Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

TERUGKIJKEN. Rutte wauwelt over avondklok

Premier nog niet meegegroeid met het nieuwe normaal

Opvallend stukje persconferentie van gisteravond, waarin Mark Rutte antwoord geeft op vragen over de avondklok, waar wij nog altijd niet in meegegroeid zijn. Wij hebben het nou zeven keer teruggeluisterd en acht keer teruggelezen, maar we snappen er nog steeds niks van, eigenlijk. Nou ja. We snappen het wel. Maar we begrijpen het niet. Of zoiets. Hoe dan ook. Kijkt u zelf maar. Stijlloze kloosried na de breek. 

Kloosried

VRAAG (TROUW)

Meneer Rutte, u zegt dat de avondklok als eerste van tafel gaat. Betekent dat ook dat die wordt afgeschaft voordat de terrassen open kunnen?

RUTTE

Ik maak ook onderscheid tussen de maatregelen die ervoor zorgen dat we de epidemie in ons gedrag onder controle houden en daarnaast heb je natuurlijk allerlei sectoren die je moet vragen om dingen niet te doen om daarmee ook de verspreiding van het virus tegen te gaan. 

GS: Dit is echt heel vreemd. Rutte doet hier alsof er een onderscheid is tussen maatregelen die ervoor zorgen dat we 'de epidemie in ons gedrag onder controle houden' en maatregelen waarin sectoren dingen niet mogen doen 'om daarmee ook de verspreiding van het virus tegen te gaan'. Je kunt wel doen alsof dat twee verschillende dingen zijn, maar het is gewoon niet waar. Alle maatregelen zijn bedoeld om het virus tegen te gaan, anders zouden we die maatregelen niet nemen. Bovendien: waarom komt Rutte nu pas met deze 'twee soorten maatregelen'? Als er echt twee soorten maatregelen zouden zijn, waarom heeft Rutte op 22 januari letterlijk gezegd: "de eerste maatregel waar je niet mee door wilt, die bovenaan staat, bovenst aan, in goed Nederlands, om te schrappen is die avondklok". Waarom was er toen nog geen sprake van onderscheid tussen 'maatregelen die ervoor zorgen dat we de epidemie in ons gedrag onder controle houden' en 'allerlei sectoren die je moet vragen om dingen niet te doen om daarmee ook de verspreiding van het virus tegen te gaan'? Dit is geen onderscheid. Dit is misleiding.

En dat zullen echt.... En je moet voorkomen dat je het één tegen het ander gaat zitten afwegen.

GS: Wat. Wat. Wat. Zegt Rutte nu echt dat je moet voorkomen dat je het één tegen het ander gaat zitten afwegen? Het één tegen het ander gaan zitten afwegen is ongeveer de KERN van het Nederlandse coronabeleid van het afgelopen jaar. Als er iemand juist WEL het één tegen het ander moet gaan zitten afwegen, dan is het degene die beslist over het één én over het ander. Het is de taak van het kabinet om zaken tegen elkaar af te wegen. Dat zeggen wij niet alleen, dat zegt het kabinet zelf ook. Hier bijvoorbeeld (bron), of hier (bron), of hier (bron), of hier (bron), of hier (bron), of hier (bron), of hier (bron). 

VRAAG

Maar het is dus...

RUTTE

En daarmee is die trade off op die manier maken moet je volgens mij niet doen.

GS: We maken al een heel jaar alleen maar trade offs. Zie hierboven.

VRAAG

Dus u gaat het misschien wel als wisselgeld inzetten om de terrassen open te doen?

RUTTE

Nee wat wij zeggen is dat wij op dit moment een OMT advies hebben dat zegt: A doe even nu niets. Twee: houd die avondklok. En wij volgen dat OMT advies.

GS: Het punt is ook niet of die avondklok nu al moet worden afgeschaft. Iedereen ziet dat de cijfers nog hoog zijn. Het punt is dat de avondklok eerst bovenst aan stond, en dat er nu allerlei andere maatregelen nog bovenster aan staan.

VRAAG

U zegt net dat die avondklok tien procent bijdraagt aan de...

RUTTE

Samen met de één bezoeker thuis regeling.

VRAAG

Dan moet u toch haast als we naar meneer De Jonge schetst dat de derde golf in aantocht is, dan is het toch haast onmogelijk om zonder die avondklok de terrassen te openen?

RUTTE

Eén van de dingen die ik heb geleerd met de pandemie bestrijding is dat je iedere keer opnieuw stap voor stap alle feiten onder ogen moet zien. En moet kijken op dat moment wat een verstandige afwegingen zijn.

VRAAG

Maar het kan dus betekenen dat de avondklok in stand blijft terwijl de terrassen open gaan?

GS: Ja. Daar begint het wel op het te lijken. Zeker als minister Grapperhaus namens het kabinet zegt dat 'we zijn meegegroeid' met de avondklok. 

RUTTE

Nee de wens die we hebben is van de avondklok af te komen. Maar dat hebben we al een aantal keer gezegd en er lag opnieuw een advies nu dat we serieus wegen om de avondklok nu niet af te schaffen.

GS: Aha. Dus 'bovenst aan' is nu opeens 'de wens die we hebben' geworden. 

VRAAG

Want ik kan mij voorstellen dat als die avondklok in stand blijft als een inperking van grondrechten en dat tegelijkertijd de terrassen open gaan dat er dan misschien juristen zijn die dat geen verstandig idee vinden of dat de bevolking daar misschien tegen in opstand komt.

RUTTE

Nogmaals, u schetst allerlei mogelijke zaken die op tafel kunnen liggen. En u verbindt ze ook nog met elkaar. Zover ben ik niet.

GS: Weet u hoever wij zijn? Zover dat we inmiddels wel durven te beweren dat de belofte dat de avondklok 'bovenst aan' stond om meteen weer af te schaffen, een leugen was die als glijmiddel is gebruikt om een omstreden maatregel door de strot van burgers en parlement te duwen. Er is best wat voor te zeggen om eerder voor andere versoepelingen te kiezen dan voor het afschaffen van de avondklok, maar geef dan gewoon onomwonden toe dat die keuze is gemaakt. En kom niet aan met deze larie, ruis en omdeheetebrijheenpraat.

Reaguursels

Inloggen

Het masker is gewoon gevallen. Hij liegt en maakt handig gebruik van de schaapjes in de tweede kamer. Er was al eerder iemand die wist een parlament naar zijn hand te zetten terwijl zijn partij geen meerderheid had.

redanx | 10-03-21 | 07:59

Waarom slaat niemand Rutte eens met wat wetenschappelijke papers om de oren, of met collateral damage berekeningen ?

RichardBandler | 09-03-21 | 22:16 | 1

Omdat ze dan naar hun (volgende) baantje kunnen fluiten.

