Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Video. 22 Afghaanse commando's na overgave geëxecuteerd door Taliban

Scheids!

Bovenstaande moordpartij voltrok zich afgelopen 16 juni te Dawlat Abad (wiki) tijdens de nogal succesvolle veroveringscampagne van de Taliban in zo'n beetje elke Afghaanse windrichting. De Afghaanse 'overheid' telt zo'n 11.000 door de VS getrainde speciale troepen en die zijn inmiddels bijzonder dun gezaaid. CNN schrijft na verificatie van de video dat "After a fierce battle to hold the town, the commandos had run out of ammunition and were surrounded by the Taliban fighters, witnesses said. In one video, about 45 seconds long, a bystander can be heard saying in Pashto, the local language: "Don't shoot them, don't shoot them, I beg you don't shoot them." The bystander then asks: "How are you Pashtun killing Afghans?" The Pashtuns are the main ethnic group in Afghanistan."

Dat laatste zinnetje geeft een inkijkje in een van de redenen dat het zelfs na 20 jaar NAVO-bezetting/begeleiding niet gelukt is een effectieve nationale overheid te creëeren. Afghanistan is een verzamelijk van etnische stammen. Pashtun (wiki) zijn zo'n 48% van de Afghaanse bevolking en de Taliban bestaat voor zo'n 95% uit Pashtun. Dus, ja.

Nu pleiten we al vanaf 2012 in twee talen dat Afghanistan onder 1 voorwaarde - dat het Al-Qaida/IS niet huist - teruggegeven moet worden aan de Taliban, maar ons wordt nooit iets gevraagd. En nu dus, na 20 jaar uitstel van executie, deze toestand. Na de breek een aantal videos van Afghaanse troepen en burgers die naar Iran en Tadzjikistan vluchten, en hoe enkele Afghaanse speciale eenheden dapper stand houden. Het zijn net mensen.

Commandant van de eenheid in Amerika opgeleid. Vader (oud-generaal) woont in VS

Social

"Afghanistan specials forces fight Taliban threat as thousands flee"

Afghaanse soldaten vluchten naar Tadzjikistan

Afghaanse soldaten vluchten naar Iran

Social

Nieuwe Sky News docu van 1 uur: Afghanistan Endgame

De enige docu (2013) die u ooit hoefde te zien om de zaak te begrijpen

Maar dit soort vids met Kendrick Lamar als soundtrack gaan we wel missen

Belangwekkende screens uit bovenstaande vid

Swole Patrol

Social

Shoe <3

Social

Reaguursels

Inloggen

Maar daar in Afghanistan is niettegenstaande bovernstaande werkelijk iets groots verricht door het Nederlands leger onder inspirerende leiding van kabinet en Tweede Kamer. Gelukkig hebben we de bewoners de herinneringen nog, en is de Nederlandse burger veel geld kwijt

batvoca2 | 15-07-21 | 09:04 | 1

,,In werkelijkheid vochten we tegen een onjuist beeld van de militaire geheime dienst die keer op keer stelde dat er een genadeloze vijand was buiten de poort. Dat heeft Nederlandse militairen doodsbang gemaakt en geleid tot een houding van schiet en bombardeer maar raak. Er zijn honderden Afghanen omgekomen die nu nog hadden geleefd als wij daar niet waren geweest.’’
www.ad.nl/binnenland/veteraan-haalt-u...

faraday | 15-07-21 | 10:13

Of we het nu leuk vinden of niet, de Taliban maakt deel uit van de westerse erfenis van nuttige idioten. Het westen had daar niks te zoeken, sinds Vietnam blijven de Amerikanen doen waar ze goed in zijn. Hun bemoeienis in al die stabiele dictaturen hebben tot nu toe enkel een onnoemelijk menselijk leed veroorzaakt. Miljoenen doden en dito vluchtelingen, wat zijn ze toch goed bezig. In naam van God. De essentie is dat er een land aan de andere kant van de plas blijft doen waar het goed in is en wij met de ellende zitten, al onze vluchtelingen zijn ontstaan door westers toedoen in een voorheen stabiele omgeving en zowel het Midden Oosten als Europa zijn de pineut. Enkel goed voor de één procent superrijken en hun slippendragers...

faraday | 15-07-21 | 08:40

Wat is nou eigenlijk het probleem?
Een bezettingsleger verlaat na 20 jaar het grondgebied.
De Taliban, de macht in Afghanistan, neemt de zaak over.
Dan worden de collaborateurs, die zijn opgeleid door de VS en defacto werken voor de VS, opgepakt en vind er een terechtstelling plaats.

Kan iemand mij uitleggen waarom dit niet klopt?
Zijn er mensen bang voor de stijging van de prijs van heroïne, nu het US leger de papavervelden niet meer bewaakt?

Arachne | 15-07-21 | 00:42 | 1

Inderdaad, en.wikipedia.org/wiki/Selig_S._Harris... "De CIA heeft een historische fout gemaakt door islamitische groepen uit de hele wereld aan te moedigen naar Afghanistan te komen. De VS voorzagen $ 3 miljard voor het opbouwen van deze islamitische groepen, en het accepteerde de eis van Pakistan dat zij zouden beslissen hoe dit geld zou worden uitgegeven. Ze vertelden me dat deze mensen fanatiek waren, en hoe feller ze waren, hoe feller ze tegen de Sovjets zouden vechten. Ik waarschuwde hen dat we een monster aan het maken waren."

faraday | 15-07-21 | 07:29

Mede door de Nederlandse politici is met het terugtrekken van Nederlandse troepen uit Afghanistan een bloedbad ontstaan dat op zijn minst vergelijkbaar is met het drama van Srebrenica. Eerst maken de politici volop goede sier met de steun aan de Afghaanse bevolking door het uitzenden van militairen.
Maar eigenlijk hebben ze al die tijd geen cent voor die inzet over en laten ze daarom later de Afghaanse bevolking gewoon verrekken.

Jan de Vries | 15-07-21 | 00:41 | 1

Olie en pijpleidingen Jan, het verhaal begint in de zomer van 1979, zes maanden voor de Sovjet-invasie, toen de CIA al begonnen was met de financiering van elementen van een opkomende islamitische moedjahedien in Afghanistan.
newint.org/features/2009/10/01/blowba...
Gedurende 17 jaar heeft Washington 4 miljard dollar in de zakken gestoken van enkele van de meest wrede mannen op aarde - met als algemene doel de Sovjet-Unie uit te putten en uiteindelijk te vernietigen in een zinloze oorlog. Een van hen, Gulbuddin Hekmatyar, een krijgsheer die de voorkeur geniet van de CIA, ontving tientallen miljoenen dollars. Zijn specialiteit was opiumhandel en het gooien van zuur in de gezichten van vrouwen die weigerden de sluier te dragen. In 1994 stemde hij ermee in Kabul niet meer aan te vallen op voorwaarde dat hij premier zou worden - wat hij ook was.

Acht jaar eerder had CIA-directeur William Casey zijn steun gegeven aan een plan van de Pakistaanse inlichtingendienst, de ISI, om mensen van over de hele wereld te rekruteren om zich bij de Afghaanse jihad aan te sluiten. Meer dan 100.000 islamitische militanten werden tussen 1986 en 1992 in Pakistan getraind in kampen onder toezicht van de CIA en MI6, terwijl de SAS toekomstige al-Qaida- en Taliban-strijders opleidde in het maken van bommen en andere zwarte kunsten. Hun leiders werden opgeleid in een CIA-kamp in Virginia. Dit heette Operatie Cycloon en ging door lang nadat de Sovjets zich in 1989 hadden teruggetrokken.
www.theguardian.com/world/2003/sep/20...

faraday | 15-07-21 | 07:56

Heerlijk toch die vreedzame islam.

Nietgek | 15-07-21 | 00:19

Vind ik nou niks voor de Taliban.

minnenman | 14-07-21 | 23:45

Al die landen met ‘stan’ in hun naam zijn kudt. Bijvoorbeeld Chinastan.

Von Knarrenstein | 14-07-21 | 23:32

Zullen ze in de VS nu weten dat een militaire interventie in het Midden-Oosten volstrekt zinloos is?
Wat een puinhoop laten ze weer achter.

RickyLaRue | 14-07-21 | 21:37

Biden maakt ook overal een zooitje van.. laat gewoon materiaal staan terwijl de troepen terug trekken.. Kan die man eigen wel iets?

