Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Jeroen Dijsselbloem (OVV): 'De echte slachtoffers van toeslagenaffaire zijn... de ambtenaren'

Hij zegt het echt

Even citeren hoor. "Jeroen Dijsselbloem is voor een nieuwe bestuurscultuur als die bijdraagt  aan meer openheid en een beter inhoudelijk politiek debat. Maar juist daarover heeft de voorzitter van de Onderzoeksraad voor Veiligheid (OVV)  en oud-minister van Financiën zorgen. In een interview met NRC over het woensdag verschijnende OVV-jaarverslag waarschuwt hij voor een „harde afrekencultuur” die hij sinds de Toeslagenaffaire op het Binnenhof ziet. In het jaarverslag zelf schrijft hij: „Voorkomen moet worden dat bij de instanties die als de macht worden gezien [zoals ministeries] risicomijdend gedrag ontstaat en de bereidheid om open te zijn over fouten en ervan te leren razendsnel verdwijnt.”"

Wacht WAT WAT WAT?

"De bereidheid om open te zijn over fouten en ervan te leren" 

Als we tijdens die hele toeslagenaffaire nou één ding niet gezien hebben, dan is het wel 'de bereidheid om open te zijn over fouten en ervan te leren' (okee dit zijn eigenlijk twee dingen). Keer op keer deed de Belastingdienst alsof het allemaal wel mee viel, keer op keer moesten kritische Kamerleden sleuren voor een oplossing, keer op keer moesten jankmuilen als Wouter Koolmees (waarom is die er nog eigenlijk, als wij zo'n afrekencultuur hebben?) 'stoom afblazen' bij de collega's in de ministerraad en keer op keer bleek er pas na heel erg veel publicitaire druk toch een oplossing te kunnen komen. En toen er eindelijk een parlementaire ondervragingscommissie kwam WEES IEDEREEN NAAR ELKAAR. Dat is niet de bereidheid om open te zijn over fouten en ervan te leren. Dat is de bereidheid om altijd en overal je eigen hachje te redden en alles en iedereen met de mantel der liefde te bedekken omdat je nooit weet wanneer je elkaar in een andere functie (minister, Eurogroep-voorzitter, Kamerlid, voorzitter van de OVV, opnieuw minister in Rutte IV) weer tegenkomt. 

En even verderop: "Dijsselbloem heeft zich gestoord aan het openlijk bespreken van de rol  van topambtenaren in de Kamerdebatten over de Toeslagenaffaire. Hij  zegt: „De ene na de andere ambtenaar kwam in de vuurlinie, dat vind ik  heel kwalijk.”"

Wacht WAT WAT WAT?

"Ambtenaren in de vuurlinie"

In de vuurlinie? Belastingdienstbaas Jaap Uijlenbroek, die er één grote puinzooi van heeft gemaakt, zou bijna worden benoemd tot topambtenaar van de gemeente 070 en werkt tegenwoordig als 'bijzonder adviseur bij Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties'. Dat noemt Jeroen Dijsselbloem 'in de vuurlinie' liggen: verantwoordelijk zijn voor het kapotmaken van duizenden mensen en vervolgens voor hetzelfde prima salaris minder hard hoeven werken omdat je 'bijzonder adviseur' heet. Of die lui die 'afpakjesdag' organiseerden, logen tegen de rechter en van wie er nu NUL worden vervolgd door het OM. Als dit 'in de vuurlinie liggen' is, dan is op maandagochtend in de file op de A4 staan net zo erg als het bombardement op Rotterdam. 

En dan om het af te maken, waarschuwt de Dijs nog een keer voor de 'harde afrekencultuur' in Den Haag: "Laat het geen onderdeel zijn van de afrekencultuur, maar van lerende politiek.”"

Wacht WAT WAT WAT?

"Afrekencultuur"

Waar dan? Er is niet afgerekend met Mark Rutte, de man onder wiens leiding dit allemaal is gebeurd. Die heeft vrolijk de verkiezingen gewonnen en is nu aan tafel bij Mariëtte Hamer een beetje aan Sigrid Kaag en Wopke Hoekstra aan het wennen, nadat hij de bevolking keihard had voorgelogen over hoe er in achterkamertjes wordt gesproken over de Kamerleden die ervoor hebben gezorgd dat die verschrikkelijke toeslagenaffaire nu stukje bij beetje wordt opgelost.

Wij  vonden Jeroen Dijsselbloem een stuk leuker toen ie nog gewoon in interviews knoflookvreters liep te beledigen. Functie elders, en rap een beetje.

Reaguursels

Inloggen

Jeroen Dijselbloem weet ook dat het voor de pvda einde oefening is. Die partij wordt nooit meer groot. En dat heeft effect op de koers van het cda, dat steeds verder richting vvd schuift: minder serieus met de overheid omgaan.

FredMistig | 09-06-21 | 18:58

Het is toch heel gebruikelijk in Nederland dat degeen die er de grootste puinhoop van heeft gemaakt wordt beloond in plaats van gestraft? De voorbeelden liggen voor het oprapen. Sharon Dijksma. Deugt nergens voor en is nu lekker burgemeester van Utrecht. Piet Hein Donner. Liet Gregorius Nekschot van zijn bed lichten. Werd beloond met het vicevoorzitterschap van de Raad van State en het ministerschap van staat. Jan Peter Balkenende. Mocht mensen gaan vertellen hoe ze leiding moesten geven nadat hij acht jaar lang had bewezen dat hij dat zelf absoluut niet kan. Rinus Otte. Geeft een sadistische verkrachter, Michael Panhuis, strafvermindering, zodat hij de kans krijgt om Anne Faber te vermoorden. Rinus Otte wordt dus benoemd tot procureur-generaal. En zo kan ik nog wel even doorgaan.

MAD1950 | 09-06-21 | 17:27

De controlerende functie van de democratie heeft vooral gefaald, en wel de kamerleden, de topambtenaren bj de belastingdienst en de (parlementaire) journalistiek. De gewone belasting ambtenaren hebben gedaan wat ze moesten doen en dat is het uitvoeren van de wet en regelgeving der belastingen en toeslagen, dat de "nieuwe"cq aangepaste fraude wetgeving van 2004 /2005 nogal rigoreus bleek te zijn in uitvoering had gesignaleerd moeten worden door de kamerleden en journalisten maar ook door de top belasting ambtenaren teruggekoppeld moeten worden vanwege de grijze ongenuanceerde uitvoerbaarheid, duidelijk geval van faal op verschillende vlakken, politiek gezien hebben de indertijd voorstanders van die fraude wet waaronder Klaver en Wilders recentelijk het hardst staan schreeuwen hoe fout Rutte wel niet is met de toeslagenaffaire, tamelijk opportuun.

GuruOuwehuru | 09-06-21 | 16:21

Dit is weer zo'n fraai voorbeeld van jullie heldere morele visie. Daarin zijn jullie zeldzaam scherp en ook wel hard, maar helder. Vakwerk!

Boemer | 09-06-21 | 14:40

volksvertegenwoordigers die maar een klein deel van het volk vertegenwoordigen, namelijk zichzelf

fabeltjesland | 09-06-21 | 14:33

Niet te hopen dat Dijsselbloem in het volgende kabinet komt

i-Wonder | 09-06-21 | 13:57

In een normaal bedrijf had zo'n ambtenaar zijn spullen kunnen pakken en was hij of zij begeleid naar de uitgang met de woorden "zoek een goede advocaat".

