Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Duo-offensief: Rutte en Spaanse socialistische premier willen af van vetorecht EU-lidstaten

Hadden we even gemist in het VVD-verkiezingsprogramma!

Ja kijk weet je. Allemaal niet nieuw. Want bovenstaand Guys klassieker uit 2011 over de unanimiteitsregel (=vetorecht). En VVD = ALDE, sindsdien en nog altijd onder leiding van Verhofstadt in de EP-fractie. Maar goed, Rutte van de vrekkige vier trekt ineens op met de monetair incontinente Spaanse socialisten in een campagne lidstaten hun vetorecht te ontnemen - iets dat diep verborgen staat in een zogeheten non-paper over supply chains, connectiviteit, big tech en investment screening. "Het vetorecht beperkt de strategische slagkracht van de EU op belangrijke thema’s, constateren Rutte en Sanchez. Ze willen dat lidstaten onderzoeken of het vetorecht bij sommige onderwerpen kan worden geschrapt, en vervangen kan worden door een meerderheidsbesluit." Volgens doorgeleerden is het deels een charmeoffensief om Nederlands reputatie in het zuiden te redden. Volgens TWITTERAARS sorteert hij voor op het presidentschap van de Europese Commissie. En wij hebben zin in gratis paella. 

Post!

Reaguursels

Inloggen

Meerderheidsbesluiten lijkt me te veel macht geven aan kleine landen, want feitelijk kunnen die dan een blok vormen tegen de "vrekkige vier". Ik zou eerder toe willen naar een systeem waarin "wie betaalt, die bepaalt".

sioux_ | 26-03-21 | 09:46

Dit stond natuurlijk op een inlegvelletje.

Cor Netto | 26-03-21 | 08:23

Na het totaal verkloten van de corona reactie lijkt het me inderdaad wel handig om het vetorecht af te schaffen, hebben ze met onze creditcard in de hand wat meer ruimte om de volgende crisis nig ernstiger te verneuken. Als iets duidelijk is geworden is dat we minder EU nodig hebben. 2 jaar na de crisis zijn ze er in Brussel misschien eens uit hoe ze de crisis gaan aanpakken. Het lukt niet eens om een vaccin te regelen voor de bevolking zonder vechtend over straat te rollen. Snap dat Ollongren een natte poes van de EU krijgt, dezelfde incompetente bende!

TiTi_no_ghost_237 | 25-03-21 | 21:54

Tuurlijk geven we ons volledig overaan die dolgedraaide bende vollidioten in Brussel. Tekortje int zuiden? Hier heb je wat Nederlands pensioengeld...

TiTi_no_ghost_237 | 25-03-21 | 21:49

Ik kan me hier gewoon niets bij voorstellen. Hoe dan ook is het een kansloos voorstel. Landen als Polen en Hongarije zullen hier hoe dan ook hun veto over laten gelden. Denk ook niet dat landen als Oostenrijk en Denemarken dit gaan toestaan.

lamlendig | 25-03-21 | 20:14

Hoe minder democratie hoe beter.
Zo kennen we het kartel weer.

De burger moet betalen en zijn mond houden; kritiek op corruptie en machtsmisbruik is immers "populisme". En weet je wie er ook kritiek had op corruptie en machtsmisbruik, zo'n 90 jaar geleden in Duitsland?
Precies, die ja.

En daarom moeten corruptie en machtsmisbruik heilig verklaard worden. En hoe kan dat beter dan met een doolhof van ongekozen en ongecontroleerde machtsstructuren? Waarvan niemand ooit verantwoording hoeft af te leggen aan de belastingslaven die hem rijk maken?

Dandruff | 25-03-21 | 20:06

Je zou toch heel simpel denken dat dit niet mag. Vergelijkbaar met iets als.

Vanaf 1 juni bepaald de regering van Duitsland hoe het in Nederland moet gaan.

Doet mij ergens aan denken...

DrachiR | 25-03-21 | 18:44 | 1

In Nederland alle aandacht voor het kaltstellen van Omzicht en ondertussen geeft Rutte alle macht aan de proleten in Brussel.

likdoorn | 25-03-21 | 19:57

Mooi. Hierna kan de 2e en 1e kamer nergens meer over beslissen. Spek en bonen vermaak op tv, maar intussen beslist de EU-top op afstand over ons land

Rechtsdraaiend | 25-03-21 | 18:37

Wij betalen ons blauw aan de EU, krijgen daarvoor niet eens een bedankje, maar in plaats daarvan moeten we onze "reputatie redden". En Rutte gaat daar natuurlijk in mee. Gauw er uit.

DutchLion33 | 25-03-21 | 18:15

Ik wil even gezegd hebben, dat ik Verhofstadt een enorme lul vind. Ik heb 'm net gezien, dus dan maar 'gezien de typhus'.

Usumani | 25-03-21 | 18:15 | 1

Melagomane idioot

Rechtsdraaiend | 25-03-21 | 18:28

2 K's en dan lijers, dat is de EU in een notedop.

piet7003 | 25-03-21 | 17:56

Nederland wil dit , anders liepen Geert en Thierry nu met een goed zichtbaar
document onder hun arm , waarop te lezen was: "Positie Rutte, functie elders"...

overVolland | 25-03-21 | 17:48 | 1

Nederland wil dit niet, bleek uit 2 referenda en talloze enquêtes.
Nederland wordt stelselmatig belazerd door MSM en politiek.
Waarom denk je dat dit briefje precies 1 dag na onze verkiezingen verstuurd is?

Onze demissionaire l*l heeft dit niet pas de 18e maart bedacht. Rutte en Sanchez hebben sowieso samen op de tekst moeten dubben. Hier is al veel langer over nagedacht door de "EU-kritische" VVD, die gewoon met de eurofielen van DDR66 in ALDE zit.

Dandruff | 25-03-21 | 20:01

Oprutte

DirkeBouten | 25-03-21 | 16:40

Rutte is te lang aan de macht, er moet een limiet op het aantal jaren dat iemand premier mag zijn.

DirkeBouten | 25-03-21 | 16:31

Ik zie een besparing want we kunnen de 1e kamer, 2e kamer en vak K opheffen inclusief alle aanhangende raamambtenaren.

