Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

ECB wil al je geld staatseigendom maken

Europese Communistische Bank

Matthijs Bouman lijkt helemaal verguld tijdens zijn vertelling in Nieuwsuur maandagavond: de Europese Centrale Bank wil digitale munten mijnen en zelf in eigendom houden. Dan worden banken overbodig en crypto's als Bitcoin uit de markt gewerkt. Want de anonimiteit van crypto (en contant geld, want dat moet ook deaud) zorgt voor corruptie en witwassen, dus wil een moreel corrupt en democratisch bankroet politiek piramidespel (namelijk: de EU) zich al het geld digitaal gaan toe-eigenen. "In China, waar ze enorm voor lopen, is dit al helemaal uit de grond getrokken", duidt Jeroen Wollaars, alsof het een goed ding is. Want China, met z'n communistische bestuur, sociale kredietsysteem met gezichtsherkenning en strafpunten voor individuele zelfstandigheid, dat is ons voorland en niet alleen voor coronavirussen. Ook voor hun democratie. Of, laten we het zieke beestje gewoon bij de naam noemen: monetair cryptocommunisme. And you will be happy...

Reaguursels

Inloggen

vrijheid en privacy doen er blijkbaar niet meer toe.
is de overheid niet van ons? wie zijn die eikels in ons midden die voor dit soort dictatuur stemmen?

motje013 | 01-06-21 | 22:00
-weggejorist-
Crapbag | 01-06-21 | 21:32

Een digitale gulden zou niet zo slecht zijn zolang de overheid er met zijn vingers van afblijft.
Ze hebben nu al niets op orde.

Datgingniegoed | 01-06-21 | 17:40

Dat worden hopelijk 2 digitale munten. Een noord Europese stablecoin en een shitcoin voor Zuid Europa.

Burgerzaken | 01-06-21 | 16:59 | 1

Zullen we dan gewoon een digitale gulden nemen?

Datgingniegoed | 01-06-21 | 17:36

Kamervragen..

Ben Adam | 01-06-21 | 14:10

Morgen een Janssen prik, vanaf morgen zal ik bestuurd worden door onze hogere machten, dus als ik morgen na 15u rare poep ga praten dan weten jullie hoe het komt.

Gaat het niet dan? | 01-06-21 | 14:09 | 2

Die nano'tjes praten niet hoor?

Flapuitx2 | 01-06-21 | 19:11

Morgen pas?

Rechtsdraaiend | 01-06-21 | 20:40

Het lijkt me heel handig, zoiets. Als de politiek weer eens een akkoord heeft gesloten met zichzelf en anderen zonder burgers iets te vragen, kunnen de kosten in de toekomst gewoon naar raeteau van uw rekening worden afgeschreven, hardstikke makkelijk, je hoeft er zelf helemaal niets voor te doen!

Harry.Langezwaal | 01-06-21 | 13:37

Dan krijg je digitale "Euro muntje A" die je and ABC mag uitgeven en "Muntje B" die aan producten DEF mag uitgeven.

Sparen is onmogelijk want er is een negatieve rente.

Maar... "de Cashless society is fantastisch"!!

Borrom | 01-06-21 | 13:28 | 1

Je kan er vast ook heel handig een sociaal puntensysteem aan koppelen; kritiek op de overheid en te vaak digicoins naar Mw Van Wippesteijn zal wel aftrek gaan opleveren waar je dan weer geen plezier aan beleeft.

Harry.Langezwaal | 01-06-21 | 14:20

Hoe moet ik mn schoonmaker dan betalen? Crypto op een USB stick? Kan ik crypto pinnen?

boerk | 01-06-21 | 13:20

Krijgen de wappies wéér gelijk.

Zo'n systeem moet je toch niet willen! De overheid controleert de burger. Alle overheidsinstanties heeft dan directe inzage in je hele hebben en houden. Dat betekent dat er geen onafhankelijkheid is van de systemen die jij gebruikt van wie dat onderhoud&controleert. Met wat slechte bedoelingen kan de controleur ook wijzigingen doorvoeren.
Geen scheiding van macht.

upbeat | 01-06-21 | 11:51

De ECB zou moeten doen waarvoor die opgericht is. En stabiel prijspeilhouden.
Dit door middel van de rente te verhogen of te verlagen.
Door het kunstmatig laag houden voor de knoflook landen staat het eigenlijk buitenspel.
Gelukkig staat daar de betrouwbare mevrouw Lagarde in de keuken.
Die past zo in het rijtje Merkel, von der Leyen. Die gaan Europa nog een keer redden.

MorgenEenAnder | 01-06-21 | 11:43 | 1

Nou, binnenkort dan maar omprijzen in dollars? Of gewoon, zoals vroeger, ik heb hier 3 eieren, mag ik van jou 2 appels en een paar rukken aan de spenen van je koe?

Graaisnaaiert | 01-06-21 | 11:37 | 2

Dollar gaat ook digitaal en Biden gaat crypto 'indammen'. Bedoeling is dat we eeuwig hun slaven blijven.

Watching the Wheels | 01-06-21 | 11:43

Het is de bedoeling dat er straks maar een wettig betaalmiddel is, en dat zal de "social credit" zijn.
Dus de schapen zullen de niewe rijken zijn...

Broodplank | 01-06-21 | 12:14

Einde Covid persconferentie... Hugo, wie geef ik het woord? ehhh, ehhh, NOS. Goh verassend

Geenjoris | 01-06-21 | 11:24

Ongetwijfeld een hele uitgebalanceerde uitzending met inkijken vanuit diverse invalshoeken.

Von Bliksum | 01-06-21 | 11:18

Hoeveel geld gaat er om in de drugshandel? Zouden die nog invloed kunnen uitoefenen? Ook in Brussel wordt vast veel gesnoven, kan een chantagemiddel worden om een van die hoge piefen te beinvloeden, ten goede of ten kwade

hotbrasil | 01-06-21 | 11:03

En zo worden we allemaal in een vangnetje gejaagd. De een rende Bitcoin in en werd vrijwel meteen boven het maaiveld van 30k kaal geplukt.

De andere heeft pensioen en heeft in feite 'nog niks.' Het pensioen wat je bejaarde buurman krijgt is de liquiditeit die jij er nu in stopt.

Anderen hebben contant geld en worden door stijgende prijzen zwaarder belast.

Anderen doen niks en krijgen geld uit een fonds of uitkering, wat elk moment gewoon op kan houden.

Waarde die je opklopt is moeilik te bewaren. Je werkt een uur voor de baas, en een soort gelijke waarde van een uur werk krijg je op papier mee naar huis. Tuurlijk gaan anderen daar gaten in prikken. Alles van de bankbalans, payroll, detachering, HR, management, belastingen, het budget waaruit je betaald wordt is het krapst aan de kant waar jij uit moet lepelen. Zo gaat fiat makkelijk de lucht in, maar je vangt weinig als het eenmaal naar jou terug komt. Zou het zo blijven als inflatie terug gedrongen wordt?

Delfatie is iets wat het wel waard is om voor te vechten, want als je opgeeft gaat het zo snel de andere kant op richting inflatie. Hoe groter en sneller alles wordt--destemeer oude idealen als 'betrouwbaar klein' en 'beschaafd' moeten wijken voor opslokkende technocratie.

GeheidEenGeit | 01-06-21 | 10:56 | 1

Vergeet de sterfbelasting niet. Zonder kinderen verdwijnt de helft van jouw waarde naar Ontwikkelingshulp.