Tuinhekje | 09-06-21 | 13:38

De belastingdienst heeft een Algoritme nodig gehad om de enorme aantallen frauders zichtbaar te maken.
Wat mij opvalt:
Bij demonstraties over de toeslagenafaire zie ik nooit vaders.
Percentage gekleurd is hoog.
Een flink aantal adviesbureautjes is al betraft.
Waar gehakt wordt vallen spaanders,80% bedonderd doel boel,20% is onterecht behandeld.

De Profundus | 09-06-21 | 13:35 | 3

Ja , alleen erg vervelend als je een van die vijf bent die volkomen onschuldig is en de belastingdienst trekt een spoor van vernieling door het leven van jou en je gezin.
Overigens, hoe kom jij op het percentage van 80%. Waar heb je dat vandaan?

me163komet | 09-06-21 | 16:04

Iets met Paretho en wiskunde.

De Profundus | 09-06-21 | 18:35

@me163komet | 09-06-21 | 16:04: Algemeen bekend bij alle uitkeringen en toeslagen .Name one waar het niet zo is !
De minority en bloopers krijgen de vloer en media. Suggestie : Stop alle subsidies uitkeringen en toeslagen (vooral de grote miljardenkadootjesbedrijven die allang failliet zijn ) decimeer ambtenarenapparaat en budget en verlaag belastingen naar nivo tiende pening.. Btw dubbelrol directie DNB en deelname ECB intetessant maar zeer twijfelachtig waar het om nederlands belang gaat.

2CVOcean | 09-06-21 | 18:46

Kan er niks aan doen, Jeroen Dijsselbloem zie ik automatisch altijd in een SS-pak.
Ik vind het het summum van rottigheid. Bereid om het vuile werk te doen namens het apparatsjik.

Braco.me | 09-06-21 | 13:12 | 1

Persoonlijk wel een vriendelijke man, maar wel een ultiem kartel figuur. Mss een kandidaat als informateur

Fijn_dat_je_er_bent | 09-06-21 | 13:24

Laten we eerlijk zijn. Als je met je kop op de TV bent geweest als belastingambtenaar om een slap verhaal af te steken, dan is het toch niet zo lekker "afpilsen" meer in de kantine van de hockeyclub van de kits...

streknek | 09-06-21 | 12:53

Kunnen al die dik verdienende volgevreten ex ministers en stasjes nou eens hun kop houden en zich niet meer bemoeien met regeringszaken?
Tjezus.

swassannuf | 09-06-21 | 12:53

De bereidheid om open te zijn over fouten en ervan te leren zou er gewoon moeten zijn. Daar zou geen discussie over moeten zijn. Wat Dijsselbloem hier impiciet volmondig toegeeft is dat de overheid zijn diensten niet onder controle heeft, dat die diensten zelf eenzijdig wensen te bepalen waartoe ze bereid zijn en waartoe ze fucking niet bereid zijn, en dat die diensten daarom met fluwelen handschoentjes dienen te worden aangepakt. Dijsselbloem is bang dat de compleet verrotte sfeer binnen die diensten nog zichtbaarder wordt. De Rutte-doctrine is het gevolg van deze angsthazerij. Er is niemand die de moed en de kracht heeft om de diensten aan te pakken, zelfs niet als die "verschrikkelijke" dingen doen. Ik kan het woord verschrikkelijk niet meer horen. Het kwam in de debatten honderd keer voorbij. O, wat is het allemaal verschrikkelijk wat er gebeurd is, méér dan verschrikkelijk. Nou, doe er wat aan dan, zou ik denken. Maar nee, ook Dijsselbloem is bang om in de pot stront te roeren die Belastingdienst heet, gewoon omdat-ie weet dat het gierend uit de hand kan lopen als hij te hard roert, dat de gier dan in het rond spat en stinkende vlekken maakt op al die netjes gepoetste bankjes in de Tweede Kamer.

Schoorsteenveger | 09-06-21 | 12:52 | 1

Zou u een grote scheur opentrekken als je loopbaan en hypotheek afhankelijk is van ambtenaren? Zie het verschil tussen Alexander Penthouse en Functie Elders. De een carrouselt vrolijk door, de ander zit gebroken thuis en is uitgerangeerd.

Daarom zeggen al die slappe zak politici niks. Ze kijken wel uit.

Graaf_van_Hogendorp | 09-06-21 | 13:30

Afreken cultuur.. zeg dat maar tegen klokkenluiders..

boerk | 09-06-21 | 12:50

Is Jeroentje nou dement aan het worden ?
en trouwens ik dacht dat hij in een gesloten afdeling zat.
toch weer vrij voor een toespraak?

gerrie de perrie | 09-06-21 | 12:42 | 1

Moet gelijk aan Van Agt en Terlouw denken. Waarom?

Mart6037 | 09-06-21 | 12:44

Ambtenaren deden goed hun best fraude op te sporen . Ze hadden hun vinger erachter maar
...... discriminasie .

De fraude , door nieuwe Nederlanders ,d aar hoor je nooit weer iets over .

Ikbenhet6 | 09-06-21 | 12:31 | 3

Precies de toeslagenagaire is een hoax. Kijk naar de zogenaamde slachtoffers die steeds in beeld komen. Het zijn bijna allemaal vage en louche figuren. En dat zijn dan nog de slachtoffers die het meest toenbaar zijn op tv en waar ze waarschijnlijk veel moeite voor hebben moeten doen om ze te vinden. Bovendien werkt het volgensmij vrij simpel bij de belastingdienst: als die een fout maken en je voor 80k aanslaan en het klopt echt niet dan wordt dat na veel moeite rechtgetrokken. Voor deze stumpers is een heel kabinet gevallen dus als de belastingdienst dingen nu nog steeds niet heeft gecorrigeerd kun je er wel van uitgaan dat het echt fraude is. Echter de hele affaire blijft onder het mom van discriminatie onopgelost

M3nn0123 | 09-06-21 | 12:44

PvdA is altijd al de Partij van de Ambtenaren geweest. Kijk maar eens waar hun leden vandaan komen. Allemaal ambtenaren. En tot voor kort stemden ambtenaren ook altijd PvdA, al laten de resultaten van de laatste verkiezingen zien dat dat niet meer het geval is.

Osdorpertje | 09-06-21 | 12:25 | 3

Ambtenaren zitten nu meer bij D66 vrees ik. De partij van we willen van alles, maar zonder risico voor onszelf en een ander mag betalen.

Mart6037 | 09-06-21 | 12:43

@Mart6037 | 09-06-21 | 12:43: ach dat heet toch "zakendoen op z'n Sywerts"? Zelf geen financieel risico nemen masr wel je zakken vullen....

MK27 | 09-06-21 | 12:46

@Mart6037 | 09-06-21 | 12:43:
"zonder risico voor onszelf en een ander mag betalen."
Zo richting het eind van de coronocrisis in NL kun je best constateren dat dit voor vrijwel het hele Nederlandse bedrijfsleven geldt.

* Il Principe * | 09-06-21 | 13:34

Iedere 'politicus' en iedere 'bestuurder' in dit land danst naar het pijpen van ambtenaren. Ambtenaren kunnen je functioneren en /of je carriere maken of breken. Niet het parlement heeft de macht in Nederland, maar de Algemene Bestuurs Dienst.

bisbisbis | 09-06-21 | 12:21

Je moet de uitspraken van Dijsselbloem zien als lange termijn investering. Vroeg of laat verdwijnt Rutte naar Brussel en dan kloppen de mensen die hem uit de wind gehouden hebben een voor een aan de deur voor een functie.

fokkewoelf | 09-06-21 | 12:02

Welke rol speelde de """journalist""" bij het laten uitkramen van deze kruiwagen vol bullshit? Niet dat ie vrijuit moet hoor, maar je kan iemand 98% aan het woord laten of 98% woorden in de mond leggen, wat door mentaal uitgedaagden best wel gemakkelijk aanvoelt.

