Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Wim Daniëls: 'Maak taal genderneutraal'

Wat/Wet/Wut nou weer

Nee toch. Wim Daniëls heeft een ideetje en uiteraard zat Wim Daniëls ergens in een microfoon dat ideetje van Wim Daniëls uit te leggen. Er is nu eenmaal geen microfoon in Hilversum te vinden waar vrolijke Frans (Wim Daniëls zou nu zeggen 'Zijn er eigenlijk nog meer namen die een uitdrukking met een karaktereigenschap hebben zoals vrolijke Frans? Leuk taaldingetje heb ik nou weer bedacht hè' en wij zouden zeggen HOUD JE BEK WIM DANIËLS) Wim Daniëls niet als taalliefhebber in heeft lopen zwatelen. Terwijl: Wim Daniëls is helemaal geen taalliefhebber. Wim Daniëls houdt van taal zoals Bill Cosby houdt van vrouwen: eerst verdoven, daarna verkrachten. De olijke ('olijk', een bijzonder woord, omdat het maar een klein beetje van betekenis verandert als je er 'vr' voorplakt, net als 'eten', GODVERDOMME WIM DANIËLS JONGEN DIT IS ECHT TOTAAL ONINTERESSANT) taalliefhebber Wim Daniëls zou het Nederlandse taalgebied maar op één manier een grote dienst bewijzen, en dat is als hij gewoon zijn muil houdt en meer ruimte op televisie en radio maakt voor mensen die niet Wim Daniëls zijn. Oh ja dit topic ging trouwens over genderneutrale taal en dat is natuurlijk een beetje een mal idee maar om eerlijk te zijn zouden wij een medicijn tegen kanker/corona nog afwijzen als het uit de koker van Wim fucking Daniëls komt. 

UPDATE - Wim Daniëls genaaid door NPO

Social

UPDATE VAN DE UPDATE - Van Dale boos op Daniëls

Social

Reaguursels

Inloggen

Nog meer vernietiging van verstand en cultuur??

Pieterman | 05-07-21 | 20:10

Alleen slakken zijn genderneutraal.

squadra | 05-07-21 | 18:59

Wat een KUT idee

Johan1235 | 05-07-21 | 18:35

Dus zou het zo kunnen zijn volgens Wim, dat een tot vrouw omgebouwde man door het leven gaat met een Venis en een omgebouwde man tot vrouw met een Pagina. Plat gezegd kan het ook zijn een Kul en een Lut. Lastig Wim!

gratias | 05-07-21 | 17:42 | 1

Pagina, he he.

VoltaireJohn | 05-07-21 | 18:24

Er zijn vele genderneutrale talen in de wereld. Misschien even een klein onderzoekje doen of bij deze volken / landen ook een hogere mate van gendergelijkheid is ontstaan in de loop van duizenden generaties?
Fins is bijvoorbeeld een gender neutrale taal. Hm, als eerste land in Europa vrouwenkiesrecht; Finse vrouwen komen je gewoon versieren in een cafe; zomers worden massaal de wegen hersteld en in een herstelploeg zitten ook gewoon vrouwen; etc. Daniëls: "Zie je wel! Ik wist het!"
Nou, meneer Daniëls, Turks is ook een genderneutrale taal. (De zuinige blik wordt weer opgezet).

BASinnic | 05-07-21 | 17:31

Uitdrukking met een karaktereigenschap hebben zoals vrolijke Frans...
Ev0n Denk0n hoor,... Ummmm
Nieuwsgierig Aagje
Houten Klaas
Razende Roeland
Ongelovige Thomas
Dolle Dries
Toffe Peer
eventueel Magere Hein
en Jan Lul, wat goed van toepassing is op deze Wim Daniëls.

Asteroid-B612 | 05-07-21 | 17:31

Dus kan het zo zijn misschien volgens Wim, dat een omgebouwde man tot vrouw door het leven gaat met een Venis en een omgebouwde vrouw met een Pagina, Plat kan het ook,

gratias | 05-07-21 | 17:25

Typisch VARA gezwam. Een wit voetje halen bij de nepfeministen en dus niks opmerken over hoofddoekjes en andere onderdrukkende symboliek.

K. Westergaard | 05-07-21 | 17:15

Wim Daniëls bereikte hier waarschijnlijk mee dat hij voor het eerst in maanden weer van bil mocht gaan.

SIogra | 05-07-21 | 17:06

Natuurlijk, we gaan MILJARDEN investeren op nationaal niveau aan iets wat mogelijk effect heeft op nog geen half procent van de bevolking? Krijgen fetishes straks ook nog subsidies?

Echt kunnen we niet ergens oorlog gaan trappen ofzo, zijn we met belangrijker zaken bezig.

Ploertendodert | 05-07-21 | 16:39

Hoera, het is een meisje/jongetje!

Bij de geboorte begint het al.

Hoe zou deze gast dat willen oplossen, Hoera, we hebben een kind?

Volgende stap: het kraambezoek verbieden om roze of lichtblauwe kleding te kopen?

Roos | 05-07-21 | 16:33

een wit voetje halen heette zoiets vroeger. Wst een zitplassende deuglaaf.

De luis | 05-07-21 | 16:24

Kan iemand uitleggen waarom taal genderneutraal moet zijn? Wat is daar het praktisch voordeel van?

Thuinman | 05-07-21 | 16:20 | 1

In Nederland niet zo'n dingetje: de, het, die, dat. Voor de nieuwkomers wat lasting maar geen ramp. Het zou voor Duits wel een hoop lesuren schelen. Er zijn ook talen waar tel-, werk- en bijvoeglijke naamwoorden meedoen met het geslacht van het onderwerp, dat is echt geen pretje.

Sneerpoets | 05-07-21 | 18:15

Hongarije, Polen, Rusland en Brazilië kijken mee. Je moet er niet van opkijken dat zulke landen er geheel anders over denken en dat ook zeggen — of op een andere manier kenbaar maken. nos.nl/artikel/2388049-pride-optocht-...

SIogra | 05-07-21 | 15:31 | 1

Pride afgeblazen na bestorming lhbti-kantoor. Hebben wij in Nederland wel een lhbti-kantoor?

grietmetgroenefiets | 05-07-21 | 16:14

Volgens de Babylon Bee nieuws website wordt de nieuwe naam van dat schip "Uygur Slave I" om beter aan te sluiten aan de Chinese markt.

DutchLion33 | 06-07-21 | 05:11

Bezigheidstherapie.

Bald_Gefkens | 05-07-21 | 15:20

Ik hoop dat Wim binnenkort een keer per ongeluk " Meneer ! " roept tegen een vent die zich identificeert als vrouw ook al heeft ie een baard . En dat ie hem dan even alle gender hoeken van de aarde laat zien zodat Wim weer op zijn pootjes terecht komt !

Castor12 | 05-07-21 | 15:10

Wim Daniëls moet dan maar Hongaars leren.

plaatjesdraaiert | 05-07-21 | 15:06

Het is niet zo, dat er tegenwoordig meer gekken zijn dan vroeger. Er waren, zolang als de mensheid bestaat, altijd al meer onbenullen dan wijzen. Het verschil zit hierin, dat we elke gek tegenwoordig aan het woord laten komen. Gelukkig maar, want anders kon ik ook nergens mijn zegje doen! Wat is trouwens 'genderneutrale taal'? Moet je dan tegen de buurvrouw 'meneer' zeggen, net als tegen de buurman? Of wordt iedereen 'mevrouw'? Waar haalt die idioot het vandaan?

Aisie | 05-07-21 | 14:55

De verslaggeefster verward passie met krankzinnigheid. Wimpie heeft heel snel professionele hulp nodig.

Valka | 05-07-21 | 14:54

Mondje Daniëls die zich stoort aan de omschrijving van "burgermoeder". Mja, het zal. Zelf stoor ik mij veel meer aan de term burgemeester. Het suggereert/insinueert nl. dat ik een burgerslaaf ben... Owwwwachteffe....

Grijskijkert | 05-07-21 | 14:48

Wat deugd deze man zeg. Ik zou hier graag de overtreffende trap willen gebruiken. Wim jij bent het allerdeugends. Hoeft niet in de Dikke van Dale hoor Wim, dit is allen voor jou.

HoniSoit | 05-07-21 | 14:40

Verbijsterend, die onnozelheid van redeneren door Daniëls. Wat is er nou schandalig aan het feit dat "burgermoeder" schertsend wordt gebruikt voor een vrouwelijke burgemeester? Dat is geen door de regering verordend voorschrift in een woordenboek, maar gewoon zoals levende taal zich ontwikkelt, wat in een woordenboek normaal wordt beschreven.

Schandálig dat mensen een bepaald woord grappig vinden!! Daar moet direct de taalpolitie op af gestuurd worden, volgens Daniëls. Hij zou inderdaad maar eens Orwells 1984 moeten lezen, en daarbij niet denken dat dit boek een handleiding voor te volgen politiek is.

