Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

CDA gooit Sywert wellicht onder de bus

"Mondkapjeshandelaar" mogelijk geroyeerd

Syw

Nationale Paria Sywert van Lienden (CDA) wordt mogelijk uit het CDA gekickt. Dat meldt RTL Nieuws. De ex-ambtenaar die De Zorg te hulp kwam met vliegtuigen vol beschermingsmiddelen, en die via een nieuw sociaal contract (en een stil vennootschap) 9 MELOEN op de bank heeft staan is kennelijk in opspraak bij de gristendemocraten (dossier). Het CDA-bestuur heeft voor Sywert een royementsverzoek gekregen. De CDA-website weet nog van niks. Later meer.

Nieuwsuur gisteravond. Schuld van GeenStijl

Social

Reaguursels

Inloggen

"Royement is ook mogelijk als de partij ’op onredelijke wijze’ wordt benadeeld." Nou, daar is hier bij deze schofterige en achterbakse deal wel sprake van. Iemand die door de samenleving wordt uitgekotst wil je er als politieke partij liever niet bij hebben.

NPOlitiekgekleurd | 03-06-21 | 05:33

Ik kan Sywert nog steeds niet anders zien dan die middelbare scholier met zijn blozende kop en uitpuilende ogen. Hij doet me trouwens ook denken aan een combinatie van 2 of 3 klasgenoten uit mijn middelbare schooltijd (van die vroeg politiek geëngageerde, betweterige en wat eenzame types, u kent ze wel) en die EO presentator Tijs van den Nogwat.

Hopenschauer | 02-06-21 | 22:30 | 1

Het imago van de prekende deugstudent heeft ie de afgelopen jaren natuurlijk nauwkeurig gecultiveerd, komt nu mooi van pas. Matthijs van Nieuwkerk zal wel trots zijn

TalkingHead | 03-06-21 | 14:17

Ach, als ik negen miljoen in m'n zak kan steken met als enige sanctie dat ik geroyeerd word door het CDA, dan is de keus niet moeilijk, hoor.

MAD1950 | 02-06-21 | 21:26

€ 9 miljoen als dekmantel voor verdwenen € 5,1 miljard. Je verzint het niet.

Jan, Leiden | 02-06-21 | 20:04

Protip aan Sywert: lidmaatschap CDA opzeggen en iedereen lachend een dikke vinger geven. 9 miljoen op zak, je bent klaar kerel, gewoon lekker rentenieren en een paar leuke hobby's er bij.

TheBigKirth | 02-06-21 | 18:50

Wat leutert die kerel bij nieuwsuur nou over een enorm grote opdracht. (Waarbij het erop lijkt dat het ministerie er zelf voor gekozen heeft om niet de lage prijs te betalen, en het ministerie zelf totaal niet in staat bleek om aan de materialen te komen). 9 miljoen in de zakken van van de Lienden. Dat is 0.2% van de 5 miljard die niet verantwoord kunnen worden. Zullen we ons daar eerst even druk over maken. Gaan we daarna weer neuzelen over bedragjes in de marge.

TheEgg | 02-06-21 | 18:24

Hoe zou huisjesmelker Prins Bril in de quote 500 staan.

likdoorn | 02-06-21 | 17:54

Logisch dat Sywert de kop van jut is, je zou die klaploper die vanuit de overheid blind die 5,1 miljard heeft uitgegeven eens in het zonnetje zetten.

amateurrr | 02-06-21 | 17:04 | 1

Komt toevallig wel ff goed uit.
Het gerucht gaat dat hij de 9 mio aan Pieter O. wil schenken.

Uw Verzekeringsadvis | 02-06-21 | 18:02

Lol het CDA, als partij met potentie als stabiel vlot in polletiek roerige tijden, wordt de laatste tijd zowat gevierendeeld van binnenuit.

Schwanzeleber | 02-06-21 | 17:03

Gladjanus.

wiers | 02-06-21 | 16:55

Als je iemand kan naaien voor 100 piek, dan moet je dat niet doen. Als je iemand kan naaien voor een miljoen, dan moet dat vooral wel doen.

heldheino | 02-06-21 | 16:54 | 3

@heldheino | 02-06-21 | 16:54
Waarom? Ik zie het verschil niet.

Lafayette | 02-06-21 | 17:04

Sywert is een OW-er. 100%.

Colin.Fart | 02-06-21 | 16:45 | 1

Och, zo zijn er duizenden die aardig aan Corona verdiend hebben en nog verdienen. Hugo heeftver zijn ministerschap aan te danken, en Rutte het premierschap. Jaap en zijn RIVM, en alle dokteren en virologen etc daar omheen ook. Vergeet ook de vaccinleveranciers (en aandeelhouders) niet.

Leffe Blonde | 02-06-21 | 20:45

'VOC-mentaliteit'

4thoseabout2rockwe.. | 02-06-21 | 16:45 | 1

Karma zou zijn dat een hacker hem alles weer afhandig maakt maar daar zal hij wel te uitgekookt voor zijn om er in te trappen.

Roze_bril_drager | 02-06-21 | 16:47
-weggejorist-
Alco-de-Holist | 02-06-21 | 16:38

Je moet kiezen: 9 miljoen of een royement door het CDA. Mmm.... moeilijk.