TmC | 09-06-21 | 11:57

Zo moeilijk is dit toch niet? Het heet ethiek en je moet er naar handelen. Alleen dat is de gemiddelde politcus vreemd. Dat staat waarschijnlijk niet in het functieprofiel. Bovendien zijn kiezers "retarded" (Osho), dus die hebben weinig actieve herinneringen net als de gemiddelde politicus.
Soms is een dictatuur niet zo slecht. Dan wel een verkiesbare dictator. Maar ja, daar kleeft ook een risico aan en heeft geen best imago dankzij bepaalde figuren uit de historie.
Of ga eens ethiek opnemen in het onderwijs systeem. Democratie.. zolang een groot deel van de mensen gewoon dom is en de polici een groot gebrek aan een ethisch kompas hebben dan zijn we gewoon aan de goden overgeleverd.

upbeat | 09-06-21 | 11:54

Dat zegt een voorzitter van de Onderzoeksraad voor Veiligheid (OVV)?!?!?

Dan is Jeroen Dijsselbloem is voor die functie totaal [X] ongeschikt en dient subiet een functie elders te zoeken. Immers dat houdt dus vanaf nu automatisch in dat ambtenaren die verzaken en een al of niet dodelijk ongeluk veroorzaken door falend beleid, gedrag, en dood door schuld dus per definitie niet schuldig worden bevonden. Zand erover. Kan gebeuren, U moet niet zeuren.

Bah. Wat een (bliep)!!!

Louter Leuter | 09-06-21 | 11:44 | 1

Niet alle ambtenaren zijn onschendbaar.
De "lagere ambtenaar" die een (dodelijk) ongeluk veroorzaakt door falend beleid en/of gedrag wordt "gewoon" voor de rechter gesleept en veroordeeld.
Menig brandweerman(=ambtenaar) viel zo'n behandeling ten deel.

De leden der Staten-Generaal, alsmede de ministers, de commissarissen bedoeld in artikel 120, tweede lid, en de ambtenaren, bedoeld in artikel 104, eerste lid, zijn niet gerechtelijk vervolgbaar voor hetgeen zij in de vergadering hebben gezegd of aan haar schriftelijk hebben overgelegd.

MK27 | 09-06-21 | 12:50

Ober! Ik wil héél graag afrekenen!

*sigaret op het fooienschoteltje uitdrukken doet*

VBO_B_Niveau | 09-06-21 | 11:33

Hier zit Jeroen er wel even naast ja, er is niks afgerekend en er is niets geleerd. En die nieuwe cultuur, als die er al komt, gaat niemand zijn baan kosten....

Het brein erachter | 09-06-21 | 11:30

@Jeroen:
Je als ambtenaar gewoon netjes aan de wet houden,
is wat anders dan een "harde afrekencultuur"...

hotmint | 09-06-21 | 11:23 | 1

Al je je als ambtenaar gewoon netjes aan de wet houdt, interne fouten constateert en aankaart, val je juist ten prooi aan de afrekencultuur, nl.die van hogerhand.
Dijssel weet het, ik ondervond het.

MK27 | 09-06-21 | 12:53

Dus de mensen die verantwoordelijk zijn, want dat is hun functie, mogen niet afgerekend worden?
Hoe ziet verantwoordelijkheid er dan eigenlijk uit?

Veepert | 09-06-21 | 11:23 | 1

Afschuiven.

wiers | 09-06-21 | 11:29

Ik snap de Dijs wel. Hij wil geen afrekencultuur voor de zogenaamde 'elite', alleen voor het gepeupel. Natuurlijk niet je incompetente vriendjes voor de bus gooien. Dat is niet chic.

Aisie | 09-06-21 | 11:16

Raar verhaal, en eerlijk gezegd ook een slecht betoog van zowel Dijsselbloem als Ronaldo. Mede omdat er in beide misschien een kern van waarheid in zit; een 'lerende' overheid is in dit geval voornamenlijk aan de orde in de toplaag. Als de Ombudsman serieus was genomen zou de toeslagenaffaire niet zo uit de hand zijn gelopen, als men de stukken van de Raad van State zou lezen zou de stikstofcrisis niet aan het licht zijn gekomen, als we de adviezen van commissie Donner serieus hadden genomen waren we niet (of in een minder erge) bestuurlijke crisis beland. Oftewel; een keiharde afrekencultuur bij de topambtenaren: graag! Alles daaronder; minder graag!

GMC01 | 09-06-21 | 11:13

Risicomijdend gedrag...
Dat ís werken bij de Overheid.

Rico Tampeloerus | 09-06-21 | 11:12 | 2

Draaien en duiken.....

vranac | 09-06-21 | 11:41

Gratis geld trekt altijd prutsers aan.

kleybeuker | 09-06-21 | 11:11

Wij kiezen dit “volk” toch ?

Hebbiehemookweer | 09-06-21 | 11:09 | 3

Ja want stemmen op wat anders maakt je een nasi en een faxist.

Graaf_van_Hogendorp | 09-06-21 | 11:21

Kan me niet herinneren dat ik ergens voor Dijsselbloem bij ovv heb kunnen kiezen.

culture_vulture | 09-06-21 | 12:36

Het ging ook niet om fouten bij de belastingdienst, het was moedwillig.

Sqbar | 09-06-21 | 11:07 | 1

gewoon schrijftafelterrorisme dus.

vranac | 09-06-21 | 11:43

Wat een land. Recht praten wat krom is.

pibasso | 09-06-21 | 11:07

Zulke mensen op zulke functies is een logisch gevolg van halsstarrig ambtenaren blijven kiezen op politieke functies.

jemagookniksmeer | 09-06-21 | 11:06

Dijsselbloem is het schoolvoorbeeld van één van die topambtenaren die de kern van het probleem vormt, en waar we middels verkiezingen niet vanaf komen.

frickY | 09-06-21 | 11:06

Ik maak zo vaak fouten. Maar ik leer nooit.

SchimmelSchwanz | 09-06-21 | 11:05

Ooit zei een onverkozen vertegenwoordigster der Nederlandse Staat dat "de leugen regeert".
Hoe wijs was dat? !!!

Inmiddels verkeren we in een opvolgend stadium, "de waanzin regeert".
Kijk naar asiel- en immigratiebeleid, de kli-maatregelen, monetair beleid (NB & EB), woningbouw, milieubeleid (stikstof), J&V, buitenlands beleid (o.a. palli terror funding), woke-cultuurondersteuning, etc..

Bij een psychiater zouden deze waandenkbeelden een platgespoten en gedwongen opname in een gesloten inrichting opleveren.

In plaats daarvan is het kennelijk lucratief voor de bestuurders (en MSN) om op welhaast religieuze wijze in de eigen leugens te geloven.

Wat levert het je op, vraagt dr. Phil?
Een totaal verweesde, apatische samenleving met een overdaad aan verwarde personen,die keurig (verplicht) hun eigen bijdrage voor opname blijven betalen.

In dat geschetste beeld zegt Dijsselbloem dat er de facto eigen niets dient te veranderen en preekt nog wat obligate verhullende nietszeggende succesformules van de gevestigde orde.

Dader wordt tot slachtoffer bestempeld.
Welke twee (te) invloedrijke werelddoctrines welke miljoenen levens op hun geweten hebben (tot de dood er op volgde), herkennen we hier ook al weer in?