Pieterman | 01-06-21 | 15:15

Gewoon maximaal geld lenen en vervolgens huizen, aandelen en grondstoffen kopen. Enige manier om je te wapenen tegen de komende inflatie. Je schulden verdampen en je eigendom zal exploderen. Het is een volstrekt zieke manier van met je geld omgaan, maar de ECB dwingt ons hiertoe door hun bizarre rentebeleid en het bijkomende effect van hyperinflatie.

zeertegendradig | 01-06-21 | 10:54 | 2

Eensch. Tip: google eens op de naam 'Hugo Stinnes', in Duitsland ook wel bekend als der Inflationskönig...

Arie Pastafari | 01-06-21 | 11:02

De leut is dat zodra er genoeg schuld in de onderlaag zit, drop je er een deksel op met hogere rente. Maar alleen hogere rente voor hun. Risico natuurlijk.

GeheidEenGeit | 01-06-21 | 12:34

Marx Rutte : Nederland is een socialistisch land. Daarom is het ook zo goed toeven hier.

thanseeuwen | 01-06-21 | 10:47

Communisme via een virus in je broekje.

Kwelbeller | 01-06-21 | 10:45 | 1

Zonder dat lab-ongelukje was regering Rutte veel eerder gesneuveld, het volk is bang genoeg gemaakt met constant useful roeptoeters in de media.

hagelkruis | 01-06-21 | 10:57

Zolang die lachende landverrader hier de lakens uitdeelt kun je alleen maar stemmen met de voeten: niet meer kijken naar die NOS-opvoeders.
Ik heb geen krant meer en kijk ook al amper meer naar de NPO. Als je geen linkse prietpraat wilt blijft er niet heel veel over. Maar ik moet misschien wat meer boeken lezen. Die Baudet schijnt heel interessante boeken te schrijven.

JvanDeventer | 01-06-21 | 10:33

Mijn pa lachtte mij tot vernedering uit toen ik een paar jaar geleden over dat social credit systeem begon.

De grootste zombies zijn de kinderen van boomers.

ik zei het toch | 01-06-21 | 10:31 | 4

Boomers zijn juist vaak de zombies

Dirk III | 01-06-21 | 11:24

Nou ik ken zombies uit alle generaties eigenlijk. Zelf een boomer kind en kritischer tegenover de overheid dan ik kom je ze zelden tegen haha.

BrulSpin | 01-06-21 | 12:38
▼ 1 antwoord verborgen

Sterf CCP. Sterf EU. Sterf gewoon.

Dirk III | 01-06-21 | 10:22

Ik heb wat xtiusd gekocht. Lijkt Chinees toch. Op 85 gaat de helft er uit. Of stoploss eh!

Purk | 01-06-21 | 10:17

Dus die NOS lul zegt met droge ogen, China, waar ze enorm voorlopen? Bedoeld ie nou dat China ons voorbeeld is? What the fuck. Heeft ie nog andere voorbeelden waarin China enorm voorloopt? Gelukkig kijk ik dat propaganda kanaal verder nooit. Je zou er zo wappie van kunnen worden.

entredeuxbieres | 01-06-21 | 10:17 | 2
-weggejorist-
Dirk III | 01-06-21 | 10:25

Openbaar vervoer bijvoorbeeld, lopen ze op voor.
Detentiecentra.. lopen zij op voor.
Energie voorziening / infra.. lopen ze voor.

boerk | 01-06-21 | 13:07

Altijd maar weer dat blinde vertrouwen in ICT oplossingen die op termijn altijd weer falen. *hoofd schudden doet*

klamme.vla | 01-06-21 | 10:16

Beurzen gewoon weer omhoog.

van Oeffelen | 01-06-21 | 10:07 | 1

Met monopoly geld gaat alles omhoog behalve de lonen.

Roze_bril_drager | 01-06-21 | 10:18

Volgens mij is al het geld al staatseigendom...

Warhead | 01-06-21 | 10:06 | 1

En wat ze niet van je afnemen is Zwart Geld.

Uw Verzekeringsadvis | 01-06-21 | 10:33

Een failed state kan alleen via opgelegde controle de orde handhaven.

Panos88 | 01-06-21 | 10:04

Tja, de overheid (vooral de Nederlandse, uiteraard) wil nu eenmaal alle financiele transacties tussen burgers kunnen inzien en controleren, om een deel van het bedrag op te kunnen eisen. Vandaar dat er serieuze plannen bestaan om cash helemaal maar af te schaffen. In sommige Europese landen is er al een wettelijke limiet aan bedragen die cash mogen worden afgerekend, en het lijkt me ook geen toeval dat er opeens overal stemmen opgaan om beroepen als prostitutie (de cash-only branche per uitstek) uit te bannen of te verbieden. Probeer anders ergens maar eens een simpele Amerikaanse cheque te cashen in NL. Volkomen normaal betaalmiddel in de VS, maar kan hier niet. Te anoniem. Er valt niet te herleiden waar dat geld vandaan komt aan wie het geld bij het verzilveren cash werd uitgekeerd. Nieuwe gebruikersovereenkomst van PayPal al gelezen ? Die werd onlangs gewijzigd "als gevolg van EU wetgeving" (dat staat er ja, letterlijk). Waarom ? "Om het makkelijker te maken voor banken."
Je moet Paypal nu machtigen om bij je bankrekening te kunnen. Handig voor de overheid ! Kijk voor de gein ook maar eens op de website "betterthancash DOT org", een internationale club ("a partnership of governments, companies, and international organizations that accelerates the transition from cash to responsible digital payments to help achieve the Sustainable Development Goals") die het afschaffen van cash geld wil bespoedigen en dat uiteraard alweer in een mooi duurzaam klimaatjasje heeft gegoten.

Asteroid-B612 | 01-06-21 | 09:58

Goed investeringsadvies. Gezien de binnenkort uit de klauw gierende inflatie en de nieuwe rol van de ecb: fysiek goud en zilver kopen.

BoerKoekoek | 01-06-21 | 09:53 | 3

En omzetten naar AGX en AUX als de prijs stijgt. Iedere maand een beetje.

opblaasschaap | 01-06-21 | 10:06

Zilver betaal je BTW over toch?

Renkum0317 | 01-06-21 | 11:10

En als je niet geprikt bent: “you ‘ll own nothing”. Aldus de heer Schwab. Wederom wappie nieuws uit 2020.

Dubbelepunthoofd | 01-06-21 | 09:46 | 1

Vreemde uitspraak. Wie is daar nou mee bezig?

van Oeffelen | 01-06-21 | 10:39

Dat zat er natuurlijk aan te komen.
Decennialang wanbeleid heeft ertoe geleid dat de rente op 0 staat en niet verhoogt kan worden omdat dan de economie klapt. De beloning van schulden maken heeft niet veel goed gedaan.

Negatieve rente dan voor het plebs? Nee, niet mogelijk want je kunt je geld van de bank trekken. Waarom op de bank houden als dat behalve niks oplevert ook nog eens extra veel kost?

Volledig digitaal maken lost dit op! Mensen kunnen het geld niet meer van de bank halen. En als mooie bijkomstigheid volledig macht over de geldstromen: sorry meneer, bij dit bedrijf mag u even geen geld uitgeven. En we horen dat u al meer dan een miljoen hebt verdiend dit jaar, dat romen we af, dank u wel.

einz | 01-06-21 | 09:35 | 1

Commerciele banken moeten hun overtollige liquiditeit weer bij de centrale bank parkeren, en daar 0,4 % rente over betalen. Dus het afschaffen van cash is voor banken eigenlijk een welkome kostenbesparing.

Asteroid-B612 | 01-06-21 | 10:07

Uiteindelijk loopt dit natuurlijk uit op totale controle van een grote en verre overheid. Wel fijn dat criminelen criminaliteit willen bestrijden.