Eugen Sandow | 25-03-21 | 16:26 | 1

1e kamer is door partijpolitiek gewoon een extra 2e kamer geworden

Rechtsdraaiend | 25-03-21 | 18:30

En dat terwijl je demissionair bent. Je moet maar durven.

Het brein erachter | 25-03-21 | 16:13 | 2

Precies. Welk mandaat heeft deze man op dit moment? Hij zal wel denken: dit is het moment voor zoiets. Het electoraat heeft het geheugen van een vis. Over vier jaar zijn ze het vergeten.
Mijn vraag aan Wlders: help hier over 4 jaar ff aan herinneren, please!

Francieux | 25-03-21 | 16:40

lijkt me ind dat hij dit helemaal niet mag maar goed zo zie ik nog veel meer langskomen t worden interesante tijden denk ik

kale tornado | 25-03-21 | 17:31

Rutte is gewoon een grote gluiperd!

BigShow | 25-03-21 | 16:12

De verkiezingen waren sowieso al een en al fraude.
Maurice de hond en Ipsos stoomt het kudde volk alvast warm met hun nep peilingen.
Media heeft natuurlijk ook zijn inbreng daarin,Rutte is het lieverdje van de MSM en het leuke van alles is dat Nederlanders alles met elkaar delen behalve wat hun politieke voorkeur is,en zo kan je juist frauderen met de stem uitslag.

shark666 | 25-03-21 | 16:06

Goed de ondertekening heeft dan 18 maart 2021 plaatsgevonden, maar de ambtelijke voorbereiding kost maanden en maanden. Heeft Rutte dit voornemen met de 2e kamer gedeeld?, en wanneer (sinds zijn demissionaire rol had het controversieel moeten zijn).

Phantomas | 25-03-21 | 16:05

Ach ja... dit maakt het gemakkelijker voor Rutte om volgende keer weer miljarden over te maken naar Zuid-Europa. Laatste keer moest hij toch even wachten voordat hij de bankpas van Nederland in de cardreader kon doen om de transactie te bezegelen. Toen moest er eerst nog even een toneelstukje voor de Nederlanders worden opgevoerd.
Met deze aanpassing kan hij tegenstemmen en daarna zeggen dat hij het moest afleggen tegen de meerderheid van stemmen. Dat stemmen zal vast ook gaan met het stemrecht binnen de EU waarbij Spanje, Frankrijk en Italië afzonderlijk al veel meer stemrecht dan Nederland hebben.

Jammer toch dat dit nu net ná de verkiezingen gebeurt....

lamlendig | 25-03-21 | 15:57 | 1

En het leuke is dat de EU steeds meer ontvangende landen aansluit, die we straks dus bij meerderheid van stemmen onze pensioenen en belastinggeld laten gebruiken voor kortere werkdagen en lagere pensioenleeftijden

Rechtsdraaiend | 25-03-21 | 18:32

Is niet slim nu met de UK eruit. Fransen hangen vaak samen met de zuidelijke landen En nu met de UK eruit krijg je nog sneller een Frans Duitse as erbij. De noordelijke landen delven dan het onderspit. Dit is zeker niet positief en het verbaast me niets dat een Spanjaard dit wil.

Zuma | 25-03-21 | 15:43 | 1

Was ook niet slim om niet tegelijkertijd met de UK eruit te stappen. Dan hadden we niet tientallen miljarden over hoeven maken naar het Zuiden en op eigen houtje vaccins kunnen inkopen.

lamlendig | 25-03-21 | 15:58

Nog net niet binnen 1 week na de verkiezingen weer die natte dweil in je gezicht als horige in NL

BASinnic | 25-03-21 | 15:37

Regeren is vooruitzien. Als de coalitie besprekingen echt mislukken is het paadje naar Brussel in ieder geval nog warm.

Blauwpetje | 25-03-21 | 15:33

Mooi, het begin van het einde!

Als het Veto recht weg is, is het een kwestie van tijd voordat de EU beslissingen neemt volledig tegen de wil van de regering en mensen in een land. Dit gaat versneld leiden tot grotere afkeer van de EU en het uiteenvallen ervan.
Borrom | 25-03-21 | 12:41 | 2 | reageer

Volkomen gelijk Borrom. Dus nu:
- de ontvangende landen nog afhankelijker van EU subsidie maken (dus meer, meer meer) zodat zij niet meer weg kunnen
- de betalende landen met zoveel EU-schuld (echte schuld maar ook garanties etc.) opzadelen dat als een betalend land de EU zou willen verlaten (omdat het volk zo heeft verkozen in een referendum/verkiezing) dat het betalende land volledig financieel de afgrond in wordt gedreven als het de EU echt zou verlaten. Die dreiging alleen al zal voldoende blijken om de EU niet te verlaten maar tot in de eeuwigheid te moeten blijven betalen....

Engeland is op tijd gevlucht!!

Toeja | 25-03-21 | 15:29 | 1

Engeland zat nooit in de Euro, dus hadden daar sowieso geen last van. Ik ben zeker voor inperking van de macht van EU, maar het is de euro die ons kapot gaat maken.

Het brein erachter | 25-03-21 | 16:15

Heeft Nederland eigenlijk wel ECHT gebruik gasmasker van vetorecht? De begroting is even tegengehouden, maar daarna toch weer doorgegaan?

Rechtsdraaiend | 25-03-21 | 15:15 | 1

Uw autocorrect heeft er zin in.

zwaaropdehand | 25-03-21 | 15:28

Geen onlogisch standpunt voor iemand die zelf altijd tekent bij het kruisje in plaats van zijn vetorecht te gebruiken. Maar om dat recht aan anderen te ontnemen is wel weer het andere uiterste.
Wie heeft Mark Rutte gemachtigd om namens heel Nederland van dit recht af te zien? Inderdaad, waar stond dat in het VVD-verkiezingsprogramma? Oh ja, in dat hoekje waar ook de afschaffing van de dividendbelasting stond, waar we ook konden lezen dat Nederland van het gas af moest.
On-uit-staan-baar dat deze slinkse gluipkop nu weer zoveel mensen zo gek gekregen heeft om op hem te stemmen.