#Wees geen Schwab (nog zo een lutser)

Milton_Styx | 09-06-21 | 11:04 | 1

Het lijkt wel een slechte film maar het wordt meer en meer de realiteit.

EmilioEsteves | 09-06-21 | 11:08

Maar wordt nu eigenlijk nog wel het kaf van het koren gescheiden?
Of behoort iedereen ‘voor de goede vrede’ maar tot het koren…

laurentius | 09-06-21 | 11:04

Komt Distelstruik weer aan.. had hij ook al niet genoeg ellende veroorzaakt?.. what is wrong with these people?!.

All_Anonymous | 09-06-21 | 11:04

Wees geen Dijsselbloem.

Usumani | 09-06-21 | 11:03

Je wilt bijna terug naar de USSR. Toen was de onderdrukking beter zichtbaar.

Piet Karbiet | 09-06-21 | 11:03

Ambtenaren zijn net zoals vele journalisten; Tuigh.

Hollandse_blauwe | 09-06-21 | 11:03 | 5

Moet je ook roepen als je auto of huis in de fik staat en de brandweer (=ambtenaren) de zooi wil blussen......
De ene ambtenaar is de andere niet.....

MK27 | 09-06-21 | 12:38

@MK27 | 09-06-21 | 12:38: pragmatische ambtenaren( brandweerlieden) ja daar kunnen die liegende bureaucratische ambtenaartjes een hoop van leren ja.

Hollandse_blauwe | 09-06-21 | 13:36
▼ 2 antwoorden verborgen

In een (ver) verleden waren ambtenaren onschendbaar,wat ik mij herinner.
Het zou toch gewoon normaal moeten zijn,dat je bij ambtelijke grove nalatigheid,kneveling,discrimnatie etc strafrechtelijk vervolgd zou moeten kunnen worden.Of mss is dat al zo?

roberto9715 | 09-06-21 | 11:02 | 3

Nee, dat is nog steeds niet zo.
En dat is de belangrijkste reden waarom er in Nl nooit iets zal veranderen: ookal vervang je de politieke aansturing, het blijft dezelfde door en door verrotte ambtenarenkliek die zijn eigen agenda erdoor blijft drukken.

jemagookniksmeer | 09-06-21 | 11:05

De "onschendbaarheid" is wettelijk vastgelegd in de wet en geldt alleen voor "hoge" ambtenaren;
De leden der Staten-Generaal, alsmede de ministers, de commissarissen bedoeld in artikel 120, tweede lid, en de ambtenaren, bedoeld in artikel 104, eerste lid, zijn niet gerechtelijk vervolgbaar voor hetgeen zij in de vergadering hebben gezegd of aan haar schriftelijk hebben overgelegd.

MK27 | 09-06-21 | 12:43

Dijsselbloem gelet op zijn betoog en de foto, is het prototype van een ambtenaar.
Voldoet volledig aan de profielschets van het ambtenaarkorps, saai en er sullig uitzien en goed uit de nek kunnen zwammen, alles volgens de regels en als het fout gaat, anderen daarvan de schuld geven.

Goedverdoemme | 09-06-21 | 10:58 | 1

Nou en of.

van Oeffelen | 09-06-21 | 11:14

In dat hele woud van regels van de overheid moet eens flink gekapt worden. De overheid moet geen maatwerk leveren. Dat kan die overheid helemaal niet, met die logge domme overheidsbureaucratieën. Die maken er altijd een puinhoop van: burgers laten frauderen, dan wel jacht maken op burgers, ICT-schandalen, luiheid, incompetentie... De overheid kan niets anders dan alleen maar simpele regels handhaven en uitvoeren. Geen maatwerk, maar gelijke monniken, gelijke kappen.

Als er maatwerk nodig is, laat dat de burgers onderling maar regelen.

Rest In Privacy | 09-06-21 | 10:58

Wat een baas, die Dijsselbloem. Prima en nuchter interview van iemand die met de poten in de bestuurlijke modder heeft gestaan en niet gaat voor de makkelijke verwijten.
Dijsselbloem bagatelliseert de gevolgen van de toeslagenaffaire overigens op geen enkele wijze. Hij kijkt komt echter wel verder dan wat geschreeuw over schuldigen en wijst op de gevaren van een doorgeslagen afrekencultuur. Verstandige mensen waarderen dat... normaal gesproken.

Amsterdamsko | 09-06-21 | 10:57 | 4
▼ 1 antwoord verborgen

Iets met kloof en burger ..... de politiek in NL is stuk

Von Bliksum | 09-06-21 | 10:56 | 3

De burger vergroot zelf de kloof door gedesinteresseerd te blijven stemmen op dezelfde poppetjes die lekker doen wat ze willen.

Graaf_van_Hogendorp | 09-06-21 | 10:58

Achja, Dijsselbloem. Oud-PvdA, dan struikel je altijd wel weer ergens een onduidelijke functie in voor een ton per jaar.

JJMS | 09-06-21 | 10:56 | 1

Partij van de Ambtenaren.

Rest In Privacy | 09-06-21 | 10:59

Ik ben vóór afcancelcultuur.
Afrekenen, cancelen en niet meer terugkomen.
Gewoon beter je best doen, fouten tijdig opsporen en samen oplossen ipv onder de pet houden.
Klantverwachting overtreffen.

Ruimedenker | 09-06-21 | 10:56

Was al even bezorgd, maar gelukkig heeft ook deze uitgerangeerde PvdA-er weer goed betaalde baan toegewezen gekregen. Een luizige 6% van de Kamerzetels maar werkelijk in elke overheidsorganisatie op de sleutelposities.

Franker | 09-06-21 | 10:55

De baas van Natuurmonumenten heeft ook over al verstand van het lijkt van Boxtel wel.

Uw Verzekeringsadvis | 09-06-21 | 10:54

Iedere keer als die Dijsselbloem opgevoerd wordt moet van Oef even een teiltje erbij pakken.

van Oeffelen | 09-06-21 | 10:54 | 3

Iedere keer als van Oeffelen reageert, moet ik er een teiltje erbij pakken.

vluchtelingallergie | 09-06-21 | 10:58

Zwellevertje is het zelfs eens met v.Oeff!

zwellevertje | 09-06-21 | 11:09

Hier is trouwens een paar jaar geleden een ambtenaar op nonactief gezet omdat ie te soepel (te menselijk?) zou zijn geweest bij het uitdelen van bijstandsuitkeringen. Het is ook nooit goed.

Leptob | 09-06-21 | 10:54

Mensen die zichzelf verkopen als capabel, moeten afgerekend kunnen worden op hun wanprestaties.
Enkel bij de overheid krijgen prutsers promotie aangeboden na een wanprestatie.
Het is verdomme geen fietsexamen voor kinderen.

Ruimedenker | 09-06-21 | 10:52

Wat zijn nou eigenlijk TOPambtenaren...? typetjes met een dr. titel voor de naam...?
en hoeveel macht hebben ze tav. beleidsvorming..... in ieder geval opereren ze naar mijn gevoel wel in de schaduw van de couliussen..........

grapjasz | 09-06-21 | 10:52

Leiderschap en verantwoordelijkheidsgevoel. Dat ontbreekt.

Fervent | 09-06-21 | 10:52

Door over "cultuur" zus of "cultuur" zo te spreken wordt de discussie vaag genoeg om hem alle kanten uit te sturen. Dat zal veel mensen niet slecht uitkomen.

JvanDeventer | 09-06-21 | 10:52

Jeroen =. PvdA. En dat met die leningen aan Zuid-Europese landen. Tot op de laatste cent terugbetaald?