WellusNietus | 14-07-21 | 21:00 | 2

Jij had die sportschool willen hebben?

* Il Principe * | 14-07-21 | 21:24

Biden,Obama,Busch hebben taliban gecreëerd
En extremisme gevoed

Therrie | 14-07-21 | 21:52

We zijn veels te aardig geweest. We hadden daar de magazijnen moeten leegschieten. Je wint een oorlog niet met theedrinken. Hoeveel miljoenen zijn hier gesneuveld voor onze vrijheid?

Flow82 | 14-07-21 | 20:28

De islam is een veelkoppig monster , je kan er wel een afhakken maar de bevrijdde slachtoffers veranderen dan in het volgende extremistische monster die aan het moorden slaat . Ver weg blijven en daar houden , laat die IS teven daar ook maar naar toe gaan, ze zullen met open armen worden ontvangen, hier zullen ze als tentakel van de islam alleen maar aanslagen plegen of plegers voortbrengen .

Deugende linksgekken graag daar na toe om te bewijzen dat ze wel vredelievend zijn en niet meer eerst hier binnenhalen en dan zogenaamd geschokt acteren . Laat ze daar met een oranje overall aan zich zelf maar opofferen voor de goede zaak .

Castor12 | 14-07-21 | 20:26
-weggejorist-
J.Thee.Cohen | 14-07-21 | 19:52 | 2

Reeds in 2001 zeiden de taliban tegen westerse journalisten "you've got watches, we've got the time".
Ze hebben rustig 20 jaar gewacht tot de Amerikanen + vazalstaten uit Afghanistan vertrokken, om alsnog weer het hele land in te nemen.
Voor allah is 20 jaar een klein druppeltje in een reusachtige emmer.

WalterSobchack | 14-07-21 | 19:39 | 2

"Amerikanen en vazalstaten"?
Dankzij de taliban is Afghanistan de vazalstaat van Pakistan + wat Arabische geldschieters. Dus draai de boel niet om.

We kunnen discussiëren over de vraag of een islamitisch land kan worden bevrijdt; omdat de islam elke vorm van vrijheid afwijst. De bedenker van de islam, de plunderende proleet Mohammed, zei altijd dat de maangod allah een necrofiele demon is. Sindsdien zijn de 5 heilige zuilen van de islam; Onrecht, Ongelijkheid, Perversie, Wreedheid en Moordlust.

Dandruff | 14-07-21 | 20:01

@Dandruff | 14-07-21 | 20:01: als er een wereldwijde terroristische organisatie is opgericht die de VS en Saoedi-Arabië hebben betaald tijdens de Afghaanse oorlog, zijn dan niet de Amerikaanse en Saoedische betaalmeesters verantwoordelijk? Wie is de grootste terrorist? De persoon die de trekker overhaalt, of de supermacht die hem rekruteert, betaalt, traint, hem tot de tanden bewapent en voor hem het beste trainingskamp bouwt met ruimte voor terroristen van over de hele wereld, waaronder Bin Laden?
en.wikipedia.org/wiki/Operation_Cyclo...
Het vrije westen is ergens begonnen met een therapie waarvan de genezing erger was dan de ziekte en de bijwerkingen onomkeerbaar en chronisch. De VS is rechter, jury en beul, geheiligd door de strijd tegen het terrorisme die ze zelf hebben gecreëerd. De eigen schuld van de VS heeft er in het verleden en heden toe geleid dat twee vliegtuigen netjes in de Twin Towers geparkeerd stonden.

faraday | 15-07-21 | 08:03

Dat streng Islamitisch kalifaat komt er gewoon. Dat strekt zich straks uit van geheel Noord-Afrika tot ver in het Midden-Oosten. Daarna is het een kwestie van tijd dat Israël en Frankrijk onder de voet worden gelopen. Tegen die tijd lig ik hopelijk onder de zoden.

Jan, Leiden | 14-07-21 | 19:33

Olie en heroine.

Naall | 14-07-21 | 19:26 | 1

Daarom cocaïne, fuck Afghanistan.

Sinterbikske | 14-07-21 | 19:43

Er hadden nooit grondtroepen naar dat pisvolk gestuurd moeten worden. Een fors aantal vliegtuigen/drones in de buurt waarmee je de belangrijkste infrastructuur kunt vernietigen, en de terroristische bevolking in de steentijd kunt houden. Als ze 16 uur per dag nodig hebben om vreten en drinken te zoeken, dan hebben ze geen tijd voor buitenlandse terreurplannen.

Reaguurdeskundige | 14-07-21 | 18:52 | 1

Uh, er is daar bar weinig infrastructuur (dus ook lastig kapot te gooien). En je suggestie om 'die mensen' terug naar het stenen tijdperk te bombarderen - mwah, daar zitten ze eigenlijk nog steeds.

Otto Normal | 14-07-21 | 19:34

Mwah Taliban zouden wel eens een reden gehad kunnen hebben. Veel legereenheden daar zijn corrupt of ze hadden net ergens een kunstje geflikt. Het mag dan wel een woestijnideologie zijn, de Taliban zijn redelijk consistent en principieel. En strijders van vele generaties. Waarom buitenlanders of hun getrainde proxytroepen daar nog aan gaan morrelen en denken iets te bereiken militair is de grote vraag. Minstens een goede luchtmacht nodig.

GeenAccount | 14-07-21 | 18:45 | 2

De taliban zijn inderdaad consistent barbaars en principieel wreed.
En dan over "buitenlanders";
- de taliban komen zelf uit Pakistan;
- zijn decennialang getraind en bewapend door vooral Pakistan;
- werden ook nog gesponsord door Arabische landen en oliesjeiks;
- trainden jihadisten uit de hele wereld, en zetten die ook in tegen Afghanen.

Ook een luchtmacht is zinloos zolang het Westen denkt schone oorlogen te kunnen voeren. En dan na een voltreffer op een autobommenfabriek (!) onze excuses aanbieden en zelfs schadevergoedingen betalen? Zouden we Hitler zo ook op de knieën hebben gekregen?
Zo werkt het niet. Nazi-Duitsland is volledig platgebombardeerd, miljoenen burgers kwamen daarbij om; maar anders had Hitler daar nog zeker een halve eeuw de genocidale tiran uit kunnen hangen. Duitsers werden destijds net zo fanatiek opgevoed als de taliban, maar Duitsers hadden ook de technologie.
Die strijd win je niet door een beetje The A-Team na te spelen in de hoop dat ze schrikken en zich overgeven.

Dandruff | 14-07-21 | 19:51

Duitsland had zich wel uiteindelijk onvoorwaardelijk overgegeven, die Taliban heeft zich niet overgegeven omdat ze niet definitief verslagen zijn. Duitsland was wel definitief verslagen en aan beide zijden door de geallieerden in de bankschroef gezet.

Jezus_Boeddha | 14-07-21 | 23:43

Alleen China kan hier mogelijk nog wat betekenen, die houden niet zo van fanatieke/agressieve geloofsbelijdenis. Islam nog maar 1500 jaar geleden verzonnen, als ze daar vrolijk bij worden oké, geniet ervan, maar de Koran bevat veel oproep tot agressiviteit en primitieve rechtsgang, laten ze nou juist dat graag praktiseren.
China wil ze dat uit hun hoofd praten. Tot ergernis van de EU met onze deug normen.

G.M.I.M. Pet | 14-07-21 | 18:43 | 1

na deze prachtige woorden ga ik mezelf dit weekend trakteren op een chineze massage en daarna aan de pangang...

Y&T | 14-07-21 | 20:52

Ik deug, jij deugt en wij deugen.... Wanneer gaan we nu eens een muur rond NL zetten en als god in Frankrijk leven hier?

TonyMontana010 | 14-07-21 | 18:39

Straks iedereen naar de nooduitgang. Elf september vertrekt de laatste Amerikaanse soldaat en dat zal zo ongeveer samenvallen met de inname van Kabul door de Taliban. Er gaan weer heel erg veel vluchtelingen onze kant uit komen en straks ook uit Libanon dat ook op instorten staat. Het wordt een druk jaartje voor Frontex.

