Elektrisch racen blijft een clownsport
Complete faalrace bewijst het
De Formule E. We zijn vooral blij dat dit elektrische broertje van de Formule 1 bestaat, omdat de F1 dan gewoon gefossiliseerde dino's kan verbranden en soms een Nederlander wint. Al was de overwinning van Nyck de Vries gisteren een lege huls. Hij rolde vooral als eerste over de finish omdat een groot deel van het veld met een lege batterij kwam te staan. Het was een Watt the fuck-slotronde waar de ene na de andere coureur werd gediskwalificeerd met een lege duracell. Waar deze klasse vooral bestaat om het imago van elektrisch rijden op te poetsen, blijft om onduidelijke redenen het grote nadeel van elektrisch rijden, range anxiety, een belangrijk onderdeel van de wedstrijden. Combineer dat met geforceerde "attack modes", inspiratieloze betonnen circuits en relatief lage snelheden en het resulteert in deze onaantrekkelijke raceklasse die niet overtuigt. Vandaar dat grote merken als Audi en BMW alweer afhaken. Het zal ons niet verbazen als de wanstaltige vertoning van gisteren nog een paar autobouwers wegjaagt, want met deze clownsklasse brokkelt het imago van voltvoertuigen vooral af. En dat is jammer, want we moeten niet hebben dat dit elektrische geneuzel de Formule 1 bereikt.
Reaguursels
InloggenAh, dat doet me denken aan 1985, in San Marino
Op naar de waterstofauto. Dit halfbakken E-geklooi stelt inderdaad niets voor.
Nog even en dit soort mooie techniek rijdt op Le Mans.
forze-delft.nl/milestones/forze-ix/
Ze kunnen ook racen op flowaccu's. Kwestie van gebruikte vloeistof eruit pompen en vers opgeladen vloeistof erin en weer doorkarren. Waterstof vind ik persoonlijk zwaar overrated, want het is gewoon gegreenwashte aardgas. Daarnaast kun je met een SOFC brandstofcel ook elektrisch rijden op benzine, diesel of wat voor fossiele brandstof dan ook. Ruik je net zo weinig van, maar het is een stuk makkelijker in gebruik.
Niet zeuren, er is echt wel een verschil met Mario Kart. Namelijk dat van de Mario Kart de batterij noot leeg raakt.
Verder gaat racen helemaal niet om de rijders of rijkunsten maar om zuinig rijden en bandenslijtrage en regeltjes. Wel woke blijven hoor.
Het was misschien wat fris en de coureurs hadden het voetverwarmingskacheltje aangezet. Die trekt er dan nét even je laatste ronde aan stroom uit. Lullig, maar wel comfortabel.
Je blijft lachen met die E-Auto´s. Hier in Oostenrijk zijn steeds meer Parkeergarages verboden voor die krengen, te gevaarlijk als ze in brand vliegen. In de grote steden moet je maar zien dat je ze opgeladen krijgt. Bij de grote steden zie je op grote portaalborden op de Autobahn regelmatig een snelheidsbeperking 100 IG-L (Immissionsgesetz Luft) Als de lucht in de nabijgelegen stad door de industrie te vuil wordt, vervalt de max 130 snelheid. Alleen elektrische auto´s mogen dan nog 130 rijden, daarvoor hebben de nummerborden groene ipv zwarte letters en cijfers. Dat de meeste E-auto´s met 80 achter een vrachtwagen hangen om stroom te sparen wordt even vergeten.
Mijn volgende auto is een weer diesel.
Ja inderdaad het spontaan in vrand vliegen hoor je ook bijna niemand over..!
Groeten van een mede Oostenrijkert.
'brand'
...... geforceerde "attack modes",
Zie DRS
We gaan toch ook niet electrisch naar de Maan of naar Mars? Nou dan!
"Meer dan 80 Nederlandse bedrijven hebben de handen ineengeslagen om te laten zien dat ze van waterstof in Nederland een succes gaan maken; voor de werkgelegenheid, voor de economie én voor het klimaat"
opwegmetwaterstof.nl/80-bedrijven-op-...
"Initiatiefnemers Gasunie, Toyota (Louwman Group), Groningen Seaports, Remeha, Shell, Stedin Groep en Port of Amsterdam bouwden de coalitie uit tot een indrukwekkend gezelschap van bedrijven uit de hele waterstofketen én daarbuiten: producenten, industrie, mobiliteit, techniek en advies. "
Misschien komt er een Formule-H ?
Is nog steeds electrisch. Neem aan het om fuelcels gaat?
Ik ben een atoom voort gestuurde auto aan het bouwen de motor heb ik gejat uit een oude Russische onderzeeër en ik hoef hem de eerste 70 jaar niet op te laden, er is alleen nog een probleem... ik krijg de motor kap niet dicht.
@capr.jerkoff: Er bestaan gewoon nucleaire batterijen hoor. Veel kleiner, zeer hoge energie dichtheid en gaan heeeeeeel lang mee. Hoef je gewoon nooit op te laden. Zijn alleen vrij prijzig.
Rijdende tandartsboren.
Boring.
Goedkoop dit bericht. Ik heb jullie niet horen huilen over de A1GP of de superleague formula. Dat waren net zo goed B klasse met af geserveerde F1 coureurs.
Edit: Maar wat mij betreft soms prachtige wedstrijden. Dat geld ook voor F-E. like it or not.
Begin jaren zestig hielp ik als jochie in Amsterdam regelmatig een broodbezorger op zijn route. De man reed rond met een electrisch aangedreven kar van het merk Spijkstaal. Als hij wat langer binnen bleef bij de cliëntèle, die voornamelijk uit huisvrouwen bestond, had ik de ruime gelegenheid om mijzelf te bekwamen in electrische voertuigbeheersing. Deze broodbezorger was zijn tijd ver vooruit.
In du hahg hadden we begin jaren 60 in mijn wijk een melkboer die had ook een E Spijkstaal en soms mocht ik mee.. als ik heel braaf was geweest. Feest van herinnering en herkenning!