TheseDays00 | 09-06-21 | 10:51

Gaat niet gebeuren, afrekenen, daar kun je op rekenen.

Mr_Natural | 09-06-21 | 10:51

Dijsselbloem zegt het o zo verkeerd;
De ene na de andere INTEGERE ambtenaar kwam in de vuurlinie van zijn meerderen.
De ene na de andere INTEGERE ambtenaar verloor zijn baan door de afrekencultuur van hoger hand.
Uitermate "gebruikelijk" bij overheidsinstellingen als de Belastingdienst, het UWV e.d. meneer Dijsselbloem; u weet het, ik ondervond het.

MK27 | 09-06-21 | 10:51 | 1

Ik ondervond het ook, en meerdere met u

Het leven is zwaar | 09-06-21 | 10:56

Politici zijn Nooit ergens verantwoordelijk voor.
Ambtenaren maken geen fouten en hebben altijd gelijk.
Nederland is geen democratie en daarom zijn wij, de burgers, de lul.

Hebbiehemookweer | 09-06-21 | 10:51

Zonder afrekencultuur kun je niet leren.

Het een sluit het ander dus niet uit.

Ik vind ook dag er als kunstwerk een guillotine op het binnenhof moet staan. Ter herinnering.

Als je gewoon goed werkt en jezelf verantwoordt heb je geen afrekencultuur nodig.

Knufter | 09-06-21 | 10:51

Dijsselbloem is ook gewoon onderdeel van de OUDE bestuurscultuur.
Er komt ook helemaal geen nieuwe bestuurscultuur, want die huidige bestuurders en ambtenaren zitten helemaal niet te wachten op openheid en verantwoording afleggen.

JanVergoor | 09-06-21 | 10:50 | 1

precies. Dit soort mensen is niet in staat om vertrouwen te kweken omdat ze zelf intrinsiek al kalt gestellt zijn. Ze kunnen geen intrinsieke inhoud geven aan vertrouwen. Indien het weer over afrekenen en angst moet gaan, hebben ze het volstrekt niet gesnapt. D'r zit een gapend gat van onvermogen in dit soort mensen om te duurzaam te verbinden. Ik ga er maar weer vanuit dat het weer iets is van een stuk psychiatrie met gebrekkige tot geen empathische ontwikkeling t.g.v. geen adequate netwerken im Kopf.

nobodiesunmighty | 09-06-21 | 10:53

Het begint nu toch tijd te worden voor een heropvoeding van alle ambtenaren in Nederland. Belangrijkste les dient te zijn dat de ambtenaren er zijn om de burgers te dienen. En incompetentie betekent ontslag zonder bonus of vertrekpremie. Daarnaast dienen ambtelijke organisaties platter te worden: alle niet-noodzakelijke managementlagen verwijderen.

Fred uit Amstelveen5 | 09-06-21 | 10:50

Ik heb van dat keihard afrekenen nog helemaal NIETS gezien hoorrr.!

grapjasz | 09-06-21 | 10:47 | 6

@Roze_bril_drager | 09-06-21 | 10:49:
Voorlopig draait het systeem eerder door tegen de burger. Zie geval Arie den Dekker in Oss. Stak zichzelf uiteindelijk in brand nadat de gemeente hem jarenlang ge-zwabber-beleid had. Gemeente Oss: "nie onze schuld"

JanVergoor | 09-06-21 | 10:56

@JanVergoor | 09-06-21 | 10:56

Trieste zaak ja. Arie had ook iets anders kunnen doen in zijn kwaadheid.

Trouwens zie net dat zijn zoon gisteren ook kwaad werd over een rapport.

Roze_bril_drager | 09-06-21 | 10:59

De blauwe enveloppe ligt binnenkort op je mat...

Blonde Nel | 09-06-21 | 13:00
▼ 3 antwoorden verborgen

Dit helpt niet echt. Pragmatisch gezien strekken de woorden van Dijsselbloem niet tot een bevredigende oplossing en gaat het van kwaad tot erger. Dat de politiek verantwoordelijk is voor haar opdrachten aan de ambtenaren deze correct uit te voeren staat buiten kijf. Maaaa......... rrr, als ambtenaren vormen van eigeninitiatief gaan vertonen om het zichzelf makkelijk te maken en daarbij norm overschrijdend gedrag vertonen, zijn zij hiervoor 100% verantwoordelijk en dienen zij strafrechtelijk vervolgt te worden, daar hen dat niet opgedragen is.
Wie zijn billen brandt, mag op de blaren zitten. Dikke bult eigen schuld! Dus Dijsselbloem ik had beter van je verwacht. Gedraag je dus ook niet als een onbenul gelijk sommige kabinetsleden met Rutte voorop.

Een vrije paling | 09-06-21 | 10:47

"We moeten ervoor zorgen dat burgers het vertrouwen in de politiek weer terugkrijgen." Aldus politici tijdens de verkiezingen.

Jaja.

Quib | 09-06-21 | 10:47 | 1

Daarom is ook in de achterkamertjes besloten de IS madam terug te halen, zonder eerst overleg met de kamer.

Hebbiehemookweer | 09-06-21 | 10:54

Alle ambtenaren hebben zich aan de richellijnen gehouden.

Mr_Natural | 09-06-21 | 10:47

Jeroen Dijsselbloem is voor de functie van voorzitter van de Onderzoeksraad voor Veiligheid (OVV)  -gelijk aan veel van zijn voorgangers-;
Xongeschikt
()geschikt

MK27 | 09-06-21 | 10:47

Dijsselbloem denkt misschien dat hij 'zijn' mensen aan het beschermen is, maar hij is ook maar een overheidsdienaar. Het zijn onze mensen. Ze werken in dienst van de bevolking. Als ze falen en ze niet door de bevolking ter verantwoording geroepen mogen worden, hebben ze carte blanche om te doen wat ze willen. Oh, wacht. Zo rolt Nederland al honderd jaar.

Kunnen we de collectieve sector niet gewoon op z'n minst halveren? Ik denk dat we zelfs met 10% van de huidige overheid wel uitkunnen, maar we moeten ergens beginnen.

FrikandelSpeciaal | 09-06-21 | 10:46 | 5

@Quib | 09-06-21 | 10:49: In de WW, en dan in de bijstand. Dan hebben we in ieder geval weer realistische werkloosheidscijfers. Je kunt me zelfs nog wel overtuigen van een sober UBI ofzo. Alles is goedkoper dan die nutteloze klasse van een bovenmodaal inkomen voorzien.