JvanDeventer | 02-06-21 | 16:36 | 1

Ja ja maar Sywertje heeft wel zijn principes.

Uw Verzekeringsadvis | 02-06-21 | 18:04

Wat hebben de KLM en Coolblue hier eigenlijk aan verdient? Die ware namelijk onderdeel van deze deal. Hoeveel wisten zij? En waarom graaft niemand hier verder?

76435 | 02-06-21 | 16:34 | 3

Die deden het dus gratis in de veronderstelling dat dat gluiperdje van een Sywert zich ook belangeloos aan het inzetten was.

Althans Coolblue..

Roze_bril_drager | 02-06-21 | 16:42

KLM heeft toch 4 miljard van de belastingbetaler gekregen? Die doen helemaal niets gratis

intrigant | 02-06-21 | 21:26

Nu nog de verantwoordelijke graag.

bigstone | 02-06-21 | 16:34

Alsof tegen 9000 ruggen aankijken een CDAer vreemd is.

TmC | 02-06-21 | 16:32

Ware het een vvder dan had er geen haan naar gekraaid, maar nu het een christentokkie is, valt iedereen over elkaar heen.

Tishetnetnie | 02-06-21 | 16:28

Al dat gezeik om die Sywert.

Prima hoor om te kijken of er geen corrupte praktijken hebben plaatsgevonden tijdens de aanbesteding, maar ik hoor niets over de andere 5 MILJARD Euro waarvan ze niet weten waar het aan uitgegeven is...

Dat hele Sywert gebeuren, lijkt me dus meer een gevalletje afleidingsverhaal dan een echt probleem.

Borrom | 02-06-21 | 16:28 | 1

Binnen die 5 miljard zitten dus heel wat Sywertjes. Daar mag je gerust vanuit gaan.

Lafayette | 02-06-21 | 16:36

U moet kiezen:
A) 9 miljoen
B) Lidmaatschap CDA

JackStick | 02-06-21 | 16:18 | 1

A

4thoseabout2rockwe.. | 02-06-21 | 16:37

Spreken is zilver liegen is goud.

Gulliver | 02-06-21 | 16:02 | 1

Hier spreekt een VVDer in hart en nieren

intrigant | 02-06-21 | 20:02

Vraag: Mocht Sywert tijdens zijn ambtenarenbaan die hij had ten tijde van deze deal wel een commercieel contract afsluiten met de overheid ? Ik neem aan dat daar toch wel iets in zijn contract als ambtenaar in zou moeten staan.

Nomen | 02-06-21 | 16:00 | 4

So what??
Ze zijn ook allemaal beëdigd maar (sommige) liegen er op los als of er geen morgen is.

ik_word_gek_in_NL | 02-06-21 | 16:04

Ach, iedereen weet inmiddels dat aanbestedingen en 'good governance' een wassen neus zijn. Nederland is achter dat dunne imagolaagje van 'fatsoen betrouwbaarheid en goed georganiseerd zijn', niet veel anders dan corrupte zuidelijke landen, Balkanstaten en gelijksoortige bananenrepublieken,

Lafayette | 02-06-21 | 16:17

Ik zou ze niet de kost willen geven die full-time onder 'werktijd' hun bv-tjes aan het be-en aansturen zijn!

Tikkie Terug | 02-06-21 | 16:49
▼ 1 antwoord verborgen

Had mij maar gebeld. Ik zou het voor 6 miljoen hebben gedaan.

de euro middenweg | 02-06-21 | 15:59 | 1

Een mailtje naar China? Dat doe ik voor €500.--

bigstone | 02-06-21 | 16:32

Een beetje crimineel noemt zich ook ondernemer en verdedigt zich altijd met dat 'geld verdienen ook al niet meer mag'. Sywert is niets anders dan een woekeraar in oorlogstijd. Dat het mag, maakt de man nog geen ondernemer.

Lafayette | 02-06-21 | 15:58

FvD-materiaal, deze Sywert. Een andere optie is om samen met Willem Engel in zaken te gaan. Eerst even een ING-rekening openen.

Zonen-van-Kuifje | 02-06-21 | 15:54 | 4

De verloren zonen!! Waar was u?

JvanDeventer | 02-06-21 | 16:38

U kent werkelijk geen schaamte

intrigant | 02-06-21 | 20:06

Sinds wanneer openbaren banken informatie van clienten?

Bataafje | 02-06-21 | 23:23
▼ 1 antwoord verborgen

Hahahaha 9 miljoen vangen aan netto winst en dan geroyeerd worden. Siewert geeft not a single fuck. Wat denken ze daar bij het CDA, dat Siewert nu in een hoekje gaat zitten huilen?

pibasso | 02-06-21 | 15:53

Ik wil van Lienden nu wel als een Amerikaanse TV dominee na onthulling over homo affaires, met rooie kop zien opbiechten: God, I have sinned!

Sitting_targets | 02-06-21 | 15:46

Doen ze -om niet- op hun bek te gaan.

johoost | 02-06-21 | 15:45 | 1

Alsof ze dat nog nodig hadden na de Omzigt-affaire en Wopke's schaatsles...