Jiet Panssen | 01-06-21 | 09:27

Er bestaat toch al een Europese munt? De Euro? En op een paar laggards na gebruikt iedereen deze. En bankiert via het Internet. En spaart met de bonuskaart bij AH. En deelt zijn privacy via WhatsApp, Twitter of Facebook.

Red shirt | 01-06-21 | 09:26 | 1

Precies, naar de hel met munten en papiergeld.

Von Knarrenstein | 01-06-21 | 09:30

Het scheelt ons natuurlijk wel enorm aan EU-afdrachten als het zwart geldcircuit van Zuid-Europa de nek om wordt gedraaid.

* Il Principe * | 01-06-21 | 09:25 | 1

Dan ga je ervan uit dat alles gelogd wordt, niets daarvan kwijtraakt of ‘een uitzondering’ is en ernaar gekeken wordt. Dat werkt nu ook al niet.

Nichtsneues | 01-06-21 | 09:27

Dat de ECB/EU op een moment moest gaan goochelen was al enkele jaren duidelijk. De economieboeken kunnen weg en goud/zilver zijn enkel metalen zoals ijzer.
Ben benieuwd waar de eerstvolgende oorlog over zal gaan.

hagelkruis | 01-06-21 | 09:17 | 1

Naast de Franse burgeroorlog?

starbuck280 | 01-06-21 | 09:34

Verhaal slaat kant noch wal. Het verhaal gaat over afschaffen van banken, niet over iets dat met crypto te maken heeft.

Het is één van de twee: OF geld is centraal gereguleerd, eventueel met banken als intermediair, OF geld is decentraal, net als crypto.

Het verhaal hierboven heeft dan ook niks te maken met crypto versus fiat-geld. Het heeft ermee te maken dat de overheid blijkbaar gewoon wil zien welke banktransacties er gebeuren. Volgens mij kunnen ze dat techisch al maar mogen ze dat nog niet.

Knufter | 01-06-21 | 09:16 | 1

Het moet iig niet door de politiek gereguleerd worden.

Nichtsneues | 01-06-21 | 09:26

Als Matthijs Bouman in de jaren '30 van de vorige eeuw had geleefd, had hij het Duitse regime geprezen voor het aanleggen van de Autobahn.

Ga er wonen, Matthijs. Gebruik kortingscode 'uyghur' op het aanmeldingsformulier voor een gratis upgrade naar het VIP programma.

Chuck the plant | 01-06-21 | 09:16 | 3

Hij heeft gisteren in ieder geval al flink was Social Credits verdiend!

quazi | 01-06-21 | 09:30

@quazi | 01-06-21 | 09:30: Zeker. Maar vast niet genoeg om die kortingscode te compenseren, vrees ik.

Chuck the plant | 01-06-21 | 10:41

Door het introduceren van CBDC worden we wel minder afhankelijk van de commerciële banken. Bailouts zoals in 2008 zijn niet meer nodig, rotte banken kunnen we gewoon laten klappen als we niet meer van ze afhankelijk zijn voor het betaalverkeer. Ook wordt het lastiger om geld wit te wassen. Ik snap wel waarom de ECB dit wil en zie er ook de voordelen wel van in.

De vraag is alleen of we de ECB genoeg vertrouwen om geen misbruik te gaan maken van de macht die ze hier mee krijgt. Daar wringt de schoen.

Schaffelaar | 01-06-21 | 09:13

De vraag is dus kennelijk alleen nog of ons EU-Utopia versie 1984 of Brave New World moet worden.

Nichtsneues | 01-06-21 | 09:10

"een oplossing op zoek naar een probleem"
Dit is dus weer zo'n project dat weer heel veel geld gaat kosten.

koeberg | 01-06-21 | 09:09 | 1

Dat is bij de EU altijd zo. Het is 1 grote ICTafdeling: levering van niet of soms werkend spul, nergens af kunnen blijven, niet aanspreekbaar zijn op problemen, alles duurt minimaal 2x zo lang als beloofd, en is minimaal 2x zo duur als beloofd, jij betaalt alles wat ze zelf bedenken, dankzij directieafspraken zijn ze monopolist en gedragen ze zich zo, laptops met winkelprijs €500 kosten bij hen €2000 en €500 per jaar voor fictieve ‘beheerkosten’ enz.
Kortom, een onvolwassen afdeling met veel te veel wangedrag en omdat ze een moeilijk imago hebben en als nerds niet kunnen communiceren op de een of andere manier met alles wegkomen.

Nichtsneues | 01-06-21 | 09:24

Leg dit eens voor aan 10.000 willekeurige Nederlanders. Hoeveel procent van de mensen begrijpt dit en kan dit simpel in eigen woorden reproduceren?

Leptob | 01-06-21 | 09:03 | 4

@Bataafje | 01-06-21 | 09:23: Dat percentage is 100 %. Volgens self-proclaimed Amerika kenner Maarten Van Rossem tenminste. Zodra iemand in de 2e kamer is verkozen snapt die namelijk opeens alles over alles, volgens deze slimme brombeer. Zelfs Syl, ja. En daarom moeten we dus alle belangrijke beslissing aan hen overlaten, want het volk snapt dat allemaal niet.

Asteroid-B612 | 01-06-21 | 10:13
▼ 1 antwoord verborgen

De dag dat China ons lichtend voorbeeld wordt. Dat ik dat nog mag meemaken! Terug naar af.

inCol | 01-06-21 | 09:02

De natte droom van de klerken in Brussel wordt langzaam maar zeker een werkelijkheid. Absolute controle over de geldstromen.

Schoorsteenveger | 01-06-21 | 09:00

'Een fles wodka alstublieft.'
'Sorry meneer, de computer zegt dat u deze maand al een fles wodka heeft gekocht.'

Mr_Natural | 01-06-21 | 08:59 | 1

Nou, laat dat "de computer zegt dat..." er maar gewoon af.
'Een fles wodka alstublieft.'
?Sorry, kan niet." Of, na verloop van tijd, een simpel "nee".
Ik zie het er nog wel van komen dat er een geluidje uit je verplichte polsband klinkt als je in de winkel een fles van de plank pakt. Zoiets als wat je hoort als een vrachtwagen achteruit rijdt. En dat bij de pomp de boel gewoon afslaat als je aan je benzine-taks zit. En dat je er op de Wallen ook niet meer in komt, niet bij de ene maar ook niet bij de andere.

Schoorsteenveger | 01-06-21 | 09:06

Voor een goede portie corruptie is geld helemaal niet nodig.

happen_maar | 01-06-21 | 08:59 | 1

Corrupte spullen/middelen bestaan ook niet. Het is de bedorven geest die het corrupt maakt.

Jiet Panssen | 01-06-21 | 09:33

Klok klepel....

Waarom digitale munten minen en zelf in bezit houden? Het hele idee van een munt is dat ie gebruikt wordt, *currency* immers.. het moet stromen. We hebben ook al zat digitale munten die niet gebruikt worden.. of eigenlijk.. alle, zoals Bitcoin, waarmee je nergens kunt betalen ( en dat is vooral omdat niemand dat ook wil, je zou wel gek zijn)
Of ze bedoelen regulering. Digitaal geld bestaat al jaren en is zelfs de norm, dus dat heeft ook geen zin. ‘Minen’ van iets dat je binnen een minuut kunt genereren, omdat je het toch in bezit hebt en de supply controleert is net zo onzinnig als water naar de zee dragen..
Dan nog die valse gedachte dat crypto anoniem is.. ja, als je als gebruiker zelf mined, op minerhardware en met stroom die niet zijn te herleiden naar jou en je het vervolgens ook niet gebruikt.. nou succes.. En als je het wel gebruikt, zijn in 1x ook al je voorgaande transacties te zichtbaar en herleiden naar jou en tevens in een openbaar beschikbare blockchain voor *iedereen* in te zien. Cryptos zijn juist niet anoniem, maar publiek.