Argyronauta | 05-07-21 | 14:40

Ik weet iets beters: maak WO alleen nog toegankelijk voor mensen met een bèta-knobbel.

SIogra | 05-07-21 | 14:40

De vruchten van decennialang linksgekkieonderwijs worden nu écht geplukt. En kennelijk allemaal tegelijk.

SIogra | 05-07-21 | 14:37

In veel Europese talen (in ieder geval Grieks, Latijn, Duits) hebben alle woorden een gender: mannelijk, vrouwelijk, of neutraal. Dit wordt aangeduid met verschillende lidwoorden. In combinatie met naamvallen maakt dit het leren van deze talen ontzettend ingewikkeld. In het Frans hebben alle worden een van twee geslachten: mannelijk of vrouwelijk. In het Nederlands zijn mannelijke en vrouwelijke lidwoorden samengetrokken tot "de" maar het onzijdige lidwoord "het" is gebleven.
Wellicht hadden de verre voorouders van de Europeanen een animistische (*) levensvisie maar dat maakt het leren van taal er niet gemakkelijker op. We mogen in ieder geval blij zijn dat in ieder geval het Engels deze onzin van zich af geschud heeft, wat het leren van Engels veel gemakkelijker maakt.

(*) Animisme (Latijn anima = 'geest', 'ziel') is het filosofisch, religieus of spiritueel concept waarbij zielen of geesten niet alleen bestaan in mensen en dieren, maar ook in planten, stenen of natuurlijke fenomenen zoals donder en geografische zoals bergen en rivieren. Animisme wijst verder ook bezieling toe aan abstracte concepten zoals woorden, eigennamen of metaforen uit de mythologie.

DutchLion33 | 05-07-21 | 14:32 | 5

".. maar dat maakt het leren van taal er niet gemakkelijker op.."
Hoe bedoel je? Voor de native speaker, of voor degene die zich (niet als kind maar op latere leeftijd) die taal eigen wil maken?
In de Nederlandse taal wordt er officiëel geen onderscheid gemaakt tussen mannelijke en vrouwelijke zelfstandige naamwoorden, maar in meerdere dialecten, o.a. de meeste Brabantse dialecten, zit dat onderscheid er nog steeds in. Bijvoorbeeld, in Brabant zeggen de "unne vent" en un vrouw". Als je "unne" voor een zelfstandig naamwoord kunt zeggen, dan is dat zelfstandig naamwoord mannelijk, als je er "un" voor kunt zeggen, is het vrouwelijk of onzijdig. Dat de native speaker zich daarvan bewust is, van dat mannelijke en vrouwelijke, nou nee, het klinkt of het klinkt niet.

Schoorsteenveger | 05-07-21 | 15:41

Gaat U het internet overschrijven om een punt te maken?

van Oeffelen | 05-07-21 | 15:44

Geldt ook voor de Slavische talen zoals Pools en Russisch en ook voor de Indiase talen.

Avin | 05-07-21 | 16:41
▼ 2 antwoorden verborgen

"Ik ben schrijver van allerlei soorten boeken.
Verder treed ik op in de theaters met
theatercolleges en cabaret-
voorstellingen en af en toe
presenteer ik een tv-programma
(o.a. Het dorp, samen met
Huub Stapel). Met Kasper
Boon maakte ik een bordspel:
Het grote taalspel."

www.wimdaniels.nl/

Kolere.

Wat een droefenis.

Dr.Mabuse | 05-07-21 | 14:24 | 1

"Cabaretvoorstellingen van Wim Daniëls"... daar aan blootgesteld worden klinkt als een nogal naar taakstrafje.

Grijskijkert | 05-07-21 | 14:52

Reserve Belg met dito spraak gebrek (ga 'es neutraal Nederlands praten dan) en met kennelijk weinig zinvolle dagbesteding...

Grijskijkert | 05-07-21 | 14:21 | 2

Ghe he't toch nikx teguh Broabant hè jonguh!?! Huhuh (In Brabant noemen ze vrouwen regelmatig 'hij'. Niet te geloven dat 'we' nu trendsettend schijnen te zijn:-(

MoorCopJoris | 05-07-21 | 14:31

@MoorCopJoris | 05-07-21 | 14:31: Niks tegen Brabozen (hoewel de Tilburg varianten redelijk gemankeerd volk schijnen te zijn) zolang ze zo veel mogelijk binnen het eigen reservaat blijven (en bij deze alvast sorry voor alle kneusclubjes die rond carnaval een brug over de grote rivieren richting het zuiden menen te moeten oversteken). Trendsettend schijnt Braboland trouwens al te zijn qua productie van synthetica naar de mensen toe.

Grijskijkert | 05-07-21 | 14:57

Typische linkse drammer: het woordenboek moet aangepast worden aan zijn ideologie in plaats van dat het woordenboek een beschrijving geeft van de staat van taal. Voor je het weet gaan ze ongewenste concepten en nuances verwijderen en krijg je "newspeak" uit het boek 1984.

DutchLion33 | 05-07-21 | 14:21 | 1

Geheel volgens Orwell's 1984: in bepaalde kringen is het hele gendergezever verplichte "newspeak" en "doubleplusgood" bovendien. En inmiddels is men hier & daar al zover dat een afwijkende (of te weinig ondersteunende) mening gezien wordt als "thoughtcrime". En in linksch gedomineerde instanties kan dat betekenen dat de intern veroordeelde het pand uitgeketterd wordt via Kamer 101.

Grijskijkert | 05-07-21 | 14:38

"Taal moet genderdeutraal worden".
Er moet helemaal niks Wim, met taal. Helemaal niks. Taal is wat het is, een levend organisme waarbinnen dingen veranderen op het ritme van de tijd. We spreken niet meer zoals in de Middeleeuwen, en over een paar eeuwen is het Nederlands wellicht verdwenen, maar we kunnen morele scherpslijpers als Wim, of eigenlijk meer morele meelopers als Wim, missen als kiespijn.
Als het woord 'burgermoeder' in de Van Dale als "schertsend gebruikt voor burgemeester" wordt omschreven, dan staat die omschrijving daar omdat daar in de ogen van de redactie van Van Dale aanleiding toe was. De meest waarschijnlijke aanleiding is, Wim, dat men inderdaad van burgermoeder sprak als men wilde schertsen en het de redactie wel een goed idee leek om dat volledigheidshalve op te tekenen. Uiteraard loopt een gedrukt woordenboek achter op de werkelijkheid, en kan een exemplaar dat ergens op de plank staat, bij Wim bijvoorbeeld, zich niet elke dag spontaan aanpassen aan het nieuwe fatsoen, maar dat kan zelfs een digitale versie niet, zeker niet als het om de dagelijks veranderende Woke-moraal gaat.
Vertel mij eens, Wim, waarom taal volgens jou genderneutraal moet worden. Vanuit welke moraal precies redeneer je, en waarom heeft die moraal méér recht van spreken dan elke andere? Kan die moraal rechten doen gelden op het geforceerd aanpassen van de taal?
Ik raad je aan, Wim, om 1984 van Orwell eens te lezen, bij voorkeur in het Engels, in de taal waarin het geschreven is, want dan is er niets aan nuance kwijt door de vertaling, mogelijk een vertaling van iemand die redeneert zoals jij en allerlei filters laat werken die er niet zouden moeten zijn.
Laat de taal met rust, blijf met je in moraal gedoopte fikken van de taal af, onze taal, de taal van ons allen. Die vindt zijn weg zelf wel, zonder jou en je wijsheden.
Jij belde de redactie van Van Dale op, en stante pede wijzigden ze de online versie? Als iets een schande is, Wim, dan is het dat wel.

Schoorsteenveger | 05-07-21 | 14:19

Wim Daniëls en Frits Spits bijv. lijken me echt heel aardige gasten, eeeh dames. Maar ze werken te lang voor de NPO. Dat is me nu wel helder.

MoorCopJoris | 05-07-21 | 14:16 | 5

Frits Spits heeft mij nooit een aardige gast geleken. Zodra ik zijn stem hoorde op de radio rende ik erheen om hem uit te zetten, al vanaf 1978, zie ik net op Wikipedia. Volgens mij was hij al veel langer op de radio.

grietmetgroenefiets | 05-07-21 | 14:26
▼ 2 antwoorden verborgen

Vreemd. Taalkundigen horen te weten dat de ontwikkeling van taal een autonoom proces is. Buitendien is het natuurlijk lulkoek. Er zijn ook echte problemen.

Hommel | 05-07-21 | 14:11

Wie kent niet de belachelijke vervoegingen in de Duitse taal met der, die en das en hun naamvallen. Dan de romaanse talen die allemaal mannetjes en vrouwtjes hebben. Wat dnek je van dankjewel zeggen in twee geslachten (Portugees: Obrigado gezegd door de man en obrigada door de vrouw. De Russen die een a-tje achter de naam van de vrouw zetten om aan te geven dat ze een vrouw is.

nee, dan is de NL taal knap genderneutraal. Niet zo neutraal als de Engelsen, maar daar is het vaak ook moeilijk te zien of het nou een vrouw of een paard is.

bergsbeklimmer | 05-07-21 | 14:11 | 2

De laatste zin van deze tegel leverde mij een koffievlek op de bank op. Lolol.