Gladiator Fap | 09-03-21 | 22:53

''Ik maak uitzondering tussen'' begon de zin mee. Samen dacht ik dat de term was. Samen in het gezin, samen in het dorp, samen in de stad, samen in het land, samen op de werkvloer, een team een taak blablabla. Nee Mark kent alleen ik. Ik Ik IK, andere woorden kent het niet. Ik alleen thuis, ik alleen afhalen, ik alleen in het torentje, ik alleen naar Brussel, ik kook nooit, ik neuk nooit, ik verneuk wel. Dan komt het meervoud weer om de hoek, ik verneuk jullie. Man ga lekker wandelen langs de snelweg ofzo.

InSight | 09-03-21 | 22:12

Apart, Hugo de Jonge staat inderdaad niet op de kieslijst voor de 2e kamer.

Sjiek | 09-03-21 | 21:25 | 1

Die gaat zijn baantje bij WHO, Pfizer, AstraZenica of Janssen opeisen.............

emwee | 10-03-21 | 00:54

Net 1vandaag gekeken, ze zijn de burger warm aan het maken voor een nachtklok voor als straks de avondklok niet meer houdbaar is wanneer het langer licht is. Ik moet nu denken toen ik een kind was, toen moest ik naar huis als de lantaarnpalen aansprongen.

Brabeaulander | 09-03-21 | 20:16

"Nogmaals, u schetst allerlei mogelijke zaken die op tafel kunnen liggen.." En dát zegt de man, die ons al 1 jaar lang met "allerlei mogelijke zaken die op tafel kunnen liggen." angst aanpraat? Die zichzelf als spil in een verkiezingscampagne via "allerlei mogelijke zaken die op tafel kunnen liggen." in het torentje wil houden? Uuuuh....

vladimirows | 09-03-21 | 17:58

De R is gvd al tijden onder de 1 (zie bv. rioolcijfers en positief-getesten-percentage. Cijfers op de ic dalen niet omdat men bij lagere bezetting gewoon de admissie-criteria verlaagt. Rendement van een gemiddeld ziekenhuis is gemiddeld een procent o.i.d. Geloof maar niet dat ze de IC's in werkelijkheid compleet leeg laten c.q. willen worden.

RichardBandler | 09-03-21 | 17:47

De Leugen tot kunst verheven!
Tot je er op een gegeven moment zelf in verstrikt raakt...
"Carolien....!!!"

Mark zit te Dutten | 09-03-21 | 17:44

Wanneer het advies hapert en niet eenduidig is, is het ook niet meer uit te leggen door Rutte zelf, dan wordt het een wirwar van redeneringen die elkaar tegenspreken. Denk dat dit het achterliggende probleem is.

Jan, Leiden | 09-03-21 | 17:38 | 1

Ik denk hetzelfde.

Zbrodj | 09-03-21 | 18:03

Wordt tijd dat ze niet alleen Rutte wegbonjouren, maar ook gewoon het OMT
Want dit is voor deze generatie dat er een desastreus virus rondwaart en opeens heeft een OMT hier alle verstand van en weten exact wat het beste is voor het volk.
Ze hebben bewezen dat het de grootste prutsers van het land zijn, met de allerslechtste adviezen

TriangelJosti | 09-03-21 | 17:22

De avondklok er als eerste uit? Net zoals de onderste steen van het MH17-onderzoek zeker?

Alexander des Burgus | 09-03-21 | 16:56 | 1

Vergeet die 1000 euro niet!

Spie | 09-03-21 | 17:05

En toch gaat hij - nou ja, z’n VVD - de verkiezingen gewoon weer winnen.

robvanderLaak | 09-03-21 | 16:32 | 1

Laten we hopen dat NL een keer verstandig wordt en deze leugenaar van het toneel bonjourt..

MooseNL | 09-03-21 | 16:44

Dat is nou ook precies de bedoeling van deze teflonboy, de mensen die er niks meer van snappen en daarom maar op hem stemmen omdat ze denken dat hij alles met de beste bedoelingen doet.
En als U niet gehoorzaamd de hel en verdoemenis over zichzelf hebt afgeroepen.

likdoorn | 09-03-21 | 16:22

Ondertussen hebben 1279 Nederlanders de Britse variant gehad en 69 de Zuid-Afrikaanse.
Ff voor de duiding.

Trumme | 09-03-21 | 16:10 | 2

En als we het RIVM mogen geloven, hebben deze 1279 mensen dus minimaal 1445 mensen besmet (R-getal bijgesteld naar 1,13) . Die 1445 hebben dus weer 1633 mensen besmet, en die 1633 gaan waarschijnlijk 1845 mensen besmetten. Cijfers zonder context zeggen HELEMAAL NIETS!

AmbtenaarInFunctie | 09-03-21 | 17:11

Over 4 weken zitten we zeker weten al op 50.000 per dag met al deze rampspoed.

RichardBandler | 09-03-21 | 17:54

Premier Rutte vraagt vooral geduld. „Het kantelpunt nadert dat het vaccin de overhand krijgt ten opzichte van het virus.” Rutte zegt ’bewust risico’s’ te willen nemen, al betekent dat niet dat er nu nieuwe grote versoepelingen worden aangekondigd. „We houden de lockdown op deze manier niet nog vier maanden vol.” Toch waarschuwt hij dat echt grote stappen nog niet kunnen worden gezet. Het is niet mogelijk tot 16 maart nieuwe versoepelingen aan te kondigen, zei Rutte. „Alleen wat correcties.”
bron: telegraaf

Droom-Vreesman | 09-03-21 | 16:08

De avondklok en de wet vertoeven in de buitenlucht in het bijzonder is een voorbeeld van hoe macht kan corrumperen na inzet van de maatregelen. Het is gewoon te makkelijk gemaakt en je kunt het voor alles gebruiken. Criminaliteit omlaag of uitstoot beperken of volksgezondheid noem maar op. Daarom was het ook een brug te ver. Maar ja dat enge virus hé. En nu zitten we er mee en komen er niet zonder meer vanaf. En wat dat meer betreft dat kon nog eens heel vervelend worden. Maar het is niet eens alleen de schuld van Rutte vlak ons parlement niet uit. Deze lafaards althans het merendeel hebben ingestemd zonder voldoende mandaat te nemen of rekening te houden met de toekomst.

Jan van Haerlem | 09-03-21 | 16:08 | 1

Geloof maar dat ze wel degelijk rekening hebben gehouden met de toekomst, maar dan op andere wijze! Dit gaan we de komende jaren nog regelmatig terugzien.

Spie | 09-03-21 | 17:07

Wat mij nou erg opvalt is dat we vorig jaar maart het allemaal konden oplossen met een intelligente lockdown. Blijkbaar zijn we nog geen half jaar verder zo ongelooflijk dom geworden, dat we gewoon niets meer mogen. Misschien maakt corona nog meer kapot dan je lief is.

upbeat | 09-03-21 | 16:04 | 5

@MooseNL | 09-03-21 | 16:46: Maar wat wel helpt is dat ze nu een mooie boeman hebben gevonden waarop de politici in heel Europa en in de VS de komende economische neergang op kunnen afschuiven. Ten onrechte natuurlijk want alle ellende is uiteindelijk te wijten aan het onbeperkt bijdrukken van geld door de diverse centrale banken.