Dus benoem het gewoon wat het wel is.. aandachtshoererij

Epistulae_Morales | 01-06-21 | 08:57 | 2

Je kunt je bitcoin-adres na elke transactie wijzigen. Of bitcoin anoniem is of niet wordt niet bepaald door bitcoin zelf, maar door de wijze waarop de gebruiker ermee omgaat. Of Bitcoin anoniem is, wordt bepaald aan de ingang en de uitgang van het systeem, niet van het systeem zelf.
En ja, een overheid die een geldsysteenm ontwerpt op basis van blockchain zal zich zelf wel aan de regels van blockchain moeten houden en controle op de transacties uit moeten oefenen. Dat is ook waar het de overheden om zal gaan, om die controle. Het zal de overheden er dan ook alles aan gelegen liggen om juist de anonimiteit onmogelijk te maken door er een dikke schil omheen te creëren. Dat is precies wat die chinezen doen.

Schoorsteenveger | 01-06-21 | 09:19

@Schoorsteenveger | 01-06-21 | 09:19: Nee.. Je kunt helemaal niets wijzigen aan een bitcontransactie, die altijd loopt tusen 2 verschillende addressen. Een eigenaar van Bitcoin kan wel meerdere bitconadressen hebben, maar hij zal dan ook BTC moeten overmaken tussen zijn eigen addressen, waardoor exact dezelfde traceerbaarheid blijft bestaan. (sterker nog: die wordt nog duidelijker)
En nee,. je kunt daarom eigenlijk niet voor elke transactie een apart adres gebruiken (ze zijn immers gelinkt) tenzij je als miner-eigenaar je winnende BTC tegoed als jij als eerste mined elke keer op een ander adres laat bijschrijven, en dat transactietegoed van dat adres is zn geheel gebruikt voor 1 eerste en ook laatste transactie.
En dan ben je daarna alsnog traceerbaar als er iets geleverd moet worden natuurlijk... Ik neem aan dat dat ook algemeen ekend is: als ik een wapen bestel bijvoorbeeld dan komt de douane bij mij aan de deur, en dat is niet vanwege de manier van betalen.

Epistulae_Morales | 01-06-21 | 12:07

“ crypto's als Bitcoin uit de markt gewerkt”
Juist het omgekeerde, tenminste wat bitcoin betreft deze krijgt dezelfde status als goud, digitaal fiat geld is namelijk nog steeds overheidsrommel, goud en bitcoin niet.

MargauxGrandCru | 01-06-21 | 08:57 | 5

@Epistulae_Morales | 01-06-21 | 09:00:

Dus jij denkt dat duizenden miljarden euro’s en US dollars die sinds de Corona crisis in omloop zijn gebracht arbeid is verricht. Als dat zo was dan was niet zo’n beetje elke grondstofprijs met minimaal 30% gestegen.

MargauxGrandCru | 01-06-21 | 09:04

@MargauxGrandCru | 01-06-21 | 09:04: Nee. Er *wordt* nog arbeid voor verricht. Een staatsschuld is nl, hoe dan ook , een toekomstige belastingheffing op arbeid, of bezit dat door arbeid is verkregen.

Even los van wat gasbaten, maar Nederland kan daar niet op teren, Noorwegen en Saudie Arabie nog wel.

Epistulae_Morales | 01-06-21 | 12:10
▼ 2 antwoorden verborgen

Heerlijk. Hoop dat je dan ook zelf niet meer boodschappen hoeft te doen maar dat het systeem snapt wanneer mijn bier op is.

johoost | 01-06-21 | 08:56

Dat clubje in Brussel wordt met de dag enger.

MickeyGouda | 01-06-21 | 08:54

Het schijnt dat je een lidmaatschap van Geenstijl ook niet contant kunt betaleN. Dus vandaar mijn gebrek aan kroontje.

Hadena | 01-06-21 | 08:52 | 4

Als GS nu bitcoin zou accepteren, zou je het dan gebruiken om je lidmaatschap mee te betalen?

Epistulae_Morales | 01-06-21 | 09:01

@Dirk III | 01-06-21 | 10:32: Je hoeft niet in hele BTC te betalen hoor.. Je kunt ook een 0,000001 BTC overmaken. Wel met ongeveer 40 dollar transactiekosten... maar he.. vreiheid mag wat kosten.

Maar goed.. vraag: zou je het doen?

Epistulae_Morales | 01-06-21 | 12:14
▼ 1 antwoord verborgen

De EU graaft z'n eigen crypte.

Mr_Natural | 01-06-21 | 08:52

Crypto bestaat waarschijnlijk niet.
Mits plannetje ECB slaagt dan bestaat crypto zeer zeker niet.
De roulerende garde is boomers die nog geloven in god in de machine (o.a. Google). Recombinatie van gegevens over gegenereerde papa en mama crypto maakt
"Hier heb je de data van onze kinderen". Die hele GBA of ingezetenenregistratie heb je dan ook niet meer nodig.
Zelfs Duitsland weet beter hoe het werkt, maar dat is logisch want NL is een meelopertje.
Taiwan is wel een land met grenzen.
Weg met de CCP.

hallevvezool | 01-06-21 | 08:50

Overigens hoor ik niet direct in dit verhaal dat we hier als burger wat van gaan merken. De achterkant van de bank gaat over op de blockchain, de voorkant blijft hetzelfde. En dat is vooral omdat blijkbaar de overheid de banken zelf dus ook niet vertrouwen. Wie zegt dat een ING of ABN niet stiekem geld "bijdrukt" in hun database?

In vergelijking met crypto, worden de banken dus gedwongen onderling crypto transacties te doen om het vertrouwen te garanderen, tegenover het SWIFT systeem.

tiku99 | 01-06-21 | 08:50 | 2

Grapjas! Elke lening die afgesloten wordt is gewoon het bijdrukken van geld.

MargauxGrandCru | 01-06-21 | 08:59

Je denkt toch niet dat banken inefficiënte en onnodige, op blockchain gebaseerde opslag gaan gebruiken voor iets wat ze voor minder dan 1% van de kosten al decenia in relationele database systemen opslaan?
Even serieus.. je denkt *werkelijk* dat banken een reden hebben om blockchain te gebruiken?

Epistulae_Morales | 01-06-21 | 09:05

Eerlijk gezegd ben ik op een punt gekomen dat ik het echt niet meer weet welk geldsysteem beter is. Enerzijds ben ik tegen het huidige fiatsysteem en hoe men ongezond veel geld print de laatste jaren. Dat kan je niet ongestraft doen. Dan denk je dat een decentraal geldsysteem beter is. Maar wanneer je vervolgens goed kijkt hoe die crypto handel gaat dan wordt de koers voor 95% bepaald door manipulatie. En die manipulatie gebeurd niet alleen door handelaren maar net zo goed door de CEO's van de grotere exchanges en grote projecten. Kortom, als je het geldsysteem geeft aan het volk dan wordt het ook niets en is de stabiliteit van het fiatsysteem een zegen. Zeg het maar. Een decentraal systeem moet nog steeds goed geleid worden. Daar zit de uitdaging.

zevensprong | 01-06-21 | 08:50 | 4

Cardano ontwikkelt een gedecentraliseerd governance systeem, geholpen door AI.