FrikandelSpeciaal | 09-06-21 | 10:56
▼ 2 antwoorden verborgen

Een oud Chinees spreekwoord zegt: you don't fuck with other people's money.

van Oeffelen | 09-06-21 | 10:46 | 1
-weggejorist-
loser | 09-06-21 | 13:14

Dijsselbloem veroorzaakte nog een ander schandaal, namelijk de nationalisatie van de SNS Bank. An sich begon het met mismanagement bij die knakkers, maar de wijze waarop deze PvdA paardenlul het vervolgens dacht op te lossen was een echte catastrofe. De rechters hebben inmiddels in 2 instanties al bepaald dat meneer illegaal heeft gehandeld door ook obligatiehouders te onteigenen, spreek: hun geld af te pakken. En dat mag niet. Hier heeft hij de NL staat opgezadeld met een miljard aan nabetaling en een hele hoop ergernis. Veel kleine obligatiebeleggers zijn illegaal kapotgemaakt door deze crimineel.

van Oeffelen | 09-06-21 | 10:44 | 2

Eh hij gaat ons nu eventjes vertellen hoe het allemaal moet?
Wat een eikel.
Waarom worden dit soort figuren überhaupt nog aan het woord gelaten?
Je hebt je kans gehad.
Je hebt het verkleaudt.
Dus oprotten en je muilhouden.
Ga je ergens zitten schamen.
Maar blijf weg!!

ik_word_gek_in_NL | 09-06-21 | 10:50

Citaat: “ Bijna driekwart van de negen miljoen onderzochte personen (die samen 7 miljoen huishoudens vormen) kreeg in de onderzochte periode minstens één keer te maken met een verlaging van de toeslag. Van 2012 tot en met 2017 verlaagde de Belastingdienst toeslagen 27,6 miljoen keer. Dit leidde in bijna 23 miljoen gevallen tot een terugvordering. “ Bron AD

theo-is-dood | 09-06-21 | 10:43

Voorkomen moet worden dat risico mijdend gedrag ontstaat…????? Dat is precies wat er gebeurt, alles wegmoffelen en wegduiken want stel je voor dat je iets fout doet en de boven jouw gestelden krijgen lastige vragen. Fucking unbelievable dit!!

rman | 09-06-21 | 10:43

Een ouderwets kartelbaasje en daarom tegen openheid.

Roze_bril_drager | 09-06-21 | 10:40

ambtenaren zijn net als de politici in dit land helemaal af. Als je ambtenaar bent moet je je diep, heel diep schamen want jij en je team zijn niets anders aan het doen dan stront produceren en kosten maken. Jij en je team stuntelen en zijn echt het loon niet waard dat je elke maand weer krijgt op kosten van de nederlander die je al jaren verraad, mishandeld en waar je waarschijnlijk ook al die jaren op spuugt. Op een gegeven moment krijg je waar je al die jaren naar gelonkt hebt. En vraag het volk dan niet om redelijkheid! Die betrachten ambtenaren en politici al vele jaren niet behalve wanneer je van een bepaald woestijngeloof bent.

azubneritan | 09-06-21 | 10:39 | 3

Zoals een IS-strijder om een eerlijk proces vraagt?

ik_word_gek_in_NL | 09-06-21 | 10:51

Was Dijsselbloem niet voorzitter van die europese ministers van financieen die een democratisch gekozen regering bij de strot greep om hun visie op marktwerking er door heen te douwen en daarmee dat land voor generaties lang aan de schuldenketting van de ECB heeft gelegd ?

loser | 09-06-21 | 10:38 | 2

Klets niet man! De opeenvolgende Griekse regeringen hebben de EU keihard belazerd. Google eens de geschiedenis van het Griekse Kadaster. Dat heeft GR niet! Maar ze hebben wel honderden miljoenen subsidie uit Brussel opgestreken om dat Kadaster te bouwen. Het is er nog steeds niet

theo-is-dood | 09-06-21 | 10:47

@theo-is-dood | 09-06-21 | 10:47: En welk europese regering heeft de EU nu niet belazerd. Uiteindelijk zijn ze allemaal net zo hypocriet en weten de boel flink te flessen.

loser | 09-06-21 | 10:58

Hebben die arme ambtenaren jarenlang keihard gezwoegd om alles omtrent de door hun toedoen kapotgemaakte gezinnen onder het tapijt te vegen en dan blijken hun inspanningen voor niets geweest te zijn. Je zou ze bijna een touw aanbieden, zodat ze zichzelf uit hun grote lijden kunnen verlossen.

bart1234 | 09-06-21 | 10:37 | 1

Die ambtenaren hebben slechts beleid uitgevoerd dat de populistische Tweede Kamer heeft bedacht.

theo-is-dood | 09-06-21 | 10:49

Er komt geen nieuwe bestuurscultuur. Leren van fouten krijgt junior op school ook ingewreven. In het bedrijfsleven is de les van fouten, dat je op kan rotten. Ambtenaren leren niet van fouten omdat er amper consequenties op staan.

Leptob | 09-06-21 | 10:37 | 1

Inderdaad. Er is geen transparantie. Cultuur blijft. Voer uw eigen koers zou ik zeggen en beperk overheids interactie. En stem op partijen die een kleiner overheid apparaat nastreven. Ach, laat ook maar.. NLers en stemmen.

feiten_en _cijfers | 09-06-21 | 10:40

Beste Jeroen Dijsselbloem. Weet je wat nog onwenselijker is dan risicomijdend gedrag? Gedrag dat voorkomt uit de zekerheid dat wat je ook doet, het nooit ook maar enige negatieve consequenties voor jou persoonlijk zal hebben. Een soort van permanente get-out-of jail kaart. Hoe incompetent of corrupt je ook bent als ambtenaar, niemand doet je wat. Handelen vanuit die wetenschap is vele malen bedreigender dan voorzichtigheid om dat je weet dat je afgerekend kan worden op je prestaties, iets dat in het bedrijfsleven de standaard is.
Dus, by all means. Kom maar op met die afrekencultuur. Slechter dan de onkwetsbare ambtenarenstatus van nu kan het nooit worden.
Government is not the solution to our problems. Government IS the problem.

BoerKoekoek | 09-06-21 | 10:36 | 2

U heeft gelijk. Dus weg met alle Toeslagen! Voer een fatsoenlijk minimumloon in waardoor de onderste loonschalen niet afhankelijk zijn van een gecompliceerd geld-rondpompcircus

theo-is-dood | 09-06-21 | 10:52

Ja, precies. Ambtenaren.

-Vorstelijke salarissen, maar natuurlijk niet TE vorstelijk. Wel normaal blijven.
-Onaantastbare arbeidsvoorwaarden. Ogenschijnlijk sober maar met alle denkbare bonussen en extra'tjes.
-Stroef ontslagrecht waarbij een ambtenaar lozen duurder is dan een ambtenaar aanhouden.
-Omslaggedekte pensioenen die behandeld worden alsof ze kapitaalgedekt zijn.|
-Zeer geringe werkdruk. Iedere vorm van deadline of arbeidsproductiviteitverwachting die neigt naar zoals het in het bedrijfsleven gaat zorgt voor klagen over te hoge werkdruk.
-9-tot-4 mentaliteit. Om 5 uur moet je immers met je koffer buiten staan, dus mails beantwoorden of de telefoon opnemen na 4 gaat niet.

Etc. etc. etc. En maar klagen.

FrikandelSpeciaal | 09-06-21 | 10:53

Die ambtenaren in die ministeries, allemaal, op enkele uitzonderingen na, tuig van de richel.

Rest In Privacy | 09-06-21 | 10:36

Eigenlijk kun je gewoon stellen dat de gevestigde politieke orde deze cultuur willens en wetens in stand houdt.
Klaarblijkelijk vinden veel kiezers dit dus wel prima.
Er gaat dus helemaal niets gebeuren aan dit circus.

Ommezwaai | 09-06-21 | 10:34 | 1

wie zegt dat de verkiezingen eerlijk zijn? als je bedenkt hoe eerlijk het bestuur van dit land is.

isotope 465 | 09-06-21 | 10:39

en intussen barst de Quincy Promes puist open, vlak voor de start van het EK. Dus volop aandacht voor randzaken, (nog) minder focus op het voetbal. Blunder van FdB om Promes mee te nemen, accident waiting to happen. Net als destijds MvB blunderde door Bouhlarouz niet uit de selectie te wippen na miskraam van echtgenote. Rusland onder Hiddink maakte prompt gehakt van Oranje.

euroka | 09-06-21 | 10:33 | 1

Boeie, die BLM zooi. Niet mijn NL elftal.

feiten_en _cijfers | 09-06-21 | 10:41

Jeroen laat haarscherp zien hoe er in de politiek en ambtenaren elite wordt gedacht..."wij doen wat wij willen en jullie hebben het maar te slikken"... Daarnaast zijn ze doodsbang voor top ambtenaren want die bepalen hoe lang een minister in ambt is en of er na zijn ministerschap nog wel ergens een leuk baantje te ritselen is.