Beste_Landgenoten | 14-07-21 | 18:37

Gemiste kans voor het Westen voor de grote diversiteit en aantallen aan delfstoffen diep in de Afghaanse grond.

steekmug | 14-07-21 | 18:26

Afghaanse muhjaheddin vocht tegen de Russen geholpen door Rambo IV, US special forces, CIA en UKSF SAS. Muhjadeddin won met onder andere de Pakistaanse ISI. Osama Bin Laden getraind en bewapend door ISI en indirect door CIA. Russen trekken zich terug uit Afghanistan. Amerikanen lachen de Russen uit. Opeens taliban in Afghanistan. Irak valt Koeweit binnen. USA 'bevrijdt' Koeweit. Osama niet blij op USA want dat moesten moslimstrijders zijn. Twin Towers in puin. US Special forces weer in Afghanistan op zoek naar Osama. Osama gedood door seal team 6 in Pakistan. Nato in Afghanistan. Nederlandse infanterie wint voor het eerst weer een gevecht in Afghanistan met behulp van artillerie en close air support, de slag bij Chora. Srebenica trauma hiermee weer een beetje verwerkt. Onder Biden vertrekken de US troepen uit Afghanistan. zonder de logistieke en gevechts ondersteuning van de VS zijn de door de VS opgeleide Afghaanse troepen nergens meer. Afghanistan blijft nog steeds een tribale masculine patriarchale cultuur ondanks de potloden en waterputten van de VN

HetOorAakel | 14-07-21 | 18:11 | 2

Dus “spelende vrouw” wat heb je nou geleerd?

superb_de_lux | 14-07-21 | 18:22

@superb_de_lux | 14-07-21 | 18:22: Als Voorhoeve, Jaap de Hoop Keffer of Hennis niet zomaar meedoen met de coalition of the willing meneer kaktus

HetOorAakel | 14-07-21 | 18:33

Nou dat is een uitkomst die je niet verwacht. Het is net Herpes als je stopt met medicatie komen die pus korsten gelijk terug. Het is een bodemloze put daar. Laat ze elkaar afmaken en als het helemaal de klauwen uitloopt een grote bom erop. Hier vooral de grenzen dichthouden...... O wacht.

Rocknrolla7372 | 14-07-21 | 18:09

De VPRO staat alweer te trappelen om een propagandafilm voor deze moordenaars te maken. Want als we ze hierheen halen heeft "M" weer een interessante gast, en hebben de linkse partijen weer wat stemvee.

En kartelpolitici en hun NPO66-experts kunnen indrukwekkende slogans uitbraken zoals "we moeten moeilijke keuzes maken", "dan ontlopen ze hun foeigesprek niet", "hier kunnen we ze beter volgen" of "het is ons overkomen".

Walgelijke bende. Die taliban ook trouwens.

Dandruff | 14-07-21 | 18:08

Wat is er nu bereikt?
Scholen voor meisjes gebouwd die al zijn gesloten.
Treurig voor alle gevallen soldaten die vochten voor vrijheid, democratie.
Met hearts & minds bullshit.
Al-Qaeda is weg. Islamo-fascisme is gebleven.
Al dan niet "gematigde" Taliban is als een nooit gebluste veenbrand.
Als ze Amerikaanse belangen qua grondstoffen maar respecteren?

De verwarde man | 14-07-21 | 17:53 | 1

Kortom, elke poging dit achterlijk volk beschaving bij te brengen is volkomen zinloos. De levens van tientallen gesneuvelde militairen zijn opgeofferd om stank voor dank te krijgen. In plaats daarvan importeren we die achterlijkheid hierheen.

K. Westergaard | 14-07-21 | 18:06

Is ook niet te redden. Eén dag weg en gelijk komen ze uit hun grotten gerend. Bizar dat het leger daar nog niet sterk genoeg is. Kunnen ze niet wat olie oppompen en daarmee een leger huren ofzo?

TheManiac | 14-07-21 | 17:52

Hellhole... ik zou het zo gauw ook niet weten.... een enorm leger+technologie+een dictator?

Pierre Lebon | 14-07-21 | 17:26

Mogelijk waar of niet, maar CNN.... Dus is dit sowieso geen nieuws maar beeldvorming met een politieke agenda.

hetmoetdanmaar | 14-07-21 | 17:21

* Selectieve verontwaardigingsmodus *
Schande van schokkende beelden, iets met privacy voor de slachtoffers en aanstootgevende beelden voor de nabestaanden.

Reebensteeltje | 14-07-21 | 17:16

waarom krijg ik steeds en steeds meer het idee dat heel dat terorisme of heel dat Taliban in stand gehouden wordt.

out-of-de-box | 14-07-21 | 17:12 | 6

Doet gelijk extra aandelen kopen in de wapenindustrie. Nog nooit geld op verloren! Aanradertje de cannabis aandelen gaan ook lekker op moment. Heerlijk de mensheid zal altijd vechten zuipen en drugs gebruiken. Hoe slechter het gaat hoe meer je kan verdienen. Wat is het toch fijn om een witte man te zijn!!! Wie is hier nou woke.

Rocknrolla7372 | 14-07-21 | 18:15

@De verwarde man | 14-07-21 | 17:56:

Onzin. Ik heb even geen zin om er nu op te googelen, maar een jaar of 10 geleden had de VS al ruim 400 miljard uitgegeven in Afghanistan. Dat bedrag zal ondertussen nog wel aardig zijn opgelopen. Daar wordt helemaal niks op verdiend, er zat wel degelijk idealisme achter. En een stukje veiligheid natuurlijk; want de taliban waren net als isis een razend agressief kankergezwel dat wereldwijd terroristen inspireerde en opleidde.

Of dat idealisme gerechtvaardigd was is een ander verhaal. Ik geloof niet zo in het beschaafd maken van islamitische landen; de islam staat dat niet toe.

Dandruff | 14-07-21 | 18:17
▼ 3 antwoorden verborgen

Ik zeg die Talibanners hierheen halen en na een eerlijk proces op de meest moeilijke plekken laten schoffelen.

Koning BongoBongo | 14-07-21 | 17:09 | 2

Briljant idee (*extra aandelen Miele koopt*)

De verwarde man | 14-07-21 | 17:57

formidabel, en helpen bij de keelswab, want die regio kennen ze vrij goed.

nobodiesunmighty | 14-07-21 | 18:30

regering aldaar = te vergelijken met die gasten in de haag.
taliban aldaar = te vergelijken met Taghi and friends...
conclusie = taliban slesh Taghi ( en aanverwant handelswaar ) = onuitroeibaar.

Y&T | 14-07-21 | 17:00 | 4
-weggejorist-
VreemdeInEigenLand | 14-07-21 | 17:20

@Cobarde | 14-07-21 | 17:11: Een PVV stemmer is niets meer en niets minder dan een gefrustreerde stemmer,met dank aan vooral Rutte . Het moorden laten we aan jouw vrienden over.

Koning BongoBongo | 14-07-21 | 17:25
▼ 1 antwoord verborgen

En wat leren wij hiervan?

squadra | 14-07-21 | 16:59 | 1

Maak ff duidelijk onderscheid tussen onze regering en de reaguurders . Grazie.

Koning BongoBongo | 14-07-21 | 17:08

Waarom draagt die verslaggeefster een hoofddoekje?

K. Westergaard | 14-07-21 | 16:55 | 6

@Koning BongoBongo | 14-07-21 | 17:08:
Moet Mo maar moven.
Waar zijn al die feministen en al die vrouwenstudies de afgelopen 40 jaar goed voor geweest? Elk zichzelf respecterend westers land zou dit symbool van vrouwenonderdrukking wettelijk moeten verbieden.
Een Nederlandse politica draagt tijdens een bezoek aan een moslimland toch ook geen hoofddoekje uit solidariteit naar alle onderdrukte vrouwen?
Of wacht..

K. Westergaard | 14-07-21 | 17:48

@K. Westergaard | 14-07-21 | 17:48: Wij passen ons aan aan de onderdrukker,ook in eigen land.

Koning BongoBongo | 14-07-21 | 18:00

@Koning BongoBongo | 14-07-21 | 18:00:
Dat was mijn punt inderdaad.