BrutusBosch | 01-06-21 | 09:21

@BrutusBosch | 01-06-21 | 09:21: Wow en het is ook nog ESG compliant. Dat wordt een mooie brochure met een hoop buzz words!

UpdateAvailable | 01-06-21 | 11:25

Eerst argumenteren dat de euro 100% manipulatie is, dan als argument tegen crypto noemen dat dat 95% manipulatie is. Het zal ook niet uitmaken hoor, alles is te manipuleren, gelukkig maar anders wordt er veels te snel op extreem geweld overgestapt.

Wollweberi | 01-06-21 | 11:29
▼ 1 antwoord verborgen

Toen ik dit vorig jaar aan mensen vertelden keken ze me lachend aan.

Hemke-Valsema | 01-06-21 | 08:49 | 1

Nu nog hoor.. tenminste, mensen die ietwat verstand van ICT en banken hebben.

Epistulae_Morales | 01-06-21 | 09:06

met andere woorden: dood aan contant geld. Lekker goedkoop voor de bankinstellingen en volledig traceerbare uitgave voor de staat.

appeltjesgroeneweide | 01-06-21 | 08:49 | 2

Contant geld is vies.

Gulliver | 01-06-21 | 08:52

Ik denk dat de crypto-Gulden een veel veiligere en stabielere toekomst heeft...

beldewouten | 01-06-21 | 08:47 | 3

Waarom? Omdat de gulden en wereldwijd geaccepteerd betaalmiddel was en de wereldbevolking met pinnen het hart terugdenkt aan die goede oude tijd, toen de gulden nog bestond?

Epistulae_Morales | 01-06-21 | 09:08

crypto-gulden is een pump-and-dump scam.

UpdateAvailable | 01-06-21 | 11:26

Brain says 'NO'.

Mr_Natural | 01-06-21 | 08:46

Ze zouden die cryptomunten onder de wet op kansspelen moeten laten vallen.

Gulliver | 01-06-21 | 08:46 | 1

Ergens is die manipulatie daarvan dat ook wel.

starbuck280 | 01-06-21 | 09:00

Leuk bedacht maar het grote geld zal dat toch ook niet pikken lijkt me.

tiku99 | 01-06-21 | 08:44 | 4

Mensen ook niet.. geld is vertrouwen. Zelfs nu nog worden zelfs nu nog worden Deutschmarks in Turkije in grote getale gebruikt om waardevast grote aankopen mee te doen. Je kunt ze nl nog tot 2035 ofzo inwisselen voor Euro’s in Duitsland. Als mensen cash willen blijven gebruiken dan doen ze dat dus. En niemand heeft er belang bij om dat cash geld in het zwarte circuit te drukken.

Epistulae_Morales | 01-06-21 | 09:11

@Epistulae_Morales | 01-06-21 | 09:11: Precies. Vertrouwen hangt ook samen met stabiliteit. Een betaalmiddel wat manisch en depressief gedurende de dag noteert (sterk volatiel) geeft rare toestanden. Alle ¨prijskaartjes¨ floepen de hele dag door op en neer. Misschien kun je digitaal winkelen en je winkelmand vullen, maar met een limiet geldig voor de dag. Crypto´s die stijgen zijn hartstikke leuk (ik heb mijn Tesla nu alweer haast gratis) maar diegene die de Tesla op de reutel kocht met crypteuros kijkt tegen een dubbele schuld aan.

squadra | 01-06-21 | 10:53

@squadra | 01-06-21 | 10:53: Ik rijd mij Tesla voor de helft van de prijs, maar vanwege het aandeel Tesla. Dat kan natuurlijk ook nog. En Tesla.. ja die maken wel wat

Epistulae_Morales | 01-06-21 | 12:12
▼ 1 antwoord verborgen

Ik roep al jaren dat de ECB een zwaar criminele organisatie is. Het bewust maken van inflatie is diefstal of mega-schaal (die door vele ongezien blijft).

Een vorm van diefstal of oplichting waar overheden maar wat graag aan mee werken, want in feite steel je van de mensen die netjes met geld om gaan, en geeft dat aan hen die in schulden leven.

Heel handig als je een schuldeneconomie hebt opgebouwd (letterlijk de economie die we nu hebben, het idee is dat je een schuld maakt om te investeren en zo draait de economie) en je als overheid miljarden aan schulden hebt.

Ook handig als je burgers als een soort slaven wilt gebruiken. Geld sparen en je vervolgens los wrikken van de overheid gaat niet, want sparen is maar beperkt nuttig.

Het is dus een criminele organisatie en alle mensen die hoge posities bij de ECB bekleden of hebben bekleed zouden rechterlijk vervolgd moeten worden.

Dit soort gedachten waar ze nu weer mee komen past prima binnen hun denkwijzen. En we spreken hier dus over de organisatie die in feite al ons geld beheerd en daarmee het totale economische systeem beïnvloed. Letterlijk levensgevaarlijk.

DerUnterMensch | 01-06-21 | 08:44

GBP kopen.

tectonicos | 01-06-21 | 08:44 | 4

@__dictatuur | 01-06-21 | 09:30: Dat is niet hetzelfde. Ik koop geen Euros/Dollars, maar betaal een wisselkoers tussen twee vormen van in weze exact hetzelfde is. Het is dan ook fysiek te identificeren en vast te pakken. Ik koop geen nieuwe dollars die nog niet in roulatie zijn of een transactietegoed wat dat vastlegt. Dollars (cash) zelf zijn niet fiat, ze bestaan echt. De waarde is wel grotendeels fiat, obv het vertrouwen in de onderliggende economie waarin ze zijn uitgegeven.
(en dus uiteindelijk weer: belastingheffing)

BTC is 100% fiat.. Ze bestaan ook niet zelf, alleen een boekhouding die iederee vertrouwd (=fiat) bestaat. En die bestaat bij de gratie van dat niemand die boekhouding in zn macht kan brengen, zoals bijv. de Chinese centrale bank.. (ow wacht...)

Epistulae_Morales | 01-06-21 | 12:23
▼ 1 antwoord verborgen

Wat je dan krijgt is nog meer ruilhandel met kunst en andere sectoren waar veel zwart geld zit.

stipjes | 01-06-21 | 08:43 | 1

Met je schilderij en gouden ketting naar de Appie?

Graaier | 01-06-21 | 08:56

Ahja overheid en ict, maar dan nu met een redelijk nieuwe (zeker voor de overheid) technologie. Dat gaat vast goed. Dat gaat vast en zeker goed beveiligd zonder bugs, fouten en vast en zeker met alle privacy regels in acht genomen. Overheid heeft immers een perfect trackrecord mbt het vakkundig implementeren van digitale systemen. Als ze dit zsm gaan ontwikkelen zullen er zeker geen miljarden verloren gaan aan mismanagement, ict-faals, e.d. Tevens zullen er geen honderden miljarden verdwijnen in de zakken van criminelen, want de overheid is supergoed in het bugvrij implementeren van ict systemen. Ook zijn ze voorloper op het gebied van het onderhouden en bijwerken van ict systemen. Dus ik zie echt niet in waarom dit geen goed idee is.

peterdh | 01-06-21 | 08:41 | 2

#truestory

Hemke-Valsema | 01-06-21 | 08:43

Wacht maar tot de verplichte krona app komt en oepsie blijkt dat er weer een datalekje is waardoor persoonlijke informatie van tienduizenden tata's op straat ligt.

Graaf_van_Hogendorp | 01-06-21 | 08:44

Als men vindt dat ze in China voor lopen… Hmm dan moet ik China dus als het richtpunt zien? Lekkel dan.