Blonde Nel | 09-06-21 | 10:32

Van fouten kun je leren. Als je jarenlang keer op keer dezelfde fouten maakt (en daar 10 duizenden mensen mee dupeert) heb je toch wel bewezen dat je van je fouten niet leert. En mag je daar best op afgerekend worden als je de hoogst verantwoordelijke bent. Krijg je ook naar betaald, toch? Dat heeft niets te maken met een afrekencultuur.

GWBA | 09-06-21 | 10:32

Meneer moet in het nieuwe kabinet?

dathoujetoch | 09-06-21 | 10:31

Er zullen best wel mensen het zwijgen zijn opgelegd, opmerkingen genegeerd, kritiek in een diepe la verdwenen, klokkenluiders zijn ontslagen.

Of een deel was al murw en volgde maar gewoon de procedures ook dachten ze er zelf anders over. Dus dan maar weer een ander formulier laten invullen.

Lastige mensen worden immers weggewerkt, ook al hebben ze 100 x gelijk. Want er is dan een belang ergens. En dan hoeft dat niet het belang van het bedrijf, de klant of de burger te zijn.

kloopindeslootjijook | 09-06-21 | 10:31

Ach, dat is typisch van dat Haagse kliek-jargon, taal die continue ronddraait in de Binnenhof-Mediapark-Grachtengordel-carroussel. Volledig losgezongen van de werkelijkheid. Taal moet vóórtkomen uit de werkelijkheid, zoals de taal van de Dappermarkt of van de tribunes van de Kuip. Dit is taal die alleen bestaansrecht heeft in de hoofdjes van de boven ons gestelden.

Zenzeo | 09-06-21 | 10:31 | 1

Mooie tegel.

Piet Karbiet | 09-06-21 | 11:09

Leren van fouten maken zodat je je fouten kunt perfectioneren?

Mr_Natural | 09-06-21 | 10:31

Dijsselbloem is het schoolvoorbeeld van een kille technocraat. Mensen zijn voor hem cijfertjes, enige gevoel of empathie is hem vreemd.

brutus68 | 09-06-21 | 10:30 | 1

Als hij een echte technocraat was zou hij de afrekencultuur omarmen. Gewoon elk jaar de 10% slechtst functionerende ambtenaren ontslaan en vervangen door meer geschikte. Dijsselbloem is helemaal geen technocraat. Hij is een raspoliticus. En dat is geen compliment.

BoerKoekoek | 09-06-21 | 10:40

Wie had anders verwacht?

Kwastenbederver | 09-06-21 | 10:27

Ik heb nog nooit heelveel vertrouwen gehad in de overheid maar wel een soort hoop dat het op een keer beter gaat. Zo'n gevoel dat wanneer Omtzigt iets aan de kaak stelt, op de agenda krijgt en dat er dan iets gaat gebeuren wat lijkt in een goede richting. Maar eerlijk gezegd loop ik nu al maanden rond met het gevoel dat de hele kliek nog sterker verbindt en zorgt dat de ambtelijke ideeën en daden ondoordringbaar zijn voor de mensen waarvoor ze werken. Dit interview bevestigd dat nog maar een keer. Ik ken best goede ambtenaren maar de ambtelijke machine is een monster geworden die het volk altijd wantrouwt en af en toe zelfs haat. Ooit komt er een tegenmacht maar ik reken er niet meer op dat die fraai is. Het kan zomaar zelfs uit een religieuze hoek komen als niemand anders meer zin heeft om tegenmachtje te spelen.

zevensprong | 09-06-21 | 10:27 | 4

@theo-is-dood | 09-06-21 | 10:32: Nee, dat is te gemakkelijk. De regels waren op zich in orde; er waaide wel een politieke wind die tot harde aanpak van fraude aanspoorde, maar dat was geen regel, zelfs geen opdracht. De Belastindienst heeft destijds zélf besloten om fraude hard aan te gaan pakken, waarbij ze zelfs inschatten dat 20% van de aangepakte personen onterecht aangepakt zou blijken te zijn. De Belastingdienst zou dit met de staats bespreken, maar dat is (volgens de opvolger van die staats) nooit gebeurd.

Muxje | 09-06-21 | 10:38

Elke keer hetzelfde doen en een andere uitkomst verwachten is de definitie van waanzin. Laat die hoop maar varen, neem de red pil en zie de waarheid onder ogen.

BoerKoekoek | 09-06-21 | 10:41

Uithuilen en opnieuw beginnen. Defund de overheid. Belastingen enorm omlaag. Budgetten omlaag. De helft van de ambtenaren die 'werken' in ministeries op de keien zetten.

Financier niet je eigen vijand. De overheid zelf is het probleem.

Rest In Privacy | 09-06-21 | 10:44
▼ 1 antwoord verborgen

Om te kotsen hoe al die walgelijke oud-politici op de meest bizarre momenten hun kop weer opsteken als voorzitter of lid van één of andere adviescommissie of stuurgroep. Die gore Wouter Bos laatst, die kansloze Ferrier gisteren met dat adviesrapport van 300.000 euro, nu deze ongelooflijke loser weer met zijn absolute onzinverhalen. Wat een intense armoe weer.

Do-na-zi | 09-06-21 | 10:27 | 7
▼ 4 antwoorden verborgen

Wat is dit voor fake news eigenlijk dat ambtenaren "worden afgerekend"? Dat kan namelijk helegaar niet meer en het is een van de grootste problemen die dit land bestuurlijk kent.

nl.wikipedia.org/wiki/Pikmeerarresten...

Graaf_van_Hogendorp | 09-06-21 | 10:26

Met een aantal belastingambtenaren is flink afgerekend in de vorm van een vertrekpremie.

Mr_Natural | 09-06-21 | 10:25 | 2

Werkt u nog even door tot uw 68e levensjaar dan?

Ommezwaai | 09-06-21 | 10:31

En daarna weer als externe ingehuurd. Want kennis weg,

Piet Karbiet | 09-06-21 | 11:07

De bedrijfscultuur bij de Belastingdienst is zodanig dat wie zich inpast in de kaders van salarisschalen, functieprofielen en keurig in de pas lopen zonder kritiek te leveren naar boven toe, wie zijn fouten maskeert en voorkomt dat zaken naar buiten komen en wei braaf meewerkt aan nietszeggende beleidsstukken en brieven aan de kamer die zo zijn opgesteld dat iedere harde uitspraak met een wolk jargon wordt vaag gemaakt, die mag blijven en heeft kansen op een carriere. De meesten die dat niet kunnen verdragen, gaan weg en wie meer kan dan meelopen gaat ook weg dus wie overblijven zijn de grijze muizen die er alles aan doen om de status quo te laten voortbestaan. Dat gebeurt dan dus ook.

Anderzijds lees ik van sommige zogenaamde slachtoffers van die affaire in de media, waarvan ik dan weer weet dat ze behoorlijk gefraudeerd hebben met hun aangiftes. Intern bij de Belastingdienst is dat dan bekend maar dat mag uiteraard niet naar naar de pers om overduidelijk politieke redenen. Dan hebben we ook nog vele honderden die een aanvraag indienden voor kinderopvangtoeslag compensaties die helemaal geen kinderen hebben, bijvoorbeeld. Er zijn dus meerdere kanten aan het verhaal. Maar die afrekencultuur, die bestaat zeker.