K. Westergaard | 14-07-21 | 18:07
▼ 3 antwoorden verborgen

Misschien kan fout links Nederland hier even een plasje over heen doen. Als in dat dit toch echt niet kan en dat deze mannen berecht moeten worden en dat we zo in een oorlog niet met elkaar mogen omgaan.

appeltjesgroeneweide | 14-07-21 | 16:54 | 1

Natuurlijk "in Nederland berecht worden", want we zijn zo beschaafd... lopen ze na 20 uur schoffelen weer op straat en krijgen een Miele in het washok. Ben je lekker klaar mee dan. Het links-debiel-denken in een notedop.

Gladiator Fap | 14-07-21 | 16:56

het is zooo simpel.... risico van het vak...

Y&T | 14-07-21 | 16:50

In het verleden had daar ook nog de Noordelijke Alliantie, meen onder leiding van een zekere Massoed, die geliquideerd werd door Al Qaida dat waren zo'n beetje de enige die tegenwicht gaven aan de Taliban toentertijd.

william7055 | 14-07-21 | 16:50 | 2

Opmerkelijk detail is nog dat die Massoed omkwam bij een zelfmoordaanslag, 2 dagen voor de aanslagen van 11 september 2001.
Daders waren 2 Tunesiërs uit het gezellige Molenbeek met (gestolen) Belgische paspoorten die zich voordeden als journalisten.

Dandruff | 14-07-21 | 18:22

klopt, d'r zijn vrij boeiende Utube documentaires te vinden, bizar simpel hoe sociale systemen toch altijd weer werken, tot het kleutereske aan toe. Vergeet niet dat ook "het Westen" eveneens een tribaal achtige structuur kent, maar dan met andere grondslagen en historie".

nobodiesunmighty | 14-07-21 | 18:34

Kunnen we nu eindelijk stellen dat overal waar die gringo's voet aan land zetten om de rust terug te doen keren het nadat ze vertrekken het 1 grote tyfus bende is. Zelfs toen die Russen met hun staart tussen de benen dat land verlieten was het niet zo'n puinhoop. Bedankt George.

Tishetnetnie | 14-07-21 | 16:43 | 2

Volgens mij waren we in West Europa best blij met die gringo's in 1945. Links is Europa inderdaad weer in een puinhoop aan het veranderen, maar dat ligt niet aan de VS. Ook oa Japan, Zuid Korea en Taiwan waren maar wàt blij met de Amerikaanse inmenging.

Probleem is de islam.

Dandruff | 14-07-21 | 17:59

@Dandruff | 14-07-21 | 17:59: Er is niets in de islam dat gewelddadiger is dan in het christendom. Alle religies zijn gewelddadig geweest, ook het christendom. De bijbel is in wezen geen vrolijk boek, het bloed spat ervan af.

faraday | 15-07-21 | 09:28

Hoe kan dat nou? Een multi-etnische samenleving heeft toch alleen maar voordelen?

zwarte_weduwe | 14-07-21 | 16:37

I say we take off and nuke the entire site from orbit. It’s the only way to be sure.

TheBigKirth | 14-07-21 | 16:36 | 2
-weggejorist-
Gratiskoffie | 14-07-21 | 16:42

één van de beste films ooit gemaakt. Let's rock!

Gladiator Fap | 14-07-21 | 16:55

Barbaren gonna barbaar. Wat had iedereen daar dan verwacht? Dat ze na de aftocht aldaar vrolijk samen marshmellows gaan roosteren boven het kampvuur? Die regio is niks, was niks en zal -binnen de afzienbare tijd van een paar eeuwen- ook niks worden. Links zal wel weer gaan schreeuwen om gerechtigheid, maar dat deden ze ook toen de "vredestroepen" daar waren. Voor deugend links is het namelijk sowieso nooit goed genoeg. Voor hen is het namelijk gewoon een verdienmodel en dat dient in stand gehouden te worden. Vind het goed dat die troepen daar weg zijn, laat ze het maar lekker uitzoeken en misschien hebben we dan over pak m beet 500 jaar eindelijk een verlichting en een beetje beschaving. Kunnen we gezellig thee drinken in de bergen met z'n allen.

Gladiator Fap | 14-07-21 | 16:35

Verdiep je eens voor de grap in de geschiedenis van Afghanistan en Iran. In de pre-Islamitische tijd waren ze heel ver ontwikkeld. Het was geen 'achterlijke zandbak', zoals Noord-Afrika en het Arabisch schiereiland.

Totdat ze ten prooi vielen aan de eerste golf van Islamitische veroveringen. Sindsdien is het nooit meer wat geworden daar. In de loop der eeuwen heeft de Islam zich ook weten te nestelen in het fundament van die landen. Wat betekent dat de oorspronkelijke religies/culturen zijn verdwenen. Of aangepast naar Islamitische standaarden.

Fast forward naar de huidige tijd en je ziet wat de gevolgen zijn als je het op de Islamitische manier wil doen. Het werkt gewoon niet. Het belemmert de vooruitgang.

Bharata | 14-07-21 | 16:30 | 1

Blijkbaar heb jij je niet verdiept in de geschiedenis van Noord-Afrika.

Cobarde | 14-07-21 | 17:06

Helemaal begrijpen doen we dit nooit. De taliban blijven altijd maar weer opduiken. Het kan niet anders of er is in delen van de bevolking toch flinke support voor ze. Of het is manier van overleven, van geld verdienen om je bij de taliban aan te sluiten. De Amerikanen hebben het geprobeerd, maar er valt weinig eer te behalen.

StiekemeBunzing | 14-07-21 | 16:26 | 1

vergeet Pakistan en Taliban niet...

nobodiesunmighty | 14-07-21 | 18:35

Trump vond het wel een goed idee om met de Taliban vrede te sluiten zodat de US troepen uit Afga. konden vertrekken. Iedereen en zijn moeder vond dat geen goed idee, inclusief de nodige generaals. Want ze zijn niet te vertrouwen. Het is een barbaars zooitje waar niet mee te praten valt, dat stomweg uitgeroeid moet worden.

forecastle | 14-07-21 | 16:14 | 4

Het is een barbaars zooitje dat vooral daar moet blijven, en niet geimporteerd moet worden.

coitus reservatus | 14-07-21 | 16:45

Trekt de VS zich eindelijk terug uit conflicten waar ze niets te zoeken hebben, is het weer niet goed, want mooi argumentje om Trump mee af te zeiken?

Dan had Obama met zijn 8 jaar het toch beter moeten doen, oh nee die deed niets behalve olie op het vuur gooien.

Shadowzz | 14-07-21 | 16:46
▼ 1 antwoord verborgen

Heel erg, mijn favoriete sherry merk was verdomme uitverkocht bij de Jum. Wat nu?

J.Cash | 14-07-21 | 16:09 | 2

Ga aan de Port..

Wijze uit het Oosten | 14-07-21 | 16:20

@Wijze uit het Oosten | 14-07-21 | 16:20:
Een lekkere Kopke gaat er ook wel in maar ik vind het een beetje te warm er voor nu.
Osbourne fino.

J.Cash | 14-07-21 | 16:25

En de wereld schreeuwde moord en brand toen ze een stapeltje Taliban gevangenen bloot opstapelden in de gevangenis.

Toverkol | 14-07-21 | 15:58 | 3
-weggejorist-
Gratiskoffie | 14-07-21 | 16:44

aan een ieder die het vindt dat 'wij' medelijden moeten hebben wat dan ook afkomstig uit IS gebied moet verplicht worden dat ze 2 uur in een kamertje zitten en alle filmpjes te zien krijgen.

menig persoon heeft voor dit archief in zn whatsapp video map wel materiaal zitten geloof ik.

Baksteenbakker | 14-07-21 | 15:58

De Taliban stam bestaat dus uit 48% van de bevolking. Gaan wij dan weer de overige 52% hier wilkommen?

heldheino | 14-07-21 | 15:56 | 2

Kunt u rekenen?

Wijze uit het Oosten | 14-07-21 | 16:19

Ja, inclusief de 48%.

TheseDays00 | 14-07-21 | 16:34

Zijn jullie al gebeld door een politie-voorlichter in Kabul om die expliciete video van die moord door de taliban te verwijderen?
De toon van het debat, dat is waar het om gaat in het leven.

Verder….. tja. Democratie brengen is van begin af aan een zinloze bezigheid geweest in Afghanistan en nog wat van dat soort landen waar warlords alleen interesse hebben in. Het ten val brengen van concurrenten. Dan zelf de macht pakken, waarna andere lords hetzelfde doen enzovoorts. Kansloos, niet mee bemoeien.