Don-Damsko | 01-06-21 | 08:41 | 2

Ze lopen daar in ieder geval wel voor wat betreft enge privacyschending praktijken.

Zeebonkus | 01-06-21 | 08:49

Volgens mij is China in 1936 aanbeland.

squadra | 01-06-21 | 10:56

Na 2030 zijn je eurobiljetten net zoveel waard als je oude guldenbiljetten op dit moment…

Mark zit te Dutten | 01-06-21 | 08:40 | 3

Niet alleen is CCP ons avondlandje, maar ook Weimar: duitslandinstituut.nl/assets/upload/n...

Een voordeel, met al dat papier geld kunt u mooi behangen of forten bouwen voor de kinderen.

Graaf_van_Hogendorp | 01-06-21 | 08:43

En we hoeven bij een komende lockdown ook geen wc papier meer te hamsteren. Ik zie eigenlijk alleen maar voordelen…

Mark zit te Dutten | 01-06-21 | 08:50

In 1990 was je gulden ook 2,2 x minder waard dan in 1980.. dus?

Mijn oma kocht vroeger een ijsje voor een dubbeltje ( 4 eurocent).. vertelde ze me in de jaren 70..

Epistulae_Morales | 01-06-21 | 09:15

Goed plan, mijn crypto stijgt nu al helemaal de moeder.

pibasso | 01-06-21 | 08:37

Voor mensen als Matthijs Bouman is het Chinese Communistische regime inmiddels helemaal genormaliseerd. Die hebben zo'n kort geheugen dat ze al lang vergeten zijn wat de dictatoriale communistische partij jaren geleden op het plein van de hemelse vrede heeft gedaan. Of dat, korter geleden, Xi Winnie de Poeh Jinping zichzelf heerser voor het leven gemaakt heeft. Hij bevindt zichzelf daarmee in goed gezelschap.

Het wordt tijd dat het Westen uit de droom van (hoge winsten op) goedkope rommel ontwaakt, en zich her-realiseert wat voor een misdadig crimineel regime daar de scepter zwaait. Zonder enig besef van de waarde van een menselijk leven. De voorbeelden zijn talloos.

Als je _dat_ als gidsland ziet, moet je je nodig eens laten nakijken, al vermoed ik dat je dan niet meer te redden bent. Ga er wonen, Matthijs; Dan stijgt het gemiddelde IQ in beide landen!

Chuck the plant | 01-06-21 | 08:35 | 1

Ze denk er al net zo over. U bent maar een getal. U doet er niet toe.

Hemke-Valsema | 01-06-21 | 08:44

Een bankrekening bij de overheid: de Rutte Rekening.

All_yall | 01-06-21 | 08:35 | 3

Nu met spaarpunten voor allemaal gave extra's, zoals ruimere toeslagen of korting op je ziektekostenverzekering. Dus open snel een rekening en doe mee!

All_yall | 01-06-21 | 08:40

Ik ben bang dat de bankier in kwestie dan op enig moment geen actieve herinnering meer heeft aan mijn saldo en dat na controle blijkt dat hij al mijn geld heeft weggegeven aan de EU. Of ben ik dan te wantrouwend…

Mark zit te Dutten | 01-06-21 | 08:52

@Mark zit te Dutten | 01-06-21 | 08:52:
Ah, ik zie het al; fraudeur. Dat mag niet hè, meneertje. Alle kortings en extraatjes van de laatste vijf jaar binnen twee weken terugbetalen s.v.p.

All_yall | 01-06-21 | 08:55

Ja maar, ja maar, dat afschaffen van al het contant geld als onderdeel van Ze Greet Rieset was toch iets voor wappies….? De ABN gaat binnenkort € 5 vragen voor pinopnames. Heeft hier zeker ook niks mee te maken…

Mark zit te Dutten | 01-06-21 | 08:34 | 9

@BobDobalina | 01-06-21 | 08:52:
Dat is het dus wel, iedereen met een werkende hersencel weet dat crimi's zullen criminelen en gaan handelen in andere waardevolle goederen ipv contant geld. Neem aan dat politici dat ook heus wel weten. Dus dient het nog een ander doel.
Maar goed om te lezen dat u geen voorstander bent.

Graaf_van_Hogendorp | 01-06-21 | 08:56

@BobDobalina | 01-06-21 | 08:38: Uhm, dat het al jaren bekend is, wil niet zeggen dat het nu geen onderdeel is van built back better, you own nothing and will be happy. Goedgelovige wappie dat je er bent.

GoedGaan | 01-06-21 | 08:58

@BobDobalina | 01-06-21 | 08:38: Goed zo, Bob. Zodra jij je social credit pas krijgt, staan er al 10 credits op voor gewensd gedrag op GS.

marcoplarco | 01-06-21 | 09:06
▼ 6 antwoorden verborgen

Wat is het probleem? Het geld wat je in je broekzak of op je bankrekening hebt, heb je te leen. Er is geen cent van jou. Dus in dit opzicht veranderd er niets.

Wat die economen maar niet begrijpen is dat er ook een groep mensen is die deze bemoeinis beu zijn en een parallele ruilsamenleving opzetten. Laat crypto nou een mooie ruilmiddelfunctie hebben.

En dat gezeik over dat crypto's gebruikt worden voor/door criminelen begint me echt de kel uit te hangen.

Wel denk ik dat de beleidsmakers uitgaan van de ideale maakbare samenleving, waar iedereen slaafs het opgelegde beleid volgt. Let wel dat criminele zich dit echt niet laten aanmeten. Ben benieuwd naar de ontwikkelingen.

SimpeleZiel | 01-06-21 | 08:33 | 2

Wat cryptohoudees niet begrijpen is dat deze droom technisch niet uit te voeren is en tevens verzandt in speculatie en marktmanipulatie. Wat het volk maar niet begrijpt is dat mensen zonder regulering *altijd* een anarchistische bende vormen waar het recht vd sterkste (de grootste whale) geldt, en dat dat nu net de hele reden is dat er regulering is. Voor geld is dat nog extremer ook.

Wil niet zeggen dat je doordat mensen zo dom zijn om bovenstaande niet begrijpen erg rijk kunt worden van andermans domheid, maar ga nou niet in je eigen sprookje geloven..

Epistulae_Morales | 01-06-21 | 09:20

Een gram coke is ook een mooi ruilmiddel. Kan je een winkelwagentje mee vullen. Met twee gram dan...

squadra | 01-06-21 | 11:02

Conclusie: De Google's van deze wereld pakken de privacy en al je foto's etc. En de staat je geld en uiteindelijk ook al je gegevens.

MoorCopJoris | 01-06-21 | 08:32

Dont worry, be wappie.

Ramsesz | 01-06-21 | 08:32 | 2

Een vrolijk liedje, dat past bij deze prachtige 1 juno!

MoorCopJoris | 01-06-21 | 08:34

Euh...
Don’t worry, be schapie.!

Nostra da Mus | 01-06-21 | 10:12

Wat een wappie verhaal is dit. Dit gaat toch nooit gebeuren, zo is onze regering niet!

zeefert | 01-06-21 | 08:31 | 1

Precies, kijk maar naar de lieve eerlijke snoetjes van onze nieuwe nationale pappa en mama Rutte en Kaag. Vertellen nooit een leugen, kunnen zich alles herinneren, eerlijk tot op het bot, principieel, vragen zich nooit af wie daarop zou stemmen en financieren geen terroristen.

We zijn veilig in hun handen.

Graaf_van_Hogendorp | 01-06-21 | 08:40

Beetje saus erbij?

YoMoms | 01-06-21 | 08:27

Ja maar wappies!!!

ikworstelengadouchen | 01-06-21 | 08:27

And you will be happy...
Or else...

