten. Past perfect in de opvattingen van Klaus Schwab. Er zijn veel ergere bewegingen aan de gang dan de goegemeente momenteel vermoedt.

netniet | 25-07-21 | 19:14 | 4

@sitting targets, neen,niet de helft. Reduceren van 7 BIO naar 1.5 BIO (bevolking rond 1930, dat is “sustainable”) dus maar liefst 80% onder groene zoden, wanneer men die redenatielijn volgt…

Canis.bonus.es | 25-07-21 | 20:37

@Canis.bonus.es | 25-07-21 | 20:37: Dus met het onteigenen en wegsturen van het europarlement inclusief Schwab + Timmermans zitten we al op de helft, en de andere helft kan door gratis condooms en sterilisaties (en bijbehorende korting op de inkomstenbelasting) voor de mensen die dat willen (ook in Afrika).
Op die manier kan je het doen zonder wereldoorlog en bijbehorend groot geschut.

Dezenaamhier | 25-07-21 | 21:04

Lol!

Canis.bonus.es | 25-07-21 | 23:29
▼ 1 antwoord verborgen

Tijd om er uit te stappen, ook gezien de kosten van de "Green Deal". NEX(i)T. En een nieuw verbond met de Noord/Oostzee landen.

Phantomas | 25-07-21 | 19:13 | 1

Wordt Frankrijk dan niet heel bang? Een ontketend Duitsland. Een enorm machtig blok aan Frankrijks noordgrens. Jammer dan voor Frankrijk?

Sitting_targets | 25-07-21 | 19:30

ik doe niet mee met deze sukkelerij van schulden maken en pseudo wetenschap. Ga ten onder in je eigen domheid. Ik heb al genoeg last van mijn eigen stupiditeit.

nobodiesunmighty | 25-07-21 | 19:12

Gewoon doorgaan met investeren. De S&P500 stond in 1980 op 130 punten en nu op ruim 4,000. Je kunt dus niet verliezen. Gewoon zo jong mogelijk beginnen en de tijd z'n werk laten doen, effect van rendement op rendement (exponentiële groei) wordt niet voor niets het 8ste wereldwonder genoemd.

Diederik_Ezel | 25-07-21 | 19:09 | 7

En Einstein zei ook iets over Vierde Wereldoorlog uitgevochten met stokken en stenen

Canis.bonus.es | 25-07-21 | 20:43

Dow Jones stond goog in 1966, in 1983 een stuk lager...

Hemmenaar7 | 25-07-21 | 21:09
▼ 4 antwoorden verborgen

Rien ne va plus, het geld is niet meer van u.

Mr_Natural | 25-07-21 | 19:09

dacht dat een piramidespel verboden was?

Stijlloser_from_NL | 25-07-21 | 19:07 | 1

Dat is, politiek beleid doordrukken tegen de wens van de Nederlandse bevolking in, ook. Toch maakte Balkenende met een paar velletje het NEE tegen de EU, in een ja en nu zitten we al jaren teveel te betalen voor iets waar wij niets aan hebben en daarbij ook geen enkele zeggenschap over hebben, dat is pas verboden, maar wie stopt het!?

TijdelijkOptimist | 25-07-21 | 21:10

Dus spaargeld wordt vanwege negatieve rente omgezet in aandelen zodat de beurs flink oververhit raakt en straks klapt en dan is in feite het spaargeld verdwenen ? Zo ongeveer ?

Der Schnitzeljäger | 25-07-21 | 19:06 | 5

kletsverhaal.

AntiZanicz | 25-07-21 | 19:51

Ik geloof dat een aantal mensen met spaargeld en/of aandelen dit soort berichten liever niet leest, want dat is heel erg schadelijk voor het wereldbeeld van eeuwigdurende vooruitgang.

Dezenaamhier | 25-07-21 | 20:24
▼ 2 antwoorden verborgen

Ik vraag me af hoeveel invloed dit heeft op de forex markt.

VoltaireJohn | 25-07-21 | 19:05

Familie van Alfred Lagarde?

etwaboy | 25-07-21 | 19:03 | 2

Nee, dit gaat over ander soort heavy metal.

Mr_Natural | 25-07-21 | 19:04

REAGEER OOK

linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken
Online Casino | Online Casino | Paynplay Casinos | Online casino expert | Online Casino