Nuuk | 14-07-21 | 15:53

Bert Koenders heeft nog een keer het kabinet laten vallen over Afghanistan in de hoop de PvdA verkiezingswinst zou halen bij zowel de gemeenteraadsverkiezingen als bij de nieuw uit te schrijven verkiezingen voor de Tweede Kamer.

Osdorpertje | 14-07-21 | 15:49

Dus nog eventjes en die we kunne al die zielige Pringles etende, kleding makende huisvrouwen weer retour IS sturen? We hoeven ze niet meer te halen want er is weer een nieuw beloofd land?

NaughtiusMaximus | 14-07-21 | 15:48

Het beste bewijs dat de VPRO zich dus niet aan binnenlandse propaganda moet wagen.

TeeJee | 14-07-21 | 15:49
-weggejorist-
Gratiskoffie | 14-07-21 | 16:45

@TeeJee | 14-07-21 | 15:49:
Klopt, documentaire is overigens niet door de VPRO/NPO gemaakt maar door Duitsers en later gekocht door de VPRO. Bobbie begrijpt het weer eens niet.

Basil Fawlty | 14-07-21 | 19:31

Tja. Je moet wel heel religieus zijn als je liever terug gaat naar armoede, dood en verderf. Maar ja. Het is de religie van de vrede dus de verleiding om terug te gaan naar de ellende zal best groot zijn.

Lafayette | 14-07-21 | 15:44

Er zit een ander heel interessant zinnetje in de video. Er werd om luchtsteun/air support gevraagd, maar die kwam nooit. De Afghanen hebben volgens mij geen luchtmacht en de Amerikanen en de rest van de NATO houden zich niet meer bezig met air support. Daarnaast gaat natuurlijk alles mis, als je pas net komt kijken in de oorlogswereld. Er wordt een kapitale blunder begaan door alles en iedereen die in Afghanistan bovenaan de piramide leefden. Twintig jaar werk naar de gallemiezen en duizenden onnodige doden.

LV-225 | 14-07-21 | 15:40 | 3

Het waren oude beelden van tenminste 10 weken terug

Bolhoed | 14-07-21 | 15:54

Afghanistan bouwt sinds 2007 met de NAVO (...) weer een luchtmacht op en heeft op dit moment ongeveer 183 toestellen. Geen F-16's of zo, maar wel geschikt om gronddoelen aan te vallen aldus de wiki die er wat dit betreft wel redelijk betrouwbaar uitziet.

TheseDays00 | 14-07-21 | 16:41

@TheseDays00 | 14-07-21 | 16:41:
Is allemaal materiaal dat veel onderhoud vergt. En dat onderhoud wordt gedaan door western contractors die nu allemaal vertrekken. Bovendien is er de laatste maanden ook nog eens een aantal in Amerika opgeleide Afghaanse piloten om het leven gebracht door Taliban-huurmoordenaars. Praktisch alle Afghaanse luchtmacht-militairen staan op een dodenlijst. Die piloten hebben geen leven meer, want zijn nergens meer veilig.
Kaboel valt binnen twee jaar!

van der g | 14-07-21 | 17:07

Dacht je nou echt dat de Taliban te verslaan is. Het is als Herpes, als je een beetje gezond bent blijft het op de achtergrond maar ben je een dag een beetje slapjes dan steekt het de kop op. In dit geval met al die superieure wapens van de VS en vrinden hielden ze zich rustig tot dat die Westerlingen weer vertrokken waren, dat moment is nu. De geschiedenis herhaalt zich, die Afghanen willen gewoon in het stenen tijdperk leven en achterlijk zijn.

EmilioEsteves | 14-07-21 | 15:39 | 4

de Russen zijn daar ook 10 jaar aan het vechten geweest en die zijn van arremoede maar naar huis gegaan. En als die het opgeven, wat hebben wij daar dan nog te zoeken.

jan den hollander | 14-07-21 | 15:45

@jan den hollander | 14-07-21 | 15:45: Niemand heeft er wat te zoeken. Als je het woord Achterlijk opzoekt in het woordenboek zie je een foto van een Afghaan. Groot hek erom heen. Geen vliegtuigen die kant op, niemand erin en eruit,

EmilioEsteves | 14-07-21 | 15:53

De amerikanen hebben horloges, maar de taliban de tijd.

Schwanzeleber | 14-07-21 | 16:23
▼ 1 antwoord verborgen

Niet goed voor het klimaat dit

laurentius | 14-07-21 | 15:39

Expressly rejected Fantailler rules.
Take note Willikins.

hallevvezool | 14-07-21 | 15:38
-weggejorist-
P47Thunderbolt | 14-07-21 | 15:38 | 1

Allemaal de schuld van Trump natuurlijk.

SailingDuck | 14-07-21 | 15:36 | 1

Zou je denken, maar is het niet. Als Trump niet gekozen zou zijn, was dit ook gewoon gebeurd. Je kan beter richting Obama kijken en de belofte die gedaan is aan het volk. Trump heeft hem uitgevoerd, en dat pakt heel slecht uit. Verder is er al langer gedonder in de Amerikaanse legertop. De orders vanuit de politieke tak gaan compleet tegen alles in waar je als soldaat voor staat. Een vergelijking: De buschauffeur moet achterstevoren de bus besturen. Dat is toch gek?

LV-225 | 14-07-21 | 15:52

sturen we de iS mokkels toch daarheen? toedelidoki....

Kris | 14-07-21 | 15:36 | 1

goed idee

jan den hollander | 14-07-21 | 15:46

IRL wonen er bij mij in de straat, aan de overkant, o.a. een gezin uit Syrië en een man uit Afghanistan. Die uit Syrië hebben al aardig de toorn over zich af weten te roepen. Twee zoontjes van 3 en 5 meen ik. Een van hen kwam laatst met een mes de speeltuin gelegen aan hun achtertuinen in - houden we hier niet van.

Twee deuren verder woont dé buurtmoeder (met wie ik een tijd lang als pitbull een gouwe duo vormde qua officiële wijkraad - en zo o.a. die gave en hufterproof speeltuin realiseerde) en zij wilde zich voorstellen aan dit gezin.
Manlief wenste geen hand te geven.

Aha, zulke vluchtelingen. En die man uit Afghanistan moet ze ook niet.
Ze zijn niet van "zijn islam".
Aan mijn kant woont overigens een Eritrese, die binnen een jaar na statuswoning zwanger was van een Eritreër die een eigen statuswoning had in een wijk verderop. Die gast zien we nooit meer. Wel hoorde ik hun dochtertje tot voor kort nogal luid schreeuwen om niks tijdens het spelen.
Zij is christelijk en heeft zich wel wat aangetrokken van het briefje dat ik haar, in het Nederlands, overhandigde.

Je kunt er maar zoet mee zijn, al die verdreven mensen...

Kudtkip | 14-07-21 | 15:35 | 8

@GeenKwijl | 14-07-21 | 15:47: Dat gaan ze dus niet doen.
Ik heb er altijd een paraat voor als het echt moet bij zulke gasten.
Hé, hadith 5389 hou je maar lekker bij je in je takkiejajurrek!
Daarbij loop ik dus in één rechte lijn door op het door mijn gekozen pad - ik laat me namelijk niet echt aan de kant drukken.

Kudtkip | 14-07-21 | 15:57
▼ 5 antwoorden verborgen

Diversiteit is niemand's kracht. Daar niet, hier ook niet.

marcoplarco | 14-07-21 | 15:21 | 4

@Het leven is zwaar | 14-07-21 | 15:32: De woestijn is genderneutraal en zonder wc's ook dat probleem niet.

TheseDays00 | 14-07-21 | 15:36

Nergens niet.

Pietie | 14-07-21 | 16:14
▼ 1 antwoord verborgen

Toch mooi als ze elkaar afmaken.

R. Ketelsteen | 14-07-21 | 15:21
-weggejorist-
isitsoornot | 14-07-21 | 15:19 | 3

Hoera welkom, welkom. Ik verwacht dat in augustus tienduizenden moslims uit Afghanistan naar Nederland komen. En we kunnen ze niet terug sturen want oorlog. Kunnen de grote messen bij de Hema in een afgesloten kast aub, niet dat we hier iedere dag een Würzburg hebben

jan huppeldepup | 14-07-21 | 15:17

Rusland en/of China nemen het wel over binnenkort.