ReyNemaattori | 02-06-21 | 16:17

Sywert was iets te handig. Gaat hij nou spijt van krijgen

thanseeuwen | 02-06-21 | 15:43

Het is goed dat dit aandacht krijgt. Maar ik vermoed dat hij in de wereld van onethische zelfverrijkers die 'gratis' geld van de overheid binnenharken over de ruggen van anderen nog een kleintje is.

AstralVision | 02-06-21 | 15:37 | 5

@omanders | 02-06-21 | 15:55: Inderdaad, gegarandeerD. Schijtirritant dat sommige reaguurders groep 5 (was vroeger klas 3 hè?) niet hebben afgemaakt.

Tinus Tampeloerus | 02-06-21 | 16:19

Aha! er bestaat dus ook iets al ethische zelfverrijker. Dat biedt perspectief.

nobodiesunmighty | 02-06-21 | 16:22

Het is overigens geen gratis geld van de overheid... Het is ons geld wat we met belastingen en accijnzen met elkaar in de pot hebben gestopt. Het is maar geld van de overheid, dat is eigenlijk zoiets alsof het niet zo erg is allemaal. ;-)

BadPatNL | 02-06-21 | 20:17
▼ 2 antwoorden verborgen

Gaat mij niet gebeuren, geroyeerd worden, ik heb me op mijn achttiende voorgenomen om helemaal nooit ergens lid van te worden.

uisge baugh | 02-06-21 | 15:34

Laten we niet vergeten dat dit speelde in de tijd dat we echt nog dachten dat we in de grootste crisis sinds de tweede wereldoorlog zaten.
Mensen werden opgeroepen om mondkapjes die ze thuis hadden liggen aan ziekenhuizen te doneren en dit is ook op grote schaal gedaan (onder andere door ondergetekende). In dat licht is het toch wel erg naar dat iemand die al jarenlang leeft van publiek geld besluit om eens even dik hieraan te gaan verdienen. Deze knaap was bovendien geen ondernemer, hij was een soort ambtenaar.
Misschien allemaal niet illegaal, maar je weet in ieder geval wat je aan zo'n figuur hebt als het er op aan komt. Helemaal niks dus. Laat hem zijn geld houden en negeer hem lekker de rest van zijn leven. Geld is leuk, maar Sywert is eigenlijk uit op macht en aandacht dus die heeft binnen een jaar spijt. In de positie die hij voor deze streek had had hij aan geld ook geen gebrek hoor.

C1O2 | 02-06-21 | 15:34

Ik eis negen miljoen of anders word ik lid van het CDA.

Earl_of_Doncaster | 02-06-21 | 15:28

Sywert regelt dus iets en vangt daar 9 miljoen voor. Hij deed alsof het non profit was. Dat laatste is dan zeker niet netjes.
Dat iemand geld verdient met dingen leveren, of regelen is prima. 9 miljoen is wel weer veel. Hij heeft in ieder geval voldaan aan het leveren. De ophef gaat om de beloning.

Nu Hugo de Jonge. Ook CDA, gaan ze die nu ook royeren? Hij heeft er echt een zootje van gemaakt; tegenstrijdig beleid, willekeur, mensen beschuldigen, fop foto’s maken, bezig met zijn ego. 5,1 miljard kwijt maken in een jaar tijd! (Die 0,1 is nog steed 100 miljoen). Niets regelen, niets voorbereiden, ik denk dat de lijst nog ruimschoots aangevuld kan worden.

Het is een scheef beleid tussen die 2.

Waarom trouwens schuld van GeenStijl?

Nuuk | 02-06-21 | 15:26 | 4

@Erikjan79 | 02-06-21 | 15:43: U heeft het door! Die scheve verhouding in de verdeling van de poet is ook veelzeggend.

BobDobalina | 02-06-21 | 15:44

Ik Denk dat GS er ook ingetrapt is. Als non-profit hulptroepen een podium gegeven met vele anderen... Alle deuren gingen open.

Reaaalist | 02-06-21 | 15:46

dat laatste haal ik ook nergens uit, maar uiteraard is het waar

sioux_ | 02-06-21 | 15:48
▼ 1 antwoord verborgen

Functie elders dan maar weer?

Cor Netto | 02-06-21 | 15:26

Kun je ook vogelgriep krijgen als je stool pigeon bent?

Mr_Natural | 02-06-21 | 15:26 | 1

Wel de vinketering heb ik weleens gehoord.

uisge baugh | 02-06-21 | 15:41

9 miljoen winst . Volgens mij is dat niet een bedrag dat Sywert in zijn eentje had kunnen dragen als het verlies was geweest (winst = risico = kwartje kan ook anders vallen). Dat betekent dat of dat bedrag niet klopt, of iemand heeft zitten slapen.

konjodebonjo | 02-06-21 | 15:25

De regering was laf en incompetent om zelf die mondkapjes te regelen. Blijkbaar hebben ze die te duur gekocht en zijn er ook nog eens geen standaarden afgesproken. Immers als het rotzooi is zou je het retour sturen. Het is een rookgordijn voor het eigen falen.

roevka | 02-06-21 | 15:24

Dat je dikke vette winst maakt op een deal, niks mis mee.
Dat je daarover zegt dat je het uit liefdadigheid en vaderlandsliefde doet maakt je geschikt als koning.
Wat doet die Sywert fout?