Spijkstaal, iets waar Spijkenisse trots op kon zijn en tijd ver vooruit was. Jammer dat het bij karretjes is gebleven, ze hadden er meer uit kunnen halen.
donkeyman | 25-04-21 | 22:36 | Betaalde die huisvrouwen in natura?
Elektrisch rijden/ racen is voor mensen die heel hard willen deugen maar niet willen inzien dat elektrisch rijden A. de toekomst niet is en B. helemaal niet zo goed is voor het milieu als men denkt.
De huidige motoren op fossiele brandstof zijn nog steeds niet uitontwikkeld. Hedendaagse diesels zijn zo schoon dat de uitlaatlucht schoner is dan de inlaatlucht in een grote stad.
Ik denk dat waterstof de toekomst heeft.Daarme zijn zeker nog wat hobbels te gaan mbt opslag, maar ik denk dat waterstof het op termijn gaat winnen van EV.
Een bronnetje graag over die uitlaatlucht...
Ik begrijp dat waterstofgeneuzel steeds niet. Om waterstof te creëren heb je ook gewoon belachelijk veel energie nodig. Enige voordeel zou dan zijn dat er geen batterijen voor gemaakt hoeven te worden met rotzooi in mensonterende mijnen, maar batterijtechnologie evolueert ook en is mss over x aantal jaar wel een stuk duurzamer dan nu.
Google ‘can new diesel engines clean air’ luiaard
@BigBaron | 25-04-21 | 22:40:
eenvandaag.avrotros.nl/item/schonere-...
@BigBaron | 25-04-21 | 22:40:
'Nieuwste diesels maken de lucht juist schoner'
www.bnr.nl/nieuws/mobiliteit/10390356...
@BigBaron | 25-04-21 | 22:40:
Kom maar naar de uitlaat van mijn 2 liter Peugeot diesel kijken. Met 90.000 nog blank van binnen. Originele uitlaat van een kennis met een BMW 520 met 250.000 op de klok. Idem.
@Der Schnitzeljäger | 26-04-21 | 07:09: ik stel voor zulk een schone uitlaat in je auto uit te laten komen. Maakt niet uit hoe langzaam of snel je rijdt, je bent zeker op tijd voor je crematie.
@kloopindeslootjijook | 25-04-21 | 23:29: als je je sjoemel-diesel inlevert ja. Te veel aan je uitlaat gehangen?
Wat is de overeenkomst tussen een elektrische auto en diarree? In beide gevallen hoop je dat je thuis haalt.
los van die range anxiety, wat gaat dit tergend langzaam. Geen snars aan.
Ik blijf erbij te beweren dat als ik zie hoeveel moeite het kost om in huize Fens alle batterij gevoede apparatuur aan de gang te houden (en meestal lukt het dan ook niet) wordt het met dat elektrisch rijden als vervanger van fossiel niks.
Of we moeten een stap terug in de tijd willen doen en mobiliteit inleveren.
Ach hou op man. De gemiddelde Nederlander rijdt een keertje 30km op een dag. Prima te doen met een elektrische auto. Daarbij komen er vanzelf nieuwe technieken die range en andere euvels verhelpen. Zou toch wat zijn als we de gebroeders Wright na hun eerste vlucht hadden verteld "dit is kut, hoezo maar 10 seconden vliegen?"
Wacht maar tot iedereen om 18.00 zijn electro bak aan de laadpaal hangt, moeder de piepers electrisch opzet en de verwarming via warmtepomp een paar graden hoger gaat. Duitsland redt het nu al niet met die paar electrische auto's.
Elektrisch rijden is mobiliteit inleveren.
Wellicht ooit geschikt voor relatief korte, vaste trajectjes van A naar B en (als het meezit) terug.
Batterijtechniek, de hiervoor benodigde grondstoffen, snelle degeneratie en laadcapaciteit gaan nooit kunnen voldoen aan de nog immer toenemende vraag naar mobiliteit.
En dan nog een boodschap van mij aan alle groene ridders; als je het nu zo goed voorhebt met het klimaat en milieu, ga dan ipv electrisch rijden fietsen of lopen aub.
Gemiddeld genomen rijdt een Nederlander vrij weinig. Dat gezeur over de range geldt gewoon niet voor het gros van de automobilisten. En uiteindelijk worden er nieuwe batterijtechnieken ontwikkeld die ook zeuren zoals u over de streep trekken.
En wat als ik een dagje naar Maastricht wil? Dat kan dus dan alleen als je beneden de rivieren woont. Anders "NO RANGE",
@Kabila de stijlloze | 25-04-21 | 21:20: check even dit: nl.wikipedia.org/wiki/Elektrische_aut... Het schiet echt niet op met dat even oplossen van die kleine batterij probleempjes ;)
@hadtjememaar50626416 | 26-04-21 | 00:00: ja super zo'n enorm epistel op Wikipedia
@mono-culti | 25-04-21 | 21:45: Dan ga je lekker met de trein.
Er zijn 1,2% elektrische auto's in Nederland. Laat staan dat het 100% is. Brr. Je moet ten minste 99 dagen wachten voor je'm op kan laden. En dan alle energie centrales... nogmaals, brr.
Gewoon een paar windmolens en zonnepanelen erbij plaatsen en dan is dat probleem opgelost. Echt waar...
Troll toch.....
Om nog maar te zwijgen over het feit dat de infrasructuur volledig ontoereikend is. 1 te weinig energiecentrales en 2 veel te weinig kabels die absoluut niet in staat zijn om de vereiste energie te transporteren.
Elektrisch racen is zoals vrouwen voetbal. Een echte man kijkt daar niet naar.
Er bleken toch een boel mannen te kijken vanwege Lieke Martens. Ik vond zelf die Danielle Bloodworth wel waard om aan te zien.
@koeberg | 25-04-21 | 20:38: ik heb mevrouw Bloedworst even gegoogled, en ik zou er niet voor aan de buis gekluisterd zitten, zegmaar.