MickeyGouda | 05-07-21 | 14:29

Is ook een kwestie van natuurlijke ontwikkeling. Nederlands had net als Duits gewoon naamvallen, alleen hebben we die ergens na de 2e wereldoorlog volledig afgeschaft want veel te onhandig.

ReyNemaattori | 05-07-21 | 14:50

Weer die NPO?! Dat is wat mij betreft onderhand zo'n beetje staatsvijand nummer 1.

MickeyGouda | 05-07-21 | 14:00

Genderneutrale taal is prima. Ik stel xij voor i.p.v. hij/zij. Dat hen dat klopt niet, daar kan ik geen zinnen mee maken. Verder idd gewoon neutrale termen zoals timmermens etc. Ja, er zijn ook geenstijl lezers die er gewoon voor zijn. Te vaak post gehad als meneer ..... omdat ik niet pas in het denkhokje van de schrijver.

JeannedArc | 05-07-21 | 13:53 | 1

Of 'zhij' is misschien wel wat Jeanne of Jeanine. Nouja, is maar een gokje natuurlijk;-)

MoorCopJoris | 05-07-21 | 14:11

Ja, en zullen we wiskunde dan meteen afdoem van alle racistische kenmerke

boerk | 05-07-21 | 13:52

Mijn vrouw is wat men in de volksmond een 'lekker wijf' placht te noemen. Ik denk er aan om dit te veranderen naar 'lekker ding', wat natuurlijk genderneutraal is.

Red shirt | 05-07-21 | 13:47 | 4

Bent u de nieuwe variant van Van Oeffelen? Bent u besmettelijker dan Van Oef?

JvanDeventer | 05-07-21 | 13:50

Heb jij effe geluk met zo'n lekker wijfding!

Schoorsteenveger | 05-07-21 | 14:22
▼ 1 antwoord verborgen

Wim Daniëls smeerde als jongeling jarenlang dagelijks zijn bejaarde buurvrouw haar onderkant in met zalf, omdat haar inwonende zus dit kennelijk niet kon.
Wim Daniëls legt dit uit als "vroeger deed je als buren nog wat voor elkaar" terwijl de bejaarde buurvrouw gewoon een Bill Cosby avant le lettre was die iedere avond verzekerd was van een opwrijfbeurt door "die jonge vent van hiernaast....."

JanVergoor | 05-07-21 | 13:47

We kunnen Wim Daniels ook genderneutraal maken........ heel zaakje eraf en dichtnaaien.

ikworstelengadouchen | 05-07-21 | 13:41

Goed plan, ik stel voor de taal ook vrij te maken van beschrijvingen van kleur, haar, omvang, gewicht, financiële zaken, plaatsbepalingen, vleesgerechten, leeftijdsaanduidingen en termen over politiek rechts van Bijeen.
Kwetsvrije taal gaat nog heel groot worden.

Zorc | 05-07-21 | 13:38 | 2

Dat is zo 1984...

ZoekEenVrijeNick | 05-07-21 | 13:45

Wim Daniëls? Volgens mij heb ik die lapzwans ook nog weleens stukjes zien schrijven voor de website van Joop. Uiteraard in de beste crypto-communistische traditie en stijl van fel anti-Telegraaf en/of GS.
Dom en gevaarlijk volk. Vroeger, toen we nog niet 'woke' waren, noemden wij dat de vijfde colonne...

Hendrick9999 | 05-07-21 | 13:36

Nederland heeft juist, in tegenstelling tot sommige andere Europese talen, geen mannelijke/vrouwelijke lidwoorden.

JackStick | 05-07-21 | 13:35 | 1

Een vrouw met een lid noemen we hier gewoon een tranny

Rotterdammert1965 | 05-07-21 | 14:35

haha dan ben je toch wel goed van het padje zeg. Wie geeft zo'n doorgedraaide gek nou in hemelsnaam een podium?? Dit land gaat zo kapot met dit soort mensen.

Giotto | 05-07-21 | 13:34

Als Wim Daniëls nu eens zou beginnen met zichzelf genderneutraal te maken. (Of is deze tegel al gebakken?).
In ieder geval schijnt Wim te geloven in een top-down benadering van het fenomeen taal. Dan ben je al meteen gediskwalificeerd, Wimpie!

DenBeert | 05-07-21 | 13:28 | 2

Hij leeft in een wereld waarin hij méér dan de ander weet wat taal is. Vindt hij.
Geef mij in dat genre Pauiline Cornelisse maar, die speelt ook met taal, maar dan is het ook echt spelen en niet beleren.

Schoorsteenveger | 05-07-21 | 14:26

Kreeg een spontane ingeving. Kim! Goed hè!?! Genderneutraal en verder doet de naam Kim aan de kleur rood denken. Maar dat is wellicht een afwijking mijnerzijds.

MoorCopJoris | 05-07-21 | 14:39

Die zit vanavond primetime bij de npo.

Bert Konterman | 05-07-21 | 13:24

Wim is een leuke (Brabantse) taalkunstenaar. Even goed: komen ze nu mee. Terwijl ik op de middelbare school als bèta jaren terug de grootste moeite had met de naamvormen in het Duits en Frans.

Ome_Damiaan | 05-07-21 | 13:19

We zullen Wim Daniëls eens genderneutraal maken met zijn/haar/het praatjes!

rman | 05-07-21 | 13:13

Als taalfanaat weet Wim vast wel een mannelijke vorm van 'Ouvreuse' te bedenken.
Ouvreur of zoiets zal het wel worden.

nl.wikipedia.org/wiki/Ouvreuse

kloopindeslootjijook | 05-07-21 | 13:11

De verbetenheid van die moeder aller idioten!

DavidleeRoth | 05-07-21 | 13:08

'Maak taal genderneutraal'?
Taal ontstaat, lul.

Na de maakbaarheid van de samenleving ook de maakbaarheid van de communicatie?

van heinde en verre | 05-07-21 | 13:00

Dit soort geneuzel helpt niet echt om dram-elite-haat in te perken.

entwederoder | 05-07-21 | 12:55

Dit onderwerp is vaker aan de orde geweest. In de zeventiger jaren van de vorige eeuw waren sommige dames van mening dat er een ander woord moest komen voor 'timmerman'. Het werd: 'timmer'. Een rechter bij het Hof heet 'raadsheer', ongeacht het geslacht van degene die dat beroep uitoefent. Gelet op de overspannen tijdgeest dienaangaande schat ik dat daar zeker wat aan gedaan zal worden.

isitsoornot | 05-07-21 | 12:52

Ik verzet me tegen deze sexistische religie.

zhirek | 05-07-21 | 12:51

Mense, laat je niet zo opfokken, het is gewoon een gebbetje van Willem, hij heeft jullie allemaal bij de p*k!

streknek | 05-07-21 | 12:51 | 1

Lachen man!

Joris Beltsin | 05-07-21 | 12:59

Is het Wim Daniels, de cabaretier?
Want dan links, en dus kletspraat.

TonAlias | 05-07-21 | 12:51

Ik hoop altijd dat dit soort figuren zo absurd uit de hoek komt, dat er bij redelijke mensen een belletje gaat rinkelen, zo van, Ja hallo, waar zijn we gvd nu helemaal mee bezig? Maar ik ben bang dat het te geleidelijk gaat.... Je hoeft maar een praatje met de gemiddelde tiener te maken om in te zien dat we verloren zijn...
Nee Wimpie, Newspeak is geen leuke kwinkslag, het is kwaadaardig en het leidt tot degeneratie.

LeavingLaLaLand | 05-07-21 | 12:46

Wim Daniëls is tekst'wetenschapper'.

Als je 'wetenschapper' bent, wéét je dingen.
Maar dat wil nog lang niet zeggen dat je ook over Gezond Verstand beschikt.
Of over zoiets als 'besef'.

Komt nog bij dat, als je dingen wéét, dat ook nog niet automatisch wil zeggen dat iemand er iets aan hééft.

Peter Emile | 05-07-21 | 12:46 | 3

Veel hedendaagse 'wetenschappen' werden lang betiteld als pretstudies omdat iedereen wel doorhad dat de stof waar zulke 'studies' zich mee bezig hielden flinterdun was.
Ik heb nog nooit iets gelezen of gehoord over belangwekkende wetenschappelijke resultaten bij vrijetijdswetenschappen of mediastudies of vergelijkbaar gelul. Die 'wetenschappen' zijn er vooral als werkverschaffingsproject voor onbruikbare figuren en titelfabrieken voor mensen die een mooi diploma willen.
Destijds werden werkelozen ingezet om het Amsterdamse Bos aan te leggen; tegenwoordig "doen" ze zo'n studie en mogen ze de argeloze luisteraar op radio en TV lastigvallen met hun lulpraatjes.