Schadenfreude | 02-06-21 | 15:24 | 1

Geld zuigen vanuit de staatsruif die we met zijn allen vullen d.m.v. het betalen van belastingen. Dus nee, hij maakt niet alleen dikke vette winst, hij besteelt u, en mij, en de rest van de netto belastingbetalers in dit land.

BadPatNL | 02-06-21 | 20:22

Bij mij zit het toch nog niet helemaal lekker. Heb niet overal verstand van maar Sywert leek mij een goed mens. Ik denk nog steeds dat zijn intenties oprecht waren en dat hij niet op zelfverrijking uit was. Ik vergis me zelden in mensen.

osolemio | 02-06-21 | 15:24 | 4

Hoi Rutger Bregman!

oldandwise | 02-06-21 | 15:34

dus, een ethische niet-zelfverrijker. Een mooi mens dus.

nobodiesunmighty | 02-06-21 | 16:24

Denk dat nog maar eens aan terug wanneer jij je volgende maandpremie betaald aan je zorgverzekeraar. 9.000.000,- ÷ 124,80 = 72.116 mensen hebben diezelfde maand hun premie basisverzekering betaald om de netto winst van "wel edele doortrapte regent" te kunnen opbrengen.

BadPatNL | 02-06-21 | 20:27
▼ 1 antwoord verborgen

Ach, het is maar belastinggeld.

Mr_Natural | 02-06-21 | 15:23

Ach. Zolang de dief der dieven Rutte zonder al te veel problemen weer verder kan regeren is deze Hollandse handel een storm in een glas water.

Tha Analyzer | 02-06-21 | 15:23

Het is heel simpel, zolang die 5 miljard bij hugo nog steeds gejat ehhhh onzichbar blijft, moet deze lullige 9 miljoen als bliksemafleider in stand worden gehouden.

jan huppeldepup | 02-06-21 | 15:22

Nou, dan gaat hij toch naar de VVD? Open armen.

Mr_Natural | 02-06-21 | 15:21 | 1

Beste reaguursel van vanavond, ik kan stoppen met lezen van de tegels, beter wordt het niet meer vanavond. :-)

BadPatNL | 02-06-21 | 20:29

Dus een carrière als dropshipper is niet bevorderlijk voor je politieke loopbaan..

Conan de Rabarber | 02-06-21 | 15:20

Waarom moesten er opeens zoveel mondkapjes gekocht worden? Oh ja, Maxima had alle mondkapjes weggegeven aan China......

Toeja | 02-06-21 | 15:18 | 2

Je zou er bijna een complot in zien.

roevka | 02-06-21 | 15:26

Koop een mooi huisje en ga rentenieren. De OMT-leden en virologen kunnen dat dankzij hun financiële belangenverstrengelingen ook doen. Ab Osterhaus proost je met een glas whiskey.

GroetenVanUrk | 02-06-21 | 15:17 | 2

Inderdaad, af en toe een lezing houden voor studenten " hoe wordt je gauw rijk".

jan huppeldepup | 02-06-21 | 15:25

Psies, huisje in Spanje kopen, nog een huisje in Zwitserland. Beetje reaguren.

All_yall | 02-06-21 | 15:29

Voor 9 miljoen mag het CDA mij ook royeren; ik wordt er speciaal lid voor als het moet... Voor 9 miljoen mag elke politieke partij mij royeren; sterker nog ik doe het voor de helft!

Toeja | 02-06-21 | 15:16 | 1

voor 9 miljoen pak ik de kaagbaan. heen en terug.

laatmijmaareffe | 02-06-21 | 19:00

Iemand die een beetje handig is moet eigenlijk over een paar weken een herinnering voor een niet bestaande factuur sturen naar VWS (voor iets corona gerelateerd uiteraard), weet bijna zeker dat die gewoon betaald wordt.

C1O2 | 02-06-21 | 15:13 | 1

Als je onder een bepaald bedrag (meestal 1000 euro) blijft gaat je factuur er zo doorheen. Trouwens dat is bij (bijna) alle grote bedrijven ook zo. De kosten om te checken zijn te hoog.
Wel moet je natuurlijk een inkoopnummer, kostenplaats, projectnummer, afdeling/naam inkoper etc. kunnen vermelden op de factuur anders gaat hij direct het ronde archief in.

Toeja | 02-06-21 | 15:22

Zwybert heeft dus volgens vele, gewoon netjes gehandeld, men zegt.... Ach... Situatie.. Echter deze uutgenaste Zwybert harkt belastinggeld binnen in een nationale crisis, waar het beter besteed zou kunnen worden aan middenstanders wier bedrijven op het spel staat gaat deze mongool zijn zakken vullen... Ik voel een vomeer momentje opkomen.

oldfaithfull | 02-06-21 | 15:12

Leuk weetje: Sywert kan elke CDA-stemmer in maart (990,601) net geen 10 euro geven!

Vula | 02-06-21 | 15:11 | 1

o. dan kan hij het beter in zn eigen zak douwen.

laatmijmaareffe | 02-06-21 | 19:02

In tegenstelling tot Ronald de Boer, gaat Swiebert in elk geval niet over 6.500 lijken.....