JvanDeventer | 25-03-21 | 15:15

Wat mij opvalt bij de ondertekening: Sanchez is premier van het koninkrijk Spanje. Rutte van Nederland (zonder koninkrijk). Daar is vast over nagedacht

batvoca2 | 25-03-21 | 15:07 | 1

Rutte is ongetwijfeld van mening dat onze koning er niet meer toe doet. Hij waant zich waarschijnlijk president/dictator van ons mooie Nederland.

Leffe Blonde | 25-03-21 | 15:38

Mensen zullen zich ooit nog wel eens achter de oren krabben over het feit dat zij over hun directe leefomgeving niets meer te vertellen hebben, en zelfs indirect geen invloed meer kunnen uitoefenen op de gezichtsloze bestuurders en talloze anonieme ambtenaren, ergens ver weg in Brussel. De wat kleinere en meer vrijgevochten bevolkingsdelen van Europa zullen moeten accepteren dat het leeuwendeel van de Europese bevolking aartsconservatief en vooral Rooms-Katholiek is, en dat religieuze invalshoeken en standpunten de politieke agenda zullen domineren. Welkom in de EU.

VBO_B_Niveau | 25-03-21 | 14:57

Rutte gaat hiermee zijn demissionaire bevoegdheid ver te buiten. Zonder 1e en 2e kamer te kennen mag hij in deze status niet zulke verstrekkende besluiten nemen. Veegt zoals gewoonlijk weer eens zijn reet af met de regels van de de democratie.

Tjemig | 25-03-21 | 14:56 | 1

En hier is niets aan te doen omdat?

jansma28542681 | 25-03-21 | 16:18

Roze vrinden, dit is groter nieuws dan onze idioten, Bilal en Kajsa. Toeter eens wat harder hierover op de internets, ook andere media moeten hierover berichten.

Derkaderr | 25-03-21 | 14:48 | 1

Net of dat iets uitmaakt. Duwen alles door waar ze zin in hebben.

Rocknrolla7372 | 25-03-21 | 15:37

Dus Rutte verklaart hiermee en landelijk bestuur nietig. Zijn we toch nog van 'm af. Het feit dat Rutte aanwezig is bij vergaderingen van de Bilderberg groep zegt voldoende. Build back better. Een paar zakkenvullers aan de top met alleen maar gepeupel eronder. Zou de guillotine dan toch weer uit het vet worden gehaald? I.p.v. de adel nu types als Bezos op de schandpaal. Hoe de adel hun lijfeigenen behandelden lijkt verdacht veel op hoe Amazon hun personeel behandelt.

Slough | 25-03-21 | 14:42

Ik stemde hierom juist op VVD. Ik had het kunnen weten.

Balzakius | 25-03-21 | 14:39 | 2

Een ezel stoot zich niet voor een 2e maal aan dezelfde steen ?!

loser | 25-03-21 | 14:46

Dat had u zeker kunnen weten. Hoe vaak wilt u verder nog voorgelogen worden?

jochum1980 | 25-03-21 | 16:19

1.9.1939, Polen... "Seit 5:45 Uhr wird jetzt zurückgeschossen".... De Polen ervaren zojuist een deja-vu.

Gladiator Fap | 25-03-21 | 14:32

Ik mis Nigel Farage. Waarom moet ik weer naar die belg kijken ?

loser | 25-03-21 | 14:25

Dit topic staat ingeklemd tussen twee topics over het gekloot in de kabinetsformatie. Als je kijkt naar het aantal reaguursels, dan zie je dat die andere twee wel vier keer meer becommentarieerd worden, en dat illustreert eigenlijk wel de desinteresse voor EU-politiek. Ik begrijp wel waarom die formatie veel meer interesse wekt: je kent alle hoofdrolspelers veel beter, bent beter op de hoogte van de onderlinge verhoudingen, en het is heerlijk speculeren over wie precies wie een mes in de rug probeert te steken. Ik doe er zelf aan mee. Maar eigenlijk is het ten onrechte, want het gemorrel aan het unanimiteitsbeginsel is op de langere termijn van veel groter gewicht dan alle spelletjes op het binnenhof bij elkaar. Tenzij het gedoe op het binnenhof zou kunnen leiden tot een regering die pal staat voor het unanimiteitsbeginsel, maar die handtekening van Rutte onder die brief geeft aan dat dat niet het geval is.

Tashtego | 25-03-21 | 14:23 | 6

@Bataafje | 25-03-21 | 14:56: Dat idee heb ik ook. Kosovo, Servië, Macedonië, noem maar op. Plus het vertrek van de Britten als tegenwicht. Nederland zal wel ten koste van alles aan Duitsland willen vasthouden (en de Duitsers zullen daar denk ik geen bezwaar tegen hebben). Spannende tijden indeed.

Tashtego | 25-03-21 | 15:05

@Tashtego | 25-03-21 | 15:05: En deze landen gaan mooi mee stemmen met wat Brussel wil, wat anders......geen geld !!!
Weet je, de mensen die complotten smeden zijn ietsje slimmer dan Gulliver, bot-bot cs.

A333aan | 25-03-21 | 15:15

@Tashtego | 25-03-21 | 14:36: Het Coronahulpfonds was al ondertekend voordat er daadwerkelijk corona aanwezig was in Europa (eind 2019). Landen die daarvan gebruik maken moeten minimaal 35% in groene investeringen en ook een groot gedeelte (meen 20%) in digitalisering stoppen. Dus dat is ook niets anders dan onderdeel van BBB en heeft verder geen zak met corona te maken

Kevinho | 25-03-21 | 15:23
▼ 3 antwoorden verborgen

Waarom tekent Mark niet als "former prime-minister"? Hij was toch demissionair?

frickY | 25-03-21 | 14:15 | 1

ondanks demissionaire status is hij nog steeds gewoon de premier.