@koeberg | 25-04-21 | 20:38: Als ik lekkere wijven wil zien zet ik wel porno op. Vrouwen voetbal is gewoon kut
@JanFTE | 25-04-21 | 23:22: En porno is nep.
Alleen al dat irritante, fluitende geluid maakt dat mijn armhaar permanent overeind staat. Toch nog een kunst om enthousiast commentaar te kunnen leveren bij deze 'sport'.
De "circuits' zijn een lachertje, het geluid is crap en het gaat vooral NIET om zo hard mogelijk te rijden, maar om je batterij niet leeg te rijden.
Voorlopig ga ik hier niet voor zitten.
Vergelijkbaar met ons toekomstbeeld. Na 2030 rijden we straks ook allemaal in een slakkengangetje electrisch over de A2 in de hoop dat we thuiskomen...
Laatst in Radar al die Tesla's met gebroken wielophanging. Garantie? Neen daar doet Elon niet aan. Zo'n raket moet ook vliegen. Taxibedrijf ging aan Tesla ten onder.
Dat geluid erbij, is dat een tape? of zit er iemand live dat geluid eronder te mixen?
Elektrisch rijden, gebeurt straks over het asfalt in een trein met wagonnetjes die digitaal gekoppeld worden. Prive bezit van een auto zoals we dat nu kennen, gaat verdwijnen.
En een wachtlijst van 10 jaar.
DDR2.0
@der_feldwebel | 25-04-21 | 19:36: Waarom? In Aalsmeer op de bloemenveiling rijden alle karretjes al vol automatisch. Bestaat al. Nu nog mensen erin.
Op de werkvloer werd decennia geleden al met elektrische palletwagens geracet, overduidelijk hun tijd ver vooruit.
Botsautootjes...
Wat is er zo goed aan een accu?
Ik ben ze leeg aan het schudden in mn tuin maar het gras doet niks meer .
De botsautootjes op de kermis blijven maar doorgaan, zijn ook elektrisch, maar staan nooit met een lege accu.
Dus ze moeten een metalen net boven dat circuit hangen.
Ze botsen elkaar in beweging toch?
Dit is precies het laadstress waarom ik voorlopig nooit elektrisch wil rijden. Ik heb al genoeg laadstress van mijn telefoon. Dikke doei aan elektrisch!
Bereik is idd het probleem voor 99% van de mensen die zegt niet electrisch te willen rijden.. maar het heeft niets met afstand te maken
Vanuit werk kun je voor zakelijk reisverzekering een bedrijfsauto reserveren. Standaard zijn de diesels weg en de elektrische blijven staan.
Zelf twee keer gebruik gemaakt van zo'n stekkerdoos en twee keer stress erom. Dus bij geen beschikbare diesels neem ik (en vele collega's) de eigen auto en zie af van declaratie.
Mijn elektrische waterkoker is sneller dan deze karretjes.
Op de rechterbaan van een flinke snelweg; een Tesla die met 80 km/ voortkruipt.
Een Tesla bestuurder die met een hippe lauwe maar kekke latte staat te wachten in de Shell cafetaria totdat er weer puf inzit voor de volgende 100km....
Een Tesla rijder die bij Shell staat snap het niet helemaal..
ze zijn schijnbaar al te goedkoop geworden.
@Epistulae_Morales | 25-04-21 | 19:52: Wel eens van Shell Recharge gehoord? Of een FastNed naast een Shell tankstation?
@koeberg | 25-04-21 | 20:48: Ja.. en je bent dus dom als je daar staat met een landelijk dekkende supercharger netwerk dat en sneller en goedkoper is..
Dus.. dan.snap.je.het.niet
Oprotten met die elektronische troep. DIT is pas cool....
youtu.be/fGr0oifJMEI?t=44
Benieuwd hoelang het duurt voordat je met je verbrandingsmotor niet meer in de buurt van scholen, universiteiten en ziekenhuizen mag komen.
En de slogan: "Nog geen 80? Dan geen fossiele brandstoffen! Nix80"
Geen gek idee, dat verklaart waarom ik nu alweer 8 jaar regionaal rond zoef in mijn BMW i3 opgeladen aan de zonepanelen thuis en alleen in 5% van mijn ritten gebruik maak van mijn gekietelde supersnelle 340Ixdrive touring... Eigenlijk werkt benzine alleen nog maar voor mijn grote Europese grandtours en de racebaan naar de wintersport.. de rest is allemaal heel goed elektrisch te doen...
@Smoelensmid | 25-04-21 | 19:13:
Geloof direct dat het geweldig rijdt, maar zo'n i3, dat ziet er toch niet uit. Kan BMW daar nu echt niet iets mooiers van maken?
Een echte vent heeft een boeing 737max .
Ik denk dat het gewoon wordt opgelost via een milieuheffing op brandstof. Veel efficiënter. Als autorijden met benzine 800 euro per maand kost en 100 euro electrisch, dan is er binnen de kortste keren geen benzineauto meer in het straatbeeld te zien.
@Epistulae_Morales | 25-04-21 | 19:55:
-
En dat is dus ook p r e c i e s wat er in Nederland gaat gebeuren... die 'dieseltoeslag' is nog maar het prille begin van een proces dat ten doel heeft om de belastingbetaler het openbaar vervoer in te dwingen - bij gelijkblijvende belastinginkomsten voor de staat, uiteraard.
Want réken maar dat het OV straks heel duur gaat worden, (behalve voor 'zwakke' groepen, uiteraard, die krijgen OV toeslag)
Vanmiddag stukje proberen te kijken. Gaap. Geen tempo, geen geluid, geen spanning. Opvallend dat het circuit met allerlei tussenpaadjes korter gemaakt moet worden.
Irritant dat er automatisch een nieuw filmpje start. Doe dat nou niet!
Dit. Sloop die autoplay er zsm weer uit AUB redactie!
Mooi man al die mensen die technologische vooruitgang wantrouwen. Is ook maar eng allemaal, die nieuwigheid.