Beste_Landgenoten | 09-06-21 | 10:24 | 7

@Beste_Landgenoten | 09-06-21 | 10:48: Dat laatste ben ik volledig met je eens. Maar is ook eigenlijk onderdeel van een groter probleem: Het enorme rondpompen van geld. Als je eerst 40% van een salaris inhoudt als belasting moet je er daarna niet raar van staan te kijken dat mensen huursubsidie, kinderopvangtoeslag etc nodig hebben.
En als er dan toch nog een vorm van subsidie gegeven moet worden, dan keer je vervolgens uit aan de instantie waar hij thuis hoort. Huursubsidie bij de woningstichting, kinderopvangtoeslag bij het kinderopvang bureau, ziektekostenbijdrage bij de ziektekostenverzekeraar, etc.

TheEgg | 09-06-21 | 10:58

Kijk, dit soort nuance: daar hebben we wat aan.

Amsterdamsko | 09-06-21 | 11:04
-weggejorist-
MoraalRidder | 09-06-21 | 16:31
▼ 4 antwoorden verborgen

Ja, terminologie is kwetsend, dus laten we het hebben over prachtministeries waar kansenambtenaren hun kwaliteiten kunnen ontdekken.

NaughtiusMaximus | 09-06-21 | 10:23

Als er nou één aan te wijzen is die staat voor de beheers en regelcultuur is dat Dijsselbloem wel.

Wijze uit het Oosten | 09-06-21 | 10:22

Want een keiharde afrekencultuur is erger dan de huidige straffeloosheid voor knevelende (en racistische) ambtenaren, die hoogstens weggepromoveerd worden in de baantjescarrousel.

GroetenVanUrk | 09-06-21 | 10:21 | 1

Dat dus.

Piet Karbiet | 09-06-21 | 11:06

Geef die ambtenaren nog een bonus

thanseeuwen | 09-06-21 | 10:20

Vraag is altijd: Maar wie moet het dan doen.
"Nou iedereen behalve..."
Wat is die Dijsselbloem een laml.l.
Totaal van de werkelijkheid los.

ik_word_gek_in_NL | 09-06-21 | 10:19

"harde afrekencultuur" er is geen ambtenaar ontslagen. Die kunnen onbeperkt fouten maken.

Roze_bril_drager | 09-06-21 | 10:17

Hij zegt helemaal niks raars. Er was geen open cultuur, vandaar dat dus ook de toeslag affaire heeft kunnen gebeuren en hij is voor dat die cultuur er wel komt alleen moet je dan weer oppassen dat ambtenaren niet gelijk aan de schandpaal worden genageld waardoor je een open cultuur alleen maar tegenwerkt omdat er door die schandpaal juist angst ontstaat om open te zijn. Lijkt me een prima en logische redenatie.

Capt. Iglo | 09-06-21 | 10:17 | 3

Wel is inmiddels bekend wie de fouten heeft gemaakt. Dat is niet zo heel moeilijk uit te pluizen. In een regulier bedrijf zouden er onmiddellijk maatregelen genomen worden en kon de persoon (of personen ) in kwestie zijn of haar biezen pakken.

Ommezwaai | 09-06-21 | 10:21

@Ommezwaai | 09-06-21 | 10:21:
Je haalt het maken van fouten en gebleken ongeschiktheid/disfunctioneren door elkaar. Iemand die één of twee ernstige fouten maakt, kan nog altijd geschikt zijn. Aan de andere kant kan iemand een chronische underachiever zijn zonder echt fouten te maken. Een medewerker die leert van een gemaakte fout kan nog heel waardevol zijn. Een bedrijf moet bij zichzelf te rade gaan hoe het komt dat de fout is gemaakt. Kan maar zo dat de top dan mag wieberen.

De echte Stolwijker | 09-06-21 | 10:51

Hear hear...

Amsterdamsko | 09-06-21 | 11:06

Italianen hadden gelijk. Ze hebben hun gelijk, gelukkig voor Jeroen, alleen niet gehaald.

Dubbelepunthoofd | 09-06-21 | 10:16

Als je (regelmatig) verprust, moet je opzouten. Ook als ambtenaar. Misschien wel: JUIST als ambtenaar.

apek00l | 09-06-21 | 10:14 | 1

Dan kan driekwart van de Eerste en Tweede Kamer wel naar huis, wel zonder de riante wachtgeldregeling natuurlijk.

Ommezwaai | 09-06-21 | 10:18

Fouten maken moet kunnen. Als je ze daarna zo snel mogelijk netjes oplost heeft niemand het er meer over. De hetze komt nu vooral voort uit hoe lang het geduurd heeft en door de enorme impact op gezinnen. Dat is een keuze, maar dan moet je ook niet zo janken als je uiteindelijk wel met de billen bloot moet.

SailingDuck | 09-06-21 | 10:14

Wat wonen er toch een hoop nette mensen in dit land. Ik had al lang een auto door de gevel van het belastingkantoor of ministerie verwacht.

Deflatiemonster | 09-06-21 | 10:13 | 1

Die zijn allemaal met de repo man mee, met een oud fietsie doe je niet veel.

uisge baugh | 09-06-21 | 10:18

Denken dat er werkelijk iets veranderd is natuurlijk heel dom. Het blijft bij het oude, of je het nou wilt of niet.

TheManiac | 09-06-21 | 10:13 | 1

Het blijft triest dat er nog zoveel naïevelingen zijn die keihard blijven geloven, ondanks dat feiten keer op keer laten zien dat het allemaal leugens en bedrog is.

AstralVision | 09-06-21 | 10:53

Eigenlijk had ie al berecht moeten worden voor het weggooien van Nederlandse belangen en belastinggeld (waarmee hij zich zo geliefd maakte in Brussel en het baantje voor Timmerfrans kocht.)

En nu is hij dus sponsor van de Belangenvereniging Georganiseerde Criminaliteit?

De verwarde man | 09-06-21 | 10:13

Verharding lijkt mij een logisch gevolg van het feit dat er veel te veel mis gaat omdat o.a. rechtstatelijke waarborgen niet worden bewaakt, en door het feit dat vele bewindslieden - mild uitgedrukt - incompetente zwatelaars blijken te zijn.

Harry.Langezwaal | 09-06-21 | 10:13

Dijsselbloem is een lutser

Borrom | 09-06-21 | 10:12 | 2

Een enorme... Uiteraard verdedigd de ene ambtenaar de ander. Hadden we iets anders verwacht van het "gilde"? Het enige wat werkt is radicaal de bulldozer erdoor.

Ommezwaai | 09-06-21 | 10:14

@Ommezwaai | 09-06-21 | 10:14: Gezien de feiten lijkt het benodigde zelfreinigend vermogen niet (meer) aanwezig, en een jarenlange bezetting gevold door wederopbouw is ook niet alles. M.a.w. waarschijnlijk zien wij de tekenen van een samenleving in verval.

Harry.Langezwaal | 09-06-21 | 10:30

REAGEER OOK

Uitgelezen op GeenStijl? Abonneer je op de Nijman-Nieuwsbrief.
linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken
Kansino. Hét online casino van Nederland.
Online casino met licentie | Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Online Gokken | Brokerfolio.com brokers vergelijken | online bookmakers in Nederland
Online Casino Top 5 | Casino bonussen | Crypto-casino.nl