Steve1234 | 14-07-21 | 15:15 | 4

Cummunisten en Islamisten die elkaar in de haren gaan zitten?
Pass the popcorn!

quantumcollider | 14-07-21 | 15:25

China trekt gewoon de poeplap en betaalt de sterkste partij om daar grondstoffen te winnen. Of dat nu de Taliban is of de Afghaanse regering, maakt ze niets uit.

FrankVeer | 14-07-21 | 15:29
▼ 1 antwoord verborgen

Daarom zou ik dus nooit in het leger gaan in vredestijd, voor je kop worden geschoten voor een hopeloze zaak.

Kane | 14-07-21 | 15:15 | 5

In oorlogstijd ook niet, tbh.
Er was een tijd dat ik best bereid was te sterven voor mijn land, zelfs overwogen om bij de luchtmacht te gaan na 't middelbaar, maar werd afgeraden door m'n pa(die nogal gedesillusioneerd terug was gekomen van de clusterfuck in Libanon begin jaren 80).

Maar voor die parodie op de democratie die 't nu geworden is, no way. Niet eens mijn tijd is het waard, laat staan m'n leven. Mijn verantwoordelijkheid en jurisdictie eindigt bij de erfgrens, uit de goedheid van mijn hart wil ik nog wel eens 't eea sneeuwvrij maken voor de deur, maar that's about it.

ReyNemaattori | 14-07-21 | 15:47
▼ 2 antwoorden verborgen

Seizoen 8 van Homeland had dit al voorspeld. Nouja soort van....

Woelige Wimpie | 14-07-21 | 15:13

En dan nog zie je dat er mensen zijn die het leuk vinden om zelf in het leger te gaan of om hun kinderen te stimuleren het leger in te gaan. Vreselijk als je niet snapt dat dat alleen tot ellende leidt.

HoniSoit | 14-07-21 | 15:08 | 3

Geef je lekker over aan de barbaren aan de poort...

Is dit nog nieuws? | 14-07-21 | 15:11

Van Uhm doelt u op?

sjef-van-iekel | 14-07-21 | 15:19

En nog erger HoniSoit, er zijn zelfs mensen die bij de politie willen werken, zomaar zonder dwang. Vreselijk als je niet snapt dat dat alleen tot ellende leidt.

jan huppeldepup | 14-07-21 | 15:46

Ehm, moeten deze beelden niet weggehaald?
Tss, kan toch niet.

Kudtkip | 14-07-21 | 15:08 | 1

Schokkend hè....

Is dit nog nieuws? | 14-07-21 | 15:11

Is er iets van belang in Afghanistan dat we dat land proberen naar onze maatstaven te veranderen? Het is de Russen niet gelukt. Nu de Amerikanen niet. Gewoon aan zichzelf overlaten, laat maar uitvechten. Met een beetje geluk knallen ze alles terug naar de middeleeuwen, hebben we straks ook geen last meer van die video's. Wel zorgen dat niemand er meer vrijwillig naartoe kan, want daar komt alleen ellende van. En dan over een jaar of 20 eens gaan kijken wat er over is en wie er aan de macht is.

Met_baard | 14-07-21 | 15:08 | 4

Ja, ruwweg 3 biljoen dollar aan grondstoffen.
Die bergen daar zitten vol met rare earth metals, koper, goud, (half)edelstenen en zelfs olie.

Maar ik ging er altidj vanuit dat de reden dat de USA daar zat vooral was om de optie open te houden voor een 2 fronten oorlog tegen Iran om daar druk te houden/zetten: Een invasie vanuit zowel Irak als Afghanistan.

ReyNemaattori | 14-07-21 | 15:51

Beste Met_Baard,

"s er iets van belang in Afghanistan dat we dat land proberen naar onze maatstaven te veranderen? Het is de Russen niet gelukt. Nu de Amerikanen niet."

Het is aan een volk om zelf langzaam zijn veranderingen door te voeren op evolutionaire wijze en een wijze leider is daarbij niet gek.

Het ging onder het bewind van koning Haji Mohammed Zahir Shah prima de goede "westerse kant" kant op. Natuurlijk vooral in en rondom Kaboel, maar de vrouwen liepen er fraai Westers gekleed bij de de koning was alom geliefd. Van 1933 - 1973 heeft hij geregeerd. U moet eens zoeken naar filmmateriaal uit die tijd. Helemaal niks Middeleeuwen!

Het is verkloot door de communisten, maar vooral door pres. Carter aangestuurd door Zbigniew Brzezinski die de Mujhahedeen ging helpen, want zo vond Zbigniew Brzezinski, de Russen hun eigen "Vietnam"" moesten beleven en hij wilde daar wel aan bijdragen en niet zo zuinig ook.

Nouvel Observateur, 8 Dec. 2015, drukt een oud interview met hem af gedateerd 15 Jan. 1998
blogs.mediapart.fr/danyves/blog/08121...
Ja, sorry in het Frans.

En de Nederlandse en Amerikaanse jongens maar sterven en de talloze talloze Afghanen.

De smerigheid. Op 3 Juli 1979 tekende Carter al een bevel om de tegenstanders van het pro-Sovietbewind te ondersteunen.

De Soviets vielen Afghanistan binnen op 24 Dec. 1979. Met dichte ogen in de val gelopen. Wisten zij veel.

De goorheid van het imperialistisch tuig!
Die zgn leuke pindaboer.
@WaarIsMijnKalasjnikov? Evocatus

Evocatus | 14-07-21 | 15:55

@Evocatus | 14-07-21 | 15:55:
Carter volgde, mi, daarmee de dominotheorie; ingesteld na Korea. Achteraf is wel gebleken dat dat de Sovjets en Chinezen zonder Amerikaanse bemoeienis Korea, Laos, Vietnam etc. socialistisch had gemaakt. Beter van niet.
In vergelijking met Vietnam was de Amerikaanse aanpak een ongelofelijk succes; ‘we krijgen ze niet weg; we gaan het zo kostbaar als mogelijk maken om daar te blijven. Dat heeft ook behoorlijk bijgedragen aan de andere neenstorting van de Sovjet Unie.
Een Amerikaanse president verwijten dat hij de Sovjets wil verslaan is apart.
De idee dat Carter in staat was om Russische legers naar Afghanistan te dirigeren is ook apart; de Russen die dat land in moesten hadden ook geen keuze; die is toch echt in het Kremlin gemaakt.
Het jaren 70 verhaal van Afghanistan is ook van toepassing op Iran en Irak, olie heeft het verpest, zoals dat gaat met landen met rijke grondstoffen.
Ook voor de 20e eeuw was Afghanistan al een speelbal van de grotere machten, de Great Game.
Het is slecht toeven in de periferie van grote rijken.

Alquest | 14-07-21 | 19:37
▼ 1 antwoord verborgen

Nederland 2073.

sjef-van-iekel | 14-07-21 | 15:07 | 3

Optimist!

Abject | 14-07-21 | 15:10

2030 is toch de streefdatum?

Het leven is zwaar | 14-07-21 | 15:38

@Het leven is zwaar | 14-07-21 | 15:38: Volgens mij is in bepaalde regios dat streven enkele jaren geleden al gehaald.

Shadowzz | 14-07-21 | 16:52

Beste oplossing is in het Zuiden de Taliban en in het noorden een nieuw Turkse staat.

Kaan78 | 14-07-21 | 15:04 | 2

Laat Turkije maar een invasie doen. Hup kaan.

Is dit nog nieuws? | 14-07-21 | 15:12

Grapjurk. Deze planeet zou een stuk bewoonbaarder worden als Turkije inclusief het extremistische deel van de bewoners (>80%) van de aardbodem weggevaagd zou worden.

Reaguurdeskundige | 14-07-21 | 15:31

De Taliban wil Afghanistan in feite compleet Islamitisch maken. Afghanen slaan als gevolg hiervan op de vlucht richting West-Europa (in andere landen willen ze niet wonen) om vervolgens in bv. Nederland te klagen dat het hier niet Islamitisch genoeg is.

Eh...als je in een Islamitisch land wil wonen, dan moest je niet vluchten uit Afghanistan? Of zouden ze niet doorhebben dat een land gebaseerd op een Islamitisch model gedoemd is te falen? Armoede, geweld en ellende zijn inherent aan Islamitische landen.