Sp1tz | 25-03-21 | 14:44

Relatie NL - EU had op 1 moeten staan qua onderwerp tijdens verkiezingen. Natuurlijk was het dat niet omdat meerderheid NL denk ik niet meer macht wil overdragen. En NLse kiezer is niet volwassen genoeg om het zelf mee te nemen. In plaats daarvan gaat het over issues waar we heel snel weinig meer over hebben te zeggen. Jammer..

feiten_en _cijfers | 25-03-21 | 14:04

1806: Nederland satellietstaat van Frankrijk
1810: Nederland geannexeerd door Frankrijk
1940: Nederland bezet door Duitsland
202?: Nederland de facto een provincie van een EU die wordt gedomineerd door... Frankrijk en Duitsland.

J.P.Drapeau | 25-03-21 | 14:00

Je mag hopen dat er een grondwetswijziging nodig is voor deze verminking van de Nederlandse souvereiniteit. We hebben minder EU nodig, niet méér.

Zeddegeizot | 25-03-21 | 13:58

En uiteindelijk gaat het om Polen en Hongarije te dwarsbomen, die enkele maanden geleden een soort mini pact van intentie met elkaar hebben gesloten, waarin beide landen verklaren elkaar onvoorwaardelijk te zullen steunen. Uiteraard tot groot ongenoegen van de EU bigwigs in Brussel.

Asteroid-B612 | 25-03-21 | 13:56 | 3

Stelletje engnekken daar op andere beleidsterreinen maar dit spel spelen ze fantastisch.

_pacman_ | 25-03-21 | 13:58

@_pacman_ | 25-03-21 | 13:58: Weet er niet zoveel van, maar zat onlangs op zo'n website te koekeloeren, en de Polen en Hongaren zitten al helemaal in underdog mode, noemen elkaar ook "broedervolk" enzo. Krijg daardoor wel enigszins de indruk dat EU-kritische sentimenten best wel leven onder de bevolking aldaar. Kernpunt blijft, heel simpel gesteld : islam en massa-immigratie. Wat de Hongaren en Polen zeggen is eigenlijk : "wij hebben dat een beetje aangekeken wat er bij jullie allemaal gebeurt in West Europa met al dat multi culti gedoe, maar wij zien dat niet zo zitten, en hebben besloten dat we daar dus geen zin in hebben, want wij willen graag onze EIGEN nationale identiteit bewaren.". Dan begint Brussel te mekkeren, en rijst de vraag : in hoeverre mogen EU lidstaten hun eigen beleid nog uitstippelen ? Het schrappen van veto recht is puur bedoeld om "dissidente" landen als Polen en Hongarije dat veto wapen af te nemen en in het gareel te krijgen.

Asteroid-B612 | 25-03-21 | 14:20

Ever closer union gaat nog niet snel genoeg. Het geld is al op, de Euro een achterhaald ideëel gedrocht, de macht is tanende, de invloed nooit aanwezig geweest dus om het vehikel overeind te houden moet geaccelereerd worden.

_pacman_ | 25-03-21 | 13:51 | 1

Die indruk krijg ik ook. De schaamteloze openheid van Kaag (+ de ongekende sponsoring van D66) en de entree van Volt wijzen hier ook op.

Ruif_Vuller | 25-03-21 | 16:55

Wie zijn toch die mensen die hiervoor stemmen?
Die voor Rutte belastende foto's brengen voor de mensen achter de schermen wel op, zeg.

Pimp my Voortuin | 25-03-21 | 13:49

Tsja, het is toch een regel waar Rutte de ballen niet voor heeft om hem in te zetten, dus begrijpelijk dat Rutte er het nut niet van inziet.

IslamPislam | 25-03-21 | 13:44

Lijkt wel een kleine Adolf...

Erdee | 25-03-21 | 13:40

Ja, de knoflokers samen met de oostblokkers die in meerderheid gaan bepalen dat wij echt al ons geld aan hun moeten afstaan. En wij hebben het dan maar te doen.

2voor12 | 25-03-21 | 13:39 | 3

En andersom, als zij iets moeten, gewoon toch niet doen en ermee wegkomen. EU is rijp voor afbraak, opbokken met dat hele circus. NEXIT!

VP732 | 25-03-21 | 13:46

Niet de knoflokiers. De lijn Frankrijk - Duitsland is dan allesbepalend, en laten die nou net beiden nog eurofieler dan D66 zijn.

_pacman_ | 25-03-21 | 13:52

Men heeft er wel weer massaal voor gestemd......

Ruif_Vuller | 25-03-21 | 16:56

Dit is dus de belofte van Rutte waarop Omtzigt zat te wachten.

Harvey2Face | 25-03-21 | 13:38

Ah, dus toch voor de bühne, die zogenaamde flirt met JA21.

Ik heb dit wel even gemist in het verkiezingsprogramma en in de kieswijzers allemaal en zo. Goh, dat onze MinPres dit al zo snel demissionair heeft verzonnen zo na 17 maart, samen met zijn Spaanse collega. Dat werken met TEAMs gaat hen goed af zeg.

Peerkeoud | 25-03-21 | 13:36

Gefeliciteerd NL, daar gaan uw zuur gespaarde pensioencentjes richting de knoflooklanden. Mark en Angela geven de poet aan Brussel en Timmerfrans.
Bedankt voor uw stem op Mark Rutte.

BoerKoekoek | 25-03-21 | 13:34 | 2

Ze komen er nog wel achter en dan is het te laat.

MoonBeebe | 25-03-21 | 14:02

Wat dat betreft zijn NLers echt ‘turkeys voting for xmas’...

feiten_en _cijfers | 25-03-21 | 14:06

Is non-paper het Engelse equivalent van ontbrekende notulen?

lekgoot | 25-03-21 | 13:33 | 1

Notitie, begeleidend schijven dat in de context van het echte document, waar het is bijgevoegd, niet bestaat.

Tjemig | 25-03-21 | 14:47

Tja, er moet iemand garant staan voor 1000 miljard Eypo die dikke Frans gaat laten bijdrukken.

Brussel belde net. Of we alvast gebukt kunnen gaan staan.

postmodernismisdead | 25-03-21 | 13:23

Rutte wil Nederland zo snel mogelijk overdragen aan de EU.

Roze_bril_drager | 25-03-21 | 13:18 | 2

De Nederlanders ook schijnbaar.