J.Thee.Cohen | 02-06-21 | 15:10

De ambtenaar die de deal goedkeurde is nu naar financiën...en is daar nu wel de hoogste baas... SG....Tja Hoekstra kent zijn lijntjes.
Sywert is onnozel dom, als een kind van 5 jaar dat nooit gecorrigeerd is ....een vlotte babbel leidt vaak af van afwezige echte intelligentie.

hagelkruis | 02-06-21 | 15:10

Overigens, wordt Jan Kees de Jager dan ook alsnog geroyeerd? dtv

All_yall | 02-06-21 | 15:10 | 2

dtv??

osolemio | 02-06-21 | 15:17

Business as usual bij de inkoop van de overheid en zeker onder CDA'ers en al helemaal wanneer er druk vanuit ons oranjehuis uitgaat.

CleaudeSacke | 02-06-21 | 15:10

Anyway, 9 miljoen pakken op een deal is zelfs in crisistijd niet laakbaar. Behalve als de deal zijn oorprong vindt in vriendespolitiek. Grote probleem is dat hij vooral aangaf geen winst te zullen/willen maken. Mogelijkerwijs heeft dat hem zelfs de deal opgeleverd.

Kees Maf | 02-06-21 | 15:08

Die gast heeft duizenden levens gered.

RickTheDick | 02-06-21 | 15:08

Ik hoor Sywert dit, Sywert dat. Over 5,1 miljard aan missende bonnetjes hoor ik HELEMAAL niks. Het trucje is wederom gelukt.

einz | 02-06-21 | 15:07 | 2

Bingo.

Vula | 02-06-21 | 15:08

Rookgordijn van de VK.

Bab01 | 02-06-21 | 15:12

'Handige tante jongen met geld
Jongen met geld'

All_yall | 02-06-21 | 15:06

Sywert heeft niks verkeerd gedaan. Wellicht alleen teveel de filantroop uitgehangen.

Maar inkoopprocessen bij het ministerie moeten dit er toch uit zeven? En dan Tamara van Ark die zegt dat het een prima deal is...

Fervent | 02-06-21 | 15:01 | 1

Filantroop?, hoe dan?.

oldfaithfull | 02-06-21 | 15:03

Nou Sywert, 9,2 miljoen op de bank, dus je hoeft nooit meer te werken. Als ze je royeren, dan zou ik lekker namen gaan noemen van de CDA-kliek die gehoplen heeft bij de deal. F*ck 'em!

Kees Maf | 02-06-21 | 15:01

GS was eerst zeer te spreken over Zwiebert, m.i. Erg kortzichtig, beetje een Ruttentje!, op voorhand alles decimeren, handjes boven het hoofd houden en meer van zulks.
Beste Zwiebert heeft simpelweg misbruik gemaakt van een situatie, een situatie die vroeg om steun voor heel veel mensen, echter niet om Zwiebert.
Ik hoop dat zijn optreden hem de rest van zijn "carrière" in de weg zal blijven staan

oldfaithfull | 02-06-21 | 15:00

Sywert niet stelen!

Nuchternederland | 02-06-21 | 14:57 | 2

Er is geen sprake van diefstal. Die ambtenaren bij VWS zijn niet minderjarig of verstandelijk beperkt. Van Ark bevestigde gisteren aan de TK dat er tegen normale prijs is ingekocht. Van Lienden heeft het zakelijk gewoon goed gedaan.

Vula | 02-06-21 | 15:07

Ok, Dora

Keutels | 02-06-21 | 15:12

Nu de beerput open gaat vrees ik dat ie nog harder stinkt dan we denken.

Stratum | 02-06-21 | 14:56 | 1

Als het te veel gaat stinken gaan bepaalde groepen de put vrij snel dempen.

Keutels | 02-06-21 | 15:13

Als hij alles netjes opbiecht, dan wordt het toch vergeven?

laurentius | 02-06-21 | 14:56

Graaien is corruptie en stelen van belastingbetalers via vriendjes in het baantjescircuit. Kutsmoesjes achteraf zijn onnodig. Of incompetente ambtenaren mee hebben gewerkt aan contracten om je exorbitante zelfverrijking te bespoedigen doet ook niet ter zaken. Gewoon je miljoenenwinst terugbetalen aan de belastingbetalers. Graaien strafbaar stellen. Als je corruptie wil, ga je maar in Rusland wonen Sywert. Ga gewoon weg en neem de rest van de Gristenen van je CDA ook mee.