Net of het daar om gaat.
@Der Schnitzeljäger | 25-04-21 | 19:06: ja.
Ik wil een auto die op vlees rijdt en rookt.
Waar wacht je op, bouw er een.
Mag op buikvet ook? Met een directe kabel van mijn pens naar de verbrandingskamer... alleen maar winners.
Voor de F1 vrees ik evenwel het ergste. Geld stoppen in old scool technology lijkt mij zinloos.
Doe mij die V10 in die old skool Renault van Alonso maar. Leuk al die elektronische uitvindingen, maar al mijn zintuigen willen graag meedoen met dit soort spelletjes.
www.youtube.com/watch?v=UpulR1SJGgM
www.youtube.com/watch?v=fpgv1iN9HR8
De eerste auto reed op electriciteit, niet op fossiele brandstof. Over oldskool gesproken.
@whitechocolateface | 25-04-21 | 19:17: Of de eerste was?
Er zit wel geld achter, want net-niet-Formule 1-coureurs als Stoffel Vandoorne, Pascal Wehrlein, Nick Cassidy en Nyck De Vries gaan er eerder racen dan in leukere klasses zoals ijv. de Indy Racing League in Noord-Amerika of de Japanse Super Formula.
NET-niet-F1 coureurs? Gezien de stunts die ze uithalen in de FE kan ik niets anders concluderen dan dat het een zooitje kelder klasse coureurs. Zie minder gepruts in de gemiddelde kart race.
Hoe zet je die tiefusondertitels uit in deze tiefusplayer?
Het is 1 van die tiefusknopjes onderaan.
@Sarcastica | 25-04-21 | 19:16: Pas na rechtermuisknop, URL kopieren, nieuw tabblad openen, URL pasten, enter.
Geweldig, al die User Experience Experts, die geweldige User Experience dingetjes bouwen.
Dat suffe geluid ook..vreselijk.
Electrisch rijden heeft niet de toekomst. Te duur en niet efficiënt qua afstand. Je kan er niet eens met een caravan of aanhanger mee rijden. Qua milieu is het ook zeer vervuilend... moet je je maar eens verdiepen in de grondstof winning voor de accu's. Laat ze maar eens aan de gang gaan met waterstof, zit veel meer toekomst in.
Verdiep je er zelf eens in.
20 jaar geleden reden er al stadsbussen op waterstof door Amsterdam.
@frickY | 25-04-21 | 18:53: en je punt is?
Plus ik ben ook wel benieuwd naar hoe ze dat willen regelen met de noodzakelijke laadpalen hier in de straat. Ik woon namelijk in zo'n straat waar niet iedereen zijn eigen oprit heeft. Het is hier nu al elke dag vechten voor een plekje. En nu kun je nog als je een keer een beetje laat thuiskomt je auto nog langs de gele stoeprand of iets dergelijks parkeren. Maar als we straks ook nog eens allemaal afhankelijk zijn van zo'n klote laadpaal, waar straks natuurlijk veel te weinig van zijn hier in de straat, hee, dan voorzie ik grote problemen. Dan kom je 's avonds laat thuis van je werk met een nagenoeg lege accu, en morgenvroeg moet je weer, en dan is er g*****me geen laadpaal beschikbaar.
Ik vraag me af of die wereldverbeteraars hier wel over nagedacht hebben. Waarschijnlijk niet, want de meeste wereldverbeteraars hebben een eigen oprit met plek voor minstens twee auto's, of parkeren hem in de parkeergarage. Wordt trouwens ook een dingetje, die elektrische auto's opladen in de parkeergarage. Want ze willen nog wel een in de fik vliegen, die dingen, als ze aan de oplader staan. En als zo'n ding eenmaal fikt, hee, dan kun je lachen. Dan zit er voor de brandweer weinig anders op dan het hele seniorenappartementencomplex gecontroleerd af te laten branden. Maar ja, het moet waarschijnlijk eerst een paar keer goed fout gaan voor we hier over na gaan denken.
@VanBukkem | 25-04-21 | 19:22: privaat auto bezit is binnenkort verleden tijd. Dat ding rijdt zelf ergens naar toe als het moet laden en vindt een laadpaal of parkeer garage.
@Wilhelm Tell | 25-04-21 | 19:28: Idd. We gaan treintje rijden op het asfalt in wagonnetjes digitaal gekoppeld.
Jij bent echt een voorbeeld van iemand die overal 10 jaar te laat over klaagt. Je hoeft het niet te geloven, en berekenen kun je het toch niet, maar, electrisch is schoner en goedkoper omdat het 3 tot 3,5 keer minder energie kost per kilometer. De rest is niet van belang.
@Wilhelm Tell | 25-04-21 | 19:28:
Leuk plan in de spits, stel ik wil ineens naar mijn werkgever.
Ik bestel een auto en krijg de melding, "alle auto's bezit, wilt u 4 uur wachten totdat de volgende beschikbaar is?"
Ik behoud graag mijn eigen auto, bij komend voordeel, ik kan rustig mijn mcfast food zakken op de achterbank laten liggen tot einde van de maand wanneer ik het weer schoonmaak.
@Wilhelm Tell | 25-04-21 | 19:28: Autonoom rijden gaat echt niet gebeuren op korte termijn. Geen van de systemen is "goed genoeg" en geen van allen lijken ze echt vorderingen te maken als het aankomt op de moeilijkere situaties en dat is precies waar het om gaat. En daarnaast gaan zelfs bij autonoom rijden de meeste mensen echt geen auto willen delen, anders hadden we nu al massaal meegedaan aan projecten als Greenwheels ed. In de praktijk blijkt dat slechts voor een zeer beperkt aantal mensen te werken. Als je wilt weten hoe iets dergelijks af zou lopen hoef je alleen maar te kijken hoe mensen omgaan met huurscooters/stepjes/autos. Don't be gentle, it's a rental.
Waar gaat dat heen...