Spie | 09-03-21 | 17:09

@MooseNL | 09-03-21 | 16:46: heb je onlangs nog gekeken naar bijvoorbeeld Brazilië? Of de VS? Hoezo maken maatregelen niets uit? Volgens mij zorgen deze (ellendige) maatregelen ervoor dat het hier eigenlijk allemaal best wel meevalt. Ja, veel ondernemers hebben het enorm zwaar en we gaan er economische nog lang last van hebben. Maar door de bank genomen... Nee, eigenlijk valt het wel mee. Geen overvolle IC's, geen doden op straat, geen massa-ontslagen of duizenden faillisementen.. Alleen een hoop persoonlijk leed.

AmbtenaarInFunctie | 09-03-21 | 17:14

Dat de helft inmiddels al immuun is, maakt hen ook niet uit. We gaan zogenaamd nog steeds allemaal dood zonder mondkapjes en lockdown.

RichardBandler | 09-03-21 | 22:14
▼ 2 antwoorden verborgen

Citaat George Carlin
“Vergeet de politici. Politici zijn daar neergezet om je het idee te geven dat je vrijheid van keuze hebt. Die heb je niet. Je hebt geen keuze. Je hebt eigenaren. Ze bezitten jou. Ze bezitten alles. Ze bezitten alle belangrijke land, ze bezitten en controleren de ondernemingen die al lang gekocht zijn en die al lang betaald zijn, de Senaat, het Congres, de huizen van de staat, de gemeentehuizen, ze hebben de rechters in hun achterzak, en ze bezitten alle grote mediabedrijven, zodat ze ongeveer al het nieuws en de berichten controleren die jij te horen krijgt. Ze hebben je bij de ballen. Ze geven elk jaar miljarden uit om te lobbyen, zodat ze krijgen wat ze willen. Nou, wij weten wat ze willen. Ze willen meer voor zichzelf en minder voor alle anderen. Maar ik zeg je wat ze niet willen. Ze willen geen bevolking van burgers die in staat zijn tot kritisch denken. Ze willen geen goed geïnformeerde, goed opgeleide mensen, die in staat zijn kritisch te denken. Daar hebben ze geen belang bij. Dat helpt hen niet.”

komtdatschot | 09-03-21 | 16:02 | 2

Mooi zeg.

Rolling_Ronny | 09-03-21 | 16:07

@Rolling_Ronny | 09-03-21 | 16:07: En het klopt helemaal. 50% belastingheffing (want rond dat percentage zitten we als je alle indirecte belastingen meetelt) is niets anders dan 50% deeltijdslavernij. En wij zijn niet de slavenhouders, maar de slaven, zij het formeel in deeltijd).

Spie | 09-03-21 | 17:12

Ik neem aan dat Geenstijl nu toch ook wel doorheeft dat de maatregelen puur dienen om een halfbakken vaccin er doorheen te drukken. En dat meerdere keren per jaar.

Rolling_Ronny | 09-03-21 | 15:50

'trade off' hoe verzint hij het om op een persconferentie die voor iedereen is bedoeld in, voor menigeen. geheimtaal te lullen.

Kijkeensaan | 09-03-21 | 15:40

Rutte snapt dat je over dit soort zaken prima kan liegen. Politieke beloftes hebben een korte halfwaardetijd.

Muxje | 09-03-21 | 15:37

Er is niets dat de eeuwigheid meer benadert dan een 'tijdelijke' wet.

Spie | 09-03-21 | 17:14

@Atheist-Priest | 09-03-21 | 16:19: Lijkt me best een spannende tijd. Als mensen in officiële restaurants niet mogen, dan maar op de onofficiële. Het wordt een spannende tijd.

Adriel | 09-03-21 | 17:32
▼ 1 antwoord verborgen

U let op. Dat is niet de bedoeling.

De bedoeling is dat u bedwelmt raakt van het managersjargon en de rook die in uw aars omhoog geblazen wordt.

inCol | 09-03-21 | 15:27

Rutte is als mens onbetrouwbaar, waardoor ieder woord dat hij uitspreekt onbetrouwbaar is. Dit met die avondklok stond vanaf het begin al vast, net als een verplicht vaccinatie paspoort dat er gaat komen.

Zoelense Hobbyboer | 09-03-21 | 15:26 | 1

Schoothondje van Merkel.
Misschien dat hij er af en toe aan mag ruiken.

Dwarsdenker | 09-03-21 | 15:38

Ik heb altijd een hele hoge tolerantie graad gehad maar als ik die kop van Rutte zie met die valse grijns op dat smoelwerk dan moet ik tegenwoordig snel overschakelen naar wat anders om geen blijvende gezondheidsklachten eraan over te houden.
Wat een vreselijk naar mens is dat.
En zichzelf fantastisch vinden. De schaamte ondertussen van de toeslagenaffaire al weer voorbij en sleept een heel land de aankomende vier jaar verder de afgrond in.

Dwarsdenker | 09-03-21 | 15:26

De avondklok moet eruit!
Echter, om eerlijk te zijn: in mijn eigen situatie aangaande de drukke locate in 020, vind ik het op dit moment een zegen. Even rust, die enkel wordt verstoord door een merel om 05:15 die denkt dat ie fucking Beethoven is.

aflaatverkoper | 09-03-21 | 15:24 | 1

Dat was al eerder zo. „Avondklok“ eindigt om 4:30.... .

redanx | 10-03-21 | 08:00

Eigenlijk zouden we GS ook eens moeten closereaden hier:

**Iedereen ziet dat de cijfers nog hoog zijn.**
Ik zie dat helemaal niet. Welke cijfers zijn dat dan? Ik zie cijfers die volstrekt normaal zijn voor deze tijd van het jaar. Ik zou zelfs zeggen aan de lage kant als je het afzet tegen de extreme groei van de 70+-bevolking van de afgelopen jaren.

Antiquerulant | 09-03-21 | 15:22 | 7

@van Oeffelen | 09-03-21 | 15:33:
Dus bij het ETH in Zürich kunnen ze in het water zien dat de maatregelen helpen om het virus te beteugelen. Knap. Dat is nog eens geavanceerde wetenschap...

Antiquerulant | 09-03-21 | 15:41

@van Oeffelen | 09-03-21 | 15:33: is van Oef uw voornaam?

Purk | 09-03-21 | 16:11

Daar zeggen ze ook “ik voel aan mijn water dat er een derde golf op komst is”. Het lijkt van Dissel wel.