JvanDeventer | 05-07-21 | 12:55

Wir schappen das.

entwederoder | 05-07-21 | 12:56

Sociologie is officieel ook een “wetenschap”.

JackStick | 05-07-21 | 13:32

Jammer dat mensen niet stoppen op hun hoogtepunt. 'Dingen van Daan', 30 jaar geleden. Daar lag de piek.

button_straddle | 05-07-21 | 12:44

"Da vrouwke doe maar iets". Schitterend. Klasse Wim uit Aarle-Rixtel. Altijd lachen.

van Oeffelen | 05-07-21 | 12:44

Het Nederlandse woord voor "gender" is "genus".
Spreek je moerstaal.

Pimp my Voortuin | 05-07-21 | 12:44 | 1

Wims moeder kwam uit Ale. Wims moerstaal ga jij niet verstaan.

JanVergoor | 05-07-21 | 14:01

Wim dingesjeweetwel.

streknek | 05-07-21 | 12:37

De enige die hier iets mee mag is (de oude) Kees van Kooten

(Behind)Doors | 05-07-21 | 12:36

Vond het altijd wel een grappige Brabo, jammer, exit Daniels.

Uw Verzekeringsadvis | 05-07-21 | 12:36 | 2

Gouwe vent. Brabantse humor. Hij meent er niks van.

van Oeffelen | 05-07-21 | 12:45

@van Oeffelen | 05-07-21 | 12:45: O gelukkig maar.

Uw Verzekeringsadvis | 05-07-21 | 13:29

Wel triest dat je in de taal, goedkeuring probeert te zoeken wat je bent of wat je kunt. Burgermeester denk ik niet gelijk, dat is een man. Kan ook een vrouw zijn. Betekenis van woorden veranderen automatisch met de tijd mee. Het is eigenlijk al genderneutraal. Zelfde met minister of welk ander woord of beroep ook.
Nu zo geforceerd woorden aanpassen, maakt het wel extra belachelijk. Zoals burgermeesteres (kinky!).
Idioot idee.

Wim Venijn | 05-07-21 | 12:36 | 2

Het ging om de burgervader, dat dat wel synoniem is voor burgemeester, maar burgermoeder niet.

van Oeffelen | 05-07-21 | 12:46

@van Oeffelen | 05-07-21 | 12:46:
Waarom zou je burgermoeder gebruiken als je burgemeester hebt.
Daarbij, negatieve connotatie bij woorden, zijn we goed in om aan te passen, buitenlander, immigrant, allochtoon. Etc. etc.
Misschien krijgt burgermoeder op z'n tijd ook weer een positieve klank. Netzoals burgermeester of minister niet per se mannelijk hoeft te zijn.

Wim Venijn | 05-07-21 | 12:58

Links heeft heel goed door dat controle over de taal macht geeft. Het geeft macht over hoe mensen denken. De linkse taal is een gevangenis waar je uit moet breken. Links in het Linkerlands weerwoord geven, dan sta je bij aanvang al 1-0 achter. Begin er niet aan. Lees boeken van rechtse denkers.

Sitting_targets | 05-07-21 | 12:35 | 5

Taal heeft wel weer invloed hoe die non-verbale processor wordt vormgegeven.

Dr.Platypus | 05-07-21 | 12:56

@Joris Beltsin | 05-07-21 | 12:47: Als je kijkt naar het begrip 'racisme', dat is een soort containerbegrip geworden dat maar overal opgeplakt kan worden. Patriot, dus racist. enz. Het maakt framing mogelijk.

Als je kijkt naar het begrip 'islamofobie'. Een fobie is een irrationele angst. Zo kan islamkritiek geframed worden als irrationeel.

Straks worden de begrippen 'man' en 'vrouw' gelijkgeschakeld door links en dan hebben we niet meer de mogelijkheid om over verschillen tussen man en vrouw te praten. Jij in je eigen cognitie kan de verschillen wel denken, maar de betekenis van woorden daar ga je als individu niet zelf over. Als jij het over die verschillen gaat hebben, dan verstaan de Linkslandsprekers je niet eens meer. Maar gelukkig je rechtse vrienden wel.

Sitting_targets | 05-07-21 | 13:02

Als linkse taal een gevangenis is, is rechtse taal dat dus ook.
Dus stop met lui labeltjes plakken en wegschuiven en denk zelf na.

Fortuyn had ook Marx zelf gelezen. Dus die wist waar dat over ging. En die had de nodige kritiek op links.

kloopindeslootjijook | 05-07-21 | 13:07
▼ 2 antwoorden verborgen

Taal verandert niet ons gedrag of hoe we kijken naar dingen. Het is andersom. Als we anders gaan kijken verandert de taal. Dus als we burgervader zeggen (doen we dat nog?!) maar niet burgermoeder, dan zal dat in de loop van de tijd wel veranderen. Of we blijven het gewoon burgemeester noemen. Of eigenlijk: PvdA-dropout. Laten we het gewoon noemen zoals het is. Deze discussie is in Duitsland blijkbaar ook al gaande. Daar gaat het over alle vrouwelijke beroepsnaamen. Dus een physiotherapeut, moet physiotherapeutin worden en dat soort shit. Wordt niemand blij van.

BBRDWR | 05-07-21 | 12:34

Ik ben zo faliekant tegen het woord gender dat in 1971 pas in de Nederlandse taal is geïntroduceerd in academische kringen.
Ik wil graag een nieuwe term introduceren:
Oikodysforie.
Deze kerel is oikodysfoor en krijgt vast en zeker een stijve van hoe hij graag gewoon valide termen wilt uitgummen.

Zoals de NS doet, ‘Geachte reizigers’, is prima. Actief woorden uitbannen omdat een linkse knakker dat wilt.
Begin maar eens de term gender niet meer ge gebruiken en gebruik gewoon de juiste term sekse.

In Californië zijn een stel vrouwen de WI Spa uitgerend omdat er een kerel zich ging omkleden bij de vrouwen omdat die zich identificeerde als vrouw. Staat gefimd op youtube.
Als het aan oikodysfore kerels ligt als hierboven gebeurd dat hier straks ook.

Dr.Platypus | 05-07-21 | 12:34 | 4

Antifa bestaat niet. Is een verzinsel van rechts-extremisten en speelt zich af in onze koppies.
Dat ze weggestuurd is begrijp ik. Andere vrouwen liepen naar de balie terug voor een refund. Dat er mensen gaan protesteren tegen mensen die protesteren, laten we ze geen antifa noemen, pffff, die had ik nog niet gehoord.

Dr.Platypus | 05-07-21 | 12:49

@Dr.Platypus | 05-07-21 | 12:49: mensen helemaal in het zwart gekleed, met helmen en gezichtsbedekking, met rood/zwarte-vlaggen en veel geweld gebruikend. Klinkt dat beter dan "antifa"?

ZOMG | 05-07-21 | 12:53

Lol, laten we een paard een paard noemen en een varken een varken ;)

Dr.Platypus | 05-07-21 | 13:49
▼ 1 antwoord verborgen

In het Spaans nemen ze bij gemengde groepen standaard de mannelijke vorm.

Vb: jongen = chico, meisje = chica, jongens en meisjes = chicos.

Ben benieuwd hoe lang ze dat nog volhouden.

Jan Toeternuitje | 05-07-21 | 12:32

Wim samen met die top-acteur kom, hoe heettie ookalweer O ja, Huub stapelgek , 2 zacht gekookte eieren bij elkaar, ook zoon "billenbeuker" God nogaantoe.

streknek | 05-07-21 | 12:32

Wat een enge man. Zijn hele expressie, handgebaren, wijzen, etc. Ver uit de buurt blijven.

Derechtselutser | 05-07-21 | 12:31

Hallo Wim Fucking Daniëls? Met mij. Ten eerste: complimenten voor je middelste naam. Echt slecht kont. Ten tweede: je zegt "ten eeuwigen dage", maar dat moet volgens mij "te eeuwigen dage" zijn.
Hou je veilig!

VP732 | 05-07-21 | 12:31 | 2

Haha. Ik hoorde het ook. Zou Wim voor alles de Dikke van Dale nodig hebben?

Joris Beltsin | 05-07-21 | 12:57

@Joris Beltsin | 05-07-21 | 12:57: het zijn Dikke vrienden, raad ik zo.

VP732 | 05-07-21 | 13:06

Het verschil tussen een meester en een meesteres is een zweepje.