Hefbrug | 14-07-21 | 15:04 | 9

@Is dit nog nieuws? | 14-07-21 | 15:16:
Tussen 2015 - 2019 zijn er zo'n 4 miljoen afghanen teruggekeerd naar Afghanistan.

RandyBiel | 14-07-21 | 15:35

Mijn gok is dat ze wel een islamitisch land willen, maar niet de sharia.
Typisch gevalletje wanting to eat the cake and have it as well.

ReyNemaattori | 14-07-21 | 15:53

De Afghanen die op de vlucht slaan, hebben samengewerkt met de Amerikanen oftewel de bezetter.

Arachne | 15-07-21 | 00:38
▼ 6 antwoorden verborgen

Die oude Reagan had hier wel een mooie oplossing voor: 'Nuke them'.

Doctor | 14-07-21 | 15:03 | 1

Deze uitspraak is van MacArtur; hij wilde, om de Korea oorlog te winnen, 50 Chinese steden in nucleaire as leggen.
Beroemder is deze term uit de film Apocolyptis Now,
Reagan begreep prima wat MAD betekende, en heeft meerdere keren laten weten dat ‘we’ er alles aan moeten doen om een nucleair treffen te voorkomen. Peace, by force.

Alquest | 14-07-21 | 20:01

China, Rusland en Iran zijn al druk aan het onderhandelen om straks de regie over te nemen. Past ook prima in hun economische infrastructurele plannen inzake Belt&Road, de Chinese mijnbouw-belangen, de grote Afghaanse minderheid in Iran en uiteraard de dreiging voor Russische en Chinese moslim-regio's. Pakistan loopt aan het lijntje van China dus die zal er ook hun handtekening onder zetten. Ga er maar van uit dat de Taliban na hun eindoverwinning ineens wel mee willen werken aan het bestrijden van jihadistische groeperingen, al zeker ISIS, daar die een concurrent is van de Taliban. India zal zich nu wat geïsoleerder voelen vrees ik.

Abject | 14-07-21 | 15:02 | 3

Tuurlijk niet.
Pakistan faciliteert al jaren lang terreur. Net zoals de meeste Golfstaten.

Is dit nog nieuws? | 14-07-21 | 15:13

@Is dit nog nieuws? | 14-07-21 | 15:13: En Turkije. Terreur is nu eenmaal inherent aan islam.

Reaguurdeskundige | 14-07-21 | 15:33

@Is dit nog nieuws? | 14-07-21 | 15:13: De VS en Israël en Saoedi-Arabië hebben Isis (= geen Taliban) gefaciliteerd en gefinancierd. De VS faciliteren al decennia terreur, waar en wanneer het hun zaak dient. Of de zaak van een vijand tegenwerkt.

Arachne | 15-07-21 | 00:36

"This Is What Winning Looks Like" youtu.be/Ja5Q75hf6QI
Geweldige docu over die teringbende daarzo.

Eduardo- | 14-07-21 | 15:02 | 1

Oeps, niet ver genoeg gescrold.

Eduardo- | 14-07-21 | 15:04

Is de vluchtelingenstroom al op gang gekomen? Wir schaffen das. Oh wacht..

Caparzo*Inc | 14-07-21 | 14:57 | 5

Naast mij op de camping een stel uit voormalige DDR. Ik vroeg ze of ze vonden of Mutti het geschaft hat; zij vonden van wel, in Leipzig, waar ze wonen, was weinig te merken van buutnlanders en dus hat Mutti es wohl geschaft. U snapt, ik heb mij verder niet meer met ze bemoeit.

Normpje | 14-07-21 | 15:12

Kunnen we niet bij netcar Miele’s gaan bouwen
Win win

666d | 14-07-21 | 15:13
▼ 2 antwoorden verborgen

Nou ja, ik hoop wel dat wanneer over twee of drie jaar 16-, 17-, 18-jarige 'Nederlandse' islamitische, 'moeilijke pubers die de verkeerde afslag' naar Afghanistan gaan nemen om daar ijverig aan de 'jihad' te werken, meteen, stante pede op moment van 'afreizen', hun Nederlanderschap verliezen.

Maar ja, dat zal wel niet.

Dr_Johnson | 14-07-21 | 14:57 | 1

Misschien dat de dames uit Al Hol er iets in zien?

marcoplarco | 14-07-21 | 15:23

Hoor het Boris D’66 ittrich nog parmantig zeggen: “we gaan daar the hearts and minds van de Afghaanse bevolking winnen”
Kuch

LucaBrasi | 14-07-21 | 14:54 | 2

Goed geheugen. Dank. Die geweldige Boris, hoe is het nu met hem? Volgevreten, uitgewoond en geëmigreerd? Het was voorspelbaar.

Normpje | 14-07-21 | 15:08
-weggejorist-
Schimmelpenninck | 14-07-21 | 14:53 | 2

Laat ik het zo zeggen, als lang als ze daar blijven kunnen ze elkaar dagelijks het leven zuur maken.
Hoop is, dat er iedere dag de helft de pijp uit gaat door dit soort taferelen.
Tot er maar eentje over blijft. Die kan dan weinig kwaad meer doen.

hangtiet met knoop | 14-07-21 | 14:53 | 1

Punt is: "ze" blijven daar niet....

Is dit nog nieuws? | 14-07-21 | 15:09

Ja video is een tijdje oud en incompleet. Er zijn meer videos die Twitter platform niet halen. Op gore sites zijn meer en 10x erger te zien dan dit.

TERUGVANWEGGEWEEST | 14-07-21 | 14:52 | 2

Al Gore ?

pegaje | 14-07-21 | 15:31

@pegaje | 14-07-21 | 15:31: Kaotic gore. Ik ben wel benieuwd waar de oude liveleakers en bestgorers allemaal heen vertrokken zijn.

Shadowzz | 14-07-21 | 16:54

Fijn om te zien dat wederom een uitzending van mij nergens toe geleid heeft dankzij dwaal-politici en geopolitieke meeloperij….. hoop dat ik toch een verschil heb kunnen maken tijdens mijn aanwezigheid in Bosnië, Kosovo en Afghanistan voor hen die toen mijn hulp nodig hadden.

joep97 | 14-07-21 | 14:50

Afghanistan zal nooit veranderen.
Grote muur er omheen bouwen is het enige dat helpt.

Rest In Privacy | 14-07-21 | 14:50 | 4

Waar zijn de neutronenbommen als je ze nodig hebt?

Festen | 14-07-21 | 15:01

@Festen | 14-07-21 | 15:01: Zinloos in dergelijk berggebied. Of je moet 'em van hele grote hoogte af laten gaan, geven de buren ook licht.

Abject | 14-07-21 | 15:07

Waarom? Afghanistan wil met rust gelaten worden. Ze worden iedere keer binnengevallen door staten die zichzelf buitengewoon verlicht achten en de bevolking van zichzelf willen bevrijden.

We hadden en hebben er niets te zoeken.

Arachne | 15-07-21 | 00:34
▼ 1 antwoord verborgen

Maar wat was "onze" missie daar?
Democratie brengen? Vrede? Onderwijs voor meisjes?
Waar is die Malala propaganda?

Is dit nog nieuws? | 14-07-21 | 14:48 | 1

Men is stap 1 vergeten: Oorlog winnen.

quantumcollider | 14-07-21 | 15:28

De teven van die doodseskaders halen we lekker hierheen, allejezus snappen ze dan helemaal niks in den haag.

Zitvlak | 14-07-21 | 14:47 | 5

Het schijnt dat een lage bloedsuikerspiegel een vaak voorkomend incident is bij de apothekers.. Bij de teven zal het vast en zeker een maandelijks terugkerend incident zijn..

mghammer | 14-07-21 | 14:56
▼ 2 antwoorden verborgen

Je verwacht het niet...
Want we krijgen die zandbak uit die jongens....

Nodeloos Kwetsend | 14-07-21 | 14:47

Moslims. Willen we meer of minder? Ik vraag dit namens Geert.

Dubbelepunthoofd | 14-07-21 | 14:46

Vele westerse jongens zijn er gesneuveld aldaar. En nu de troepen vertrekken is het weer dezelfde ellende , waarvoor hebben wij het als Westen dan gedaan ?