Leffe Blonde | 09-03-21 | 16:15
▼ 4 antwoorden verborgen

Je zou verwachten dat de gemiddelde GS-er na 10 jaar wel een beetje Ruttiaans verstaat, maar nee dus. Vooruit, dan doe ik de Henk en Ingrid vertaling wel even:
- Er zijn dingen die ondernemers geld kosten (terras dicht). Die moeten moeten zo snel mogelijk weg.
- Er zijn dingen die geen geld kosten, maar die door het domme klootjesvolk gewoon gedaan moeten worden. Die kunnen we nog wel even zo laten. GEDRAAG JE, DOMKOPPEN!
- Die avondklok vind ik (Mark) wel dikke prima. Kost op zich geen geld (als terrassen en restaurants weer open gaan beginnen we gewoon wat eerder). Werkt prima, helpt ook nog eens tegen Finse criminaliteit, heeft flink draagvlak, dus zolang mogelijk houden. Kostte wat moeite om door het grondrechtelijk gezever te komen, maar hebben is hebben. Wordt de laatste maatregel die ik ophef.
- Verder niet zeuren, volgende week weer fijn op mij stemmen!

Azijnist | 09-03-21 | 15:18 | 1

Azijnist-doctrine

TroubleShooter | 09-03-21 | 15:23

Vroegah werd dit soort creaturen met alle egards mee op jacht genomen en op een onbewaakt moment van een klif gedonderd. Want een gevaar voor het welzijn van de stam. Tegenwoordig kunnen ze minister-president worden, met alle ellende van dien.

Nu zijn er minder drastische maatregelen tegen destructieve, uiterst giftige slangen in pakken als Mark Rutte. Zoals bunkerharde ontmaskering, de aartsvijand van elke psychopaat. Dus ga zo door.

o)+ | 09-03-21 | 15:13 | 2

Of zoals bij Braveheart, hop, zo uit het torentje gekwakt op de binnenplaats. Vond ik een hele slimme move van die koning. Is wat toepasselijker.

NerdAlert | 09-03-21 | 15:18

@NerdAlert | 09-03-21 | 15:18: Ik zie onze koning dat nog niet doen. Zou hem trouwens wel een stuk populairder maken hier.

Spie | 09-03-21 | 17:18

Belangrijker is het aantal nieuwe besmettingen van vandaag. Weer door de 5.000 smeerkezen?

van Oeffelen | 09-03-21 | 15:11 | 1

Ah gut.

Nalek | 09-03-21 | 15:17

Dat iemand de moeite neemt om gelul in de ruimte te analyseren. Repsect!

Dubbelepunthoofd | 09-03-21 | 15:10

ze kunnen de handgebaren beter aan de doventolk overlaten. dat gezwaai met hun handen lijkt nergens op..

umeli | 09-03-21 | 15:08 | 1

Waarom geen ondertiteling ? Zie je immers in een goede film ook tenminste bij dump and dumper wel.

Bjorn19851111 | 09-03-21 | 15:15

Ik wed om 1 fles Lagavulin dat de avondklok na 30 maart niet terugkomt.
Ik voorspel dat óp 29 maart bij zacht weer het gezellig druk is op straat tot ver na 2100 uur.

masahide | 09-03-21 | 15:08

Misschien moeten ze het Merkel vragen om het hier uit te komen leggen.

Mr.Crowley | 09-03-21 | 15:07

Een 'persconference' zou een betere naam zijn.

VolleBak | 09-03-21 | 14:57 | 1

Als het niet zo treurig was.

goedverstaander | 09-03-21 | 14:58

Oeps, een Caribische variant. Rijd de bedden maar uit de IC. De hangmatten zijn niet aan te slepen.

goedverstaander | 09-03-21 | 14:56

Zelfs het Belgische volk laat zich niet meer bang maken:
"Een op de acht zorgverleners in de Vlaamse woonzorgcentra heeft voorlopig een coronavaccin geweigerd. Dat blijkt uit gegevens van het Agentschap Zorg en Gezondheid. Brussel is koploper met een op de vijf die een vaccin weigert, Oost-Vlaanderen scoort dan weer het best met een op de tien die geen vaccin wenst." (HLN)

CiTy3 | 09-03-21 | 14:53

Die van Dissel lacht zich blauw van het lachen. Alle macht in de handen van een bijna 70-jarige man die kennis heeft van toeters noch bellen...

Thorsten | 09-03-21 | 14:53 | 4

Hoge bomen geven lange planken.........

TroubleShooter | 09-03-21 | 15:18

Als er 1 vogel fluit, fluiten er weldra meerderen.

ademende aarde | 09-03-21 | 15:41
▼ 1 antwoord verborgen

Rutte geeft geen antwoord, want er ís geen antwoord.
Het doel is helemaal niet de pandemie uit te rotten, maar om er zoveel mogelijk gebruik van te maken en daarmee politieke doelstellingen te behalen. Anders had ie de zorg wel opgeschaald, de kloefkapper.

Gladiator Fap | 09-03-21 | 14:52 | 3

Juistem!

VP732 | 09-03-21 | 14:58

Maar het is en blijft toch triest om ruim een week voor de verkiezingen te weten, c.q. vast te stellen, dat er na de verkiezingen niets gaat veranderen.

Nada. Noppes.

TroubleShooter | 09-03-21 | 15:19

@TroubleShooter | 09-03-21 | 15:19: in crisistijd scharen de mensen zich achter de zittende regering. Rutte weet dat. Hij hoeft alleen maar weer de grootste partij te worden en de lieg-en bedrog karavaan dendert vrolijk verder op kosten van de bevolking.

Gladiator Fap | 09-03-21 | 22:55

Het is net als dik worden. Je word niet dik, je bent het opeens. Zo zijn we straks dan ook zonder slag of stoot een totalitaire staat.

Remi A. | 09-03-21 | 14:51

Op de Europese vaccinatieladder zijn we inmiddels afgezakt naar de middenmoot, nadat we even op plek 4 stonden. Toevallig was dat tijdens het lijsttrekkersdebat van vorige week. Rutte was zo trots dat hij dat tussen neus en lippen door toch even moest vermelden.
De avondklok werd lange tijd gepresenteerd als laatste redmiddel, maar is inmiddels een gewone coronamaatregel geworden die straks als ruilmiddel gebruikt gaat worden wanneer eind maart de dagen weer gaan lengen.

Lomo | 09-03-21 | 14:50 | 6

@goedverstaander | 09-03-21 | 15:06:
Hehehe, vooral dan niet Servie en Hongarije selecteren, want dan durft u zich als Nederlander nergens meer te vertonen.

Roadblock | 09-03-21 | 15:13

@Roadblock | 09-03-21 | 14:59: We stonden op plek 4 qua tempo. Eventjes. Maar met het aantal gezette prikken per capita bungelen we nog steeds ergens onderaan.

Muxje | 09-03-21 | 15:18

@Muxje | 09-03-21 | 15:18:
Nee, wij stonden op plek 4 op een EU -site.
Wij hadden zogenaamd 7% van de bevolking gevaccineerd, terwijl dit alleen maar kon, door de getallen van de eerste en de tweede injectie bij elkaar op te tellen.
In werkelijkheid hadden we toen nog maar 5.65% van de bevolking gevaccineerd.
Nep, die door onze geweldige pers klakkeloos overgenomen is.
Een ieder die wist, hoe we de weken daar voor stonden, had moeten begrijpen dat dit niet kon.