Ir_HardGelag | 02-06-21 | 14:55 | 3

En welk artikel van het Wetboek van Strafrecht zou je dan ten laste willen leggen?Met het maken van winst is niets mis. Wat je hem kunt verwijten is huichelachtig gedrag gezien zijn pogingen om te doen voorkomen alsof hij dat allemaal om niet deed. Maar dat lijkt me dan weer geen reden voor royement, zeker niet bij het CDA, want is een basisvoorwaarde om een succesvol politicus te zijn/worden. Daarvoor is Siewert met vlag en wimpel geslaagd, lijkt me. Maar strafbaar? Nee, absoluut niet. En dat moet het ook niet worden, want jij gaat ook niet bij je baas aan het werk als die je geen loon geeft. De hoogte van dat loon is dan weer volstrekt arbitrair. Messi (of Rutte) verdient (of: ontvangt) nu eenmaal meer dan jij en ik, ongeacht of we dat terecht vinden of niet.
De markt (of in dit geval: de domheid van de ambtenaren) heeft in dit geval beslist hoeveel iemand 'verdient'. Dat is hooguit een reden om dit soort (en de meeste andere zaken) NIET door de overheid te laten regelen omdat ambtenaren incompetent en/of onbetrouwbaar zijn. Als ik de AH of een andere supermarkt maar niks vind, kan ik er vrij en zonder veel moeite/problemen voor kiezen om mijn boodschappen elders te doen. Bij de overheid heb ik als burger die keuze niet of nauwelijks. Daarom moet die overheid zo klein mogelijk zijn en zo min mogelijk macht hebben.

Spie | 02-06-21 | 15:07

@Spie | 02-06-21 | 15:07:
Niets, anders hadden we 'goede doelen' zoals Oxfam ook moeten aanklagen.

Keutels | 02-06-21 | 15:14

@Spie | 02-06-21 | 15:07: ik zie aanwijzingen voor de volgende feiten. Sywert deed zich veelvuldig voor als iemand die zijn hulp gratis aanbood. Waarschijnlijk heeft dit er mede toe geleid dat hij de kapjes mocht gaan inkopen en niet een commerciele marktpartij (die wel kennis en kunde heeft op dit vlak). Dat zou kunnen worden gezien als het aannemen van een valse hoedanigheid in de zin van art. 326 Sr (oplichting) op grond waarvan VWS is bewogen tot het aangaan van de deal. Verder doet de enorme marge (20%), de verhalen van diverse ervaren partijen die geen enkele voet tussen de deur kregen bij het ministerie en de volledige afwezigheid van enige ervaring van en risico voor Sywert vermoeden dat er achter de schermen is gesmeerd (art. 177 Sr; ambtelijke corruptie).

BobDobalina | 02-06-21 | 15:18

Ik ken ook iemand van het CDA die er 5,1 miljard vandoor is? Wordt ie ook geroyeerd? Of is dit bedrag verdeeld?

Dubbelepunthoofd | 02-06-21 | 14:53

Tsja, dat Sywert een hoop stront over zich heen krijgt... Terecht. Maar het echte probleem blijft onze overheid die maar met geld blijft gooien. Misschien kunnen ze ook eens nadenken en "nee" zeggen? Blijven de mensen die dit contract tekenden onbestraft?

HornoxNL | 02-06-21 | 14:52

Eigenlijk heeft hij geprobeerd te doen wat Rutte al jaren doet, maar heeft daarbij enorm gefaald: In een ogenschijnlijk vertrouwde omgeving dingen afspreken en deals maken, met de veronderstelling dat alles onder de pet blijft, met als safetynet een NDA.
Vervolgens hebben betrokken personen stukken gelekt en aan de krant gegeven, Sywert beroept zich nog op de NDA, waarna VWS vervolgens aangeeft dat wat hen betreft de hele overeenkomst op straat mag komen te liggen.
In die kringen hebben mensen hem dus enorm voor de bus gegooid (terecht, maar je weet gewoon dat dit aan de lopende band gebeurd, waar je dan weer niets over leest).
(relatie met Rutte komt terug op onder andere het Omtzigt-schandaal, waarbij hij zich ook duidelijk in een vertrouwde omgeving waande, maar één notitie roet in het eten wist te gooien).

FGAINA | 02-06-21 | 14:51

Onze Sywert had al aangekondigd misschien niet die hele 9 miljoen aan de maatschappij ten goede te kunnen laten komen, namelijk als dit gedoe gevolgen voor zijn carrière zal hebben. We kunnen onderhand veilig voorspellen dat er nog maar weinig over gaat blijven voor de (rest van de) maatschappij

Mufrius | 02-06-21 | 14:51

Laat Sywert gewoon de keuze: je wordt geroyeerd en kunt het voor de rest van je leven schudden. Je naam is besmet en je komt nergens meer aan de bak. Of je geeft het verdiende geld terug, dan mag je blijven en hebt kans om er nog wat van te maken. Benieuwd wat hij dan zegt.

quigg | 02-06-21 | 14:47 | 2

Met een paar miljoen euro offshore geparkeerd hoeft hij nergens meer 'aan de bak'. Met of zonder wegens royement besmette naam. Ze lachen zich rot en zijn 'companen' (zoals de NPO ze noemt) roepen hoe makkelijk het ging en dat het was 'like taking candy from a baby'. De NLse belastingbetaler is dan de 'baby', in dit geval.

isitsoornot | 02-06-21 | 14:59

Dat heeft hij al gezegd. Hij draait het om. Afhankelijk van hoe hard dit hem raakt gaat hij bepalen hoeveel van de 9 miljoen naar maatschappelijke doelen gaat. Lol.

hoejeheette | 02-06-21 | 15:04

Sywert werd puur vanwege zijn contacten door de business cowboys gebruikt. Ik denk dat hij met de deal zelf weinig bemoeienis had, geen factor van betekenis was. Het wachten is op de namen van degenen binnen de overheid die ermee akkoord zijn gegaan. Er lopen vele Sywerts rond in lobbyland. Misschien moet het zoeklicht ook eens op Wouter Bos worden gericht. Hij schijnt met iets groots bezig te zijn....

isitsoornot | 02-06-21 | 14:46 | 1

Wouter Bos is een socialist die mogen van andermans geld leven.