Man-bear-pig | 14-07-21 | 14:46 | 2

Toch mooi de Amerikaanse wapenindustrie in stand gehouden. Die mensen moeten ook eten!

de drijfsijs | 14-07-21 | 14:47

FLIR footage van Jihadi's die opgeblazen worden door smartbombs?

HornoxNL | 14-07-21 | 15:01

Die 20 jaar NAVO-bezetting/begeleiding hebben niets goeds gebracht en dat hadden ze vooraf kunnen weten. Daarvoor waren het de Russen die zich volledig in Afghanistan hadden verslikt. In Kaboel blijft het altijd een Janboel.

Vuurspuger | 14-07-21 | 14:45 | 2

Tijdens de Amerikaanse oorlog was het beter dan daarvoor, toen de Taliban nog aan de macht was. Toen vielen er nog wel meer doden door slachtingen van de Taliban.

RandyBiel | 14-07-21 | 14:58

Het probleem is dat de meerderheid van de Afghaanse bevolking uit moordlustige moslimextremisten bestaat. Je gaat het land alleen fatsoenlijk kunnen regeren door de bevolking kei- en keihard te onderdrukken. Zoals de Chinezen met de Oeigoeren doen zeg maar.

Reaguurdeskundige | 14-07-21 | 15:34

Nou is Afghanistan niet per se een gekoloniseerd land, maar de afgelopen twintig jaar is er ook hier gepoogd om Westerse normen en waarden toe te voegen aan het land. Men heeft vol trots scholen gebouwd en meisjes toegang verschaft tot onderwijs en er is zelfs politie getraind. Maar het moment dat de Westerlingen vertrekken wordt alles teniet gedaan en niet eens per ongeluk of door onkunde, maar nu gewoon als dikke fluim in het gezicht van het Westen.
Wanneer stopt onze maatschappij nu eens met het proberen te verbeteren van de onwilligen? Of kan iemand me vertellen waar op de wereld het in de afgelopen tachtig jaar wel goed is gegaan na Westerse steun? Niet in mohammedanië in ieder geval.

Verbandmeester | 14-07-21 | 14:45
-weggejorist-
Krachtkoe | 14-07-21 | 14:45

Laten we niet vergeten dat de VS in de jaren 80 de Taliban bewapend en gefinancierd hebben om de Russen weg te krijgen. Met dit resultaat dus.

oldandwise | 14-07-21 | 14:43 | 4

@wild geraas | 14-07-21 | 14:47: U kent het begrip voortplanting? Strijden gaat daar van vader op zoon over.

oldandwise | 14-07-21 | 14:50

@oldandwise | 14-07-21 | 14:50: natuurlijk, maar die stammen vechten daar onderling al sinds voor Alexander de Grote er langs kwam. In de laatste honderd jaar hebben de Engelsen (leuk geïllustreerd in The Man Who Would Be King van Rudyard Kipling) de Russen en de Amerikanen hun tanden stukgebeten op dat land. Vechten is ze inderdaad met de paplepel ingegoten. En dan maakt een paar jaar hulp van de CIA met wat Stingers niet veel verschil op de volksgeest

wild geraas | 14-07-21 | 15:08

Yep

Therrie | 14-07-21 | 22:00
▼ 1 antwoord verborgen

Triest. Commando's met pijn en moeite door het westen opgeleid: 'l histoire se repete, in dit land sinds de negentiende eeuw...

Stachauer1971 | 14-07-21 | 14:41 | 1

GroenLinks zal het als zijn plicht zien herstelbetalingen te doen en iedere gevluchte Afghaan hier ruimhartig op te vangen.

gestoptmetroken | 14-07-21 | 14:49

Ik krijg steeds die beelden van Saigon voor in ‘75; eerst keurig een vredesaccoord en Amerikanen migen naar huis, kort erna is het bijltjesdag, het hele lokale leger valt in korte tijd als een kaartenhuis in elkaar. En in plaats van de bootvluchtelingen vluchten de mensen door de bergen. Jaren lang schreeuwen dat de « bezettingsmacht » weg moet, en als ze weg gaan wordt het een massaslachting…

wild geraas | 14-07-21 | 14:41 | 3

Ook toen lieten de Amerikanen hun lokale mensen barsten.
De Vietnamese bergstammen weten er alles van.
Net zoals met de Koerden.
En net zoals hier, met de door hen opgeleide troepen.

Roadblock | 14-07-21 | 14:51

De parallellen met die tijd zijn inderdaad erg bijzonder. Overigens wel balen dat het in 20 jaar tijd niet gelukt is om de bevolking zo ver te krijgen dat ze vrijheid en democratie omarmen.

Old_Spice | 14-07-21 | 15:06

Hoeveel NL jongens heeft dit geintje ook alweer het leven gekost? Om daar te endigen waar we begonnen zijn. Wederopbouwmissie, gesteund door GROENLINkS (luister je Klaver, Femke), anders was hij er niet gekomen.

Goed, scholen dicht, vrouwen weer in Boerka, wil er iemand een dropje?

bergsbeklimmer | 14-07-21 | 14:41

Ik las net in de fake news berichten dat zodra ze klaar zijn met uitmoorden dat ze iedereen op poffertjes met boter en poedersuiker gaan trakteren! Hoeveel is een ticket naar Afghanistan?

Hater bij de Heijn | 14-07-21 | 14:41 | 1

Duurder en lastiger dan van Afghanistan hier heen.

Is dit nog nieuws? | 14-07-21 | 14:49

Sigrid: Wie zijn die mensen? Kunnen we ze misschien hierheen halen, dat vinden die andere mensen, waarvan wij niet weten wie ze zijn, niet leuk. Zo kunnen zij onze tegenstanders (gewone Nederlanders) in NL bestrijden met terreur. Hoeven we niks voor te doen.

Reaaalist | 14-07-21 | 14:41

Islam = vrede.

Jimmy Mc Clure | 14-07-21 | 14:40 | 2

www.thereligionofpeace.com/
On This Day...
Jul 14, 2018: Vadsø, Norway
An 18-year-old grocery clerk is randomly stabbed
to death by an asylum seeker: 1 Killed

Roadblock | 14-07-21 | 14:52

Islam is vooral 'rust in vrede'

naglfar | 14-07-21 | 15:21

told you so?

vokfeez | 14-07-21 | 14:40

Gelukkig is de Taliban wel heel woke, pro-LHBTBBQ en BLM.

kapotte_stofzuiger | 14-07-21 | 14:40

Mooi om te zien wat Islam met mensen doet. Gelukkig komt dat ook steeds meer deze kant op.

Reaguurdeskundige | 14-07-21 | 14:38 | 2

Is in Nederland goed te zien aan de misdaadcijfers... Opsporing Verzocht vaart er wel bij.

Ommezwaai | 14-07-21 | 14:41

Het is er al en gaat nooit meer weg.

Roadblock | 14-07-21 | 14:54

Dan hield dat Marxistische regime het na het vertrek van de Russen veel beter stand.

en.wikipedia.org/wiki/Mohammad_Najibu...

Maar goed, toen zat de ISI nog niet vuistdiep in Afganistan. Dus als de Taliban in Pakistan weer opleeft...: Eigen schuld, Pakistan!

omanders | 14-07-21 | 14:37

Welkom, welkom in mijn land. Ben ik te voorbarig?

Acidstain | 14-07-21 | 14:37 | 2

Ja, er komen weer hele hordes deze kant op.
Filmpje heeft trouwens al een aardige (haat)baard. Wie tipt de redactie tegenwoordig?

Ommezwaai | 14-07-21 | 14:39

Opvang in de regio lijkt me in dit soort gevallen de beste oplossing
maar dat is niet hoe de EU OKW en haar vazalstaten het zullen oppakken

Tobi | 14-07-21 | 14:56
-weggejorist-
Normpje | 14-07-21 | 14:35 | 5
▼ 5 antwoorden verborgen
-weggejorist-
keestelpro | 14-07-21 | 14:35 | 1

Meedogenloze Moslims, je verwacht het niet.

Toch fijn dat we ook Nederlandse soldaten in dat Verweggistan hebben laten sneuvelen.

kapotte_stofzuiger | 14-07-21 | 14:32

REAGEER OOK

linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken
Online Casino | Online Casino | Paynplay Casinos | Online casino expert | Online Casino
Goksitesvergelijker.nl | Onlinecasinofortuna.com