Roadblock | 09-03-21 | 15:42
▼ 3 antwoorden verborgen

Kluitje -> riet.

pjotr nicknaamtov | 09-03-21 | 14:48

Hij heeft de cursus, hoe verkoop ik een wrak van een auto aan een a-technische klant, glansrijk doorlopen.

Mr.Crowley | 09-03-21 | 14:47 | 2

Hij is kwaadaardig.

IkwilJinekwel | 09-03-21 | 14:49

@IkwilJinekwel | 09-03-21 | 14:49: Een psychopaat volgens Erik de Vlieger, die in zijn podcast een vrij pijnlijke opsomming maakt waarom Rutte binnen de klinische definitie valt.

Sjiek | 09-03-21 | 14:52

Tot de zomer. Net als bij de griep. En dan in het najaar weer paniek.

Is dit nog nieuws? | 09-03-21 | 14:46 | 1

precies, lekker op zijn middeleeuws weer. Dat gaat nog jaren duren voordat we van deze geïnstitutionaliseerde domheid en disproportionaliteit af komen. Maar ja, democratie en zo he...

nobodiesunmighty | 09-03-21 | 14:51

Wij kunnen zelf de avondklok afschaffen, daar hebben we mp de magere Hein niet voor nodig. Iedereen naar buiten na 21.00 en het is afgelopen met die avondklok.

IkwilJinekwel | 09-03-21 | 14:44 | 2

Loop je alleen en ziet agent je: boete. Loop je met een man of 30: of u allen huiswaarts zou willen gaan. Maar geen boete.

VP732 | 09-03-21 | 14:53

@VP732 | 09-03-21 | 14:53: Dan zeg ik dat we alleen met groepen tegelijk naar buiten gaan.

TroubleShooter | 09-03-21 | 15:21

Rutte somt op;
A. [blabla], en
2. [reutel reutel]

Jos Tiebent | 09-03-21 | 14:44
-weggejorist-
WonderlijkeWereld | 09-03-21 | 14:42 | 1

Hij is gewoon niet eerlijk, maar dat wisten wij al een tijdje...

Eucalyppta | 09-03-21 | 14:41 | 1

En toch wordt hij straks weer gewoon premier.
Blijkbaar is dat wat het NL volk wil.

James Lastig | 09-03-21 | 14:41

Hier is een woord voor:
Volksverlakkerij: Politiek het bewust bedriegen, voorliegen van de bevolking.
Voorbeeld: `De premier maakte zich vaak schuldig aan volksverlakkerij.`

Maar goed. Je zou ook dat stukje waar de NRC vragen stelt moeten plaatsen eigenlijk (en ja ik ben ook verbaasd dat ik nu iets positiefs over de NRC zeg). Die vond ik erg sterk. 1:03:35 in de persco van de NOS. Rutte vind die vragen duidelijk erg onprettig en dat doet me goed, want het is vaak moeilijk om zijn gedrag de erkenning van z'n foute acties te zien.

Upendo | 09-03-21 | 14:40

Het begon bij een stevige Chinese griep, het eindigt in een visieloze politieke dictatuur.

revolte | 09-03-21 | 14:39 | 2

Gelukkig zijn er in dat jaar geen 7500 mensen aan de griep gestorven zoals ieder jaar, die was er niet.... en dat laten ze de NPO-lezeressen gewoon voorlezen. We worden belazerd.

grindbak | 09-03-21 | 14:42

@grindbak | 09-03-21 | 14:42: Je weet dat het niet goed gaat komen als een premier van een land zegt dat je voor 'visie' naar de opticien moet. Dus hobbelen we lekker, maand in maand uit, achter OMT en dikke Jaap aan.

TroubleShooter | 09-03-21 | 15:22

Ik eis dat Rutte de belofte van de 3e golf voor 17 maart inwilligt.

Kom op, beloofd is beloofd.

Sjiek | 09-03-21 | 14:38 | 1

Golf 3 is in de maak . Kun je immers zelf voor zorgen door wat te goochelen met cijfers .

Koning BongoBongo | 09-03-21 | 14:47

Van welke partij is minister president van Dissel ook alweer? Hij doet het goed.

IkwilJinekwel | 09-03-21 | 14:37 | 1

Ik kon Diederik Gommers ook al niet vinden op het stembiljet.

goedverstaander | 09-03-21 | 15:00

Een tijdelijke avondklok. Jaja.
Ik kan me een minister president herinneren die even tijdelijk de benzineprijs met een kwartje verhoogde.

Boeloeboe | 09-03-21 | 14:36 | 1

en toen kwam er een politicus die dat af wilde schaffen.....

ikworstelengadouchen | 09-03-21 | 14:37

Pure dictatuur winkels mogen nog geen muziekje opzetten in winkel en moet een soberen uitstralling hebben en nog 100 dingen om te kotsen. Avond klok duurt van 21:00 tot 05:00 winkel moeten 8:45 dicht maar mogen pas om 06:00 open waarom niet om 05:00? Pure waanzin .

Bjorn19851111 | 09-03-21 | 14:35 | 2

Avondklok is tot 4:30 dus extra reden voor wat je zegt. Maar het is eigenlijk niet relevant, die avondklok is gewoon een nationale schande.

Upendo | 09-03-21 | 14:41

@upendo mijn gemeende excuus ik heb het inderdaad verkeerd. Zie het nu weet ook eigenlijk niet hoe ik 5:00 heb getoverd .
Lijk de de schoenen nu wel haha toverd ook met cijfers .

Bjorn19851111 | 09-03-21 | 14:46

Je kan er haast een stripalbum van maken in de reeks Suske en Wiske: De Lachende Lieger

Swaffelkaffert | 09-03-21 | 14:35 | 2

De lachende lieger met de rubberen ruggengraat.

James Lastig | 09-03-21 | 14:43

De Logistieke Lulhannes voor de Jonge.

Koning BongoBongo | 09-03-21 | 14:50

Rutte wil helemaal niet van de maatregelen af. De economie is nog niet voldoende onder de duim en er zijn nog teveel particuliere reserves om zijn agenda er door te kunnen rammen.

The Great Reset.

Het voltrekt zich overduidelijk en ik snap niet dat er nog weldenkende mensen zijn die het ontkennen. Zeker na het WEF.

FrikandelSpeciaal | 09-03-21 | 14:35 | 4

Ik begrijp werkelijk niet hoe je nog vol kunt houden dat we zelfs als iedereen gevaccineerd zou zijn (gaat niet gebeuren, is voor 70% van de bevolking volstrekt overbodig) je nog heel behoedzaam en stapsgewijs die onzinnige maatregelen misschien af kunt schaken. Men heeft geen enkel besef daar in Den Haag van de impact op economisch en sociaal gebied. De huidige zombiesamenleving vindt men kennelijk het nieuwe gewenste normaal. En dan ook nog dat warrige gezever van de Jonge met zijn app.