MargauxGrandCru | 02-06-21 | 14:51

Voor 9 miljoen duik ik er vrijwillig onder...

Pittzz | 02-06-21 | 14:45

Voor alle "En die andere 5 miljard dan?!" roepers: daar gaat tzt echt nog wel een hoop stront over naar boven komen drijven hoor, maak je daar maar geen zorgen over.

Quantum Suicide | 02-06-21 | 14:45 | 1

Ja, maar dan zijn we al murw gebeukt met kleingeld.

zevensprong | 02-06-21 | 14:51

Als ik CDA lid zou zijn mogen ze mij ook wel royeren voor 9 miljoen euro.

MargauxGrandCru | 02-06-21 | 14:43

16 miljard per jaar aan kanslozen wegpissen.
7 miljard kaagsubsidie aan failedstates wegpissen
1,7 miljard aan Wouterrrr geven om mee te spelen.
Miljarden aan de knoflooklanden want heel veel boehoehoe corona.
9 miljoen aan Sywert waar de helft alweer van naar de belastingdienst gaat.
Drie keer raden wat wel uitvoerig in het nieuws komt en wat eruit gehouden wordt.

Dirk III | 02-06-21 | 14:43 | 2

Dusssssssss: het gaat hartstikke goed in Nederland, ondanks de regering!
(de belastingdienst haalt nog meer dan genoeg geld bij ons op om rond te schenken in de wereld!).

nobodiesunmighty | 02-06-21 | 14:53

750 miljoen aandelen van en miljarden staatssteun aan een failliete buitenlandse luchtvaartmaatschappij. De KLM van Air France. Zakelijk gezien oerstom en weggegooid overheidsgeld. Onbehoorlijk bestuur? Strafbaar?

Een vrije paling | 02-06-21 | 15:06

Als ze hem royeren, dan heb ik nog wel een lijstje voor ze:

Jan Kees de Jager. Beweerde dat elke cent die we uitleenden aan Griekenland terugbetaald zou worden.
Heeft het Nederlandse volk 10tallen miljarden gekost.

Balkenende. Zette zijn handtekening onder een verdrag dat met 60 % door het Nederlandse volk verworpen was. Rommelde ons ook in een illegale oorlog in Irak, waarbij we niets te winnen hadden, en ook niets te zoeken hadden.

Dries van Acht. Openlijk antisemiet, op een dusdanig niveau voor het laatst gezien in 1945.

Walgelijke mensen, walgelijke partij, walgelijke normen en waarden.

DMaN | 02-06-21 | 14:41 | 5

Hoeveel denkt u dat we door de lage rente op onze staatsschuld de afgelopen jaren verdiend hebben? Maak het rekensommetje maar eens. Griekenland heeft ons vele malen meer opgeleverd dan het gekost heeft.

MFvGeel | 02-06-21 | 15:30

@MFvGeel | 02-06-21 | 15:30: Aan rentemargin wel ja, maar de hoofdsom komt nooit meer terug.
maar maakt ook niet uit, over 20 jaar heeft NL toch geen eigen begroting meer.

Nuchternederland | 02-06-21 | 15:42
▼ 2 antwoorden verborgen

1,7 miljoen voor Wouter Bos om naar eigen goeddunken aan vrindjes te gunnen vind ik nog veel kwalijker.

Dirk III | 02-06-21 | 14:39 | 2

*miljard

Dirk III | 02-06-21 | 14:39
-weggejorist-
kritischekluizenaar | 02-06-21 | 14:42

Had Gerrit Komrij het niet over "een vale klerkensmoel" ? Ging volgens mij over Melkert,maar evenzeer toepasbaar op Siewert.

oldandwise | 02-06-21 | 14:38 | 2

Melker inmiddels inmiddels geland in een luizenbaan NVZ. Wie heeft het nog over Pim Fortuyn?

biebop | 02-06-21 | 14:50

Scherp.

2021 sla ik ff over | 02-06-21 | 15:04

Wel zeuren over 9 miljoen maar niet over de 40 miljard voor Italië zogenaamd voor coronasteun maar waar ze gewoon een supersnel internet van gaan aanleggen in het hele land.
www.trouw.nl/buitenland/italie-steekt...

2voor12 | 02-06-21 | 14:37 | 1

Vergeet ook de transgendergelijkheidsstudies niet die er van betaald moeten gaan worden.
Eigenlijk is gewoon algemeen de conclusie, geld dat ten zuiden van de alpen terecht komt is onherroepelijk foetsie.

Dezenaamhier | 02-06-21 | 15:17

Hoe zit dat eigenlijk met die 5,1`miljard. Je weet wel, die ",1" is van honderd. Als in miljoen. Waarom gaat het al dagen over 9 miljoen en gaat het niet over 5100 miljoen? Zelfde departement.