Nederland is nogal plat, geen bergen/heuvels.
Met een diesel/benzine/LPG auto de berg op en gas geven. In de afdaling remmen op de motor en evt bijremmen.
Bij een elektrische auto krijg je energie/geld terug en spaart de remmen. Bijna geen fijnstof van de remblokken
We staan nog maar an't begin, en Elon Musk heeft nogal wat plannetjes op de plank liggen
Die auto van hem heet niet voor niX Tesla.
Doe eens een rondje op internet :
Nicola Tesla
Ons koppie is er nog niet klaar voor, maar Zero Energy wel
Behind The Charge In The Red Bull Racing Garage...
youtu.be/zQ-3CB4me6s
Racen is competitie. Denk aan je jeugdfietsje, tegen je buurjongen, of meisje. Daar zit een groot stuk emotie. Los daarvan moet die E klasse meer starwars geluiden produceren.
En straks worden alle hoeren ook vervangen door opblaaspoppen of real dolls of hoe die ook heten..
Vaak merk je het verschil niet. En dat ligt niet aan de poppen.
Dat scheelt je vast een hoop geld.
Elektrische auto's zijn als roodharigen; geen ziel.
Maar ze rijden wel lekker.
"NEE jongens.... Echte hardcore racers gaan voor de snelste stoomtreinen... zoals de Magnificent Mallard die in het jaar 1938 de snelheid van 203 KMPH haalde!!! Benzine en diesel is voor mietjes want er komt niet genoeg rook vanaf!!!!"
Dit debiele argument, hierboven, is 100% 1 op 1 het zelfde als de sukkels die denken dat autoliefhebbers geen EV kunnen rijden enzo. Er is altijd een achterhaalde techniek waar mensen zich aan vastklampen. De plofmotor is op sterven na dood. Ook al maakt ie een ontzettend mooi geluid. We wennen vanzelf aan dat gefluit. We zijn ook ooit kunnen om-wennen van de stoomlocomotief naar de plofmotor! 100% het zelfde!
Ik (EV rijder) ben waarschijnlijk vaker op de Nordschleife geweest dan 95% van de Toetsenbord ridders hier, en mijn EV rijdt waarschijnlijk ook 95% van jullie auto's zoek.
En 100% van jullie rijdt over een aantal tientallen jaren (als je dan nog leeft) EV.
Waarom??? Omdat het sneller en zuiniger is, bijna geen onderhoud nodig heeft.
Alleen accutechniek, laadsnelheid en productiekosten moeten nog een klein stapje maken. Het is net volwassen, met de huidige generaties.
En als je het nog niet kan betalen.... Sorry, niet mijn schuld, daarvoor moet je die persoon in de spiegel aankijken.
Ik lees vooral een stukje tekst van een gefrustreerd mens. Good luck with that.
Wat een compensatie gedrag.
Je hebt zeker een heel klein pielemuisje?
"en mijn EV rijdt waarschijnlijk ook 95% van jullie auto's zoek." ... niet de mijne ... L U L
Pff, loser! Ga lekker de batterijen wisselen in je rijdende dildo ofzeau.
misschien eens tijd voor een kroontje Tasteless
youtu.be/gZIUGreqrCY
Mensen die gevaccineerd zijn willen niet-gevaccineerden opleggen een vaccinatie te nemen. Vegetariërs willen vleeseters opleggen te stoppen met vlees eten. Niet-rokers willen rokers opleggen te stoppen met roken. EV-rijders willen niet-EV-rijders opleggen een elektrische auto te kopen.
Daar is een mooi woord voor bedacht.
Deugen.
@Quib | 25-04-21 | 18:49: Ik wil niemand iets opleggen. Ik eet vlees, mijn tweede auto is een diesel, en ik vaccineer mezelf alleen maar zodat ik in de toekomst kan blijven reizen. Ik heb mijn EV, omdat ie sneller en goedkoper is dan de BMW die ik hiervoor had.
Doet u ook handtekeningen uitdelen?
We kunnen eens een sprintje tot 250km/h doen en vervolgens een rit van Maastricht naar Milaan en kijken wie het eerst van een grappa mag genieten.
Juist
@All_yall | 25-04-21 | 18:56: Uiteraard!
@Onkel Bratwurstbude | 25-04-21 | 18:57: Mooi voorbeeld Onkel. Laat mooi zien hoe extreem je je uitdaging in het voordeel van de plofmotor moet maken om nog te kunnen winnen... En dat terwijl de EV techniek aan zijn begin staat en de plofmotor aan zijn eind. Dit ga je nu nog winnen (dat tweede deel tenminste).
Overigens wint menig diesel het ook gewoon van elke supercar in een ritje naar Milaan, dus sterk argument man!
Mooi spul dat EV gebeuren. Maar het geluid van een ploffende V8 of V6.... episch. Dat mis ik bij EV's en dat wordt wennen. Over een aantal jaar rijden we allemaal in een opgefokte Duracell, zonder twijfel, maar ik zal het geluid van de brute motoren gaan missen heur. Zal een oude lullen dingetje zijn.
Waar verplaatst u zich in? Een Taycan is de hoop, gezien het commentaar. Of misschien een Fisker? (Zo'n troosteloos, 14 in een dozijn Tesla leaselulhok zal het, gezien het reaguursel, niet zijn toch? Dan kun je net zo goed van de toren blèren dat jouw sokken een mooiere kleur grijs hebben dan die van de buren. Financieel de logische keuze vanwege de overheidsbijdrage, maar man oh man, wat schreeuwen die Tesla's dat je een kuddedier bent. Als volgende week paarse bakstenen met een roze strik op stookolie financieel gunstig zijn, rijdt heel leaselul Nederland in een paarse baksteen met roze strik op stookolie.... )
Inderdaad 'tasteless' .
@All_yall | 25-04-21 | 18:56: Dank, moest even heerlijk lachen.
@koyt | 25-04-21 | 19:46: Mensen hebben toentertijd vooral voor Tesla gekozen vanwege de bijtelling. Niet omdat ze zo met het milieu begaan zijn, al doen ze net alsof dat wel zo is.