5611 | 09-03-21 | 14:56

Nou ja, mocht dat het scenario zijn, riskeren ze wel een grote revolutie in Europa, een soort van burgeroorlog in de maak, een dystopische horror. Oorlogen komen niet zo plots.... die sluipen langzaam in. En dan maar hopen dat de rest van wereld zich rustig houdt.
Vorige week vertelde ik het mijn vrouw dat ik vermoedde dat we tussen nu en 10 jaar de lul zijn met een of andere flinke (burger) onrust/oorlog. Wij beiden hebben de hoogst mogelijke opleidingen genoten en zitten goed in de sociaal economische lader. Maar ik ben hier niet blij mee en hoop dat ik van harte oliedom genoeg ben om er naast te zitten.

nobodiesunmighty | 09-03-21 | 14:59

@FricandelSpeciaal,
Rutte is gewoon "the Useful idiot" die het plan uitvoert.

Datgingniegoed | 09-03-21 | 15:06
▼ 1 antwoord verborgen

Het is omdehetebrijheenpraat.

Hetkanverkeren | 09-03-21 | 14:34

Knap dat jullie het gewauwel van deze charlatan kunnen kloosrieden. Ik kan er geen chocola van maken, hooguit een rookgordijn.

WasHetMaarMakkelijk | 09-03-21 | 14:33 | 11

@Koning BongoBongo | 09-03-21 | 14:53: het kenmerk van een psychopaat.

nobodiesunmighty | 09-03-21 | 14:59

@Koning BongoBongo | 09-03-21 | 14:53:
De kleinere partijen kunnen aanschuiven en ook hun zegje doen.

botbot | 09-03-21 | 15:00
▼ 8 antwoorden verborgen

Wat mij erg opviel is dat er na zeer lange tijd van slecht nieuws ineens positief licht aan de horizon verscheen (bijv. terassen eind maart).
Opvallend, zo vlak voor de verkiezingen, want hij kan hier feitelijk natuurlijk nog niets over zeggen.
Spreekt hij bewust een beetje voor zijn beurt? Want dit is namelijk een beslissing voor een nog te vormen nieuw kabinet.

AstralVision | 09-03-21 | 14:32 | 7

@nietoftochwel | 09-03-21 | 14:41: In een land met 37 partijen is de kans vrijwel nihil dat er 1 partij 75 zetels zal krijgen. Het wordt natuurlijk weer een rommelpotje tussen 3 of 4 partijen waardoor van enige verkiezingsbeloftes uit 1 partij al niks meer terecht kan gaan komen.

AstralVision | 09-03-21 | 14:47

@Watching the Wheels | 09-03-21 | 14:40: Dat vond ik nogal meevallen. Als je naar de antwoorden op de vragen kijkt zitten we tot in lengte van dagen met 'maatregelen' opgescheept. Krankzinnig!

5611 | 09-03-21 | 15:43

@5611 | 09-03-21 | 15:43: Krankzinnig is het zeker. Ik hoop/verwacht een beetje dat de cijfers richting zomer drastisch omlaag zullen gaan, zoals vorige zomer. Daarnaast hoop ik dat met die zelftests de overheid ons wat verantwoordelijkheid teruggeeft. Totdat we goede medicijnen hebben en alles 1000x gewikt en gewogen is zijn we dan weer een jaar verder. Mijn vermoeden/hoop is dat het volgend jaar is 'opgelost' en we naar een beter 'nieuwe normaal' kunnen gaan.

AstralVision | 09-03-21 | 16:32
▼ 4 antwoorden verborgen

Goeie vragen van die journalist. Die werkt niet bij NOS of RTL. Is Trouw nog niet opgekocht door Mediahuis? Blijft toch bizar wat die lui allemaal overnemen www.trouw.nl/cultuur-media/mediahuis-...

Watching the Wheels | 09-03-21 | 14:31 | 1

Trouw blijkt ook overgenomen door een Belgische club, DPG Media. Ben erg benieuwd of het stellen van dit soort vragen (de vasthoudendheid) leidt tot het op een zijspoor zetten van die journalist. Weet iemand de naam van die jongen, dan kunnen we het komende maanden volgen?

Watching the Wheels | 09-03-21 | 14:39

leek me toch een redelijk logisch verhaal.
beetje flauw om overal een negatieve slag aan te geven.

MaximusAurelius | 09-03-21 | 14:29 | 3

Precies, in dit soort ontzettend logische verhalen zijn we inmiddels al meegegroeid. Altijd die kritiek, hou toch eens op, Rutte heeft het echt goed met ons voor.

Sjiek | 09-03-21 | 14:36

@Sjiek | 09-03-21 | 14:36: Tsja, waren dat ook niet de woorden van Rost van Tonningen en zijn kornuiten? Politici hebben altijd het beste voor met het volk, alleen mislukt dat steeds. Hoe zou dat nou komen? Ga me niet vertellen dat ze inherent onbetrouwbaar zijn, want dat verlies ik mijn beloof in de goedheid van de mens en in het bijzonder van de politicus.

Spie | 09-03-21 | 14:45

Kijk ook de eerste persco terug.
Bibberende handen. Iedereen gaat dood....

Is dit nog nieuws? | 09-03-21 | 14:28

Een Rutte, die liegt tegen de bevolking van Nederland.
Stop de persen, dit is breaking!!
Nou, een Rutte die liegt, is net zo gewoon, als bijvoorbeeld een Jaap van Dissel die nooit zal toegeven, dat hij fout zat.
Nee, een pers die harde vragen durft te stellen.
Dat zou pas nieuws zijn.
Maar dat gaan we zien, als bij Nieuwsuur Rutte aan de beurt is.
Oh wacht....

Roadblock | 09-03-21 | 14:28
-weggejorist-
Zware_Metalen | 09-03-21 | 14:26 | 4
▼ 4 antwoorden verborgen

Beetje spijkers op laag water zoeken zo. Je doet wat je kunt als regering in zo'n crisis en niemand heeft een handboek over ' hoe het hoort'. Ik vond gisteren eerlijk gezegd een vrij degelijk verhaal en natuurlijk willen ze ook iets van perspectief bieden. Heel stuk beter dan dat immens domme gewauwel van Baudet vanmorgen op de radio. Die wordt echt 1 op 1 Trump in zn kunstjes momenteel en waarschijnlijk schraapt ie daarmee ook nog wat extra zetels bij elkaar. Enige speerpunt: weg met alle corona maatregelen. Tegen de tijd dat formatie is afgerond zijn meeste van die maatregelen sowieso verleden tijd, dus het gaat letterlijk nergens over bij de FVD

Achenwee | 09-03-21 | 14:26 | 4

@Roadblock | 09-03-21 | 14:34: Ja, u heeft een punt als ik zo opgesomd zie staan. Ik ga bij mezelf te rade en hoop met iets meer straat taal weder te keren.