Twannie | 25-03-21 | 13:34

Dat betekent dan ook meteen het einde van de monarchie vrees ik.

kindapaas | 25-03-21 | 14:09

De titel moet zijn: Duo-offensief: Nederlandse en Spaanse socialistische premier willen af van vetorecht EU-lidstaten

Urbanus_2.0 | 25-03-21 | 13:18 | 1

Of "de socialistische premiers van Spanje en Nederland ....

Peerkeoud | 25-03-21 | 13:37

Natuurlijk kan de EU met een vetorecht niet efficiënt functioneren, dat is ook de reden dat een niet-veto EU systeem nooit alle landen eerlijk en evenredig zal kunnen vertegenwoordigen. Zolang elk land alleen op partijen uit eigen land mag stemmen, hebben de grote landen het sowieso voor het zeggen (ongeacht of ze meer betalen dan een ander groter land). Bewust zo gemaakt, om te voorkomen dat 1 partij met EU kritische ideeën zoals met Farage niet opeens heel veel stemmen uit alle landen zou kunnen krijgen, daar zou 30% van Nederland op gestemd hebben.

De EU is momenteel net zo oneerlijk als de gemeentelijk verkiezingen in Nederland de landelijke zouden zijn. De grootste gemeente van Nederland (Amsterdam) zou dan ALTIJD de grootste partij vormen en alles voor heel Nederland bepalen. Alle kleinere gemeentes zouden nooit hun krachten kunnen bundelen met de overige 15 miljoen stemmen naar andere partijen, omdat ze alleen op eigen gemeentelijke partijen zouden mogen stemmen die dan een van te voren vaststaand zetels in totale parlement zouden hebben. Het vetorecht was het enige wat nog een rem op de macht kon zetten, daar willen ze graag vanaf.

Nederlanders kunnen het allemaal met elkaar eens zijn, maar dat kan fysiek gezien nooit naar meer dan 3% van de zetels in het EU parlement vertaald worden.

Het EU verhaal is ook ontzettend doorzichtig en tegenstrijdig, je moet je Europeaan voelen, je mag niet rekenen vanuit je eigen land, denk als 1 geheel, alle grenzen weg etc. Behalve als je stemt dan zijn de landgrenzen opeens weer exact afgetekend.

een_mike | 25-03-21 | 13:18 | 3

Jeetje, wat is het allemaal oneerlijk dat veto-recht. Stel dat we geen veto-recht zouden hebben, dan gaan de PIGS landen voor ons beslissen om heel veel geld van Noord naar Zuid te laten stromen en daarover zouden wij dan géén veto mogen uitspreken. Dat lijkt mij een heel slecht idee.
De zuidelijke opvreters, gaan dan gelijk beslissen dat er veel méér geld van Noord naar Zuid gaat. En dan geen veto. Ik moet er niet aan denken.

HoniSoit | 25-03-21 | 13:30

@HoniSoit | 25-03-21 | 13:30: Het hele EU systeem is aantoonbaar ondemocratisch. Ieder land levert feitelijk geen partijen maar een vaststaand aantal zetels (gebaseerd op bevolkingsaantal). Het maximum aantal zetels van de "landelijke" partij waar je op stemt, staat van te voren vast. En het partijtje zelf gaat op in een samensmelting van andere partijen van andere landen waar de stemmer geen directe invloed op heeft. Er zitten teveel lagen tussen stemmer en bestuurder om democratisch te kunnen functioneren.

een_mike | 25-03-21 | 13:43

@een_mike | 25-03-21 | 13:43:
Democratie is als een demos (een volk in de antropologische betekenis haar eigen territorium regeert). U pleit juist tegen democratie en voor imperialisme. Walgelijk.

Tarak | 25-03-21 | 13:57

Dit is dan Rutte als hij nog demissionair is. Het is arrogant en schaamteloos en een dictatuur waardig.

rustzacht6 | 25-03-21 | 13:17 | 1

Precies wat de Nederlander wenste.

Twannie | 25-03-21 | 13:35

Goede maatregel de slagkracht van de EU wordt beperkt door het vetorecht van enkele landen en als we ooit echt een blok willen vormen tegen Rusland China en VS moeten als een eenheid vormen. Het zou toch raar zijn als we Denk, bij1 of de SGP vetorecht geven in de tweede kamer. In Europa is dit helaas wel het geval en goed dat Rutte hier iets aan doet.

Rest In Privacy | 25-03-21 | 13:11 | 10

@Roorda van Eyssinga : de reden waarom China en Rusland wel meerdere volkeren in één land krijgen, is omdat zij die kunnen onderdrukken. Laten we dat voorbeeld niet volgen. Je doet alsof we wel aan de EU moeten, ondanks dat ik al schreef dat het een ten-dode-opgeschreven constructie is. Ook kan je mij niet uitleggen dat ik niets te zeggen ga hebben, tenzij ik mezelf aan de as Berlijn-Parijs ga ketenen.

Er is een prima bewezen alternatief: een e.g. met sterke lidstaten. Die kunnen ook handelsafspraken maken. De E.g. is bijna alle voordelen van de EU, minus bijna alle nadelen.

ZoekEenVrijeNick | 25-03-21 | 15:12

Beste @zoekeenvrijenick: Je hoeft niet aan de EU en je voorbeeld van de E.G. is een goed alternatief maar om een echt blok te vormen hebben we een Europese munt en een markt nodig. De E.G. was samenwerking met vergaande integratie op economisch beleid, deze moet je ook hebben op militair en monetair vlak om echt een vuist te maken. Als we allemaal landen blijven die elkaars invoerheffing kwijtschelden maar verder niks zijn we overgeleverd aan wat China en de VS ons economisch oplegd. Dat je aangeeft dat andere grote blokken mensen onderdrukken is juist een reden om met alle Europese inwoners een vuist te maken en geen zaken meer met ze te doen tot ze de minderheden wel met respect behandelen. Ik denk juist dat we hier verlichte idealen moeten uitdragen voor een betere wereld.

Rest In Privacy | 25-03-21 | 15:49

@ZoekEenVrijeNick | 25-03-21 | 15:12: Ho ho. De basken. De noord-ieren. De corsicanen. De schotten. Binnen europa en de EU meer dan genoeg onderdrukking.