Mitsubishi had ook één of ander gigantisch hybride apparaat. Een populair ding dat met veel subsidie werd verkocht. Terwijl iedereen op benzine rijdt in dat bakbeest.
Van mijn 8 auto’s zijn 2 EV’s
1 Merc EQA en een Fiat 500e (2021)
Beide rijden prima, maar geven mij niet het gevoel dat ik van mijn Alfa Giulia Quadrifoglio krijg.
Of van mijn klassieke Alfa Spider.
Alles heeft voor- en nadelen.
Maar je hoeft niet zo negatief over de verbrandingsmotor te doen. Die heeft nog een lange tijd voor zich, let maar op.
@Tasteless_Gentleman | 25-04-21 | 19:31: "En dat terwijl de EV techniek aan zijn begin staat en de plofmotor aan zijn eind"
De eerste electrische auto werd gebouwd in 1888 en is in die tijd regelmatig opgedoken in verschillende vormen. Die techniek is bijna net zou oud als de verbrandingsmotor. Het is gewoon echt niet te verwachten dat er enorme sprongen gemaakt gaan worden in BEVs. Waterstof zie ik ook niet zo snel gebeuren (is een ramp om een dergelijke installatie lekdicht te houden en het is bij grootschalig gebruik wachten op de eerste enorme kaboem in een woonwijk voordat die krengen weer verboden worden). Misschien dat we nog iets gedaan gaan krijgen met flow batterijen (vloeibaar electroliet dat getankt kan worden als benzine).
Alleen het ritje naar Milaan zou elke verbrandingsmotor al winnen, en ik zie niet hoe dat een erg vergezocht scenario is. Zelfs een ritje naar zuid Duitsland zullen de meeste BEVs niet in één keer kunnen maken waar een verbrandingsmotor in één ruk door rijd. En hoewel dat voor het grootste deel van de mensen niet de norm houden veel mensen bij het aanschaffen van een auto toch rekening met die uitzonderingsgevallen. Ik rijd in een stationwagen. Niet omdat ik elke dag grote hoeveelheden lading vervoer, maar omdat ik vaak genoeg er grote dingen in laad waarvoor ik anders een aanhangertje oid zou moeten gebruiken (of afhankelijk word van andere mensen en/of diensten *de horror*)
De hoofdreden dat men overschakelde naar diesel en electrische tractie boven stoom was NIET omdat ze beter waren (eerste generaties diesel waren een stuk minder krachtig en gingen in verhouding vaak stuk) maar puur en alleen omdat ze weinig extra infrastructuur (kolendepots, waterpunten, smeerputten, draaischijven) en personeel (poetsers, smeerders, (nacht)stokers,etc) nodig hebben die voor stoom wel vereist waren. Het leverde zoveel besparing en voordeel op dat de negatieve kanten er van voor lief genomen werden. Electrische auto's daarentegen leveren voor de meeste mensen weinig tot geen voordeel op en hebben een paar gigantische nadelen. (dat goedkoop en bijna geen onderhoud valt ook vies tegen, vraag maar eens aan al die mensen met problemen met hun Tesla.) Batterijen zijn daarnaast na een jaar of 10 gewoon afgeschreven en een nieuw pakket kost bijna even veel als een nieuwe auto. Dat terwijl de GEMIDDELDE leeftijd van het Nederlands wagenpark ruim 10 jaar is. Een deel van de auto's is dus nog veel ouder. De aanschaf van nieuwe auto's loopt ook al vele jaren terug. Nieuwe auto's zijn voor het grootste deel van de bevolking gewoon veel en veel te duur. De goedkoopste BEVs hebben over het algemeen een piepklein accupakketje en zijn leuk als boodschappen autotje voor de man/vrouw des huizes van de beter bedeelden, maar alsnog ver buiten budget van de minder bedeelden die wel gewoon een Cliotje oid kunnen betalen.
Aan de andere kant hebben wij met z'n allen het fossiele brandstoftijdperk nog meegemaakt.
Als je over 15 jaar geboren wordt is die kans een stuk kleiner.
Als je dan geboren wordt, maak je het chemicaliën tijdperk mee. Is het niet van die batterijen, dan wel van complete zonneparken en windmolens. Die generatie zal zich hoofdschuddend afvragen waar ons verstand zat anno 2021 om hen met zoveel onrecyclebare chemische troep op te zadelen.
Bij elektrisch races heb je 3 opties:
Met een verlengsnoer wat zo'n raceauto een beperkte actieradius geeft
Met een zwaar pak batterijen wat zo'n raceauto vertraagt door het gewicht
Of net als met een trolleybus met een elektrische bovenleiding.
Vooral het inhalen wordt dan een uitdaging.
Of zoals met botsauto´s met kippengaas boven de baan.
@Basil Fawlty | 25-04-21 | 18:47: Moet je ook stalen asfalt hebben, anders werkt het ook weer niet.
Sleepcontacten, zoals slotcars.
Of inductielussen in het wegdek
@Kopieerapparaat | 25-04-21 | 18:51:
Hahaha, lijkt me mooi als ze dat zouden doen.
Komt u maarrrrrr mijnheeertje, mevrouwtje! Rijuh, rijuh, rijuh voor 1 gulden en dan ook keiharde muziek uit slechte boxen naast de baan.
Elektrische auto's en Heineken 0.0 borden langs het circuit. Welkom in je toekomst!
En dit alles rookvrij, uiteraard.
Pitspoezen in boerka's.
@obominotie | 25-04-21 | 18:58:
Krijg nu allemaal visioenen over de E-boerka. Voor een andere keer!
Het deugt wel lekker allemaal. 0.0 emissie, 0.0 bier, 0.0 plezier.