Achenwee | 09-03-21 | 14:46

@Achenwee | 09-03-21 | 14:46:
Ik raad u aan u zo nu en dan te vergissen, en dan grof worden, als u er op gewezen wordt.
Of zeer hautain te gedragen, en opponenten dom noemen.
Dat werkt goed bij uw collega/concurrenten van andere media-bureau's hier.

Roadblock | 09-03-21 | 15:09

@Roadblock | 09-03-21 | 14:34: Het is vrij simpel: Florida heeft nauwelijks beperkende maatregelen genomen terwijl daar veel meer oudere Amerikanen wonen en California heeft veel en zeer strenge maatregelen tegen Covid genomen, terwijl daar een relatief jonge bevolking woont. Desondanks zijn er nauwelijks verschillen in sterfte en IC-opnames als je die 2 staten vergelijkt. Iets dergelijks geldt voor Frankrijk en Spanje (zeer strenge maatregelen) en Zweden en Wit-Rusland (nauwelijks beperkende maatregelen). Conclusie: het maakt zeker op de wat langere termijn niet uit wat de overheid besluit, met één verschil: waar men koos voor een lockdown heeft men veel grotere economische schade opgelopen.

Spie | 09-03-21 | 16:54
▼ 1 antwoord verborgen

"of dat de bevolking daar misschien tegen in opstand komt"
Ik niet. Als ik kan kiezen tussen avondklok weg en terras open, gooi dat terras dan maar open. Na zonsondergang wordt het toch koud op het terras.

koeberg | 09-03-21 | 14:26

Rutte die om de hete brij heen draait..

Dat doet’ ie anders nooit...

Proest!

Wijze uit het Oosten | 09-03-21 | 14:26

Tsja in Portugal werkt de avondklok wel degelijk.. Alleen gaat ie om 23.00 in.. Kleine 500 besmettingen per dag.. Avondklok blijft punt uit.. Leer er mee leven... Proost

niv01 | 09-03-21 | 14:22

Waarom hebben mensen zo'n hekel aan voortschrijdend inzicht?

dz5b604587 | 09-03-21 | 14:20 | 6

Voortschrijdend inzicht is niets anders dan gebrek aan visie!

Julianalaan | 09-03-21 | 14:35

Hangt er van af of dat inzicht wel klopt met de realiteit ?

Koning BongoBongo | 09-03-21 | 14:56
▼ 3 antwoorden verborgen

Over misleidende communicatie gesproken. Nog even over die vermaledijde routekaart, avondklok negeren is boete. Bezoek ontvangen en op bezoek gaan, hoe vaak en hoeveel mensen, staat er vervolgens onder alsof dat ook beboetbaar is. Maar dat is een advies en mag je zonder boete helemaal zelf bepalen www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/coro...
Maar het staat eronder alsof het ook een dwingende maatregel is. Ik vind dat ook geen goede communicatie.

VP732 | 09-03-21 | 14:20 | 2
-weggejorist-
HillemWollander | 09-03-21 | 14:24

Rutte bedoelt dat hij de avondklok en terrassluiting wil handhaven, tenzij het prachtig weer wordt en de terrassluiting wel moet opheffen.

wilderst | 09-03-21 | 14:19 | 13

@Koning BongoBongo | 09-03-21 | 16:01:
Geert wil geen concessies doen en als hij verantwoording moet nemen loopt hij luid jankend het Catshuis uit of bent u dat vergeten.

botbot | 09-03-21 | 17:15

@Spie | 09-03-21 | 17:00:
Wel verdorie, met meerderheid van de tweede kamer is het referendum afgeschaft.
Of het u past of niet maar zo werkt een democratie.

botbot | 09-03-21 | 17:18

@botbot | 09-03-21 | 17:15: Wilders wilde de zorg niet kapotbezuinigen, ideetje van Mark wat niet in het regeerakkoord stond. We hadden er nu een stuk beter voor gestaan.

En dat referendum afschaffen is met uiterst listige en dubieuze truc, D666 waardig, non referendabel verklaard.

5611 | 10-03-21 | 12:45
▼ 10 antwoorden verborgen

Ik kijk die niet zeggende brugklas presentaties niet meer. Het heeft geen nut om te horen alsof ze ons een gunst verlenen om weer wat vrijheid terug te geven.

"Those who would give up essential Liberty, to purchase a little temporary Safety, deserve neither Liberty nor Safety."

ikworstelengadouchen | 09-03-21 | 14:18

Rutte voert Duits beleid uit en verzint daar een verhaaltje bij. Dan blijkt dat het verhaaltje niet klopt of geen stand houd en moet er een herstelverhaaltje verzonnen worden. Zo verzand hij steeds verder in de verhaaltjesfuik.

Misschien kan Merkel bij de maatregelen ook een standhoudend narratief aanbieden?

Joffri | 09-03-21 | 14:18 | 1

Als de media nou eens eerlijk was daarover, was Rutte allang afgezeikt.

Adriel | 09-03-21 | 14:38

Ik lees net dat de CoronaCheck-app verplicht kan worden op scholen. Dat klinkt als eentje die in de categorie valt dat het ook allemaal maar tijdelijk is enzovoorts en dan lees je op www.telegraaf.nl/nieuws/1002193046/oe... dat we langzaamaan mogelijk dit nieuwe gedrag accepteren.

We weten allemaal waar het naar toe gaat, de techniek is er, de meerderheid vindt het geen probleem en heeft niks te verbergen.

Iedereen die het niet zit zitten is wappie en zo is de discussie snel voorbij.

Wybe Wabes Abbema | 09-03-21 | 14:16 | 4

Iedere kleuter/basisschool kind heeft een smartphone natuurlijk...

ReyNemaattori | 09-03-21 | 14:36

Wat zo grappig is vanzelfsprekend die media,,is het steeds maar weer roepen, dat we dit nieuwe gedrag accepteren. Nee, we accepteren het niet, maar wat kunnen we,doen? DEMONSTREREN MISSCHIEN?

Alwayscurious | 09-03-21 | 15:25
▼ 1 antwoord verborgen

het is toch duidelijk? Rutte is een politicus. dat is veel praten, maar niets concreets zeggen waar je op vastgepinnend kan worden.
Of zoals van Uijl zei: 3 dingen, ten eerste.... en B .....
En de 3de kwam dan niet, en er was eigenlijk niets gezegd.

fabeltjesland | 09-03-21 | 14:16

Ik begrijp niet waarom er allerlei verkiezingsuitzendingen zijn.
NPO en RTL zouden eigenlijk een overzicht moeten geven van de laatste 4 jaar van deze regering en uitspraken die politici in die tijd gedaan hebben toetsen op de waarheid.
Het gaat er toch om wat ze als regering beloofd hebben en wat ze gepresteerd hebben.
Niet wat ze weer zeggen wat ze gaan doen.

pejoar | 09-03-21 | 14:16 | 1

Wiens brood men eet, diens woord men spreekt.
Als je je nieuws vergaart vanaf NPO, NOS of RTL dan ben je een arme kloot. Je kijkt nog beter naar Hart van Nederland op de campingzender, dat heeft meer nieuwswaarde.
De NOS heeft z'n reputatie verspeeld met de divi-bokaal en sindsdien kan ik er alleen nog maar om lachen. Serieus nemen doe ik ze niet meer.