BoerKoekoek | 25-03-21 | 15:54
▼ 7 antwoorden verborgen

Voor zulke ingrijpende beslissingen, die de souvereiniteit van het land aangaan, zou een grondwetswijziging nodig moeten zijn imo. Het is toch belachelijk dat één regering zulke beslissingen kan opleggen aan alle volgende generaties door het tekenen van verdragen waar we niet meer vanaf kunnen? En dat we er niet meer vanaf kunnen als er eenmaal getekend is, is ook al duidelijk. De juridische, papieren werkelijkheid drijft al jaren steeds verder van de echte maatschappij af. Zie bijvoorbeeld de "stikstofcrisis", het achterlijke "van het gas af", het verplicht opnemen van migranten en meer problemen die door achterhaalde verdragen worden veroorzaakt.

Trekhaas | 25-03-21 | 13:06 | 2

Dat is al geregeld hoor, daar hoeft de grondwet niet meer voor worden aangepast.

Rest In Privacy | 25-03-21 | 13:52

De onwil kan uiteindelijk triomferen; de Soviet Unie was tenslotte ook slechts een verdrag. Ondanks alle moeite en aanzienlijke hulp van buitenaf is dat uiteindelijk toch uit elkaar gevallen. Dat moet toch herhaald kunnen worden; zo uniek is de EU nu ook weer niet.

kindapaas | 25-03-21 | 14:22

Klassieke EU politiek. Wij falen want we moeten meer macht hebben. Nee. Gewoon Nee.

BBRDWR | 25-03-21 | 13:04

We hebben gezien wat de toeslagaffaire voor de VVD gedaan heeft: +2 zetels. Rutte weet gewoon dat hij hier mee weg gaat komen, de schijn ophouden van "eurokritisch" hoeft gewoon helemaal niet meer. Zie ook artikel hieronder over 'Omtzigt, functie elders'. Fuck de burger, ze stemmen toch wel op ons

Pierke Smulders | 25-03-21 | 13:03

Het is niet zo dat het vetorecht de slagkracht beperkt. Het is de volledige incompetentie en debielheid van politici en ambtenaren die de slagkracht beperkt.

down | 25-03-21 | 13:03

Is dit niet gewoon een zet tegen de Visegrad-landen?

Ay_Caramba | 25-03-21 | 13:02 | 1

Ja, dat is het. Want die zijn lastig en hebben een eigen mening.
En dat moeten we niet willen met zijn allen.

Nuchternederland | 25-03-21 | 13:04

Zullen we daar niet eens even een bindend referendum over houden (Ollongren is nu toch even weg, maar dat was toeval), waarvan de uitslag wordt gehonoreerd wanneer die in het voordeel van de eigen bevolking is?
En dan met vraagstelling als "Wilt u dat Nederland nooit meer een zinvolle stem heeft in Europa en altijd alles moet doen wat de rest van de grotere landen wil?"

Dezenaamhier | 25-03-21 | 13:02

Ik hoorde gisteren op de radio een gladde D66 consultant op BNR: een klein land als Malta kan in zijn eentje besluiten in de EU blokkeren.

Zo wordt het verkocht. Maar Nederland dus ook niet meer. Einde soevereiniteit, of wat er nog van over is.

Tegenwerping van BNR presentatrice: ja maar, je moet dan nog wel meerderheden weten te vinden. Nepdiscussie, 1 2tje van D66 met BNR. Alsof dat het belangrijkste punt is.

Rest In Privacy | 25-03-21 | 13:00 | 1

Volkomen terecht dat Malta dat kan, indien de EU belangen niet overeenkomen met de Malta belangen. En als dat nou structureel zand in de motor strooit moeten Malta en de EU maar eens nadenken waarom ze eigenlijk in het zelfde team zitten.
Of is dit niet de mening met het VVD66 stempel van goedkeuring?
*wacht tot Europol aan de deur staat

Koekje-dr-bij? | 25-03-21 | 13:33

Als die Verhofstad, ook wel gekke Guy, zichzelf nou zo terug ziet. Zou hij dan ook niet denken wat voor een volksmenner het eigenlijk is? Doet mij in ieder geval denken aan de jaren 30 en 40 van de vorige eeuw.

Ride_On | 25-03-21 | 12:56 | 4
▼ 1 antwoord verborgen

Zonder veto-recht is het een kwestie van jaren niet decennia.
1. Een Europees leger wordt er in rap tempo doorheen gepushed
2. EU belastingen worden in rap tempo opgelegd
3. Iedereen die niet luistert zal worden gehandhaafd
/
Het is een gigantisch grote machtsgreep en ik schrik ervan dat Rutte dit nu sneaky gaat promoten.

Old_Spice | 25-03-21 | 12:55 | 5

Hoezo schrikt u hiervan? Rutte is lid van de Europese Raad, het hoogste orgaan binnen de EU.

jansma28542681 | 25-03-21 | 13:53

Waarom schrik je hier van? Hij is onderdeel van de WEF en the great reset

Oromis | 25-03-21 | 14:19
▼ 2 antwoorden verborgen

Een VVD die haar plannen in haar verkiezingsprogramma zet? Muhahaha.... gekkies toch....

Lorejas | 25-03-21 | 12:55

agenda 2030 volgende stap bedankt d66 en vvd stemmers

Oromis | 25-03-21 | 12:52

Ik kan mij niet voorstellen dat de Spaanse regering geen veto-recht wil met betrekking tot de uitbreiding van de EU (als gevolg van afsplitsende "onafhankelijkheidsbewegingen").

Louter Leuter | 25-03-21 | 12:50 | 1

En dan te bedenken dat de separatisten wel in de EU wilden blijven, maar dan rechtstreeks.

kindapaas | 25-03-21 | 14:27

Guy Verhofstadt.
The real one or just spitting image?

wezen | 25-03-21 | 12:49

Als straks de rest van de EU vindt dat die pensioenpot van de Nederlanders een beetje afgeroomd moet worden dan kunnen we terugdenken aan dit moment.