Het ene is door een wat vervelende vervelio verdiend bedragje; geen zwart geld, geen fraude, alleen maar een beetje scheef geluld, maar eerlijk verdiend. Een faal in persoonlijkheid. That's it.

Het andere is geld ter waarde van een Nimitzclass vliegdekschip verpatst. En niemand weet waar aan. VWS is gewoon 5,1 miljard kwijt. Kunnen we het daar niet wat meer over hebben? Ik ben wel klaar met de overtrokken Sywert-newscycle.

DeJemelscheet | 02-06-21 | 14:37

Als hij slim is doet hij een Grapperhausje, sorry zeggen en doneren aan een goed doel zoals elke hypocriete CDA'er zou doen.

Reebensteeltje | 02-06-21 | 14:35

Een OW-er werd zoiemand na de oorlog genoemd. Een oorlogwinstmaker. Dat is het laagste van het laagste.

antagonist | 02-06-21 | 14:35

Sywert mag als de Judas die hij is zijn zilverstukken behouden. En dan wel de paria van media Nederland worden. Ik wil die rotkop van hem niet meer zien.

mocroGS | 02-06-21 | 14:34
-weggejorist-
Alco-de-Holist | 02-06-21 | 14:32

Een beetje VOC mentaliteit is het CDA niet vreemd.

Roze_bril_drager | 02-06-21 | 14:32

Dit soort constructies van stichtingen met bedrijven is heel normaal en zelfs legaal. De stichting betaald alle onkosten en het bedrijf erachter incasseert.

hero_of_heaven | 02-06-21 | 14:32

Verdienen aan andermans ellende
is voor een christenen niet vreemd.

TijdelijkOptimist | 02-06-21 | 14:32 | 1

Een christen *

Icewallowkum | 02-06-21 | 14:35

$ywert van Lienden moet bloeden voor de verdwenen 5 miljard van de Jonge.

komtdatschot | 02-06-21 | 14:31 | 4

@komtdatschot | 02-06-21 | 14:40: aha... dus zo zien slimme zakenmannen eruit. Een voorbeeldfunctie. Sywert: schrijf je boek! Nu, op managementboek punt nl!

nobodiesunmighty | 02-06-21 | 14:56
▼ 1 antwoord verborgen

Als er nog mensen geld nodig hebben voor hun eigen goede doel, ga in gesprek met deze mediapersoonlijkheid

stipjes | 02-06-21 | 14:31

9 miljoen of lid van het CDA.
Moeilijk, moeilijk.

Toetsenbordcomplex | 02-06-21 | 14:31

Wat die kerel gedaan heeft is natuurlijk niet zo netjes, maar 9 miljoen is wisselgeld vergeleken met de ruim 5 MILJARD die foetsie is. Dat vind ik toch een stuk erger.

UnderTheDevil | 02-06-21 | 14:31 | 1

Samen met zijn vennoten gaat het om meer dan 20 miljoen. De overheid gaat wel heel gemakkelijk om met de wensen van hun vriendjes terwijl de overige nederlanders in continue wantrouwen worden benaderd. Twintig miljoen, hoeveel toeslagouders zijn dat ?

2021 sla ik ff over | 02-06-21 | 14:38

Hahaha, dat zou me echt aan mijn reet roesten als ik gewoon met 1 deal evenveel had verdiend als ik nu in mijn hele werkzame leven.
Lekker verkassen naar de states en genieten van je centen.

Dirk III | 02-06-21 | 14:29 | 1

Dan ben je moreel gezien echt helemaal kapot. Tegen het psychopathische aan zelf. Veel bedgeplast en vogeltjes vermoord als kind?

JWZ_JMK | 02-06-21 | 15:32

Sywert “is crying all the way to the bank”

BASinnic | 02-06-21 | 14:28 | 2

Lol hahaha

Dirk III | 02-06-21 | 14:38

Arme Sywert.

RickyLaRue | 02-06-21 | 14:53

Waarschijnlijk zijn er een hoop CDA'ers jaloers dat zij niet hebben kunnen profiteren.

Osdorpertje | 02-06-21 | 14:28 | 1

Precies, jarenlang slijmen en schmieren. Je zelfrespect op een laag pitje gezet. En dan komt ineens zo’n groentje voor jou een mega-graai uit de ruif doen

BASinnic | 02-06-21 | 14:31

Arjan Noorlander, wat een waardeloze journalist is dat.

Panos88 | 02-06-21 | 14:27 | 2

Als een minister ergens een wind laat waait hij mee. Chef persberichten voorlezen.

Keutels | 02-06-21 | 14:59

Luidruchtige presentatie en kijk vaak zo alsof ie simpel is in de camera...

pga | 02-06-21 | 15:08

Nou ja zeg, dat zag je niet aankomen. Ben wel benieuwd wie er allemaal hebben gevangen.

BobDobalina | 02-06-21 | 14:27 | 1

Backbenchers ? Of Kickbackbenchers.

2021 sla ik ff over | 02-06-21 | 14:42

REAGEER OOK

linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken
Online Casino | Online Casino | Paynplay Casinos | Online casino expert | Online Casino