Koonkluk Huis | 05-07-21 | 12:29 | 1

Ik weet niet in welke kelders u zoal vertoefd maar volgens mij hebben ze allemaal wel een stok om mee te slaan.

elfenstein | 05-07-21 | 12:32

Wim is van hart een goede Brabantse jongen waarvoor het dorp gewoon te klein was, nu zou hij echt betere conclusies moeten trekken over alle hype-toestanden die met name door "sociale" media niks meer met het echte leven/overleven te maken hebben, die nieuwe schreeuwende woke-elite heeft nog nooit echt gewerkt voor huis en haard, vergeef het hen, zei iemand.

hagelkruis | 05-07-21 | 12:28

Bij Wim dacht ik eerder altijd: is ie nu aardig of een kwezel? Bedankt voor deze video, ik ben eruit.

Joris Beltsin | 05-07-21 | 12:27

Ik heb meteen van Dale opgebeld en gezegd: Dikke doe er eens iets aan!

PokeAWoke | 05-07-21 | 12:26

Worden hockeymeisjes tegenwoordig nog steeds in een hokkie gestopt ?

ja,diedus! | 05-07-21 | 12:25 | 2

Hockeymens, vuilnismens, brandweermens, pac mens..

button_straddle | 05-07-21 | 12:31

Die krijgen wel nog steeds van alles in hun hokkie gestopt, dat wel.

elfenstein | 05-07-21 | 12:31

Ego weer even gestreeld Wim?

button_straddle | 05-07-21 | 12:25

Niks genderneutraal.

Meer genderwoorden. Hartstikke leuk. Niks mee mis.

Vroedman,
kleutermeester,
schoonheidsspecialist,
weddingplanner of wel trouwerijorganisator,
prostituee en prostitués,
apothekerassiste,
pedagoisch medewerkster,
kokkin,
kapster,
metaalbewerkster,
automontrice,
elekticienice,
loodgietster,
lasserster... of zoiets.

Het wordt wel iets lasstiger met uitspreken, dat wel.

Maar het domste is dat de waarde voor werk dat een vrouw doet niet in het naam van het werk zit. Wat voor rare Engelse kreet je daar ook opplakt.

'These people have been bullshitted into believing that if you change the name of the condition, somehow you’ll change the condition. Well, hey cousin, doesn’t happen.'
Dat is meer iets voor marketingtypes.

kloopindeslootjijook | 05-07-21 | 12:24 | 3

Koning Maxima , dat bekt niet lekker.

ja,diedus! | 05-07-21 | 12:26

@ja,diedus! | 05-07-21 | 12:26:
King Max.
Klinkt meer als iets van die gruwelijk domme simplistische kitsch-Toto-reclame. Waar ze op de kroon het woord 'Koning' zetten.
Zo dom zien ze hun klanten. Dat je het maar weet.

kloopindeslootjijook | 05-07-21 | 12:32

Friteur en friteuse, tondeur en tondeuse, bestuurslid en bestuursvagina? Die laatste gaat het volgens mij niet worden. Cheers!

Een vrije paling | 05-07-21 | 12:33

Beste Wim , schrijf je nu ‘ miereneuker of mierenneuker ? Je hebt zo te zien en te horen heel veel vrije tijd en niet zoveel om handen om dit op te zoeken. Ik hoor van u.

ja,diedus! | 05-07-21 | 12:23

"Wim Daniëls houdt van taal zoals Bill Cosby houdt van vrouwen: eerst verdoven, daarna verkrachten"

Uitspraak van de dag!

zegmaarwij | 05-07-21 | 12:23 | 1

Ja, hij is heel goed, vin ik ook.

streknek | 05-07-21 | 12:34

de zoveelste die meelift op de wokewaanzin. Maareuh.. als je dit doortrekt naar flora en fauna dan heb je een probleem. In deze hangt alles zo'n beetje aan elkaar van m/v . Maar dat voor later, ... er komt vast wel een warhoofd die hierover gaat mekkeren (geit, bok, mag niet meer, dier gelijkend op geitachtigen, dat dan weer wel? vragen vragen)

horsteknots | 05-07-21 | 12:22 | 2

Als je de naam van een beroep of woord moet veranderen om een vrouw te gaan waarderen in haar werk, dan ben je sowieso raar bezig.

kloopindeslootjijook | 05-07-21 | 12:28

Mooi woord wokewaanzin.

bqbq | 05-07-21 | 12:30

Toch triest dat iemand die zoveel boeken heeft geschreven, niet weet wat een burgermeester is. En hiervoor de Dikke Van Dale moet raadplegen. Wat is het niveau van zijn parate kennis van de nederlandse taal ?

loser | 05-07-21 | 12:21

Wim is mijn docent NL geweest op de middelbare school. Een betere docent kon je jezelf niet wensen voor dat vak. Ergo ik sta pal voor Wim, ook al lult hij er nou ff neffe

Zuma | 05-07-21 | 12:20 | 3

Terug nor Aaluh Wimke

PokeAWoke | 05-07-21 | 12:25

Iemand die zijn integriteit verkoopt om mee te liften op het woke-verdienmodel is m.i. geen knip voor de neus waard. Zet maar in het museum, die Wim Daniels, zolang het nog kan, want die gaan er bij de volgende cancelronde natuurlijk aan.

Graaisnaaiert | 05-07-21 | 12:25

"ff neffe" staat ook nog niet in de Van Dale, dat moet je maar tegen hem zeggen. En heeft hij je geleerd dat je bij de laatste zin geen punt hoeft te gebruiken of zo? Weer wat geleerd

Watching the Wheels | 05-07-21 | 12:32

En dat terwijl schrijfsters, dichteressen, directrices, programmamaaksters enz. enz. tegenwoordig schrijver, dichter, directeur, programmamaker enz. genoemd willen worden. En ik heb ook nog niemand om 'voorzitster' horen vragen. En over 'burgemeesteres' horen we Wim niet.

J.P.Drapeau | 05-07-21 | 12:20

Wappie.

CzMichiel | 05-07-21 | 12:17 | 1

Schei daar nou toch even mee uit.

Alco-de-Holist | 05-07-21 | 12:22

Het heelal bestaat bij de gratie van tegenstellingen. Stel dat geslacht als tegenstelling wordt weggewerkt (wordt iedereen dan hermafrodiet?) dan vinden zeikers zoals WD wel weer iets nieuws om hun onrechtvaardigheidswens op te projecteren.

lekgoot | 05-07-21 | 12:17

Zijn dochter, Stormy Daniels, is wel een lekker ding.

Conan de Rabarber | 05-07-21 | 12:17

Ik ben ook vreselijk gekwetst dat Moeder Aarde wel bestaat, maar Vader Aarde niet. Helemaal inclusief zou zijn Vader Aarde van Kleur, Genderfluide Aarde en Transgender Aarde.

Selassie | 05-07-21 | 12:16 | 1

Pa heeft het al druk met de tijd.

elfenstein | 05-07-21 | 12:19

Genderneutaal...

Air van Boven Dorens | 05-07-21 | 12:15

Er is maar een man op de radio die iets van taal mag vinden. Zijn naam is Spits, Frits Spits. Meer mensen op de radio zijn niet nodig.

The-loopy-cowboy | 05-07-21 | 12:13 | 3

Ho ho, en Wim T. Schippers.

Piet Karbiet | 05-07-21 | 12:21

Vooruit. Ernie mag er ook bij.

The-loopy-cowboy | 05-07-21 | 12:27

Ik werd doodziek van die Frits, altijd de zelfde "gein".

streknek | 05-07-21 | 12:36

Als ik het goed begrepen heb is Wim Daniëls dus WOKE? Helder.

Een vrije paling | 05-07-21 | 12:13

Begin maar bij de bitches en ho's kwakende nepreppertjes die onze taal momenteel zo aan het verrijken zijn. Succes daarmee, Wim Dinges.

elfenstein | 05-07-21 | 12:12

Kunnen we mensen die met deze onzin komen, niet genderneutraal maken, kunnen ze zich ook niet meer voortplanten.

Wim Venijn | 05-07-21 | 12:12 | 2

U geeft hiermee al aan, dat het probleem zichzelf oplost.

Roadblock | 05-07-21 | 12:18

@Roadblock | 05-07-21 | 12:18:
Eh, nee, wedden dat wimpie ook al keurig 2.3 koter voort heeft gebracht? Zodra het aankomt op de kriebel in de broek maakt ook wimpie graag onderscheid tussen wat ie wel en niet leuk vindt om 'm in te hangen en dat eindigt meestal wel in kortgebeente. Of het moet zijn dat Wimpie van de mannenliefde is en hij niet de donateur was. Geen idee eigenlijk ik ken 'm verder niet. Dat lost trouwens ook het probleem wel heel aardig op. Geen aandacht aan besteden, alles wat aandacht krijgt groeit.

elfenstein | 05-07-21 | 12:24

Wim Daniels heeft een mooi oorspronkelijk Engels boekje bewerkt over interpunctie: Eten, vuren en beuken. Over dat er vaak geschreven wordt: 'Wormen eten, vuren en beuken,' in plaats van 'Wormen eten vuren en beuken'. Over dat er een verschil is tussen dat iemand aardig rijk, en knap is, of aardig, rijk en knap. Daar heeft-ie mooi gelijk in. Maar dat gezwatel zoals boven kan ik wel zonder. Maar het is voor Max.

grietmetgroenefiets | 05-07-21 | 12:09 | 5
-weggejorist-
Kdoemaarwat | 05-07-21 | 12:19

@Air van Boven Dorens | 05-07-21 | 12:16: Haha, wel medelijden met Samantha die van een bijstandsuitkering moet leven en zich straks geen interpunctie meer kan veroorloven.

grietmetgroenefiets | 05-07-21 | 12:42
▼ 2 antwoorden verborgen

Het idioot.