Forwaards | 25-03-21 | 12:48 | 2

Vooruitlopend daarop en niet gehinderd door allerlei veto's is de pensioengerechtigde leeftijd in NL al met drie jaar verhoogd, ook voor wie een privé pensioen dacht te hebben gespaard bij een (verplicht) bedrijfspensioenfonds.
Diefstal, rechtsongelijkheid en willekeur en dat zonder hulp van de EU, ga er maar aan staan.

kindapaas | 25-03-21 | 14:32

Een dominante powergrab door een stropdas. Wie staat tegen deze tiranen van soros op?

tattooboer | 25-03-21 | 12:46

Ken jij het mopje van die Nederlander die met goed pensioen ging?....

Hij ging niet!

ZoekEenVrijeNick | 25-03-21 | 12:44 | 1

You'll own nothing and be "happy".

Joffri | 25-03-21 | 12:53

Meer macht naar de EU = minder democratie.
Je moet wel een doorgewinterde masochist zijn om steeds maar weer voor Brussel te willen bukken, of gewoon een paar steken los hebben zitten.

cheops | 25-03-21 | 12:44

Europa van de ene crisis naar de ander. Griekenland(en heel zuid europa) aan het geld infuus, Brexit en dan nu corona vaccines/mondkapjes/well geen reisverbod risico landen. Wat daar opvolgt? Oorlog met Rusland verschuift van Ukraine naar Litouwen en iedereen moet weer de dienstplicht in. Rutte stemt altijd mee want hij heeft toch geen kinderen met Jort.

McCain | 25-03-21 | 12:44 | 1

Dat laatste, man, ik zat te eten. Bedankt.
Doekje!

MooseNL | 25-03-21 | 12:57

Ik hou niet eens van paella.

Ik kan me voorstellen dat het frustrerend is dat als je een supergoed voorstel hebt dat een of ander kutland als Malta dan kan zeggen dat ze een veto uitspreken. Een veto is een machtsmiddel en kan zeker misbruikt worden ("geld en middelen, anders spreken we een veto uit"). Maar het is ook een middel om soevereiniteit te kunnen behouden en de Unie te behouden voor misstappen.

Als het stemmen van regeringsleiders vervangen wordt door bijvoorbeeld door helft + 1, dan zie ik een grotere kloof ontstaan tussen noord/west en zuid/oost: de netto-ontvangers zullen waarschijnlijker eerder gezamenlijk optrekken dan de netto-betalers.

ZOMG | 25-03-21 | 12:42 | 2

Pealla is toch gewoon een soort nasi?

postmodernismisdead | 25-03-21 | 13:27

Hoe zei Rutte het ook alweer? O ja, minder EU. Hahaha kan die man überhaupt wel eens de waarheid spreken? Continu liegen, hoe hou je het vol. Landverrader.

Deksmaat | 25-03-21 | 12:42 | 2

je land verkopen voor een baan in Brussel. Deden Javanese prinsen ook voor een VOC vergoeding.

McCain | 25-03-21 | 12:55

Ik heb hier wel een mening over maar die is strafbaar.

TheBigKirth | 25-03-21 | 12:42

In het VVD verkiezingsprogramma kun je lezen wat ze juist niet zullen doen

Diederik_Ezel | 25-03-21 | 12:42

Ik heb geen medelijden meer met dit volk na de laatste verkiezingen. Als men dan toch de boel gaat afbreken dan kan het maar beter snel gebeuren ook. We zien wel wat er nog van over is en bouwen wel weer iets nieuws.

Zeebonkus | 25-03-21 | 12:41

Om het hier over eens te worden zal toch unanimiteit nodig zijn.

emwee | 25-03-21 | 12:41

Mooi, het begin van het einde!

Als het Veto recht weg is, is het een kwestie van tijd voordat de EU beslissingen neemt volledig tegen de wil van de regering en mensen in een land. Dit gaat versneld leiden tot grotere afkeer van de EU en het uiteenvallen ervan.

Borrom | 25-03-21 | 12:41 | 2

Ik denk het ook. Al zal dat niet zonder slag of stoot gaan.

Zeebonkus | 25-03-21 | 12:43

Direct na de Brexit werden de eerste plannen al besproken om een exit van de andere lidstaten te verbieden. Brussel als Hotel California. You can check in anytime you like, but you can never leave. Hoever ze nu zijn met die plannen, weet ik niet.

Deksmaat | 25-03-21 | 12:46

We're gonna Build Back Better, For someone else! ( thanks No Agenda)

Maar dit zegt toch genoeg? U mag niets te zeggen hebben. Alle macht naar Brussel.

Maar zoals Ierland eeuwen lang het grootste probleem kindje binnen het Britse rijk was om onder de duim te houden, laten wij dat dan zijn voor de EU.

ikworstelengadouchen | 25-03-21 | 12:40 | 3

ITM

Borrom | 25-03-21 | 12:41

Volgens mij zijn wij het enige land dat al automatisch onder die duim gaat liggen.

tsjajaja | 25-03-21 | 12:44

Kingdom of the Netherlands toch? hoofdzaken en bijzaken

HetOorAakel | 25-03-21 | 12:40 | 1

Dit heb ik liever.

Louter Leuter | 25-03-21 | 12:48

Dekselse jongen die Mark. Wil maar niet leren. Misschien kunnen we hierover nog een referendum verwachten, of... Ohnee.

Not_again | 25-03-21 | 12:38

Volgens mij kon het geen kwaad dat onze pensioenen in de EU pot werden gegooid omdat we toch een vetorecht hadden toch? Ook zo'n Pieter Omtzigt gevecht geweest toen met die malle Klijnsma. iedereen tekende toen bij het kruisje zonder de tijd te hebben gehad inhoudelijk te kijken of het klopte, in een nacht.

osolemio | 25-03-21 | 12:38 | 5

@TeeJee | 25-03-21 | 12:44: Ik heb me daar toen ook al heel kwaad over gemaakt, maar het is vechten tegen de bierkaai. Duitsland deed toen niet mee.

osolemio | 25-03-21 | 12:56

@TeeJee | 25-03-21 | 12:44: pensioenfondsen worden ook 'gemobiliseerd' om in klimaatmaatregelen te investeren. Dat vond de VN een puik idee.