Ik dacht vandaag, laat ik eens een milkshake halen bij die snelvoedsel clown langs de snelweg. Krijg ik een milkshake met papieren rietje. Naast dat zoiets letterlijk in mijn mond vergaat en ik papier zit te eten, werkt het niet eens goed met een milkshake. Complete armoede. Maar oh wat deugen we allemaal met onze papieren rietjes.
@Old_Spice | 25-04-21 | 18:39: Je moet ook niet spugen en kauwen op een rietje dude. Droge lippen en langzaam zuigen.
Ik krijg daar een heel raar beeld bij
@Old_Spice | 25-04-21 | 18:39: de houten mesjes ook al geprobeerd?
Als ze nu japanse Eneloops ipv Duracell batterijen hadden gebruikt dan waren ze wel over de finishlijn gekomen.
Of oplaadbare batterijen van de IKEA, komen ook uit dezelfde japanse fabriek.
Of ze hebben teveel rondjes ingepland...
Wat een slecht stuk dit. Heeft natuurlijk te maken met maximaal te gebruiken vermogen waar race op afgestemd is. Dat wordt meer in toekomst. Ik kijk er graag naar, er is veel spektakel met gelijkwaardige auto’s. Veel simpele zielen missen het geronkt van de motor, heb ik geen last van.
Dus als je van ronkende motoren houdt ben je simpel. Nogal simpel.
Jij deugt..
Omdat u toch al doof bent?
Gebruik je hersens eens maximaal dan kom je er achter dat het rotzooi is.
Toen ik 2 was reed ik op accu motor, nu wil ik een 9 liter turbo.
spektakel? Omdat ze elkaar weer eens van de weg rijden of gewoon ongeforceerd de auto in de muur parkeren zeker. Ik kijk liever naar goede races op echte circuits ipv races die langzamer gaan als een goede kart race, op piepkleine circuits met metershoge muren zodat het lijkt alsof ze door een tunnelbak rijden . "Racen op fantastische locaties" is meestal ergens achteraf op een industrieterrein ofzo en er is tijdens de race gewoon niets van te zien. Doe mij maar GT3 of F2 races dan. Stuk meer spektakel en goed racen.
Doet er anders ff nieuw batterijtje in halverwege de wedstrijd.
Zei m’n zuster ook vannacht.
Ik vind er weinig spanning in zitten.
Electrische auto's zijn voor wattjes.
En mensen die Volt stemmen
@Nuchternederland | 25-04-21 | 18:27:
Mijn Ohm bijvoorbeeld.
Maar we zullen er toch aanmoeten.
Hoe spijtig ook.
Ik vind er geen zak aan om naar te kijken.
De topman van Ferrari is opgestapt omdat hij niet gelooft in een elektrische Ferrari.
De volgende dag werd aangekondigd dat ze in 2024 er eentje uitbrengen.
De ‘stofzuigerklasse’..
Nuff said.
Ze kunnen op z’n minst een spel kaarten met een wasknijper vastmaken aan de wielen.
Elektrische auto's zouden hogere snelheidsboetes moeten krijgen.
Want te hard rijden betekent meer stroom verbruiken, en dat is niet goed voor het milieu.
Op die manier kunnen ze een stukje van hun onterechte belastingvoordeel terug betalen.
Elektrische auto's gooien zichzelf op de bon. Ze zijn prima te controleren.
Elke Tokkie met een barrel rijdt ook gesubsidieerd, met die korting van tot 32% op hun IB.... en dat elke maand weer...
Ook buiten de corona tijd zit er geen hond naar te kijken. Publiek blijft massaal weg bij deze fluitende auto's die ook nog eens geen snelheid produceren. Let ook eens op de safety car. Was het in de F1 tot vorig jaar nog een Mercedes AMG GT R, sinds dit seizoen moet Bernd Maylander zijn ballen uit zijn broek rijden met een Aston Martin met 535 pk. Bij de Formule E is het een mini.
Bovendien: het volk dat ev's adoreert, is wars van autosport, en auto's in het algemeen.
Waarschijnlijk ook de reden waarom ev's met opzet zo spuuglelijk gemaakt worden, terwijl de gebruikte technologie juist meer vrijheid geeft om qua ontwerp eens lekker los te gaan.
Nou nee.. niet echt.. en over smaak valt niet te twisten, maar zo lang de populairste auto in dit land, en de gemiddelde Tokkiedroom, nog steeds een VW Golf is.. een auto die qua fantasie is vormgegeven zoals een kleuter met down een auto tekent.. is electrisch nog zo gek niet
Dat E is ook nergens voor nodig, in ieder geval niet voor het milieu, dus waarom maar blijven drammen? Ik wil verbrandingsmotoren, herrie en de geur van versleten banden.
Ik mis Irma die broemgeluiden maakt met haar handen.
Racen voor doven en slechthorenden.
Wacht maar tot de investeringen van Lewis Hamilton in deze klasse gaan renderen. Wie net als ondergetekende vroeger rond de avondspits op de A9 ter hoogte van de Bijlmer moest wezen, weet precies wat ik bedoel.
Spektakel gegarandeerd! Plus wat Chinese coureurs met een Super Licence: www.youtube.com/watch?v=ZO-insDVzDE Alsof de autosport er sinds Olav Moll wel op vooruit gegaan is!
-me gras! me gras!-
Bijlmer..... Hamilton....
Wat een generalisatie...
@Nuchternederland | 25-04-21 | 18:26: Niet dat Peking Duck nou het milieubewuste antwoord op Foie Gras is, maar ik wilde mijn puntje op vooroordeelgebied ook vandaag maar weer eens gemaakt hebben.
Met uw welnemen ga ik ook vanavond mijn lusten botvieren op mijn scharrelkipje van ruim anderhalf kg eerder deze week. E.e.a. zonder geldig rijbewijs uiteraard: dat is inderdaad niet langer verantwoord:-)
De enige echte goede "me gras, me goede gras scene..." www.youtube.com/watch?v=iLFtkQCsfjA
@Hetkanverkeren | 25-04-21 | 18:36: Toch wel een scharrelkip van de Vegetariese Slager he?