Chuck the plant | 01-06-21 | 08:26

Wel handig. Als Italië weer aan het infuus moet kan de ECB zo van iedere EU-burgert 100 DigiECBtjes van het account trekken. Geen gedoe meer met 'steunpakketten"

JanVergoor | 01-06-21 | 08:25 | 3

kletsverhaal, dat kan met gewone bankrekeningen ook maar het wordt niet gedaan. BOvendien ligt Italië niet aan het infuus.

MaarFeitelijk | 01-06-21 | 09:35

@MaarFeitelijk | 01-06-21 | 09:35: lolwut?! Sommige mensen staan in de stromende regen, zijn tot de onderbroek nat, kijken omhoog en zeggen dat de zon schijnt.

opblaasschaap | 01-06-21 | 10:11

Crypto is een doodlopende weg. Leuk voor korte termijn speculatie, maar ze zullen één voor één de nek worden omgedraaid. Als je daar denkt al je geld op in te moeten gaan zetten ben je niet lekker.

Bigi Bana Boy | 01-06-21 | 08:24 | 21

@H. Caulfield | 01-06-21 | 09:36: Nee, die is te jong. God wat ergerlijk dat ik haar naam niet meer weet. Maar ja, we praten over minimaal 25 jaar terug, als het niet langer geleden was.

Bigi Bana Boy | 01-06-21 | 10:00

@Bigi Bana Boy | 01-06-21 | 08:46: NLnet was in 1991 de eerste met een aansluiting voor particulieren. Knoware, XS4ALL, en EuroNet volgde pas twee jaar later in 1993.
Dus je was echt niet "een van de eersten" wijsneus!

Broodplank | 01-06-21 | 11:46

@Madrox | 01-06-21 | 08:27: Heb je die Tesla al gekocht dan?
En.. wees eens eerlijk.. was dat slim, om dat nu al te doen? Over een jaar kun je er immers 2 voor kopen.. toch?

Epistulae_Morales | 01-06-21 | 12:26
▼ 18 antwoorden verborgen

Over 5 jaar is je totale privacy weg. Op internet zeiken over de overheid? Straf. Oproepen tot demonstreren kost je een bezoekje van de gestapo. build back better, 5g en corona hoeven geen complot te zijn, maar het komt verstomd goed uit.

barrypaffert | 01-06-21 | 08:23 | 5

Over 5 jaar? Uw ISP weet nu al alles over u. En welke stoute sites u bezoekt. Gebruikt u een "gratis" app? Dan weet die partij ook alles over u en heeft alles al doorverkocht. Jaren geleden.

Het is wachten op een formele invoering van het Chinese sociale puntenstelsel. Iets zegt met dat de nakende krona paspoortjes daarvoor kunnen dienen...

Graaf_van_Hogendorp | 01-06-21 | 08:38

@Graaf_van_Hogendorp | 01-06-21 | 08:38:
Ik doel uiteraard ook op de overheid, vandaar mijn verwijzing naar kritiek richting de overheid. Ben benieuwd of Hongarije en Polens hier tegenover staan. Wellicht de enige Europese landen die niet achter dit beleid staan, alhoewel ik het ergste vrees..

barrypaffert | 01-06-21 | 08:42

@barrypaffert | 01-06-21 | 08:27:
En er zijn al 300.000 van die 5g masten dus het schiet al lekker op. Komen de slimme lantaarnpalen nog bij. Maar de Nederlander haalt altijd z'n schouders op. Tot het te laat is.

Wachtmaar! | 01-06-21 | 09:07
▼ 2 antwoorden verborgen

Tja zal hier nog een tijdje voor waarschuwen maar in het westen kijken onze beteren en hun slippendragers (politici, bestuurders, NGOs, MSM, onderwijs, cultuur etc) verlekkerd naar de CCP. En zijn jelly over hoe die een 1.5 miljard mensen onder de duim houdt.

Ze vergeten alleen dat Mao wat voorwerk had gedaan door tientallen miljoenen mensen in rijkgevulde massagraven te douwen om de macht van de CCP te consolideren.

Voor onze beteren en hun bedienden is de CCP inderdaad ons rolmodel en avondland. The horror... the horror...

Graaf_van_Hogendorp | 01-06-21 | 08:23 | 2

ik zit te wachten op/tot het moment dat ze hun hand naar Taiwan uitstrekken. Wat dacht je waarom NL nu op oefening gaat naar/door de Zuid-Chinese Zee.

Phantomas | 01-06-21 | 08:46

@Phantomas | 01-06-21 | 08:46: Ze hebben heel goed gezien wat Rusland met de Krim heeft geflikt. Taiwan is dead meat. De VS gaat echt geen oorlog om Taiwan beginnen, alle stoere retoriek ten spijt.

Bigi Bana Boy | 01-06-21 | 08:52

Letterlijk binnen een halve minuut: contant (chartaal) geld is van de overheid want de Nederlandse Bank. Giraal (digitaal geld, wat u pint) is van de banken en niet door de overheid gegarandeerd. Dan neem je nog maar eens een slokje koffie en mijmer je nog eens wat over de teloorgang van het onderwijs in dit land.

Hetkanverkeren | 01-06-21 | 08:21

Uit angst voor het volk gaat de overheid nog meer centraliseren.
Schaapgeld.

BrutusBosch | 01-06-21 | 08:20

Heeft Siewert al digitale munten ingeslagen? Kan hij ze, vol menslievendheid en CdA-gedachten, geheel belangeloos leveren?

dathoujetoch | 01-06-21 | 08:20 | 1

Dacht een slordige 10 jaar terug al. Die jongen is de minister president van de toekomst. Maar daar is ie veel te slim voor blijkt nu.

MoorCopJoris | 01-06-21 | 08:28

"Het is een oplossing op zoek naar een probleem" dat vat dit stuk mooi samen.

Roorda van Eyssinga | 01-06-21 | 08:18 | 1

Yep, die afsluiter vatte het mooi samen. De rest was staatspropaganda die kwijlde bij de gedachte aan centrale overheden die burgers controleren en sturen.

Graaier | 01-06-21 | 08:43

Ik durf van mezelf te zeggen dat ik niet dom ben, maar toch gaat dit me iets boven de pet. Dat op zichzelf is zorgelijk, want als ik het niet snap snapt de gemiddelde burger het ook niet. En als de gemiddelde burger het niet snapt, dan snapt de gemiddelde EU politicus het al helemaal niet.

C1O2 | 01-06-21 | 08:18

'Wappies' zijn lastig. Wees een mak schapie!

MoorCopJoris | 01-06-21 | 08:18 | 1

Je wilt het liefst geen van beiden zijn.

Panos88 | 01-06-21 | 11:32

Die hele EU kijkt verlekkerd naar China. Geen nare burgers met invloed die de megalomane plannen kunnen dwarsbomen....

ZoekEenVrijeNick | 01-06-21 | 08:18

Ik heb nooit begrepen hoe naïef je kunt zijn om te denken dat echt onafhankelijke cryptomunten op termijn levensvatbaar zouden zijn. Wie het geld controleert heeft de macht en het is ondenkbaar dat overheden van grote landen die controle uit handen zouden geven. Weg quantitative easing. Gelooft iemand werkelijk dat een land als de VS dat toe zou staan? Daarnaast lijkt niemand te beseffen dat als China daadwerkelijk pogingen zou willen doen om de dollar als de de facto wereld reserve munt te vervangen door hun eigen cryptomunt dat voor de VS een casus Belli zou zijn. Als je wilt weten hoe de, door velen en door mij, verwachte
Wereldoorlog met China zou kunnen ontstaan, denk daar dan maar eens over na. De val van de dollar is de start van WO3.