Is dit nog nieuws? | 05-07-21 | 12:09

Dit is wat meer dan 75 jaar vrede met een samenleving doet...

Stijlicoon | 05-07-21 | 12:08 | 1

Precies! Helemaal correct.

tis_wat | 05-07-21 | 12:17

Oh oh oh oh oh oh wat een held.
Nou, laat de Russen en Chinezen maar komen.

Calastir | 05-07-21 | 12:08

Stop making stupid people famous-

BoerKoekoek | 05-07-21 | 12:08

Nu we het er toch over hebben: zag laatst een reclame van de Staatsloterij waarin de suggestie gewekt wordt dat een wítte man, een bouwvakker nota bene, een grote prijs gewonnen zou hebben. Kan dit nog wel, de illusie wekken dat je als witte man nog steeds een prijs kunt winnen in een loterij? Is dit geen 'white privilege'? Bouwvakkers moeten toch gewoon huizen bouwen voor 'vluchtelingen'?

Zenzeo | 05-07-21 | 12:08 | 8

Ik neem aan dat als het een tv reclame was, deze witte bouwvakker een donkere vrouw had of expliciet gay was. Iets anders zou vandaag de dag meteen door de RCC beboet worden.

Quantum Suicide | 05-07-21 | 12:21

Printpapier is WIT. De mens is BLANK. Hou toch op met je amerikaanse onzin-terminologie.

loser | 05-07-21 | 12:24

@Quantum Suicide | 05-07-21 | 12:21: Nee, geen van beide was uit het filmpje eenduidig af te leiden. Ik overweeg dan ook een officiële klacht bij de RCC.

Zenzeo | 05-07-21 | 13:07
▼ 5 antwoorden verborgen

Vreemd, volgens mij is burgervader ook schertsend bedoeld.
Laat hij dat er ook uithalen die dramaqueen?

Roadblock | 05-07-21 | 12:08 | 1

Heauheau, ook dat is stigmatiserend en niet inclusief. Volgens mij - maar ik kan het mis hebben, zit er ook niet bovenop - moet het dramaqueer zijn. Met regenboogbutton.

Graaisnaaiert | 05-07-21 | 12:28

Houdt het nou nooit eens een keer op?? Donder op met al die microfoongeile narcisten. Eén grote kleuterschool. Mensen die zó graag hun eigen stem terug willen horen. Blijf vooral van onze taal af.

antonconstandse | 05-07-21 | 12:06

Fiets 'm 'r in wordt dus Fiets 't 'r in.
Hmmkay.

Piet Karbiet | 05-07-21 | 12:03

Wat een idioot.

gato | 05-07-21 | 12:03
-weggejorist-
Leptob | 05-07-21 | 12:01

Er zijn ook mannelijke vroed-... mensen.
Of kleutermeesters.
Een verloskundige heet midwife in het Engels.

"Ik keek in de Dikke van Dale. Bij het woordje burgemeester staat wel als synoniem burgervader, maar niet burgermoeder. Burgermoeder staat er wel in, maar daar staat bij 'schertsend gebruik voor burgemeester'. Op een manier van 'dat vrouwke doet maar wat'. Dat vond ik zo schandalig!"

Er zijn nu meer dan vrouwelijke 100 burgemeesters (van de 350). Dus de betekenis van 'burgermoeder' zal langzaamaan veranderen. Dus het is ook echt weer van dat alfa-gezwatel.

De van Dale en Onze Taal praten namelijk na wat er in de maatschappij gaande is. In de van Dale staat dat een burgemeester ook wel burgervader wordt genoemd. Als het in zwang komt, dan zet je daar toch burgermoeder bij. En dan gaan we dat woord toch gewoon gebruiken.

kloopindeslootjijook | 05-07-21 | 12:01 | 1

Dan ook baarmoeder en baarvader.
En dat Ikea gejij en gejouw kan weer naar U en Uwe.

De Profundus | 05-07-21 | 12:13

Weet iemand of dit ook speelt in Belgie? De Nederlandse taal is nogal een dingetje daar.

Piet Karbiet | 05-07-21 | 12:00 | 3

Die zijn al vele jaren de steevaste winnaars van tien voor taal. De belgen zijn beter in Nederlands dan de Nederlanders zelf. Ik twijfel steeds minder over ze.

elfenstein | 05-07-21 | 12:16

@elfenstein | 05-07-21 | 12:16: Dat dus. De Nederlandse taal is een politiek instrument voor de Vlamingen. En Duits in de voerstreek. Identiteit.

Piet Karbiet | 05-07-21 | 12:24

@Piet Karbiet | 05-07-21 | 12:24:
Als je er moeite voor moet doen blijft het beter behouden. Daarom zijn winnaars ook vaak juist niet de lui die het makkelijk hadden maar juist de buitenbeentjes, de vechtertjes, de onvolmaakten. Luctor et Emergo.

elfenstein | 05-07-21 | 12:29

'dat vond ik zo ssjhandalig'
"Oh Wim, ik kijk naar je ogen als je dit zegt, en luister totaal niet naar de inhoud".

Roadblock | 05-07-21 | 11:59

Houd toch gewoon je BEK man, Wim Daniëls! Ontzettende ezel die je er bent. De hele wereld staat in brand en jij kiest ervoor een probleem te creëren om zodoende jezelf weer in de "belangstelling" te spelen. Wat is het toch met de publieke omroep en het uitnodigen van zelfuitgeroepen voorhoedestrijders der "gemarginaliseerden"?

Do-na-zi | 05-07-21 | 11:59 | 2

De deug is groot in deze.

Hemke-Valsema | 05-07-21 | 12:06

Stoppen met die woke nonsens, niemand buiten de VU Amsterdam gives a neutral f*ck

Kladderadatsch | 05-07-21 | 11:59 | 3

Wat zou het land er toch beter aan toe zijn, als er gewoon een geluiddichte kooi van Faraday als een koepel over Amsterdam zou zitten.

Roadblock | 05-07-21 | 12:02

4 muren van 10 kilometer hoogte mogen ook. Vullen we het meteen met water

van de kraats | 05-07-21 | 21:54

Ja, er is nog een taal dingetje met een naam erin: Wegwimpelen.

TheseDays00 | 05-07-21 | 11:59

Burgervader of burgermoeder, allebei bijna overal corrupt en bezig voor Rabobank en Bouwend Nederland, als ze het daar nou eens over zou hebben.

Watching the Wheels | 05-07-21 | 11:59 | 1

Ongekozen door bovenonsgestelden opgedrongen uitvreters.

De Profundus | 05-07-21 | 12:14

Hoe zou genderneutraal in pr0n eruit zien..

upbeat | 05-07-21 | 11:58 | 2

Net als een genderneutrale gewichtheffer, of een futanari.

Roadblock | 05-07-21 | 12:05

Wie of wat is Wim Daniëls? Nooit van gehoord.

WalterSobchack | 05-07-21 | 11:58

Dat 'ie bij zichzelf begint. Inleveren die testikels. Jij ben geen man meer.

Abject | 05-07-21 | 11:58

We moeten godverdomme helemaal niks!!!

R. Ketelsteen | 05-07-21 | 11:57

Gaan we hier nu ook richting het opleggen van welke taal gebezigd mag worden? Daarnaast, in alle talen in Europa zit geslacht diep verweven. Dat is al duizenden jaren zo, al is het zo dat het niet in alle talen (meer) duidelijk is. In het Engels is het niet opvallend, in het Duits juist weer wel. Als je dat er uit haalt en genderneutrale taal forceert vanwege politieke opvattingen, dan verlies je de aansluiting met het verleden.

ZOMG | 05-07-21 | 11:57

Och, och, och... Wimpie D. wil weer media aandacht.
Loopt lekker opportunistisch mee met de deugfanfare.
Sommige mensen zouden tegen zichzelf in bescherming genomen moeten worden.
Veilig in Huize Ochtendzon. Met een bakje koffie en een appelpunt.

leo de pejo | 05-07-21 | 11:57

Serieus? Speelt hij nog steeds in Goede Tijden Slechte Tijden?

Nuchternederland | 05-07-21 | 11:57

Ik vind Wim Daniëls een vulvo !

Mr. C. Delicti | 05-07-21 | 11:57

Ander idee: een rasneutrale taal zonder spaties, want dat is te veel wit. Endatjehetdaardoornietmeerkanlezengeeftniet.