Bakkeleures | 09-03-21 | 14:22

Het feit dat er nu ook een thaise variant is beangstigt mij meer. Straks krijgt mijn vrouw een piemel.

Hadena | 09-03-21 | 14:14 | 1

U weet dat als u haar *daar* een likje geeft dat dat in feite een onvolgroeide penis is?

Graaisnaaiert | 09-03-21 | 14:25

Rutte was heel eerlijk toen hij zei: 'Ik maak ook onderscheid tussen de maatregelen die ervoor zorgen dat we de epidemie in ons gedrag onder controle houden'.

Ergo, de epidemie in ons gedrag moet onder controle gehouden worden. Dit gaat niet over Corona. Dit gaat over de fascistische staat in wording. Jij kutburger gaat achter slot en grendel! En het narratief van de epidemie gaat ons daarbij helpen.

van heinde en verre | 09-03-21 | 14:12 | 4

100% eens. Het virus is het middel tot een doel en heeft helemaal niets meer met de volksgezondheid te maken.

Goofje | 09-03-21 | 14:16

Laat je nakijken man, met je gewauwel. Je weet niet half wat een fascistische staat is.

miko | 09-03-21 | 14:40
▼ 1 antwoord verborgen

En om vijf over negen achterhalen we het werkelijke waarom achter de avondklok.

brakke_lau | 09-03-21 | 14:12

Dat gewauwel van die man is al niet om aan te horen, maar als je dat ook nog eens zo uitgeschreven leest, blijft er helemaal niks van over. Snap wel dat hij niets schriftelijk wil vastleggen, luchtbellen moeten per definitie wegvliegen, niet vastgelegd worden.
Wat een aanfluiting dit.

Deksmaat | 09-03-21 | 14:10
-weggejorist-
HillemWollander | 09-03-21 | 14:10 | 3

Rutte is een gewiekste leugenaar en komt er ook nog mee weg. We zullen zien dat op 17 maart er weer een enorme overwinning voor de VVD bij zit, god weet waarom. Wat we de afgelopen 10 jaar na de credietcrisis met veel moeite hebben opgebouwd, heeft hij in één jaar tijd helemaal naar de kloten laten gaan. En waarom?

Bakkeleures | 09-03-21 | 14:09 | 4

Burgerplicht - de buurt laten zien dat je stemt - stemhokje in - eerste vakje linksboven - "ikhebgestempt"

Jos Tiebent | 09-03-21 | 14:50

Zodat billenmaatje Soros tevreden is, en Klaus Schwab ook

Alwayscurious | 09-03-21 | 15:24

Ik kan het gewoon niet zien gebeuren. VVD is traditioneel de partij van de ondernemers. Als er nu een groep is die zwaar getroffen wordt zijn het de ondernemers, dus er moet een grote val waar te nemen zijn.

yawni | 09-03-21 | 21:08
▼ 1 antwoord verborgen

38 zetels in sommige peilingen... wie dan?

R. Skickr | 09-03-21 | 14:09 | 2

Eentje zelfs op 36.

Adriel | 09-03-21 | 14:14

En dan nog zijn er sujetten te vinden onder de reaguurders die Rutte prijzen om zijn ''leiderschap''
*proesten doet*

Wc-kip | 09-03-21 | 14:08 | 1

Het is knap dat hij er überhaupt nog zit, en dat hij nog lijsttrekker mag zijn.
Maar ja, het is de vlag op de modderschuit, iedereen kijkt naar de vlag, en niet naar de modderschuit.
Al vallen er nu wel gaten in de vlag, mensen vinden het nog steeds een mop symbool.

Analia von Solmsch | 09-03-21 | 14:46

1. Rutte is een leugenaar pur sang.
2. Tot 18 maart is het enige belang van elk politicus eigenbelang.

Twee simpele stelregels die geen kloosried behoeven. En ook geen kloorsried.

Mensdier | 09-03-21 | 14:07

Keer op keer naar dit soort persconferencties kijken veroorzaakt ' gaslighting' . Ik doe er niet aan mee. Dat laat ik aan de schapen over, die kunnen hier niet genoeg van krijgen.

Atheist-Priest | 09-03-21 | 14:07

Ben nog steeds niet meegegroeid met de ontelbare leugens van Rutte.

Roze_bril_drager | 09-03-21 | 14:07 | 1

Ik groei met alles mee, behoor inmiddels tot de risicogroep.

Bartje01 | 09-03-21 | 14:10

Het is belangrijk dat we onderscheid maken tussen maatregelen die niet werken en waar we op termijn vanaf willen (zoals de horeca dicht) en maatregelen die niet werken die we eigenlijk onwijs chill vinden en misschien maar voor altijd moeten handhaven (zoals de avondklok en de mondkapjesplicht).

C1O2 | 09-03-21 | 14:05

Heldere uitleg van Rutte. Prima om nu prioriteit aan onderwijs te geven ipv avondklok nu al afschaffen, dat komt vanzelf zodra vaccinatiegraad toeneemt en het weer beter wordt.

Diederik_Ezel | 09-03-21 | 14:05 | 6
-weggejorist-
Vakzin | 09-03-21 | 14:30

@Zwizalletju | 09-03-21 | 14:12: De Rutte fanboys vinden alles wat hun liegende leider zegt helder. Zelfs bij zicht minder dan 50 meter.

GuusHetSchaapje | 09-03-21 | 14:32
▼ 3 antwoorden verborgen

12 of 13 april - afhankelijk van de moskeevereniging - begint de ramadan en dan is de avondklok sowieso niet meer te handhaven.

Glasgow Argus | 09-03-21 | 14:03 | 3

Jezus is dat alweer bijna. Hoop dat de restaurants dan open zijn want dat is altijd mijn favoriete maand om uit eten te gaan. Moslimvrij vreetschuren is werkelijk zalig.

C1O2 | 09-03-21 | 14:08

Precies.
Dan is ineens de avondklok niet met nodig om de muzelman te pleasen.

jufrouw theelepeltje | 09-03-21 | 14:22

Er komt gewoon een uitzondeing voor „uitoefening van religie“.

redanx | 10-03-21 | 08:02

Avondklok blijft voor altijd in ons leven, op af en toe een periode niet.....

nope | 09-03-21 | 14:03 | 2

Elk jaar bij de griepepidimie. Je kan er op wachten.

2voor12 | 09-03-21 | 14:10

REAGEER OOK

Uitgelezen op GeenStijl? Abonneer je op de Nijman-Nieuwsbrief.
linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken
Kansino. Hét online casino van Nederland.
Online casino met licentie | Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Online Gokken | Brokerfolio.com brokers vergelijken | online bookmakers in Nederland
Online Casino Top 5 | Casino bonussen | Crypto-casino.nl