Bigi Bana Boy | 01-06-21 | 08:17 | 5

Amerika als land valt eerder dan hun munteenheid mede door Chy-na aangestookte propaganda die mensenmassa's tegen elkaar met succes opzet. Er komt geen WOIII, althans niet op de manier waar demense normaal aan denken met tanks en loopgraven. Het zal gaan via het internet. Propaganda (wat nu al op volle toeren draait) en energie/communicatie/financiele netwerken hacken en platleggen. We hebben al laatst gezien, hoe een hackje de kaas uit de AH schappen liet verdwijnen. Of hoe de colonial pipeline werd gehacked en meteen rijen stonden voor benzinestations.

Tijdens de krona zagen we al hoe demense in een geciviliseerd land elkaar voor de bakkes meppen zodra ze zelfs DENKEN dat ze iets tekort gaan komen (in dat geval was het schijtlint). Laat staan als je ervoor zorgt dat supermarkten niet in een week bevoorraad kunnen worden. In voedsel woestijnen als grote steden is het dan snel klaar met de civilisatie.

En Chy-na? Ik ben niet overtuigd dat ze een rijzende draak zijn. Het is niet voor niets dat ze Oeigoeren in concentratiekampen moeten proppen en jarenlang een dun bevolkt gebied als Tibet moeten terroriseren. Daar hoeft ook maar weinig te gebeuren voordat de opstanden uitbreken die zelfs een immense leger niet kan onderdrukken.

Graaf_van_Hogendorp | 01-06-21 | 08:33

@Bigi Bana Boy | 01-06-21 | 08:28: Ik heb altijd gedacht dat China de 'long game' speelde, maar het geboortecijfer is daar zo laag dat dat steeds moeilijk wordt. Gaan nu overstappen naar '3 kind politiek' maar dat is een kulmaatregel aangezien de meeste mensen niet eens twee kinderen nemen. Dat de VS voorbij gestreefd is/gaat worden is duidelijk, maar China gaat nog genoeg problemen krijgen met de eigen (vergrijzende) bevolking.

C1O2 | 01-06-21 | 08:36

de dollar stopt eerdaags als spil-munt-eenheid en er komt wat anders. Daar valt helemaal niets over te oorlogen. De yanks komen dan van de koude kermis daar ze plots veel meer rente zullen gaan betalen. Wat met al die triljoenen schuld niet zo leuk zal zijn.

MaarFeitelijk | 01-06-21 | 09:33
▼ 2 antwoorden verborgen

Never let a good crisis go to waste.

Mahatma | 01-06-21 | 08:16

Als één schaap over de dam is volgen er miljarden

Carlos_I | 01-06-21 | 08:15

Meneer Schwab's doel ("You will own nothing, and you will be happy") is weer een stapje dichterbij. Als de Euro vervangen wordt door cypto-geld waar u en ik niet bij kunnen, dan bezitten we inderdaad niets meer.

marcoplarco | 01-06-21 | 08:15 | 2

Goud.

Bigi Bana Boy | 01-06-21 | 08:39

er wordt niets vervangen

MaarFeitelijk | 01-06-21 | 09:31

Toch altijd weer benieuwd: wie gaat hier straks gruwelijk veel geld mee verdienen te koste van hardwerkende burgers? Welke elite wordt hier beter van?

Als je die vragen kan beantwoorden, weet je ook waarom het zeker weten gaat gebeuren...

Odin | 01-06-21 | 08:15 | 5

@marcoplarco | 01-06-21 | 08:24: We moeten af van het corporatisme, waar grote bedrijven, die in feite allemaal totalitaire structuren zijn, de dienst uitmaken. De VS is daar een angstaanjagend voorbeeld van. Dat land is geen democratie, maar een land dat volledig in dienst staat van het winst maken voor een kleine elite. Het Angelsaksische model zeg maar. Iedere partij die dat aan banden wil leggen heeft mijn zegen. Ik loop niet voor niks, tot vervelens toe, hier al jaren te hoop tegen de marktterreur.

Bigi Bana Boy | 01-06-21 | 08:38

Hier heb je waarschijnlijk voor een deel een punt BBB. Lastige is dat de links/rechts scheidslijn maar over een enkel punt gaat: immigratie. Partijen kunnen nog de meest bizarre standpunten hebben, als ze tegen immigratie zijn zullen ze altijd een substantieel deel van de stemmen halen. Daarom zal de eerste partij die overtuigend kan aantonen tegen het roofkapitalisme te zijn, en gelijktijdig tegen immigratie, een toekomst hebben. Die partij is er nu nog niet. Ik vermoed dat hier het zo beruchte gat op rechts ligt, wat dus feitelijk een gat is op links.

The-loopy-cowboy | 01-06-21 | 08:57

@Bigi Bana Boy | 01-06-21 | 08:38: daarom hebben wij hier ook een Neder-Saksisch model.

maSs | 01-06-21 | 11:14
▼ 2 antwoorden verborgen

Enige dat blijft hangen na corona zijn de walmen van de politiek. Nog nooit zo snel beslissingslome lui actie weten nemen als nu met corona. En 't had weinig met een ziekte te maken.

3.141po | 01-06-21 | 08:12 | 1

Behalve toen de transferunie erdoor gedrukt werd onder het mom van coronasteun

Rechtsdraaiend | 01-06-21 | 08:14

Crypto is straks de nummer 1 voor de criminelen. En daarnaast, het leent zich voor gigantische marktmanipulatie, waar de domme Jan met de pet altijd de dupe van is. Logisch dus dag je dat op één of andere manier moet gaan reguleren.

TheManiac | 01-06-21 | 08:12 | 8

Crypto is helemaal niet aantrekkelijk voor criminelen. Want het is juist niet anoniem. Je transacties zijn gewoon traceerbaar op de blockchain.

Cadeauinpakpapiertje | 01-06-21 | 10:30

@Wize | 01-06-21 | 10:15: Criminele werken nog steeds heel veel met cash. Als je eens een krant zou lezen kun je ook wel elke week ergens lezen dat er ergens iemand met 120.000 cash thuis, of in auto, dwz de bak op zn scooter wordt aangehouden en dat dat in beslag wordt genomen wegens 'geen duidelijke reden voor de herkomst van dat geld'

En ja.. het zijn natuurlijk de domme ezels die gepakt worden..

Epistulae_Morales | 01-06-21 | 12:29

@Cadeauinpakpapiertje | 01-06-21 | 10:30: Uitzondering zijn transacties die volgen uit afpersing. Je kunt anoniem geld aannemen op een adres dat nog nooit is gebruikt en veilig uitgeven in een land waar Nederland geen uitleveringsverdrag mee heeft...

Epistulae_Morales | 01-06-21 | 12:30
▼ 5 antwoorden verborgen

Hadden de wappies wéér gelijk. Wie zijn nu eigenlijk de wappies? De groep mensen die hier al jaren voor waarschuwt? Of de schaapachtige lui die dit rechtlullen en er hosanna bij roepen?

Donderwolkje | 01-06-21 | 08:10 | 6

kletsverhaal. ECB moet ingrijpen om te zorgen dat we niet aan een Chinees of Amerikaans systeem komen vast te zitten. Particuliere speculatie tulpenbollen coins zijn helemaal uit den boze

MaarFeitelijk | 01-06-21 | 09:30
▼ 3 antwoorden verborgen

REAGEER OOK

linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken
Online Casino | Online Casino | Paynplay Casinos | Online casino expert | Online Casino