Bataafje | 25-03-21 | 15:06
▼ 2 antwoorden verborgen

Het standpunt van de VVD/CDA/D66-stemmer in een notedop: Om ons te wapenen tegen het Chinese gevaar moeten we zelf als China worden, liefst nog erger.

obominotie | 25-03-21 | 12:38

Het Nederlandse volk wil al enige tijd van zichzelf af. Rutte stemmen helpt daarbij. Iedereen bedankt.

de Voorzittert | 25-03-21 | 12:38

Verstandig Van Ruttelmans. Als je ministers hebt die niet weten wat het verschil is tussen buiten en binnezijde van een document kan je de toko maar beter opheffen.

Pedronegro | 25-03-21 | 12:38

Vreselijke vent. Laat die maar mooi ergens met Mutti gaan zitten hun dagen te tellen.

Geen01 | 25-03-21 | 12:37

Gelukkig bestaan er nog landen als Polen en Hongarije.

bisbisbis | 25-03-21 | 12:37

To a substantial discussion handtekening? Enfin tien jaar latur.........

ikdenkwat | 25-03-21 | 12:36

Gecondoleerd mensen, leg je portemonnee maar vast klaar. En alles van waarde in goud en zilver onder de vloer.

Harry.Langezwaal | 25-03-21 | 12:36

Nog even een verhaaltje over de EU?
Per 1 januari mag het woord "biologisch" niet meer op een verpakking en/of label staan. Tenzij je als winkelier even € 1.700,-- aftikt. Ieder jaar. Dat zal voor de AH's van deze wereld geen probleem zijn. Voor kleine zelfstandigen wel. En doe het maar, want ze komen controleren.

zwartzondersuiker | 25-03-21 | 12:36 | 2

Het is hetzelfde met de CE keur; als je betaalt is het 'OK' ..

Harry.Langezwaal | 25-03-21 | 12:37

Nederland bestaat alleen nog maar op papier.
D66 wil in de grondwet laten zetten dat we niet meer uit de EU kunnen.
Nu nog de veto weg en ze kunnen daar in Brussel ongelimiteerd hun gang gaan.

Uranus1767 | 25-03-21 | 12:35

Joh.. posten jullie ook stijlloos nieuws? Dit weten we toch al lang? Saaaaiiiiii...... NL is al lang een bananen republiek en je krijgt de leiders die je verdient

Masteryu | 25-03-21 | 12:35

Eerste stap naar EU in de grondwet. Mijn 2 centen.

rustzacht6 | 25-03-21 | 12:35

Opmaat naar de totalitaire Europese dictatuur. VOLT krijgt er vast een harde plasser van?

Jan, Leiden | 25-03-21 | 12:34

Ben ik toch blij dat ik GEEN VVD heb gestemd, kan ik me nog in de spiegel aankijken dat ik NIET voor afbraak Nederland heb gekozen.

endtotrolling | 25-03-21 | 12:34

Jammer dat wij dit niet een weekje voor de verkiezingen te zien kregen... of zou daar over nagedacht zijn?

bisbisbis | 25-03-21 | 12:34

Ik vind dat een aardig stukje landverraad. Hiermee dragen we feitelijk de soevereiniteit over aan de EU.

Not_again | 25-03-21 | 12:34 | 1

Och... wij zijn so-oder-so al aardig op weg ... u mag binnenkort weer een donatie aan Zuid-Europa doen - en daar heeft u wederom NIETS over te zeggen.

bisbisbis | 25-03-21 | 12:36

Balkenende mocht dan het charisma hebben van een ongewassen grindtegel - ik denk nog wel eens met weemoed aan hem terug als ik zie hoe Rutte ons land naar de kloten helpt.

Ichneumonidae | 25-03-21 | 12:34 | 1

Bakellende deed hetzelfde, alleen zonder flair

marcoplarco | 25-03-21 | 13:29

naar welk iban nummer kan ik mijn pensioen over laten maken om de nood van de zuidelijke staten te ledigen?

WillemWordtWakker | 25-03-21 | 12:33 | 1

De blauwe enveloppe komt wel vanzelf naar je toe .
Leuker kunnen ze het niet maken .

likmegaties | 25-03-21 | 12:44

Dictatuur

Ruimedenker | 25-03-21 | 12:33

Yesss, nog minder macht voor Nederland. Niet dat we er ooit gebruik van maken maar zo komt 't een beetje op mij over.

Leptob | 25-03-21 | 12:33

Stapje voor stapje. Opportunist Rutte vindt in een doorgaans tegenstander een medestander. 'Op sommige dossiers'. Nog wel.

goedverstaander | 25-03-21 | 12:33

Brief gedateerd de dag na de verkiezingen.

Earl_of_Doncaster | 25-03-21 | 12:33 | 2

Uiteraard, anders had het zetels kunnen kosten.

Rest In Privacy | 25-03-21 | 12:35

In het VVD verkiezingsprogramma staan ook alleen de dingen die ze toch niet gaan doen hè.
Is al lang zo.

J-van-de-Bontekoe | 25-03-21 | 14:27

Iedere keer als je denkt dat je alles gezien hebt...

Mastermattie | 25-03-21 | 12:32

Geen Ollongren-topic? :)

goedverstaander | 25-03-21 | 12:32

Ja ja ok, waar moeten we nu weer miljarden naartoe sturen?

John McClane | 25-03-21 | 12:31

Wederom een historische dolksteek in de rug van ons Vaderland.
VVD stemmers: bedankt.

keestelpro | 25-03-21 | 12:30 | 2

Vergeet de D66 stemmers niet.

Der Schnitzeljäger | 25-03-21 | 12:42

En Eerdmans wil ook met deze Vaderlandvernietiger in zee...
Alles voor een baantje als staatssecretaris of minister zonder portefeuille...
JudasAlliantie21!

Aristotalloss | 25-03-21 | 12:56

REAGEER OOK

Uitgelezen op GeenStijl? Abonneer je op de Nijman-Nieuwsbrief.
linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken
Kansino. Hét online casino van Nederland.
Online casino met licentie | Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Online Gokken | Brokerfolio.com brokers vergelijken | online bookmakers in Nederland
Online Casino Top 5 | Casino bonussen | Crypto-casino.nl