Albert61 | 05-07-21 | 11:56 | 1

Wit papier of een witte achtergrond op een webforum ervaar ik ook als witte suprematie. Een soort micro dreiging gaat daar vanuit.
Alles in regenboogkleuren!

leo de pejo | 05-07-21 | 11:59

Wat een eunuch.

tectonicos | 05-07-21 | 11:55

Ik vind dat namen genderneutraal moeten zijn, dus Wim noem ik vanaf nu Wilma.

John McClane | 05-07-21 | 11:55 | 1

Wilmx, uitgesproken als "Wilmix".

ZOMG | 05-07-21 | 11:59

Let even op, dit zegt Wimpie op de site van de NPO:

Ik keek in de Dikke van Dale. Bij het woordje burgemeester staat wel als synoniem burgervader, maar niet burgermoeder." Maar daar blijft het niet bij volgens Daniëls. "Burgermoeder staat er wel in, maar daar staat bij 'schertsend gebruik voor burgemeester'. Op een manier van 'dat vrouwke doet maar wat'. Dat vond ik zo schandalig!"

Nee, droplul dat staat er niet. Dit staat er in de Dikke (kwetsend trouwens voor Asha ten Broeke!) van Dale: "Burgermoeder is de vrouwelijke pendant van het woord burgervader, een schertsend synoniem van burgemeester, dat soms als eretitel wordt gebruikt."

Er staat dus dat burgerVADER een schertsend synoniem is van burgemeester en dat burgerMOEDER daar weer de vrouwelijke tegenhanger van is. Maar ja, lekker framen hè.

breakingnews | 05-07-21 | 11:54 | 4

Wow. Kijk. De wakkere Nederlander. Goed bezig. Maar waar blijven we als zelfs een Neerlandicus de fout in gaat? Dit zijn de figuren die de cultuur en taal moeten beschermen.

zevensprong | 05-07-21 | 12:17

@zevensprong | 05-07-21 | 12:17: Het beschermen van cultuur, normen en waarden is aan ons allen. Het is te belangrijk om dat over te laten aan een paar individuen als Wim en zijn linkse kliek.

culture_vulture | 05-07-21 | 12:55

@culture_vulture | 05-07-21 | 12:55: Eens, maar probeer jij maar eens Van Dale te bellen om te vragen of ze een begrip aan gaan passen. Wim en zijn linkse kliek zijn tamelijk goed georganiseerd.

zevensprong | 05-07-21 | 13:33
▼ 1 antwoord verborgen

Wanneer Wim Daniels zegt dat taal genderneutraal moet worden bedoelt Wim Daniels dat de controle van de taal ook controle van de gedachten inhoudt.

Weet Wim Daniels veel.

Glasgow Argus | 05-07-21 | 11:54

Tegenwoordig hebben domme mensen ook een mening die gehoord moet worden blijkbaar. Gelukkig mag ik zelf kiezen of ik iemand zijn mening serieus neem. Deze mening valt alvast af.

Dirk III | 05-07-21 | 11:54

maak er dan ook Burgemeesteres van. Of Burgejuffrouw.

small_town_dude | 05-07-21 | 11:54 | 2

Zie je de medewerkers al voor je? "Ja meesteres. Ja juf". Je zou er een sketch over kunnen maken.

Graaisnaaiert | 05-07-21 | 11:55

@Graaisnaaiert | 05-07-21 | 11:55: Vroeger zou dat inderdaad gebeurd zijn, maar nu mag dat niet meer uitgezonden worden op de NPO want dat gaat tegen hun agenda in.

culture_vulture | 05-07-21 | 13:01

Maar eigenlijk is dit dus gewoon een coming out voor Wim Daniels. Nou, fijn voor je jongen. Regenboogbutton opspelden en nu weer normaal doen. Het interesseert niemand namelijk ene fuck waar jij liever je mandje mee induikt. Echt niet.

Graaisnaaiert | 05-07-21 | 11:53

Wat een verzetsheld is deze man toch! Ridderorde, meteen!

Tiscali-2 | 05-07-21 | 11:53 | 1

Ik denk dat hij alleen een Ridderesorde accepteerd.

drs. P | 05-07-21 | 12:33

Ik zal de proef eens op de som nemen en deze week iedere vrouw die ik tegenkom met ‘hen’ aanspreken, eens kijken of het al een beetje begint te leven hier in Nederland.

Sinterbikske | 05-07-21 | 11:51 | 2

'Hennie' is volgens mij al een redelijk neutrale naam.

Zenzeo | 05-07-21 | 11:55

Who the fuck is Wim Daniëls? Moet ik em kennen? Heb ik wat gemist?

hotnot | 05-07-21 | 11:51 | 1
-weggejorist-
Eroticneurotic | 05-07-21 | 12:25

Wat dat betreft lopen de allochtonen wel enorm voor op ons. Zij zijn al heel lang genderneutraal.
De meisje.

Leptob | 05-07-21 | 11:50 | 2

HET meisje is eigen al genderneutraal. Want onzijdig.

omanders | 05-07-21 | 12:15

Die meisje

voldemort | 05-07-21 | 12:23

Het woordje 'schertsend' bij de term 'burgermoeder' heeft Wim Daniels toch maar mooi geschrapt gekregen bij de 'Dikke Van Dale'.

Want stel je voor, zeg, dat we nog ergens 'schertsend' over zouden doen. Voor je het weet 'kwets' je weer een 'kwetsbare' groep.

En tegen Wim Daniels cs zou ik willen zeggen: get a life!

Dr_Johnson | 05-07-21 | 11:49 | 1

Ja al dat gescherts, verschrikkelijk. Daar verbleken de overige wereldproblemen bij, fijn dat Wim de koe bij de hoorns vat. Of wacht eens, waarom geen stier? Kalf dan, dat is onzijdig toch?

Jazeetie | 05-07-21 | 11:55

Ik heb Wim hoog zitten, kan echt genieten van zijn kennis.
Maar dat uitgerekend hij met dit voorstel komt, doet mij oprecht pijn.

Toetsenbordcomplex | 05-07-21 | 11:49 | 1

Who the fuck is Wim Daniëls? Moet ik em kennen? Heb ik wat gemist?

Gecopy - past van verderop..

hotnot | 05-07-21 | 11:53

Ik vind mn buurvrouw leuker dan mn buurman.

Welke overgevoelige idioot raak ik hiermee?

donkieshot | 05-07-21 | 11:49 | 4

Buren worden sowieso leuker per kilometer dat ze bij je vandaan wonen. Zou verboden moeten worden, buren.

Graaisnaaiert | 05-07-21 | 11:50

Mij. Geef geld.

John McClane | 05-07-21 | 11:54
▼ 1 antwoord verborgen

Wim Daniels is een vriendelijke man, maar dit idee raakt kant noch wal

thanseeuwen | 05-07-21 | 11:49

Blegh, ik wil geen medicijn uit de koker van Wim Daniëls.

JJMS | 05-07-21 | 11:49

Taal is het voertuig van de geest, zei Driek van Wissen ooit.
Als Wim Daniels de route van Akwasi en medewoordkunstelaars gaat volgen uiten we ons in het vervolg op gammele ezelkarren in plaats van vlotte 120+ PK middenklassers.
Wat is dat toch, domheid en laaggeletterdheid tot norm verheffen? Debilisering van de samenleving. Absurd. Wim Daniels stemt zeker X66, want zulke kwaadaardigheid krijg je niet als normale rechtse partij uit je kaken.

Graaisnaaiert | 05-07-21 | 11:48 | 1

Een onderklasse creëren waar je blijvend over kunt blijven heersen.

Arachne | 05-07-21 | 23:23

Van welke malle molen hebben deze mensen een klap gekregen?

Zalluf | 05-07-21 | 11:48

Waarom heet Wim Daniëls geen Wim Daniëlle?

Snoess | 05-07-21 | 11:48 | 3

Danielle Wilmasdottir.

Graaisnaaiert | 05-07-21 | 11:49

@053 | 05-07-21 | 11:57:
Holy knack. Dan ben je wel even bezig. Met als additief op de twitters he/she/her/them/woef?

Graaisnaaiert | 05-07-21 | 12:30

Nee! En het gaat niet om taal. Het gaat om de macht. En om controle.
Want net zoals je nu van racisme wordt beticht als je het correcte 'blank' zegt, staan de schuimbekkende vingerwapperaars alweer klaar om je te controleren en te cancellen als je ze niet met de goede hullens aanspreekt.

Poesmobiel | 05-07-21 | 11:48

Kan die man nauwelijks verstaan want hij spreekt een zuidelijk dialect.

eerstneukendanpraten | 05-07-21 | 11:48

Ja genderneutrale taal, dat gaat het makkelijker maken voor rappertjes als DODO, dan is die meuk straks nog minder om aan te horen.