@Toverkol | 25-04-21 | 18:56: Nope in de vorm van een stevig afgeprijsd megapilletje bij Nutrionists "R Us. Je wilt nooit meer wat anders.
"I feel like an Astronaut already!".
@Feynman | 25-04-21 | 18:55: Hahaha! Bij het fantastische The Soprano's moet ik altijd aan Adriana denken. Niet in de laatste plaats door de tennisscene waar Flodder I een puntje aan kan zuigen.
Met al mijn liefde voor Dick Maas dat is.
Verrassend realistische metafoor voor de gevolgen van deze energie transitie.
Mooi man.
Doet me denken aan de F1 USA 2005. Waar door een akkefietje met de banden maar zes auto`s deelnamen aan de wedstrijd, en compleet voorspelbaar finishten. en.wikipedia.org/wiki/2005_United_Sta...
Vroeger was de racerij een bron van verbeteringen in de techniek. Veel in de racerij ontwikkelde technische zaken zitten tegenwoordig standaard in de goedkoopste autootjes. Elektrische aandrijving is niet uit de racerij voortgekomen.
Ik wacht nog altijd op antwoord op de door parlementslid Wilders gestelde vraag, wanneer de gewone man een simpel elektrisch voertuig kan bekostigen waarmee hij in een dag tijd met z'n sleurhut naar Oostenrijk kan rijden.
Electrische auto's en oplaad punten floreerde in de begin 19 eeuw en was best populair. Eind 18de eeuw kwam de electrische automobile opzetten. Zo nu en dan door de vorige eeuw waagde een autobouwer om met een electrische wagen te komen en dat flopte en toch reden er wat knutselaars rond met electrische autos in de vorige eeuw. Denk dat deze ontwikkeling verder is dan we denken.
Even geduld. Komt eraan. Straks komen die stekkerbakken wel vrij uit de leasecontracten en worden ze op de particuliere markt gedumpt. Aangezien geen mens het in z'n hoofd haalt om een gebruikte e-auto te kopen kun je ze straks voor een habbekrats kopen. Die krengen hebben straks met versleten batterijen/inverter 0,0 restwaarde. Zodra men daar achter is, is het gedaan met de e-auto en komt waterstof eraan. De e-auto's gaan straks massaal op de boot naar een warm landje om daar "gesloopt" te worden omdat de kosten daarvan hier veel te hoog zijn.
@jitro | 25-04-21 | 18:17: elektrische auto's en oplaadpunten in 1820 ofzo?
Eind 1700 kwam de elektrische automobile opzetten? Dan vraag ik me af wanneer het asfalt uitgevonden is. Ten tijde van Rembrandt??
@jitro | 25-04-21 | 18:17: In pre-Napoleonistische tijden was er niemand die zich met electrisch rijden bezig hield. Echt niemand.
@Kopieerapparaat | 25-04-21 | 18:33:
Waterstif auto>> hoe denk je dat te doen, alleen om 5 liter waterstof goed op te slaan heb je een tank groter dan een ouderwetse LPG tank nodig
@miko | 25-04-21 | 19:56: je denkt toch niet dat mensen per kilometer 2x de prijs van wat benzine kost willen betalen?
@miko | 25-04-21 | 19:56: een liter is een liter hè. 5 liter waterstofgas neemt net zoveel ruimte in als 5 liter melk.
@JanVergoor | 25-04-21 | 20:23:
Alleen kan melk in een arton, ik zou waterstof niet in een kartonnen pak doen, zelfs niet in een ordinaire LPG tank.
@Kopieerapparaat | 25-04-21 | 18:37: Hij kan niet typen, maar het is wel zo dat de elektrische motor (iets van 1860 als ik het me goed herinner) ouder is dan de verbrandingsmotor (1890 ofzo). Weet de data niet precies.
Elektrische motor is ook veel simpeler dan verbrandingsmotor, het probleem zit hem in dingen zoals energieopslag.
@miko | 25-04-21 | 20:30: dat kan ook niet. 700 bar opslagdruk.. dat vereist enige speciale materiaaleisen. En vergeet het keuren niet. Een stalen duikfles met perslucht gaat tot 200 bar en moet per 100 x gebruiken een test ondergaan. Een beetje waterstofauto heeft 3 tanks aan boord. Lekker dan.. elke 3-5 maanden langs de gastank keuring..
@Kopieerapparaat | 25-04-21 | 18:33: De prijzen op de particuleier markt geven u niet echt gelijk.. Tesla model S 75 kW, van jun. 2017 45.000 euro.. Dat is 60% van de nieuwprijs.
Man, man, man, en dat noemen ze racen. Ik blijf wel de echte F1 kijken.
Een Groenlinksdroom Elektrisch racen man man man.
Wat de fuck maakt het nog uit. Die F1 motoren hoor je toch al niet meer. Waar is die goeie ouwe tijd met V10 motoren gebleven....
Wat dacht je van de V12 Ferrari motoren?
Of in de jaren tachtig met een 1.5 V6 turbo blokkie..
Wen er maar aan... Vanaf 2030 schijnt de verbrandingsmotor niet meer gebouwd te mogen worden.
En terecht. Stelletje holbewoners.
T zijn net naaimachines.
Wat een vreselijk geluid maken die dingen. Wiewwww. Wiewwwww...
Het heeft wel wat weg van een trolleybus
Iets over verwisselbare accu's en pitstop mompelt en weer verder aan het bier gaat.
Hadden ze maar Duracell® batterijen moeten gebruiken.
Die gaan langer mee.
2x langer, blijkt. Ook een kudtwifi Kees? Ken dat.
Ik heb mijn Duracell konijn laten ombouwen.
Kan niet zeggen wat ie nu allemaal kan, want misschien lezen er kinderen mee.
Als batterijen lekken zijn het bijna altijd Duracell batterijen.
@jaja | 25-04-21 | 18:20:
Aan je wortel knabbelen?
@jaja | 25-04-21 | 18:20: pocketrabbit?
REAGEER OOK