Sinterbikske | 05-07-21 | 11:47

Waarom willen dit soort kloodtzakken toch tegen de klippen op deugen. ER IS HELEMAAL GEEN PROBLEEM!

Hemke-Valsema | 05-07-21 | 11:47

1. Maak taal genderneutraal.
2. Hou op met huilen en ga van je waarschijnlijk enige leven genieten.

Optie twee is goedkoper en rustiger voor een ander.

Quib | 05-07-21 | 11:47 | 1

3. Er is HELEMAAL GEEN probleem

Hemke-Valsema | 05-07-21 | 11:49

Muzieknoten… daar moeten ook muziekschaamflappen bij!!!
Want noten zijn ook ballen, testikels!

Mannequin!
Even los van dat de vrouwen zwaar meer verdienen dan mannen….!
Vrouwequin zou de norm moeten zijn!

Masturberen… waar is het mistressberen?

Manuel en Manuela? Vrouwuel en Vrouwuela!

Braco.me | 05-07-21 | 11:46

Ik vind als we dan toch doorslaan dan is een burgermeester voortaan een burger, een timmerman een timmer, een groenteman een groente..... etc.

Tjatiswat | 05-07-21 | 11:46 | 1

Burgemeester...

Tjatiswat | 05-07-21 | 11:48

Dat "burgermoeder" als schertsend woord in het woordenboek staat, vind hij niet kunnen. Gewoon voor alle ziektes en nare dingen geen worden meer toestaan en dan is alles opgelost. Ok, dan schaffen we gewoon het woord "genderneutraal" af, dan bestaat dat idee toch niet meer?

een_mike | 05-07-21 | 11:45

Ik naar “ More than words “ luisteren…

neonreclame | 05-07-21 | 11:45

Natuurlijk mag Wim zeggen wat hij wil. Het is tenslotte een vrij land, maar het zou prima zijn als hij zijn smoel houdt.

Peter Spam | 05-07-21 | 11:45

En dat alles omdat de scholen niet meer bij machten zijn om de leerlingen de Nederlandse taal goed aan te leren. Ipv harder werken, dan maar de standaard omlaag halen.

Ram_Ram | 05-07-21 | 11:44 | 1

Dit gaat helaas niet alleen op voor de Nederlandse taal.

CLoVis | 05-07-21 | 12:13

Wim Daniëls heeft een mannelijke achternaam. Da vinnik zó schandalig hè! Da kan echt nie! Da moet gewoon zijn: Wim Daniëlle.

Snoess | 05-07-21 | 11:44 | 2

Nee Snoes het moet genderneutraal. Mijn suggestie zou zijn: Wim Danie. Een verbastering van "Dan niet" naar "Da' nie" samengevoegd tot Danie. Logisch hè?

Een vrije paling | 05-07-21 | 12:24

@Een vrije paling | 05-07-21 | 12:24:
Wat dacht u van Wilme. Of Wilmie. Kun je echt alle kanten mee op.

Graaisnaaiert | 05-07-21 | 12:31

'Auw' verandert ook maar heel weinig van betekenis als je er "vr" voor plakt. Althans, als je de spelling negeert.

omanders | 05-07-21 | 11:44

Lekker wijf die Wim...

Bouwfraudeur | 05-07-21 | 11:44

Jezus Christus te paard. Geslachten zijn nu juist een van de wezenskenmerken van een Indo-Europese taal.

omanders | 05-07-21 | 11:42

Hij is wel extreem inconsequent. Heeft ie het over dat Mathieu van der Poel een bidon aan een klein mannetje gaf. Nee, Wim, Mathieu van der Poel gaf zijn bidon aan een klein mensje.

Enter Yeti | 05-07-21 | 11:40 | 4

Misschien is het verkleinen wel woke. Dus mannetje, vrouwtje, heaumeautje, transje, a-seksueeltje. En natuurlijk Willenpje. Hoewel Willempie lekkerder bekt.

grapo | 05-07-21 | 11:48

@Analia von Solmsch | 05-07-21 | 11:44: Lol.

grapo | 05-07-21 | 11:48
▼ 1 antwoord verborgen

Wim moest in de dikke van Dale kijken om erachter te komen dat 'burgervader' een synoniem is van 'burgemeester'. Tot zover de 'taalvirtuoos' (*proest*) Wim Daniëls.

Zenzeo | 05-07-21 | 11:40

Wim Daniëls deugt, want Wim Daniëls is woke.
Voor de 0,001% die zich gekwetst voelt door voornaamwoorden.
Hij/zij mogen niet meer. De en het ook niet meer.
Een zin als "Die meisje loopt op straat" zou om meerdere redenen niet meer mogen als taal gender neutraal zou zijn.

Osdorpertje | 05-07-21 | 11:40

Deze man haal je er onmiddellijk uit als je in het buitenland loopt:
een typisch Nederlandse zure kop zoals een zekere Yasha.

meneer Q | 05-07-21 | 11:40 | 1

Toch nog lang niet zo typisch Nederlands als Dolf Jansen of Jack Spijkerman. Als je dié in het buitenland tegenkomt, ja dán is er écht geen enkele twijfel of hoop meer...

Zenzeo | 05-07-21 | 11:44

Toch wel sneu dat zo'n burgemeester zelf haar afscheidsfeestje moet organiseren. Daar hoor je dan weer niemand over.

Bugblatter | 05-07-21 | 11:39

“Wim Daniëls houdt van taal zoals Bill Cosby houdt van vrouwen: eerst verdoven, daarna verkrachten. “

BI-Zonder mooi…

neonreclame | 05-07-21 | 11:39

Moeder Natuur, Vadertje Staat....
Suggesties?

BrutusBosch | 05-07-21 | 11:38 | 1

Vaderland.

Piet Karbiet | 05-07-21 | 11:54

Willemina Daniella. Oh nee toch weer gender in zijn/haar/het naam. Uhh,.. is het gender neutraal genoeg om zijn ballen op de guillotine te leggen ?

grapo | 05-07-21 | 11:37

Wat leuk, hij heeft de Dikke van Dale gebeld. Maar is dat geen fatshaming?

Beste_Landgenoten | 05-07-21 | 11:37 | 1

Hooguit dat hij een dikke taalvandalist probeert te worden op deze manier.
Straks moeten we weer soosjalisties en foeneties de woorden gaan sgrijven omdat bepaalde bevolkingsgroepen (politici vooral) niet graag hebben dat het volk zich fatsoenlijk kan uitdrukken of de opgelegde regels kan begrijpen.
Slinks newspeak invoeren door taalvereenvoudiging, dat zou verboden moeten worden.

Dezenaamhier | 05-07-21 | 11:47

Hij heeft wel gelijk. Je zal maar als vrouwelijke vrachtwagenchauffeur op een MAN zitten. Is gewoon niet leuk.

Leptob | 05-07-21 | 11:37 | 3

Lol. Je zal als vrouwelijke militair maar een 'Goalkeeper' moeten bedienen.

grapo | 05-07-21 | 11:39

Je zal als rugbyspeler maar een hooker zijn.

Deksmaat | 05-07-21 | 11:44

Ik neem aan dat deze persoon inmiddels is afgevoerd in een dwangbuis en afgevoerd naar een gesticht of Amsterdam( dat is hetzelfde) of woonde deze "het" daar al. Dat verklaart dan weer een hoop.

strawdog | 05-07-21 | 11:37 | 4
▼ 1 antwoord verborgen

brandweerman , brandweerpersoon ; burgermeester, burgermens ; politieman , popo ; zwarte piet, zwarte lhbtgqt

HetOorAakel | 05-07-21 | 11:36 | 4

Het is burgemeester..

TheseDays00 | 05-07-21 | 11:42
▼ 1 antwoord verborgen

Ik word zo moe van dat gendergeneuzel.

Volgens mij zijn er biologisch gezien maar twee.

Wijze uit het Oosten | 05-07-21 | 11:36 | 1

Laatst kwam ik een formulier tegen en daar kon je kiezen uit man / vrouw/ in de war of iets wat er op leek.

voldemort | 05-07-21 | 12:19

Het is allemaal zoooooo vermoeiend.

Lorejas | 05-07-21 | 11:36

Aandachtshoer.

Deksmaat | 05-07-21 | 11:36 | 1

Het aandachtshoer dan alsnog natuurlijk. Want hij is een echt lid.

Dezenaamhier | 05-07-21 | 11:42

Wim Daniels is een enorme lul/ kudt/ onzijdige. Die mist natuurlijk zijn vaste plek in DWDD en hij wil er wel toe blijven doen.

Behangdelul | 05-07-21 | 11:33 | 1

Laat hij anders zichzelf eerst onzijdig maken...

Aristotalloss | 05-07-21 | 12:31

Aardige vent, maar enigszins in de war.

Watching the Wheels | 05-07-21 | 11:33

REAGEER OOK

linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken | Online Casino | Online Casino | Paynplay Casinos